Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

Nicap

Tsssk....

Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Ik wil juist alles wat nu nodig is zeker doen met de bouwer.

Excuus, die extra buitenlichtpunten zijn wel mogelijk op aparte/bestaande schakelaar. Ze stonden op een rare plek op de meerwerklijst. Ben ik nog steeds wel benieuwd wat jullie hebben gedaan met de buitenlichtpunten. Ik weet niet of ik schakelaars heel handig vind, met name voor de buitenlichtpunten aan de voorkant/zijkant (achterkant bij de tuindeuren heb ik al lichten en schakelaars, daar vind ik het prima). Ik weet alleen dus niet of ze die buitenlichtpunten op een aparte groep/aardlek willen plaatsen.

Offtopic: Ik bel en mail meerdere keren per week naar de kopersbegeleider maar die zijn volledig gestopt met reageren op vragen. Daarvoor werd er ook maar heel mondjesmaat gereageerd. Zorg dat je héél ver weg blijft bij bouwbedrijf van Grootheest..
Waarom zou je die buitenlichtpunten op een aparte groep willen hebben?

Ik heb de buitenlichtpunten zoals achter, zijkant en voor ook niet op een aparte groep.
Wat ik dus wel heb is een mogelijkheid om de rest wat buiten komt op een aparte groep te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:40
Nicap schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:54:
...
...
Niet alleen op een aparte groep, maar minstens zo belangrijk: op een aparte aardlekschakelaar.
De kans dat er buiten met je elektrische bekabeling of verlichting iets niet goed gaat met de aarding, is vele malen groter dan binnen. Met een eigen aardlekschakelaar voorkom je in dat geval dat binnen ook alles uitvalt.
Een aardlekautomaat slaat dan 2 vliegen in één klap: beveiliging tegen overbelasting en tegen aardlekproblemen in het betreffende circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:42
arpeggio schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Niet alleen op een aparte groep, maar minstens zo belangrijk: op een aparte aardlekschakelaar.
De kans dat er buiten met je elektrische bekabeling of verlichting iets niet goed gaat met de aarding, is vele malen groter dan binnen. Met een eigen aardlekschakelaar voorkom je in dat geval dat binnen ook alles uitvalt.
Een aardlekautomaat slaat dan 2 vliegen in één klap: beveiliging tegen overbelasting en tegen aardlekproblemen in het betreffende circuit.
Ja, dat is inderdaad de reden, ik wil niet dat als er bijvoorbeeld vocht in de buitenverlichting komt mijn vriezer er mee stopt als ik net 3 weken op vakantie ben. Ik snap dat die kans misschien niet heel groot is, maar als ik dat nu netjes kan laten aanleggen lijkt me dat wel de moeite waard. Uiteraard niet als de bouwer daar duizenden euros voor gaat vragen, maar het lijkt me wel moeilijk dat zelf achteraf nog om te laten leggen (maar correct me if I am wrong).

Als ik het goed begrijp als complete elektra-leek: Een groep is (exact of ongeveer?) gelijk aan een installatieautomaat in de groepenkast. En een installatieautomaat in de groepenkast moet redelijk makkelijk vervangen kunnen worden door een aardlekautomaat. Op die manier kan de buitenverlichting niet andere groepen meetrekken.

En daarnaast nog altijd benieuwd wat anderen hebben gedaan met de (wand)buitenverlichting aan de zijkant en voorkant van het huis. Op een (aparte) lichtschakelaar laten installeren, of gewoon continue stroom en dan iets met sensoren/slimme verlichting om deze verlichting te regelen. Voor dit soort verlichting lijkt een schakelaar mij zelf niet het meest praktisch maar hoor graag ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:18:
En daarnaast nog altijd benieuwd wat anderen hebben gedaan met de (wand)buitenverlichting aan de zijkant en voorkant van het huis. Op een (aparte) lichtschakelaar laten installeren, of gewoon continue stroom en dan iets met sensoren/slimme verlichting om deze verlichting te regelen. Voor dit soort verlichting lijkt een schakelaar mij zelf niet het meest praktisch maar hoor graag ervaringen!
De werkverlichting voor inbrekers op vaste spanning met een sensor er naast. De sfeerverlichting geschakeld vanuit binnen. De aardlekautomaat voor vaste spanning voedt ook de stopcontacten in de tuin. De aardlekautomaat voor de geschakelde verlichting voedt ook geschakelde stopcontacten in de tuin voor die twee weken in december dat er wat kerstverlichting bij moet. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Nicap schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Ik heb de buitenlichtpunten zoals achter, zijkant en voor ook niet op een aparte groep.
Wat ik dus wel heb is een mogelijkheid om de rest wat buiten komt op een aparte groep te zetten.
Twee redenen: Ten eerste een aparte aardlek omdat vooral buitenstopcontacten en lampen nog wel eens storing kunnen hebben doordat vocht of beestjes er in kruipen.

Ten tweede, maar dat is iets verder gezocht: Iemand die kwaad zou willen kan er door een simpele kortsluiting in de buitenlamp voor zorgen dat er binnen geen spanning meer staat op bijvoorbeeld een alarm...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Tiuri schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Wandverlichting rondom de woning op een eigen aardlek, met 5-aderige kabel. Er zijn twee sensoren in het circuit, eentje die op licht werkt en de andere op licht en tijd. Per lamp kan ik bepalen op welk circuit ik hem wil.

De wandverlichting op de woning zelf schakelt puur op licht, dus die is aan als het donker is. In de tuin gaat de verlichting aan als het donker is, maar ook weer uit rond middernacht.

Daarnaast hangt er nog een bewegingsmelder die de spotjes bij de voordeur schakelt.

Schakelaars heb ik ook nog, daarmee kan ik de sensoren overbruggen, dus dan staat alles gewoon aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Ten tweede, maar dat is iets verder gezocht: Iemand die kwaad zou willen kan er door een simpele kortsluiting in de buitenlamp voor zorgen dat er binnen geen spanning meer staat op bijvoorbeeld een alarm...
Loop je wel het risico bij een keiharde kortsluiting dat de hoofdzekering van de netbeheerder ook uitvalt :+

En als die inbreker het bij je laadpaal doet heeft hij alle drie de fases te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb bij onze bouwbegeleider eens navraag gedaan omtrent de uitspraak van de rechtbank m.b.t. het wettelijk stikstofdoel 2030.

Nu krijg ik als antwoord dat dit “voor zover ze weten” geen invloed heeft op de bouw van onze woning.

Zou ik bij de gemeente meer informatie kunnen verkrijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 13:49
Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Loop je wel het risico bij een keiharde kortsluiting dat de hoofdzekering van de netbeheerder ook uitvalt :+

En als die inbreker het bij je laadpaal doet heeft hij alle drie de fases te pakken.
Precies, en daarom gewoon een diesel noodaggregaat aanleggen in je kruipruimte. Blijft je alarm in ieder geval werken.

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:03
Dj-sannieboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:36:
Ik heb bij onze bouwbegeleider eens navraag gedaan omtrent de uitspraak van de rechtbank m.b.t. het wettelijk stikstofdoel 2030.

Nu krijg ik als antwoord dat dit “voor zover ze weten” geen invloed heeft op de bouw van onze woning.

Zou ik bij de gemeente meer informatie kunnen verkrijgen?
Bij ons wordt exact hetzelfde gezegd, dus helaas weinig duidelijkheid/vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:21
TNThomas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Bij ons wordt exact hetzelfde gezegd, dus helaas weinig duidelijkheid/vertrouwen.
Vallen jullie projecten beide in een gebied wat rood/oranje/grijs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
suzanhe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Hoe zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

suzanhe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Welke kaart bedoel je hiermee?

Je doelt op de kaart in het door mij geplaatste linkje naar de uitspraak, nee onze te bouwen woning komt niet in een rood/oranje/grijs gebied te staan.

Het plangebied waarin onze woning gebouwd wordt maakt geen onderdeel uit van een Natura 2000-gebied, maar ligt wel op geringe afstand van Natura 2000-gebied.

In de verslechteringstoets van de gehele wijk waarin onze woning komt te staan lees ik dat de aanlegfase en de gebruiksfase niet leiden tot extra deposities die hoger dan de drempelwaarde zijn en de vergunbaarheid van alle deelprojecten gezamenlijk binnen het bestemmingsplan zijn aangetoond.

Ik vraag mij alleen af of de recente uitspraak nog van invloed gaat zijn op dit alles.

[ Voor 59% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-02-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Blihi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Wandverlichting rondom de woning op een eigen aardlek, met 5-aderige kabel. Er zijn twee sensoren in het circuit, eentje die op licht werkt en de andere op licht en tijd. Per lamp kan ik bepalen op welk circuit ik hem wil.

De wandverlichting op de woning zelf schakelt puur op licht, dus die is aan als het donker is. In de tuin gaat de verlichting aan als het donker is, maar ook weer uit rond middernacht.

Daarnaast hangt er nog een bewegingsmelder die de spotjes bij de voordeur schakelt.

Schakelaars heb ik ook nog, daarmee kan ik de sensoren overbruggen, dus dan staat alles gewoon aan.
Interessant, dit is precies wat ik wil realiseren. Kan je delen hoe je dit hebt gerealiseerd en welk meerwerk daarvoor nodig was vanuit de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tiuri schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Interessant, dit is precies wat ik wil realiseren. Kan je delen hoe je dit hebt gerealiseerd en welk meerwerk daarvoor nodig was vanuit de bouwer?
Ik heb dit zelf aangelegd, maar alleen op de juiste plekken loze leidingen laten leggen door de bouwer.

Hij vroeg zich wel af waarom ik een 19mm loze leiding wilde van de woonkamer naar de schuur, maar daar zitten dus allemaal schakeldraden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Niet als je de buitenverlichting op een A10 zekering zet in plaats van B16, maar inderdaad, het kan wel.
Dan zul je eerst die hele laadpaal open moeten slopen, want op de kabel staat geen stroom als hij niet aangesloten is.

Voor de zekerheid zitten de camera's dan ook achter een UPS

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 03-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:38
Ik snap de obsessie niet met de camera's die door moeten blijven draaien. Camera's stoppen geen inbreker, die leggen alleen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Dan zul je eerst die hele laadpaal open moeten slopen, want op de kabel staat geen stroom als hij niet aangesloten is.
Met een weerstandje en een diode staat er in notime spanning op de kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 03-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
In het linkje net gepost hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Deleon78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
Ik snap de obsessie niet met de camera's die door moeten blijven draaien. Camera's stoppen geen inbreker, die leggen alleen vast.
Nee, maar het helpt wel om de schade die ze aanrichten te dekken wbt verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voorbeeldcasus: Vorige woning is ingebroken, poort was opengebroken en schuurtje was e.e.a. uitgehaald. Allemaal vergoed door de verzekering. Jan en Piet de inbrekers (om niet te profileren :+) waren echter niet de meest delicate inbrakers en hadden ook een tafel (zo'n tuintafel met keramisch opleg blad) beschadigd), die stond in de looproute van schuurtje naar poort. Heb toen enkele weken [met de verzekering] een discussie moeten voeren of die tuintafel niet al eerder beschadigd was en of dit echt door de inbraak kwam.
Kans dat het nogmaals voorkomt is klein, echter; een kleine UPS en camera's (POE) op eigen aardlekautomaat voorkomt een hoop ge-ping-pong over de aangerichte schade. Idem voor omgevallen boom door storm ofzo. Huidige UPS kan een kwartier mee ongeveer, in de toekomst een thuisbatterij integreren.
Met beeldmateriaal heb je net wat meer munitie (en volgens mij is een boom die omvalt of dakpannen die rondvliegen ook geen "event" die de camera automatisch vastlegt, als je op event-only opneemt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 03-02-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Zoals ik al een paar keer heb gemeld in dit topic zit ik met een kopersbegeleiding die volledig onbereikbaar is. Wederom meerdere berichten op de online portal gestuurd de afgelopen week en vandaag meerdere malen geprobeerd telefonisch te bereiken. Elke keer stuit ik op de receptioniste en die zegt dat de kopersbegeleiding op tijdstip X weer bereikbaar is, dan bel ik terug op tijdstip X en dan zijn ze weer niet bereikbaar en mag ik het een andere dag nog een keer proberen.

Ik probeer het morgen nog een keer maar anders moet ik toch echt op een alternatieve manier contact zoeken. Ik kan het algemene mail adres van de bouwer benaderen maar dat zal ook wel niet veel opleveren. Wat dan? Woningborg benaderen? Iemand anders nog tips?

Als ik niet fatsoenlijk mijn meerwerk kan doorgeven dan houdt de projectmatige nieuwbouw voor mij een beetje op. Ik vraag me ook af of ik juridische stappen kan nemen. Ik heb een KAO getekend en daar wordt de meerwerklijst expliciet in genoemd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Tiuri schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:29:
Zoals ik al een paar keer heb gemeld in dit topic zit ik met een kopersbegeleiding die volledig onbereikbaar is. Wederom meerdere berichten op de online portal gestuurd de afgelopen week en vandaag meerdere malen geprobeerd telefonisch te bereiken. Elke keer stuit ik op de receptioniste en die zegt dat de kopersbegeleiding op tijdstip X weer bereikbaar is, dan bel ik terug op tijdstip X en dan zijn ze weer niet bereikbaar en mag ik het een andere dag nog een keer proberen.

Ik probeer het morgen nog een keer maar anders moet ik toch echt op een alternatieve manier contact zoeken. Ik kan het algemene mail adres van de bouwer benaderen maar dat zal ook wel niet veel opleveren. Wat dan? Woningborg benaderen? Iemand anders nog tips?

Als ik niet fatsoenlijk mijn meerwerk kan doorgeven dan houdt de projectmatige nieuwbouw voor mij een beetje op. Ik vraag me ook af of ik juridische stappen kan nemen. Ik heb een KAO getekend en daar wordt de meerwerklijst expliciet in genoemd.
***members only***

***members only***
Onze bouwer heeft de zelfde score en vooral heel veel negatieve feedback over communicatie, onze bouwbegeleider is echt een topper, communiceert kun je (bijna) altijd bellen en komt terug op afgesproken punten/vragen. Heb dus het idee dat bij bouwers vooral de klagers reviews achter laten en de rest praktisch nooit. (Betekent overigens niet dat jou ervaring niet slecht is alleen dat een score op Google niet alles zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44
Ik deel die mening niet helemaal, ik vind die camera’s bij ons in de wijk ook helemaal niks. Ik denk wel dat ze minder snel het huis pakken met camera’s en sneller het huis zonder camera’s.Dit is puur mijn gevoel. In mijn ouderlijk huis is ooit in gebroken en dat voelt heel gek als je allemaal thuis bent. De agent gaf toen aan dat ze vaak het huis pakken waar ze het makkelijkst binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kneepie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Ik deel die mening niet helemaal, ik vind die camera’s bij ons in de wijk ook helemaal niks. Ik denk wel dat ze minder snel het huis pakken met camera’s en sneller het huis zonder camera’s.Dit is puur mijn gevoel. In mijn ouderlijk huis is ooit in gebroken en dat voelt heel gek als je allemaal thuis bent. De agent gaf toen aan dat ze vaak het huis pakken waar ze het makkelijkst binnen komen.
Grappig, ik denk altijd bij een 'fort' met camera's dat daar wat te halen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Hier in de wijk hangt bij ongeveer 50% een camera. En laatst hadden we ook 2 ongenodigde gasten om 3 uur 's nachts.
Ik had ze goed op de camera staan (en dat voor een afstand van 15 meter), maar als je sommige camerabeelden van buren ziet, en dan vooral die van de videodeurbellen midden in de nacht, dan durf ik nog wel in te breken zonder herkend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Dan heb je het over beroepsinbrekers. Meestal op basis van een tip dat er iets specifieks te halen valt*.
Gros van de inbrekers zijn volgens mij gewoon gelegenheidsdieven en die kijken waar het makkelijk in en uit gaan is. Mijns inziens is een camera dan een effectief middel om deze groep af te schikken.

*Als voorbeeld in mijn geval; een specifiek model motor dat op een eerder moment "getagd" of gevolgd is. Of een bepaald kunstvoorwerp, etc.

Hier ook een niet nader te noemen groep medelanders die de camera niet had opgemerkt en halsoverkop rechtsomkeert maakte terwijl het bontkraagje snel omhoog ging toen ze in bereik van de Hue sensor waren voor de garagedeur lamp }) . Stonden al lang op camera, echter zijn dergelijke pogingen (gelukkig) zo amateuristisch als wat. Op de camera's van meerdere buren zie je ze langs alle deuren gaan, kijken of de schuur/garage open kan, even aan het autoportier sjorren, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 03-02-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:38
Kneepie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:48:
[...]

De discussie ging over de stroomvoorziening voor camera's en hoe ver sommige mensen daarin gingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Deleon78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:10:
[...]

De discussie ging over de stroomvoorziening voor camera's en hoe ver sommige mensen daarin gingen :)
Idd :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Benieuwd naar jullie meningen.

Ik ga een bijkeuken plaatsen in de garage. Twee opties:
1) Warm waterleiding aansluiten op de warmtepomp die op zolder staat. Waterleiding is voorbereid en aan twee kanten afgedopt (zit geen water in).
Voordeel; voelt meer als “hoe het hoort”.
Nadeel; duurt lang voordat er warm water beneden is

2) Boilertje installeren aangesloten op koud water. Die leiding is al aangesloten. Er is ook een aparte groep voor stroom
Voordeel; direct warm water
Nadeel; extra apparaat. Honderden keuzes, geen idee wat ik dan nodig heb.

Wat zou duurzamer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27
SquareOne schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:21:
Benieuwd naar jullie meningen.

Ik ga een bijkeuken plaatsen in de garage. Twee opties:
1) Warm waterleiding aansluiten op de warmtepomp die op zolder staat. Waterleiding is voorbereid en aan twee kanten afgedopt (zit geen water in).
Voordeel; voelt meer als “hoe het hoort”.
Nadeel; duurt lang voordat er warm water beneden is

2) Boilertje installeren aangesloten op koud water. Die leiding is al aangesloten. Er is ook een aparte groep voor stroom
Voordeel; direct warm water
Nadeel; extra apparaat. Honderden keuzes, geen idee wat ik dan nodig heb.
Ga je daar echt dagelijks warm/heet water gebruiken -> boilertje.
Alle andere gevallen gewoon vanaf de warmte pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:38
Vraagje. Woning kost 385k (grond 190k en bouw 195k). Meerwerk bij aannemer 60k. Vloer en keuken 24k maar deze gaan we zelf plaatsen naderhand. 100k eigen geld.

De aannemer gaan we dus 445k moeten betalen. Is dat ook het bedrag wat in het bouwdepot moet komen? Dus bij de notaris tekenen voor hypotheek 377k en zelf 68k overmaken naar de notaris?

Vraag 1. Of moeten die 24k voor vloer en keuken die in eigen beheer worden geplaatst ook in het bouwdepot komen?

Vraag 2. En hoe werkt dat met de NHG-grens van 450k? De hypotheekadviseur zei dat de bank de keuken en vloer ook meerekent in de woningwaarde. Dus totaal 469k. Hij zei dat we wel wat trucjes kunnen bedenken met aangepaste optielijsten of iets betreft de keuekn of vloer om onder die 450k te blijven op papier. Alles daarboven zouden we namelijk buiten de bank zijn weten om met eigen geld kunnen betalen.

Alvast dank ik hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
KerstRunner schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:37:
Vraagje. Woning kost 385k (grond 190k en bouw 195k). Meerwerk bij aannemer 60k. Vloer en keuken 24k maar deze gaan we zelf plaatsen naderhand. 100k eigen geld.

De aannemer gaan we dus 445k moeten betalen. Is dat ook het bedrag wat in het bouwdepot moet komen? Dus bij de notaris tekenen voor hypotheek 377k en zelf 68k overmaken naar de notaris?

Vraag 1. Of moeten die 24k voor vloer en keuken die in eigen beheer worden geplaatst ook in het bouwdepot komen?

Vraag 2. En hoe werkt dat met de NHG-grens van 450k? De hypotheekadviseur zei dat de bank de keuken en vloer ook meerekent in de woningwaarde. Dus totaal 469k. Hij zei dat we wel wat trucjes kunnen bedenken met aangepaste optielijsten of iets betreft de keuekn of vloer om onder die 450k te blijven op papier. Alles daarboven zouden we namelijk buiten de bank zijn weten om met eigen geld kunnen betalen.

Wij hebben met von prijs van 399.000 een verbouwing specificatie moeten aanleveren met keuken er in gezien deze er standaard niet in zat, de optie lijst is nooit naar de hypotheekverstrekker gegaan. De hypotheek die wij kregen dekte niet de volledige von prijs plus keuken dus de rest moest naar de notaris overgemaakt worden. Hier wordt de grond van gekocht en verder zit alles in bouwdepot.

Omdat dit onder de nhg grens was, was dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dronium schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Ga je daar echt dagelijks warm/heet water gebruiken -> boilertje.
Alle andere gevallen gewoon vanaf de warmte pomp.
Als het alleen bedoeld is voor handen wassen of een emmertje sop dan zou ik eerder voor een doorstromer kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe

Let bij vloer er op wat voor vloer het is alleen. Als geplakte vloer is mag je dit betalen uit bouwdepot. Dus pvc plak mag maar pvs klik of laminaat niet, want niet nagelvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24

Ik kon voor mijn huidige woning destijds geen cent meer dan de VON prijs lenen bij de bank, dat is dus ook het enige bedrag dat in het depot zat. De afwerking en opties heb ik volledig uit eigen zak betaald buiten de bank om, die heb ik ook nooit richting de bank gespecificeerd of naar een notaris overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:31:
[...]

Ik kon voor mijn huidige woning destijds geen cent meer dan de VON prijs lenen bij de bank, dat is dus ook het enige bedrag dat in het depot zat. De afwerking en opties heb ik volledig uit eigen zak betaald buiten de bank om, die heb ik ook nooit richting de bank gespecificeerd of naar een notaris overgemaakt.
Speelde NHG geen rol? Onze hypotheekverstrekker vraagt specifiek om de meerwerkopties.
suzanhe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 06:33:
[...]

Let bij vloer er op wat voor vloer het is alleen. Als geplakte vloer is mag je dit betalen uit bouwdepot.
Wij gaan hem zelf betalen. Mijn vraag is dus meer of ik dit geld moet overmaken naar het bouwdepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:47
Nee, wat jezelf gaat betalen hoef je niet in het bouwdepot te storten.
Je betaald de rekening zelf en hoeft die rekening ook niet naar de bank te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Speelde NHG geen rol? Onze hypotheekverstrekker vraagt specifiek om de meerwerkopties.

[...]

Wij gaan hem zelf betalen. Mijn vraag is dus meer of ik dit geld moet overmaken naar het bouwdepot.
Alles wat uit het bouwdepot mag is bij nieuwbouw verstandiger om in bouwdepot te stoppen (want dan betaal je pas later rente over dat deel en rente op je spaarrekening is waarschijnlijk lager dan rente op je bouwdepot = dus goedkoper). Dus je stort je geld notaris, daarmee betaal je de grond en vervolgens komt geld hypotheek in bouwdepot. Daarmee betaal je dus pas later rente over dat bedrag. Dus dit is puur een rente voordeel. Maar moet je dus wel alleen doen voor het geen wat betaald mag worden uit het bouwdepot (zoals keuken). Dit weet je hypotheek adviseur als het goed is ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 23:42
Kroonkurk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:31:
Nee, wat jezelf gaat betalen hoef je niet in het bouwdepot te storten.
Je betaald de rekening zelf en hoeft die rekening ook niet naar de bank te sturen.
Het is niet zo zwart-wit. Wij moesten een meerwerk-specificatie opstellen en we moesten er voor zorgen dat het geld voor de bekostiging van die totale financiering bij de notaris op de rekening stond bij passeren. Een deel daarvan was overwaarde oude huis, een deel nieuwe hypotheek en een deel eigen geld. De vloer, keuken, schilder, stucadoor, renovlies en tuin zijn grotendeels van het eigen geld betaald dat al in een eerdere fase gestort was in het bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Dus zelfs de vloer die je zelf naderhand inkoopt en installeert, gaat bij de notaris bij voorbaat al in de pot. Is dat een vereiste of een gemak zodat je hypotheek pas later word aangebroken en je dus meer rente terugkrijgt over de resterende hypotheek in het bouwdepot?

Dat dat meer rente is dan op mijn spaarrekening is waar. Maar een groot deel van m'n vermogen heeft in 2024 25% rendement gedaan op de S&P500. Als ik dat nog even één jaar kan doortrekken tijdens de bouw..

[ Voor 70% gewijzigd door KerstRunner op 04-02-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:58:
Dus ik concludeer een beetje, alles gaat in het bouwdepot. Meerwerk bij de aannemer, maar ook later zelf te realiseren dingen zoals een keuken, wandafwerking en tuin.

Dus zelfs de vloer die je zelf naderhand inkoopt en installeert, gaat bij de notaris bij voorbaat al in de pot.
Wel hetgene dat je budgetteert hiervoor. Je kunt natuurlijk altijd je specificatie aan de lage kant inschieten als je geen zin hebt om het geld langere tijd in een bouwdepot te hebben staan. We hebben uiteindelijk buiten de meerwerkspecificatie nog 50k extra uitgegeven, iets met inflatie in de bouw... Aan de andere kant, in het bouwdepot levert het ook (een hoge) rente op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:58:
Dus ik concludeer een beetje, alles gaat in het bouwdepot. Meerwerk bij de aannemer, maar ook later zelf te realiseren dingen zoals een keuken, wandafwerking en tuin.

Dus zelfs de vloer die je zelf naderhand inkoopt en installeert, gaat bij de notaris bij voorbaat al in de pot.
Nee hoor, dat ligt aan de totale financieringssom die je uiteindelijk berekend om het huis aan te schaffen. Als je bijv. de vloer meewil nemen in dat plaatje, dan kan je dat doen (nodig als je deze wil mee financieren vanuit de hypotheek). Uiteindelijk zal de notaris dan de benodigde eigen inleg berekenen die jij voor het passeren moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MisterX333 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Nee hoor, dat ligt aan de totale financieringssom die je uiteindelijk berekend om het huis aan te schaffen. Als je bijv. de vloer meewil nemen in dat plaatje, dan kan je dat doen (nodig als je deze wil mee financieren vanuit de hypotheek). Uiteindelijk zal de notaris dan de benodigde eigen inleg berekenen die jij voor het passeren moet voldoen.
Denk dat het vooral ook aan de hypotheekverstrekker ligt, de onze (Triodos) wilde een meerwerkspecificatie erbij hebben als onderbouwing.\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ik maak op uit de reacties hier dat dat enorm verschilt per hypotheekverstrekker. Wij moeten ook een meerwerkspecificatie aanleveren. Ik ging er ook van uit dat de 60k eigen geld aan meerwerk bij de aannemer direct bij de notaris overgemaakt moest worden.

Mijn vraag ging dus vooral even over het eigen geld wat we uitgeven na oplevering. Ook omdat de hypotheekadviseur eerder zei dat o.a. een keuken ook opgeteld word bij de woningwaarde.

Maar daar lijkt hier dus geen eenzijdig antwoord op te zijn. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:08
Volgens mij verschilt het niet enorm per hypotheekverstrekker. De meerwerkspecificatie omvat het meerwerk dat je uit het bouwdepot wilt betalen. Wat je met je eigen geld gaat doen maakt niet uit en hoef je ook niet te verantwoorden. Ik weet niet waarom @Blik1984 dat wel moest aangeven, maar het lijkt mij een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
Blik1984 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Denk dat het vooral ook aan de hypotheekverstrekker ligt, de onze (Triodos) wilde een meerwerkspecificatie erbij hebben als onderbouwing.\
Klopt, de meerwerkspecificatie is vereist voor het extra geld wat je wil lenen bovenop de kosten van de woning zoals deze standaard wordt gebouwd. Dus als jij 5000 euro wil lenen voor een vloer zul je dat op moeten voeren in de specificatie, maar dit hoeft niet als je hem zelf financieert.

Wanneer jij zelf 50k wil inleggen in je financiering zul je deze direct aan de notaris moeten betalen, omdat dit wordt meegenomen in de totale financieringssom van de woning en dus de hypotheek die benodigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
MisterX333 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Klopt, de meerwerkspecificatie is vereist voor het extra geld wat je wil lenen bovenop de kosten van de woning zoals deze standaard wordt gebouwd. Dus als jij 5000 euro wil lenen voor een vloer zul je dat op moeten voeren in de specificatie, maar dit hoeft niet als je hem zelf financieert.

Wanneer jij zelf 50k wil inleggen in je financiering zul je deze direct aan de notaris moeten betalen, omdat dit wordt meegenomen in de totale financieringssom van de woning en dus de hypotheek die benodigd is.
Wat betekent "50k inleggen in je financiering" dan precies? Als ik uit eigen middelen 50k wil gebruiken voor vloeren, muren en bijv. tuin, dan hoef ik de notaris daar toch niet van op de hoogte te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

MarcoC schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Wat betekent "50k inleggen in je financiering" dan precies? Als ik uit eigen middelen 50k wil gebruiken voor vloeren, muren en bijv. tuin, dan hoef ik de notaris daar toch niet van op de hoogte te stellen?
Als dat vanuit de hypotheek betaald wordt wel, maar als jij je tuinman zelf laten komen niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
MarcoC schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Als jij die zaken meeneemt in je meerwerk specificatie/begroting, dan wel. ;) Bijvoorbeeld:

Huis 500k
Meerwerk huis 50k
Tuin 20k
Keuken 20k
Badkamer 10k

Totale financieringsbehoefte 600k
Eigen inleg 50k
Hypotheek nodig 550k

[ Voor 16% gewijzigd door MisterX333 op 04-02-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
MisterX333 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Als jij die zaken meeneemt in je meerwerk specificatie/begroting, dan wel. ;)
Waarom zou je die zaken meenemen in de meerwerkspecificatie als je het zelf betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
.

[ Voor 99% gewijzigd door KerstRunner op 04-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
.

[ Voor 99% gewijzigd door KerstRunner op 04-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MisterX333 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Zo ging dat bij mij dus niet, ik had de financiering voor meerwerk niet nodig want die heb ik uiteindelijk uit eigen middelen betaald. Maar dus wel door bij overdracht een flinke som aan de notaris over te maken.

Weet ook niet waarom, achteraf gezien dus blijkbaar onnodig. Dit is zo gedaan vanuit het adviesgesprek dat ik heb gehad met ikbenfrits en de hypotheekverstrekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Blik1984 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Zo ging dat bij mij dus niet, ik had de financiering voor meerwerk niet nodig want die heb ik uiteindelijk uit eigen middelen betaald. Maar dus wel door bij overdracht een flinke som aan de notaris over te maken.

Weet ook niet waarom, achteraf gezien dus blijkbaar onnodig. Dit is zo gedaan vanuit het adviesgesprek dat ik heb gehad met ikbenfrits en de hypotheekverstrekker
Vreemd. Bij mij (ING) hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:33
De hypotheekverstrekker wilt vaak ook zekerheid hebben dat je eindigt met een "compleet" huis, ik moest bijvoorbeeld bewijzen dat het huis met een badkamer kwam. Kan mij voorstellen dat datzelfde ook kan gelden voor een keuken als die niet standaard aanwezig is en ook niet in het meerwerk benoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Er word enorm veel langs elkaar heen gepraat.

De casus in mijn geval is:
- Grond + aanneemsom is 385k
- Meerwerk bij aannemer is 60k
- Keuken en vloer zelf plaatsen achteraf is 24k

- De hypotheek is 377k
- Het eigen geld is dus 92k

Het is een feit dat de hypotheekverstrekker (Aegon) vraagt naar de volledige meer- en minderwerk specificatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65CriimlDMFaVVzVpLC_XFS_Kv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K7bRcOJUKKFktLMinc2G6SWq.png?f=user_large

Het is ook een feit dat we het meerwerk wat uit eigen middelen word betaald over moeten maken naar de notaris.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_1s1_G8flJAyyBR1u6S4ylLZF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGlsdlX5v0rdhhbM24J2eFYD.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag was dus vooral even, bedoelen ze hier ook de zelf te plaatsen keuken en vloer mee? Omdat dit volgens de hypotheekadviseur wel belangrijke getallen zijn voor de NHG-grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
nooberke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:12:
De hypotheekverstrekker wilt vaak ook zekerheid hebben dat je eindigt met een "compleet" huis, ik moest bijvoorbeeld bewijzen dat het huis met een badkamer kwam. Kan mij voorstellen dat datzelfde ook kan gelden voor een keuken als die niet standaard aanwezig is en ook niet in het meerwerk benoemd is.
Dit was de redenatie vanuit de hypotheekverstrekker inderdaad, om een hypotheek te kunnen verstrekken wilden ze inzicht hebben in het complete plaatje en wilden ze ook zeker zijn dat het eigen geld dat ingebracht zou worden direct vastgelegd zou zijn bij de notaris. En niet nog in een beleggingspot vast zou zitten dat mogelijk kon dalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik kan het zo snel niet vinden, maar de Hypotheker had het vorig jaar puur over een “bewoonbaar huis”. Daaronder werd verstaan een huis met keuken en badkamer. De rest mocht kaal zijn, zolang het “bewoonbare huis” maar onder de NHG grens bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01
Ben even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Voor de stukadoor aan de slag ging heb ik de complete stopcontacten verwijderd (dus ook het binnenwerk) en netjes alle kabels "afgedopt" met Wago-klemmetjes. De stukadoor is klaar dus ik ging de stopcontacten terugplaatsen. Maar... wat een rotklus is dat! De kabels zijn (uiteraard) stug en op de meeste plekken zijn de stopcontacten doorgelust. Het is echt een gigantisch karwei om het weer netjes/recht in de muur te krijgen.

Doe ik iets heel onhandig en kan dit veel makkelijker? Of is het gewoon heel vervelend/tijdrovend werk?

Referentieplaatje (vóór het stuccen ;) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqokdHYLcsKQm_fI9E5pwxK2Gow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKtlEDzn6zJ0GTPvynr0z148.jpg?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:12:

De casus in mijn geval is:
- Grond + aanneemsom is 385k
- Meerwerk bij aannemer is 60k
- Keuken en vloer zelf plaatsen achteraf is 24k

- De hypotheek is 377k
- Het eigen geld is dus 92k

Het is een feit dat de hypotheekverstrekker (Aegon) vraagt naar de volledige meer- en minderwerk specificatie
[Afbeelding]

Het is ook een feit dat we het meerwerk wat uit eigen middelen word betaald over moeten maken naar de notaris.
[Afbeelding]

Mijn vraag was dus vooral even, bedoelen ze hier ook de zelf te plaatsen keuken en vloer mee? Omdat dit volgens de hypotheekadviseur wel belangrijke getallen zijn voor de NHG-grens.
Jij hebt bij je hypotheekadviseur (en hij weer aan de hypotheekverstrekker) aangegeven wat de totale financieringsbehoefte is. Jij hebt dit dus op 469k gezet. Dat had helemaal niet gehoeven want je kan met minder geld ook prima een bewoonbaar huis krijgen. Namelijk de VON prijs+kosten hypotheek\notaris+evt keuken/badkamer als deze niet standaard geleverd wordt. Dus je kan ook prima een hypotheekofferte opvragen voor ~400K met NHG.

Dat jij vervolgens uit eigen middelen dat bewoonbare huis nog verder af gaat werken en van opties laat voorzien met eigen geld is totaal niet relevant voor de hypotheekverstrekker, dat kan je ook prima later besluiten als de hypotheek al lang rond is.

Het "probleem" ontstaat dus volgensmij juist omdat je allemaal niet noodzakelijke afwerking en opties mee neemt in je financieringsbehoefte richting hypotheekverstrekker, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Verder zie ik hierboven een aantal keren langs komen dat geld meer "rente oplevert in een bouwdepot" maar ik denk dat deze mensen even vergeten dat ze hypotheekrente aftrek krijgen. Ik heb zojuist een hypotheek afgesloten tegen 3.54%, maar effectief gaat daar dus hypotheekrente aftrek af waardoor mijn geld meer opbrengt in een spaardeposito dan in het bouwdepot. Het was voor mij dus zeker niet gunstig om zoveel mogelijk eigen geld in te brengen.

Een laatste overweging (maar dat speelt niet als je onder NHG koopt) is dat de bank de risicoklasse van je hypotheek bepaald op basis van de totale financieringsbehoefte die je opgeeft. In mijn geval (geen NHG) was het dus wel relevant om zoveel mogelijk kosten mee te nemen in mijn financieringsbehoefte want een hoger totaalbedrag betekend relatief kleinere lening ten opzichte van het totaalbedrag, betekend een lagere risicoklasse en dus lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:34:
[...]

Jij hebt bij je hypotheekadviseur (en hij weer aan de hypotheekverstrekker) aangegeven wat de totale financieringsbehoefte is. Jij hebt dit dus op 469k gezet.

Het "probleem" ontstaat dus volgensmij juist omdat je allemaal niet noodzakelijke afwerking en opties mee neemt in je financieringsbehoefte richting hypotheekverstrekker, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik begrijp niet zo goed waar je deze informatie vandaan haalt. Richting de bank kost het huis 450k. Dit heeft de hypotheekadviseur gedaan om onder de NHG-grens te blijven. Staat ook allemaal helemaal los van de vraag die ik eerder heb gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waar je deze informatie vandaan haalt. Richting de bank kost het huis 450k. Dit heeft de hypotheekadviseur gedaan om onder de NHG-grens te blijven. Staat ook allemaal helemaal los van de vraag die ik eerder heb gesteld.
Het enige wat van belang is bij het passeren van de hypotheek bij de notaris zijn natuurlijk de getallen die in het definitieve hypotheek aanbod genoemd zijn. Als dat 450k is, dan is dat 450k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Het enige wat van belang is bij het passeren van de hypotheek bij de notaris zijn natuurlijk de getallen die in het definitieve hypotheek aanbod genoemd zijn. Als dat 450k is, dan is dat 450k.
Wat bedoel je met hypotheek aanbod de hele tijd. Wij lenen maar 377k. Ik kan uit je antwoorden even niet vinden waar ik naar op zoek ben, maar dat ligt misschien aan mij.

offtopic:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds half december (je aanwezigheid in dit forum) me al af vraag of de standvastigheid in je toon ook is gegrond op kennis of dat dat gewoon je manier communiceren is.

Toch bedankt voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 22:23
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Wat bedoel je met hypotheek aanbod de hele tijd. Wij lenen maar 377k. Ik kan uit je antwoorden even niet vinden waar ik naar op zoek ben, maar dat ligt misschien aan mij.

offtopic:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds half december (je aanwezigheid in dit forum) me al af vraag of de standvastigheid in je toon ook is gegrond op kennis of dat dat gewoon je manier communiceren is.

Het gaat om de totale woningwaarde, die mag niet boven de €450.000 uitkomen voor NHG. Dat is de VON prijs + meerwerk. Je woning moet ‘leefbaar’ zijn, wat heet: mét keuken en badkamer bij oplevering. Die moet je dus in je meerwerk sowieso verwerken. Je hypotheekadviseur moet je hierover informeren, daar betaal je ze immers voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
posttoast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:10:
Ben even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Voor de stukadoor aan de slag ging heb ik de complete stopcontacten verwijderd (dus ook het binnenwerk) en netjes alle kabels "afgedopt" met Wago-klemmetjes. De stukadoor is klaar dus ik ging de stopcontacten terugplaatsen. Maar... wat een rotklus is dat! De kabels zijn (uiteraard) stug en op de meeste plekken zijn de stopcontacten doorgelust. Het is echt een gigantisch karwei om het weer netjes/recht in de muur te krijgen.

Doe ik iets heel onhandig en kan dit veel makkelijker? Of is het gewoon heel vervelend/tijdrovend werk?

[Afbeelding]
Ja afmonteren is gewoon een tijdrovend en 'vervelend' klusje. Zolang aders niet bloot liggen en kans hebben om metalen delen of elkaar te raken is het soms ook gewoon een beetje doorduwen.

Groet een elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
bl0kkie87 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Het gaat om de totale woningwaarde, die mag niet boven de €450.000 uitkomen voor NHG. Dat is de VON prijs + meerwerk. Je woning moet ‘leefbaar’ zijn, wat heet: mét keuken en badkamer bij oplevering. Die moet je dus in je meerwerk sowieso verwerken. Je hypotheekadviseur moet je hierover informeren, daar betaal je ze immers voor!
Dank voor je antwoord dat schept duidelijkheid! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:02:
[...]

offtopic:

In mijn hypotheek offerte staat gespecificeerd wat de "waarde van de woning" is (VON prijs+kosten gespecificeerd in de meerwerkofferte). Er staat gespecificeerd welk bedrag we lenen en er staat exact gespecificeerd welk bedrag we zelf inbrengen. De "waarde van de woning" (+eenmalige advieskosten/akte kosten) komt exact overeen met lening+eigen inbreng. Dat bedrag "eigen inbreng" ga je dus moeten betalen. Ik begrijp echt niet zo goed waar je verwarring ligt maar dat kan inderdaad aan mij liggen.

offtopic:
Die sneer vind ik behoorlijk onnodig op een tweakers forum waar allemaal niet-financieel experts met elkaar discussiëren over de bouw van hun projectmatige nieuwbouwwoning. Het enige wat we hier kunnen delen is hoe we dit proces zelf doorlopen en ervaren hebben. Voor advies van een expert ga je richting je financiëel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
KerstRunner schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:12:

Volgens mij valt dat er niet onder, tenzij je het in je hypotheek meeneemt. Wij hebben dat destijds zelf betaald, dus viel het niet onder de hypotheek, dus had de hypotheek-verstrekker er niets over te vertellen....

Dat heeft nog wel wat pittige gesprekken opgeleverd, omdat zij vele fouten maakten en wij wel goed voorbereid waren.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Tiuri schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Redelijk vaag dus, ik zou het zelf interpreteren als een stukje mantelpijp die ze door de fundering heen leggen, eigenlijk zoals het ook op de tekening getekend is. Zal het wel weer vragen aan de kopersbegeleiding maar die reageren alweer weken niet op andere openstaande vragen.. En over een kleine maand is de sluitingsdatum, top :)
Eindelijk reactie van de kopersbegeleider (de boze post gisteren hier op Tweakers zal hebben geholpen, ik denk dat de kopersbegeleiding hier gewoon meeleest ;)). Het blijkt dus inderdaad alleen een sparing in de fundering te zijn, er wordt geen mantelpijp zelf gelegd.

Als ik dan a) een kruipruimte + luik heb onder zowel mijn woning als geschakelde garage heb en b) geen idee heb waar ik wat in de voor/zij/achter-tuin wil gaan plaatsen qua elektra omdat ik nu allerlei andere meer time-sensitive keuzes moet maken, kan ik dan deze mantelpijpsparing (a 100 euro per stuk) prima achterwege laten en op een later moment vrij gemakkelijk zelf zulke gaten boren door de fundering, of zelfs onder de fundering doorgraven (geen idee hoe diep een fundering ligt)?

Ik wil geen spijt krijgen van zo'n sparing nu niet aan te leggen, maar nu even een keus minder die ik tot later kan uitstellen is daarentegen wel prettig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Voor €100 per stuk zou ik die sparing laten maken. Staat er ook bij welke diameter? Wellicht wel handig om te vragen indien het er niet bij staat.

Onze kruipruimte is circa 80cm, kan je net gehurkt zitten. Lijkt me geen pretje als je daar met een beste boor een gat van circa 50-80mm² moet gaan boren, liefst ook nog met een stroompje water voor verkoeling van de boor. Zijn flinke stukken beton waar je doorheen moet.
Die 200 euro voor 2x zou ik gewoon een vinkje bijzetten en niet meer over nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 04-02-2025 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:10:

[Afbeelding]
Ja gewoon doorduwen. En koop een paar doosjes verschillende lengte m3 schroeven. 2,5, 3cm 5cm afhankelijk hoe dik ze gesmeerd hebben.

En een tang om de overtollige stucwerk weg te knijpen zodat het gat weer groot genoeg word voor het binnenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01
Eierkoekie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Ja gewoon doorduwen. En koop een paar doosjes verschillende lengte m3 schroeven. 2,5, 3cm 5cm afhankelijk hoe dik ze gesmeerd hebben.

En een tang om de overtollige stucwerk weg te knijpen zodat het gat weer groot genoeg word voor het binnenwerk
Ze hebben gelukkig niet heel dik gesmeerd, dus die “schade” is beperkt. Maar goed, het wordt gewoon kracht zetten dus. Deze kan wel in de top 10 “stomme klusjes in het nieuwe huis”, vlak na “cementsluier van vloer verwijderen” ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50
posttoast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Ze hebben gelukkig niet heel dik gesmeerd, dus die “schade” is beperkt. Maar goed, het wordt gewoon kracht zetten dus. Deze kan wel in de top 10 “stomme klusjes in het nieuwe huis”, vlak na “cementsluier van vloer verwijderen” ;)
En dan moet mogelijk het schilderen van de trap nog komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Source90 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:43:
Voor €100 per stuk zou ik die sparing laten maken. Staat er ook bij welke diameter? Wellicht wel handig om te vragen indien het er niet bij staat.

Onze kruipruimte is circa 80cm, kan je net gehurkt zitten. Lijkt me geen pretje als je daar met een beste boor een gat van circa 50-80mm² moet gaan boren, liefst ook nog met een stroompje water voor verkoeling van de boor. Zijn flinke stukken beton waar je doorheen moet.
Die 200 euro voor 2x zou ik gewoon een vinkje bijzetten en niet meer over nadenken.
OK, dat advies neem ik graag ter harte, maar ook nog advies over de plaatsing van die sparingen :)? We hebben onze achtertuin op het noorden, een stuk tuin op het oosten, en ook nog een strookje voortuin van een paar meter op het zuiden. De diameter van een sparing is 75mm. Ik had ze in het eerste gesprek met de kopersbegeleiding maar lukraak geplaatst. Zie plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_marqrl0RqRVjcPwy7u6dydJB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Or74Ee1yBo1eGB2q28Bbrrv0.png?f=fotoalbum_large

Hoor graag wat anderen hebben gedaan of advies, ook met het oog op een EV auto in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiuri op 04-02-2025 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik heb het al vaker benoemd. Zelf gewoon onder de fundering door een mantelbuis gelegd.
Sparing is wel netter. Maar zou me niet zo druk maken, er onder door graven gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
Tiuri schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:24:
[...]

OK, dat advies neem ik graag ter harte, maar ook nog advies over de plaatsing van die sparingen :)? We hebben onze achtertuin op het noorden, een stuk tuin op het oosten, en ook nog een strookje voortuin van een paar meter op het zuiden. De diameter van een sparing is 75mm. Ik had ze in het eerste gesprek met de kopersbegeleiding maar lukraak geplaatst. Zie plattegrond:

[Afbeelding]

Hoor graag wat anderen hebben gedaan of advies, ook met het oog op een EV auto in de toekomst.
Advies m.b.t. mantelbuis voor laadpaal had ik je al gegeven. Ik zou je ook willen adviseren om de twee trapkasten samen te voegen tot 1 trapkast met deur uitkomend in de woonkamer. Daar heb ik recent nog e.e.a. over toegelicht in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 05:55:
Ik heb het al vaker benoemd. Zelf gewoon onder de fundering door een mantelbuis gelegd.
Sparing is wel netter. Maar zou me niet zo druk maken, er onder door graven gaat ook prima.
Dan heb je het waarschijnlijk over buiten > onder de fundering.
In dit geval gaat het van kruipruimte [woning] naar kruipruimte [bijgebouw], in één van de gevallen,. Dan moet je aan de haal met een klein schepje, met een normale schep heb je geen bewegingsruimte om te steken in de kruipruimte. Zou ik echt niet over hoeven nadenken voor 100€.

Wat betreft woning > tuin kan je dat ook achteraf doen ja. Echter, als je positie al weet zou ik het ook uitvoeren voor 100€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Dan heb je het waarschijnlijk over buiten > onder de fundering.
In dit geval gaat het van kruipruimte [woning] naar kruipruimte [bijgebouw] in één van de gevallen,. Dan moet je aan de haal met een klein schepje, met een normale schep heb je geen bewegingsruimte om te steken in de kruipruimte. Zou ik echt niet over hoeven nadenken voor 100€.

Wat betreft woning > tuin kan je dat ook achteraf doen ja. Echter, als je positie al weet zou ik het ook uitvoeren voor 100€.
Begrijp de non-discussie ook niet echt. Voor 100 euro heb je een perfect mooi rond gat.

Ga je onder de fundering doorgraven dan heb je een vies nat pak, spierpijn en een mantelbuis die in een U loopt waardoor het trekken van kabels weer moeilijker gaat (been there, done that).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik heb het gewoon met een klein schepje gedaan. Buitenkant met een kraantje. Maar voor 100 euro inderdaad heb je een mooi gat, en ook handiger als je waterleiding of een afvoer wilt aanleggen. Een mantelbuis voor elektra kan er prima onderdoor hoor.

Spierpijn, tja. @Wolly Dat verschilt per persoon :P

[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 05-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb helemaal geen kruipruimte en de meterkast zit midden in het gebouw, dus voor mij was er geen andere optie dan voldoende mantelbuizen te laten aanleggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:45:
Ik heb helemaal geen kruipruimte en de meterkast zit midden in het gebouw, dus voor mij was er geen andere optie dan voldoende mantelbuizen te laten aanleggen...
Same! Nu zijn de mantelbuizen ook maar 50mm. Dus hoop met 2 naar achter en 1 naar voor uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Sorry als het lijkt alsof de discussie gaat over die 100 euro, misschien had ik de prijs er niet bij moeten zetten, daar gaat het mij namelijk expliciet niet om. Wat wel mijn vraag is: Ik heb geen kaas gegeten van dit hele onderwerp. Ik heb geen idee waar/hoeveel mantelbuizen ik moet laten plaatsen. Als dat er 10 moeten zijn geen probleem, maar dat weet ik dus niet.

@KerstRunner hierboven heeft het over 2x achteren en 1x voor en dat snap ik dus al niet, waar is 2x achteren goed voor? Is dat omdat jouw sparing maar 50mm is en je denkt dat dit niet afdoende is qua kabels? Maar is 50mm al niet vrij fors en de sparing bij mij 75mm helemaal?

Wat ik denk te begrijpen:
- Mantelbuis tussen woning en berging is gewenst, omdat daar een funderingsmuur komt te staan en je anders niet meer gemakkelijk van de berging naar de woning komt
- Mantelbuis naar buiten zorgt dat ik elektra vanuit de meterkast kan doorvoeren naar buiten

Wat ik soort van denk te begrijpen:
- Ik krijg een vrijstaand huis, als de kabel eenmaal buiten is zou ik theoretisch dus ook weer aan de voorkant uit moeten kunnen komen. Dat gaat me alleen wel veel extra grondkabel kosten, zo'n 15-20 meter. Ik zie dus wel het nut om aan de voorkant ook een sparing te plaatsen zodat ik niet zoveel extra kabel nodig heb om daar te komen.

Wat ik niet begrijp / concrete vragen:
1) Kan ik die sparing van woning naar berging het beste zo dicht mogelijk bij de meterkast plaatsen? Of maakt een meter meer of minder ook niet uit. (Note: Ik ga warm/koudwaterleiding en afvoer laten plaatsen in de berging, dus ik neem aan dat ze sowieso een gat gaan maken in de fundering tussen woning en berging).
2) Een sparing voor de aanleg van een laadpaal in de toekomst. Ik kan er dan een laten plaatsen tussen de oprit en het huis ter hoogte van de meterkast.

P.S. 1: Overigens heb ik geen idee waar de oplaadport in een toekomstig EV auto zou komen, dus ik weet ook niet of het zin heeft er nog een extra te plaatsen, bijvoorbeeld links bij de garagedeuren als de oplaadport van de auto bij de rechterachterdeur zou komen. Dat was een eerdere tip van @Farmerwood.

P.S. 2: @Homer-Simpson grappig dat je die trapkasten noemt, o.a. op basis van jouw eerdere posts hadden al wel besloten ze samen te voegen tot een. We denken nog wel na over de enkele deur in de gang of in de woonkamer uit te laten komen. Ik snap het voordeel vanuit de woonkamer bereikbaar zijn helemaal. Aan de andere kant lijkt het ons wat minder handig om dan "diep" in de kast te kunnen komen, bijvoorbeeld onder de trap. Met een deur in de gang zit je meer in het midden van de gangkast en is de hele gangkast wat makkelijker bereikbaar. Hier zijn we thuis dus nog niet over uit. Thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 15:07
Blihi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Heb je hier over “smart” bewegingsmelders en lichtsensoren als Philips Hue, of gewoon domme sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drluna
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:25
Vandaag ben ik voor tegels in de woonkamer gaan kijken bij Jan Groen tevens heb ik een offerte laten opstellen.
Wat de verkoper mij niet wist te vertellen is of de vloer gelegaliseerd dient te worden, voor de zekerheid zet ik het wel op de offerte a 1730 euro. Nu zal onze woning opgeleverd worden met een anhydriet vloer hier is tevens een extra opslag voor opgenomen, het lijkt mij een beetje dubbelop.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nodig een nieuwbouw vloer te egaliseren alvorens tegels te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kookwekkert schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Heb je hier over “smart” bewegingsmelders en lichtsensoren als Philips Hue, of gewoon domme sensoren?
Domme, bedrade sensoren van de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
drluna schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:40:
Vandaag ben ik voor tegels in de woonkamer gaan kijken bij Jan Groen tevens heb ik een offerte laten opstellen.
Wat de verkoper mij niet wist te vertellen is of de vloer gelegaliseerd dient te worden, voor de zekerheid zet ik het wel op de offerte a 1730 euro. Nu zal onze woning opgeleverd worden met een anhydriet vloer hier is tevens een extra opslag voor opgenomen, het lijkt mij een beetje dubbelop.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nodig een nieuwbouw vloer te egaliseren alvorens tegels te plaatsen?
Anhydriet moet je schuren en evetueel egaliseren afhankelijk van de afwerking (bij pvc sowieso, bij tegels alleen als het niet vlak genoeg is). Dat zijn twee losse bewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Tiuri schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:43:

P.S. 2: @Homer-Simpson grappig dat je die trapkasten noemt, o.a. op basis van jouw eerdere posts hadden al wel besloten ze samen te voegen tot een. We denken nog wel na over de enkele deur in de gang of in de woonkamer uit te laten komen. Ik snap het voordeel vanuit de woonkamer bereikbaar zijn helemaal. Aan de andere kant lijkt het ons wat minder handig om dan "diep" in de kast te kunnen komen, bijvoorbeeld onder de trap. Met een deur in de gang zit je meer in het midden van de gangkast en is de hele gangkast wat makkelijker bereikbaar. Hier zijn we thuis dus nog niet over uit. Thoughts?
Wij hebben zo'n Ikea stelling van ongeveer 30cm diep aan de ene zijde van de trapkast staan, nagenoeg 2 meter breed. En aan de trapkant wat losse bakken, kratten etc. In het midden voldoende plek voor een stofzuiger. Is wat ons betreft prima. Als je tegen zooi op een foto kunt wil ik er vanavond wel een foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Egalisatie is meestal niet nodig voor tegels, bij nieuwbouw, bij groot formaat tegels wordt het wel eens gedaan omdat het verwijderen en stellen van die grote tegels erg moeizaam gaat en hoe rechter de ondergrond hoe makkelijker het is om de juiste hoeveelheid lijm te gebruiken. er is door een tekort aan tegelzetters wel een trend gaande waarbij het wordt gedaan om de tegelzetter zo snelmogelijk zoveel mogelijk meters te laten maken, maar dan betaal je dus als klant en het vol tarief voor de tegelzetter en het egaliseren (wat eigenlijk niet noodzakelijk is) je betaald waarschijnlijk een opslag voor anhydriet omdat je andere lijm moet gebruiken welke doorgaans duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson

Ik zou na oplevering de tegelzetter laten schouwen om te bepalen of egalisatie nodig is. Wij gingen er vanuit dat het niet nodig was, en bij de laatste werkdag van de tegelzetter gaf hij enigzins teleurgesteld aan dat het hem was tegengevallen hoe niet vlak de vloer op sommige punten was en hoeveel hij weg had moeten bikken (cementdekvloer). Als ik dat van te voren had geweten had ik wellicht een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drluna
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 15:07
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Domme, bedrade sensoren van de Hornbach.
Mag ik vragen wat de reden is om voor domme sensoren te gaan? Heb je die op een andere manier smart gemaakt middels Shelly of iets dergelijks, of wil je die dingen gewoon liever niet smart hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Nu de ruwbouw deadline over 2 weken is begin ik steeds zenuwachtiger te worden. De hoofdzaken, uitbouw, 2 grote dakramen, mantelbuizen, badkamer, keukenaansluitingen, buitenkraan etc ben ik intussen wel uit.

Het zijn echt de stopcontacten, internetaansluitingen, plafondlichtpunten en schakelaars waar ik zenuwachtig van word.

Dingen die ik niet moet vergeten, tips, schakelaars of stopcontacten die jullie achteraf missen?

Ik hoor graag en alvast dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kneepie
KerstRunner schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:32:
Nu de ruwbouw deadline over 2 weken is begin ik steeds zenuwachtiger te worden. De hoofdzaken, uitbouw, 2 grote dakramen, mantelbuizen, badkamer, keukenaansluitingen, buitenkraan etc ben ik intussen wel uit.

Het zijn echt de stopcontacten, internetaansluitingen, plafondlichtpunten en schakelaars waar ik zenuwachtig van word.

Dingen die ik niet moet vergeten, tips, schakelaars of stopcontacten die jullie achteraf missen?

Zonwering schakelaars iedere kamer
camerapunten buiten loze leiding
Loze leiding in iedere slaapkamer
stopcontacten op hoogte voor eventueel TV hangen op hoogte (_+ brede kabelgoot)
Stopcontact buitengevel
Loze leiding uit plafond op eerste verdieping + zolder voor accespoint, eventueel een extra punt begane grond in de buurt van je terras

Bij iedere twijfel voor loze leidingen of stopcontact gewoon nemen. Ik ken je budget niet maar op zo'n bedrag zou ik daar niet op bezuinigen.
Buitenkraan voor goed positioneren voor eventueel een druppelslang

Ik noem waar wat allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Laatst online: 13-09 11:33
Kneepie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Stopcontact buitengevel
Loze leiding uit plafond op eerste verdieping + zolder voor accespoint, eventueel een extra punt begane grond in de buurt van je terras

Bij iedere twijfel voor loze leidingen of stopcontact gewoon nemen. Ik ken je budget niet maar op zo'n bedrag zou ik daar niet op bezuinigen.

Dit inderdaad! En heb je een tuin? Misschien een grondkabel voor stroom? Eventueel op een aparte groep?
Laadpaal? Of voorbereiding daarvan (grondkabel).
Zonnewering hebben wij de schakelaar/stopcontact niet genomen, maar de solar variant gekocht. Scheelt ook weer een buis door de muur (isolatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Fethoz69 op 06-02-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333

Plafondpunt voor accesspoints (hal, overloop, zolder?) als je dat wil.
Loze leidingen 2 stuks voor zonnepanelen naar technische ruimte (als je nog geen panelen hebt)
Ik ben zelf lichtpunten vergeten aan de voorgevel, had ik achteraf nog wel mooi gevonden.
Zonwering in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
@KerstRunner hier in hetzelfde schuitje. Over 2 weken moet alles binnen zijn en met name stress om het elektra meerwerk. Met een kopersbegeleider die eens in de 4 weken reageert. En dan ben ik ook nog eens geen elektricien - en weet in het algemeen vrij weinig van elektra - dan is het nog stressvoller kan ik je vertellen ;)

Over de hierboven genoemde zonwering (screens) daar weet ik dus ook echt niet wat ik moet doen en is een van de grootste vragen waar ik nu mee zit. De bouwer biedt als optie aan een bedraad aansluitpunt te maken aan de binnenkant naast het kozijn (met of zonder schakelaar, waarbij ik zelf voor de optie zonder schakelaar zou gaan). Ik moet dan alleen "even" van binnen naar buiten boren om de aansluiting met het screen te maken (letterlijke quote: "Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden"). Ik vind dat niet een heel prettig idee in een nieuwbouwhuis, zeker ook omdat ik 10-12 screens in totaal moet plaatsen. Is dit bezwaar gegrond of boort iedereen hier vrolijk gaten van buiten naar binnen voor de screens?

Wat zouden de alternatieven zijn?
- Screens op solar: Vind ik niet de meest duurzame oplossing daar ik denk dat de levensduur van een accu korter is dan van de rest van het screen.
- Loze leiding laten leggen naar de buitenkant direct naast het kozijn en dan zelf een stroomdraad trekken naar buiten en de verbinding met het screen aan de buitenkant maken. Maar hoe werk ik die loze leiding en verbinding dan netjes weg? In een soort lasdoos aan de buitenmuur? Gaat dat er wel een beetje fatsoenlijk uitzien Bonus is dat ik hiermee de screens op een aparte groep en aardlekautomaat kan plaatsen, ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Kneepie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Stopcontact buitengevel

Ik heb mijn papier er even snel op nageslagen;
Voorbereiding eventueel dakkapel door aannemer, als je het formaat al weet kunnen zij de gordingen al verzwaren. Wij hebben de zolder later laten doen dus overal genoeg stroom en datapunten gemaakt zodat we alle kanten op konden. Ik weet niet of je een garage hebt maar misschien alvast voorbereiding op eventueel een thuisbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Qua schakelaars en wcd:

Loop eens in gedachten door je huis heen en bedenk je wat een logische plek is om een schakelaar te verwachten.
Voorbeeld: Onze berging van 7m lang heeft 3 deuren (vanuit de keuken, naar de tuin en dubbele deur voor). Er was standaard slechts 1 lichtknop aanwezig bij de achterdeur. Precies de deur waardoor we nooit naar binnen komen. Dus heb naast beide andere deuren een lichtknop geplaatst.

Achteraf wel vergeten om een wcd op >1 m hoogte te plaatsen voor lader elektrische fietsen. Nu moet je steeds irritant over de fietsen heen hangen. Moet ze eigenlijk nog een keer omhoog verplaatsen.

Idem voor het vanuit de berging de keuken in lopen. Die deur was een optie, dus het enige lichtknopje zat letterlijk 8m verderop bij de deur naar de hal. Ook hier een dubbele schakelaar van gemaakt.

Denk vast aan je indeling van o.a woonkamer, slaapkamers, thuiswerkplek.
Een wcd naast je bed en bureau is handig. Naast de bank ook. Plaats er evt wat extra bij het tv-meubel. (tv, mediabox, spelcomputer, netwerkswitch, ...)

Is je zolder nog niet ingedeeld? Zorg dan in ieder geval dat er op elke muur minimaal 1 wcd zit. Die zijn dan relatief makkelijk door te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 06-02-2025 15:21 ]

Pagina: 1 ... 333 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.