Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09 22:32
Tiuri schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Hier trigger ik heel hard op.
- Telefonisch: Onbereikbaar. Meerdere weken achter elkaar dagelijks gebeld, ik krijg gewoon niemand bij de kopersbegeleiding te spreken.
- Online portal: In december/januari heb ik letterlijk bijna 2 maanden moeten wachten op simpele antwoorden. Reden: "Jullie fase is nog niet actief bij ons dus heeft geen prioriteit". Inmiddels moet ik over 8 dagen al het meerwerk doorgeven. Ik heb de KOA in juli 2024 getekend.. De laatste 3 weken heb ik nu 2x een reactie gehad waar een aantal vragen beantwoord worden maar een hele hoop ook wordt doorgeschoven naar "weten we niet", "kunnen we niet zeggen", "komen we op terug" en de allermooiste was toch wel toen ik vroeg om de diameter van een waterleiding die naar zolder wordt gebracht. Dat kunnen ze niet beantwoorden want: "Op dit moment beschikken wij niet over deze gegevens; dit moet allemaal nog uitgeëngineerd worden". Mooi. Er werd zovaak als standaard antwoord echter ook gegeven "meneer dit is projectmatige nieuwbouw, wij doen niets buiten de optielijsten om". Wat een clowns :+ [/rant]
Nou, zo extreem is het ook weer niet bij ons. Maar ik ben gewend, vanuit mijn eigen werk, dat je altijd reacties geeft binnen max een dag of 2. Ik hoor nu een paar weken niks, krijg ik een optietekening, stuur ik reacties op en dan is het weer stil.
Heb nu weer een totaaloverzicht gestuurd voor alle opties en de opmerkingen op tekening gezet.

Ik vraag me dan ook af, als de kopersbegeleiding tekort schiet in het juist verwerken intern en er mist iets hoe je dat dan oplost als ze beginnen.
Voorbeeld; mantelbuis onder berging door van voor naar achtertuin nu gevraagd, dit is in principe een fase 1 item maar geen standaard geprijste optie. We moeten dit wel 20-2 uiterlijk ingediend hebben.

Telefonisch ook al een bericht achter gelaten maar nog niet teruggebeld vandaag overigens

[ Voor 8% gewijzigd door Sincere1983 op 12-02-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Tiuri schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Hier trigger ik heel hard op.
- Telefonisch: Onbereikbaar. Meerdere weken achter elkaar dagelijks gebeld, ik krijg gewoon niemand bij de kopersbegeleiding te spreken.
- Online portal: In december/januari heb ik letterlijk bijna 2 maanden moeten wachten op simpele antwoorden. Reden: "Jullie fase is nog niet actief bij ons dus heeft geen prioriteit". Inmiddels moet ik over 8 dagen al het meerwerk doorgeven. Ik heb de KOA in juli 2024 getekend.. De laatste 3 weken heb ik nu 2x een reactie gehad waar een aantal vragen beantwoord worden maar een hele hoop ook wordt doorgeschoven naar "weten we niet", "kunnen we niet zeggen", "komen we op terug" en de allermooiste was toch wel toen ik vroeg om de diameter van een waterleiding die naar zolder wordt gebracht. Dat kunnen ze niet beantwoorden want: "Op dit moment beschikken wij niet over deze gegevens; dit moet allemaal nog uitgeëngineerd worden". Mooi. Er werd zovaak als standaard antwoord echter ook gegeven "meneer dit is projectmatige nieuwbouw, wij doen niets buiten de optielijsten om". Wat een clowns :+ [/rant]
Klinkt een soort van bekend, wel iets minder extreem. Volgens mij hebben we ook in ieder geval dezelfde projectontwikkelaar als jou maar niet hetzelfde project. Mogelijk wel dezelfde kopersbegeleider.

Ik krijg vaak wel reactie in 1 a 2 dagen. Maar niet elke vraag krijg ik beantwoord. Net alsof ze niet goed lezen zeg maar. Zo vroeg ik laatst naar de diameter van de loze leidingen en of deze flexibel waren of niet. Krijg ik alleen antwoord dat het een vaste leiding is..

Tegenwoordig ga ik gewoon lijstjes met punten maken zodat ik makkelijk kan refereren naar 'nog geen antwoord op punt X'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
Draakje5 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:04:
[...]

En als je de deur een dag open laat staan, warmt het dan niet genoeg op om ook gewoon op temperatuur te houden met de elektrische kachel?

Mijn geisoleerde garage verliest weinig warmte en heeft ook geen vloerverwarming.
Nee dat valt ook tegen. Hij koelt vrij snel weer terug af. Misschien dat ik toch eens moet kijken of er nergens een lek zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 16-09 21:22
Sincere1983 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:47:
Wat vinden jullie acceptabele responstijden voor een kopersbegeleiding? Weet iemand toevallig of bijvoorbeeld woonborg hier iets over zegt?
Ik begin me behoorlijk te irriteren aan de zeer summiere reacties die we krijgen of het uitblijven daarvan.
Heb nu een 7-tal berichten uitstaan waar nog verschillende vormen van reacties op moeten komen.
Inderdaad een van de meest frustrerende zaken van het kopen van een nieuwbouwwoning.
De kopersbegeleiding is er helemaal niet om kopers te begeleiden maar juist om kopers uit de buurt te houden van de bouwer. Je hebt geluk als ze terugkomen met antwoorden die kloppen en niet zelf bedacht zijn. Je heb sowieso geen poot om op te staan bij foute antwoorden. In ons project hebben wij overigens al 3 begeleiders versleten.
In ons geval kregen wij meerdere keren te horen (van begeleidster nummer 1 en 2) dat het onmogelijk was om de wastafel en douche te verwisselen vanwege "een ander bouwsysteem" dan een project van dezelfde bouwer, dezelfde architect en exact dezelfde afmetingen, waarbij de badkamer was ingetekend zoals wij wilden. Het kon echt echt echt niet. Weken na sluitingsdatum kwamen we erachter dat 2 buren dit wel hadden kunnen omdraaien. Volstrekte willekeur dus. Enige reactie was, jammer dat het zo gelopen is maar er is niets meer aan te doen :(
Eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van of ik de oplevering van ons nieuwe huis wel zo'n feest ga vinden hierdoor.
Moraal van het verhaal: blijf doorvragen en neem geen genoegen met antwoorden die niet duidelijk zijn. Beter nog, probeer zo snel mogelijk contact te maken met je nieuwe buren. Samen sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:39
Dank voor jullie reacties. Vermoed dat we uiteindelijk toch gaan kiezen voor het plaatsen van vloerverwarming. Uiteindelijk ga je dat later ook nooit meer toevoegen en het geld mis je over een aantal jaar ook niet meer... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ik ben vooral ook benieuwd of je een poot hebt om op te staan als ze iets uiteindelijk uitgevoerd hebben op een andere manier dan verzocht.
Valt dat bijvoorbeeld onder die 5% dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16
Wij hebben de vloerverwarming in de geïsoleerde garage laten vervallen voor €1200 korting achteraf spijt van maar helaas.
met de verkoopbegeleiding zijn er veel verschillen wij hadden 2 mtr extra aan de garage dat kon bij een ander niet, ook een dakraam wat bij ons wel kon en bij de andere woningen niet.
Sinds vandaag pas een kozijn in mijn meterkast na gevraagd te hebben hoe het in zijn werk gaat als ik dat zelf laat doen en dat inhoudt van de 5% die nog bij de notaris staat. We zijn wel drie maanden na de oplevering.
Dak van de uitbouw moeten ze opnieuw doen omdat het water niet de juiste kant op afloopt er blijft zeker twee cm water staan op de uitbouw.

Bij de kopers begeleiding dus goed doorvragen en misschien soms je poot stijf houden voor zover dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door leeri003 op 13-02-2025 00:41 ]

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:48
Blurk62 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
[...]

....Beter nog, probeer zo snel mogelijk contact te maken met je nieuwe buren. Samen sterk.
Daarover gesproken; wanneer hebben jullie je toekomstige buren ontmoet? Ons project staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar ik heb liever eerder dan later contact met mijn mede wijk-/straatgenoten.
Wij komen niet echt uit de buurt van waar onze woning gebouwd gaat worden, dus de via-via weg is voor ons wat lastig te bewandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:21
Bij ons werd er gebruik gemaakt van een 'volgjewoning' portaal en hierbij konden toekomstige bewoners hun gegevens delen met alle andere bewoners. Kort nadat alles verkocht en rond was, heeft een bewoner een appgroep aangemaakt met al deze nummers.

Sommige hadden hier blijkbaar geen behoefte aan, en hebben dus wel e.e.a. aan informatie misgelopen die binnen de app gedeeld werd.

Je zou bijv. ook nog de kopersbegeleider kunnen vragen of hij/zij jouw buren wilt benaderen en het telefoonnummer wilt delen.

• Situaties
Wij maken ook gebruik van volgjewoning, maar ik zie die optie bij ons helaas niet.
Ik zal de kopersbegeleider vragen of ze het e.e.a. mag/wilt delen van de andere kopers.

• Sincere1983
Situaties schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:33:
Wij maken ook gebruik van volgjewoning, maar ik zie die optie bij ons helaas niet.
Ik zal de kopersbegeleider vragen of ze het e.e.a. mag/wilt delen van de andere kopers.
Hier heb ik die vraag ook gesteld maar daar kreeg ik een of ander excuus over persoonsgegevens delen mag niet.
Bij ons word er gewezen naar het ‘evenement’ wat er gehouden word rond de start van de bouw. Dat daar gelegenheid is om gegevens uit te wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sincere1983 op 13-02-2025 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
Gemakkelijk contact met de buren is wel prettig, onze buren hebben de uitbouw van 150 wij van 140 cm als we hadden geweten dat zij 10 cm meer hadden hadden we hetzelfde gedaan. Kopersbegeleiding heeft niets gezegd daar kwamen we tijdens de bouw pas achter. Dus als je weet wie je buren zijn vraag even uit wat voor extra ze doen en met welke maten zodat je dat kan matchen.

Aantal buren hebben gevraagd om loze leiding naar garage dak voor eventueel toekomstige zaken als panelen of airco hebben wij niet aan gedacht maar is wel handig als kopersbegeleiding dit soort keuze deelt met de andere kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
leeri003 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:39:
Gemakkelijk contact met de buren is wel prettig, onze buren hebben de uitbouw van 150 wij van 140 cm als we hadden geweten dat zij 10 cm meer hadden hadden we hetzelfde gedaan. Kopersbegeleiding heeft niets gezegd daar kwamen we tijdens de bouw pas achter. Dus als je weet wie je buren zijn vraag even uit wat voor extra ze doen en met welke maten zodat je dat kan matchen.

Aantal buren hebben gevraagd om loze leiding naar garage dak voor eventueel toekomstige zaken als panelen of airco hebben wij niet aan gedacht maar is wel handig als kopersbegeleiding dit soort keuze deelt met de andere kopers.
Onze kopersgebeleidster echt.. "nee die optie kunnen we niet aanbieden".. 3 weken later vraagt een buurman om dezelfde optie "Gaan we regelen!".. en dan niet even vragen of wij het ook nog zouden willen.. je moet het echt treffen met de begeleiding die je krijgt..

Onze had nog 3 andere bedrijven naast het begeleiden, waardoor je alleen in de avond, op afspraak of 2 weken later een afgeraffeld berichtje kreeg...

Hier is de groepsapp ontstaan na de eerste kijkdag, er zijn toen veel apen uit de mouwen gekomen.. kan me voorstellen dat begeleiders dit voor zo veel mogelijk proberen te weren. Het werd hier niet gewaardeerd de gedeelde info in de app, er was toen in eens een bak werk te verzetten :P

• Situaties
Ik heb het vermoeden dat dat zich bij ons ook voor gaat doen. Ik merk nu al dat bepaalde zaken in de meerwerk opties plots wel/niet kunnen. Daarom het liefst zo snel mogelijk contact; samen sta je sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Hier heeft de kopersbegeleider ook mijn gegevens met iedereen gedeeld op mijn eigen verzoek (en dus geen issue met /AVG), daarna tijdens de bouw al goed contact over de voortgang en probelemen. Daarnaast regelmatig een borrel met het rijtje van 8 huizen. Iedereen was er vanaf het begin zoveel als mogelijk bij. Naast veel informatie-uitwisseling, hebben we er ook echt heel goed contact met de buren aan overgehouden. Super waardevol!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Hebben jullie tips wat te doen met de onafgewerkte knieschotten? Er staat ook een label bij met "Constructief element altijd geheel intact houden" waarbij elke houten tussenstuk ongeveer 20-30cm van elkaar af staat.. Heb gevoel dat ik er vrij weinig mee kan..

• Sincere1983
Heb nu de makelaar en kopersbegeleiding gevraagd de gegevens te delen en of ze hierin kunnen helpen. Dan kan ik vanuit daar het voortouw nemen voor op zijn minst een groepsapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:45
Blurk62 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Inderdaad een van de meest frustrerende zaken van het kopen van een nieuwbouwwoning.
De kopersbegeleiding is er helemaal niet om kopers te begeleiden maar juist om kopers uit de buurt te houden van de bouwer. Je hebt geluk als ze terugkomen met antwoorden die kloppen en niet zelf bedacht zijn. Je heb sowieso geen poot om op te staan bij foute antwoorden. In ons project hebben wij overigens al 3 begeleiders versleten.
In ons geval kregen wij meerdere keren te horen (van begeleidster nummer 1 en 2) dat het onmogelijk was om de wastafel en douche te verwisselen vanwege "een ander bouwsysteem" dan een project van dezelfde bouwer, dezelfde architect en exact dezelfde afmetingen, waarbij de badkamer was ingetekend zoals wij wilden. Het kon echt echt echt niet. Weken na sluitingsdatum kwamen we erachter dat 2 buren dit wel hadden kunnen omdraaien. Volstrekte willekeur dus. Enige reactie was, jammer dat het zo gelopen is maar er is niets meer aan te doen :(
Eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van of ik de oplevering van ons nieuwe huis wel zo'n feest ga vinden hierdoor.
Moraal van het verhaal: blijf doorvragen en neem geen genoegen met antwoorden die niet duidelijk zijn. Beter nog, probeer zo snel mogelijk contact te maken met je nieuwe buren. Samen sterk.
Hier helaas vergelijkbare ervaringen. Wij krijgen antwoorden op vragen die we niet gesteld hebben, maar niet op vragen die we wél gesteld hebben. Ook doen ze er erg lang over om iets uit te zoeken, om ons vervolgens een halve dag de tijd te geven om te beslissen. Alles moet ook van ons komen, we zijn nooit meegenomen in alle mogelijkheden. Die blijken namelijk veel uitgebreider te zijn dan het standaardlijstje suggereert.

Inmiddels is het voor ons ook duidelijk dat je altijd door moet blijven vragen en alles op papier moet laten zetten, anders kom je gegarandeerd in vervelende discussies terecht. Jammer dat het zo moet gaan, ons enthousiasme over het hele bouwen is even helemaal weg.

Overigens begrijp ik niet waarom aannemers weinig waarde lijken te hechten aan een goede kopersbegeleiding. Een goede kopersbegeleider kan m.i. ervoor zorgen dat kopers meer opties afnemen en betere keuzes maken. Uiteindelijk is iedereen dan blij. Of mis ik iets 8)7? Een kopersbegeleider zal voor een aannemer ook niet gratis zijn..

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou eigenlijk verwachten dat een goede kopersbegeleider zichzelf deels terugverdient door voor extra meerwerk te zorgen.

Hier werden de gegevens van de andere kopers via volg je woning gedeeld, je moest daar wel toestemming voor geven.

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 19:44
Bij onze zolder konden we geen logische indeling kiezen vanwege de zonnepanelen en ramen. Ramen konden niet verplaatst worden vanwege de zonnepanelen. Dit betekent dat elke indeling een kamer zonder raam zou opleveren. Iemand tips hoe je deze ruimte in twee zou opdelen? Het irritante is dat je waarschijnlijk een slaapkamer met wasmachine krijgt omdat het raam in die hoek zit. Misschien minder erg als je er een kantoorruimte van maakt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Blurk62
  • Laatst online: 16-09 21:22
RozeDwergbanaan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:28:
Bij onze zolder konden we geen logische indeling kiezen vanwege de zonnepanelen en ramen. Ramen konden niet verplaatst worden vanwege de zonnepanelen. Dit betekent dat elke indeling een kamer zonder raam zou opleveren. Iemand tips hoe je deze ruimte in twee zou opdelen? Het irritante is dat je waarschijnlijk een slaapkamer met wasmachine krijgt omdat het raam in die hoek zit. Misschien minder erg als je er een kantoorruimte van maakt.

***members only***
Ik zie 2 ramen op je tekening. Lijkt mij dat elke indeling een kamer mét raam oplevert toch? Wij hebben ook 2 dakramen (aan dezelfde kant) en de zolder is in de lengte gesplitst en voorzien van een vliering.
De ene (minder dan de) helft wordt zeg maar de was-en-strijk ruimte en de andere (bredere) helft wordt een mooie logeer/hobbyruimte, als alle zooi op de vliering past tenminste ;) . We hebben bij een kijkdag gezien dat een dakraam alleen aan de ene kant betekent dat het best donker is aan de andere kant. De bruine platen moeten nog wit geschilderd worden, dat zal hoop ik schelen. Ook heeft de deur een raam zodat wat licht van de andere helft de kamer in kan komen.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

***members only***
Ik dacht bij je tekening: dakkapel (en de zonnepanelen kunnen ook daar op), maar een dakkapel is best duur. Geeft wel licht en ruimte.

• RozeDwergbanaan
Blurk62 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Ik zie 2 ramen op je tekening. Lijkt mij dat elke indeling een kamer mét raam oplevert toch? Wij hebben ook 2 dakramen (aan dezelfde kant) en de zolder is in de lengte gesplitst en voorzien van een vliering.
De ene (minder dan de) helft wordt zeg maar de was-en-strijk ruimte en de andere (bredere) helft wordt een mooie logeer/hobbyruimte, als alle zooi op de vliering past tenminste ;) . We hebben bij een kijkdag gezien dat een dakraam alleen aan de ene kant betekent dat het best donker is aan de andere kant. De bruine platen moeten nog wit geschilderd worden, dat zal hoop ik schelen. Ook heeft de deur een raam zodat wat licht van de andere helft de kamer in kan komen.
Specifiek bedoel ik dat de opties op zo'n manier waren ingetekend dat telkens 1 kamer in een van de hoeken zonder raam kwam. En nu is dus het vervelende dat het onderste raam boven de technische ruimte met wasmachine etc zit.

• RozeDwergbanaan
kdekker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Ik dacht bij je tekening: dakkapel (en de zonnepanelen kunnen ook daar op), maar een dakkapel is best duur. Geeft wel licht en ruimte.
Misschien wel de beste optie. En dan gewoon een paar jaar hiermee wachten. Ook weer een leuk project om naar uit te kijken.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18

***members only***
Is dit Klok Bouw? Tekening lijkt sprekend op die van mij en optienummers zijn identiek.

• KerstRunner
Oh ik zie nu dat we daar al eerder over hebben gesproken in dit topic. Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRL8shzWXM0-uCUZ0qBHQYf9yVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vwdKgZYbZsVlCtiSa36ENZ4t.png?f=user_large
Of de deuren op de andere wand.

• RozeDwergbanaan
KerstRunner schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Is dit Klok Bouw? Tekening lijkt sprekend op die van mij en optienummers zijn identiek.
Yes dat zie je goed.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:33
Vraag over de hoogte van stopcontacten op de begane grond in de keuken.

In mijn TO staat:
PEIL VAN DE WONING
Het peil waaruit alle hoogten worden gemeten, komt overeen met de bovenkant van de afgewerkte begane grondvloer van de woning.
Twee vragen hierover:

1) Lees ik dit nu goed dat dit betekent dat peil = bovenkant van de dekvloer? Dus dat bovenop peil alleen nog mijn eigen vloer komt (keramisch parket) en daar dan direct bovenop de keukenkastjes worden geplaatst?

2) Als op de technische tekening een stopcontact een bepaalde hoogte krijgt, wordt hier dan gerekend vanaf de onderkant van het stopcontact of vanaf het "hart" van het stopcontact. Bijvoorbeeld ik heb een dubbele wandcontactdoos die ongeveer 8cm hoog is. Als ik deze dan laat plaatsen op peil + 120cm, komt dan het midden van het stopcontact op 120cm of de onderkant van het stopcontact?

Ik wil dit redelijk nauwkeurig weten in verband met hoogte bepalen van stopcontacten boven een smetplint.

Ik ga dit uiteraard ook weer voorleggen bij mijn vrienden van de kopersbegeleiding... :'( maar misschien dat jullie uit ervaring weten wat deze antwoorden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Situaties
Ik weet uiteraard niet hoe je opstelling eruit ziet, maar als het verschil tussen het hart en de onderkant van je stopcontact dermate veel uitmaakt zou ik je adviseren iets meer marge te nemen. In de bouw zal het e.e.a. ook een centimeter of wat schelen ten opzichte van de bouwtekeningen. Dat gebeurt nu eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
In principe is het het hart, maar inderdaad: verwacht het niet op de cm nauwkeurig. 5cm marge zou ik wel aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 04:12:
Vraag over de hoogte van stopcontacten op de begane grond in de keuken.

In mijn TO staat:

[...]

Twee vragen hierover:

1) Lees ik dit nu goed dat dit betekent dat peil = bovenkant van de dekvloer? Dus dat bovenop peil alleen nog mijn eigen vloer komt (keramisch parket) en daar dan direct bovenop de keukenkastjes worden geplaatst?
Peil heeft meer met de bouwhoogtes van de buitenkant te maken en niet zozeer met de binnenkant. Dit betekent dat de bovenkant van de dekvloer dus overeenkomt met wat op de tekening "peil" genoemd wordt. Als er dus staat dat de voortuin opgehoogd wordt tot peil, is dat dezelfde hoogte als de dekvloer binnen.
2) Als op de technische tekening een stopcontact een bepaalde hoogte krijgt, wordt hier dan gerekend vanaf de onderkant van het stopcontact of vanaf het "hart" van het stopcontact. Bijvoorbeeld ik heb een dubbele wandcontactdoos die ongeveer 8cm hoog is. Als ik deze dan laat plaatsen op peil + 120cm, komt dan het midden van het stopcontact op 120cm of de onderkant van het stopcontact?
Normaal gesproken zet men een lijn uit op een specifieke hoogte van de vloer en wordt van daaruit gemeten. Stopcontacten worden al geplaatst/uitgefreesd voordat de dekvloer er in ligt, dus dat is altijd "ongeveer". Een stopcontact wat op 20cm van de vloer moet komen zal dus ongeveer 20 cm van de vloer zitten. Schakelaars op 115 etc.
Ik wil dit redelijk nauwkeurig weten in verband met hoogte bepalen van stopcontacten boven een smetplint.
Zorg dat je ruimte houdt. Stopcontacten later naar boven verplaatsen is meestal wel te doen. Naar beneden is lastiger omdat je dan bedrading moet verlengen.
Ik ga dit uiteraard ook weer voorleggen bij mijn vrienden van de kopersbegeleiding... :'( maar misschien dat jullie uit ervaring weten wat deze antwoorden zijn.
Je zult geen garanties krijgen, want als de dekvloer ineens een cm dunner is zou je problemen kunnen krijgen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Blihi schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Peil heeft meer met de bouwhoogtes van de buitenkant te maken en niet zozeer met de binnenkant. Dit betekent dat de bovenkant van de dekvloer dus overeenkomt met wat op de tekening "peil" genoemd wordt. Als er dus staat dat de voortuin opgehoogd wordt tot peil, is dat dezelfde hoogte als de dekvloer binnen.

[...]

Normaal gesproken zet men een lijn uit op een specifieke hoogte van de vloer en wordt van daaruit gemeten. Stopcontacten worden al geplaatst/uitgefreesd voordat de dekvloer er in ligt, dus dat is altijd "ongeveer". Een stopcontact wat op 20cm van de vloer moet komen zal dus ongeveer 20 cm van de vloer zitten. Schakelaars op 115 etc.

[...]

Zorg dat je ruimte houdt. Stopcontacten later naar boven verplaatsen is meestal wel te doen. Naar beneden is lastiger omdat je dan bedrading moet verlengen.

[...]

Je zult geen garanties krijgen, want als de dekvloer ineens een cm dunner is zou je problemen kunnen krijgen.
Let op:
- Peil = 0 is in de bouw zeer lang gesteld als "bovenkant van de afgewerkte beganegrond vloer".
- Er zijn helaas ook andere referentiepunten die Peil = 0 aangeven, bijvoorbeeld het "maaiveld"of de wonderlijke "20 mm onder de voordeurdorpel" ("omdat het hoogteverschil tussen binnen en buiten niet meer dan 20 mm mag bedragen in verband met de toegankelijkheid van een gebouw").

via Joostdevree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
K*t vandaag is m'n Bluebeam Revu trial afgelopen. Moet de tekeningen nog afmaken. Hoop dat het met een nieuw e-mailadres weer een nieuwe trial is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
KerstRunner schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:32:
K*t vandaag is m'n Bluebeam Revu trial afgelopen. Moet de tekeningen nog afmaken. Hoop dat het met een nieuw e-mailadres weer een nieuwe trial is haha.
Hier exact hetzelfde. Toen maar vluchtig in adobe met comments gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KerstRunner schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:32:
Gewoon een nieuw trial account aanmaken met een ander emailadres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:53
Wat is jullie ervaring met de kosten voor de badkamer & de WC vanuit de project leverancier. Bij onze woning zit standaard sanitair en tegels inbegrepen voor de 2 WCs en de badkamer. Dit is echt alleen een douchekop, spiegel, wasbak etc maar verder erg basic. Wat zijn hier de ervaringen qua extra kosten die je kwijt bent voor de badkamer en de wc(s) als je dit laat upgraden vanuit de bouw? Dus bad, andere tegels, andere wasbak etc.Wij moeten naar Intermat voor de tegels en het sanitair.

[ Voor 6% gewijzigd door suzanhe op 14-02-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
suzanhe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:36:
Wat is jullie ervaring met de kosten voor de badkamer & de WC vanuit de project leverancier. Bij onze woning zit standaard sanitair en tegels inbegrepen voor de 2 WCs en de badkamer. Dit is echt alleen een douchekop, spiegel, wasbak etc maar verder erg basic. Wat zijn hier de ervaringen qua extra kosten die je kwijt bent voor de badkamer en de wc(s) als je dit laat upgraden vanuit de bouw? Dus bad, andere tegels, andere wasbak etc.Wij moeten naar Intermat voor de tegels en het sanitair.
Mijn n=1 ervaring: prijzen hoger dan de adviesprijzen. Ga. 2 à 3x de internetprijzen.

Dus ga zitten als je de offerte ontvangt van de upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Aangezien wij de standaard badkamer en toilet niets vinden hebben wij andere tegels en sanitair gekozen a €14,5k. Dit paste in onze begroting dus vonden we het wel zo makkelijk om het vanuit de bouw te laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-02-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Aangezien wij de standaard badkamer en toilet niets vinden hebben wij andere tegels en sanitair gekozen a €14,5k. Dit paste in onze begroting dus vonden we het wel zo makkelijk om het vanuit de bouw te laten doen.
En dit was dan inclusief de 'extra' kosten voor het plaatsen vanuit de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wat hier vaker voorbij komt is dat alleen de tegels afgenomen worden en de rest ergens anders aangekocht.

Hier het volgende gedaan:
- Vloer standaard tegels
- muur standaard tegels
- 1 acccent muur andere kleur / tegels
- douche volledig aansluiten zonder douchewand
- wastafel van enkel naar dubbel qua leidingwerk met stopkranen
- de rest laten vervallen en zelf ingekocht / opgehangen.

scheelt een hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
vormulier schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Wat hier vaker voorbij komt is dat alleen de tegels afgenomen worden en de rest ergens anders aangekocht.

Hier het volgende gedaan:
- Vloer standaard tegels
- muur standaard tegels
- 1 acccent muur andere kleur / tegels
- douche volledig aansluiten zonder douchewand
- wastafel van enkel naar dubbel qua leidingwerk met stopkranen
- de rest laten vervallen en zelf ingekocht / opgehangen.

scheelt een hoop geld
Ja goede tip inderdaad - dat we de extra's zelf later doen.. Ben echt benieuwd naar wat voor offerte we gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
Onze ervaring: Andere (grotere) tegels in zowel toilet als badkamer. Meubels toegevoegd (fontein, wastafel en lange kast). Spiegel met verlichting en verwarming. Grotere (elektrische) radiator. Bouwkundige muur met 2 nissen en een douchewand + deur. Kosten 14.500 euro. Dit met het 'inleveren' van de standaard spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
BlackLabel01 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Onze ervaring: Andere (grotere) tegels in zowel toilet als badkamer. Meubels toegevoegd (fontein, wastafel en lange kast). Spiegel met verlichting en verwarming. Grotere (elektrische) radiator. Bouwkundige muur met 2 nissen en een douchewand + deur. Kosten 14.500 euro. Dit met het 'inleveren' van de standaard spullen.
Dit valt me nog wel een soort van mee! En dat is dan incl de kosten bij de bouwer voor het plaatsen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt @Situaties, @millerman_sf, @Blihi en @Deleon78 voor jullie reacties!

Ik snap ook dat ik dit zeker niet op de cm nauwkeurig moet doen en wil juist genoeg marge houden, maar twijfel dus of er nu genoeg marge is, ik denk het namelijk niet.

Onder het motto een plaatje zegt meer dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfSmcYAS6K_r4Nja3aHS_DxxJ2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8teZHPN22ere0JrT6hfzz8u.png?f=fotoalbum_large

De punten waar ik mij zorgen om maak:

- Ter info: Ik krijg een keramisch parketvloer, ik gok dat die zo'n 2-2.5cm dikte toevoegt bovenop de dekvloer. De wcd is zoals gezegd +- 8cm hoog.

- Keuken leverancier wil de stopcontacten voor de koelkast/vriezer op 50mm vanaf de "vloer". Als de bouwer dit dus interpreteert als de ruwe betonvloer dan heb ik volgens mij direct een probleem. Als de bouwer dit interpreteert als 50mm vanaf de dekvloer, dan gaat mijn keramisch parket er nog af. Dan houd ik 2.5-3cm over. Als de bouwer de onderkant van de wcd dan 5cm boven de dekvloer plaatst dan zou het net gaan met nog 2-2.5cm ruimte. Als de bouwer het hart van de wcd op 5cm plaatst dan past het weer niet. Conclusie: Keukenleverancier vragen of 10cm boven de vloer ook OK is? Of zal het nodig zijn dat stopcontact echt ter hoogte van de plint te krijgen voor de diepte van de koelkast? Lijkt mij niet toch.. dat luistert anders wel heel precies (vraag uitgezet bij de keukenleverancier)

- Links de lage kast wordt met plint en smetrand precies 105.5cm hoog. Die komt bovenop mijn keramisch parket te staan. Laten we zeggen dat we dan op 108cm hoogte zitten. Als het hart van de stekkerdoos dan op 115cm wordt ingetekend dan komt de onderkant van de stekkerdoos op 111cm. Die 3 cm speling vind ik dan wel erg krap.. Ik wil ze eigenlijk ook op 125cm intekenen, maar mijn vrouw vindt dichter op de smetplint mooier dus ja :+

P.S. Eerlijk gezegd is dit dus wel een nadeel van niet met de keukenboer die gekoppeld aan het project is werken, al is het dus ook weer een probleem dat mijn kopersbegeleiding onbereikbaar is, 6 dagen voordat alle keuzes doorgegeven moeten worden. Het is ook pech dat ik gisteren pas de technische tekening ontvang van de keukenleverancier voor de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

suzanhe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:48:
[...]

En dit was dan inclusief de 'extra' kosten voor het plaatsen vanuit de bouw?
Ja, dat zijn de totale kosten voor al het meerwerk voor sanitair en tegels.

Wij hebben bijvoorbeeld 60x60 tegels op wand en vloer gekozen en een deel 32x100 tegels op de wand. Daar rekenen ze een toeslag per m2 voor.

Daarnaast o.a. een klein muurtje met 2 nisboxen bij de douche, toiletvolhouders in de achterwand van het toilet, een wastafelmeubel met 2 kranen, spiegelkast en extra badkamerkast. We krijgen wat korting op de factuur van Plieger en een stelpost voor het niet afnemen van standaard sanitair en tegels.

Al met al had ik op basis van de verhalen hier verwacht dat het allemaal veel duurder zou zijn, maar bij ons bleven de kosten binnen het begrote budget.
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:50:

Ik snap ook dat ik dit zeker niet op de cm nauwkeurig moet doen en wil juist genoeg marge houden, maar twijfel dus of er nu genoeg marge is, ik denk het namelijk niet.

[Afbeelding]

- Ter info: Ik krijg een keramisch parketvloer, ik gok dat die zo'n 2-2.5cm dikte toevoegt bovenop de dekvloer. De wcd is zoals gezegd +- 8cm hoog.

- Keuken leverancier wil de stopcontacten voor de koelkast/vriezer op 50mm vanaf de "vloer". Als de bouwer dit dus interpreteert als de ruwe betonvloer dan heb ik volgens mij direct een probleem. Als de bouwer dit interpreteert als 50mm vanaf de dekvloer, dan gaat mijn keramisch parket er nog af. Dan houd ik 2.5-3cm over. Als de bouwer de onderkant van de wcd dan 5cm boven de dekvloer plaatst dan zou het net gaan met nog 2-2.5cm ruimte. Als de bouwer het hart van de wcd op 5cm plaatst dan past het weer niet. Conclusie: Keukenleverancier vragen of 10cm boven de vloer ook OK is? Of zal het nodig zijn dat stopcontact echt ter hoogte van de plint te krijgen voor de diepte van de koelkast? Lijkt mij niet toch.. dat luistert anders wel heel precies (vraag uitgezet bij de keukenleverancier)

- Links de lage kast wordt met plint en smetrand precies 105.5cm hoog. Die komt bovenop mijn keramisch parket te staan. Laten we zeggen dat we dan op 108cm hoogte zitten. Als het hart van de stekkerdoos dan op 115cm wordt ingetekend dan komt de onderkant van de stekkerdoos op 111cm. Die 3 cm speling vind ik dan wel erg krap.. Ik wil ze eigenlijk ook op 125cm intekenen, maar mijn vrouw vindt dichter op de smetplint mooier dus ja :+

P.S. Eerlijk gezegd is dit dus wel een nadeel van niet met de keukenboer die gekoppeld aan het project is werken, al is het dus ook weer een probleem dat mijn kopersbegeleiding onbereikbaar is, 6 dagen voordat alle keuzes doorgegeven moeten worden. Het is ook pech dat ik gisteren pas de technische tekening ontvang van de keukenleverancier voor de keuken.
Bij ons heeft de keukenleverancier gevraagd voor wcds op 70 cm hoogte, ik verwacht geen problemen zolang deze uiteindelijk maar op ongeveer deze hoogte aanwezig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76Rv8OLwV9pFMzABW2u9H6Xe0Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5v6bKeSbCxsZi2N0Ew5n6JAp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-02-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
- Keuken leverancier wil de stopcontacten voor de koelkast/vriezer op 50mm vanaf de "vloer".
Heel eerlijk, de monteur die de keuken komt plaatsen gaat dit echt niet nameten.
Zo lang de WCD op een normale / toegankelijke plek zit is het voldoende 10CM voldoet ook gewoon.
WCD naast de koelkast in het kasje er naast is ook prima zal de monteur om het even zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
@Tiuri Hoe hoog worden je plinten? Daar zit misschien ook nog wat marge. Hier hebben we ze ook op 50mm gezet, maar we hebben een gietvloer. Mocht ie iets te laag uitkomen, kun je altijd het dekraam er nog aflaten, die zie je toch niet en waterdicht is zo'n afdekraam toch niet. Je kunt ook die 2-3cm van de keramische vloer nog extra nemen. Dus dan zet je ze op 75mm. Hetzelfde voor de stopcontacten boven de smetplint. Je kunt ze ook op 1175 mm zetten ipv meteen 1250mm aan te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik denk dat je te detaillistisch bezig bent. Die stekker past er ook in als het op 10cm zit. Mocht het niet passen dan passen ze er wel een mouw aan met een stopcontact op een blokje hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
Hier geprobeerd om vanuit een beperkt budget de standaard badkamer/toilet toch naar wens te krijgen.

~5500 euro bij betaald voor

- regendouche ipv standaard douche-set
- glazendouche wand met deur in plaats van standaard muurtje
- soft-close toiletzitting :+
- dubbel stopcontact ipv enkel
- bad eruit, standaard spiegel eruit (daar kreeg ik geld voor terug)
- twee varianten van de vijf standaard vloertegels ook gebruik op de wand, dat is een upgrade van 50x20 naar 60x60
- tegels strokend
- bijpassende kleur hoekprofielen + strip aan de zijkant van de douchehoek

Achteraf koop ik nog een groot formaat spiegel en wasmeubel (160) dat was heel erg duur bij de leverancier en slechts beperkte keus. Het standaard wasbakje heb ik precies in het midden laten hangen van de ruimte waar straks het vervangende wasmeubel moet komen.

Andere tegels waren hier erg duur, de vijf standaard vloertegels verrekenen ze voor 25 euro per vierkante meter, andere tegels gingen al snel richting de 70

Wel eens met wat ze hier boven ook zeggen....je betaald veelal de hoofdprijs/adviesprijs

edit: die standaard wasbak geeft ook niet echt veel vulling, ziet er wel grappig uit op de tekeningen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shmpv1MFzQ9Uez9wgdF8wcvC7h0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rSYZ2htdooUJLOpB0jlvgwib.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 14-02-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
suzanhe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Dit valt me nog wel een soort van mee! En dat is dan incl de kosten bij de bouwer voor het plaatsen etc?
Ja inclusief de kosten voor het plaatsen. Vergeten te melden dat we ook de standaard douche + rail vervangen hebben voor een stortdouche. Voordeel bij ons project is dat het standaard pakket (kranen, wc's en bad) prima is en we dat niet hoeven te vervangen.

Onze gedachte is, bij casco opleveren krijg je niet eens vloerverwarming aangelegd in je badkamer. Dan moet je na oplevering dit allemaal nog laten plaatsen. Dat wordt: a. niet goedkoper en b. meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Heeft er iemand toevallig foto’s welk type kraantjes op de waterleidingen zitten bij een kookeiland? Bij een wandaansluiting is het meestal een hoekstopkraan maar dat werk niet bij een leiding die gewoon recht omhoog uit de vloer steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:02:
Heeft er iemand toevallig foto’s welk type kraantjes op de waterleidingen zitten bij een kookeiland? Bij een wandaansluiting is het meestal een hoekstopkraan maar dat werk niet bij een leiding die gewoon recht omhoog uit de vloer steekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQZOgNuvqU8qrnKS1hK6n3RP4nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3wzSbNStavtyRS6LneX2xp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JOQ_AiaKlp9TyTGbqetThlSif4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iA2xAyutn9Zk38wQBRoY8yg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 21:21
Mag ik vragen of je een waterontharder hebt en hoe oud de foto is, na gebruik, de kranen dus.
Het viel mij op in een aantal huizen al snel veel corrosie op messing en koper leidingen te zien, allen hadden een waterontharder. De buren zonder ontharder hadden deze corrosie niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
SquareOne schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:02:
Zitten de kastjes strak tegen elkaar of is er een loze ruimte tussen?
Ons eiland is volgens mij 100cm diep en wij hebben kastjes van 30 tegenover kastjes van 60. Er zit dus 10cm ruimte tussen beide kastjes.
Er zit uiteraard ook ruimte onder de kastjes als je een plint hebt.

Ik heb een houten lat onder het kastje door gesandwitcht met ander stuk hout. Het hardboard achterkantje van de kast zit dus tussen de houten latten geklemd (met schroeven). Hierop de Upunor gemonteerd. Kan je uiteraard ook de kraan op monteren, bij ons heb ik hem gewoon op tussenbalk van de kastjes gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCT01GUgi1Hdbhe2F-cR9uym16o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlJJeK7rlPiZ0WBdQ3SfxGK9.jpg?f=fotoalbum_large

@remcoVer Betreft het messing; wij hebben een waterontharder en deze foto is na 3 jaar ongeveer. Zover ik kan zien geen aanslag.

En ja, er hangt een Unifi in het gootsteenkastje, voor WIFI in de keuken. :+
Voordeel van nog een loze leiding over hebben onder het eiland.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 14-02-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
remcoVer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Mag ik vragen of je een waterontharder hebt en hoe oud de foto is, na gebruik, de kranen dus.
Het viel mij op in een aantal huizen al snel veel corrosie op messing en koper leidingen te zien, allen hadden een waterontharder. De buren zonder ontharder hadden deze corrosie niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben 10 maanden een waterontharder. Vrijwel direct na oplevering.

Edit: bedoel je deze groene aanslag? Wel bijzonder ald de waterontharder dat veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsoONaEMXP1M0mG9fE27AY8nNeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtUevwQcIT52Kg4qbVSkaojb.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: schijnt gebruikelijk te zijn bij een hele lage (of nihil) dH.

[ Voor 37% gewijzigd door Draakje5 op 14-02-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Wij hadden ook standaard sanitair. Betalen 8300 voor naar mijn inziens vrij matige toevoegingen. Een bad, stenen douchemuur, regendouche en andere (nogsteeds geen 'dure') tegels. Meubel hebben we zelfs bewust achterwegen gelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48a1Zhf27o8voy0z9e_aWKGWWYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tf835TJTInmH7uKNA1GT9TRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Draakje5 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Wij hebben 10 maanden een waterontharder. Vrijwel direct na oplevering.

Edit: bedoel je deze groene aanslag? Wel bijzonder ald de waterontharder dat veroorzaakt.
[Afbeelding]

Edit 2: schijnt gebruikelijk te zijn bij een hele lage (of nihil) dH.
Ja die aanslag. Bij mijn ouders was de hele warmtepomp groen van binnen (Nibe). Toch ben ik wel benieuwd hoe de leidingen aan de binnenkant er uit zien. Het laat ons aardig twijfelen of een waterontharder wel echt goed is ipv wel makkelijk voor schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
remcoVer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Ja die aanslag. Bij mijn ouders was de hele warmtepomp groen van binnen (Nibe). Toch ben ik wel benieuwd hoe de leidingen aan de binnenkant er uit zien. Het laat ons aardig twijfelen of een waterontharder wel echt goed is ipv wel makkelijk voor schoonmaken.
Erzijn sowieso eisen vanuit leveranciers van bijv. Warmtepompen aan dH.

Meeste stellen een minimale eis van 4dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Zitten de kastjes strak tegen elkaar of is er een loze ruimte tussen?
Ons eiland is volgens mij 100cm diep en wij hebben kastjes van 30 tegenover kastjes van 60. Er zit dus 10cm ruimte tussen beide kastjes.
Er zit uiteraard ook ruimte onder de kastjes als je een plint hebt.

Ik heb een houten lat onder het kastje door gesandwitcht met ander stuk hout. Het hardboard achterkantje van de kast zit dus tussen de houten latten geklemd (met schroeven). Hierop de Upunor gemonteerd. Kan je uiteraard ook de kraan op monteren, bij ons heb ik hem gewoon op tussenbalk van de kastjes gemonteerd.

[Afbeelding]

Betreft het messing; wij hebben een waterontharder en deze foto is na 3 jaar ongeveer. Zover ik kan zien geen aanslag.

En ja, er hangt een Unifi in het gootsteenkastje, voor WIFI in de keuken. :+
Voordeel van nog een loze leiding over hebben onder het eiland.
Gaat om een bijkeuken maar de leidingen komen vanuit de vloer ipv vanuit de wand. Heb denk ik max 3cm achter de achterwand dus niet heel veel ruimte maar anders komt het met een gat in de achterkant gewoon in het kastje zelf, ook bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Nu onze sluitingsdatum heel snel nadert wil ik graag ook concreet advies inwinnen over de elektraopties. Met name de buitenelektra worstel ik mee omdat ik er geen verstand van heb. Dit gaat echt specifiek om de buitenelektra aan het huis, elektra voor in de tuin zelf komt allemaal later.

Members only:

Al het advies/input/tips is meer dan welkom! Paar concrete vragen waar ik mee zit:

1) Zijn de twee camera's voldoende en goed gepositioneerd ten opzichte van het kavel? Camera's plaatsen is iets dat helemaal nieuw voor me is.. Exact montagepunt gaat ook nog erg lastig worden door de hemelwaterafvoer, dus daar nog tips?

2) Aan de linkerkant van het huis krijg ik een smalle strook, ik verwacht tussen de 80cm en 100cm breed en ongeveer 8m lang. Is die ene buitenlamp die ik daar nu heb hangen voldoende buitenverlichting of kan ik daar beter 2 buitenlampen voorzien?

3) Mijn idee is dat ik op mijn schutting (met name rechts) nog een lamp en/of camera kan monteren door gewoon stroom/utp-kabel via een gootje langs de schutting omhoog te laten lopen. Esthetisch gezien lijkt me dat prima, maar vraag me af of het wel een goed idee is.

4) Ik heb eerder al advies gevraagd en gekregen over de mantelpijpsparingen en op basis daarvan er nu 6 (!!) ingetekend. Ik heb daadwerkelijk geen idee of dit veel te veel is en of ze allemaal op een logische plek zitten.

5) Ik mag zelf kiezen waar de 10-meter grondkabel met binnen schakelaar geplaatst wordt. Ik vind dit zelf wel een mooie plek voor de schakelaar, maar weet niet of die kabel daar handig ligt aan de rand van het kavel. Misschien juist wel als dit met name voor verlichting gebruikt gaat worden (daarom ook die schakelaar). Ik denk dat ik later nog een grondkabel ga leggen voor linksachterin de tuin een tuinoverkapping of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
SquareOne schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Gaat om een bijkeuken maar de leidingen komen vanuit de vloer ipv vanuit de wand. Heb denk ik max 3cm achter de achterwand dus niet heel veel ruimte maar anders komt het met een gat in de achterkant gewoon in het kastje zelf, ook bed.
Ah oke, omdat in je vorige bericht stond 'eiland", maar dat sloeg enkel op de leiding uit de grond.
Eventueel kan je ook nog het spaanplaatje in dat kastje eruit halen en het op de muur monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
@millerman_sf: Plint wordt 9, korus 84.5, blad 2, smetrand 10 maakt samen 105.5 hoogte.
Wolly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat je te detaillistisch bezig bent. Die stekker past er ook in als het op 10cm zit. Mocht het niet passen dan passen ze er wel een mouw aan met een stopcontact op een blokje hout.
(En @vormulier): Voor de goede orde, dit is de technische tekening van de keukenleverancier. Als die wcd verdwijnt achter de dekvloer + keramisch parket dan heb ik een probleem. Mijn vraag is dus specifiek omdat de keukenleverancier die wcd op slechts 5cm hoogte intekend en bij @Dj-sannieboy dus ook maar op 7cm. Ik vraag me af of dat een reden heeft en dat ding niet hoger geplaatst mag worden (vraag staat al uit bij de keukenleverancier). Zelf zou ik hem liever gewoon op 30cm hoogte plaatsen als het allemaal toch niet uitmaakt, maar ik weet niet of dat gaat met de diepte van de koelkast en de dikte van de stekker + wcd aan de achterkant. Lijkt mij niet zo'n gekke vraag, maar ik heb hier geen verstand van, eerste keer keuken kopen en eerste keer nieuwbouwhuis kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11

[Afbeelding]

Over je smetplint, keukenboer vragen of de hoogte van de smetplint tijdens plaatsen keuken bepaald kan worden? En eventueel de extra plaatsings kosten voor lief nemen.
Dan kan je de WCD zo dicht als je wilt op de smetplint krijgen.

Bij ons hadden we te maken met een vensterbank en inderdaad door het keramische parket kon de smetplint nu niet meer onder de venstebank door. Uiteindelijk het vensterbank deel uit de smetplint laten slijpen door de keuken plaatser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Rouske schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Over je smetplint, keukenboer vragen of de hoogte van de smetplint tijdens plaatsen keuken bepaald kan worden? En eventueel de extra plaatsings kosten voor lief nemen.
Dan kan je de WCD zo dicht als je wilt op de smetplint krijgen.

Bij ons hadden we te maken met een vensterbank en inderdaad door het keramische parket kon de smetplint nu niet meer onder de venstebank door. Uiteindelijk het vensterbank deel uit de smetplint laten slijpen door de keuken plaatser.
Bedankt, dat is wel een goede tip, als ze echt hoog uitkomen (na inmeetdag) dan kan ik dan vast nog wel schakelen met de keukenleverancier om die smetplint iets te vergroten naar bv. 15cm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:10:
@millerman_sf: Plint wordt 9, korus 84.5, blad 2, smetrand 10 maakt samen 105.5 hoogte.

[...]

(En @vormulier): Voor de goede orde, dit is de technische tekening van de keukenleverancier. Als die wcd verdwijnt achter de dekvloer + keramisch parket dan heb ik een probleem. Mijn vraag is dus specifiek omdat de keukenleverancier die wcd op slechts 5cm hoogte intekend en bij @Dj-sannieboy dus ook maar op 7cm. Ik vraag me af of dat een reden heeft en dat ding niet hoger geplaatst mag worden (vraag staat al uit bij de keukenleverancier). Zelf zou ik hem liever gewoon op 30cm hoogte plaatsen als het allemaal toch niet uitmaakt, maar ik weet niet of dat gaat met de diepte van de koelkast en de dikte van de stekker + wcd aan de achterkant. Lijkt mij niet zo'n gekke vraag, maar ik heb hier geen verstand van, eerste keer keuken kopen en eerste keer nieuwbouwhuis kopen..
Bij het op 30 cm hoogte plaatsen in de hoge kasten kan je er via de plint niet meer bij.
Op 10cm hoogte moet echt geen probleem geven, er is altijd nog ruimte achter elke kast, alleen de staanders van elke kast staan tegen de muur als je de bladdiepte op de standaard van 60cm laat.

Hier is het werkblad 65cm diep geworden ivm de vensterbank en de kraan, dus nog meer ruimte achter de kastjes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 14-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Rouske schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Bij het op 30 cm hoogte plaatsen in de hoge kasten kan je er via de plint niet meer bij.
Op 10cm hoogte moet echt geen probleem geven, er is altijd nog ruimte achter elke kast, alleen de staanders van elke kast staan tegen de muur als je de standaard blad diepte van 60cm laat.
Dus die wcd wordt zo laag geplaatst omdat je dan je plint onder je keukenkastje er af kan halen en dan de stekker er uit zou kunnen trekken? Klinkt wel bewerkelijk. Ik had verwacht dat er genoeg overlengte zou zijn op de elektrakabel van je koelkast om de koelkast naar voren te halen, neer te zetten op de grond, en dan de stekker uit de wcd te trekken. Bijvoorbeeld als de koelkast defect is en je hem wilt vervangen. Maar zoals eerder gezegd, ik heb hier geen verstand van. Ik probeer in ieder geval problemen voor te zijn tussen de bouwer enerzijds en de technische tekening van de keukenleverancier anderzijds. Ik heb geen vertrouwen in mijn bouwer/kopersbegeleiding dat die dit gaan nalopen voor mij gegeven het complete gebrek aan communicatie.

Edit: Bij mij is de diepte van keukenkast (Rotpunkt) 575mm, diepte blad voor de lage kast er naast is 600mm.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiuri op 14-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
600mm is de standaard. Als je wat meer ruimte op het werkblad wilt en ruimte beschikbaar hebt, is 700mm wel erg prettig. Dat geeft dan gelijk ook weer extra ruimte achter de kastjes om zaken zoals leidingen weg te moffelen. Neemt niet weg dat een stopcontact vooral ook bereikbaar moet blijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Dus die wcd wordt zo laag geplaatst omdat je dan je plint onder je keukenkastje er af kan halen en dan de stekker er uit zou kunnen trekken? Klinkt wel bewerkelijk. Ik had verwacht dat er genoeg overlengte zou zijn op de elektrakabel van je koelkast om de koelkast naar voren te halen, neer te zetten op de grond, en dan de stekker uit de wcd te trekken. Bijvoorbeeld als de koelkast defect is en je hem wilt vervangen. Maar zoals eerder gezegd, ik heb hier geen verstand van. Ik probeer in ieder geval problemen voor te zijn tussen de bouwer enerzijds en de technische tekening van de keukenleverancier anderzijds. Ik heb geen vertrouwen in mijn bouwer/kopersbegeleiding dat die dit gaan nalopen voor mij gegeven het complete gebrek aan communicatie.

Edit: Bij mij is de diepte van keukenkast (Rotpunkt) 575mm, diepte blad voor de lage kast er naast is 600mm.
Het probleem is dat als je koelkast (of andere apparaat) om wat voor reden dan ook spanningsloos gemaakt moet worden dat alleen kan als je het hele ding er uit haalt, wij hebben in ons huidige huis alle stopcontacten gewoon achter in een kastje (met een lade) zitten, dus lade er uit tillen en je kunt er bij. Enige nadeel is dat je dan een gat achterin je kast moet maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Lupadi schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Het probleem is dat als je koelkast (of andere apparaat) om wat voor reden dan ook spanningsloos gemaakt moet worden dat alleen kan als je het hele ding er uit haalt, wij hebben in ons huidige huis alle stopcontacten gewoon achter in een kastje (met een lade) zitten, dus lade er uit tillen en je kunt er bij. Enige nadeel is dat je dan een gat achterin je kast moet maken :+
Een andere optie is nog om te werken met slimme stopcontacten. Wij hebben de stopcontacten voor het plaatsen van de keuken vervangen door fibaro-wcd's. Dus stroomloos maken is nu gewoon een kwestie van een knop indrukken. Maar om inderdaad het apparaat te vervangen is wat meer moeite omdat dan de stekker er echt uit moet.
En ook gelijk wat inzicht in het verbruik van onze Quooker, oven en vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
We staan hier nu voor de volgende keuze: stalen (standaard) of houten (meerprijs) binnenkozijnen? Wat heeft de voorkeur? Onze huidige woning heeft stalen kozijnen met opdekdeuren. De nieuwe woning krijgt sowieso stompe deuren, houten kozijnen lijkt mij warmer en stijlvoller. Maar is dit ook echt zo?

Ervaringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
1e lijst met opties inmiddels bevestigt aan de aannemer. Deadline is 20-2 voor fase A (ruwbouw).

BK02A Uitbreiding begane grond diepte=2,4 m1 aan achterzijde woning
€ 33.825,00
BK53 Het realiseren van een separate toiletruimte op de 2e verdieping van de woning
€ 6.905,00
B09H Wijzigen van stalen binnendeurkozijn in een houten binnendeurkozijn incl. stompe binnendeur 12x
€ 8.760,00
B09VE Het laten vervallen van het binnendeurkozijn, 4-vaks binnendeur en paneel t.p.v. de entree-woonkamer
€ -275,00
BK13 Het wijzigen van de berging naar een onbenoemde ruimte
€ 13.850,00

L01 Het aanbrengen van een vorstvrije buitenkraan met gevelkom (excl. schrobput).
- 1x t.p.v. voorgevel berging.
€ 680,00
L08 Mantelpijp van meterkast naar buitengevel woning.
- 1x t.p.v. achtergevel woning.
€ 585,00
L25 Het leveren en aanbrengen van een afvoer ø50 mm in de meterkast t.b.v. toekomstige waterontharder
€ 190,00

E15A Een extra buitenlichtpunt excl armatuur op een bestaande schakelaar 2x
€ 580,00

B24 Open vurenhouten trap wijzigen in dichte vurenhouten trap
Betreft trap begane grond-1e verdieping.
€ 990,00

1 optie ontbreekt nog en dat is de mantelbuis onder de berging door van de voor- naar de achtertuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
BlackLabel01 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:25:
We staan hier nu voor de volgende keuze: stalen (standaard) of houten (meerprijs) binnenkozijnen? Wat heeft de voorkeur? Onze huidige woning heeft stalen kozijnen met opdekdeuren. De nieuwe woning krijgt sowieso stompe deuren, houten kozijnen lijkt mij warmer en stijlvoller. Maar is dit ook echt zo?

Wij doen het wel. Oogt veel chiquer en belangrijk ook, verschil in geluid is ook behoorlijk. Zeker met 2 kleine dochters ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Ah oke, omdat in je vorige bericht stond 'eiland", maar dat sloeg enkel op de leiding uit de grond.
Eventueel kan je ook nog het spaanplaatje in dat kastje eruit halen en het op de muur monteren?
Ik heb even naar jullie foto’s zitten kijken. Bij ongeveer elk standaard plaatje van een stopkraan staat er een rozet op de foto. Daarom dacht ik dat die altijd op de muur gemonteerd zitten. Maar… zo te zien zit de rozet meestal los en kun je dat ding ook los van de muur monteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:04:
Nu onze sluitingsdatum heel snel nadert wil ik graag ook concreet advies inwinnen over de elektraopties. Met name de buitenelektra worstel ik mee omdat ik er geen verstand van heb. Dit gaat echt specifiek om de buitenelektra aan het huis, elektra voor in de tuin zelf komt allemaal later.
Persoonlijk zou ik alle buitenlampen achter 1 schakelaar bij de voordeur laten plaatsen.
(en na oplevering direct de schakelaar doorverbinden en elk buitenlicht voorzien van een Philips Hue lamp)
2) Aan de linkerkant van het huis krijg ik een smalle strook, ik verwacht tussen de 80cm en 100cm breed en ongeveer 8m lang. Is die ene buitenlamp die ik daar nu heb hangen voldoende buitenverlichting of kan ik daar beter 2 buitenlampen voorzien?
Dat ligt er aan hoe vaak je daar in het donker wil lopen.
Op de buitenwand ter hoogte van mantelpijpsparing "V" zou ik ook nog een lamp plaatsen, om het pad naar je voordeur goed te verlichten.
4) Ik heb eerder al advies gevraagd en gekregen over de mantelpijpsparingen en op basis daarvan er nu 6 (!!) ingetekend. Ik heb daadwerkelijk geen idee of dit veel te veel is en of ze allemaal op een logische plek zitten.
Als je dat al doen, waarom dan nog onderstaande?
5) Ik mag zelf kiezen waar de 10-meter grondkabel met binnen schakelaar geplaatst wordt. Ik vind dit zelf wel een mooie plek voor de schakelaar, maar weet niet of die kabel daar handig ligt aan de rand van het kavel. Misschien juist wel als dit met name voor verlichting gebruikt gaat worden (daarom ook die schakelaar). Ik denk dat ik later nog een grondkabel ga leggen voor linksachterin de tuin een tuinoverkapping of iets dergelijks.
Je hebt in de tekening een 3-fase kabel getekend, daar zijn niet of nauwelijks schakelaars voor die mooi zijn in de woonkamer. Als het alleen voor verlichting is, dan is 1 fase misschien wel genoeg?

Persoonlijk zou ik de grondlkabel achterwege laten en hem via de mantelpijpsparingen na oplevering (laten) aansleggen. Dan kan hem ook gelijk in de meterkast laten afzekeren met een eigen aardlekautomaat. Mocht er dan een keer bij veel regen de boel te nat worden zit niet gelijk je halve huis zonder stroom.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt voor je input!
FredvZ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Persoonlijk zou ik alle buitenlampen achter 1 schakelaar bij de voordeur laten plaatsen.
(en na oplevering direct de schakelaar doorverbinden en elk buitenlicht voorzien van een Philips Hue lamp)
Wij twijfelen inderdaad over hoe de buitenverlichting geschakeld moet gaan worden. We waren van plan voor de buitenlampen loze leidingen te trekken die in de meterkast uitkomen. Ik snap volgens mij niet helemaal wat je bedoelt met na oplevering de schakelaar doorverbinden?
Dat ligt er aan hoe vaak je daar in het donker wil lopen.
Op de buitenwand ter hoogte van mantelpijpsparing "V" zou ik ook nog een lamp plaatsen, om het pad naar je voordeur goed te verlichten.
Lopen in het steegje naast het huis zal praktisch nooit zijn. Over die extra lamp, dat is wel een goede ja, we dachten aan het "A" lichtpunt genoeg te hebben maar kan geen kwaad er daar ook nog 1 te hebben.
Als je dat al doen, waarom dan nog onderstaande?
Idee is dat er later nog een grondkabel komt voor "dieper" in de tuin. En de sparingen rondom de oprit zijn voor een eventuele laadpaal in de toekomst, o.a. op advies van andere Tweakers hier.
Je hebt in de tekening een 3-fase kabel getekend, daar zijn niet of nauwelijks schakelaars voor die mooi zijn in de woonkamer. Als het alleen voor verlichting is, dan is 1 fase misschien wel genoeg?

Persoonlijk zou ik de grondlkabel achterwege laten en hem via de mantelpijpsparingen na oplevering (laten) aansleggen. Dan kan hem ook gelijk in de meterkast laten afzekeren met een eigen aardlekautomaat. Mocht er dan een keer bij veel regen de boel te nat worden zit niet gelijk je halve huis zonder stroom.
Dit is iets leuks wat de bouwer heeft verzonnen. Er is een "tuin elektra pakket" en daar o.a. zit deze 3-fase kabel met schakelaar bij inbegrepen:
Aansluiting voor grondkabel met 10 meter kabel YMVK-as 4x2 mm2

Het leveren en aansluiten van YMVK-as 4x2,5 mm2 grondkabel op een schakelaar in de woning.
Grondkabel wordt nabij de gevel, ter plaatse van de schakelaar, op rol aangebracht (circa 10m1 overlengte, gerekend vanaf schakelaar).
Deze kabel is geschikt voor verlichting of wandcontactdozen in meerdere groepen.
Grondkabel is noodzakelijk om bijvoorbeeld eventuele tuinverlichting te maken.
De kabel is voorzien van een stalen mantel om graafschade en ongelukken te voorkomen.
Het aantal aders is altijd inclusief de aarddraad
Wij adviseren om bij doorlussen van vast afgemonteerde punten (wandcontactdozen met continue spanning) gebruik te maken.
Ik wil dit pakket voornamelijk afnemen omdat dan de buiten elektra een eigen aardlekautomaat krijgt (tegen meerprijs) en de bouwer dan alle buitenelektra op die aardlekautomaat wilt afmonteren, anders niet. Dus ook de stopcontacten en de 3 standaard lichtpunten (A, G, Z). Dus ik ben het helemaal met je eens.

Over dat die 3-fase kabel geen mooie schakelaar heeft voor binnen, dat is nieuws voor mij. Ik heb me verder nog helemaal niet verdiept in de 3-fase grondkabel, dat komt voor mij pas later weer aan de orde maar zoals gezegd ben ik bijna verplicht dit pakket af te nemen omdat ik graag mijn buiten elektra achter een aparte aardlekautomaat heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:24:
Wij twijfelen inderdaad over hoe de buitenverlichting geschakeld moet gaan worden. We waren van plan voor de buitenlampen loze leidingen te trekken die in de meterkast uitkomen. Ik snap volgens mij niet helemaal wat je bedoelt met na oplevering de schakelaar doorverbinden?
Als je gebruikt maakt van slimme lampen werkt dat het beste door de lampen continue onder spanning te houden. Met een standaard schakelaar dien je dan de bruine en zwarte draad bij de schakelaar met elkaar door te verbinden.
Als de leidingen in de meterkast komen kan je ze natuurlijk ook direct laten verbinden met de aardlekautomaat die verderop in je post noemt. Tenzij je natuurlijk "domme" verlichting neemt, dan kan je in de meterkast een (slimme) (tijd)schakelaar plaatsen.
Lopen in het steegje naast het huis zal praktisch nooit zijn. Over die extra lamp, dat is wel een goede ja, we dachten aan het "A" lichtpunt genoeg te hebben maar kan geen kwaad er daar ook nog 1 te hebben.
Ik kan het zeker aanraden, wij hebben een vergelijkbare loop naar onze voordeur en ik ben erg blij dat die lamp er zit.
Dit is iets leuks wat de bouwer heeft verzonnen. Er is een "tuin elektra pakket" en daar o.a. zit deze 3-fase kabel met schakelaar bij inbegrepen:

[...]
Ik wil dit pakket voornamelijk afnemen omdat dan de buiten elektra een eigen aardlekautomaat krijgt (tegen meerprijs) en de bouwer dan alle buitenelektra op die aardlekautomaat wilt afmonteren, anders niet. Dus ook de stopcontacten en de 3 standaard lichtpunten (A, G, Z). Dus ik ben het helemaal met je eens.

Over dat die 3-fase kabel geen mooie schakelaar heeft voor binnen, dat is nieuws voor mij. Ik heb me verder nog helemaal niet verdiept in de 3-fase grondkabel, dat komt voor mij pas later weer aan de orde maar zoals gezegd ben ik bijna verplicht dit pakket af te nemen omdat ik graag mijn buiten elektra achter een aparte aardlekautomaat heb.
Die aannemers blijven ook boefjes. Dan snap ik je keuze helemaal, al vraag ik me wel af wat de bouwer exact gaat leveren. Het pakket spreekt over een kabel voor meerdere groepen, maar dat kan dan weer niet achter 1 aardlekautomaat. Het kan denk ik geen kwaad om te vragen wat de bouwer gaat leveren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Als ze een 3-fase aardlekautomaat plaatsen dan kan dat zeker wel of een 3-fase aardlekschakelaar + 3-fase automaat (neemt alleen 2x zoveel ruimte in de groepenkast in beslag...).

Maar de tekst is tegen strijdig....
YMVK-as 4x2,5 mm2
-> dus aardscherm met lintze(aarde) + 4 aders (N+3×L)

'Het aantal aders is altijd inclusief de aarddraad'
-> van de 4 aders is dan 1 aarde? Lijkt mij sterk.
Dan houd je nog 2 fasen over, 1 via de schakelaar en de andere als constante spanning of beiden via de schakelaar (verlichting + geschakelde WCD's)?

Lijkt me handig dat de installateur uitlegd wat er precies geplaatst wordt en niet kopersbegeleiding!
Maar krijg dat maar eens voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:26

aex351

I am the one

BlackLabel01 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:25:

Nee, ik denk dat dit een persoonlijke voorkeur is. Je kan bijvoorbeeld ook over een stalenkozijn heen schilderen. Welk voordeel hoop je te behalen door het materiaal te wijzigen naar hout?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Tiuri stopcontacten zo laag bij de grond is omdat de leverancier ze onder de kasten achter de plint wilt. Ik vind dat zelf helemaal onnodig en zou ze liever in een kast ernaast hebben, zodat ik er bij kan.

Achter de apparaten mag vaak niet vanwege de bereikbaarheid.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondmeneer
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-07 15:51
Hi mensen,

Zojuist hebben wij te horen gekregen dat we een optie hebben op een nieuwbouwwoning. Heel erg blij mee, maar ook nog veel vragen. Het is houtskeletbouw, wat ik niet zo spannend vind. De gevel is echter van vurenhout. Zover ik weet is dit niet het meest kwalitatief goede hout, maar wellicht heb ik het mis. Zijn er hier ervaringen met vurenhout voor de gehele gevel? Bevalt het, hoe zit het met onderhoud etc?

De makelaar vertelde dat het ongeveer om de vijf jaar volledig geschilderd moet worden en 25-30 jaar mee gaat voordat de volledige gevel vervangen moet worden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit acceptabel is voor nieuwbouw. Ik moet nog even opvragen hoe het is bewerkt.

Er is wellicht nog eens optie die vrijkomt met wel een stenen gevel, echter heeft die een relatief kleine badkamer, kan er geen bad meer in en een achtertuin op het noordoosten. Lastig inschatten tot wanneer je dan zon hebt, maar als je dan een stuk minder werk en onderhoud hebt aan de gevel...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Kosten: Extreem.

Onze standaard badkamer was eigenlijk al heel compleet, maar met een relatief groot ligbad. Ik wilde een kleiner ligbad uit dezelfde serie. Dat kon. Minderprijs voor vervallen standaard bad: -300 euro, toevoegen kleiner bad: +1200 euro. Tja, voor "meerwerk" rekenen we nu eenmaal adviesprijzen. Let wel, dat specifieke bad kun je voor 300 euro online bestellen.

Ik heb uiteindelijk net zo lang ruzie gemaakt met de badkamerzaak dat er een minderprijs uit kwam. Bad vervangen door een bad van een ander merk (dezelfde maat, maar ander merk, dus andere adviesprijzen). Wastafels, spiegels en kranen gewoon laten vervallen. Daar heb ik zelf een meubel voor aangeschaft en geplaatst.

Tegelwerk is minimaal aangepast, maar dat was via de tegelzetter, niet via de badkamerzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:06
aex351 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 01:53:
[...]

Nee, ik denk dat dit een persoonlijke voorkeur is. Je kan bijvoorbeeld ook over een stalenkozijn heen schilderen. Welk voordeel hoop je te behalen door het materiaal te wijzigen naar hout?
Hout is wellicht makkelijker in de toekomst qua schuren en bijwerken? Dat idee heb ik zelf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Op zich kun je een stalen kozijn ook laten bijwerken zonder dat je nog iets van de schade ziet. Hebben ze bij ons ook gedaan.

Maar de stompe houten kozijnen beneden geven toch een warmere luxere uitstraling dan de stompe stalen kozijnen boven.

O.a. te zien in hang en sluitwerk. Matte verflook tov stalen glans. En zelf makkelijker bij te werken dan staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Nicap

Tsssk....

@suzanhe
Het is blijkbaar erg treffen met de projectontwikkelaar. Hier is de standaard badkamer best OK eigenlijk. Vind persoonlijk een badkamer ook niet echt een belangrijke ruimte. Wel hebben we dingen aangepast, maar het viel me best mee met de meerprijs(had meer verwacht).
Het bad hebben we laten vervallen, want dat gebruiken we toch nooit. Ook de spiegel laten vervallen, die plaatsen we achteraf zelf.
De standaard douchecombinatie hebben we gewijzigd in een regendouche variant welke wat duurder was.
Verder een onderkast voor de dubbele wastafel erbij genomen. De kranen gewijzigd naar een voor ons mooier model. De beide toiletten geupgraded naar een wat strakker model met softclose. extra kosten 1400 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 15-02-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tiuri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:24:

Deze kabel wordt gebruikt als drie schakeldraden met een gedeelde nul gevoed door een enkel fase 16A automaat. De kabel leg je dan door de tuin heen, laat die her en der boven de grond komen en met een lasdoos op die plek kan je dan aftakken naar gelang je nodig hebt.
Bruine draad is meestal de stopcontacten.
Grijs sfeerlicht op een schakelaar.
Zwart daglicht op een bewegingsdetector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Rouske schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:56:
Als ze een 3-fase aardlekautomaat plaatsen dan kan dat zeker wel of een 3-fase aardlekschakelaar + 3-fase automaat (neemt alleen 2x zoveel ruimte in de groepenkast in beslag...).

Maar de tekst is tegen strijdig....
YMVK-as 4x2,5 mm2
-> dus aardscherm met lintze(aarde) + 4 aders (N+3×L)

'Het aantal aders is altijd inclusief de aarddraad'
-> van de 4 aders is dan 1 aarde? Lijkt mij sterk.
Dan houd je nog 2 fasen over, 1 via de schakelaar en de andere als constante spanning of beiden via de schakelaar (verlichting + geschakelde WCD's)?

Lijkt me handig dat de installateur uitlegd wat er precies geplaatst wordt en niet kopersbegeleiding!
Maar krijg dat maar eens voor elkaar...
Bedankt voor deze scherpe analyze, weer wat geleerd. Als ik je goed begrijp denk je dus dat de spanning op 1 van de fases in die kabel schakelbaar is met de schakelaar, en dat de overige fase(s) continue spanning hebben? Dat zou top zijn want dat zou dan wel beter bij onze toepassing passen, we willen graag een groep met continue spanning buiten en een groep die schakelbaar zou zijn met een schakelaar (b.v. voor de sfeerverlichting in de tuin).

Over die aardedraad, het staat wel consistent genoemd in de opties met betrekking tot de YMVK-as kabel... Ik krijg overigens de kopersbegeleiding niet eens te bespreken, laat staan een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
jadjong schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Deze kabel wordt gebruikt als drie schakeldraden met een gedeelde nul gevoed door een enkel fase 16A automaat. De kabel leg je dan door de tuin heen, laat die her en der boven de grond komen en met een lasdoos op die plek kan je dan aftakken naar gelang je nodig hebt.
Bruine draad is meestal de stopcontacten.
Grijs sfeerlicht op een schakelaar.
Zwart daglicht op een bewegingsdetector.
Top, ik denk dat deze reactie in lijn is met de reactie van @Rouske?

Ik ga het nog wel als vraag uitzetten bij de kopersbegeleiding maargoed, we hebben nog maar tot aanstaande donderdag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Blihi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:52:
@Tiuri stopcontacten zo laag bij de grond is omdat de leverancier ze onder de kasten achter de plint wilt. Ik vind dat zelf helemaal onnodig en zou ze liever in een kast ernaast hebben, zodat ik er bij kan.

Achter de apparaten mag vaak niet vanwege de bereikbaarheid.
Ik zal nog een keer proberen te schakelen met de keukenleverancier hierover maar die hebben de afgelopen 2 dagen alweer helemaal geen tijd terwijl ik eerst bijna 2 weken op de technische tekening heb moeten wachten. Vond het nog zo'n goed idee van mijzelf, de keuken in Duitsland kopen en niet bij de gekoppelde projectleverancier :+

Die wcd op 50mm hoogte plaatsen lijkt mij sowieso een no-go, als de wcd 8cm hoog is en er ook nog een vloer gelegd gaat worden zou dat alleen passen als de bouwer die 50mm zou interpreteren als bovenkant dekvloer tot aan de onderkant van de wcd, anders past het sowieso niet.

Laatste vraag hier dan nog over: Bij Rotpunkt is de kast dus 57.5cm diep. Mijn werkblad naast deze hoge kasten is 60cm diep. Er zal dus een speling van maximaal 2.5cm zijn aan de achterkant in deze situatie? Is dat wel genoeg om een stekker achterlangs te begeleiden?Of ligt de achterplaat van zo'n keukenkast wat verzonken in de kast en is de effectieve diepte minder diep, bijvoorbeeld maar 55cm?

Sorry ik snap dat deze laatste vraag wat offtopic is in het nieuwbouwtopic maar dus wel relevant in verband met die technische tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Tiuri een keukenkast kan wel 57,7cm zijn, maar ik neem aan dat er nog een front op komt ;)
De zijwanden van een kast staan dan tegen de muur, maar tussen deze zijwanden zit aan de achterkant altijd nog ruimte.
Wat je zelf dus ook al zegt, de achterplaat ligt verzonken tov de zijwanden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 15-02-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Tiuri ik heb bij de installatie gewoon de stekkers van de apparaten geknipt en er nieuwe aan gemaakt. Stuk eenvoudiger om de kabels langs de kast te krijgen, maar zo hoort het natuurlijk niet.

De keukenbouwer weet wel hoe dat goed moet. Zij geven niet voor niets aan dat ze daar de stekkers willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:10
We hebben op zolder als meerwerk aansluitpunt voor wastafel genomen. Na meer dan een jaar wonen is het tijd om te installeren.

Ik twijfel nog over de plug en schroef omdat het een 70mm GIBO wand is.

Optie 1. Ik heb in huis 8x40 Duopower plug + 5x50 RVS schroeven. Ik kan de plaat gewoon op meer plekken vastmaken (6-8 schroeven).

Optie 2. Ik haal nog 10x50 Duopower pluggen voor schroeven 6-8mm dik. Deze zijn natuurlijk iets dieper en dikkere schroeven is misschien ook wel handig.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Nicap schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:34:
@suzanhe
Het is blijkbaar erg treffen met de projectontwikkelaar. Hier is de standaard badkamer best OK eigenlijk. Vind persoonlijk een badkamer ook niet echt een belangrijke ruimte. Wel hebben we dingen aangepast, maar het viel me best mee met de meerprijs(had meer verwacht).
Het bad hebben we laten vervallen, want dat gebruiken we toch nooit. Ook de spiegel laten vervallen, die plaatsen we achteraf zelf.
De standaard douchecombinatie hebben we gewijzigd in een regendouche variant welke wat duurder was.
Verder een onderkast voor de dubbele wastafel erbij genomen. De kranen gewijzigd naar een voor ons mooier model. De beide toiletten geupgraded naar een wat strakker model met softclose. extra kosten 1400 euro.
Dat is heel erg schappelijk, voor ons was een regendouche al bijna 1000 euro. Gelukkig zien de standaard tegels er wel oke uit, want voor een leuke redelijke tegel aan de wand vroegen ze bijna 12K voor een badkamer van 7m². Dubbele wastafel met kastje was vanaf 4K voor instapmodel. Dat doen we wel zelf. 8)7

Onze bouwer is BAM, die rekent echt raak en volgens mij passen ze ook leuk de prijzen aan per project.

[ Voor 4% gewijzigd door Fox op 16-02-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Fox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Dat is heel erg schappelijk, voor ons was een regendouche al bijna 1000 euro. Gelukkig zien de standaard tegels er wel oke uit, want voor een leuke redelijke tegel aan de wand vroegen ze bijna 12K voor een badkamer van 7m². Dubbele wastafel met kastje was vanaf 4K voor instapmodel. Dat doen we wel zelf. 8)7

Onze bouwer is BAM, die rekent echt raak en volgens mij passen ze ook leuk de prijzen aan per project.
Dat doen er meer. Wat ik 'interessant' vond, was dat het zetten van een muur en het frezen van leidingen kost 900 euro en het ophangen van een kastje 500. Laten we het dan maar niet hebben over een kastje en wasbak 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Ik wil graag 'slimme' buitenverlichting op de muren van mijn huis. Met slim bedoel ik bijvoorbeeld dat (sommige) lampen aan gaan op basis van een lichtsensor - dus als het donker wordt buiten - en sommige lampen reageren op basis van een bewegingsensor. Ik heb niet zoveel zin om handmatig lampen aan/uit te schakelen. Lijkt mij redelijk standaard, maar ik weet nog steeds niet goed hoe ik dit het beste kan implementeren en welke keuzes ik moet maken in de elektralijst.

Optie 1: Via de bouwer buiten wandlichtpunten laten realiseren, bouwer heeft toegezegd deze gezamenlijk op mijn "buiten tuin groep" af te monteren die achter een eigen aardlekautomaat zit (mooi). Op deze manier kan ik binnen bijvoorbeeld 1 lichtschakelaar laten plaatsen waar alle lampen op schakelen. Omdat ik slimme verlichting wil zal deze schakelaar in principe altijd aan staan. Maar als ik handmatig alle verlichting uit wil hebben kan dat met deze schakelaar met 1 druk op de knop.

Optie 2: Via de bouwer loze leidingen laten trekken naar de locaties waar ik de buiten wandlichtpunten wil hebben. Deze LL komen allemaal uit in de meterkast. Ik kan ook een loze leiding laten laten plaatsen binnen op de plek van een lichtschakelaar. Als ik het in de meterkast op de juiste manier aan elkaar knoop dan krijg ik dus effectief hetzelfde denk ik als dat ik dit meteen door de bouwer laat doen?

Zie ik iets over het hoofd en is de ene optie handiger/flexibiler dan de andere? Gaat me nu even niet om de kosten, al zal optie 2 goedkoper zijn.

Verder, bij beide opties weet ik niet goed hoe de sensoren ingepast kunnen worden, bijvoorbeeld op basis van licht/tijd/beweging. Moet ik een soort van domotica-systeem optuigen waarbij externe sensoren een signaal sturen naar een centrale hub die de lampen dan weer aanstuurt? Bijvoorbeeld in het Philips Hue systeem? Hoe hebben anderen dat aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:09
Tiuri schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:20:
Ik wil graag 'slimme' buitenverlichting op de muren van mijn huis. Met slim bedoel ik bijvoorbeeld dat (sommige) lampen aan gaan op basis van een lichtsensor - dus als het donker wordt buiten - en sommige lampen reageren op basis van een bewegingsensor. Ik heb niet zoveel zin om handmatig lampen aan/uit te schakelen. Lijkt mij redelijk standaard, maar ik weet nog steeds niet goed hoe ik dit het beste kan implementeren en welke keuzes ik moet maken in de elektralijst.

Optie 1: Via de bouwer buiten wandlichtpunten laten realiseren, bouwer heeft toegezegd deze gezamenlijk op mijn "buiten tuin groep" af te monteren die achter een eigen aardlekautomaat zit (mooi). Op deze manier kan ik binnen bijvoorbeeld 1 lichtschakelaar laten plaatsen waar alle lampen op schakelen. Omdat ik slimme verlichting wil zal deze schakelaar in principe altijd aan staan. Maar als ik handmatig alle verlichting uit wil hebben kan dat met deze schakelaar met 1 druk op de knop.

Optie 2: Via de bouwer loze leidingen laten trekken naar de locaties waar ik de buiten wandlichtpunten wil hebben. Deze LL komen allemaal uit in de meterkast. Ik kan ook een loze leiding laten laten plaatsen binnen op de plek van een lichtschakelaar. Als ik het in de meterkast op de juiste manier aan elkaar knoop dan krijg ik dus effectief hetzelfde denk ik als dat ik dit meteen door de bouwer laat doen?

Zie ik iets over het hoofd en is de ene optie handiger/flexibiler dan de andere? Gaat me nu even niet om de kosten, al zal optie 2 goedkoper zijn.

Verder, bij beide opties weet ik niet goed hoe de sensoren ingepast kunnen worden, bijvoorbeeld op basis van licht/tijd/beweging. Moet ik een soort van domotica-systeem optuigen waarbij externe sensoren een signaal sturen naar een centrale hub die de lampen dan weer aanstuurt? Bijvoorbeeld in het Philips Hue systeem? Hoe hebben anderen dat aangepakt?
Ik denk dat je het allemaal wat complex maakt eerlijk gezegd. We hebben hier gewoon een buitenlamp met bewegingssensor gekocht bij Karwei oid, die gemonteerd op het lichtpunt. Schakelaar staat nu dus in principe altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:27
@Tiuri kan allebei, als je Philips hue lampen koopt kun je die laten schakelen middels een bewegingsmelder en/of geautomatiseerd als het donker wordt middels zonsondergang-modus tot een bepaald tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

veertje35 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik denk dat je het allemaal wat complex maakt eerlijk gezegd. We hebben hier gewoon een buitenlamp met bewegingssensor gekocht bij Karwei oid, die gemonteerd op het lichtpunt. Schakelaar staat nu dus in principe altijd aan.
Je kunt de schakelaar ook buiten werking stellen door het schakeldraad door te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 22:46
Tiuri schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:20:

Ik heb een Hue-lamp in mijn buitenlamp die automatisch aan gaat als de zon ondergaat en weer uitgaat als de zon opkomt. Geen speciale elektravoorzieningen voor nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
Gewoon een shelly dimmer in je wandcontactdoos plaatsen en je kan alle achterliggende lampen slim bedienen. Zo heb ik al mijn tuinverlichting aan met zonsondergang etc.

Ik heb het wel via homeassistant geregeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 16-02-2025 20:29 ]

Pagina: 1 ... 335 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.