SL65 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:22:
@
LikeABawzs
Begrijp ik het nou goed dat de badkamer niet casco te leveren is?
Dat kan nog een vrije dure operatie worden als je dan de badkamer moet gaan vervangen. Als het kan zou ik kijken of je met meerwerk qua tegels uit de voeten kan. Wellicht goed om de bouwer ook te vragen of ze eventueel zaken niet kunnen installeren. In ons project heb ik bijvoorbeeld geen meubels of kranen laten monteren. Hierdoor kon ik ik zelf mooiere meubels en kranen installeren.
De makelaar geeft aan dat oplevering met badkamer verplicht is.
Badkamer casco opleveren is inderdaad niet mogelijk.
Heb nog telefonisch met de makelaar gesproken.
En de standaard badkamer zit in de woningprijs. Maar aanpassingen kosten uiteraard meerwerk.
Dus een grotere tegel is uiteraard duurder, en het zal dan wat langer werk zijn om te plaatsen gezien het afwijkt van de standaard, en hiervoor betaal je dan dus ook extra.
Ze vermoed dus niet dat je bij een luxere badkamer ineens de volle mep zal betalen zoals je bij een volledig nieuwe badkamer zou doen.
Ik vind het ook niet erg om +-10k bij te moeten leggen als ik dan een echt mooie badkamer naar wens heb.
Maar met de informatie die we zo verkregen via de documentatie klinkt het alsof een mooiere badkamer echt flink in de papieren gaat lopen.
Voor de keuken kun je uiteraard wel gaan rond shoppen en dan de stelpost van +-5k van je kosten afhalen gezien je die dan terug krijgt.
Dus +-15k bij een externe boer moeten betalen of 15k bijleggen bij de aangesloten, dan is de externe uiteraard goedkoper. (Even uit de duim gezogen bedragen, hopelijk kan het zo laag mogelijk blijven en toch voldoen aan onze wensen)
Thomg schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
Je hebt een vrij vergelijkbare situatie als ik, raam die tot de vloer door gaat betekent dat een U keuken geen optie is. Keuken is ook te "dun" om een eiland te doen dus krijg je een parallelle keuken.
Zie hier voor hoe ik het doe ->
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80018262
(Voetnoot: Is wel wat veranderd, maar "design" is ongeveer hetzelfde)
Het enige wat je dan echt "moet" verplaatsen (indien je voor iets vergelijkbaars gaat) is dat de oven en koelkast vermogen nodig hebben, maar zo te zien heb je in de hoek al elektra daarvoor. De vraag is alleen of dit ook netjes op een losse groep zit (vermoed dat het dezelfde groep is als de rest van je woonkamer/keuken), dan word het wel heel erg spannend als je daar je oven op aan gaat sluiten. Enige "verschil" is hier dan dat je een aparte groep moet trekken voor je oven.
That's it.
Wat verder dan wijsheid is hangt hier dus af hoeveel je wilt spenderen. Kijk even bij de boer welke opties je hebt, maar doe wel een offerte check bij een andere. Je zult meerwerk hebben. Mentaal zou ik de kosten van je keuken dus gewoon zeggen 5000 + meerwerk.
Badkamer is wel jammer, wat vaak gebundeld wordt zijn badkamers die ik niet zou willen in een appartement van 3 ton. Prijs meerwerk was ook echt absurd bij mijn broertje, maar hij had geen keuze.
Dat is wel een mooie ja! Aan zoiets zat ik ook te denken. En dan een inham/blad nog in de wand is ook wel mooi. Geeft ook een net iets ruimtelijker gevoel dan alleen een grote dichte kast.
Oven zouden we waarschijnlijk ook aan die kant willen hebben. Misschien ook nog een ingebouwd koffie apparaat. En eigenlijk is de vaatwasser wat hoger ook wel fijn

Maarja zoveel keuzes.
Koelkast aan de keuken blok kant waar hij nu staat op de tekening zou ik nog wel prima vinden. We willen ook wel graag een ruime vries met meer dan 3 lades.
En het lijkt ons wel leuk om het keukenblok iets de hoek om te trekken met een soort barretje gezien de keuken 3m breed is en loopruimte nog wel moet lukken dan.
Allemaal even zien wat het aan meerwerk gaat worden. En nadat het rond is maar eens gaan zitten met de aangesloten keuken leverancier.
[
Voor 39% gewijzigd door
LikeABawzs op 23-10-2025 15:49
]