Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij hebben nu een streefdatum van februari 2026. De begane grond vloer is net afgerond dus ze zijn nu net 3 weken bezig.

Hoe is jullie ervaring met een streefdatum? Er staat in de brief dat we die datum aan kunnen houden voor werkzaamheden en verhuisdatum en dat we 14 dagen van tevoren (!!) de definitieve datum krijgen. Wij zelf hadden de hoop dat het wellicht al in november klaar zou zijn gezien het de laatste woning is van het project en ze echt gas lijken te geven deze maand.

Als jullie dit zo horen is er dan nog kans dat deze datum veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 29-01-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Tiuri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Redelijk vaag dus, ik zou het zelf interpreteren als een stukje mantelpijp die ze door de fundering heen leggen, eigenlijk zoals het ook op de tekening getekend is. Zal het wel weer vragen aan de kopersbegeleiding maar die reageren alweer weken niet op andere openstaande vragen.. En over een kleine maand is de sluitingsdatum, top :)
Dit (niet reageren op vragen) was bij ons ook, idem twee weken voor sluitingsdatum keuzes.

Wij hebben toen een mail verstuurd naar de kopersbegeleiding met het bedrijf in de cc waarin wij het termijn van doorgeven opties verdagen met 2 weken, wegens uitblijven reactie kopersbegeleiding. Onderbouwing hiervoor was dat wij geen gedegen en weloverwogen keuze konden maken zonder de aanvullende informatie/beantwoording vanuit de koperbegeleiding.

Wij hadden toen binnen een paar werkdagen antwoord op al onze vragen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
SL65 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:15:
Wij kregen de tip om de kieren tussen de trap en de muur ook niet te kitten het eerste jaar vanwege de werking van de trap. Hebben jullie deze kieren zelf gekit of was dit vanuit de bouw?
Wij kregen deze tip ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 13:49
Imperium schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:16:
Wij hebben nu een streefdatum van februari 2026. De begane grond vloer is net afgerond dus ze zijn nu net 3 weken bezig.

Hoe is jullie ervaring met een streefdatum? Er staat in de brief dat we die datum aan kunnen houden voor werkzaamheden en verhuisdatum en dat we 14 dagen van tevoren (!!) de definitieve datum krijgen. Wij zelf hadden de hoop dat het wellicht al in november klaar zou zijn gezien het de laatste woning is van het project en ze echt gas lijken te geven deze maand.

Als jullie dit zo horen is er dan nog kans dat deze datum veranderd?
Helaas geen glazen bol. ;) In ons huidige huis klopte de prognose wel aardig. Het nieuwbouwhuis wat nu in aanbouw is lijkt ook ongeveer te kloppen met de prognose, misschien iets eerder.

Er kan nog een hoop vertraging optreden (slecht weer, levertijden materiaal, nuts voorzieningen, bestrating etc etc.). Dat is bij ons nu ook, huis is bijna af maar nog geen bestrating en nuts. Maar hoop voor je dat het sneller gaat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 21:08

JJJ

Een vraag over (jawel) plaatsing van zonnepanelen, maar dan net even anders. Bij onze woning zijn ivm de BENG-norm 6 panelen benodigd. Dit gaan ~405-430 Wp panelen zijn op een 1-fase Solis omvormer voor ~€ 3,2k.

De aannemer geeft aan ofwel géén panelen te kunnen plaatsen ofwel extra panelen te kunnen plaatsen. Het extra plaatsen lijkt me onaantrekkelijk vanwege de kosten (er wordt ongeveer € 1,5/Wp gevraagd), dus ik dacht, wellicht kan ik beter géén panelen laten plaatsen en dan later bij 1 partij een volledige set die het eigen verbruik dekt.

Echter, de vraag is: wat voor consequenties gaat dit hebben? De aannemer geeft aan dat de BENG-norm niet gehaald kan worden, ze hebben nog niet zoveel ervaring met de kwaliteitsborger dus weten ze niet hoe hiermee omgegaan wordt.

Wat kan ik het beste doen? Het lijkt mij uiteindelijk het handigst geen panelen te laten plaatsen maar ik weet niet of ik later in het proces tegen onverwachte problemen aanloop. Iemand anders met dit bijltje gehakt?

Ik vond wel iets als dit: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ maar weet niet of het nog actueel is in 2025 en of dit ook het totaalplaatje is van dingen om rekening mee te houden (dus EPC en energielabel)?

[ Voor 10% gewijzigd door JJJ op 30-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50
JJJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:19:
Een vraag over (jawel) plaatsing van zonnepanelen, maar dan net even anders. Bij onze woning zijn ivm de BENG-norm 6 panelen benodigd. Dit gaan ~405-430 Wp panelen zijn op een 1-fase Solis omvormer voor ~€ 3,2k.

De aannemer geeft aan ofwel géén panelen te kunnen plaatsen ofwel extra panelen te kunnen plaatsen. Het extra plaatsen lijkt me onaantrekkelijk vanwege de kosten (er wordt ongeveer € 1,5/Wp gevraagd), dus ik dacht, wellicht kan ik beter géén panelen laten plaatsen en dan later bij 1 partij een volledige set die het eigen verbruik dekt.

Echter, de vraag is: wat voor consequenties gaat dit hebben? De aannemer geeft aan dat de BENG-norm niet gehaald kan worden, ze hebben nog niet zoveel ervaring met de kwaliteitsborger dus weten ze niet hoe hiermee omgegaan wordt.

Wat kan ik het beste doen? Het lijkt mij uiteindelijk het handigst geen panelen te laten plaatsen maar ik weet niet of ik later in het proces tegen onverwachte problemen aanloop. Iemand anders met dit bijltje gehakt?

Ik vond wel iets als dit: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ maar weet niet of het nog actueel is in 2025 en of dit ook het totaalplaatje is van dingen om rekening mee te houden (dus EPC en energielabel)?
Ik zou kijken of de aannemer wel alvast 3 fasen naar zolder wilt aanleggen. Dat scheelt een hoop werk later dus als die optie er is dan zou ik dat aanraden. Verder geen ervaring met deze constructie. Alternatief zou zijn om de bestaande panelen straks uit te breiden en/of te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009

Je moet bij betalen voor de panelen die nodig zijn om de BENG norm te halen? Is het niet gebruikelijk dat je een huis koopt wat aan de BENG norm voldoet waardoor je standaard een paar schaampanelen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wij zaten in een vergelijkbare situatie. De aannemer gevraagd om de panelen achterwege te laten. Maar dit zou niet mogen 'volgens bouwbesluit'. We hebben er voor gekozen om de 3 standaardpanelen niet uit te laten breiden door de aannemer omdat we dit te duur vonden + niet blij waren met de gekozen panelen. We vervangen ze op een later moment zelf als de woning opgeleverd wordt. Wel hebben een extra loze leiding laten leggen naar de zolder waar de aansluiting zit. Zonde van het materiaal, tijd, geld etc; maar dit was de beste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door ruudheijden op 30-01-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Laatst online: 09:49
nooberke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Je moet bij betalen voor de panelen die nodig zijn om de BENG norm te halen? Is het niet gebruikelijk dat je een huis koopt wat aan de BENG norm voldoet waardoor je standaard een paar schaampanelen krijgt?
Ik ben hier ook benieuwd naar, ons huis wordt standaard zonder panelen opgeleverd, maar het kan zijn dat er door de gekozen opties panelen op moeten om aan de BENG norm te kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:42
Over first-world problems gesproken en alles willen micro-optimaliseren :+ wij kunnen maar moeilijk kiezen tussen het schakelmateriaal. Ik heb de keuze uit (allemaal wit glanzend):
- Busch-Jaeger Future Linear
- Busch-Jaeger Balance (40 euro goedkoper)
- Gira ST 55

In eerste instantie vonden wij de Busch-Jaeger Future Linear er mooi strak uitzien, maar toen we deze bij Huysinc hebben zien hangen zijn we toch gaan twijfelen over de stopcontacten. Deze steken uit het frame met een randje, dat vinden we misschien toch iets minder, ondanks dat we de schakelaars juist wel fraai vinden.

Foto uit de showroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh76iewBf4uqaspuAMi4oAZowvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j5pfnZvtfrEliBNWYpCziHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Van de Busch-Jaeger Balance en Gira ST 55 heb ik wel twee handige YouTube videos gevonden:

Ik zal wel geen oog voor detail hebben, maar die zien er voor mij dus echt identiek uit. De Balance lijkt een tintje witter maar dat kan ook de video zijn.

Iemand hier advies/input? En is er nog een wezenlijk verschil tussen Busch-Jaeger en Gira qua kwaliteit? Ik wil ook na oplevering van het huis wel wat schakelaars omzetten naar bijvoorbeeld een dimmer. Dat laat ik liever niet doen door de bouwer omdat ik nog niet precies weet waar ik wat wil dimmen. Moet bij beiden ook geen probleem zijn, lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:23
Tiuri schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:38:
Over first-world problems gesproken en alles willen micro-optimaliseren :+ wij kunnen maar moeilijk kiezen tussen het schakelmateriaal. Ik heb de keuze uit (allemaal wit glanzend):
- Gira ST 55

In eerste instantie vonden wij de Busch-Jaeger Future Linear er mooi strak uitzien, maar toen we deze bij Huysinc hebben zien hangen zijn we toch gaan twijfelen over de stopcontacten. Deze steken uit het frame met een randje, dat vinden we misschien toch iets minder, ondanks dat we de schakelaars juist wel fraai vinden.

Foto uit de showroom:

[Afbeelding]

Van de Busch-Jaeger Balance en Gira ST 55 heb ik wel twee handige YouTube videos gevonden:

[YouTube: Busch-Jaeger Balance SI schakelmateriaal]

[YouTube: GIRA Standaard 55 wit glans schakelmateriaal]

Ik zal wel geen oog voor detail hebben, maar die zien er voor mij dus echt identiek uit. De Balance lijkt een tintje witter maar dat kan ook de video zijn.

Iemand hier advies/input? En is er nog een wezenlijk verschil tussen Busch-Jaeger en Gira qua kwaliteit? Ik wil ook na oplevering van het huis wel wat schakelaars omzetten naar bijvoorbeeld een dimmer. Dat laat ik liever niet doen door de bouwer omdat ik nog niet precies weet waar ik wat wil dimmen. Moet bij beiden ook geen probleem zijn, lijkt mij?
Wij hebben in ons project gekozen voor de meerwerk optie Gira E2 mat wit. Ik vind de E2 een stukje strakker dan de future. Wellicht heb je die optie ook nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Tiuri schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:38:
- Gira ST 55

Foto uit de showroom:

[Afbeelding]

[YouTube: Busch-Jaeger Balance SI schakelmateriaal]

[YouTube: GIRA Standaard 55 wit glans schakelmateriaal]

Haha.. Mooie problemen.

De balance zegt het in de naam. Past vaak bij veel huizen / interieurs.

Daaronder is een strakke/rechthoekige afgebeeld. Heb je een modern huis, en strak interieur dan past dat wellicht beter

De meer ronde en bolle vormen worden vaker gebruikt in klassieke / oudere / "odere stijlen" huizen en interieur.

Heb je alles recht, strak, grijs, en modern, dan wil je die laatste misschien niet. En ook andersom geredeneerd, heb je een ouder huis of een ouder interieur, dan misschien juist wel.

Uit eindelijk kiezen wat je zelf mooi vindt. Ik zou als jullie twijfelen voor balance gaan. Mooie neutrale middenweg

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

SL65 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik zou kijken of de aannemer wel alvast 3 fasen naar zolder wilt aanleggen. Dat scheelt een hoop werk later dus als die optie er is dan zou ik dat aanraden. Verder geen ervaring met deze constructie. Alternatief zou zijn om de bestaande panelen straks uit te breiden en/of te vervangen.
Dat is sowieso een goed idee. Bestaande panelen uitbreiden of vervangen is nadelig in mijn geval, want dan heb ik al € 3200 betaald voor de panelen en moet ik alsnog betalen voor de extra/andere.
nooberke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Nou ja, linksom of rechtsom moet er toch betaald worden. Maar de optie is meer: ik kan 3200 euro terugkrijgen (minderwerk), krijg dan geen panelen, maar voldoe dan niet aan de BENG-norm. Kan ik dan later andere panelen bij laten leggen (voor een lager bedrag of met beter materiaal) om dan wel te voldoen aan de BENG-norm? Moet ik dan gebruik maken van zo'n gelimiteerde waarborgregeling zodat ik later wel dat BENG-vinkje krijg?
ruudheijden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:15:
Wij zaten in een vergelijkbare situatie. De aannemer gevraagd om de panelen achterwege te laten. Maar dit zou niet mogen 'volgens bouwbesluit'. We hebben er voor gekozen om de 3 standaardpanelen niet uit te laten breiden door de aannemer omdat we dit te duur vonden + niet blij waren met de gekozen panelen. We vervangen ze op een later moment zelf als de woning opgeleverd wordt. Wel hebben een extra loze leiding laten leggen naar de zolder waar de aansluiting zit. Zonde van het materiaal, tijd, geld etc; maar dit was de beste optie.
Ik ben benieuwd, de aannemer lijkt nu prima bereid te zijn géén panelen te leveren. En anders kan ik ook schermen met de gelimiteerde waarborgregeling zoals hierboven? Is deze nog van toepassing? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
svenie3000 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Ik ben hier ook benieuwd naar, ons huis wordt standaard zonder panelen opgeleverd, maar het kan zijn dat er door de gekozen opties panelen op moeten om aan de BENG norm te kunnen voldoen.
Als de aannemer dit duidelijk bij de opties vermeld, dan kan het prima zijn dat je moet betalen om aan deze beng norm te voldoen voor de zonnepanelen.
Of anders: de optie dus niet nemen. Niet aan beng voldoen is geen optie.
Dus je hebt twee opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
bl0kkie87 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Wij hebben in ons project gekozen voor de meerwerk optie Gira E2 mat wit. Ik vind de E2 een stukje strakker dan de future. Wellicht heb je die optie ook nog?
Ik vind deze persoonlijk wel vrij sterk lijken op de Busch-Jaeger Future Linear, in ieder geval ook met zo'n uitstekend randje bij het stopcontact. Wordt dat randje niet snel vuil? Dat is waarom wij nu een beetje op de Future Linear afknappen.
Loft schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Haha.. Mooie problemen.

De balance zegt het in de naam. Past vaak bij veel huizen / interieurs.

Daaronder is een strakke/rechthoekige afgebeeld. Heb je een modern huis, en strak interieur dan past dat wellicht beter

De meer ronde en bolle vormen worden vaker gebruikt in klassieke / oudere / "odere stijlen" huizen en interieur.

Heb je alles recht, strak, grijs, en modern, dan wil je die laatste misschien niet. En ook andersom geredeneerd, heb je een ouder huis of een ouder interieur, dan misschien juist wel.

Uit eindelijk kiezen wat je zelf mooi vindt. Ik zou als jullie twijfelen voor balance gaan. Mooie neutrale middenweg
Ja de Balance zien wij inderdaad als middenweg (ik denk dat de Reflex SI de standaard is, die vinden we inderdaad wat meer oubollig). Wat kwaliteit betreft doet de Busch-Jaeger Balance dus niet onder voor de Gira ST 55? Ik kan net wat meer vinden over Busch-Jaeger dan over Gira, dus dat is misschien nog een positief punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Laatst online: 09:49
Draakje5 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Als de aannemer dit duidelijk bij de opties vermeld, dan kan het prima zijn dat je moet betalen om aan deze beng norm te voldoen voor de zonnepanelen.
Of anders: de optie dus niet nemen. Niet aan beng voldoen is geen optie.
Dus je hebt twee opties.
Ik neem aan dat ze inderdaad voor eigen rekening gaan zijn, is ook logisch natuurlijk:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 21:55
Inmiddels de voorlopige tekening met de verwerkte opties ontvangen. Zelf al een en ander aan opmerkingen retour gegeven maar zijn er nog suggesties vanuit jullie wat we echt missen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T84KPLJEVW6XRxP8FIOzqTHhPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T63YN152tK055cRiIpggeeIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjanv7XRYtSme8z3fDjMTLecA50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BILisHFKGJ3Gdrtnl1rtQru6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cijTeLDzdJ9IJz3WkYTLK7Rm99E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLsUqTE83HIVvE7DvnogkUxQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Sincere1983 op 30-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Sincere1983 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:10:
Inmiddels de voorlopige tekening met de verwerkte opties ontvangen. Zelf al een en ander aan opmerkingen retour gegeven maar zijn er nog suggesties vanuit jullie wat we echt missen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1: Waar ga je de TV zetten? Tegen de gang muur of tegen een buiten muur?
2: Heb je in de keuken en op zolder wel afdoende stop contacten?
3: Schot in het diepe, kan de berging niet gelijk getrokken worden met de achtergevel? Misschien is vragen wat ze daarvoor zouden vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kruipluik garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:00

Uiteindelijk moet de Wkb'er de woning gereed melden, eerder mag je er niet in. In jouw geval zou dat niet kunnen omdat de woning niet voldoet aan het Bbl. Ik denk dat je jouw situatie kunt vergelijken met een woning waarbij bv. de badkamer casco wordt opgeleverd. Ook dan voldoe je in principe niet aan het Bbl. Je zou eens kunnen kijken op https://iplo.nl/regelgevi...15-4e9e-a3fd-c9dff45e2a25 onder 'Casco of semi-casco oplevering van woningen en bedrijfspanden'. Denk dat je daar een heel eind mee komt en anders stuur me maar een berichtje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

De zytholoog schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Uiteindelijk moet de Wkb'er de woning gereed melden, eerder mag je er niet in. In jouw geval zou dat niet kunnen omdat de woning niet voldoet aan het Bbl. Ik denk dat je jouw situatie kunt vergelijken met een woning waarbij bv. de badkamer casco wordt opgeleverd. Ook dan voldoe je in principe niet aan het Bbl. Je zou eens kunnen kijken op https://iplo.nl/regelgevi...15-4e9e-a3fd-c9dff45e2a25 onder 'Casco of semi-casco oplevering van woningen en bedrijfspanden'. Denk dat je daar een heel eind mee komt en anders stuur me maar een berichtje ;).
Heel informatief, dank!
Denk dat dit dan het relevante stukje is:
Ingebruikname zonder gereedmelding is niet toegestaan (zie ook onder de tussenkop Verklaring van de kwaliteitsborger). In geval van een casco levering zijn delen van het bouwwerk niet klaar. Gaat dit om delen die volgens voorschriften van het Bbl verplicht zijn, dan zal een kwaliteitsborger geen verklaring kunnen afgeven en is gereedmelding dus niet mogelijk. De gereedmelding hoeft trouwens niet te wachten op de volledige afwerking van een bouwwerk. Werkzaamheden die niet vallen niet onder de bouwregelgeving kunnen ook na de gereedmelding plaatsvinden (zie ook onder de tussenkop Wanneer is geen kwaliteitsborger nodig?).

Als de opdracht van de kwaliteitsborger niet verder gaat dan de oplevering, dan zijn er 2 mogelijkheden om alsnog te zorgen voor een verklaring zodat gereedmelding mogelijk is.
De opdrachtgever kan zelf een aanvullende opdracht aan de kwaliteitsborger geven om de laatste openstaande punten af te ronden.
De kwaliteitsborger kan aan de opdrachtgever schriftelijk aangeven dat het bouwwerk met uitzondering van de casco-punten voldoet. De opdrachtgever kan dan met een eigen (nieuwe) kwaliteitsborger de resterende punten afronden.
Wat ik lees als: de kwaliteitsborger kan geen verklaring afgeven en gereedmelding is niet mogelijk. Wel kan ik bij de bestaande kwaliteitsborger of nieuwe kwaliteitsborger aangeven dat er werkzaamheden plaats gaan vinden (plaatsing panelen) waarmee aan de normen voldaan wordt.

Ik vermoed dat zonnepanelen vallen onder de Bbl en dat de woning niet betrokken mag worden voor de panelen geinstalleerd zijn.
Dus dan zou het een kwestie zijn van oplevering woning (vanuit de aannemer, excl panelen) > installatie panelen > beoordeling Wkb'er > gereedmelding Wkb'er > woning betrekken.

Hoeft niet per se een probleem te zijn aangezien zaken als vloer, keuken, et cetera toch allemaal na oplevering moeten gebeuren.
Is dit een goede lezing van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Specifieke reden waarom dit handig zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Sincere1983 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik heb dit ook gedaan. Voor eventueel makkelijk kunnen leggen van draden/buizen onder de garage door richting tuin en ook voor mogelijk in de toekomst een warmtepomp kunnen plaatsen en van de stadsverwarming af te kunnen gaan.

1.5 jaar later, kruipluik nog niet nodig gehad... Maar mocht het nodig zijn is het wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
nooberke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]

1: Waar ga je de TV zetten? Tegen de gang muur of tegen een buiten muur?
2: Heb je in de keuken en op zolder wel afdoende stop contacten?
3: Schot in het diepe, kan de berging niet gelijk getrokken worden met de achtergevel? Misschien is vragen wat ze daarvoor zouden vragen?
1. Nog niet helemaal zeker maar we neigen nu naar de lange muur en dan in de hoek geplaatst. Naar verwachting komt hier een cinewall (we zullen dan wat aansluitingen daar laten plaatsen).
2. In het kookeiland komt ook nog een dubbel stopcontact en de wijzigingen voor de keuken staan hier niet op getekend (loopt eerst via de projectleverancier).
3. Die optie hebben we al uitgevraagd maar vonden we echt te gortig qua bedrag

[ Voor 28% gewijzigd door Sincere1983 op 30-01-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:00
JJJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Heel informatief, dank!
Denk dat dit dan het relevante stukje is:

[...]

Wat ik lees als: de kwaliteitsborger kan geen verklaring afgeven en gereedmelding is niet mogelijk. Wel kan ik bij de bestaande kwaliteitsborger of nieuwe kwaliteitsborger aangeven dat er werkzaamheden plaats gaan vinden (plaatsing panelen) waarmee aan de normen voldaan wordt.

Ik vermoed dat zonnepanelen vallen onder de Bbl en dat de woning niet betrokken mag worden voor de panelen geinstalleerd zijn.
Dus dan zou het een kwestie zijn van oplevering woning (vanuit de aannemer, excl panelen) > installatie panelen > beoordeling Wkb'er > gereedmelding Wkb'er > woning betrekken.

Hoeft niet per se een probleem te zijn aangezien zaken als vloer, keuken, et cetera toch allemaal na oplevering moeten gebeuren.
Is dit een goede lezing van de situatie?
Zie nu zelf dat in de link zonnepanelen zelfs expliciet worden genoemd :+ .

Voorheen toetste de gemeente een vergunningaanvraag aan het Bouwbesluit (nu Bbl). Nu is dat o.a. voor grondgebonden woningen overgegaan op de Wkb'er. Die doet bij de gemeente een melding aan het begin en aan het einde een gereedmelding. Die gereedmelding doet hij alleen als het bouwwerk voldoet aan het Bbl. Ik ga ervan uit dat jouw woning niet voldoet aan het Bbl omdat het aandeel hernieuwbare energie niet wordt gehaald. Dus dan is inderdaad de conclusie dat je op een of andere manier moet regelen dat die gereedmelding er alsnog komt.

Het meest praktisch lijkt mij hier het verlengen van de opdracht van de Wkb'er die al verbonden is aan het project. Ik ben geen Wkb'er, maar ik vermoed zomaar dat het inschakelen van een nieuwe partij veel kosten met zich meebrengt en een hoop gedoe omdat een andere partij het traject reeds in gang heeft gezet bij de gemeente. Ik zou dit even goed checken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Sincere1983 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Waarschijnlijk kun je er anders niet komen. Ivm fundering tussen garage en woning.

En dan alle algemene redenen waarom je er onder zou willen. Leidingen achteraf ( water , stroom, enz ). Repareren van leidingen als iets kapot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
Na wat teruglezen op het forum de vele adviezen over BlueBeam Revu opgevolgd. Ik was het hele huis-samenstel proces even helemaal beu. Maar dit was leuk om te doen!

(Beganegrond gaan we zelf infrezen, verlaagd plafond plaatsen etc.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBJXHd6swmyHBBNtqKoqOm6SC9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PAIh5vfQYXcy7gnjRvm4w6q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
@KerstRunner goed uitgebreid gedocumenteerd. Ik mis alleen de maatvoering voor de buiten elementen en kijk even goed na hoe hoog je lichtpunt (l) boven de wastafel komt.
En bewust gekozen om de C/D punten los van je wcd’s te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
El-Vder schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:42:
@KerstRunner goed uitgebreid gedocumenteerd. Ik mis alleen de maatvoering voor de buiten elementen en kijk even goed na hoe hoog je lichtpunt (l) boven de wastafel komt.
En bewust gekozen om de C/D punten los van je wcd’s te plaatsen?
Buitenelementen hebben standaard maten. Badkamer en keuken zijn 'standaard' op de bouwtekeningen, daar komen hele andere tekeningen/aansluitingen.

C/D punten samenvoegen met wcd's kost ook weer extra. Plus ik wil op meeste C/D punten een Ubiquit In-wall Acces point plaatsen. Volgensmij gaat dat niet met een afdekframe er op. Maar daar ben ik niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Vraag over taatsdeuren en leidingvrije zones.

Wij hebben twee plekken in huis waar we een taatsdeur overwegen:
- De gang tussen de voordeur en de woonkamer, al neigen we hier sterker naar een stalen scharnierdeur vanwege tocht/geluid, maar we willen de taatsdeur nog niet volledig uitsluiten.
- Tussen de keuken en de werkkamer. Hier zou het scharnierpunt tegen een buitenmuur geplaatst worden. Hier zijn we wel vrij zeker van dat we een taatsdeur willen.

Plaatje met scharnierpunten (groene sterren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9i1igAwa5vRs3tACBbQ1Y4kAUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/agB4BkPMCkikiJdC8b7q3G9c.png?f=fotoalbum_large

Note: Wij zijn van plan keramisch parket te leggen op de begane grond, maar hebben nog geen concrete tegel uitgezocht dus er is altijd nog een (hele) kleine kans dat het toch PVC wordt.

Twee vragen:
1) Ik lees in dit topic dat die scharnieren tegenwoordig nog maar zo'n 8 a 9 mm de grond in moeten, dus dat dit met vloerverwarming geen probleem moet zijn. Zelfs niet met een PVC vloer?
2) Behalve de vloerverwarming kunnen er theoretisch ook andere leidingen lopen door de dekvloer, bijvoorbeeld elektra en water?

Ik betaal 260 euro per leidingvrije zone van 20cm x 20cm, dus wil wel weten of dit nodig gaat zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:39
Tiuri schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:50:
Vraag over taatsdeuren en leidingvrije zones.

Wij hebben twee plekken in huis waar we een taatsdeur overwegen:
- De gang tussen de voordeur en de woonkamer, al neigen we hier sterker naar een stalen scharnierdeur vanwege tocht/geluid, maar we willen de taatsdeur nog niet volledig uitsluiten.
- Tussen de keuken en de werkkamer. Hier zou het scharnierpunt tegen een buitenmuur geplaatst worden. Hier zijn we wel vrij zeker van dat we een taatsdeur willen.

Plaatje met scharnierpunten (groene sterren):
[Afbeelding]

Note: Wij zijn van plan keramisch parket te leggen op de begane grond, maar hebben nog geen concrete tegel uitgezocht dus er is altijd nog een (hele) kleine kans dat het toch PVC wordt.

Twee vragen:
1) Ik lees in dit topic dat die scharnieren tegenwoordig nog maar zo'n 8 a 9 mm de grond in moeten, dus dat dit met vloerverwarming geen probleem moet zijn. Zelfs niet met een PVC vloer?
2) Behalve de vloerverwarming kunnen er theoretisch ook andere leidingen lopen door de dekvloer, bijvoorbeeld elektra en water?

Ik betaal 260 euro per leidingvrije zone van 20cm x 20cm, dus wil wel weten of dit nodig gaat zijn of niet.
Ja er kan water en/of stroom in de cementdekvloer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
Fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:55:
Wij hebben geen specifieke stroomaansluiting daarvoor en onze projectontwikkelaar wou alleen de voorbereidingen plaatsen als wij ook bij hun een Japans toilet aanschaften waar ze totaal bijna 10k voor durfde te vragen.
Wij hebben ervoor gekozen om een Geberit Alba in de badkamer te laten plaatsen. Dit gebeurde tegen de adviesprijs plus montagekosten. Voor het tweede toilet hebben we alleen een gedeeltelijke voorbereiding laten uitvoeren. De volledige AquaClean-voorbereiding bleek relatief duur vanwege de benodigde aansluitingen voor elektra en water. Na flink wat discussie is het ons uiteindelijk gelukt om een stroomkabel achter de toiletpot te laten monteren, conform de specificaties van Geberit. Aanvankelijk wilde men hier een wandcontactdoos van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 21:21
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
afgedopte warm/koud en afvoer in de garage is altijd handig. Onze bouwer deed er dan ook een kruipruimteluik in de garage bij. Dan kan je vandaar ook altijd nog een kraan naar buiten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24
KerstRunner schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:
Na wat teruglezen op het forum de vele adviezen over BlueBeam Revu opgevolgd. Ik was het hele huis-samenstel proces even helemaal beu. Maar dit was leuk om te doen!

[Afbeelding]
Jezus wat een waslijst. Ik heb met m'n vrouw de standaard plattegronden bekeken en onze conclusie was dat we met 2 extra loze leidingen en het verplaatsen van 1 lichtpunt een heel eind goed zouden moeten zitten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Homer-Simpson schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Ja er kan water en/of stroom in de cementdekvloer liggen.
Ik mag hopen niet op 8mm diepte :+

@Tiuri, wij hebben ook keramisch parket en inderdaad een paar millimeter ingeboord. Waarschijnlijk is je tegel al dikker dan dat zij boren. Eerste dag heb ik met fluwelen handschoentjes die deur behandeld, niet gelovende dat dat gevaarte bleef zitten met zo'n klein stukje draaigedeelte. Na drie jaar nog prima :+
Of je met PVC uitkomt durf ik niet te zeggen. Volgens mij boren ze zo ondiep dat daar geen leidingen horen te liggen., maar garanties heb je alleen met het afnemen van die zone.
Grootste gedeelte van het scharnierpunt zit in het plafond, afaik.

[ Voor 56% gewijzigd door Source90 op 30-01-2025 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Janpietertje89 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:51:
[...]

Jezus wat een waslijst. Ik heb met m'n vrouw de standaard plattegronden bekeken en onze conclusie was dat we met 2 extra loze leidingen en het verplaatsen van 1 lichtpunt een heel eind goed zouden moeten zitten haha.
Een heel eind is wel een klein risico. Tijdens de bouw is het makkelijker en soms ook de enige manier.
Maaaarrrr dat wil niet zeggen dat jij het nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
KerstRunner schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:

[Afbeelding]
En dit zijn allen extra wcds, schakelaars, lichtpunten?
Dat is flink.
Heb het idee dat wij vanuit het project wat dat betreft niet slecht bedeeld zijn al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:59
Wij zijn vanuit de bouw ook niet slecht bedeeld maar toch 14k meerwerk op alleen elektra 🫣

Goed, geen projectbouw. Maar wel vergelijkbaar qua standaard elektra installatie. En de prijzen per item zijn wat goedkoper dan in een project bij ons om de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik vind de wijziging van @KerstRunner niet bijzonder.

Wij hebben nu voor zo’n 9k aan opties elektrotechnische installatie. Met name veel loze leidingen, extra wcd’s en wandlichtpunten. Liever teveel dan te weinig is ons motto.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-01-2025 07:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Source90 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Ik mag hopen niet op 8mm diepte :+
Dat hoop ik ook. Maar ik ga er niet in boren om het na te meten ;) reguliere elektra en loze leidingen bovenop de vloerverwarming hier. Ook nog eens via een potentieel scharnierpunt voor een taatsdeur afhankelijk van de draairichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSVuyoS4uATvBOQONTPk-3ZXLWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGgk7QBBTCawKkRJWgqB8y1n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6ghFI8Co8fnCM3QcGtU1Sibslo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0wmSBWDU6HeqLfoiteiteOa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 31-01-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:19:
[...]

Dat hoop ik ook. Maar ik ga er niet in boren om het na te meten ;) reguliere elektra en loze leidingen bovenop de vloerverwarming hier. Ook nog eens via een potentieel scharnierpunt voor een taatsdeur afhankelijk van de draairichting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een buitenkraan in het rood?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cJB47B96/screenshot-414.png

Het lijkt wel of de waterleiding boven de vloerverwarming kruist, dat is niet verstandig.

En zijn dat gewoon grijze elektrakabels die van rechtsonder naar linksboven gaan? Zonder PVC buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Is dat een buitenkraan in het rood?
[Afbeelding]

Het lijkt wel of de waterleiding boven de vloerverwarming kruist, dat is niet verstandig.

En zijn dat gewoon grijze elektrakabels die van rechtsonder naar linksboven gaan? Zonder PVC buis?
Dat is inderdaad een waterleiding en fantastische flexbuis van de elektra. Alleen mijn loze leidingen zijn in 19mm uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e6c0mK5fy-YSAGNyFgdurZt_S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQvC7Qp68eaxaxBCut9l2DNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Lijkt wel mee te vallen daar de waterleiding direct de vloer onder in gaat, al had ik persoonlijk de vloerverwarming daar toch met een boogje omheen gelegd.

Oh en: op deze manier (bij ons zelfde uitgevoerd) heb je kans op condensvorming in je muur in de zomer.
Ga maar eens een uur je gras sproeien met koud water, dat dan daar in de ongeisoleerde leiding door je muur heen loopt. Mijn muur sloeg nat uit. Eigenlijk zouden ze de leiding moeten isoleren of in een mantelbuisje zetten oid.

[ Voor 52% gewijzigd door Draakje5 op 31-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:01:
Lijkt wel mee te vallen daar de waterleiding direct de vloer onder in gaat, al had ik persoonlijk de vloerverwarming daar toch met een boogje omheen gelegd.
Inderdaad. Op de detailfoto zie ik dat er een flexbuis van elektra precies naast zat waardoor het leek of het de waterleiding is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Overigens is dat nog de beste tip van Flip: maak overal detailfoto’s van, dat heb ik ook gedaan en jaren later nog plezier van. Tip 2: maak eerst een overzichtsfoto en daarna een detailfoto, dan begrijp je later ook nog waar je naar zit te kijken.

Heb ook tijdens kijkdagen een video gemaakt met alle muren van onder naar boven erop gefilmd en het nalopen van trajecten van loze leidingen. Dan zie je ook wat voor enorme bogen/omwegen ze soms maken. Hemelsbreed van meterkast naar garage voorgevel is 4 meter. Gekozen traject is ruim 20 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Tiuri schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Ja de Balance zien wij inderdaad als middenweg (ik denk dat de Reflex SI de standaard is, die vinden we inderdaad wat meer oubollig). Wat kwaliteit betreft doet de Busch-Jaeger Balance dus niet onder voor de Gira ST 55? Ik kan net wat meer vinden over Busch-Jaeger dan over Gira, dus dat is misschien nog een positief punt?
Allebei zeer goede A merken

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Homer-Simpson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:28:
Overigens is dat nog de beste tip van Flip: maak overal detailfoto’s van, dat heb ik ook gedaan en jaren later nog plezier van. Tip 2: maak eerst een overzichtsfoto en daarna een detailfoto, dan begrijp je later ook nog waar je naar zit te kijken.

Heb ook tijdens kijkdagen een video gemaakt met alle muren van onder naar boven erop gefilmd en het nalopen van trajecten van loze leidingen. Dan zie je ook wat voor enorme bogen/omwegen ze soms maken. Hemelsbreed van meterkast naar garage voorgevel is 4 meter. Gekozen traject is ruim 20 meter.
Ik verbaas me wel over je foto's en wat je hier omschrijft.. Had de illusie dat dit allemaal wat netter in nieuwbouw geregeld zou zijn :') Wel inzichtelijk om deze foto's te zien. Dan toch maar voor die leidingvrije-zone opties gaan..
Loft schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Allebei zeer goede A merken
Top, dan weet ik dat ook weer
remcoVer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:42:
[...]

afgedopte warm/koud en afvoer in de garage is altijd handig. Onze bouwer deed er dan ook een kruipruimteluik in de garage bij. Dan kan je vandaar ook altijd nog een kraan naar buiten maken.
Kan je uitleggen wat je handig vindt aan die afvoer en afgedopte warm/koud? Kost bij ons 740 euro aan meerwerk. Wel goedkoper dan een een extra buitenkraan (500 euro) met schrobput (340 euro).

En is zoiets later niet redelijk eenvoudig te realiseren mocht je het nodig hebben aangezien wij een kruipruimte en luik hebben in zowel het huis als de berging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25

Tip twee, gebruik stoepkrijt om de lokatie van de leidingen in de muur nog duidelijker te markeren voor je de fotos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iemand hier ervaring met "no-show ventielen"?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Y9GWQBwBE4Op/PN5EKjl/1200x1200.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g9gZ7pgwvXDD/pYXmokr/550x550.jpg

Op zich oogt het ook wel strak, i.p.v. toeter aan het plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 09:36

aex351

I am the one

Source90 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met balansventilatie (systeem d) moet je er wel voor zorgen dat de afstelling van de ventielen correct is, anders is de ventilatie niet meer in balans. Lees ik. En dan krijg je over- of onderdruk.

Voorbeeld met hoe het afgesteld moet worden: YouTube: Wöhler FA 410 - Inregelen ventilatie

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd of dit in nieuwbouw daadwerkelijk gebeurd, of dat ze simpelweg het systeem aanzetten en de ventielen erop en klaar.

Verder zelf nog geen ervaring ermee, ik zag het eerder ook voorbij komen. Ziet er wel mooi uit, zeker in combinatie met een verlaagde plafond. Ik vermoed alleen wel dat menig aannemer die het later installeert het gewoon erop zet en klaar. Ziet er mooi uit, klant blij, aannemer naar huis.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Source90 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze staan op mijn verlanglijstje dus als iemand er ervaring mee heeft ben ik ook wel benieuwd.

Heb wel door de technische specificaties van een aantal van die dingen zitten lezen en het debiet en de ruimte om die in te stellen kan tussen merken nogal verschillen, goed om daar even op te letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
aex351 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 02:30:
[...]

Met balansventilatie (systeem d) moet je er wel voor zorgen dat de afstelling van de ventielen correct is, anders is de ventilatie niet meer in balans. Lees ik. En dan krijg je over- of onderdruk.

Voorbeeld met hoe het afgesteld moet worden: YouTube: Wöhler FA 410 - Inregelen ventilatie

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd of dit in nieuwbouw daadwerkelijk gebeurd, of dat ze simpelweg het systeem aanzetten en de ventielen erop en klaar.

Verder zelf nog geen ervaring ermee, ik zag het eerder ook voorbij komen. Ziet er wel mooi uit, zeker in combinatie met een verlaagde plafond. Ik vermoed alleen wel dat menig aannemer die het later installeert het gewoon erop zet en klaar. Ziet er mooi uit, klant blij, aannemer naar huis.
Ik kwam dit laatst tegen toen ik mijn duco aan het instellen was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glLjDs_1C3PEiM9TqH5wOSv3q70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KnjQK88A1jcu70nvAbf7U8s.jpg?f=fotoalbum_large
Persoonlijk zou ik het niet spannender maken. Ik heb hier ook allemaal nieuwe ventielen er op gezet en op lage capaciteit blijven mijn co2 waardes perfect.

Geen ervaring met ingestucte ventielen, maar wel met 'plattere' overschilderbare.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU4hoyEEANH_XQuPqhKV2xmNFII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sejvBC1eCbHFW5tN8MGO0lq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
aex351 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 02:30:
[...]

Ons hele huis is nagemeten en ingeregeld (na oplevering). Alle instellingen staan ook op de documentatie.
Ga er een beetje vanuit dat de instelling van de oude (zeg stand 7) overgenomen kan worden op de nieuwe. In het ergste geval kunnen de oude er weer op.
Deze no-show kan je namelijk ook achteraf in een bestaand plafond bouwen (zij het met kit).

Wellicht maar eens eentje bestellen om te proberen. Wie weet ziet het in het echt toch niet uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:03
Draakje5 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Ik kwam dit laatst tegen toen ik mijn duco aan het instellen was.
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik het niet spannender maken. Ik heb hier ook allemaal nieuwe ventielen er op gezet en op lage capaciteit blijven mijn co2 waardes perfect.

Geen ervaring met ingestucte ventielen, maar wel met 'plattere' overschilderbare.

[Afbeelding]
Zijn dat Duco Comfort ventielen of is het een ander merk en type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Die ventielen zien er zeker strak uit. Is het inregelen/afstellen misschien een wat minder groot probleem met Type C ventilatie? Dat zou nog een verkapt pluspuntje zijn aan Type C ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
TNThomas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Zijn dat Duco Comfort ventielen of is het een ander merk en type?
https://www.ventilatiesho...toe-en-afvoerventiel-wit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Tiuri schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Kan je uitleggen wat je handig vindt aan die afvoer en afgedopte warm/koud? Kost bij ons 740 euro aan meerwerk. Wel goedkoper dan een een extra buitenkraan (500 euro) met schrobput (340 euro).

En is zoiets later niet redelijk eenvoudig te realiseren mocht je het nodig hebben aangezien wij een kruipruimte en luik hebben in zowel het huis als de berging?
Ik vond de buitenkraan buitensporig duur in verhouding. Die stortbak (zelf ophangen) is altijd handiger dan een kraantje. Heb je een keer vieze handen van tuinwerk, laarzen, schoen afspoelen etc. Ik heb bij de bouw gezien waar ze de leidingen neerleggen en wij hebben een dichte fundering tussen de garage en het huis. Daar zit dus nu een mooie 120mm doorvoer in voor leidingen en afvoer en later kan ik daar dan mooi elektra zelf doorheen leggen en een buitenkraan op aansluiten. Een buitenkraan met een afsluiter voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:55

Nicap

Tsssk....

remcoVer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Ik vond de buitenkraan buitensporig duur in verhouding. Die stortbak (zelf ophangen) is altijd handiger dan een kraantje. Heb je een keer vieze handen van tuinwerk, laarzen, schoen afspoelen etc. Ik heb bij de bouw gezien waar ze de leidingen neerleggen en wij hebben een dichte fundering tussen de garage en het huis. Daar zit dus nu een mooie 120mm doorvoer in voor leidingen en afvoer en later kan ik daar dan mooi elektra zelf doorheen leggen en een buitenkraan op aansluiten. Een buitenkraan met een afsluiter voor de winter.
Wij hadden ook de buitenkraan eerst ingetekend, maar later weer laten vervallen. Ik laat twee mantelbuizen neerleggen. Eentje naar de oprit voor de toekomstige laadpaal en eentje naar de achterkant/zijkant.
Daar komt de overkapping en kan ik mooi alles door die mantelbuis doen. De buitenkraan maak ik dan zelf wel aan de overkapping vast.
In de berging had ik ook zelf kunnen doen, maar daar heb ik wel een warm en koud aansluiting met stortbak laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
remcoVer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Interessant.. ik twijfel nu toch wel eigenlijk. Wel staat er bij onze meerwerkoptie: "Let op het risico van eventuele bevriezing (garage/berging is niet verwarmd) is geheel voor eigen risico".

Hoe serieus is het risico op bevriezing bij een onverwarmde berging (2.5m x 2.8m) die direct geschakeld is aan het huis? Heb even wat informatie opgezocht uit onze TO:

- Deur naar de oprit toe: een pui met dubbele houten vlakke geïsoleerde plaatdeuren
- Deur naar binnen in het huis toe (bijkeuken): isolerende scheidingswand tussen bijkeuken en berging; aanbrengen van een houten verdiepingshoog binnendeurkozijn met een stompe verdiepingshoge binnendeur (buitendeur kwaliteit) met een cilinderslot incl. kunststeen/composiet dorpel tussen speel-/werkkamer en berging
- Berging is een onverwarmde ruimte met natuurlijke ventilatie middels toegangsdeur(kozijn)
- De vrijdragende begane grondvloer van de woning en garage wordt uitgevoerd als een
geïsoleerde betonnen systeemvloer. De Rc-waarde van deze vloerconstructie bedraagt circa
3,7 m2K/W.
- Alle buitenspouwmuren van de woning en de aan de woning geschakelde garage worden
geïsoleerd. De Rc-waarde van deze buitenspouwmuren bedraagt circa 4,7 m2K/W.
- De garagescheidende wanden worden, daar waar van toepassing, uitgevoerd als geïsoleerde
spouwmuur.
- Het platte dak van de aan de woning geschakelde garage wordt uitgevoerd als een geïsoleerde
betonnen systeemvloer afgewerkt met een EPDM of bitumineuze dakbedekking. De Rc-waarde
van de dakconstructie bedraagt gemiddeld circa 6,3 m2K/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00
Tiuri schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Interessant.. ik twijfel nu toch wel eigenlijk. Wel staat er bij onze meerwerkoptie: "Let op het risico van eventuele bevriezing (garage/berging is niet verwarmd) is geheel voor eigen risico".

Hoe serieus is het risico op bevriezing bij een onverwarmde berging (2.5m x 2.8m) die direct geschakeld is aan het huis? Heb even wat informatie opgezocht uit onze TO:

- Deur naar de oprit toe: een pui met dubbele houten vlakke geïsoleerde plaatdeuren
- Deur naar binnen in het huis toe (bijkeuken): isolerende scheidingswand tussen bijkeuken en berging; aanbrengen van een houten verdiepingshoog binnendeurkozijn met een stompe verdiepingshoge binnendeur (buitendeur kwaliteit) met een cilinderslot incl. kunststeen/composiet dorpel tussen speel-/werkkamer en berging
- Berging is een onverwarmde ruimte met natuurlijke ventilatie middels toegangsdeur(kozijn)
- De vrijdragende begane grondvloer van de woning en garage wordt uitgevoerd als een
geïsoleerde betonnen systeemvloer. De Rc-waarde van deze vloerconstructie bedraagt circa
3,7 m2K/W.
- Alle buitenspouwmuren van de woning en de aan de woning geschakelde garage worden
geïsoleerd. De Rc-waarde van deze buitenspouwmuren bedraagt circa 4,7 m2K/W.
- De garagescheidende wanden worden, daar waar van toepassing, uitgevoerd als geïsoleerde
spouwmuur.
- Het platte dak van de aan de woning geschakelde garage wordt uitgevoerd als een geïsoleerde
betonnen systeemvloer afgewerkt met een EPDM of bitumineuze dakbedekking. De Rc-waarde
van de dakconstructie bedraagt gemiddeld circa 6,3 m2K/W.
Hij is dus onverwarmd maar wel geïsoleerd en voorzien van spouw en grenst dus aan je woning.
Daar vriest het niet straks.
In mijn garage (ook onverwarmd maar volledig geïsoleerd en voorzien van spouw) wordt het niet kouder dan een graad of 8, afhankelijk hoe vaak ik hem open doe en ik heb een geïsoleerde sectionaaldeur en geen houten kozijnen. Houten kozijnen isoleren beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 21:59

P91

Wat heeft de voorkeur; eerst elektra leggen en daar bovenop de vloerverwarming aanleggen? Of eerst de vloerverwarming aanleggen en daar bovenop de elektra leggen? Er van uitgaand dat elektra wordt aangelegd met voorbedrade flex leiding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:45:
[...]
ik heb een geïsoleerde sectionaaldeur en geen houten kozijnen. Houten kozijnen isoleren beter.
Hier heb ik mezelf eerlijk in vergist.
We hebben ook een geisoleerde sectionaaldeur (van Novoferm).

Maar de deur condenseert als een gek. Zeker 15 dagen per jaar. En de onderzijde sluit niet goed aan (volgens Novoferm normaal ).

Volgende huis gewoon een houten deur. Voor mij geen Novoferm meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Homer-Simpson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig een huis van 'Van Wanrooij'? Bouwmethode, layout lijken erg op die van ons. Hoewel bij ons net de plafond platen zijn neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Hier heb ik mezelf eerlijk in vergist.
We hebben ook een geisoleerde sectionaaldeur (van Novoferm).

Maar de deur condenseert als een gek. Zeker 15 dagen per jaar. En de onderzijde sluit niet goed aan (volgens Novoferm normaal ).

Volgende huis gewoon een houten deur. Voor mij geen Novoferm meer.
Ik heb een Hörman en die sluit gewoon goed aan overal en op de grond met een rubber profiel.
Ik heb voor mijn deur moeten bijbetalen om hem extra geïsoleerd te krijgen, panelen zijn iets dikker dan bij de buren en het scheelt iets in de Rc waarde al is het nog niet veel. Ik zal het eens opzoeken.
Hier ook geen condensatie trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 01-02-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
remcoVer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Toevallig een huis van 'Van Wanrooij'? Bouwmethode, layout lijken erg op die van ons. Hoewel bij ons net de plafond platen zijn neergelegd.
Jazeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
+1 hier ook een Hörmann. Condensatie op de deur heb ik hier nog niet gezien. Hebben hier “simpele” ventilatiegaten. Enkel dak en lange wanden geïsoleerd. Korte wanden (waar ook de deur in zit) nog niet geïsoleerd.

Gemiddeld hier op 6c, wanneer het buiten vriest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcrgFkOpSC4Oue3AQKkA0qmM-x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jp7kzuTAc6blP7XGTqNeER65.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:24:
+1 hier ook een Hörmann. Condensatie op de deur heb ik hier nog niet gezien. Hebben hier “simpele” ventilatiegaten. Enkel dak en lange wanden geïsoleerd. Korte wanden (waar ook de deur in zit) nog niet geïsoleerd.

[Afbeelding]
Geinig dat Ubiquiti ook sensoren heeft, hier overigens nu 10,6 graden en buiten is het -1,1 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Geinig dat Ubiquiti ook sensoren heeft, hier overigens nu 10,6 graden en buiten is het -1,1 .
Isoleren van de twee korte muren (en volgens mij hebben wij ook een standaard Hormann, niet geïsoleerd), zal wel die paar graden schelen.

Al moet ik zeggen dat ik niet zo maal om de temperatuur. Ben vooral blij dat de luchtvochtigheid eindelijk stabiel is deze herfst/winter. Vorige jaar nog geen ventilator (simpele buisventilator in 100mm buis, die op timer draait) en plafond nog niet geïsoleerd. Tikte toen regelmatig 85-95% LV aan. Vind ik toch wat minder voor mijn gereedschap en apparatuur. Afgelopen maanden gelukkig rond de 65-70% max.

Die Ubiquiti sensoren wel geinige dingetjes ja :)
Heb een camera in de garage hangen (gericht op motor), echter wel enkel met Infrarood (i.p.v. (hopelijk altijd) nutteloos die LED lampen aan omdat het anders pikdonker is.

Nu een actie erin staan dat, wanneer de sensor zelf beweegt, wanneer bijvoorbeeld de sectionaaldeur geforceerd wordt) hij de LED lampen van de camera aan staat. Sensor kan op een loopdeur of garagedeur geplaatst worden en in te stellen dat hij beweging "voelt".

Verder nog optie voor luchtvochtigheid, temperatuur, lichtsterkte/lux, water (lekkage) en hij kan alarm van brandmelders herkennen. Als je alles aanzet is de batterij echter wel zo leeg.

Motor zal er niet minder om gestolen worden, echter heb ik dan wel wat betere plaatjes voor de verzekering :+

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 02-02-2025 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:36
P91 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:17:
Wat heeft de voorkeur; eerst elektra leggen en daar bovenop de vloerverwarming aanleggen? Of eerst de vloerverwarming aanleggen en daar bovenop de elektra leggen? Er van uitgaand dat elektra wordt aangelegd met voorbedrade flex leiding,
Hierover hoef je jezelf bij project nieuwbouw niet echt druk te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45

Waarom heb je er plezier van en waar maak je dan fotos van?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Novari131 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Met name van leidingen.
Als ik nu in een muur wil boren kan ik op een foto kijken of er überhaupt leidingen lopen. Zeker omdat 9/10 van die elektra-vind dingen prul zijn. Als er geen buizen lopen, hoef ik ook niet te gaan zoeken.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtQD58hPZIcthOOFA-nrr6NScf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68GoUXRNpEF51rJKzHb6fzTp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle drie recht naar beneden, naast rechtste stopcontact zit niets qua leidingwerk.
In zijn algemeenheid wel handig om te weten hoe en waar de leidingen lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 02-02-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt voor alle inzichten wat betreft de berging en de temperatuur. In onze situatie heb ik bij deze de knoop doorgehakt en laat mijn tweede buitenkraan met schrobput vervallen en neem daarvan in de plaats afgedopte koud/warm/afvoer in de berging. Is nog goedkoper ook..

Ik ben nu bezig met mijn meerwerklijst elektra. Ik snap dat je nooit genoeg loze leidingen kan hebben en ook voldoence wcd's wil plaatsen. Ik probeer echter te begrijpen wat nog meer échte must-haves zijn om door de bouwer te laten doen en wat eventueel later ook prima kan?

Ik twijfel zelf sterk over de buiten elektra. Ik zou deze graag op een aparte groep willen hebben achter een aparte aardlekschakelaar. Maar.. ik weet niet of de bouwer dat zo gaat aanleggen. Er is wel een optie om een grondkabel aan te laten leggen en deze op een extra nieuwe eindgroep te plaatsen. De spanning op de kabel kan dan geschakeld worden met schakelaar in de keuken, leuk voor de tuinverlichting bijvoorbeeld. De beschrijving zegt echter niets over of die groep ook op een aparte aardlek komt. Zo'n kabel aanleggen lijkt me ook iets wat prima na oplevering kan (want mantelpijpsparing en kruipruimte), alleen zal het dan lastig/onmogelijk worden om zo'n schakelaar zelf in de keuken te installeren?

Daarnaast nog twee simpele vragen:

1) Een loze leiding (19mm) kan je na oplevering zelf inrichten en bepalen of je een UTP/coax-kabel (of zelfs een elektra-kabel bijvoorbeeld voor een lamp) wil installeren. Het heeft weinig nut om deze tegen forse meerprijs al af te laten monteren door de bouwer, toch?

2) Als ik een extra wcd laat plaatsen, dan neem ik aan dat deze over het algemeen wordt afgesplitst van een bestaande elektrakabel in de ruimte, bijvoorbeeld van een wcd in de buurt? Ik neem aan dat er normaal gesproken niet elke keer een loze leiding wordt getrokken naar de meterkast voor een extra wcd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 01:13:

Daarnaast nog twee simpele vragen:

1) Een loze leiding (19mm) kan je na oplevering zelf inrichten en bepalen of je een UTP/coax-kabel (of zelfs een elektra-kabel bijvoorbeeld voor een lamp) wil installeren. Het heeft weinig nut om deze tegen forse meerprijs al af te laten monteren door de bouwer, toch?

2) Als ik een extra wcd laat plaatsen, dan neem ik aan dat deze over het algemeen wordt afgesplitst van een bestaande elektrakabel in de ruimte, bijvoorbeeld van een wcd in de buurt? Ik neem aan dat er normaal gesproken niet elke keer een loze leiding wordt getrokken naar de meterkast voor een extra wcd?
1)
Klopt. die kun je zelf helemaal inrichten. Al zal ik in het geval van een lamp wel of een extra achakelaar laten plaatsen of op een bestaande schakelaar. Maar in theorie zou je die vanuit de meterkast kunnen trekken, maar dan moet je die nog wel ergens aansluiten in de meterkast.
In geval van UTP/Coax is dat een minder groot issue.

2)
Ja, deze pakken ze over het algemeen vanuit een bestaande elektrakabel of beter vanuit de centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Novari131 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Met name plezier van gehad tijdens de afwerking en het bijmaken van elektra (horizontaal stukje frezen achter een bestaande leiding langs op zolder). Maar ook in de discussie met de bouwer over een extra WTW unit die aangelegd moest worden waarvoor er een groot gat in een muur gemaakt moest worden.

Hoewel ik niet voorzie ooit een taatsdeur te willen weet ik nog wel precies hoe eea loopt qua vloerverwarming en loze leidingen.

Moet er wel bij zeggen dat mijn huis in 2022 is opgeleverd en het hebben van dit beeldmateriaal niet actief bijdraagt aan mijn levensgeluk behoudens deze bijdrages in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:57:
[...]
Isoleren van de twee korte muren (en volgens mij hebben wij ook een standaard Hormann, niet geïsoleerd), zal wel die paar graden schelen.

Al moet ik zeggen dat ik niet zo maal om de temperatuur. Ben vooral blij dat de luchtvochtigheid eindelijk stabiel is deze herfst/winter. Vorige jaar nog geen ventilator (simpele buisventilator in 100mm buis, die op timer draait) en plafond nog niet geïsoleerd. Tikte toen regelmatig 85-95% LV aan. Vind ik toch wat minder voor mijn gereedschap en apparatuur. Afgelopen maanden gelukkig rond de 65-70% max.

Die Ubiquiti sensoren wel geinige dingetjes ja :)
Heb een camera in de garage hangen (gericht op motor), echter wel enkel met Infrarood (i.p.v. (hopelijk altijd) nutteloos die LED lampen aan omdat het anders pikdonker is.

Nu een actie erin staan dat, wanneer de sensor zelf beweegt, wanneer bijvoorbeeld de sectionaaldeur geforceerd wordt) hij de LED lampen van de camera aan staat. Sensor kan op een loopdeur of garagedeur geplaatst worden en in te stellen dat hij beweging "voelt".

Verder nog optie voor luchtvochtigheid, temperatuur, lichtsterkte/lux, water (lekkage) en hij kan alarm van brandmelders herkennen. Als je alles aanzet is de batterij echter wel zo leeg.

Motor zal er niet minder om gestolen worden, echter heb ik dan wel wat betere plaatjes voor de verzekering :+
Ik heb Fibaro Home Automation spul en ook dergelijke sensors en die gaan best lang mee, ik denk zeker een maand of 8.
Isoleren heb ik hier ook vooral voor vocht gedaan inderdaad voor gereedschap en een motor en ik heb ook de mechanische ventilatie door laten trekken de garage in, ideaal nu.

Voor wat betreft foto’s maken tijdens de bouw is het vooral leuk maar ook toch echt handig. Hier ook al zeker 2-3x foto’s bekeken omdat ik wat op wilde hangen of wilde boren en dat doe je net even lekkerder als je zeker weet dat er niets in de buurt zit :). 2 weken terug nog 2 wandlampen bijgemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nptUO044vWTqynNS6EIrk8vVfDw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SDOiTRM2rFkXon3zu1DzA9H3.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 21:59

P91

Rubenus schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:13:
[...]

Hierover hoef je jezelf bij project nieuwbouw niet echt druk te maken? :?
Bij projectmatige nieuwbouw inderdaad niet, bij nieuwbouw waar je e.e.a. in eigen hand hebt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:24:

[Afbeelding]
Maar die Hormann deuren zijn ook van aluminium?

Het is nu 10gr in onze garage. En de deur zit onder de condens. Om dus maar niet te spreken van wat er gebeurt als mijn garage verwarmd en 19 graden zou zijn. Volgens Novoferm is condens ook normaal..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtbJ9MLC_epQ1OlCrhDLkRrKF4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMFnW8VFwznuyKjejMFQ8hTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hVvp4ZjZM9kSDBi8Gw0zVHyQFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I55jp4gTgTNORMiAlALQeGUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
P91 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Bij projectmatige nieuwbouw inderdaad niet, bij nieuwbouw waar je e.e.a. in eigen hand hebt wel ;)
Voor zelfbouw is een apart topic hier te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Het is nu 10gr in onze garage. En de deur zit onder de condens. Om dus maar niet te spreken van wat er gebeurt als mijn garage verwarmd en 19 graden zou zijn. Volgens Novoferm is condens ook normaal..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wel ventilatie ?
Ik heb hier nog nooit condens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Heb je wel ventilatie ?
Ik heb hier nog nooit condens gezien.
Ja ( maar niet mechanisch in de garage ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Ja ( maar niet mechanisch in de garage ).
Hoe zit die ventilatie nu dan? Goed van voor naar achter ? En meet je je luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Hoe zit die ventilatie nu dan? Goed van voor naar achter ? En meet je je luchtvochtigheid?
Die laatste is 70%.
Ook niet echt omlaag te brengen omdat ik de garage niet verwarm. Maar als er tips zijn de luchtvochtigheid lager te krijgen bij een temperatuur van 10 graden hoor ik dat graag. Verder ook geen last van condensvorming op deuren oid, alleen deze aluminium deur dus..

En de ventilatie zit met een rooster in de achterdeur + een koker op het plafond aan de voorkant (dus wel van voor naar achter ja).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Heb even gekeken in de factuur, wij hebben ook een geïsoleerde versie;
“Hörmann Renomatic dubbelwandig geïsoleerde deur met 42 mm dikke profielen”

Is volgens mij keralit of iets dergelijks aan de buitenkant, @GeeMoney welk materiaal is jouw Hormann?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Heb even gekeken in de factuur, wij hebben ook een geïsoleerde versie;
“Hörmann Renomatic dubbelwandig geïsoleerde deur met 42 mm dikke profielen”

Is volgens mij keralit of iets dergelijks aan de buitenkant, @GeeMoney welk materiaal is jouw Hormann?
Dezelfde als die jij hebt. 42mm ook.
Geen aluminium denk ik ook. Het zit ook niet echt in een kozijn zoals @Draakje5 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:43:
[...]

Ik heb Fibaro Home Automation spul en ook dergelijke sensors en die gaan best lang mee, ik denk zeker een maand of 8.
Isoleren heb ik hier ook vooral voor vocht gedaan inderdaad voor gereedschap en een motor en ik heb ook de mechanische ventilatie door laten trekken de garage in, ideaal nu.

Voor wat betreft foto’s maken tijdens de bouw is het vooral leuk maar ook toch echt handig. Hier ook al zeker 2-3x foto’s bekeken omdat ik wat op wilde hangen of wilde boren en dat doe je net even lekkerder als je zeker weet dat er niets in de buurt zit :). 2 weken terug nog 2 wandlampen bijgemaakt:
[Afbeelding]
Domme vraag: Hoe kan je later 2 wandlampen realiseren? Daar heb je toch stroom voor nodig en dan moet je toch van te voren tijdens de bouw al voorbereidingen hebben getroffen om stroom naar die plek te krijgen?

[ Voor 64% gewijzigd door Tiuri op 02-02-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Domme vraag: Hoe kan je later 2 wandlampen realiseren? Daar heb je toch stroom voor nodig en dan moet je toch van te voren tijdens de bouw al voorbereidingen hebben getroffen om stroom naar die plek te krijgen?
Aftakken van bestaande stopcontact of, zoals ik nu gedaan heb, een loze leiding benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Aftakken van bestaande stopcontact of, zoals ik nu gedaan heb, een loze leiding benut.
Ah OK, dus achter elke lamp had je al een loze leiding laten realiseren tijdens de bouw? En hoe schakel je de lampen dan want die zullen dan niet gekoppeld zijn met een bestaande schakelaar, toch?

En als je het aftakt van een bestaand stopcontact dan moet je de muur openfrezen en weer afwerken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:17:
[...]

En hoe schakel je de lampen dan want die zullen dan niet gekoppeld zijn met een bestaande schakelaar, toch?
Dat is altijd heel simpel op te lossen met bijvoorbeeld Philips Hue.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 02-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Ah OK, dus achter elke lamp had je al een loze leiding laten realiseren tijdens de bouw? En hoe schakel je de lampen dan want die zullen dan niet gekoppeld zijn met een bestaande schakelaar, toch?

En als je het aftakt van een bestaand stopcontact dan moet je de muur openfrezen en weer afwerken toch?
Ik heb leidingen gefreesd vanaf de loze leiding naar de twee lamp punten. Zelf heb ik de wand ook weer dicht gesmeerd, er kwam ook behang overheen. Ik schakel ze middels Home Automation. Als ik een schakelaar had gewild kon dat natuurlijk ook maar dan kwam er nog een doos tussen :).

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Wolly schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Dat is altijd heel simpel op te lossen met bijvoorbeeld Philips Hue.
Voor aan/uit schakelen snap ik, helder :)

Maar dan blijft mijn andere vraag staan, er moet toch al een loze leiding en/of elektra aangelegd zijn tijdens de bouw om 2 wandlampen te realiseren?

@GeeMoney's wand is mooi behangen, of is dat pas gebeurd na het ophangen van die 2 wandlampen? Maar als de wand nog onbewerkt was, dan kan je toch gemakkelijk die loze leiding/elektra vinden en heb je weer geen foto's uit de bouw nodig (waar de post in eerste instantie over ging)?

Sorry zullen basale vragen zijn, maar ik ben nu zelf bezig met het plannen van loze leidingen dus wil dit wel begrijpen om goede keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb leidingen gefreesd vanaf de loze leiding naar de twee lamp punten. Zelf heb ik de wand ook weer dicht gesmeerd, er kwam ook behang overheen. Ik schakel ze middels Home Automation. Als ik een schakelaar had gewild kon dat natuurlijk ook maar dan kwam er nog een doos tussen :).
Ah OK, helder, onze posts kruizen elkaar net. Maar dan heb je dus pas behangen nadat je die lampen hebt opgehangen. In dat geval had je toch geen foto's nodig om te bepalen waar die loze leiding zat? Of had je eerste ook een afgewerkte wand en heb je deze weer afgewerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Voor aan/uit schakelen snap ik, helder :)

Maar dan blijft mijn andere vraag staan, er moet toch al een loze leiding en/of elektra aangelegd zijn tijdens de bouw om 2 wandlampen te realiseren?

@GeeMoney's wand is mooi behangen, of is dat pas gebeurd na het ophangen van die 2 wandlampen? Maar als de wand nog onbewerkt was, dan kan je toch gemakkelijk die loze leiding/elektra vinden en heb je weer geen foto's uit de bouw nodig (waar de post in eerste instantie over ging)?

Sorry zullen basale vragen zijn, maar ik ben nu zelf bezig met het plannen van loze leidingen dus wil dit wel begrijpen om goede keuzes te maken.
Ik woon al bijna 5,5 jaar. De wand was dus afgewerkt maar we wilden nu een behang erop en 2 extra lampen. Ik heb de foto’s tijdens de bouw dus bekeken of en hoe de bestaande leidingen liepen voordat ik de frees in de muur zette :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik woon al bijna 5,5 jaar. De wand was dus afgewerkt maar we wilden nu een behang erop en 2 extra lampen. Ik heb de foto’s tijdens de bouw dus bekeken of en hoe de bestaande leidingen liepen voordat ik de frees in de muur zette :) .
OK helemaal helder, ik vertrok vanuit de verkeerde aanname dat die wand nog onbewerkt was voordat je de lampen ging plaatsen!

Een beetje als vervolg hierop wat betreft loze leidingen en dergelijke... Zoals ik gisteren schreef ik weet niet wat ik door de bouwer moet laten doen met de elektra buiten. Ik heb best wel sterk de wens om buiten alles op een aparte groep/achter een aparte aardlek te laten monteren in de groepenkast en ik weet niet of de bouwer dat gaat doen (want kopersbegeleiding reageert nergens op en is onbereikbaar).

Voordelen die ik zie van het wel via de bouwer doen:
- Kan een schakelaar binnen krijgen (bv. bij de tuindeuren) om de spanning te regelen voor de tuin buiten. Ik weet niet of zo'n schakelaar zelf nog redelijk te retrofitten is als het huis opgeleverd is?
- Kan inbouw wandcontactdozen krijgen op mijn buitenmuren (maar in de standaardoptielijst allemaal afgemonteerd op een bestaande eindgroep). Als ik dit zelf doe dan zal het altijd een opbouw doos worden en waarschijnlijk ook met een pijpje die de grond in gaat voor de elektra kabel. Is dat storend/erg?

Nadeel via de bouwer doen: het moet via de bouwer :') en ik nu al allemaal moet beslissen wat ik precies wil hebben en er is al zoveel te kiezen..

Ik denk met mijn kruipluik + kruipruimte + mantelsparingen dat de grondkabel zelf (laten) plaatsen na oplevering niet heel moeilijk moet zijn.

Hoe hebben andere Tweakers dit aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb alles van buiten op aparte aardlekautomaten geplaatst. Dat is dus een automaat en aardlek in 1, erg handig.
Ik heb vanuit de bouw buitenverlichting en stopcontacten aan het huis vast vanuit de bouw laten doen en kon gewoon aangeven dat ik die op een eigen aardlekautomaat wilde hebben en dan ook nog voor en achter gescheiden.
Verder een loze leiding naar mijn overkapping aangebracht (ik heb een kruipruimte) en mijn hele tuinverlichting is ondergebracht in een dubbele wand in de overkapping met een eigen onderverdeler/meterkastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik ga de buiten WCD's ook later plaatsen. Maar niet aan huis, maar aan de overkapping die er komt.
Daar komt ook een wateraansluiting(en afvoer). Dat haal ik allemaal achteraf uit de mantelbuis die ik laat leggen naar de plek waar ongeveer de ovrkapping komt. Elektra komt dan op een eigen groep, ook omdat er een warmtepomp aangesloten wordt voor de hottub.

Ik laat wel een extra buitenlicht plaatsen door de aannemer op de plek van de oprit. Want die was daar nog niet.
dat was een beetje onlogisch ingedeeld. De deur van de berging zat vrijwel naast de voordeur, terwijl de oprit rechts naast het huis ligt. Vind het plaatsen van een buitenlicht dan wel weer handiger om door de aannemer te laten doen.

Verder laat ik dus helemaal niets buiten doen door de aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
@GeeMoney en @Nicap, bedankt!

Dan ga ik voor die wcd's op de gevel vragen of ze inderdaad samen op een aparate aardlekautomaat kunnen.

Hoe hebben jullie de buitenverlichting aan de gevel door de bouwer laten voorbereiden?
- Loze leiding, die zelf bedraden met elektradraad zodat er altijd spanning op staat, je hebt dan geen schakelaar om de spanning te regelen. Loze leiding kan ik ook nog binnen laten plaatsen op hoogte en dan naar buiten boren?
- Extra lichtpunt op nieuwe/bestaande schakelaar (ik weet overigens niet of mijn bouwer dat aanbiedt voor buiten, staat niet in de lijst)
- Anders, namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Tiuri,

Ik zou toch eens een mail sturen naar de aannemer over de optielijst voor meerwerk. Krijg de indruk dat die erg summier is bij jou, aangezien er wel erg basic opties ontbreken. Extra lichtpunt op bestaande of nieuwe schakelaar lijken mij erg normale zaken.

Je moet wel goed weten of je het zelf ook makkelijk kunt doen hoor, achteraf. Niet te makkelijk over denken, ook al zijn de opties van de aannemer soms wat buiten proportie.
Niet dat je straks acteraf met nog meer kosten komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:51:
@GeeMoney en @Nicap, bedankt!Dan ga ik voor die wcd's op de gevel vragen of ze inderdaad samen op een aparate aardlekautomaat kunnen.
Zeker als je meerdere lichtpunten op eigen groep wilt (voor en achter bijvoorbeeld), zou je ook een automaat kunnen nemen op bestaande groep en dan achteraf een aardlekautomaat plaatsen (omwisselen met de groep). Of loze leiding naar meterkast.
*Indien je een beetje bekend bent in de meterkast

Aannemer wilt nog wel eens 250-350€ vragen voor een aardlekautomaat die 3 tientjes kost (+ 5 minuten werk). Indien je de groepenkast nog nooit zonder deksel hebt gezien, wellicht uitbesteden of toch via aannemer.
Bij ons (2021 al weer) was een aardlekautomaat ook een kleine 300 euro 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Nicap schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:19:
Tiuri,

Ik zou toch eens een mail sturen naar de aannemer over de optielijst voor meerwerk. Krijg de indruk dat die erg summier is bij jou, aangezien er wel erg basic opties ontbreken. Extra lichtpunt op bestaande of nieuwe schakelaar lijken mij erg normale zaken.

Je moet wel goed weten of je het zelf ook makkelijk kunt doen hoor, achteraf. Niet te makkelijk over denken, ook al zijn de opties van de aannemer soms wat buiten proportie.
Niet dat je straks acteraf met nog meer kosten komt te zitten.
Ik wil juist alles wat nu nodig is zeker doen met de bouwer.

Excuus, die extra buitenlichtpunten zijn wel mogelijk op aparte/bestaande schakelaar. Ze stonden op een rare plek op de meerwerklijst. Ben ik nog steeds wel benieuwd wat jullie hebben gedaan met de buitenlichtpunten. Ik weet niet of ik schakelaars heel handig vind, met name voor de buitenlichtpunten aan de voorkant/zijkant (achterkant bij de tuindeuren heb ik al lichten en schakelaars, daar vind ik het prima). Ik weet alleen dus niet of ze die buitenlichtpunten op een aparte groep/aardlek willen plaatsen.

Offtopic: Ik bel en mail meerdere keren per week naar de kopersbegeleider maar die zijn volledig gestopt met reageren op vragen. Daarvoor werd er ook maar heel mondjesmaat gereageerd. Zorg dat je héél ver weg blijft bij bouwbedrijf van Grootheest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Iemand hier toevallig die een nieuwbouw appartement in Capelle heeft gekocht?
Pagina: 1 ... 332 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.