jadjong schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Zo'n doos op de muur ziet er toch niet uit?
Ik zou loze leidingen willen vanaf buiten naar een centraal punt per wand, bijvoorbeeld een voorraadkast of iets dergelijks, en daar de lasdoos plaatsen die 230V distribueert vanaf de groepenkast naar de schermen. Afhankelijk van het soort zonnescherm moet die loze leiden eerst via een schakelaar op de wand of kan die rechtstreeks naar het scherm. Waarbij je in alle gevallen vooraf moet weten aan welke kant van het kozijn je de motor plaatst.
1) 230V gevoede en geschakelde schermen vereisen een fysieke schakelaar waar de aangevoerde stroom doorheen gaat.
2) 230V gevoede en draadloos geschakelde schermen vereisen loze leiding als voeding voor het scherm.
3) 230V gevoede en anderzijds gestuurde schermen vereisen een loze leiding voor voeding en een loze leiding voor de stuurdraad.
4) Accu, niet doen zoals je zelf al had uitgevonden.
Bedankt voor het meedenken! Het idee is - denk ik - dat je die verbinding met de draad van het screen maakt en daarna die inbouwdoos dicht maak met renovlies/stuc.
Dat leidt weer tot een ander probleem dat je er dus niet meer mooi/makkelijk bij kan als je het screen op een gegeven moment moet vervangen, dan moet de muur weer open. Ben dus sowieso niet zo'n fan van deze optie vanuit de bouwer, ook vanwege dat boren van binnen naar buiten.
Over je andere punten, corrigeer me heel graag waar ik de mist in ga

- Motor kant: Ik had begrepen dat bij de meeste screens je dat wel kan/mag kiezen of die draad links of rechts uitkomt. Lijkt wel zo te zijn op de paar screen-leveranciers die online configuraties tools hebben.
- Voeding en aansturing: Goede punten, ik wil primair draadloos (app en/of afstandsbediening). Volgens mij is het makkelijkste uiteindelijk tussen het screen en de elektrakabel een Shelly te plaatsen zoals @
Farmerwood ook heeft gedaan. Dan hoef ik (minder) moeilijk te doen met de precieze motor in het screen. En daarmee heb ik (hoop ik) flexibiliteit en kan ik uiteindelijk bij wijze van een "nep schakelaar" naast het kozijn monteren die een draadloos signaal stuurt, mocht ik daar tzt toch behoefte aan hebben.
Ik neig zelf sterk naar de oplossing om dus loze leidingen naar buiten te laten trekken, waarbij de loze leiding naar de meterkast loopt. Alleen heb geen idee hoe ik dit netjes esthetisch kan afwerken, en netjes elektro-technisch (lees: vochtveilig). Esthetisch het liefst in de dag, zoals @
Farmerwood ook heeft, maar als ik het screen ook in de dag wil hebben, wat dan?
En dan maar hopen dat de bouwer loze leidingen in de dag wil laten uitkomen..