Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Nee zit verder niets extra bij de optie. De standaard gevel wordt 2.4m verplaatst en alle bouwkundige aanpassingen die daarvoor noodzakelijk zijn worden uitgevoerd (vloerverwarming etc.) maar geen pui oid (dat is een andere optie à 6k).
Oeh, meer licht is altijd fijn :+

Dat is het mooie aan dit soort projecten, je kan bij blijven plussen :F

Soms heb ik het idee dat ze de huizen ook zo ontwerpen dat je eigenlijk wel een uitbouw moet nemen om een beetje tot een fatsoenlijke indeling te komen.

Schuifpui van 4 meter in plaats van deur + dubbelraam was hier 6150, garage (5.80x3,22) isoleren 5750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Deur zit er dan inderdaad bij. Kosten geïsoleerde deur is ~3k en uitbouw ~42k. Optietekening hieronder bijgevoegd. Woning is zonder uitbouw ~10.6m diep, met uitbouw dus ~13m diep.

[Afbeelding]
Is de trapkast een optie of standaard. Ik vraag me namelijk af waar je je jas gaat ophangen in die hal? De logische plek zou onder de trap zijn als er geen trapkast was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Z___Z schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Is de trapkast een optie of standaard. Ik vraag me namelijk af waar je je jas gaat ophangen in die hal? De logische plek zou onder de trap zijn als er geen trapkast was.
Trapkast is een optie (optie is inclusief dichte trap). Standaard is open trap. Heb nu ook een trapkast en vind deze toch wel erg waardevol qua opslag. Maar mogelijk is dit met de uitbouw+deur naar de berging minder noodzakelijk.

De plek voor je jas en schoenen is inderdaad een puzzel waar we ook naar gekeken hebben. Je krijgt natuurlijk een stukje muur tussen de opening van de trap en de deur naar de trapkast, daar zou eventueel een kleine kapstok met schoenrek passen. Of je zou iets in de nis voor de meterkast moeten verzinnen. Zo vaak hoef je natuurlijk niet in die meterkast te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:05
[...]

Deur zit er dan inderdaad bij. Kosten geïsoleerde deur is ~3k en uitbouw ~42k. Optietekening hieronder bijgevoegd. Woning is zonder uitbouw ~10.6m diep, met uitbouw dus ~13m diep.

[Afbeelding]
Op basis van je tekening zou ik het zeker doen (als het geld er is uiteraard). Het is een hoop geld maar geeft ook een hoop voordelen. 3 meter voor een keuken is erg klein, zeker als je een kookeiland wil. Dit geeft wel mooie opties voor een grote woon/leefkeuken. Later is dit een stuk lastiger nog te realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 17:39
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:40:
Hoe hebben jullie het dilemma van wel/geen uitbouw aangepakt? Kosten 45k voor 2.4*5.75m extra bij de keuken, grote voordeel is dat er daardoor ook een deur van de keuken naar de berging komt (anders alleen buitenom te bereiken).

We hebben dit met elkaar goed besproken en conclusie was dat deze uitbouw de extra kosten niet waard is voor enkel wat extra ruimte voor de keuken (2 extra keukenkastjes en wat meer plek voor de keukentafel) en een directe doorgang naar de berging. Echter kom ik niet van het zeurende stemmetje in mijn hoofd af of ik hier achteraf geen spijt van ga krijgen.

Als ik me echter bedenk dat 45k gewoon zoveel meer vrijheid geeft bij de afwerking/inrichting van onze woning en indien niet nodig zeker 6-7 vakanties met zn 2en de komende jaren dan vind ik dat toch veel meer waard dan zo'n uitbouw. Maargoed, die afwerking/inrichting kan je achteraf natuurlijk makkelijker aanpassen en het is een beetje financieel koffiedik kijken of die vakanties niet óók gewoon kunnen in de toekomst...erg lastig.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning (2015 gekocht) was de 2.4*5.1m aanbouw veel goedkoper (geloof 12 of 14k) en dat heb ik toen ook niet gedaan...Als prijzen zich de komende jaren op dezelfde manier ontwikkelen...
Zit het dilemma echt in je eigen spijt of dat het tegenwoordig een moetje lijkt om maar zoveel mogelijk op te plussen bij een nieuwbouwwoning? Wij hebben er geen moment over nagedacht om een uitbouw te nemen en dan is het eerste wat mensen zeggen: 'geen uitbouw'? Vreselijk! Tevreden zijn met het ruime oppervlak dat je koopt, daar ga je ook gewoon je weg (met afval etc wat hier benoemd werd) in vinden. Vergeet niet dat de uitbouw ook zorgt voor meer kosten in vloer en muur afwerking. Wij hebben in onze 3 meter brede ruimte een prachtige keuken met schiereiland staan.
Geld lekker besteden aan alle andere mooie dingen die je noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

Bij deze ook even een hulpvraag en bevestiging :-)

Zie gemarkeerde deur. Deze komt nu uit in de keukenruimte, maar deze verplaatsen naar de andere kant lijkt mij een stuk praktischer. Je hebt dan meer mogelijkheden in de keuken, bijvoorbeeld het schiereiland naar de kant waar de deur nu zit ipv deels onder het raam. Hij kan dan gelijk iets langer zodat zowel de kookplaat als de spoelbak daar kan komen.
En de meeste verkeer in die ruimte zal naar de wasmachine en droger zijn, en het lijkt mij dat die trips voornamelijk van boven komen.
Maar aangezien het een nogal onherstelbare keuze is(als het schiereiland op die lokatie komt) wil ik het graag echt goed overdenken. Soms ben je zo gefocust op dat ene stuk dat je andere oplossingen of redenaties niet zo gauw ziet.
Mis ik iets met mijn redenering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvtG8IxC_ZknaBaZft_6vye0CyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MXB1DyY4eLHQevFlEXOMVo6f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 03-01-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe hebben jullie het dilemma van wel/geen uitbouw aangepakt? Kosten 45k voor 2.4*5.75m extra bij de keuken, grote voordeel is dat er daardoor ook een deur van de keuken naar de berging komt (anders alleen buitenom te bereiken).

We hebben dit met elkaar goed besproken en conclusie was dat deze uitbouw de extra kosten niet waard is voor enkel wat extra ruimte voor de keuken (2 extra keukenkastjes en wat meer plek voor de keukentafel) en een directe doorgang naar de berging. Echter kom ik niet van het zeurende stemmetje in mijn hoofd af of ik hier achteraf geen spijt van ga krijgen.

Als ik me echter bedenk dat 45k gewoon zoveel meer vrijheid geeft bij de afwerking/inrichting van onze woning en indien niet nodig zeker 6-7 vakanties met zn 2en de komende jaren dan vind ik dat toch veel meer waard dan zo'n uitbouw. Maargoed, die afwerking/inrichting kan je achteraf natuurlijk makkelijker aanpassen en het is een beetje financieel koffiedik kijken of die vakanties niet óók gewoon kunnen in de toekomst...erg lastig.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning (2015 gekocht) was de 2.4*5.1m aanbouw veel goedkoper (geloof 12 of 14k) en dat heb ik toen ook niet gedaan...Als prijzen zich de komende jaren op dezelfde manier ontwikkelen...
Ik snap je dilemma, maar denk vooral na of je zin hebt dit later te doen. Vaak genoeg komt het er toch niet van of is het alleen maar duurder geworden, moet je zelf op zoek naar vakmensen. Het is veel geld (meer dan een gemiddelde uitbouw), dus kijk goed wat er bij zit.

Wij hebben er destijds wel voor gekozen, ook in ons huidige nieuwe huis hebben we een uitbouw. Als we bij de buren komen, denken we: wat een opgepropt gebeuren en wat een grote tuin, staat totaal niet in verhouding tot. Dat gezegd hebbende: wij zitten het hele jaar genomen vaker binnen dan buiten en dan heb ik liever meer en ruimer comfort binnen. Succes met de keuze!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Nicap schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:51:

Zie gemarkeerde deur. Deze komt nu uit in de keukenruimte, maar deze verplaatsen naar de andere kant lijkt mij een stuk praktischer. Je hebt dan meer mogelijkheden in de keuken, bijvoorbeeld het schiereiland naar de kant waar de deur nu zit ipv deels onder het raam. Hij kan dan gelijk iets langer zodat zowel de kookplaat als de spoelbak daar kan komen.
En de meeste verkeer in die ruimte zal naar de wasmachine en droger zijn, en het lijkt mij dat die trips voornamelijk van boven komen.
Maar aangezien het een nogal onherstelbare keuze is(als het schiereiland op die lokatie komt) wil ik het graag echt goed overdenken. Soms ben je zo gefocust op dat ene stuk dat je andere oplossingen of redenaties niet zo gauw ziet.

[Afbeelding]
Leuke indeling, lekkere beukmaat!

Wil je de wasdroger en wasmachine überhaupt op de begane grond houden? Heb je geen mooie plek op bijvoorbeeld zolder daarvoor?

Voordeel van de standaard locatie is dat je de ruimte ook kan gebruiken voor opslag van bijvoorbeeld grote keuken apparaten, speelgoed etc.

Voor de was is het zeker niet praktisch nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28

[Afbeelding]
Als je die deur verplaats zou je ook het eiland een kwartslag kunnen draaien en er een los eiland van maken, met 365 heb je daar wel de ruimte voor (beiden kanten een meter loopruimte kun je het eiland 165 maken (barretje er aan kun je lekker naar buiten kijken bij het ontbijten 😜)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Philonie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Zit het dilemma echt in je eigen spijt of dat het tegenwoordig een moetje lijkt om maar zoveel mogelijk op te plussen bij een nieuwbouwwoning? Wij hebben er geen moment over nagedacht om een uitbouw te nemen en dan is het eerste wat mensen zeggen: 'geen uitbouw'? Vreselijk! Tevreden zijn met het ruime oppervlak dat je koopt, daar ga je ook gewoon je weg (met afval etc wat hier benoemd werd) in vinden. Vergeet niet dat de uitbouw ook zorgt voor meer kosten in vloer en muur afwerking. Wij hebben in onze 3 meter brede ruimte een prachtige keuken met schiereiland staan.
Geld lekker besteden aan alle andere mooie dingen die je noemt :)
Ik denk dat een huis met maat 5,7x10,5 zich niet zo goed leent voor een U indeling. Dus ik denk dat deze huizen ontworpen worden waarbij je impliciet een uitbouw nodig hebt. Anders heb je 2 net niet ruimtes aan de voorkant en de achterkant en een net te smal stuk tegenover de hal. Dit terwijl de totale vloeroppervlakte helemaal niet klein is en je mooie grote ruimtes zou hebben als de hal voorin het huis zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

aex351

I am the one

Ik ben het e.e.a. gaan doorrekenen. Het bleek dat de vierkante meter (m2) prijs voor de uitbouw lager was dan de vierkante meter prijs van het huis zelf. Dat zorgt ervoor dat het huis voor jou 'goedkoper' wordt op basis van het totaal gemiddelde betaalde prijs per m2. Hier profiteer je van wanneer je het huis weer verkoopt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

nooberke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Leuke indeling, lekkere beukmaat!

Wil je de wasdroger en wasmachine überhaupt op de begane grond houden? Heb je geen mooie plek op bijvoorbeeld zolder daarvoor?

Voordeel van de standaard locatie is dat je de ruimte ook kan gebruiken voor opslag van bijvoorbeeld grote keuken apparaten, speelgoed etc.

Voor de was is het zeker niet praktisch nu
Op zolder zou wellicht ook een optie kunnen zijn. Het hoeft niet perse in die ruimte. Het is laagbouw, dus de zolder heeft niet veel hoogte, dus ik vermoed dat dat geen goede keuze zal zijn.
Maar een aansluiting daar makem zou natuurlijk ook nog kunnen.

Speelgoed zijn we wel uitgegroeid voorlopig.
Kejkenopslsg zou nog kunnen. Maar dat hebben niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Lupadi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Als je die deur verplaats zou je ook het eiland een kwartslag kunnen draaien en er een los eiland van maken, met 365 heb je daar wel de ruimte voor (beiden kanten een meter loopruimte kun je het eiland 165 maken (barretje er aan kun je lekker naar buiten kijken bij het ontbijten 😜)
Ook een optie idd. Zal alles even uittekenen en over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41
Iemand hier ervaring mee?
Zou dit nou echt werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAap9y-wgg_xUbn_oSyTDFLz0Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH49IblHxICE2KSEMPPtpLUg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
@Nicap
Out-of-the-box idee:
Niet de deur verplaatsen, maar extra deur. Ik zou hem dan wel zo uitlijnen dat ze rechtover elkaar komen.
Boven de wasmachine en droger maak je dan een werkblad met daarboven hangende (keukenkasten), aan de andere kant hoge (keuken)kasten

De originele deur naar de keuken laat je vervallen, maar de opening laat je zitten. In je keukenontwerp neem je een rij hoge kasten mee langs de muur waar de deur zit. Op de plek van de deuropening komen dan alleen de deuren, zodat "door de keukenkast" je pantry in kan lopen.

Op Google kan je hiervan afbeeldingen vinden door te zoeken naar "Hidden pantry".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krus
  • Laatst online: 18:29
Draakje5 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:33:
Zou dit nou echt werken?

[Afbeelding]
Nee, werkt voor geen meter, veroorzaakt alleen maar turbulentie waardoor je meer geluid hebt... volgende dag gelijk er weer uit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

FredvZ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:42:
@Nicap
Out-of-the-box idee:
Niet de deur verplaatsen, maar extra deur. Ik zou hem dan wel zo uitlijnen dat ze rechtover elkaar komen.
Boven de wasmachine en droger maak je dan een werkblad met daarboven hangende (keukenkasten), aan de andere kant hoge (keuken)kasten

De originele deur naar de keuken laat je vervallen, maar de opening laat je zitten. In je keukenontwerp neem je een rij hoge kasten mee langs de muur waar de deur zit. Op de plek van de deuropening komen dan alleen de deuren, zodat "door de keukenkast" je pantry in kan lopen.

Op Google kan je hiervan afbeeldingen vinden door te zoeken naar "Hidden pantry".
Als ik het alleen voor het zeggen had, was dat zeker een zeer reële optie geweest. Ik ben voorstander van een L keuken, wat in mijn ogen het meest efficiënt is. Maar ik zelf het onderspit in dit geval. Deze optie icm met een "eiland" is niet echt handig. Wel een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
Nicap schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Als ik het alleen voor het zeggen had, was dat zeker een zeer reële optie geweest. Ik ben voorstander van een L keuken, wat in mijn ogen het meest efficiënt is. Maar ik zelf het onderspit in dit geval. Deze optie icm met een "eiland" is niet echt handig. Wel een leuke optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW8rW6VvWXSDB9rfvb3lbwGK7Ls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DH2hjoE4kaY97jRb125YnPi6.png?f=user_large
Ik zou de deur dan daaronder doen. Bij de rode optie gooi je mogelijk een deur voor iemands neus, die net daar loopt. Deur van daaronder gekopieerd en zou qua maat niet in de weg zitten. Of je moet daar een andere bestemming zoals kapstok hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Source90 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:41:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou de deur dan daaronder doen. Bij de rode optie gooi je mogelijk een deur voor iemands neus, die net daar loopt. Deur van daaronder gekopieerd en zou qua maat niet in de weg zitten. Of je moet daar een andere bestemming zoals kapstok hebben.
De bedoeling was idd om daar een kapstok/garderobekast te maken.

Maar ipv een normale deur is een schuifdeur ook nog een mogelijkheid. Dan vervalt een potentiële zere neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:15

[Afbeelding]
Ik zou doen wat jij zegt. Erg vreemde en onhandige locatie voor een deur.

Wat bedoel je trouwens met "onherstelbare" keuze? Je kunt vrij eenvoudig een deur of muur herstellen. Alleen moet je dan wel opnieuw je muur afwerken wat geld/tijd kost. Maar het is in principe vrij goed te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Janpietertje89 garage laten isoleren zou ik ook zeker mee laten nemen.
Ook ik heb voor een flinke uitbouw gekozen (3.4x7m a 36k) en ook een deur naar garage en de garage vol laten isoleren.
Ik heb er net nog in geklust. Is er 11 graden maar als je bezig bent niet eens erg koud. Denk ook even aan mechanische ventilatie voor je garage dan mee te laten nemen, is wel zo mooi. Ook een stuk beter voor gereedschap, fietsen, motor etc. door de mechanische ventilatie ook geen vocht problemen met natte fietsen en de accu's blijven ook prima.
Buren verderop vriest het gewoon in de aangrenzende deels on geïsoleerde garage.

Je moet er uiteraard wel het budget voor hebben en de tuin moet er niet te klein door worden.
Wat houd je aan tuin nog over als je die 2.4m erbij pakt?

@Nicap wat je ook kan doen is aan de keukenzijde super gave "verborgen" deuren maken. Dan heb je daar dus extra voorraad staan direct beschikbaar vanuit je keuken. (pivot deuren)
Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87HBC7x4ELSsxb1Qo6YDULaRpP8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wycqd76XlRjTiPlEi7Tzo1hx.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC

Bereken de prijs per vierkante meter en je weet of het een goede deal is. Bijna altijd is het slim om het te doen, hoewel ik €45k wel aan de hoge kant vind. Waar is dit ongeveer ergens? Onze uitbouw, op een toch bepaald niet goedkoop stukje van Nederland, is €30k, 2,4m x 5,5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
GeeMoney schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:18:
@Janpietertje89 garage laten isoleren zou ik ook zeker mee laten nemen.
Ook ik heb voor een flinke uitbouw gekozen (3.4x6.5m a 36k) en ook een deur naar garage en de garage vol laten isoleren.
Ik heb er net nog in geklust. Is er 11 graden maar als je bezig bent niet eens erg koud. Denk ook even aan mechanische ventilatie voor je garage dan mee te laten nemen, is wel zo mooi. Ook een stuk beter voor gereedschap, fietsen, motor etc. door de mechanische ventilatie ook geen vocht problemen met natte fietsen en de accu's blijven ook prima.
Buren verderop vriest het gewoon in de aangrenzende deels on geïsoleerde garage.

Je moet er uiteraard wel het budget voor hebben en de tuin moet er niet te klein door worden.
Wat houd je aan tuin nog over als je die 2.4m erbij pakt?
Tuin is geen probleem, kavel is 844m2. Ondanks de isolatie zal de berging als "buiten" worden gezien volgens de omschrijving. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke ventilatie via ventilatieopeningen. Denk dat de balansventilatie redelijk de weg kwijt raakt als zo'n niet verwarmde "buiten ruimte" meegenomen wordt.
MarcoC schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:21:
[...]
Bereken de prijs per vierkante meter en je weet of het een goede deal is. Bijna altijd is het slim om het te doen, hoewel ik €45k wel aan de hoge kant vind. Waar is dit ongeveer ergens? Onze uitbouw, op een toch bepaald niet goedkoop stukje van Nederland, is €30k, 2,4m x 5,5m.
Die prijs per vierkante meter zegt natuurlijk niet alles. De volle VON prijs delen door het woonoppervlak en dan niet rekening houden met de kosten van het kavel is een beetje onzinnig en elke koper die enkel naar het woonoppervlak gaat kijken als hij een kavel van 844m2 koopt houdt zichzelf redelijk voor de gek.

[ Voor 23% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-01-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:19:
[...]

Tuin is geen probleem, kavel is 844m2. Ondanks de isolatie zal de berging als "buiten" worden gezien volgens de omschrijving. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke ventilatie via ventilatieopeningen. Denk dat de balansventilatie redelijk de weg kwijt raakt als zo'n niet verwarmde "buiten ruimte" meegenomen wordt.

[...]

Die prijs per vierkante meter zegt natuurlijk niet alles. De volle VON prijs delen door het woonoppervlak en dan niet rekening houden met de kosten van het kavel is een beetje onzinnig en elke koper die enkel naar het woonoppervlak gaat kijken als hij een kavel van 844m2 koopt houdt zichzelf redelijk voor de gek.
Hier heb ik een afzuig ventiel laten plaatsen aan de achterzijde en de buizen geïsoleerd, deze lucht mengt zich met de warmere lucht welke vanuit mijn bijkeuken/kantoor afgezogen wordt (t-stuk) richting de WTW unit.
Aan de voorzijde is er een natuurlijk ventilatiesleufje.

Een andere oplossing is om een mechanische ventilatie in de garage te laten installeren welke een eigen (dak/gevel) doorvoer krijgt maar dat vond ik minder mooie en praktisch al zal dat minder impact op je rendement betekenen voor je centrale WTW uiteraard.

Je kavel is groot genoeg, ik zou dan sowieso uitbouwen als je het budget hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2025 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:50

[Afbeelding]
Ik denk dat de voornaamste vraag, kom je in de keuken echt ruimte tekort dadelijk? Volgens mij niet, dus zal je niet vaak in de 'bijkeuken' hoeven zijn.

Wij hebben een grote trapkast waar onze voorraad staat en paar van onze keukenmachines die we zelden gebruiken. Deze zit in de gang en heeft dus ook een extra deur die we door moeten. Maar voor ons is dit geen probleem, omdat je bij normaal gebruik in principe aan de keuken alleen genoeg hebt. Als je voor elke kookbeurt 'helemaal' door de gang moet lopen naar de bijkeuken, dan gaat het vervelend worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

kepler schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat de voornaamste vraag, kom je in de keuken echt ruimte tekort dadelijk? Volgens mij niet, dus zal je niet vaak in de 'bijkeuken' hoeven zijn.

Wij hebben een grote trapkast waar onze voorraad staat en paar van onze keukenmachines die we zelden gebruiken. Deze zit in de gang en heeft dus ook een extra deur die we door moeten. Maar voor ons is dit geen probleem, omdat je bij normaal gebruik in principe aan de keuken alleen genoeg hebt. Als je voor elke kookbeurt 'helemaal' door de gang moet lopen naar de bijkeuken, dan gaat het vervelend worden lijkt me.
De keuken heeft naar onze mening wel voldoende ruimte, dus die "bijkeuken" lijkt dan redelijk overbodig. Vandaar de deur verplaatsen idd. Ik denk toch dat dat het beste plan is.

De optie om er een hidden pantry van te maken heb ik nog wel over nagedacht, maar ben nog niet overtuigd.
Waar ik nog wel naar heb gekeken is om de hoge kasten daar te plaatsen en de doorgang daar wel te houden.
Maar dan geen deur erin, maar open. En dan twee kasten links en twee rechts bijvoorbeeld.
Het eiland kun je dan wat anders plaatsen en twee kastjes breed maken.
Blijft lastig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

MarcoC schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:16:
[...]
Ik zou doen wat jij zegt. Erg vreemde en onhandige locatie voor een deur.

Wat bedoel je trouwens met "onherstelbare" keuze? Je kunt vrij eenvoudig een deur of muur herstellen. Alleen moet je dan wel opnieuw je muur afwerken wat geld/tijd kost. Maar het is in principe vrij goed te herstellen.
Met onherstelbare keuze doelde ik op de plaatsing van het schiereiland. Op te tekening staat deze nog standaard tegen het raam, maar wij hadden die op de plek waar de deur zat getekend. En dan iets langer, omdat je dan die deur niet meer hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 04-01-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Nicap schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Met onherstelbare keuze doelde ik op de plaatsing van het schiereiland. Op te tekening staat deze nog standaard tegen het raam, maar wij hadden die op de plek waar de deur zat getekend. En dan iets langer, omdat je dan die deur niet meer hebt.
Ah, op die manier. Ik vind een kookschiereiland tegen het raam logischer qua looproute (zoals je getekend had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

MarcoC schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Ah, op die manier. Ik vind een kookschiereiland tegen het raam logischer qua looproute (zoals je getekend had).
Als de deur vervalt, maakt de looproute toch niet zoveel meer uit? Of doel je op de spoelbak kookplaat?
Want die zit in die tekening ook niet meer op die plek, maar ook op het eiland. Had dat beter even kunnen intekenen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Nicap schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Als de deur vervalt, maakt de looproute toch niet zoveel meer uit? Of doel je op de spoelbak kookplaat?
Want die zit in die tekening ook niet meer op die plek, maar ook op het eiland. Had dat beter even kunnen intekenen ook.
Ik weet niet precies hoe je woonkamerindeling wordt, maar als je het eiland tegen het raam doet hoef je niet "om het eiland" heen te lopen als je naar een hoge kast wilt lopen die tegen de achterwand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:17
Draakje5 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:33:
Zou dit nou echt werken?

[Afbeelding]
Wij hebben er twee achter elkaar gestoken met steeds drie vullingen eruit, bij ons haalt dat wel het ergste geluid eraf, maar vervanging voor deftige geluiddemping in de buizen is het niet. Hierdoor laagste stand van 20 naar 34 ofzo kunnen zetten voor het geluid storend werd (bij ons hebben ze letterlijk nul demping geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 16:36
[...]

[Afbeelding]
Onze indeling is redelijk vergelijkbaar. Wij hebben de keuken naar de voorkant laten verplaatsen en achter de zithoek met uitbouw (2,4 x 7 à 24k) en daardoor een hele fijne ruime zithoek. Voordeel als je het nu doet is niet alleen dat je er geen werk en zooi aan hebt, maar plafond loopt netjes door zonder onderbreking, vloerverwarming is 1 geheel en je wtw systeem is aangepast aan het volume van de woning. Voor ons een hele simpele keus om zeker de aanbouw te doen. Huidige huis niet gedaan en altijd spijt gehad, dus jaren later laten doen, 6 weken in de rotzooi, moest gelijk nieuwe vloer incl vloerverwarming laten aanbrengen, was een duur grapje. Je leeft iedere dag in je woonkamer en die paar meter kan echt heel veel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
NatalieF schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Onze indeling is redelijk vergelijkbaar. Wij hebben de keuken naar de voorkant laten verplaatsen en achter de zithoek met uitbouw (2,4 x 7 à 24k) en daardoor een hele fijne ruime zithoek. Voordeel als je het nu doet is niet alleen dat je er geen werk en zooi aan hebt, maar plafond loopt netjes door zonder onderbreking, vloerverwarming is 1 geheel en je wtw systeem is aangepast aan het volume van de woning. Voor ons een hele simpele keus om zeker de aanbouw te doen. Huidige huis niet gedaan en altijd spijt gehad, dus jaren later laten doen, 6 weken in de rotzooi, moest gelijk nieuwe vloer incl vloerverwarming laten aanbrengen, was een duur grapje. Je leeft iedere dag in je woonkamer en die paar meter kan echt heel veel verschil maken.
Of juist niet in de woonkamer maar in een woonkeuken :)
Vergeet ook niet de ventilatie mee te nemen in het achter-doen plaatje. Meeste huizen worden nu gebouwd met WTW, vaak type D. Als je achteraf de kamers "omwisseld" zit plots de afzuiging in je woonkamer en de toevoer in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Mechanische afzuiging is toch niet bedoeld voor kook(luchtjes) ?

Dus praktisch, wat maakt het eigenlijk uit waar ze zitten? Als z
De ene soort maar aan de ene kant vd woning zit ende andere aan de andere kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:32:
Mechanische afzuiging is toch niet bedoeld voor kook(luchtjes) ?

Dus praktisch, wat maakt het eigenlijk uit waar ze zitten? Als z
De ene soort maar aan de ene kant vd woning zit ende andere aan de andere kant?
Warme vochtige lucht wil je zo snel mogelijk afvoeren.
Als de afzuiging bij de keuken zit met vocht sensor dan zal hij dus vrij snel (net als met douchen) aanslaan.
Zit hij aan de andere kant dan duurt dat behoorlijk lang.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Warme vochtige lucht wil je zo snel mogelijk afvoeren.
Als de afzuiging bij de keuken zit met vocht sensor dan zal hij dus vrij snel (net als met douchen) aanslaan.
Zit hij aan de andere kant dan duurt dat behoorlijk lang.
Niet alle wtw systemen of mv systemen ( de meeste niet denk ik ) hebben vochtsensoren.

Is vocht de reden dat de afzuig ventielen bij de keuken geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:11
Draakje5 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Niet alle wtw systemen of mv systemen ( de meeste niet denk ik ) hebben vochtsensoren.

Bij ons wordt er nog wel een 3-standen schakelaar vanuit de bouw in de keuken meegeleverd en is het advies om bij gebruik keuken de wtw wel harder te laten werken. Met het omdraaien van de keukenopstleling naar achter, verplaatsen leidingwerk, vloerverwarming vrije zones worden ook de aan- en afvoer omgedraaid (+-€3300 meerwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

bl0kkie87 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:29:
[...]

Bij ons wordt er nog wel een 3-standen schakelaar vanuit de bouw in de keuken meegeleverd en is het advies om bij gebruik keuken de wtw wel harder te laten werken. Met het omdraaien van de keukenopstleling naar achter, verplaatsen leidingwerk, vloerverwarming vrije zones worden ook de aan- en afvoer omgedraaid (+-€3300 meerwerk).
Het omdraaien was bij mij gelukkig een gratis optie, en de afvoer is ook mee omgedraaid uiteraard. Ik wilde een grote woonkamer en een compacte keuken, de buren hebben het precies andersom gedaan.

De uitbouw van de woonkamer (2,80 diep) en garage isoleren, verwarmen en opsplitsen in berging en werkkamer (mogelijkheid voor slaapkamer en badkamer beneden ooit, levensloopbestendig) was een optie van bijna 50k maar zeker de moeite waard. Omgerekend 50k voor 25m2 extra is relatief goedkoop imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Hallo iedereen, ik heb recentelijk een nieuwbouwwoning onder optie gekregen / gekocht ovv en moet nu aangeven of ik wijzigingen wil t.o.v. nultekening. Ik heb al een aantal dingen aangegeven t.b.v. gang/garderobe en uitbouw badkamer. Nu vroeg ik me af, zouden jullie o.b.v. tekening nog dingen anders inrichten / extra laten aanleggen? Jullie onafhankelijke en frisse blik wordt op prijs gesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3oVxvT9FxapO8mXaUxJU7DsUqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUZiYpic8vS110OpCBQtcLlX.png?f=fotoalbum_large

Naast de paars ingetekende wijzigingen (zijn de uitsparingen groot genoeg?) wil ik tevens een watervoorziening op 1 van de balkons en zorgen voor meer datapunten/elektriciteitspunten. Het is mij ook niet duidelijk hoe ik de lichten in de keuken bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Novari131 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:11:
Nu vroeg ik me af, zouden jullie o.b.v. tekening nog dingen anders inrichten / extra laten aanleggen? Jullie onafhankelijke en frisse blik wordt op prijs gesteld.
Mooi huis, gelijkvloers! Leuk om te zien. Een eerste kijk roept bij mij nog twee vragen/opmerkingen op: Ik zou je adviseren om nog een keer naar de plaatsing/draairichtingen van de binnendeuren te kijken. De deur van badkamer 2 zit in de draairuimte van de deur naar de hal. Dit is in gebruik irritant dus zou ik proberen te voorkomen (misschien de deur en de uitsparing in de hal omdraaien?). Ook valt me op dat de wasmachine in de inpandige berging staat. Hoe wordt dat geventileerd? De deur van die ruimte zou ik liever zo plaatsen dat je deze open kunt zetten (nu blokkeert dat je gang).

Hopelijk heb je er wat aan, veel succes met alle keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
Mrs.Koifim schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Ook valt me op dat de wasmachine in de inpandige berging staat. Hoe wordt dat geventileerd? De deur van die ruimte zou ik liever zo plaatsen dat je deze open kunt zetten (nu blokkeert dat je gang).
[...]
Via het linksboven ingetekende aanzuig ventiel in de berging.

@Novari131
Qua draairichting van de bergings deur, dan zou ik em omdraaien, zodat je em volledig open kan zetten in de gang langs de muur van de berging of anders naar binnen laten draaien tegen de rechter muur van de berging, maar dan kan je op die muur in de berging bijvoorbeeld geen planken meer ophangen ... keuzes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Vanochtend even met de drone gevlogen (dat was lang geleden), mooi om een nieuwe wijk in de sneeuw te zien.
En erg verrast dat ik werd door de sneeuw die rondom al onze dakkapellen van de aannemer mooi bleef liggen, terwijl rondom een dakkapel dat door een bewoner later gezet is al het sneeuw al gesmolten was. En over het stukje (gesmolten) sneeuw op de garage kan ik alleen maar speculeren. Zag dit bij meerdere garage - daken rondom die plek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Ik weet niet welke plek je bedoelt :)

[ Voor 91% gewijzigd door Deleon78 op 05-01-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Draakje5 druppelt daar geen water vanuit de regenpijp/dakgoot op de garage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:58:
@Draakje5 druppelt daar geen water vanuit de regenpijp/dakgoot op de garage ?
Mogelijk van de dakgoot als die daarheen enigszins zou aflopen ja. Het was op dat moment al aan het 'regenen' ipv sneeuwen. De afvoer zit net om het hoekje.
Of smeltwater vanuit de warmtepomp wat zich daar verzamelt dacht ik nog, het laagste punt van de garage zit echter wel rechts achter bij de afvoer.

Wellicht aannemelijker als warmteverlies. Want de geisoleerde garage was 'slechts 9 graden' en er zitten 2 lagen EPS op het dak. Binnenkant van dakbeschot is daar niet vochtiger als elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:56
Wij twijfelen of we een ingebouwde tv-kabelgoot in de wand laten plaatsen door de aannemer. In onze huidige woning hebben we de tv op een tv-meubel staan, maar ophangen lijkt ons ook mooi (zeker met een ingebouwde kabelgoot).

Wat zijn hier de meningen en/of ervaringen hiermee? Waarvoor hebben jullie gekozen in de tv-hoek?

[ Voor 10% gewijzigd door TNThomas op 06-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
TNThomas schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:42:
Wij twijfelen of we een ingebouwde tv-kabelgoot in de wand laten plaatsen door de aannemer. In onze huidige woning hebben we de tv op een tv-meubel staan, maar ophangen lijkt ons ook mooi (zeker met een ingebouwde kabelgoot).

Wat zijn hier de meningen en/of ervaringen hiermee? Waarvoor hebben jullie gekozen in de tv-hoek?
Het gaat hier om een stukje esthetiek. De een vind het mooi om de TV op te hangen, de andere niet. Ik heb de TV hangen (met kabelgoot in de muur) en dus zou ik dat adviseren. Maar je kunt ook de goot aan laten leggen en dan kun je later altijd nog beslissen of je het wilt gebruiken. Zal de wereld niet kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Achter af in laten vrezen is allicht hier beter (kan je gelijk de kabels er in laten leggen), Voor je het weet verander je van gedachten en verplaats je de TV 30 cm.
Een goot over de muur in de kleur van je wand (allicht minder mooi) valt ook eigenlijk nauwelijks op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Draakje5 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Afzuigen doe je in de ruimtes waar de ongezonde lucht ontstaat, inblazen daar waar je schone lucht nodig hebt.

Dus afzuigen in de keuken (vocht en kookluchtjes) en natte ruimtes (vocht en andere luchtjes), inblazen in de woonkamer en slaapkamers.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33

Ophangen aan een wandmeubel met ingebouwd kabelsysteem, of achteraf zelf infrezen. Dat is geen rocket-science en laten doen door de aannemer is vreselijk duur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58

Ik zou het frezen niet zelf doen, je moet best diep en in ons geval kwamen ze staal tegen. Was voor het bedrijf die langskwam geen probleem. Maar als je er niet bekend mee ben dan is het best een klus.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:50

Wij hebben een samsung frame hangen, zonder tv meubel. Deze tv heeft 1 (dunne) kabel van het kastje naar de tv. We hebben een andere kast in de buurt staan waar dat kastje staat, de kabel loopt via de plint en dan omhoog langs de muur naar de tv.
De muur is behangen, dus ik heb een extra strookje behang afgeknipt en netjes (met dubbel zijdig tape) over de kabel geplakt. Hij is niet compleet verdwenen, maar je ziet geen losse kabel lopen. Meeste mensen zien niks zitten totdat ze goed gaan kijken :D

In mijn situatie een goedkope en toch elegante oplossing. Niet moeilijk met frezen oid en als we later ooit van tv(-plek) veranderen is het zo aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
Bedankt voor alle reacties, heel fijn! :)

Vanavond nog eens rustig alles doornemen en bespreken met mijn vriendin. Zij wilt namelijk erg graag een Samsung Frame, zoals @kepler heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Dus afzuigen in de keuken (vocht en kookluchtjes) en natte ruimtes (vocht en andere luchtjes), inblazen in de woonkamer en slaapkamers.
Zou wat zijn als de vocht/kookluchten vanaf de keuken (inblazen) langs alle meubels en muren gaat om bij de woonkamer af te zuigen/uitblazen.
Lekker visje bakken door heel het huis :Y)

Maar; dat zijn wel de scenario's die je krijgt als je achteraf de indeling radicaal omgooit en niets aan het afzuigplan (kan) veranderd(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee_Tech
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:11
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Lee_Tech op 06-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:18

Ik heb daar ook over nagedacht. In mijn situatie beperken de plaatsen waar ik de tv aan de wand kwijt kan de rest van de opstelling heel erg, tot zelfs hoe de keuken ingedeeld kan worden (kookeiland of niet, plaats kookeiland etc.).

Gisteren kreeg ik een 'aha erlebnis': Waarom de TV niet op een verrijdbaar onderstel plaatsen (met voldoende snoerlengte), op internet gezocht en er zijn er die goed in een woonkamer in te passen zijn. Het geeft mij ontzettend veel meer de indelingsmogelijkheden van de kamer.

Een voorbeeld: ik kan nu de tv voor de schuifpui plaatsen, als ik er dan langs wil dan rol ik de tv opzij en zet hem een tijdje ergens anders neer.

Misschien ook een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
NuEffeNiet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Ik heb daar ook over nagedacht. In mijn situatie beperken de plaatsen waar ik de tv aan de wand kwijt kan de rest van de opstelling heel erg, tot zelfs hoe de keuken ingedeeld kan worden (kookeiland of niet, plaats kookeiland etc.).

Gisteren kreeg ik een 'aha erlebnis': Waarom de TV niet op een verrijdbaar onderstel plaatsen (met voldoende snoerlengte), op internet gezocht en er zijn er die goed in een woonkamer in te passen zijn. Het geeft mij ontzettend veel meer de indelingsmogelijkheden van de kamer.

Een voorbeeld: ik kan nu de tv voor de schuifpui plaatsen, als ik er dan langs wil dan rol ik de tv opzij en zet hem een tijdje ergens anders neer.

Misschien ook een idee?
Zoveel mensen, zoveel wensen. En soms zijn de mogelijkheden zoals je aangeeft beperkt en dan zou dit een mooie oplossing kunnen zijn. Maar ik zou het persoonlijk erg onhandig vinden als er dingen in een looppad staan die je dan iedere keer aan de kant moet zetten. Dat is de eerste 3 weken leuk, daarna ga je je er aan ergeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Source90
Zo'n kabelbundel voor een rijdbare TV oogt m.i. ook erg "school-lokaal" zoals vroeger. :+
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShWYxUw2av_rzaqFrfjs2JuUwuu_5NP56xqQ&s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
maussert schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. En soms zijn de mogelijkheden zoals je aangeeft beperkt en dan zou dit een mooie oplossing kunnen zijn. Maar ik zou het persoonlijk erg onhandig vinden als er dingen in een looppad staan die je dan iedere keer aan de kant moet zetten. Dat is de eerste 3 weken leuk, daarna ga je je er aan ergeren.
Maar hij hoeft niet in het looppad te staan, liever niet zelfs, want dan ga je je er inderdaad aan ergeren. Ik heb veel plaatsen die niet looppad zijn, qua wand niet lekker uitkomen voor mijn tv, maar die met een verrijdbare tv oplossing wel mogelijk zijn (hoeft niet verrijdbaar te zijn, is alleen een pre als je ooit de tv even wilt verplaatsen)

En qua hoe het er uit ziet denk ik meer aan iets als onderstaande oplossing

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81HJIAsVe-L._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:51
Scheelt bijna niks met de foto in de post van source90 😬
Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
tjubbie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:58:
Scheelt bijna niks met de foto in de post van source90 😬
Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen
Inderdaad, over smaak valt niet te twisten, maar waarom zo’n denigrerende opmerking er achteraan schrijven?

Proberen om lollig te zijn? Laat iedereen svp in zijn of haar waarde, dan verpest dat de sfeer ook niet.

Maar genoeg hierover geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wat vinden jullie van 56% luchtvochtigheid in huis momenteel en hoe is deze bij jullie?
Ik merk dat de rlv flink omhoog is geschoten sinds zondag. Met uitschieter naar de 60%.

Warmer weer buiten, buiten veel vocht, weinig verwarmen want woning koelt niet af.

Toch ramen open zetten om deze omlaag te brengen richting de 50% of verwarming hoger zetten? De WTW doet verder prima z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier nu ook rond de 50%. Afgelopen weken juist een luchtbevochtiger aan gehad omdat het rond de 35-39% zat. Raar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Draakje5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:47:
Wat vinden jullie van 56% luchtvochtigheid in huis momenteel en hoe is deze bij jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdHpd8ZLLPNC9IPE031Z4MVlkN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZwPuP9Eg1vnXPu719uAlZsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Die 40% moet je niet geloven dat is een sensor die ik niet helemaal vertrouw. Maar voor de rest hier dus ook tussen de 47 en 56%

[ Voor 64% gewijzigd door KerstRunner op 07-01-2025 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 09:14
De absolute hoeveelheid vocht is ook redelijk constant doorheen het huis als ik hem door deze gooi:
https://www.hygrotemp.nl/vochtcalculator/

Die 40% is aan de lage kant (geeft me 6.13g vocht, andere locaties 6.56g; 6.4g) kan eventueel een ruimte zijn waar weinig wordt geleefd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Draakje5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:47:
Ik merk dat de rlv flink omhoog is geschoten sinds zondag. Met uitschieter naar de 60%.

Warmer weer buiten, buiten veel vocht, weinig verwarmen want woning koelt niet af.

Toch ramen open zetten om deze omlaag te brengen richting de 50% of verwarming hoger zetten? De WTW doet verder prima z'n werk.
Tot 60 is prima toch? Toen ik (nog) gieriger stookte in mijn woning uit 1990 zag ik regelmatig de 70% voorbij komen :*)

Woonkamer zit nu op 55% @ 17 en studeerkamer 50% @ 20

NuEffeNiet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:29:

[...]

Maar hij hoeft niet in het looppad te staan, liever niet zelfs, want dan ga je je er inderdaad aan ergeren. Ik heb veel plaatsen die niet looppad zijn, qua wand niet lekker uitkomen voor mijn tv, maar die met een verrijdbare tv oplossing wel mogelijk zijn (hoeft niet verrijdbaar te zijn, is alleen een pre als je ooit de tv even wilt verplaatsen)

En qua hoe het er uit ziet denk ik meer aan iets als onderstaande oplossing

[Afbeelding]
Bij mijn ouders heeft de TV ook lange tijd voor een schuifpui gestaan, ziet er van buiten wel beetje vreemd uit!

Kan misschien een projector nog uitkomst bieden? Een projectiedoek wat je kan laten zakken voor bijvoorbeeld je schuifpui kan ook gaaf zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Is het aan te raden om een rechtsbijstandsverzekering erbij te nemen bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Specifiek voor het aanleggen van een vloer, muren, keuken, toilet etc? Mocht er iets gebeuren dat je juridisch bijgestaan kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:58
Ja, en die verzekering afsluiten voordat je de koopovereenkomst ondertekend.
Voor die circa € 12,== per maand moet je dat risico niet willen lopen.
Een advocaat is waarschijnlijk duurder per uur dan jij voor 1 jaar aan premie moet betalen.
Ik hoop dat je die verzekering niet nodig hebt, maar je zal blij zijn als er een geschil met de aannemer komt.

Tip: bij Vereniging Eigen Huis heb je geen wachttijd bij de rechtsbijstandverzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door Kroonkurk op 07-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Zou het altijd aanraden. Zeker voor dat bedrag (10-15€ /maand, afhankelijk van de pakketten).
Wij hadden een conflict met de veranda leverancier, staat heel stuk over in het topic. Uiteindelijk met rechtsbijstand uitgekomen.

Let er wel op dat je dit vooraf afsluit, meestal zit er een "wachtperiode" op voordat je conflicten kan aanmelden.

Voor grote problemen ben je denk ik wel aangewezen op een "echte" zelfstandige advocaat, zie bijvoorbeeld de ventilatie-problematiek eerder in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Die wachtperiode moet ook zitten voor het tekenen van het koopcontract. Dus als de wachtperiode 2 maanden is dan moet je de verzekering 2 maanden voor het tekenen afsluiten. Dit was bij ons de reden waarom de verzekering niks deed voor ons.

Kan misschien nog wel afhankelijk zijn van het soort geschil wat je (hopelijk niet) krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Stefmeister8 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:26:
Die wachtperiode moet ook zitten voor het tekenen van het koopcontract. Dus als de wachtperiode 2 maanden is dan moet je de verzekering 2 maanden voor het tekenen afsluiten. Dit was bij ons de reden waarom de verzekering niks deed voor ons.

Kan misschien nog wel afhankelijk zijn van het soort geschil wat je (hopelijk niet) krijgt.
Van de koop/-aanneemovereenkomst? Die hebben we in december getekend. Tekenen in april voor de koop van de grond. Zijn wel al te laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Ik heb mijn koopcontract ook net getekend, nog niet naar de notaris geweest. Dus dan ben ik te laat?

Wat nou als ik mijn vloeren, keuken, toilet etc door een extern partij heb laten installeren en dat ik daarmee een geschil heb? Bij de polisvoorwaarden van FBTO wonen kan ik niet lezen dat ik daarvoor ben verzekerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:54
KerstRunner schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Van de koop/-aanneemovereenkomst? Die hebben we in december getekend. Tekenen in april voor de koop van de grond. Zijn wel al te laat?
Kijk even in je voorwaarden, dit is wat er bij Rabobank (Interpolis) bijvoorbeeld geldt:
Je bent verzekerd voor problemen vanaf drie maanden na het afsluiten van jouw rechtsbijstandverzekering. In de volgende gevallen ben je direct verzekerd:

Als je een conflict hebt over iets dat je koopt na het afsluiten van de verzekering.
Als je bent overgestapt van een andere rechtsbijstandverzekering die het conflict ook dekte.
Als je een conflict hebt over het koopcontract van je huis (en het contract pas getekend is ná het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
UltraInstinct schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:51:
Is het aan te raden om een rechtsbijstandsverzekering erbij te nemen bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Specifiek voor het aanleggen van een vloer, muren, keuken, toilet etc? Mocht er iets gebeuren dat je juridisch bijgestaan kan worden.
Mijn woning is deze maand 4 jaar geleden opgeleverd en ben inmiddels ook al 4 jaar bezig om via de rechtsbijstand de laatste punten opgelost te krijgen.
Eind deze maand komt het volgende externe bureau weer langs in opdracht van de advocaat.

Die premie van de rechtsbijstand heb ik al heel ruim terug en erg blij dat ik voor dat stukje zekerheid gegaan ben.
Al is het wel :X :X :X dat alles zo rete traag gaat via de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
svenie3000 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Kijk even in je voorwaarden, dit is wat er bij Rabobank (Interpolis) bijvoorbeeld geldt:

[...]
Dan maar hopen dat Stichting Woningborg genoeg hulp biedt bij geschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Loop je nu echt zoveel risico bij projectbouw onder woningborg? Denk dat de geschillen eerder komen tijdens de afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:03:
Loop je nu echt zoveel risico bij projectbouw onder woningborg? Denk dat de geschillen eerder komen tijdens de afwerking.
Bij mij (en de hele wijk) betreft het een foutief aangelegd ventilatiesysteem dat niet aan de wettelijke minimumeisen voldoet.
Om het echt goed op te lossen zou je de woning weer bijna volledig af moeten breken en opnieuw opbouwen. Vind ik geen afwerking meer :P

Dat het al 4 jaar speelt komt ook vooral omdat beide partijen de woning niet meer geheel af willen breken, maar wat wel een acceptabele oplossing is daar verschillen de meningen over. (Zeker omdat de aannemer die dan bij grofweg 75 woningen door moet voeren.)

En hoorde laatst van een collega waar ook constructiefouten gemaakt waren waarbij oplossen een kostbare zaak werd.

Doe jezelf een plezier op de tonnen die je toch al uit geeft aan een nieuwbouwwoning en neem die rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 07-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Als we het dan toch over dat onderwerp hebben, iemand suggesties voor een goede rechtsbijstand qua wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:54
KerstRunner schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Dan maar hopen dat Stichting Woningborg genoeg hulp biedt bij geschillen.
Ik heb eigen huis even gechat en zij melden het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foInZO5VfwBy1T8BXWkdym5aU18=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0eDIYwnOT4S4k0EFT7MVi2yS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS3H3822U_I5PsHlI75n2WLVEXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JedGggKWinWaRvwrNigKP4Ij.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
svenie3000 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Ik heb eigen huis even gechat en zij melden het volgende:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoek in de polis op “gebeurtenissen” op pagina 6.
Zie https://media.opgroen.nl/...-Eigen-Huis-09-2024-1.pdf

De bepaling wat een “gebeurtenis” is bepaalt de verzekeraar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Zoek in de polis op “gebeurtenissen” op pagina 6.
Zie https://media.opgroen.nl/...-Eigen-Huis-09-2024-1.pdf

De bepaling wat een “gebeurtenis” is bepaalt de verzekeraar…
De wachttijd van 3 maanden geldt in ieder geval niet bij conflicten uit overeenkomst als deze overeenkomst tijdens de wachttijd (en dus na afsluiten verzekering) is afgesloten.

Dus verzekering afsluiten en direct daarna de overeenkomst tekenen lijkt oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:07:
[...]

De wachttijd van 3 maanden geldt in ieder geval niet bij conflicten uit overeenkomst als deze overeenkomst tijdens de wachttijd (en dus na afsluiten verzekering) is afgesloten.

Dus verzekering afsluiten en direct daarna de overeenkomst tekenen lijkt oké.
Dat is toch alleen bij de module eigendom onroerend goed niet voor eigen gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Dat is toch alleen bij de module eigendom onroerend goed niet voor eigen gebruik?
Klopt, niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:35
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:03:
In 'mijn' bouwprojectje onder WoningBorg ging de aannemer failliet. Enkele kopers hebben hun rechtsbijstand en een aparte advocaat ingeschakeld om er voor te zorgen dat WoningBorg de laatste woningen liet afbouwen!
En daar was ook nog politieke druk uit de gemeente voor nodig. WoningBorg is ook gewoon een commerciële toko die zoveel mogelijk probeert te verdienen.

Over het risisco:
De kans is niet heel erg groot, maar de (financiële) gevolgen kunnen enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:14:
Als we het dan toch over dat onderwerp hebben, iemand suggesties voor een goede rechtsbijstand qua wonen?
Wij hebben alles ondergebracht bij Centraal Beheer. Zou voor jullie zelf gewoon de voorwaarden vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Een vraag voor mensen met een taatsdeur: wat is de afmeting van jullie exemplaar en wat heeft deze ongeveer gekost (inclusief plaatsen)?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
TNThomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:
Een vraag voor mensen met een taatsdeur: wat is de afmeting van jullie exemplaar en wat heeft deze ongeveer gekost (inclusief plaatsen)?

***members only***
1600 voor een taatsdeur klinkt echt wel redelijk tenzij het echt een brak lelijk ding zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Wij hebben alles ondergebracht bij Centraal Beheer. Zou voor jullie zelf gewoon de voorwaarden vergelijken.
Het werd toch altijd gepromoot dat je je rbv niet bij hetzelfde bedrijf als je overige verzekeringen afnam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
svenie3000 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:35:
[...]

[...]
Je leest het verkeerd. Alleen conflict over contract zelf wordt niet gedekt, conflict over gebrekkige uitvoering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Het werd toch altijd gepromoot dat je je rbv niet bij hetzelfde bedrijf als je overige verzekeringen afnam?
Is dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Ik weet niet of een rechtsbijstandsverzekering partijdig kan zijn, maar wij hadden laatst wel een onenigheid over de voorwaarden van centraal beheer voor een schade bij de opstalverzekering. Uiteindelijk, na een klachtenprocedure bij henzelf hier wel uit gekomen en gelijk gekregen, maar het voelt inderdaad toch fijner als ik mijn FBTO ( die overigens ook vrij traag is en waar ik niet extreem veel aan heb gehad ) kan inschakelen in plaats van een waar de collega's bij hetzelfde bedrijf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 12:30
Wij willen in ons nieuw op te leveren woning een gat naar buiten boren als exit voor de afzuigkap.

Nu gaf de keukenboer (zit onder zelfde dak als aannemer) aan dat ze afraden en dit gat niet boren vanwege risico's / garantie bepalingen van de woning. Dus dit dienen we zelf te verzorgen.

Nu wil ik best een derde partij inschakelen om dit gat te boren, maar zitten er echt risico's aan het boren van een 160mm gat voor de afzuigkap door een prefab (gewapend?) beton muur? Kan er online niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
TNThomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:

***members only***
Ik ben hier ook naar aan het kijken voor onze woning maar er zijn wel aardig wat verschillende soorten taatsdeuren.
Met name, materiaal (alu, hout of staal), afwerking (wel/niet lassen zichtbaar etc.), kleur, aantal liggers, soort glas etc.

GewoonGers is wel gelijk zo ongeveer de duurste wat ik vind, maar voor een aannemersprijs is het niet belachelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
pnczbr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:42:
Wij willen in ons nieuw op te leveren woning een gat naar buiten boren als exit voor de afzuigkap.

Nu gaf de keukenboer (zit onder zelfde dak als aannemer) aan dat ze afraden en dit gat niet boren vanwege risico's / garantie bepalingen van de woning. Dus dit dienen we zelf te verzorgen.

Nu wil ik best een derde partij inschakelen om dit gat te boren, maar zitten er echt risico's aan het boren van een 160mm gat voor de afzuigkap door een prefab (gewapend?) beton muur? Kan er online niks over vinden.
Ben je zeker dat je het wilt? Wij hebben hier een recirculatiesysteem en nog nooit last gehad van geurtjes. Elk gat in je muur is een extra kans voor koude en lawaai om binnen te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:43

Ik ben geen bouwkundige dus over mogelijke gevolgen voor de constructie van je huis kan ik niks zeggen (al lijkt het mij dat, mits correct uitgevoerd, er geen noemenswaardige risico's zijn). Ik heb wel begrepen dat zo'n gat gevolgen kan hebben voor de correctheid van je BENG-berekening en dat het mogelijk je mechanische ventilatiesysteem in de war kan schoppen. Dit is wel "van-horen-zeggen", dus check het voor de zekerheid zelf bij iemand met verstand hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het zou verstandiger zijn om bij conflicten met je eigen verzekeraar een rechtbijstandverzekering bij een concurrende verzekeraar te hebben.

Je kunt je immers afvragen wat de uitkomst is als de ene afdeling van het bedrijf 'het gevecht' aan moet gaan met een andere afdeling van hetzelfde bedrijf. Doen ze wel hun best? Heb je als klant ook de indruk dat voor jou het onderste uit de kan wordt gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Het zou verstandiger zijn om bij conflicten met je eigen verzekeraar een rechtbijstandverzekering bij een concurrende verzekeraar te hebben.

Je kunt je immers afvragen wat de uitkomst is als de ene afdeling van het bedrijf 'het gevecht' aan moet gaan met een andere afdeling van hetzelfde bedrijf. Doen ze wel hun best? Heb je als klant ook de indruk dat voor jou het onderste uit de kan wordt gehaald?
De uitvoering ligt bij een derde partij als je bij dezelfde verzekeraar rechtsbijstand hebt als je overige verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:32:
[...]

De uitvoering ligt bij een derde partij als je bij dezelfde verzekeraar rechtsbijstand hebt als je overige verzekeringen.
Ongetwijfeld. Maar die derde partij wordt betaald door je verzekeraar én die partij zal ook nog eens een grote klant zijn van je verzekeraar.Hoeft niets mis mee te zijn, maar als klant is het natuurlijk niet erg transparant.

Om elke schijn van partijdigheid te vermijden is het dus verstandig om het elders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Als het door een niet dragende gevel is (voor/achter) dan is er denk ik weinig risico. Wij hebben dit ook gedaan voor de keuken die we bij de project leverancier hebben besteld. Je moet wel zorgen voor genoeg luchtaanvoer, anders komt de lucht via de weg met de minste weerstand. Dat kan de brievenbus zijn in best case, of het riool worst case.
Je mag ook alleen vuile lucht afvoeren minimaal 2 meter van de erfgrens.
Pagina: 1 ... 326 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.