ABB Multidoos MD4050 vinden achter het pleisterwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 16:47
Het volgende speelt:
Heb de ABB Multidoos MD4050 gekocht om door het hele huis stopcontacten aan te leggen.

Nu staat daar in de beschrijving dat deze te detecteren zijn vanwege de RFID chip. Mijn detector voor warmte, hout en electriciteit kan dit niet lezen, ook de iphone komt met een "sketchy" NFC reader (Een echte RFID reader voor iphone kon ik niet vinden) van een koude kermis thuis.

Nu heb ik online wel een apparaatje gevonden van ABB ala 200,-. Dit leek mij erg overdreven en er moet hier toch wel wat anders voor te bedenken zijn?

Ik heb al een ander topic gevonden, er is nog maar 1 kamer gestuct dus er is nog reden tot paniek. Ook heb ik geen zin om aan de hand van de fotos die ik heb op de gok achteraf te gaan kloppen op de muren. Stucadoor laten markeren is mogelijk maar wil het liefst gewoon een alternatief apparaat wat geen 200,- kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Je moet even checken welke frequentie die ABB dozen ondersteunen en dat checken tegen het apparaat dat je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Normaal zitten je inbouwdozen zeer ondiep, dus na het pleisteren zie je enorm snel de inbouwdozen zitten door de andere kleur (drogen veel sneller dan de dikke laag ernaast).
Voor een vakman die jaarlijks honderden inbouwdozen moet terugvinden, is zo'n toestel goedkoop.

Apple kennende, verkopen ze vast een adapter voor een spotprijs van 7999€ om RFID beter uit te lezen _O- . Of je zoekt een kennis die een android telefoon heeft, die kan het wellicht wel uitlezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
NFC is een soort RFID, maar RFID hoeft niet altijd NFC te zijn ;). En dat is in dit geval ook zo. Meer informatie over dit apparaatje bij de buren op het forum van Circuitsonline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
naftebakje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:26:
Normaal zitten je inbouwdozen zeer ondiep, dus na het pleisteren zie je enorm snel de inbouwdozen zitten door de andere kleur (drogen veel sneller dan de dikke laag ernaast).
Voor een vakman die jaarlijks honderden inbouwdozen moet terugvinden, is zo'n toestel goedkoop.

Apple kennende, verkopen ze vast een adapter voor een spotprijs van 7999€ om RFID beter uit te lezen _O- . Of je zoekt een kennis die een android telefoon heeft, die kan het wellicht wel uitlezen.
Klopt, alleen waren mijn muren zo dusdanig scheef dat er eerst op sommige plekken 1.5cm aan MP75 op de muur gesmeerd moest worden alvorens er stuc overheen is gegaan. Sommige zie je wel. Andere eigenlijk niet.
Zal van thuis even een android telefoon meenemen, kijken hoever die komt.

Wat jij zegt is inderdaad precies de reden dat ik dat dus niet wil uitgeven. 200 op de hele verbouwing is misschien niet veel, maar voor een apparaatje wat ik verwacht niet verder te gaan gebruiken, veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
alex3305 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:27:
NFC is een soort RFID, maar RFID hoeft niet altijd NFC te zijn ;). En dat is in dit geval ook zo. Meer informatie over dit apparaatje bij de buren op het forum van Circuitsonline.
In principe zou ik met een goede koper detector dus ook uitkunnen?
Wel fijn dat er op veel plekken geadverteerd wordt met "De beste/meest verkochte inbouwdoos". Dat lijkt me niet helemaal passend voor de gemiddelde doe het zelver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:15
Vooraf uitmeten vanaf plafond/vloer en naastgelegen wand of kozijn. Opschrijven en daarna op die manier terug vinden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Makrolon schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:43:
Vooraf uitmeten vanaf plafond/vloer en naastgelegen wand of kozijn. Opschrijven en daarna op die manier terug vinden.
Eens, maar misschien mosterd na de maaltijd?
Ik heb bij mijn verbouwing alle leidingen in de muur op de (onder)vloer gemarkeerd, om ze na het plaatsen van mijn gipsplaten aan te kunnen boren voor een hollewanddoos. Dat werkte heel makkelijk.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 21:34
Lijkt me nogal een overengineered oplossing voor een simpel probleem?
Je kan ook gewoon een signaaldeksel gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3iWuQ5qqvVlYFyMT6WKgTfrkA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwUGem4aAQQ0b1xYARj80moH.jpg?f=user_large

Of is dat iets dat niet lukt/bestaat met dit soort inbouwdozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb dit echt nog nooit nodig gehad. Of je ziet een vlek tijdens het trogen, of je hoort het als je er op klopt.

En dan gewoon in het diepe springen door met een hamer tegen de muur te slaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Je kunt met de achterkant van een schroevendraaier op de muur kloppen, je hoort verschil in geluid als je op een dun laagje stuc tikt waar ook de inbouwdoos zit.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 16:12
Je kan ook met een hamer over de muur wrijven. Je zal dan zo horen waar je inbouw dozen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mag aannemen dat die inbouwdozen op een vaste hoogte gezet zijn. Dan is het een kwestie van een kruislijnlaser op hoogte stellen, en zachtjes met de achterkant van een schroevedraaier op de muur kloppt. Waar de doos zit klinkt ie hol ;)

EN voor het vervolg: voor het stuccen even de afstandsmaten op de muur tekenen, foto en klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
PCGAMER00 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:07:
Het volgende speelt:
Heb de ABB Multidoos MD4050 gekocht om door het hele huis stopcontacten aan te leggen.
[...]

Nu heb ik online wel een apparaatje gevonden van ABB ala 200,-. Dit leek mij erg overdreven en er moet hier toch wel wat anders voor te bedenken zijn?

[...]
Geen idee of je er mogelijk ergens eentje kan lenen: Dat ding werkt wel top namelijk, zeer behulpzaam zeker bij de uitzonderlijke gevallen zoals tv aansluitingen op hoogte die je later open wilt maken als er reeds geschilderd is e.d.
Pagina: 1