Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

nooberke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:22:
Iemand die enige indicatie kan geven hoe snel onderstaande termijnen er door heen zullen gaan?

[Afbeelding]

Start is circa Maart dit jaar...Als ze pak hem beet een jaar nodig hebben tot oplevering...Wat kan ik dan ongeveer verwachten qua termijnen dit jaar? Ben van plan om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te gaan vullen, maar vind het lastig om in te schatten hoeveel rente ik dit jaar ga betalen.

Zat zelf aan te denken om te rekenen met gemiddeld 37,5% over het jaar. Eerste deel van het jaar is nog 0 natuurlijk en vermoed dat het grootste deel van de ruwbouw eind van dit jaar wel klaar zal zijn?
Bij ons heeft de bouw van 32 woningen van start tot oplevering eerste woningen ongeveer een jaar geduurd. Na de grondtermijn was het even rustig, maar daarna ging het tot termijn 6 vrij snel.

Maak zelf geen gebruik van voorlopige teruggaaf dus daar kan ik niks over zeggen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
LuPo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:01:
Bij ons was een paar gipsplaten wandjes + extra kozijn en deur €1000. Vond dat nog best oké, gelukkig!
hele mooie prijs. Daar kun je het zelf bijna niet voor inkopen en doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 13-01-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:37
Van de Klok Bouw

[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 13-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Maar we gaan dus denk ik voor een airco op zolder. Wandje doen we zelf wel. Ga geen 8000 euro betalen voor een wandje, deur en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Farmerwood schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:37:
[...]

De deur zelf sluit nog steeds goed genoeg af met de rubbers, dus als hij dicht is komt er geen voelbare kou door. Maar als je hem open laat staan omdat je even naar de bijkeuken loopt, dan voel je dat wel ja.

Wil eigenlijk nog een keer een muurtje maken tussen de bijkeuken en het bergingsdeel waar de fietsen staan. Dan kunnen we de bijkeuken wel warm stoken. Een van de vele klussen die 4 jaar na oplevering nog op de wensenlijst staat. :+
Bij ons was isolatie van de garage verplicht als we een tussendeur wilde hebben. Uiteindelijk niet gedaan.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Toch ook even de vraag hier stellen:
Wij zijn voor ons nieuwbouwhuis aan het kijken voor een cinewall/tv wandkast.
Nu zijn hier vrij veel varianten op maar de voorkeur gaat uit naar een echte kast.
Waar moet ik hier nou met name rekening bij houden?
De kast zal een meter of 4 moeten zijn, kamerhoog, met sfeerhaard en wat nissen en opbergruimte.
Ik zie hier ook verschillende materialen in, mdf, fineer, eiken etc

Zijn er hier mensen met ervaringen met een van de vele leveranciers en kan iemand die delen (mag via pb)? Of wellicht iemand een goede interieurbouwer in regio Tilburg - Den bosch - Eindhoven die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:43
m-vw schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Bij ons heeft de bouw van 32 woningen van start tot oplevering eerste woningen ongeveer een jaar geduurd. Na de grondtermijn was het even rustig, maar daarna ging het tot termijn 6 vrij snel.

Maak zelf geen gebruik van voorlopige teruggaaf dus daar kan ik niks over zeggen.
Werd vooraf ook aangegeven dat het ongeveer een jaar zou duren of werd dit ruimer ingeschat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Source90 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:51:
Hebben er al mensen na oplevering een kamerindeling met opslag bovenin (niet echt vide te noemen imho) op zolder gerealiseerd? Buiten de bouw om.

Wordt bij ons binnenkort een dakkapel geplaatst en wilde gelijk kijken hoe we de vrij grote loze ruimte beter kunnen indelen.

Onderstaande is al aanwezig:
WD/WM in kast, linksbovenin.
Sauna en muurtje (rode lijn onder sauna)
Kozijn en afdichting trap (bruin) > hoogte 2300mm
Dakkapel is in aantocht

Dacht er zelf aan om de muur vanaf het kozijn onder waskast een stukje door te laten lopen en dan naar onder zodat deze uitkomt ter hoogte van het muurtje van de technische ruimte. (rode lijnen).
Alternatief is nog een hap uit de ruimte eronder nemen, zodat de technische ruimte niet via de nieuwe ruimte benaderd hoeft te worden (roze lijn). Met roze lijn zou de kamer nog steeds op circa 10m² uitkomen (met dakkapel ook bijna overal loophoogte).

Dan deel groen (of doortrekken met geel) als "vide"/opslag, tot de hoogtegrens van 2600mm. Ramen zitten helaas net in het midden, de enkele minuten die je in de wasruimte verblijft overleven we wel zonder raam. Hiermee heeft de nieuwe ruimte (wat in de toekomst slaapverblijf wordt) een behoorlijke partij ramen (5x in dakkapel en 2x in zijgevel).

Raam komt tot max. 2300mm, daarboven zouden balken kunnen gok ik. Technische ruimte is een voorzetwandje van gipsplaat. Zullen balken doorheen moeten voor de draagconstructie van de vide indien voor de gele optie gekozen wordt.

Uitblaasventiel moet dan ook omgedraaid worden naar inblaas en een nieuw uitblaasventiel worden aangesloten voor de "wasruimte".

Zijn er eventueel andere indelingen die jullie aanraden of deel van bovenstaande dat afgeraden wordt?
Wordt t.z.t. uitgevoerd door derden, wil al e.e.a. uitzoeken naar mogelijkheden/indelingen.

***members only***
Pfff.. wat rommelig / inefficient.

Ik zou voor de kamer 1 muur van boven naar beneden doen. Ongeveer ter plekke van de rechter pijl naast 4230 (even uitmeten met dakkapel)
De sauna deur kan niet zo open lijkt mij, door schuine dak. Die kan beter aan de kan van de overloop.
WM/WD zou ik naast de technische ruimte doen. (ook veel minder leidingen)

Lijkt mij makkelijker, minder werk, strakker en efficienter.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Loft schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Pfff.. wat rommelig / inefficient.

Ik zou voor de kamer 1 muur van boven naar beneden doen. Ongeveer ter plekke van de rechter pijl naast 4230 (even uitmeten met dakkapel)
De sauna deur kan niet zo open lijkt mij, door schuine dak. Die kan beter aan de kan van de overloop.
WM/WD zou ik naast de technische ruimte doen. (ook veel minder leidingen)

Lijkt mij makkelijker, minder werk, strakker en efficienter.
Sauna, wasmachine en droger staan er al en de deur kan prima open :) (gaat in rap tempo omhoog. Bij het knieschot is het 150, bij de WM al 2 meter). Deur van de sauna is ook niet heel hoog.

Lijkt mij echter totaal niet logisch om een muur midden in (het raamkozijn van) een dakkapel uit te laten komen, maar ik ga eens voorbeelden daarvan zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/59/0f/16/590f169a5d803b8cf5332baa5e953ce1.jpg

Helaas is het raam aan de gevel heel onhandig geplaatst, voor het maken van een scheiding. De rode lijn zou een enkele inkeping betekenen, echter is de technische ruimte dan enkel middels een potentiële slaapkamer bereikbaar, ook niet ideaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 13-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Source90 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Sauna, wasmachine en droger staan er al en de deur kan prima open :)
Lijkt mij echter totaal niet logisch om een muur midden in (het raamkozijn van) een dakkapel uit te laten komen, maar ik ga eens voorbeelden daarvan zoeken.
[Afbeelding]

Helaas is het raam aan de gevel heel onhandig geplaatst, voor het maken van een scheiding. De rode lijn zou een enkele inkeping betekenen, echter is de technische ruimte dan enkel middels een potentiële slaapkamer bereikbaar, ook niet ideaal.
Ah.. Wist ik niet / niet goed gelezen dat WM/WD en sauna er al staan.
Top, dat de deur open kan, wel zo fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Source90 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Sauna, wasmachine en droger staan er al en de deur kan prima open :) (gaat in rap tempo omhoog. Bij het knieschot is het 150, bij de WM al 2 meter). Deur van de sauna is ook niet heel hoog.

[Afbeelding]

Ja, dat raam is van binnenuit redenerend inderdaad lastig. Van buiten zo te zien wel netjes in het midden.
Is het mogenlijk of wenselijk om de WM/WD te verplaatsen?

Lastig indelen zo. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Loft schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:43:
[...]

Ah.. Wist ik niet / niet goed gelezen dat WM/WD en sauna er al staan.
Top, dat de deur open kan, wel zo fijn ;)
Desalniettemin sta ik open voor andere ideeën, door die raampartij kom ik zelf gewoon niet lekker uit met mijn kladjes!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zou inderdaad de wasmachine/droger kunnen verplaatsen en wat goochelen met de afvoer (gele ster). Goochelen omdat de aannemer het voldoende vond om 30 (30!) mm te gebruiken voor de WTW/warmtepomp. Daar wil je geen wasmachine doorheen, mijns inziens. De afvoer voor wasmachine zit op de plek waar hij nu staat. Watertoevoer kan ik wel aftakken van de leiding voor de warmtepomp.

Alleen zit ik dan weer met de dakkapel. Met 420 breedte komen er 4 ramen in. Met de scheidingslijn enigszins in het midden (zodat de saunadeur nog open kan), kom je nevernooit in het midden uit. Dan zal er ook apart uitzien vanuit buiten. Worden dat twee kleine raampjes, één grote (aan TR kant). Ik wil de kamerscheiding ook pas maken als de dakkapel er is, zal allemaal vanaf tekening moeten.

Plus dat de dakkapel met kunststof kozijnen wordt uitgerust, geen idee hoe mooi dat wordt als je daar een (enigszins licht/geluidsdichte) wand op wilt aansluiten?

Met de optie (rode lijn) om vanaf het kozijn van de zijgevel (wel hout, iets bewerkelijker), naar de overkant te gaan, kom je ook niet uit. Zal wat dat betreft altijd een "knikje" in de muur zitten. Met die optie wordt de kamer zelf ook aardig klein en de wasruimte onnodig groot.

Weer een ander alternatief zou zijn om de technische ruimte te vergoten en daar de wasmachine/droger in te zetten (nog steeds het afvoer-puntje). en dan een "hok" te maken (zie paars), heeft dan zelfs een raam vanuit de dakkapel. Dan is het overige een behoorlijke slaapkamer met ramen aan zowel noord als oost.. Alleen wel een in-room sauna :')

Krijg er een punthoofd van haha 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 13-01-2025 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Source90 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:51:
Hebben er al mensen na oplevering een kamerindeling met opslag bovenin (niet echt vide te noemen imho) op zolder gerealiseerd? Buiten de bouw om.

Wordt bij ons binnenkort een dakkapel geplaatst en wilde gelijk kijken hoe we de vrij grote loze ruimte beter kunnen indelen.

Onderstaande is al aanwezig:
WD/WM in kast, linksbovenin.
Sauna en muurtje (rode lijn onder sauna)
Kozijn en afdichting trap (bruin) > hoogte 2300mm
Dakkapel is in aantocht

Dacht er zelf aan om de muur vanaf het kozijn onder waskast een stukje door te laten lopen en dan naar onder zodat deze uitkomt ter hoogte van het muurtje van de technische ruimte. (rode lijnen).
Alternatief is nog een hap uit de ruimte eronder nemen, zodat de technische ruimte niet via de nieuwe ruimte benaderd hoeft te worden (roze lijn). Met roze lijn zou de kamer nog steeds op circa 10m² uitkomen (met dakkapel ook bijna overal loophoogte).

Dan deel groen (of doortrekken met geel) als "vide"/opslag, tot de hoogtegrens van 2600mm. Ramen zitten helaas net in het midden, de enkele minuten die je in de wasruimte verblijft overleven we wel zonder raam. Hiermee heeft de nieuwe ruimte (wat in de toekomst slaapverblijf wordt) een behoorlijke partij ramen (5x in dakkapel en 2x in zijgevel).

Raam komt tot max. 2300mm, daarboven zouden balken kunnen gok ik. Technische ruimte is een voorzetwandje van gipsplaat. Zullen balken doorheen moeten voor de draagconstructie van de vide indien voor de gele optie gekozen wordt.

Uitblaasventiel moet dan ook omgedraaid worden naar inblaas en een nieuw uitblaasventiel worden aangesloten voor de "wasruimte".

Zijn er eventueel andere indelingen die jullie aanraden of deel van bovenstaande dat afgeraden wordt?
Wordt t.z.t. uitgevoerd door derden, wil al e.e.a. uitzoeken naar mogelijkheden/indelingen.

***members only***
In ons vorige nieuwbouw huis was de zolder ook 1 grote open ruimte met de nok op iets van 5,7m.
Daar hebben wij toen direct na de oplevering 2 stalen H profiel balken van 5+ meter tussen de 2 prefab beton muren laten plaatsen door een staalbedrijf.
Tussen de 2 stalen H balken daarna zelf houten balken geplaatst, bovenkant afgewerkt met OSB, isolatie tussen de balken, ragels en gipsplaten aan de onderkant.
Via een vlizotrap bereikbaar.
De verdere indeling en plaatsen van wanden zijn daarna gedaan, aangezien de gehele vliering zelfdragend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:36
Sincere1983 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:50:
Toch ook even de vraag hier stellen:
Wij zijn voor ons nieuwbouwhuis aan het kijken voor een cinewall/tv wandkast.
Nu zijn hier vrij veel varianten op maar de voorkeur gaat uit naar een echte kast.
Waar moet ik hier nou met name rekening bij houden?
De kast zal een meter of 4 moeten zijn, kamerhoog, met sfeerhaard en wat nissen en opbergruimte.
Ik zie hier ook verschillende materialen in, mdf, fineer, eiken etc

Zijn er hier mensen met ervaringen met een van de vele leveranciers en kan iemand die delen (mag via pb)? Of wellicht iemand een goede interieurbouwer in regio Tilburg - Den bosch - Eindhoven die dit doet?
Mocht je het als een kast willen dan zul je toch snel op maatwerk uitkomen. Wij hebben ook naar een maatwerk kast gekeken voor de tv. Bij ons zou die 3,5 meter zijn, en afhankelijk van welk materiaal lag de prijs tussen de 7500 en 9000. Wij zijn daarvoor bij interieurbouw Voermans in Dongen gaan kijken. Ervaring daar was erg positief. Over het resultaat kan ik nog niks delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

De zytholoog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Werd vooraf ook aangegeven dat het ongeveer een jaar zou duren of werd dit ruimer ingeschat?
Dit was ook de inschatting.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dabuh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:14:
[...]

Mocht je het als een kast willen dan zul je toch snel op maatwerk uitkomen. Wij hebben ook naar een maatwerk kast gekeken voor de tv. Bij ons zou die 3,5 meter zijn, en afhankelijk van welk materiaal lag de prijs tussen de 7500 en 9000. Wij zijn daarvoor bij interieurbouw Voermans in Dongen gaan kijken. Ervaring daar was erg positief. Over het resultaat kan ik nog niks delen.
Dat is goed in de richting. Kan je wellicht meer info delen van de wand die ze voor jullie gaan maken/aangeboden hebben? Wellicht een tekening?
Of zijn jullie niet tot opdracht over gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dabuh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:14:
[...]

Dit is een prijs die geldt ook voor andere kasten. Wij hebben gekeken voor een op maat gemaakte kledingkast van 3,6m (b) x 2,6m (h) en wij kregen ook prijzen van €7500-€8000.

Wat mij daarbij opviel was dat vooral zaken als lades erg aantikken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
m-vw schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Dit is een prijs die geldt ook voor andere kasten. Wij hebben gekeken voor een op maat gemaakte kledingkast van 3,6m (b) x 2,6m (h) en wij kregen ook prijzen van €7500-€8000.

Wat mij daarbij opviel was dat vooral zaken als lades erg aantikken.
Ik kan me ergens wel degelijk inbeelden dat er verschillen zitten tussen een uitgebreide IKEA Pax kast en een op maat gemaakte kast. Maar voor 1500 euro heb je echt het neusje van de zalm onder de IKEA Pax kasten, wat rechtvaardigt de ruim 500% meer die je hier voor betaald?

Voor nu ben ik van plan zelf een IKEA kast in te bouwen. Tenzij mij hier het tegendeel bewezen kan worden..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3iyhv7D9Op6WbczsYLR6t-L0RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxYesM0aXU2JIHWefYv8E25H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door KerstRunner op 14-01-2025 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoov
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08
Een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze, maatwerk of ikea etc.
Als ik de berichten hierboven had gelezen had ik waarschijnlijk niet eens een prijsopgave gedaan dus om anderen wat gerust te stellen.

Die maatwerk prijzen lopen blijkbaar uiteen. Wij hebben maatwerk kasten voor de inloopkast, een ruim 6m lange plafond hoge kast in de woonkamer en een tv meubel van 2,40m. Door de grote van de order hebben we wel wat korting gekregen maar die prijzen liggen ruim onder wat ik hierboven lees.

Je kunt de prijs aardig op laten lopen door specifieke wensen natuurlijk. Bij ons zat er ook een groot prijsverschil tussen de interieurbouwers.

Het was nog steeds een stuk duurder dan ikea of iets dergelijks maar ik ben er nog iedere dag blij mee en mensen die het huis voor de eerste keer zien beginnen er ook altijd over, er zijn inmiddels al vrienden die hierdoor ook een maatkast hebben laten bouwen omdat ze het zo mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

KerstRunner schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:15:
[...]

Ik kan me ergens wel degelijk inbeelden dat er verschillen zitten tussen een uitgebreide IKEA Pax kast en een op maat gemaakte kast. Maar voor 1500 euro heb je echt het neusje van de zalm onder de IKEA Pax kasten, wat rechtvaardigt de ruim 500% meer die je hier voor betaald?

Voor nu ben ik van plan zelf een IKEA kast in te bouwen. Tenzij mij hier het tegendeel bewezen kan worden..
[Afbeelding]
Behalve de materiaalkeuze zitten er ook meer manuren in maatwerk:

- Eerste gesprek om wensen te bespreken
- Inmeten
- Tekenen
- Fabricage onderdelen
- Transport
- Montage

Dat is een iets ander proces dan 1 miljoen keer hetzelfde plankje of wandpaneel uit de fabriek laten rollen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
m-vw schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:27:
[...]

- Inmeten
- Tekenen
- Fabricage onderdelen
- Transport
- Montage

Dat is een iets ander proces dan 1 miljoen keer hetzelfde plankje of wandpaneel uit de fabriek laten rollen.
Ik begrijp het concept wel waarom de IKEA goedkoper is dan een interieurbouwer...

De vraag was meer welke meerwaarde rechtvaardigt dit prijsverschil voor de eindgebruiker, denk aan tastbaar kwaliteitsverschil, levensduur, uitstraling? Word het wooncomfort er degelijk door verhoogt of is het voornamelijk een stukje voor het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
m-vw schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:27:
[...]

- Inmeten
- Tekenen
- Fabricage onderdelen
- Transport
- Montage

Goed vakmanschap is zeker zijn geld waard natuurlijk.. waar ik persoonlijk tegen aan liep is al die online kasten boeren waar je je kast bij elkaar kan klikken het uit een CNC komt rollen en dan nog 4K moet kosten...

Voor onze nieuwbouw heb ik zelf de kasten gemaakt, ingemeten, 3d getekend, net hout besteld direct op maat gezaagd en dan zelf gaten boren, monteren en afwerken.

Dit is wel iets waar je tijd voor moet hebben / dan wel zin / dan wel de skills om het te kunnen maar ook zeker de moeite waard. wij zijn er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
KerstRunner schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Ik begrijp het concept wel waarom de IKEA goedkoper is dan een interieurbouwer...

De vraag was meer welke meerwaarde rechtvaardigt dit prijsverschil voor de eindgebruiker, denk aan tastbaar kwaliteitsverschil, levensduur, uitstraling? Word het wooncomfort er degelijk door verhoogt of is het voornamelijk een stukje voor het oog?
Je hebt de meeste meerwaarde punten wel te pakken maar het is persoonlijk natuurlijk!
Het is als je een goede bouwer hebt echt wel merkbaar beter/mooier en het oogt ook wel strak als het mooi in het intereur past.

Dus het prijs verschil kan het zeker wel waard zijn, al zitten er grove uitschieters tussen qua prijs (al is alles duurder geworden natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
[...]

Interieurbouwer hier, zit er een wezenlijk verschil tussen kasten van een interieurbouwer of dat van de IKEA, nee, kort door de bocht valt dat wel mee, immers is het beide een kast van melamine.
Ben je zelf handig, ga lekker lopen klooien met Pax kasten en haal daar je voordeel uit.

Ben je niet zo handig, heeft je woning rare vormen, wil je eens wat anders dan anders en heb je budget, dan kies je voor een interieurbouwer, daarvoor heet het ook maatwerk meubilair.
Ook kan je natuurlijk bij de Pax kasten veel accessoires kiezen, moet je nagaan wat je bij een maatwerkmeubel kan kiezen.
En wat dacht je van maatvoering? Een interieurbouwer hoeft zich niet te houden aan de vaste maten en kunnen flexibel hiermee omgaan, wil jij bijvoorbeeld een kast van 657,3mm breed omdat dat beter past? No problem, maar je wilt je lades ook zo breed? Geen probleem, maken we ze in die maat.

Wel durf ik te stellen dat de maatwerkkast er wat beter in komt te staan dan een IKEA kast, en vooral ook wat steviger.

En qua prijs zal je nooit aan de prijs van een seriematige Pax kast komen, maar voor elk budget is er wel wat te maken.

Idem geldt natuurlijk ook voor keukens van een willekeurige keukenboer tegenover een interieurbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 20:11
Janpietertje89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Maar hoe kom je dan met warm water bij die vloerverwarming? Heeft je vloerverwarming verdeler daar nog ruimte voor? En hoe zit het met je thermostaat? Heb je dan ook een zone-regelaar? En heeft de warmtepomp dan wel voldoende capaciteit om ook deze ruimte te verwarmen? Allemaal vragen die dan bij me opkomen die me voor een paar duizend euro best ingewikkeld lijken om zelf op te lossen.

Bij ons is er op dit moment 0 reden om de zolder in te delen (geen kinderen), maar mogelijk ooit in de toekomst wel. Ik vind het met de moderne verwarmingssystemen toch wel behoorlijk ingewikkeld om dit achteraf goed te realiseren dus neig er toch maar naar om ook op zolder vloerverwarming te realiseren (en die vloerverwarming van de zolder kan ik dan ook nog wat gebruiken om de slaapkamers te koelen in de zomer).
Bij ons staat de verdeler voor de 1e verdieping op de 2e verdieping. Ik heb toen de oude verdeler laten weghalen en is een nieuwe verdeler meer groepen voor terug gezet. In ons huidige huis hebben we geen zone regeling, en maar één thermosstaat in de woonkamer, dus was niet echt van toepassing, maar kan mij niet voorstellen dat je zone regeling niet uit zou kunnen breiden, zijn bij mij weten ook modulaire elementen.

Capaciteit van de warmtepomp kan natuurlijk een probleem zijn, maar in ons huidige project heeft iedereen exact de zelfde warmtepomp of ze uit de bouw nu wel of geen vloerverwarming, uitbouw etc hadden. Gezien projectbouw is dat natuurlijk voor de bouwer veel makkelijker dan voor elke woning een andere pomp te bestellen.

In nieuwe woning laten we vloerverwarming uit de bouw uitbreiden. Dit kon bij ons ook zonder zolder indeling. Mijn overweging daarin is voorral gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:36
Sincere1983 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Dat is goed in de richting. Kan je wellicht meer info delen van de wand die ze voor jullie gaan maken/aangeboden hebben? Wellicht een tekening?
Of zijn jullie niet tot opdracht over gegaan?
Nog niet overgegaan tot de opdracht voor deze kast. Wel zullen zij begin maart een andere kast rondom een groot raam aan de voorkant van ons huis maken. Wat ons nog weerhield van opdracht was dat de kast wellicht iets te groot werd voor de ruimte waar die moest staan. Omvang was wel nodig voor de schuifdelen die we in de kast verwerkt wilden hebben. Maar doordat de rest van de ruimte nog niet helemaal ingericht was (huis is pas een maand opgeleverd), willen we eerst kijken of het gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik schrik wel een beetje van die prijzen van maatwerk kasten. In mijn huidige woning heb ik een relatief simpele lay-out van vier compartimenten breed en enkel planken/hang ruimte....Geen lades...schuifdeuren ervoor. Ik hoopte ook op zo iets in de nieuwbouw maar ik heb daar geen 4k voor liggen.

Misschien als alternatief het "achter" deel dan zelf maken en een schuifwand ervoor laten plaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 14-01-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:13:
Ik schrik wel een beetje van die prijzen van maatwerk kasten. In mijn huidige woning heb ik een relatief simpele lay-out van "vier" delen breed met enkel planken/hang ruimte....Geen lades...en dan schuifdeuren ervoor. Ik hoopte ook op zo iets in de nieuwbouw maar ik heb daar geen 4k voor liggen.

Misschien als alternatief het "achter" deel dan zelf maken en een schuifwand ervoor laten plaatsen?
Het wordt een beetje off-topic, maar je kan ook voor een tussenoplossing gaan:

- Maatwerk ombouw met Ikea-inrichting
- Volledige Ikea ombouw en inrichting en dan deuren op maat.

Zijn wel genoeg mogelijkheden voor te vinden online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:10
KerstRunner schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:51:
[Afbeelding]

Vloerverwarming op zolder is alleen mogelijk i.c.m. met een zolderindeling (goedkoopste is 4950 euro). Zolderindeling betekend een niet geïsoleerd wandje met deur, extra lichtpunt en lichtschakelaar.

Die wilde ik eigenlijk zelf gaan plaatsen... Maar dan ook geen vloerverwarming... Ik ben dit zo beu...

[Afbeelding]
Bij ons raadde de aangesloten makelaar het destijds af om voor de vloerverwarming optie te kiezen op zolder. Ze gaven aan dat het vanuit de andere verdiepingen voldoende verwarmd wordt en ik moet zeggen dat ze in de praktijk gelijk hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Nielzsche schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Bij ons raadde de aangesloten makelaar het destijds af om voor de vloerverwarming optie te kiezen op zolder. Ze gaven aan dat het vanuit de andere verdiepingen voldoende verwarmd wordt en ik moet zeggen dat ze in de praktijk gelijk hebben gekregen.
Het is hier volgens mij ook al een paar keer benoemd.
Vloerverwarming op zolder is eigenlijk vooral interessant als je ook kan koelen, want daarmee koel je de (slaap)kamer(s) eronder.

Qua verwarmen eens. Het is bij ons alleen in de winter soms koud en dan stoken wij het los met de airco snel warm voor die paar uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 14-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
[...]

Farmerwood schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Het is hier volgens mij ook al een paar keer benoemd.
Vloerverwarming op zolder is eigenlijk vooral interessant als je ook kan koelen, want daarmee koel je de (slaap)kamer(s) eronder.

Qua verwarmen eens. Het is bij ons alleen in de winter soms koud en dan stoken wij het los met de airco snel warm voor die paar uur.
Betreft het bij jullie ook lage temperatuur vloerverwarming? Ik heb namelijk gelezen dat dat bij lage temperatuur vloerverwarming een geheel andere zaak is. Daar schijnt niet zo veel 'hitte' vanaf te komen dat die de zolderverdieping bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Wij hebben er ook weer 1, wat vinden jullie van dit bedrag?

Betreft het wijzigen van de STANDAARD berging (zonder uitbouw achterzijde) naar
een onbenoemde ruimte.
De onbenoemde ruimte wordt afgewerkt conform kleuren en materialisatie van de
woning.
In deze optie is rekening gehouden met:
- het realiseren van een sparing br=ca. 1000 mm. tussen keuken en onbenoemde
ruimte.
- het aanpassen van de WTW installatie (ventilatie) in de onbenoemde ruimte.
- uitbreiden van de vloerverwarming, temperatuurgarantie 22 graden, in de
onbenoemde ruimte.
- eventueel aanpassen benodigde capaciteit warmtepomp door uitbreiding van de
vloerverwarming, géén extra warmtepomp.
- het vervangen van de pui in de achtergevel van de berging naar een pui br= ca.
2400 mm., bestaande uit een dichte loopdeur en vast raamkozijn. Kleur en
materialisatie conform overige buitenkozijnen;
- het leveren en aanbrengen vane en extra schakelaar t.b.v. de plafondlicht-
punten in de onbenoemde ruimte t.p.v. doorgang keuken-onbenoemde ruimte;
- kosten architect;
- eventuele legeskosten.
Optie onder voorbehoud van mogelijkheid binnen bestaande warmtepomp. Er is
geen rekening gehouden met een extra warmtepomp.

Prijs: 13.850 euro.

We wilden dit graag om hier in de toekomst een speelkamer van te kunnen maken voor de dochters, maar voor dit bedrag zou ik ze bijna ergens anders gaan laten spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Wij gaan 2 slaapkamers op zolder realiseren en hebben juist wel voor vloerverwarming op zolder gekozen, zodat we in de hele woning vloerverwarming hebben en het in de winter niet te koud is voor de kinderen.

Overigens geen warmtepomp maar aangesloten op een warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Sincere1983 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:58:

een onbenoemde ruimte.

We wilden dit graag om hier in de toekomst een speelkamer van te kunnen maken voor de dochters, maar voor dit bedrag zou ik ze bijna ergens anders gaan laten spelen!
Klinkt als een goede aanbieding, die ruimte wordt daarmee bij het huis getrokken en levert veel extra m2 op. Speelkamer voor kinderen, wellicht werkkamer of ooit slaapkamer beneden (levensloopbestendig) is heel handig.

Ik heb mijn berging/garage laten ombouwen tot half berging, half werkkamer, met ook isolatie, vloerverwarming en ventialtie en een achterpui met tuindeur en heel blij met die keuze. Wel een stukje duurder dan wat jij noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Wij gaan 2 slaapkamers op zolder realiseren en hebben juist wel voor vloerverwarming op zolder gekozen, zodat we in de hele woning vloerverwarming hebben en het in de winter niet te koud is voor de kinderen.

Overigens geen warmtepomp maar aangesloten op een warmtenet.
Eenzelfde situatie hier, maar ik wil er ook nog een badkamer realiseren. Heb je 1 groep voor de hele zolder?

Het liefst zou ik hebben dat de bouwer de aansluiting voor VV realiseert met de mogelijkheid meerdere groepen te realiseren, en dat we dan helemaal de zolder naar wens maken en dan de VV laten infrezen. Maar kopersbegeleiding reageert nergens op, dus ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
mkrmr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Klinkt als een goede aanbieding, die ruimte wordt daarmee bij het huis getrokken en levert veel extra m2 op. Speelkamer voor kinderen, wellicht werkkamer of ooit slaapkamer beneden (levensloopbestendig) is heel handig.

Ik heb mijn berging/garage laten ombouwen tot half berging, half werkkamer, met ook isolatie, vloerverwarming en ventialtie en een achterpui met tuindeur en heel blij met die keuze. Wel een stukje duurder dan wat jij noemt...
Ter idee, de achtergevel en voorgevel van de berging hebben al een kozijn met deur en zijlicht, die geeft alleen onvoldoende licht waardoor het kozijn aan de achterzijde breder getrokken moet worden.

Ik heb nu wel de vraag ook uitstaan waarom het een ‘onbenoemde ruimte’ zou zijn, de aanpassingen die we doen doen we naar mijn inziens juist om er verblijfsruimte van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27

een onbenoemde ruimte.
woning.
ruimte.
onbenoemde ruimte.
- het vervangen van de pui in de achtergevel van de berging naar een pui br= ca.
- kosten architect;
- eventuele legeskosten.

Voor dat bedrag zou ik het zeker hebben gedaan. Is je huidige berging al geisoleerd of zit dat er ook nog bij?
Weet niet hoe groot je berging is, maar als ik uitga van een standaard 6x3m garage = 18m2 dan is de meerwaarde een veelvoud van het meerwerk dat erbij komt. Waar dient die sparing van een meter voor eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Eenzelfde situatie hier, maar ik wil er ook nog een badkamer realiseren. Heb je 1 groep voor de hele zolder?

Het liefst zou ik hebben dat de bouwer de aansluiting voor VV realiseert met de mogelijkheid meerdere groepen te realiseren, en dat we dan helemaal de zolder naar wens maken en dan de VV laten infrezen. Maar kopersbegeleiding reageert nergens op, dus ja..
Helaas geen informatie bekend over het aantal groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Voor dat bedrag zou ik het zeker hebben gedaan. Is je huidige berging al geisoleerd of zit dat er ook nog bij?
Weet niet hoe groot je berging is, maar als ik uitga van een standaard 6x3m garage = 18m2 dan is de meerwaarde een veelvoud van het meerwerk dat erbij komt. Waar dient die sparing van een meter voor eigenlijk?
De berging is 3,5 bij 4,3 ongeveer.
De sparing is om vanuit de keuken een opening te krijgen naar de berging. We konden hier ook kiezen voor een kozijn met deur maar omdat we de ruimte meer bij de woning willen betrekken willen we hier een stalen deur (taats of vergelijkbaar) plaatsen.
Berging is al volledig geisoleerd overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Draakje5 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:54:
[...]

Tocht lijkt me een hinderlijk gevolg van het kromtrekken, dus dan ook bij 5mm relevant :)
Maar mogelijk makkelijk op te lossen door de beugels te verstellen. Je zou zelf ook kunnen proberen of het verstellen van de sluiting onderin , waar een pin/klem in valt het probleem verhelpt. Waarschijnlijk merk je dat de deur wat moeilijker op slot gaat.

In onze vorige woning was het min of meer noodzaak dit ieder jaar zelf te doen, aangezien de weersinvloeden continue invloed hadden op de deur.
Dit is goed afgelopen. Deur was helemaal niet krom zoals ik vreesde, maar kon opgelost worden door opnieuw af te stellen. Deurenfabrikant was ongeveer 2 minuten bezig 8) Hij doet niet anders gok ik. Dank voor meedenken.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sincere1983 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:40:
[...]
Ik heb nu wel de vraag ook uitstaan waarom het een ‘onbenoemde ruimte’ zou zijn, de aanpassingen die we doen doen we naar mijn inziens juist om er verblijfsruimte van te maken.
Die vraag kwam bij mij ook meteen op. Aanpassingen in WTW, ventilatie, vloerverwarming. In de praktijk lijk je wel een verblijfsruimte te krijgen. De kosten zullen dan met name ook zitten in die aanpassingen en de bijbehorende berekeningen.

Wat zou kunnen is dat ze geen zin hebben om de vergunning aan te passen, want dit heeft daar namelijk wel impact op.

Zo verkocht mijn aannemer het toen we aangaven de zolder als verblijfsruimte te willen gaan gebruiken. We konden verwarming, ventilatie en lichtinval regelen via opties, maar op papier zou het ene onbenoemde ruimte blijven ivm de reeds afgegeven vergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Farmerwood schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Die vraag kwam bij mij ook meteen op. Aanpassingen in WTW, ventilatie, vloerverwarming. In de praktijk lijk je wel een verblijfsruimte te krijgen. De kosten zullen dan met name ook zitten in die aanpassingen en de bijbehorende berekeningen.

Wat zou kunnen is dat ze geen zin hebben om de vergunning aan te passen, want dit heeft daar namelijk wel impact op.

Zo verkocht mijn aannemer het toen we aangaven de zolder als verblijfsruimte te willen gaan gebruiken. We konden verwarming, ventilatie en lichtinval regelen via opties, maar op papier zou het ene onbenoemde ruimte blijven ivm de reeds afgegeven vergunningen.
Heb die vraag even ook concreter gesteld.

Nou wilde we ook graag na levering zelf deurbeslag vervangen maar nu is het zo dat er standaard met een schild geleverd wordt die geschroeft moet worden.
Alternatief is via de aannemer ander deurbeslag maar de keuze is daar beperkt.
Iemand nog suggesties hoe jullie dit hebben opgelost? De vraag om de schilden niet te schroeven staat al uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Wat is er af te raden aan vloerverwarming op zolder?

Gebruik je hem niet, draai je hem toch lekker dicht? Makelaars van tegenwoordig... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Helaas geen informatie bekend over het aantal groepen.
Ik wil het inmiddels heel graag zelf gaan doen, maar verwacht dat de kopersbegeleiding 2 dagen voor de sluitingsdatum met het bericht komt dat het toch allemaal niet kan en dat we de halfbakken opties via hun af moeten nemen. Ik heb gewoon geen idee wat er bij VV komt kijken. Het lijkt mij dat er genoeg VV-leidingen omhoog getrokken moeten worden. Dat is een beetje het probleem met nieuwbouw, je moet in hele korte tijd opeens overal in ieder geval een beetje verstand van krijgen..
Draakje5 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Wat is er af te raden aan vloerverwarming op zolder?

Gebruik je hem niet, draai je hem toch lekker dicht? Makelaars van tegenwoordig... 8)7
Ik doe twee gokken:
1) Meerkosten voor VV?
2) Met reguliere cv-radiatoren kan je een ruimte veel sneller opwarmen dan met VV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011

een onbenoemde ruimte.
woning.
ruimte.
onbenoemde ruimte.
- kosten architect;
- eventuele legeskosten.

\
Ik zou een life-time abonnement op monkeytown nemen, wat een geld... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

een onbenoemde ruimte.
woning.
ruimte.
onbenoemde ruimte.
- kosten architect;
- eventuele legeskosten.

Klinkt als een redelijke prijs. Aanpassing wtw +vv dus echt leefbare kamer ipv berging.

Is er geen extra isolatie nodig?

Hoeveel m2 is het? Dan kun je het per m2 vergelijken met een uitbouw.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:00
KerstRunner schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:45:
[...]

[...]

Betreft het bij jullie ook lage temperatuur vloerverwarming? Ik heb namelijk gelezen dat dat bij lage temperatuur vloerverwarming een geheel andere zaak is. Daar schijnt niet zo veel 'hitte' vanaf te komen dat die de zolderverdieping bereikt.
Onze woning heeft lage temperatuur verwarming op de begane grond en op de 1e verdieping. Elke kamer is onafhankelijk te regelen. Op zolder hebben wij geen vloerverwaming gerealiseerd.
Wij zitten er nu sinds november in en ik merk dat het op zolder goed warm kan worden. Zal er zo rond de 20 a 21 graden zijn. Hebben nu ook bijna altijd het raam daar op een kier gezet.

Daarbij staan alle slaapkamers op 18 graden en alleen de begane grond en de douche op 20 graden afgesteld. De slaapkamers komen hier ook nooit onder en dit geldt tevens voor zolder. Daar is het een graad of 20.

Even voor het totale beeld, beneden een dichte trap (in de gang) en boven een open trap. Warmte gaat dus makkelijk naar zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Jasperv90 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Onze woning heeft lage temperatuur verwarming op de begane grond en op de 1e verdieping. Elke kamer is onafhankelijk te regelen. Op zolder hebben wij geen vloerverwaming gerealiseerd.
Wij zitten er nu sinds november in en ik merk dat het op zolder goed warm kan worden. Zal er zo rond de 20 a 21 graden zijn. Hebben nu ook bijna altijd het raam daar op een kier gezet.

Daarbij staan alle slaapkamers op 18 graden en alleen de begane grond en de douche op 20 graden afgesteld. De slaapkamers komen hier ook nooit onder en dit geldt tevens voor zolder. Daar is het een graad of 20.

Even voor het totale beeld, beneden een dichte trap (in de gang) en boven een open trap. Warmte gaat dus makkelijk naar zolder.
Straks in de zomermaanden zal het er mogelijk wel heel warm worden?

Wij hebben op zolder vloerverwarming genomen, zolder wordt wel iets warmer, maar gewoon goed te doen.
Buren hebben geen vloerverwarming genomen en bij hen is het in de zomermaanden op zolder echt warm.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
vliegnerd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Klinkt als een redelijke prijs. Aanpassing wtw +vv dus echt leefbare kamer ipv berging.

Is er geen extra isolatie nodig?

Hoeveel m2 is het? Dan kun je het per m2 vergelijken met een uitbouw.
Isolatie is zelfde als de woning, ze geven dus ook de 22 graden af qua temperatuur voor de ruimte.

Reactie overigens van de aannemer omtrent mijn vraag onbenoemde ruimte of verblijfsruimte:

De berging is in de bouwbesluittoetsing niet als verblijfsruimte voorzien. Het wijzigen van de berging wordt daarom als onbenoemde ruimte benoemd i.p.v. verblijfsruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
[...]

[...]

FWIW, de eerste winter werd het best fris op zolder met de vloerverwarming dicht, nu een jaar later is het hier best aangenaam (wel trui en sokken). Dat is LTV en zonder deuren tussen de verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Iemand ervaring met het leggen van grind langs gazon, met daar tussen een kantopsluiting.
Werkt dit een beetje in de praktijk, of krijg je alsnog grind in je gazon?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
20-21gr op zolder, met 18 gr stoken op de 1e vd en 20 op de bg vind ik wel vrij bijzonder. Wellicht komt er een hoop warmte van je installatie af? Het geeft in ieder geval aan hoe goed je zolder geisoleerd is...

Ik herken dat beeld totaal niet bij onze vorige woning met A+ label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

[...]

Heel subjectief.

Wij hebben 20jr lang een pax kledingkast gehad en die was nog in orde. Enkel de deuren waren verkleurd.

Hoe je met je spullen omgaat bepaald veel.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
[...]

Voor sommigen waarschijnlijk wel. Mijn meubelmaker heeft voor onze net opgetuigde pax wand gestaan en kon alleen maar concluderen dat hij voor dat geld alleen maar het materiaal bij elkaar had kunnen sprokkelen. Dat geldt ook voor de metod keuken in de bijkeuken. Het bekt natuurlijk lekker, meubelmaatwerk😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:00
Draakje5 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:44:
20-21gr op zolder, met 18 gr stoken op de 1e vd en 20 op de bg vind ik wel vrij bijzonder. Wellicht komt er een hoop warmte van je installatie af? Het geeft in ieder geval aan hoe goed je zolder geisoleerd is...

Ik herken dat beeld totaal niet bij onze vorige woning met A+ label.
Wij hebben een energielabel van A++++. Wel met type-c ventilatie.
De vloer wordt op zolder rondom de trap ook warm. Hier zal de aanvoer van de vloerverwaming naar beneden gaan denk ik. Net ook even gekeken bij de warmtepomp op zolder. Hier komt inderdaad ook wat warmte vanaf.

In de zomer zal het straks wel goed warm worden op zolder en verder in huis. Wij willen nog een dakkapel laten plaatsen met daarop een airco om de zolder te gaan koelen. Tevens komt er nog zonwering aan de buitenkant van het huis.

Nu nog alleen de vrouw en kinderen even aanleren om straks de ramen en deuren gesloten te houden :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Het is even geleden dat ik hier ben geweest maar heb een vraag en hopelijk hebben jullie een idee.
We hebben een boiler met een geintegreerd vat van 165 liter. Daarbij is een los vat geplaatst van 300 liter (hier heb ik eerder foto's van geplaatst). Wij zijn met zijn 2en dus dit zou ruim voldoende warm water moeten zijn. De boiler staat ingesteld op 53 graden.

Vorige week was echter in de ochtend mijn partner onder de douche geweest. Ik ging in de middag in bad en na 1,5 uur in bad te hebben gelegen wilde ik nog onder de douche nadouchen en mijn haren wassen. Echter, onder de douche had ik lauw/koud water. Ik keek op de app en zag dat de temperatuur van het water inmiddels gedaald was naar 39 graden.

Hebben jullie enig idee hoe dit werkt? Voor mijn gevoel vult de boiler zich na het leeg/leger maken met koud water en mengt hij dat met de 53 graden waardoor het in zijn geheel enorm afkoelt. Dit moet toch niet de bedoeling zijn? We hebben juist een extra vat zodat we altijd warm water genoeg hebben.

Iemand een idee of dit normaal is en wat ik hieraan kan veranderen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
PrixV schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:30:
Het is even geleden dat ik hier ben geweest maar heb een vraag en hopelijk hebben jullie een idee.
We hebben een boiler met een geintegreerd vat van 165 liter. Daarbij is een los vat geplaatst van 300 liter (hier heb ik eerder foto's van geplaatst). Wij zijn met zijn 2en dus dit zou ruim voldoende warm water moeten zijn. De boiler staat ingesteld op 53 graden.

Vorige week was echter in de ochtend mijn partner onder de douche geweest. Ik ging in de middag in bad en na 1,5 uur in bad te hebben gelegen wilde ik nog onder de douche nadouchen en mijn haren wassen. Echter, onder de douche had ik lauw/koud water. Ik keek op de app en zag dat de temperatuur van het water inmiddels gedaald was naar 39 graden.

Hebben jullie enig idee hoe dit werkt? Voor mijn gevoel vult de boiler zich na het leeg/leger maken met koud water en mengt hij dat met de 53 graden waardoor het in zijn geheel enorm afkoelt. Dit moet toch niet de bedoeling zijn? We hebben juist een extra vat zodat we altijd warm water genoeg hebben.

Iemand een idee of dit normaal is en wat ik hieraan kan veranderen?
Die 39 graden kun je niets mee. Die boilervaten hebben 1 sensor en dat is de waarde die je leest. Het water boven die sensor is warmer en het water onder die sensor is kouder. Dat principe heet gelaagdheid: warmte stijgt op, dus het warmste water zit bovenin. Water wordt in het vat dus niet gemengd met koud water. Koud water wordt van onderaf aangevuld, warm water van bovenin afgenomen. Zolang er geen water opgewarmd wordt, kan er best een aantal graden verschil tussen boven en onder zijn, zelfs 40 graden is geen uitzondering: Het water bovenin is 60 graden en onderin 15 graden. Dat hoort zo. Als je dan de kraan open draait krijg je 60 graden water en wordt er onderin weer 15 graden water toegevoegd.

Pas op het moment dat de sensor een lage temperatuur meet gaat de WP verwarmen, wordt het water in het vat gemengd. Dit gebeurt doordat de WP de spiraal opwarmt, waardoor er stroming in het vat plaatsvindt (of in jouw geval in beide vaten tegelijk).

Zolang de WP het vat aan het opwarmen is, is er dus even geen heel warm water bovenin het vat meer! Door de stroming tijdens het opwarmen is de gelaagdheid even helemaal weg. Pas nadat de WP weer stopt met opwarmen krijg je je gelaagdheid terug.

Mijn gok is dus dat jij ging douchen precies tijdens het opwarmen van het SWW vat. Die 39 graden is dan logisch. Het kan ook zijn dat de sensor precies op de scheiding warm/koud hing, maar dat is minder waarschijnlijk. Die zone is natuurlijk niet binair, dus de temperatuur verloopt van 15 naar 55 graden over een paar cm in het vat.

Wat je kunt doen om dit te vermijden is om het opwarmen van het water te plannen. Bij mij staat de WP zo ingestelt dat hij 1 keer per dag warm water maakt, namelijk tussen 14:00 en 16:00. Dat is de warmste tijd van de dag, met gemiddeld het meeste zon op de zonnepanelen.

Als ik zou douchen tussen 14:00 en 16:00 heb ik dus geen heel warm water, maar daarbuiten altijd.

Je kunt het opwarmen natuurlijk ook 's nachts plannen, dan is vroeg in de nacht beter dan laat in de nacht of vroeg in de ochtend, want hoe eerder, hoe warmer het buiten nog is en dat is gunstig voor het verbruik.

PS. Als de sensor ergens op 2/3 van onder zit, dan betekent het dat je op het moment dat de WP begint met opwarmen nog 1/3 deel warm water hebt, en 2/3 koud water. Zit de sensor (zoals bij mij) onderin, dan geeft deze vrijwel altijd een extreem lage tempertuur aan. Dat is niet erg.

Een sensor onderin het vat kun je eigenlijk alleen maar gebruiken met een 1-keer-per-dag-opwarmen strategie. Een sensor op 2/3 van onder kun je gebruiken met beide strategieën, dus 1-ker-per-dag-opwarmen of opwarmen-zodra-te-koud.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 15-01-2025 12:05 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:58
Chapeau. Ik ben geen deskundige in deze maar voor wat ik kan beoordelen is dit een van de meest informatieve antwoorden, die ik hier voorbij heb zien komen. En dat in 14 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Die 39 graden kun je niets mee. Die boilervaten hebben 1 sensor en dat is de waarde die je leest. Het water boven die sensor is warmer en het water onder die sensor is kouder. Dat principe heet gelaagdheid: warmte stijgt op, dus het warmste water zit bovenin. Water wordt in het vat dus niet gemengd met koud water. Koud water wordt van onderaf aangevuld, warm water van bovenin afgenomen. Zolang er geen water opgewarmd wordt, kan er best een aantal graden verschil tussen boven en onder zijn, zelfs 40 graden is geen uitzondering: Het water bovenin is 60 graden en onderin 15 graden. Dat hoort zo. Als je dan de kraan open draait krijg je 60 graden water en wordt er onderin weer 15 graden water toegevoegd.

Pas op het moment dat de sensor een lage temperatuur meet gaat de WP verwarmen, wordt het water in het vat gemengd. Dit gebeurt doordat de WP de spiraal opwarmt, waardoor er stroming in het vat plaatsvindt (of in jouw geval in beide vaten tegelijk).

Zolang de WP het vat aan het opwarmen is, is er dus even geen heel warm water bovenin het vat meer! Door de stroming tijdens het opwarmen is de gelaagdheid even helemaal weg. Pas nadat de WP weer stopt met opwarmen krijg je je gelaagdheid terug.

Mijn gok is dus dat jij ging douchen precies tijdens het opwarmen van het SWW vat. Die 39 graden is dan logisch. Het kan ook zijn dat de sensor precies op de scheiding warm/koud hing, maar dat is minder waarschijnlijk. Die zone is natuurlijk niet binair, dus de temperatuur verloopt van 15 naar 55 graden over een paar cm in het vat.

Wat je kunt doen om dit te vermijden is om het opwarmen van het water te plannen. Bij mij staat de WP zo ingestelt dat hij 1 keer per dag warm water maakt, namelijk tussen 14:00 en 16:00. Dat is de warmste tijd van de dag, met gemiddeld het meeste zon op de zonnepanelen.

Als ik zou douchen tussen 14:00 en 16:00 heb ik dus geen heel warm water, maar daarbuiten altijd.

Je kunt het opwarmen natuurlijk ook 's nachts plannen, dan is vroeg in de nacht beter dan laat in de nacht of vroeg in de ochtend, want hoe eerder, hoe warmer het buiten nog is en dat is gunstig voor het verbruik.

PS. Als de sensor ergens op 2/3 van onder zit, dan betekent het dat je op het moment dat de WP begint met opwarmen nog 1/3 deel warm water hebt, en 2/3 koud water. Zit de sensor (zoals bij mij) onderin, dan geeft deze vrijwel altijd een extreem lage tempertuur aan. Dat is niet erg.

Een sensor onderin het vat kun je eigenlijk alleen maar gebruiken met een 1-keer-per-dag-opwarmen strategie. Een sensor op 2/3 van onder kun je gebruiken met beide strategieën, dus 1-ker-per-dag-opwarmen of opwarmen-zodra-te-koud.
Super thanks voor jouw snelle en uitgebreide antwoord! Dit verklaart heel veel omdat ik dit probleem ook heb wanneer ik na een uur in bad warm water bij wil voegen. Dan wordt het water ook niet écht warm. Het leek er op het moment dat ik uit de douche was niet op dat hij aan het verwarmen was maar ik sluit het ook niet uit.
Heb je een idee of ik dat kan aanpassen in het menu zoals op onderstaande foto's? Veel meer instellingen kan ik namelijk niet aanpassen mbt warm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-o-Ii6Yj1IalVmn8HcYRP9Ug10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltP8qwzvikA2M6ES9d2PhSrM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbq2qBTWGT-Y8ujn-L7_DwWvutE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kousjH0haXrJeyUOIiZMz2D9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PrixV op 15-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Dat zou betekenen dat de temperatuursensor dan plots een lagere temperatuur laat zien tijdens het opwarmen? Dat zie ik niet terug in de grafieken bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Dat zou betekenen dat de temperatuursensor dan plots een lagere temperatuur laat zien tijdens het opwarmen? Dat zie ik niet terug in de grafieken bij mij thuis.
Bij mij zie ik het wel. Je ziet hem ineens in de grafiek enorm omlaag klappen en daarna weer langzaam stijgen. Dus voor mijn warmtepomp lijkt dit verhaal wel te staven met grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Bij mij zie ik het wel. Je ziet hem ineens in de grafiek enorm omlaag klappen en daarna weer langzaam stijgen. Dus voor mijn warmtepomp lijkt dit verhaal wel te staven met grafieken.
Wat is enorm omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Zakt iedere 24 uur wel een keer terug tot tussen de 40 en 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Niet helemaal. Stel, het vat is opgewarmd. De sensor geeft dan 50 graden aan.

Als je water gaat tappen gebeurt er vrijwel niets, tot de grens van koud/warm bij de sensor komt. Dan valt de sensor ineens terug naar 15 a 20 graden (beetje afhankelijk van de temperatuur van het water wat binnen komt, maar nooit meer dan 25).

Zodra het opwarmen begint, zal de sensor in eerste instantie snel stijgen. Dat komt door het mengen. Daarna stijgt de waarde heel rustig door, tot de ingestelde temperatuur en dan stopt het verwarmen weer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zodra ik van een opgewarmd vat (sensor 48 graden, dat is zo ingesteld) een liter of 10 warm water tap, geeft de sensor 15 graden aan. Dat is de laag koud water die onderin zit. Mijn sensor zit helemaal onderin het vat en dat is niet gebruikelijk. Meestal zitten ze op 2/3.

Een sensor op 2/3 zal niet ineens naar de 15 gaan, want de WP begint alweer eerder met opwarmen, op moment dat de sensor in de waterlaag tussen warm en koud in zit zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Super thanks voor jouw snelle en uitgebreide antwoord! Dit verklaart heel veel omdat ik dit probleem ook heb wanneer ik na een uur in bad warm water bij wil voegen. Dan wordt het water ook niet écht warm. Het leek er op het moment dat ik uit de douche was niet op dat hij aan het verwarmen was maar ik sluit het ook niet uit.
Heb je een idee of ik dat kan aanpassen in het menu zoals op onderstaande foto's? Veel meer instellingen kan ik namelijk niet aanpassen mbt warm water.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken deze sturing niet, maar de plaatjes suggereren dat je per dag een tijdsschema in kunt stellen. Probeer het eens: Ofwel 1 keer per dag 2 uurtjes, of 2 keer per dag 2 uurtjes, een beetje afhankelijk van je behoefte.

Het is efficienter om 2 keer per dag naar 45 graden te gaan, dan 1 keer per dag naar 55.

Zorg wel dat je tenminste een keer per week naar 60 graden gaat ivm Legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qaj_iI4MkJcuIGufHWBQA5Eq-V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xW5PI9UYupMakJuw9spAQruC.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hem hier eigenlijk nooit zo laag. Als hij onder +- 38 komt gaat hij weer naar 48 zoals ingesteld.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
vuurtjih schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:36:
[Afbeelding]

Zie hem hier eigenlijk nooit zo laag. Als hij onder +- 38 komt gaat hij weer naar 48 zoals ingesteld.
Dat komt dan omdat je dat zo ingesteld hebt natuurlijk en vaak heet dat "comfort modus" . Die gaat dus direct opwarmen als hij onder een kritieke drempelwaarde komt, ongeacht hoevaak dat per dag is. 5x lang in bad betekend 5 dikke runs voor verwarmen.
Eco betekend vaak maar 1x per dag verwarmen. 5x in bad betekend 4x koud :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik ken deze sturing niet, maar de plaatjes suggereren dat je per dag een tijdsschema in kunt stellen. Probeer het eens: Ofwel 1 keer per dag 2 uurtjes, of 2 keer per dag 2 uurtjes, een beetje afhankelijk van je behoefte.

Het is efficienter om 2 keer per dag naar 45 graden te gaan, dan 1 keer per dag naar 55.

Zorg wel dat je tenminste een keer per week naar 60 graden gaat ivm Legionella.
De legionellarun staat ingesteld voor zaterdagmiddag, hij gaat dan inderdaad naar 65 graden.
In dit menu kan ik de volgende instellingen doen per dag. Wat moet ik hier selecteren dan? Alles omlaag en enkel in die 2 uurtjes omhoog naar 53 graden? Het minimum van de schuifjes is 36 graden. Momenteel staat deze optie uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/755gigKijBDqCGu6rp7C2HoRlAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tucQvlUEw74MI1vop5o3yHUF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik weet het niet. Ik ken dit systeem verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
PrixV schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:44:
[...]

De legionellarun staat ingesteld voor zaterdagmiddag, hij gaat dan inderdaad naar 65 graden.
In dit menu kan ik de volgende instellingen doen per dag. Wat moet ik hier selecteren dan? Alles omlaag en enkel in die 2 uurtjes omhoog naar 53 graden? Het minimum van de schuifjes is 36 graden. Momenteel staat deze optie uit.

[Afbeelding]
Ik zou even de handleiding opzoeken, hopelijk staat het daar in beschreven. Maar ik zou iig hetzelfde gokken als jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik ken het systeem ook niet. Maar wij hebben hem op 52 graden staan standaard, de legionella run gaat naar 62 graden.

52 graden ervaar ik wel als het minimum voor ons. De boiler gaat ook pas weer verwarmen als deze onder de 46 graden komt ongeveer. Het is soms kiele kiele met de water temperatuur na 1x badderen en 2x douchen op dezelfde dag. De boiler gaat heel soms net onder de 38 graden.

Zoals ik de grafiek interpreteer staat je boiler op 39 graden ingesteld @PrixV , dat is veels te laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
Ik ken het systeem ook niet. Maar wij hebben hem op 52 graden staan standaard, de legionella run gaat naar 62 graden.

52 graden ervaar ik wel als het minimum voor ons. De boiler gaat ook pas weer verwarmen als deze onder de 46 graden komt ongeveer. Het is soms kiele kiele met de water temperatuur na 1x badderen en 2x douchen op dezelfde dag. De boiler gaat heel soms net onder de 38 graden.

Zoals ik de grafiek interpreteer staat je boiler op 39 graden ingesteld @PrixV , dat is veels te laag.
Ik heb 300 liter. Die staat op 48 graden ingesteld en wordt 1 keer per dag naar 48 graden gebracht. Dat is genoeg water voor +/- 60 minuten douchen. Aangezien de meeste douchebeurten 10 minuten duren (douchetimer voor de tieners) is dat dus max 6 keer. In de praktijk zijn het er meestal 4 tussen de twee dagelijkse runs. We hebben dus nooit een tekort aan warm water.

Maar let op! Het is wel van belang dat de leidingen die bij het watervat vandaan komen aan de buitenkant eerst 20cm omlaag gaan en daarna pas horizontaal (google; Thermosifon). Dat wordt in de nieuwbouw vaak vergeten en dat levert enorme warmteverliezen op. De horizontaal weglopende leidingen zijn dan altijd bloedheet en daar zit enorm verlies. Dat heet eenpijpcirculatie (google: Einrohrzirkulation) en is een enorm onderschat probleem.

Simpel uitgelegd circuleert het water dan de hele dag door die leidingen en daarmee verstoor je de gelaagdheid van het vat, waardoor je veel vaker moet opwarmen. Laat bij nieuwbouw dus ook altijd even vastleggen dat er thermosifons toegepast worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:02
Hoi allemaal,

Ik heb denk ik een nogal aparte vraag. Vandaag werd ik door mijn hypotheekadviseur (en zij op haar beurt door ING) erop gewezen dat onze woning, als gevolg van het anti-speculatiebeding, mogelijk niet aangemerkt kan worden als 'Eigen woning' voor de Belastingdienst. Dit alles zou voortkomen uit het feit dat wij maar een beperkt belang hebben bij een waardevermeerdering van de woning (gemeente heeft het recht om, indien we binnen 5 jaar verhuizen, alles boven de NHG-grens van 2024 op te eisen). Hiermee zouden we volgens de bank niet voldoen aan het vereiste van 'eigendom/economisch eigendom'. https://www.belastingdien...waardeontwikkeling-woning

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Ik ben zelf namelijk van mening dat wij wel degelijk voldoen aan de vereiste zoals die gesteld zijn door de Belastingdienst.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door Ramno1998 op 15-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:06:
Hoi allemaal,

Ik heb denk ik een nogal aparte vraag. Vandaag werd ik door mijn hypotheekadviseur (en zij op haar beurt door ING) erop gewezen dat onze woning, als gevolg van het anti-speculatiebeding, mogelijk niet aangemerkt kan worden als 'Eigen woning' voor de Belastingdienst. Dit alles zou voortkomen uit het feit dat wij maar een beperkt belang hebben bij een waardevermeerdering van de woning (gemeente heeft het recht om, indien we binnen 5 jaar verhuizen, alles boven de NHG-grens van 2024 op te eisen). Hiermee zouden we volgens de bank niet voldoen aan het vereiste van 'eigendom/economisch eigendom'. https://www.belastingdien...waardeontwikkeling-woning

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Ik ben zelf namelijk van mening dat wij wel degelijk voldoen aan de vereiste zoals die gesteld zijn door de Belastingdienst.

Bijzonder, het enige moment wanneer dit beding opgeëist zou kunnen worden is bij waardestijging, dus dat vormt voor de bank geen extra risico. Wel kan ik me voorstellen dat de bank het niet toelaat om de risicoklasse van je hypotheek in de toekomst te verlagen aan de hand van een nieuwe (hogere) waarde van je woning aangezien die hogere waarde voor jou (en dus ook voor de bank) niet opeisbaar is.

Maargoed, dit zal dus allemaal maatwerk nodig hebben, en ik kan me ergens ook wel voorstellen dat een bank gewoon geen zin heeft om maatwerk te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
Janpietertje89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Bijzonder, het enige moment wanneer dit beding opgeëist zou kunnen worden is bij waardestijging, dus dat vormt voor de bank geen extra risico. Wel kan ik me voorstellen dat de bank het niet toelaat om de risicoklasse van je hypotheek in de toekomst te verlagen aan de hand van een nieuwe (hogere) waarde van je woning aangezien die hogere waarde voor jou (en dus ook voor de bank) niet opeisbaar is.

Maargoed, dit zal dus allemaal maatwerk nodig hebben, en ik kan me ergens ook wel voorstellen dat een bank gewoon geen zin heeft om maatwerk te leveren.
Ik ben overigens vergeten te melden dat dit alleen de eerste 5 jaar van toepassing is (het anti-speculatiebeding) . Ik denk dat er voor de bank in die zin geen risico vormt. De vraag is alleen of wordt voldaan aan de vereisten die gesteld zijn bij een 'eigen woning'. M.a.w. voldoen we aan het vereiste die gesteld zijn onder economisch eigendom?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramno1998 op 15-01-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Volgens de belastingdienst ben je dus alleen eigenaar wanneer je voor minstens 50% meedingt bij de waardestijging van je woning.
De waardestijging is het verschil tussen aan en verkoop.

Mijn eerste vraag zou zijn: Wat telt mee bij waarde aankoop. Is dat de VON prijs of ook het meerwerk van de aannemer? En wat als je elders een keuken koopt, telt dat dan ook mee bij de aankoopwaarde van de woning?

Als ik het verder begrijp:
Stel je koopt een woning (aankoopprijs is) van 430.000 euro. En de verkoop na 2 jaar is 490.000. Dan betekent dat, dat de bank dus 40.000 euro van jou krijgt. Zelf ontvang je 20.000.

Dat betekent, dat jij voor minder dan 50% belang hebt gehad bij de waardestijging van de woning. En dan ben je volgens de belastingdienst dus geen eigenaar.

Alleen zijn dit natuurlijk allemaal theoretische berekeningen en verwachtingen.
Ik zou gewoon de belastingdienst opbellen met deze casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:36
Zo als ik het epistel van de belastingdienst lees gaat het over meerdere eigenaren en of je als eigenaar wel 50% of meer aandeel hebt in de waardestijging c.q. waardedaling.
Zie ook de voorbeelden bij dat epistel, zoals erfgenamen en scheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Laatst online: 20:49
Het kan ook zijn dat je niet voldoet aan de eigenwoningregeling waardoor de hypotheekrente aftrek niet van toepassing is en de bank jouw aanvraag moet beoordelen als een box 3 financiering. Daarvoor gelden andere eisen en vaak een lagere maximale financiering.
Zie onderstaande link voor de toepassing van de wet, vooral vanaf 1.5 en beoordeel of de situaties voor jou van toepassing zijn en hoe het vastgelegd is in de documenten.

wetten.nl - Regeling - Inkomstenbelasting, eigenwoningregeling - BWBR0026751
https://wetten.overheid.nl/BWBR0026751/2014-10-03/1

[ Voor 9% gewijzigd door skaaf op 15-01-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:06:
Hoi allemaal,

Ik lees het als volgt: Dit is MOGELIJK geen eigen woning, omdat je in de eerste 5 jaar geen 50% belang hebt bij waardestijging door het anti-speculatiebeding. De bank dekt zich hier dus in en wil zeker weten dat de rente betaalbaar is, ook zonder hypotheekrenteaftrek.

Echter, over het algemeen geldt dat het WEL een eigen woning is, mits het anti-speculatiebeding maximaal 10 jaar duurt (https://wetten.overheid.nl/BWBR0026751/2020-10-23/1 onder 1.5.3)

Het beste kun je de vraag voorleggen aan de inspecteur met de vraag of hij schriftelijk wil bevestigen dat de woning WEL een eigen woning is, ook al is er een anti-speculatie beding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
[b]

Ik lees het als volgt: Dit is MOGELIJK geen eigen woning, omdat je in de eerste 5 jaar geen 50% belang hebt bij waardestijging door het anti-speculatiebeding. De bank dekt zich hier dus in en wil zeker weten dat de rente betaalbaar is, ook zonder hypotheekrenteaftrek.

Echter, over het algemeen geldt dat het WEL een eigen woning is, mits het anti-speculatiebeding maximaal 10 jaar duurt (https://wetten.overheid.nl/BWBR0026751/2020-10-23/1 onder 1.5.3)

Het beste kun je de vraag voorleggen aan de inspecteur met de vraag of hij schriftelijk wil bevestigen dat de woning WEL een eigen woning is, ook al is er een anti-speculatie beding.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Bij mij is er geen sprake van een lineaire afbouw echter ben ik na de eerste 5 jaar, waarin het speculatie beding geldt, wel 100% belanghebber van de waardestijging. Het lijkt me dat de eigenwoningregeling dan ook van toepassing is. Ik zal morgen eens bellen met de Belastingdienst om eea duidelijk te krijgen.

"Hierbij geldt als voorwaarde dat in maximaal 10 jaar na aankoop van de woning het belang van de verkoper lineair is afgebouwd. Uiterlijk 10 jaar na de aankoop van de woning heeft de koper dus het volledige economische belang bij zijn woning en gaat de waardeontwikkeling hem vanaf dat moment voor 100% aan."

[ Voor 27% gewijzigd door Ramno1998 op 15-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Bij mij is er geen sprake van een lineaire afbouw echter ben ik na de eerste 5 jaar, waarin het speculatie beding geldt, wel 100% belanghebber van de waardestijging. Het lijkt me dat de eigenwoningregeling dan ook van toepassing is. Ik zal morgen eens bellen met de Belastingdienst om eea duidelijk te krijgen.

"Hierbij geldt als voorwaarde dat in maximaal 10 jaar na aankoop van de woning het belang van de verkoper lineair is afgebouwd. Uiterlijk 10 jaar na de aankoop van de woning heeft de koper dus het volledige economische belang bij zijn woning en gaat de waardeontwikkeling hem vanaf dat moment voor 100% aan."
Genoemd belastingartikel hamert bij het anti speculatie beding heel erg op lineair. Het feit dat de bank je waarschuwt zegt natuurlijk ook wel iets (jammer dat de adviseur dit niet wist).

De enige zekerheid die je naar mijn idee kan krijgen is een verklaring op schrift van de Belastingdienst. Een telefoontje naar de belastingtelefoon is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad, je zult een "ruling" moeten vragen van de belastinginspecteur. Dat klinkt spannender dan het is hoor.

Maar, jij bent toch niet de enige in jouw project met dit probleem? Hoe gaan anderen ermee om? Waar hebben zij de hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:10:
Inderdaad, je zult een "ruling" moeten vragen van de belastinginspecteur. Dat klinkt spannender dan het is hoor.

Maar, jij bent toch niet de enige in jouw project met dit probleem? Hoe gaan anderen ermee om? Waar hebben zij de hypotheek?
Dat was initieel ook mijn reactie. De verkopend makelaar doet het laten overkomen dat andere kopers niet met deze vraag zijn gekomen. Wellicht heeft de bank er bij hen niet naar gekeken?

Hoe werkt een "ruling"?🙌
Ik hoop dat we daar aanspraak op kunnen doen, zou financieel gezien een bijzondere tegenvaller zijn mocht dat niet kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Dat was initieel ook mijn reactie. De verkopend makelaar doet het laten overkomen dat andere kopers niet met deze vraag zijn gekomen. Wellicht heeft de bank er bij hen niet naar gekeken?

Hoe werkt een "ruling"?🙌
Ik hoop dat we daar aanspraak op kunnen doen, zou financieel gezien een bijzondere tegenvaller zijn mocht dat niet kunnen..
Je vraagt in een brief gericht aan de belastinginspecteur of je in jouw geval recht hebt op de eigenwoningregeling. Als je antwoord krijgt is dat de betreffende ruling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Je vraagt in een brief gericht aan de belastinginspecteur of je in jouw geval recht hebt op de eigenwoningregeling. Als je antwoord krijgt is dat de betreffende ruling.
Begin me nu wel heel erg zorgen te maken. Maakt nogal een verschil of de hypotheekrente in mindering gebracht kan worden op de inkomstenbelasting of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
Dit is het artikel zoals beschreven in de overeenkomst:
De betaalbare koopwoningen dienen gedurende een termijn van ten minste 5 jaren na eerste
ingebruikname, voor de doelgroep als betaalbare koopwoning beschikbaar te blijven, zijnde onder de
geldende NHG-grens op moment van ondertekening van de koopovereenkomst.

Ik interpreteer dit als volgt: stel je wilt de woning binnen 5 jaar verkopen, dient dit onder de dan geldende NHG grens te gebeuren. Woning wordt over 3 jaar verkocht. De dan geldende NHG grens is € 500.000. Op het moment dat de woning voor niet meer dan €500.000 verkocht wordt, heb je voldaan als de vereiste van de overeenkomst en hoef je niks af te dragen aan de Gemeente.

Klopt deze gedachtegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:56:
De betaalbare koopwoningen dienen gedurende een termijn van ten minste 5 jaren na eerste
ingebruikname, voor de doelgroep als betaalbare koopwoning beschikbaar te blijven, zijnde onder de

Ik interpreteer dit als volgt: stel je wilt de woning binnen 5 jaar verkopen, dient dit onder de dan geldende NHG grens te gebeuren. Woning wordt over 3 jaar verkocht. De dan geldende NHG grens is € 500.000. Op het moment dat de woning voor niet meer dan €500.000 verkocht wordt, heb je voldaan als de vereiste van de overeenkomst en hoef je niks af te dragen aan de Gemeente.

Klopt deze gedachtegang?
Nee, de woning mag niet tegen een hogere prijs verkocht worden dan de NHG grens zoals die was op het moment dat jij het huis kocht. In 2025 ligt de grens op 450k en in 2024 was dat 435k.

Dus niet de NHG grens over 5 jaar. Immers de NHG grens kan zowel omhoog als omlaag gaan. Dat is in het verleden ook gebeurd.

Kortom, heb jij een huis gekocht in 2024 voor 430k en is de waarde van het huis inmiddels 500k in 2026. Dan mag je het huis verkopen tegen een bedrag van maximaal 435k (2024 NHG grens).

Immers, het doel is dat het een betaalbare koopwoning blijft en geen investeringsobject.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
aex351 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Nee, de woning mag niet tegen een hogere prijs verkocht worden dan de NHG grens zoals die was op het moment dat jij het huis kocht. In 2025 ligt de grens op 450k en in 2024 was dat 435k.

Dus niet de NHG grens over 5 jaar. Immers de NHG grens kan zowel omhoog als omlaag gaan. Dat is in het verleden ook gebeurd.

Kortom, heb jij een huis gekocht in 2024 voor 430k en is de waarde van het huis inmiddels 500k in 2026. Dan mag je het huis verkopen tegen een bedrag van maximaal 435k (2024 NHG grens).

Immers, het doel is dat het een betaalbare koopwoning blijft en geen investeringsobject.
Geen jurist maar “De koopovereenkomst” kan toch verwijzen naar de koopovereenkomst bij verkoop? M.i. is dat alleen uit dit stukje tekst niet te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ramno1998 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:56:

Klopt deze gedachtegang?
Ik ben ook geen jurist en ik weet dat juristen en ik over het algemeen van mening verschillen over hoe je bepaalde zaken moet interpreteren... maar

De waardestijging zit hem in de marktwaarde. De marktwaarde van deze woning is de NHG-grens, want voor meer dan dat verkopen heeft voor de verkoper geen zin. Jij hebt dus 100% baat bij de marktwaardestijging en daarmee is het een eigen woning.

Ik denk zelf dat dit geen probleem oplevert met de belastingdienst. De eigenwoningregeling is bedoeld voor mensen die (a) in de woning gaan wonen en (b) die woning niet zouden kunnen financieren zonder die regeling. Dat is de geest van de wet en daar zal uiteindelijk een rechter ook naar kijken mocht het zover komen.

Het speculatiebeding is bedoeld om speculanten te weren. De eigenwoningregeling is specifiek bedoeld om niet door speculanten toegepast te kunnen worden. Zolang jij dus geen speculant bent, maar gewoon een wanhopig woningzoekende zoals zovelen denk ik niet dat er problemen zijn.

De ING wil alleen zichzelf maar indekken. Zij hebben niets te maken met de belastingdienst, maar willen achteraf kunnen zeggen: "told you" als het echt zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik ben ook geen jurist en ik weet dat juristen en ik over het algemeen van mening verschillen over hoe je bepaalde zaken moet interpreteren... maar

De waardestijging zit hem in de marktwaarde. De marktwaarde van deze woning is de NHG-grens, want voor meer dan dat verkopen heeft voor de verkoper geen zin. Jij hebt dus 100% baat bij de marktwaardestijging en daarmee is het een eigen woning.

Ik denk zelf dat dit geen probleem oplevert met de belastingdienst. De eigenwoningregeling is bedoeld voor mensen die (a) in de woning gaan wonen en (b) die woning niet zouden kunnen financieren zonder die regeling. Dat is de geest van de wet en daar zal uiteindelijk een rechter ook naar kijken mocht het zover komen.

Het speculatiebeding is bedoeld om speculanten te weren. De eigenwoningregeling is specifiek bedoeld om niet door speculanten toegepast te kunnen worden. Zolang jij dus geen speculant bent, maar gewoon een wanhopig woningzoekende zoals zovelen denk ik niet dat er problemen zijn.

De ING wil alleen zichzelf maar indekken. Zij hebben niets te maken met de belastingdienst, maar willen achteraf kunnen zeggen: "told you" als het echt zover komt.
Heb je de gelinkte wet wel gelezen? Daar staat best duidelijk omschreven wanneer de eigenwoningregeling van toepassing is. Het helpt niet om dan van gevoel uit te gaan.

Heel eenvoudig af te dekken door de inspecteur te vragen de situatie vooraf te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Heb je de gelinkte wet wel gelezen? Daar staat best duidelijk omschreven wanneer de eigenwoningregeling van toepassing is. Het helpt niet om dan van gevoel uit te gaan.
Zeker, ik poste de link.
Heel eenvoudig af te dekken door de inspecteur te vragen de situatie vooraf te beoordelen.
Helemaal eens, dat zei ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:10
[...]

[...]

Ja. Huis is ook gewoon extreem goed geïsoleerd. Dus als de warmte er eenmaal inzit, dan krijg je het ook moeilijk eruit. Wat dat betreft moeten wij eigenlijk nog investeren in screens / rolluiken, want in de zomer is het wel standaard te warm overal. Maar goed, dat is ook weer relatief want hiervoor zaten we drie hoog in een flatje met plat dak en grote ramen overal, dat was helemaal drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Dat je de woning niet voor meer mag verkopen, zeg natuurlijk niets over de waarde van bepaalde roerende zaken. Het staat jou en koper vrij om een bedrag van zeg €50.000 voor gordijnen af te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:21:
Dat je de woning niet voor meer mag verkopen, zeg natuurlijk niets over de waarde van bepaalde roerende zaken. Het staat jou en koper vrij om een bedrag van zeg €50.000 voor gordijnen af te spreken.
Dat was 'vroeger' een truc om onroerend goed belasting te ontlopen.

Tegenwoordig denk ik dat een notaris het niet accepteert als jij 50k afrekent voor een wasmachine en wat verlepte gordijnen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Waar ik een beetje tegen aan loop is dat het koperskeuzetraject pas start op het moment dat ik de woning gekocht heb. In de contractstukken staat duidelijk dat eventueel door de makelaar gedane toezeggingen als advies moeten worden beschouwd en niet automatisch als mogelijkheid tot uitvoering.

In dit topic wordt vaak genoemd "vraag aannemer om....", maar al dat soort vragen kunnen eigenlijk pas gesteld worden als je de woning al gekocht hebt. Op dat moment heb je natuurlijk een waardeloze onderhandelingspositie. Lijkt verder weinig aan te doen, ik heb mezelf maar voorgehouden "zijn deze wensen belangrijk genoeg om de koop te willen annuleren als ze niet vervuld worden" en als ik het zo bekijk blijft er niets over wat echt kritisch is.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:08
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:19:
Waar ik een beetje tegen aan loop is dat het koperskeuzetraject pas start op het moment dat ik de woning gekocht heb. In de contractstukken staat duidelijk dat eventueel door de makelaar gedane toezeggingen als advies moeten worden beschouwd en niet automatisch als mogelijkheid tot uitvoering.

In dit topic wordt vaak genoemd "vraag aannemer om....", maar al dat soort vragen kunnen eigenlijk pas gesteld worden als je de woning al gekocht hebt. Op dat moment heb je natuurlijk een waardeloze onderhandelingspositie. Lijkt verder weinig aan te doen, ik heb mezelf maar voorgehouden "zijn deze wensen belangrijk genoeg om de koop te willen annuleren als ze niet vervuld worden" en als ik het zo bekijk blijft er niets over wat echt kritisch is.

De voor ons echt belangrijke dingen hebben we aan de makelaar gevraagd met de boodschap dat we antwoord op schrift willen van de aannemer en dat we anders het huis niet kopen.
Maar dan moet je ook bereid zijn om daar bij het woord te voegen.

Edit: het bericht dat we het huis anders niet wilden kopen kwam pas nadat de makelaar ons afwimpelde met nietszeggende antwoorden zoals “daar gaat de aannemer over” “dat is niet gebruikelijk” of een “dat komt vast wel goed, maar ik geef geen garantie”.

[ Voor 10% gewijzigd door Homer-Simpson op 17-01-2025 08:46 . Reden: Toelichting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:19:

In ons geval was de kopers keuzelijst bekend vóór de inschrijving. Dus op basis van de technische verkoopomschrijving en de kopers keuzelijst hadden we wel voor 90% een beeld van de woning. Ga er gemakshalve ook maar even van uit dat in projectbouw de meeste wensen buiten de aangebode opties niet mogelijk zijn, uitzonderingen daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:22:
[...]

De voor ons echt belangrijke dingen hebben we aan de makelaar gevraagd met de boodschap dat we antwoord op schrift willen van de aannemer en dat we anders het huis niet kopen.
Maar dan moet je ook bereid zijn om daar bij het woord te voegen.
Welke echt belangrijke dingen hebben we het dan over als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:08
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Welke echt belangrijke dingen hebben we het dan over als ik vragen mag?
Dat waren twee dingen:
Een constructieve optie die we wilden maar niet in de lijst stond.
En het moeten betalen van bouwrente tussen datum x en het opleveren van de grond. De controle daarover lag namelijk volledig bij de aannemer en wij wilden geen bouwrente betalen voor iets waar we zelf geen invloed op hebben. Alleen als we zelf in verzuim zouden blijven was dat wel gerechtigd vonden we.

Dat laatste was mogelijk geen dealbreker geweest maar dat eerste zeker wel.
Pagina: 1 ... 329 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.