Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
KerstRunner schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Zolder is bij onze woning onder Woningborg een onbenoemde ruimte en heeft standaard een afzuigpunt bij de wasmachine.
[Afbeelding]

Vraag los hier van. Zouden jullie vloerverwarming op zolder laten bijplaatsen? Ik vind het vrij duur. Ongeveer 5000EUR. Maar is het wel echt nodig als dit een slaapkamer wordt ooit? Wij willen hier later zelf een wand plaatsen, lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Meer mensen die dit zelf hebben gedaan? Dingen waar we rekening mee moeten houden? Ik wil een aparte inbouwdoos op een aparte eindgroep laten plaatsen ter hoogte van de te plaatsen wand. Zodat ik hier zelf elektra en lichtschakeling etc in kan verwerken. Ik vind vloerverwarming + een zolderindeling voor zo'n 10000EUR echt veel geld. Toch wil je de ruimte zo goed mogelijk benutten.
Ik zelf heb er voor gekozen om het niet te doen. Bij ons is het kantoor op zolder nu een onbenoemde ruimte.
Ik zal tzt een elektrische radiator met thermostaat daar plaatsen voor 400 euro, en ik heb ventilatieroosters in het kozijn zitten dus extra afzuiging lijkt mij wat overbodig. Heb jij kiepramen op zolder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]
Vraag los hier van. Zouden jullie vloerverwarming op zolder laten bijplaatsen? Ik vind het vrij duur. Ongeveer 5000EUR. Maar is het wel echt nodig als dit een slaapkamer wordt ooit? Wij willen hier later zelf een wand plaatsen, lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Meer mensen die dit zelf hebben gedaan? Dingen waar we rekening mee moeten houden? Ik wil een aparte inbouwdoos op een aparte eindgroep laten plaatsen ter hoogte van de te plaatsen wand. Zodat ik hier zelf elektra en lichtschakeling etc in kan verwerken. Ik vind vloerverwarming + een zolderindeling voor zo'n 10000EUR echt veel geld. Toch wil je de ruimte zo goed mogelijk benutten.
WIj hebben na oplevering airco aangelegd op zolder waarmee we zowel koelen als verwarmen. Eigenlijk de ideale oplossing zo net onder het dak (extra hoge ruimte). De ruimte is 30m2 en tot 4.5m hoog, maar is binnen 15 min koud of warm genoeg.
Voor 5000 euro heb je die airco ook (makkelijk) hangen incl installatie en wellicht wat loze leidingen vanuit de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:37
Farmerwood schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:02:
[...]

WIj hebben na oplevering airco aangelegd op zolder waarmee we zowel koelen als verwarmen. Eigenlijk de ideale oplossing zo net onder het dak (extra hoge ruimte). De ruimte is 30m2 en tot 4.5m hoog, maar is binnen 15 min koud of warm genoeg.
Voor 5000 euro heb je die airco ook (makkelijk) hangen incl installatie en wellicht wat loze leidingen vanuit de bouw.
Dit klinkt voor mij een beetje als dé oplossing. We willen mogelijk toch een airco op de slaapkamer, kunnen we er net zo goed één doen met binnen-unit op de slaapkamer én op zolder.

We hebben volgensmij alleen geen ventilatieroosters op zolder alleen kiepramen. Dus ik vraag me nog af hoe de luchtkwaliteit op zolder gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 09:36

aex351

I am the one

[...]

Zolder is bij onze woning onder Woningborg een onbenoemde ruimte en heeft standaard een afzuigpunt bij de wasmachine.
[Afbeelding]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
KerstRunner schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Dit klinkt voor mij een beetje als dé oplossing. We willen mogelijk toch een airco op de slaapkamer, kunnen we er net zo goed één doen met binnen-unit op de slaapkamer én op zolder.

We hebben volgensmij alleen geen ventilatieroosters op zolder alleen kiepramen. Dus ik vraag me nog af hoe de luchtkwaliteit op zolder gaat zijn.
Je zou ook nog een extra toevoer kunnen maken vanuit je wtw. Lijkt me haast wel een must voor als het een slaapkamer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Wat wil je daar aan onderhouden dan? Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig. Het is geen gasketel.

Onderhoudscontracten zijn (waren) het businesmodel van CV ketel fabrikanten. Zij zetten de ketels spotgoedkoop in de markt, maar doordat het onderhoud jaarlijks moest (en sinds de nieuwe gaswet ook echt alleen door CO-gecertificeerde medewerkers) hielden ze inkomsten.

Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Daarom zie je 'onderhoudscontracten' ook alleen in de markt gezet worden door voormalig CV-ketel fabrikanten (Vaillant, Remeha) en niet door warmtepomp-fabrikanten (Nibe, Mitsubishi, Toshiba, Daikin). De onderhoudspagina van Remeha bevat bijvoorbeeld een lijst van dingen die onderhouden moeten worden die niet eens in een warmtepomp zitten (wel in airco's). Pure geldklopperij dus.

Als je een WP hebt met een geëmailleerd SWW vat met vaste anode, dan moet je wel onderhoud plegen aan die anode, althans, die moet eens in de zoveel tijd vervangen worden (hoe vaak hangt af van de hardheid van het water, hoe zachter, hoe vaker). Daarom zouden installateurs eigenlijk alleen RVS vaten moeten installeren, of elektrische anodes. Daar heb je echter geen contract voor nodig.

Een onderhoudscontract is eigenlijk niets meer dan een verzekering dat er iemand komt bij een storing. In de nieuwbouw krijg je die de eerste tijd door de garantie.
Weet je dat wel zeker? Als je systeem ook koelt, ben je wettelijk verplicht hier jaarlijks een rapport te laten maken. Mits je boven de xxx gram aan koelmiddel gebruikt in je systeem.
Ik dit daardoor vast aan een "knetter duur" abonnement van bijna €300,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Je zou ook nog een extra toevoer kunnen maken vanuit je wtw. Lijkt me haast wel een must voor als het een slaapkamer wordt.
Ouch daar is die weer. Wij krijgen Type C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Fethoz69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Weet je dat wel zeker? Als je systeem ook koelt, ben je wettelijk verplicht hier jaarlijks een rapport te laten maken. Mits je boven de xxx gram aan koelmiddel gebruikt in je systeem.
Ik dit daardoor vast aan een "knetter duur" abonnement van bijna €300,- per jaar.
Waar komt die verplichting vandaan? En waar kan ik de grenswaarden vinden?
Mijn warmtepomp koelt prima op de hetere dagen, maar mogelijk ben ik dus al 4 jaar in overtreding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
[...]

Waar is hier en hoeveel is xxx?

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, en ik heb 2 R32 systemen draaien die beide koelen (airco en WP).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Laatst online: 13-09 11:33
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Waar is hier en hoeveel is xxx?

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, en ik heb 2 R32 systemen draaien die beide koelen (airco en WP).
Ik kan het zo snel nog niet terugvinden, ik dacht rond de 3 kilo aan koelmiddel. Wat ervoor zocht dat de installatie 'logboek plichtig' is. En dus elk jaar gecontroleerd dient te worden. (Nibe SVM 10-200 draaien we 'hier').
Wat er exact in de papieren staat bij mij, hoor je nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Een logboekplicht is toch geen onderhoudsplicht?

Pas als je onderhoud pleegt aan een installatie met xx kg koelmiddel moet jet logboek updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 10-01-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Voordeel van vloerverwarming op zolder lijkt mij ook dat het in de zomer met vloerkoeling erg prettig is. Heb je op de slaapkamers op de eerste verdieping een koud plafond.

Zelf heb ik geen vloerverwarming op zolder laten leggen... Was hier 3820 euro.... Moet de kosten beetje binnen de perken houden.

Als alternatief ga ik achteraf wel een airco in het trapgat laten hangen... Die kan ook prima verwarmen (en een stuk beter koelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
@Fethoz69 Dat is vanaf 5 ton CO2 equivalent, dus 7.4 kg R32. In mijn 8kW Toshiba zit 1.25 kg en in de 7 kW Daikin zit 2 kg.

Die Nibe is een R410a model. Dan ben je logboekplichtig vanaf 2.4 kg en dat heeft inderdaad de 8 kW versie al (2.55 kg standaard).

Maar logboekplicht is inderdaad geen onderhoudsplicht. Wel een jaarlijkse keuring.

Die worden vrijwel niet meer geïnstalleerd, want je krijgt geen subsidie meer op R410a machines.

[ Voor 63% gewijzigd door Blihi op 10-01-2025 17:52 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
nooberke schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:26:
Voordeel van vloerverwarming op zolder lijkt mij ook dat het in de zomer met vloerkoeling erg prettig is. Heb je op de slaapkamers op de eerste verdieping een koud plafond.

Zelf heb ik geen vloerverwarming op zolder laten leggen... Was hier 3820 euro.... Moet de kosten beetje binnen de perken houden.

Als alternatief ga ik achteraf wel een airco in het trapgat laten hangen... Die kan ook prima verwarmen (en een stuk beter koelen)
Koelen doe je aan het plafond, verwarmen aan de vloer. Vloerkoeling op zolder zorgt voor koelere kamers op de onderliggende verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
nooberke schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:26:

Niet iedere warmtepomp i.c.m. vloerverwarming kan koelen! Die van ons niet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 12:12
[...]

Die logboekplicht heeft niks te maken met wel of niet koelen van de warmtepomp, maar (zoals hierboven al gezegd wordt) met hoeveel CO2-equivalent je te maken hebt.

Als ze je wijsgemaakt hebben dat je om die reden een onderhoudscontract nodig hebt, dan zijn ze niet lekker bezig. Er zijn wel andere redenen om wel een onderhoudscontract te nemen, maar dat de installatie logboekplicht heeft, is er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het begin is gemaakt.
Maar wat doen we er na de primer op.
100% wit? Of ral9016 of ral9003?

Spackspuit plafonds zijn ook 100% wit volgens mij?

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 10-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
Hier hebben we er grijsachtig op gedaan. :+ Oogde wat ons betreft wat minder kil (zo'n enorme partij hout, puntdak hier).
Onze plafonds in de rest van de woning zijn RAL 9016. Enkele kleurtesters besteld (in ons geval Sikkens, maar Flexa of eigen merk heeft dat net zo goed) van onder andere RAL9010, RAL9016 en RAL9003. 9016 kwam het meest in de buurt.

Werd ons wel aangeraden om te letten op type verf voor de plafondplaten; waterdamp doorlatende latex. Zijn hier vast Tweakers die meer kennis van verf hebben om dat te beamen/ontkrachten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/65019d7f886a2ba4f81e8440/66b0e5ecba77258f4e61c70a_6572e6e29b1da4fd89ee0cfe_RAL90101.webp

Edit:
Even opgezocht; wij hebben er Wyzonol Wyzotex Mat (dampdoorlatend) op gesmeerd. In de kleur Farrow & Ball - Cornforth White 228. Lijkt wel een beetje op 9002 hierboven, vanaf het scherm.
Afbeeldingslocatie: https://test-homedesignshops.b-cdn.net/cornforth-white.jpg?width=1920&quality=90&format=webp

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 10-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:00
vraagje in onze nieuwe bouw woning hebben we op de slaapverdieping met badkamer vloerverwarming , de thermostaat hangt in de slaapkamer. De badkamer is aangesloten op dezelfde thermostaat, maar de vloerverwarming daar staat nooit aan omdat de verwarming op de slaapkamers niet wordt gebruikt. De verdeler staat op zolder, de meest linker aansluiting gaat naar de badkamer, daar zit een andere knop dan de andere zones en een andere soort aansluit. Waarom is dat?

Is er een manier om via de verdeler de vloerverwarming in de badkamer apart in te schakelen, los van de thermostaat van de slaapkamers? Of een aparte thermostaat voor de badkamer erop aan te sluiten? De zolder zit ook op deze verdeler en die heeft ook een losse thermostaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZmT8wfM7169pq5JBj3_OZZ-Mz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei5QI54OAyORmhI2w0shiqmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Thomas19903 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:37:
vraagje in onze nieuwe bouw woning hebben we op de slaapverdieping met badkamer vloerverwarming , de thermostaat hangt in de slaapkamer. De badkamer is aangesloten op dezelfde thermostaat, maar de vloerverwarming daar staat nooit aan omdat de verwarming op de slaapkamers niet wordt gebruikt. De verdeler staat op zolder, de meest linker aansluiting gaat naar de badkamer, daar zit een andere knop dan de andere zones en een andere soort aansluit. Waarom is dat?

Is er een manier om via de verdeler de vloerverwarming in de badkamer apart in te schakelen, los van de thermostaat van de slaapkamers? Of een aparte thermostaat voor de badkamer erop aan te sluiten? De zolder zit ook op deze verdeler en die heeft ook een losse thermostaat. [Afbeelding]
Op basis van de foto heeft de meest linker groep geen stel motor dus kan deze niet geschakeld worden door een thermostaat. Er zit een handmatige knop op. Staat deze wel open?

Overigens is dus geen gekke manier van aansluiten, het is juist om te zorgen dat je badkamer altijd mee zou moeten verwarmen. Of de “knop” voor de badkamer op de onderste balk staat dicht, of je groep verdeler is niet waterzijdig ingeregeld en er gaat nu bijna geen water door je badkamervloer.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KerstRunner schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Niet iedere warmtepomp i.c.m. vloerverwarming kan koelen! Die van ons niet bijvoorbeeld.
Elke WP kan koelen, want dat gebeurt tijdens een defrost. Het kan softwarematig uit staan, maar technisch is het mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Is er een manier om via de verdeler de vloerverwarming in de badkamer apart in te schakelen, los van de thermostaat van de slaapkamers? Of een aparte thermostaat voor de badkamer erop aan te sluiten? De zolder zit ook op deze verdeler en die heeft ook een losse thermostaat. [Afbeelding]
Is dit alles of zitten er ergens anders nog knoppen/kleppen/regelaars?

De badkamer staat gewoon altijd open en draait mee met alles wat vraag geeft. Zo hoort het. Een eigen thermostaat gaat niet werken omdat er te weinig afgifte is.

Draai de flowmeter van de badkamer eens helemaal open (even markeren hoe hij nu staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Wat hebben jullie eigenlijk met de trap gedaan vanuit nieuwbouw (project).
Wij kiezen sowieso voor een dichte trap, maar hebben ook mogelijkheden via de aannemer voor een andere trap te kiezen bij de trappenleverancier (hardhout bijvoorbeeld).
Iemand die dat al direct heeft gedaan en wat daar de kosten voor waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Sincere1983 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:11:
Wij kiezen sowieso voor een dichte trap, maar hebben ook mogelijkheden via de aannemer voor een andere trap te kiezen bij de trappenleverancier (hardhout bijvoorbeeld).
Iemand die dat al direct heeft gedaan en wat daar de kosten voor waren?
Mag ik vragen waarom je sowieso voor een dichte trap kiest? In mijn ogen wil je dat enkel als je ook een trapkast neemt? Zonder trapkast is een open trap ruimtelijker in mijn ogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:43
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Mag ik vragen waarom je sowieso voor een dichte trap kiest? In mijn ogen wil je dat enkel als je ook een trapkast neemt? Zonder trapkast is een open trap ruimtelijker in mijn ogen?
Met kleine kinderen lijkt het me veiliger om een gesloten trap te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Sincere1983 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:11:
Er uit gesloopt en vervangen door een stalen trap met eiken treden. Maar goed, dat is waarschijnlijk wat te rigoreus voor de meesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
millerman_sf schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Er uit gesloopt en vervangen door een stalen trap met eiken treden. Maar goed, dat is waarschijnlijk wat te rigoreus voor de meesten ;)
En mag ik vragen wat dat heeft gekost?

En de dichte trap kiezen we inderdaad ivm 2 kleine kinderen (en overigens ook voor een mogelijke trapkast).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Als je een kapstok onder je open trap hebt hangen dan valt alle rotzooi op je jassen door de trap heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Met kleine kinderen lijkt het me veiliger om een gesloten trap te hebben.
Onze kinderen waren 0.5 en 3 toen we in dit huis kwamen wonen met open trappen. Nooit een probleem geweest.

Wij kozen er ook voor vanwege het meer ruimtelijke gevoel in de hal. En dat is nog steeds heel fijn.
Nadeel is echter wel dat het, ondanks de deur naar de woonkamer, toch relatief gehorig is naar boven. Merk bij buren met een dichte trap dat het wel verschil maakt.

Nu er inmiddels ook geen kinderwagen meer onder de trap staat overweeg ik om alsnog de trap deels dicht te maken op de onderste X treden en daar een kast van te maken. Net even genoeg voor wat schoenen die buiten het seizoen vallen en ander klein grut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:26:
Als je een kapstok onder je open trap hebt hangen dan valt alle rotzooi op je jassen door de trap heen.
Dat valt heel erg mee, maar wij hebben wel een ‘geen schoenen aan in huis’ policy en dat helpt wellicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Wij hebben ervoor gekozen van de 1e naar de 2e verdieping ivm optrekkende warmte naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Imperium schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Wij hebben ervoor gekozen van de 1e naar de 2e verdieping ivm optrekkende warmte naar boven.
Is dat echt een thema in moderne nieuwbouw? Dan is de zolder toch ook gewoon goed geïsoleerd? En in je verblijfsruimtes zitten gewoon deuren neem ik aan. De hal/overloop zal niet zoveel warmte omhoog trekken?

[ Voor 15% gewijzigd door Janpietertje89 op 11-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Wel leuk: iemand vraagt aan mensen met een dichte trap waarom ze daarvoor hebben gekozen. Vervolgens gaat de rest aan al die mensen uitleggen dat hun argumenten niet kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
Homer-Simpson schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:41:
Wel leuk: iemand vraagt aan mensen met een dichte trap waarom ze daarvoor hebben gekozen. Vervolgens gaat de rest aan al die mensen uitleggen dat hun argumenten niet kloppen.
Stel je voor, discussiëren op een discussieforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
@Janpietertje89 niks mis met een discussie als iemand bijvoorbeeld stelt: een open trap is beter dan een gesloten trap. Dan heb je vooral en tegens die je af kunt wegen.

Nu vraagt iemand waarom mensen hebben gekozen voor een dichte trap. Dan zijn de dingen die @Draakje5 en ik noemen toch gewoon legitieme input die niet bekritiseerd hoeven te worden?
Mijn vrouw krijgt een veiliger gevoel als de trap dicht is in plaats van open. WAF dus prima argument. @Draakje5 heeft geen zin in rotzooi van boven op de trap. Ook prima toch.

Ben niet tegen discussiëren op het forum maar snap het niet in deze context.

Back on topic maar weer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Homer-Simpson schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:49:
@Janpietertje89 niks mis met een discussie als iemand bijvoorbeeld stelt: een open trap is beter dan een gesloten trap. Dan heb je vooral en tegens die je af kunt wegen.

Nu vraagt iemand waarom mensen hebben gekozen voor een dichte trap. Dan zijn de dingen die @Draakje5 en ik noemen toch gewoon legitieme input die niet bekritiseerd hoeven te worden?
Mijn vrouw krijgt een veiliger gevoel als de trap dicht is in plaats van open. WAF dus prima argument. @Draakje5 heeft geen zin in rotzooi van boven op de trap. Ook prima toch.

Ben niet tegen discussiëren op het forum maar snap het niet in deze context.

Back on topic maar weer…
Ik probeer de waarde van de verschillende argumenten te schatten om zelf een afweging te kunnen maken, vandaar mijn reacties. In mijn afweging zijn tocht en rommel geen groot issue maar mogelijk zie ik zaken over het hoofd.

Reden is mijn eigen situatie waar ik sterk twijfel tussen een dichte trap+trapkast of een open trap. Als ik de trap dicht maak en een trapkast neem heb ik een enorm krappe hal, vrienden met een vergelijkbare indeling hebben ook spijt van hun trapkast omdat ze in hun hal niet eens een kinderwagen of fatsoenlijke kapstok kwijt kunnen. Dit probleem zou ik ook hebben. In mijn huidige huis heb ik wel een dichte trap met trapkast en ben wel groot fan van de extra opslagruimte voor voorraad en huishoudelijke apparatuur etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DN23uMCLrDiMka_4qSdYhO1ZFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g75p9RulQGTVPxetMRN7dBAf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Janpietertje89 op 11-01-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Aanvullend argument voor ons was dat we de ervaring hebben dat een dichte trap geluid beter dempt. Dus minder herrie op de 1e verdieping van beneden of van zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06

Zitten er in de aan- of afvoer naar deze verdeler nog kleppen die door de woonkamer thermostaat aangestuurd worden of wordt deze verdeler al warm zodra je een van de slaapkamers flink hoger zet?
Zodra deze verdeler warm wordt zou je badkamer lus ook warm moeten worden.

Wordt de verdeler wel warm, maar de badkamer lus niet, dan staat de links onder witte draaiknop dicht.
Maar de extra afsluiter in deze lus onder de bovenste balk kan ook dicht staan (dopje er af draaien en kijken of de inbus ingedraaid is, dan staat die dicht) of de flowmeter staat dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Ik probeer de waarde van de verschillende argumenten te schatten om zelf een afweging te kunnen maken, vandaar mijn reacties. In mijn afweging zijn tocht en rommel geen groot issue maar mogelijk zie ik zaken over het hoofd.

Reden is mijn eigen situatie waar ik sterk twijfel tussen een dichte trap+trapkast of een open trap. Als ik de trap dicht maak en een trapkast neem heb ik een enorm krappe hal, vrienden met een vergelijkbare indeling hebben ook spijt van hun trapkast omdat ze in hun hal niet eens een kinderwagen of fatsoenlijke kapstok kwijt kunnen. Dit probleem zou ik ook hebben. In mijn huidige huis heb ik wel een dichte trap met trapkast en ben wel groot fan van de extra opslagruimte voor voorraad en huishoudelijke apparatuur etc.

[Afbeelding]
Zo te zien neem je ook de geïsoleerde berging met deur naar de (woon)keuken, dan heb je toch geen trapkast nodig voor extra opslag... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Rouske schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Zo te zien neem je ook de geïsoleerde berging met deur naar de (woon)keuken, dan heb je toch geen trapkast nodig voor extra opslag... O-)
Klopt, berging wordt wel geïsoleerd maar vraag me af hoe geschikt het is voor opslag omdat optielijst van isoleren berging schrijft: "de berging wordt niet voorzien van verwarming. De berging wordt niet uitgevoerd als een sterk geventileerde ruimte en is derhalve niet geschikt als stallingsruimte.". Is dit dan geschikt om proviand etc. te bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ik ben geen voor of tegenstander van het een of het ander qua trap.

Ik ben dus vooral gewoon benieuwd naar mensen die bij hun nieuwbouwwoning hun vuren trap (open of dicht) hebben laten vervangen voor iets anders, waarvoor dan (bij voorkeur met foto’s) en wat dat heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Klopt, berging wordt wel geïsoleerd maar vraag me af hoe geschikt het is voor opslag omdat optielijst van isoleren berging schrijft: "de berging wordt niet voorzien van verwarming. De berging wordt niet uitgevoerd als een sterk geventileerde ruimte en is derhalve niet geschikt als stallingsruimte.". Is dit dan geschikt om proviand etc. te bewaren?
Ohw... :-(
Iets van verwarming kan je ook zelf achteraf aanbrengen lijkt me, het hoeft er natuurlijk niet 21° te worden, zelfde met ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Onze berging is vanuit de bouw ook geïsoleerd. Hebben er wel een radiator, maar die staat nauwelijks aan. Vind ik zonde met de buitendeur die meerdere keren per dag enkele minuten open staat.

Het koelt er in de winter af tot 5-7 graden als we er niet stoken. Prima dus om bier te bewaren :+

Als je een kruipruimte hebt is verwarming sowieso te realiseren. Alternatief is een wcd op eigen groep laten aanleggen zodat je een (duur in gebruik) elektrische radiator kunt ophangen voor de koude weken in de winter.

Aandachtspunt is wel de binnendeur naar de woning. Die is bij ons door de temperatuur verschillen inmiddels behoorlijk krom getrokken. Zou dus vragen of ze daar wel een buitendeur kunnen plaatsen als dat nu niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Sincere1983 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:21:
Ik ben geen voor of tegenstander van het een of het ander qua trap.

Ik ben dus vooral gewoon benieuwd naar mensen die bij hun nieuwbouwwoning hun vuren trap (open of dicht) hebben laten vervangen voor iets anders, waarvoor dan (bij voorkeur met foto’s) en wat dat heeft gekost.
Nog niet gedaan, want woning is nog niet opgeleverd. Maar we zijn wel van plan om deze af te werken met een 'traprenovatie'. Qua offertes tot nu toe is het goedkoopste toch al 2500-3000 en voor wat luxere afwerking gaan we al gauw richting het dubbele...

Dus dat laten we wellicht eerst even liggen, vind het vrij duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zet de kinderwagen liever in de dichte trapkast dan open in de hal. Maar dat is mijn mening... ik vond het altijd maar ondingen in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Farmerwood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Onze berging is vanuit de bouw ook geïsoleerd. Hebben er wel een radiator, maar die staat nauwelijks aan. Vind ik zonde met de buitendeur die meerdere keren per dag enkele minuten open staat.

Het koelt er in de winter af tot 5-7 graden als we er niet stoken. Prima dus om bier te bewaren :+

Als je een kruipruimte hebt is verwarming sowieso te realiseren. Alternatief is een wcd op eigen groep laten aanleggen zodat je een (duur in gebruik) elektrische radiator kunt ophangen voor de koude weken in de winter.

Aandachtspunt is wel de binnendeur naar de woning. Die is bij ons door de temperatuur verschillen inmiddels behoorlijk krom getrokken. Zou dus vragen of ze daar wel een buitendeur kunnen plaatsen als dat nu niet gebeurd.
Ja de deur tussen de woning en de niet verwarmde berging wordt een "geïsoleerde deur" zoals deze in de optie beschreven staat, dit is ook nodig voor de BENG berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:47:
Ik zet de kinderwagen liever in de dichte trapkast dan open in de hal. Maar dat is mijn mening... ik vond het altijd maar ondingen in de hal.
Ligt eraan hoe groot je hal is, maar als je een kinderwagen hebt dan heb je die waarschijnlijk dagelijks nodig. Dus dan is het IMHO juist fijn dat je niet hoeft te klooien met deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]
In jouw plattegrond zou ik geen trapkast nemen. Je hal wordt dan heel klein. Zeker voor het formaat en type huis heb je dan een hal waar je je kont niet kan keren als ergens ook nog een kapstok komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Je garage is 5-7 graden maar je hebt er wel een binnendeur in zitten naar je keuken toe?
Komt er dan niet ontiegelijk veel kou doorheen?

Bij ons - zelfde opzet - maar nog met buitendeur er tussen koelt het ook af naar 8 graden momenteel. Ik heb er alleen een bouwkacheltje neergezet want ben bang met 70% LV schimmels misschien wel kans krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenVerweij
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 09:01
Goeiemorgen allemaal, samen met mijn vriendin heb ik een mooie woning in project Huis in het Veld te Woerden kunnen bemachtigen. We gaan niet in zee met de projectleverancier voor de keuken, maar werken met een interieurbouwer. Begin februari moeten we de definitieve installatietekening voor de keuken indienen en we overwegen de Bora X BO oven. Die heeft echter zowel een wateraansluiting als een afvoer nodig en de aannemer kan ons niet vertellen wat dat leidingwerk gaat kosten. Alles wordt doorgezet naar 'de installateur', maar er komen geen antwoorden terug. Vermoedelijk horen we dus pas ná het indienen van de definitieve tekening wat onze keuzes gaan kosten.

Zijn er tweakers bereid de kosten voor wijziging / aanvullend leidingwerk voor hun keuken te delen? Niet alle aannemers werken hetzelfde / hanteren dezelfde prijs, maar het geeft ons allicht een beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
RubenVerweij schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:11:
Goeiemorgen allemaal, samen met mijn vriendin heb ik een mooie woning in project Huis in het Veld te Woerden kunnen bemachtigen. We gaan niet in zee met de projectleverancier voor de keuken, maar werken met een interieurbouwer. Begin februari moeten we de definitieve installatietekening voor de keuken indienen en we overwegen de Bora X BO oven. Die heeft echter zowel een wateraansluiting als een afvoer nodig en de aannemer kan ons niet vertellen wat dat leidingwerk gaat kosten. Alles wordt doorgezet naar 'de installateur', maar er komen geen antwoorden terug. Vermoedelijk horen we dus pas ná het indienen van de definitieve tekening wat onze keuzes gaan kosten.

Zijn er tweakers bereid de kosten voor wijziging / aanvullend leidingwerk voor hun keuken te delen? Niet alle aannemers werken hetzelfde / hanteren dezelfde prijs, maar het geeft ons allicht een beter beeld.
Er zijn al heel wat meerwerklijsten gedeeld. Stond daar niks buj?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

We praten in mijn geval over voorjaar 2023.

Kosten leidingwerk aanpassen naar onze keukenopzet a 1385 euro.

Dus afvoeren, elektra etc…. betreft vaatwasser, oven, Quooker, Bora Pure X

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner

Onze optielijst

Vanaf pagina 13 begint 'Keuken' en bovenaan pagina 15 staat het verplaatsen of bijplaatsen van een koudwateraansluiting. Een afvoer bijplaatsen lijkt bij ons niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dit zijn bij ons de loodgieter opties m.b.t. de keuken:
  • Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud, afgesplitst vanaf standaard koud € 428,00
  • Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud, € 656,00
  • Plaatsen van extra waterafvoer - elders in de keukenruimte € 717,00
  • Verplaatsen standaard spoelgedeelte; Warm - Afvoer - Koud € 250,00
  • Aanpassen vloerverwarming i.v.m. wijzigen contour keuken t.o.v. standaard € 250,00
Voor de stoomoven hebben we een extra wateraansluiting nodig, vaste afvoer is niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-01-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Op de zolder wil ik bij de wasmachine aansluiting een kleine wasbak maken. Deze gaat maar een paar x per week gebruikt worden. Nu heb ik nog de optie om hier een warm water slang vanuit de boiler naar toe te leggen. De boiler staat op de begane grond (trappenkast). De afstand vanuit de boiler naar de wasbak op de zolder is dus wel fors. Nu vraag ik mij af of dat in de praktijk problemen gaat opleveren ivm stilstand water en of een kleine warmwater boiler dan een betere optie zou zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke

Bij ons project kost "Extra koudwateraansluiting en afvoer keuken" 435 euro... Relatief goedkoop in verhouding tot wat ik hier boven lees. Extra aanvoer seperaat 240 extra afvoer seperaat 195.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:03:
Op de zolder wil ik bij de wasmachine aansluiting een kleine wasbak maken. Deze gaat maar een paar x per week gebruikt worden. Nu heb ik nog de optie om hier een warm water slang vanuit de boiler naar toe te leggen. De boiler staat op de begane grond (trappenkast). De afstand vanuit de boiler naar de wasbak op de zolder is dus wel fors. Nu vraag ik mij af of dat in de praktijk problemen gaat opleveren ivm stilstand water en of een kleine warmwater boiler dan een betere optie zou zijn.
Ik heb er geen onderbouwd wetenschappelijk antwoord op. Maar hoe vaak gebruik je het water uit het fonteintje bij het toilet? Beneden ( en boven?). Dit warmt uiteindelijk ook op dn staat stil toch?

Die van ons boven heeft nog nooit aan gestaan. En beneden alleen bij visite. ( was de handen in de keuken/badkamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb er geen onderbouwd wetenschappelijk antwoord op. Maar hoe vaak gebruik je het water uit het fonteintje bij het toilet? Beneden ( en boven?). Dit warmt uiteindelijk ook op dn staat stil toch?

Die van ons boven heeft nog nooit aan gestaan. En beneden alleen bij visite. ( was de handen in de keuken/badkamer).
Wat dacht je van een badkraan?

Geen sproeikop gebruiken maar eerst even water laten doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Dit zijn bij ons de loodgieter opties m.b.t. de keuken:
  • Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud, afgesplitst vanaf standaard koud € 428,00
  • Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud, € 656,00
  • Plaatsen van extra waterafvoer - elders in de keukenruimte € 717,00
  • Verplaatsen standaard spoelgedeelte; Warm - Afvoer - Koud € 250,00
  • Aanpassen vloerverwarming i.v.m. wijzigen contour keuken t.o.v. standaard € 250,00
Voor de stoomoven hebben we een extra wateraansluiting nodig, afvoer is niet nodig.
Welke stoomoven heb je dat afvoer niet nodig is?
Bij die van ons moet je toch echt het overtollige water kwijt (ook voor reinig programma).

En wat een prijzen. Ben blij dat wij het via de kruipruimte zelf konden doen voor drie tientjes aan materiaal en een tientje aan huur gereedschap. :X
Oh, en €150 voor boren van gaten met diamantboor, niet te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
@RubenVerweij helaas geen antwoord voor je maar ik deel wel in de malaise dat de kopersbegeleiding niks weet en zich verschuilt achter "de installateur" bij elke vraag. Bij ons kan de gekoppelde keukenzaak overigens wel een exacte raming geven van installatie kosten. Misschien is het een idee om je keuken daar te laten intekenen?

Ik heb zelf nog een andere vraag: Een paar pagina's terug ging het uitgebreid over scheurvorming in stucwerk in een nieuwbouwwoning. Op de wanden willen wij sowieso glad renovliesbehang. Voor het plafond vind ik vooral de V-naden niet fraai. Op foto's van eerdere woningen uit ons project lijken die om de 1.2 meter voor te komen, dus het zullen wel kanaalplaten zijn. In eerste instantie wilde ik het plafond laten stucen, maar ik schrik toch wel van de scheurvorming die gegarandeerd lijkt in een nieuwbouwhuis. Hoe zichtbaar zijn dat soort scheuren nou in de praktijk en hoeveel gedoe is het om die na een bepaalde periode te laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Tiuri schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:09:
@RubenVerweij helaas geen antwoord voor je maar ik deel wel in de malaise dat de kopersbegeleiding niks weet en zich verschuilt achter "de installateur" bij elke vraag. Bij ons kan de gekoppelde keukenzaak overigens wel een exacte raming geven van installatie kosten. Misschien is het een idee om je keuken daar te laten intekenen?

Ik heb zelf nog een andere vraag: Een paar pagina's terug ging het uitgebreid over scheurvorming in stucwerk in een nieuwbouwwoning. Op de wanden willen wij sowieso glad renovliesbehang. Voor het plafond vind ik vooral de V-naden niet fraai. Op foto's van eerdere woningen uit ons project lijken die om de 1.2 meter voor te komen, dus het zullen wel kanaalplaten zijn. In eerste instantie wilde ik het plafond laten stucen, maar ik schrik toch wel van de scheurvorming die gegarandeerd lijkt in een nieuwbouwhuis. Hoe zichtbaar zijn dat soort scheuren nou in de praktijk en hoeveel gedoe is het om die na een bepaalde periode te laten repareren?
Niet helemaal een antwoord op jouw vraag maar is een spanplafond wellicht een optie? Wij zitten met precies hetzelfde en zitten na te denken over een spanplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Onze Atag heeft ook stomen zonder afvoer, en ook zonder water aanvoer..
Tis altijd wel en dweil werk als het klaar is dat is wel een minpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Bij die van ons moet je toch echt het overtollige water kwijt (ook voor reinig programma).

En wat een prijzen. Ben blij dat wij het via de kruipruimte zelf konden doen voor drie tientjes aan materiaal en een tientje aan huur gereedschap. :X
Een Siemens HS958GED1.

Er is natuurlijk wel een afvoer mogelijk wanneer je het apparaat spoelt/ontkalkt, (middels een slang die je aansluit aan de binnenkant) maar de oven heeft geen vaste waterafvoer.

Wij kunnen eventueel zelf via de kruipruimte zorgen voor een extra wateraansluiting, maar ik denk dat we gewoon voor 2x afsplitsing van bestaande wateraanvoer gaan. (1 voor vaatwasser en 1 voor stoomoven, spoelgedeelte komt namelijk tussen beide apparaten)

Scheelt weer twee gaten door de vloer. We hebben bijvoorbeeld ook voor een buitenkraan gekozen, terwijl je zelf voor een fractie van de prijs ook een buitenkraan kunt realiseren.

[ Voor 26% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-01-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:58
Strider schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:03:
Is een doorstroomverwarmer dan niet handiger, ik had bij mij in de garage alleen koud water besteld en het plan was een doorstroomverwarmer te plaatsen gebruik het daar weinig, alleen even handen wassen af en toe. Nu hebben ze toch warmwater ernaartoe aangelegd vind ik prima heb er niet voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
vormulier schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Onze Atag heeft ook stomen zonder afvoer, en ook zonder water aanvoer..
Tis altijd wel en dweil werk als het klaar is dat is wel een minpuntje...
Doelde uiteraard op modellen met vaste water toevoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
Imperium schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag maar is een spanplafond wellicht een optie? Wij zitten met precies hetzelfde en zitten na te denken over een spanplafond.
In dit GoT topic ook voorbij zien komen, maar op basis van die reacties eigenlijk besloten dat dat geen optie is voor ons vanwege de genoemde nadelen: Stuccen of spuitwerk (plafond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenVerweij
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 09:01
Dank voor jullie reacties! De mogelijkheden, prijzen en omschrijvingen lopen nogal uiteen, maar het geeft een aardig idee. Ik vatte het even samen, wellicht heeft een ander er weer wat aan. Mochten er meer reacties volgen en wanneer ik de kosten van onze aannemer ontvang, zal ik deze bijwerken.

OptieKosten
Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud, afgesplitst vanaf standaard koud185 - 428
Plaatsen van extra koudwateraansluiting en afvoer435
Plaatsen van extra wateraansluiting; Koud240 - 656
Plaatsen van extra waterafvoer - elders in de keuken195 - 717
Verplaatsen standaard spoelgedeelte; Warm - Afvoer - Koud250 - 470
Aanpassen vloerverwarming i.v.m. wijzigen contour keuken t.o.v. standaard125 - 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Inderdaad, als je een zaag en een bahco kunt gebruiken ben je voor een habbekrats klaar. Je hoeft met een iets dieper aanrechtblad niet eens door je kruipruimte omdat er dan zat ruimte achter de kasten zit.

Tenzij je natuurlijk een kookeiland hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Inderdaad, als je een zaag en een bahco kunt gebruiken ben je voor een habbekrats klaar. Je hoeft met een iets dieper aanrechtblad niet eens door je kruipruimte omdat er dan zat ruimte achter de kasten zit.

Tenzij je natuurlijk een kookeiland hebt.
Bij ons zat de standaard locatie water midden in de keuken/eiland. Stoomoven zit aan de wand.
Als het in hetzelfde blok zit ben je inderdaad met een veertig euro inclusief huur Uponor perstang klaar (volgens mij was ik een kleine 12€ kwijt bij warmteservice voor vier uurtje huur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Sincere1983 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:31:
[...]

En mag ik vragen wat dat heeft gekost?

En de dichte trap kiezen we inderdaad ivm 2 kleine kinderen (en overigens ook voor een mogelijke trapkast).
Rond de 20k en veel stress in de planning, maar het resultaat is het waard voor ons.

Resultaat en nog iets later.

[ Voor 20% gewijzigd door millerman_sf op 12-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
millerman_sf schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Rond de 20k en veel stress in de planning, maar het resultaat is het waard voor ons.

Resultaat en nog iets later.
Prachtig, zeker met de panelen achter de wand.
Zie ik het goed dat jullie trap wel in de kamer uitkomt?

Onze trap zit in een hal en in dat licht vind ik jou aanpak wellicht wat gortig (hoe mooi het ook is).
Vind 20k wel echt heel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Yep, de trap zit op de begane grond en 1e verdieping midden in het zicht. Onze begane grond is keuken+eetkamer en op de eerste verdieping is de woonkamer. Dat was geen porum met die standaard vurenhouten trap. Daarom: voor de meesten zeker wat te gortig. Zeker als je trap achter een deur zit en ook al snel als je op de 1e verdieping alleen een overloop met slaapkamerdeuren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
millerman_sf schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:06:
Yep, de trap zit op de begane grond en 1e verdieping midden in het zicht. Onze begane grond is keuken+eetkamer en op de eerste verdieping is de woonkamer. Dat was geen porum met die standaard vurenhouten trap. Daarom: voor de meesten zeker wat te gortig. Zeker als je trap achter een deur zit en ook al snel als je op de 1e verdieping alleen een overloop met slaapkamerdeuren hebt.
Logische keuze dan, en nogmaals prachtig geworden!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of, als we kiezen voor een open trap variant, we de traptreden ook een cm of 5 van de wand kunnen houden zodat we achteraf ook zulke panelen kunnen plaatsen (maar dat is meer een vraag aan mezelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Je garage is 5-7 graden maar je hebt er wel een binnendeur in zitten naar je keuken toe?
Komt er dan niet ontiegelijk veel kou doorheen?

Bij ons - zelfde opzet - maar nog met buitendeur er tussen koelt het ook af naar 8 graden momenteel. Ik heb er alleen een bouwkacheltje neergezet want ben bang met 70% LV schimmels misschien wel kans krijgen.
De deur zelf sluit nog steeds goed genoeg af met de rubbers, dus als hij dicht is komt er geen voelbare kou door. Maar als je hem open laat staan omdat je even naar de bijkeuken loopt, dan voel je dat wel ja.

Wil eigenlijk nog een keer een muurtje maken tussen de bijkeuken en het bergingsdeel waar de fietsen staan. Dan kunnen we de bijkeuken wel warm stoken. Een van de vele klussen die 4 jaar na oplevering nog op de wensenlijst staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Is een extra CAT6/COAX ook mogelijk in het plafond? -> Dit is mogelijk met een pijpje uit het plafond. Er zit dan geen doos.

Dit antwoord kreeg ik van de kopersbegeleiding. Gaat een Ubiquiti Unifi Acces Point op het plafond dat wel lukken? Pijp vlak zagen aan het plafond en gewoon met plugjes de mounting bracket op het plafond schroeven of hoe ziet dat er precies uit?

EDIT: Zou moeten lukken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFQagcKJZymrKfgVWp1zo2xylcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiC1e358HWuvq2k8dUCViQXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door KerstRunner op 12-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
KerstRunner schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:10:
Is een extra CAT6/COAX ook mogelijk in het plafond? -> Dit is mogelijk met een pijpje uit het plafond. Er zit dan geen doos.

Dit antwoord kreeg ik van de kopersbegeleiding. Gaat een Ubiquiti Unifi Acces Point op het plafond dat wel lukken? Pijp vlak zagen aan het plafond en gewoon met plugjes de mounting bracket op het plafond schroeven of hoe ziet dat er precies uit?

[Afbeelding]
Ja hoor, gaat prima. Onder het mom: ik heb het zelf ook ;) .
Geen extra stugge kabel gebruiken want je moet een hoek van 90 graden maken namelijk. Dat gaat alleen met soepele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:58
Ik heb na veel pielen met een fieldconnector gewoon een lange oranje cat6 patchkabel besteld, aan een zijde de stekker eraf geknipt en deze door de buis gehaald,
. Zijde met de stekker in het accespoint (fieldconnector was toch eigenlijk te lang) andere zijde in het patchpanel gemonteerd dit ging prima. Scheelde me een hoop tijd uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
GeeMoney schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Ja hoor, gaat prima. Onder het mom: ik heb het zelf ook ;) .
Geen extra stugge kabel gebruiken want je moet een hoek van 90 graden maken namelijk. Dat gaat alleen met soepele kabel.
Buis is voorbedraad. Loze leidingen leveren ze niet. Natrekken zal ook wel niet kunnen ivm flexbuis. Hope for the best 🙏🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:26

tomtom901

Moderator General Chat
KerstRunner schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:10:

[Afbeelding]
Zonde, doos is het makkelijkst want die schroefgaten komen overeen met mounting bracket. Zou toch nog een keer vragen of je iets voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
tomtom901 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Zonde, doos is het makkelijkst want die schroefgaten komen overeen met mounting bracket. Zou toch nog een keer vragen of je iets voor elkaar kan krijgen.
Goeie grap _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Iemand die enige indicatie kan geven hoe snel onderstaande termijnen er door heen zullen gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GqHbnRKDVx7qJnxV346XvpRI_4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mZp1jhadDwn52Zr1VyPTAU1r.png?f=user_large

Start is circa Maart dit jaar...Als ze pak hem beet een jaar nodig hebben tot oplevering...Wat kan ik dan ongeveer verwachten qua termijnen dit jaar? Ben van plan om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te gaan vullen, maar vind het lastig om in te schatten hoeveel rente ik dit jaar ga betalen.

Zat zelf aan te denken om te rekenen met gemiddeld 37,5% over het jaar. Eerste deel van het jaar is nog 0 natuurlijk en vermoed dat het grootste deel van de ruwbouw eind van dit jaar wel klaar zal zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Een voorlopige aanslag kun je beter te laag dan te hoog inschatten. Het wordt in de aanslag gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:49
nooberke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:22:
Iemand die enige indicatie kan geven hoe snel onderstaande termijnen er door heen zullen gaan?

[Afbeelding]

Start is circa Maart dit jaar...Als ze pak hem beet een jaar nodig hebben tot oplevering...Wat kan ik dan ongeveer verwachten qua termijnen dit jaar? Ben van plan om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te gaan vullen, maar vind het lastig om in te schatten hoeveel rente ik dit jaar ga betalen.

Zat zelf aan te denken om te rekenen met gemiddeld 37,5% over het jaar. Eerste deel van het jaar is nog 0 natuurlijk en vermoed dat het grootste deel van de ruwbouw eind van dit jaar wel klaar zal zijn?
Op basis van je termijnen waarschijnlijk geen prefab? Kalkzandsteenblokken? Bij ons startte het in maart (project van 30 woningen via traditionele bouw/kalkzandsteen blokken) en dat ging best rap. Vorige week de termijn voor het waterdichte dak gekregen.

Wij hebben ook een spaarpotje gemaakt van de voorlopige teruggave en nu een leuk potje voor de dubbele lasten, helaas is het rente depot inmiddels leeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hebben er al mensen na oplevering een kamerindeling met opslag bovenin (niet echt vliering te noemen imho) op zolder gerealiseerd? Buiten de bouw om.

Wordt bij ons binnenkort een dakkapel geplaatst en wilde gelijk kijken hoe we de vrij grote loze ruimte beter kunnen indelen.

Onderstaande is al aanwezig:
WD/WM in kast, linksbovenin.
Sauna en muurtje (rode lijn onder sauna)
Kozijn en afdichting trap (bruin) > hoogte 2300mm
Dakkapel is in aantocht

Dacht er zelf aan om de muur vanaf het kozijn onder waskast een stukje door te laten lopen en dan naar onder zodat deze uitkomt ter hoogte van het muurtje van de technische ruimte. (rode lijnen).
Alternatief is nog een hap uit de ruimte eronder nemen, zodat de technische ruimte niet via de nieuwe ruimte benaderd hoeft te worden (roze lijn). Met roze lijn zou de kamer nog steeds op circa 10m² uitkomen (met dakkapel ook bijna overal loophoogte).

Dan deel groen (of doortrekken met geel) als "vliering"/opslag, tot de hoogtegrens van 2600mm. Ramen zitten helaas net in het midden, de enkele minuten die je in de wasruimte verblijft overleven we wel zonder raam. Hiermee heeft de nieuwe ruimte (wat in de toekomst slaapverblijf wordt) een behoorlijke partij ramen (5x in dakkapel en 2x in zijgevel).

Raam komt tot max. 2300mm, daarboven zouden balken kunnen gok ik. Technische ruimte is een voorzetwandje van gipsplaat. Zullen balken doorheen moeten voor de draagconstructie indien voor de gele optie gekozen wordt.

Uitblaasventiel moet dan ook omgedraaid worden naar inblaas en een nieuw uitblaasventiel worden aangesloten voor de "wasruimte".

Zijn er eventueel andere indelingen die jullie aanraden of deel van bovenstaande dat afgeraden wordt?
Wordt t.z.t. uitgevoerd door derden, wil al e.e.a. uitzoeken naar mogelijkheden/indelingen.

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 14-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MisterX333 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Op basis van je termijnen waarschijnlijk geen prefab? Kalkzandsteenblokken? Bij ons startte het in maart (project van 30 woningen via traditionele bouw/kalkzandsteen blokken) en dat ging best rap. Vorige week de termijn voor het waterdichte dak gekregen.

Wij hebben ook een spaarpotje gemaakt van de voorlopige teruggave en nu een leuk potje voor de dubbele lasten, helaas is het rente depot inmiddels leeg. :+
Kalkzandsteen inderdaad! Die voortgang matcht ook wel ongeveer met mijn inschatting.

De teruggave heb ik voor de cash-flow niet nodig, maar gezien de hoeveelheid rente die ik dit jaar ga betalen lijkt het mij verstandig. Ook op een spaarrekening levert het nog wat klein geld op :)

Denk dat ik er wat minder autistisch mee om moet gaan en gewoon een globale schatting moet maken. Bijstellen kan altijd nog en heel exact bepalen van veel zaken is toch al lastig nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Pfff. hier was in de badkamer een tegel gescheurd. 5 jaar na oplevering. Ik kan dat allemaal zelf wel maken, maar de tegelzaak was altijd heel netjes, dus ik dacht, ik meld het bij de aannemer.

Inmiddels zijn de tegelzetters al de hele dag bezig, hebben ze 10 tegels gesloopt en zijn ze voorlopig nog niet klaar. Ze krijgen het niet voor elkaar om gewoon 1 tegel er zonder schade uit te halen. Steeds tikken ze de tegels ernaast aan en dan moeten er nog meer uit. Om gek van te worden.

Ik had het beter zelf kunnen doen. Dan was het al 10 keer klaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ook mijn ervaring is: Als je iets laat repareren, ga je er zelden netto op vooruit.

Overigens niks ten nadele van de vakmensen. Waar wordt gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

nooberke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Kalkzandsteen inderdaad! Die voortgang matcht ook wel ongeveer met mijn inschatting.

De teruggave heb ik voor de cash-flow niet nodig, maar gezien de hoeveelheid rente die ik dit jaar ga betalen lijkt het mij verstandig. Ook op een spaarrekening levert het nog wat klein geld op :)

Denk dat ik er wat minder autistisch mee om moet gaan en gewoon een globale schatting moet maken. Bijstellen kan altijd nog en heel exact bepalen van veel zaken is toch al lastig nu.
De start van de bouw van onze woning is gepland voor eind maart. Binnenspouwbladen worden uitgevoerd in kalkzandsteen elementen. De aanneemsom bestaat uit 9 termijnen.

Ik twijfel om een voorlopige aanslag in te gaan vullen, maar zag tot nu toe eigenlijk niet zo goed in waarom? Doe je het puur voor wat rente?

Mijn gedachten tot nu toe is dat het geld uiteindelijk na belastingaangifte op onze rekening terecht komt en tegen die tijd kunnen we het mooi gebruiken om de spaarrekening weer wat aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Dj-sannieboy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:03:
[...]

De start van de bouw van onze woning is gepland voor eind maart. Binnenspouwbladen worden uitgevoerd in kalkzandsteen elementen. De aanneemsom bestaat uit 9 termijnen.

Ik twijfel om een voorlopige aanslag in te gaan vullen, maar zag tot nu toe eigenlijk niet zo goed in waarom? Doe je het puur voor wat rente?

Mijn gedachten tot nu toe is dat het geld uiteindelijk na belastingaangifte op onze rekening terecht komt en tegen die tijd kunnen we het mooi gebruiken om de spaarrekening weer wat aan te vullen.
Uiteindelijk doe ik het puur voor de rente ja, ook lijkt het mij gevoelsmatig prettiger om maandelijks al wat terug te krijgen omdat je dan minder snel tegen het issue aanloopt dat je moet gaan interen door de (drie)dubbele maandlasten.

Overigens ga ik ook in 2025 naar de notaris, daardoor is de teruggave nog wat hoger dan enkel de hypotheekrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

nooberke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Uiteindelijk doe ik het puur voor de rente ja, ook lijkt het mij gevoelsmatig prettiger om maandelijks al wat terug te krijgen omdat je dan minder snel tegen het issue aanloopt dat je moet gaan interen door de (drie)dubbele maandlasten.

Overigens ga ik ook in 2025 naar de notaris, daardoor is de teruggave nog wat hoger dan enkel de hypotheekrente.
Wij zijn zelf in oktober al naar de notaris geweest, dus hebben al dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:45:
Ook mijn ervaring is: Als je iets laat repareren, ga je er zelden netto op vooruit.

Overigens niks ten nadele van de vakmensen. Waar wordt gewerkt...
Ze hebben uiteindelijk ruim 12 tegels vervangen, de tegels die zijn blijven zitten hebben slijpsporen, raamfolie is beschadigd, afwerkprofiel heeft deuken. Je wordt er moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ze hebben uiteindelijk ruim 12 tegels vervangen, de tegels die zijn blijven zitten hebben slijpsporen, raamfolie is beschadigd, afwerkprofiel heeft deuken. Je wordt er moedeloos van.
Maar de gescheurde tegel is gerepareerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndo9SSiZM1UTWJyswAjSBUBw3jM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tcFzSHEnLHfxnAXqhW5ntYiC.png?f=user_large

Vloerverwarming op zolder is alleen mogelijk i.c.m. met een zolderindeling (goedkoopste is 4950 euro). Zolderindeling betekend een niet geïsoleerd wandje met deur, extra lichtpunt en lichtschakelaar.

Die wilde ik eigenlijk zelf gaan plaatsen... Maar dan ook geen vloerverwarming... Ik ben dit zo beu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQcegSjtiEgFpv1i5SCqvXvuD1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YE55MtVn1DNaYuoU6vsXdJXK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 13-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
KerstRunner schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:51:
[Afbeelding]

Vloerverwarming op zolder is alleen mogelijk i.c.m. met een zolderindeling (goedkoopste is 4950 euro). Zolderindeling betekend een niet geïsoleerd wandje met deur, extra lichtpunt en lichtschakelaar.

Die wilde ik eigenlijk zelf gaan plaatsen... Maar dan ook geen vloerverwarming... Ik ben dit zo beu...

[Afbeelding]
Kunt vloerverwarming ook achteraf laten infrezen. Hebben wij in onze huidige woning laten doen.

Bij de buren waren ze het vergeten heeft de aannemer het zelf achteraf ingefreest .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
perspectivebass schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Kunt vloerverwarming ook achteraf laten infrezen. Hebben wij in onze huidige woning laten doen.

Bij de buren waren ze het vergeten heeft de aannemer het zelf achteraf ingefreest .
Maar hoe kom je dan met warm water bij die vloerverwarming? Heeft je vloerverwarming verdeler daar nog ruimte voor? En hoe zit het met je thermostaat? Heb je dan ook een zone-regelaar? En heeft de warmtepomp dan wel voldoende capaciteit om ook deze ruimte te verwarmen? Allemaal vragen die dan bij me opkomen die me voor een paar duizend euro best ingewikkeld lijken om zelf op te lossen.

Bij ons is er op dit moment 0 reden om de zolder in te delen (geen kinderen), maar mogelijk ooit in de toekomst wel. Ik vind het met de moderne verwarmingssystemen toch wel behoorlijk ingewikkeld om dit achteraf goed te realiseren dus neig er toch maar naar om ook op zolder vloerverwarming te realiseren (en die vloerverwarming van de zolder kan ik dan ook nog wat gebruiken om de slaapkamers te koelen in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Heutink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:20

j4y

Janpietertje89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Maar hoe kom je dan met warm water bij die vloerverwarming? Heeft je vloerverwarming verdeler daar nog ruimte voor? En hoe zit het met je thermostaat? Heb je dan ook een zone-regelaar? En heeft de warmtepomp dan wel voldoende capaciteit om ook deze ruimte te verwarmen?
In ons geval 2x mee te maken gehad vonden wij ook heel spannend allemaal maar viel achteraf erg mee. We hadden casco badkamer waardoor vloerverwarming niet werd aangelegd. De installateur van de badkamer heeft een uitbreidingsblokje geplaatst op de verdeler voor de extra groep. Geen regeling, loopt altijd mee als er warmte komt naar de verdeler van de overloop.

En vloerverwarming laten frezen in de garage/berging. Daar hebben ze een losse verdeler geplaatst. Deze is aangesloten op een extra leiding via een T-stuk voor de verdeler van de beneden verdieping. Hier ook geen regeling, als de woonkamer aan gaat wordt de berging ook verwarmd. Zoiets zou je denk ik ook voor de zolder kunnen doen. Meestal zit er een verdeler op de overloop in een hoek. Daar een splitsing maken en een klein koofje naar het plafond en daar doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Bij mij lag de vloerverwarming standaard al op zolder maar de indeling (paar gipsplaten wandjes en een deur) was 6000 Euro extra, de winst komt uit de opties zoals al vaak gemeld hier in het topic... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16
Bij ons was een paar gipsplaten wandjes + extra kozijn en deur €1000. Vond dat nog best oké, gelukkig!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
mkrmr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Bij mij lag de vloerverwarming standaard al op zolder maar de indeling (paar gipsplaten wandjes en een deur) was 6000 Euro extra, de winst komt uit de opties zoals al vaak gemeld hier in het topic... |:(
Bij ons kreeg je er naast het wandje nog ventilatie, 2 stopcontacten en een lamp bij voor “slechts” 8960 euro 😅
Pagina: 1 ... 328 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.