Sorry als het lijkt alsof de discussie gaat over die 100 euro, misschien had ik de prijs er niet bij moeten zetten, daar gaat het mij namelijk expliciet niet om. Wat wel mijn vraag is: Ik heb geen kaas gegeten van dit hele onderwerp. Ik heb geen idee waar/hoeveel mantelbuizen ik moet laten plaatsen. Als dat er 10 moeten zijn geen probleem, maar dat weet ik dus niet.
@
KerstRunner hierboven heeft het over 2x achteren en 1x voor en dat snap ik dus al niet, waar is 2x achteren goed voor? Is dat omdat jouw sparing maar 50mm is en je denkt dat dit niet afdoende is qua kabels? Maar is 50mm al niet vrij fors en de sparing bij mij 75mm helemaal?
Wat ik denk te begrijpen:
- Mantelbuis tussen woning en berging is gewenst, omdat daar een funderingsmuur komt te staan en je anders niet meer gemakkelijk van de berging naar de woning komt
- Mantelbuis naar buiten zorgt dat ik elektra vanuit de meterkast kan doorvoeren naar buiten
Wat ik soort van denk te begrijpen:
- Ik krijg een vrijstaand huis, als de kabel eenmaal buiten is zou ik theoretisch dus ook weer aan de voorkant uit moeten kunnen komen. Dat gaat me alleen wel veel extra grondkabel kosten, zo'n 15-20 meter. Ik zie dus wel het nut om aan de voorkant ook een sparing te plaatsen zodat ik niet zoveel extra kabel nodig heb om daar te komen.
Wat ik niet begrijp / concrete vragen:
1) Kan ik die sparing van woning naar berging het beste zo dicht mogelijk bij de meterkast plaatsen? Of maakt een meter meer of minder ook niet uit. (Note: Ik ga warm/koudwaterleiding en afvoer laten plaatsen in de berging, dus ik neem aan dat ze sowieso een gat gaan maken in de fundering tussen woning en berging).
2) Een sparing voor de aanleg van een laadpaal in de toekomst. Ik kan er dan een laten plaatsen tussen de oprit en het huis ter hoogte van de meterkast.
P.S. 1: Overigens heb ik geen idee waar de oplaadport in een toekomstig EV auto zou komen, dus ik weet ook niet of het zin heeft er nog een extra te plaatsen, bijvoorbeeld links bij de garagedeuren als de oplaadport van de auto bij de rechterachterdeur zou komen. Dat was een eerdere tip van @
Farmerwood.
P.S. 2: @
Homer-Simpson grappig dat je die trapkasten noemt, o.a. op basis van jouw eerdere posts hadden al wel besloten ze samen te voegen tot een. We denken nog wel na over de enkele deur in de gang of in de woonkamer uit te laten komen. Ik snap het voordeel vanuit de woonkamer bereikbaar zijn helemaal. Aan de andere kant lijkt het ons wat minder handig om dan "diep" in de kast te kunnen komen, bijvoorbeeld onder de trap. Met een deur in de gang zit je meer in het midden van de gangkast en is de hele gangkast wat makkelijker bereikbaar. Hier zijn we thuis dus nog niet over uit. Thoughts?