Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:24
FredvZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om iets met pur te doen.
Een prop steenwol? Trek je er ook weer uit als je er iets wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

Als ik het plaatje zo zie dan kan er nogal wat doorheen.
Was hier van plan om er 2 te laten leggen, en dat staat nog steeds trouwens.
1 naar de oprit en 1 naar achtertuin. Zou ook via die van de oprit kunnen, maar voor dat "kleine" bedrag ga ik niet zelf aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
Timoov schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:53:
Hoe hebben jullie de 75mm loze leidingen in de meterkast afgewerkt?

Ik merk nu het buiten kouder is dat er flink wat koude lucht langs komt. Ik ben nu bezig met kabels naar buiten trekken en ik wil het eigenlijk meteen dicht maken.

Hoe hebben jullie de leidingen luchtdicht gemaakt? Ik wil de leiding niet dicht purren of iets dergelijks aangezien ik er later nog meer kabels doorheen wil trekken.

[Afbeelding]
Wat is er mis met purren?
Prop kranten erin en dan eroverheen purren; die pur kan je er daarna makkelijk weer afhalen.
Heb hier ook recent na een jaar de pur eruit gehaald voor het trekken van twee extra UTP. Nieuwe pur erin en klaar. Is geen cement waar je nooit meer wat mee kan in de toekomst :9

Waarvoor is die doorzichtige leiding trouwens? Afvoer ontharder?
Ik neem aan dat dit enkel een doorvoer naar beneden is, of gaat dit allemaal een mantelbuis in?

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 28-12-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:32
FredvZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:06:
[...]

Ik heb er 3 laten aanleggen:
- eentje naar de achtertuin
- eentje naar de voortuin
- eentje naar de beoogde plaats van de garage

Het zou in theorie ook met één buis kunnen, maar ik wilde toch wel ruimte voor groei houden.
Naar de voortuin laten we in ieder geval nog een stopcontact leggen. Verder in principe niks omdat we daar ook niet zullen parkeren (er is een autohofje aan de achterzijde).
De buis naar de buitengevel achter is een 75mm buis, is in ieder geval niet te klein.

Verder vroeg ik me af.
We kunnen als optie een afvoer laten leggen in de meterkast voor een waterontharder. Maar, ik vraag me af of deze er wel in past?
Zie ook plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k-y3zViOivNbV5ta3CFJv2K9x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5Wiod6zOtbr9eoJT2dqBjtZ.jpg?f=fotoalbum_large
Het houdt niet echt over lijkt me, wellicht kan ik beter een afvoer vanuit de technische ruimte laten leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sincere1983 op 28-12-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sincere1983 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:44:
[...]

Naar de voortuin laten we in ieder geval nog een stopcontact leggen. Verder in principe niks omdat we daar ook niet zullen parkeren (er is een autohofje aan de achterzijde).
De buis naar de buitengevel achter is een 75mm buis, is in ieder geval niet te klein.

Verder vroeg ik me af.
We kunnen als optie een afvoer laten leggen in de meterkast voor een waterontharder. Maar, ik vraag me af of deze er wel in past?
Zie ook plaatje:
[Afbeelding]
Het houdt niet echt over lijkt me, wellicht kan ik beter een afvoer vanuit de technische ruimte laten leggen.
Wellicht ernaast met een kastje met klepdeksel? Ziet eruit als loze ruimte, lijkt me te krap als kapstok.

Waarschijnlijk gaat het water direct vanuit de meterkast (na de watermeter) naar je toilet en waarschijnlijk keuken, lijkt erop dat de technische ruimte op 1/2 VD zit, bij de warmtepomp?
Dan heb je geen onthard water in je keuken (althans, voor (meestgebruikt) koud) en toilet.

Zou dan eerder kijken of je het muurtje van de meterkast kan doortrekken tot het toilet en zijwand van meterkast eruit kan. Eventueel zal je wel KPN/Ziggo etc. moeten verleggen, die waarschijnlijk op die muur van de meterkast aan de woningzijde hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8pcZAe7Xk3WhpB2LzoygJ5wH5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1aLWHtlx2jqfTOi03SrDDGTL.png?f=fotoalbum_large

@Sincere1983 Maar wellicht kan iemand met kennis van toegestane aanpassingen aan de meterkast toelichten of dat mag (zijwand van meterkast eruit halen/verleggen) :+ @Xander?

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 28-12-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:32
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:47:
[...]

Wellicht ernaast met een kastje met klepdeksel? Ziet eruit als loze ruimte, lijkt me te krap als kapstok.

Waarschijnlijk gaat het water direct vanuit de meterkast (na de watermeter) naar je toilet en waarschijnlijk keuken, lijkt erop dat de technische ruimte op 1/2 VD zit, bij de warmtepomp?
Dan heb je geen onthard water in je keuken (althans, voor (meestgebruikt) koud) en toilet.

Zou dan eerder kijken of je het muurtje van de meterkast kan doortrekken tot het toilet en zijwand van meterkast eruit kan. Eventueel zal je wel KPN/Ziggo etc. moeten verleggen, die waarschijnlijk op die muur van de meterkast aan de woningzijde hangen.
Klopt, technische ruimte is op de 2e verdieping. Er is niets gezegd over aanpassen meterkast voor ontharder. Zal ze er eens naar vragen als de optie er aan komt (vanuit de aannemer gaat de optie nog volgen voor plaatsen ontharder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]

@Sincere1983 Maar wellicht kan iemand met kennis van toegestane aanpassingen aan de meterkast toelichten of dat mag (zijwand van meterkast eruit halen/verleggen) :+ @Xander?
Volgens mij mag dit niet. Fixed afmetingen voor een meterkast meen ik
Maar je kunt er ook makkelijk een kozijn / deur in maken. Die ruimte is te klein voor een kapstok (die kan mooi onder de trap) en in die nis een nette afsluiting.

Dan heb je een mooie plek voor je ontharder en ook voor je netwerk kabels in je huis ;) Nette plek voor de NAS en de router / enz... ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Loft schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:43:
Volgens mij mag dit niet. Fixed afmetingen voor een meterkast meen ik
Er gelden alleen minimum maten, die nis zou er bij mogen.

De vraag is of de aannemer daar wel zin in heeft. De bouw is inmiddels helemaal gestandaardiseerd op de minimale maten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Wolly schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:09:
[...]

Ja, het is duur maar er zijn bouwers die er €360 voor vragen. Het valt in dat opzicht dus mee.

Als de bouwer ergens aan kan verdienen dan doet hij dat, het heeft weinig zin om te gaan rekenen met materiaalkosten als je niet de mogelijkheid hebt om het zelf te installeren.
Ik heb even gekeken. Ik heb dus 2 loze leidingen (kamer 1 , 2)

YouTube: Kabels in een loze leiding aanleggen I Instructiefilm Elektro Scheppers

Dit is wat ik moet doen, klopt dat? Dan lijkt dit mij wel een makkelijke klus en scheelt me ook enorm veel geld.
Heb dan 2 CAT 6 kabels nodig en een trekveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Timoov schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:53:
Hoe hebben jullie de 75mm loze leidingen in de meterkast afgewerkt?

Ik merk nu het buiten kouder is dat er flink wat koude lucht langs komt. Ik ben nu bezig met kabels naar buiten trekken en ik wil het eigenlijk meteen dicht maken.

Hoe hebben jullie de leidingen luchtdicht gemaakt? Ik wil de leiding niet dicht purren of iets dergelijks aangezien ik er later nog meer kabels doorheen wil trekken.

[Afbeelding]
Even flink volproppen met steen of glaswol of ander isolatie materiaal. Zal vast iets minder luchtdicht zijn dan pur, maar het zal aardig in de buurt komen en je kan het er zo weer in en uit doen :)

Je kan ook z’n glazenwasspons verknippen en erin drukken, werkt ook best aardig en ben je voor paar euro klaar bij de action.

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-12-2024 18:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
UltraInstinct schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:58:
[...]

Ik heb even gekeken. Ik heb dus 2 loze leidingen (kamer 1 , 2)

YouTube: Kabels in een loze leiding aanleggen I Instructiefilm Elektro Scheppers

Dit is wat ik moet doen, klopt dat? Dan lijkt dit mij wel een makkelijke klus en scheelt me ook enorm veel geld.
Heb dan 2 CAT 6 kabels nodig en een trekveer
Voor UTP heb je nodig:
UTP kabel (bijvoorbeeld deze)
Basiselementen 2x (bijvoorbeeld deze)
Stripper (bijvoorbeeld deze simpele)
LSA Push-down tool (bijvoorbeeld deze)
Keystones of verdeeldoosjes indien naar meterkast of anders bovenstaande basiselementen indien naar andere kamer.
Afdekplaatjes van het merk schakelmateriaal dat in jouw woning wordt geplaatst. Bijvoorbeeld deze van Jung AS500.

Vaste kabels (met connector) moet je niet door een loze leiding gaan trekken.

Tip van Flip: Er zit -als het goed is- een controledraad (zwarte) in de loze leiding bij oplevering. Trek deze voorzichtig even heen en weer met partner/vader/moeder aan de andere kant, om te kijken of de controledraad niet gebroken is en/of vast zit.
Tip 2: Maak de trekveer aan de zwarte draad vast, trek trekveer er doorheen en laat de zwarte draad zitten. Trek de trekveer terug met zwarte draad én de UTP kabel. Zo kan je in de toekomst nog een keer de zwarte draad gebruiken.

In het filmpje gebruikt hij een trekveer mechanisme van een paar honderd euro. Dat heb je niet nodig als je een zwarte controle draad hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 28-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 07:11
MagniArtistique schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:55:
[...]

Zichtbare scheurvorming op diverse plekken. Van boven naar beneden. Bij de trap, etc. Daarbij hebben we inmiddels jonge kinderen, overal stukjes uit.
Ik kan je vertellen, ik heb 2 kleine jongens en hier zijn ook gewoon happen uit het renovlies hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:34
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:42:
[...]

Wat is er mis met purren?
Prop kranten erin en dan eroverheen purren; die pur kan je er daarna makkelijk weer afhalen.
Heb hier ook recent na een jaar de pur eruit gehaald voor het trekken van twee extra UTP. Nieuwe pur erin en klaar. Is geen cement waar je nooit meer wat mee kan in de toekomst :9

Waarvoor is die doorzichtige leiding trouwens? Afvoer ontharder?
Ik neem aan dat dit enkel een doorvoer naar beneden is, of gaat dit allemaal een mantelbuis in?
Thanks voor de Tips, ik ga er denk ik eerst steenwol of een doek/spons proberen.

Het is een mantelbuis naar de achtertuin maar de installateur van de waterontharder heeft hem gebruikt om in de kruipruimte te komen zonder door de vloer te hoeven boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:42:
[...]

Voor UTP heb je nodig:
Keystones of verdeeldoosjes indien naar meterkast of anders bovenstaande basiselementen indien naar andere kamer.
Afdekplaatjes van het merk schakelmateriaal dat in jouw woning wordt geplaatst. Bijvoorbeeld deze van Jung AS500.

Tip van Flip: Er zit -als het goed is- een controledraad (zwarte) in de loze leiding bij oplevering. Trek deze voorzichtig even heen en weer met partner/vader/moeder aan de andere kant, om te kijken of de controledraad niet gebroken is en/of vast zit.
Tip 2: Maak de trekveer aan de zwarte draad vast, trek trekveer er doorheen en laat de zwarte draad zitten. Trek de trekveer terug met zwarte draad én de UTP kabel. Zo kan je in de toekomst nog een keer de zwarte draad gebruiken.

In het filmpje gebruikt hij een trekveer mechanisme van een paar honderd euro. Dat heb je niet nodig als je een zwarte controle draad hebt.
Ah dankjewel
YouTube: How to Punch Down a RJ45 Cat6 Keystone Jack VCELINK

Plus bovenstaande video en info die je net hebt gegeven denk ik zeker dat het me zal lukken. Zal me ook een paar honderd euro schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:42:
[...]

Voor UTP heb je nodig:

Volgens mij klopt het lijstje niet helemaal (of ik heb verkeerd begrepen). Voor de basiselementen heb je bijv. geen keystones nodig.

Ik heb ook die basiselementen gehad, maar snel retour gestuurd want daar paste alleen "lelijke" afdekkapjes op van AS JUNG zonder klepje en met schroeven in het zicht.
De keystones kun je op mooiere AS JUNG afdekplaatjes zetten.

Links met keystone. Rechts met 'basiselement':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us-LB_VmKVWapRtotOOzpdofGXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aachTVlpzDoWBYeoNqXN0SOO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 28-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:22:
[...]

Volgens mij klopt het lijstje niet helemaal (of ik heb verkeerd begrepen). Voor de basiselementen heb je bijv. geen keystones nodig.

Ik heb ook die basiselementen gehad, maar snel retour gestuurd want daar paste alleen "lelijke" afdekkapjes op van AS JUNG zonder klepje en met schroeven in het zicht.
De keystones kun je op mooiere AS JUNG afdekplaatjes zetten.

Links met keystone. Rechts met 'basiselement':
[Afbeelding]
Klopt, zie ook de tekst erachter. Deze basiselementen plaats je veelal niet in de meterkast, daar sluit je ze aan op een keystone of connector.

Als de loze leidingen naar een andere kamer gaan kan je inderdaad de keystone achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Source90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:48:
[...]
Klopt, zie ook de tekst erachter. Deze basiselementen plaats je veelal niet in de meterkast, daar sluit je ze aan op een keystone of connector.

Als de loze leidingen naar een andere kamer gaan kan je inderdaad de keystone achterwege laten.
In de technische omschrijving staat ''Een loze leiding is geschikt voor het aanbrengen van een enkele kabel. Welke middels een trekveer kan worden voorzien. In een loze leiding is een controle draad aanwezig, deze kunt u niet gebruiken als trekveer.''

Controle draad moet dus altijd aanwezig zijn? En hoe wordt een 'loze leiding' geleverd? Is het gewoon een gat in de muur of krijg je ook de buiten kant erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
UltraInstinct schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:13:
Controle draad moet dus altijd aanwezig zijn? En hoe wordt een 'loze leiding' geleverd? Is het gewoon een gat in de muur of krijg je ook de buiten kant erbij?
Wat bedoel je met "de buitenkant"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
FredvZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:14:
[...]

Wat bedoel je met "de buitenkant"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQPpJdK8utoZ4dBvZJrPgwtHcmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qbp5YdBxFETaD5LMAQ4qce0P.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Ah, het schakelmateriaal. Dat verschilt per aannemer. Ik ken daar drie varianten in:

- Een rond, plastic afdekplaatje in de inbouwdoos bij elke loze leiding
- Alleen een raamwerk + blindplaat als de loze leiding bij een stopcontact zit (en voor de rest bovenstaande)
- Overal een raamwerk + blindplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sinds kort met Home Assistant aan de slag gegaan en ook onze Duco WTW er op aangesloten.
Positief verrast over hoe steady het CO2 niveau blijft met toch vrij zelden een uitschieter op de WTW naar 100% capaciteit (eigenlijk is 80% de max). Twijfel over de capaciteit van de WTW is hiermee ook wel weg denk ik. Beneden blijft hij in de woonkamer ook netjes rond de 800ppm zonder al te vaak max aan te slaan.

CO2 meter slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vuu-IZUsm3-Hf82TWmmZQ2w78_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djD0Lu4PrGs7UuPtVT3aatoJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrJlzGfSgUEzDP40--vT1LXFHt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpte5HQXhTiPCtmebkl8TOf2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Draakje5 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:04:
Sinds kort met Home Assistant aan de slag gegaan en ook onze Duco WTW er op aangesloten.
Positief verrast over hoe steady het CO2 niveau blijft met toch vrij zelden een uitschieter op de WTW naar 100% capaciteit (eigenlijk is 80% de max). Twijfel over de capaciteit van de WTW is hiermee ook wel weg denk ik. Beneden blijft hij in de woonkamer ook netjes rond de 800ppm zonder al te vaak max aan te slaan.

CO2 meter slaapkamer:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is met een Duco CO2 sensor of stuur je de Duco aan middels home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
nooberke schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:27:
[...]

Dat is met een Duco CO2 sensor of stuur je de Duco aan middels home assistant?
Ja dat zijn gewoon de standaard duco sensoren, 1 in slaapkamer en 1 in de woonkamer waarop de DUCO wordt aangestuurd. Ben nog niet zo ver om er iets mee te automatiseren in HA.
(Al zou ik ook niet zo snel weten wat, behalve dat ie harder mag afzuigen als iemand langer dan 2 minuten op toilet zit :+ )
Op de badkamer hebben we een draadloze unit hangen om op max te zetten tijdens douchen.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 29-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djoelhu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:52
Ik vermoed dat wij buren worden dan, toevallig! Groeten bouwnummer 140 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
Ubiquiti heeft ook wat opties voor ad blocking in de routers. Geen idee hoe effectief het is, maar wellicht kun je er mee verder in je zoektocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tot 55m krijg je ook 10Gb met CAT6, voldoende voor de meeste 2 tot 3 verdieping huizen in Nederland :)

Bij ons was ook enkel CAT6 een optie dus die hebben wij genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:56
Wij twijfelen enorm over de indeling van onze badkamer. De badkamer is niet heel groot, namelijk 2,1 bij 3,0 meter. Hierin willen we graag een ligbad, douche, toilet, badkamermeubel en radiator plaatsen. Zelf komen we op onderstaande opties. Graag hoor ik jullie voorkeur of eventueel betere opties! :)

Optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auB_6y6rvX4F-YaCyDqhp0LxmRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fGjzAJHeUaEk2wr2dOC3LUGg.png?f=user_large

Optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiz3flVovNjE0DHj6lKhRxKbI1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AtKhXa51Adx1OW28SDRpQota.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
De zytholoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:28:
Met het oog op de dubbele lasten zijn wij benieuwd hoeveel weken na oplevering jullie in je woning konden en of er nog zaken zijn waar we rekening mee moeten houden, zoals bv. bouwvocht?

Onze woning (ongeveer 170 m2) wordt in het voorjaar van 2026 opgeleverd en het volgende moet dan nog gebeuren:
- vloer leggen (plak pvc)
- muren dunpleisteren en plafond stucen
- latexverf spuiten
- keuken plaatsen
Een week na de sleutel kwam de verhuiswagen alles brengen maar dit had sneller gekund.

Nou hebben we alles laten doen door de aannemer, badkamer, toiletten, tegelvloeren, verven etc

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dikke kans dat ze je CAT6 aanbieden omdat ze dit in bulk én voorbedraad inkopen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ziet een loze leiding bij nieuwbouw woningen er ongeveer altijd zo uit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFkY-ZjOZv956sbPLaxCWeky1TQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vNGicScQGQmM1dU9k1o2wBbN.png?f=user_large

Als die schroeven er in zitten dan is het wel makkelijk voor mij om de RJ45 wandcontactdoos te bevestigen, anders moet ik boren en ben bang dat ik de muur zal beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

UltraInstinct schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:44:
Ziet een loze leiding bij nieuwbouw woningen er ongeveer altijd zo uit? [Afbeelding]

Als die schroeven er in zitten dan is het wel makkelijk voor mij om de RJ45 wandcontactdoos te bevestigen, anders moet ik boren en ben bang dat ik de muur zal beschadigen.
Boren?

De dozen hebben allemaal schroefgaten. Je kan simpelweg in de bouwmarkt de juiste lengte schroeven halen als er in dozen geen schroeven aanwezig zijn.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ziet een loze leiding bij nieuwbouw woningen er ongeveer altijd zo uit? [Afbeelding]

Bij mijn weten wordt een loze leiding altijd met een inbouwdoos opgeleverd. Enige uitzondering is een loze leiding uit het plafond. Die worden nog wel eens gewoon als buisje (19mm) uitgevoerd.

In een vorige nieuwbouwwoning, die we huurden, zaten er ronde plastic kapjes overheen met een soort weerhaak constructie.

In onze huidige woning waren het nette raampjes met een afdek kapje. Je hoeft alleen dat kapje te vervangen door de interface die je wilt. Het raampje is herbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12

Boren? Zoek even op hoe schakelmateriaal af te monteren.. Hier kan alles gewoon direct op geschroefd worden, RJ45, wcd, perilex, schakelaars etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ah ik snap het nu helemaal. Heel erg bedankt iedereen. Zal later echt moeten lukken! Scheelt me ook wat geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capability
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-02 22:44
Hi all, ik ben ingeloot in een nieuwbouwproject en dacht even mijn 'due diligence' te doen naar de hoofdaannemer/projectonwikkelaars. Zijn er toevallig mensen in dit topic met ervaringen met Heddes Bouw & Ontwikkeling, ION Develop Different en/of GREEN Real Estate?

Alle input wordt zeer gewaardeerd, niet al te gemakkelijk om goede reviews te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Nog een laatste vraag:
Als ik het goed begrijp, zal de modem/router in de meterkast worden geplaatst. Wat kan ik het beste doen om een optimale draadloze verbinding te realiseren?

Voor kamer 1 en 2 zal er bedraad internet worden aangelegd.
In de woonkamer is er een datakabel aanwezig (zie plattegrond). Ik zou hier een access point kunnen plaatsen. Als ik deze echter hoger plaats, is de kabel zichtbaar, wat minder esthetisch is.
Er is ook een optie bij de meerwerkopties:

Bedrade leiding:
C23.59 Extra bedrade leiding t.b.v. telefoon/data CAT6 op een positie naar eigen keuze - € 360,00
Een extra bedrade leiding vanaf de meterkast naar een door de koper opgegeven positie tegen de wand.

De leiding wordt aangelegd voor telefoon/data (CAT 6), voorzien van UTP-kabel en afgemonteerd.
Deze wordt op standaardhoogte geplaatst, zoals beschreven in de technische omschrijving.
De gewenste positie moet door de koper worden aangegeven op de tekening, inclusief eventuele specifieke maatvoering.
Belangrijk:

De opgegeven maat is altijd een circa-maat en kan in de praktijk iets afwijken.
Na beoordeling door Riz Bouw kan het voorkomen dat de gewenste positie niet haalbaar is. In dat geval word je hierover tijdig geïnformeerd.
Als deze optie interessant is, waar zouden jullie aanraden om deze leiding te plaatsen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvU5OHd-xl9nKsIPUtpSYjKYHjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EusmvGIHLZ7shujy0IlKlrd5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
@UltraInstinct Ligt eraan wat voor netwerk apparatuur je neemt.
Wij hebben op een soortgelijke plek als de rode cirkel een loze leiding uit de muur laten komen (zo hoog mogelijk. Dat was wel een pijpje en niet een afgemonteerde doos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-fLwwT_tXjd1eqYTQrQ4IFCvRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eK6MFKEelF6Xy7WmTteS9VAb.png?f=user_large

Als je dan iets met een schotel neemt (zoals Unifi, U6Pro of U7Pro bijvoorbeeld; heeft meer antennas dan de U6Lite/U6+ (@UltraInstinct; zie deze edit)), kan je de gehele woning van WIFI voorzien en valt het amper op (zeker in die hoek).
Anders kan je ook kijken naar in-wall apparatuur, valt ook bijna niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAPL2hxFYVyLDEfaeja0CBENzfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w0FvhXUq7nqBG4lPRGGnLcF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9mD98WCBbyCu_8GtwKe2HgVhMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxEQnS6xrwtaFRYwjWosOjhi.jpg?f=fotoalbum_tile

Plaatsing van het pijpje kwam helaas niet uit zoals ingetekend (is het margeverschil dat ze mogen maken), hierdoor een doosje van hout gemaakt en tegen de muur/plafond gekit en zelfde kleur als de muur geverfd.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 29-12-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Source90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:46:
@UltraInstinct Ligt eraan wat voor netwerk apparatuur je neemt.
Wij hebben op een soortgelijke plek als de rode cirkel een loze leiding uit de muur laten komen (zo hoog mogelijk. Dat was wel een pijpje en niet een afgemonteerde doos.
[Afbeelding]

Als je dan iets met een schotel neemt (zoals Unifi, U6Pro of U7Pro bijvoorbeeld), kan je de gehele woning van WIFI voorzien en valt het amper op (zeker in die hoek).
Anders kan je ook kijken naar in-wall apparatuur, valt ook bijna niet op.

[Afbeelding][Afbeelding]

Plaatsing van het pijpje kwam helaas niet uit zoals ingetekend (is het margeverschil dat ze mogen maken), hierdoor een doosje van hout gemaakt en tegen de muur/plafond gekit en zelfde kleur als de muur geverfd.
Ik dacht inderdaad aan een schotel (bijv Ubiquiti UniFi U6+) aan het plafond. Voor 345,- euro plaatsen ze een loze leiding in het plafond met een UTP kabel. Dan kan ik de UniFi schotel mooi aan het plafond ermee vast maken. Alleen twijfel ik dus waar ik het exact zal plaatsen voor optimaal wifi verbinding. Heb het even met rood aangegeven, kan ook op een andere plek. Wat vinden jullie ervan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSKieaD0XdMSDU648vrbDR1802A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0QAaYenDTbi6hvGvGJ82rqF4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ik zou hem naast de MV hangen, maar ben een beetje biased door mijn eigen oplossing :+

Alternatief, mocht je bang zijn dat een enkele schotel te weinig dekking geeft (lijkt mij niet), zou kunnen zijn dat je hem bij het kleine stukje muur hangt (boven 7250mm en lichtpunt B). In SK1 hang je dan een in-wall:
https://eu.store.ui.com/e.../wifi-wall/products/u6-iw
Wifi bereik + switch voor je aangesloten apparatuur.

Let er trouwens op dat de Unifi U6+ géén Bluetooth heeft. De U6Pro of U6Lite hebben dit nog wel.
Mocht je accessoires willen gebruiken zoals de Protect Sensor

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 30-12-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
UltraInstinct schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:53:
[...]

Ik dacht inderdaad aan een schotel (bijv Ubiquiti UniFi U6+) aan het plafond. Voor 345,- euro plaatsen ze een loze leiding in het plafond met een UTP kabel. Dan kan ik de UniFi schotel mooi aan het plafond ermee vast maken. Alleen twijfel ik dus waar ik het exact zal plaatsen voor optimaal wifi verbinding. Heb het even met rood aangegeven, kan ook op een andere plek. Wat vinden jullie ervan? [Afbeelding]
We hebben zo'n schotel weggewerkt in een kastje, werkt ook prima en niet in het zicht :)

En als je er eentje in de meterkast (of berging) plaatst, en eentje in de hoek in de woonkamer dan heb je genoeg dekking. Misschien dat eentje in de berging zelfs al genoeg is? Volgens mij kan je op de site van Ubiquiti dit zelf ook uitzoeken: https://design.ui.com/login
(Zelf nooit geprobeerd, maar aan 1 ap per verdieping genoeg. 11m bij 6m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 21:22
[...]
Ik dacht inderdaad aan een schotel (bijv Ubiquiti UniFi U6+) aan het plafond. Voor 345,- euro plaatsen ze een loze leiding in het plafond met een UTP kabel. Dan kan ik de UniFi schotel mooi aan het plafond ermee vast maken. Alleen twijfel ik dus waar ik het exact zal plaatsen voor optimaal wifi verbinding. Heb het even met rood aangegeven, kan ook op een andere plek. Wat vinden jullie ervan? [Afbeelding]
Als ik je tekening bekijk hebben we het niet over een woonhuis van 3 verdiepingen maar over een appartement van 75m2. Waarschijnlijk heb je met alleen een fatsoenlijke router in je meterkast overal al voldoende wifi verbinding tenzij je buren (ook) aan de gang gaan met veel te veel accespoints.
Hardstikke leuk hoor zo'n Ubiquiti schotel en hang er vooral een op als je dat mooi vindt (en een beetje verstand van netwerkapparatuur hebt) maar het lijkt mij nogal overkill.
In jouw situatie zou ik toch eerder geneigd zijn om een mesh setje neer te zetten. Echt helemaal prima voor een appartement. Desnoods hang je zoiets aan de muur (PoE injector nodig in je meterkast!)
Nog een tip voor als je zelf kabels gaat trekken: er bestaat ook twin UTP-kabel die relatief makkelijk door een loze leiding is te voeren. Een dubbele aansluiting kan je misschien een switch besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
[...]

Ik denk dat ik een data of 2 ;) op de plek zou willen hebben bij de aansluitingen van de woonkamermur/slaapkamer 2. Een dergelijke ubiquity schotel kun je ook op een tvmeubel leggen. Als daar de TV komt, dan heb je ook gelijk een aansluiting (met een switch) voor een mediacenter/playstation e.d. ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Loft schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat ik een data of 2 ;) op de plek zou willen hebben bij de aansluitingen van de woonkamermur/slaapkamer 2. Een dergelijke ubiquity schotel kun je ook op een tvmeubel leggen. Als daar de TV komt, dan heb je ook gelijk een aansluiting (met een switch) voor een mediacenter/playstation e.d. ;)
Zie nu ook de data aansluiting linksbovenin, was mij eerder niet opgevallen.

@UltraInstinct Dan zou ik ook de schotel achterwege laten en daar een inwall doen.

Kan eerdergenoemde U6-In wall zijn of een ouder model, heb je gelijk 4 poorten voor andere apparatuur.
Evenwel kan je op een later moment nog bepalen om een extra in-wall op te hangen in SK1, mocht de dekking toch niet naar verwachting zijn.

Let er wel op dat je bij Unifi (sinds je hierboven over de U6+ sprak) een Cloud Gateway nodig hebt en POE/POE+ adapters (of switch met POE). Al heb je tegenwoordig ook leuke goedkopere oplossingen als de Gateway Ultra (maar nog steeds POE-injectors nodig voor de U6).

Zou naar zoiets kunnen kijken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1i.p.v. POE adapterUbiquiti UniFi Ultra 60W Switch€ 151,99€ 151,99
1i.p.v. Ultra 60WUbiquiti Gigabit PoE Adapter€ 9,95€ 9,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 197,99€ 197,99
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 107,39€ 107,39

Heb zelf geen ervaring met de nieuwe Ultra-lijn, ziet er volgens mij prima uit voor thuisgebruik. Eerst proberen met 1 U6-in wall. Op de switch kan je in de meterkast nog een leuke NAS plaatsen of iets dergelijks. Enkel voor Protect moet je een extra device aanschaffen, dat kan niet zonder cloudkey op de Gateway Ultra, mocht je een deurbelcamera willen ophangen.
Als je niet veel andere apparatuur gaat gebruiken (zoals NAS, meerdere AP) zou je ook de switch achterwege kunnen laten en een POE-injector van een tientje kunnen gebruiken.
Met bovenstaande bespaar je tevens de €360 voor een UTP in het plafond.

[ Voor 65% gewijzigd door Source90 op 30-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blurk62 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:58:
[...]

Als ik je tekening bekijk hebben we het niet over een woonhuis van 3 verdiepingen maar over een appartement van 75m2. Waarschijnlijk heb je met alleen een fatsoenlijke router in je meterkast overal al voldoende wifi verbinding tenzij je buren (ook) aan de gang gaan met veel te veel accespoints.
Dit inderdaad, waarschijnlijk (zeker gezien de binnenmuren gips zullen zijn) kom je met een goede router in je meterkast echt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
tomtom901 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:55:
[...]

Dit inderdaad, waarschijnlijk (zeker gezien de binnenmuren gips zullen zijn) kom je met een goede router in je meterkast echt weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-oK0bVFN_Kvkq0GMtXB-qjfB-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fAWtWaRepu2AnHKxKSdw9ln0.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad van gipsblokken als ik het goed lees.

Dan kan ik dit het beste doen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRFwlC_MwImwr3fYoYHEFbtoggY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7KTSt5zaRQiONmz8F3Hxk65R.png?f=fotoalbum_large

Zou dan optimaal wifi verbinding moeten hebben toch? Ik moet even kijken welke access point ik het beste kan nemen. Er zijn hier een paar opties genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
UltraInstinct schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad van gipsblokken als ik het goed lees.

Dan kan ik dit het beste doen :

[Afbeelding]

Zou dan optimaal wifi verbinding moeten hebben toch? Ik moet even kijken welke access point ik het beste kan nemen. Er zijn hier een paar opties genoemd.
Ik zou eens kijken wat er gebeurt als je een router in je meterkast knalt, kan goed dat het zat is. Anders idd zo'n in wall AP in je woonkamer, ik ben zelf tevreden met Ubiquiti (maar dan gewoon de losse AP's, die hangen hier aan het plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Woeps wrong topic

[ Voor 68% gewijzigd door tomtom901 op 30-12-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40
Volgende week gaat de stukadoor bij ons aan de slag, dus ik was me even aan het verdiepen in de voorbereiding.

Een van de dingen waar ik aan dacht is “wat doe ik met de WCD’s en lichtschakelaars”.

Na wat Googlen kwam ik terecht bij de “E-stop”. Nooit van gehoord. Het idee is dat je hiermee het stukwerk rond je raampjes netjes houdt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het wat zijn of is het pertinente onzin?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Ze hebben in ieder geval geen enkel voorbeeld getoond waarin ze de werking laten zien. Dat maakt het lastig beoordelen.
De uitleg over het verwijderen van het stucwerk is ook niet duidelijk.
Je moet tenslotte zeker weten dat de laag stucwerk dik genoeg is (helaas is dat niet vanzelfsprekend).
Maar als het werkt zou ik het zelf na mn ervaringen wel overwegen. Uitbikken ging hier niet altijd netjes en dichtsmeren is soms best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ja ik vind het ook niet even duidelijk allemaal, ook niet waar ik het zou moeten kopen.

Ik denk dat ik nu ga voor de oplossing die ik hier op GoT vaker langs zie komen: complete binnenwerk van de wandcontactdozen eruit halen en na het stuken terugplaatsen. Dan is alleen nog mijn vraag: hoe houd ik het “schoon”? In elk gat zo’n kapje plaatsen? En hoe krijg ik die er weer uit zonder het stucwerk te beschadigen? Kortom: ik kan nog wel wat tips gebruiken :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:17
posttoast schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:44:
Volgende week gaat de stukadoor bij ons aan de slag, dus ik was me even aan het verdiepen in de voorbereiding.

Een van de dingen waar ik aan dacht is “wat doe ik met de WCD’s en lichtschakelaars”.

Na wat Googlen kwam ik terecht bij de “E-stop”. Nooit van gehoord. Het idee is dat je hiermee het stukwerk rond je raampjes netjes houdt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het wat zijn of is het pertinente onzin?
Onze stukadoor gaf aan dat al het schakelmateriaal eraf moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:59:
Ja ik vind het ook niet even duidelijk allemaal, ook niet waar ik het zou moeten kopen.

Ik denk dat ik nu ga voor de oplossing die ik hier op GoT vaker langs zie komen: complete binnenwerk van de wandcontactdozen eruit halen en na het stuken terugplaatsen. Dan is alleen nog mijn vraag: hoe houd ik het “schoon”? In elk gat zo’n kapje plaatsen? En hoe krijg ik die er weer uit zonder het stucwerk te beschadigen? Kortom: ik kan nog wel wat tips gebruiken :)
Ik liet het binnenwerk gewoon zitten. Wel even de schroeven terugplaatsen na het verwijderen van het stopcontact. Als het stucwerk dan klaar is breek je voorzichtig het overtollige stucwerk weg, (klinkt erger dan het is) haal je wat langere schroeven bij de praxis en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Deleon78 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:14:
Ze hebben in ieder geval geen enkel voorbeeld getoond waarin ze de werking laten zien. Dat maakt het lastig beoordelen.
De uitleg over het verwijderen van het stucwerk is ook niet duidelijk.
Je moet tenslotte zeker weten dat de laag stucwerk dik genoeg is (helaas is dat niet vanzelfsprekend).
Maar als het werkt zou ik het zelf na mn ervaringen wel overwegen. Uitbikken ging hier niet altijd netjes en dichtsmeren is soms best lastig.
Wat ik er van zie is dat je dit laat zitten na het stuccen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Schakelmateriaal moet er sowieso af, maar ik twijfel dus over het binnenwerk. Ik lees her en der dat je dat er ook uit moet halen. Maar ik vraag me dus af wat ik dan met de achtergebleven gaten moet doen.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 16-09 10:03
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:42:
Schakelmateriaal moet er sowieso af, maar ik twijfel dus over het binnenwerk. Ik lees her en der dat je dat er ook uit moet halen. Maar ik vraag me dus af wat ik dan met de achtergebleven gaten moet doen.
Eigenlijk alles moet eraf. De kabels kun je laten zitten en die plastic afdekkapjes moeten er terug op. Dan wordt er overheen gestuct en wordt het later weer voorzichtig vrijgemaakt met een kleine schroevendraaier.

Ik heb ook naar die E-stop gekeken, maar die wordt eigenlijk nergens meer verkocht aan particulieren. Dus ik ben bang dat het op de oude manier zal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
keeperson schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Eigenlijk alles moet eraf. De kabels kun je laten zitten en die plastic afdekkapjes moeten er terug op. Dan wordt er overheen gestuct en wordt het later weer voorzichtig vrijgemaakt met een kleine schroevendraaier.

Ik heb ook naar die E-stop gekeken, maar die wordt eigenlijk nergens meer verkocht aan particulieren. Dus ik ben bang dat het op de oude manier zal moeten.
Ah ok, maar dit zijn andere kapjes dan die ik net noemde. Wat jij nu plaatst moet ik hebben dus?

En mag ik er vanuit gaan dat de stukadoor dat daarna netjes vrijmaakt? Of is dat een klus voor mij?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Ah ok, maar dit zijn andere kapjes dan die ik net noemde. Wat jij nu plaatst moet ik hebben dus?

En mag ik er vanuit gaan dat de stukadoor dat daarna netjes vrijmaakt? Of is dat een klus voor mij?
De kapjes die jij noemt zijn om een (centraal)doos af te werken als er geen lamp of WCD op zit. Overigens wel de juiste kapjes kopen voor het merk inbouwdoos wat je hebt. Over het algemeen is Attema grijs en ABB blauw.

Wat mij betreft is dat een klusje voor de stucadoor, maar het helpt zeker om het even met 'm te overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Dat zijn normale centraaldoos kapjes, die zitten er standaard op en slaat de stukadoor al kapot op het moment dat de aannemer/stukadoor jouw muren behangklaar heeft gemaakt en het plaatmateriaal er op gaat.

Geen idee of je ze los kan kopen, ik zie eerlijk niet het nut om deze terug te plaatsen. Waarschijnlijk is het makkelijker/sneller voor de stukadoor als hij er gewoon 'overheen' kan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 02-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:54
[...]

Als je ABB inbouwdozen hebt dan kun je het ook met deze doen: https://www.sandervunderi...or-inbouwdoos-md4050.html daar zit ook nog een chip in om ze naderhand makkelijker te kunnen terugvinden.

Hier wordt er ook nog wat over gesproken:
ABB Multidoos MD4050 vinden achter het pleisterwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Draakje5 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Dat zijn normale centraaldoos kapjes, die zitten er standaard op en slaat de stukadoor al kapot op het moment dat de aannemer/stukadoor jouw muren behangklaar heeft gemaakt en het plaatmateriaal er op gaat.

Geen idee of je ze los kan kopen, ik zie eerlijk niet het nut om deze terug te plaatsen. Waarschijnlijk is het makkelijker/sneller voor de stukadoor als hij er gewoon 'overheen' kan gaan.
Hoe bedoel je “eroverheen gaan”? Dat ik ze überhaupt niet dichtmaak? Dan komt er toch gips in de schroefgaten?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Hoe bedoel je “eroverheen gaan”? Dat ik ze überhaupt niet dichtmaak? Dan komt er toch gips in de schroefgaten?
Ja met de kapjes.
Zonder kapjes moet de stukadoor inderdaad iets voorzichtiger werken.

Ik plak er normaliter tape op.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 02-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
[...]

Wat @Draakje5 bedoelt is dat ze de wand simpelweg als één geheel kunnen stucen en niet steeds om de wandcontactdozen heen hoeft te werken, stuc eruit moet halen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:17
[...]

kan je dit niet met je stukadoor bespreken, de mijne is er gewoon langs af gegaan maar doordat alles eraf was hoefde het minder nauwkeurig. De gaten zag je nog prima te zitten en heb wat weg moeten snijden om het gaat weer normaal te maken, probeer het niet te breken anders breek je misschien teveel weg. Als hij het schroefgat per ongeluk mee stukt kan je een beetje bikken met een schroevendraaier en de schroef draai je wel gewoon door het stukwerk heen wat in het schroef gaat zit. Zo ging het bij bij althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Kneepie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:48:
[...]

kan je dit niet met je stukadoor bespreken

[...]
Dat heb ik inmiddels gedaan. Die zegt "metalen raampjes mág je eruit halen maar hoeft niet". Mijn gevoel zegt dat het netter is om het wel weg te halen, dus misschien dat ik dat maar gewoon doe. Kapjes zijn volgens hem niet nodig. Dus misschien dan wel de schroefjes laten zitten.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
Deze week even gaan kijken bij de bouw.
Ik zag dat onze fundering niet netjes aansluit. Zie de inspringing tussen huis en garage.

Kan dit kwaad? Moeten we hier iets mee doen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tArAwgQcXWJZJSiz9gJhvOewBtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILTXlA3AoeElGQIYd3TiVAxo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door auditor86 op 02-01-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
auditor86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:58:
Deze week even gaan kijken bij de bouw.
Ik zag dat onze fundering niet netjes aansluit. Zie de inspringing tussen huis en garage.

Kan dit kwaad? Moeten we hier iets mee doen?

***members only***

[Afbeelding]
Lijkt wel een op een pre-fab fundering, is weer eens wat anders.
Maar dit zal gewoon geheel volgens de tekeningen zijn, en dus zal het geen kwaad kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
vormulier schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Lijkt wel een op een pre-fab fundering, is weer eens wat anders.
Maar dit zal gewoon geheel volgens de tekeningen zijn, en dus zal het geen kwaad kunnen :)
Klopt, prefab fundering, hij ligt op boorpalen.

Het lijkt alsof de funderingsbalk van de achtergevel wellicht wat langer is dan die van de voorgevel? Waardoor de 2 balken van de zijgevel net niet aansluiten. Want verder liggen ze als puzzelstukjes in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:46
[...]

Wij hebben naar elke kamer een loze leiding. In die loze leiding hebben we cat6a getrokken en die in de woonkamer, eerste verdieping en zolder aangesloten op deco xe75pro. Dat resulteert erin dat beneden Apple TV en ziggo aangesloten is op ethernet en boven de werklaptop ook.

We hebben wel eens getracht te werken zonder de deco’s (vriendin zit op wifi van de deco) en dan merk je toch dat nieuwbouw niet heel veel doorlaat qua signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:42
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Dat heb ik inmiddels gedaan. Die zegt "metalen raampjes mág je eruit halen maar hoeft niet". Mijn gevoel zegt dat het netter is om het wel weg te halen, dus misschien dat ik dat maar gewoon doe. Kapjes zijn volgens hem niet nodig. Dus misschien dan wel de schroefjes laten zitten.
Die moet je er absoluut uit halen. Als je dat niet doet krijg je de afdekkapjes van je schakelmateriaal er niet meer goed op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 21:21
auditor86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Klopt, prefab fundering, hij ligt op boorpalen.

Het lijkt alsof de funderingsbalk van de achtergevel wellicht wat langer is dan die van de voorgevel? Waardoor de 2 balken van de zijgevel net niet aansluiten. Want verder liggen ze als puzzelstukjes in elkaar.
Ligt op de boorpalen of de uiteinden van de boorpalen zitten in de fundering ingewoven? Bij ons huis in in de Roerdal slenk (breuk gebied tussen Veldhoven en Deurne) zit veel leem in de grond en zijn bij ons palen geboord en vervolgens verweven in de fundering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
Makrolon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Die moet je er absoluut uit halen. Als je dat niet doet krijg je de afdekkapjes van je schakelmateriaal er niet meer goed op.
Ze zijn er inmiddels bijna allemaal af, dus dat komt goed :)

Dank voor jullie adviezen allemaal!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11
En als je afdekplaatjes gebruikt verwijder ze met een beetje beleid, bij mij waren ze allemaal ingeslagen wat scherpe restanten in de (loze) leidingen geeft en dat is weer vervelend bij bedrading trekken.

Heb dus alle dozen open gehad en met de stofzuiger even schoon gezogen. Bij een doos kwam er water uit dat zoog ik aan met de stofzuiger ook niet echt fijn. Was wel bij de doos van co melder en regelaar maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Waar zijn jullie enorm blij mee dat jullie vanuit de bouw of direct erna hebben gedaan? Denk ik verlaagd plafond, cinewall, bepaalde domotica, internet oplossingen, kastombouwen of ga zo maar door?

Of waar hebben jullie achteraf enorm spijt van dat jullie het wel of niet hebben gedaan?

Ik ben een beetje overweldigd door het feit dat alles mogelijk is. Als je mij zou vragen je mag een heel huis naar wens afwerken dan sla ik helemaal dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
KerstRunner schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:05:
Waar zijn jullie enorm blij mee dat jullie vanuit de bouw of direct erna hebben gedaan? Denk ik verlaagd plafond, cinewall, bepaalde domotica, internet oplossingen, kastombouwen of ga zo maar door?

Of waar hebben jullie achteraf enorm spijt van dat jullie het wel of niet hebben gedaan?

Ik ben een beetje overweldigd door het feit dat alles mogelijk is. Als je mij zou vragen je mag een heel huis naar wens afwerken dan sla ik helemaal dicht.
Vraag maar om de prijzen, dan kom je vrij snel weer met beide voetjes op de grond :9 .

Neem vooral de pinned Posts even door, die kan je filteren en geeft je een vrij goed beeld wat iedereen wel of niet meeneemt en hoe dat eventueel bevallen is.

Ik ben blij met alle ruwbouw extra opties en loze leidingen overal. Ook was er bij ons best veel mogelijk qua extra leidingen of opties als je het gewoon netjes bracht en af en toe even op de bouw komen met wat lekkers maakte een hoop mogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
GeeMoney schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:23:
[...]

Vraag maar om de prijzen, dan kom je vrij snel weer met beide voetjes op de grond :9 .

Neem vooral de pinned Posts even door, die kan je filteren en geeft je een vrij goed beeld wat iedereen wel of niet meeneemt en hoe dat eventueel bevallen is.

Ik ben blij met alle ruwbouw extra opties en loze leidingen overal. Ook was er bij ons best veel mogelijk qua extra leidingen of opties als je het gewoon netjes bracht en af en toe even op de bouw komen met wat lekkers maakte een hoop mogelijk.
We hebben tot nu toe voor ongeveer 70k aan ruwbouw opties. Zonder badkamer, keuken, vloeren en wandafwerking. We hebben praktisch overal een vinkje gezet :P

Het gaat mij dus vooral even niet om opties. Maar meer om cosmetische dingen of dingen die extra leefcomfort bieden na de oplevering. We hebben financieel bovenop de begroting nog 30/40k om hem echt over-de-top af te maken. Maar wat... Een biertap op m'n nachtkastje?

Maar thanks voor je tip!

[ Voor 7% gewijzigd door KerstRunner op 03-01-2025 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Zonwering?
Tuinkamer buiten?
(Elektrische) haard?
Sauna/jacuzzi..
Schilder inhuren voor de hele woning.
Alles 'slim' maken, gordijnen, schakelaars, geluidssysteem, enz.
Ingestucte ventilatie ventielen.

Als je van je geld af wilt..

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 03-01-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Ondergrondse autolift in je oprit (maar red je waarschijnlijk niet voor dat geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik ben zelf erg blij met de wasmachine en drogerkast. Anders heb je daar snel verloren ruimte, en moet je meer bukken. We hebben er zelf vooral praktisch ingezeten. Zo was het ook fijn om de bovenverdieping gelijk vanuit de bouw ingedeeld te hebben, zodat we allebei een kantoor kamer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
KerstRunner schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:36:
[...]

We hebben tot nu toe voor ongeveer 70k aan ruwbouw opties. Zonder badkamer, keuken, vloeren en wandafwerking. We hebben praktisch overal een vinkje gezet :P

Het gaat mij dus vooral even niet om opties. Maar meer om cosmetische dingen of dingen die extra leefcomfort bieden na de oplevering. We hebben financieel bovenop de begroting nog 30/40k om hem echt over-de-top af te maken. Maar wat... Een biertap op m'n nachtkastje?

Maar thanks voor je tip!
Geen probleem, wat ik nog o.a. heb laten doen:

* Wasmachine/Droger andere plek en in een mooie kastenwand verwerkt. Zoals @Draakje5 ook opmerkte.
* 2e badkamer
* Garage extra uitbouwen en vol laten isoleren.
* Overkapping in de tuin.
* Zwembad.
* Zonwering/voorbereiding.
* Plafonds strak laten stucen.
* extra vloerverwarming/koeling en zoneregeling.
* Dakkapel vergroten of erbij.

Euhm: misschien zie je hier nog iets:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
KerstRunner schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:05:

Ik zal vooral even het lijstje met 'fouten' benoemen:
  • Buitenkraan aan voorgevel. We hebben er wel eentje achteren, maar irritant om elke keer met de slang naar voren te moeten.
  • Mantelbuis tot plek van overkapping t.b.v. access point buiten. Zodra je naar buiten loopt is alle wifi signaal van binnen weg... zelfs met een AP direct voor de openslaande deuren
  • Apart toilet op 1e of 2e verdieping
  • Deur voor trap. Onze trap komt uit in de woonkamer. Daardoor is het mega gehorig boven. Nu moeten we een ingewikkelde constructie verzinnen om dat alsnog te realiseren terwijl het vanuit de bui voor een paar honderd euro opgelost was
Als je muntjes over hebt:
  • Plafonds stucen. Of als je mogelijk je indeling van zithoek / positie tafel etc wilt veranderen een verlaagd plafond. Dat levert enorm veel flexibiliteit op
  • Ingebouwd / maatwerk wandmeubel
  • En-suite badkamer bij hoofdslaapkamer... hoewel vrij ingewikkeld in projectbouw. We hadden dit in ons vorige appartement en was echt top.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 03-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
remcoVer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Ligt op de boorpalen of de uiteinden van de boorpalen zitten in de fundering ingewoven? Bij ons huis in in de Roerdal slenk (breuk gebied tussen Veldhoven en Deurne) zit veel leem in de grond en zijn bij ons palen geboord en vervolgens verweven in de fundering.
Ik weet het niet zeker, ik was er niet bij toen het geplaatst is, maar aangezien de fundering prefab is vermoed ik dat hij er gewoon op ligt, ik weet niet of er in de fundering uitsparingen voor de palen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Hoe hebben jullie het dilemma van wel/geen uitbouw aangepakt? Kosten 45k voor 2.4*5.75m extra bij de keuken, grote voordeel is dat er daardoor ook een deur van de keuken naar de berging komt (anders alleen buitenom te bereiken).

We hebben dit met elkaar goed besproken en conclusie was dat deze uitbouw de extra kosten niet waard is voor enkel wat extra ruimte voor de keuken (2 extra keukenkastjes en wat meer plek voor de keukentafel) en een directe doorgang naar de berging. Echter kom ik niet van het zeurende stemmetje in mijn hoofd af of ik hier achteraf geen spijt van ga krijgen.

Als ik me echter bedenk dat 45k gewoon zoveel meer vrijheid geeft bij de afwerking/inrichting van onze woning en indien niet nodig zeker 6-7 vakanties met zn 2en de komende jaren dan vind ik dat toch veel meer waard dan zo'n uitbouw. Maargoed, die afwerking/inrichting kan je achteraf natuurlijk makkelijker aanpassen en het is een beetje financieel koffiedik kijken of die vakanties niet óók gewoon kunnen in de toekomst...erg lastig.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning (2015 gekocht) was de 2.4*5.1m aanbouw veel goedkoper (geloof 12 of 14k) en dat heb ik toen ook niet gedaan...Als prijzen zich de komende jaren op dezelfde manier ontwikkelen...

[ Voor 11% gewijzigd door Janpietertje89 op 03-01-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 19:44
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:40:
Hoe hebben jullie het dilemma van wel/geen uitbouw aangepakt? Kosten 45k voor 2.4*5.75m extra bij de keuken, grote voordeel is dat er daardoor ook een deur van de keuken naar de berging komt (anders alleen buitenom te bereiken).
...
Even voor jouw beeld, bij ons was het €26.459,00 voor 2,4x5,16. Bouw begint dit jaar. Ik vind 45k best prijzig klinken dan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:05

We hebben dit met elkaar goed besproken en conclusie was dat deze uitbouw de extra kosten niet waard is voor enkel wat extra ruimte voor de keuken (2 extra keukenkastjes en wat meer plek voor de keukentafel) en een directe doorgang naar de berging. Echter kom ik niet van het zeurende stemmetje in mijn hoofd af of ik hier achteraf geen spijt van ga krijgen.

Als ik me echter bedenk dat 45k gewoon zoveel meer vrijheid geeft bij de afwerking/inrichting van onze woning en indien niet nodig zeker 6-7 vakanties met zn 2en de komende jaren dan vind ik dat toch veel meer waard dan zo'n uitbouw. Maargoed, die afwerking/inrichting kan je achteraf natuurlijk makkelijker aanpassen en het is een beetje financieel koffiedik kijken of die vakanties niet óók gewoon kunnen in de toekomst...erg lastig.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning (2015 gekocht) was de 2.4*5.1m aanbouw veel goedkoper (geloof 12 of 14k) en dat heb ik toen ook niet gedaan...Als prijzen zich de komende jaren op dezelfde manier ontwikkelen...
Pittige prijs inderdaad, zit die deur daar ook bij in? Dat zijn meestal ook dure opties omdat de berging veelal ongeisoleerd is. Hoe diep is je woning nu? 2.4m is m.i. een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFreshPrince
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:27

Wij hebben de uitbouw wel afgenomen en niet lang over hoeven nadenken.
- 2,4 meter over 5,7 breedte, maar dan wel 'maar' 28,5K.
- aan woonkamer zijde waardoor het voor ons van een oké woonkamer naar een perfecte woonkamer ging qua afmetingen.
- tuin blijft groot genoeg, maar we zitten nu al niet echt vaak in de tuin. Nieuwe omgeving heeft al veel groen om te wandelen. Woonkamer vergroten geeft ons dus veel meer woongenot.
- minst belangrijke argument voor ons: goede investering. De extra vierkante meters leveren nu al veel meer op bij verkoop dan dat de uitbouw kost.

Voegt het relatief meer woonruimte toe? Bij een villa is de toegevoegde waarde wellicht wat minder groot dan bij een kleine tussenwoning.
Breng je veel tijd door in de keuken? Lange diner avonden / borrels?
Achteraf doen is sowieso nog een stuk duurder (en veel meer gedoe) dan nu, laat staan als de prijzen zich blijven ontwikkelen. Ook moet je dan vaak accepteren dat er een knik in de binnenmuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wellicht afhankelijk van het type huis ?

Bij een rijtjeshuis is het wellicht afhankelijk van de buren, als jij het niet doet, en beide buren wel dan zit je alsnog tussen 2 muren in je achtertuin, maar gezien het bedrag zal het wel een ander type woning zijn ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
MisterX333 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Pittige prijs inderdaad, zit die deur daar ook bij in? Dat zijn meestal ook dure opties omdat de berging veelal ongeisoleerd is. Hoe diep is je woning nu? 2.4m is m.i. een hoop ruimte.
Deur zit er dan inderdaad bij. Kosten geïsoleerde deur is ~3k en uitbouw ~42k. Optietekening hieronder bijgevoegd. Woning is zonder uitbouw ~10.6m diep, met uitbouw dus ~13m diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DN23uMCLrDiMka_4qSdYhO1ZFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g75p9RulQGTVPxetMRN7dBAf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
In ons project hebben ongeveer 50 van de 80 woningen een deur naar de garage genomen (vanuit woonkamer of keuken).

Wat ons betreft was dit een must. Het geeft zo veel meer vrijheid/mogelijkheden en meerwaarde aan je garage.
Wel er bij vertellen dat onze garage geisoleerd is.

Zo kun je de garage bijvoorbeeld gebruiken als bijkeuken , of als voornaamste ingang naar de woning. En vooral in de wintermaanden voorkomt dat een hoop rotzooi binnen. Je kan er je afval opstellen, zodat je bijvoorbeeld plastic en papier niet buiten hoeft weg te brengen (in de regen/viezigheid).

45K voor 2.4M uitbouw (5.7 breed) en deur naar garage; ik zou het persoonlijk doen. Bij ons kosstte het denk ik ongeveer 38k. We hebben wel de woonkamer aan deze kant zitten en bewust gekozen voor de keuken aan voorzijde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Deur zit er dan inderdaad bij. Kosten geïsoleerde deur is ~3k en uitbouw ~42k. Optietekening hieronder bijgevoegd. Woning is zonder uitbouw ~10.6m diep, met uitbouw dus ~13m diep.

[Afbeelding]
Toevallig een woning van Van Wanrooij of Heijmans? Zou je ook de vergrootte hal aanraden en het laten uitkomen van de deur van de trapkast in je woonkamer ipv je hal, scheelt een hoop lopen.

Ik zie zeker meerwaarde in het hebben van de verbinding naar de garage. Dus ik zou de optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:07
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben eigenlijk een vrijwel identieke plattegrond voor onze woning.

Voor de deur van keuken naar garage hebben wij via de aannemer ook als meerwerkoptie 2.5k betaald (was geen standaard optie).
Voor de uitbouw 21k. Ik vind 42k daarom erg fors. Hoe komen ze aan dit bedrag? (Wellicht incl. openslaande deuren/andere kozijnen?)

Uitbouw afmetingen van ons: 2.4m x 5.70m
Edit: Prijzen +- 1 jaar oud, oplevering halverwege volgend jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ruudheijden op 03-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

[Afbeelding]
Denk wel dat het veel toevoegt voor dat geld, maar 45k is niet misselijk. Is de garage standaard al geisoleerd of komt dat er ook nog bij (mocht je dat willen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
[...]

[Afbeelding]
Als je de financiële ruimte hebt, het maakt wel echt een enorm verschil voor je keuken/eetkamer. Het verschil tussen een "normale" keuken en vrij krappe eethoek naar een ruime woonkeuken. Heb je als is een keuken en eettafel ingetekend in beide varianten?

Ter referentie, bij mijn tweekapper in een klein dorpje in Noord-Brabant betaal ik 25500 voor 2.40 * 5.10 en 3100 voor tussendeur naar de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Als je het niet doet heb je IMHO voor een vrijstaande woning best wel weinig oppervlakte. Achteraf doen is bij vrijstaand wel goedkoper dan bij een tussenwoning, dus wellicht offertes aanvragen om het na de bouw te doen?
Die 45k zal relatief ten opzichte van de VON prijs waarschijnlijk niet heel veel zijn, dus ik denk dat de aannemer daarop mikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Z___Z schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:13:
Als je het niet doet heb je IMHO voor een vrijstaande woning best wel weinig oppervlakte. Achteraf doen is bij vrijstaand wel goedkoper dan bij een tussenwoning, dus wellicht offertes aanvragen om het na de bouw te doen?
Dan zit je wel gelijk met de rommel zodra je huis is opgeleverd. Als je de kosten voor ongemak en langere dubbele lasten meerekent is het voordeel niet zo heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Homer-Simpson schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Toevallig een woning van Van Wanrooij of Heijmans? Zou je ook de vergrootte hal aanraden en het laten uitkomen van de deur van de trapkast in je woonkamer ipv je hal, scheelt een hoop lopen.

Ik zie zeker meerwaarde in het hebben van de verbinding naar de garage. Dus ik zou de optie nemen.
Geen woning van van wanrooij of heijmans. Vergroootte hal en deur trapkast in de woonkamer is geen standaard optie. Is de deur aan de "korte kant" van de trapkast niet heel onlogisch? Ik heb nu ook een trapkast maar heb dus over de hele lengte van de trapkast schappen. Als de deur aan de korte kant zou zitten zou ik alles wat op deze schappen staat niet goed kunnen zien.
tomtom901 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Denk wel dat het veel toevoegt voor dat geld, maar 45k is niet misselijk. Is de garage standaard al geisoleerd of komt dat er ook nog bij (mocht je dat willen)?
Garage is standaard niet geïsoleerd maar is wel een optie die we sowieso laten doen (kosten ~6k), onafhankelijk van wel/geen uitbouw.
ruudheijden schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Wij hebben eigenlijk een vrijwel identieke plattegrond voor onze woning.

Voor de deur van keuken naar garage hebben wij via de aannemer ook als meerwerkoptie 2.5k betaald (was geen standaard optie).
Voor de uitbouw 21k. Ik vind 42k daarom erg fors. Hoe komen ze aan dit bedrag? (Wellicht incl. openslaande deuren/andere kozijnen?)

Uitbouw afmetingen van ons: 2.4m x 5.70m
Edit: Prijzen +- 1 jaar oud, oplevering halverwege volgend jaar.
Nee zit verder niets extra bij de optie. De standaard gevel wordt 2.4m verplaatst en alle bouwkundige aanpassingen die daarvoor noodzakelijk zijn worden uitgevoerd (vloerverwarming etc.) maar geen pui oid (dat is een andere optie à 6k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Garage is standaard niet geïsoleerd maar is wel een optie die we sowieso laten doen (kosten ~6k), onafhankelijk van wel/geen uitbouw.

Nee zit verder niets extra bij de optie. De standaard gevel wordt 2.4m verplaatst en alle bouwkundige aanpassingen die daarvoor noodzakelijk zijn worden uitgevoerd (vloerverwarming etc.) maar geen pui oid (dat is een andere optie à 6k).
Ja eerlijk, dan zou ik het wel doen. Het is wel duur maar denk dat je het in woongenot terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
FredvZ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Dan zit je wel gelijk met de rommel zodra je huis is opgeleverd. Als je de kosten voor ongemak en langere dubbele lasten meerekent is het voordeel niet zo heel erg groot.
Rommel heb je geen last van als je er nog niet woont, dubbele lasten is inderdaad iets waar je rekening mee moet houden met vergelijken, maar de grootste reden om het met de bouw te doen is dat de vloerverwarming mee wordt gelegd. Dat lijkt me achteraf toch wel lastig. Ventilatie is ook berekend op de nieuwe inhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
Z___Z schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Die 45k zal relatief ten opzichte van de VON prijs waarschijnlijk niet heel veel zijn, dus ik denk dat de aannemer daarop mikt.
Een overbruggingshypotheek is ook niet gratis en dan moet ik alsnog veel zaken tijdens het project laten voorbereiden waar ik ook de hoofdprijs voor zal betalen (voorzieningen voor vloerverwaring etc.). Denk niet dat het achteraf laten doen door een andere aannemer een reëele optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Geen woning van van wanrooij of heijmans. Vergroootte hal en deur trapkast in de woonkamer is geen standaard optie. Is de deur aan de "korte kant" van de trapkast niet heel onlogisch? Ik heb nu ook een trapkast maar heb dus over de hele lengte van de trapkast schappen. Als de deur aan de korte kant zou zitten zou ik alles wat op deze schappen staat niet goed kunnen zien.

[...]
Als je het mij vraagt niet. Wij hebben voornamelijk voorraad voor de keuken in de trapkast staan evenals de stofzuiger. Ik vind het erg onhandig om eerst naar de gang te moeten om de trapkast in te kunnen. Heb nu mijn tweede woning met trapkast en bij deze heb ik bijbetaald om hem direct in de kamer te krijgen. Zou niet anders meer willen.
Pagina: 1 ... 325 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.