perspectivebass schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:13:
[...]
Bij ons is de hypotheek op de huidige woning gewoon met de zelfde rente percentage gebleven. Deel wat we meenemen heeft ook deze rente percentage daarnaast een hypotheek deel met de nieuw rente percentage. Aanvullend daarop hebben we een overbruggingshypotheek met de huidige rente voorwaarden. Dit is bij ABN.
Kortom het is erg partij afhankelijk hoe ze ermee omgaan.
Bij ons ook, maar onze adviseur had het fout in zijn advies....
Wij zitten bij Nationale Nederlanden.
Voor nieuwe huis zouden we een stuk aan de oude rente hebben, een stuk aan nieuwe rente, en een overbruggingskrediet.
Hij gaf aan dat onze oude hypotheek zou omgezet worden naar de variabele, aflossingsvrije rente van dat moment, en dat aflossen op het oude huis dan ook zou stoppen.
In de hypotheek offerte stond echter geen letter over wat er met het oude huis zou gaan gebeuren.....
Toen de hypotheek gepasseerd was bij de notaris werd pas duidelijk wat er precies ging gebeuren...
Aan de oude hypotheek is helemaal niks veranderd. Die is nog aan de oude rente, maar we lossen hem ook nog gewoon af....
De bruto maandlasten zijn hierdoor toch een paar honderd euro hoger per maand dan we ingeschat hadden.
Echter los ik nu op zowel het oude als het nieuwe huis tegelijkertijd af.
Wanneer het oude huis verkocht wordt zal ik dus ook een paar duizend euro meer overwaarde hebben, en ik heb nu dus 2x meer hypotheek aan de lage rente.
Netto aan het einde van het verhaal is dit dus wel voordeliger, ik moet alleen wel ff die extra aflossing dragen in de periode van dubbele maandlasten.
Ik moet het eigenlijk nog wel even terug koppelen aan de hypotheek adviseur.