Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:07

Nicap

Tsssk....

Draakje5 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:27:
Gewoon een shelly dimmer in je wandcontactdoos plaatsen en je kan alle achterliggende lampen slim bedienen. Zo heb ik al mijn tuinverlichting aan met zonsondergang etc.

Hoef je ook geen 20 euro per GU10 philips hue uit te geven.
Idd, ik ga ook wat meer focussen op Shelly's in onze nieuwe woning. Als het goed is gaan ze in elk geval 50mm diepe dozen gebruiken is mij verteld, dus dat is al mooi. Heb al rekening gehouden met een plekje naast de thermostaat waar de Shelly wall display X2 komt >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Nicap schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Idd, ik ga ook wat meer focussen op Shelly's in onze nieuwe woning. Als het goed is gaan ze in elk geval 50mm diepe dozen gebruiken is mij verteld, dus dat is al mooi. Heb al rekening gehouden met een plekje naast de thermostaat waar de Shelly wall display X2 komt >:)
Ben er zelf heel tevreden mee, ook omdat je heel veel in de app kunt zelfs zonder home assistant. Bijvoorbeeld infrarood verwarming in badkamer die vanzelf uitgaat na 20 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18
[...]

Persoonlijk het hele huis ingericht op Zigbee, niet zo'n fan van Wifi devices. En dat zelfs met een best sterk Unify netwerk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:33
Bedankt @veertje35 @Blik1984 @MarcoC @Draakje5. Helaas is dit voor mij wel complex omdat ik 0 ervaring heb met domotica. Ik heb nog nooit een slimme lamp gebruikt, binnen of buiten. Waarschijnlijk zijn dit super basale vragen en ik wil hier meer over leren en mij inlezen, maar ik heb daar op dit moment eigenlijk niet de tijd voor omdat ik met die sluitingsdatum zit wat best wel wat keuzestress met zich meebrengt omdat ik het idee heb dat ik nu de juiste keuze moet maken en anders later veel spijt krijg.

Waar ik concreet op vast loop:

A) Verlies ik "flexibiliteit/functionaliteit" door Optie 1 (de bouwer alles achter 1 lichtschakelaar te laten afmonteren) vergeleken met Optie 2 (loze leidingen naar de meterkast en alles zelf afmonteren). Praktisch gezien denk ik dat het al aardig druk gaat worden in de meterkast qua loze leidingen dus dat zou voor Optie 1 pleiten (of kan je rustig 40-50 loze leidingen kwijt?). Optie 1 is natuurlijk ook minder werk en als het goed is monteert de bouwer het allemaal netjes op de aparte tuin aardlekautomaat af. Is er dan nog een situatie waar Optie 2 handiger is?

B) Aannemende dat de lampen continue spanning krijgen als de schakelaar aan staat, dan is het mij niet duidelijk hoe ik de lampen aanstuur met input van lichtsensoren en bewegingssensoren. Is het idee dat deze sensoren tussen schakelaar en lamp zitten en dus fysiek de spanning onderbreken? Dit is toch praktisch onmogelijk als ik voor Optie 1 kies? Met Optie 2 misschien nog wel iets in elkaar te knutselen in de meterkast, not sure.. Of is het idee dat je slimme lampen hebt die altijd spanning hebben en dan op basis van een sensor een signaal krijgen dat de verlichting aan/uit mag? En waar zou zo'n Shelly hier in dit verhaal passen?

Verder lijkt per lamp/armatuur een lichtsensor mij erg onpraktisch (en duur?), doordat er lampen aan alle kanten van het huis gemonteerd gaan worden en de lichtinval dus flink kan verschillen. Voor bepaalde lampen/armaturen wel een eigen bewegingssensor lijkt me daarentegen wel weer iets logischer/praktischer.

TL;DR: Wat is anno 2025 nou in een nieuwbouwhuis het makkelijkste/meest flexibel (dat kan tegenstrijdig zijn, dat begrijp ik) om je buitenverlichting op een slimme manier mee aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Voor een PoE wifi-punt in de tuin zou ik door de gevel willen boren. Nu bestaat onze gevel uit bakstenen, een dikke laag isolatie en daarna de binnenmuur van kalkzandsteen.

De isolatie is in het TO omschreven als "thermische isolatie (warmteweerstand Rc ≥ 4,7 m²K/W)"

Aan de binnenkant zou ik het gat ter hoogte van de plint willen boren, zodat het gat/kabel niet zichtbaar is.

Kan ik er veilig doorheen boren voor een netwerkkabel of moet ik voorzorgsmaatregelen of extra afwerking verzorgen zodat er geen koude brug ontstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

KerstRunner schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Persoonlijk het hele huis ingericht op Zigbee, niet zo'n fan van Wifi devices. En dat zelfs met een best sterk Unify netwerk hier.
Hier is ook het meeste zigbee hoor. Ik ga ook voor de gen 4 variant van shelly met zowel wifi als zigbee. Dan heb ik in elk geval de keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Nicap schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Hier is ook het meeste zigbee hoor. Ik ga ook voor de gen 4 variant van shelly met zowel wifi als zigbee. Dan heb ik in elk geval de keus.
Oh ik wist niet dat die er aan kwamen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jvdmeer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:20:
Voor een PoE wifi-punt in de tuin zou ik door de gevel willen boren. Nu bestaat onze gevel uit bakstenen, een dikke laag isolatie en daarna de binnenmuur van kalkzandsteen.

De isolatie is in het TO omschreven als "thermische isolatie (warmteweerstand Rc ≥ 4,7 m²K/W)"

Aan de binnenkant zou ik het gat ter hoogte van de plint willen boren, zodat het gat/kabel niet zichtbaar is.

Kan ik er veilig doorheen boren voor een netwerkkabel of moet ik voorzorgsmaatregelen of extra afwerking verzorgen zodat er geen koude brug ontstaat?
Er zal altijd een koudebrug ontstaan. Alleen al omdat de kabel van binnen naar buiten gaat.
ik zou het gat van buiten iets schuin omhoog boren naar binnen (binnen is aanhelen makkelijker dan buiten)
naar keuze een buisje gebruiken en de boel afkitten en/of een pufje pur gebruiken om tocht te voorkomen. dat afdichten in een buisje kan eventueel ook met playdoh van een kind (of uit de winkel), dat is makkelijker te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jvdmeer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:20:

Schuin een gat boren (zodat het water naar beneden loopt) met de zelfde dikte als een grijze buis 16mm, 1 a 2 kabels door de grijze buis heen halen (net wat je nodig hebt) deze grijze buis kan je buiten netjes in een bochtje buigen (ook weer voor water)

En dan met een beetje kit om de grijze buis en in de grijze buis en alles is weer in orde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
[...]

Tip: laat bij iedere schakelaar een blauwe draad trekken. Maakt het een stuk makkelijker. Die dimmers kunnen in principe wel zonder, maar dan kun je ook de mini gebruiken die een stuk compacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:06
@Tiuri
Als je gewoon met reguliere aansluitingen voor je lampen werkt dan kan je met Philips Hue en slimme lampen heel makkelijk zaken automatiseren. Dat is redelijk fool proof. Bewegingssensoren etc. zijn ook mogelijk of gewoon simpele automatisering met lampen aan bij zonsondergang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Philips Hue is verre van fool proof. De schoonmaakster zet de schakelaar om en alle slimheid is verdwenen. Om die reden heb ik liever slimme schakelaars (zoals met Shelly) dan slimme lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Om even een korte vraag tussendoor te stellen (antwoord mag hier of in PM). Na het ontvangen van de eerste offertes voor verbouwing + aanbouw toch geschrokken van de prijs (hoe kan het ook anders). Vandaar wil ik nu onderzoeken de aanbouw (een bijgebouw dat via een glazen overkapping in verbinding staat met de woning) prefab ergens te laten maken. Met als doel lagere kosten. Het betreft een bijgebouw van ongeveer 45m2. Als iemand een aanrader heeft voor een kwalitatief mooi prefab product, liefst regio Twente, dan zou ik daar zeer geïnteresseerd in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
millerman_sf schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:05:
Philips Hue is verre van fool proof. De schoonmaakster zet de schakelaar om en alle slimheid is verdwenen. Om die reden heb ik liever slimme schakelaars (zoals met Shelly) dan slimme lampen.
Voor buitenverlichting toch prima? Alleen je moet wel de schakelaars weghalen of mee laten schakelen met zo’n unit achter de schakelaar. Ouderwetse schakelaars met slimme verlichting gaat nooit normaal samen zonder verdere toevoegingen. Geen stroom is dan immers ook geen slimme verlichting.

Voor hetgeen de persoon zoekt kan je prima met Hue uit de voeten en dan nog zo’n blindplaat in plaats van de schakelaar.

[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 17-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
millerman_sf schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:05:
Dan zet je er een Hue schakelaar tussen?
Wij hebben nog 4 fysieke schakelaars, achter elke zit zo'n module.
https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021
Je kan dit trouwens ook met een Shelly doen, stuk goedkoper.

Als er iets fool-proof is, is het wel Hue. Dat is nagenoeg het grootste USP.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 17-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Wij krijgen telkens een geupdate foto van de ingetekende opties. Kunnen we ook een heel klein beetje spieken bij de buren (hier hebben we nog geen contact mee).

Nu valt me ineens een optie/muur op bij de buren die ik nergens als optie tegen zie komen in onze lijsten.

Is het iets wat vaker gebeurt? Dat er achteraf met verschillende huizen op maat gemaakte opties zijn bedacht waarvan andere kopers denken had ik dat maar geweten?

[ Voor 77% gewijzigd door KerstRunner op 17-02-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Oké ik kon het niet laten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8rpQHWCzQo6GTi2xRHLG6nB4Gg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hftMjiXKv2LjBvGM5SFxtWb4.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
@SL65 @millerman_sf @Source90 bedankt voor de discussie en inzichten. Dit is nu precies waarom ik mij zorgen maak over of ik wel de juiste keuze maak hier :+

Super van die Philips Hue schakelaars, ik wist niet van het bestaan af. Zijn die toegankelijker dan een Shelly omdat deze geen derde nuldraad nodig hebben zoals de Shelly dat wel heeft? Lijkt op het installatiefilmpje in ieder geval maar 2 draden te gebruiken.

En als ik voor deze Philips Hue oplossing ga, dan worden de lampen verbonden via het Zigbee protocol. Dat vormt geen/minder probleem dan Wifi signaal door nieuwbouwmuren heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:28:
[Afbeelding]

Wij krijgen telkens een geupdate foto van de ingetekende opties. Kunnen we ook een heel klein beetje spieken bij de buren (hier hebben we nog geen contact mee).

Nu valt me ineens een optie/muur op die ik nergens als optie tegen zie komen in onze lijsten.

Is het iets wat vaker gebeurt? Dat er achteraf met verschillende huizen op maat gemaakte opties zijn bedacht waarvan andere kopers denken had ik dat maar geweten?
Wij zitten in een groepsapp sinds kort met andere kopers en daar komt ook opeens naar voren dat bij sommige kopers de bouwer bijvoorbeeld wel extra dragende muren op zolder wil plaatsen en een vliering wil realiseren. Dit was ook een van onze eerste vragen aan de kopers begeleiding en toen was het antwoord nee dat doen we niet.

Bij ons daarentegen gaan ze een inbouwkast op de overloop maken die ook geen standaardoptie is. Dat is overigens zo ongeveer het enige wat ze buiten de standaard optielijsten aan ons aan wilden bieden, dus misschien ook niet al te hoge verwachtingen hebben dat opeens alles kan.

TL;DR: goed dat je dit hebt gezien en zeker navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:53
Beste mensen,

Wij hebben in oktober een prachtige nieuwbouw tweekapper gekocht. Vorige week donderdag ontvingen we eindelijk de hoerabrief waarin aangegeven stond dat we naar de notaris kunnen, en dat de grond vanaf 1 april rentedragend is.
Kort daarna ontvingen we een bericht van de notaris dat we een afspraak mochten maken, en dat dat op een termijn van 2 weken kan.

Vandaag dus gebeld, en we kunnen op zijn vroegst pas op 3 april(!) terecht. Hierdoor gaan wij dus mogelijk volledig buiten onze invloed om grondrente betalen. Ik heb hier wel meteen een klacht bij de notaris over ingediend, en ik ben van plan dit ook bij BPD te doen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Wij zitten in een groepsapp sinds kort met andere kopers en daar komt ook opeens naar voren dat bij sommige kopers de bouwer bijvoorbeeld wel extra dragende muren op zolder wil plaatsen en een vliering wil realiseren. Dit was ook een van onze eerste vragen aan de kopers begeleiding en toen was het antwoord nee dat doen we niet.

Bij ons daarentegen gaan ze een inbouwkast op de overloop maken die ook geen standaardoptie is. Dat is overigens zo ongeveer het enige wat ze buiten de standaard optielijsten aan ons aan wilden bieden, dus misschien ook niet al te hoge verwachtingen hebben dat opeens alles kan.

TL;DR: goed dat je dit hebt gezien en zeker navragen.
Dank voor het inzicht!

De sluitingsdatum is deze vrijdag dus dit schiet me ook allemaal een beetje laat binnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Extreme smell schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:00:
Beste mensen,

Wij hebben in oktober een prachtige nieuwbouw tweekapper gekocht. Vorige week donderdag ontvingen we eindelijk de hoerabrief waarin aangegeven stond dat we naar de notaris kunnen, en dat de grond vanaf 1 april rentedragend is.
Kort daarna ontvingen we een bericht van de notaris dat we een afspraak mochten maken, en dat dat op een termijn van 2 weken kan.

Vandaag dus gebeld, en we kunnen op zijn vroegst pas op 3 april(!) terecht. Hierdoor gaan wij dus mogelijk volledig buiten onze invloed om grondrente betalen. Ik heb hier wel meteen een klacht bij de notaris over ingediend, en ik ben van plan dit ook bij BPD te doen.

Het gaat dus om 2 dagen, dat zal het bedrag niet zijn toch? Niet op alle slakken zout leggen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner

Nu valt me ineens een optie/muur op die ik nergens als optie tegen zie komen in onze lijsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBS0pLkVX_cW3q3i_cPrpEGBtH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9zkOc4F4OgL1WLHinwaWxRZQ.png?f=user_large

Optimistisch gezien, wel lekker snel antwoord. Maar eigenlijk ook weer niet echt antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Q970l3HQLCrPDU714V7CaXgFM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3yJRvBA4DbX0BzZQb5ASisVg.png?f=user_large

Tegen mijn natuur in maar dan maar iets brutaler.

[ Voor 12% gewijzigd door KerstRunner op 17-02-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Tiuri schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
@SL65 @millerman_sf @Source90 bedankt voor de discussie en inzichten. Dit is nu precies waarom ik mij zorgen maak over of ik wel de juiste keuze maak hier :+

Super van die Philips Hue schakelaars, ik wist niet van het bestaan af. Zijn die toegankelijker dan een Shelly omdat deze geen derde nuldraad nodig hebben zoals de Shelly dat wel heeft? Lijkt op het installatiefilmpje in ieder geval maar 2 draden te gebruiken.

En als ik voor deze Philips Hue oplossing ga, dan worden de lampen verbonden via het Zigbee protocol. Dat vormt geen/minder probleem dan Wifi signaal door nieuwbouwmuren heen?
Het Zigbee protocol (Hue met Ikea lampen) werkt voor mij erg goed met buitenmuren, maar dat zal mogelijk per huis verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL65
@KerstRunner
Bijzondere bouwer. Op zich fijn dat er meer mogelijk is maar nu moet je alles gaan navragen om te kijken of ze er zin in hebben.

Mijn idee bij nieuwbouw was altijd dat er een lijst was met opties en daarmee was het klaar. Alles wat niet wordt aangeboden is niet beschikbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door SL65 op 17-02-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Novari131 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Het gaat dus om 2 dagen, dat zal het bedrag niet zijn toch? Niet op alle slakken zout leggen wellicht?
Bij ons werkt het zo als we niet voor datum X passeren, dat we dan met terugwerkende kracht over een langere periode rente moeten betalen, volgens mij zelfs vanaf de datum tekenen KAO. Dat kan dus wel aantikken.

EDIT: Ik denk dat ik me dit verkeerd heb herinnerd, IANAL:
Zolang de Levering van het Verkochte niet heeft plaats gevonden, heeft de Koper recht op uit-
stel van betaling van het bedrag van de grondkosten (III A.) en de voorbereidende kosten en werkzaamheden (III B.) waar tegenover de Koper verplicht is aan de Verkoper rente te vergoe- den. Deze rente wordt berekend naar een percentage van zes procent (6 %) per jaar over de grondkosten (III A.) (exclusief belastingen) en voorbereidende kosten en werkzaamheden (III B.) (exclusief belastingen) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenko- men, of – indien dat later is – vanaf de datum als genoemd in lid 2 van dit artikel, tot aan de da- tum van de Levering. De rente, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij de Levering te worden voldaan.
Waarbij in lid 2 staat:
vanaf twee (2) kalen- dermaanden na de datum van het vervuld zijn van de opschortende voorwaarden als be- doeld in artikel 10 (lees: twee maanden na datum hoerabrief)
Dus voor ons 2 maanden na de hoerabrief.

[ Voor 55% gewijzigd door Tiuri op 17-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
SL65 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Het Zigbee protocol (Hue met Ikea lampen) werkt voor mij erg goed met buitenmuren, maar dat zal mogelijk per huis verschillen.
Bedankt! Als andere Tweakers dit kunnen bevestigen zou dat fijn zijn. Een Google search levert mij niet direct veel informatie op, behalve dat Zigbee een mesh-netwerk creeërt wat wel zou moeten helpen, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Nu valt me ineens een optie/muur op bij de buren die ik nergens als optie tegen zie komen in onze lijsten.

Ik krijg dan geen foto, maar heb al een paar keer een bericht gehad van de kopersbegeleiding over opties van andere kopers met dezelfde woning.
Dat is wel fijn. Tuurlijk heb je je eigen wensen,maar soms bedenkt iemand gewoon iets heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
De gekoppelde keuken/badkamerleverancier bij ons project is Huysinc. Voor de keuken kreeg je een keukencheque, stond ook duidelijk in de koopstukken vermeld. Echter, de keuken bij Huysinc voldeed niet aan onze verwachtingen qua prijs/kwaliteit. Toen ik de verkoper duidelijk maakte dat wij de keuken niet bij hem af gingen nemen kwam hij opeens met het verhaal op de proppen dat wij de bouwer dan ook extra dossierkosten moeten betalen en ook meer moeten betalen voor het verleggen van leidingen en extra groepen dan de 1700 euro die hij daarvoor had geoffreerd.

Ik vind dit een heel vreemd verhaal. De keukenverkoper geeft "korting" op arbeidskosten van een derde partij, i.e., de bouwer? En voor de duidelijkheid, dit is vanuit bouwer/projectontwikkelaar nooit aan ons gecommuniceerd, alleen de keukencheque. Zo'n keukencheque is natuurlijk al verkapte koppelverkoop, maar dit verhaal neigt naar keiharde koppelverkoop. Kan/mag dit zomaar?

P.S. Ik heb nog geen kostenplaatje ontvangen van de bouwer voor onze keuken dus weet niet wat ze extra gaan rekenen aan meerwerk bovenop de 1700 euro. Ergens nog de stille hoop dat die verkoper dit gewoon ter plekke verzon omdat hij zijn commissie zag verdampen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:47:
De gekoppelde keuken/badkamerleverancier bij ons project is Huysinc. Voor de keuken kreeg je een keukencheque, stond ook duidelijk in de koopstukken vermeld. Echter, de keuken bij Huysinc voldeed niet aan onze verwachtingen qua prijs/kwaliteit. Toen ik de verkoper duidelijk maakte dat wij de keuken niet bij hem af gingen nemen kwam hij opeens met het verhaal op de proppen dat wij de bouwer dan ook extra dossierkosten moeten betalen en ook meer moeten betalen voor het verleggen van leidingen en extra groepen dan de 1700 euro die hij daarvoor had geoffreerd.

Ik vind dit een heel vreemd verhaal. De keukenverkoper geeft "korting" op arbeidskosten van een derde partij, i.e., de bouwer? En voor de duidelijkheid, dit is vanuit bouwer/projectontwikkelaar nooit aan ons gecommuniceerd, alleen de keukencheque. Zo'n keukencheque is natuurlijk al verkapte koppelverkoop, maar dit verhaal neigt naar keiharde koppelverkoop. Kan/mag dit zomaar?

P.S. Ik heb nog geen kostenplaatje ontvangen van de bouwer voor onze keuken dus weet niet wat ze extra gaan rekenen aan meerwerk bovenop de 1700 euro. Ergens nog de stille hoop dat die verkoper dit gewoon ter plekke verzon omdat hij zijn commissie zag verdampen :+
Staat er in de meerwerklijst niet ''Keukeninstallatie aanpassen volgens installatietekening derden (coördinatiekosten)'' en '' Aanpassen vloerverwarming i.v.m. wijzigen contour keuken t.o.v. standaard'' etc? Deze brengen ze alleen in rekening bij aanschaf van een keuken bij derde.

Daarnaast staan bij ons in principe alle aanpassingen in de keuken vast in de meerwerklijst (conform stichting Woningborg) zoals ''Verplaatsen standaard koud-/warmwateraansluiting en afvoer spoelgedeelte, tot 1 meter'' en ''Opwaarderen 2 fase perilex naar 3 fase perilex aansluiting boven 7,3 kW tot 11kW''. Deze zouden dus identiek moeten zijn bij de gekoppelde leverancier als bij een derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Staat er in de meerwerklijst niet ''Keukeninstallatie aanpassen volgens installatietekening derden (coördinatiekosten)'' en '' Aanpassen vloerverwarming i.v.m. wijzigen contour keuken t.o.v. standaard'' etc? Deze brengen ze alleen in rekening bij aanschaf van een keuken bij derde.

Daarnaast staan bij ons in principe alle aanpassingen in de keuken vast in de meerwerklijst (conform stichting Woningborg) zoals ''Verplaatsen standaard koud-/warmwateraansluiting en afvoer spoelgedeelte, tot 1 meter'' en ''Opwaarderen 2 fase perilex naar 3 fase perilex aansluiting boven 7,3 kW tot 11kW''. Deze zouden dus identiek moeten zijn bij de gekoppelde leverancier als bij een derde.
Dit staat letterlijk allemaal niet in de meerwerklijst. In de elektralijst is niets specifieks opgenomen voor de keuken. Over verleggen leidingen dus ook niets. Over vloerverwarming laten vervallen ook niets. Jij zegt dus dat vanuit Woningborg dit wel expliciet gecommuniceerd had moeten worden? Dit gaan een paar leuke laatste dagen worden met de bouwer zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:54

Bij ons stond het in de handleiding koperskeuzetraject:
Hiervoor wordt éénmalig een bedrag van € 350,00 incl. BTW in rekening gebracht ten behoeve van het teken- en
coördinatiewerk.
Daarnaast zijn de kosten voor het verplaatsen van water en elektra binnen de keukenruimte bij het niet kiezen van de projectleverancier voor eigen rekening en anders mag je alles vrij verplaatsen zonder extra kosten. Of je krijgt de 0-rekening. Dat is nog buiten eventuele extra groepen of een zwaardere aansluiting voor je kookplaat.

Dat was in ieder geval bij ons zo toen we Huysinc als projectleverancier hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
De handleiding koperskeuzetraject zegt mij niets.

Alleen de brief van de bouwer bevat iets van informatie over de keuken:
Informatie over je keuken
De keuken is een belangrijk item en soms zelfs een sfeerbepalend onderdeel in een woning. De keuken kies je dan ook veelal niet vanaf een optielijst of uit een standaard boekje. In de koopsom van jouw woning is een waardecheque inbegrepen die te verzilveren is bij Huysinc in Waardenburg. Je kunt hier een complete keuken incl. apparatuur, montage etc. kiezen, die volledig op jouw wensen en voorkeur is aangepast. De waardecheque wordt direct met de offerte van de keuken verrekend. De adviseurs in de showroom zijn volledig op de hoogte van de indelingsmogelijkheden in jouw woning.
En dit is wat meer ambigue:
Bij wijziging(en) in sanitair en/of keukenopstelling, worden eventuele bouwkundige aanpassingen en wijzigingen van aansluitpunten voor bijv. elektra, water, riolering e.d. direct in de offerte verwerkt. De offerte ontvang je rechtstreeks van Huysinc uit Waardenburg;
Ook nog iets over de keuken in de Aanneem Overeenkomst:
Al het schriftelijk tussen de Verkrijger(=ik) en de Onderaannemer(=Huysinc) overeengekomen meerwerk ter zake van de inrichting van de keuken geldt als zijnde overeengekomen tussen de Verkrijger(=ik) en de Ondernemer(=bouwer).
Het totaalbedrag aan meerwerk ter zake van de keuken wordt gefactureerd door de Onderaannemer(=Huysinc) aan wie de Verkrijger(=ik) bevrijdend dient te betalen, één en ander conform artikel 4 lid 8 van deze akte.
Misschien dat ze zich indekken met het dikgedrukte zinnetje?

@KerstRunner ik kan niet zo snel dit in de voorwaarden van Woningborg vinden, kan je misschien iets concreter vertellen waar ik naar moet zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
Extreme smell schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:00:
Beste mensen,

Zou mij niet teveel zorgen maken. Zelf geen ervaring mee, maar denk dat als je het zo voorlegt aan de kopersbegeleiding/BPD dat je hier niets voor hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:44
Misschien ietwat offtopic, maar het doel dan weer niet.
Ik heb het initatief genomen om de kopers samen te brengen. Naast een groepsapp wil ik dus een eenvoudig discussieforum/chatoptie online hebben waar ook documenten gedeeld kunnen worden (en bijv gezamenlijk in een excel gewerkt kan worden).

Wat zou hier het handigste in zijn? Zijn er online aanbieders voor dit soort doeleinden (en zijn die kosteloos?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Sincere1983 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:51:
Misschien ietwat offtopic, maar het doel dan weer niet.
Ik heb het initatief genomen om de kopers samen te brengen. Naast een groepsapp wil ik dus een eenvoudig discussieforum/chatoptie online hebben waar ook documenten gedeeld kunnen worden (en bijv gezamenlijk in een excel gewerkt kan worden).

Wat zou hier het handigste in zijn? Zijn er online aanbieders voor dit soort doeleinden (en zijn die kosteloos?)?
Google Groups / Docs / Sheets / Drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik heb toentertijd inderdaad ook een Google Drive aangemaakt met daarop alle (drone) filmpjes en excel sheets met informatie/in te vullen vragenlijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:44
Ok, top. Ga ik daar mijn weg even zoeken of dat gaat werken.
De animo is al vrij groot in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
KerstRunner schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:12:
[...]

[Afbeelding]

Optimistisch gezien, wel lekker snel antwoord. Maar eigenlijk ook weer niet echt antwoord.

[Afbeelding]

Tegen mijn natuur in maar dan maar iets brutaler.
Hier hetzelfde bij onze bouwer in 2021. Werd nul komma nul gecommuniceerd wat andere bewoners deden. Zelfs het creëren/delen van informatie over een buurtgroep (zoals de google Drive hierboven) werd pas ná de optielijsten aan meegewerkt (wil bijna zeggen moedwillig getraineerd) onder de noemer dat elke woning eigen optiekeuze moest maken 8)7.
Op dronebeelden moest je er maar achter komen wie een uitbouw had genomen en/of je ingebouwd werd in geval van een rijtjeswoning. Tijdens de laatste burendag werd wel duidelijk dat een ingebouwde woning (zowel links als rechts 2,4m uitbouw) daar toch wel ietwat geïrriteerd over is.
Ik snap dit soort geheimhouding ook totaal niet vanuit de bouwer. Als je deelt welke uitbouw lengtes er gekozen zijn door de buren, kan je flink cashen als bouwer om alsnog een uitbouw bij de toekomstige bewoner eruit te krijgen :?

Wij wilde de hal vergroten (zodat je je kont kan keren), was niet mogelijk. Onze directe buren (met identieke woningtype) heeft deze optie wel kunnen afnemen. Idem voor het geheel omdraaien van keuken/woonkamer, was niet mogelijk. Twee buren verder hebben dit wel gekregen.
Pure willekeur en volgens mij net hoe de kopersbegeleiding uit bed is gestapt die dag.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 17-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:39
Wij laten in onze woning een rechte planken vloer plaatsen (hout). Wat is tegenwoordig nog een vaak gebruikte plint? MDF, 15x120mm of 18x120mm of lager..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
BaBoK schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:33:
Wij laten in onze woning een rechte planken vloer plaatsen (hout). Wat is tegenwoordig nog een vaak gebruikte plint? MDF, 15x120mm of 18x120mm of lager..?
Het is smaak gevoelig, wij krijgen ook hout (visgraat) en gaan voor 120mm, hebben dat in ons huidige huis (pvc visgraat) ook en vinden het heel mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:39
Lupadi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Het is smaak gevoelig, wij krijgen ook hout (visgraat) en gaan voor 120mm, hebben dat in ons huidige huis (pvc visgraat) ook en vinden het heel mooi
Klopt inderdaad en voor welke dikte kies je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dit is vrij "normaal" als er een keuken leverancier bij een project is betrokken. Of je hebt niet alles gelezen of ze hebben dan niet alle documenten verstrekt. Bij ons project is het exact hetzelfde.
Zolang je binnen de zones blijft van de basistekening kun je kosteloos verschuiven. Tenzij je bij een derde partij aanklopt. Dan mag je alle wijzigingen betalen. Evenals 350 kosten voor de keuken leverancier van het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:19:
Ik snap dit soort geheimhouding ook totaal niet vanuit de bouwer. Als je deelt welke uitbouw lengtes er gekozen zijn door de buren, kan je flink cashen als bouwer om alsnog een uitbouw bij de toekomstige bewoner eruit te krijgen :?

Wij wilde de hal vergroten (zodat je je kont kan keren), was niet mogelijk. Onze directe buren (met identieke woningtype) heeft deze optie wel kunnen afnemen. Idem voor het geheel omdraaien van keuken/woonkamer, was niet mogelijk. Twee buren verder hebben dit wel gekregen.
Pure willekeur en volgens mij net hoe de kopersbegeleiding uit bed is gestapt die dag.
Aan de ene kant kan je er inderdaad geld mee opstrijken in de vorm van veel meerwerk, aan de andere kant levert die transparantie en communicatie tussen kopers onderling ook een hoop gezeur. Doe je voor een AARDIGE koper vier extra scheppen met de graafmachine zodat er later een trampoline makkelijk geplaats kan worden dan deelt deze klant dit online met nog 60 andere en voor je het weet verwacht de hele wijk gratis een kuil in de tuin omdat ze een vijver willen plaatsen.
Als klant kan dit soort transparantie ook tegen je gaan werken omdat niemand meer buiten de regeltjes durft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
jadjong schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Aan de ene kant kan je er inderdaad geld mee opstrijken in de vorm van veel meerwerk, aan de andere kant levert die transparantie en communicatie tussen kopers onderling ook een hoop gezeur. Doe je voor een AARDIGE koper vier extra scheppen met de graafmachine zodat er later een trampoline makkelijk geplaats kan worden dan deelt deze klant dit online met nog 60 andere en voor je het weet verwacht de hele wijk gratis een kuil in de tuin omdat ze een vijver willen plaatsen.
Als klant kan dit soort transparantie ook tegen je gaan werken omdat niemand meer buiten de regeltjes durft te werken.
Doelde ik met name op de uitbouw/ruwbouwopties (waardoor nu iemand tussen 2 muren van 2,4m zit) en niet op een gat voor een trampoline (en ook niet over gratis). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nicap schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Dit is vrij "normaal" als er een keuken leverancier bij een project is betrokken. Of je hebt niet alles gelezen of ze hebben dan niet alle documenten verstrekt. Bij ons project is het exact hetzelfde.
Zolang je binnen de zones blijft van de basistekening kun je kosteloos verschuiven. Tenzij je bij een derde partij aanklopt. Dan mag je alle wijzigingen betalen. Evenals 350 kosten voor de keuken leverancier van het project.
Maar dat is dan wel als er standaard een keuken geleverd wordt?

Bij ons is er ook een keukenleverancier bij het project betrokken, maar er is geen standaard keuken zoals bijvoorbeeld wel een badkamer en toilet standaard is.

Wel is er een standaard keukenindeling bedacht en zijn er dan ook standaard zaken als aan- en afvoer, wat stopcontacten en een perilex aansluiting aanwezig.

Desalniettemin komen er nog wel kosten bij voor het wijzigen van deze zaken als je kiest voor een andere keuken indeling, ongeacht of je de keuken afneemt bij de aangesloten keukenleverancier of elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dj-sannieboy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Bij ons is er ook een keukenleverancier bij het project betrokken, maar er is geen standaard keuken zoals bijvoorbeeld wel een badkamer en toilet standaard is.

Wel is er een standaard keukenindeling bedacht en zijn er dan ook standaard zaken als aan- en afvoer, wat stopcontacten en een perilex aansluiting aanwezig.

Desalniettemin komen er nog wel kosten bij voor het wijzigen van deze zaken als je kiest voor een andere keuken indeling, ongeacht of je de keuken afneemt bij de aangesloten keukenleverancier of elders.
Nee. Er wordt geen standaard keuken geleverd. Er is alleen een keuken ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Nicap schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Zoals ik al schreef, er is hier niets over gecommuniceerd. Dat vind ik onbehoorlijk.

Voor wijzigingen betalen vind ik prima, maar dan wel gelijke monniken, gelijke kappen. Niet achteraf nieuwe spelregels bedenken als ik geen keuken wil kopen bij de gekoppelde keukenleverancier. Zelfs zo'n 350 euro coordinatie-fee kan ik me nog in vinden, al vind ik die persoonlijk net zo goed belachelijk, maar dat communiceer je van te voren, niet na afloop.

Waarom zouden wij dit als consumenten normaal moeten vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Dj-sannieboy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Hier ook geen standaard keuken. Wel een standaardkeukenindeling op de plattegrond met wat aansluitingen. En nergens een lijst met wat meerwerk van keukenaansluitingen + verplaatsen leidingwerk moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Hier ook geen standaard keuken. Wel een standaardkeukenindeling op de plattegrond met wat aansluitingen. En nergens een lijst met wat meerwerk van keukenaansluitingen + verplaatsen leidingwerk moet kosten.
Bij ons staat er in de optielijst een aparte lijst voor de keuken installatie.

Op basis van het installatieplan van onze keukenleverancier kwam er zo’n 2k aan opties uit, o.a. aanpassingen vloerverwarming vanwege kookeiland, verplaatsen spoelgedeelte, extra koudwateraansluiting, wcd’s op eigen groep en upgrade van de perilex naar max 11kW.

Op een totaal van 78k aan meerwerk valt het mee.
Nicap schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Nee. Er wordt geen standaard keuken geleverd. Er is alleen een keuken ingetekend.
Netjes dat ze “gratis” zaken kunnen aanpassen zolang je in de zone blijft, dat is bij ons dus niet het geval.

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-02-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Source90 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Dus je moet er nog een extra product tussen zetten om het fool proof te maken? Dan is het nut van de slimme lamp toch juist weg en heb je alsnog een slimme schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgVulpes
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:02
Ik zie regelmatig het advies voorbij komen om voor screens een loze leiding van het kozijn naar de meterkast te laten voorzien i.v.m. domotica-aansturing. In ons nieuwbouwproject is zo'n loze leiding een optie (in de dag geplaatst), maar ik vraag me af hoe dit uitpakt met de kabellengte. Voor zover ik begrijp zijn screens uitgevoerd met een vaste kabel die (meestal?) niet langer dan 10 meter is. Ik zie niet helemaal voor me hoe dit uitpakt bij plaatsing van een screen in de dag van het kozijn, waarbij er geen ruimte achter de bak van het screen lijkt te zijn om de kabel te verlengen. Hoe zou ik dit kunnen oplossen voor screens waarbij die 10 meter niet voldoende is, zonder iets op de gevel (in het zicht) te moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
BaBoK schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:33:
Hier 12x90 voorgegronde MDF plinten toegepast bij recht gelegd keramisch parket en ook op de andere verdiepingen met recht gelegd PVC.
Dikte van 12 genomen, zodat de plint niet uitsteekt bij de (stalen) deurkozijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 18-02-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
AgVulpes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:16:
Ik zie regelmatig het advies voorbij komen om voor screens een loze leiding van het kozijn naar de meterkast te laten voorzien i.v.m. domotica-aansturing. In ons nieuwbouwproject is zo'n loze leiding een optie (in de dag geplaatst), maar ik vraag me af hoe dit uitpakt met de kabellengte. Voor zover ik begrijp zijn screens uitgevoerd met een vaste kabel die (meestal?) niet langer dan 10 meter is. Ik zie niet helemaal voor me hoe dit uitpakt bij plaatsing van een screen in de dag van het kozijn, waarbij er geen ruimte achter de bak van het screen lijkt te zijn om de kabel te verlengen. Hoe zou ik dit kunnen oplossen voor screens waarbij die 10 meter niet voldoende is, zonder iets op de gevel (in het zicht) te moeten maken?
Niet de kabel van het screen gebruiken? 'Bak van het screen' openschroeven en kabel demonteren. Eigen kabel door loze leiding trekken (met draadloze afstandsbediening 3-aderig of naar vaste schakelaar 4-aderig) en aansluiten in de 'Bak van het screen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Source90 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Is dit nou een product die de schakelaar (en dus whatever lamp erachter) slim maakt / schakelbaar in de hue app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
N1ckk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Is dit nou een product die de schakelaar (en dus whatever lamp erachter) slim maakt / schakelbaar in de hue app?
Nee. Zorgt ervoor dat je een fysieke schakelaar kunt gebruiken om je Hue lampen te bedienen en je Hue lampen altijd voorzien zijn van spanning.

Bij een reguliere schakelaar haal je de spanning van de lamp af bij uitschakelen waardoor je ze daarna ook niet meer met de app of andere sensors kunt bedienen.

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 18-02-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ah, snap 'm. Wat ik bedoel is meer zoiets volgens mij: https://www.ecobright.nl/...JcGRltl9YSh0aAgmgEALw_wcB

Ik wil dit graag "achter" mijn bestaande schakelaars inbouwen, iemand tips? (dimmen hoeft niet eens altijd)

[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 18-02-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
N1ckk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:58:
Ah, snap 'm. Wat ik bedoel is meer zoiets volgens mij: https://www.ecobright.nl/...JcGRltl9YSh0aAgmgEALw_wcB

Ik wil dit graag "achter" mijn bestaande schakelaars inbouwen, iemand tips? (dimmen hoeft niet eens altijd)
Kijk eens naar Shelly's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Past dat gewoon in de blauwe doos erbij? Zijn die tegenwoordig al homekit enabled (out of the box)? Indien nee, bestaan er zulke wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:41
Source90 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Zitten de kastjes strak tegen elkaar of is er een loze ruimte tussen?
Ons eiland is volgens mij 100cm diep en wij hebben kastjes van 30 tegenover kastjes van 60. Er zit dus 10cm ruimte tussen beide kastjes.
Er zit uiteraard ook ruimte onder de kastjes als je een plint hebt.

Ik heb een houten lat onder het kastje door gesandwitcht met ander stuk hout. Het hardboard achterkantje van de kast zit dus tussen de houten latten geklemd (met schroeven). Hierop de Upunor gemonteerd. Kan je uiteraard ook de kraan op monteren, bij ons heb ik hem gewoon op tussenbalk van de kastjes gemonteerd.

[Afbeelding]

@remcoVer Betreft het messing; wij hebben een waterontharder en deze foto is na 3 jaar ongeveer. Zover ik kan zien geen aanslag.

En ja, er hangt een Unifi in het gootsteenkastje, voor WIFI in de keuken. :+
Voordeel van nog een loze leiding over hebben onder het eiland.
Dat is wel slim, dat ga ik denk ik zo oplossen met dat accespoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01:05
Hallo, volgende week hebben wij een gesprek met betrekking tot het elektra. Dit zijn de punten waar wij aan gedacht hebben om ons voor te bereiden:

Keukenopstelling wijzigen

Loze leidingen:

Alle slaapkamerramen voor rolluik

Keukenraam voor screens

Achterdeur voor zonnescherm/toekomstige overkapping

Voorgevel t.b.v. camera

Achtergevel t.b.v. camera

Overloop bij centraaldoos voor WiFi-versterker

TV grote kamer

Zolder technische ruimte

Zolder slaapkamer ruimte

Ringleiding home cinema set

Extra elektra:

Extra stopcontacten grote slaapkamer naast bed en tv-muur

Bestaande stopcontacten verplaatsen

Extra stopcontact zolder

Extra groep droger

Stopcontact bij wasbak badkamer

Extra stopcontact achter de bank

Extra stopcontact onder de trap

Hebben jullie nog op- en aanmerkingen hierop?

[ Voor 184% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
N1ckk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:58:

Wij hebben een combinatie van deze dingen (op z-wave) en een lading fibaro dim2 geconnect via een Homey, die draaidimmers van ecodim zijn super instabiel verliezen elke 1-2 maanden de connectie met het mesh netwerk omdat er niet bestaande nodes tussen komen. Enige oplossing lijkt vervolgens te zijn om de stroom van de groep uit en aan te zetten. In ons nieuwe huis worden het dus alleen maar kastje (merk ntb) met pulsdrukkers in het hele huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:34
Denk ook aan extra stopcontact op overloop, wij waren dat vergeten en nu met stofzuigen moet je stroom uit een kamer halen dat is best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
leeri003 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:46:
Denk ook aan extra stopcontact op overloop, wij waren dat vergeten en nu met stofzuigen moet je stroom uit een kamer halen dat is best vervelend.
Ook een tussen 2 ramen is zo een plekje waarvan je denkt dat je die niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

leeri003 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:46:
Tenzij je een draadloze steelstofzuiger hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Tenzij je een draadloze steelstofzuiger hebt :)
Ik vind die stopcontacten overal 'om te kunnen stofzuigen' ook zo overrated. Wij hebben ook een draadloze stofzuiger.

Maar die kan ik straks wel opladen in een van onze 108 stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
N1ckk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Past dat gewoon in de blauwe doos erbij? Zijn die tegenwoordig al homekit enabled (out of the box)? Indien nee, bestaan er zulke wel?
De shelly mini krijg je overal wel in, de gewone hangt er wat vanaf hoeveel ruimte en kabels je hebt (maar zou normaal ook wel moeten lukken). Homekit weet ik niet, maar homeassistant vind hem wel zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Wij zijn op zoek naar een stukadoor en hebben enkele offertes opgevraagd. Een van de aangeschreven partijen bied de optie om ipv normaal gips te kiezen voor diamant gips van knauf voor een meerprijs van €3,75 per m2. Dit spul zou sterker zijn, waardoor scheuren minder zouden voorkomen. Ze geven dan ook een X tijd garantie op scheurvorming als je deze optie kiest.

Online kan ik weinig informatie vinden over dit product, behalve op de site van knauf zelf. Heeft iemand ervaring met dit materiaal en is het de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Niet specifiek voor jou project, maar dat komt best vaak voor volgens mij. Alhoewel de ene aannemer daar makkelijker in is dan de andere. Zo heb ik drie opties die nergens in ene lijst voorkwamen:
- Twee kamers laten samenvoegen
- Alle lichtschakelaars extra diep (50mm) laten uitvoeren en laten voorzien van blauwe draad.
- En als laatste, vind ikzelf erg handig: aparte alamat van 16A met een WCD in de meterkast, in de technische ruimte en in mijn kantoortje. Zodat alle computerapparatuur/modems, switches, nas enz... op een eigen alamat zitten.
Hoef ik er in ieder geval niet bij het uitschakelen van bv. een lichtgroep aan te denken om de nas e.d. netjes af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
jvdmeer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Niet specifiek voor jou project, maar dat komt best vaak voor volgens mij. Alhoewel de ene aannemer daar makkelijker in is dan de andere. Zo heb ik drie opties die nergens in ene lijst voorkwamen:
- Twee kamers laten samenvoegen
- Alle lichtschakelaars extra diep (50mm) laten uitvoeren en laten voorzien van blauwe draad.
- En als laatste, vind ikzelf erg handig: aparte alamat van 16A met een WCD in de meterkast, in de technische ruimte en in mijn kantoortje. Zodat alle computerapparatuur/modems, switches, nas enz... op een eigen alamat zitten.
Hoef ik er in ieder geval niet bij het uitschakelen van bv. een lichtgroep aan te denken om de nas e.d. netjes af te sluiten.
Wat is een blauwe draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Bij lichtschakelaars wordt normaalgesproken alleen een bruine draad en een zwarte draad getrokken en daartussen komt dan de schakelaar. Echter als je slimme schakelaars wilt, dan heb je ook nog een nuldraad (blauwe draad) nodig. De voeding van de schakelaar wordt dan gevormd door de bruine en blauwe draad en de lamp wordt geschakeld met de zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
jvdmeer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Bij lichtschakelaars wordt normaalgesproken alleen een bruine draad en een zwarte draad getrokken en daartussen komt dan de schakelaar. Echter als je slimme schakelaars wilt, dan heb je ook nog een nuldraad (blauwe draad) nodig. De voeding van de schakelaar wordt dan gevormd door de bruine en blauwe draad en de lamp wordt geschakeld met de zwarte draad.
Is dat anno 2025 in een nieuwbouwhuis een beetje te doen om zo'n nuldraad bij te (laten) trekken vanuit de meest dichtbijzijnde centraaldoos? Of is dat een ramp vanwege bv. flexleidingen? Snap dat dit van bouwer tot bouwer verschilt, maar gewoon benieuwd naar ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Tiuri schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:26:
[...]

Is dat anno 2025 in een nieuwbouwhuis een beetje te doen om zo'n nuldraad bij te (laten) trekken vanuit de meest dichtbijzijnde centraaldoos? Of is dat een ramp vanwege bv. flexleidingen? Snap dat dit van bouwer tot bouwer verschilt, maar gewoon benieuwd naar ervaringen..
Geen idee of het makkelijk achteraf te doen is. Bij ons hebben we het laten doen en vond de aannemer het best. Maar dat snap ik ook wel, was snel verdiend. €50 per schakelaar... Voor alleen een extra draadje (en een diepere muurdoos)

Maar ik ben in ieder geval blij dat ik achter elke schakelaar een Shelly heb kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
jvdmeer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Is dit voor alle slimme schakelaars ?ook zoals die eerder gelinkte Hue die je kan plaatsen zodat je toch de schakelaar ook normaal kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Misayo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:48:
[...]

Is dit voor alle slimme schakelaars ?ook zoals die eerder gelinkte Hue die je kan plaatsen zodat je toch de schakelaar ook normaal kan gebruiken?
Volgens mij de meeste maar niet alle. Lees even terug die Philips Hue schakelaar hebben we in de afgelopen 2 pagina’s besproken. Daar zie je een installatiefilmpje met 2 draden. Die Hue schakelaar heeft dan wel weer een batterijtje maar die gaat geloof ik jaren mee.

Tiuri in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

[ Voor 7% gewijzigd door Tiuri op 19-02-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Misayo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:48:
[...]

Voor de Hue heb je geen blauwe draad nodig.

Bij ons zit nagenoeg elke schakelaar naast een stopcontact, enige uitzondering is de trap.
Rest heeft allemaal een WCD waar je de nul uit kunt halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 19-02-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
Tiuri schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:26:
[...]

Heb juist het idee dat er meer en meer voorbedrade flexleidingen geplaatst worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01:05
*knip*
Je eigen post zo kicken is niet de bedoeling.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Wonder boven wonder, na wekenlange zeer gebrekkige communicatie is de bouwer tot inkeer gekomen en heeft besloten de sluitingsdatum met 2 weken naar achteren te schuiven.. toch fijn als de grootste aankoop in je leven niet even snel afgeraffeld moet worden met incomplete informatie.

Een van de grootste open vragen voor ons nu, waar de kopersbegeleiding niet bij kan helpen maar mede-Tweakers misschien wel: Hebben we verwarming nodig op zolder om het in de winter acceptabel te houden qua temperatuur, of staat die bij jullie meestal gewoon uit?

Context: Wij gaan zelf de zolder volledig inrichten met tweede badkamer en een slaapkamer en werkkamer (wandjes). Ook zijn we van plan een grote dakkapel te laten plaatsen.

Kan wel VV op zolder afnemen bij de bouwer maar daar zitten wat nadelen aan voor ons:
- De hele zolder moet op 1 vloerverwarmingsgroep. Dus kan bijvoorbeeld niet de temperatuur in de badkamer hoger instellen dan de rest
- In de dekvloer werken voor de leidingen van de badkamer wordt lastiger, dus zal een (nog hogere) opdekvloer nodig hebben
- Bevestigen van de wandjes aan de vloer wordt lastiger (als ik wil boren) vanwege de VV leidingen.

Wat zijn we dan wel van plan:
- Geen VV op zolder (scheelt 5000 euro meerwerk)
- Multisplit L/L warmtepomp voor de slaapkamer en werkkamer op zolder (airco denken we toch nodig te hebben op zolder)
- Middels een RTL ventiel de enige radiator op zolder gebruiken om een vloerverwarmingslus aan te leggen voor de badkamer

Maar toch blijft er de twijfel of we wel goed doen om de VV niet af te nemen via de bouwer.. Met name omdat ik denk dat het na oplevering nooit meer netjes geplaatst kan worden omdat er dan waarschijnlijk allerlei leidingen (loos/elektra) door de dekvloer lopen.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:27:
Wonder boven wonder, na wekenlange zeer gebrekkige communicatie is de bouwer tot inkeer gekomen en heeft besloten de sluitingsdatum met 2 weken naar achteren te schuiven.. toch fijn als de grootste aankoop in je leven niet even snel afgeraffeld moet worden met incomplete informatie.

Een van de grootste open vragen voor ons nu, waar de kopersbegeleiding niet bij kan helpen maar mede-Tweakers misschien wel: Hebben we verwarming nodig op zolder om het in de winter acceptabel te houden qua temperatuur, of staat die bij jullie meestal gewoon uit?

Context: Wij gaan zelf de zolder volledig inrichten met tweede badkamer en een slaapkamer en werkkamer (wandjes). Ook zijn we van plan een grote dakkapel te laten plaatsen.

Kan wel VV op zolder afnemen bij de bouwer maar daar zitten wat nadelen aan voor ons:
- De hele zolder moet op 1 vloerverwarmingsgroep. Dus kan bijvoorbeeld niet de temperatuur in de badkamer hoger instellen dan de rest
- In de dekvloer werken voor de leidingen van de badkamer wordt lastiger, dus zal een (nog hogere) opdekvloer nodig hebben
- Bevestigen van de wandjes aan de vloer wordt lastiger (als ik wil boren) vanwege de VV leidingen.

Wat zijn we dan wel van plan:
- Geen VV op zolder (scheelt 5000 euro meerwerk)
- Multisplit L/L warmtepomp voor de slaapkamer en werkkamer op zolder (airco denken we toch nodig te hebben op zolder)
- Middels een RTL ventiel de enige radiator op zolder gebruiken om een vloerverwarmingslus aan te leggen voor de badkamer

Maar toch blijft er de twijfel of we wel goed doen om de VV niet af te nemen via de bouwer.. Met name omdat ik denk dat het na oplevering nooit meer netjes geplaatst kan worden omdat er dan waarschijnlijk allerlei leidingen (loos/elektra) door de dekvloer lopen.

Thoughts?
Mag jij uberhaupt vloerverwarming afnemen zonder zolderindeling? Bij ons mocht vloerverwarming op zolder alleen i.c.m. wanden zodat zij garantie konden leveren op de te bereiken temperatuur in deze ruimte.

Wij gaan hierdoor niet voor de vloerverwarming. Plaatsen net zoals jullie zelf een airco op zolder waar eventueel ook mee verwarmd zou kunnen worden. Maar uit rondvraag in mijn omgeving onder nieuwbouwbezitters zeggen ze allemaal dat de zolder praktisch nooit verwarmd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Mag jij uberhaupt vloerverwarming afnemen zonder zolderindeling? Bij ons mocht vloerverwarming op zolder alleen i.c.m. wanden zodat zij garantie konden leveren op de te bereiken temperatuur in deze ruimte.

Wij gaan hierdoor niet voor de vloerverwarming. Plaatsen net zoals jullie zelf een airco op zolder waar eventueel ook mee verwarmd zou kunnen worden. Maar uit rondvraag in mijn omgeving onder nieuwbouwbezitters zeggen ze allemaal dat de zolder praktisch nooit verwarmd hoeft te worden.
Ja dat mag, maar dus wel 1 thermostaat voor de hele ruimte. Bij ons is de zolder standaard 1 grote open ruimte die volgens de TO op 18 graden moet kunnen worden gehouden bij -10 buiten.

Vraag me wel af of die mensen in je omgeving dan ook wel dagelijks de zolderverdieping gebruiken? Wij zijn van plan er dus te gaan slapen en een werkkamer te maken, dus de verwachting is dat we er wel veel tijd doorbrengen.

Het blijft een lastige keuze omdat die VV op zolder gewoon nu of nooit is, tenminste, dat is de aanname die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Ja dat mag, maar dus wel 1 thermostaat voor de hele ruimte. Bij ons is de zolder standaard 1 grote open ruimte die volgens de TO op 18 graden moet kunnen worden gehouden bij -10 buiten.

Vraag me wel af of die mensen in je omgeving dan ook wel dagelijks de zolderverdieping gebruiken? Wij zijn van plan er dus te gaan slapen en een werkkamer te maken, dus de verwachting is dat we er wel veel tijd doorbrengen.

Het blijft een lastige keuze omdat die VV op zolder gewoon nu of nooit is, tenminste, dat is de aanname die ik maak.
Heb je wel nagedacht over de ventilatie van je zelfgebouwde slaapkamers?

En 18graden is erg laag voor een werkkamer, daar heb je dus niets aan alleen de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:43:
[...]
Dat bekruipt mij al tijdens het hele nieuwbouwproces. En zo ben je ineens een ton verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Zijn er mensen met ervaring in het laten controleren/keuren van hun opgeleverde woning? Denk aan een blowerdoortest (qv-10) of andere onderzoeken die moeten laten blijken of de aannemer alle eisen van de beng-normering en het bouwbesluit en de beloftes gemaakt in het energielabel (die voor de bouw is verschaft) wel heeft waargemaakt?

Ik vertrouw die *&#*$ eigenlijk nu al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Wolly schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:46:
[...]

En 18graden is erg laag voor een werkkamer, daar heb je dus niets aan alleen de vloerverwarming.
Bedankt, ja hadden we wel over nagedacht maar goed dat je het noemt. Er komt of een dakraam of een stuk dakkapel met een raam met een ventilatierooster. Type C ventilatie dus, dus wat makkelijker om extra kamers te realiseren.

En de 18 graden is gegarandeerd bij -10 buiten, dat zal het niet heel vaak zijn toch ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tiuri op 19-02-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:45
kaassouflé schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:17:
Hallo, volgende week hebben wij een gesprek met betrekking tot het elektra. Dit zijn de punten waar wij aan gedacht hebben om ons voor te bereiden:

Keukenopstelling wijzigen

Loze leidingen:

Alle slaapkamerramen voor rolluik

Keukenraam voor screens

Achterdeur voor zonnescherm/toekomstige overkapping

Voorgevel t.b.v. camera

Achtergevel t.b.v. camera

Overloop bij centraaldoos voor WiFi-versterker

TV grote kamer

Zolder technische ruimte

Zolder slaapkamer ruimte

Ringleiding home cinema set

Extra elektra:

Extra stopcontacten grote slaapkamer naast bed en tv-muur

Bestaande stopcontacten verplaatsen

Extra stopcontact zolder

Extra groep droger

Stopcontact bij wasbak badkamer

Extra stopcontact achter de bank

Extra stopcontact onder de trap

Hebben jullie nog op- en aanmerkingen hierop?
Afhankelijk van je keukeninrichting/apparatuur heb je ook hiervoor extra groepen en/of WCD's nodig (denk bijv. aan een Quooker/boiler, tweede oven oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wolly schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Hoe hebben anderen dit opgelost?

Wij hebben gekozen voor een zolderindeling waardoor er 2 kamers gerealiseerd worden, maar dat verandert de zolder niet in een verblijfsruimte.

Er zal type C ventilatie aanwezig zijn, waarbij de mv box in een van de slaapkamers zal komen te hangen. De andere slaapkamer bevindt zich aan de andere kant van de zolder.

Beide slaapkamers hebben een klein raam, maar zover ik weet zijn er geen ventilatieroosters aanwezig boven deze ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Dj-sannieboy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Hoe hebben anderen dit opgelost?

Wij hebben gekozen voor een zolderindeling waardoor er 2 kamers gerealiseerd worden, maar dat verandert de zolder niet in een verblijfsruimte.

Er zal type C ventilatie aanwezig zijn, waarbij de mv box in een van de slaapkamers zal komen te hangen. De andere slaapkamer bevindt zich aan de andere kant van de zolder.

Beide slaapkamers hebben een klein raam, maar zover ik weet zijn er geen ventilatieroosters aanwezig boven deze ramen.
Raam met ventilatierooster plaatsen? Dat is dus wat wij gaan doen via of een dakraam, of een dakkapel, afhankelijk van hoe breed we de dakkapel geinstalleerd kunnen krijgen.

Hoe is de verwarming geregeld bij jou op zolder dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Ik heb ook een optie om 1 of 2 onbenoemde ruimtes te creëren op zolder. De optie omvat het plaatsen van lichte scheidingswanden, vloerverwarming, deur, ruimteregeling en wat extra elektra/data. In deze optie wordt nergens gerept over het aanbrengen van ventilatie. Ik krijg type D ventilatie en kan op de tekeningen op de begane grond en 1e verdieping de in en uit-ventielen zien, maar op de tekening en technische omschrijving is überhaupt niets vinden over ventilatie van de zolder.

Er zijn weinig eisen qua ventilatie aan onbenoemde ruimtes geloof ik, maar volgensmij heeft elke ruimte sowieso íets van eisen qua ventilatie (zelfs de meterkast heeft roosters ter ventilatie). Dus er zal vast een vorm van ventilatie zijn, maar hoe is dus totaal niet duidelijk, ook als ik deze optie niet afneem heb ik eigenlijk geen idee hoe mijn zolder geventileerd zal worden.

Goed om eens na te vragen. Volgensmij is het een veel toegepaste optie om de zolder in te laten delen dus er zullen hier vast ook mensen zijn die hier al ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
Een zolder (indien onbenoemde ruimte)hoeft geen ventilatie te hebben. Vaak is er een opstelplaats voor wasmachine en droger, en zit er om die reden een afzuig ventiel.

Afwerkingsniveau voor onbenoemde ruimtes is vaak ook anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 19-02-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:55:
Ik heb ook een optie om 1 of 2 onbenoemde ruimtes te creëren op zolder. De optie omvat het plaatsen van lichte scheidingswanden, vloerverwarming, deur, ruimteregeling en wat extra elektra/data. In deze optie wordt nergens gerept over het aanbrengen van ventilatie. Ik krijg type D ventilatie en kan op de tekeningen op de begane grond en 1e verdieping de in en uit-ventielen zien, maar op de tekening en technische omschrijving is überhaupt niets vinden over ventilatie van de zolder.

Er zijn weinig eisen qua ventilatie aan onbenoemde ruimtes geloof ik, maar volgensmij heeft elke ruimte sowieso íets van eisen qua ventilatie (zelfs de meterkast heeft roosters ter ventilatie). Dus er zal vast een vorm van ventilatie zijn, maar hoe is dus totaal niet duidelijk, ook als ik deze optie niet afneem heb ik eigenlijk geen idee hoe mijn zolder geventileerd zal worden.

Goed om eens na te vragen. Volgensmij is het een veel toegepaste optie om de zolder in te laten delen dus er zullen hier vast ook mensen zijn die hier al ervaring mee hebben.
Afhankelijk van waar je technische ruimte zich bevindt en of je nog een berging/echte zolder hebt of krijgt kun je wellicht zelf achteraf mechanische ventilatie doortrekken naar je nieuwe ruimtes.
Of het gewoon vanuit de bouw vragen.
Hier zat het wel bij de zolder indeling naast verwarming, zoneregeling, lichtschakelaars en slaapkamer deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
GeeMoney schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Afhankelijk van waar je technische ruimte zich bevindt en of je nog een berging/echte zolder hebt of krijgt kun je wellicht zelf achteraf mechanische ventilatie doortrekken naar je nieuwe ruimtes.
Of het gewoon vanuit de bouw vragen.
Hier zat het wel bij de zolder indeling naast verwarming, zoneregeling, lichtschakelaars en slaapkamer deuren.
WTW zit op zolder, opstelplaats wasmachine ook etc. Heb hem in ieder geval opgeschreven bij mijn lijstje vragen voor de koopbegeleider zodra we daar contact mee krijgen. Vooralsnog is het rustig wachten tot 70% verkocht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Is met Type C alleen afzuiging regelen op zolder dan voldoende en is er niet perse een ventilatierooster in een raam nodig? Ik snap op zekere hoogte wel dat als er lucht actief uit een ruimte gezogen wordt dat dit linksom of rechtsom weer aangevuld moet worden. Dat zal dan de "frisse" lucht zijn op de overloop van de zolder? Wel een interessante discussie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:31:
Is met Type C alleen afzuiging regelen op zolder dan voldoende en is er niet perse een ventilatierooster in een raam nodig? Ik snap op zekere hoogte wel dat als er lucht actief uit een ruimte gezogen wordt dat dit linksom of rechtsom weer aangevuld moet worden. Dat zal dan de "frisse" lucht zijn op de overloop van de zolder? Wel een interessante discussie..
Met type C heb je genoeg aan een ventilatierooster in de kamer. Het afzuigventiel zit bij type C ook niet op iedere slaapkamer.

Bij type D zou ik altijd gaan voor een inblaasventiel naar de ruimte ipv een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Draakje5 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:13:
Een zolder (indien onbenoemde ruimte)hoeft geen ventilatie te hebben. Vaak is er een opstelplaats voor wasmachine en droger, en zit er om die reden een afzuig ventiel.

Afwerkingsniveau voor onbenoemde ruimtes is vaak ook anders.
Ik vind altijd iets anders op internet:
https://alphaventilatie.n...luit-en-ventilatie/#eisen
Het Bouwbesluit geeft niet aan wat de ventilatie-eisen zijn in de specifieke ruimtes van nieuwbouwwoningen. Dit staat wel in de NEN 1087. De verplichte nominale ventilatiecapaciteit per ruimte is conform de NEN 1087 als volgt:

• Woonkamer: 1 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
• Keuken: 21 dm3 per seconde.
• Open keuken: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
• Badkamer: 14 dm3 per seconde.
• Toilet: 7 dm3 per seconde.
• Was- en droogruimte: 14 dm3 per seconde
• Slaapkamer: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
• Overige “droge kamers” (studeerkamer, hobbykamer, berging, zolder): 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
• Garage (een stallingsruimte voor motorvoertuigen): 3 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak.
• Berging en schuur: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
• Lift: een capaciteit van ten minste 3,2 dm³/s per m² vloeroppervlakte van die liftschacht
• Opslagruimte voor huisvuil kleiner dan 3m3: 100 dm3 per seconde.
• Gemeenschappelijke verkeersruimte, trappenhuis en gang die toegang geeft tot de woning: 1x de ruimte-inhoud per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Maar wat gebeurt er dan met Type C ventilatie in een ruimte die geen (raam)ventilatieroosters heeft zoals @Dj-sannieboy omschrijft, maar bijvoorbeeld alleen een spleet onder de deur? Dan wordt via die spleet dus lucht afgezogen (bv. door afzuigventiel op de overloop van de zolder), maar die ruimte trekt dan toch niet vacuum :+ dus zal er ergens wel weer lucht aangevoerd van moeten worden. Dat zal dan ook van diezelfde overloop zijn?

Ben gewoon benieuwd en is niet meteen op onze situatie van toepassing want wij zijn wel van plan ramen met ventilatieroosters te plaatsen in elk van de twee te realiseren ruimtes op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Raam met ventilatierooster plaatsen? Dat is dus wat wij gaan doen via of een dakraam, of een dakkapel, afhankelijk van hoe breed we de dakkapel geinstalleerd kunnen krijgen.

Hoe is de verwarming geregeld bij jou op zolder dan?
Voor verwarming op zolder hebben wij gekozen voor vloerverwarming als optie.

Heb de bouwbegeleider even een mail gestuurd met de vraag over ventilatie op de zolderkamers.

Overigens krijgen wij nergens ramen met ventilatieroosters erin, de ventilatieroosters zitten verborgen op het kozijn.

Zover ik uit de documenten, die bij de vergunningsaanvraag van de bouw horen, welke ik gekregen heb van de gemeente zijn deze niet aanwezig op zolder.

[ Voor 33% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-02-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jvdmeer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Ik vind altijd iets anders op internet:

[...]
Als ik hier de uiteenzetting lees dan weer niet: https://iplo.nl/regelgevi...jksregels/ventilatie-bbl/

Maar het is moeilijk zoeken tegenwoordig nu het bouwbesluit niet meer goed in te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Draakje5 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Als ik hier de uiteenzetting lees dan weer niet: https://iplo.nl/regelgevi...jksregels/ventilatie-bbl/

Maar het is moeilijk zoeken tegenwoordig nu het bouwbesluit niet meer goed in te zien is.
Volgt dit niet gewoon uit het kapstokartikel?
§ 4.3.6 Luchtverversing
Artikel 4.121 (aansturingsartikel)
Een bouwwerk heeft een voorziening voor luchtverversing waarmee het ontstaan van een voor de gezondheid nadelige kwaliteit van de binnenlucht wordt voorkomen.

En dat daarom voor alle ruimten aan een minimum moet worden voldaan? En dat voor specifieke ruimtes hogere eisen voorgeschreven zijn in de rest van de artikelen?

Maar, ik heb geen verstand van bouwen... Maar bij onze woning, is de zolder ook een onbenoemde ruimte, maar werd wel ventilatie-aanvoer (in de kamers) en afvoer (in de hal) aangebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Hier is de bouw inmiddels in volle gang. De eerste blokken worden opgetrokken. Sommige woning zit het dak al op. Wegens het natte weer moesten onze palen opnieuw gegoten worden, daar heeft wat tijd ingezeten. Inmiddels ligt de fundering (stroken).

Geplande oplevering juli/augustus
Pagina: 1 ... 336 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.