remcoVer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Ik vond de buitenkraan buitensporig duur in verhouding. Die stortbak (zelf ophangen) is altijd handiger dan een kraantje. Heb je een keer vieze handen van tuinwerk, laarzen, schoen afspoelen etc. Ik heb bij de bouw gezien waar ze de leidingen neerleggen en wij hebben een dichte fundering tussen de garage en het huis. Daar zit dus nu een mooie 120mm doorvoer in voor leidingen en afvoer en later kan ik daar dan mooi elektra zelf doorheen leggen en een buitenkraan op aansluiten. Een buitenkraan met een afsluiter voor de winter.
Interessant.. ik twijfel nu toch wel eigenlijk. Wel staat er bij onze meerwerkoptie: "Let op het risico van eventuele bevriezing (garage/berging is niet verwarmd) is geheel voor eigen risico".
Hoe serieus is het risico op bevriezing bij een onverwarmde berging (2.5m x 2.8m) die direct geschakeld is aan het huis? Heb even wat informatie opgezocht uit onze TO:
- Deur naar de oprit toe: een pui met dubbele houten vlakke geïsoleerde plaatdeuren
- Deur naar binnen in het huis toe (bijkeuken): isolerende scheidingswand tussen bijkeuken en berging; aanbrengen van een houten verdiepingshoog binnendeurkozijn met een stompe verdiepingshoge binnendeur (buitendeur kwaliteit) met een cilinderslot incl. kunststeen/composiet dorpel tussen speel-/werkkamer en berging
- Berging is een onverwarmde ruimte met natuurlijke ventilatie middels toegangsdeur(kozijn)
- De vrijdragende begane grondvloer van de woning en garage wordt uitgevoerd als een
geïsoleerde betonnen systeemvloer. De Rc-waarde van deze vloerconstructie bedraagt circa
3,7 m2K/W.
- Alle buitenspouwmuren van de woning en de aan de woning geschakelde garage worden
geïsoleerd. De Rc-waarde van deze buitenspouwmuren bedraagt circa 4,7 m2K/W.
- De garagescheidende wanden worden, daar waar van toepassing, uitgevoerd als geïsoleerde
spouwmuur.
- Het platte dak van de aan de woning geschakelde garage wordt uitgevoerd als een geïsoleerde
betonnen systeemvloer afgewerkt met een EPDM of bitumineuze dakbedekking. De Rc-waarde
van de dakconstructie bedraagt gemiddeld circa 6,3 m2K/W.