Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Inmiddels de aanslag onroerende zaakbelasting eigenaar ontvangen. Helaas wel het hoge tarief, aangezien de bouw nog niet gestart is.

Wij worden belast voor “Bouwterrein woningen” en de vastgestelde waarde er van is zo’n €60k meer dan de verkoopprijs (van oktober 2024) van de grond, welke ook op de aanslag vermeld staat.

Is dat normaal?

Ze gaan halverwege maart starten met de heiwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
peer1979 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:01:
Vraag me af: Ben ik voor nieuwbouw voor de verzekering verplicht om raambeslag met een slotje uit te voeren? En het deurbeslag, moet dat met kerntrek beveiliging?

Reden vraag: Vind de slotjes op de ramen niet mooi en we gebruiken ze nu ook nooit. Daarnaast vind ik die 'puist' (kerntrekbeveiliging) op de slotplaat niet mooi.
Kerntrekbeveiliging is gewoon verplicht bij nieuwbouw. Dat moet de bouwer leveren.

Ramen weet ik zo niet, maar let er op dat het er niet om gaat hoe gemakkelijk je binnen komt, maar juist hoe gemakkelijk je naar buiten komt. Een eventuele inbreker kan door een piepklein gat naar binnen, maar door datzelfde gat gaan de TV en de laptop niet mee naar buiten.

Bij de meeste inbraken heb je dan dus ook vooral braaksporen van binnen naar buiten. Zo werd bij onze buren ingebroken de dag na het leveren van de keuken. Om binnen te komen werd een raam geforceerd. Om naar buiten te komen met alle keukenapparatuur hebben ze eerst geprobeerd twee schuifpuien open te breken (niet gelukt) en daarna de voordeur (wel gelukt). Uiteindelijk zit je dus met schade aan een raam, twee schuifpuien en een voordeur.... en je zit zonder keukenapparatuur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:07
Toen in het nieuwbouwhuis van mijn ouders de keukenapparatuur werd geleverd hebben ik en mijn vrienden (destijds ongeveer 16 jaar ) twee nachtjes "gekampeerd" in het huis om te voorkomen dat alle apparatuur gejat werd.
Er is toen vlak na de oplevering ontzettend veel gejat in de wijk. Twee keukens en complete gereedschapssets zijn op klaarlichte dag verdwenen. Het valt in zo'n nieuwbouwwijk natuurlijk niet op als er een ongemarkeerd wit busje op de oprit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:03
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:34:
Inmiddels de aanslag onroerende zaakbelasting eigenaar ontvangen. Helaas wel het hoge tarief, aangezien de bouw nog niet gestart is.

Wij worden belast voor “Bouwterrein woningen” en de vastgestelde waarde er van is zo’n €60k meer dan de verkoopprijs (van oktober 2024) van de grond, welke ook op de aanslag vermeld staat.

Is dat normaal?

Ze gaan halverwege maart starten met de heiwerkzaamheden.
Wij waren helemaal niet op de hoogte hiervan.... Zo dom. Waren jullie hierover vooraf geinformeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:59
roltor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:07:
[...]

Ik heb bij mijn lampen extra gaatjes geboord in de armaturen, zodat ze wel uitlijnen met de centraaldoos.
De meeste lampen werden bevestigd aan een soort beugel die je aan het plafond vastmaakt, dat was vaak gewoon een stuk metaal, dus dat ging vrij eenvoudig.
Misschien heb je er wat aan
Thanks, bij veel plafond lampen kan dit wel, maar bij wandlampen vaak niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

suzanhe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Wij waren helemaal niet op de hoogte hiervan.... Zo dom. Waren jullie hierover vooraf geinformeerd?
Nee, maar wist er door een eerdere discussie in dit topic wel van. Zat er dus wel al op te wachten.

Heb wel bezwaar gemaakt, want ik wil wel eens weten waarom de waarde na 2 maanden volgens de gemeente ineens hoger ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-02-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Nee, maar wist er door een eerdere discussie in dit topic wel van. Zat er dus wel al op te wachten.

Heb wel bezwaar gemaakt, want ik wil wel eens weten waarom de waarde na 2 maanden volgens de gemeente ineens hoger ligt.
Ah oke, wij zijn 30.12 notaris geweest dus erg zuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

suzanhe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Wij al in oktober, maar de discussie hier ging inderdaad over als je rond 1 januari naar de notitie moet dat je dan beter kun uitstellen tot na 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Als ik je post begrijp is er in Oct 2024 gepasseerd voor een bedrag en is je WOZ nu 60K hoger dan dat bedrag.
Je WOZ heeft sowieso als waardepeildatum 01-jan-2024, dus het is inderdaad vrij bijzonder dat je WOZ 60K hoger ligt dan wat jij 10 maanden later hebt betaald. Het gaat niet om waardepeil 01-jan-2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Draakje5 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Als ik je post begrijp is er in Oct 2024 gepasseerd voor een bedrag en is je WOZ nu 60K hoger dan dat bedrag.
Je WOZ heeft sowieso als waardepeildatum 01-jan-2024, dus het is inderdaad vrij bijzonder dat je WOZ 60K hoger ligt dan wat jij 10 maanden later hebt betaald. Het gaat niet om waardepeil 01-jan-2025.
Bij nieuwbouw kan het huidige jaar genomen worden als peildatum (toestandspeildatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Op de aanslag staat: Waardepeildatum 01-01-2024 (Toestandspeildatum 01-01-2025)
WOZ-waarde: €x (niet-woning)

In het taxatieverslag niet-woning staat dat de verkoopcijfers van het getaxeerde object verzameld zijn, met daarbij de datum van transport in oktober 2024 en de verkoopprijs.

Vervolgens staat er opgesomd voor “in aanbouw” 175m2 bouwjaar 2024 een bedrag van €0 en voor “bouwterrein” 197m2 het bedrag van de aanslag, wat dus ruim €60k meer is dan de eerder genoemde “verkoopprijs”.

Volgens https://www.zelfwozbezwaa...woz-waarde-bij-nieuwbouw/ kijkt de gemeente naar de waarde van de grond en de gemaakte bouwkosten op de waardepeildatum. Ik ben benieuwd of ik hier een specificatie van kan krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:15:
[...]
Bij nieuwbouw kan het huidige jaar genomen worden als peildatum (toestandspeildatum).
Klopt, toestandpeildatum. Maar niet waardepeildatum toch?
Waardepeildatum is 01-jan-2024 en toestandpeildatum 01-jan-2025. Al maakt de toestandspeildatum in dit geval geen drol uit volgens mij, want er is nog niet begonnen met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:07
Bij mij is de OZB ook gebaseerd op een "niet-woning" status, echter zijn bij mij de bouwwerkzaamheden voor 31-12-2024 wel gestart (lees palen de grond in, start aan fundering). Ik ben dus ook wezen zoeken of dit voldoende is om over te gaan naar status "woning in aanbouw", echter via rechtspraak . nl kon ik daar niet heel duidelijk uitsluitsel over vinden, iemand die weet waar het kantelpunt ligt?

Vooralsnog wel bezwaar ingediend bij de gemeente met de mededeling dat ik van mening ben dat status "niet-wining" incorrect is. Dus afwachten wat daar de uitkomst van gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
ramon42 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:37:
Bij mij is de OZB ook gebaseerd op een "niet-woning" status, echter zijn bij mij de bouwwerkzaamheden voor 31-12-2024 wel gestart (lees palen de grond in, start aan fundering). Ik ben dus ook wezen zoeken of dit voldoende is om over te gaan naar status "woning in aanbouw", echter via rechtspraak . nl kon ik daar niet heel duidelijk uitsluitsel over vinden, iemand die weet waar het kantelpunt ligt?

Vooralsnog wel bezwaar ingediend bij de gemeente met de mededeling dat ik van mening ben dat status "niet-wining" incorrect is. Dus afwachten wat daar de uitkomst van gaat zijn.
Online zie ik dat paal in de grond ervoor zorgt dat het een woning is dus dat zou schelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macgiver909
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
toen de discussie vorige keer weer oplaaide werd gezegd dat afgraven en klaarmaken voor de heiwerkzaamheden ook al telde als in aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Maar begrijp ik het nou goed dat als je op 30/6 naar de notaris gaat je niet over het 2e halfjaar OZB moet betalen? Zoals bij bestaande bouw wel bij overdracht bij de notaris?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
ramon42 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:37:

Paal in de grond voor je project is niet genoeg. De palen voor specifiek jouw woning moeten geslagen zijn. Zie ook bijvoorbeeld de reactie die ik van de gemeente kreeg (bij mij speelde hetzelfde op 1-1-2023):
U maakt bezwaar tegen de aanslag onroerende-zaakbelastingen omdat u van mening bent
dat het verkeerde tarief is toegepast. U bent van mening dat op 1 januari 2023 sprake was
van een woning in aanbouw. Volgens de vigerende jurisprudentie is sprake van een
woning in aanbouw indien met de daadwerkelijke bouw van de woning is gestart. Hiervan
is sprake indien de eerste paal is geslagen. Zie bijvoorbeeld het advies van de Advocaatgeneraal
van 22 juni 2021 (ECLI:NL:PHR:2021:634 r.o. 4.9.) en de uitspraak van de Hoge
Raad van 21 januari 2022 (ECLI:NL:HR:2022:49). Tot het moment van het slaan van de
eerste paal is sprake van een niet-woning. Dat de bestemming van de grond
"wonen" is, maakt hierbij niet uit. Volgens de gegevens van het bouwbedrijf blijkt
dat de eerste paal voor blok I02 pas na 1 januarri 2023 is geslagen. Dit betekent dat de
feitelijke bouwwerkzaamheden pas na 1 januari 2023 zijn aangevangen. Op 1 januari 2023
was nog geen sprake van een woning in aanbouw. U bent daarom terecht aangeslagen
voor het tarief niet-woningen.
Dan heb je gelijk de jurispredentie die door mijn gemeente is gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:52
suzanhe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Wij passeerde ook op 30/12 en omdat de ontwikkelaar per se in 2024 wilde passeren. Nu toevallig verkeerde woz aanslag gehad (volledig gebouwd) en meteen bezwaar gemaakt en de taxateur gesproken. Hij ging het aanpassen naar andere percentages omdat de bouw nog niet was gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Bezemveger schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:45:
[...]

Wij passeerde ook op 30/12 en omdat de ontwikkelaar per se in 2024 wilde passeren. Nu toevallig verkeerde woz aanslag gehad (volledig gebouwd) en meteen bezwaar gemaakt en de taxateur gesproken. Hij ging het aanpassen naar andere percentages omdat de bouw nog niet was gestart.
Ja wij hebben wel goede aanslag gehad, niet woning voor waarde van de grond alleen. Is met nog niet duidelijk of/ hoe de mensen van ons project die na 1-1 hebben gepasseerd dit ook moeten betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
M.b.t. de OZB voor onze bouwgrond. Wij hebben wel al onze aanslag ontvangen voor onze huidige huurwoning vanuit BSOB. Bij de specificatie staat niets over ons 'grasveld' en de OZB loopt ook hier via BSOB.

Grond is eind december vorig jaar op naam gekomen. Iemand een zelfde situatie gehad? Krijgen wij hier nog een aparte aanslag van of hebben wij 'mazzel'?

We wouden eerst wachten tot na 1 januari i.v.m. OZB maar dan moesten we rente gaan betalen..

Op de site van wozaaardeloket kan ik (nog) geen woz vinden voor onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:13
Misayo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:43:
We wouden eerst wachten tot na 1 januari i.v.m. OZB maar dan moesten we rente gaan betalen..
Die boete zou toch maximaal 8% per jaar zijn? Dus 0.67% per maand over het openstaande bedrag. Dat zou dus de grond zijn en een aanbetaling voor het meerwerk. In ons geval de grond van 190 duizend euro, 25% van het meerwerk á 18,5 duizend euro Dat zou dus 0.67% van 218,5 duizend euro zijn. 1.463,95 euro. Als het eind december zou zijn, was het misschien wel de moeite waard de boete te incasseren. Maar dat durf ik niet te zeggen.

Onze hypotheekadviseur gaf ons al vrij vroeg aan dat er angst heerst rondom het te laat betalen en de bijbehorende boetes. In de realiteit schijnen veel mensen dit te doen vanwege verkoop oude huis, aankomende loonsverhoging etc.

Ik weet niet hoe groot het verschil is in OZB voor woning of onbebouwd?

Wij gaan in mei/juni tekenen en ze beginnen met bouwen in juli/augustus.

[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:51
Vergeet niet dat er over de "boete-rente" ook nog 21% B.T.W. wordt berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
KerstRunner schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Die boete zou toch maximaal 8% per jaar zijn? Dus 0.67% per maand over het openstaande bedrag. Dat zou dus de grond zijn en een aanbetaling voor het meerwerk. In ons geval de grond van 190 duizend euro, 25% van het meerwerk á 18,5 duizend euro Dat zou dus 0.67% van 218,5 duizend euro zijn. 1.463,95 euro. Als het eind december zou zijn, was het misschien wel de moeite waard de boete te incasseren. Maar dat durf ik niet te zeggen.

Onze hypotheekadviseur gaf ons al vrij vroeg aan dat er angst heerst rondom het te laat betalen en de bijbehorende boetes. In de realiteit schijnen veel mensen dit te doen vanwege verkoop oude huis, aankomende loonsverhoging etc.

Ik weet niet hoe groot het verschil is in OZB voor woning of onbebouwd?

Wij gaan in mei/juni tekenen en ze beginnen met bouwen in juli/augustus.
Ik snap de angst ook wel, 8% klinkt ook hoog. Het is dat jij het nu zo op papier zet. Wat betreft de boete zouden we inderdaad ook een beetje op hetzelfde bedrag zitten. Dan komt het neer op 40 euro per dag ofzo... dus als ik dan in de eerste week/twee weken had getekend was ik nog wel onder de OZB gebleven denk ik. Maarja niet rationeel over nagedacht toen.

Er zit bij jullie dan weinig tijd tussen tekenen en begin van de bouw. Wij hadden tot 31 december om zonder boete de grond op naam te zetten bij de notaris. Maar onze bouw begint uiterlijk pas in MEI..

Bij onze gemeente is het verschil in ieder geval 0.108% of 0.225% dus het dubbele. Dan is het ongeveer 400 euro, dus dat valt nog wel mee. Als ik de juiste gegevens heb in ieder geval.

Het is alleen OZB toch? Alle andere dingen zijn toch nog niet van toepassing bij een onafgebouwde woning/bouwgrond (zuiverhingsheffing, riool, afval etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Misayo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Ik snap de angst ook wel, 8% klinkt ook hoog. Het is dat jij het nu zo op papier zet. Wat betreft de boete zouden we inderdaad ook een beetje op hetzelfde bedrag zitten. Dan komt het neer op 40 euro per dag ofzo... dus als ik dan in de eerste week/twee weken had getekend was ik nog wel onder de OZB gebleven denk ik. Maarja niet rationeel over nagedacht toen.

Er zit bij jullie dan weinig tijd tussen tekenen en begin van de bouw. Wij hadden tot 31 december om zonder boete de grond op naam te zetten bij de notaris. Maar onze bouw begint uiterlijk pas in MEI..

Bij onze gemeente is het verschil in ieder geval 0.108% of 0.225% dus het dubbele. Dan is het ongeveer 400 euro, dus dat valt nog wel mee. Als ik de juiste gegevens heb in ieder geval.

Het is alleen OZB toch? Alle andere dingen zijn toch nog niet van toepassing bij een onafgebouwde woning/bouwgrond (zuiverhingsheffing, riool, afval etc).
Het is de OZB maar wel verhoogd tarief (nog geen paal in de grond). Bij ons is dat 0.4% over de grondwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is uiteindelijk een rekensommetje, maar als de verkopende partij en de notaris alle moeite doen om tussen kerst en oud&nieuw de overdracht te doen, dan doen ze dat niet voor jou als koper en dan weet je eigenlijk al genoeg.
Dan trek je het lekker naar 2-5 januari omdat je in de kerstvakantie niet kunt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
jvdmeer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Paal in de grond voor je project is niet genoeg. De palen voor specifiek jouw woning moeten geslagen zijn. Zie ook bijvoorbeeld de reactie die ik van de gemeente kreeg (bij mij speelde hetzelfde op 1-1-2023):

[...]

Dan heb je gelijk de jurispredentie die door mijn gemeente is gebruikt...
Een woning in aanbouw kost minder dan een niet-woning begrijp ik hieruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
suzanhe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Het is de OZB maar wel verhoogd tarief (nog geen paal in de grond). Bij ons is dat 0.4% over de grondwaarde...
Dat scheelt al wat. Ai 0.4% is wel fors, bij ons schijnbaar maar 0.225 tegenover 0.108 voor als het een woning was. EDIT: ik heb alleen naar eigenaar gekeken, gebruiker voor niet woning moet er volgens mij ook nog bij dan kom ik zelfs op 0,418%..
Farmerwood schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:36:
Het is uiteindelijk een rekensommetje, maar als de verkopende partij en de notaris alle moeite doen om tussen kerst en oud&nieuw de overdracht te doen, dan doen ze dat niet voor jou als koper en dan weet je eigenlijk al genoeg.

Dan trek je het lekker naar 2-5 januari omdat je in de kerstvakantie niet kunt. :-)
Ja, achteraf gezien was dat een logische beredenering inderdaad. Vond het ook al een gedoe zo vlak voor het einde van het jaar én daarna nog horen dat de bouw pas in mei begint.. We hadden lichte hoop dat het vroege tekenen zou betekenen dat ze eerder zouden beginnen. Helaas... hopelijk valt het bedrag dus mee mochten we nog een 2e aanslag krijgen. Die voor de huurwoning was dus al binnen..
Novari131 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Een woning in aanbouw kost minder dan een niet-woning begrijp ik hieruit?
Correct, in (bijna) elke gemeente is het tarief voor niet-woning hoger en soms aanzienlijk hoger (EDIT: volgens mij ook omdat er dus zowel gebruiker als eigenaar OZB is). En wanneer een bouw begonnen is kan soms ook open zijn voor interpertatie heb ik het idee per gemeente.

Als je wel een lap grond hebt maar niet genoeg geld om een volledige woning op te zetten kan je dus beter in ieder geval alvast een paar palen de grond in laten gaan want dan is het 'in aanbouw' :P

[ Voor 25% gewijzigd door Misayo op 26-02-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Hi allemaal, even een korte vraag rondom spuitwerk en stucwerk voor nieuwbouw. Ik heb een offerte bij een partij voor 11€ per m2 voor verfspuitwerk (in kleur), 10€ per m2 voor spuitwerk (glad afwerken wanden) en €22 voor de plafonds. Alles excl. btw.

Volgens mij is dit heel redelijk en heb er een goed gevoel bij. Kan iemand mij vertellen of ik gek ben of dit klopt? Het is voor mijn gemoedstoestand, Gaat om veel centjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
N1ckk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:00:
Hi allemaal, even een korte vraag rondom spuitwerk en stucwerk voor nieuwbouw. Ik heb een offerte bij een partij voor 11€ per m2 voor verfspuitwerk (in kleur), 10€ per m2 voor spuitwerk (glad afwerken wanden) en €22 voor de plafonds. Alles excl. btw.

Volgens mij is dit heel redelijk en heb er een goed gevoel bij. Kan iemand mij vertellen of ik gek ben of dit klopt? Het is voor mijn gemoedstoestand, Gaat om veel centjes.
Zoek even terug in het topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Deleon78 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Zoek even terug in het topic :)
Dit topic gaat jaren terug... Reageer dan niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
N1ckk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Maar ook enkele dagen/weken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
N1ckk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2DfmiIJ2e5t7-mo5rAsE15C6E8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o8q6cBw1AklD64SZMGs1d0UP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:52
Situatie bij ons: 7 panelen standaard bij ons op het dak. Bouwer wil de specificatie van de panelen en de omvormer niet delen. Kosten per extra paneel: 650 euro. Ook willen wij de omvormer op een wandje gaan plaatsen dat pas na oplevering gerealiseerd gaat worden. Vanwege deze twee dingen samen wil ik even goed nadenken over de mogelijkheden van het vervangen van de hele pv-installatie na oplevering en wat voor maatregelen ik daar nu uit de optielijst voor kan treffen.

Iemand iets soortgelijks gedaan?

Idee klinkt leuk in theorie, maar in de praktijk zal een punt van zorg cq. grote onbekende zijn hoe de 3-fase draad vanuit de meterkast naar de geplaatsde omvormer wordt gevoerd. En ook hoe de kabel van de omvormer door het dak naar de panelen wordt gestuurd. Als dit met flexleidingen wordt gedaan dan wordt het waarschijnlijk praktisch onmogelijk om zelf een nieuwe 3-fase draad door deze leidingen te trekken? (Nieuwe kabel zal wel nodig zijn als de nieuwe omvormer niet op precies dezelfde plek wordt opgehangen wat bij ons het geval zou zijn).

Voor 380 euro kan ik ook een optie afnemen 'Aansluting voor (later te plaatsen) zonnepanelen met een bedrade 230V groep en 16 Ampere naar zolder, afgewerkt met een werkschakelaar'. Bij navragen is er bevestigd dat dit een 3-fase kabel wordt, maar ook hier geldt eigenlijk hetzelfde probleem als hierboven beschreven.

Andere Tweakers die na oplevering de pv-installatie hebben vervangen door een eigen installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:58:
Andere Tweakers die na oplevering de pv-installatie hebben vervangen door een eigen installatie?
Er zijn de afgelopen jaren miljoenen woningen van zonnepanelen voorzien. Geloof mij, er is altijd iets mogelijk. De vraag is niet óf maar hoe mooi.

Daarnaast zegt de norm niks over het niet mogen lassen van de AC-bekabeling tussen de omvormer en de meterkast. Algeheel zegt de norm dat dit niet gewenst is vanwege brandveiligheid en spanningsverlies maar in de praktijk mág het dus wel. Dus zolang je uit de bouw die 5x2,5(of 4) laat leggen naar zolder is deze later eenvoudige te verlengen om te omvormer te verplaatsen.

Groet een elektricien

[ Voor 35% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Toevoeging: Micro-omvormers worden altijd gelast op een YMVK-kabel.

Lassen als in met lasklemmen niet met een lasapparaat haha.

[ Voor 227% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Situatie bij ons: 7 panelen standaard bij ons op het dak. Bouwer wil de specificatie van de panelen en de omvormer niet delen. Kosten per extra paneel: 650 euro. Ook willen wij de omvormer op een wandje gaan plaatsen dat pas na oplevering gerealiseerd gaat worden. Vanwege deze twee dingen samen wil ik even goed nadenken over de mogelijkheden van het vervangen van de hele pv-installatie na oplevering en wat voor maatregelen ik daar nu uit de optielijst voor kan treffen.

Iemand iets soortgelijks gedaan?

Idee klinkt leuk in theorie, maar in de praktijk zal een punt van zorg cq. grote onbekende zijn hoe de 3-fase draad vanuit de meterkast naar de geplaatsde omvormer wordt gevoerd. En ook hoe de kabel van de omvormer door het dak naar de panelen wordt gestuurd. Als dit met flexleidingen wordt gedaan dan wordt het waarschijnlijk praktisch onmogelijk om zelf een nieuwe 3-fase draad door deze leidingen te trekken? (Nieuwe kabel zal wel nodig zijn als de nieuwe omvormer niet op precies dezelfde plek wordt opgehangen wat bij ons het geval zou zijn).

Voor 380 euro kan ik ook een optie afnemen 'Aansluting voor (later te plaatsen) zonnepanelen met een bedrade 230V groep en 16 Ampere naar zolder, afgewerkt met een werkschakelaar'. Bij navragen is er bevestigd dat dit een 3-fase kabel wordt, maar ook hier geldt eigenlijk hetzelfde probleem als hierboven beschreven.

Met 7 panelen is een drie fase omvormer niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
KerstRunner schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Er zijn de afgelopen jaren miljoenen woningen van zonnepanelen voorzien. Geloof mij, er is altijd iets mogelijk. De vraag is niet óf maar hoe mooi.

Daarnaast zegt de norm niks over het niet mogen lassen van de AC-bekabeling tussen de omvormer en de meterkast. Algeheel zegt de norm dat dit niet gewenst is vanwege brandveiligheid en spanningsverlies maar in de praktijk mág het dus wel. Dus zolang je uit de bouw die 5x2,5(of 4) laat leggen naar zolder is deze later eenvoudige te verlengen om te omvormer te verplaatsen.

Groet een elektricien
Ja OK, ik snap je punt en ben het ook met je eens. Maar dit maakt juist nieuwbouw zo lastig - vind ik. Nu is er een kans om het allemaal goed/netjes/mooi te doen, maar dan moet je wel de juiste keuzes maken vóór de sluitingsdatum. Anders had ik me ook niet zorgen hoeven maken over loze leidingen en wcd's, maar gewoon met stekkerdozen en UTP kabels langs de plint kunnen werken :+

Wel fijn om te horen dat doorlassen dus niet-niet mag, goed om te weten in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiuri op 26-02-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ook een goed punt, ik weet dus niet eens zeker of de standaard omvormer een 3-fase of 1-fase omvormer is, dat is niet expliciet door de bouwer gezegd, wel dat die optie die ik benoemde een 3-fase kabel is. Kan ook weer op de stapel met vragen richting kopersbegeleiding.

Overigens krijg ik 7 panelen maar zou ik die tot 34 panelen (!) kunnen uitbreiden bij de bouwer. Ik verwacht zomaar dus weer dat het antwoord gaat zijn over 1-fase vs. 3-fase draad: "kunnen we niets over zeggen, moet de installateur bepalen nadat alle meerwerkopties zijn bepaald".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Behalve als je het over een omvormer in combinatie met een thuisbatterij hebt. Dan kan de batterij sneller laden/ontladen. Los van het aantal panelen wordt je batterij dan ook geladen via de omvormer.

Deze groter laad/ontlaad vermogens zijn vooral bij handelen op een dynamisch contract belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Behalve als je het over een omvormer in combinatie met een thuisbatterij hebt. Dan kan de batterij sneller laden/ontladen. Los van het aantal panelen wordt je batterij dan ook geladen via de omvormer.

Deze groter laad/ontlaad vermogens zijn vooral bij handelen op een dynamisch contract belangrijk.
Hoezo zou een batterij sneller ontladen als je een 3f omvormer hebt voor je panelen?

7 panelen is gewoon erg weinig om efficient te zijn met een 3f omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:34:
[...]

Hoezo zou een batterij sneller ontladen als je een 3f omvormer hebt voor je panelen?

7 panelen is gewoon erg weinig om efficient te zijn met een 3f omvormer.
Omdat ik het heb over batterijen die geladen worden door een hybride omvormer.. Ben je ook echt elektrotechnisch onderlegd? Kunnen hier een elektrotechnisch topic van maken maar je statement is gewoon niet waar. Met een 3KTL of 3000TL3-XH zit je zeer efficiënt in het mppt-bereik en opstartspanning op 3-fase.

Ik engineer verder geen solar projecten ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Omdat ik het heb over batterijen die geladen worden door een hybride omvormer.. Ben je ook echt elektrotechnisch onderlegd? Kunnen hier een elektrotechnisch topic van maken maar je statement is gewoon niet waar. Met een 3KTL of 3000TL-XH zit je zeer efficiënt in het mppt-bereik en opstartspanning op 3-fase.
Ik ben helemaal niet elekrotechnisch onderlegd, vandaar dat ik het je vraag :+

En toen ik 6-7 jaar geleden panelen ging leggen was het verhaal dat 3f omvormers een (veel) hogere DC spanning behoefden dan 1f omvormers. Als dat tegenwoordig is gewijzigd, top!

PS. De vraag ging over een omvormer voor panelen, over een thuisbatterij is helemaal niet gesproken en al helemaal niet over een thuisbatterij icm dezelfde omvormer als voor de panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 26-02-2025 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:19
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:59:
...
PS. De vraag ging over een omvormer voor panelen, over een thuisbatterij is helemaal niet gesproken en al helemaal niet over een thuisbatterij icm dezelfde omvormer als voor de panelen.
Ja dat klopt inderdaad.
Maar met een 3-fase kabel naar de meterkast en een 3-fase omvormer ben je al vast voorbereid op een eventuele uitbreiding van het aantal panelen en op het eventueel in de toekomst plaatsen van een thuisbatterij. En dat laatste is wat @KerstRunner toevoegde met zijn "Behalve...." aan jouw oorspronkelijke opmerking van de 7 panelen.
Als de plannen niet veel verder gaan dan dat, is een 1-fase omvormer voldoende.

In mijn nog te bouwen woning komt ook een 3-fase aansluiting op de zolderverdieping, terwijl er in eerste instantie maar 6 panelen worden geplaatst. Maar hiermee wel voorbereid op mogelijke uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11

Nee, wel hebben wij een 2e systeem er naast gezet. Wij hebben nu 2 omvormers naast elkaar hangen. Extra panelen vanuit de bouwer was erg prijzig.
Vanuit de bouw om een loze leiding gevraagd. De zonnepanelen boer heeft de bekabeling achteraf gedaan dmv de loze leiding.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:59:
[...]
En toen ik 6-7 jaar geleden panelen ging leggen was het verhaal dat 3f omvormers een (veel) hogere DC spanning behoefden dan 1f omvormers. Als dat tegenwoordig is gewijzigd, top!
Dit is nogsteeds zo. 1-fase vanaf 2 panelen (>50V) en 3-fase vanaf 5 (>150V) (bij Growatt en Huawei afaik).

[ Voor 8% gewijzigd door KerstRunner op 26-02-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Dit is nogsteeds zo. 1-fase vanaf 2 panelen (>50V) en 3-fase vanaf 5 (>150V) (bij Growatt en Huawei afaik).
Wat is dan de nominale spanning (optimale spanning voor de hoogste efficiëntie) van de door jou genoemde 3KTL of 3000TL3-XH ? En dat zijn drie fase omvormers toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 26-02-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Ja dat klopt inderdaad.
Maar met een 3-fase kabel naar de meterkast en een 3-fase omvormer ben je al vast voorbereid op een eventuele uitbreiding van het aantal panelen en op het eventueel in de toekomst plaatsen van een thuisbatterij. En dat laatste is wat @KerstRunner toevoegde met zijn "Behalve...." aan jouw oorspronkelijke opmerking van de 7 panelen.
Als de plannen niet veel verder gaan dan dat, is een 1-fase omvormer voldoende.

In mijn nog te bouwen woning komt ook een 3-fase aansluiting op de zolderverdieping, terwijl er in eerste instantie maar 6 panelen worden geplaatst. Maar hiermee wel voorbereid op mogelijke uitbreiding.
Dat is zeker zo, maar ik wilde duidelijk maken dat een driefase kabel (en dus omvormer) nogal onnodig is voor 7 panelen.

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Wat is de gemiddelde bouwtijd? Een jaar?

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
josefine schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:01:
Dat ligt nogal aan formaat, bouw type etc.
Wij hebben traditionele bouw, start bouw tot (prognose) oplevering is ongeveer 1 jaar 3-4 maanden. Maar ze begonnen bij ons pas met bouwen exact 6 maanden na transport van de grond én zodra we de sleutel krijgen moeten we nog dingen doen. Dus we hebben een goede 2 jaar dubbele lasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josefine
Lupadi schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:21:
[...]

Wij hebben traditionele bouw, start bouw tot (prognose) oplevering is ongeveer 1 jaar 3-4 maanden. Maar ze begonnen bij ons pas met bouwen exact 6 maanden na transport van de grond én zodra we de sleutel krijgen moeten we nog dingen doen. Dus we hebben een goede 2 jaar dubbele lasten
Bij ons duurde het heel lang voordat ze gingen bouwen. Net begonnen maar muren staan er al op de begane grond, twee weken bezig nu. Snap dat het erg kan verschillen en bij ons moet er na aflevering ook e.a. gebeuren.

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:48
Bij ons geven ze 14 maanden aan, echter is er nog niet gepasseerd omdat de bouwer nog wat zaken met de gemeente moet regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
josefine schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:01:
Hoeveel woningen bouwen ze in hetzelfde project? welk bouwnummer "ben" je en wie is de aannemer en op welke manier bouwen ze? Is het een vrijstaande, geschakelde woning of een appartement? Zoveel factoren :)
Vraag het aan je aannemer of tussenpartij en tel daar nog wat maanden bij. Vaak schetsen ze het mooier dan het is maar doorgaans doen ze er alles voor om binnen de gestelde werkbare dagen te blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
El Capitan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:53:
[...]

Hoeveel woningen bouwen ze in hetzelfde project? welk bouwnummer "ben" je en wie is de aannemer en op welke manier bouwen ze? Is het een vrijstaande, geschakelde woning of een appartement? Zoveel factoren :)
Vraag het aan je aannemer of tussenpartij en tel daar nog wat maanden bij. Vaak schetsen ze het mooier dan het is maar doorgaans doen ze er alles voor om binnen de gestelde werkbare dagen te blijven
Ze hoeven, in ieder geval bij ons, niet echt hun best te doen om binnen de gestelde werkbare dagen te blijven, vooral met de 1 extra dag per 1k meerwerk. Wij komen boven de 400 werkbare dagen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:39
Janpietertje89 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Ze hoeven, in ieder geval bij ons, niet echt hun best te doen om binnen de gestelde werkbare dagen te blijven, vooral met de 1 extra dag per 1k meerwerk. Wij komen boven de 400 werkbare dagen uit.
Dus een extra stopcontact plaatsen kost potentieel één dag :+

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:25
Wij hebben geen woz beschikking ontvangen en er staat ook geen waarde op wozwaardeloket.nl. Nu ga ik er niet van uit dat ze me bij de gemeente heel lief vinden en ik dus geen belasting hoef te betalen, dus vermoed ik dat deze later nog zal komen. Ik betaal dit liever in termijnen dus ontvang het graag zo snel mogelijk. Weet iemand of het mogelijk is om in bezwaar te gaan tegen het niet ontvangen van een woz aanslag op je gemeentelijke aanslagformulier?

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
Bazziek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:49:
Wij hebben geen woz beschikking ontvangen en er staat ook geen waarde op wozwaardeloket.nl. Nu ga ik er niet van uit dat ze me bij de gemeente heel lief vinden en ik dus geen belasting hoef te betalen, dus vermoed ik dat deze later nog zal komen. Ik betaal dit liever in termijnen dus ontvang het graag zo snel mogelijk. Weet iemand of het mogelijk is om in bezwaar te gaan tegen het niet ontvangen van een woz aanslag op je gemeentelijke aanslagformulier?
Misschien moet je je gemeente eens bellen?

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:25
tomtom901 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Misschien moet je je gemeente eens bellen?
Er is een speciaal contactformulier voor dit soort zaken dat ik heb ingevuld, maar ik dacht in afwachting van hun reactie wellicht hier wat wijzer te worden.

• josefine
Wij hebben 300 werkbare dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Lupadi schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:21:
[...]

Zal je net zien, post vanochtend dit, krijgen net bericht dat de oplevering (eind maart/begin april) ivm met “externe aansluitingen” uitgesteld is tot midden mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Laatst online: 17:26
Iemand die ervaring heeft met het aanpassen van de ruwbouwopties na de deadline? Ik snap dat elke bouwer hier anders mee omgaat, maar ben zeer benieuwd of dit uberhaupt gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
GerardBouw schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:03:
Iemand die ervaring heeft met het aanpassen van de ruwbouwopties na de deadline? Ik snap dat elke bouwer hier anders mee omgaat, maar ben zeer benieuwd of dit uberhaupt gedaan kan worden.
Onze buren konden het een en ander nog wel gedaan krijgen. Maar dat was wel in een tijd dat de rijtjeshuizen in ons project niet heel fantastisch verkochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Nou, ik heb daar dus wel over nagedacht. Wij hebben (slechts) 4 panelen ingetekend staan en ook hier weinig duidelijkheid. Laten we zeggen dat die panelen 450 wP zijn, dus 1800 wP * 0,85 = 1530 kWh per jaar. Ik lees echter dat in de koudere maanden Nov/Dec/Jan/Feb slechts 13% van de opbrengst zal hebben. Met verdwijnen van salderen, terugleverboete en als alternatief de hoge kostprijs per kWh van een thuisbatterij is meer zonnepanelen niet eens heel interessant, want in de winter doen ze betrekkelijk weinig.

Dus de vraag die mij resteerde was; financieel lijken zonnepanelen niet zo interessant in de huidige marktcondities, waarom zou ik het dan doen? Duurzaamheid is voor mij geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Woekerprijzen bij ons om het te ontmoedigen of überhaupt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:22
Hangt echt van de bouwer af. Bij ons was vanalles mogelijk (huis net opgeleverd) en konden we na de deadline nog aanpassingen doen. Ook later nog met de afwerking.

Gewoon even snel contact opnemen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KerstRunner
N1ckk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Nou, ik heb daar dus wel over nagedacht. Wij hebben (slechts) 4 panelen ingetekend staan en ook hier weinig duidelijkheid. Laten we zeggen dat die panelen 450 wP zijn, dus 1800 wP * 0,85 = 1530 kWh per jaar. Ik lees echter dat in de koudere maanden Nov/Dec/Jan/Feb slechts 13% van de opbrengst zal hebben. Met verdwijnen van salderen, terugleverboete en als alternatief de hoge kostprijs per kWh van een thuisbatterij is meer zonnepanelen niet eens heel interessant, want in de winter doen ze betrekkelijk weinig.

Dus de vraag die mij resteerde was; financieel lijken zonnepanelen niet zo interessant in de huidige marktcondities, waarom zou ik het dan doen? Duurzaamheid is voor mij geen argument.
450Wp lijkt me stug hoor. Dat is echt de máx van full black panelen op de particuliere markt momenteel. Ga maar meer uit van 420/430Wp wat de aannemer 'voordelig' op de kop tikt. Als je geluk hebt. In onze technische verkoop omschrijving staat 'minimaal 400Wp'.

Ik ben toevallig vandaag een project van 2.000.000Wp aan het engineren. Iets anders dan waar we hier over hebben natuurlijk maar ik was even benieuwd naar die 13% die je zei. Op basis van PVSOL kwartierdata calculaties (op basis van 10 jaar historische zon-gegevens) zie je hier wat de opbrengsten percentueel zijn in de maanden die jij benoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQWpAuDHjMy2Nc9_vATdAPQIh_E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6bOdEv1vIOQoVJsvCjrH2vMo.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 01-03-2025 13:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KerstRunner
Toevoeging op bovenstaande data als mensen dat interessant vinden. Zie je in welke uren per maand je zonnepanelen opwekken. Natuurlijk wel afhankelijk van de oriëntatie van je zonnepanelen. Maar met je verbruik erbij (kwartierdata) maken wij zo calculaties voor het effect van batterijopslag voor de agrarische markt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5tTfx3RubptMQJHuDybTwJoUU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a88yUoOoTkVMBTN81OYL5UVW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Wat is dan de nominale spanning (optimale spanning voor de hoogste efficiëntie) van de door jou genoemde 3KTL of 3000TL3-XH ? En dat zijn drie fase omvormers toch?
@KerstRunner Had je hier nog naar kunnen kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:22:
[...]

@KerstRunner Had je hier nog naar kunnen kijken?
De nominale spanning van een MOD3000TL-XH is 600V. Als je hier 252V (7 panelen) op aansluit dan heb je ~1% tot 3% rendementsverlies ten opzichte van 600V (conform PVSOL en datasheets). Maar is ook weer afhankelijk van de deellast. Eigenlijk doen in de basis alleen het MPPT-bereik en de opstartspanning er toe.

Genoeg over zonnepanelen.

[ Voor 16% gewijzigd door KerstRunner op 28-02-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:51:
[...]

De nominale spanning van een MOD3000TL-XH is 600V. Als je hier 252V (7 panelen) op aansluit dan heb je ~1% tot 3% rendementsverlies ten opzichte van 600V (conform PVSOL en datasheets). Maar is ook weer afhankelijk van de deellast. Eigenlijk doen in de basis alleen het MPPT-bereik en de opstartspanning er toe.

Genoeg over zonnepanelen.
Dank, goed om te lezen dat mijn kennis dus wel up to date was. Je stelling dat alleen MPPT en opstartspanning ertoe doen laat ik bij jou, anderen die op efficientie zijn gericht denken daar anders over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Veel zonnepanelen zijn tegenwoordig ook niet altijd een goed idee. Beter niet teveel leggen, of nu al nadenken over accu's. Door de aannemer laten bijplaatsen is vrijwel nooit financieel verstandig, want hij rekent woekerprijzen en jij betaalt de terugleverkosten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09
Is het gebruikelijk dat er na het kiezen van meer/minderwerk er nog definitieve tekeningen gestuurd worden? Of moeten we het blijven doen met de optietekeningen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:39
Extreme smell schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:08:
Is het gebruikelijk dat er na het kiezen van meer/minderwerk er nog definitieve tekeningen gestuurd worden? Of moeten we het blijven doen met de optietekeningen?
Wij hebben tekeningen met onze opties ingetekend gekregen. Deze moesten wij ook ondertekenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Extreme smell schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:08:
Wij kregen steeds een aangepaste optielijst en tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:45
Wij gaan binnenkort de keuze maken m.b.t. binnendeuren via Berkvens. Wij willen sowieso de bovenlichten dicht laten zetten en voor stompe deuren kiezen. Echter twijfelen we tussen stalen en houten kozijnen. Hebben jullie ervaring met het verschil tussen stalen en houten kozijnen voor stompe deuren? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:05
TNThomas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:16:
Wij gaan binnenkort de keuze maken m.b.t. binnendeuren via Berkvens. Wij willen sowieso de bovenlichten dicht laten zetten en voor stompe deuren kiezen. Echter twijfelen we tussen stalen en houten kozijnen. Hebben jullie ervaring met het verschil tussen stalen en houten kozijnen voor stompe deuren? Wat raden jullie aan?
Mij was met name de meerprijs de reden om het niet te doen. Hier alle deuren voor stomp gegaan, maar wel nog stalen kozijnen.

Kan de exacte meerprijs nu niet meer zien, maar geloof dat het zo'n 400 euro per kozijn was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Wij zijn voor houten kozijnen icm stompe deuren van Berkvens gegaan. Vonden wij het mooiste eruit zien en klinken bij dichtdoen van de deuren. Kost wat en het valt veel mensen niet op. Maar je moet het ook vooral voor jezelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:56

IkWilbert

Het is mij!

Heb via een collega een flir camera dit weekend. Was wel benieuwd hier in huis.

Als ik naar de schuifpui achter kijk zijn deze temperaturen dan normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWf1fHv2L6YSxJykWwsFTNH16W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9Fe9uBA0KegoC8tkcQ2D3QI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQqNuDEPdjipwgQbow5lLd6ju7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvFsfSz7kBHtjcrY04a2WYTH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeLkP71er6_MOl-iK6R-ucCC06A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AyCXVfFBY9e5yY9QTgFJdu5.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Wat is het dat stompe deuren luxer gevonden wordt dan opdekdeuren?

Bij stompe deuren denk ik vooral aan mijn oude jaren 60 huurwoning die dat overal had, dan voelen opdekdeuren een stuk luxer.

Ook toen ik bij de voorbeelddeuren bij de aannemer ging kijken tijdens het eerste gesprek met de kopersbegeleider vond ik de stompe deuren er minder uitzien, ook moest je die nog altijd zelf (laten) afschilderen.

Heb ik zo'n afwijkende smaak, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wij hadden standaard gelukkig al geen bovenlichten. Zijn voor de benedenverdieping voor houten kozijnen en stompen deuren gegaan met verdekte scharnieren. Vinden wij het mooist.

Voor de 1e verdieping en zolder hebben we de standaard stalen kozijnen behouden en daarbij gekozen voor opdekdeuren in dezelfde stijl (met freeslijn) als de houten deuren beneden. Overal houten kozijnen vonden wij te duur worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
NuEffeNiet schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:

Bij stompe deuren denk ik vooral aan mijn oude jaren 60 huurwoning die dat overal had, dan voelen opdekdeuren een stuk luxer.

Ook toen ik bij de voorbeelddeuren bij de aannemer ging kijken tijdens het eerste gesprek met de kopersbegeleider vond ik de stompe deuren er minder uitzien, ook moest je die nog altijd zelf (laten) afschilderen.

Veel mensen hebben dat juist met opdek deuren. Elke woningbouw hut uit de jaren 80 en daarna heeft goedkope of heel erg goedkope opdekdeuren.. veel met een net niet dezelfde kleur kunststof rand die ook nog eens vuil aan trekt.Als je dat dan vergelijkt met het gevoel wat een stompe jaren 30 deur uitstraalt wat je bij je oma en vriendjes in huis zag ;)

het is dus maar net wat je ervaringen zijn en wat je er netjes vindt uitzien. voor mij persoonlijk zeggen opdekdeuren meer massaproductie en stompe deuren meer vakmanschap maargoed je hebt net zo goed lelijke en slecht gemaakte stompe deuren. Kies wat je mooi vind en let vooral niet op wat andere doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
IkWilbert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:46:
Heb via een collega een flir camera dit weekend. Was wel benieuwd hier in huis.

Als ik naar de schuifpui achter kijk zijn deze temperaturen dan normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja daar sluit je deur (schuifpui?) met de rubbers. Altijd wel wat kouder. Als er geen tocht doorheen komt niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Ja daar sluit je deur (schuifpui?) met de rubbers. Altijd wel wat kouder. Als er geen tocht doorheen komt niks aan doen.
Het is wel heel koud, er is geen vorst buiten.

Denk dat dit op deze plekken wel vocht gaat neerslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
NuEffeNiet schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:

Ik vind stompe deuren persoonlijk ook een enorme woningbouwflat uitstraling hebben. Maar daar lopen de meningen gewoon enorm over uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Houten kozijnen voegen IMHO meer toe dan stompe deuren. Stompe deuren zijn goedkoper om te maken en sluiten minder goed af. De enige reden waarom ze in project bouw duurder zijn is omdat het meer tijd kost om goed af te hangen. Een opdekdeur kan je niet zo goed zien dat hij licht uit het lood staat, want dan sluit hij alsnog goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Bij mijn vorige nieuwbouwwoning koos de meerderheid van de bewoners voor standaard opdekdeuren beneden. Deze trokken vervolgens zowel aan boven- als benedenzijde zo krom dat er een kier van ruim 5mm ontstond. Alles onder de cm was acceptabel volgens de aannemer. Dat vind ik zo waardeloos dat ik geen opdekdeuren wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Met stompe deuren heb je wel weer mooie aansluiting qua plinten :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Grappig dat de meningen zo uiteen lopen. Tot dit topic (en huis) had ik mij nooit zo in deuren verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bij ons in het project vind ik dat de meerprijs per deur wel fors oploopt (via Berkvens).

In plaats van de standaard opdekdeur van metaal hebben wij de volgende opties:
- Metaal, stomp, zichtbare schanieren: +150 euro
- Hout, stomp, zichtbare scharnieren: +650 euro
- Hout, stomp, verdekte scharnieren: +950 euro

Wij willen sowieso stompe deuren en de meerprijs van 150 euro per deur als we bij metaal blijven vind ik nog wel schappelijk. Maar om naar hout toe te switchen betaal je 500 euro per deur bij en wil je verdekte scharnieren dan nog een keer 300 euro extra.

Dus zoals met alles in het nieuwbouwproject twijfelen we.. Verdekte scharnieren vinden we er mooi en strak uitzien, maar om daar nu 800 euro per deur voor bij te betalen.. En ik vind het ook moeilijk om te bepalen wat voor ons de meerwaarde is van een houten deur ten opzichte van metaal. Het voelt voor ons bijna logisch om of voor een metalen stompe deur te gaan, of meteen all-out voor een houten stompe deur met verdekt scharnier, maar dan heb je het wel over een meerprijs van bijna 10k.

Iemand nog input/inzicht in pros/cons van een verdekt scharnier (buiten de esthetische waarde)? En hetzelfde eigenlijk voor stomp hout vs. stomp metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Wat raden jullie aan qua muur afwerking in een gang? Nu is alles afgewerkt met dunpleister en daarna gespoten in een kleur. Erg mooi, maar vooral de gang is kwetsbaar doordat er nog wel eens een jas langs de wand gaat. Met bepaalde lichtinvallen en strijklicht ziet de wand er niet meer zo mooi uit. Woning is nu pas een paar maanden in gebruik en we zijn erg voorzichtig maar denken er toch over om de muur met iets anders te gaan afwerken in de gang. Iemand tips of advies?

Strijklicht is nooit ideaal maar we vrezen dat het met de maanden/jaren alleen maar erg wordt. Doordat het zo perfect is valt elke afwijking direct op.

[ Voor 16% gewijzigd door SL65 op 01-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Tiuri schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:37:
En ik vind het ook moeilijk om te bepalen wat voor ons de meerwaarde is van een houten deur ten opzichte van metaal.
Het gaat om het kozijn, niet de deur. De deur is altijd van hout. (Tenzij stalen designdeur ofzo)

[ Voor 5% gewijzigd door KerstRunner op 01-03-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
SL65 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:03:
Wat raden jullie aan qua muur afwerking in een gang? Nu is alles afgewerkt met dunpleister en daarna gespoten in een kleur. Erg mooi, maar vooral de gang is kwetsbaar doordat er nog wel eens een jas langs de wand gaat. Met bepaalde lichtinvallen en strijklicht ziet de wand er niet meer zo mooi uit. Woning is nu pas een paar maanden in gebruik en we zijn erg voorzichtig maar denken er toch over om de muur met iets anders te gaan afwerken in de gang. Iemand tips of advies?

Strijklicht is nooit ideaal maar we vrezen dat het met de maanden/jaren alleen maar erg wordt. Doordat het zo perfect is valt elke afwijking direct op.
Hier hangt een behangetje aan de muur met kapstok. (Eijffinger Resource 369056 volgens mij). Na drie jaar nog niets op te zien, al zitten we best gunstig qua licht in de hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:28
SL65 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:03:

Ik zou gewoon voor een behangetje gaan, dit bied extra bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
Ik heb hier stalen kozijnen met stompe deuren, merk weet ik niet.
Stalen kozijnen zijn kant en klaar in RAL kleur gespoten zeer hoge afwerking kwaliteit, ze zijn voor de timmerman veel lastiger om de plaatsen, houten kozijnen worden simpel in de muur vast geschroefd.
De deuren hier zijn kant en klaar in RAL kleur gespoten, prachtig.. maar het is dan niet meer mogelijk de deur op maat in het kozijn te schaven, dus de kier bovenin is iets anders dan de kier onderin.

De intree/ kamerdeur heeft ook nog een valdorpel zodat het niet onder de deur tocht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:45
Bedankt voor alle informatie over deuren! :)
natural colour schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Stalen kozijnen zijn kant en klaar in RAL kleur gespoten zeer hoge afwerking kwaliteit, ze zijn voor de timmerman veel lastiger om de plaatsen, houten kozijnen worden simpel in de muur vast geschroefd.
De deuren hier zijn kant en klaar in RAL kleur gespoten, prachtig.. maar het is dan niet meer mogelijk de deur op maat in het kozijn te schaven, dus de kier bovenin is iets anders dan de kier onderin.

De intree/ kamerdeur heeft ook nog een valdorpel zodat het niet onder de deur tocht.
Hebben jullie deze ook van Berkvens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
TNThomas schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:43:
Bedankt voor alle informatie over deuren! :)

[...]

Hebben jullie deze ook van Berkvens?
De deuren zijn van het merk Skantrae https://www.skantrae.com/binnendeuren/nano-topcoat-ebc
De stalen kozijnen weet ik niet, het bouwbedrijf vertelde mij destijds (5 jaar geleden) dat ze heel lang naar passende kozijnen moesten zoeken, mss dat er nu meer keuze is.

Ik ben met deze deuren + kozijnen heel tevreden :)

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 02-03-2025 12:01 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:37:
[...]

De stalen kozijnen van Berkvens etc zijn toch echt veel simpeler te plaatsen hoor. Kwestie van om de muur schuiven en vastklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
Tiuri schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:37:
Bij ons in het project vind ik dat de meerprijs per deur wel fors oploopt (via Berkvens).

In plaats van de standaard opdekdeur van metaal hebben wij de volgende opties:
- Metaal, stomp, zichtbare schanieren: +150 euro
- Hout, stomp, zichtbare scharnieren: +650 euro
- Hout, stomp, verdekte scharnieren: +950 euro

Wij willen sowieso stompe deuren en de meerprijs van 150 euro per deur als we bij metaal blijven vind ik nog wel schappelijk. Maar om naar hout toe te switchen betaal je 500 euro per deur bij en wil je verdekte scharnieren dan nog een keer 300 euro extra.

Dus zoals met alles in het nieuwbouwproject twijfelen we.. Verdekte scharnieren vinden we er mooi en strak uitzien, maar om daar nu 800 euro per deur voor bij te betalen.. En ik vind het ook moeilijk om te bepalen wat voor ons de meerwaarde is van een houten deur ten opzichte van metaal. Het voelt voor ons bijna logisch om of voor een metalen stompe deur te gaan, of meteen all-out voor een houten stompe deur met verdekt scharnier, maar dan heb je het wel over een meerprijs van bijna 10k.

Iemand nog input/inzicht in pros/cons van een verdekt scharnier (buiten de esthetische waarde)? En hetzelfde eigenlijk voor stomp hout vs. stomp metaal?
Wij hebben ook Berkvens deuren maar alleen de optie voor stalen kozijnen en opdekdeur. Misschien is het wel omdat het de plafondhoge deuren zijn?

We zijn gezien jouw keuzes in ieder geval gelimiteerder in onze opties. Maar met de prijzen vind ik dat misschien ook niet zo erg.

Voor mijn gevoel is een opdekdeur beter voor de tocht... Maar is minder relevant in een woning met ventilatie D misschien. Tocht zou er volgens de brochure eigenlijk niet moeten zijn.

De optie voor stomp en houten kozijnen was dat via optielijst of mijndeur.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Misayo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Wij hebben ook Berkvens deuren maar alleen de optie voor stalen kozijnen en opdekdeur. Misschien is het wel omdat het de plafondhoge deuren zijn?

We zijn gezien jouw keuzes in ieder geval gelimiteerder in onze opties. Maar met de prijzen vind ik dat misschien ook niet zo erg.

Voor mijn gevoel is een opdekdeur beter voor de tocht... Maar is minder relevant in een woning met ventilatie D misschien. Tocht zou er volgens de brochure eigenlijk niet moeten zijn.

Wij krijgen ook plafondhoge deuren (zonder bovenlicht) en deze opties kan ik inderdaad terugvinden op mijndeur.nl.

Ik twijfel nog wel wat langer door. Ik ben sowieso wel van plan de meterkast deur met een metalen kozijn en stompe deur af te nemen. Voor die deur het kozijn upgraden naar hout en/of verdekt scharnier lijkt mij niet echt zinnig. Verder denken we nu aan houten kozijn met verdekt scharnier op BG en dan houten kozijn met zichtbaar scharnier op de 1e verdieping.

Houten kozijn in een badkamer is ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Misayo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:46:
[...]

De Verdi lijn van Berkvens heeft plafondhoge stompe deuren en houten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Zijn dit 'normale' prijzen om de leidingen etc. te verplaatsen op de nultekening?

In verband met de coördinatie, controle en enginering wordt hiervoor een startbedrag van € 250,- in rekening gebracht.

Indien een aansluiting 1cm verplaatst zullen hiervoor alsnog kosten in rekening worden gebracht.

Wanneer u alle standaard aansluitingen conform de 0-tekening wenst te verplaatsen zijn de kosten hiervoor circa € 1.400,- excl. startbedrag. Let op! dit is excl. eventuele extra elektra punten t.b.v. oven, boiler.
Pagina: 1 ... 338 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.