Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Je mag ook alleen vuile lucht afvoeren minimaal 2 meter van de erfgrens.
Een instroomopening en een uitmonding van een voorziening voor luchtverversing liggen op een afstand van ten minste 2 m van de bouwwerkperceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit is niet van toepassing op een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Als het bouwwerkperceel grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van die weg, dat water of dat groen.
Bron

Bij een normaal rijtjeshuis is die 2m dus niet van toepassing want loodrecht op de scheidingsfunctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:35
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Zoek in de polis op “gebeurtenissen” op pagina 6.
Zie https://media.opgroen.nl/...-Eigen-Huis-09-2024-1.pdf

De bepaling wat een “gebeurtenis” is bepaalt de verzekeraar…
Ik heb dit ook nog even nagevraagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7CrhnvrWvBFVEbGaCyO1Q1BPUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MabMo3vwz4HiuDxgonnQBCnL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRb8REdNk9ryRqql6svDwaX7Esg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F7HkSZdItIieoMgudTeXodGZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
pnczbr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:42:
Wij willen in ons nieuw op te leveren woning een gat naar buiten boren als exit voor de afzuigkap.

Nu gaf de keukenboer (zit onder zelfde dak als aannemer) aan dat ze afraden en dit gat niet boren vanwege risico's / garantie bepalingen van de woning. Dus dit dienen we zelf te verzorgen.

Nu wil ik best een derde partij inschakelen om dit gat te boren, maar zitten er echt risico's aan het boren van een 160mm gat voor de afzuigkap door een prefab (gewapend?) beton muur? Kan er online niks over vinden.
De aannemer raadt dit (meestal) af vanwege de mogelijk impact op de EPC/BENG. Maar eigenlijk is dat onzin, want bij de metingen mogen ze dat gat gewoon dicht zetten.
En als je er een hebt die netjes afsluit als hij niet in gebruik is dan is de impact te overzien.

Zoals hierboven ook al benoemd moet je meer rekening houden met de ventilatie / luchtaanvoer.
Er zijn afzuigkappen die een capaciteit van slechts 160 m³ hebben, maar je hebt ook uitschieters met een afzuigvermogen van 800 m³ of meer.
Die lucht moet je dus ook aanvoeren op dat moment. Dus in de praktijk moet je dan vaak een raam/schuifpui/deur open zetten tijdens het koken.

We hebben zelf een afzuigkap die zowel re-circulatie als afzuigen naar buiten aan kan. De re-circulatie bevalt na 4 jaar nog steeds goed, dus we hebben dat gat naar buiten nooit geboord.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 08-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 12:30
Dank voor de reacties.

@Danferno Ja dat weet ik zeker ;)
Geluid is geen issue (aardig vrijstaand) en terugslagklep i.v.m. koudestroom.
Overigens hebben we ventilatie type C dus boven de ramen ook roosters.

@Situaties , @Z___Z , @Farmerwood Thx.
m.b.t. BENG/luchtstromen.
We krijgen ventilate C (roosters boven ramen) en in de keuken ook nog 2 ramen die we open kunnen zetten wanneer afzuiging aan gaat.

Ging mij vooral om de betonmuur en eventuele risico's op de constructie. Maar dat zou dus geen probleem moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door pnczbr op 08-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
pnczbr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:10:
Overigens hebben we ventilatie type C dus boven de ramen ook roosters.

@Situaties , @Z___Z , @Farmerwood Check m.b.t. BENG/luchtstromen.
We krijgen ventilate C (roosters boven ramen) en in de keuken ook nog 2 ramen die we open kunnen zetten wanneer afzuiging aan gaat.
Ik heb ook ventilatie Type-C, maar het rooster in de keuken heeft maar een capaciteit van 36dm3/s aka 130 m3/h.
Dus ik zou de schuifpui ook open moeten zetten om geen klapperende deuren te krijgen. Dat hield ons tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:12
Z___Z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Als het door een niet dragende gevel is (voor/achter) dan is er denk ik weinig risico. Wij hebben dit ook gedaan voor de keuken die we bij de project leverancier hebben besteld. Je moet wel zorgen voor genoeg luchtaanvoer, anders komt de lucht via de weg met de minste weerstand. Dat kan de brievenbus zijn in best case, of het riool worst case.
Je mag ook alleen vuile lucht afvoeren minimaal 2 meter van de erfgrens.
Ik had dit eigenlijk al opgegeven bij ons maar dit klinkt zeer haalbaar. Ik lees ook dat het gat boren maar een paar honderd euro kost. Buis er in naar afzuigkap, koofje timmeren en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Ik had dit eigenlijk al opgegeven bij ons maar dit klinkt zeer haalbaar. Ik lees ook dat het gat boren maar een paar honderd euro kost. Buis er in naar afzuigkap, koofje timmeren en klaar?
Precies wat wij gaan doen.

Gat in muur
Buis naar afzuigkap
Koof met (dimbare) spotjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
pnczbr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Precies wat wij gaan doen.

Gat in muur
Buis naar afzuigkap
Koof met (dimbare) spotjes
Twijfel toch een beetje of dit haalbaar is voor ons. Zit gelukkig wel precies iets meer dan 2 meter uit beide erfgrenzen, maar is maar een smal stukje tussen voordeur en keukenraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIm9C2avr_B03iI0DrO0BA8a4Q8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v6omFM4aXeValVdXJAbfnTBK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Twijfel toch een beetje of dit haalbaar is voor ons. Zit gelukkig wel precies iets meer dan 2 meter uit beide erfgrenzen, maar is maar een smal stukje tussen voordeur en keukenraam.

[Afbeelding]
Ziet er wel uit alsof je in het vrij kleine deel van de dragende muur gaat boren...
Je afzuiging zit zo te zien al recht boven je kookplaat.

Ik zou in eerste instantie kiezen voor re-circulatiekap boven de kookplaat in je keukenontwerp en hou de optie open om naar buiten te boren (na de bevestiging dat het qua draagconstructie geen probleem is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:15
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]
Wat mij betreft maakt ventilatie type C of D wel een groot verschil voor je afzuiging naar buiten. Je huis is luchtdicht, waar ga je die enorme bak lucht vandaan halen als de afzuigkap aan staat?
Farmerwood schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb ook ventilatie Type-C, maar het rooster in de keuken heeft maar een capaciteit van 36dm3/s aka 130 m3/h.
Dus ik zou de schuifpui ook open moeten zetten om geen klapperende deuren te krijgen. Dat hield ons tegen.
Mijn ouders hebben flinke roosters in de woonkamer, maar inderdaad klappert de woonkamer deur en voel je de trek langs de woonkamer deur als je op de bank zit en de afzuigkap stevig aan staat.

Ik heb nu ook recirculatie, is het ideaal qua geurtjes en vet? Nee! Is het comfortabeler qua luchtstromen, ja dat absoluut wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:47
Tja en over die re-circulatiekap boven je gaspit: onze keukenboer gaf aan dat hij deze zelf ook heeft en hij zo sterk afzuigt, dat hij gewoon de achterdeur dichttrekt!!! Zal wel kloppen dan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:39
Wolly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:40:
[...]

[...]

Bron

Bij een normaal rijtjeshuis is die 2m dus niet van toepassing want loodrecht op de scheidingsfunctie?
Bij een normaal rijtjeshuis dus wel van toepassing als je het uit de muur blaast i.p.v. uit het dak.
Loodrecht op scheidingsfunctie betekent in normale mensen taal loodrecht op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Farmerwood schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Ziet er wel uit alsof je in het vrij kleine deel van de dragende muur gaat boren...
Je afzuiging zit zo te zien al recht boven je kookplaat.

Ik zou in eerste instantie kiezen voor re-circulatiekap boven de kookplaat in je keukenontwerp en hou de optie open om naar buiten te boren (na de bevestiging dat het qua draagconstructie geen probleem is)
Keukenontwerp is er een van de standaard verkooptekeningen. Woning wordt opgeleverd zonder keuken. Daar komt een hele andere keuken in. :P

In het geval van recirculatie zou ik eerder voor een gaan die ingebouwd zit in de kookplaat. Vind ik wel chique. Maar het liefst toch een die echt afzuigt, dan is een boven de kookplaat praktischer ivm de koof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
Een re-circulatie Bora nemen en je hoeft echt geen gat naar buiten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Keukenontwerp is er een van de standaard verkooptekeningen. Woning wordt opgeleverd zonder keuken. Daar komt een hele andere keuken in. :P

In het geval van recirculatie zou ik eerder voor een gaan die ingebouwd zit in de kookplaat. Vind ik wel chique. Maar het liefst toch een die echt afzuigt, dan is een boven de kookplaat praktischer ivm de koof.
Ik zou wel even opletten als je daar een gat gaat boren, dat je het mogelijk boven de latei doet van je raamkozijn en sowieso niet er onder waar de latei op de muur steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Bij een normaal rijtjeshuis dus wel van toepassing als je het uit de muur blaast i.p.v. uit het dak.
Loodrecht op scheidingsfunctie betekent in normale mensen taal loodrecht op de erfgrens.
De uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie = erfgrens?

Mijn normale mensen taal woordenboek wist dat niet.

Edit) Logisch ook, het klopt nl. niet.
Een uitwendige scheidingsconstructie vormt de scheiding tussen een ruimte en de buitenlucht.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 08-01-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zie een hoop mensen met afzuiging in de kookplaat. Zou het zelf alleen doen als de kookplaat op een eiland zit.

Wij hebben, mede op advies en ervaring van de keukenzaak, voor een kap gekozen en nog geen seconde spijt van gehad. Hij zit weggewerkt in een kast waardoor je hem ook niet eens ziet als hij uit staat en de ruimte onder de plaat is nu veel beter bruikbaar voor kasten en vooral lades.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPa59CW6Qg7zUQgOP11o0upzZh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpW53cRRWuUvHjLsx2rhTR6M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlfnqa7OgU0O2maIuNcZbKjjvO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v07OIKczq3FDNTFm0XJPA19Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Wolly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:49:
[...]

De uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie = erfgrens?

Mijn normale mensen taal woordenboek wist dat niet.

Edit) Logisch ook, het klopt nl. niet.

[...]
My bad. Je meet loodrecht op de lijn van de gevel waar je uitblaast. Dat moet minimaal 2m van de erfgrens af zijn. Bij een standaard rijtjeshuis maakt de erfgrens een haakse hoek met de gevel vandaar mijn interpretatie. De regel geldt in ieder geval ook bij rijtjeshuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Ik heb gewoon type-C ventilatie, met roosters die altijd open staan.

De afzuigkap op maximale stand zuigt echt zo hard dat je dat merkt aan de deur naar de hal. Die moet je echt dicht duwen als de afzuigkap maximaal staat.

Bij type-D ventilatie moet je echt voor aanvoer zorgen als je een stevige afzuigkap installeert, anders gaat die afzuigkap aanzuigen via de WTW unit en daar gaan ze stuk van.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wij hebben type-D ventilatie. In de berging zit natuurlijke ventilatie via het dak en de buitendeur. Dus ik zet de binnendeur open als ik meer dan stand 1 nodig heb qua afzuiging. Komt de lucht via de berging naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
We krijgen in de keuken zowel een raam (met roosters) langs als tegenover de kookplaat. Plan is kiepstandje bij hoge stand afzuiging.

[ Voor 5% gewijzigd door pnczbr op 08-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
pnczbr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:42:
Wij willen in ons nieuw op te leveren woning een gat naar buiten boren als exit voor de afzuigkap.

Nu gaf de keukenboer (zit onder zelfde dak als aannemer) aan dat ze afraden en dit gat niet boren vanwege risico's / garantie bepalingen van de woning. Dus dit dienen we zelf te verzorgen.

Nu wil ik best een derde partij inschakelen om dit gat te boren, maar zitten er echt risico's aan het boren van een 160mm gat voor de afzuigkap door een prefab (gewapend?) beton muur? Kan er online niks over vinden.
Beperkt lijkt me. Wij hebben het ook gedaan. Isolatiewaarde van de doorgevoerde buis is volgens mij zelfs hoger dan van de muur zelf. Tijdens het koken creëer je tocht in je huis, vooral voelbaar onder deuren naar andere ruimtes. Alternatief is een raampje open, dan zal het beperkt zijn. Effect op de WTW is er niet. Mogelijk zuig je tijdelijk lucht terug uit het afvoerkanaal, dat zou een negatief effect zijn. Op te lossen door ventilatie harder te zetten. Stop je met koken dan zijn deze effecten snel hersteld.
Wij zetten geen raam open en hebben dus het 'tocht effect'. Het enige storende hieraan is dat de thermostaat een temperatuur drop meet en mogelijk de verwarming onnodig aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:58:
[...]

My bad. Je meet loodrecht op de lijn van de gevel waar je uitblaast. Dat moet minimaal 2m van de erfgrens af zijn. Bij een standaard rijtjeshuis maakt de erfgrens een haakse hoek met de gevel vandaar mijn interpretatie. De regel geldt in ieder geval ook bij rijtjeshuizen.
De regel van 2 meter geldt voor ieder huis. Alleen bij een rijtjeshuis is 2 meter loodrecht op de voorgevel ergens in de voortuin en komt dit niet bij de erfgrens met je buren.

Je mag dan dus (voor deze regel tenminste) toch gerust de afzuigopening op 30cm van de erfgrens plaatsen als je er maar voor zorgt dat deze niet richting je buren blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Mooiste oplossing is dat je 2 gaten maakt, zodat je automatisch extra toevoer krijgt als het nodig is. Je moet alleen genoeg afstand hebben tussen je afvoer en toevoer, anders zuig je de vuile lucht gewoon weer naar binnen.
https://naber.com/nl/E-Kl...chttoevoerelement/4044055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een afzuigkap haalt binnen een uurtje je hele woning leeg. Een open roostertje of zelfs een raam op kiepstand is dan mogelijk niet eens voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:17:
Mooiste oplossing is dat je 2 gaten maakt, zodat je automatisch extra toevoer krijgt als het nodig is. Je moet alleen genoeg afstand hebben tussen je afvoer en toevoer, anders zuig je de vuile lucht gewoon weer naar binnen.
https://naber.com/nl/E-Kl...chttoevoerelement/4044055
Mooi spul. Ooit gekeken naar de Naber bixo, nadeel hiervan was de 230V aansluiting. Ze lijken nu over te zijn op systemen op onderdruk. Hiervoor moet je wel je WTW goed afstellen om onnodig opengaan te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Draakje5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:45:
Een afzuigkap haalt binnen een uurtje je hele woning leeg. Een open roostertje of zelfs een raam op kiepstand is dan mogelijk niet eens voldoende.
Wat bedoel je met “niet voldoende”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:45:
Een *knip* haalt wél binnen een uur je huis leeg met een raam op kiepstand.

[ Voor 50% gewijzigd door tweakduke op 09-01-2025 10:36 . Reden: Geen denigrerende generalisaties aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
-

[ Voor 255% gewijzigd door KerstRunner op 08-01-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 23:48
Hi Tweakers, dank voor deze ongelofelijke goede en bruikbare informatie die hier in dit forum gedeeld is, erg handig! Hierbij stel ik mijzelf voor, waarna er waarschijnlijk toch wat vragen gaan volgen, ben ik bang..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoor graag wat jullie van de meerwerklijst en overige opties denken, voornamelijk wat jullie van de prijzen van bijvoorbeeld trapkast in de woonkamer laten maken. Ik vind het aardig aan de prijs maar misschien heb ik het helemaal mis.

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfBU_MwhwOyHu_SCvdbm7A4BkuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMsIKxL0qiG1R9gcpu4GeMuG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Melchuzz op 08-01-2025 15:22 . Reden: Edit: laatste regel zuit buiten mo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Een bulgaar haalt wél binnen een uur je huis leeg met een raam op kiepstand.
[YouTube: Inbraak draaikiepraam-keukenrol oktober 2019]
Daarom zit er toch een slotje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Melchuzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:21:
- Uitbreiding luchttoevoer voor zolder, wordt mijn werkplek want ik werk voornamelijk thuis, is het echt nodig? (755,-)
Allereerst gefeliciteerd!

Als bovenstaande een uitbreiding van een ventilatie -D systeem betreft zou ik dat zeker overwegen als je daar een werkplek wilt gaan maken! Kijkende naar de plattegrond is het mogelijk type -C....dan is het wat mij betreft minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
KerstRunner schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Een bulgaar haalt wél binnen een uur je huis leeg met een raam op kiepstand.
[YouTube: Inbraak draaikiepraam-keukenrol oktober 2019]
Terwijl je in je keuken staat te koken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Al een paar keer voorbij gekomen volgens mij. Zolderplaten schilderen.

1 Isoleerspray (in de nietgaten)
2 Gaten vullen
3 Eventueel naden afkitten tussen de plafondplaten met acrylaatkit
4 Primer erop
5 Muurverf erop

Mis ik dan nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:02:

2 Gaten vullen
4 Primer erop
5 Muurverf erop

Mis ik dan nog iets?
Tussen door allicht even schuren voor een strak resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Melchuzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:21:
Hi Tweakers, dank voor deze ongelofelijke goede en bruikbare informatie die hier in dit forum gedeeld is, erg handig! Hierbij stel ik mijzelf voor, waarna er waarschijnlijk toch wat vragen gaan volgen, ben ik bang..

***members only***

Hoor graag wat jullie van de meerwerklijst en overige opties denken, voornamelijk wat jullie van de prijzen van bijvoorbeeld trapkast in de woonkamer laten maken. Ik vind het aardig aan de prijs maar misschien heb ik het helemaal mis.

Plattegrond:
[Afbeelding]
Je zou nog kunnen kijken of de de muur tussen de slaapkamer en de badkamer iets kunt verplaatsen (de slaapkamer in) al is het maar 10 cm (ik weet niet wat voor bed je hebt en of het dan krap wordt) maar het kan voor de badkamer net het verschil maken tussen een badkamer die krap aanvoelt en een badkamer die ruim aanvoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:51
Draakje5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:02:

2 Gaten vullen
4 Primer erop
5 Muurverf erop

Mis ik dan nog iets?
Hoe ziet de afwerking er standaard uit? Bij ons staat in de technische omschrijving dat de dakplaten 'aan de onderzijde fabrieksmatig zijn afgewerkt'. Geen idee wat dat betekent en of schilderen dan nog nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
De zytholoog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Hoe ziet de afwerking er standaard uit? Bij ons staat in de technische omschrijving dat de dakplaten 'aan de onderzijde fabrieksmatig zijn afgewerkt'. Geen idee wat dat betekent en of schilderen dan nog nodig is.
In onze vorige woning waren het fabeieksmatig witte platen. Was prima, hoefde je niet perser iets aan te doen.

Nu, en in de meeste woningen, zijn ze bruin of groenig. Google op zolderplaten en je vind genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:42
Onze kopersbegeleiding is zo waardeloos dat wij inmiddels hebben besloten op zolder niets meer door de bouwer aan te laten passen en na oplevering zelf met een aannemer aan de slag gaan. Elektra doortrekken en wandjes realiseren moet niet zo'n probleem zijn, maar vloerverwarming en een 2e badkamer zijn een grotere uitdaging. Uitgangspunt is dat we niks openbreken/slopen op de BG of 1e verdieping. Hopelijk is dat haalbaar..

Vloerverwarming: Wij krijgen stadsverwarming en ik gok dat ik een verdeler moet plaatsen die een cv stadsverwarming aanvoer en afvoer moet krijgen. Het is vast wishful thinking dat dit op de cv-radiator aansluiting gerealiseerd kan worden die de bouwer standaard plaatst? Moet ik dan dus de bouwer vragen of ze een vloerverwarming verdeler willen plaatsen op zolder, of in ieder geval een afgedopte aanvoer/afvoer? Of wat is er anders ten minste nodig om VV op zolder te realiseren? (N.B. VV ligt wel op de BG en 1e verdieping. Bouwer biedt een optie vloerverwarming op zolder te leggen voor 5000 euro, maar dat lijkt me waardeloos als ik zelf daarna nog een badkamer wil plaatsen en de vloer open moet voor leidingwerk en afvoer).

2e badkamer: Standaard komt er op zolder voor de wasmachine een koudwaterleiding en een 40mm afvoer. Voor 500 euro kan ik daar nog een warmwaterleiding bij laten leggen. Nou begrijp ik dat in ieder geval theoretisch die 40mm afvoer niet groot genoeg is voor een badkamer (ook al denken wij alleen aan een regendouche en een wasbak). Het idee is dus om de afvoer door te trekken naar de standleiding die van beneden gaat en door het dak naar buiten gaat. Ik weet waar die door het dak komt, maar verder qua dimensie van die leiding weet ik niets en de kopersbegeleiding wil verder ook geen technische informatie delen. Ik weet dus niet of het haalbaar is om de afvoer van de 2e badkamer naar die standleiding te leiden? Ik weet verder ook niet of die enkele koud- en warmwaterleiding voldoende is om af te takken en de douche/wasbak van water te voorzien. Iemand hier input op?

Rant: Wij worden helemaal simpel van onze kopersbegeleiding. In juli 2024 de KOA getekend, sinds september continue in contact met ze gestaan maar ze geven haast nergens antwoord op, en als ze wel een keer antwoord geven is het of "nee" of "kunnen we niet zeggen". Ze spreken ook doodleuk zichzelf steeds tegen of roepen dingen die anders in de TO staan. Ze schuiven ook steeds van alles af op "de installateur" en dat die nog niet bij het project betrokken is want het project is nog niet "actief" bij de bouwer. Redelijk bizar gezien de sluitingsdatum eind februari 2025 is. Maar je moet het er maar mee doen want die lui bouwen uiteindelijk wel je huis... Ben ik de enige met dit probleem of is dit de gangbare manier van zakendoen in de projectmatige nieuwbouw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:00
Farmerwood schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:50:
Zie een hoop mensen met afzuiging in de kookplaat. Zou het zelf alleen doen als de kookplaat op een eiland zit.

Wij hebben, mede op advies en ervaring van de keukenzaak, voor een kap gekozen en nog geen seconde spijt van gehad. Hij zit weggewerkt in een kast waardoor je hem ook niet eens ziet als hij uit staat en de ruimte onder de plaat is nu veel beter bruikbaar voor kasten en vooral lades.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben een Bora kookplaat met recirculatie, niet in een kookeiland. Ook geen seconde spijt van gehad, recirculatie werkt prima.

Met zo'n opstelling heb ik het gevoel dat ik met mn hoofd in de kastjes sta. Nu ben ik ook een kop groter dan mn vriendin, dus dat helpt niet :')

En trouwens wel twee lades direct eronder. Bovenste lade kan je geen hoge dingen in kwijt, maar wel precies alle kruidenpotjes 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S3Mn2hPnaQFbbz1w6uxjrCuSww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7d66R97qqvB8fm0bSnWtFBvo.jpg?f=user_large

Kookplaat zit links (niet het duidelijkste plaatje, maar geen zin om verder te zoeken :P )

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 08-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:10:
Ben ik de enige met dit probleem of is dit de gangbare manier van zakendoen in de projectmatige nieuwbouw?
Het concept van projectbouw is wel een beetje dat je je voegt naar de aannemer. Misschien was het anders toen er minder krapte op de huizenmarkt was. Maar voor jou 10 andere potentiële kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
kepler schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Wij hebben een Bora kookplaat met recirculatie, niet in een kookeiland. Ook geen seconde spijt van gehad, recirculatie werkt prima.

Met zo'n opstelling heb ik het gevoel dat ik met mn hoofd in de kastjes sta. Nu ben ik ook een kop groter dan mn vriendin, dus dat helpt niet :')

En trouwens wel twee lades direct eronder. Bovenste lade kan je geen hoge dingen in kwijt, maar wel precies alle kruidenpotjes 8)

[Afbeelding]

Kookplaat zit links (niet het duidelijkste plaatje, maar geen zin om verder te zoeken :P )
Herkenbaar ja, met mijn 196 is een traditionele Afzuigkap ook altijd ergernis. Knal er met mijn kop tegen of ik kijk er vol tegen aan.

Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor frontjes zijn dit? Heel erg mooi! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

[...]

[Afbeelding]

Leuke keuken. Ik hou ook niet van keukenkastjes, en omdat we in ons vorige huis ook een recirculatiekap hadden was de keuze voor een Bora zo gemaakt. De vorige kap hing trouwens wel aan de muur: een enorm groot en lomp geval dat voor de hele keuken nogal beeldbepalend was. Keus van de vorige bewoners maar tien jaar lang niet de moeite genomen om het te vervangen d:)b

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Tiuri schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:10:
Ben ik de enige met dit probleem of is dit de gangbare manier van zakendoen in de projectmatige nieuwbouw?
Nee, bij ons ongeveer precies zo. Voor het tekenen was het nog wel vlot, en kon er nog veel. Tijdens en na de bouw erg belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Diablow schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:31:
[...]

Nee, bij ons ongeveer precies zo. Voor het tekenen was het nog wel vlot, en kon er nog veel. Tijdens en na de bouw erg belabberd.
Ik hoor niks nieuws vergeleken met 5-6 jaar geleden. Daarom blijft het advies ook om goed op te letten wanneer je je handtekening zet.
Met name bij de oplevering belangrijk. Zolang je niet tekent voor de oplevering lopen ze een stuk harder voor de restpunten dan wanneer je ze in de 3 maanden erna pas meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44
[...]

[Afbeelding]

Ik deel deze mening niet helemaal mbt de Bora. Er zitten voor en nadelen aan, cosmetisch is het mooi weg gewerkt en je kan de simpele filter makkelijk in de vaatwasser doen. Echter; je bent wel gebonden aan het vervangen van ieder jaar een plasma filter. Nu is die prijs niet de wereld maar goed als je WTW D hebt kan je ook daarvoor 1x (bij ons 2x) in het jaar filters voor bestellen. Persoonlijk vind ik dat een normale afzuiging beter qua wegwerken geur dan een Bora. Cosmetisch vonden wij echter zwaarder wegen tegenover het praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Kneepie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Ik deel deze mening niet helemaal mbt de Bora. Er zitten voor en nadelen aan, cosmetisch is het mooi weg gewerkt en je kan de simpele filter makkelijk in de vaatwasser doen. Echter; je bent wel gebonden aan het vervangen van ieder jaar een plasma filter. Nu is die prijs niet de wereld maar goed als je WTW D hebt kan je ook daarvoor 1x (bij ons 2x) in het jaar filters voor bestellen. Persoonlijk vind ik dat een normale afzuiging beter qua wegwerken geur dan een Bora. Cosmetisch vonden wij echter zwaarder wegen tegenover het praktisch.
Nee klopt, het is niet perfect, maar werkt voor ons goed genoeg. We hebben volgens mij een koolstoffilter trouwens?
En we hebben idd ook gekozen voor het uiterlijk voornamelijk.
nooberke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Herkenbaar ja, met mijn 196 is een traditionele Afzuigkap ook altijd ergernis. Knal er met mijn kop tegen of ik kijk er vol tegen aan.

Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor frontjes zijn dit? Heel erg mooi! O+
ff opgezocht:

Cesar Fenix, 22mm dikke fronten, frame grip edge.
Frontuitv.nr.: Maxima
Kleur front: Bromo FX22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Wtw type D, ik kan iedere 2-3mnd mijn filters vervangen. En dan wonen we niet eens langs een doorgaande of drukke weg..

Links na 3 mnd. Rechts nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEaLDqI-UtERHIcL3QueVKonJ1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFvwmeMgQKlLHKOjqzqcD9Ss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09DPQ7CC_m8g3Towx806SA6ssrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocYnfGgBJnVM95C6qTAbjDcM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:43:
Wtw type D, ik kan iedere 2-3mnd mijn filters vervangen. En dan wonen we niet eens langs een doorgaande of drukke weg..

Ik heb mij echt rot gevoeld over dat wij Type C gaan krijgen.. maar dit helpt wel..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:34
KerstRunner schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb mij echt rot gevoeld over dat wij Type C gaan krijgen.. maar dit helpt wel..
Totdat je bedenkt dat bij Type C dit gewoon je huis in komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben aan't overwegen om de onze af en toe eens te stofzuigen want hier gaat het ook redelijk hard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
roltor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Bij Type D komt wel alle ingaande lucht via die ene kleine opening geforceerd naar binnen, terwijl bij Type C de lucht veel minder hard door de roosters getrokken wordt, waar overigens ook gewoon een gaasje in zit. Dus denk niet dat er net zoveel rommel naar binnenkomt als in een filter achter blijft.

Ik moet zeggen dat bij onze luchtinlaten toch nog behoorlijk wat stof mee naar binnenkomt en aan het plafond blijft plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Danferno schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Ben aan't overwegen om de onze af en toe eens te stofzuigen want hier gaat het ook redelijk hard
Dan doe ik ook regelmatig, en ff goed uitkloppen. Dan komt er een hoop zooi uit en kan hij weer ff mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar ik krijg ze een heel eind goed wanneer ik met de dyson met opzet stuk op max er zachtjes een keer overheen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Kwestie van filters in je roosters plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Dat kan wel wel weer de hoeveelheid lucht die naar binnen komt (flink) beperken, dus mee oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Wij waren van plan om pas na oplevering van onze woning zonnepanelen te laten plaatsen. Simpelweg omdat de aannemer vrij prijzig is in verhouding met bijvoorbeeld een zonneplan.

Nu hebben wij echter vandaag een brochure ontvangen vanuit de kopersbegeleider omtrent de zonnepanelen en daar staat dat indien we door een derde partij panelen laten plaatsen of toevoegen dat dan de Woningborg garantie op de panelen en het gehele dak vervalt.

In geval van toevoegen kan ik het begrijpen dat de garantie op de zonnepanelen vervalt, maar hoezo de garantie op het gehele dak! Dan kan ik ze wellicht beter toch door de aannemer laten doen of wachten tot de garantietermijn verlopen is..

Is dit normaal en hebben mensen dus problemen gehad met achteraf plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Stukje bangmakerij lijkt me zo.

Als er dingen mis zijn met het dak die overduidelijk niet het gevolg zijn van het plaatsen van zonnepanelen door een externe partij, dan heb je gewoon recht op garantie.
Maar klinkt wel alsof je je rechtsbijstand erbij nodig gaat hebben om het te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

Nicap

Tsssk....

Misayo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:48:
Wij waren van plan om pas na oplevering van onze woning zonnepanelen te laten plaatsen. Simpelweg omdat de aannemer vrij prijzig is in verhouding met bijvoorbeeld een zonneplan.

Nu hebben wij echter vandaag een brochure ontvangen vanuit de kopersbegeleider omtrent de zonnepanelen en daar staat dat indien we door een derde partij panelen laten plaatsen of toevoegen dat dan de Woningborg garantie op de panelen en het gehele dak vervalt.

In geval van toevoegen kan ik het begrijpen dat de garantie op de zonnepanelen vervalt, maar hoezo de garantie op het gehele dak! Dan kan ik ze wellicht beter toch door de aannemer laten doen of wachten tot de garantietermijn verlopen is..

Is dit normaal en hebben mensen dus problemen gehad met achteraf plaatsen?
Ja, dit is vrij normaal. Die mensen die de panelen gaan leggen gaan ook het dak op en boren wellicht door het dak heen.
Als dan later schade ontstaat , dan legt de aannemer de verantwoordelijkheid dus bij jou neer.

Dat werkt in het bedrijfsleven net zo. Als ik een machine die defect is open ga maken en later naar de fabrikant of leverancier terugstuur dan zegt ie ook dat er iemand anders aan heeft lopen prutsen. En dan vervalt garantie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Nicap schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ja, dit is vrij normaal. Die mensen die de panelen gaan leggen gaan ook het dak op en boren wellicht door het dak heen.
Als dan later schade ontstaat , dan legt de aannemer de verantwoordelijkheid dus bij jou neer.

Dat werkt in het bedrijfsleven net zo. Als ik een machine die defect is open ga maken en later naar de fabrikant of leverancier terugstuur dan zegt ie ook dat er iemand anders aan heeft lopen prutsen. En dan vervalt garantie ook.
Dit is een beetje te kort door de bocht. De aannemer blijft nog steeds verantwoordelijk voor het werk dat door de aannemer uitgevoerd is (het plaatsen van het dak) als er iets kapot gaat door het plaatsen van de zonnepalen dan is dat aan de partij die de zonnepanelen heeft neergelegd.
In de praktijk zullen de partijen naar elkaar wijzen over wie verantwoordelijk is voor de schade zeker als dat niet (meteen) duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
TNThomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:
Een vraag voor mensen met een taatsdeur: wat is de afmeting van jullie exemplaar en wat heeft deze ongeveer gekost (inclusief plaatsen)?

***members only***
Danferno schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:53:
[...]

1600 voor een taatsdeur klinkt echt wel redelijk tenzij het echt een brak lelijk ding zou zijn
1600 voor de omschrijving taatsdeur is mij iets te kort door de bocht.
Er is nog al veeeel verschil in de leveranciers. En het is ook maar net hoe kritisch he bent,

Volgens mij levert GewoonGers aluminium deuren, en zijn het profielen die naast/in elkaar vallen en daardoor een naad hebben.

Wij hebben gekozen voor staal, gelast, en strak afgewerkt, omdat in onze optiek dat het meest een originele stalen taats deur benaderd. Duurder, maar in onze optiek vele malen authentieker.

Kosten wat meer, 268 x 120 volledige inmeten, plaatsen en alles voor 3k

Dus.. wil je een taats deur en maakt materiaal je niet uit, en afwerking in mindere mate belangrijk. Kies wat je leuk vindt ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
[...]

Oké ik voel me weer rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:19
Hebben jullie trouwens een onderhoudscontract afgesloten voor warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:46
Loft schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:16:
[...]

[...]

1600 voor de omschrijving taatsdeur is mij iets te kort door de bocht.
Er is nog al veeeel verschil in de leveranciers. En het is ook maar net hoe kritisch he bent,

Volgens mij levert GewoonGers aluminium deuren, en zijn het profielen die naast/in elkaar vallen en daardoor een naad hebben.

Wij hebben gekozen voor staal, gelast, en strak afgewerkt, omdat in onze optiek dat het meest een originele stalen taats deur benaderd. Duurder, maar in onze optiek vele malen authentieker.

Kosten wat meer, 268 x 120 volledige inmeten, plaatsen en alles voor 3k

Dus.. wil je een taats deur en maakt materiaal je niet uit, en afwerking in mindere mate belangrijk. Kies wat je leuk vindt ;)
Hier ben ik inmiddels ook achter, dus fijn om dezelfde ervaring vanuit jou te horen! :)

De standaard deur bleek inderdaad… uhm… erg standaard. Aluminium, naden, weinig mogelijkheden en ga zo maar door. Wij hebben inmiddels gekozen voor een bedrijf in het zuiden van het land. Zij maken het naadloos van staal, helemaal naar wens en exact op maat. Met wat keuzes, zoals een andere kleur en wat specialer glas komen wij uit op ongeveer €2.400 incl. inmeten en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even een korte vraag tussendoor:

Wij hebben op 30 december bij de notaris gepasseerd, maar het bouwdepot is op 9 januari nog steeds niet zichtbaar bij de ING. Hoe lang zat er bij jullie tussen het passeren en het moment dat alles zichtbaar werd? Ik zal wel weer te ongeduldig zijn, maar toch.

[ Voor 8% gewijzigd door Imperium op 09-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
TNThomas schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Hier ben ik inmiddels ook achter, dus fijn om dezelfde ervaring vanuit jou te horen! :)

De standaard deur bleek inderdaad… uhm… erg standaard. Aluminium, naden, weinig mogelijkheden en ga zo maar door. Wij hebben inmiddels gekozen voor een bedrijf in het zuiden van het land. Zij maken het naadloos van staal, helemaal naar wens en exact op maat. Met wat keuzes, zoals een andere kleur en wat specialer glas komen wij uit op ongeveer €2.400 incl. inmeten en plaatsen.
Ja. Precies dat. Ik heb nog even de factuur opgezicht.. 2600.31 euro ;)
Ik had het 400 te hoog onthouden.

En helemaal met jou eens, dan heb je staal, netjes afgewerkt, exact op maat, 100% passend en helemaal naar eigen wens qua positionering van glas / deurgreep / closing positie.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Imperium schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:18:

Wij hebben op 30 december bij de notaris gepasseerd, maar het bouwdepot is op 9 januari nog steeds niet zichtbaar bij de ING. Hoe lang zat er bij jullie tussen het passeren en het moment dat alles zichtbaar werd? Ik zal wel weer te ongeduldig zijn, maar toch.
Zit zelf bij de Rabobank voor de hypotheek maar wij hadden 20ste grond op naam gekregen en diezelfde avond zag ik online wel al een bouwdepot maar met 0 saldo. Dit is uiteindelijk de 23ste gestort maar wel met valutadatum van de 20ste. Wij hebben hier ook 5 januari de creditrente over gekregen.

Dus denk dat er gewoon een achterstand is n.a.v. de feestdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:34
Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Dan worden die filters ook vies, en regelmatig alle filters vervangen in alle ramen lijkt me een stuk onhandiger dan de filters van de ventilatieunit vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
roltor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Dan worden die filters ook vies, en regelmatig alle filters vervangen in alle ramen lijkt me een stuk onhandiger dan de filters van de ventilatieunit vervangen.
Ah oké dan vervang ik wel de filters in m'n WTW... die ik niet heb...

[ Voor 20% gewijzigd door KerstRunner op 09-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:55
Imperium schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:18:

Ons bouwdepot stond een uur na tekenen bij de notaris open bij Vista.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Ah oké dan vervang ik wel de filters in m'n WTW... die ik niet heb...
Ik krijg zelf ook Type C ventilatie in mijn nieuwbouwhuis en had ook liever Type D gehad, maar heb inmiddels de mindset dat ik mij liever focus op wat er wel goed is dan wat er niet goed is :) En ik krijg er als bonus nog eens stadsverwarming bij, dus het kan altijd slechter ;) En toch ben ik nog blij met mijn nieuwbouwhuis, en ik geloof niet dat dit een geval van cognitieve dissonantie is :+

Jij krijgt ongetwijfeld ook een mooi nieuwbouwhuis welke nog steeds beter geisoleerd gaat zijn en meer comfort gaat geven dan 99% van alle andere huizen in Nederland.

Ja met Type D was je binnenklimaat beheersen energietechnisch efficienter geweest, dat is een feit. Waarschijnlijk is Type D ook meer comfortabel vanwege eventuele tocht uit de roosters en geluid, maar daar is ook mee te werken. Denk aan je bank op een andere plek positioneren, een rooster tijdelijk geheel/gedeeltelijk dichtzetten, of een suskast/verwarmingstrip in je rooster installeren als uiterste middel.

En wat ook geldt is dat Type D ventilatie meer dan eens beroerd wordt geinstalleerd, met ervaringsdeskundigen in dit topic, en dan zit je er wel mee opgescheept. Ook is later realiseren van nieuwe kamers, bijvoorbeeld op zolder, met een Type D ventilatie een stuk bewerkelijker dan met Type C.

Daarentegen een kopersbegeleiding die gewoon weigert vragen te beantwoorden over opties uit de aangeleverde optielijst, daar word ik nou simpel van want het gaat om heel veel geld en dit is toch zo ongeveer exact waarvoor de kopersbegeleiding dient..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Tiuri schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Ik krijg zelf ook Type C ventilatie in mijn nieuwbouwhuis en had ook liever Type D gehad, maar heb inmiddels de mindset dat ik mij liever focus op wat er wel goed is dan wat er niet goed is :) En ik krijg er als bonus nog eens stadsverwarming bij, dus het kan altijd slechter ;) En toch ben ik nog blij met mijn nieuwbouwhuis, en ik geloof niet dat dit een geval van cognitieve dissonantie is :+
Heb het idee dat veel van de huizen die hier met stadsverwarming voorbij komen ook Type C hebben. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het met stadsverwarming makkelijker is om aan de BENG normering te voldoen dan met een warmtepomp.

Kopersbegeleiding was/ben ik ook niet zo mega enthousiast over. Over bijvoorbeeld de openslaande garagedeuren optie konden ze niet echt goed vertellen hoe het er uit zou komen te zien.

Aan de andere kant reageerden ze hier wel snel toen het nodig was (miste een handtekening in mijn contracten, daar viel de hypotheekverstrekker over) en kon ik na het aflopen van de termijn voor meerwerk nog extra meerwerk toevoegen. Tevens dachten ze goed mee met de keuzes die ik maakte waardoor ik uiteindelijk nog twee dingen veranderd hebt. Hebben hier zelfs nog zaken bij de installateur en elektricien nagevraagd na het verstrijken van de termijn. Dat laatste heeft mijn mening wel wat positiever gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
nooberke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Heb het idee dat veel van de huizen die hier met stadsverwarming voorbij komen ook Type C hebben. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het met stadsverwarming makkelijker is om aan de BENG normering te voldoen dan met een warmtepomp.

Kopersbegeleiding was/ben ik ook niet zo mega enthousiast over. Over bijvoorbeeld de openslaande garagedeuren optie konden ze niet echt goed vertellen hoe het er uit zou komen te zien.

Aan de andere kant reageerden ze hier wel snel toen het nodig was (miste een handtekening in mijn contracten, daar viel de hypotheekverstrekker over) en kon ik na het aflopen van de termijn voor meerwerk nog extra meerwerk toevoegen. Tevens dachten ze goed mee met de keuzes die ik maakte waardoor ik uiteindelijk nog twee dingen veranderd hebt. Hebben hier zelfs nog zaken bij de installateur en elektricien nagevraagd na het verstrijken van de termijn. Dat laatste heeft mijn mening wel wat positiever gemaakt.
En ook die stadsverwarming heeft positieve kanten: Ik hoef geen grote warmtepomp/boiler te huisvesten wat extra bruikbare m2 oplevert, ik hoef me ook geen zorgen te maken om onderhoud van de installatie, of het vervangen van de installatie na x-aantal jaar. Maar al dit gemak is natuurlijk niet gratis, zoals algemeen bekend is stadsverwarming peperduur :+ Maar het is echt niet alleen maar negatief.

Wat je schrijft over die garagedeuren is vergelijkbaar met mijn situatie. Ik heb een optie voor een 2e badkamer op zolder (lees: klein douchehok). De optie kost een slordige 30k, daar zou nog een kleine 10k meerwerk bovenop komen vanuit de gekoppelde badkamerzaak. Voor deze 40k kan de kopersbegeleiding mij niet vertellen:
- Wat voor ramen er in de badkamer komen. Op het ene plaatje lijkt dit een schuifpui, op het andere plaatje vaste ramen, op weer een ander plaatje geblindeerde ramen, en op een ander plaatje kiepramen.
- Hoe de MV afvoer gerealiseerd gaat worden. Op bouwtekeningen verspringen afvoeren door het dak van de ene kant naar de andere kant en ik heb geen idee wat juist is en hoe ze het gaan realiseren.
- Zelfs de exacte maten van de badkamer konden ze mij niet geven. De gekoppelde badkamerzaak had deze wel, maar dat was ook meteen de enige informatie die zij hadden...

Die vragen liggen er nu een aantal maanden en na vele reminders en telefoontjes is bij ons de conclusie inmiddels dat ze die 40k meerwerk kunnen vergeten. We gaan het zelf proberen te realiseren, maar dan moeten we wel de uitdaging van de vloerverwarming en aansluiting op bestaande afvoer in het huis tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Hier krijgen we ook type C en verwarming en warm water via een warmtenet.

We krijgen daarentegen wel screens voor alle ramen van de achtergevel en redelijk wat zonnepanelen (3780Wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005

aex351

I am the one

Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Hier krijgen we ook type C en verwarming en warm water via een warmtenet.

We krijgen daarentegen wel screens voor alle ramen van de achtergevel en redelijk wat zonnepanelen (3780Wp).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Wij kregen voor die prijs alleen een loze buis naar de centraaldoos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
aex351 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:24:
[...]
230 Volt voedingpunt aan de gevel t.b.v. een zonwering aansluiting € 225,00
Mooie spatwaterdichte opbouw wandcontactdoos naast je raam :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 21:55
N.a.v. wat gesprekken hier toch een extra navraag gedaannbij de kopersbegeleider omtrent de thermostaat:

De reactie was de volgende:

Er is géén sprake van een master-master systeem bij de luchtbehandeling. Het ventilatiesysteem loopt overal gelijk en is te bedienen in de woonkamer en badkamers. De vloerverwarming heeft wél een master-mastersysteem. De hoofdthermostaat in de woonkamer bedient de gehele woning, behoudens de slaapkamers. De slaapkamers hebben een eigen thermostaat die de warmtepomp kunnen bedienen. Let wel, vloerverwarming is een traag systeem. Het is dan ook aan te raden om de temperatuur om éénzelfde temperatuur te laten staan.

Dit lijkt dus goed te zitten, toch? Enige wat me wat bevreemd is dat de badkamer niet een eigen thermostaat heeft, terwijl dst toch juist een ruimte is die je een paar graden hoger wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Als we optionele wanden op zolder (‘slaapkamer op zolder’ op optielijst) hebben gekozen, mogen we dan verwachten dat de WTW hierop wordt aangepast en dat de ruimte een kamerthermostaat krijgt, zoals de andere slaapkamers?

Graag zou ik mijn verwachting correct hebben voordat ik onze aannemer hierover benader. Dit voorkomt dat ik mogelijk onredelijke eisen stel of juist te snel akkoord ga met een antwoord. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
TNThomas schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:41:
Als we optionele wanden op zolder (‘slaapkamer op zolder’ op optielijst) hebben gekozen, mogen we dan verwachten dat de WTW hierop wordt aangepast en dat de ruimte een kamerthermostaat krijgt, zoals de andere slaapkamers?

Graag zou ik mijn verwachting correct hebben voordat ik onze aannemer hierover benader. Dit voorkomt dat ik mogelijk onredelijke eisen stel of juist te snel akkoord ga met een antwoord. ;)
Je moet duidelijk afstemmen of het een 'verblijfsruimte' wordt met de daaraan gekoppelde eisen voor verwarming, licht en ventilatie.
In het Bouwbesluit bestaat het woord 'slaapkamer' namelijk niet.

Je kan dus simpelweg vragen of die optie betekent dat die kamer dan een verblijfsruimte wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Die zonwering voor de ramen op de achtergevel zullen ze wel moeten doen vanwege BENG-eisen. Onze achtertuin komt op het zuid-westen.

Heb nog gevraagd wat een extra screen kost voor een raam op het zuid-oosten. Daar vragen ze €1335 voor.

Aangezien wij ook nog een uitvalscherm op de achtergevel willen hebben wij ook nog de volgende optie voor €190 gekozen:

“Het leveren en aanbrengen voorbereiding ten behoeve van zonwering.”

“Hiervoor zal een elektra-aansluitpunt bestaande uit een inbouwdoos op circa 1050mm + peil worden bedraad vanaf de centraaldoos en daarbij zal er een loze leiding naar de buitengevel worden gebracht uitkomend net boven de bovendorpel
betreffend kozijn.”

Scheelt weer een gat boren :)
Farmerwood schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Je moet duidelijk afstemmen of het een 'verblijfsruimte' wordt met de daaraan gekoppelde eisen voor verwarming, licht en ventilatie.

Je kan dus simpelweg vragen of die optie betekent dat die kamer dan een verblijfsruimte wordt.
Wij hebben als meerwerk de optie voor een zolder indeling gekozen (waardoor we 2 kamers krijgen op zolder), maar hier staat verder niet bij dat het een verblijfsruimte wordt. De kamers krijgen een lichtpunt en 2 dwcd’s.

Omdat wij een type C ventilatiesysteem hebben en er alleen afzuiging in het toilet, de keuken en de badkamer zal zijn verwacht ik daar verder geen aanpassingen.

We hebben wel nog apart gekozen voor vloerverwarming op zolder. Thermostaat is aanwezig in de woonkamer en hoofdslaapkamer, de rest volgt.

[ Voor 39% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sincere1983 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:12:
N.a.v. wat gesprekken hier toch een extra navraag gedaannbij de kopersbegeleider omtrent de thermostaat:

De reactie was de volgende:

Er is géén sprake van een master-master systeem bij de luchtbehandeling. Het ventilatiesysteem loopt overal gelijk en is te bedienen in de woonkamer en badkamers. De vloerverwarming heeft wél een master-mastersysteem. De hoofdthermostaat in de woonkamer bedient de gehele woning, behoudens de slaapkamers. De slaapkamers hebben een eigen thermostaat die de warmtepomp kunnen bedienen. Let wel, vloerverwarming is een traag systeem. Het is dan ook aan te raden om de temperatuur om éénzelfde temperatuur te laten staan.

Dit lijkt dus goed te zitten, toch? Enige wat me wat bevreemd is dat de badkamer niet een eigen thermostaat heeft, terwijl dst toch juist een ruimte is die je een paar graden hoger wilt hebben.
Daar heb je dan de 'standaard' elektrische radiator voor.

Hier werkt het hetzelfde. Ik heb geen radiator op de badkamer laten aansluiten. Slaapkamers staan op 19grd en badkamer loopt mee met woonkamer.
Warm is anders, als je de douche uit stapt. Maargoed, ik stoor me er niet aan.
Badkamer deur staat 24/7 open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 21:55
Draakje5 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Daar heb je dan de 'standaard' elektrische radiator voor.

Hier werkt het hetzelfde. Ik heb geen radiator op de badkamer laten aansluiten. Slaapkamers staan op 19grd en badkamer loopt mee met woonkamer.
Warm is anders, als je de douche uit stapt. Maargoed, ik stoor me er niet aan.
Badkamer deur staat 24/7 open.
Daarom zou ik graag een extra thermostaat hebben om de vv in de badkamer net wat warmer te zetten. Er komt ook wel een elektrische radiator maar lekkere warme voeten in de badkamer vind ik toch wel erg fijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Farmerwood schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Bedankt voor de info! Ik ga het navragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Daarom zou ik graag een extra thermostaat hebben om de vv in de badkamer net wat warmer te zetten. Er komt ook wel een elektrische radiator maar lekkere warme voeten in de badkamer vind ik toch wel erg fijn haha.
Ik heb mij laten vertellen dat je dit ook bij de verdeler kunt regelen. Dat je dus de badkamer meer flow kunt toewijzen tov de slaapkamer om zo het gewenste temperatuurverschil te bereiken. Badkamer wordt dan bijv +4 tov slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Laatst online: 16:31
Imperium schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat je dit ook bij de verdeler kunt regelen. Dat je dus de badkamer meer flow kunt toewijzen tov de slaapkamer om zo het gewenste temperatuurverschil te bereiken. Badkamer wordt dan bijv +4 tov slaapkamer.
Waarschijnlijk niet als je in de slaapkamer een aparte thermostaat hebt en de badkamer dat niet heeft.

Er zijn dan 2 opties:
A)
De badkamer zit op de zelfde lus als de slaapkamer. Dan stroomt het zelfde water door beide ruimtes, er valt niks te regelen qua verschil tussen die twee. Ze zitten dan achter 1 knop op de verdeler.
Dat wil niet zeggen dat ze even warm zijn natuurlijk. De lussen kunnen op verschillende afstanden liggen, of het water kan eerst door de ene en dan door de andere stromen. Dat kun je echter niet aanpassen of beïnvloeden.

B) ze zitten op verschillende lussen. Dan zitten ze op 2 knoppen op de verdeler. Echter, de knop van de slaapkamer wordt aangepast door de slaapkamer thermostaat. Daar pas je handmatig niks aan aan. Die gaat automatisch open of dicht.
De badkamer op een andere lus wordt niet door de slaapkamer thermostaat bestuurd. Dus die staat gewoon vast in 1 stand als er geen andere thermostaat op zit. Diekun je dan wel handmatig aanpassen, maar dat heeft 0 invloed of te maken met wat je slaapkamer thermostaat met de slaapkamerkast op de verdeler doet.

Alleen wanneer het systeem zonder thermostaat per kamer werkt en gewoon een vaste instelling per lus op de verdeler heeft, zonder sturing, kun je daar handmatig flow verhoudingen instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Laat gewoon een extra LTV radiator ophangen met een eigen lus. Dat is veel efficienter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:45
mentalozzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:02:
Nog niet. Schijnt ook wel lastig te zijn?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Imperium schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Draai de flowmeter van de badkamer gewoon helemaal open. Meer kun je niet doen.

Hier draait de badkamer ook altijd mee als ergens in huis warmtevraag is. Deze heeft een flow van 4 liter/min, terwijl de meeste andere lussen rond de 1 a 1.5 zitten.

De badkamer wordt volledig verwarmd door die vloer (oppervlakte badkamer is 9 m2, vloerverwarming misschien 5, heel onregelmatig gelegd). De temperatuur is continu >21 graden en de elektrische verwarming die er ook hangt zit niet eens in het stopcontact. Dat is gewoon een handdoekrek geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Wij hebben als meerwerk de optie voor een zolder indeling gekozen (waardoor we 2 kamers krijgen op zolder), maar hier staat verder niet bij dat het een verblijfsruimte wordt. De kamers krijgen een lichtpunt en 2 dwcd’s.

Omdat wij een type C ventilatiesysteem hebben en er alleen afzuiging in het toilet, de keuken en de badkamer zal zijn verwacht ik daar verder geen aanpassingen.

We hebben wel nog apart gekozen voor vloerverwarming op zolder. Thermostaat is aanwezig in de woonkamer en hoofdslaapkamer, de rest volgt.
Als er niet expliciet bij staat dat het een verblijfsruimte wordt zou ik ervan uit gaan dat de ruimte niet voldoet aan de eisen van een verblijfsruimte en dus geen (extra) verwarming, ventilatie en lichtinval krijgt.

Wij hadden een vergelijkbare optie en omdat we al wisten dat het een verblijfsruimte moest worden in overleg met de kopersbegeleider extra opties gekozen zoals verwarming, dakkapel en ventilatie. (waarbij de aannemer bij de ventilatie jammerlijk gefaald heeft)

Note: Als je woning gebouwd wordt onder Woningborg dan is je aannemer verplicht ook een afzuigpunt bij de opstelplaats van de wasmachine te realiseren. Die is vaak op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:51
[...]

Enige voordeel zou zijn dat de warmtepomp gaat draaien als er alleen warmtevraag in de badkamer is, maar waarschijnlijk zal dat niet eens werken omdat er dan te weinig afgiftevermogen is en de warmtepomp zal gaan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
vuurtjih schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Nog niet. Schijnt ook wel lastig te zijn?
Ik wel via Energiewacht. Enige reden voor mij om zo’n contract te nemen is om een eventuele lastige garantie discussie met de aannemer te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mentalozzie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:02:
Wat wil je daar aan onderhouden dan? Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig. Het is geen gasketel.

Onderhoudscontracten zijn (waren) het businesmodel van CV ketel fabrikanten. Zij zetten de ketels spotgoedkoop in de markt, maar doordat het onderhoud jaarlijks moest (en sinds de nieuwe gaswet ook echt alleen door CO-gecertificeerde medewerkers) hielden ze inkomsten.

Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Daarom zie je 'onderhoudscontracten' ook alleen in de markt gezet worden door voormalig CV-ketel fabrikanten (Vaillant, Remeha) en niet door warmtepomp-fabrikanten (Nibe, Mitsubishi, Toshiba, Daikin). De onderhoudspagina van Remeha bevat bijvoorbeeld een lijst van dingen die onderhouden moeten worden die niet eens in een warmtepomp zitten (wel in airco's). Pure geldklopperij dus.

Als je een WP hebt met een geëmailleerd SWW vat met vaste anode, dan moet je wel onderhoud plegen aan die anode, althans, die moet eens in de zoveel tijd vervangen worden (hoe vaak hangt af van de hardheid van het water, hoe zachter, hoe vaker). Daarom zouden installateurs eigenlijk alleen RVS vaten moeten installeren, of elektrische anodes. Daar heb je echter geen contract voor nodig.

Een onderhoudscontract is eigenlijk niets meer dan een verzekering dat er iemand komt bij een storing. In de nieuwbouw krijg je die de eerste tijd door de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Farmerwood schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Als er niet expliciet bij staat dat het een verblijfsruimte wordt zou ik ervan uit gaan dat de ruimte niet voldoet aan de eisen van een verblijfsruimte en dus geen (extra) verwarming, ventilatie en lichtinval krijgt.

Wij hadden een vergelijkbare optie en omdat we al wisten dat het een verblijfsruimte moest worden in overleg met de kopersbegeleider extra opties gekozen zoals verwarming, dakkapel en ventilatie. (waarbij de aannemer bij de ventilatie jammerlijk gefaald heeft)

Note: Als je woning gebouwd wordt onder Woningborg dan is je aannemer verplicht ook een afzuigpunt bij de opstelplaats van de wasmachine te realiseren. Die is vaak op zolder.
De zolder is nu verdeeld in 3 ruimtes, 2 kamers en in het midden een ruimte voor de wasmachine en droger (die hebben we laten verplaatsen). Helaas kon de MV box en PV niet verplaatst worden, dus daar willen we een ombouw voor gaan maken.

Op de tekening staat nog steeds: zolder, onbenoemde ruimte.

De woning wordt gebouwd onder Woningborg, maar er is op zolder geen afzuigpunt zichtbaar op de tekening. Zal dit eens navragen.

Info gevonden: https://www.woningborg.nl...e-en-waarborgregeling.pdf, pagina 6

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-01-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Een thermostaat in de badkamer gaat niet werken. Die badkamer is niet groot genoeg voor de warmtepomp om zijn vermogen kwijt te kunnen en daar komen storingen van. De badkamer moet gewoon altijd als slave meedraaien met de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005

aex351

I am the one

Farmerwood schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]

...

Geldt dat ook wanneer je de zolder als onbenoemde ruimte laat?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
aex351 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Als daar het opstelpunt voor de wasmachine is wel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
aex351 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Zolder is bij onze woning onder Woningborg een onbenoemde ruimte en heeft standaard een afzuigpunt bij de wasmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWayyE85eckKvSxqlCxwGMGUNQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/on9BE0IBYBFqsF6EdHmj5Z5L.png?f=fotoalbum_large

Vraag los hier van. Zouden jullie vloerverwarming op zolder laten bijplaatsen? Ik vind het vrij duur. Ongeveer 5000EUR. Maar is het wel echt nodig als dit een slaapkamer wordt ooit? Wij willen hier later zelf een wand plaatsen, lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Meer mensen die dit zelf hebben gedaan? Dingen waar we rekening mee moeten houden? Ik wil een aparte inbouwdoos op een aparte eindgroep laten plaatsen ter hoogte van de te plaatsen wand. Zodat ik hier zelf elektra en lichtschakeling etc in kan verwerken. Ik vind vloerverwarming + een zolderindeling voor zo'n 10000EUR echt veel geld. Toch wil je de ruimte zo goed mogelijk benutten.

[ Voor 59% gewijzigd door KerstRunner op 10-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
@KerstRunner het is een hoop geld.
Wij hebben nu VV op zolder, in de vorige woning (bj 2016) niet.

Je slaapkamers wil je niet op 20gr stoken, dat is vaak te warm. Al stijgt warmte op, de zolder temperatuur ( helemaal wanneer er nog een deur tussen zit en aparte kamer is en je gaat ventileren ) was in ons huis aanmerkelijk kouder. Nu is de zolder heerlijk 19.5graden en kan je ook normaal de was doen, strijken etc.

Ik zou dus altijd verwarming op zolder doen als je er een slaapkamer van maakt. Vooral kinderen die er misschien overdag ook zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 10-01-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:19
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Wat wil je daar aan onderhouden dan? Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig. Het is geen gasketel.

Onderhoudscontracten zijn (waren) het businesmodel van CV ketel fabrikanten. Zij zetten de ketels spotgoedkoop in de markt, maar doordat het onderhoud jaarlijks moest (en sinds de nieuwe gaswet ook echt alleen door CO-gecertificeerde medewerkers) hielden ze inkomsten.

Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Daarom zie je 'onderhoudscontracten' ook alleen in de markt gezet worden door voormalig CV-ketel fabrikanten (Vaillant, Remeha) en niet door warmtepomp-fabrikanten (Nibe, Mitsubishi, Toshiba, Daikin). De onderhoudspagina van Remeha bevat bijvoorbeeld een lijst van dingen die onderhouden moeten worden die niet eens in een warmtepomp zitten (wel in airco's). Pure geldklopperij dus.

Als je een WP hebt met een geëmailleerd SWW vat met vaste anode, dan moet je wel onderhoud plegen aan die anode, althans, die moet eens in de zoveel tijd vervangen worden (hoe vaak hangt af van de hardheid van het water, hoe zachter, hoe vaker). Daarom zouden installateurs eigenlijk alleen RVS vaten moeten installeren, of elektrische anodes. Daar heb je echter geen contract voor nodig.

Een onderhoudscontract is eigenlijk niets meer dan een verzekering dat er iemand komt bij een storing. In de nieuwbouw krijg je die de eerste tijd door de garantie.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. 👍
Pagina: 1 ... 327 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.