Ik heb Bluebeam Revu (proefversie) gebruikt om hetzelfde te doen.Sincere1983 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:37:
[...]
Dit is het programma wat ik bedoelde. Waarin is dit op deze manier gedaan? Geeft een duidelijke manier aan om dit zo te gebruiken richting aannemer.
Ok, 2 is een trend, dan ga ik daar voorlopig voorDj-sannieboy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:42:
[...]
Ik heb Bluebeam Revu (proefversie) gebruikt om hetzelfde te doen.
Ik kan bevestigen dat dit Bluebeam Revu isSincere1983 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:37:
[...]
Dit is het programma wat ik bedoelde. Waarin is dit op deze manier gedaan? Geeft een duidelijke manier aan om dit zo te gebruiken richting aannemer.
Als "nieuwe" gebruiker moest ik in het begin even zoeken...maar als je het eenmaal door hebt gaat het vrij vlot. Heeft mij een avondje gekost om alles erin te krijgen vanaf papier.
Overigens, in het kader van...bijzonder....had aan kopersbegeleiding gevraagd voor plaatsing CO2 sensoren voor de WTW...aangezien slechts één afstandsbediening standaard is. Installateur koppelde onderstaand terug naar de kopersbegeleiding:
Het idee van met sensoren werken is toch juist dat je meer gaat ventileren...of zeggen ze nou tussen neus en lippen door "zet lekker een raam open"Wij gebruiken dit enkel als noodoplossing om een BENG berekening dicht te rekenen.
Het is van belang om goed te ventileren in een nieuwbouwwoning. Waar de CO2-sensoren voor zorgen is dat je minder gaat ventileren. Maar ventilatie is niet alleen belangrijk voor CO2, maar ook voor andere schadelijke stofjes/schimmels, die de sensor niet meet.
Maar het staat de koper vrij om zaken te installeren na oplevering.
Wij bieden het niet aan.
Volgens mij bedoelen ze te zeggen dat ze meer ventileren dan dat als er alleen naar CO2 wordt gekeken. Dat lijkt me een goed standpunt. Misschien kun je eens kijken in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topicnooberke schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:03:
[...]
Overigens, in het kader van...bijzonder....had aan kopersbegeleiding gevraagd voor plaatsing CO2 sensoren voor de WTW...aangezien slechts één afstandsbediening standaard is. Installateur koppelde onderstaand terug naar de kopersbegeleiding:
[...]
Het idee van met sensoren werken is toch juist dat je meer gaat ventileren...of zeggen ze nou tussen neus en lippen door "zet lekker een raam open"
Bij ons wordt er alleen gekeken naar CO2 maar bijvoorbeeld niet op luchtvochtigheid in de badkamer. Dat zorg voor een handmatige ventilatieactie bij het douchen om niet alles te laten beslaan. Maar krijg dat maar eens tussen de oren van de jeugd
[ Voor 13% gewijzigd door Mr.Viper op 20-12-2024 11:11 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Never mind. Noob.....
[ Voor 97% gewijzigd door Sincere1983 op 20-12-2024 11:26 ]
Bij ons hebben ze om deze reden eerst de plinten gedaan en toen tegen de plint aan ge-egaliseerd. De vloer ligt dus nu tegen de plint aan en daardoor heb je geen kieren.Aubergine schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:16:
Bij ons is zojuist de vloer opgeleverd. Aangezien we niet heel ervaren zijn, zijn we benieuwd naar jullie mening van het opgeleverde werk.
***members only***
Zoals je merkt zijn we vrij onervaren en voelen we ons nu vooral een zeur. Alle input is welkom over wat redelijk is.
Kijk vooral ook even hoeveel stroom ze nodig hebben. Die van ITHO hebben 230V nodig en communiceren draadloos dus een WCD laten bijplaatsen op 1.5m ofzo is dan prima.nooberke schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:03:
[...]
Ik kan bevestigen dat dit Bluebeam Revu is![]()
Als "nieuwe" gebruiker moest ik in het begin even zoeken...maar als je het eenmaal door hebt gaat het vrij vlot. Heeft mij een avondje gekost om alles erin te krijgen vanaf papier.
[...]
Het idee van met sensoren werken is toch juist dat je meer gaat ventileren...of zeggen ze nou tussen neus en lippen door "zet lekker een raam open"
Maar als het een andere aansluiting behoeft een LL naar de WTW unit aanvragen.
Hier totaal niet aangedacht en we hebben het heel mooi weten weg te werken, maar de volgende ronde..
Home automation? als plafond lamp aangaat dan ook de WTW, of een deur sensor op de douchedeur.Mr.Viper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:10:
[...]
Maar krijg dat maar eens tussen de oren van de jeugd
Er is vast wel iets te verzinnen
Klopt, ik heb al genoeg ideeën maar aangezien de ventilatie nog steeds niet goed werkt blijf ik er nog eventjes van af en is dat het probleem van de aannemer/installateur/IthoDaalderop.vormulier schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:27:
[...]
Home automation? als plafond lamp aangaat dan ook de WTW, of een deur sensor op de douchedeur.
Er is vast wel iets te verzinnen
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Bij koken en douchen het systeem op de hoogste stand zitten gaan we sowieso doen. Maar ook daarvoor is een extra afstandsbediening handig...Met één afstandsbediening loop je heen en weer te rennen tussen keuken/badkamer als de ventilatie op de hogere stand moet.Mr.Viper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:10:
[...]
Volgens mij bedoelen ze te zeggen dat ze meer ventileren dan dat als er alleen naar CO2 wordt gekeken. Dat lijkt me een goed standpunt. Misschien kun je eens kijken in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Bij ons wordt er alleen gekeken naar CO2 maar bijvoorbeeld niet op luchtvochtigheid in de badkamer. Dat zorg voor een handmatige ventilatieactie bij het douchen om niet alles te laten beslaan. Maar krijg dat maar eens tussen de oren van de jeugd
Huidige huis ook enkel een drie standen schakelaar in de keuken...maar momenteel zitten de keuken en badkamer naast elkaar en niet op een andere verdieping

Ik had netjes uitgezocht dat je gemakkelijk extra sensoren kon koppelen en ging er vanuit dat die op batterijen zouden werken. Echter bij Duco zijn er wel afstandsbedieningen op batterijen maar geen sensoren op batterijen.vormulier schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:24:
[...]
Kijk vooral ook even hoeveel stroom ze nodig hebben. Die van ITHO hebben 230V nodig en communiceren draadloos dus een WCD laten bijplaatsen op 1.5m ofzo is dan prima.
Maar als het een andere aansluiting behoeft een LL naar de WTW unit aanvragen.
Hier totaal niet aangedacht en we hebben het heel mooi weten weg te werken, maar de volgende ronde..
Positief verrast dat ze nog mee wilden denken en krijg nu naast de thermostaat in de woonkamer en master bedroom een inbouwdoos met voeding en veerdeksel. 175 euro per stuk, enkelvoudig stopcontact kost 225 euro dat was het alternatief wat ik ook nog in gedachten had.
In het begin is het even zoeken, dat had ik al aangegeven tochSincere1983 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:12:
Never mind. Noob.....
Wat vindt men hier van de standaard plafonds met v naden en afgewerkt met spacspuitwerk? Laten dichten en stucen? Of vallen die naden je nooit op? Het is allemaal al zo duur.
Hierover zitten wij ook in dubio. Die naden moeten er sowieso uit. Maar wat is het handigst/meest voordelig. Al het spacwerk maar schrappen en een stukadoor het plafond glad laten strijken? Of wel voor een spac plafond gaan, maar slechts de v-naden laten dichten en daarna weer met spac laten afwerken?KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Wat vindt men hier van de standaard plafonds met v naden en afgewerkt met spacspuitwerk? Laten dichten en stucen? Of vallen die naden je nooit op? Het is allemaal al zo duur.
Ik heb de plafondafwerking van de aannemer destijds laten vervallen. De stukadoor heeft later de naden dichtgemaakt en alles glad gemaakt.
Overleg het met je stukadoor maar ik denk dat die het liefst er niets op wil hebben. Veel minder werk.
Overleg het met je stukadoor maar ik denk dat die het liefst er niets op wil hebben. Veel minder werk.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Het blijft persoonlijk. Ik kan me er weinig tot niet aan storen, en ging er pas ook echt op plafonds letten na dit topic te hebben gelezen. Als ik oneindig held had gehad, had ik het zeker gedaan, al was het met planning ook lastig geweest.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Het meest storende, maar niet storend genoeg. Zijn de v-naden vlakbij een binnenmuur. Daar houden ze eerder op, dus vallen ze extra op. Op sommige plekken zie je een beetje bobbels in het plafond.
Maar ik ben bijvoorbeeld veel blijer met onze nieuwe kledingkast, dan ik blij was geweest om geen v-naden te hebben.
Ik stoor me ook niet aan de V naden. Maar ik moet zeggen dat een strak gestuct plafond (wanneer je dit bij iemand anders ziet) het de hele ruimte wel direct een stuk luxere uitstraling geeft. Laat eerst maar alles uitwerken en dan over een paar jaar kun je altijd nog het plafond stucen.
Het schijnt dat deze naden juist gaan scheuren zodra ze dicht gestuct worden door de werking van de woning. Ik denk dat ik me meer zou storen aan scheuren in het plafond dan aan nette V-naden.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Als het goed gestuct is, zijn die scheuren echt heel dun en vallen ze amper op. En dus ook makkelijk te fixen.
In onze eerste nieuwbouwwoning hadden we ook minder budget. Toen hebben we besloten om beneden alles te laten stucen en boven dunpleister en standaard plafondafwerking met structuurspuitverf.
In onze eerste nieuwbouwwoning hadden we ook minder budget. Toen hebben we besloten om beneden alles te laten stucen en boven dunpleister en standaard plafondafwerking met structuurspuitverf.
Over een paar jaar het plafond laten stucen is niet iets wat ik snel zou doen. Je zit met extra rommel, je huis is immers volledig ingericht ipv helemaal leeg. Extra tijd en ook nog stukken duurder.Draakje5 schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:44:
Ik stoor me ook niet aan de V naden. Maar ik moet zeggen dat een strak gestuct plafond (wanneer je dit bij iemand anders ziet) het de hele ruimte wel direct een stuk luxere uitstraling geeft. Laat eerst maar alles uitwerken en dan over een paar jaar kun je altijd nog het plafond stucen.
Dit zijn typisch de dingen die je direct moet laten doen vanwege de impact als je het later doet.
Wij laten het standaard spuitwerk vervallen en laten de plafonds glad stucen door een stukadoor.
V-naden dichtzetten laten wij ook niet doen via de aannemer, dat kan de stukadoor prima zelf.
V-naden dichtzetten laten wij ook niet doen via de aannemer, dat kan de stukadoor prima zelf.
[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-12-2024 08:59 ]
We hebben ze laten dichten en stucen. 1 van de betere keuzes, want het ziet er wel echt mooi strak uit. Misschien ligt het ook aan de inrichting en uitstraling van het huis. Wij houden van strak, modern & minimaal. Dus die naden pasten daar niet bijKerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Een alternatief: een (akoestisch) spanplafond? Aangezien de akoestiek in nieuwbouwwoningen met vooral harde materialen vaak beroerd is, heb je dan twee vliegen in één klap.
Het weglaten van het spuitwerk moest hier al erg vroeg besloten worden, dus besloten het te laten zitten. Vooral bang voor de extra kosten, doorlooptijd en mogelijke schuren. Ook is het weer een extra vakman/stap die je geregeld moet zien te krijgen.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Ik hou wel van strak en dacht het misschien ooit nog achteraf te doen. Het bericht van @Wolly is dan een beetje confronterend (alhoewel hij natuurlijk gelijk heeft)
Ik vind v-naden echt afzichtelijk. En in houd niet eens van strakKerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
We hebben alle plafonds 'klassiek' laten stucen achteraf, dus niet door de aannemer. Op die manier (met groepskorting) fors bespaard. Maar je hebt gelijk, het blijft gruwelijk duur.
We hadden een nieuwbouwhuis met spacspuitwerk en V-naden, het valt niet zo zeer op, maar echt mooi is het niet. Inmiddels ons nieuwe recentere nieuwbouwhuis betrokken en daar is alles strak afgewerkt, geeft een veel luxere uitstraling en oogt ook rustiger. Ik zou het ook zeker aanraden.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Ook om het direct te doen, dit zijn van die dingen die er anders niet meer van komen: alsnog regelen, alle meubels aan de kant, weer een tijd in de rommel en geld kost het toch al.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Wij hebben het plafond direct laten stucen. Nog steeds profijt van ziet er strak uit. Alweer een jaar geleden.
In onze vorige nieuwbouwwoning (2019) hebben we het niet gedaan , stukadoor wilde er niet aan beginnen. Buren hadden het wel laten doen en die hebben enkele jaren later enkele krimpscheuren laten repareren voor een relatief klein bedrag. Nadeel is dat je weer een enorme bende krijgt..KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Desondanks is de woning enkele jaren terug erg goed verkocht (~950k) dus het heeft denk ik geen invloed gehad op de waarde.
In onze nieuwe woning hebben we wel het plafond laten stucen, ziet er een stuk mooier uit. Ik moet zeggen dat we in onze vorige woning ons er ook niet aan stoorde hoor, uiteindelijk zijn de praktische zaken veel belangrijker (woonoppervlakte, aantal slaapkamers, locatie, etc) en of het plafond wel of niet is gestuct let niemand dagelijks op.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2024 10:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Misschien ook van te voren dubbelchecken wat voor plafondplaten je überhaupt hebt. Wij hebben beneden 4 (10.8m) en boven 3 (9.6m) v-naden. Dat ziet er in mijn ogen al heel anders dan als je elke meter een naad hebt. Ik stoor mij er in ieder geval niet aan.
Enorm bedankt voor al jullie input en ik ben nu wel geneigd de v-naden te laten wegwerken.
Zijn er mensen die daarnaast nog kunnen herinneren wat enkel de plafonds stucen kostten? Zal om ongeveer 110m2 gaan, niet de zolder en technische ruimte etc.
Zijn er mensen die daarnaast nog kunnen herinneren wat enkel de plafonds stucen kostten? Zal om ongeveer 110m2 gaan, niet de zolder en technische ruimte etc.
[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 23-12-2024 11:40 ]
Bij ons was het plafond 22 euro / m2 voor op gipsplaten en 28 euro / m2 op beton. Ex btw. Ex voorstrijk. Volgens mij iets aan de hoge kant, maar wel perfecte service, eindresultaat en fijne samenwerking met de aannemer qua planning. Wanden waren 20 euro / m2.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:
Enorm bedankt voor al jullie input en ik ben nu wel geneigd de v-naden te laten wegwerken.
Wij waren €18/m² kwijt voor het stucen van de plafonds en €10/m² voor het verfspuiten, totaal dus €28/m² wat volgens mij een vrij standaard prijs is (voor de randstad dan). We kregen daarop 10% korting omdat de aannemer veel klussen had in het project. Kan wel voordelig zijn om te kijken welke actief zijn in jouw regio.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:
Nieuwbouw te Breda, oplevering 2026Q3, "Dichtzetten V-naden plafond": € 10 per m²; "Vlak uitstuccadoren plafond": € 62,50 per m². Wanneer ik de prijzen in deze discussie zie, dan zijn dit exorbitante prijzen. Ik neem aan, dat bij vlak uitstuccadoren de V-naden ook niet meer zichtbaar zijn.
Fikse prijzen!LvanStaalduinen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:57:
Nieuwbouw te Breda, oplevering 2026Q3, "Dichtzetten V-naden plafond": € 10 per m²; "Vlak uitstuccadoren plafond": € 62,50 per m². Wanneer ik de prijzen in deze discussie zie, dan zijn dit exorbitante prijzen. Ik neem aan, dat bij vlak uitstuccadoren de V-naden ook niet meer zichtbaar zijn.
Bij ons vragen ze €1480 voor het dichtzetten van de v-naden op de begane grond en 1e verdieping.
Stucen van de plafonds op de begane grond (~52 m2) kost €1930. Inclusief vervallen standaard spuitwerk.
Dat moet voordeliger kunnen, dus we gaan zelf op zoek naar een stukadoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-12-2024 20:16 ]
Wij willen ook de plafonds laten stucen na oplevering, maar vragen ons toch wel af hoe dit samen gaat met (krimp)scheuren, dat zouden we toch zonde vinden. Online zijn de verhalen toch wisselend of dit wel of niet een probleem is bij nieuwbouwwoningen. Is dit nog te voorkomen door een goed stookprotocol te volgen?
Als ik me goed herinner van onze eigen nieuwbouw: als je kanaalplaten hebt is het risico groot dat de dichtgesmeerde naden er uit komen of krimpscheuren. Bij breedplaat is dat minder.LvanStaalduinen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:57:
Bij ons (allemaal kanaalplaten) zit het spuit/spacwerk na 10+ jaar nog prima. Wel zie je kleine krimpscheuren op de paar plekken waar 'halve' kanaalplaten zijn dichtgesmeerd.
Toentertijd huurde de aannemer ook iemand in voor spuitwerk. Levert wel een enorme bak vocht op. Logisch, want spaccen is latex met gips of iets anders (brander) en een hoop water. Wel hangt het van de schilder af of deze netjes voorstrijk gebruikt. Hechting op beton is niet altijd ideaal. Met spaccen heb je nog steeds zichtbare naden, maar door de structuur valt het wel een stuk weg c.q. valt het minder op.
[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 24-12-2024 08:19 ]
De v naden dicht maken vind ik mooier, want de naden vallen wel op. Het is een persoonlijke keus.KerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 02:05:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
< dit stukje webruimte is te huur >
Dat moet dus niet persé. Alleen als je dat leuk vind.Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:30:
[...]
Over een paar jaar het plafond laten stucen is niet iets wat ik snel zou doen. Je zit met extra rommel, je huis is immers volledig ingericht ipv helemaal leeg. Extra tijd en ook nog stukken duurder.
Dit zijn typisch de dingen die je direct moet laten doen vanwege de impact als je het later doet.
Hoi allemaal,
Ik sta op het punt een nieuwbouwappartement te kopen en heb alvast de lijst met meer- en minderwerkopties ontvangen. In januari neemt de kopersbegeleiding contact met mij op om mij verder te begeleiden.
Ik heb echter al meerdere keren gehoord dat aannemers soms keuzes maken volgens het bouwplan die niet altijd praktisch of logisch zijn, met als doel dat kopers meerwerkopties kiezen.
Daarom vroeg ik me af of jullie advies voor mij hebben. Zien jullie misschien iets opvallends of vreemds aan de plattegrond van het appartement? Of zijn er meerwerkopties die jullie als ‘must’ zouden aanraden? Ik wil namelijk voorkomen dat ik later spijt krijg van mijn keuzes.
Alvast bedankt!
/f/image/SLZfLgqugbAaO2u1ip9RFM0K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VTZhxFbNnvHTuL0aYDdCDrqO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SRqS6VkhPSTXSTMT6gvHtXfp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3OB7KcUux0KkCIwbLNrwtnnO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1oITj2ZXTJB8xEvmx4pvjj3H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mGKeeWCQr5iFoUSJobFGTPBa.png?f=fotoalbum_large)
Ik sta op het punt een nieuwbouwappartement te kopen en heb alvast de lijst met meer- en minderwerkopties ontvangen. In januari neemt de kopersbegeleiding contact met mij op om mij verder te begeleiden.
Ik heb echter al meerdere keren gehoord dat aannemers soms keuzes maken volgens het bouwplan die niet altijd praktisch of logisch zijn, met als doel dat kopers meerwerkopties kiezen.
Daarom vroeg ik me af of jullie advies voor mij hebben. Zien jullie misschien iets opvallends of vreemds aan de plattegrond van het appartement? Of zijn er meerwerkopties die jullie als ‘must’ zouden aanraden? Ik wil namelijk voorkomen dat ik later spijt krijg van mijn keuzes.
Alvast bedankt!
/f/image/SLZfLgqugbAaO2u1ip9RFM0K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VTZhxFbNnvHTuL0aYDdCDrqO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SRqS6VkhPSTXSTMT6gvHtXfp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3OB7KcUux0KkCIwbLNrwtnnO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1oITj2ZXTJB8xEvmx4pvjj3H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mGKeeWCQr5iFoUSJobFGTPBa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ohw9wGGoyun59pwlZGkh8eir.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door UltraInstinct op 25-12-2024 15:56 ]
@UltraInstinct
Plattegrond ziet er goed uit. Weinig dat mij op valt in ieder geval. Mooi apart toilet. Prima woonkamer/keuken. Mooie hal.
Wat me opvalt:
Mv ventielen bij keuken zitten volgens mij te dicht op elkaar.
Telefoon/intercom in de hal? lijkt me praktischer om deze in de woonkamer te hebben.
Meerwerkopties moet je kritisch bekijken. Een bewegingsensor voor 300 euro is natuurlijk van de zotte. Wij hebben voor 100 euro een raspberry pi en 20 euro een shelly dimmer met philips hue sensors. Ben je nog flexibel ook.
Voorziening draadloos internet idem. Neem een loze leiding ( in de wand ) en trek zelf je kabel.
Bij appartementen zou ik altijd even vragen waar/hoe loopt rioolafvoer van bovenburen, hoe wordt de vloer uitgevoerd enz.
Ik heb een collega die hoort de bovenbuurman de wc doorspoelen in zijn appartement van 2023...
Succes!
Plattegrond ziet er goed uit. Weinig dat mij op valt in ieder geval. Mooi apart toilet. Prima woonkamer/keuken. Mooie hal.
Wat me opvalt:
Telefoon/intercom in de hal? lijkt me praktischer om deze in de woonkamer te hebben.
Meerwerkopties moet je kritisch bekijken. Een bewegingsensor voor 300 euro is natuurlijk van de zotte. Wij hebben voor 100 euro een raspberry pi en 20 euro een shelly dimmer met philips hue sensors. Ben je nog flexibel ook.
Voorziening draadloos internet idem. Neem een loze leiding ( in de wand ) en trek zelf je kabel.
Bij appartementen zou ik altijd even vragen waar/hoe loopt rioolafvoer van bovenburen, hoe wordt de vloer uitgevoerd enz.
Ik heb een collega die hoort de bovenbuurman de wc doorspoelen in zijn appartement van 2023...
Succes!
[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 25-12-2024 16:17 ]
WATERINSTALLATIEDraakje5 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:15:
@UltraInstinct
Wat me opvalt:
Succes!
De woningen worden aangesloten op het drinkwaterleidingnet. De waterleidingen worden volgens de voorschriften van de nutsbedrijven uitgevoerd in een enkel leidingstelsel en uitgevoerd in kunststof. In de nabijheid van ieder watertappunt zal een kunststof binnenriolering worden aangebracht. Waar mogelijk worden de waterleidingen en het riool weggewerkt in wanden en / of vloeren.
In de kern zijn het m.i. twee criteria die je kan gebruiken, namelijk:UltraInstinct schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:54:
1) Kan je het achteraf nog zelf aanbrengen; en
2) Hoeveel wil je extra betalen voor gemak.
Bijvoorbeeld de optie om een loze leiding te bedraden met een UTP kabel is met €225,- aardig aan de prijs. En het is ook niet heel ingewikkeld om zelf te doen. Een extra datapunt is daarentegen bij gebrek aan een loze leiding vrij lastig om nog achteraf te realiseren.
Zaken die me zo opvallen is de optie ‘schakelmateriaal horizontaal plaatsen’. Is geen must maar vooral handig met grotere stekkers. Beetje jammer dat dit niet de standaard is maar €850,- extra kost. Maar achteraf overal nog een extra inbouwdoos bijmaken en schakelmateriaal vervangen is ook zoiets. En een buitenkraan aanleggen is bijvoorbeeld in tegenstelling tot een utp kabel trekken ook weer een grotere klus. Maar ik weet uiteraard niet hoe handig jij bent.
Als ik het goed begrijp, is er al een leiding in de muur aanwezig en wordt er alleen een UTP-kabel van de woonkamer naar slaapkamer 1 geleid? Dan is het wel heel erg duur voor 225 euro.Eix schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:19:
[...]
In de kern zijn het m.i. twee criteria die je kan gebruiken, namelijk:
1) Kan je het achteraf nog zelf aanbrengen; en
2) Hoeveel wil je extra betalen voor gemak.
Bijvoorbeeld de optie om een loze leiding te bedraden met een UTP kabel is met €225,- aardig aan de prijs. En het is ook niet heel ingewikkeld om zelf te doen. Een extra datapunt is daarentegen bij gebrek aan een loze leiding vrij lastig om nog achteraf te realiseren.
Zaken die me zo opvallen is de optie ‘schakelmateriaal horizontaal plaatsen’. Is geen must maar vooral handig met grotere stekkers. Beetje jammer dat dit niet de standaard is maar €850,- extra kost. Maar achteraf overal nog een extra inbouwdoos bijmaken en schakelmateriaal vervangen is ook zoiets. En een buitenkraan aanleggen is bijvoorbeeld in tegenstelling tot een utp kabel trekken ook weer een grotere klus. Maar ik weet uiteraard niet hoe handig jij bent.
Moet ik ''schakelmateriaal horizontaal plaatsen'' zien als dit;
:strip_exif()/f/image/jTzkuaqP7PHCR9KKQeQ0Pzli.png?f=user_large)
Daarnaast heb ik alleen een balkon. Zou niet echt moeten weten waarom ik daar een kraan zou laten plaatsen. Bedoelde meer of ik bij bepaalde plekken nog een lichtbron of stopcontact moet laten installeren.
225 euro voor een cat 6 leiding is niet heel duur hoor, meer in de lagere regionen qua prijs.UltraInstinct schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:26:
[...]
Als ik het goed begrijp, is er al een leiding in de muur aanwezig en wordt er alleen een UTP-kabel van de woonkamer naar slaapkamer 1 geleid? Dan is het wel heel erg duur voor 225 euro.
Moet ik ''schakelmateriaal horizontaal plaatsen'' zien als dit;
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik alleen een balkon. Zou niet echt moeten weten waarom ik daar een kraan zou laten plaatsen. Bedoelde meer of ik bij bepaalde plekken nog een lichtbron of stopcontact moet laten installeren.
Zo lees ik het in ieder geval. Ik had in mijn woning ook loze leidingen naar de slaapkamer. En weliswaar heeft het me even de nodige tijd gekost om me in te lezen in type utp kabels, keystones et cetera maar ik had daar niet graag 3x€225,- voor betaald.UltraInstinct schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:26:
[...]
Als ik het goed begrijp, is er al een leiding in de muur aanwezig en wordt er alleen een UTP-kabel van de woonkamer naar slaapkamer 1 geleid? Dan is het wel heel erg duur voor 225 euro.
Ja. Althans, mijn interpretatie is dat je standaard een 2-voudige wandcontactdoos krijgt op een enkele inbouwdoos. En dan moet je bij twee grote stekkers een ‘op de kop’ erin steken. Maar anders even checken bij de kopersbegeleiding.Moet ik ''schakelmateriaal horizontaal plaatsen'' zien als dit;
[Afbeelding
Nee, dat gaat dan over.Daarnaast heb ik alleen een balkon. Zou niet echt moeten weten waarom ik daar een kraan zou laten plaatsen.
Check.Bedoelde meer of ik bij bepaalde plekken nog een lichtbron of stopcontact moet laten installeren.
In de meterkast is uiteraard wel handig. En de hal houdt nu niet over qua stopcontacten. Maar dat lijkt me niet echt een issue. Verder vind ik het aardig compleet ogen.
Het gaat imho vooral om het type betonplaat, kanaalplaten zijn veel gevoeliger voor scheurvorming dan breedplaatvloeren. Dat komt omdat breedplaten uiteinedelijk echt 1 geheel zijn op een paar cm na en kanaalplaten eigenlijk grotendeels naast elkaar liggen in veel vloersystemen. en er dus veel meer ruimte is voor beweging. veder is in nieuwbouw vooral kalkzandsteen de oorzaak van krimpscheuren. en dat is ergafhankelijk van de hoeveelheid vocht die in een huis zit/heeft gezeten en de detailering. ook de voorspellende gaven van de stucadoor is erg bepalend. gaasband op de juiste plekken en hij kan veel voorkomen.Tiuri schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:46:
Wij willen ook de plafonds laten stucen na oplevering, maar vragen ons toch wel af hoe dit samen gaat met (krimp)scheuren, dat zouden we toch zonde vinden. Online zijn de verhalen toch wisselend of dit wel of niet een probleem is bij nieuwbouwwoningen. Is dit nog te voorkomen door een goed stookprotocol te volgen?
Het opstook protocol is om versneld een vloer te "verouderen" en defecten aan het licht brengen op een moment dat ze nog gerepareerd kunnen worden. nietzozeer om scheuren te voorkomen. opzich nog steeds geen slecht idee, maar ik denk niet dat je er de tijd voor hebt om je woning echt droog te stoken om vervolgens een verwarm / afkoel cyclus af te wikkelen om daarna nog scheuren te gaan repareren.
De meeste mensen die ik ken en een nieuwbouwwoning (laten) stucen gaan er gewoon vanuit dat er na 2 jaar een reparatie rondje moet komen, en zo niet dan niet
Hier ook de eerste scheuren op enkele plekken in het stucwerk. En had nog gezegd overal krimpnetten te plaatsen.
Hoe werkt een stukadoor dat na 2 jaar netjes bij? Moet je het dan uitkrabben en opnieuw vullen met een gaasje? Of een gaasje op de scheur en de hele muur uitvlakken?
Hoe werkt een stukadoor dat na 2 jaar netjes bij? Moet je het dan uitkrabben en opnieuw vullen met een gaasje? Of een gaasje op de scheur en de hele muur uitvlakken?
@UltraInstinct
Overweeg of een extra lichtpunt (optie c18.40) boven de inloopdouche handig is.
De muur van de inloopdouche neemt veel licht weg. Of is het een glazen wand ?
Ben je ook van plan om screens te laten plaatsen ?
Maak dan de overweging van een loze leiding voor de screens naar het dichtbijzijnde wcd of kies voor screens met accu.
Maak dan de overweging van een loze leiding voor de screens naar het dichtbijzijnde wcd of kies voor screens met accu.
Glazen wandKroonkurk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:23:
@UltraInstinct
/f/image/TOTJADeX8AHxfpx5UFR5eSzk.png?f=fotoalbum_large)
@UltraInstinct wordt mooi opgeleverd al! Alles al wel benoemd, maar dat wordt een mooie woning!!
Cat 6a 100 meter op rol heb je al voor 80 euro. Daarmee kan je toch echt een flink aantal loze leidingen vullen.Wolly schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:38:
[...]
225 euro voor een cat 6 leiding is niet heel duur hoor, meer in de lagere regionen qua prijs.
De projectontwikkelaars verdienen er goud geld aan. En ergens is een limiet tot wat acceptabel is. Met dit soort bedragen, en ik kan het niet anders verwoorden, naaien ze waar je bij staat. Ik vind het niet netjes.
Ik neem aan dat als ik mijn badkamer, toilet, deuren etc 'luxer' wil bij de projectontwikkelaar dat ik dan ook de hoofdprijs betaal ivm andere leveranciers?aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:45:
[...]
Cat 6a 100 meter op rol heb je al voor 80 euro. Daarmee kan je toch echt een flink aantal loze leidingen vullen.
De projectontwikkelaars verdienen er goud geld aan. En ergens is een limiet tot wat acceptabel is. Met dit soort bedragen, en ik kan het niet anders verwoorden, naaien ze waar je bij staat. Ik vind het niet netjes.
Led strip er inKerstRunner schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat zou kunnen, is een kwestie van offertes vergelijken.UltraInstinct schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:58:
[...]
Ik neem aan dat als ik mijn badkamer, toilet, deuren etc 'luxer' wil bij de projectontwikkelaar dat ik dan ook de hoofdprijs betaal ivm andere leveranciers?
Ik had bijvoorbeeld verwacht dat ze bij ons de hoofdprijs zouden rekenen voor upgrade van sanitair en tegels, maar dat valt best mee en de prijs valt binnen het door ons begrootte bedrag.
[ Voor 21% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-12-2024 10:38 ]
Het hoeft niet altijd (veel) duurder te zijn. Je moet het goed narekenen en afwegen of het het waard is.
Bij ons project waren de luxere deuren bij de aannemer goedkoper dan aanschaffen en laten plaatsen door de bouwmarkt. Het aangeboden tegelwerk (keuze uit verschillende soorten tegels van Procasa) was mooi genoeg voor ons.
En als je een andere leverancier iets laat doen, dan kan dat pas na de oplevering. Zit je nog langer met dubbele lasten. Daarom over alles goed nadenken en uitrekenen. Je krijgt nog genoeg kosten voor de kiezen.
Bij ons project waren de luxere deuren bij de aannemer goedkoper dan aanschaffen en laten plaatsen door de bouwmarkt. Het aangeboden tegelwerk (keuze uit verschillende soorten tegels van Procasa) was mooi genoeg voor ons.
En als je een andere leverancier iets laat doen, dan kan dat pas na de oplevering. Zit je nog langer met dubbele lasten. Daarom over alles goed nadenken en uitrekenen. Je krijgt nog genoeg kosten voor de kiezen.
Ja, het is duur maar er zijn bouwers die er €360 voor vragen. Het valt in dat opzicht dus mee.aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:45:
[...]
Cat 6a 100 meter op rol heb je al voor 80 euro. Daarmee kan je toch echt een flink aantal loze leidingen vullen.
Als de bouwer ergens aan kan verdienen dan doet hij dat, het heeft weinig zin om te gaan rekenen met materiaalkosten als je niet de mogelijkheid hebt om het zelf te installeren.
Nee, dat valt alsnog niet mee. Het is letterlijk afzetterij met dat soort buitensporige bedragen.Wolly schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:09:
[...]
Ja, het is duur maar er zijn bouwers die er €360 voor vragen. Het valt in dat opzicht dus mee.
Als de bouwer ergens aan kan verdienen dan doet hij dat, het heeft weinig zin om te gaan rekenen met materiaalkosten als je niet de mogelijkheid hebt om het zelf te installeren.
Members only:
Inloggen
Onze aannemer rekent €228 voor een loze leiding en €145 voor bedraden en afmonteren met cat5. (cat6 is geen standaard optie)aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:52:
[...]
Nee, dat valt alsnog niet mee. Het is letterlijk afzetterij met dat soort buitensporige bedragen.
***members only***
Ik ga dan ook zelf alle loze leidingen voorzien van cat6.
Heeft er iemand ervaring met een volgende optie: “Het aanbrengen van een loze leiding Ø 50mm vanaf vloerpeil naar +/- 1100mm”
Lijkt mij handig voor het wegwerken van kabels achter de TV, maar ik vraag mij af of 50mm voldoende is voor een HDMI kabel en stroomkabel.
[ Voor 28% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-12-2024 11:46 ]
Gaat over m'n eigen woning, geen shisha lounge.
Ik betaal 385 euro voor een leiding met CAT6. 225 is echt goedkoop in deze markt. Ik kan geen loze leidingen kiezen dus ik moet wel. Voor 1500 euro aan CAT6 in m'n huis.aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:45:
[...]
HDMI stekker zelf is standaard 14mm breed, dus plus behuizing +/- 20mm. Als je ze één voor één doorvoert kan je waarschijnlijk minimaal 3 HDMI kabels en voeding doorvoeren.Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[...]
Heeft er iemand ervaring met een volgende optie: “Het aanbrengen van een loze leiding Ø 50mm vanaf vloerpeil naar +/- 1100mm”
Lijkt mij handig voor het wegwerken van kabels achter de TV, maar ik vraag mij af of 50mm voldoende is voor een HDMI kabel en stroomkabel.
Normaal gesproken trek je niet complete kabels met stekker en al door loze leidingen. Daarnaast weet ik niet of je een HDMI kabel + stroomkabel wel zo dicht naast elkaar moet willen hebben i.v.m. storing.Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[...]
Onze aannemer rekent €228 voor een loze leiding en €145 voor bedraden en afmonteren met cat5. (cat6 is geen standaard optie)
50mm is niet bepaald een standaard loze leiding maat, meer mantelbuis (of kabelgoot. Daar kan je prima complete kabels doorheen trekken.aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:49:
[...]
Normaal gesproken trek je niet complete kabels met stekker en al door loze leidingen. Daarnaast weet ik niet of je een HDMI kabel + stroomkabel wel zo dicht naast elkaar moet willen hebben i.v.m. storing.
Hier ook een 50mm mantelbuis in de muur maar de stekker van de platte LG tv past er toch niet door.
I stand corrected dan.Draakje5 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:04:
Hier ook een 50mm mantelbuis in de muur maar de stekker van de platte LG tv past er toch niet door.
Heb hier een 50mm mantelbuis onder het huis door met 3x YMVK én een mantelbuis van 25mm met daarin 4x UTP. Zit nog meer dan genoeg ruimte in de 50mm voor extra kabels.
Zou toch wel verwachten dat er dan een HDMI kabel of een connect-box kabel doorheen past?
Of zit er bij jouw 50mm een rare kink/bocht in?
Waar die de muur in gaat zit wel een bocht ja. Dus in ieder geval: houd even rekening met wat voor stekker (vast aan de tv of niet) en bochten. Die LG stekker kon ook niet van de TV afgehaald worden (of je moet kabel doorknippen).
Moet dat niet €10 per strekkende meter zijn ipv vierkante meter?LvanStaalduinen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:57:
Gaat 20m in een vierkante meter, dat is wel lekker voordelig
Altijd 2x 45 graden laten gebruiken ipv 1x 90 graden.Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[...]
Onze aannemer rekent €228 voor een loze leiding en €145 voor bedraden en afmonteren met cat5. (cat6 is geen standaard optie)
Beide punten zijn een beetje uit het luchtledige gegrepen. Elektromagnetische interferentie gebeurt praktisch nooit bij voeding en HDMI. 50mm is zoals eerder benoemd ook niet echt een loze leiding.aex351 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:49:
[...]
Normaal gesproken trek je niet complete kabels met stekker en al door loze leidingen. Daarnaast weet ik niet of je een HDMI kabel + stroomkabel wel zo dicht naast elkaar moet willen hebben i.v.m. storing.
Dan moet je we een erg diepe sleuf in de muur maken als de bochten volledig vlak in de muur moeten zitten.Toppe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:56:
[...]
Altijd 2x 45 graden laten gebruiken ipv 1x 90 graden.
Ik heb zelf een 40mm buis in de muur gemaakt, aan de boven en onderzijde de buis in een MD40-50 inbouwdoos uit laten komen.
Er passen 2 hmdi kabels en de stekker van de tv doorheen.
Een aantal hebben al gereageerd... Hier my 2cts.UltraInstinct schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:54:
Hoi allemaal,
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nette layout, handige indeling. Over algemeen redelijk wat stopcontacten / aansluitingen. Kunnen er net wat meer zijn, omdat je er nooit te veel kunt hebben
Stopcontact in de hal bij de deur is zeker handig. oa. stofzuiger.
Slaapkamer 2 mist een stopcontact in de muur met slaapkamer 1. (bed, nachtkastlamp, of juist buro met apparatuur.)
Meterkast extra stopcontact, altijd doen.
Badkamer is maar 1 stopcontact. Electrische tandenborstel, scheerapparaat, fohn. e.d. Check wat je nodig hebt.
In de berging missen stopcontacten. Alleen WM/WD hebben nu stroom. Ik ga ervanuit dat de andere apparatuur dat ook nodig hebben, maar is niet ingetekend
Idem voor keuk, ik ga ervanuit dat er een losse keuken tekening moet komen voor alle aansluitingen, nu heb je niets.
In de keuken, net naast de keuken een stopcontact als je daar een grote koelkast wil plaatsen?
In de keuken, in de hoek met de buitenmuur een stopcontact voor een lamp in de hoek
Zeker een stopcontact op balkon. Daar wil je kunnen zitten met een lamp + evt opladen van laptop.
Schakelaren naast de deur in de woonkamer, checken dat deze dicht bij elkaar worden geplaatst en niet over een bteedte van bv. 30 cm.
UTP naar elke kamer is voor 225 per aansluiting zeer goedkoop. (ik zie prijzen van 180 tot 890) (het is tekenwerk, materiaal, arbeidsloon)
Maar uiteindelijk kies jij
If I agreed with you, we'd both be wrong.
"@Toppe: Op 15 januari ben ik mogelijk in de gelegenheid om de rekenwijze voor "Dichtzetten V-naden plafond" na te vragen.
Ik zou hier voor tekenen, scheelt veel geldLvanStaalduinen schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:25:
"@Toppe: Op 15 januari ben ik mogelijk in de gelegenheid om de rekenwijze voor "Dichtzetten V-naden plafond" na te vragen.
10 euro per m2. Waarschijnlijk gewoon hele plafondoppervlak. Dan is 72 euro per m2 uitvlakken en glad stukadoren aardig aan de prijs.Toppe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:05:
[...]
Ik zou hier voor tekenen, scheelt veel geld
Bedankt voor de tips, zal het zeker meenemen. Mocht je later nog meer dingen hebben dan hoor ik het graag :)!Loft schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:18:
[...]
Een aantal hebben al gereageerd... Hier my 2cts.
Nette layout, handige indeling. Over algemeen redelijk wat stopcontacten / aansluitingen. Kunnen er net wat meer zijn, omdat je er nooit te veel kunt hebben
Stopcontact in de hal bij de deur is zeker handig. oa. stofzuiger.
Slaapkamer 2 mist een stopcontact in de muur met slaapkamer 1. (bed, nachtkastlamp, of juist buro met apparatuur.)
Meterkast extra stopcontact, altijd doen.
Badkamer is maar 1 stopcontact. Electrische tandenborstel, scheerapparaat, fohn. e.d. Check wat je nodig hebt.
In de berging missen stopcontacten. Alleen WM/WD hebben nu stroom. Ik ga ervanuit dat de andere apparatuur dat ook nodig hebben, maar is niet ingetekend
Idem voor keuk, ik ga ervanuit dat er een losse keuken tekening moet komen voor alle aansluitingen, nu heb je niets.
In de keuken, net naast de keuken een stopcontact als je daar een grote koelkast wil plaatsen?
In de keuken, in de hoek met de buitenmuur een stopcontact voor een lamp in de hoek
Zeker een stopcontact op balkon. Daar wil je kunnen zitten met een lamp + evt opladen van laptop.
Schakelaren naast de deur in de woonkamer, checken dat deze dicht bij elkaar worden geplaatst en niet over een bteedte van bv. 30 cm.
UTP naar elke kamer is voor 225 per aansluiting zeer goedkoop. (ik zie prijzen van 180 tot 890) (het is tekenwerk, materiaal, arbeidsloon)
Maar uiteindelijk kies jij
Met het oog op de dubbele lasten zijn wij benieuwd hoeveel weken na oplevering jullie in je woning konden en of er nog zaken zijn waar we rekening mee moeten houden, zoals bv. bouwvocht?
Onze woning (ongeveer 170 m2) wordt in het voorjaar van 2026 opgeleverd en het volgende moet dan nog gebeuren:
- vloer leggen (plak pvc)
- muren dunpleisteren en plafond stucen
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
Onze woning (ongeveer 170 m2) wordt in het voorjaar van 2026 opgeleverd en het volgende moet dan nog gebeuren:
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
2 maanden na oplevering zijn wij ingetrokken. Wij hadden toen ruim genomen, dit viel ook goed samen met de dubbele lasten die we hadden begroot. Je opsomming aan actiepunten waren bij ons toen ook allemaal klaar.De zytholoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:28:
Met het oog op de dubbele lasten zijn wij benieuwd hoeveel weken na oplevering jullie in je woning konden en of er nog zaken zijn waar we rekening mee moeten houden, zoals bv. bouwvocht?
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
Bouwvocht is lastig mede afhankelijk hoe het weer tijdens de bouw was. Onze oplevering was in maart en de herfst ervoor was toen heel nat, waardoor op kijkdagen letterlijk het vocht van de muur droop.
Oplevering in oktober kan bijvoorbeeld heel anders zijn.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Behalve het plafond stucen (voor oplevering door aannemer) zelfde lijstje laten doen in 6 weken. Begin november oplevering, half december verhuisd. Het was een krappe planning met weinig marge voor uitlopen maar het is gelukt!De zytholoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:28:
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
Het huis was al voor de zomer dicht, dus ruim een half jaar, dus vooraf (op-) stoken niet gedaan vanwege de krappe planning.
Ik vind 2 maanden krap, het hangt er natuurlijk vanaf wat er moet gebeuren en of je dit uitbesteedt/zelf doet en hoeveel vrije dagen je opneemt. Heb je hulp van vrienden/kenissen.CycloneX schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:02:
[...]
2 maanden na oplevering zijn wij ingetrokken. Wij hadden toen ruim genomen, dit viel ook goed samen met de dubbele lasten die we hadden begroot. Je opsomming aan actiepunten waren bij ons toen ook allemaal klaar.
Bouwvocht is lastig mede afhankelijk hoe het weer tijdens de bouw was. Onze oplevering was in maart en de herfst ervoor was toen heel nat, waardoor op kijkdagen letterlijk het vocht van de muur droop.
Oplevering in oktober kan bijvoorbeeld heel anders zijn.
Wij hadden 3 maanden in gedachten maar omdat we de bouwer hebben laten stucen winnen we 1-2 weken.
Nu kunnen we meteen na de sleuteloverdracht beginnen met de voorstrijk en latex spuiten.
3 weken later komt de vloerenlegger PVC door het hele huis leggen. dan moet de badkamer, de toiletten en de keuken worden geinstalleerd, taats deuren inmeten, keukenblad inmeten. Dan nog een paar weken om kasten in elkaar te zetten, lampen, elektronica installeren, inpakken, verhuizen, uitpakken.
Toen ik van een huurappartement naar ons eerste huis ging hebben 2 weken genomen dat was wel erg kort. Zeker met een verbouwing.
Was ook strak gepland, of je dat krap wil noemen.whipcheck schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:36:
[...]
Ik vind 2 maanden krap, het hangt er natuurlijk vanaf wat er moet gebeuren en of je dit uitbesteedt/zelf doet en hoeveel vrije dagen je opneemt. Heb je hulp van vrienden/kenissen.
Wij hadden 3 maanden in gedachten maar omdat we de bouwer hebben laten stucen winnen we 1-2 weken.
Nu kunnen we meteen na de sleuteloverdracht beginnen met de voorstrijk en latex spuiten.
3 weken later komt de vloerenlegger PVC door het hele huis leggen. dan moet de badkamer, de toiletten en de keuken worden geinstalleerd, taats deuren inmeten, keukenblad inmeten. Dan nog een paar weken om kasten in elkaar te zetten, lampen, elektronica installeren, inpakken, verhuizen, uitpakken.
Toen ik van een huurappartement naar ons eerste huis ging hebben 2 weken genomen dat was wel erg kort. Zeker met een verbouwing.
Toiletten en badkamer waren vanuit de bouw al klaar. Daarnaast hadden we zelfs een issue met de pvc vloer. Ze hadden namelijk de verkeerde besteld. Kleurcode vergist op 1 karakter dus dat kost zo 1,5 week.
We hebben ook de trappen goed in de verf gezet. Deze waren heel lelijk vanuit de bouw, beschadigingen door zand en vocht.
Weinig echte stress gehad, dat was mij ook veel waard.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Vorige week een nieuwe auto gekocht met een stekker, dus was vanmorgen bezig met het trekken van wat kabels naar de oprit voor een oplaadpunt.
Gelukkig dat ik eerst even de meterkast nog eens goed van onderen bekeek vanuit de kruipruimte. (Via een spiegel, want door alle rioleringen op pootjes kom je er niet direct onder)
Hebben die grapjassen van de installateur dus direct onder de bodemplaat een T-stuk geplaatst waar je dus zo doorheen zou kunnen boren…
Degene die de waterontharder heeft aangelegd heeft al mazzel gehad met het afvoerslangetje dat er rechts langs gegaan is.
Tip van de dag is dus: Niet klakkeloos aannemen dat je overal naar beneden kan boren.
Gelukkig dat ik eerst even de meterkast nog eens goed van onderen bekeek vanuit de kruipruimte. (Via een spiegel, want door alle rioleringen op pootjes kom je er niet direct onder)
Hebben die grapjassen van de installateur dus direct onder de bodemplaat een T-stuk geplaatst waar je dus zo doorheen zou kunnen boren…
Degene die de waterontharder heeft aangelegd heeft al mazzel gehad met het afvoerslangetje dat er rechts langs gegaan is.
Tip van de dag is dus: Niet klakkeloos aannemen dat je overal naar beneden kan boren.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XnCfnQtoaUjaBI0tO4MYUD1p.jpg?f=user_large)
Ik heb steenwol tussen de leidingen gestopt bij de uitsparingen ipv pur, wat makkelijker verwijderbaar.
Maar lekker handig ja zo kort er onder een t stuk..
Maar lekker handig ja zo kort er onder een t stuk..
Die pur zat er bij oplevering al in.
Zat nog in dubio of ik de kabels door een bestaand gat heen haal door de put of een nieuw gat maak.
Maar moet 2 kabels kwijt. Een voor een normaal wcd en een voor een laadpaal van 11 kWh. Dus toch maar door 2 eigen gaten en de mantelbuis er van onderen los tegenaan vast zetten.
Kwam net 2 levende kikkers tegen in de kruipruimte dus we hebben al ergens een open verbinding naar buiten…
Liever niet ook nog een open 50 mm buis tussen oprit en meterkast.
Zat nog in dubio of ik de kabels door een bestaand gat heen haal door de put of een nieuw gat maak.
Maar moet 2 kabels kwijt. Een voor een normaal wcd en een voor een laadpaal van 11 kWh. Dus toch maar door 2 eigen gaten en de mantelbuis er van onderen los tegenaan vast zetten.
Kwam net 2 levende kikkers tegen in de kruipruimte dus we hebben al ergens een open verbinding naar buiten…
Liever niet ook nog een open 50 mm buis tussen oprit en meterkast.

In onze meterkast uit 2018 zit een grote sticker met de tekst: "verboden te boren in wanden en vloer!"Farmerwood schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:14:
Vorige week een nieuwe auto gekocht met een stekker, dus was vanmorgen bezig met het trekken van wat kabels naar de oprit voor een oplaadpunt.
[Afbeelding]
Dat doet elke installateur van laadpalen ook als die er een bij je aan komt leggen.auditor86 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:55:
[...]
In onze meterkast uit 2018 zit een grote sticker met de tekst: "verboden te boren in wanden en vloer!"
Je kunt uiteraard niet zomaar overal veilig boren in een meterkast. Ik heb alleen een extra gaatje gemaakt in de plastic bodem om de mantelbuis naar de meterkast te brengen. En dus eerst dubbel gecheckt waar dat veilig kan.
Dat geldt voor het hele huis behalve de meterkast. Gaat om waterleidingen van de vloerverwarming, die liggen niet onder de meterkast.auditor86 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:55:
[...]
In onze meterkast uit 2018 zit een grote sticker met de tekst: "verboden te boren in wanden en vloer!"
In de meterkast zitten standaard gaten die je eruit kan drukken.
Wel bijzonder dat er bij jou ook wanden staat, naar mijn weten gaat dat over vloeren.
![]() |
[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 27-12-2024 20:55 ]
Die waren hier allemaal al in gebruik helaas, dus moest er een extra bij maken.Source90 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:45:
[...]
In de meterkast zitten standaard gaten die je eruit kan drukken.
Wij hadden exact een maand; in die tijd is er geschilderd (begonnen direct op de dag van oplevering), vloer gelegd, badkamermeubels geplaatst en uiteindelijk ook de keuken gezet. Was even bikkelen maar het is gelukt.De zytholoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:28:
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
Ons vorige huis was al verkocht, en we logeerden in het huis van vrienden in die weken. We hadden geen zin nog een keer te moeten verkassen. Uiteindelijk alles gelukt
Even een vraagje over de meterkast. In onze huidige woning is de ruimte in de meterkast naar voren geschoven zeg maar. Er zit halverwege plaatmateriaal met daarachter(vermoedelijk) loze ruimte.
In onze nieuwe woning zit deze wat logischer en is deze dus wat naar de buitenmuur geplaatst.
Mijn vraag is:
Kan ik de deur verplaaten naar voren zodat ik nog wat meer ruimte heb in de meterkast, indien nodig.
Ik zit te dubben om mijn Synology in de meterkast te plaatsen of in de kleine technische ruimte op de eerste verdieping.
Dus of hier:
:strip_exif()/f/image/eqg09fubCgkvR1uyW4NBBd9i.png?f=user_large)
Of hier op de eerste verdieping:
:strip_exif()/f/image/u8R8wVF8bNTnH0939e0HgToJ.png?f=user_large)
Ik ga in elk geval wel van die enkele WCD en dubbele maken.
In onze nieuwe woning zit deze wat logischer en is deze dus wat naar de buitenmuur geplaatst.
Mijn vraag is:
Kan ik de deur verplaaten naar voren zodat ik nog wat meer ruimte heb in de meterkast, indien nodig.
Ik zit te dubben om mijn Synology in de meterkast te plaatsen of in de kleine technische ruimte op de eerste verdieping.
Dus of hier:
:strip_exif()/f/image/eqg09fubCgkvR1uyW4NBBd9i.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/u8R8wVF8bNTnH0939e0HgToJ.png?f=user_large)
Kan een prijs per vierkante meter zijn. Eerst naden voegen dan hele plafond spuiten. Projectmatig gezien is het handiger om een vierkantemeter prijs te noemen. Je moet immers voor het hele plafond afwijken van het standaardprojectplan.Toppe schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:55:
[...]
Moet dat niet €10 per strekkende meter zijn ipv vierkante meter?
En als ik mijn eigen woonkamer (35m2) kijk: als het per strekkende meter is zou het 130 euro moeten kosten. Dat is wel heel weinig voor een "special".
Ze hebben het hier specifiek over dichtzetten V naden á €10 m2Frame164 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:49:
[...]
Kan een prijs per vierkante meter zijn. Eerst naden voegen dan hele plafond spuiten. Projectmatig gezien is het handiger om een vierkantemeter prijs te noemen. Je moet immers voor het hele plafond afwijken van het standaardprojectplan.
En als ik mijn eigen woonkamer (35m2) kijk: als het per strekkende meter is zou het 130 euro moeten kosten. Dat is wel heel weinig voor een "special".
Misschien een gekke vraag, maar zit bij de m2 pijzen die hier genoemd worden ook het schuren na afloop?
Wij hebben hier nml 22,50 voor de wanden en 24,50 voor de plafonds afgesproken (excl btw en komt nog 2,50 per m2 bij voor het voorstrijken)
En nu gaven ze me vorige week de tip om het nog wel te schuren.
Is het normaal dat dat niet in de prijs erbij zit?
Wij hebben hier nml 22,50 voor de wanden en 24,50 voor de plafonds afgesproken (excl btw en komt nog 2,50 per m2 bij voor het voorstrijken)
Hier gaan we inmiddels ook van start met de bouw. Toch maar even de OP invullen;
Members only:
Inloggen
Ja, schuren is een aardig arbeidsintensief klusje dus dit zit niet standaard bij de prijs inbegrepen.savagenld schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:05:
Misschien een gekke vraag, maar zit bij de m2 pijzen die hier genoemd worden ook het schuren na afloop?
@MagniArtistique zonder weer een complete discussie te laten losbarsten: puin is ook niet alles als de stratenmaker er niet mee om kan gaan.
Wij hebben zand en dit ligt er beter in. Geen verzakkingen terwijl ik meerdere woningen hier kan aanwijzen waar wél puin ligt en dat verzakt of ligt scheef.
Wij hebben zand en dit ligt er beter in. Geen verzakkingen terwijl ik meerdere woningen hier kan aanwijzen waar wél puin ligt en dat verzakt of ligt scheef.
Lekker breed entree! Poah!Nicap schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:30:
Even een vraagje over de meterkast. In onze huidige woning is de ruimte in de meterkast naar voren geschoven zeg maar. Er zit halverwege plaatmateriaal met daarachter(vermoedelijk) loze ruimte.
Mijn vraag is:
Dus of hier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergroten meterkast; ja, heb ik hier ook gedaan.
Wij hebben metalen kozijnen. Bij ons was het simpelweg eruit schroeven van kozijn en een halve meter verder weer erin schroeven.
Deur loopt nu gelijk met de toiletdeur bij ons (ofwel, haaks op onderste muur bij jou).
/f/image/m9IS7NQzXFJwiYQ8lir5qpLp.png?f=fotoalbum_large)
Tot de rode lijn uitgebreid, hangt hier nu een volledige diepte 19" rack in (5U) met een waterontharder. Steelstofzuiger en huishoudtrap passen er ook in
Deur en muurtje eruit gehaald -> Nieuw muurtje opgebouwd met Ytong blokken -> Schilder heeft nieuw stukje muur geschuurd en meegenomen met gehele woning renovliezen -> deurkozijn teruggeplaatst.
Bij jou is het zo te zien ook een stukje muur bijbouwen, kozijn eruit en een stukje verder nieuwe gaten boren in het nieuwe muurtje en kozijn terug plaatsen.
[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 28-12-2024 09:00 ]
@MagniArtistique, je geeft aan dat het stucwerk in jullie huidige nieuwbouwwoning tegenvalt. Wat is hieraan tegengevallen?
Zichtbare scheurvorming op diverse plekken. Van boven naar beneden. Bij de trap, etc. Daarbij hebben we inmiddels jonge kinderen, overal stukjes uit.TNThomas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:39:
@MagniArtistique, je geeft aan dat het stucwerk in jullie huidige nieuwbouwwoning tegenvalt. Wat is hieraan tegengevallen?
[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 28-12-2024 08:56 ]
Hoe hebben jullie de 75mm loze leidingen in de meterkast afgewerkt?
Ik merk nu het buiten kouder is dat er flink wat koude lucht langs komt. Ik ben nu bezig met kabels naar buiten trekken en ik wil het eigenlijk meteen dicht maken.
Hoe hebben jullie de leidingen luchtdicht gemaakt? Ik wil de leiding niet dicht purren of iets dergelijks aangezien ik er later nog meer kabels doorheen wil trekken.
Ik merk nu het buiten kouder is dat er flink wat koude lucht langs komt. Ik ben nu bezig met kabels naar buiten trekken en ik wil het eigenlijk meteen dicht maken.
Hoe hebben jullie de leidingen luchtdicht gemaakt? Ik wil de leiding niet dicht purren of iets dergelijks aangezien ik er later nog meer kabels doorheen wil trekken.
:strip_exif()/f/image/vLfWXDuJTcMUiPQDfxN9ai6z.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze kopersbegeleider gaf aan dat 1 mantelbuis naar achterzijde gevel prima was, vanuit daar konden we hem dan oppikken en splitsen naar bijv een sectie voor de laadpalen onder de carport aan de achterzijde van de tuin en 1 bijvoorbeeld voor tuinverlichting.
Is dit eigenlijk wel handig vraag ik me af of beter een 2e buis ernaast leggen?
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om iets met pur te doen.Timoov schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:53:
Spel en typfouten voorbehouden
Ik heb er 3 laten aanleggen:Sincere1983 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:58:
Onze kopersbegeleider gaf aan dat 1 mantelbuis naar achterzijde gevel prima was, vanuit daar konden we hem dan oppikken en splitsen naar bijv een sectie voor de laadpalen onder de carport aan de achterzijde van de tuin en 1 bijvoorbeeld voor tuinverlichting.
- eentje naar de achtertuin
- eentje naar de voortuin
- eentje naar de beoogde plaats van de garage
Het zou in theorie ook met één buis kunnen, maar ik wilde toch wel ruimte voor groei houden.
Spel en typfouten voorbehouden
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.