Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
nooberke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:54:
[...]
UTP in de technische ruimte ga ik in ieder geval nog proberen toe te voegen. Om daar te komen vanaf het punt rechts midden is best een behoorlijk eind.
Als het kan denk er dan goed over na of je een switch wilt:
1 utp voor de ZP (hier kregen we namelijk een dom draadloos kastje er voor dat voor geen meter werkte)
1 utp voor wifi
1 utp voor andere home automation

- Of 1 utp (met swittch +3w stroomverbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-09 18:24
Imperium schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:28:
[...]

Krijgen jullie geen moment tijdens de bouw dat je met de aannemer door de woning loopt vwb lichtpunten en loze leidingen? Wij hoefden de locaties nog niet door te geven juist omdat we dat in het werk fysiek aan mogen wijzen.
Alles moest bij ons al ruim voor de bouw bekend zijn, alles is prefab en de leidingen worden in de fabriek al in het beton gegoten. Ze gaan dus niet meer frezen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:54
Bazziek schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:43:
[...]

Wij moesten alles al doorgeven voordat er ook maar aan de fundering begonnen was. De manier van jouw aannemer klinkt wel erg prettig.
Ja, dat is ook gebruikelijk bij projectmatige bouw. Als je zelf een huis laat bouwen heb je veel meer vrijheid en keuzes. Wij moesten ook alles in november 2022 al doorgeven (wijzigingen konden niet meer, ook al stond er nog geen eens een paal) en we hebben de sleutel nog altijd niet...

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 12-12-2024 18:17 ]

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58

tomtom901

Moderator General Chat
Soeski schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:17:
[...]

Ja, dat is ook gebruikelijk bij projectmatige bouw. Als je zelf een huis laat bouwen heb je veel meer vrijheid en keuzes. Wij moesten ook alles in november 2022 al doorgeven (wijzigingen konden niet meer, ook al stond er nog geen eens een paal) en we hebben de sleutel nog altijd niet...
Verschilt ook een beetje per aannemer hoor, wij konden nog een hoop wijzigen tot de verdiepingsvloeren gestort werden. Kleine dingen als een stopcontact een beetje hoger konden zelfs nog tot ze er daadwerkelijk in zaten. Onze aannemer en onderaannemers waren heel flexibel.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Misschien een beetje een random vraag, maar zijn er anderen met een woning met aluminium kozijnen? De man van de oplevering zei ramen wassen met 'dure' autoshampoo waar was in zit om te beschermen tegen verkleuring door de zon. Klinkt dit legit en zo ja, heeft iemand een tip qua welke autoshampoo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 16:56
DennisCle schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:49:
Misschien een beetje een random vraag, maar zijn er anderen met een woning met aluminium kozijnen? De man van de oplevering zei ramen wassen met 'dure' autoshampoo waar was in zit om te beschermen tegen verkleuring door de zon. Klinkt dit legit en zo ja, heeft iemand een tip qua welke autoshampoo?
Hier reinig ik de veranda (geheel wit aluminium) ook met dure Meguiars Ultimate Wash & Wax, op aanraden van de verandaboer. Gewoon schoonmaakmiddel zorgt voor strepen na de eerste regenbui. Tja, ook nog eens wit, waardoor daarvoor alles zichtbaar was (allemaal opgedroogde strepen van regen). Met dit spul nagenoeg niet zichtbaar.. First world problems 8)7

Trouwens op aanraden tegen streepvorming, heb ze (al dan niet voor veranda) niet gehoord over verkleuring.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 12-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
Je wilt toch geen laag was op je ramen?
Of bedoel je je kozijnen?
Zou ze gewoon schoonmaken met een klein beetje schoonmaakmiddel en daarna in de autowas zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
tomtom901 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:06:
[...]

Verschilt ook een beetje per aannemer hoor, wij konden nog een hoop wijzigen tot de verdiepingsvloeren gestort werden. Kleine dingen als een stopcontact een beetje hoger konden zelfs nog tot ze er daadwerkelijk in zaten. Onze aannemer en onderaannemers waren heel flexibel.
Als je maar betaalt :)
Elke aanpassing kostte flink geld, en dat terwijl het er nog niet eens lag. Onze onderste verdiepingsmuren zijn gestort in een metalen frame in een houten kist, dus de bouwer kon precies de potten en leidingen plaatsen in dat frame waar ze moesten komen voordat er beton gegoten werd. 150-250 euro per aanpassing, kaching! En ja, ook als deze 10cm hoger moest of opzij. Er moet namelijk iemand de tekening aanpassen, gecontroleerd worden enz... daar verdienen ze het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Soeski schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:34:
[...]

Als je maar betaalt :)
Elke aanpassing kostte flink geld, en dat terwijl het er nog niet eens lag. Onze onderste verdiepingsmuren zijn gestort in een metalen frame in een houten kist, dus de bouwer kon precies de potten en leidingen plaatsen in dat frame waar ze moesten komen voordat er beton gegoten werd. 150-250 euro per aanpassing, kaching! En ja, ook als deze 10cm hoger moest of opzij. Er moet namelijk iemand de tekening aanpassen, gecontroleerd worden enz... daar verdienen ze het mee.
Was bij ons allemaal kosteloos, al eerder vol lof geschreven over onze aannemer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:36
Aluminium kozijnen hier, RAL 9004. Die worden door de glazenwasser gewassen met water en zeep.....

De ramen waar hij niet bij kan en die hij met een lange stok moet wassen, was hij met demi-water, zodat er geen strepen op komen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:53
Als je zelf wat uitrusting wilt kopen, hier een mooi topic met wat tips:
Glazenwasser of zelf uitrusting kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
tomtom901 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:39:
[...]

Was bij ons allemaal kosteloos, al eerder vol lof geschreven over onze aannemer :)
Nouja, het zal érgens in de prijs verwerkt zijn dan al - niks is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dat is inderdaad een nadeel van aluminium, het verkleuren. Het is onderhoudsvrij, dat wel. Bijkomend issue dat wij hadden was uitzetten (zomer) en krimpen (winter), waardoor we in de winter meer tocht hadden en je sowieso het hele jaar een knal hoorde af en toe van het werken van het aluminium. Hout kan dit overigens ook, maar minder erg.
Wij mochten het niet behandelen, maar moesten het "natuurlijk laten verouderen" aldus de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Roadman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:33:
Je wilt toch geen laag was op je ramen?
Of bedoel je je kozijnen?
Zou ze gewoon schoonmaken met een klein beetje schoonmaakmiddel en daarna in de autowas zetten.
De kozijnen inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 00:49
iemand ervaring met onetile.it? Italiaanse A-merk tegels worden voor 1/3 van Nederlandse prijzen aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQBmH8gdApBmOQlUdrQ33EpuyoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NXwx2OxaUMw2zOhaJYqjMO5c.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 15:08

CyberThug

Formatting C: 1%

We hebben - heel fijn - ook een nieuwbouw woning gekocht. In bijna elke kamer een extra loze leiding laten aanbrengen om later UTP door te trekken. De loze leidingen zitten in de muur. Op elke verdieping wil ik een access point plaatsen. De meeste access points zijn echter gemaakt om aan het plafond te bevestigen. Zo hebben ze ook de beste coverage.

Hoe plaatsen jullie je access points op de verdiepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:32

Nicap

Tsssk....

CyberThug schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:28:
We hebben - heel fijn - ook een nieuwbouw woning gekocht. In bijna elke kamer een extra loze leiding laten aanbrengen om later UTP door te trekken. De loze leidingen zitten in de muur. Op elke verdieping wil ik een access point plaatsen. De meeste access points zijn echter gemaakt om aan het plafond te bevestigen. Zo hebben ze ook de beste coverage.

Hoe plaatsen jullie je access points op de verdiepingen?
Kijk eens naar bijvoorbeeld de wall oplossingen van Ubiquity of TP-link Omada. Ik heb nu zowel plafond AP als twee wall modules. Wij zijn ook in het traject van een nieuwbouw woning. Ik zal binnenkort wel wat vragen hebben hierover.
Maar in het nieuwe huis ga ik nagenoeg alles met de wall modules doen. Daar zitten dan gelijk 3 LAN aansluitingen aan wat handig kan zijn. Heb er nu 1 geplaatst waar de TV staat en boven in de hobbykamer. Ik ga straks de slaapkamers ook deze wall modules plaatsen.

Bijvoorbeeld deze uitvoering: Omada

[ Voor 6% gewijzigd door Nicap op 13-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een plafond AP kun je ook aan de muur hangen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XatNHXHJ6-jDYoaGrg-q38MkAlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXc5jFQHP7BAhSr3AtlXfHq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Draakje5 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:43:
[Afbeelding]
Vaak hebben ze wel een bepaalde uitstraling (richting). Dat wil niet zeggen dat het wel of niet werkt, maar het is iets om even bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 19:12
Nicap schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:34:
[...]
Bijvoorbeeld deze uitvoering: Omada
Wanneer ik in iedere slaapkamer UTP naar een lege doos heb liggen, kan ik dan in iedere slaapkamer zo'n ding hangen en er nogsteeds een kabel inhangen voor bijv. m'n werkplek en playstation enzo?

Zo ja, hang ik op iedere doos waar UTP uitkomt zo'n ding. Of is dat te kort door de bocht?

Er zitten ook 3 poorten op, dus het lijkt mij ook een soort splitter. Dan hang ik er 6 door het hele huis.

[ Voor 9% gewijzigd door KerstRunner op 13-12-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:52:
[...]

Wanneer ik in iedere slaapkamer UTP naar een lege doos heb liggen, kan ik dan in iedere slaapkamer zo'n ding hangen en er nogsteeds een kabel inhangen voor bijv. m'n werkplek en playstation enzo?

Zo ja, hang ik op iedere doos waar UTP uitkomt zo'n ding. Of is dat te kort door de bocht?
Ja dat kan iedere wall unit heeft 3 outputs. Alleen is in elke kamer wel overkill en zullen ze elkaar eerder in de weg zitten qua signaal. Dus zou kijken waar je het beste een unit kan plaatsen en in de rest 2 kabels installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
El-Vder schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:59:
[...]

Ja dat kan iedere wall unit heeft 3 outputs. Alleen is in elke kamer wel overkill en zullen ze elkaar eerder in de weg zitten qua signaal. Dus zou kijken waar je het beste een unit kan plaatsen en in de rest 2 kabels installeren.
Dankjewel voor je advies! Heb je een idee waar ik hier informatie over kan vinden? Het liefst gewoon een advies.. de nieuwbouwwoning brengt al meer vraagstukken mee dan dat ik aan kan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
El-Vder schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:59:
[...]

en in de rest 2 kabels installeren.
Ik kan alleen CAT6 en Coax in 1 buis laten leggen.. Loze leidingen zijn niet mogelijk. Natrekken zal niet mogelijk zijn zal wel flex zijn. Gevalletje Klok Blouw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:03:
[...]

Ik kan alleen CAT6 en Coax in 1 buis laten leggen.. Loze leidingen zijn niet mogelijk. Natrekken zal niet mogelijk zijn zal wel flex zijn. Gevalletje Klok Blouw..
Je gaat in de slaapkamers geen coax laten leggen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:02:
[...]

Dankjewel voor je advies! Heb je een idee waar ik hier informatie over kan vinden? Het liefst gewoon een advies.. de nieuwbouwwoning brengt al meer vraagstukken mee dan dat ik aan kan 😅
Er zijn in hier op tweakers wel topics voor beide oplossingen, dus zowel Omada als Ubiquity.
Daar is voldoende te vinden en te vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nicap op 13-12-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Nicap schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:44:
[...]

Je gaat in de slaapkamers geen coax laten leggen toch?
Ik kan alleen de combi UTP en coax leggen schrijf ik.. geen coax betekend dus ook geen UTP...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvy423OTGCYWUqaNtUNqi8UWh-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17qjUchCBH40z2QoC22EZ4iy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ik kan alleen de combi UTP en coax leggen schrijf ik.. geen coax betekend dus ook geen UTP...

[Afbeelding]
Wellicht aan je aannemer vragen of ze dat niet met 2x UTP kunnen uitvoeren. Die coax is bijna nergens meer voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 19:08
KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:02:
[...]

Ik zou gewoon een mooi 'mesh' wifi setje kopen en op iedere verdieping 1 neerzetten. Deze sluit je dan bedraad aan en stel je in als access points.
Dit kan een van bovengenoemde opties zijn, maar er zijn nog veel meer. Beetje rondneuzen in de pricewatch en op Coolblue en je vindt vast een mooi setje.

Qua locatie, bij mij staat ie in de woonkamer gewoon bovenop de kast, op de slaapkamer ook. Op zolder ergens in de hoek.
Vast niet de beste plek, maar heb overal prima wifi en niet moeilijk hoeven doen met loze leidingen in de plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Questerio
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 11:25
KerstRunner schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:59:
[...]

[Afbeelding]
Advies: vraag even na wat hier precies mee bedoeld wordt. Zoals ik het lees krijg je enkel een loze leiding met een signaaldraad, waar je later naar keuze zelf een UTP of coax doorheen moet trekken en moet afwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Questerio schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:28:
[...]

Advies: vraag even na wat hier precies mee bedoeld wordt. Zoals ik het lees krijg je enkel een loze leiding met een signaaldraad, waar je later naar keuze zelf een UTP of coax doorheen moet trekken en moet afwerken.
Over het algemeen heet een leiding met controledraad geen “voorbedrade leiding”. Tevens de woordkeuze coax EN utp, in plaats van of, doet vermoeden dat het bedraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik ben aan het twijfelen of ik de optie "Leveren en aanbrengen van een grondkabel op rol" (€467) (eventueel op een aparte groep, €544) afneem of niet. Ik denk dat het voornamelijk praktisch zal zijn voor eventuele tuinverlichting.

Lijkt mij alleen aardig aan de prijs?

(Ik heb de vraag uit staat of een mantelbuis vanaf de meterkast naar de berging mogelijk is, aangezien deze niet op de optielijst staat)

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:01:
Ik ben aan het twijfelen of ik de optie "Leveren en aanbrengen van een grondkabel op rol" (€467) (eventueel op een aparte groep, €544) afneem of niet. Ik denk dat het voornamelijk praktisch zal zijn voor eventuele tuinverlichting.

Lijkt mij alleen aardig aan de prijs?

(Ik heb de vraag uit staat of een mantelbuis vanaf de meterkast naar de berging mogelijk is, aangezien deze niet op de optielijst staat)
Als je alleen en enkel maar tuinverlichting aan gaat sluiten zou ik het niet doen. Maar als je een redelijke tuin hebt en in de toekomst wilt gaan "pimpen" dan zou ik het wel overwegen. Als je een overkapping wilt gaan bouwen met elektrische apparatuur welke wat meer stroom vragen. Of een zwembad welke door een warmtepomp wordt verwarmd. Of extra zonnepanelen op de overkapping.

Ik zit nu met een soortgelijke keuze, maar heb in het verleden die keuze verkeerd gegokt. Ik heb geen buitenkabel gelegd, dus haal nu alles van de schuur af(welke dus op dezelfde groep zit als de woonkamer).
Maar wel een warmtepomp eraan die de hottub verwarmd. Nou is dat niet de grootste, dus het gaat allemaal wel. Maar had toentertijd toch voor een aparte groep moeten kiezen.
Als in de zomer de warmtepomp staat de draaien en mijn vrouw is aan het stofzuigen en mijn dochter zet de waterkoker aan... Het is allemaal maar kortstondig en kan verder weinig kwaad. Liever de betere optie kiezen.

Bij mij is de keuze van de buitenkabel op rol(10 meter) op een aparte groep een whopping 890 euro.

Een andere optie is het aanbrengen van een mantelbuis met diameter van 75mm. Deze optie is 255 euro.

Iemand een idee hoe dat in de praktijk uit pakt? Er staat wel de volgende tekst bij:

Het aanbrengen van een mantelbuis voor een laadvoorziening
t.b.v. een elektrisch voertuig:
- Het aanbrengen van een mantelbuis vanaf de kruipruimte in de nabijheid van
de meterkast naar de toekomstige positie van een laadunit op eigen kavel;
- De mantelbuis wordt in pvc uitgevoerd met een diameter van 75mm;
- In de fundering wordt een sparing aangebracht;
- De meterkastinrichting wordt niet aangepast op de toekomstige voorziening;
- De aanbieding is exclusief voedingskabel en laadunit.

Moet ik dan zelf nog een gat maken in de meterkast naar de kruipruimte? Iemand die dit opgeleverd heeft gekregen?
En ik neem aan dat deze dan aan de oprit kant ergens in de fundering naar buiten komt.
Dus zelf uiteraard nog voorzien van grondkabel en aansluiten in de MK. Dat moet lukken voor het prijsverschil. Kan het uiteraard ook vragen bij de gesprekken voor meerwerk, maar ben graag voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Nicap schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:04:
[...]

Een andere optie is het aanbrengen van een mantelbuis met diameter van 75mm. Deze optie is 255 euro.

Iemand een idee hoe dat in de praktijk uit pakt? Er staat wel de volgende tekst bij:

Moet ik dan zelf nog een gat maken in de meterkast naar de kruipruimte? Iemand die dit opgeleverd heeft gekregen?
Hier hebben ze de mantelbuis end to end afgeleverd tussen de gevel en de meterkast, met andere woorden, de kabel kon er zo doorheen en afgewerkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:01:
Ik ben aan het twijfelen of ik de optie "Leveren en aanbrengen van een grondkabel op rol" (€467) (eventueel op een aparte groep, €544) afneem of niet.
Die is bij ons een beetje prijzig..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOHPvyqpevxANWZs7ZSNJcng28E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2X9T8Wf8ddNnmVnpDQFzgmd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wij gaan inderdaad ook naar de mantelbuis. Ik moet nog even vragen wat ze bedoelen met deze word niet omhoog gebracht. Moet je dan gravend op zoek naar de mantelbuis onder je fundering?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imnowrvPxdBTJz3iT4MtUarO0ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0JFgDlEaon5D8b78Rwz5VeU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zo dan, dat zijn nog eens prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6u8uH84divaVewViokUkQ6VZ-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWW0ZSKxoel4wUjXSLKGFKQL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij wel af wat ze exact bedoelen met: “Graag gewenste positie aangeven op tekening met maatvoering.”

Ik zou namelijk verwachten dat de rol gewoon bij de gevel komt te liggen. Gaat het hier dan om waar je de rol wilt hebben? Even navragen bij de bouwbegeleider.

Een mantelbuis naar de berging heb ik dus aangevraagd, lijkt mij handiger dan een enkele grondkabel. Wellicht willen we in de toekomst nog panelen op de berging leggen, verder verwacht ik niet dat er een hottub o.i.d. komt waar een aparte groep voor nodig is.

Ter voorbereiding van eventuele extra panelen op de uitbouw en een airco heb ik gevraagd of ze 2x een loze leiding (25mm) in de gevel boven de uitbouw kunnen plaatsen.

Voor een laadpaal heb ik al 2x een 25mm loze leiding in de gevel bij de oprit aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeR6DU_Eq40GUVd32IJEGGQbnBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EOSSP7QlfeLg6IDsf3Jcm3t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-12-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb ook een grondkabel gekocht bij de aannemer op schakelaar voor 700 euro..

Maar achteraf had ik het anders gedaan. Aan de voorgevel heb ik gewoon een mantelbuis onder de fundering door gelegd en die kabel zit op een aparte groep met schakelaar in de meterkast. En dat heeft me geen 700 euro gekost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Opmerkelijk, hoor vandaag van mede-bouwers dat het bedrijf dat de warmtepomp installeert niet ook het onderhoud wil doen; onze regio valt niet binnen hun werkgebied. (Maar er wel 60 installeren). Andere installateurs willen vervolgens ook geen onderhoud doen; het is niet hun eigen installatie geweest. Wat een markt. Dat er niemand is die denkt; dit gat spring ik in.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 14-12-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
MagniArtistique schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:43:
Opmerkelijk, hoor vandaag van mede-bouwers dat het bedrijf dat de warmtepomp installeert niet ook het onderhoud wil doen; onze regio valt niet binnen hun werkgebied. (Maar er wel 60 installeren). Andere installateurs willen vervolgens ook geen onderhoud doen; het is niet hun eigen installatie geweest. Wat een markt. Dat er niemand is die denkt; dit gat spring ik in.
Wat houd je tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Even certificeren:
https://ondernemersplein....soonscertificaat-f-gassen

227 werkdagen * 2 klanten per dag A 200 euro per jaar onderhoud = 90K per jaar. (exclusief verzekeringen belasting ed.) allicht dat je er nog meer uit kan halen als je 10 bewoners op een rij pakt.. maar goed ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen hier waar ik nu zit verdien ik beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is niets ergers dan een installatie van een ander onderhouden.

En het komt ook veel vaker voor dat de installateur van de bouwer niet het onderhoud wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Begrip alom schijnbaar, en nu? Zelf er maar aan klussen? Garantie laten vervallen? Nieuwe installeren direct na de bouw? Of toch gewoon maar een gasinstallatie nemen?

Ik vind het bijzonder dat men een product installeert waarop men garantie geeft tegen voorwaarden om vervolgens zelf niet in die voorwaarden te voorzien.

[ Voor 45% gewijzigd door MagniArtistique op 14-12-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
https://www.eigenhuis.nl/...-met-onderhoud-warmtepomp

Blijkbaar krijgt momenteel maar 17% van de installaties een onderhoudscontract aangeboden.

Zag een tijdje terug ook al voorbij komen dat de buitenunit steeds vaker in een soort nepschoorsteen op het dak gezet wordt. Ziet er leuk uit, maar als je dan idd een hoogwerker nodig hebt voor onderhoud dan wil niemand dat komen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
MagniArtistique schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:39:
Begrip alom schijnbaar, en nu? Zelf er maar aan klussen? Garantie laten vervallen? Nieuwe installeren direct na de bouw? Of toch gewoon maar een gasinstallatie nemen?

Ik vind het bijzonder dat men een product installeert waarop men garantie geeft tegen voorwaarden om vervolgens zelf niet in die voorwaarden te voorzien.
Dat is ook stom, maar de manier waarop je je frustratie uitte lokte de reacties uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Bij ons is zojuist de vloer opgeleverd. Aangezien we niet heel ervaren zijn, zijn we benieuwd naar jullie mening van het opgeleverde werk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals je merkt zijn we vrij onervaren en voelen we ons nu vooral een zeur. Alle input is welkom over wat redelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:11
@Aubergine die kit rand op die hoek bij de deurpost moet echt anders, dit ziet er niet uit. Desnoods verder terug laten vallen zodat er een groter “eind” stuk op kan.
De vloer is niet overal waterpas, de plinten zitten wel waterpas en dat kiert dus nu. Krijg je nooit helemaal sluitend/weg ben ik bang, wij hebben het hier ook op sommige kleine stukjes en er is toch een flinke laag egaline gebruikt en geschuurd.
Dat deel wat omhoog steekt kunnen ze even opnieuw doen inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 14-12-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Aubergine schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:16:
Bij ons is zojuist de vloer opgeleverd. Aangezien we niet heel ervaren zijn, zijn we benieuwd naar jullie mening van het opgeleverde werk.

***members only***

Zoals je merkt zijn we vrij onervaren en voelen we ons nu vooral een zeur. Alle input is welkom over wat redelijk is.
In onze huidige woning hebben ze in een half jaar 2x een PVC vloer geplakt (incl. egaliseren en schuren) en de zaken die jij hier opsomt (op de kitrand op de hoekrand na) hebben wij hier ook allemaal.

Ik denk trouwens dat je vraag beter ik het “pvc vloeren ervaring” topic hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Vooral ook dat de aannemer denkt, ik zoek gewoon de goedkoopste installateur en de kopers stikken er maar in. Ik begin in dit hele proces steeds meer een hekel te krijgen aan de bouwpartijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Deleon78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:48:
[...]

Dat is ook stom, maar de manier waarop je je frustratie uitte lokte de reacties uit.
Niemand reageerde kort door de bocht behalve jij, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'lokte de reacties uit'. Ik vind z'n punt en de manier waarop hij z'n frustratie uitte zeer terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Aubergine schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:16:

***members only***

1. Een kleine afwijking is mogelijk. Misschien kun je overwegen om de plinten te (laten) kitten?
2. Dit zou niet zo mogen zijn; het is aan jou of je hiermee akkoord gaat.
3. Dit is geen nette afwerking. Zowel het verstek als de eindafwerking zijn slecht uitgevoerd.
4. De vloer is niet goed geëgaliseerd.

In principe is alles relatief eenvoudig te herstellen. Ik zou hier in ieder geval niet mee akkoord gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Imperium op 14-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
MagniArtistique schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:39:

Het geluk is dat een WP weinig onderhoud behoeft. Een maal per jaar even de handleiding er bij pakken en je filters schoon maken, en als je er bij kan de buiten unit even schoon maken.

Bedrijven hebben het hier helaas voor het zeggen, geen zin in een nieuwbouw / andermans installatie? dan heeft de bouwer/bewoner er mee te dealen.

Het is vervelend, en zeker als een WP merk je alleen onderdelen verkoopt als je een f-gassen certificaat hebt.

Naja allicht is dan die cursus ook zo gek nog niet.. 2.7K+/- (allicht in je bouwdepot stoppen :+ ) heb je alleen een terug verdientijd van 15 jaar (tenzij de de buren ook voorziet, dan gaat het een stuk sneller.)

Of je moet gewoon een storings lijn bellen met gevolg dat je eventueel een poos zonder warm water zit.. het is niet anders want het "jaarlijks" onderhoud verkomt je storing toch niet. het voorkomt alleen dat je achter aan in de rij van bestalende klanten aan moet sluiten als het stuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:01:
Ik denk trouwens dat je vraag beter ik het “pvc vloeren ervaring” topic hoort.
Wie zegt dat het geen keramisch parket is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Source90 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:04:
[...]

Wie zegt dat het geen keramisch parket is :+
Keramisch parket beweegt niet mee nadat t gelegd is (zie punt 4 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MagniArtistique schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:24:
[...]

Keramisch parket beweegt niet mee nadat t gelegd is (zie punt 4 😉)
Ik lees ook niet dat het omhoog komt als men erop staat ;)
Bij ons is er ook een stukje niet egaal en komt de vloer (= tegel) richting de hoek/punt iets omhoog. Waterpas erop toont dit ook aan.

Maar eensch, zal wel PVC zijn dan. Aubergine heeft volgende mij de afgelopen 8 pagina's aan vorige posts verwijderd, kan niet terugzien of dat al eerder genoemd was (in bijv. het OP lijstje).

Moet wel zeggen dat wij boven ook last hebben van plint die niet aansluit, stoort echter niet meer. Beneden (keramisch) sluit alles wel goed aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 14-12-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
Ik wil de grote lelijke standaard ventielen vervangen in mijn nieuwbouwwoning als straks het plafond wordt gestucked. Heeft iemand goede ervaring met after-market in- en uitstroom ventilatieventielen. Iets als dit van NoShow (https://www.noshow.com/). Of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 21:22
Draakje5 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:43:
[Afbeelding]
Zo'n foto had ik eerder moeten zien. Ik heb aardig wat extra wcd's en loze leidingen laten aanleggen maar helaas totaal niet nagedacht over de hoogte ervan. Alles nu dus op de standaard 30cm, dat had op een paar plaatsen veel handiger gekund |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Blurk62 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:10:
[...]

Zo'n foto had ik eerder moeten zien. Ik heb aardig wat extra wcd's en loze leidingen laten aanleggen maar helaas totaal niet nagedacht over de hoogte ervan. Alles nu dus op de standaard 30cm, dat had op een paar plaatsen veel handiger gekund |:(
Ik heb deze op 30cm hoogte op verschillende plekken in het huis: uitvoering: TP-Link EAP655-Wall

Het bereik is iets minder dan zo'n schotel, maar hij is volledig uit het zicht en het werkt echt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:16:
Iemand ervaring met standleidingen die niet op de tekening staan en in de praktijk in de hoek van de woonkamer uitkomen. Uiteraard komt er een koofje omheen maar wij vinden dit onacceptabel..

Gaat om een project woning in de bovenklasse van de markt. Is in het project een uniek ontwerp, in de rest van de project woningen loopt de standleiding netjes in de meterkast of technische ruimte.
Even een update, dank voor de reactie. Zijn er redelijk met het gestrekte been in gegaan en afgelopen week te horen gekregen dat ze de leiding gaan verleggen dus we zijn daar erg blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:49
@Aubergine ik zou sowieso de plinten laten kitten aan de boven en onderkant. Dan vallen de hoogteverschillen niet meer op.

Verder wordt het sowieso aangeraden om de plinten nog af te lakken. Kleine oneffenheden in plinten die niet 100% aansluiten vallen daarmee ook grotendeels weg.

Ik zie 2 dingen die ik niet zou accepteren. Het deel waar de plank omhoog komt, is gewoon niet netjes. En de plint die richting het kozijn van de deur gaat is ook echt niet netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Blik1984 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:19:
@Aubergine ik zou sowieso de plinten laten kitten aan de boven en onderkant. Dan vallen de hoogteverschillen niet meer op.

Verder wordt het sowieso aangeraden om de plinten nog af te lakken. Kleine oneffenheden in plinten die niet 100% aansluiten vallen daarmee ook grotendeels weg.

Ik zie 2 dingen die ik niet zou accepteren. Het deel waar de plank omhoog komt, is gewoon niet netjes. En de plint die richting het kozijn van de deur gaat is ook echt niet netjes
Is onderkant kitten wel verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Aubergine schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ja, waarom niet? hebben wij ook met onze keramische vloer gedaan. Is de boel meteen waterdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:49
Aubergine schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:20:
[...]

Zeker, kan geen ongedierte in komen zoals zilvervisjes, waterdicht en het is heel netjes omdat je de kieren niet meer ziet. Ik zou het met trijs (transparant-grijs) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Ucello schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:03:
Ik wil de grote lelijke standaard ventielen vervangen in mijn nieuwbouwwoning als straks het plafond wordt gestucked. Heeft iemand goede ervaring met after-market in- en uitstroom ventilatieventielen. Iets als dit van NoShow (https://www.noshow.com/). Of tips?
Niet die specifiek maar wel een paar vervangen, ziet er 10x mooier uit, haalt ook het werfgevoel wat weg. Enige nadeel is dat je ze eigenlijk opnieuw moet inregelen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Imperium schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:42:
[...]

Ja, waarom niet? hebben wij ook met onze keramische vloer gedaan. Is de boel meteen waterdicht.
Omdat kit smerig wordt dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Aubergine schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:53:
[...]

Omdat kit smerig wordt dacht ik?
Je vloer wordt ook smerig toch? Wat doe je daar aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 16:36
Na bijna een jaar onderweg te zijn afgelopen week eerste kijkdag gehad in ons nieuwbouw huis. Erg leuk om natuurlijk de binnenkant te zien en een gevoel te krijgen voor de ruimtes waar je tot nu toe alleen maar een plattegrondje hebt gezien.
Uiteraard ook goed rond gekeken of dingen volgens tekeningen zijn geplaatst. Daarbij wel een aantal afwijkingen gezien, waarbij de badkamer een groter probleem naar boven is gekomen. Vraag is nu hoe en of ze dit gaan oplossen.
Een punt is de verdeler van de vloerverwarming op de zolderverdieping, deze is nu tegen de gevelmuur geplaatst, enige rechte muur, ipv tegen de muur achter het trapgat. Onhandig omdat we een schuifdeurkast in gedachten hadden op de plek waar nu de verdeler zit. Vraag is gaan we hier een probleem van maken, is het de moeite waard?
Ander heel groot punt is de badkamer, zowel afzuigventiel als lichtpunt in het plafond zitten beiden op een hele andere plek als op de tekening. Afzuigventiel zit nu in het midden van de ruimte, ipv in de buurt van de douche, lamp zit nu op een hele vreemde plek, ver uit het midden vlak naast een muur. Voor ons is beide onacceptabel, maar ja prefab gebouwd huis, dus even verleggen lijkt nog niet zo simpel… nu maar afwachten wat hun reactie gaat zijn.
Ander punt van de badkamer is dat we geen vloerverwarmingslus hebben gekregen omdat we de badkamer casco laten opleveren (bouwbedrijf was totaal niet meewerkzaam met onze wensen), echter in de omschrijving van de opties staat “radiatorleiding in de badkamer wordt los over de vloer gelegd met voldoende ruimte voor de standard plaats” maar er ligt dus niets. Reactie van bouwer: jullie krijgen geen radiator dus er ligt ook geen leiding voor vloerverwarming” beetje jammer dit, was ons niet duidelijk..
Al met al, leuk je nieuwe huis voor het eerst te zien, maar lichtelijke buikpijn van allerlei afwijkingen/fouten die we gezien hebben en maar moeten afwachten of en hoe het gefikst gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@NatalieF
Een nieuw lichtpunt hebben ze zo gemaakt. Een onhandige plek voor je lichtpunt in de badkamer kan aardig vervelend uitpakken met schaduw enz.

Over een andere plek van een ventilatie ventiel zou ik me niet zo druk maken. Of dat nou boven de douche zit of 1.5 meter er van af maakt niet zo veel uit.

Als je optie 'casco badkamer' meldt dat de radiatorleiding los over de vloer gelegd wordt met ruimte om deze zelf aan te sluiten achteraf, dan kun je dit gewoon eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:15
Ucello schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:03:
Niet met deze, maar wel strakkere dan de standaard. Zie hier voor foto's: millerman_sf in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Gelukje bij ons, ze kwamen net inregelen toen ik ze wilde vervangen en die persoon bleek een bekende van me te zijn. Dus de nieuwe zijn meteen goed ingeregeld.

[ Voor 14% gewijzigd door millerman_sf op 16-12-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@NatalieF in het slechtste geval moet je het lichtpunt laten verplaatsen en opnieuw laten stucen of een verlaagd plafond aanbrengen met spotjes.
Ventielen zou ik mij ook minder druk om maken en wat betreft die schuifdeuren die kunnen gewoon als je maar zorgt dat je er mocht dat nodig zijn bij kan komen. Je kan het ook aftimmeren als het maar makkelijk toegankelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:39
[...]

Bij mij is de keuze van de buitenkabel op rol(10 meter) op een aparte groep een whopping 890 euro.

En ik neem aan dat deze dan aan de oprit kant ergens in de fundering naar buiten komt.
Dus zelf uiteraard nog voorzien van grondkabel en aansluiten in de MK. Dat moet lukken voor het prijsverschil. Kan het uiteraard ook vragen bij de gesprekken voor meerwerk, maar ben graag voorbereid.
Herkenbare prijzen en teksten. Volgens mij zitten wij in hetzelfde project :) Dure opties idd. Maar achteraf een gat boren in de fundering lijkt mij ook weer niet zo handig. Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BlackLabel01 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:04:
[...]

Herkenbare prijzen en teksten. Volgens mij zitten wij in hetzelfde project :) Dure opties idd. Maar achteraf een gat boren in de fundering lijkt mij ook weer niet zo handig. Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen uiteindelijk.
Meestal wordt dat onder de fundering door gelegd en niet erdoorheen.
Hier ook een gat gegraven tot onder de fundering en daarna mantelbuis naar kruipruimte gelegd (2x, 1 voor laadpaal en 1 voor garage via hovenier).

Je bent een middagje van de straat, met een goede schep, wat inspanning en wat ander gereedschap (had zelf een grondboor gebruikt voor de hardere laag), kom je een heel eind en ben je een fractie van het bedrag van bouwer kwijt.

Afweging die je moet maken is of de tijd die je er aan kwijt bent zwaarder weegt dan kosten bouwer.

Je kan ook een hovenier vragen om, een gat te graven met een kleine graafmachine. Dat heb ik voor de tweede mantelbuis (garage) laten doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ndHVHZdGheDtIbpkiCrjG-on5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGiRs2nlOa69VNYxrAVfcpMa.jpg?f=fotoalbum_tile

Kanttekening; onze bouwer wilde niet aan een mantelbuis, was dus enkel grondkabel. Daar had ik niets aan voor een laadpaal. Voor garage was dat ook onhandig sinds ik bij keuzemoment meerwerk nog niet de exacte plek wist waar hij omhoog moest komen.

[ Voor 55% gewijzigd door Source90 op 16-12-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Als je alleen en enkel maar tuinverlichting aan gaat sluiten zou ik het niet doen. Maar als je een redelijke tuin hebt en in de toekomst wilt gaan "pimpen" dan zou ik het wel overwegen. Als je een overkapping wilt gaan bouwen met elektrische apparatuur welke wat meer stroom vragen. Of een zwembad welke door een warmtepomp wordt verwarmd. Of extra zonnepanelen op de overkapping.

Ik zit nu met een soortgelijke keuze, maar heb in het verleden die keuze verkeerd gegokt. Ik heb geen buitenkabel gelegd, dus haal nu alles van de schuur af(welke dus op dezelfde groep zit als de woonkamer).
Maar wel een warmtepomp eraan die de hottub verwarmd. Nou is dat niet de grootste, dus het gaat allemaal wel. Maar had toentertijd toch voor een aparte groep moeten kiezen.
Als in de zomer de warmtepomp staat de draaien en mijn vrouw is aan het stofzuigen en mijn dochter zet de waterkoker aan... Het is allemaal maar kortstondig en kan verder weinig kwaad. Liever de betere optie kiezen.

Normaal gesproken betekent dit gewoon dat er een buis uit de vloer van de meterkast komt en die ook weer ergens uit de grond omhoog komt. Daar kun je zelf kabels doorheen trekken. Dat ze de meterkast niet aanpassen, daarmee bedoelen ze de "groepenkast" en niet de "meterruimte". De term meterkast is dus wat verwarrend.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:12:
[...]

Meestal wordt dat onder de fundering door gelegd en niet erdoorheen.
Hier ook een gat gegraven tot onder de fundering en daarna mantelbuis naar kruipruimte gelegd (2x, 1 voor laadpaal en 1 voor garage via hovenier).

Je bent een middagje van de straat, met een goede schep, wat inspanning en wat ander gereedschap (had zelf een grondboor gebruikt voor de hardere laag), kom je een heel eind en ben je een fractie van het bedrag van bouwer kwijt.

Afweging die je moet maken is of de tijd die je er aan kwijt bent zwaarder weegt dan kosten bouwer.

Je kan ook een hovenier vragen om, een gat te graven met een kleine graafmachine. Dat heb ik voor de tweede mantelbuis (garage) laten doen.
[Afbeelding]

Kanttekening; onze bouwer wilde niet aan een mantelbuis, was dus enkel grondkabel. Daar had ik niets aan voor een laadpaal. Voor garage was dat ook onhandig sinds ik bij keuzemoment meerwerk nog niet de exacte plek wist waar hij omhoog moest komen.
Hier was zelf doen geen optie. De meterruimte grenst niet aan de buitenmuur en ik heb geen kruipruimte, dus kan het nooit achteraf zelf doen.

Omdat ze de mantelbuizen in eerste instantie vergeten waren, zijn die later OP de fundering gelegd. Op zich niet zo'n punt, behalve dat ze ook een van de vloerdelen OP die buis hebben geplaatst, met als gevolg dat die buis nauwelijks nog toegankelijk was.

Met de signaaldraad (die ze in eerste instantie ook vergeten waren) heb ik met pijn en moeite precies genoeg kabels er doorheen gekregen naar de schuur (waaronder 5x4mm2 voor een krachtaansluiting indien later nodig.)

De kosten voor de optie heb ik teruggekregen, omdat deze dus niet goed uitgevoerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:56:
[...]

Normaal gesproken betekent dit gewoon dat er een buis uit de vloer van de meterkast komt en die ook weer ergens uit de grond omhoog komt. Daar kun je zelf kabels doorheen trekken. Dat ze de meterkast niet aanpassen, daarmee bedoelen ze de "groepenkast" en niet de "meterruimte". De term meterkast is dus wat verwarrend.
Ik zou dit toch wel navragen.
- Het aanbrengen van een mantelbuis vanaf de kruipruimte in de nabijheid van de meterkast naar de toekomstige positie van een laadunit op eigen kavel;
Hier staat volgens mij dat de mantelbuis vanaf de kruipruimte in de nabijheid van de meterkast begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

BlackLabel01 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:04:
[...]

Tuinkamer in Meppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:39
Yes. Heb dit topic ontdekt om inspiratie op te doen en wat tips en tricks. Dit is mijn eerste nieuwbouwproject, vind het wel fijn om een beetje voorbereid te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

BlackLabel01 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:54:
[...]

Yes. Heb dit topic ontdekt om inspiratie op te doen en wat tips en tricks. Dit is mijn eerste nieuwbouwproject, vind het wel fijn om een beetje voorbereid te zijn.
Idd verstandig om goed voorbereid te zijn. Hier de tweede keer. Ondanks dat ik in mijn ogen de eerste keer ook dacht goed voorbereid te zijn, achteraf toch "dingen" vergeten(of niet aan gedacht omdat het de eerste is).
Zal ongetwijfelt nu ook wel weer wat kiezen wat achteraf beter anders kon, maar ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Nicap schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:11:
[...]

Idd verstandig om goed voorbereid te zijn. Hier de tweede keer. Ondanks dat ik in mijn ogen de eerste keer ook dacht goed voorbereid te zijn, achteraf toch "dingen" vergeten(of niet aan gedacht omdat het de eerste is).
Zal ongetwijfelt nu ook wel weer wat kiezen wat achteraf beter anders kon, maar ja.
Naar het schijnt moet je 3x bouwen. De volgende komt dus goed 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
MagniArtistique schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:56:
[...]

Naar het schijnt moet je 3x bouwen. De volgende komt dus goed 😉
Na 2x projectbouw ben je (wij tenminste) wel klaar met projectbouw en is de enige optie bij een 3e nog bestaand of zelfbouw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Draakje5 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:29:
[...]

Na 2x projectbouw ben je (wij tenminste) wel klaar met projectbouw en is de enige optie bij een 3e nog bestaand of zelfbouw 8)7
Wij zitten midden in de tweede maar dat gevoel begrijp ik volkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
@Draakje5, hier hetzelfde. Volgende, indien die er komt, wordt zelfbouw. Voornamelijk vanwege alle "nee dat kan niet" of bizar hoge prijzen. Zeker als ik kijk naar de prijzen van 2-3 geleden, die zijn minimaal 2-3x over de kop gegaan voor exact hetzelfde.

Helemaal leuke boel als je "nee" van de verkoper krijgt en er na sluiten meerwerkopties achterkomt dat je directe buren de optie wel hebben kunnen afnemen (vergroten hal/entree en optie indelen zolder met afsluitende deur). ;w

Zal niet zo snel "teruggaan" naar bestaande bouw denk ik, vind de voordelen van alles nieuw te groot.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 17-12-2024 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:06:
@Draakje5, hier hetzelfde. Volgende, indien die er komt, wordt zelfbouw. Voornamelijk vanwege alle "nee dat kan niet" of bizar hoge prijzen. Zeker als ik kijk naar de prijzen van 2-3 geleden, die zijn minimaal 2-3x over de kop gegaan voor exact hetzelfde.

Helemaal leuke boel als je "nee" van de verkoper krijgt en er na sluiten meerwerkopties achterkomt dat je directe buren de optie wel hebben kunnen afnemen (vergroten hal/entree en optie indelen zolder met afsluitende deur). ;w

Zal niet zo snel "teruggaan" naar bestaande bouw denk ik, vind de voordelen van alles nieuw te groot.
Als je doel van zelfbouw is om de dure kosten van meerwerk in projectbouw te besparen dan schiet dat z'n doel behoorlijk voorbij aangezien je die kosten die je bespaart op meerwerk gewoon driedubbel betaald op al het maatwerk bij zelfbouw. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn broertje is net klaar met het bouwen van zn woning in eigen beheer (traditionele bouw) en heeft achteraf toch wel spijt dat hij destijds niet voor de offerte van selectbouw of groothuisbouw is gegaan.

Denk dat zelfbouw alleen interessant is als je óf heel veel zelf kan, óf hele bijzondere eissen hebt. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Janpietertje89 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:31:
[...]

Als je doel van zelfbouw is om de dure kosten van meerwerk in projectbouw te besparen dan schiet dat z'n doel behoorlijk voorbij aangezien je die kosten die je bespaart op meerwerk gewoon driedubbel betaald op al het maatwerk bij zelfbouw. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn broertje is net klaar met het bouwen van zn woning in eigen beheer (traditionele bouw) en heeft achteraf toch wel spijt dat hij destijds niet voor de offerte van selectbouw of groothuisbouw is gegaan.

Denk dat zelfbouw alleen interessant is als je óf heel veel zelf kan, óf hele bijzondere eissen hebt. Of zie ik dat verkeerd?
Groothuisbouw en soortgelijke is geen projectbouw.
Bij ons project zijn op alle “uiteinden” vier kavels verkocht, waar het merendeel via GHB of soortgelijk heeft gebouwd. De prijzen die ik van een van deze buren heb gehoord voor meerwerk, was een stuk “eerlijker”. Loze leiding was daar een paar tientjes plus een bedrag per m1, waar ik hier bedragen van €300 langs hoor komen. Indeling kon je vooraf kiezen, zonder willekeur bij de ene buur wel en de andere niet. Warmtepomp kon een keuze worden gemaakt in het merk en de plaatsing (naar redelijkheid).
Ook de opleverpunten waren volgens hen bijna niet aanwezig, waar het bij onze projectwoningen aardige lijsten waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
[...]

Zelfbouw is een erg breed begrip, wij zijn ook ons huis aan het bouwen, maar dit wordt gewoon door de aannemer uitgevoerd (afwerking doe ik zelf), het ontwerp hebben we zelf gemaakt.
En komt wel veel regelwerk bij kijken, het gaat allemaal niet vanzelf.

GHB en Selekthuis zijn catalogusbouwers, eigenlijk zit het een beetje tussen projectbouw en zelfbouw in, je hebt daarbij gewoon een kopers begeleider die je ermee helpt. Ook heb je vaak wat minder keuzes te maken.

Bij onze bouw moesten we echt alles kiezen en uiteindelijk gewoon met de projectleider/uitvoerder overleggen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
[...]

Wij hebben paar jaar geleden ook zelfbouw gedaan (stapten iets later in, buitenkant stond al vast). Dit was voor hun een 'project' van 4 huizen, maar alles binnen was wel maatwerk. We konden zo goed als alles doen wat we maar wilden, als we maar betaalden.

Maar ik heb toen onze prijzen vergeleken met de prijzen van echte projectbouw hier in het topic, en onze aannemer was ook nog eens goedkoper. Misschien hebben we geluk gehad met de aannemer, maar we waren dus goedkoper uit en veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ik ben wat aan het rondkijken om mijn oprit te laten bestraten. Aan wat voor leg kosten moet je denken bij een inrit van 35m2.

Dat is inclusief:
- Arbeid
- Afvoer zwart zand
- Aanvoer geel zand + puin

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kun je die grond op je eigen kavel kwijt? Het afvoeren van grond is vrij prijzig voor bedrijven.

Wij hebben bij de bouw gevraagd om de kavel niet op te vullen tot peil, dat wilde de aannemer kosteloos doen en scheelde enorm in de afvoerkosten.

[ Voor 43% gewijzigd door Blihi op 18-12-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:41:
Wij hebben bij de bouw gevraagd om de kavel niet op te vullen tot peil, dat wilde de aannemer kosteloos doen en scheelde enorm in de afvoerkosten.
Oh wauw, dat soort dingen schelen wel.
Hier ook gevraagd en ik kreeg als antwoord; "nee dat zijn wij verplicht, anders is de afstand dorpel > grondlaag te hoog en zijn wij aansprakelijk voor letsel".

Bij terugkoppeling dat ik wel wat wilde ondertekenen als waiver, was dat allemaal niet mogelijk.

Volgens onze hovenier (die ook uit ons dorp komt en de grond kent) hebben ze de grootste rotzooi die er was als opvulling gebruikt. Allemaal niet-inheemse onkruid dat vrij hardnekkig is.
Alles afgegraven en inderdaad een vermogen kwijt geweest voor afvoeren. Onder die rotzooi zat hele goede tuindersgrond.

Weer zo'n voorbeeldje van projectbegeleiders die fijn meedenken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
Strider schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:35:
Ik ben wat aan het rondkijken om mijn oprit te laten bestraten. Aan wat voor leg kosten moet je denken bij een inrit van 35m2.

Dat is inclusief:
- Arbeid
- Afvoer zwart zand
- Aanvoer geel zand + puin
Grondwerk zou ik 30/m2 kwijt zijn al ging het bij mij om zo'n 100 m2 oppervlak.
Arbeid voor leggen klinkers, inclusief leveren opsluitbanden en brekerzand ook zo'n 20 euro/m2, maar dat was een vrienden/buren prijs, laten we zeggen nog een 30 euro/m2.

Totaal 60 euro/m2 x 35 = 2100 euro.

Komen je kosten voor de klinkers/tegens nog bij, maar dat kun je zo goedkoop/duur maken als je smaak en portemonnee toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:48
Wij hebben binnenkort het eerste gesprek met de kopersbegeleider. Om mijn verwachting realistisch te houden, vraag ik me af wat een normaal aantal vragen is in zo een eerste gesprek. Ik merk namelijk dat als ik elke vraag wil stellen die ik heb, er al snel tientallen vragen op papier komen te staan…

Hoeveel vragen hadden jullie voor dat gesprek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
TNThomas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:41:
Wij hebben binnenkort het eerste gesprek met de kopersbegeleider. Om mijn verwachting realistisch te houden, vraag ik me af wat een normaal aantal vragen is in zo een eerste gesprek. Ik merk namelijk dat als ik elke vraag wil stellen die ik heb, er al snel tientallen vragen op papier komen te staan…

Hoeveel vragen hadden jullie voor dat gesprek?
Een stuk of 40 en die hebben we allemaal beantwoord/bevestigd gekregen, waarbij het meeste overigens "nee" was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons was er een gesloten grondbalans, volgens mij is dat vrijwel verplicht tegenwoordig. Dus hele goede grond. Behalve dat er veel glas tussen zat van de kassen die er vroeger gestaan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
In onze nieuwbouw is de muur tussen de badkamer en slaapkamer gemaakt van gipsblokken (zoals gebruikelijk). Vandaag merkte ik op dat de gipsblokken in de slaapkamer, net achter de afvoer van de badkamer, een beetje zacht zijn als ik ze aanraak. Ik kon er met mijn blote handen zelfs kleine gaatjes in maken. Ik kon dit probleem niet reproduceren op andere gipsblokken in het huis, die allemaal heel hard zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvWszMynKOBXKtJMwg3a_J-k2oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSvpkErSSe24ZHvjhKPe2aQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAapvGfA488ic8mmsp4g4D6TC_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqWA7iWbMp0jzG6yyiuLlYCr.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou er misschien een andere oorzaak kunnen zijn dan een lekkage? Is het mogelijk dat deze gipsblokken gewoon slecht zijn en niet dat water de oorzaak is? Ik ben bang dat het een lekkage is en onze stucadoor zou deze muur morgen stucen, maar ik denk dat ik hem ga vragen te stoppen totdat het door de aannemer is onderzocht… Dit zal ons helaas nog meer vertraging opleveren.

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:36:
[...]

Oh wauw, dat soort dingen schelen wel.
Hier was het antwoord van de aannemer best grappig. Het niet opvullen van de kavel werd netjes opgenomen in de optielijst voor ondertekening en was (de enige) optie met een meerprijs van 0 euro.
Hier ook gevraagd en ik kreeg als antwoord; "nee dat zijn wij verplicht, anders is de afstand dorpel > grondlaag te hoog en zijn wij aansprakelijk voor letsel".
Dat is natuurlijk flauwekul, want als dat het probleem is kunnen ze gewoon een hoopje voor de dorpel gooien en platslaan met een schep.

Het antwoord is gewoon: "nee, willen we niet over nadenken".
Bij terugkoppeling dat ik wel wat wilde ondertekenen als waiver, was dat allemaal niet mogelijk.

Volgens onze hovenier (die ook uit ons dorp komt en de grond kent) hebben ze de grootste rotzooi die er was als opvulling gebruikt. Allemaal niet-inheemse onkruid dat vrij hardnekkig is.
Alles afgegraven en inderdaad een vermogen kwijt geweest voor afvoeren. Onder die rotzooi zat hele goede tuindersgrond.

Weer zo'n voorbeeldje van projectbegeleiders die fijn meedenken |:(
De grond hier is een drama. Tot ongeveer een meter diep zit een keiharde kleilaag (het graven van een geul voor elektra was met de hand niet te doen) en de grond zat (en grotendeels zit) vol stukken puin die niet van deze bouw afkomt, maar van eerdere bouwsels.

Stukken baksteen (verkeerde kleur), dakpannen (hebben wij niet), stenen in verschillende groottes en zelfs asfalt hebben we uitgegraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
raduf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:12:
In onze nieuwbouw is de muur tussen de badkamer en slaapkamer gemaakt van gipsblokken (zoals gebruikelijk). Vandaag merkte ik op dat de gipsblokken in de slaapkamer, net achter de afvoer van de badkamer, een beetje zacht zijn als ik ze aanraak. Ik kon er met mijn blote handen zelfs kleine gaatjes in maken. Ik kon dit probleem niet reproduceren op andere gipsblokken in het huis, die allemaal heel hard zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou er misschien een andere oorzaak kunnen zijn dan een lekkage? Is het mogelijk dat deze gipsblokken gewoon slecht zijn en niet dat water de oorzaak is? Ik ben bang dat het een lekkage is en onze stucadoor zou deze muur morgen stucen, maar ik denk dat ik hem ga vragen te stoppen totdat het door de aannemer is onderzocht… Dit zal ons helaas nog meer vertraging opleveren.
"net achter de afvoer", bedoel je daarmee de wastafel?

Met een vochtmeter kan de stukadoor snel zien of dit lekkage is.

PS: Stukadoor is met een k, stucwerk met een c. Stucadoors hebben nooit leren spellen :)

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:32
Vwb. de grond afvoer discussie, in onze omschrijving staat het volgende:

PEIL VAN DE WONING
Het peil waaruit alle hoogten worden gemeten, komt
overeen met de bovenkant van de cementdekvloer van
de begane grondvloer in de woning.
De exacte maat wordt bepaald in overleg met en op
aanwijzing van de gemeente.

GRONDWERK
• Ten behoeve van de fundering, leidingen, kabels e.d. wordt het nodige grondwerk verricht.
• Het op tekening aangegeven in eigendom te verkrijgen perceel wordt geëgaliseerd en de bovenste laag
wordt vrij van obstakels opgeleverd.
• De tuinen worden afgewerkt met de reeds aanwezige grond. Aangezien het opgebrachte grond is dient u er rekening mee houden dat de grond kan inklinken.
• T.p.v. de erfgrenzen wordt, indien nodig, een talud aangebracht om de hoogteverschillen met de aangrenzende percelen op te vangen.

Ik lees hier dus uit, dat de bestaande grond hergebruikt word voor het op peil brengen van de tuin, correct?
Daar het hier om grond gaat wat een voormalig landgoed was (met veel begroeiing) lijkt mij dit een positieve situatie, correct?

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 07:11
Sincere1983 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:39:
Vwb. de grond afvoer discussie, in onze omschrijving staat het volgende:

PEIL VAN DE WONING
Het peil waaruit alle hoogten worden gemeten, komt
overeen met de bovenkant van de cementdekvloer van
de begane grondvloer in de woning.
De exacte maat wordt bepaald in overleg met en op
aanwijzing van de gemeente.

GRONDWERK
• Ten behoeve van de fundering, leidingen, kabels e.d. wordt het nodige grondwerk verricht.
• Het op tekening aangegeven in eigendom te verkrijgen perceel wordt geëgaliseerd en de bovenste laag
wordt vrij van obstakels opgeleverd.
• De tuinen worden afgewerkt met de reeds aanwezige grond. Aangezien het opgebrachte grond is dient u er rekening mee houden dat de grond kan inklinken.
• T.p.v. de erfgrenzen wordt, indien nodig, een talud aangebracht om de hoogteverschillen met de aangrenzende percelen op te vangen.

Ik lees hier dus uit, dat de bestaande grond hergebruikt word voor het op peil brengen van de tuin, correct?
Daar het hier om grond gaat wat een voormalig landgoed was (met veel begroeiing) lijkt mij dit een positieve situatie, correct?
1. Ja, zo zou ik het ook lezen.
2. Nee, want in de tussentijd is er met zware machines over jouw grond gereden dus die grond is keihard. En misschien zit er wel glas in van vroegere tuinkassen of bouwafval? Dus tenzij je plannen hebt voor een tegeloase in je tuin, dan is het verstandig om de klelaag om te laten spitten door een grondwerker en de bovenste laag te vervangen door goede, water doorlatende grond.

• Sincere1983
Er word hier nog wel eens een programma genoemd voor het zelf intekenen van extra WCDs en loze leidingen etc.
Hoe heet dat programma ook alweer dat dit handig kan mbv. de pdf van de woning?

Kan het niet meer vinden helaas.

• GeeMoney
Sincere1983 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:26:
Er word hier nog wel eens een programma genoemd voor het zelf intekenen van extra WCDs en loze leidingen etc.

Floorplanner?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
Sincere1983 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:26:

Bluebeam Revu, ik gebruik het ook voor werk dus had al een licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dit is het programma wat ik bedoelde. Waarin is dit op deze manier gedaan? Geeft een duidelijke manier aan om dit zo te gebruiken richting aannemer.
Pagina: 1 ... 323 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.