Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Maeslant schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Ik vind dat erg hoog, wij hebben een vrijstaande woning van 210m2 nageisoleerd uit 1958 en wij zitten daar ruim onder.

130 euro per maand als ik het salderen eraf haal.(5500kwh)
Veel mensen met een ruime vrijstaande woning hebben waarschijnlijk al 5500kWh aan verbruik buiten de warmtepomp om aan "huishoudelijk" verbruik

@Hoepla33 hoe is je huidige stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:20
nooberke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Veel mensen met een ruime vrijstaande woning hebben waarschijnlijk al 5500kWh aan verbruik buiten de warmtepomp om aan "huishoudelijk" verbruik

@Hoepla33 hoe is je huidige stroomverbruik?
Volgens mij rond de 3500kwh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
Ben aan het orienteren voor een nieuwbouw woning. Maar weet niet wat ik van onderstaande moet vinden, is dit eigenlijk geen verkapte besparing die ze mooi verpakken? Dit zit standaard in de woning volgens TO:

De
verlichtingsinstallatie in de gehele woning wordt voorzien als een slimme installatie.
De lichtpunten worden uitgevoerd als vaste voedingen hierop kan een verlichtingsbron van Philips Hue
aangesloten worden. In elke verblijfsruimte zal een verhuisfitting met een White e27 lichtbron van Philips
Hue aangebracht worden.
De verlichting kan geschakeld worden door de Hue dimmer switch, welke in elke verblijfsruimte
aangebracht wordt. De dimmer switch is draadloos en kan naar elke gewenste plek in de ruimte
verplaatst worden. In de meterkast wordt een Hue bridge geplaatst om zo via een mobiel device toegang
te krijgen tot de lichtbronnen en verschillende schakelschema’s te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
xminator schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:06:
Ben aan het orienteren voor een nieuwbouw woning. Maar weet niet wat ik van onderstaande moet vinden, is dit eigenlijk geen verkapte besparing die ze mooi verpakken?
Mijn inschatting is dat dit zeker een besparing voor de bouwer zal zijn. Het scheelt het aanbrengen van schakelmateriaal en leidingen met schakeldraad.
Je zit vervolgens ook aan een hue achtig systeem vast, omdat je geen mogelijkheid hebt lampen met een schakelaar en draad te bedienen. Voor sommige plekken hoeft dat niet eens zo erg te zijn, maar het beperkt je keuze in monturen/lampen wel.

Je zal ook vanaf dag 1 van opleveren een wifirouter willen hebben staan om de lampen te kunnen bedienen.
Ook zal je gelijk wat extra lampen en schakelaars willen aanschaffen omdat alleen verblijfsruimtes vanuit de bouw worden voorzien. Gang, Toilet en badkamer vallen daar niet onder.

[ Voor 17% gewijzigd door wouter3 op 03-10-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Hoepla33 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Volgens mij rond de 3500kwh per jaar.
Voor een soort van vergelijken;
Op twee weken na is onderstaande ons verbruik voor een jaar. Wel kleiner oppervlakte.

170m2
19x380 WP
Warmtepomp (water/water; grondboring)
2p huishouden
2x EV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH9ifLJ1kDKnO1vZYYRcEBebJQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhJUJwyenBPJBKHP3voqFABp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonjorn
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:57
Wollie91 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Heb je hier wat meer informatie over?
Je gebruikt hierbij een bewegingssensor en een Shelly schakelaar (die laatste plaats je dus achter de bestaande knop). Vervolgens stel je in dat wanneer de schakelaar uit is en de sensor detecteert beweging, dat de lamp dan aan mag gaan. Ook stel je in dat na 5 min geen beweging de lamp weer uit gaat.

Er zijn overigens ook andere systemen waarmee je het op een zelfde wijze kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:07
wouter3 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Mijn inschatting is dat dit zeker een besparing voor de bouwer zal zijn. Het scheelt het aanbrengen van schakelmateriaal en leidingen met schakeldraad.
...
Die besparing is er niet volgens mij. Er moet nog steeds bedrading worden aangelegd naar de verschillende lichtpunten en wandcontactdozen. Denk eens aan het aantal stroomaansluitingen in de keuken.
Alleen de schakelaars vervallen en daarvan zit er meestal maar één in een ruimte. Hooguit de woonkamer en de trapopgang hebben er twee.
En in dit geval worden er al vast Hue-lampen geleverd. Weliswaar de meest eenvoudige White, maar die kosten sowieso meer dan de schakelaars die vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07
arpeggio schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Die besparing is er niet volgens mij. Er moet nog steeds bedrading worden aangelegd naar de verschillende lichtpunten en wandcontactdozen. Denk eens aan het aantal stroomaansluitingen in de keuken.
Alleen de schakelaars vervallen en daarvan zit er meestal maar één in een ruimte. Hooguit de woonkamer en de trapopgang hebben er twee.
En in dit geval worden er al vast Hue-lampen geleverd. Weliswaar de meest eenvoudige White, maar die kosten sowieso meer dan de schakelaars die vervallen.
Er hoeven geen schakeldraden getrokken te worden, dat is zeker een stuk eenvoudiger.

Ik ben fan van Philips Hue, heb heel veel Hue lampen en ik heb ook twee afstandsbedieningen in verschillende ruimtes, maar ik zou het nooit als basisvoorziening willen. Als Hue ermee stopt, gehackt wordt of de Hue Bridge het begeeft dan doet je verlichting het direct niet meer. Dat wil ik niet, al mijn lampen kunnen daarom nog steeds geschakeld worden met normale wisselschakelaars. Ik vind het bizar dat een bouwer een huis oplevert met enkel een gesloten commercieel systeem als Hue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:36
Je gaat als aannemer toch geen woning opleveren met Hue lampen en zonder schakelaars. 8)7
Over 5 jaar wordt hue niet meer gesupport, gaat het merk stoppen en dan?

Het stroomverbruik van hue lampen is hoog.
Je wordt beperkt in je armatuur keuze.
De hue lampen zelf zijn duur..

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 03-10-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:54:
Je gaat als aannemer toch geen woning opleveren met Hue lampen en zonder schakelaars. 8)7
Over 5 jaar wordt hue niet meer gesupport, gaat het merk stoppen en dan?

Het stroomverbruik van hue lampen is hoog.
Je wordt beperkt in je armatuur keuze.
De hue lampen zelf zijn duur..
Definieer hoog stroomverbruik? En Hue blijft nog wel even en zo niet dan zijn er genoeg concurrenten die het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Definieer hoog stroomverbruik? En Hue blijft nog wel even en zo niet dan zijn er genoeg concurrenten die het doen.
10.5watt voor een e27 white terwijl er energiezuinige led lampen van philips zijn met 2.3 watt verbruikt.

Als je hele huis vol moet hangen tikt dat wel aan op jaarbasis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:16:
[...]

10.5watt voor een e27 white terwijl er energiezuinige led lampen van philips zijn met 2.3 watt verbruikt.

Als je hele huis vol moet hangen tikt dat wel aan op jaarbasis.
Appels met peren vergelijken. Wel dezelfde lumen aanhouden dan.

Een E27 warm wit (wat wordt geleverd in bovenstaande bouw) met 1100 lumen gebruikt op maximale helderheid 9.5W: de standaard versie

Een E27 1100 lumen kleuren Hue gebruikt op maximale stand 11 W; meest verkochte model

Standaard Philips LED met 1050 lumen verbruikt circa 8,5-10W: kies er zelf één

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoepla33 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:46:
Zit er toevallig iemand in dit topic met een vrijstaande nieuwbouwwoning van +/- 200m2 met volledige vloerverwarming en een lucht-water warmtepomp die zou willen delen wat de maandelijkse energielasten ongeveer zijn?

We wonen nu in een hoekwoning van 155m2 uit 2015. Wel energielabel A, maar wel alles nog op gas en betalen momenteel zo'n €170 per maand voor gas en elektra.

Ik ben wel benieuwd of dit in ons nieuwe huis vergelijkbaar zal zijn of significant minder wordt. De nieuwe woning heeft straks 11 zonnepanelen.
Mijn jaarverbruik, bouwjaar 2000 en 260m2 woonruimte en overal vloerverwarming:
Verbruik: 10947
Opgewekt: 8628
Direct verbruik: 3056
Electrische auto: 3300
Warmtepomp: 4571 (zal bij jou flink lager zijn)
Overig: 3076

Dus ca 5000-6000 x 0,3 = 1650 per jaar na salderen

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 08:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Source90 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:42:
[...]
Voor een soort van vergelijken;
Op twee weken na is onderstaande ons verbruik voor een jaar. Wel kleiner oppervlakte.

170m2
19x380 WP
Warmtepomp (water/water; grondboring)
2p huishouden
2x EV
[Afbeelding]
Maar die EV is de uitschieter. Want je ziet dat je dal tarief veel hoger is dan normaal. Voornamelijk denk ik door in de nacht de EVs te laden.

Mijn 5500 komt hier nog hoog uit. Maar dat is wel met een Lucht/Water systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:31
Wij hebben deze week de voorschouw van onze woning gehad.

In de trap zit een barst / scheur, die we uiteraard gemeld hebben. Ik vraag me alleen af, heeft dit invloed op de constructie sterkte van de trap? Ik gok dat ze het gewoon cosmetisch gaan herstellen, maar heb natuurlijk geen zin in dat het verder scheurt of worst case de trap naar beneden komt over een paar jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpwKsBJJvPd5sdQSmFvdGa0INRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MweWxqnuEdeIM3S5YolvOG0T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08
De bouw van ons huis zit nu in de fase van isolatie aanbrengen en metselen. Een deel van het isolatiemateriaal (Rockwool Supra Silver) is al aangebracht en daarvoor is reeds gemetseld. Dit is nu grofweg tot ooghoogte.

Momenteel regent het flink en zal het isolatiemateriaal dus nat worden. Online lees ik wisselende verhalen over de gevolgen hiervan, dus stel ik de vraag hier. Moeten wij ons zorgen maken over het isolatiemateriaal dat nu nat is geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
@auditor86 ze zullen hem gok ik wat verder openhalen en met een houtlijm bewerken om vervolgens licht op te schuren en een likje verf te geven. Kan geen kwaad lijkt mij tenzij het door en door is maar dat zullen ze bekijken.

@TNThomas Wellicht Rockwool zelf even contacten? Verhalen zijn wisselend inderdaad. Volgens mij kan het aardig wat hebben als het maar weer goed kan drogen. Dus niet zeiknat inmetselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Maeslant schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Maar die EV is de uitschieter. Want je ziet dat je dal tarief veel hoger is dan normaal. Voornamelijk denk ik door in de nacht de EVs te laden.

Mijn 5500 komt hier nog hoog uit. Maar dat is wel met een Lucht/Water systeem.
Zeker! Van daar ook expliciet benoemd.

De warmtepomp heeft vanaf juli 200kWh verbruikt. In de maand juli 60kWh, augustus 70kWh en in september 80kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBTTacq4ZGfyGcFF4cK39D_8jfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifVfBe3LtcP5q6V68jI7dGr3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeeJXxwzqgYv8QZlky8Kg1I9UIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZUSTXhrEKQGjkhVgWIOH4sq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlGbD4AMiLQ74QUfs8x0L4j5WHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsOAQpQOjnX8XMKi2V4yc9fg.jpg?f=fotoalbum_tile
Een NIBE F-1255 met ingebouwd boilervat van 180L

Mijn Ubiquiti setup verbruikt meer per maand dan de warmtepomp :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoepla33
Source90 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Zeker! Van daar ook expliciet benoemd.

De warmtepomp heeft vanaf juli 200kWh verbruikt. In de maand juli 60kWh, augustus 70kWh en in september 80kWh.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Een NIBE F-1255 met ingebouwd boilervat van 180L

Mijn Ubiquiti setup verbruikt meer per maand dan de warmtepomp :')
Jaja, in de zomer. ;) maar nu het WP verbruik van november tot en met maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TNThomas schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:37:
De bouw van ons huis zit nu in de fase van isolatie aanbrengen en metselen. Een deel van het isolatiemateriaal (Rockwool Supra Silver) is al aangebracht en daarvoor is reeds gemetseld. Dit is nu grofweg tot ooghoogte.

Momenteel regent het flink en zal het isolatiemateriaal dus nat worden. Online lees ik wisselende verhalen over de gevolgen hiervan, dus stel ik de vraag hier. Moeten wij ons zorgen maken over het isolatiemateriaal dat nu nat is geworden?
Droogt zo weer op, het neemt geen water op.

Als het maar goed is bevestigd en niet gaat doorhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-10 14:29
Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:26:
Ik heb een vuren trap maar die heeft nog nooit gekraakt, vraag mij af of dit nu zo'n groot probleem is of dat mensenhypergevoelige oren hebben.
Mijn kinderen vooral ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Hoepla33 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Jaja, in de zomer. ;) maar nu het WP verbruik van november tot en met maart.
Niet veel hoger, gebaseerd op een ABB digitale 3 fase meter. Vanaf juli is er een Shelly toegevoegd, zal je op de hoogte houden in december, sinds de Shelly wat makkelijker per maand toont.
NIBE heeft dat soort info achter een abonnement gegooid 🤡
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMYeLPriCcCcNHGiBkURLTQCmg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWk7TKCSJvwKragH4hSYFRLp.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is dus vanaf januari 2022, ofwel 45 maanden. Nog geen mWh per jaar.

Vorige jaar heb ik ook al ergens mijn verbruik gepost in dit topic. Woning zit bijna het gehele jaar door op 21-22*c, terwijl de warmtevraag/verwarming ingesteld staat op 19-20*c, er wordt bijna niet verwarmd en het gros van de kosten zal warm water zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Source90 op 04-10-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij ons is de isolatie (Insus InsuWall 90) tot en met bovenin de 1e verdieping aangebracht en is er gemetseld tot ongeveer driekwart van de begane grond. Hopelijk heeft de regen niet teveel invloed op de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
Ik kom in dit topic niet vaak iets tegen over beveiligingscamera's. Laten jullie loze leidingen aanleggen naar de buitengevel op de plekken waar eventueel camera's komen of niet? Ik twijfel nog of we dit eventueel moeten voorbereiden...

[ Voor 4% gewijzigd door Wollie91 op 05-10-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33

Rockwool neemt geen water op zoals glaswol. Welke voorstelling had je trouwens in gedachten hoe dat de aannemer het weer dusdanig gaat regelen dat er geen hemelwater naar beneden komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
Wollie91 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:51:
Ik kom in dit topic niet vaak iets tegen over beveiligingscamera's. Laten jullie loze leidingen aanleggen naar de buitengevel op de plekken waar eventueel camera's komen of niet? Ik twijfel nog of we dit eventueel moeten voorbereiden...
Zeker. Loze leiding voor POE Camera deurbel en 2 loze leidingen (1 voor en 1 achter) voor POE camera's. Er komt na aanleg vd tuin nog een camera op de tuinkamer richting het huis en dan heb ik vrijwel alles in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Die vraag kan jij natuurlijk het beste beantwoorden. Komt er een garage naast de woning? Waar wil je de camera's hangen? Is dat nog toegankelijk via bijvoorbeeld de kruipruimte?

Wij hebben een mantelbuis geplaatst van de meterkast naar de garage, van hieruit heb ik meerdere UTP getrokken en achteraf zelf in en op de garage camera's middels PoE geplaatst. De deurbel kon ik door het pijpje van de standaard 2-ader kabel deurbel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hier ook een loze leiding voor deurbel en poe camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Loze leidingen laten uitkomen op meerdere plekken buiten. Aannemer was erg trots dat 1 punt gratis was voorzien van een inbouwdoos. Die wilde ik eigenlijk niet. Dus geef goed aan of je wilt dat de loze leiding uitkomt in een doos of dat je enkel de leiding wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

In basis worden alle details zo bedacht dat dit nog kan drogen, dit valt normaal dan ook onder het bekende "bouwvocht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Draakje5 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Hier ook een loze leiding voor deurbel en poe camera's.
Kon je de bestaande leiding hiervoor niet gebruiken?

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wollie91 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

In projectbouw is dat meestal 2 aderig kabel in een flexbuis en dat is er niet in getrokken maar zit er vanuit de fabriek in, heel vaak zitten er dusdanig krappe bochten in dat het vervangen van de kabel een ramp is. vooral als de bel op het kozijn wordt gemonteerd zijn de bochten :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
[...]

Wij hebben vanuit de bouw een draadloze bel gekregen. Dan heb je geen verbinding met de meterkast. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Homer-Simpson schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Wij hebben vanuit de bouw een draadloze bel gekregen. Dan heb je geen verbinding met de meterkast. 8)7
Bij ons komt er wel een bedrade bel want het volgende is gespecificeerd: De woning wordt voorzien van een belinstallatie bestaande uit beldrukker, trafo en bel.

Dus een wifi video deurbel valt dan sowieso wel op de bestaande bedrading aan te sluiten. Via WiFi is misschien niet het mooiste maar wordt wel veel toegepast volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:03
[...]

Meestal heb je niks aan wat ze leveren als je het 'mooi' wilt. Ofwel ze leveren een stroompunt die net 5 centimeter verkeerd zit, of een flexbuis die zodanig verwrongen is dat het niet leuk meer is om mee verder te gaan. Dan zit je dus altijd met nog een doorverbinddoos op je muur voor je er iets mee kan. Het hangt ook van de camera af. Ik heb bijvoorbeeld zelf een 25mm buis naar binnen gelegd en deze kan door zijn diameter zelfs een ethernet doorverbindstekker omvatten. Dat is weer mooi voor POE.

Nog een iets meer algemene tip: als het gaat over de plaatsing van camera's, wil ik zelf altijd 'in het echt' bekijken wat het beeld wordt, dat is het best zichtbaar als je het huis al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Homer-Simpson schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Herkenbaar. Erg fijn omdat je dus alsnog door de gevel of kozijn zou moeten voor de deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
896gerard schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 01:48:
[...]

Meestal heb je niks aan wat ze leveren als je het 'mooi' wilt. Ofwel ze leveren een stroompunt die net 5 centimeter verkeerd zit, of een flexbuis die zodanig verwrongen is dat het niet leuk meer is om mee verder te gaan. Dan zit je dus altijd met nog een doorverbinddoos op je muur voor je er iets mee kan. Het hangt ook van de camera af. Ik heb bijvoorbeeld zelf een 25mm buis naar binnen gelegd en deze kan door zijn diameter zelfs een ethernet doorverbindstekker omvatten. Dat is weer mooi voor POE.

Nog een iets meer algemene tip: als het gaat over de plaatsing van camera's, wil ik zelf altijd 'in het echt' bekijken wat het beeld wordt, dat is het best zichtbaar als je het huis al hebt.
Ik neem aan dat je het hebt over de standaard leidingen en niet over een eventuele loze leiding? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-10 16:31
Wollie91 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Bij ons komt er wel een bedrade bel want het volgende is gespecificeerd: De woning wordt voorzien van een belinstallatie bestaande uit beldrukker, trafo en bel.

Dus een wifi video deurbel valt dan sowieso wel op de bestaande bedrading aan te sluiten. Via WiFi is misschien niet het mooiste maar wordt wel veel toegepast volgens mij...
Precies hierom een loze leiding naar de deurbel voor PoE deurbel. 9/10 inbrekers hebben een WiFi jammer bij zich. Daarnaast ook loze leidingen naar de gevels voor PoE camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:22
Wij hebben gewoon gevraagd om direct de ethernetkabel aan te leggen, gelet op de afstand en de mogelijke hoeken in de leiding zit ik er niet op te wachten om dat achteraf zelf te doen. Als het goed is komt er dus gewoon een pijpje met ethernet-kabel uit de muur.
Pagina: 1 ... 360 361 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.