Ik krijg zelf ook Type C ventilatie in mijn nieuwbouwhuis en had ook liever Type D gehad, maar heb inmiddels de mindset dat ik mij liever focus op wat er wel goed is dan wat er niet goed is

En ik krijg er als bonus nog eens stadsverwarming bij, dus het kan altijd slechter

En toch ben ik nog blij met mijn nieuwbouwhuis, en ik geloof niet dat dit een geval van cognitieve dissonantie is
Jij krijgt ongetwijfeld ook een mooi nieuwbouwhuis welke nog steeds beter geisoleerd gaat zijn en meer comfort gaat geven dan 99% van alle andere huizen in Nederland.
Ja met Type D was je binnenklimaat beheersen energietechnisch efficienter geweest, dat is een feit. Waarschijnlijk is Type D ook meer comfortabel vanwege eventuele tocht uit de roosters en geluid, maar daar is ook mee te werken. Denk aan je bank op een andere plek positioneren, een rooster tijdelijk geheel/gedeeltelijk dichtzetten, of een suskast/verwarmingstrip in je rooster installeren als uiterste middel.
En wat ook geldt is dat Type D ventilatie meer dan eens beroerd wordt geinstalleerd, met ervaringsdeskundigen in dit topic, en dan zit je er wel mee opgescheept. Ook is later realiseren van nieuwe kamers, bijvoorbeeld op zolder, met een Type D ventilatie een stuk bewerkelijker dan met Type C.
Daarentegen een kopersbegeleiding die gewoon weigert vragen te beantwoorden over opties uit de aangeleverde optielijst, daar word ik nou simpel van want het gaat om heel veel geld en dit is toch zo ongeveer exact waarvoor de kopersbegeleiding dient..