Weet er wellicht iemand websites waar eenvoudig het aantal te stucen m2 te berekenen valt ipv dat helemaal met de hand uit te rekenen (ben van het gemak).
Je plattegrond uitprinten, iedere wand keer de hoogte en aan het einde alle wanden optellen. Dat is ook maar 5 minuten werk toch?Sincere1983 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:11:
Weet er wellicht iemand websites waar eenvoudig het aantal te stucen m2 te berekenen valt ipv dat helemaal met de hand uit te rekenen (ben van het gemak).
Ik weet hoe het moet, maar ben wat lui aangelegd 🤣KerstRunner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Je plattegrond uitprinten, iedere wand keer de hoogte en aan het einde alle wanden optellen. Dat is ook maar 5 minuten werk toch?
Het posten van de vraag + deze & vervolgreacties, en het eventueel invoeren van alle input op een website kost je gegarandeerd meer tijd dan het zelf doen..Sincere1983 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Ik weet hoe het moet, maar ben wat lui aangelegd 🤣
Sincere1983 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]
offtopic:
Is dat grappig?
Is dat grappig?
Offerte opvragen bij stukadoor op basis van plattegrond en hopen dat je een offerte met specificatie van aantal m2 terug krijgtSincere1983 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Drijft uiteindelijk wel de prijs op, want tijd die ze in de offertes stoppen komen uiteindelijke met een omweg wel weer terug in de m2 prijs.
Heel vreemd want ik dacht dat hij de temperatuur constant meet. Ook omdat we in het overzichtsscherm wel de actuele temperatuur zien maar ook in rasse schrede achteruit holt.Draakje5 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:38:
[...]
Een boiler is geisoleerd, maar natuurlijk ook daar gaat warmte verloren.
Dit heeft er eerder schijn van dat je boiler slechts eens in de 2-3 uur de temperatuur doorgeeft.
Ik weet niet hoevaak je op 21 Jan je warm tapwater hebt gebruikt. Maar ik vind 3 runs (bijna 4) voor je boiler op te warmen wel extreem veel op 1 dag. Hoeveel liter is je boiler?
Ik zit bij ons gemiddeld op 1 run per dag naar 52 graden. Met 300L boiler en 2 kinderen en 2 volwassenen.
Hoeveel kwh verbruikt je gemiddeld per dag voor warm tapwater?
Zo ziet gemiddeld iedere dag er bij mij uit. na het douchen enz zakt de boiler ver genoeg en warmt hij weer op naar 52 graden. Vervolgens is het 24h later pas weer nodig om opnieuw te verwarmen naar 52 gr na de volgende douche / bad sessies..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben gister tussen 20:00 uur (enkel voor wat pannen) en vanmorgen 11:00 uur geen warm water gepakt. Toch zie je hem ook in deze periode deze vreemde runs maken. Lijkt mij ook weinig energiezuinig en jouw situatie lijkt mij een stuk logischer.
Wij hebben een 300L los vat en een 165L geintegreerd vat en wij zijn maar met 2 personen. Dus 2x douchen van gemiddeld 5/10 min pp.
Ik kan overigens niet zien wat wij verbruiken aan tapwater qua kwh. Dat is niet beschikbaar in de app.
Update: Ik heb nachtdienst dus heb de e-Manager voor mijn neus op mijn pc. Ik denk dat ik wel weet waar de runs vandaan komen. Hij voert defrosting uit aan de dakunit en levert daarvoor warm water aan de dakunit. Dan gaat hij vervolgens een flinke dip omlaag maken qua temperatuur en dat zorgt voor de vele runs (vooral bij koud weer).
[ Voor 12% gewijzigd door PrixV op 23-01-2025 04:43 ]
Mensen met ervaring hier, als je in een nieuwbouw huis een betonnen plafond hebt en je gaat lampen ophangen - doen jullie dat dan met betonschroeven of met pluggen?
Gewoon goeie pluggen gebruiken van bijvoorbeeld Fisher, geen probleem 👍🏻 Wel een beetje netjes boren.
En als het echt niet gaat: alligator pluggen van Toggler.
Succes!
En als het echt niet gaat: alligator pluggen van Toggler.
Succes!
Inderdaad, gewoon fatsoenlijke pluggen en schroeven gebruiken.
Dank, ben pluggen gewend in mn huidige woning met van die gipsplaat-plafonds.
En dan bidden dat er geen staal zit. Dat is in onze woning echt een drama. Geen idee hoeveel staal normaal is. Maar ik heb in 20% van de gaten die ik boor dat ik tegen staal aan zit…
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Bij kanaalplaten moet je ook in de kanalen boren en niet in de dammen.kw_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:21:
En dan bidden dat er geen staal zit. Dat is in onze woning echt een drama. Geen idee hoeveel staal normaal is. Maar ik heb in 20% van de gaten die ik boor dat ik tegen staal aan zit…
Op zich redeijk eenvoudig uit te rekenen als je de technische tekening hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 23-01-2025 15:29 ]
De aannemers lijken er wel een sport van te maken om die dammen precies op de plekken uit te mikken waar je je gordijnrails tegen het plafond wilt vast zetten.Draakje5 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:28:
[...]
Bij kanaalplaten moet je ook in de kanalen boren en niet in de dammen.
Op zich redeijk eenvoudig uit te rekenen als je de technische tekening hebt.
Iemand spijt of gemis bij bepaalde dingen die ze wel/niet in hun badkamer hebben laten doen.
Zojuist 3d-tekening van onze badkamer ontvangen: https://visoft360.com/projectmodel3d/viewer/614261
Meubel en spiegel gaan we zelf plaatsen, vandaar 'standaard' uitgevoerd.
Verder dingen die ik over het hoofd zie?
Ik twijfel nog over die open douche, of dat veel wateroverlast geeft.
Zojuist 3d-tekening van onze badkamer ontvangen: https://visoft360.com/projectmodel3d/viewer/614261
[ Voor 10% gewijzigd door KerstRunner op 24-01-2025 09:46 ]
:strip_exif()/f/image/4NNsefunxIAvXkzGTIj7wTOJ.png?f=user_large)
Technisch waarschijnlijk niet mogelijk, maar dit zou ik een logischere indeling vinden, dan heb je een ruimere toegang tot de douche (links), als de wastafel aan de ingangsmuur kan (rechts) dan kan je bad staan waar het toilet nu staat en je toilet waar de douche nu is. Maar dus meestal kan een toilet niet zomaar verplaatst worden wegens dikke afvoerbuis ...
Een ding om over na te denken is hoe je de ruimte wilt (bij)verwarmen. Onze badkamer is net niet warm genoeg met enkel de VVW, vandaag komt er een IR paneel aan in de hoop dat dat gericht soelaas kan bieden, maar daarvoor moeten we nu wel een lichtpunt opofferen (hij zal aan het plafond hangen), voor ons had het dus handig geweest om twee lichtpunten te hebben aan het plafond.
Je kunt uit heel veel opties kiezen. Ik heb zelf een badkamer met een Japans toilet; als je dat eenmaal gewend bent, wil je niets anders.KerstRunner schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:38:
Iemand spijt of gemis bij bepaalde dingen die ze wel/niet in hun badkamer hebben laten doen.
Je kunt ook denken aan een infraroodpaneel/Sunflower/automatische verlichting (’s nachts bijvoorbeeld gedimd)/hogere kranen in de badkamer zodat je een emmer eronder kunt zetten.
Je zou ook een inklapbare douchewand kunnen overwegen, zodat je iets meer ruimte creëert, maar dan loop je al gauw vast met je verwarmingselement.
Was dat Japans toilet ingewikkeld om voorbereid te krijgen? Je hebt daar dan wel een extra waterleiding en stroompunt nodig denk ik? Ik kom net terug van een reis in Indonesië en een bidet/toiletdouche is inderdaad echt zó enorm fijn als je het eenmaal gewend bent. Dan voelt je billen schuren met wc papier echt middeleeuws. Enig idee waar zou ik aan moeten denken qua meerprijs?danieljohannes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Je kunt uit heel veel opties kiezen. Ik heb zelf een badkamer met een Japans toilet; als je dat eenmaal gewend bent, wil je niets anders.
Je kunt ook denken aan een infraroodpaneel/Sunflower/automatische verlichting (’s nachts bijvoorbeeld gedimd)/hogere kranen in de badkamer zodat je een emmer eronder kunt zetten.
Je zou ook een inklapbare douchewand kunnen overwegen, zodat je iets meer ruimte creëert, maar dan loop je al gauw vast met je verwarmingselement.
Wij hebben een apart toilet op de 1e verdieping dus overweeg daar zeker zo'n Japans toilet, op de begane grond waarschijnlijk niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 24-01-2025 10:18 ]
Stopkraantje en een WCD (dan al niet met spat klep als ze moeilijk doen) op de muur van de koof en niet in de WC koof (dat moest ik toch echt wel even goed duidelijk maken dat je niet de koof open moet breken voor je nieuwe toilet... Dan kan je kiezen voor een bidet kraan of een opzet WC bril.. of gewoon een complete luxe pot (en dan kan eventueel je badkamer boer het gewoon bij oplevering doen.)Janpietertje89 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Was dat Japans toilet ingewikkeld om voorbereid te krijgen? Je hebt daar dan wel een extra waterleiding en stroompunt nodig denk ik? Ik kom net terug van een reis in Indonesië en een bidet/toiletdouche is inderdaad echt zó enorm fijn als je het eenmaal gewend bent. Dan voelt je billen schuren met wc papier echt middeleeuws. Enig idee waar zou ik aan moeten denken qua meerprijs?
Zorg voor een lichtpunt in je douche als je deze dichtzet met een betegelde wand.KerstRunner schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:38:
En check of dat de opening naar de douche wel voldoende is. Dit ziet er erg krap uit met de koof.
Wij hebben een Gebetit AquaClean genomen waarvoor je met een geberit reservoir geen extra wateraansluiting nodig hebt, je kan een bestaande buis gebruiken en je krijgt een y-stukje voor achter het bedieningspaneel. Dan alleen een aansluitpunt achter je toilet of een WCD er naast. Bij ons is het aansluitpunt dus ook volledig onzichtbaar.Janpietertje89 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Was dat Japans toilet ingewikkeld om voorbereid te krijgen? Je hebt daar dan wel een extra waterleiding en stroompunt nodig denk ik? Ik kom net terug van een reis in Indonesië en een bidet/toiletdouche is inderdaad echt zó enorm fijn als je het eenmaal gewend bent. Dan voelt je billen schuren met wc papier echt middeleeuws. Enig idee waar zou ik aan moeten denken qua meerprijs?
Wij hebben een apart toilet op de 1e verdieping dus overweeg daar zeker zo'n Japans toilet, op de begane grond waarschijnlijk niet.
Wel zit het toilet vanwege een 2kw verwarmer op een eigen groep.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Hier een Grohe, op een Geberit UP320. Hoefde ook geen extra wateraansluiting. Enkel een wandcontactdoos.
Elektra is nu achter een betegeld paneeltje geplaatst in de voorzetwand, niet meer zichtbaar.
Zou voor een sunshower ook een aparte groep nemen, als je zoiets overweegt (aansluitwaarde volgens mij richting de 2500W)
Elektra is nu achter een betegeld paneeltje geplaatst in de voorzetwand, niet meer zichtbaar.
Zou voor een sunshower ook een aparte groep nemen, als je zoiets overweegt (aansluitwaarde volgens mij richting de 2500W)
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 24-01-2025 13:23 ]
Je hoeft hier geen extra groep voor aan te maken, zolang je geen andere zware apparaten op dezelfde groep aansluit. Het kan echter wel vervelend zijn als er kortsluiting ontstaat bij of rondom het inbouwreservoir.ThePsycho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:56:
[...]
Wij hebben een Gebetit AquaClean genomen waarvoor je met een geberit reservoir geen extra wateraansluiting nodig hebt, je kan een bestaande buis gebruiken en je krijgt een y-stukje voor achter het bedieningspaneel. Dan alleen een aansluitpunt achter je toilet of een WCD er naast. Bij ons is het aansluitpunt dus ook volledig onzichtbaar.
Wel zit het toilet vanwege een 2kw verwarmer op een eigen groep.
Bij ons wordt een Grohe Rapid-SLX geïnstalleerd i.c.m. een Grohe Sensia douchewc. Die is vergelijkbaar met de UP-320 en volledig voorbereid voor aansluiting douchewc.Source90 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:22:
Hier een Grohe, op een Geberit UP320. Hoefde ook geen extra wateraansluiting. Enkel een wandcontactdoos.
Ah, dat is ook een mooie. Dan werkt de flush functie wel. Wij hebben ook de Sensia (Arena), echter werkt flush via de afstandsbediening niet vanwege de UP320.bl0kkie87 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Bij ons wordt een Grohe Rapid-SLX geïnstalleerd i.c.m. een Grohe Sensia douchewc. Die is vergelijkbaar met de UP-320 en volledig voorbereid voor aansluiting douchewc.
Helaas kon ons toilet (wij hebben de sensia beneden) niet casco. Had geen zin om het gehele inbouwreservoir uit te breken, daarom op de UP320 gezet.
Mooie aanvulling inderdaad voor mensen die de autoflush willen gebruiken! Wij hebben gekozen voor de Grohe Sensia BasicQuickfix. ik wilde eerst voor de Geberit Alba gaan, maar die is wel erg ‘kaal’ en heeft geen ladyshower. Ik heb geen behoefte aan verwarming en/of automatisch openen en/of verlichting. Dan is deze qua prijs nog wat vriendelijker dan de Sensia Arena. Helemaal omdat we vanuit de projectleverancier de adviesprijs mogen moeten betalen.Source90 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Ah, dat is ook een mooie. Dan werkt de flush functie wel. Wij hebben ook de Sensia (Arena), echter werkt flush via de afstandsbediening niet vanwege de UP320.
Helaas kon ons toilet (wij hebben de sensia beneden) niet casco. Had geen zin om het gehele inbouwreservoir uit te breken, daarom op de UP320 gezet.
Bij ons ook een Japans toilet. Na deze in Japan ontdekt te hebben wil je nooit meer anders, en lijkt de WC revolutie in Europa wel stil gestaan te hebben. Gekozen voor de Wandcloset Brioso douche wc. Die heeft alle functies die we zochten. Heeft inderdaad 1.4 kW aansluiting, maar andere objecten op deze groep (lampen en een enkel stopcontact) zou dit wel goed moeten gaan.
Hoeveel werk is dat eigenlijk om een Japans toilet na oplevering te installeren en is dat nog een beetje net weg te werken? Wij hebben geen specifieke stroomaansluiting daarvoor en onze projectontwikkelaar wou alleen de voorbereidingen plaatsen als wij ook bij hun een Japans toilet aanschaften waar ze totaal bijna 10k voor durfde te vragen.
Heeft de up320 dan al een extra water aansluiting voorbereiding aan de onderkant? Ik heb weleens naar de technische tekeningen gekeken, maar kom er niet wijs uit.Source90 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:22:
Klopt, werd alleen geadviseerd en vanuit de bouw mee laten nemen was meteen een extra groep, dus waarom niet. Ook fijn dat het een aardlekautomaat is dus geen impact op andere groepen inderdaad.danieljohannes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:35:
[...]
Je hoeft hier geen extra groep voor aan te maken, zolang je geen andere zware apparaten op dezelfde groep aansluit. Het kan echter wel vervelend zijn als er kortsluiting ontstaat bij of rondom het inbouwreservoir.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Je hebt zoals eerder vermeld een wateraansluiting en elektra nodig. Het goedkoopste voor jou lijkt mij om wel een geschikt inbouwreservoir (o.a. eerder genoemde Geberit UP-320 of Grohe Rapid-SLX) nodig. Dan is het water geen probleem, elektra zal je dan nadien moeten regelen. Het installeren van een pot is niet het probleem.Fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:55:
Hoeveel werk is dat eigenlijk om een Japans toilet na oplevering te installeren en is dat nog een beetje net weg te werken? Wij hebben geen specifieke stroomaansluiting daarvoor en onze projectontwikkelaar wou alleen de voorbereidingen plaatsen als wij ook bij hun een Japans toilet aanschaften waar ze totaal bijna 10k voor durfde te vragen.
Jammer dat de projectontwikkelaar zo lastig is. Het is geen goedkope optie en ik zou het dan ook alleen doen als je het echt wil en ervaring mee hebt. Ook ik ben meerdere keren in Azië/Japan geweest en sindsdien wil ik het ook.
Wij laten de geberit alba installeren (gebaseerd op de geberit acanto die fantastisch werkt). Hij kost ongeveer 850 euro. Hij heeft geen comfortfuncties, alleen schoonmaakfuncties.Janpietertje89 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Standaard wordt er wat structuurspuitwerk in onze nieuwbouwwoning geleverd. Ik mag deze ook laten vervallen waarbij ik een klein bedrag terug krijg:
- Wanden toiletten boven de tegels (boven de 1.50m): 0 euro retour
- Alle plafonds begane grond: 230 euro retour
- Alle plafonds 1e verdieping: 190 euro retour
We willen echt van de V-naden af op de plafonds dus zijn van plan het plafond te laten stucen. Mijn vermoeden is dat het dan handig is het standaard structuurspuitwek op het plafond te laten vervallen, is dat makkelijker voor een stukadoor? Lijkt mij een simpele vraag en lijkt me ook wel logisch, maar ik kan het antwoord niet vinden op Google.
En voor de wanden op het toilet, die hebben wij bewust niet betegeld tot aan het plafond, maar we weten eigenlijk niet zo goed wat we dan wel op die muren willen doen. Stuccen of renovlies lijkt me. Is het dan ook weer handig het structuurspuitwerk te laten vervallen?
We willen echt van de V-naden af op de plafonds dus zijn van plan het plafond te laten stucen. Mijn vermoeden is dat het dan handig is het standaard structuurspuitwek op het plafond te laten vervallen, is dat makkelijker voor een stukadoor? Lijkt mij een simpele vraag en lijkt me ook wel logisch, maar ik kan het antwoord niet vinden op Google.
En voor de wanden op het toilet, die hebben wij bewust niet betegeld tot aan het plafond, maar we weten eigenlijk niet zo goed wat we dan wel op die muren willen doen. Stuccen of renovlies lijkt me. Is het dan ook weer handig het structuurspuitwerk te laten vervallen?
Mijn inziens is: als je per direct van plan bent om iets anders te doen te doen, dan alles laten vervallen.Tiuri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:55:
Standaard wordt er wat structuurspuitwerk in onze nieuwbouwwoning geleverd. Ik mag deze ook laten vervallen waarbij ik een klein bedrag terug krijg:
Voor de stuccer maakt het het niet zoveel uit. Ik heb woning gehad waar ze zonder morren over de spac stukte en bij mijn huidige woning net zo makkelijk over de kale betonnen muren.
Voor renovlies moet je het zeker de spac laten vervallen, anders moet je eerst stuccen en dan kun je pas behangen.
Zou haast zeggen dat je 3weg klep lekt, of niet goed sluit of schakeld. Dit zou je met een IR-camera kunnen zien of temperatuur meten tijdens het verwarmen van warm tap water.PrixV schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:11:
Is het trouwens normaal dat het water in de boiler in deze stappen afkoelt? Het voelt zo onlogisch. Als ik een glas water heb koelt dat langzaam graad voor graad af. Hier dropt hij iedere keer een aantal graden per moment (ook als we geen warm water pakken).
[Afbeelding]
Vwb. Stucwerk of dunpleister kreeg ik een reactie van een van de potentiele stucadoors en die stelde het volgende op mijn reactir oo de optie voor traditioneel stucwerk aan te biedennomdat dit robuster en beter repareerbaar is.
“Onjuist, tradiotneel stucwerk is op basis van kalk, de muren zijn zachter, en deuken sneller in, dunpleister is een op hars gebaseerde pasta, je moet aan meerprijs ongeveer rekenen met : €5500,- meerprijs excl. BTW”
Klopt deze beredenering naar jullie inziens?
Is dunpleister ook goed zelf te repareren eigenlijk door dit, net als bij stuc, zef aan te smeren?
“Onjuist, tradiotneel stucwerk is op basis van kalk, de muren zijn zachter, en deuken sneller in, dunpleister is een op hars gebaseerde pasta, je moet aan meerprijs ongeveer rekenen met : €5500,- meerprijs excl. BTW”
Is dunpleister ook goed zelf te repareren eigenlijk door dit, net als bij stuc, zef aan te smeren?
[ Voor 14% gewijzigd door Sincere1983 op 24-01-2025 23:00 ]
Haha zonder stom over te komen heb ik echt geen flauw idee hoe ik dit moet doen. Het monitoren van het opwarmen van het warmwater kan ik ook real time in de app zien. De conclusie die ik nu getrokken heb is dat het komt door het opwarmen van de buitenunit (ontdooien) en hij dat water dan weer terug in de boiler gooit? Ik weet niet precies hoe dat werkt maar de runs komen vaker wanneer het koud is omdat je dan ziet dat de warmtepomp vaker de dakunit aan het ontdooien is. Dan dropt ineens de temperatuur met een flink aantal graden waardoor hij sneller op het DT punt komt en weer moet opwarmen.remcoVer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:33:
[...]
Zou haast zeggen dat je 3weg klep lekt, of niet goed sluit of schakeld. Dit zou je met een IR-camera kunnen zien of temperatuur meten tijdens het verwarmen van warm tap water.
Wat er online staat is dat de driewegklep kapot is als hij zowel kan verwarmen als tegelijkertijd warm water maken. Dat doet hij niet dus daaruit lijkt de driewegklep niet kapot.
Het klopt. Stucwerk krijg je sneller beschadigingen in als je er tegen stoot, maar is wel makkelijk te vullen. Dunpleister kun je ook prima afsmeren. Qua repareerbaarheid maakt het niet zoveel uit.Sincere1983 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:45:
Vwb. Stucwerk of dunpleister kreeg ik een reactie van een van de potentiele stucadoors en die stelde het volgende op mijn reactir oo de optie voor traditioneel stucwerk aan te biedennomdat dit robuster en beter repareerbaar is.
Het gaat om het visuele resultaat dat strakker is met stucwerk en minder last heeft van scheuren, mits goed uitgevoerd.
Ah, je hebt een Lucht/water WP. Ik heb ook niet direct een idee hou je dat zou moeten meten zonder thermische camera. Mogelijk met losse therometers op de leidingen maar dat is niet zo naukeurig. Het is wel appart dat er geen 40L buffervat voor de verwarming is aangekoppeld. Speciaal voor het defrosten. Wij hebben in ons huidige huis zonder vloerverwarming een Lucht water WP geinstalleerd met een Buffer vat voor de verwarming alleen voor de defrosts. Bij temperaturen tussen de -2 en +4 met mist heeft de pomp het heel zwaar met ijsvorming.PrixV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:24:
[...]
Haha zonder stom over te komen heb ik echt geen flauw idee hoe ik dit moet doen. Het monitoren van het opwarmen van het warmwater kan ik ook real time in de app zien. De conclusie die ik nu getrokken heb is dat het komt door het opwarmen van de buitenunit (ontdooien) en hij dat water dan weer terug in de boiler gooit? Ik weet niet precies hoe dat werkt maar de runs komen vaker wanneer het koud is omdat je dan ziet dat de warmtepomp vaker de dakunit aan het ontdooien is. Dan dropt ineens de temperatuur met een flink aantal graden waardoor hij sneller op het DT punt komt en weer moet opwarmen.
Wat er online staat is dat de driewegklep kapot is als hij zowel kan verwarmen als tegelijkertijd warm water maken. Dat doet hij niet dus daaruit lijkt de driewegklep niet kapot.
Ik wil binnenkort starten met het verven van de trappen. Hoe kan ik het beste de schroeven weg werken voor het verven?
:strip_exif()/f/image/xHfy3r1VsOemoAoTLeboz2tO.jpg?f=fotoalbum_large)
Met Albastine houtvuller en vervolgens glad schuren?
De naden wil ik met acrylaatkit dichtmaken.
:strip_exif()/f/image/xHfy3r1VsOemoAoTLeboz2tO.jpg?f=fotoalbum_large)
De naden wil ik met acrylaatkit dichtmaken.
[ Voor 4% gewijzigd door Midan op 25-01-2025 11:13 ]
Die schroef steekt uit. Dus ik zou ze er eerst goed verzonken in schroeven.Midan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:11:
Ik wil binnenkort starten met het verven van de trappen. Hoe kan ik het beste de schroeven weg werken voor het verven?
[Afbeelding]
Daarna evt vullen met een houtvuller. Als het slechte schroeven zijn dan zou ik ze eerst isoleren met een isoleerspray want in houtvuller zit ook water.
ThanksEierkoekie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Mijn inziens is: als je per direct van plan bent om iets anders te doen te doen, dan alles laten vervallen.
Voor de stuccer maakt het het niet zoveel uit. Ik heb woning gehad waar ze zonder morren over de spac stukte en bij mijn huidige woning net zo makkelijk over de kale betonnen muren.
Voor renovlies moet je het zeker de spac laten vervallen, anders moet je eerst stuccen en dan kun je pas behangen.
Wat betreft het toilet, wat hebben anderen gedaan die niet hebben doorgetegeld tot aan het plafond? Stuc/renovlies/spuitwerk? Weet niet of er een bepaalde afwerking aan/afgeraden wordt voor op het toilet.
Wij krijgen ruim €1000 terug voor het niet spuiten van de plafonds op de begane grond en 1e verdieping.Tiuri schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Thankswe willen van die V-naden af en dan moeten we volgens mij stucen, dus op de plafonds het laten vervallen lijkt mij dan toch logisch omdat ik een minuscuul bedrag terug krijg en we weer een paar mm in de hoogte winnen? Of is over spuitwerk heen stucen nog beter wat betreft scheurvorming?
Wat betreft het toilet, wat hebben anderen gedaan die niet hebben doorgetegeld tot aan het plafond? Stuc/renovlies/spuitwerk? Weet niet of er een bepaalde afwerking aan/afgeraden wordt voor op het toilet.
Plafonds laten stucen via de aannemer is redelijk prijzig (€1930 voor alleen de begane grond), dus we gaan zelf opzoek naar een stukadoor.
Wanden wordt zeer waarschijnlijk renovlies. Toilet en badkamer laten we volledig betegelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-01-2025 14:17 ]
Als je de v-naden toch dicht laat smeren. Laat t dan over aan je eigen stukadoor om de hechting met t beton te doen. Ze krijgen vast wel goed. Maar je wil gewoon niet t risico lopen dat ze iets aangaan geven dat hetgeen wat uit de bouw geleverd is niet goed is voorgestreken oid.Tiuri schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Thankswe willen van die V-naden af en dan moeten we volgens mij stucen, dus op de plafonds het laten vervallen lijkt mij dan toch logisch omdat ik een minuscuul bedrag terug krijg en we weer een paar mm in de hoogte winnen? Of is over spuitwerk heen stucen nog beter wat betreft scheurvorming?
Moet wel zeggen dat wij de spac gewoon vanuit de bouw hadden. En dat was niet echt kwaliteitsspul.
Wc… tja Betoncirc is nu wel populair meen ik.
Toevallig heb ik 2 weken geleden dezelfde keus moeten maken. Mijn stukadoor geeft aan dat als je het structuurspuitwerk laat zitten dit de droogtijd positief beïnvloed. Anderzijds kreeg ik 500 euro retour als ik het spuitwerk laat vervallen dus daar wil ik wel een dag langere droogtijd mee voor lief nemen.Tiuri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:55:
Beste medetweakers,
Ik en mijn vriendin twijfelen over de keuze voor de meerwerkoptie "isoleren berging" via de aannemer.
Optie isoleren berging à €5000:
De (binnen)afmetingen van de berging bedragen 6 bij 3 meter, grofweg gaat het om ca. 10 meter spouwmuur wat geïsoleerd gaat worden (de deuropeningen heb ik even niet meegerekend).
:strip_exif()/f/image/gqt3XVQwikDXNWXlbND1PVvq.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze twijfel is niet zozeer over de toegevoegde waarde van de extra isolatie, maar dat we de prijs erg hoog vinden voor het meerwerk.
Een alternatief waar wij over na zitten te denken is om achteraf spouwmuurisolatie toe te passen (middels boringen in de voegen).
Als ik de websites van de bedrijfjes die dit doen mag geloven, zouden we dan voor onder de €1000 klaar zijn.
Wat ik echter niet weet is of hiermee een vergelijkbare RC waarde gehaald kan worden (gaat immers om korrels ipv platen) en of je de boorgaten permanent zal blijven zien (zou erg zonde zijn bij een nieuw huis).
Zijn er nog andere afwegingen die wij moeten meenemen in onze keuze?
Zijn er mensen hier die ook voor deze keuze hebben gestaan, zo ja, waarom heb je wel/niet voor de meerwerkoptie gekozen?
Dank voor de reacties!
Ik en mijn vriendin twijfelen over de keuze voor de meerwerkoptie "isoleren berging" via de aannemer.
Zoals wij de omschrijving interpreteren worden voor dit bedrag de spouwmuren gevuld met isolatie materiaal. De muur die grenst aan onze woonkamer is standaard al geisoleerd. In de afbeelding hieronder heb ik de te isoleren muren rood gemarkeerd.De basis geschakelde berging buitenwanden isoleren. De geschakelde berging is in basis voorzien van een geïsoleerde vloer (rc 3,7 m2K/W) en geïsoleerd dak (rc 6,3 m2K/W). Met deze optie worden de spouwmuren die grenzen aan de buitenlucht voorzien van isolatie (rc 4,7 m2K/W).
De (binnen)afmetingen van de berging bedragen 6 bij 3 meter, grofweg gaat het om ca. 10 meter spouwmuur wat geïsoleerd gaat worden (de deuropeningen heb ik even niet meegerekend).
:strip_exif()/f/image/gqt3XVQwikDXNWXlbND1PVvq.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze twijfel is niet zozeer over de toegevoegde waarde van de extra isolatie, maar dat we de prijs erg hoog vinden voor het meerwerk.
Een alternatief waar wij over na zitten te denken is om achteraf spouwmuurisolatie toe te passen (middels boringen in de voegen).
Als ik de websites van de bedrijfjes die dit doen mag geloven, zouden we dan voor onder de €1000 klaar zijn.
Wat ik echter niet weet is of hiermee een vergelijkbare RC waarde gehaald kan worden (gaat immers om korrels ipv platen) en of je de boorgaten permanent zal blijven zien (zou erg zonde zijn bij een nieuw huis).
Zijn er mensen hier die ook voor deze keuze hebben gestaan, zo ja, waarom heb je wel/niet voor de meerwerkoptie gekozen?
Dank voor de reacties!
Je berging heeft al een spouw? Maar geen isolatie?neliss schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:14:
Beste medetweakers,
[...]
Zoals wij de omschrijving interpreteren worden voor dit bedrag de spouwmuren gevuld met isolatie materiaal. De muur die grenst aan onze woonkamer is standaard al geisoleerd. In de afbeelding hieronder heb ik de te isoleren muren rood gemarkeerd.
[Afbeelding]
Dank voor de reacties!
Deze opzet heb ik nog niet eerder gezien, meestal hebben ze geen spouw als ze niet geisoleerd zijn.
Dezelfde isolatiewaarde haal je natuurlijk nooit nee, uitgaande dat je spouw maar een cm of 5 dik is.
Ik zou hier niet eens over nadenken en de optie voor 5000 nemen. Je hebt geen zin in geklooi met koudebruggen of wat dan ook achteraf.
Het verrast mij vooral dat 't dak en de vloer standaard al geïsoleerd zijn. Waarschijnlijk kant en klare platen? Meestal zie je dit soort meerprijzen voor zowel dak, vloer en muur. Bij mijn project ook nog een sectionaal deur in plaats van zo'n standaard stalen deur.neliss schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:14:
Beste medetweakers,
[...]
Zoals wij de omschrijving interpreteren worden voor dit bedrag de spouwmuren gevuld met isolatie materiaal. De muur die grenst aan onze woonkamer is standaard al geisoleerd. In de afbeelding hieronder heb ik de te isoleren muren rood gemarkeerd.
[Afbeelding]
Dank voor de reacties!
Ahaaa dat klinkt inderdaad wel als een uitkomst! Bij ons hebben we dit helaas niet inderdaad. Ik begreep van een buurtgenoot dat er een spiraal in de warmtepomp zit en dat dit gebruikt wordt voor het defrosten en de spiraal en de rest van het buffervat warmte aan elkaar ontlenen. Dus ik weet niet of dit 100% klopt maar het is wel overduidelijk het defrosten. En het is weinig duurzaam (en duur) om vervolgens 460 liter opnieuw op te moeten warmen nadat het graden afkoelt. In de ijskoude temperaturen dus 4x per dag a 3 uur.remcoVer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Ah, je hebt een Lucht/water WP. Ik heb ook niet direct een idee hou je dat zou moeten meten zonder thermische camera. Mogelijk met losse therometers op de leidingen maar dat is niet zo naukeurig. Het is wel appart dat er geen 40L buffervat voor de verwarming is aangekoppeld. Speciaal voor het defrosten. Wij hebben in ons huidige huis zonder vloerverwarming een Lucht water WP geinstalleerd met een Buffer vat voor de verwarming alleen voor de defrosts. Bij temperaturen tussen de -2 en +4 met mist heeft de pomp het heel zwaar met ijsvorming.
Ik las ergens online dat zelfs tot +7 de dakunit regelmatig moet defrosten dus wij zitten zelfs nog langer aan dit patroon vast.
Ik begrijp soms niets van onze warmtepomp. Hij moet een legionellarun doen op zaterdag en moet dan naar 65 graden. Vandaag is hij maar tot 56 graden gegaan. Waarom is een raadsel. Ik houd dit in de gaten morgen en anders meld ik ook die maar weer aan de monteur dinsdag. Dit is natuurlijk gewoon niet oke.
Wij hebben de bovenste helft gewoon laten stuccen, rest van het huis renovlies en badkamer wel getegeld tot bovenaan.Tiuri schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
[...]
En ja hoor. Geen idee of dit er mee te maken had. Maar we hebben een lek. En de sukkels hebben ook nog eens door de folie heen geschroefd.Draakje5 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:47:
Vanochtend even met de drone gevlogen (dat was lang geleden), mooi om een nieuwe wijk in de sneeuw te zien.
En erg verrast dat ik werd door de sneeuw die rondom al onze dakkapellen van de aannemer mooi bleef liggen, terwijl rondom een dakkapel dat door een bewoner later gezet is al het sneeuw al gesmolten was. En over het stukje (gesmolten) sneeuw op de garage kan ik alleen maar speculeren. Zag dit bij meerdere garage - daken rondom die plek.
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De douchehoek lijkt 90x90. Ik zat met exact hetzelfde. Volgens mij is dat net te klein voor een inloopdouche. Ik had het vergroot naar 120x90 en nu zelfs naar 140x90. En daarbij nog het advies om de ruimte af te sluiten met een deur in verband met warmte. Al zou 90x90 of 120x90 dan ook voldoende zijn.KerstRunner schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:38:
Kortom, een inloopdouche ziet er leuk uit. Maar wanneer deze te klein is wordt de rest van de badkamer nat en je voelt de koude lucht.
< dit stukje webruimte is te huur >
Is het bad zelf gekozen of is dit standaard? Zou zelf het bad achterwege laten en dan een groot meubel plaatsen (wat mogelijk al op de planning staat). Het voelt wat krap nu.KerstRunner schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:38:
Juist de wens voor een bad.SL65 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Is het bad zelf gekozen of is dit standaard? Zou zelf het bad achterwege laten en dan een groot meubel plaatsen (wat mogelijk al op de planning staat). Het voelt wat krap nu.
Kijk dan ook eens naar baden met een afgeschuinde kant. Dat kan je echt heel veel ruimte schelen, terwijl je die ruimte in bad toch niet nodig hebt.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zucht.Draakje5 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:31:
[...]
En ja hoor. Geen idee of dit er mee te maken had. Maar we hebben een lek. En de sukkels hebben ook nog eens door de folie heen geschroefd.![]()
***members only***
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik vond het idee wat eerder is geopperd qua indeling wellicht beter. Vooropgesteld dat ik geen specialist ben zou ik vooral even nagaan wat het meeste ruimte geeft qua doorloop en dit dan zelf ook in de praktijk even testen. Mocht je per se een bad willen. Het lijkt qua doorloop erg krap maar ik zie zo snel geen afmetingen.
Ooit gehoord van omgekeerde condensatie?
Ik leer (helaas) iedere dag weer bij... inderdaad een diepe zucht.
Sneeuw brengt over het algemeen alle lekkages aan het licht. Maar dit is bijzonder vervelend en je bent vast niet de enige in de straat met dit probleem. De aannemer kan weer aan de slag dus.Draakje5 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Ooit gehoord van omgekeerde condensatie?
Ik leer (helaas) iedere dag weer bij... inderdaad een diepe zucht.
ik zou dit nog anders doen: wc op de plek van de douche, douche in de hoek waar nu het bad in gedrukt is, bad doorschuiven naar de hoek van de wc. Dan krijg je een ruimtelijker effect: mij is altijd geleerd om het ruimtelijk te houden, zorg dat je de hoeken van je badkamer kunt zien als je binnenkomt. Dan kun je een maximaal breed wastafelmeubel (wellicht 1 meter of 1,20) en of je dan 1 of 2 kranen neemt kun je nog over nadenken. Douchewandje kun je zelfs op het bad zetten (glazen wand).SL65 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Ik vond het idee wat eerder is geopperd qua indeling wellicht beter. Vooropgesteld dat ik geen specialist ben zou ik vooral even nagaan wat het meeste ruimte geeft qua doorloop en dit dan zelf ook in de praktijk even testen. Mocht je per se een bad willen. Het lijkt qua doorloop erg krap maar ik zie zo snel geen afmetingen.
SL65 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Hebben exacte badkamer-indeling én afmetingen in levende lijve gezien bij de aangesloten sanitair leverancier, voordeel van projectbouw. Aansluitingen verplaatsen is niet mogelijk, nadeel van projectbouw.Sammy_tukker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:47:
[...]
ik zou dit nog anders doen: wc op de plek van de douche, douche in de hoek waar nu het bad in gedrukt is, bad doorschuiven naar de hoek van de wc.
[ Voor 17% gewijzigd door KerstRunner op 27-01-2025 16:14 ]
Wauw, dan heb ik blijkbaar erg veel geluk gehad binnen mijn project...KerstRunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:13:
[...]
Hebben exacte badkamer-indeling én afmetingen in levende lijve gezien bij de aangesloten sanitair leverancier, voordeel van projectbouw. Aansluitingen verplaatsen is niet mogelijk, nadeel van projectbouw.
Ik heb (op de douche hoek na) de hele badkamer omgegooid. Bad eruit, toilet naar andere locatie, wastafel naar andere locatie. Toilet verplaatsen moest wel nagevraagd worden bij de aannemer vanwege haalbaarheid. Moet zeggen dat ik ook niet had verwacht dat het mogelijk was....Zo heb je soms een positieve verassing in dit soort trajecten.
Van de week bij de tegelleverancier geweest, wat vragen ze een hoop extra arbeid voor andere tegels op de muur....Zo'n 2500 euro extra om een 60x60 vloertegel strokend op de wand te zetten in plaats van de standaard 50x20 wand tegel

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 27-01-2025 16:18 ]
ze bedoelen, ze willen niet: ik had hetzelfde, maar mijn poot stijf gehouden, het is deze indeling en anders lever je maar casco op: ik betaalde genoeg, dus naar een andere boer gaan was wellicht zelfs nog goeiekoper....KerstRunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:13:
[...]
[...]
Hebben exacte badkamer-indeling én afmetingen in levende lijve gezien bij de aangesloten sanitair leverancier, voordeel van projectbouw. Aansluitingen verplaatsen is niet mogelijk, nadeel van projectbouw.
Er is een koop-/aanneemovereenkomst getekend. Ik kan hoog of laag springen maar alles staat gespecificeerd in de technische verkoopomschrijving.Sammy_tukker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:19:
[...]
ze bedoelen, ze willen niet: ik had hetzelfde, maar mijn poot stijf gehouden, het is deze indeling en anders lever je maar casco op: ik betaalde genoeg, dus naar een andere boer gaan was wellicht zelfs nog goeiekoper....
Ook conform de voorwaarden van Woningborg hoeven ze absoluut geen gehoor te geven aan 'een stijve poot': ''Op een aantal gronden kan de ondernemer een verzoek tot wijziging afwijzen. Bijvoorbeeld wanneer de wijziging strijdig is met de opzet van het bouwplan. Daarnaast speelt het een rol dat de koper een overeenkomst heeft gesloten waarbij de ondernemer zich verplicht tot realisering van een complete woning.''
En genoeg betalen zullen we allemaal doen in dit topic..
Dat klopt zeker, dat verhaal van koop aanneemsom. Maar zit daar ook je badkamer volledig bij in, of is het een 'schrale' badkamer die je nog even bijplust voor 15k? Want realiseer je dat je badkamer je duurste m2 van je huis worden. Mijn punt daarbij is, als het niet is wat ik wil, dan maar casco opleveren en achteraf maken zoals het moet.KerstRunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Er is een koop-/aanneemovereenkomst getekend. Ik kan hoog of laag springen maar alles staat gespecificeerd in de technische verkoopomschrijving.
Ook conform de voorwaarden van Woningborg hoeven ze absoluut geen gehoor te geven aan 'een stijve poot': ''Op een aantal gronden kan de ondernemer een verzoek tot wijziging afwijzen. Bijvoorbeeld wanneer de wijziging strijdig is met de opzet van het bouwplan. Daarnaast speelt het een rol dat de koper een overeenkomst heeft gesloten waarbij de ondernemer zich verplicht tot realisering van een complete woning.''
En genoeg betalen zullen we allemaal doen in dit topic..
In mijn aanneemovereenkomst staat gespecificeerd dat de badkamer ten alle tijde compleet opgeleverd wordt. Casco is dus geen optie. Dus óf slikken, óf alle tegels/badkuip/douche etc. er zelf uit slopen en opnieuw beginnen.Sammy_tukker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Dat klopt zeker, dat verhaal van koop aanneemsom. Maar zit daar ook je badkamer volledig bij in, of is het een 'schrale' badkamer die je nog even bijplust voor 15k? Want realiseer je dat je badkamer je duurste m2 van je huis worden. Mijn punt daarbij is, als het niet is wat ik wil, dan maar casco opleveren en achteraf maken zoals het moet.
Dat casco opleveren is dus precies het punt wat ik bedoel. Daar hoeven ze conform mijn eerder genoemde punten dus geen gehoor aan te geven.Sammy_tukker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Dat klopt zeker, dat verhaal van koop aanneemsom. Maar zit daar ook je badkamer volledig bij in, of is het een 'schrale' badkamer die je nog even bijplust voor 15k? Want realiseer je dat je badkamer je duurste m2 van je huis worden. Mijn punt daarbij is, als het niet is wat ik wil, dan maar casco opleveren en achteraf maken zoals het moet.
Bij ons kon dat ook niet. Het was dus of de simpele badkamer die je er achteraf weer uitsloopt voor iets wat meer je smaak is of door de aannemer laten doen maar de hoofdprijs betalen..KerstRunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Dat casco opleveren is dus precies het punt wat ik bedoel. Daar hoeven ze conform mijn eerder genoemde punten dus geen gehoor aan te geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Arwen. op 27-01-2025 18:01 ]
Doorloop is dan rond de 60cm (als ik naar de tegel kijk)? En is het bad verplicht? Gevoelsmatig wordt het allemaal erg veel in een kleine ruimte, maar goed dat is persoonlijk. Verder zie ik zo snel niks geks.KerstRunner schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:13:
[...]
[...]
Qua open douche zou ik altijd de voorkeur daarvoor hebben in vergelijking met een deur. Bewegende delen en water zullen altijd problemen geven op den duur. Deuren met rubber profielen etc. zou ik verder mijden dat wordt altijd erg vies en moet altijd vervangen worden.
[ Voor 40% gewijzigd door SL65 op 27-01-2025 19:35 ]
Tip voor mensen die binnenkort een oplevering hebben, neem de moeite om een warmtebeeld camera te kopen of te huren. Recent een FLIR One geleend van een collega om eens te kijken naar hoe onze vloerverwarming gelegd is en dat was echt bedroevend. Leidingen tegen elkaar aan en op een aantal plekken net 20 cm afstand tussen leidingen. In de badkamer ook duidelijk waarom een deel van de vloer relatief koud aanvoelde, leidingen zijn tot ongeveer 50cm van de binnenmuur gelegd...
Dit had binnen 3 maanden na oplevering gemeld moeten worden, daar zitten wij al ruim voorbij en dus doet men er niets aan. Enige wat in onze papieren stond is dat de vloerverwarming aangepast wordt wanneer topkoeling voor de warmtepomp aangeschaft wordt. Maar hoe het aangepast wordt is niet beschreven
Nu is het niet zo dat de woning slecht warm wordt of oncomfortabel is, maar het voelt wel wrang er nu pas achter te komen dat dit verre van netjes gelegd is.
Dit had binnen 3 maanden na oplevering gemeld moeten worden, daar zitten wij al ruim voorbij en dus doet men er niets aan. Enige wat in onze papieren stond is dat de vloerverwarming aangepast wordt wanneer topkoeling voor de warmtepomp aangeschaft wordt. Maar hoe het aangepast wordt is niet beschreven

Nu is het niet zo dat de woning slecht warm wordt of oncomfortabel is, maar het voelt wel wrang er nu pas achter te komen dat dit verre van netjes gelegd is.
Vroeg ik laatst, zo'n 2 maanden geleden, ook aan onze aannemer/installateur waarom er bij ons in de badkamer in het vloerverwarmingplan zo'n strook was ingetekend waar geen vloerverwarming komt te liggen. Het antwoord: vanwege een ISSO norm moet er 30 cm tussen de vloerverwarming en de koud en warmwaterleiding liggen. Dus muur 5 cm - Warm - 10 cm - Koud- 30 cm - Vloerverwarming buis. De norm is een isso document https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf Of de norm nog steeds relevant/actueel is, geen idee.Takkeding schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
Tip voor mensen die binnenkort een oplevering hebben, neem de moeite om een warmtebeeld camera te kopen of te huren. Recent een FLIR One geleend van een collega om eens te kijken naar hoe onze vloerverwarming gelegd is en dat was echt bedroevend. Leidingen tegen elkaar aan en op een aantal plekken net 20 cm afstand tussen leidingen. In de badkamer ook duidelijk waarom een deel van de vloer relatief koud aanvoelde, leidingen zijn tot ongeveer 50cm van de binnenmuur gelegd...
Gevraagd of ze de waterleiding in de (niet dagende) muur konden leggen, maar dat deden ze helaas niet.
Hier helaas niet zo dat daar een waterleiding ligt, die zit in de tussenmuur richting de buren en de nietdragende binnenmuur naar een andere ruimte bij ons binnen. De strook kouder voelende tegels is bij de binnen/buitenmuur. Maar heb het ook niet in de andere kamers gecontroleerd bedenk ik mij net. Zal dat vanavond ook nog eens doen, heb de FLIR nog liggen.
Wil hier toch even op inhaken met een vraag voor wat advies.Farmerwood schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Ik heb zelf toevallig net een kabel voor de laadpaal getrokken over net geen 30m. 4 mm2 was de aanbeveling en ik heb zelfs (5x)6mm2 YMVK getrokken door een mantelbuis om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken en zodat er in de toekomst ook 22 kW overheen zou mogen.
Essent:
[...]
[Afbeelding]
Situatie nu: Geen EV, maar wel een wens voor in de toekomst. Bouwer biedt de volgende optie a 1650 euro aan:
En dit is de situatie van mijn oprit en de meterkast:Het leveren van een 3-fase 4 mm kabel, incl. data kabel cat 6, vanuit de meterkast naar de gevel (dicht bij meterkast). Hoogte ca. 90cm. Deze optie is inclusief 3-fase 16A-automaat met specifieke EV-aardlekschakelaar in de meterkast, geschikt voor 11kW vermogen. Exclusief laadpaal. Deze optie is alleen mogelijk bij woningen met een eigen oprit.
/f/image/mHqo8VE3DgtIsQ1pB6bzKNFd.png?f=fotoalbum_large)
Vooropgesteld, ik heb hier vrij weinig (lees: geen
Bij een buitenkraan is het natuurlijk jammer als je die na oplevering plaatst en dat er dan een waterleiding aan je buitenmuur bevestigd zit in plaats van dat die leiding in de muur is verwerkt. Bij een laadpaal aan de andere kant.. als er toch al een paal komt te staan dan maakt een leiding voor de kabels aan de buitenmuur ook niet zoveel uit. Toch?
Dit doet een elektricien voor minder dan €250 incl. Btw (alleen de kabel trekken dan, excl. laadpaal). Groet, een elektricien.Tiuri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Vooropgesteld, ik heb hier vrij weinig (lees: geen) verstand van, maar 1650 euro lijkt mij vrij veel voor deze optie die ik pas ergens in de toekomst zou gebruiken.
Wanneer een 'laadpaal' op de gevel word gemonteerd, dan zit er niet echt een paal aan. De paal is meer om hem 'vrij' te kunnen laten staan wanneer dit niet op een gevel kan. Je krijgt dus eigenlijk alleen een laad... met een buisje naar beneden waar de kabel in zit, heel normaal.Tiuri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
als er toch al een paal komt te staan dan maakt een leiding voor de kabels aan de buitenmuur ook niet zoveel uit. Toch?
[ Voor 59% gewijzigd door KerstRunner op 28-01-2025 17:57 ]
De bouwer levert dit ook exclusief "laadpaal" op, dus puur en alleen die stroomkabel en een Cat6 kabel, 1650 euroKerstRunner schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:53:
[...]
Dit doet een elektricien voor minder dan €250 incl. Btw (alleen de kabel trekken dan, excl. laadpaal). Groet, een elektricien.
[...]
Wanneer een 'laadpaal' op de gevel word gemonteerd, dan zit er niet echt een paal aan. De paal is meer om hem 'vrij' te kunnen laten staan wanneer dit niet op een gevel kan. Je krijgt dus eigenlijk alleen een laad... met een buisje naar beneden waar de kabel in zit, heel normaal.

Maar bedankt, dan ga ik deze optie niet aanvinken en scheelt dat toch wel weer een aanzienlijk bedrag.
Toch tricky als je het wel zou doen. Is geheel afhankelijk welke laadpaal je neemt. Die van ons heeft bijvoorbeeld 2x UTP nodig (1x voor data en 1x voor de CT-klemmen), had je alsnog een UTP bij moeten trekken (als dat überhaupt nog paste door de buis van de aannemer).Tiuri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:45:
[...]
De bouwer levert dit ook exclusief "laadpaal" op, dus puur en alleen die stroomkabel en een Cat6 kabel, 1650 euro
Maar bedankt, dan ga ik deze optie niet aanvinken en scheelt dat toch wel weer een aanzienlijk bedrag.
Als je de handjes uit de mouwen wilt steken en een kruipruimte hebt, kan je dit voor ~150 euro (incl. kabel, mantelbuis en automaat) ook zelf doen in een middagje
Source90 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 28-01-2025 19:18 ]
Ten eerste is 1650 inderdaad belachelijk veel geld voor deze opties. Materiaalkosten is minder dan 20% van dat bedrag en hooguit een 30-60 min werk voor ze tijdens de bouw.Tiuri schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Wil hier toch even op inhaken met een vraag voor wat advies.
Situatie nu: Geen EV, maar wel een wens voor in de toekomst. Bouwer biedt de volgende optie a 1650 euro aan:
Het leveren van een 3-fase 4 mm kabel, incl. data kabel cat 6, vanuit de meterkast naar de gevel (dicht bij meterkast). Hoogte ca. 90cm. Deze optie is inclusief 3-fase 16A-automaat met specifieke EV-aardlekschakelaar in de meterkast, geschikt voor 11kW vermogen. Exclusief laadpaal. Deze optie is alleen mogelijk bij woningen met een eigen oprit.
En dit is de situatie van mijn oprit en de meterkast:
[Afbeelding]
Vooropgesteld, ik heb hier vrij weinig (lees: geen) verstand van, maar 1650 euro lijkt mij vrij veel voor deze optie die ik pas ergens in de toekomst zou gebruiken. De meterkast zit zo dicht bij de oprit, met alleen een koof ertussen (hier loopt riolering e.d. doorheen zover ik weet). Ik kan of door die koof heen naar buiten (identiek aan wat de bouwer gaat doen), of via de kruipruimte en dan door/onder de fundering en de kabels via een leiding op de muur begeleiden. Dat moet toch prima te doen zijn na oplevering van het huis? Wil zeker weten dat ik even iets niet helemaal over het hoofd zie.
Bij een buitenkraan is het natuurlijk jammer als je die na oplevering plaatst en dat er dan een waterleiding aan je buitenmuur bevestigd zit in plaats van dat die leiding in de muur is verwerkt. Bij een laadpaal aan de andere kant.. als er toch al een paal komt te staan dan maakt een leiding voor de kabels aan de buitenmuur ook niet zoveel uit. Toch?
Die 16A-automaat zou eigenlijk ook een 20A moeten zijn, want je wilt een automaat niet langduring voor meer dan 80% belasten ivm warm worden van de automaat.
Daarnaast zou de laad(paal) ook op een zeer irritante plek komen als ik die plattegrond zo zie. Dan ligt je laadkabel in het looppad naar zowel de voordeur als de bergingsdeur.
Mijn advies: Trek z.s.m na oplevering via je kruipruimte 2x 50mm mantelbuis onder de fundering door en onder de toekomstige oprit door naar de HWA aansluiting en maak daar tzt je laadpaal. Dan liggen je kabels niet in het looppad en beiden zijden van de auto zijn goed bereikbaar.
Alternatief is de mantelbuizen binnendoor via de kruipruimte naar de berging brengen. Naar diezelfde hoek bij de hwa. Daar de laadpaal binnen aan de muur hangen en alleen de laadkabel zelf door de muur naar buiten boren. Mantelbuis kost je nu tientjes en tzt trek je dan makkelijk zelf de kabels.
https://123groepenkast.nl/LaadpaalRekenvoorbeeld: Een 16A driefase automaat kun je in principe continue belasten met 3 x 230V x 16A = 11kW. Maar als je dit meerdere uren doet, is de warmtedissipatie in de groepenkast erg hoog. Immers de warmteontwikkeling is de stroom in het kwadraat. Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A. Immers 3 x 230V x 20A x 80% = 11kW.
[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 29-01-2025 06:50 . Reden: Rekenvoorbeeld toegevoegd ]
Maar dit hoef je toch niet binnen 3 maanden te melden. Het is gewoon een flinke fout. En dit kun je simpelweg met oplevering niet zien.Takkeding schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
Staat er niks in je technische omschrijving over HoH afstand enz?
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 28-01-2025 21:47 ]
@Tiuri als ik jou was zou ik informeren naar de kosten van een mantelbuis vanuit je meterkast naar een plek bij de oprit waar je later een laadpunt zou willen.
Ik heb uberhaubt nauwelijks details over het verwarmingssysteem in mijn technische omschrijving, enkel dat er een warmtepomp met grondlus komt met vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping met optie vloerverwarming 2e verdieping (bij keuze voor extra kamer op zolder).Draakje5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:16:
[...]
Maar dit hoef je toch niet binnen 3 maanden te melden. Het is gewoon een flinke fout. En dit kun je simpelweg met oplevering niet zien.
Staat er niks in je technische omschrijving over HoH afstand enz?
Daar verbaas ik me in het gehele aankooptraject al over. Wat weet ik nou écht over de warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen, mechanische ventilatie en ga zo maar door.Janpietertje89 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:31:
[...]
Ik heb uberhaubt nauwelijks details over het verwarmingssysteem in mijn technische omschrijving, enkel dat er een warmtepomp met grondlus komt met vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping met optie vloerverwarming 2e verdieping (bij keuze voor extra kamer op zolder).
Hier idem hoor. Vragen hierover bij de bouwbegeleider worden ook niet beantwoord. (Waarschijnlijk omdat hij het ook (nog) niet weet)KerstRunner schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Daar verbaas ik me in het gehele aankooptraject al over. Wat weet ik nou écht over de warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen, mechanische ventilatie en ga zo maar door.
[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-01-2025 09:40 ]
KerstRunner schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Daar verbaas ik me in het gehele aankooptraject al over. Wat weet ik nou écht over de warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen, mechanische ventilatie en ga zo maar door.
95% van de kopers lijkt er ook totaal niet in te zijn geïnteresseerd heb ik altijd het idee.Dj-sannieboy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Hier idem hoor. Vragen hierover bij de bouwbegeleider worden ook niet beantwoord. (Waarschijnlijk omdat hij het ook (nog) niet weet)
En veel van die details zijn ook vaak pas laat in het project bekend zodra ze daadwerkelijk wat inkopen. Door alleen de specs te delen heeft de aannemer ook de mogelijkheid om pas laat echt te beslissen op basis van wat hij goedkoop kan inkopen.
Members only:
Inloggen
In beginsel ook logisch dat je weinig details krijgt. Je koopt een huis met ruimtes die je m.b.v. een door de aanemer te selecteren systeem op een gespecificeerde temperatuur kunt houden. Alle extra details die de aannemer gaat geven kunnen ervoor zorgen dat je zijn leven moeilijker gaat maken en hij vrijheid verliest.
Geen idee of het gebruikelijk is, maar achteraf hebben we uiteindelijk een USB stick gekregen met alle technische documentatie van het huis. Dat gaat van de vloeren tot aan de installaties in huis. Op voorhand was echter wel al bekend wat er qua materialen gebruikt zou worden.KerstRunner schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Tip die ik uit dit topic heb gehaald: vraag de vergunningsinformatie op van je project bij de gemeente. Daarin staat al veel informatie die niet altijd gedeeld wordt.
@Source90 en @Farmerwood, bedankt, goed om te weten en dit bevestigt mijn keuze.
Overigens kan ik mantelpijp voor 100 euro per stuk afnemen en heeft deze pijp een diameter van 75mm. Ik heb er nu vooralsnog twee afgenomen, zie plaatje:
Ik wil hier niet zuinig mee zijn en voldoende mantelpijp bij de bouw aan laten leggen voor zaken in de toekomst, maar ik vind het erg lastig om dat allemaal van te voren te bedenken. Tips en advies wat betreft die mantelpijpen is dus zeker welkom
Overigens kan ik mantelpijp voor 100 euro per stuk afnemen en heeft deze pijp een diameter van 75mm. Ik heb er nu vooralsnog twee afgenomen, zie plaatje:
Members only:
Inloggen
Ik wil hier niet zuinig mee zijn en voldoende mantelpijp bij de bouw aan laten leggen voor zaken in de toekomst, maar ik vind het erg lastig om dat allemaal van te voren te bedenken. Tips en advies wat betreft die mantelpijpen is dus zeker welkom
Dat zijn wel erg korte stukjes, enkel de muur door. Ik lees ook mantelpijpuitsparing, dus het lijkt alleen een gat door de muur heen. Vandaar ook de erg lage prijs.Tiuri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:03:
@Source90 en @Farmerwood, bedankt, goed om te weten en dit bevestigt mijn keuze.
***members only***
Mijn mantelbuis/pijp loopt van de achtergevel door tot in de meterkast, niet enkel naar binnen. Dat is veel handiger, zo kun je het hele buiten gebeuren (schuur, overkapping, tuin) voorzien op een of meerdere aparte groepen.
Dat zal niet door de muur heen zijn maar door de fundering lijkt me? Dan zul je zelf de kruipruimte nog in moeten.Dronium schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Dat zijn wel erg korte stukjes, enkel de muur door. Ik lees ook mantelpijpuitsparing, dus het lijkt alleen een gat door de muur heen. Vandaar ook de erg lage prijs.
Mijn mantelbuis/pijp loopt van de achtergevel door tot in de meterkast, niet enkel naar binnen. Dat is veel handiger, zo kun je het hele buiten gebeuren (schuur, overkapping, tuin) voorzien op een of meerdere aparte groepen.
@Tiuri misschien nog een aan de voorkant van het huis? Weet niet of je daar een voortuin hebt voor evt. tuinverlichting etc?
[ Voor 9% gewijzigd door MisterX333 op 29-01-2025 13:32 ]
Goed punt! Op de tekening hebben ze het inderdaad over een uitsparing, in de optielijst zelf over:Dronium schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Dat zijn wel erg korte stukjes, enkel de muur door. Ik lees ook mantelpijpuitsparing, dus het lijkt alleen een gat door de muur heen. Vandaar ook de erg lage prijs.
Redelijk vaag dus, ik zou het zelf interpreteren als een stukje mantelpijp die ze door de fundering heen leggen, eigenlijk zoals het ook op de tekening getekend is. Zal het wel weer vragen aan de kopersbegeleiding maar die reageren alweer weken niet op andere openstaande vragen.. En over een kleine maand is de sluitingsdatum, topMantelpijpsparing in fundering
Leveren en aanbrengen van een doorvoer (mantelpijp rond 75 mm.) door de fundering naar kruipruimte woning. Zodat er later leidingen kunnen worden aangebracht naar de kruipruimte.
Ja we hebben een redelijk voortuin (2.5 meter diep) en een flinke zijtuin aan de rechterkant (gemiddeld 4.5 meter diep). Vraag me dan toch af of het handig is niet al wat meer van die mantelpijp / sparingen te laten plaatsten..MisterX333 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:27:
[...]
Dat zal niet door de muur heen zijn maar door de fundering lijkt me? Dan zul je zelf de kruipruimte nog in moeten.
@Tiuri misschien nog een aan de voorkant van het huis? Weet niet of je daar een voortuin hebt voor evt. tuinverlichting etc?
Huis is begin november opgeleverd maar hebben nog aardige waslijst aan issues staan die opgelost moeten worden.
Er staat 5% bij de notaris in depot die laten we nog even staan ander valt deze automatisch vrij op 7 februari.
Ben benieuwd of ze harder gaan lopen bij de aannemer.
Er staat 5% bij de notaris in depot die laten we nog even staan ander valt deze automatisch vrij op 7 februari.
Ben benieuwd of ze harder gaan lopen bij de aannemer.
Beste allemaal,
Wellicht hebben jullie hier ook ervaring mee:
Aan ons wordt nu de vraag gesteld of we voor de 1e en 2e verdieping de vloer willen laten afsmeren tot aan bovenzijde weltrede:
Is het afsmeren tot bovenzijde weltreden wel het beste/mooiste? Of kunnen we niet beter verlagen, omdat er ook nog geëgaliseerd dient te worden + dat de PVC vloer ook nog eens 2.5mm dik is. Zouden we dan niet beter af zijn door -5mm te verlagen zodat het mooi uitkomt met de trap? Of kunnen we het beter gewoon standaard laten afsmeren. (dan krijg je denk ik een overgangsprofiel tussen trap en vloer).
Het verlagen van de vloer kost €95,-, afsmeren tot bovenzijde weltrede is 'standaard'.
Dank!
Aan ons wordt nu de vraag gesteld of we voor de 1e en 2e verdieping de vloer willen laten afsmeren tot aan bovenzijde weltrede:
We willen op de 1e en 2e verdieping PVC gaan leggen. Echter is mijn vraag nu:Eerste verdieping.
De standaard dekvloer wordt gesmeerd tot bovenzijde trap, dit noemen we: bovenzijde weltrede.
De momenteel meest voorkomende vloerafwerking hier is PVC, en daar is deze hoogte prima
voor om een nette afwerking te krijgen.
Is het afsmeren tot bovenzijde weltreden wel het beste/mooiste? Of kunnen we niet beter verlagen, omdat er ook nog geëgaliseerd dient te worden + dat de PVC vloer ook nog eens 2.5mm dik is. Zouden we dan niet beter af zijn door -5mm te verlagen zodat het mooi uitkomt met de trap? Of kunnen we het beter gewoon standaard laten afsmeren. (dan krijg je denk ik een overgangsprofiel tussen trap en vloer).
Het verlagen van de vloer kost €95,-, afsmeren tot bovenzijde weltrede is 'standaard'.
Dank!
Voor zover ik er verstand van heb, is dit normaal. Heb dat al veel vaker gezien bij nieuwbouwwoningen, vooral bij de trap. Het geheel werkt, zeker hout. Over een tijdje openkrabben, opnieuw afkitten en laagje verf.
Dit is bij ons ook zo, zo niet erger en dit is onze eerste winter in het huis. Dit komt door al het vocht wat in de woning en het hout zit. Ons is geadviseerd om de eerste 2 jaar niks met de trap te doen omdat deze nog veel gaat werken en dat is bij ons ook zeker te zien en soms te horen!IkWilbert schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:16:
Ben even nieuwsgierig naar jullie input en ervaringen. Wij hebben behoorlijk wat scheurvorming bij de trap. Is dat normaal?
Wonen er nu iets meer dan een jaar.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Wij kregen de tip om de kieren tussen de trap en de muur ook niet te kitten het eerste jaar vanwege de werking van de trap. Hebben jullie deze kieren zelf gekit of was dit vanuit de bouw?
[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 29-01-2025 16:16 ]
Ik heb vorige zomer (ruim een jaar na oplevering) de aansluitranden van de trappen uitgekrabt, gekit en vervolgens gelakt. Mooi gebleven op één randje na. Vooral het gekraak wat we eerst heel sterk hadden is nu bijna weg door deze handelingen.
Wij hebben geëgaliseerd en PVC gelegd tot de rand van de trap. Vervolgens op de rand een 90 graden hoekprofiel geplaatst. Daarmee is het netjes afgewerktruudheijden schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:04:
Beste allemaal,
[...]
We willen op de 1e en 2e verdieping PVC gaan leggen. Echter is mijn vraag nu:
Dank!
Laten doen na de oplevering.SL65 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:15:
Wij kregen de tip om de kieren tussen de trap en de muur ook niet te kitten het eerste jaar vanwege de werking van de trap. Hebben jullie deze kieren zelf gekit of was dit vanuit de bouw?
Bedankt allen voor de informatie, dan weet ik dat het "normaal" is.
I intend to live forever. So far, so good.
Thanks; Heb je dan wel of niet de dekvloer standaard bovenzijde weltrede opgeleverd gekregen?Blik1984 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Wij hebben geëgaliseerd en PVC gelegd tot de rand van de trap. Vervolgens op de rand een 90 graden hoekprofiel geplaatst. Daarmee is het netjes afgewerkt
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen. Bij mij was de dekvloer gelijk aan de bovenste trederuudheijden schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Thanks; Heb je dan wel of niet de dekvloer standaard bovenzijde weltrede opgeleverd gekregen?
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.