Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:22:
[...]

De voor ons echt belangrijke dingen hebben we aan de makelaar gevraagd met de boodschap dat we antwoord op schrift willen van de aannemer en dat we anders het huis niet kopen.
Maar dan moet je ook bereid zijn om daar bij het woord te voegen.
Bouwt de aannemer onder woningborg voorwaarden?

Woningborg algemene voorwaarden artikel 7:
'Wijzigingen in opdracht van de verkrijger(jij)'.

De ondernemer mag een verzoek alleen van de hand wijzen indien naar zijn oordeel:
1: Het onrealistisch is gezien de stadium waarin de bouw zich bevind;
2: Het in strijd is met opzet bouwplan of normen/waarden waaraan het gebouw moet voldoen.

Nummer 2 is wellicht vrij interpreteerbaar, maar vanuit deze voorwaarden heb je ook evt mogelijkheden om aanpassingen te verlangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:14
@Draakje5 mijn huis is onder woningborg gebouwd en in 2022 opgeleverd maar ik heb weinig illusies dat een typische aannemer zich veel aantrekt van de voorwaarde. En wat ga je doen dan? Kort geding aanspannen nog voordat de bouw begint?
Ik reageerde op de vraag van @Janpietertje89 of anderen er ook tegenaan liepen dat de kopersbegeleider pas benaderbaar is na aankoop van de woning. Dat gaf onze makelaar ook aan maar heb aangegeven dat ik bij een aankoop van een dergelijke waarde geen genoegen neem met een black-box die voor ons wezenlijke dingen niet kon bevestigen voordat we het huis zouden kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:53:
@Draakje5 mijn huis is onder woningborg gebouwd en ik 2022 opgeleverd maar ik heb weinig illusies dat een typische aannemer zich veel aantrekt van de voorwaarde. En wat ga je doen dan? Kort geding aanspannen nog voordat de bouw begint?
Ik reageerde op de vraag van @Janpietertje89 of anderen er ook tegenaan liepen dat de kopersbegeleider pas benaderbaar is na aankoop van de woning. Dat gaf onze makelaar ook aan maar heb aangegeven dat ik bij een aankoop van een dergelijke waarde geen genoegen neem met een black-box die voor ons wezenlijke dingen niet kon bevestigen voordat we het huis zouden kopen.
Mee eens hoor, mocht men al getekend hebben dan is dit natuurlijk wel een optie die je kan proberen. Evt escaleren naar woningborg indien aannemer niet meewerkt.

Kopersbegeleiders zijn voor zover mij bekend normaliter inderdaad pas bereikbaar na dat er getekend is en een project van start gaat.

En tja wat is een aankoop van dergelijke waarde en wat geeft het feit dat het een grote waarde is, jou enige rechten? Als jij een project bouw woning koopt van een miljoen heb je gewoon nog steeds weinig te willen, het is niet voor niets projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Draakje5 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Kopersbegeleiders zijn voor zover mij bekend normaliter inderdaad pas bereikbaar na dat er getekend is en een project van start gaat.

En tja wat is een aankoop van dergelijke waarde en wat geeft het feit dat het een grote waarde is, jou enige rechten? Als jij een project bouw woning koopt van een miljoen heb je gewoon nog steeds weinig te willen, het is niet voor niets projectbouw.
Dat onderschrijf ik helemaal, ik heb helemaal geen speciale rechten ook al gaat het om veel geld. Je zult altijd moeten beseffen dat je bij projectbouw niet teveel te willen hebt.
Tegelijkertijd vind ik dat je voor jezelf moet afwegen wat voor jou een dealbreker zou zijn. Als dat iets is wat niet duidelijk is uit de stukken en input van de aannemer vergt zou ik altijd adviseren om die input te vragen en je niet te laten afwimpelen.
Heel simpel gesteld zal het die makelaar geen zier interesseren of de aannemer je huis kan aanpassen of niet. De makelaar krijgt commissie bij verkoop, dat is het enige wat doorgaans telt.
Door de makelaar duidelijk te maken dat hij zich ofwel moet inspannen richting de aannemer ofwel een nieuwe koper moet zoeken was het voor hem duidelijk dat het ons menens was.

Speelt mee dat we in dit geval wisten dat er geen andere gegadigden voor ons kavel waren, dat hielp natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Dat waren twee dingen:
Een constructieve optie die we wilden maar niet in de lijst stond.
En het moeten betalen van bouwrente tussen datum x en het opleveren van de grond. De controle daarover lag namelijk volledig bij de aannemer en wij wilden geen bouwrente betalen voor iets waar we zelf geen invloed op hebben. Alleen als we zelf in verzuim zouden blijven was dat wel gerechtigd vonden we.

Dat laatste was mogelijk geen dealbreker geweest maar dat eerste zeker wel.
Duidelijk, maar hoeveel zekerheid had je dan na het "op papier reageren van de aannemer"? Bij ons zijn veel opties bijvoorbeeld onder verschillende voorbehouden van vergunning, herberekening BENG normen, energielabel, en mag de prijs en uitvoering van die opties ook tijdens het keuzetraject nog aangepast worden als dat noodzakelijk wordt geacht door de aannemer. Kortom, ik heb voor tekenen van de koop/aanneemovereenkomst over de opties, zelfs die opties beschreven in de optielijst, echt 0 zekerheid dat deze opties daadwerkelijk uitgevoerd kunnen gaan worden.

Ik krijg bij het lezen van al deze voorwaarden gewoon het gevoel dat ik "zekerheid vooraf" gewoon los moet laten en maar moet vertrouwen dat de aannemer welwillend is en woningborg en de Nederlandse wet me voldoende beschermt als consument. En verder er maar het beste van hopen als ik tijdens het koperskeuzegesprek met een waslijst aan wensen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:12
SL65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:20:
[...]

Dat hoopte ik ook zo te doen, maar de partij die het label afgeeft geeft aan dat het hele dossier dan opnieuw moet. En dat ik sommige gegevens niet zal kunnen aanleveren omdat er tijdens de bouw al foto’s etc zijn gedeeld. Toevoeging op het bestaande dossier mag blijkbaar niet zonder goedkeur bouwer (en die geven die niet).
Na contact met de certificaathouder is alles in orde gemaakt en heb ik een nieuw label. Mochten meer mensen er tegenaan lopen kan je dus de certificaathouder benaderen als je er met de adviseur niet uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:34
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:01:
[...]
En verder er maar het beste van hopen als ik tijdens het koperskeuzegesprek met een waslijst aan wensen kom.
Opties die beschreven staan in de optielijst hoef je je geen zorgen over te maken. Klinkt meer als een stukje risico indekken van de aannemer. Daar zijn ze goed in.

Ik wil je wel waarschuwen dat het waarschijnlijk niet haalbaar is om de woning helemaal naar jouw wensen te krijgen, zoals je misschien hoopt. Zaken zoals wijzigingen in het type ventilatie (warmteterugwinning of mechanische ventilatie), vloerverwarming, warmtepomp of constructieve wijzigingen worden vrijwel zeker niet geaccepteerd. Wij hebben praktisch op alle verzoeken (zoals het vergroten van de capaciteit van de warmtepomp, het anders indelen van de zolder dan de opties die ze aanboden, het verplaatsen van de wasmachineafvoer, en meer) buiten de optielijst een 'nee' gekregen.

Het is voor mij meer een frustrerend dan leuk proces. Geen loze leidingen. Wel CAT6 in het plafond maar zonder einddoos. CAT6 moet in meterkast uitkomen, mag niet in technische ruimte. Geen kruipruimte dus niks meer later doen. Geen 5x2,5mm op de uitbouw voor zware airco. Onze vloerverwarming gaat niet kunnen koelen. Ga zo maar door.

Je koopt geen Rolls-Royce die je tot in het stiksel kan samenstellen, je koopt een Volkswagen Polo op de configurator op hun website. Dat is projectbouw.

[ Voor 22% gewijzigd door KerstRunner op 17-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Duidelijk, maar hoeveel zekerheid had je dan na het "op papier reageren van de aannemer"? Bij ons zijn veel opties bijvoorbeeld onder verschillende voorbehouden van vergunning, herberekening BENG normen, energielabel, en mag de prijs en uitvoering van die opties ook tijdens het keuzetraject nog aangepast worden als dat noodzakelijk wordt geacht door de aannemer. Kortom, ik heb voor tekenen van de koop/aanneemovereenkomst over de opties, zelfs die opties beschreven in de optielijst, echt 0 zekerheid dat deze opties daadwerkelijk uitgevoerd kunnen gaan worden.

Ik krijg bij het lezen van al deze voorwaarden gewoon het gevoel dat ik "zekerheid vooraf" gewoon los moet laten en maar moet vertrouwen dat de aannemer welwillend is en woningborg en de Nederlandse wet me voldoende beschermt als consument. En verder er maar het beste van hopen als ik tijdens het koperskeuzegesprek met een waslijst aan wensen kom.
In ons geval is het goed uitgepakt. Het zou overigens raar zijn indien opties die je kiest niet uitgevoerd kunnen/mogen worden. Wat ik me voor kan stellen maar meestal als onnodige prijsverhoging zie is het verplicht koppelen van verschillende meerwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 02:12
KerstRunner schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Opties die beschreven staan in de optielijst hoef je je geen zorgen over te maken. Klinkt meer als een stukje risico indekken van de aannemer. Daar zijn ze goed in.

Ik wil je wel waarschuwen dat het waarschijnlijk niet haalbaar is om de woning helemaal naar jouw wensen te krijgen, zoals je misschien hoopt. Zaken zoals wijzigingen in het type ventilatie (warmteterugwinning of mechanische ventilatie), vloerverwarming, warmtepomp of constructieve wijzigingen worden vrijwel zeker niet geaccepteerd. Wij hebben praktisch op alle verzoeken (zoals het vergroten van de capaciteit van de warmtepomp, het anders indelen van de zolder dan de opties die ze aanboden, het verplaatsen van de wasmachineafvoer, en meer) buiten de optielijst een 'nee' gekregen.

Het is voor mij meer een frustrerend dan leuk proces. Geen loze leidingen. Wel CAT6 in het plafond maar zonder einddoos. CAT6 moet in meterkast uitkomen, mag niet in technische ruimte. Geen kruipruimte dus niks meer later doen. Geen 5x2,5mm op de uitbouw voor zware airco. Onze vloerverwarming gaat niet kunnen koelen. Ga zo maar door.

Je koopt geen Rolls-Royce die je tot in het stiksel kan samenstellen, je koopt een Volkswagen Polo op de configurator op hun website. Dat is projectbouw.
Klopt inderdaad qua mogelijkheden buiten de standaard opties. Mocht je echt nog iets willen buiten de standaard opties dan kan je nog kijken of er meer mensen in het project interesse erin hebben en bereid zijn te betalen. Zo zijn er in ons project nog kleine zaken als extra opties toegevoegd doordat veel mensen in het project dit wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
[...]

Daarom wilde ik inderdaad gewoon even hier checken dat ik geen steken laat vallen vóórdat ik mijn handtekening onder het koopcontract zet, maar onzekerheid qua opties/aanpassingen hoort er gewoon bij voor projectbouw.

Ach, heeft ook heel veel voordelen, mijn broertje is net klaar met het bouwen van zijn huis volledig in eigen beheer en dat is toch een dermate intensief proces voor hem geweest dat hij ons ook van harte aanbeveelt voor projectbouw te gaan. Voor hem woog het enorme aantal eigen uren en onzekerheid niet op tegen de wat grotere keuzevrijheid. En ook bij hem is uiteindelijk echt niet alles in het bouwproces precies naar wens verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Daarom wilde ik inderdaad gewoon even hier checken dat ik geen steken laat vallen vóórdat ik mijn handtekening onder het koopcontract zet, maar onzekerheid qua opties/aanpassingen hoort er gewoon bij voor projectbouw.

Ach, heeft ook heel veel voordelen, mijn broertje is net klaar met het bouwen van zijn huis volledig in eigen beheer en dat is toch een dermate intensief proces voor hem geweest dat hij ons ook van harte aanbeveelt voor projectbouw te gaan. Voor hem woog het enorme aantal eigen uren en onzekerheid niet op tegen de wat grotere keuzevrijheid. En ook bij hem is uiteindelijk echt niet alles in het bouwproces precies naar wens verlopen.
Goed dat je weet waar je aan toe bent! Kan je wat meer vertellen over wat je op het oog hebt? Puur uit interesse! Dan heb ik een beeld als ik je hier vaker voorbij zie komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Goed dat je weet waar je aan toe bent! Kan je wat meer vertellen over wat je op het oog hebt? Puur uit interesse! Dan heb ik een beeld als ik je hier vaker voorbij zie komen :P
Project van 20 vrijstaande woningen op ruime kavels aan de Maas in Noord-Limburg. Per kavel keuze uit verschillende woningtypes en ook verschillende architectuurstijlen/kleurstellingen per woningtype dus wat vrijheid in uitstraling per woning. Wij gaan voor het hoogbouw met berging type (Albatros).

https://www.labrique.nl/ als je nog meer interesse hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
Janpietertje89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Project van 20 vrijstaande woningen op ruime kavels aan de Maas in Noord-Limburg. Per kavel keuze uit verschillende woningtypes en ook verschillende architectuurstijlen/kleurstellingen per woningtype dus wat vrijheid in uitstraling per woning. Wij gaan voor het hoogbouw met berging type (Albatros).

Gaaf project! Zulke ruime percelen zie je niet vaak meer tegenwoordig, en dat ook nog is op een mooie locatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
[...]

Onze vloerverwarming gaat niet kunnen koelen. Ga zo maar door.
Weet je welk merk warmtepomp je gaat krijgen? Vaak zeggen ze dat hij niet kan koelen omdat ze geen dauwpuntbewaker etc willen installeren en dan wordt het softwarematig uitgezet, maar vaak kan je dat vrij gemakkelijk overrulen. Zo lang je niet onder de 19°C water temperatuur gaat, kan je daar niet echt iets mis mee doen (de dauwpuntbewaker stopt de koeling als er condens begint te vormen, maar aan 19°C gebeurt dat enkel in zeer uitzonderlijke situaties). Elke warmtepomp kan technisch gezien koelen, anders zou hij niet kunnen defrosten (= de verwarmingscyclus omdraaien door warm water uit het huis naar de buitenunit te laten lopen om het ijs op de buitenunit te laten smelten).

Zijn hier ook al verhalen langsgekomen waar mensen moesten bijbetalen om warmtepomp te laten koelen, maar uiteindelijk bleek dat gewoon bij iedereen te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Danferno op 17-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Danferno schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Weet je welk merk warmtepomp je gaat krijgen? Vaak zeggen ze dat hij niet kan koelen omdat ze geen dauwpuntbewaker etc willen installeren en dan wordt het softwarematig uitgezet, maar vaak kan je dat vrij gemakkelijk overrulen. Zo lang je niet onder de 19°C water temperatuur gaat, kan je daar niet echt iets mis mee doen (de dauwpuntbewaker stopt de koeling als er condens begint te vormen, maar aan 19°C gebeurt dat enkel in zeer uitzonderlijke situaties). Elke warmtepomp kan technisch gezien koelen, anders zou hij niet kunnen defrosten (= de verwarmingscyclus omdraaien door warm water uit het huis naar de buitenunit te laten lopen om het ijs op de buitenunit te laten smelten).

Zijn hier ook al verhalen langsgekomen waar mensen moesten bijbetalen om warmtepomp te laten koelen, maar uiteindelijk bleek dat gewoon bij iedereen te gaan.
Moeten de vloerverwarmingsbuizen dan niet ook een bepaalde dikte hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Daar zit je erg mooi. Kom daar regelmatig. Gefeliciteerd.

Dat wordt regelmatig op een zomeravond een rondje langs (IJssalon) Clevers. :9~ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Danferno schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Ik zou even de handleiding opzoeken, hopelijk staat het daar in beschreven. Maar ik zou iig hetzelfde gokken als jou
De handleiding is echt extreem beperkt en geeft nauwelijks iets aan wat je in kan stellen. Hier is ooit een topic geweest van iemand die eenzelfde warmtepomp aangeschaft had en daar heb ik gelukkig wat nuttige informatie uit kunnen halen omdat ook de thermostaat met een afwijking van 5 geijkt moest worden, zo onnauwkeurig is hij anders. Het is dus wachten op een partij met kennis die we het kunnen vragen. Tot op heden lukt het echter niet om een partij te vinden die het onderhoud kan doen (ivm de buitenunit op het dak) en degene die hem geinstalleerd heeft heeft nauwelijks meer verstand dan wij van het systeem. Dat is ook al gebleken na water uit het boilervat en de oplossing gekomen door Tweakers, niet door de monteur. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
Ik ken het systeem ook niet. Maar wij hebben hem op 52 graden staan standaard, de legionella run gaat naar 62 graden.

52 graden ervaar ik wel als het minimum voor ons. De boiler gaat ook pas weer verwarmen als deze onder de 46 graden komt ongeveer. Het is soms kiele kiele met de water temperatuur na 1x badderen en 2x douchen op dezelfde dag. De boiler gaat heel soms net onder de 38 graden.

Zoals ik de grafiek interpreteer staat je boiler op 39 graden ingesteld @PrixV , dat is veels te laag.
Onze boiler staat op 53 graden ingesteld met een run naar 62 graden op zaterdag. Die 39 graden is een grafiekje wat op "UIT" staat. Je kan daarin zaken instellen en bepaalde tijdschema's toevoegen maar ik word er geen wijs uit (en de handleiding geeft er ook geen uitleg over) dus ik heb die maar op "UIT" laten staan. Nu regelt de warmtepomp alles en staan enkel de 53 graden en de 62 op zaterdag ingesteld. Het laatste heb ik ook op de pomp zelf moeten instellen, kan niet in het menu waar ik hier printscreens van heb geplaatst.

Bij mij was echter bij de 2e keer douchen (1ste keer in de ochtend, bad in de middag en opvolgend een douche) het water al lauw/koud. Toen ik daarna (onder de douche vandaan) op de app keek stond er dat hij gezakt was naar 39 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Farmerwood schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Dat wordt regelmatig op een zomeravond een rondje langs (IJssalon) Clevers. :9~ :Y)
[...]

Ik heb daar jaren geleden nog met FPV drone's gevlogen. Laten ze nu die Huisman schoorsteen staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:14:
[...]

[...]

Ik heb daar jaren geleden nog met FPV drone's gevlogen. Laten ze nu die Huisman schoorsteen staan?
Dat was eerst het plan, blijkt nu veel te kostbaar dus laatste info die ik heb is dat hij toch gesloopt gaat worden, halve dorp in rep en roer haha. De koper van het kavel pal voor de toren heeft zijn kavel ook teruggeven omdat hij zonder toren er niet meer wil wonen 7(8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
KerstRunner schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Moeten de vloerverwarmingsbuizen dan niet ook een bepaalde dikte hebben?
Dat zou het eerste zijn dat ik daar van hoor (maar caveat, ben geen professional). Vermoed dat met kleine buizen het gewoon minder effectief is, maar als je er met lage temperatuur mee kan verwarmen kan ik me niet voorstellen dat ze zo klein zijn dat koeling de facto niet meer werkt.

Dat gezegd, de koeling via de vloer is sowieso maar beperkt, denk dat wij er zelden meer dan 2° graden af krijgen, en in ruil krijg je ook wel wat hogere luchtvochtigheid (bij airco wordt dat water afgevoerd). Koele vloer is wel heerlijk aan de voeten als het te warm is

[ Voor 22% gewijzigd door Danferno op 17-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
PrixV schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:10:
[...]

De handleiding is echt extreem beperkt en geeft nauwelijks iets aan wat je in kan stellen. Hier is ooit een topic geweest van iemand die eenzelfde warmtepomp aangeschaft had en daar heb ik gelukkig wat nuttige informatie uit kunnen halen omdat ook de thermostaat met een afwijking van 5 geijkt moest worden, zo onnauwkeurig is hij anders. Het is dus wachten op een partij met kennis die we het kunnen vragen. Tot op heden lukt het echter niet om een partij te vinden die het onderhoud kan doen (ivm de buitenunit op het dak) en degene die hem geinstalleerd heeft heeft nauwelijks meer verstand dan wij van het systeem. Dat is ook al gebleken na water uit het boilervat en de oplossing gekomen door Tweakers, niet door de monteur. :O
Blijft toch een gemis bij projectbouw dat "ervaring van de eindgebruiker" nauwelijks relevant is voor de keuze van apparatuur van de bouwer. Bij onze Viessman is het nog niet zo erg als jij beschrijft, maar ook die software is echt zeer beperkt tov wat je van zo'n duur apparaat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:08:
[...]

In Millingen zit er ook een hé ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:30:
[...]

In Millingen zit er ook een hé ;-)
offtopic:
En in Nijmegen (Lindenholt) en nog een stuk of 10 andere locaties. ;)

Maar ze zijn een (extra) argument om in Limburg of net daarbuiten te willen wonen. :Y

Jij bent net te ver weg gaan wonen in ieder geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:09
@Toppe: Nagevraagd: "Dichtzetten V-naden plafond" wordt inderdaad geoffreerd voor € 10 per m². Dit is mogelijke een rare manier van aanbieden, maar zo is het nu eenmaal. Opties: alleen de woonkamer (circa 29 m²) of het gehele appartement (nominaal 60 m²). Ik ga voor één van deze twee opties kiezen. Dat is nu mijn voordeel van downsizen: het bedrag valt te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Laatst online: 13-09 16:59
Tijdens de kijkdagen kwamen we onderstaande situatie tegen t.h.v. de trapkast. Leidingen die horizontaal over de muur lopen. Is dat acceptabel of moet je hier gelijk een opleverpunt van maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5-3Nd0VT07lOR2wqxjUFd-430I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUAEYyDfBoUkpcd931UFamXE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOOrBN0yvfNW35GzN_uZl7o_To4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbLiFuuO8VUNEHPKvVyAHneJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ShininNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:50:
Tijdens de kijkdagen kwamen we onderstaande situatie tegen t.h.v. de trapkast. Leidingen die horizontaal over de muur lopen. Is dat acceptabel of moet je hier gelijk een opleverpunt van maken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Het had mooier geweest als het schuin was ja. Maar of het een oplever punt is, dat word denk ik lastig. Is het een draag muur ?

Maar puntje bij paaltje, de schade is al gemaakt, als ze alsnog de boel los halen en schuin maken zit je met een opgevulde gleuf die nooit meer zo stek word als het orgineel gezien de korte afstand zou ik het er bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
@ShininNL Zonde van de energie om daar iets mee te doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Laatst online: 13-09 16:59
Dank jullie wel, wil er ook niet gelijk met een gestrekt been in gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 22:38
Zijn er mensen hier die het deurbeslag hebben aangepast via aannemer of daarna?
Het liefst doe ik het na oplevering maar het standaard deurbeslag is met een schild, wat je dan weer niet netjes kan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:55:
Het liefst doe ik het na oplevering maar het standaard deurbeslag is met een schild, wat je dan weer niet netjes kan vervangen.
Wij zijn voor andere deuren en deurbeslag via de deurenleverancier onze aannemer gegaan.

Beneden houten kozijnen met stompe deuren (verdekte schanieren), boven standaard stalen kozijnen met andere opdekdeuren. Overal hetzelfde beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dj-sannieboy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Wij zijn voor andere deuren en deurbeslag via de deurenleverancier onze aannemer gegaan.

Beneden houten kozijnen met stompe deuren (verdekte schanieren), boven standaard stalen kozijnen met andere opdekdeuren. Overal hetzelfde beslag.
Ah, die vraag heb ik ook zo uitstaan. Als we voor andere deuren kiezen dit dan ook met ander deurbeslag kan.
Nu kunnen we wel ander (zwart) deurbeslag kiezen en via deuren punt nl ook andere deuren.
Hopelijk biedt dat een (betaalbare) optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Even een vraag over het plaatsen van een accespoint(plafond). Ik woon nu in een huis met prefab muren(met goede bewapening blijkbaar). Als ik daar enkel een router met wifi in de meterkast plaats dan heb ik alleen op de beneden verdieping goed signaal. Buiten is het sowieso drama. Dat heb ik nu opgelost door in de trapkast een AP te plaatsen en op zolder eentje. In een "slaapkamer" op de eerste verdieping zit een wall model. Allen van TP-link Omada.

Nou is de volgende woning gebouwd met kalkzandsteen. Hoe gaat dat met signalen? Ik vermoed een stuk beter in elk geval(en hoop dat ook). In de nieuwe woning is er in het midden een berging voor de wasmachine. En op de eerste verdieping zit een technische ruimte voor de WTW, ook in het midden.
Mijn plan was om in die ruimten een loze leiding te laten leggen voor een AP.
Ik heb ze liever daar hangen dan op de overloop, maar als het signaal slecht is duur een muur van kalkzandsteen, dan is dat nog wel het overwegen waard.

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Dj-sannieboy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Hoe ervaar je de stalenkozijnen en deuren qua geluid? We twijfelen enorm tussen staal en hout maar horen/lezen nog wel eens dat staal qua geluid niet prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

suzanhe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Hoe ervaar je de stalenkozijnen en deuren qua geluid? We twijfelen enorm tussen staal en hout maar horen/lezen nog wel eens dat staal qua geluid niet prettig is.
Daar kan ik nog niets over zeggen, aangezien de woning nog gebouwd moet worden.

Nu heeft ons huidige huis ook stalen kozijnen met opdekdeuren, maar ik kan geen vergelijking maken met houten kozijnen en stompe deuren.

Wij hebben beneden vooral voor houten kozijnen en stompe deuren gekozen omdat wij dit mooier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Wij hebben beneden houten stomp kozijnen en boven staal stomp.
Nog nooit bij me opgekomen dat er een verschil in geluid is. Bedoel je dit met het sluiten van de deuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20
Nicap schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:40:
Even een vraag over het plaatsen van een accespoint(plafond). Ik woon nu in een huis met prefab muren(met goede bewapening blijkbaar). Als ik daar enkel een router met wifi in de meterkast plaats dan heb ik alleen op de beneden verdieping goed signaal. Buiten is het sowieso drama. Dat heb ik nu opgelost door in de trapkast een AP te plaatsen en op zolder eentje. In een "slaapkamer" op de eerste verdieping zit een wall model. Allen van TP-link Omada.

Nou is de volgende woning gebouwd met kalkzandsteen. Hoe gaat dat met signalen? Ik vermoed een stuk beter in elk geval(en hoop dat ook). In de nieuwe woning is er in het midden een berging voor de wasmachine. En op de eerste verdieping zit een technische ruimte voor de WTW, ook in het midden.
Mijn plan was om in die ruimten een loze leiding te laten leggen voor een AP.
Ik heb ze liever daar hangen dan op de overloop, maar als het signaal slecht is duur een muur van kalkzandsteen, dan is dat nog wel het overwegen waard.

Iemand daar ervaring mee?
Zelf heb ik de AP op 2 van de drie etages op die manier weggewerkt (trapkast en technische ruimte) en het signaal is over de hele etage goed. De derde hangt op de overloop in het zicht.
Het signaal door de muren is goed, door de vloeren/plafond een stuk minder. Er wordt ook gelijk van AP gewisseld als je met de telefoon de trap op loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Draakje5 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Wij hebben beneden houten stomp kozijnen en boven staal stomp.
Nog nooit bij me opgekomen dat er een verschil in geluid is. Bedoel je dit met het sluiten van de deuren?
Wij willen dit waarschijnlijk ook gaan doen. Nou had gelezen dat staal meer slaat ook door wind etc. Maar als je er geen last van hebt klinkt dit als goede optie voor ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
suzanhe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Wij willen dit waarschijnlijk ook gaan doen. Nou had gelezen dat staal meer slaat ook door wind etc. Maar als je er geen last van hebt klinkt dit als goede optie voor ons
Hier boven ook stalen kozijnen maar wel opgegeven dat alle vertrekken slaapkamers zijn en we dus rubbers rondom wilden hebben. Dat is ook geplaatst. Hierdoor sluiten de deuren gewoon prima en zacht en hoor ik ze niet klapperen.
Deurbeslag zelf en de deur gaan wij nog wel vervangen maar die waren via het project onbetaalbaar (bij wijze van) en was ook niet wat we wilden.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we inmiddels 5 jaar wonen en de deuren nog niet vervangen hebben . Zo erg is de irritatie dus ook weer niet :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 13-09 13:24
Ons project liep via Svedex en binnen het Svedex assortiment konden we alles samenstellen, deuren, scharnieren en deurbeslag. Bij ons was het standaardbeslag ook schild en inderdaad nogal foeilelijk, maar natuurlijk het goedkoopste dus was dat de standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
[...]

In het vorige huis hadden we houten deurkozijnen en nu staal in het nieuwe huis. Qua geluid maakt het allemaal niet zoveel verschil uit. Zijn netjes overal deurrubbers geplaatst en ik vermoed dat dat ook bijdraagt. We hadden de optie om houten kozijnen te nemen, maar met 400 euro per kozijn hadden we het er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij een nieuwbouwproject waarin ik op het punt sta om de KAO te tekenen, heb ik een vraagje over meerwerk. De prijslijst staat keurig op de projectsite (en alle prijzen zijn bekend), alleen hier wordt verder niet in de KAO naar verwezen. Volgens de nieuwbouwmakelaar zal de aannemer na het tekenen van de KAO contact met mij opnemen over het meerwerk. Ik ben er een beetje huiverig voor, want zou de meerkwerklijst dan niet in ieder geval als bijlage aan de KAO toegevoegd moeten worden, zodat de prijzen daarvoor vast staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Volgens mij is dit (zonder schild/mooier moet je dan direct doen) exact de reden dat de bouwers standaard met schild uitvoeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Nordlys schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:48:
Bij een nieuwbouwproject waarin ik op het punt sta om de KAO te tekenen, heb ik een vraagje over meerwerk. De prijslijst staat keurig op de projectsite (en alle prijzen zijn bekend), alleen hier wordt verder niet in de KAO naar verwezen. Volgens de nieuwbouwmakelaar zal de aannemer na het tekenen van de KAO contact met mij opnemen over het meerwerk. Ik ben er een beetje huiverig voor, want zou de meerkwerklijst dan niet in ieder geval als bijlage aan de KAO toegevoegd moeten worden, zodat de prijzen daarvoor vast staan?
Wij hebben het contract bij VEH door een jurist laten nakijken en die gaf aan dat het inderdaad een risico is. De makelaar gaf echter aan dat de aannemer nooit de prijzen tussentijds aanpast.

Bij ons was dat gelukkig het geval en werden netjes de meerwerkprijzen aangehouden, zelfs nadat tijdens Covid de prijzen behoorlijk veel hoger kwamen te liggen. Moet ook zeggen dat ik niet heb gehoord dat de prijzen aangepast werden, tenzij er een specifiek voorbehoud was gemaakt op de meerwerklijst (was niet bij ons het geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Krijgertje1979 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:27:
[...]

In het vorige huis hadden we houten deurkozijnen en nu staal in het nieuwe huis. Qua geluid maakt het allemaal niet zoveel verschil uit. Zijn netjes overal deurrubbers geplaatst en ik vermoed dat dat ook bijdraagt. We hadden de optie om houten kozijnen te nemen, maar met 400 euro per kozijn hadden we het er niet voor over.
Als je goede rubbers hebt, vind ik het belangrijkste verschil het geluid dat de schoot maakt als deze in de opening schiet. Bij een stalen kozijn klinkt dat harder door, omdat het kozijn van binnen hol is.

Is dat erg? Nee, niet echt. Het hangt er vanaf hoe gevoelig je voor dat soort dingen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Inmiddels met de aannemer contact gehad. We kunnen inderdaad andere opties zelf voordragen die we bij hun leverancier hebben gevonden.
Zo ook andere deuren gevraagd.

Benieuwd met wat voor bedragen ze gaan terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
Bij ons project had de meerwerklijst ook voorwaarden.
Daarin stond dat de prijzen alleen wijzigen bij een wijziging in BTW percentage.
En zodra je een meerwerk optie bevestigd heb je dus een overeenkomst.
Dan ben je iets overeengekomen voor een bepaalde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Bij ons project staat er in de optielijst de volgende zin: "Bouwbedrijf XXX behoudt zich het recht voor een eventueel eerder aangeboden optie qua prijs en technische mogelijkheden te herzien. Uiteraard behoudt de koper dan het recht om alsnog af te zien van de eerder aangeboden optie". Kortom, ook al is er een optielijst aanwezig, we hebben 0 garantie dat de opties voor de aangeboden prijs (of überhaupt) uitgevoerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Onze KOA sloot af met:

''De Verkrijger verklaart een afschrift te hebben ontvangen van de navolgende documenten welke een
onverbrekelijk geheel vormen met deze overeenkomst: ''

En dan een opsomming van o.a. algemene voorwaarden, woningborg garantie- en waarborgregeling, technische verkoopomschrijving, kopers keuzelijst, energie labels en nog wat documenten.

Oftewel, in onze KAO werd wel gerefereerd naar de kopers keuzelijst (incl. documentnummer en datum)

[ Voor 34% gewijzigd door KerstRunner op 20-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Onze KOA sloot af met:

''De Verkrijger verklaart een afschrift te hebben ontvangen van de navolgende documenten welke een

En dan een opsomming van o.a. algemene voorwaarden, woningborg garantie- en waarborgregeling, technische verkoopomschrijving, kopers keuzelijst, energie labels en nog wat documenten.

Oftewel, in onze KAO werd wel gerefereerd naar de kopers keuzelijst (incl. documentnummer en datum)
Die passage van 25% aanbetaling voor meerwerk komt ook rechtstreeks uit de woningborg voorwaarden voor eengezinswoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Die passage van 25% aanbetaling voor meerwerk komt ook rechtstreeks uit de woningborg voorwaarden voor eengezinswoningen.
Excuus ik heb dat stuk van mijn bericht weer verwijderd omdat dat niet echt sloeg op de gestelde vraag. Maar al met al heeft mijn aannemer tot op heden wel de indruk gewekt dat ze enorm goed op de regeltjes zitten. Wat enerzijds een geruststelling is maar dat gaat ook wel gepaard met dat ze absoluut niet flexibel zijn op het gebied van maatwerk en dat soort zaken. Onze aannemer is er een volgens de boekjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ik ben nu de begroting aan het maken voor onze (dubbele) hypotheeklasten tijdens de bouw. Misschien een beetje laat maar we kunnen dit volledig uit onze inkomens dragen dus heb er van te voren niet echt over nagedacht. Misschien toch maar even een calculatie maken zodat we weten waar we aan toe zijn.

Zijn er dingen die ik niet moet vergeten in te calculeren voor de periode van bouw, denk aan OZB over de te bouwen woning of andere bijkomstigheden naast de hypotheeklast? Ik moet überhaupt ook nog maar eens uitzoeken hoe die renteverrekening werkt over het opgenomen deel van het bouwdepot en het nog resterende deel in het bouwdepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:06:
Ik ben nu de begroting aan het maken voor onze (dubbele) hypotheeklasten tijdens de bouw. Misschien een beetje laat maar we kunnen dit volledig uit onze inkomens dragen dus heb er van te voren niet echt over nagedacht. Misschien toch maar even een calculatie maken zodat we weten waar we aan toe zijn.

Zijn er dingen die ik niet moet vergeten in te calculeren voor de periode van bouw, denk aan OZB over de te bouwen woning of andere bijkomstigheden naast de hypotheeklast? Ik moet überhaupt ook nog maar eens uitzoeken hoe die renteverrekening werkt over het opgenomen deel van het bouwdepot en het nog resterende deel in het bouwdepot.
In ons geval is de rente op het resterende bedrag in het bouwdepot gelijk aan de hypotheek rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
[...]

In ons geval is de rente op het resterende bedrag in het bouwdepot gelijk aan de hypotheek rente.
En word die maandelijks uitgekeerd?

Stel er is op maand 1 125.000 uit de totale pot van 377.000. Krijg je dan over de resterende 245.000 rente gelijk aan de hypotheek rente?

Dat zou (3,7%/12=) 0,308% zijn over 245.000 dus 754,60 euro. Dat terwijl de opgenomen 125.000 maar 578,54 euro kost aan aflossing én rente.

Dan lijkt het erop alsof het openstaande bouwdepot de eerste 2 maanden aan aflossing én rente al afdekt. Of wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:28:
[...]

En word die maandelijks uitgekeerd?

Stel er is op maand 1 125.000 uit de totale pot van 377.000. Krijg je dan over de resterende 245.000 rente gelijk aan de hypotheek rente?

Dat zou (3,7%/12=) 0,308% zijn over 245.000 dus 754,60 euro. Dat terwijl de opgenomen 125.000 maar 578,54 euro kost aan aflossing én rente.

Dan lijkt het erop alsof het openstaande bouwdepot de eerste 2 maanden aan aflossing én rente al afdekt. Of wat doe ik verkeerd?
Ho eens even, je betaald vanaf het openen van de hypotheek gewoon 3.7% rente over het gehele hypotheekbedrag. Dus 3.7% over die gehele 377.000 euro. Van 245.000 krijg je dan 3.7% terug dus dat heft elkaar op. Effectief betaal je dan dus 3.7% over 125.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Ho eens even, je betaald vanaf het openen van de hypotheek gewoon 3.7% rente over het gehele hypotheekbedrag. Dus 3.7% over die gehele 377.000 euro. Van 245.000 krijg je dan 3.7% terug dus dat heft elkaar op. Effectief betaal je dan dus 3.7% over 125.000.
Kijk, ook dat wist ik niet. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Betaal je ook aflossing over het gehele bedrag? Of kunnen we stellen dat je (na verrekening) alleen aflossing en rente betaald over het opgenomen bedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Betaal je ook aflossing over het gehele bedrag? Of kunnen we stellen dat je (na verrekening) alleen aflossing en rente betaald over het opgenomen bedrag?
Je volledige hypotheek start op moment dat je bij de notaris zit voor de overdracht van de grond, vanuit daar loopt hij 30 jaar en los je hem in 30 jaar af. Je lost dus af op het gehele bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Wij hebben het contract bij VEH door een jurist laten nakijken en die gaf aan dat het inderdaad een risico is. De makelaar gaf echter aan dat de aannemer nooit de prijzen tussentijds aanpast.

Bij ons was dat gelukkig het geval en werden netjes de meerwerkprijzen aangehouden, zelfs nadat tijdens Covid de prijzen behoorlijk veel hoger kwamen te liggen. Moet ook zeggen dat ik niet heb gehoord dat de prijzen aangepast werden, tenzij er een specifiek voorbehoud was gemaakt op de meerwerklijst (was niet bij ons het geval)
Hmm ok, het is dus dan meer op goed vertrouwen.
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Onze KOA sloot af met:

De aannemingsovereenkomst van mij sluit daar ook mee af (met o.a. technische omschrijving, verkooptekeningen en de brochure), alleen staat de koperskeuzelijst daar niet tussen, terwijl die op de website van het project wel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Wij hebben sinds eind december de grond op naam. Onze eerste betaling is 01-02 voor de maand januarie en dat is dan ons volledige maandbedrag over het hele bedrag van de lening + alleen rente over de maand december.

Rond 05-02 krijgen we dan de credit rente terug over het bouwdepot. Dus we betalen de volle aflossing en een klein beetje rente. En dan hopelijk in 2055 is alles afgelost ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

neliss

h00t h00t!

Vraag: Hoe monteer je een (bijv ubiquiti) access point bovenop een loze leiding?
Als ik het goed begrijp dient in de loze leiding stugge (harde kern) UTP kabel te worden gebruikt, waarop je niet direct een RJ45 stekker kunt zetten maar met LSA klemmen moet werken.
Is het praktisch om een UTP wcd te plaatsen en met een mini-kabeltje op de access point te koppelen?

Met UTP wcd bedoel ik zoiets (met evt nog een opbouwraam erover):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlVt9Fay0L3bQP9H-AoqR5XN71A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/JUH2pXjpilOweucgI9gtYDm1.webp?f=user_large

Andere vraag: Wat is een goede montage hoogte voor access points?
Mijn idee was zo dicht mogelijk bij het plafond (~2.6m), dus op ca 2.5m hoogte. Maar wellicht dat dit voor de signaalsterkte niet handig is. Loze leiding in het plafond wordt door de aannemer niet gefaciliteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
KerstRunner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:06:

Hou er rekening mee dat de rente van je huidige hypotheek variabel wordt als je hem mee verhuist (tenminste bij een aantal verstrekkers, er zitten er misschien tussen waar dat niet zo is)

Verder waterschapsbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

neliss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:32:
Vraag: Hoe monteer je een (bijv ubiquiti) access point bovenop een loze leiding?
Als ik het goed begrijp dient in de loze leiding stugge (harde kern) UTP kabel te worden gebruikt, waarop je niet direct een RJ45 stekker kunt zetten maar met LSA klemmen moet werken.
Is het praktisch om een UTP wcd te plaatsen en met een mini-kabeltje op de access point te koppelen?

[Afbeelding]

Mijn idee was zo dicht mogelijk bij het plafond (~2.6m), dus op ca 2.5m hoogte. Maar wellicht dat dit voor de signaalsterkte niet handig is. Loze leiding in het plafond wordt door de aannemer niet gefaciliteerd.
Ideatiter plaats je een accespoint aan het plafond. Uiteraard kan hoog aan de muur ook wel, maar een accespoint is gebouwd om efficient te werken in "plafondmodus".

Je kunt prima een plug monteren op een UTP kabel en deze aansluiten op je accespoint. Ik neem aan dat je deze niet vaak gaat uitpluggen en hem dus gewoon "altijd" laat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
neliss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:32:

[Afbeelding]

Vraag de aannemer om een paar utp punten niet af te monteren maar de kabel uit te laten steken. De wall AP's monteer je gewoon op de kabel. Je haalt ze in principe toch nooit los zoals nicap zegt. Een 'kleine' kabel werkt niet want dan krijg je de AP nooit strak tegen de muur of afwerkplaatjes.

Als je de hoogte in wilt zou ik ze op 2.4 of 2.45m hoogte plaatsen bij een 2.6m hoog plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 20-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik zou wall modelen niet zo hoog plaatsen, maar gewoon op standaard hoogte(30cm). Of je moet ze uit zicht plaatsen. Ik zou toch nog een keer gaan mekkeren bij de aannemer. Helemaal als je wel een extra plafond lichtpunt kan laten plaatsen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Inmiddels een 1e offerte binnen om ons nieuwe huis te stucen of dunpleisteren. Prijsverschil is 4000 euro en ik vraag me af of er een reden kan zijn niet voor dunpleister te kiezen.
Iemand hier suggesties/ervaringen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Lupadi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Hou er rekening mee dat de rente van je huidige hypotheek variabel wordt als je hem mee verhuist (tenminste bij een aantal verstrekkers, er zitten er misschien tussen waar dat niet zo is)

Verder waterschapsbelasting
Wij hebben gebruik gemaakt van de verhuisregeling van onze hypotheekverstrekker en het rentepercentage van onze huidige hypotheek is bij het passeren aangepast naar de op dat moment geldige rente voor een overbruggingskrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Dj-sannieboy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Wij hebben gebruik gemaakt van de verhuisregeling van onze hypotheekverstrekker en het rentepercentage van onze huidige hypotheek is bij het passeren aangepast naar de op dat moment geldige rente voor een overbruggingskrediet.
Maar een overbruggingskrediet is toch iets anders? Dat heeft een hoger risico omdat er geen fatsoenlijk onderpand voor is. Je hypotheek op je oude woning heeft nog steeds je oude woning als onderpand en daarvoor zou je dan toch gewoon een (evt. variabele) hypotheek rente voor moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Sincere1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:42:
Inmiddels een 1e offerte binnen om ons nieuwe huis te stucen of dunpleisteren. Prijsverschil is 4000 euro en ik vraag me af of er een reden kan zijn niet voor dunpleister te kiezen.
Iemand hier suggesties/ervaringen in?
2 redenen, je moet zelf inschatten of je het dat waard vindt.

1. Dunpleister is te dun om oneffenheden in de muur echt weg te werken. Je gaat dus met een heel klein beetje licht al snel de oneffenheden van de ondergrond zien. Tot zelfs individuele bouwblokken toe. Als je prefab betonnen muren hebt, is dit misschien minder een punt.

2. Dunpleister is ook te dun om scheurvorming in de ondergrond op te vangen. Stucwerk is dikker en kan makkelijker over gaasband weggewerkt worden. In onze vorige woningen hadden we beneden stucwerk, met alleen hele dunne scheurtjes op de V-naden in het plafond. Alleen zichtbaar als je er echt naar keek. Boven dunpleister en alle kozijnen (zowel raam als deur) hadden meer of minder zichtbare scheuren erboven recht naar het plafond toe. Allemaal, zonder uitzondering. Het kan gewoon geen werking opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
millerman_sf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:08:
[...]

1. Dunpleister is te dun om oneffenheden in de muur echt weg te werken. Je gaat dus met een heel klein beetje licht al snel de oneffenheden van de ondergrond zien. Tot zelfs individuele bouwblokken toe. Als je prefab betonnen muren hebt, is dit misschien minder een punt.

2. Dunpleister is ook te dun om scheurvorming in de ondergrond op te vangen. Stucwerk is dikker en kan makkelijker over gaasband weggewerkt worden. In onze vorige woningen hadden we beneden stucwerk, met alleen hele dunne scheurtjes op de V-naden in het plafond. Alleen zichtbaar als je er echt naar keek. Boven dunpleister en alle kozijnen (zowel raam als deur) hadden meer of minder zichtbare scheuren erboven recht naar het plafond toe. Allemaal, zonder uitzondering. Het kan gewoon geen werking opvangen.
Duidelijk, google geeft toch andere berichten over dunpleister (scheurt hetzelfde en evenveel als stucwerk). Budgetraming past in ieder geval met de offerte voor het stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
Sincere1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Duidelijk, google geeft toch andere berichten over dunpleister (scheurt hetzelfde en evenveel als stucwerk). Budgetraming past in ieder geval met de offerte voor het stucwerk.
Zou zeker stucwerk aanraden, wij hebben echt minder tot geen last van scheurvorming terwijl buren met dunpleister duidelijk scheurvorming hebben. Is natuurlijk een N=1 verhaal maar wij zijn er heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:22:
[...]

De voor ons echt belangrijke dingen hebben we aan de makelaar gevraagd met de boodschap dat we antwoord op schrift willen van de aannemer en dat we anders het huis niet kopen.
Maar dan moet je ook bereid zijn om daar bij het woord te voegen.
Wij hebben ook inderdaad eerst schriftelijk bevestiging gehad van de constructieve opties en pas daarna getekend. De tekeningen waren onderdeel van de contractstukken.

Dan ging het in ons geval om het aanpassen van de volledige indeling van de begane grond, inclusief het vervangen van een stuk muur door een stalen kolom, het aanpassen van de indeling van de bovenverdieping en het uitbouwen van de schuur.

Wij zouden het huis ook niet gekocht hebben als dit niet mogelijk was geweest.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
[...]

Mooi hoor. Hoe houden jullie rekening met klimaatrisico tav Maas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Janpietertje89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Maar een overbruggingskrediet is toch iets anders? Dat heeft een hoger risico omdat er geen fatsoenlijk onderpand voor is. Je hypotheek op je oude woning heeft nog steeds je oude woning als onderpand en daarvoor zou je dan toch gewoon een (evt. variabele) hypotheek rente voor moeten betalen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Q96dgmv7PUiPQNhHIi7zfxUTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ww85wfMZobboO54DrYq2wJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Novari131 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
[...]

Mooi hoor. Hoe houden jullie rekening met klimaatrisico tav Maas?
Ik heb zelf echt niet de illusie dat ik die risico's in zou kunnen schatten. Daar hebben we gelukkig waterschappen voor in Nederland. Ik vertrouw het uitgebreide vergunningsproces in Nederland voldoende om aan te nemen dat dit wel oké is. Ik weet dat er verschillende maatregelen genomen worden om het risico nog verder te verlagen. De huidige dijk wordt verhoogd en komt verder landinwaards te liggen. Ook komen alle woningen en tuinen op een "terp" te liggen, een meter boven de hoogte van de huidige straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
millerman_sf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:08:
[...]

Denk dat dat echt afhangt van hoe "behangklaar" de muren opgeleverd zijn. Bij ons in de wijk heeft de aannemer vrijwel overal nette muren opgeleverd, waardoor dunpleister vrijwel voor iedereen zonder klachten kon toegepast kon worden. In mijn woning in elk geval zijn er op een plek na nergens haarscheuren te vinden, 20 maanden na oplevering.

Probleem is dat je van te voren niet kan inschatten hoe de muren opgeleverd worden en je meestal daarvoor al een stucadoor moet inhuren. Overigens, bij onze stucadoor kregen we de mogelijkheid om alle scheuren binnen 2 jaar bij te laten werken voor 175 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door Krijgertje1979 op 21-01-2025 14:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Overigens, bij onze stucadoor kregen we de mogelijkheid om alle scheuren binnen 2 jaar bij te laten werken voor 175 euro.
Bömers & Leenen?

[ Voor 47% gewijzigd door KerstRunner op 21-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Bij ons is de hypotheek op de huidige woning gewoon met de zelfde rente percentage gebleven. Deel wat we meenemen heeft ook deze rente percentage daarnaast een hypotheek deel met de nieuw rente percentage. Aanvullend daarop hebben we een overbruggingshypotheek met de huidige rente voorwaarden. Dit is bij ABN.

Kortom het is erg partij afhankelijk hoe ze ermee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

perspectivebass schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Bij ons is de hypotheek op de huidige woning gewoon met de zelfde rente percentage gebleven. Deel wat we meenemen heeft ook deze rente percentage daarnaast een hypotheek deel met de nieuw rente percentage. Aanvullend daarop hebben we een overbruggingshypotheek met de huidige rente voorwaarden. Dit is bij ABN.

Bij Lot is dus het rentepercentage van huidige hypotheek aangepast naar (op dat moment geldende) rentepercentage van overbruggingskrediet, meegenomen hypotheek heeft oude rentepercentage met een opslag, nieuw hypotheekdeel heeft op dat moment geldende “normale” rentepercentage en overbruggingskrediet heeft de rente die hoort bij een overbruggingskrediet.

Uiteindelijk was meenemen wel voordeliger dan een geheel nieuwe hypotheek volgens de hypotheekadviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
tomtom901 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:23:
[...]

Zou zeker stucwerk aanraden, wij hebben echt minder tot geen last van scheurvorming terwijl buren met dunpleister duidelijk scheurvorming hebben. Is natuurlijk een N=1 verhaal maar wij zijn er heel blij mee.
Hier ook stuc, N=2, nergens scheurvorming.

Ik weet niet zeker of ik dit achteraf ook had gedaan, het is gewoon echt heel veel duurder.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nu we het toch over stucen hebben, zijn de prijzen uit de TS nog een beetje realistisch anno 2025?
Prijzen uit 2023

Wanden stucen: €20 per m2
Plafonds stucen: €246 per m2
1 laag dunpleister: €12 per m2
2 lagen dunpleister: €14 per m2
spachtelputz: €13-€20 per m2
renovlies 150gr incl 1x sauzen: €14-€17 per m2

Prijzen excl. BTW.
Ik ben met name benieuwd naar de prijs per m2 voor stucen van het plafond vs dunpleister. Voor de wanden gaan wij zeer waarschijnlijk voor renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Heb even gekeken of ik een topic tegenkwam dat beter paste, maar kom toch op dit topic uit.

We wonen nu bijna een jaar in onze nieuwbouwwoning en we hebben een EV aangeschaft. Bij de bouw van de woning kregen we een optie aangeboden voor "Voorbereiding laadpaal" van ruim €2000. Voor dat geld is er een 16A-alamat geplaatst en een kabel van circa 27m van 4*2.5mm².

Nu we zover zijn om een laadpaal te nemen, vertellen alle (drie) installateurs dat ze geen 11kW gaan leveren over die kabel omdat die volgens NEN1010 te dun zou zijn. Ze willen maximaal 9.6kW inregelen.

De aannemer zegt daarentegen dat volgens diezelfde NEN1010 16A is toegelaten tot 50m.

Wie heeft er hier gelijk en hoe kan ik dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jvdmeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:21:
Heb even gekeken of ik een topic tegenkwam dat beter paste, maar kom toch op dit topic uit.

We wonen nu bijna een jaar in onze nieuwbouwwoning en we hebben een EV aangeschaft. Bij de bouw van de woning kregen we een optie aangeboden voor "Voorbereiding laadpaal" van ruim €2000. Voor dat geld is er een 16A-alamat geplaatst en een kabel van circa 27m van 4*2.5mm².

Nu we zover zijn om een laadpaal te nemen, vertellen alle (drie) installateurs dat ze geen 11kW gaan leveren over die kabel omdat die volgens NEN1010 te dun zou zijn. Ze willen maximaal 9.6kW inregelen.

De aannemer zegt daarentegen dat volgens diezelfde NEN1010 16A is toegelaten tot 50m.

Ik heb zelf toevallig net een kabel voor de laadpaal getrokken over net geen 30m. 4 mm2 was de aanbeveling en ik heb zelfs (5x)6mm2 YMVK getrokken door een mantelbuis om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken en zodat er in de toekomst ook 22 kW overheen zou mogen.

Essent:
Bij een afstand tot 25 meter gebruik je bijvoorbeeld een 2,5 mm² kabel voor een laadstroom van 16A en een 6 mm² kabel voor 32A. Is de afstand groter dan 25 meter? Dan verhoog je de dikte naar 4 mm² voor 16A en blijft 6 mm² voor 32A.
Afbeeldingslocatie: https://www.evservice.eu/Content/Images/uploaded/kabelvoorschriften%20-%20Copy%201.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-09 08:48
perspectivebass schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Bij ons ook, maar onze adviseur had het fout in zijn advies....

Wij zitten bij Nationale Nederlanden.
Voor nieuwe huis zouden we een stuk aan de oude rente hebben, een stuk aan nieuwe rente, en een overbruggingskrediet.

Hij gaf aan dat onze oude hypotheek zou omgezet worden naar de variabele, aflossingsvrije rente van dat moment, en dat aflossen op het oude huis dan ook zou stoppen.

In de hypotheek offerte stond echter geen letter over wat er met het oude huis zou gaan gebeuren.....

Toen de hypotheek gepasseerd was bij de notaris werd pas duidelijk wat er precies ging gebeuren...

Aan de oude hypotheek is helemaal niks veranderd. Die is nog aan de oude rente, maar we lossen hem ook nog gewoon af....

De bruto maandlasten zijn hierdoor toch een paar honderd euro hoger per maand dan we ingeschat hadden.
Echter los ik nu op zowel het oude als het nieuwe huis tegelijkertijd af.
Wanneer het oude huis verkocht wordt zal ik dus ook een paar duizend euro meer overwaarde hebben, en ik heb nu dus 2x meer hypotheek aan de lage rente.
Netto aan het einde van het verhaal is dit dus wel voordeliger, ik moet alleen wel ff die extra aflossing dragen in de periode van dubbele maandlasten.

Ik moet het eigenlijk nog wel even terug koppelen aan de hypotheek adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
jvdmeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:21:

Ik ben werkvoorbereider in de elektrotechnische branche en heb eerder kabelberekeningen gemaakt voor laadstations. Maar wat ik zo ver kan vinden in de NEN1010:2020 is voor YMVK-AS grondkabel 4x2,5mm afgezekerd op 16A de maximale lengte 20 meter. Daarboven is 4x4 vereist tot 32 meter en dan 4x6.
Farmerwood schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:30:
[...]
4 mm2 was de aanbeveling en ik heb zelfs (5x)6mm2 YMVK getrokken door een mantelbuis om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken en zodat er in de toekomst ook 22 kW overheen zou mogen.
Bovenstaande is dus wel een aanbeveling. De norm is iets milder. Om 22 kW te kunnen laden, is minimaal een netaansluiting van 3 x 35 A vereist. Volgens de norm mogen de installatieautomaten achter de hoofdzekering maximaal worden afgezekerd met een factor van 1,6 ten opzichte van de nominale waarde van de hoofdzekering.

Tevens betaal je voor een 3x35A bij Liander aan capaciteitstarief 1871 euro per jaar, voor de aansluiting 63 euro per jaar, aan vastrecht transport 21 euro per jaar en capaciteitstarief transport 1748 euro per jaar. Daarnaast is het de vraag of je deze überhaupt gaat krijgen.

Tenzij je dit oplost met zonnestroom of een batterijsysteem om peakshaving toe te passen lijkt me op 22kW laden een beetje ambitieus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
KerstRunner schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:21:
Ik ben werkvoorbereider in de elektrotechnische branche en heb eerder kabelberekeningen gemaakt voor laadstations. Maar wat ik zo ver kan vinden in de NEN1010:2020 is voor YMVK-AS grondkabel 4x2,5mm afgezekerd op 16A de maximale lengte 20 meter. Daarboven is 4x4 vereist tot 32 meter en dan 4x6.
Daar heb ik wel interesse in!
Tenzij je dit oplost met zonnestroom of een batterijsysteem om peakshaving toe te passen lijkt me op 22kW laden een beetje ambitieus!
Ik heb niet direct de ambitie om op 22 kW te gaan laden hoor. Momenteel laad ik zelfs maar op 3.2 kW via een 1-fase wcd.
De kabel ligt erin als voorbereiding op een 11 kW laadpaal. Gezien de spanningsval en verliezen die ik nu zie op die 30m 3x2.5mm2 heb ik vooral op safe gespeeld door 6mm2 te trekken i.p.v. 4 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
[...]

[...]
Heb je ergens een document/link ofzo waar ik dat terug kan vinden? Ik geloof je namelijk direct, want dat is wat ik overal op sites/fora vind. Maar ik zoek iets concreters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Is dat een partij die dat op die manier aanbiedt? Ik zie dat die hier vlakbij zitten dus kan voor ons interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Sincere1983 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Is dat een partij die dat op die manier aanbiedt? Ik zie dat die hier vlakbij zitten dus kan voor ons interessant zijn.
Ja van wat ik uit hun offerte begreep wel. Ik heb mij er kort in verdiept waarbij zij zeer positief naar boven kwamen. Reviews zijn enorm goed en contact wat ik had was ook zeer fijn. We overwogen om door hun alle muren, plafonds, trappen en vloeren te laten doen.

Nu besloten de muren en trappen door de aannemer te laten doen en plafonds en vloeren zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
KerstRunner schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Ja van wat ik uit hun offerte begreep wel. Ik heb mij er kort in verdiept waarbij zij zeer positief naar boven kwamen. Reviews zijn enorm goed en contact wat ik had was ook zeer fijn. We overwogen om door hun alle muren, plafonds, trappen en vloeren te laten doen.

Nu besloten de muren en trappen door de aannemer te laten doen en plafonds en vloeren zelf.
Ik zal ze eens contacten, voor stucwerk, naar ze doen ook schilderwerk en stalen deuren. Kan daardoor extra interessant zijn voor ons wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Sincere1983 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Ik zal ze eens contacten, voor stucwerk, naar ze doen ook schilderwerk en stalen deuren. Kan daardoor extra interessant zijn voor ons wellicht.
Wij hebben een aantal offertes vergeleken en ze kwamen bij ons als goedkoopste uit de bus, zeker in combinatie met nog een aantal andere in het project kwam er nog wat extra korting bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:59
Mensen die ervaringen hebben met Bömers & Leenen (@Krijgertje1979, @KerstRunner, @Lupadi), hebben jullie ook contact gehad met Afbouw Slegers? Zij liggen in dezelfde straat en bieden ook vloeren aan lijkt het. Ik zou graag ervaringen horen, want wij zijn ook op zoek naar een stukadoor en vloerenlegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Farmerwood schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb zelf toevallig net een kabel voor de laadpaal getrokken over net geen 30m. 4 mm2 was de aanbeveling en ik heb zelfs (5x)6mm2 YMVK getrokken door een mantelbuis om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken en zodat er in de toekomst ook 22 kW overheen zou mogen.

Essent:

[...]

[Afbeelding]
Ik heb eens een account aangemaakt op dezelfde app als de onderaannemer gebruikt: https://www.cableapp.com
En de parameters ingevuld en dan kom ik dus ook op 2.5mm2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd8Vd_Dfr-RCJn3-q4wUpOBG8iE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8KgkJx6mFxwmP0BQjIn0o3cW.png?f=fotoalbum_large

Waarom wijkt dit advies zo af van het advies op allerlei sites, die allemaal 4mm² adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:42
Wat zouden jullie doen met de vloer in de garage? Deze is ongeisoleerd bij ons. Ik twijfel tussen een epoxy coating of zelf tegels leggen. Garage gaat gewoon gebruikt worden voor opslag etc.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterX333 op 21-01-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
TNThomas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:05:
Mensen die ervaringen hebben met Bömers & Leenen (@Krijgertje1979, @KerstRunner, @Lupadi), hebben jullie ook contact gehad met Afbouw Slegers? Zij liggen in dezelfde straat en bieden ook vloeren aan lijkt het. Ik zou graag ervaringen horen, want wij zijn ook op zoek naar een stukadoor en vloerenlegger.
Heb een offerte opgevraagd en hij was bij ons duurder dat is alles wat ik weet. Overigens nog geen ervaring met hoe bomers en leenen het uitgevoerd heeft daar kan ik je richting de zomer meer over vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:59
Lupadi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 04:09:
[...]

Heb een offerte opgevraagd en hij was bij ons duurder dat is alles wat ik weet. Overigens nog geen ervaring met hoe bomers en leenen het uitgevoerd heeft daar kan ik je richting de zomer meer over vertellen
Mocht je er dan aan denken, dan zou ik graag je ervaring horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Is het trouwens normaal dat het water in de boiler in deze stappen afkoelt? Het voelt zo onlogisch. Als ik een glas water heb koelt dat langzaam graad voor graad af. Hier dropt hij iedere keer een aantal graden per moment (ook als we geen warm water pakken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4xaVK4z1hyMC5YyMyjfawNz_Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1QiHRFIkx3745JbILdqbVk2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:11:
Is het trouwens normaal dat het water in de boiler in deze stappen afkoelt? Het voelt zo onlogisch. Als ik een glas water heb koelt dat langzaam graad voor graad af. Hier dropt hij iedere keer een aantal graden per moment (ook als we geen warm water pakken).

[Afbeelding]
Een boiler is geisoleerd, maar natuurlijk ook daar gaat warmte verloren.
Dit heeft er eerder schijn van dat je boiler slechts eens in de 2-3 uur de temperatuur doorgeeft.

Ik weet niet hoevaak je op 21 Jan je warm tapwater hebt gebruikt. Maar ik vind 3 runs (bijna 4) voor je boiler op te warmen wel extreem veel op 1 dag. Hoeveel liter is je boiler?
Ik zit bij ons gemiddeld op 1 run per dag naar 52 graden. Met 300L boiler en 2 kinderen en 2 volwassenen.

Hoeveel kwh verbruikt je gemiddeld per dag voor warm tapwater?

Zo ziet gemiddeld iedere dag er bij mij uit. na het douchen enz zakt de boiler ver genoeg en warmt hij weer op naar 52 graden. Vervolgens is het 24h later pas weer nodig om opnieuw te verwarmen naar 52 gr na de volgende douche / bad sessies..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ5ikFqvGc1vqKc0meei7qhroz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsrpyHkhf3GIGCPl2nu5h0QM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRL6tNLsxGucH6Ta2XKp7H11vQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utfvdhu3j42bLYLJ2NW1tnXw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 22-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:21:
Nu we het toch over stucen hebben, zijn de prijzen uit de TS nog een beetje realistisch anno 2025?

[...]

Ik ben met name benieuwd naar de prijs per m2 voor stucen van het plafond vs dunpleister. Voor de wanden gaan wij zeer waarschijnlijk voor renovlies.
Ik ben hier zelf ook heel nieuwsgierig naar... Ik heb meerdere offertes opgevraagd (Noord Brabant) en mijn eerste offerte kwam op 27 euro m2 inc btw voor 2 laags pleisterwerk... Ik vond het nogal wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jvdmeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb eens een account aangemaakt op dezelfde app als de onderaannemer gebruikt: https://www.cableapp.com
En de parameters ingevuld en dan kom ik dus ook op 2.5mm2:
[Afbeelding]

Waarom wijkt dit advies zo af van het advies op allerlei sites, die allemaal 4mm² adviseren?
Ik ken die app niet, maar 2.5 mm2 gebruiken voor een laadpaal over een afstand van 27m zou ik zelf nooit doen.

Het zal niet meteen wegsmelten, want uiteindelijk is die bekabeling wel gecertificeerd op 16A. Je mag diezelfde bekabeling in huis er tenslotte ook mee belasten.
Trick zit hem vooral in de afstand en het spanningsverlies dat je krijgt. Ik leg liever een iets dikkere kabel en waardoor ik minder stroom verlies bij het laden van de auto.

Ik zie nu bij mijn auto dat er bijna 10V spanningsverlies is op de bijna 30m kabel die ik heb liggen. En hoewel ik online lees dat tot 15% verlies wel voor komt vind ik het zonde.

Wellicht kun je iets met dit stukje van de NEN:
Maar dat wordt meer achteraf aantonen dat het niet voldoet.
525 Spanningsverlies in installaties van verbruikers
[nlb>Het spanningsverlies tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten mag bij normaal
bedrijf niet meer dan 5 % van de nominale spanning bedragen.<nlb]
Pagina: 1 ... 330 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.