PrixV schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:30:
Het is even geleden dat ik hier ben geweest maar heb een vraag en hopelijk hebben jullie een idee.
We hebben een boiler met een geintegreerd vat van 165 liter. Daarbij is een los vat geplaatst van 300 liter (hier heb ik eerder foto's van geplaatst). Wij zijn met zijn 2en dus dit zou ruim voldoende warm water moeten zijn. De boiler staat ingesteld op 53 graden.
Vorige week was echter in de ochtend mijn partner onder de douche geweest. Ik ging in de middag in bad en na 1,5 uur in bad te hebben gelegen wilde ik nog onder de douche nadouchen en mijn haren wassen. Echter, onder de douche had ik lauw/koud water. Ik keek op de app en zag dat de temperatuur van het water inmiddels gedaald was naar 39 graden.
Hebben jullie enig idee hoe dit werkt? Voor mijn gevoel vult de boiler zich na het leeg/leger maken met koud water en mengt hij dat met de 53 graden waardoor het in zijn geheel enorm afkoelt. Dit moet toch niet de bedoeling zijn? We hebben juist een extra vat zodat we altijd warm water genoeg hebben.
Iemand een idee of dit normaal is en wat ik hieraan kan veranderen?
Die 39 graden kun je niets mee. Die boilervaten hebben 1 sensor en dat is de waarde die je leest. Het water boven die sensor is warmer en het water onder die sensor is kouder. Dat principe heet gelaagdheid: warmte stijgt op, dus het warmste water zit bovenin. Water wordt in het vat dus niet gemengd met koud water. Koud water wordt van onderaf aangevuld, warm water van bovenin afgenomen. Zolang er geen water opgewarmd wordt, kan er best een aantal graden verschil tussen boven en onder zijn, zelfs 40 graden is geen uitzondering: Het water bovenin is 60 graden en onderin 15 graden. Dat hoort zo. Als je dan de kraan open draait krijg je 60 graden water en wordt er onderin weer 15 graden water toegevoegd.
Pas op het moment dat de sensor een lage temperatuur meet gaat de WP verwarmen, wordt het water in het vat gemengd. Dit gebeurt doordat de WP de spiraal opwarmt, waardoor er stroming in het vat plaatsvindt (of in jouw geval in beide vaten tegelijk).
Zolang de WP het vat aan het opwarmen is, is er dus even geen heel warm water bovenin het vat meer! Door de stroming tijdens het opwarmen is de gelaagdheid even helemaal weg. Pas nadat de WP weer stopt met opwarmen krijg je je gelaagdheid terug.
Mijn gok is dus dat jij ging douchen precies tijdens het opwarmen van het SWW vat. Die 39 graden is dan logisch. Het kan ook zijn dat de sensor precies op de scheiding warm/koud hing, maar dat is minder waarschijnlijk. Die zone is natuurlijk niet binair, dus de temperatuur verloopt van 15 naar 55 graden over een paar cm in het vat.
Wat je kunt doen om dit te vermijden is om het opwarmen van het water te plannen. Bij mij staat de WP zo ingestelt dat hij 1 keer per dag warm water maakt, namelijk tussen 14:00 en 16:00. Dat is de warmste tijd van de dag, met gemiddeld het meeste zon op de zonnepanelen.
Als ik zou douchen tussen 14:00 en 16:00 heb ik dus geen heel warm water, maar daarbuiten altijd.
Je kunt het opwarmen natuurlijk ook 's nachts plannen, dan is vroeg in de nacht beter dan laat in de nacht of vroeg in de ochtend, want hoe eerder, hoe warmer het buiten nog is en dat is gunstig voor het verbruik.
PS. Als de sensor ergens op 2/3 van onder zit, dan betekent het dat je op het moment dat de WP begint met opwarmen nog 1/3 deel warm water hebt, en 2/3 koud water. Zit de sensor (zoals bij mij) onderin, dan geeft deze vrijwel altijd een extreem lage tempertuur aan. Dat is niet erg.
Een sensor onderin het vat kun je eigenlijk alleen maar gebruiken met een 1-keer-per-dag-opwarmen strategie. Een sensor op 2/3 van onder kun je gebruiken met beide strategieën, dus 1-ker-per-dag-opwarmen of opwarmen-zodra-te-koud.
[
Voor 15% gewijzigd door
Blihi op 15-01-2025 12:05
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp