Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:55:
Ik heb ook een optie om 1 of 2 onbenoemde ruimtes te creëren op zolder. De optie omvat het plaatsen van lichte scheidingswanden, vloerverwarming, deur, ruimteregeling en wat extra elektra/data. In deze optie wordt nergens gerept over het aanbrengen van ventilatie. Ik krijg type D ventilatie en kan op de tekeningen op de begane grond en 1e verdieping de in en uit-ventielen zien, maar op de tekening en technische omschrijving is überhaupt niets vinden over ventilatie van de zolder.

Er zijn weinig eisen qua ventilatie aan onbenoemde ruimtes geloof ik, maar volgensmij heeft elke ruimte sowieso íets van eisen qua ventilatie (zelfs de meterkast heeft roosters ter ventilatie). Dus er zal vast een vorm van ventilatie zijn, maar hoe is dus totaal niet duidelijk, ook als ik deze optie niet afneem heb ik eigenlijk geen idee hoe mijn zolder geventileerd zal worden.

Goed om eens na te vragen. Volgensmij is het een veel toegepaste optie om de zolder in te laten delen dus er zullen hier vast ook mensen zijn die hier al ervaring mee hebben.
Is vloerverwarming op zolder nodig? Alle warmte trekt ophoog. Volgens mij wordt een zolder met fe huidige normen nooit kouder dan 18 graden tenzij je het raam open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Andere vraag over wcd: Als ik een bestaande wcd heb (enkel of dubbel), dan is het toch relatief eenvoudig om een klein stukje naast die wcd een nieuwe wcd te plaatsen? Dat is dan een kwestie van muur infrezen (het gaat hier sowieso niet om een dragende muur), elektrakabel van bestaande wcd aftakken en via een leiding naar dat nieuwe punt te brengen via de ingefreesde sleuf en daarna daar nieuwe wcd inbouwen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
Paar pagina's terug ging het over de NoShow ventielen. Heb er één aangeschaft/geplaatst om te kijken maar loop er nog niet warm voor. Denk dat het een stuk strakker staat met een gestuct plafond.
Wij hebben bij oplevering de plafonds niet onder handen genomen en hebben het bij het standaard spachtelputz gehouden.

Afwerking is hierdoor so-so bij de ventielopeningen, wat ook wel te begrijpen is vanuit oogpunt bouwer/schilder/etc. Er kwam toch een toeter van een afzuigventiel overheen (zo'n goedkoop mogelijke als deze).

Bij de No-show zijn de randen hierdoor niet mooi egaal en is het rondje niet helemaal een rondje. Ben ook bang dat (in ieder geval ikzelf) dit niet mooier ga krijgen met kit. Ik had een jaar of 2 de ventielen al gewijzigd naar een iets beter design. Die blijven. De NoShow zal naar de badkamer verhuizen, daar is het plafond wel gestuct.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
KerstRunner schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Maar uit rondvraag in mijn omgeving onder nieuwbouwbezitters zeggen ze allemaal dat de zolder praktisch nooit verwarmd hoeft te worden.
Dat ligt er maar net aan wat je met je zolder doet. Wij hebben allebei onze werkruimte op zolder, en omdat de verwarming niet goed was ingeregeld, stond er 1 effectief uit. Was het toch 2,3 graden kouder dan de andere kamer, en daarmee eigenlijk te koud.

Ik ben erg blij dat we vv en indeling van de zolder door de bouwer hebben laten doen.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:26
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:46:
Andere vraag over wcd: Als ik een bestaande wcd heb (enkel of dubbel), dan is het toch relatief eenvoudig om een klein stukje naast die wcd een nieuwe wcd te plaatsen? Dat is dan een kwestie van muur infrezen (het gaat hier sowieso niet om een dragende muur), elektrakabel van bestaande wcd aftakken en via een leiding naar dat nieuwe punt te brengen via de ingefreesde sleuf en daarna daar nieuwe wcd inbouwen? Of zie ik iets over het hoofd?
Correct. Zo heb ik er denk ik wel 15-20 bijgeplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:48
MagniArtistique schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:14:
Hier is de bouw inmiddels in volle gang. De eerste blokken worden opgetrokken. Sommige woning zit het dak al op. Wegens het natte weer moesten onze palen opnieuw gegoten worden, daar heeft wat tijd ingezeten. Inmiddels ligt de fundering (stroken).

Geplande oplevering juli/augustus
Leuk! Gefeliciteerd! Dat is een behoorlijk snelle bouw in een maandje of 6!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37
Diablow schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:33:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat je met je zolder doet. Wij hebben allebei onze werkruimte op zolder, en omdat de verwarming niet goed was ingeregeld, stond er 1 effectief uit. Was het toch 2,3 graden kouder dan de andere kamer, en daarmee eigenlijk te koud.

Ik ben erg blij dat we vv en indeling van de zolder door de bouwer hebben laten doen.
Eens, ik zou ook niet zonder verwarming op zolder kunnen.

Zelfs in een goed geisoleerde woning wordt het daar gewoon frisser en is een temperatuur van 16 graden helemaal niet ondenkbaar op zolder zonder verwarming. Er van uit gaande dat je slaapkamers ook niet heet stookt (slapen in 20gr doet ook vrijwel niemand).

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
MagniArtistique schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Is vloerverwarming op zolder nodig? Alle warmte trekt ophoog. Volgens mij wordt een zolder met fe huidige normen nooit kouder dan 18 graden tenzij je het raam open zet?
18 graden is natuurlijk te laag als je stil zit voor huiswerk/kantoor. Verder hoop ik dat vloerkoeling op zolder helpt de temperatuur in de zomer comfortabel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:35
Janpietertje89 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:35:
[...]

18 graden is natuurlijk te laag als je stil zit voor huiswerk/kantoor. Verder hoop ik dat vloerkoeling op zolder helpt de temperatuur in de zomer comfortabel te houden.
Wij hebben ervoor gekozen om de zolder te voorzien van Jaga Strada Hybrid's.
Voordeel hiervan is dat ze relatief snel warmte of koeling kunnen afgeven, mocht je de ruimte niet gebruiken stook je ook niet, gebruik je de ruimte wel, even snel aan voor warmte.

En het werkt gewoon via de warmtepomp, dus niet zo'n elektrisch wandpaneel wat soms nog wel eens gebruikt wordt.

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 12:30
Volgende hebben we de eerste en enige kijkdag, los van de voorschouw. (oplevering begin mei)

Nog tips?

Wat we al hebben gepland:

- Foto's / filmpjes van al het leidingwerk nu het nog zichtbaar is
- Met tape omtrek van bank / eettafel uitzetten (om gevoel te krijgen bij de maten), zodat we alvast kunnen bestellen
- Weerwerk optielijst nalopen
- Partij voor raambekleding komt mee om in te meten
- Partij voor renovlies komt mee om de staat van de muren te bekijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Als leidingwerk nog zichtbaar is heeft het weinig zin om de renovlies partij mee te nemen om de muren te bekijken.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Janpietertje89 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Is ook wel een beetje persoonlijk. Ik moet zeggen dat ik 19 graden echt warm zat vind, maar misschien ben ik een koudbloedige. Wij hebben op zolder wel gekozen voor een thermostaat vanuit de WP, alleen het is er 1 voor de hele verdieping (tussenmuren komen later).... vrees dat dit niet top gaat worden. Het was alleen ongelooflijk duur om het anders / extra te doen (+22k)

[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 20-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pnczbr
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:15:
Als leidingwerk nog zichtbaar is heeft het weinig zin om de renovlies partij mee te nemen om de muren te bekijken.
Zijn niet letterlijk zichtbaar (dichtgesmeerd), maar je ziet nog waar ze lopen. Reno leverancier wilde graag aanhaken, dus wie ben ik om te zeggen dat het niet nodig is.

• Draakje5
pnczbr schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Zijn niet letterlijk zichtbaar (dichtgesmeerd), maar je ziet nog waar ze lopen. Reno leverancier wilde graag aanhaken, dus wie ben ik om te zeggen dat het niet nodig is.
Maar als alleen het leidingwerk is dichtgesmeerd heeft de renovlies leverancier hier waarschijnlijk weinig aan. Zonde van zijn tijd. De aannemer moet de muren waarschijnlijk nog aansmeren en 'behangklaar' maken. En de behangklare staat is van belang voor de acties die een renovliezer moet nemen (evt nog eerst stuccen, of alleen schuren enz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnczbr
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Maar als alleen het leidingwerk is dichtgesmeerd heeft de renovlies leverancier hier waarschijnlijk weinig aan. Zonde van zijn tijd. De aannemer moet de muren waarschijnlijk nog aansmeren en 'behangklaar' maken. En de behangklare staat is van belang voor de acties die een renovliezer moet nemen (evt nog eerst stuccen, of alleen schuren enz).
Ik ga de beste man niet afbellen. Als hij langs wil komen en het nodig acht, be my guest.

Iemand anders nog tips om aan te denken tijdens de kijkdag?

• Draakje5
Inmeten idem trouwens. Inmeten gebeurt meestal ook pas na renovlies/stucwerk en vloer. Enfin, ga je gang 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnczbr
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:36:
Inmeten idem trouwens. Inmeten gebeurt meestal ook pas na renovlies/stucwerk en vloer. Enfin, ga je gang 8)7
Waarom moet de vloer erin liggen voor jaloezieën die je op het kozijn monteert bij kiepramen?
Ook deze partij heeft al bij 2 vorige woningen van ons hetzelfde gedaan, maar jij weet het beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:14
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:36:
Wat ben je moeilijk aan het doen dan?
Zie hier wel vaker dat je best drammerig reageert terwijl je niet alle context hebt. Zie voorbeeld van de kiepramen hierboven.

@pnczbr Mocht je met een partner gaan, loop vooral ook even rustig los van elkaar door de woning zodat je elkaar niet onbewust afleidt

• pnczbr
evmmb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Zie hier wel vaker dat je best drammerig reageert terwijl je niet alle context hebt. Zie voorbeeld van de kiepramen hierboven.

@pnczbr Mocht je met een partner gaan, loop vooral ook even rustig los van elkaar door de woning zodat je elkaar niet onbewust afleidt
Thx. Nemen ook nog een vriend mee die er wat meer ervaring mee heeft. Wel jammer dat we maar 1,5u hebben. Daarna gaat het hek om de wijk weer dicht en is het weer 50+ meter afstand

• Draakje5
evmmb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Pnc.. heeft niet alleen kiepramen in zijn woning (zie plattegrond eerder in het topic), daarom mijn advies.
Het heeft niks met gelijk halen te maken, inmeten (muv montage op kiepramen) doe je gewoon pas na dat muren zijn afgewerkt en de vloer er in ligt om een zo'n strak mogelijk resultaat te behalen.

Natuurlijk is het leuk om dan te zeggen dat de inmeter alleen komt voor de kiepramen in de woning en dat de renovliezer het leuk vind om een kopje koffie te komen drinken en bij de volgende kijkdag weer terug te komen als de muren behangklaar zijn afgewerkt :+

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 20-02-2025 11:00 ]

• pnczbr
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Pnc.. heeft niet alleen kiepramen in zijn woning (zie plattegrond eerder in het topic), daarom mijn advies.
Het heeft niks met gelijk halen te maken, inmeten (muv montage op kiepramen) doe je gewoon pas na dat muren zijn afgewerkt en de vloer er in ligt om een zo'n strak mogelijk resultaat te behalen.

Natuurlijk is het leuk om dan te zeggen dat de inmeter alleen komt voor de kiepramen in de woning en dat de renovliezer het leuk vind om een kopje koffie te komen drinken en bij de volgende kijkdag weer terug te komen als de muren behangklaar zijn afgewerkt :+
Hoevaak ga je je comment nog aanpassen met compleet offtopic onzin...

• evmmb
pnczbr schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:05:
[...]

Hoevaak ga je je comment nog aanpassen met compleet offtopic onzin...
Haha ik zag het ook al :P. Maar laat gaan joh, je hebt hier van die types

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Waarschijnlijk wordt er gedoeld op deze staat van oplevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F6GkDe8a_808X-f9HmADOcgO1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbDWVxl2tMvnoKN4MXFfcAzF.jpg?f=fotoalbum_tile

Leidingen zijn nog zichtbaar én dit is toch echt hoe het bij ons opgeleverd werd.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:58
De muur op deze manier is toch prima voor oplevering? Als het maar goed vlak is. Die zichtbare leidingplekken is volgens mij geen enkel issue. De vloer is echter wel een bende, totaal niet opleveringswaardig. Dat was bij mijn nieuwbouwappartement (in 2007) wel beter geregeld.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18
Ik begrijp @Draakje5 zijn opmerkingen wel. Hij geeft aan dat het 'meestal' anders gaat, waar hij naar mijn inziens ook gelijk in heeft. Maar vrede op aarde.

[ Voor 57% gewijzigd door KerstRunner op 20-02-2025 11:54 ]

• evmmb
KerstRunner schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:49:
Ik begrijp @Draakje5 zijn opmerkingen wel. Hij geeft aan dat het 'meestal' anders gaat, waar hij naar mijn inziens ook gelijk in heeft. Maar vrede op aarde.
Mooi hoe je je hebt bedacht op die tweede alinea ;) idd vrede op aarde!

• Source90
Therazor schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:22:
De muur op deze manier is toch prima voor oplevering? Als het maar goed vlak is. Die zichtbare leidingplekken is volgens mij geen enkel issue. De vloer is echter wel een bende, totaal niet opleveringswaardig. Dat was bij mijn nieuwbouwappartement (in 2007) wel beter geregeld.
Volgens mij heb je de voorgaande berichten gemist :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
evmmb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Mooi hoe je je hebt bedacht op die tweede alinea ;) idd vrede op aarde!
Ja ik liep zelf ook een beetje in de val.

• Tiuri
  • Nu online
Dank iedereen voor de input over (vloer)verwarming op zolder. Lijkt toch wel een beetje de consensus te zijn dat ondanks nieuwbouw, als je echt tijd wilt doorbrengen op zolder (bv. kantoor), dat het zonder verwarming dus wel (te) koud is in de winter.

Maakt de keuze voor ons niet makkelijker over de vloerverwarming's wel/niet afnemen :+ Al zou ik met een lucht/lucht warmtepomp natuurlijk meer dan prima zo'n zolder moeten kunnen verwarmen en die l/l warmtepomp komt er toch wel.

Ik bedenk me nu ook dat de vloerverwarming door de bouwer een vervanging gaat zijn van een enkele cv-radiator. Ze zeggen over de vloerverwarmingsoptie alleen maar:
De te behalen ruimte temperaturen voldoen aan de gestelde eisen van Woningborg.
De zolder is 10.6m x 4.5m ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCzlAxdc1vYqA2ScOEiLF71U88I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yCXrxw8oZ0ZVZTcgqxfgJ5HY.png?f=fotoalbum_large

Vermogen van die radiator wil de bouwer niet met mij delen (what's new), alleen dat in de TO staat dat de hele verwarmingsinstallatie binnen in staat is het 18 graden te houden op zolder bij -10 buiten.

Maar... als de vloerverwarming een equivalent opwarmingsvermogen heeft als die enkele cv-radiator, dan gaat dat nog steeds vrij karig zijn? Of moet logischerwijs het vermogen van de vloerverwarming toch veel hoger zijn dan die enkele cv-radiator omdat ze anders met een hele grote (onpraktische) hart-op-hart afstand gaan werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 07:11
Tiuri schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:18:
Dank iedereen voor de input over (vloer)verwarming op zolder. Lijkt toch wel een beetje de consensus te zijn dat ondanks nieuwbouw, als je echt tijd wilt doorbrengen op zolder (bv. kantoor), dat het zonder verwarming dus wel (te) koud is in de winter.

Maakt de keuze voor ons niet makkelijker over de vloerverwarming's wel/niet afnemen :+ Al zou ik met een lucht/lucht warmtepomp natuurlijk meer dan prima zo'n zolder moeten kunnen verwarmen en die l/l warmtepomp komt er toch wel.

Ik bedenk me nu ook dat de vloerverwarming door de bouwer een vervanging gaat zijn van een enkele cv-radiator. Ze zeggen over de vloerverwarmingsoptie alleen maar:

[...]

De zolder is 10.6m x 4.5m ongeveer:
[Afbeelding]

Vermogen van die radiator wil de bouwer niet met mij delen (what's new), alleen dat in de TO staat dat de hele verwarmingsinstallatie binnen in staat is het 18 graden te houden op zolder bij -10 buiten.

Maar... als de vloerverwarming een equivalent opwarmingsvermogen heeft als die enkele cv-radiator, dan gaat dat nog steeds vrij karig zijn? Of moet logischerwijs het vermogen van de vloerverwarming toch veel hoger zijn dan die enkele cv-radiator omdat ze anders met een hele grote (onpraktische) hart-op-hart afstand gaan werken?
Mijn 2 centen. Ik werk veel thuis op zolder in een 2 onder 1 kapper uit 2016. Zonder verwarming is het er gewoon 16 graden dus te koud om te werken. In de zomer is het er vrij snel 26+ graden en dus te heet om te werken. In de kamer met het raam op het westen wordt het nog sneller heet. Ondanks zonwering.

In ons nieuwe huis dus bewust geen vloerverwarming op zolder, maar een airco om te verwarmen en te koelen.

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Hoe kijken jullie naar een inbouwdouche? Meerwerk van 4k inc materiaal waard of niet? Ik twijfel er beetje over. Oogt luxer maar vind het erg veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Novari131 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:56:
Hoe kijken jullie naar een inbouwdouche? Meerwerk van 4k inc materiaal waard of niet? Ik twijfel er beetje over. Oogt luxer maar vind het erg veel geld
Wij hebben o.a. vanwege de kosten voor opbouw gekozen. Verder is het sterk afhankelijk van je smaak natuurlijk, maar een opbouwdouche vinden wij niet lelijk uitzien. Ook werd ons verteld dat de muur wat moest worden verdikt om de inbouwkranen (douche en bad) te laten passen. Hierdoor verloren we net genoeg ruimte dat we niet de badkamerindeling konden kiezen die we graag wilden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 07:55

Mip

Zeker gaan voor opbouw.
Bij ellende (niet bepaald ondenkbaar bij kranen) kun je er tenminste bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Novari131 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:56:
Mijn vriendin wilde graag een stang voor de handdouche dus voor ons was het het extra geld niet waard. In ons huidige huis hebben we overigens een douche uit het plafond als we die optie bij nieuwbouw hadden gehad hadden we dat dan weer wel gedaan denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Hier erg blij met inbouw. In de vorige woning hadden we ook vanwege de kosten opbouw en het maakte de doucheruimte net wat krapper aanvoelen. Overigens vooral een ding als je er met 2 onder staat, alleen maakt het niet uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hulde aan @Mip: wat mij betreft geeft hij/zij de belangrijkste oveweging. Wij laten ons met z'n allen helemaal gek maken in keukens- en sanitairzaken. Hoezo "Armoede in Nederland" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Nog gouden tips wat betreft een slimme deurbel, en voorbereidingen die daarvoor getroffen moeten worden in de bouw?

Wij krijgen standaard een domme drukbel geintegreerd in een soort van plaat met huisnummer erop die naast de voordeur bevestigd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58nrmMLzLkWqP2bGnjFt7-v-wbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RETZdadDBw1sx3SlW463YyGe.jpg?f=fotoalbum_large

Weet zelf niet zo goed wat je hiermee kan/moet als je er een slimme deurbel van wil maken. Een slimme deurbel naast plaatsen, gok ik? Dan zal er ook wel weer een loze leiding heen moeten voor of utp (PoE) of stroom? Of gewoon de slimme deurbel over deze drukknop heen? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:43
Tiuri schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:30:
Weet zelf niet zo goed wat je hiermee kan/moet als je er een slimme deurbel van wil maken. Een slimme deurbel naast plaatsen, gok ik? Dan zal er ook wel weer een loze leiding heen moeten voor of utp (PoE) of stroom? Of gewoon de slimme deurbel over deze drukknop heen? Geen idee.
Wil je die plaat houden?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?
YellowCab schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:47:
Wij zijn op zoek naar een stukadoor en hebben enkele offertes opgevraagd. Een van de aangeschreven partijen bied de optie om ipv normaal gips te kiezen voor diamant gips van knauf voor een meerprijs van €3,75 per m2. Dit spul zou sterker zijn, waardoor scheuren minder zouden voorkomen. Ze geven dan ook een X tijd garantie op scheurvorming als je deze optie kiest.

Online kan ik weinig informatie vinden over dit product, behalve op de site van knauf zelf. Heeft iemand ervaring met dit materiaal en is het de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
YellowCab schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:37:
Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?

[...]
Als het alternatief sterk verdunde mp75 is waar tegenwoordig doorgaans mee wordt gestuct dan is het idd beter. :+

Een goede stucadoor geeft hoe dan ook garantie. daarnast heb ik liever een goed product, garanties promoten en bang maken voor scheuren bij het alternatief.. ik denk dat je een omgescholde autoverkoper tepakken hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Goede vraag. Niet perse, maar weet niet in hoeverre die mooi te demonteren is van de muur. Of er dan gigantische boorgaten te voorschijn komen of dat het allemaal vastgelijmd zit bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Tiuri schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:07:
Goede vraag. Niet perse, maar weet niet in hoeverre die mooi te demonteren is van de muur. Of er dan gigantische boorgaten te voorschijn komen of dat het allemaal vastgelijmd zit bijvoorbeeld.
Dat vraagt om een onderzoekje als het opgeleverd is. :)

Wellicht kan er dan ook weer een ander plaatje voor terug waar je bel (en eventueel huisnummer, naam, etc) mooi uitgelijnd op kwijt kan.

Voor zover zichtbaar op de foto past een slimme deurbel niet mooi op de plaat.

Als je óók camera's op gaat hangen én je niet de behoefte hebt om te kunnen praten met de bezoekers voor de deur kan je eventueel ook kijken naar dit apparaatje:
https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/

Daarmee kan je (met bijvoorbeeld Home Assistant) de bestaande deurbel slim maken en beeld van een camera naar je telefoon laten sturen als er iemand voor de deur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:07
Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd en ik heb twee loze leidingen in het plafond aan laten leggen t.b.v. een accesspoint op elke verdieping. Nu ziet het er naar uit dat deze niet worden afgewerkt, maar dat er een stukje pijp uit het plafond steekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL72fn8qWD7_JyatA76aDqkEYI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGyE5RfYrjyyNsS2OXrYSAMa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po-R3-h_W_BgFeBgKjoEgTliQFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPa68sWIO1vesKwzs6fzdbx6.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand een tip hoe je die (pvc?) pijpjes netjes vlak met het plafond krijgt zonder het plafond te beschadigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
ShininNL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:17:
Iemand een tip hoe je die (pvc?) pijpjes netjes vlak met het plafond krijgt zonder het plafond te beschadigen?
Pijpje een stukje insnijden met een mes, dan breek je het zo af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Tiuri schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:18:

Bij ons zat standaard vloerverwarming op de tweede verdieping, ook benoemd als zolder.
Om er voldoende verwarming in te krijgen voor een slaap/werkkamer was er een aanvullende optie om de leidingen dichter bij elkaar te laten leggen.

Je hebt dus best kans dat alleen de overstap naar vloerverwarming niet voldoende is. Je zou de expliciete vraag kunnen neerleggen bij de bouwer of de optie vloerverwarming voldoende warmte biedt om een slaapkamer op de tweede verdieping te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:56
Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd en ik heb twee loze leidingen in het plafond aan laten leggen t.b.v. een accesspoint op elke verdieping. Nu ziet het er naar uit dat deze niet worden afgewerkt, maar dat er een stukje pijp uit het plafond steekt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Multitool / vlakzaag
https://www.toolstation.n...reedschap/multitools/c260 Dit werk zeg maar. Ook ideaal bijv laminaat wat te strak is gelegd klein beetje bij te zagen bijv. Onmisbare tool.
Maar tov een mes wellicht overkill :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:34
MoiZie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Multitool / vlakzaag
https://www.toolstation.n...reedschap/multitools/c260 Dit werk zeg maar. Ook ideaal bijv laminaat wat te strak is gelegd klein beetje bij te zagen bijv. Onmisbare tool.
Maar tov een mes wellicht overkill :+
Bij die prijzen wel ja :)
Gelukkig zijn er ook goedkopere varianten
Misschien niet zo degelijk maar die gaat je nieuwbouw gerelateerde klussen ook wel overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:01
@ShininNL een klein hand ijzerzaagje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwUBs6S4RjC4Z9AjKPfukOUc7xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFKknF7wrO0hN2m89oFtTkP4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Situaties
  • Laatst online: 19:07
Als je die Parkside multitool koopt, schaf dan ook direct een goed stel oordoppen aan. Tip van een eigenaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:26
Homer-Simpson schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:24:
[...]

Correct. Zo heb ik er denk ik wel 15-20 bijgeplaatst.
Heb je dit direct na oplevering gedaan? Onze wanden worden behangklaar opgeleverd. Dus het lijkt mij het handigste om dat meteen na oplevering te doen. Of valt het restauratiewerk na deze klus mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
GerardBouw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Heb je dit direct na oplevering gedaan? Onze wanden worden behangklaar opgeleverd. Dus het lijkt mij het handigste om dat meteen na oplevering te doen. Of valt het restauratiewerk na deze klus mee?
Ja direct na oplevering boren, bijplaatsen en dichtsmeren met Rotband. Als je dat netjes doet (eventueel schuren) dan kun je direct je wandafwerking plaatsen.

In mijn geval hebben we eerst laten dunpleisteren en daarna renovliezen (zonder structuur) voor extra strak resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:20

[Afbeelding][Afbeelding]

met een los zaagblad vlak afzagen of met zijkniptang richting plafond inknippen... breekt zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:31:
Is met Type C alleen afzuiging regelen op zolder dan voldoende en is er niet perse een ventilatierooster in een raam nodig? Ik snap op zekere hoogte wel dat als er lucht actief uit een ruimte gezogen wordt dat dit linksom of rechtsom weer aangevuld moet worden. Dat zal dan de "frisse" lucht zijn op de overloop van de zolder? Wel een interessante discussie..
Dat moet uit de berekening blijken.

je hebt drie elementen bij type C

De aanvoer (luchtroosters
De afvoer (afzuigpunten)
en overstroom elementen zoals rooster in deuren of spleten onder deuren.

Daarmee wordt een berekening gemaakt die in theorie moet kunnen kloppen, de kans dat de lucht daadwerkelijk zo gaat stromen is nihil maargoed de basis is er en vuile lucht wordt bij de bron afgezogen (vochtige ruimtes, opstelplaats kooktoestel, wc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
FredvZ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:13:
[...]

Dat vraagt om een onderzoekje als het opgeleverd is. :)

Wellicht kan er dan ook weer een ander plaatje voor terug waar je bel (en eventueel huisnummer, naam, etc) mooi uitgelijnd op kwijt kan.

Voor zover zichtbaar op de foto past een slimme deurbel niet mooi op de plaat.

Als je óók camera's op gaat hangen én je niet de behoefte hebt om te kunnen praten met de bezoekers voor de deur kan je eventueel ook kijken naar dit apparaatje:
https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/

Daarmee kan je (met bijvoorbeeld Home Assistant) de bestaande deurbel slim maken en beeld van een camera naar je telefoon laten sturen als er iemand voor de deur staat.
Bedankt. Ander plaatje is wel een goed punt, stom dat ik daar zelf niet aan had gedacht. De uitdaging nu is wel dat ik na oplevering niet nog een loze leiding kan laten trekken naar de deurbel, mocht dat nodig zijn ;) Ik denk dat er een laag-voltage stroom naar de deurbel heen loopt, weet niet of de meeste slimme deurbellen daar mee overweg kunnen en/of utp nodig hebben.
FredvZ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Bij ons zat standaard vloerverwarming op de tweede verdieping, ook benoemd als zolder.
Om er voldoende verwarming in te krijgen voor een slaap/werkkamer was er een aanvullende optie om de leidingen dichter bij elkaar te laten leggen.

Je hebt dus best kans dat alleen de overstap naar vloerverwarming niet voldoende is. Je zou de expliciete vraag kunnen neerleggen bij de bouwer of de optie vloerverwarming voldoende warmte biedt om een slaapkamer op de tweede verdieping te realiseren.
Wederom bedankt, bouwer wil geen technische informatie verstrekken over de te plaatsen vloerverwarming, behalve dat het vermogen equivalent is aan het cv-radiatortje wat er nu hangt voor de hele zolder van 40-45 m2. Lijkt mij dat dit tot extreem grote hart-op-hart afstand leidt als ze strikt hetzelfde vermogen aanhouden :+
twain4me schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Dat moet uit de berekening blijken.

je hebt drie elementen bij type C

De aanvoer (luchtroosters
De afvoer (afzuigpunten)
en overstroom elementen zoals rooster in deuren of spleten onder deuren.

Daarmee wordt een berekening gemaakt die in theorie moet kunnen kloppen, de kans dat de lucht daadwerkelijk zo gaat stromen is nihil maargoed de basis is er en vuile lucht wordt bij de bron afgezogen (vochtige ruimtes, opstelplaats kooktoestel, wc )
Maar wat dan als er alleen maar een overstroom element is, zoals in het voorbeeld: Een zelf gerealiseerde zolderkamer waar geen raam met ventilatierooster aanwezig is, maar wel een deur met spleet waar de vuile lucht door wordt afgezogen. Dan moet er ook ergens weer lucht bij komen, via diezelfde deurspleet. Al zijn wij dus wel van plan een raam/dakkapel met ventilatieroosters te plaatsen, ben toch benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tiuri schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Bedankt. Ander plaatje is wel een goed punt, stom dat ik daar zelf niet aan had gedacht. De uitdaging nu is wel dat ik na oplevering niet nog een loze leiding kan laten trekken naar de deurbel, mocht dat nodig zijn ;) Ik denk dat er een laag-voltage stroom naar de deurbel heen loopt, weet niet of de meeste slimme deurbellen daar mee overweg kunnen en/of utp nodig hebben.

[...]

Wederom bedankt, bouwer wil geen technische informatie verstrekken over de te plaatsen vloerverwarming, behalve dat het vermogen equivalent is aan het cv-radiatortje wat er nu hangt voor de hele zolder van 40-45 m2. Lijkt mij dat dit tot extreem grote hart-op-hart afstand leidt als ze strikt hetzelfde vermogen aanhouden :+

[...]

Maar wat dan als er alleen maar een overstroom element is, zoals in het voorbeeld: Een zelf gerealiseerde zolderkamer waar geen raam met ventilatierooster aanwezig is, maar wel een deur met spleet waar de vuile lucht door wordt afgezogen. Dan moet er ook ergens weer lucht bij komen, via diezelfde deurspleet. Al zijn wij dus wel van plan een raam/dakkapel met ventilatieroosters te plaatsen, ben toch benieuwd.
Dat is duidleijk dan voldoed hij niet. in theorie is er namelijk geen ventilatie mogelijk omdat er geen aanvoer is. en zal je daar in de praktijk een wat slechtere lucht kwaliteit hebben (VOS wordt minder goed weg geventileerd etc) de lucht wordt daar dus gewoon niet afgezogen , dat komt via het trapgat omhoog met zijn oorsprong de roosters in een andere verblijfsruimte en gaat dus zo de MV in. In type C moet gewoon elke slaapkamer een aanvoer hebben en een onbenoemde ruimte is geen slaapkamer. dat veel mensen daar geen erg in hebben of schijt aan hebben en gewoon muurtjes bouwen en er in gaan slapen is weer een heel ander verhaal.

Je hebt nog wel verversing van lucht via het open en sluiten van de deur, rondlopen etc maar ook lucht circulatie door bv temperatuursverschil en daarom worden we smorgens nog wakker als we daar toch gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:26
Vandaag lampen opgehangen bij een vriend die sinds een paar weken in zijn nieuwbouwhuis woont. Wij hebben in dezelfde wijk ook een nieuwbouwhuis gekocht. Maar wel een fase later waar het bouwen nog moet starten.

Het viel me op dat de lichtpunten in het plafond een plastic deksel hebben waar een kroonsteen in zit en waar helemaal overheen gestuukt is. Ik durfde deze er niet af te halen omdat ik niet wist wat het met zich mee zou brengen. Weet iemand of dit wel kan of hoe zo’n lichtpunt eigenlijk afgewerkt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

Nicap

Tsssk....

GerardBouw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:26:
Vandaag lampen opgehangen bij een vriend die sinds een paar weken in zijn nieuwbouwhuis woont. Wij hebben in dezelfde wijk ook een nieuwbouwhuis gekocht. Maar wel een fase later waar het bouwen nog moet starten.

Het viel me op dat de lichtpunten in het plafond een plastic deksel hebben waar een kroonsteen in zit en waar helemaal overheen gestuukt is. Ik durfde deze er niet af te halen omdat ik niet wist wat het met zich mee zou brengen. Weet iemand of dit wel kan of hoe zo’n lichtpunt eigenlijk afgewerkt is?
Dat is vrij gebruikelijk. Gewoon zachtjes het materiaal eraf tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb de meeste plaatjes met kroonsteen er af gehaald, zodat je de lamp direct in de plafonddoos kan schroeven en vlak tegen het plafond zonder te boren in het plafond.

Inderdaad even zachtjes of heel voorzichtig de randen los snijden van deze plaat met het spuitwerk, zodat je niet grote stukken spuitwerk er af knalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 22-02-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

LuPo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Ik heb drie dakramen van Velux laten plaatsen ná oplevering. Kostte totaal €3000.
Bouwer vroeg €2500 per stuk. 8)7

Ze hebben een monopolie en kunnen vragen wat ze willen, helaas..
Welke afmetingen hebben je dakramen?

Bij ons vraagt de aannemer €1650 voor een Velux dakraam van 94x98 en ik twijfel of dit een redelijke prijs is.

Weet iemand of Velux dakramen tegenwoordig standaard zelfregulerende ventilatie hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Tiuri schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:07:
[...]

[...]

[...]

YMMV maar bij ons leverde Van Wanrooij op met een draadloze deurbel. Dus helemaal geen verbinding tussen meterkast en buiten. Dus zou zomaar handig kunnen zijn om er wel een loze leiding heen te laten leggen.

Rant: volgens de spec van de meegeleverde deurbel kon deze niet tegen temperaturen van <-4. Dus daar maakte ik een opmerking over. Man man man wat je dan over je heen krijgt.
Nu hebben we dus een andere deurbel, zelf gekocht.
/rant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
GerardBouw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:26:
Weet iemand of dit wel kan of hoe zo’n lichtpunt eigenlijk afgewerkt is?
Dat is al minimaal 40 jaar de gebruikelijke manier om plafondlichtpunten af te leveren. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Homer-Simpson schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:36:
Rant: volgens de spec van de meegeleverde deurbel kon deze niet tegen temperaturen van <-4. Dus daar maakte ik een opmerking over. Man man man wat je dan over je heen krijgt.
/rant.
Van sommige dingen kan je inderdaad niet meer verwachten dan de "bare minimum".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Plaatjes met kroonsteentje de standaard voor lichtpunten?

Onze meerwerklijst zegt dat 'de standaard' een pijpje uit het plafond is en dat we 110 euro per lichtpunt moeten bijbetalen voor het "uitvoeren met een centraaldoos ipv een pijpje uit het plafond". Ook staat er "Het verlichtingsarmatuur dient geschikt te zijn om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten. De meeste armaturen voldoen hieraan. Bevestiging armatuur geboord tegen het plafond".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:36:
[...]

YMMV maar bij ons leverde Van Wanrooij op met een draadloze deurbel. Dus helemaal geen verbinding tussen meterkast en buiten. Dus zou zomaar handig kunnen zijn om er wel een loze leiding heen te laten leggen.

/rant.
Goed om te weten, gaan we op de lijst met vragen erbij zetten voor de bouwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:03:
Plaatjes met kroonsteentje de standaard voor lichtpunten?

Onze meerwerklijst zegt dat 'de standaard' een pijpje uit het plafond is en dat we 110 euro per lichtpunt moeten bijbetalen voor het "uitvoeren met een centraaldoos ipv een pijpje uit het plafond". Ook staat er "Het verlichtingsarmatuur dient geschikt te zijn om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten. De meeste armaturen voldoen hieraan. Bevestiging armatuur geboord tegen het plafond".
Dat is wel een hele goedkope manier, ik kan het mij niet voorstellen. Gaat het niet over een lan kabel tbv een wifi punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Dat is wel een hele goedkope manier, ik kan het mij niet voorstellen. Gaat het niet over een lan kabel tbv een wifi punt?
“Een pijp die bij oplevering uit het plafond steekt om een armatuur op aan te sluiten voldoet niet aan de gestelde eis in NEN 1010.”

Zo te zien mag het dus geeneens

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Volgens onze technische omschrijving:

“De lichtaansluitpunten zijn voorzien van klemmen blokjes.”

Ik interpreteer dat als een plaatje met kroonsteen, zoals hier al eerder benoemd.

[ Voor 30% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-02-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
Toppe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:38:
[...]

“Een pijp die bij oplevering uit het plafond steekt om een armatuur op aan te sluiten voldoet niet aan de gestelde eis in NEN 1010.”

Zo te zien mag het dus geeneens
Een armatuur is geen accesspoint. Volgens mij heeft de NEN1010 zelfs niks te maken met data installaties. Was een centraaldoos makkelijker geweest... ja misschien wel maar een loze leiding in plafonds is vaak letterlijk een lege buis naar de meterkast. niet meer niet minder.

Er worden ook lampen verkocht waar je niet eens een inbouw/centraaldoos achter kwijt kunt. Dan kan je toch echt niet anders dan alleen een buisje uit laten steken, maar dat is een andere discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door PotatoChip op 23-02-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PotatoChip schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Een armatuur is geen accesspoint. Volgens mij heeft de NEN1010 zelfs niks te maken met data installaties. Was een centraaldoos makkelijker geweest... ja misschien wel maar een loze leiding in plafonds is vaak letterlijk een lege buis naar de meterkast. niet meer niet minder.

Er worden ook lampen verkocht waar je niet eens een inbouw/centraaldoos achter kwijt kunt. Dan kan je toch echt niet anders dan alleen een buisje uit laten steken, maar dat is een andere discussie.
@Turie geeft dit aan:
Onze meerwerklijst zegt dat 'de standaard' een pijpje uit het plafond is en dat we 110 euro per lichtpunt moeten bijbetalen voor het "uitvoeren met een centraaldoos ipv een pijpje uit het plafond".
Ik weet niet waar jij wat leest over een accesspoint maar het gaat hier duidelijk over een lichtpunt.

De NEN1010 schrijft alleen voor dat een buisje uit het plafond niet mag. Dat er armaturen zijn die niet op een centraaldoos passen is prima, maar niet het probleem van de NEN(1010).

Als een scope 8 keuring zou laten doen komt deze zeker als punt terug naar boven.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 23-02-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
Toppe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:06:
[...]

@Turie geeft dit aan:

[...]

Ik weet niet waar jij wat leest over een accesspoint maar het gaat hier duidelijk over een lichtpunt.

De NEN1010 schrijft alleen voor dat een buisje uit het plafond niet mag. Dat er armaturen zijn die niet op een centraaldoos passen is prima, maar niet het probleem van de NEN(1010).

Als een scope 8 keuring zou laten doen komt deze zeker als punt terug naar boven.
Excuses, in de war met de vorige post over pijpje uit plafond voor accesspoint. Dan zou er zeker wel een centraaldoos geplaatst moeten worden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Toppe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:06:
[...]

@Turie geeft dit aan:

[...]

Volgens mij ging het hem er vooral om dat het uitstak en hoe hij het kan afkorten zonder het stucwerk te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Volgens mij ging het hem er vooral om dat het uitstak en hoe hij het kan afkorten zonder het stucwerk te beschadigen.
@Wolly vond het een goedkope manier en ik reageer alleen dat het niet mag...

Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
De vraag hoe het pijpje af te korten was niet van mij, maar ik werd wel getriggered doordat er werd gezegd dat zo'n afdekplaatje met kroonsteen standaard is. Het zou kunnen dat de standaardlichtpunten wel zo'n afdekplaatje hebben in mijn project dat is onduidelijk, maar extra lichtpunten zeker niet zonder 110 euro extra bij te betalen:
06-05-086 Extra lichtpunt op bestaande schakelaar

Het realiseren van een extra wand / plafondlichtpunt op een bestaande schakelaar. Let op plafondlichtpunt wordt uitgevoerd als pijpje uit plafond, zonder centraaldoos. Het verlichtingsarmatuur dient geschikt te zijn om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten. De meeste armaturen voldoen hieraan. Bevestiging armatuur geboord tegen het plafond.
en dan een andere optie:
06-05-091 Meerprijs lichtpunt uitvoeren met centraaldoos (achteraf geplaatst)

Meerprijs om bovenstaande extra lichtpunten (optie 085/086/087) uit te voeren met een centraaldoos i.p.v. met pijpje uit plafond. De centraaldoos wordt op een later tijdstip in het plafond geboord en geplaatst. Genoemde prijs is prijs per extra lichtpunt.
Ik heb nog wat gegoogled over de NEN1010: https://www.ew-installati...-en-verlichtingsarmaturen
Leidingsystemen

Leidingen die zijn bedoeld om een armatuur op aan te sluiten moeten eindigen in een doos, op een connector in een doos of het armatuur moet zodanig zijn ontworpen dat het rechtstreeks op een leiding is aan te sluiten. Een pijp die bij oplevering uit het plafond steekt om een armatuur op aan te sluiten voldoet niet aan de gestelde eis in NEN 1010.

Leidingen waarmee meerdere armaturen worden doorverbonden, moeten hiervoor zijn ontworpen en moeten worden geïnstalleerd volgens de gegevens van de fabrikant. Verbindingen of connectoren die worden toegepast bij deze manier van installeren, moeten hiervoor geschikt zijn en de leiding moet de maximale temperatuur kunnen verdragen (bijlage 55A). Als er een hittebestendige kabel moet worden gebruikt, dan staat dit aangegeven op het armatuur (figuur 1).
Bevestiging armatuur

Een armatuur moet deugdelijk, volgens de gegevens van de fabrikant, kunnen worden bevestigd aan de stabiele gebouwconstructie, zoals het plafond. Bevestigingsmiddelen hiervoor kunnen haken en schroeven zijn die in de constructie kunnen worden aangebracht of de schroefjes in de dozen. De installateur moet zorgen voor een geschikte voorziening. Een eis is dat het bevestigingspunt minimaal 5 kg kan dragen. Als van te voren bekend is dat het aansluitpunt een armatuur met een grotere massa moet kunnen dragen, dan moet de installateur waarborgen dat het aansluitpunt de grotere massa ook daadwerkelijk kan dragen.
Ik vind het niet duidelijk of ik nu kan eisen van de bouwer op basis van NEN 1010 of ze de (extra) lichtpunten met een inbouwdoos uitvoeren in plaats van pijpje, omdat ze dan altijd kunnen zeggen dat ze hebben gezegd dat het armatuur geschikt moet zijn voor bevestiging op een pijpje: "Het verlichtingsarmatuur dient geschikt te zijn om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten".

Maargoed, de zin "Een pijp die bij oplevering uit het plafond steekt om een armatuur op aan te sluiten voldoet niet aan de gestelde eis in NEN 1010." is best ondubbelzinnig, al kunnen ze dan altijd er voor kiezen het pijpje af te breken zodat alleen de installatiedraad uit het plafond steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:34:
De vraag hoe het pijpje af te korten was niet van mij, maar ik werd wel getriggered doordat er werd gezegd dat zo'n afdekplaatje met kroonsteen standaard is. Het zou kunnen dat de standaardlichtpunten wel zo'n afdekplaatje hebben in mijn project dat is onduidelijk, maar extra lichtpunten zeker niet zonder 110 euro extra bij te betalen:
Wat zijn de kosten dan voor het extra plafondlichtpunt met een pijpje?

Hier kost een extra plafondlichtpunt 180 euro. Als jou pijpje maar 80 is ofzo, dan ligt het toch redelijk dicht bij elkaar ;)
Dan heb je als klant in elk geval de keus.
Al vermoed ik niet dat jou aannemer zo vrijgevig is met keuzes aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Nicap schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Wat zijn de kosten dan voor het extra plafondlichtpunt met een pijpje?

Hier kost een extra plafondlichtpunt 180 euro. Als jou pijpje maar 80 is ofzo, dan ligt het toch redelijk dicht bij elkaar ;)
Dan heb je als klant in elk geval de keus.
Al vermoed ik niet dat jou aannemer zo vrijgevig is met keuzes aan de klant.
Goedkoopste optie is een lichtpunt op een bestaande schakelaar, 150 euro, op een aparte schakelaar 200 euro. Daar zou dan dus 110 euro bijkomen als het pijpje een doos moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Goedkoopste optie is een lichtpunt op een bestaande schakelaar, 150 euro, op een aparte schakelaar 200 euro. Daar zou dan dus 110 euro bijkomen als het pijpje een doos moet worden.
Wat ze voorstellen mag volgens de NEN1010 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Dat is echt fors aan de prijs weer bij jou. Hopelijk straks allemaal weer vergeten als je er uiteindelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Wat ze voorstellen mag volgens de NEN1010 niet.
Heb je daar nog een goede extra bron voor mij, zodat ik dit goed kan aanvliegen met de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Heb je daar nog een goede extra bron voor mij, zodat ik dit goed kan aanvliegen met de bouwer?
Is dit in Nederland?
wel een hele goedkope manier zeg.. denk dat je daar een hoop mensen erg ongelukkig mee maakt als bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
El Capitan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Is dit in Nederland?
wel een hele goedkope manier zeg.. denk dat je daar een hoop mensen erg ongelukkig mee maakt als bouwer.
Ja, nieuwbouw Utrecht, ze moeten nog starten met bouwen verwachte oplevering Q2 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:34:

[...]

en dan een andere optie:

[...]

Ik heb nog wat gegoogled over de NEN1010: https://www.ew-installati...-en-verlichtingsarmaturen

[...]

Ik vind het niet duidelijk of ik nu kan eisen van de bouwer op basis van NEN 1010 of ze de (extra) lichtpunten met een inbouwdoos uitvoeren in plaats van pijpje, omdat ze dan altijd kunnen zeggen dat ze hebben gezegd dat het armatuur geschikt moet zijn voor bevestiging op een pijpje: "Het verlichtingsarmatuur dient geschikt te zijn om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten".

Maargoed, de zin "Een pijp die bij oplevering uit het plafond steekt om een armatuur op aan te sluiten voldoet niet aan de gestelde eis in NEN 1010." is best ondubbelzinnig, al kunnen ze dan altijd er voor kiezen het pijpje af te breken zodat alleen de installatiedraad uit het plafond steekt?
Jou aannemer heeft niets te maken met het armatuur dat jij koopt. Hij moet conform de NEN1010 opleveren en kan zich absoluut niet beroepen op het feit dat een armatuur geschikt zou kunnen zijn voor montage op een leidingsysteem.

Lijkt me dat hij zich hier alleen op kan beroepen als hij bijvoorbeeld een plafond met inbouw spots plaatst, dan is een centraaldoos inderdaad zeer ongebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Verwijzen naar de NEN1010. Zoals hierboven al aangegeven is het niet aan de aannemer om te bepalen wat voor armaturen jij moet gaan ophangen. Hij moet een NEN1010 gekeurde installatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Verwijzen naar de NEN1010. Zoals hierboven al aangegeven is het niet aan de aannemer om te bepalen wat voor armaturen jij moet gaan ophangen. Hij moet een NEN1010 gekeurde installatie opleveren.
Bedankt!

Ik vermoed nog steeds dat de bouwer dit andersom gaat redeneren, ook door de stugheid van de bouwer in kwestie. Dan zal het wel zijn dat zijn 'standaard optie' is de combinatie van 150 (pijpje) + 110 (centraaldoos) maar dat hij als gunst aanbiedt dat je ook de centraaldoos mag laten vervallen als je een armatuur hebt dat geschikt is voor een pijpje en in dat geval 110 euro korting krijgt. Hij verplicht mij natuurlijk niet om alleen maar het pijpje af te nemen.

@Blik1984, jij hebt in dezelfde wijk gekocht bij dezelfde bouwer, hoe is dit bij jou opgeleverd?

Ik zet deze in ieder geval even op de back-burner want heb nog genoeg andere dingen met de bouwer te bespreken/coordineren die ik eerst moet uitvogelen/oplossen en wij uiteindelijk maar 3 extra plafondlichtpunten laten bijmaken, daarmee is de financiele schade enigzins beperkt. Uit deze discussie begrijp ik dus wel dat je voor een plafondlamp eigenlijk wel een centraaldoos wilt hebben voor het gemak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tiuri schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Bedankt!

Ik vermoed nog steeds dat de bouwer dit andersom gaat redeneren, ook door de stugheid van de bouwer in kwestie. Dan zal het wel zijn dat zijn 'standaard optie' is de combinatie van 150 (pijpje) + 110 (centraaldoos) maar dat hij als gunst aanbiedt dat je ook de centraaldoos mag laten vervallen als je een armatuur hebt dat geschikt is voor een pijpje en in dat geval 110 euro korting krijgt. Hij verplicht mij natuurlijk niet om alleen maar het pijpje af te nemen.

@Blik1984, jij hebt in dezelfde wijk gekocht bij dezelfde bouwer, hoe is dit bij jou opgeleverd?

Ik zet deze in ieder geval even op de back-burner want heb nog genoeg andere dingen met de bouwer te bespreken/coordineren die ik eerst moet uitvogelen/oplossen en wij uiteindelijk maar 3 extra plafondlichtpunten laten bijmaken, daarmee is de financiele schade enigzins beperkt. Uit deze discussie begrijp ik dus wel dat je voor een plafondlamp eigenlijk wel een centraaldoos wilt hebben voor het gemak moet hebben volgens de NEN1010?
FTFY ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:48
@Tiuri heb geen extra lichtpunten afgenomen. Alleen loze leidingen, en die worden ofwel afgewerkt met een pijpje (vanuit plafond) of via zo’n blinde plaat naast de stopcontacten op 30cm hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:04
Vraag me af: Ben ik voor nieuwbouw voor de verzekering verplicht om raambeslag met een slotje uit te voeren? En het deurbeslag, moet dat met kerntrek beveiliging?

Reden vraag: Vind de slotjes op de ramen niet mooi en we gebruiken ze nu ook nooit. Daarnaast vind ik die 'puist' (kerntrekbeveiliging) op de slotplaat niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Laatst online: 19:07
Ik zou voor die vraag even kijken in de polis van je verzekering of met de verzekeringsmaatschappij bellen/chatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:12
Wordt het niet opgeleverd volgens de eisen van Politiekeurmerk Veilig Wonen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
[...]

Bedankt!

Ik zet deze in ieder geval even op de back-burner want heb nog genoeg andere dingen met de bouwer te bespreken/coordineren die ik eerst moet uitvogelen/oplossen en wij uiteindelijk maar 3 extra plafondlichtpunten laten bijmaken, daarmee is de financiele schade enigzins beperkt. Uit deze discussie begrijp ik dus wel dat je voor een plafondlamp eigenlijk wel een centraaldoos wilt hebben voor het gemak?
Als je een antwoord van de kopersbegeleiding hebt graag delen. Wij hebben exact dezelfde opties (zelfde projectbouwer, maar andere wijk) en ik was dus aan het rekenen met ook 110 per lichtpunt. Gelukkig zijn de meeste voor aan de muur (buitenverlichting) dus dan hoeft het niet volgens NEN1010

Zal zelf ook eens vragen hoe het zit, ben benieuwd of we hetzelfde antwoord krijgen. Moet binnenkort toch nog wat vragen over de elektra-opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Welke afmetingen hebben je dakramen?

Bij ons vraagt de aannemer €1650 voor een Velux dakraam van 94x98 en ik twijfel of dit een redelijke prijs is.

Weet iemand of Velux dakramen tegenwoordig standaard zelfregulerende ventilatie hebben?
€2185 - 2 x GGL PK08 2070 (94x140)
€785 - 1 x GGL CK02 2070 (55x78) -> deze is geplaatst op zolder in de ruimte met mechanische ventilatie en wasmachine+droger. Kleine ruimte

Deze prijzen zijn in de btw. Maar wel inmiddels bijna 4 jaar geleden want 04-2021.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
peer1979 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:01:
Vraag me af: Ben ik voor nieuwbouw voor de verzekering verplicht om raambeslag met een slotje uit te voeren? En het deurbeslag, moet dat met kerntrek beveiliging?
Verzekeraar is heel stellig; slotjes op ramen niet noodzakelijk en trekbeveiling op sloten ook niet verplicht. Mits ik geen dure verzamelingen of andere kostbaarheden heb.

De leverancier van bouwer levert materialen die voldoen aan Inbraakwerendheid Gevel Timmerwerken. En die IGT stelt dat inbraakwerend met trekbeveiling noodzakelijk is.

Maar we zijn eruit; Raambeslag doen we zonder en deurbeslag doen we later zelf :)

[ Voor 4% gewijzigd door peer1979 op 24-02-2025 16:37 . Reden: Betere uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:41
Het nieuwproject van mijn appartement is aangesloten bij Homestudios (BAM/AM). Nu heb ik wat oudere recensies gelezen die wisselend negatief en positief zijn. De afgelopen jaren is Homestudios gegroeid en zijn er meer projecten aangesloten. Ik ben benieuwd om er nog mensen zijn met een (recente) ervaring met homestudios, met name de oplevering.

Een keuken van SieMatic heb ik vastgelegd met oplevering ná datum oplevering woning zodat stuc en vloerwerk ook in de keuken zit en ik bij de plaatsing kan zijn. Over de badkamer en “woonklaar” denk ik nog na waarbij ik een mooie nette badkamer heb samengesteld en nadenken over het laten afwerken van de muur/vloer door hun.

Helaas kan de badkamer niet casco worden opgeleverd waardoor ik óf de boel er moet uit slopen na oplevering, of moet laten overplakken met tegels en andere meubels. In de praktijk zal hierdoor een badkamer duurder zijn bij andere badkamer winkels dan de meerprijs voor de badkamer die ik nu heb samengesteld bij homestudios.
Het stuc werk, vloer en schilderwerk door hun laten doen scheelt dat ik niet in de haast iemand moet vinden die alles kan doen tussen oplevering en plaatsen keuken. Alleen rekent BAM best een aardig tarief (€320/m2 appartament oppervlakte voor stucen, verfen, egaliseren, pvc plak vloer en plinten).

Omdat ik nu nog kan kiezen voor standaard oplevering of dus meerwerk ben ik benieuwd naar ervaringen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
peer1979 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Verzekeraar is heel stellig; slotjes op ramen niet noodzakelijk en trekbeveiling op sloten ook niet verplicht. Mits ik geen dure verzamelingen of andere kostbaarheden heb.

De leverancier van bouwer levert materialen die voldoen aan Inbraakwerendheid Gevel Timmerwerken. En die IGT stelt dat inbraakwerend met trekbeveiling noodzakelijk is.

Maar we zijn eruit; Raambeslag doen we zonder en deurbeslag doen we later zelf :)
Over wat voor ramen gaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Draai kiep ramen op begane grond en eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
peer1979 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Draai kiep ramen op begane grond en eerste verdieping.
Dan begrijp ik dat de verzekeraar geen probleem ermee heeft als je de slotjes weglaat.

Hoeven zij immers niets uit te keren omdat iemand met een keukenrol naar binnen is geraakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
peer1979 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:01:

Reden vraag: Vind de slotjes op de ramen niet mooi en we gebruiken ze nu ook nooit. Daarnaast vind ik die 'puist' (kerntrekbeveiliging) op de slotplaat niet mooi.
Dat jouw aannemer het toestaat om dit slotje te laten vervallen is uitzonderlijk, dus daar heb je geluk mee, kozijnen worden in projectbouw groot ingekocht. Mij wilde ze de afmetingen van de kozijnen nieteens vertellen.

Los daarvan, wat voor design kozijnen heb je dat dit slotje je een doorn in het oog is of heeft een laten vervallen een ander nut? Ik heb ze in mijn huidige woning ook zitten maar was tot vandaag de aanwezigheid ervan even vergeten.

[ Voor 12% gewijzigd door KerstRunner op 24-02-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons (FBTO) staat in de verzekering dat sloten aan het SKG keurmerk moeten voldoen. Ik kan geen draaikiepraam zonder slot met SKG certificiering vinden.

Hier wilde ze ook het sluitwerk aanpassen om er een mooie strakke jalozie voorlangs te hangen. Maar ik durfde het niet aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
-

[ Voor 100% gewijzigd door KerstRunner op 24-02-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 17:22
[...]

Bedankt!

Ik zou willen dat wij die optie van een pijpje hadden gehad voor de wandlichtpunten. Zit nu met allemaal inbouwdozen wat nogal irritant is. Die gaatjes in de deksel komen vaak niet overeen met het armatuur. Had liever paar gaatjes in de muur geboord. Moet ze nu vastschroeven op het plastic deksel van de inbouwdoos…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:34
gdvm schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 06:49:
[...]

Ik zou willen dat wij die optie van een pijpje hadden gehad voor de wandlichtpunten. Zit nu met allemaal inbouwdozen wat nogal irritant is. Die gaatjes in de deksel komen vaak niet overeen met het armatuur. Had liever paar gaatjes in de muur geboord. Moet ze nu vastschroeven op het plastic deksel van de inbouwdoos…
Ik heb bij mijn lampen extra gaatjes geboord in de armaturen, zodat ze wel uitlijnen met de centraaldoos.
De meeste lampen werden bevestigd aan een soort beugel die je aan het plafond vastmaakt, dat was vaak gewoon een stuk metaal, dus dat ging vrij eenvoudig.
Misschien heb je er wat aan
Pagina: 1 ... 337 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.