Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:29
Wat hebben jullie met de trappen gedaan in de bouw?

Inmiddels is bij ons op het online portal ook de trappen module aangezet (VIOS trappen). Wij willen graag de standaard vurenhouten trap vervangen door een hardhouten trap vanwege het kraken (dit idee hier in dit topic opgedaan). Zelf vinden wij mahonie een mooie kleur.

Maar dan valt de meerprijs (zoals wel vaker :+) toch weer tegen. +- 4000 euro per trap om dit in mahonie uit te voeren met een uitsparing in de trede gefreesd voor een antislipstrip. In dit bedrag moeten we zelf de tredes/stootborden/etc. aflakken en ook het hekwerk is standaard uitgevoerd. Dat laatste met name omdat we de geboden hekwerk opties gewoon niet mooi vinden.

Is dit een marktconforme prijs, of is dit weer een prijs met een flinke opslag voor de bouwer? En wat hebben jullie gedaan met trappen? Direct via de bouwer of na oplevering zelf? Is het met dat laatste ook goed mogelijk om van vurenhout naar hardhout te gaan? Wij willen vooral het kraken reduceren en het liefst ook weinig onderhoud.

Ik hoor van andere kopers in het project dat zij PVC gaan leggen en dat een externe partij de trap daar dan ook mee gaat bekleden. Wij zijn van plan keramisch parket te leggen dus weet niet of dat kan en/of dat de mooiste oplossing voor ons gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:29
UltraInstinct schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:07:
Zijn dit 'normale' prijzen om de leidingen etc. te verplaatsen op de nultekening?

In verband met de coördinatie, controle en enginering wordt hiervoor een startbedrag van € 250,- in rekening gebracht.

Indien een aansluiting 1cm verplaatst zullen hiervoor alsnog kosten in rekening worden gebracht.

Wanneer u alle standaard aansluitingen conform de 0-tekening wenst te verplaatsen zijn de kosten hiervoor circa € 1.400,- excl. startbedrag. Let op! dit is excl. eventuele extra elektra punten t.b.v. oven, boiler.
Wij hebben 1750€ betaald voor alle leidingen verplaatsen + 1 extra voorbedrade elektraleiding voor quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Tiuri schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Wij krijgen ook plafondhoge deuren (zonder bovenlicht) en deze opties kan ik inderdaad terugvinden op mijndeur.nl.

Ik twijfel nog wel wat langer door. Ik ben sowieso wel van plan de meterkast deur met een metalen kozijn en stompe deur af te nemen. Voor die deur het kozijn upgraden naar hout en/of verdekt scharnier lijkt mij niet echt zinnig. Verder denken we nu aan houten kozijn met verdekt scharnier op BG en dan houten kozijn met zichtbaar scharnier op de 1e verdieping.

Houten kozijn in een badkamer is ook geen probleem?
Ah thanks. Dan is het inderdaad gewoon dat wij weinig keuzes krijgen voor de deuren.

Alleen staal voor het kozijn, alleen opdekdeuren en geen andere optie voor schanieren (behalve rvs of zwart).
Homer-Simpson schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:45:
[...]

De Verdi lijn van Berkvens heeft plafondhoge stompe deuren en houten kozijnen.
Bedankt, die optie zal er wellicht wel zijn dan maar wordt bij ons project dan niet aangeboden.
Wij hebben de keus uit de volgende 'lijnen':
  • Verdi
  • Verdig Light, industriële deur
  • Verdi Honeycomb
  • Verdi Lux, glas/paneeldeur
  • Verdi Line, lijnfreesdeur
Gezien de bedragen die hier worden genoemd vind ik het nog niet eens heel erg.

We willen eigenlijk alleen een deur met glas tussen de hal en woonkamer en wat anders dan de lelijke basis klinken. Misschien is het wel een optie om elders te kijken voor een glazen deur, alleen ik verwacht dat dit niet echt een gangbare maat gaat zijn zo'n plafondhoge deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw (vrijstaande) woning en moeten kiezen welke opties wij extra afnemen. Nu lijkt het ons mooi om spots (up & down lights) aan de buitenzijde van de woning te plaatsen.

Nu vragen wij ons af wat hiervoor de beste methode is? Is het verstandig (kostentechnisch) om vanuit binnenuit naar buiten te boren om zo de bedrading aan te leggen? Of zouden jullie ervoor kiezen om voor €190 per stuk een buitenlichtpunt door de aannemer te laten plaatsen? Deze laatste is dan gelijk geschakeld met de rest van de buitenlichtpunten.

Aangezien wij 6 spots willen plaatsen, loopt de laatste optie wel aardig in de papieren. Echter is dit wel het gemakkelijkst en misschien qua isolatie ook wel het beste? Hoe zouden jullie dit oplossen?

En tenslotte de vraag hoe hoog jullie deze verlichting dan zouden plaatsen? Standaard zit het op 210cm hoog. Ik denk dat dit net te hoog is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
YellowCab schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:39:
Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw (vrijstaande) woning en moeten kiezen welke opties wij extra afnemen. Nu lijkt het ons mooi om spots (up & down lights) aan de buitenzijde van de woning te plaatsen.

Nu vragen wij ons af wat hiervoor de beste methode is? Is het verstandig (kostentechnisch) om vanuit binnenuit naar buiten te boren om zo de bedrading aan te leggen? Of zouden jullie ervoor kiezen om voor €190 per stuk een buitenlichtpunt door de aannemer te laten plaatsen? Deze laatste is dan gelijk geschakeld met de rest van de buitenlichtpunten.

Aangezien wij 6 spots willen plaatsen, loopt de laatste optie wel aardig in de papieren. Echter is dit wel het gemakkelijkst en misschien qua isolatie ook wel het beste? Hoe zouden jullie dit oplossen?

En tenslotte de vraag hoe hoog jullie deze verlichting dan zouden plaatsen? Standaard zit het op 210cm hoog. Ik denk dat dit net te hoog is?

Gefeliciteerd!

Ik vind 190 euro voor een lichtpunt niet excessief duur, zeker op het totaalplaatje van je woning? Wij betalen 205 als we hem op een aparte schakelaar willen binnen, en 155 als we hem op een bestaande schakelaar willen hebben. Als je van buiten naar binnen boort is het ook weer werk en hoe ga je dan je lampen schakelen?

Wij hebben uiteindelijk voor nu voor 180cm hoogte gekozen, al zijn wij er nog niet zeker van, dus ben benieuwd naar andere input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
210 is denk ik prima. Op die hoogte (of zelfs nog hoger) zitten hier ook alle buitenlampen.

Ik zou de aannemer betalen. Wel evt op een aparte groep laten zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

YellowCab schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:39:

Of het achteraf goed mogelijk is zal vooral aan de constructie liggen. Bij ons met prefab constructie is er geen andere keus om het netjes te laten doen, achteraf wordt een puinzooi. Denk ook goed dat bij de 190 per stuk ook bouwgarantie zit en toetsing aan de BENG normering (indien van toepassing) qua isolatie.

Met de moderne isolatie en constructietechnieken die worden gebruikt is het niet zo'n simpel klusje meer, zelfs in houtconstructie. Het alternatief dat dan vaak wordt gebruikt is om kabels van de fundering te laten lopen en dan kabelgootjes te gebruiken, maar voor lichtpunten ziet dat er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 11:36
UltraInstinct schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:07:
Zijn dit 'normale' prijzen om de leidingen etc. te verplaatsen op de nultekening?

In verband met de coördinatie, controle en enginering wordt hiervoor een startbedrag van € 250,- in rekening gebracht.

Indien een aansluiting 1cm verplaatst zullen hiervoor alsnog kosten in rekening worden gebracht.

Wanneer u alle standaard aansluitingen conform de 0-tekening wenst te verplaatsen zijn de kosten hiervoor circa € 1.400,- excl. startbedrag. Let op! dit is excl. eventuele extra elektra punten t.b.v. oven, boiler.
Even teruggezocht (en me weer chagrijnig gemaakt):

Prijs 2020:

Keukenaansluitingen verplaatsen naar andere plaats benedenverdieping: €1375 ex.

Een groot deel van de keukenaansluitingen op de tekening waren 'loze leiding ten behoeve van aansluiting van [apparaat]'. Als je die vervolgens wilde gebruiken moet je die leiding laten 'vullen'. Alleen de koelkast en simpele kookplaatvoorziening was 'standaard'.

Wij hebben de keukenaansluitingen verplaatst, de loze leidingen voor de vaatwasser en één oven laten 'vullen', 4 extra dubbele wandcontactdozen en 3 extra wandcontactdozen op eigen groep (tweede oven, quooker, losse vriezer) met uitbreiding meterkast, extra waterleiding/kraan voor de quooker en switch naar perilex aansluiting voor de bora.

Kosten: €5700 incl btw. En dat was dus alleen de keuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
Goedemorgen,

Ook wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw huis. Uiteraard is bijna niets naar wens en moet er veel aangepast worden. Zo zijn er bijna nergens datapunten/loze leidingen en vind ik de indelingen ook niet per se heel logisch.

De grootste kostenpost is de uitbouw, we willen voor de optie van 2400mm gaan (huis is 5,4m breed). Deze kost een absurde 47000,00 euro!! Ik kan het haast niet geloven. En dan komt er ook nog 3252 euro bij voor een dubbele tuindeur... In 2019 hebben we nog geen 20000,00 euro betaald.
Het huis heeft vier verdiepingen. Op de tweede verdieping zijn al ruimtes voor extra wc en badkamer. Echter vragen ze voor de realisatie respectievelijk 8200 en 17459 euro. Echter als je voor casco wc en badkamer kiest op de eerste verdieping krijg je 1458 en 3661 euro terug..
Kraan met put achtergevel 1935 euro.
Aansluiting rolluik 427 euro.
Extra dubbele wandcontactdoos 283 euro.
Loze leiding 255 euro.
Zijn deze bedragen tegenwoordig realistisch?

Ik zou het liefst willen zeggen, lever heel het huis maar casco op, dan werk ik het zelf wel af en leg zelf de leidingen etc. Echter is dit bij projectbouw niet mogelijk. Zelf bouwen is ook geen optie, want, vindt maar eens een (betaalbaar) kavel.

Hebben jullie nog tips?

Bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet na 6 jaar weer een nieuwe woning kopen (via projectbouw) :+

En eens kijken hoe je aan wat handige handjes komt om zelf te klussen waar mogelijk. Wat een prijsverhogingen idd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49

neliss

h00t h00t!

@Ron168
Ik vind de prijzen niet heel gek klinken in deze tijden.
In mijn project (bouw zal medio dit jaar starten) was de uitbouw iets goedkoper, maar extra badkamer en stroompunten juist wat duurder.
Al met al houd ik rekening met ca 20% bovenop de koopsom voor meerwerk en wand/vloerafwerking, maar daarvoor zal je selectief moeten zijn met welke opties je afneemt.
De aannemer rekent asociaal hoge prijzen, maar daar zal je toch voor een deel overheen moeten stappen omdat veel zaken achteraf niet meer mogelijk zijn.

Badkamer/toilet casco opleveren en door een derde partij laten doen zal enkel duurder uitpakken. deze optie is alleen lucratief als je speciale wensen hebt die niet mogelijk zijn binnen het project, of wanneer je zelf de klus kan klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ron168 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:14:

Kraan met put achtergevel 1935 euro.
Aansluiting rolluik 427 euro.
Extra dubbele wandcontactdoos 283 euro.
Loze leiding 255 euro.
Zijn deze bedragen tegenwoordig realistisch?
We vergelijken met z'n allen uiteraard vaker de kosten van opties hier en deze zijn naar mijn inziens wel echt hoog. Bij ons kraan met put 900 euro, rolluikaansluiting 310, dubbele wcd 180, loze leidingen kunnen bij ons niet. Beginnen dit jaar met bouwen, dus recente prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door KerstRunner op 03-03-2025 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Bouwkwaliteit is gemiddeld gezien ook gewoon niet heel geweldig als je het mij vraagt, als je ziet hoe vaak men terug moet komen en dat opleverlijsten met gebreken gemiddeld gezien alleen maar gestegen zijn in de laatste jaren (volgens vereniging eigen huis). En als ik zie hoe onnauwkeurig er soms gewerkt wordt tijdens de bouw. Dan begrijp ik ook wel waarom er veelal de hoofdprijs gevraagd wordt voor meerwerk, het is een handige manier om extra geld te vangen bovenop de standaard von prijs.

Een jaar na dato zien we nog steeds regelmatig de aannemer de wijk in rijden bij ons. Ook de aannemer die de andere helft van de woningen gebouwd heeft.
10 straten verderop ook bij een appartementencomplex waar men steen en been klaagt over gebreken.
En ook bij ons na 12 maanden staan er nog steeds afspraken geplanned met de aannemer voor gebreken (groot en klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 08:24
KerstRunner schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:35:
[...]

We vergelijken met z'n allen uiteraard vaker de kosten van opties hier en deze zijn naar mijn inziens wel echt hoog. Bij ons kraan met put 900 euro, rolluikaansluiting 310, dubbele wcd 180, loze leidingen kunnen bij ons niet. Beginnen dit jaar met bouwen, dus recente prijzen.
Het is allemaal wat gissen en lastig echt goed vergelijken. Bij ons project (startbouw gepland voor Q2 2025) kost een vorstvrije buitenkraan zónder put €842. Voor verplaatsen standaard-keukenopstelling van voorkant woning naar achterzijde betalen wij €3300, dan wordt ook de aan- en afvoer omgewisseld van de balansventilatie. Extra wcd kost bij ons €232.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 08:24
..

[ Voor 99% gewijzigd door bl0kkie87 op 03-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:45:
Maar wat gebeurt er dan met Type C ventilatie in een ruimte die geen (raam)ventilatieroosters heeft zoals @Dj-sannieboy omschrijft, maar bijvoorbeeld alleen een spleet onder de deur? Dan wordt via die spleet dus lucht afgezogen (bv. door afzuigventiel op de overloop van de zolder), maar die ruimte trekt dan toch niet vacuum :+ dus zal er ergens wel weer lucht aangevoerd van moeten worden. Dat zal dan ook van diezelfde overloop zijn?

Ben gewoon benieuwd en is niet meteen op onze situatie van toepassing want wij zijn wel van plan ramen met ventilatieroosters te plaatsen in elk van de twee te realiseren ruimtes op zolder.
Het blijkt gelukkig mogelijk om ventilatieroosters te laten plaatsen boven de ramen op zolder, deze (niet standaard) optie hebben wij dan ook gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39
Ik ben vorige week eindelijk verhuisd naar mijn nieuwbouwwoning. Het was me eerder al een beetje opgevallen, maar nu ik er woon des te meer: ik vind de waterdruk bijzonder laag. Dat merk ik met douchen maar bijvoorbeeld ook met iets simpels als een glas water vullen in de keuken. Al mijn buren geven aan hetzelfde probleem te hebben. De aannemer verwijst naar de waterleverancier (Evides).

Nu overweeg ik een hydrofoor aan te schaffen, maar ergens voelt het een beetje karig om het op deze manier op te lossen. Is dit een probleem dat vakder voorkomt? Ik heb een bodemwarmtepomp, maar ik neem aan dat dit voor koud tapwater niet relevant is.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

posttoast schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:38:
Ik ben vorige week eindelijk verhuisd naar mijn nieuwbouwwoning. Het was me eerder al een beetje opgevallen, maar nu ik er woon des te meer: ik vind de waterdruk bijzonder laag. Dat merk ik met douchen maar bijvoorbeeld ook met iets simpels als een glas water vullen in de keuken. Al mijn buren geven aan hetzelfde probleem te hebben. De aannemer verwijst naar de waterleverancier (Evides).

Nu overweeg ik een hydrofoor aan te schaffen, maar ergens voelt het een beetje karig om het op deze manier op te lossen. Is dit een probleem dat vakder voorkomt? Ik heb een bodemwarmtepomp, maar ik neem aan dat dit voor koud tapwater niet relevant is.
Samen met de buren een klacht indienen bij de waterleverancier, zij kunnen de druk uitmeten op de hoofdleiding in de straat en de hoofdkraan van je woning. Als de druk daar prima is maar binnenshuis niet, dan is het een defect of constructiefout: verantwoording van de projectontwikkelaar/aannemer.

Daar zeker op aanspreken en als je nog in de eerste 3 maanden zit, maak er direct een afleverpunt van. Dan kan je dit later nog op een betaalbare manier aanvechten mocht het daar van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-09 08:18
Wij hebben de optie om voor €3850,- een extra deur tussen berging en woning te plaatsen (groen gemarkeerd). Op onderstaande tekening staan enkele opties afgebeeld, dus ook opties die wij niet willen. De optie uitbouw van 2400mm hebben we wel dus de afmetingen van de keuken zijn correct, die van de berging niet. Ook hebben we niet voor de optie schuifpui gekozen en gewoon de standaard loop deur laten zitten. Onze berging wordt opgeleverd van voorzijde tot ongeveer aan de blauwe lijn. Deze willen we in de toekomst zelf vergroten. Voor nu zou deze optie dus betekenen dat dit eigenlijk een extra buitendeur is. Zou het verstandig zijn om de optie van de tussendeur nu al te nemen of later zelf een gat te zagen in de muur van de keuken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqyQm2kmMQSj6ryBng_JYDBVkE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep4WGVB6eqXZrme0mkiRtULj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
GerardBouw schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:15:
Wij hebben de optie om voor €3850,- een extra deur tussen berging en woning te plaatsen (groen gemarkeerd). Op onderstaande tekening staan enkele opties afgebeeld, dus ook opties die wij niet willen. De optie uitbouw van 2400mm hebben we wel dus de afmetingen van de keuken zijn correct, die van de berging niet. Ook hebben we niet voor de optie schuifpui gekozen en gewoon de standaard loop deur laten zitten. Onze berging wordt opgeleverd van voorzijde tot ongeveer aan de blauwe lijn. Deze willen we in de toekomst zelf vergroten. Voor nu zou deze optie dus betekenen dat dit eigenlijk een extra buitendeur is. Zou het verstandig zijn om de optie van de tussendeur nu al te nemen of later zelf een gat te zagen in de muur van de keuken?

[Afbeelding]
Weet je wel zeker dat de 'tussendeur' een buitendeur wordt niet naar de garage maar dus echt naar buiten bij deze optie?

Het lijkt me eerder aannemelijk dat de plek van deze deur verplaatst wanneer je geen 'vergroting berging' neemt? Of dat de optie alleen mogelijk is met vergroten berging.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

Wij hebben dit ook gehad, en het bleek aan een keerklep (geloof ik) te liggen die geïnstalleerd was met een ontkalk systeem. Toen die verwijderd was werd de druk weer normaal.

Dus mocht je (en je buren) een ontkalk systeem hebben dan zou het dus daar aan kunnen liggen, althans aan klep die daar eventueel bij gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Die klacht kwam bij ons in de wijk ook veel voorbij en bleek 'by design' te zijn...
Een dunnere leiding zou ervoor zorgen dat het water sneller van de warmtewisselaar (warmtenet hier) bij de kraan is en er ligt een Bouwbesluit eis dat je binnen 30 sec (?) warm water moet hebben uit een kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 23:39
Geen ontkalker helaas. Ik heb het wel maar even "formeel" gemeld bij de aannemer net.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Homer-Simpson schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:39:
Bij mijn vorige nieuwbouwwoning koos de meerderheid van de bewoners voor standaard opdekdeuren beneden. Deze trokken vervolgens zowel aan boven- als benedenzijde zo krom dat er een kier van ruim 5mm ontstond. Alles onder de cm was acceptabel volgens de aannemer. Dat vind ik zo waardeloos dat ik geen opdekdeuren wil.
Hoezo trokken ze krom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Ron168 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:14:

Ik zou het liefst willen zeggen, lever heel het huis maar casco op, dan werk ik het zelf wel af en leg zelf de leidingen etc. Echter is dit bij projectbouw niet mogelijk.
Hoezo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Draakje5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Weet je wel zeker dat de 'tussendeur' een buitendeur wordt niet naar de garage maar dus echt naar buiten bij deze optie?

Het lijkt me eerder aannemelijk dat de plek van deze deur verplaatst wanneer je geen 'vergroting berging' neemt? Of dat de optie alleen mogelijk is met vergroten berging.
Gaat heel koud worden binnen met isolatie obv binnendeurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Gaat heel koud worden binnen met isolatie obv binnendeurtje
De aannemer gaat toch ook geen binnendeur aan een buitengevel plaatsen?

Een 'buitendeur' tussen een woonkamer en garage (in of buiten de schil) is in theorie anders dan een buitendeur aan je buitengevel direct naar je tuin.

Het is niet vanzelfsprekend dat een optie binnendeur automatisch een buitendeur wordt , in dit geval als de garage niet verlengd wordt. Als een binnendeur niet kan dan kan het ook gewoon zijn dat de meerwerk optie niet doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-03-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Hoezo trokken ze krom dan?
Omdat het goedkope lage kwaliteit waaibomenhouten k#t deuren waren.
Zal wel met de vochtigheid ofzo te maken hebben gehad. Meerdere buren met kromme deuren, echt geen porem om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Tiuri schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:45:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik vind 190 euro voor een lichtpunt niet excessief duur, zeker op het totaalplaatje van je woning? Wij betalen 205 als we hem op een aparte schakelaar willen binnen, en 155 als we hem op een bestaande schakelaar willen hebben. Als je van buiten naar binnen boort is het ook weer werk en hoe ga je dan je lampen schakelen?

Wij hebben uiteindelijk voor nu voor 180cm hoogte gekozen, al zijn wij er nog niet zeker van, dus ben benieuwd naar andere input.
Dankjewel! We zijn er erg blij mee! 190 euro valt op zich wel mee inderdaad. Maar als je dit x6 doet tikt het toch behoorlijk aan. Vandaar dat we aan het kijken zijn naar alternatieven, maar de consensus lijkt toch wel te zijn dat je het gewoon lekker vanuit de bouw moet doen. Ik zat inderdaad ook te denken aan 180 cm, misschien is 210cm net te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Draakje5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:52:
[...]

De aannemer gaat toch ook geen binnendeur aan een buitengevel plaatsen?

Een 'buitendeur' tussen een woonkamer en garage (in of buiten de schil) is in theorie anders dan een buitendeur aan je buitengevel direct naar je tuin.

Het is niet vanzelfsprekend dat een optie binnendeur automatisch een buitendeur wordt , in dit geval als de garage niet verlengd wordt. Als een binnendeur niet kan dan kan het ook gewoon zijn dat de meerwerk optie niet doorgaat.
Dit verwacht ik ook, maar dan heb je straks een buitendeur richting de berging na 5 jaar. Dus nu betalen voor een buitendeur inc hang en sluitwerk en dan na 5 jaar vervangen voor binnendeur. Ik zou nu lekker meteen die berging verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Homer-Simpson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Omdat het goedkope lage kwaliteit waaibomenhouten k#t deuren waren.
Zal wel met de vochtigheid ofzo te maken hebben gehad. Meerdere buren met kromme deuren, echt geen porem om te zien.
Is dit nog te linken aan stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Is dit nog te linken aan stucwerk?
Ik vermoed van niet maar kan het niet uitsluiten.
Heb ze zelf niet gehad dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Dit verwacht ik ook, maar dan heb je straks een buitendeur richting de berging na 5 jaar. Dus nu betalen voor een buitendeur inc hang en sluitwerk en dan na 5 jaar vervangen voor binnendeur. Ik zou nu lekker meteen die berging verlengen
Als het geld er is dan zou ik dat inderdaad ook doen!

Een berging verlengen en een heel gat in je woning maken, succes ermee...

Opzich kun je later ook nog wel een binnendeur in eej buitendeur kozijn zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Homer-Simpson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Ik vermoed van niet maar kan het niet uitsluiten.
Heb ze zelf niet gehad dus.
Jij hebt stompe deuren en daar had je dat probleem niet? Heb je wel.gestuct? Je antwoord is wat lastig te interpreteren? Bij stucen komt vaak enorme hoeveelheid vocht in het huis.

Zou je niet eigenlijk eerst moeten stucen en vloeren en dan deuren bevestigen? Halen mensen hun deuren vaak los of doen ze het ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Draakje5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Als het geld er is dan zou ik dat inderdaad ook doen!

Een berging verlengen en een heel gat in je woning maken, succes ermee...

Opzich kun je later ook nog wel een binnendeur in eej buitendeur kozijn zetten.
Idd bij beperkt geld zou ik eerder berging verlengen dan muuropening maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Jij hebt stompe deuren en daar had je dat probleem niet? Heb je wel.gestuct? Je antwoord is wat lastig te interpreteren? Bij stucen komt vaak enorme hoeveelheid vocht in het huis.

Zou je niet eigenlijk eerst moeten stucen en vloeren en dan deuren bevestigen? Halen mensen hun deuren vaak los of doen ze het ermee?
In mijn huidige huis heb ik eerst de standaard opdek deuren beneden inclusief kozijnen eruit gehaald en voor een krat bier kwijtgeraakt op marktplaats. Daarna wanden dunpleisteren, nieuwe kozijnen zetten en wanden renovliezen+schilderen. Daarna deuren erin.

In vorige huis hadden veel buren voor spackspuiten gekozen. Deuren zijn er in gebleven vermoed ik. Als je ze eruit haalt moet je ze wel goed wegleggen anders vergroot je de kans op kromtrekken.

Zowel bij mijn vorige woning als de huidige 0 issues gehad met stompe deuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Tiuri schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:46:
Wat hebben jullie met de trappen gedaan in de bouw?

Inmiddels is bij ons op het online portal ook de trappen module aangezet (VIOS trappen). Wij willen graag de standaard vurenhouten trap vervangen door een hardhouten trap vanwege het kraken (dit idee hier in dit topic opgedaan). Zelf vinden wij mahonie een mooie kleur.

Maar dan valt de meerprijs (zoals wel vaker :+) toch weer tegen. +- 4000 euro per trap om dit in mahonie uit te voeren met een uitsparing in de trede gefreesd voor een antislipstrip. In dit bedrag moeten we zelf de tredes/stootborden/etc. aflakken en ook het hekwerk is standaard uitgevoerd. Dat laatste met name omdat we de geboden hekwerk opties gewoon niet mooi vinden.

Is dit een marktconforme prijs, of is dit weer een prijs met een flinke opslag voor de bouwer? En wat hebben jullie gedaan met trappen? Direct via de bouwer of na oplevering zelf? Is het met dat laatste ook goed mogelijk om van vurenhout naar hardhout te gaan? Wij willen vooral het kraken reduceren en het liefst ook weinig onderhoud.

Ik hoor van andere kopers in het project dat zij PVC gaan leggen en dat een externe partij de trap daar dan ook mee gaat bekleden. Wij zijn van plan keramisch parket te leggen dus weet niet of dat kan en/of dat de mooiste oplossing voor ons gaat zijn.
Iemand hier input op? We hebben toch allemaal een trap nodig (op de geluksvogels met een vrijstaande villa na :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:29
Tiuri schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Iemand hier input op? We hebben toch allemaal een trap nodig (op de geluksvogels met een vrijstaande villa na :+)
Voor mij was het dichtmaken van beide trappen plus het aanpassen van het materiaal van de trap iets meer dan €5000. Let op, dit gaat dus om zowel de trap van de begane grond naar de eerste verdieping als de (vaste) trap richting de zolder/tweede verdieping. Het gaat hier om trappen van Nextstep.

[ Voor 3% gewijzigd door Herax10NL op 04-03-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Draakje5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Deze optie is mogelijk voor ons omdat we een uitbouw nemen. Optie vanuit de optielijst hieronder weergegeven. Het lijkt me dat dit een extra buitendeur wordt, maar ik leg de vraag voor de zekerheid bij de aannemer neer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd-Y29AUhMgVAPvrKduT29K3JCw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XwCyh7mEwBx5Riji6FffCGmm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Novari131 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Wij het liefste ook omdat het makkelijk is, maar daar zit het isoleren van de berging nog niet bij. Dan zijn we een extra €25.000,- kwijt en dat geld besteden we nu liever aan andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GerardBouw schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Deze optie is mogelijk voor ons omdat we een uitbouw nemen. Optie vanuit de optielijst hieronder weergegeven. Het lijkt me dat dit een extra buitendeur wordt, maar ik leg de vraag voor de zekerheid bij de aannemer neer.

[Afbeelding]
Verstandig. Hier kon de positie van die deur namelijk niet aangepast worden.

Als de deur naar de berging leidt is het duidelijk. Maar als het een deur naar de buitengevel wordt, zijn er hele andere details van toepassing en ook een ander type deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
GerardBouw schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:07:
[...]

[Afbeelding]
Dit lijkt deur naar berging en niet naar buiten, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Novari131 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Dit lijkt deur naar berging en niet naar buiten, maar ik kan het mis hebben.
Op de tekening wel inderdaad, maar onze berging komt niet verder dan de blauwe lijn die ik getekend heb. Hierdoor wordt de extra deur als buitendeur uitgevoerd. Op de tekening die ik eerder poste zijn meerdere opties getekend die wij niet hebben afgenomen. Dit is ook dus nog niet de definitieve tekening van ons huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardBouw
Draakje5 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Verstandig. Hier kon de positie van die deur namelijk niet aangepast worden.

Als de deur naar de berging leidt is het duidelijk. Maar als het een deur naar de buitengevel wordt, zijn er hele andere details van toepassing en ook een ander type deur.
Voor nu dan als buitendeur omdat de berging nog niet vergroot is, maar in de toekomst wel. Daarom meer de vraag of het nu al verstandig is om deze deur te plaatsen. Meer met de reden dat er dan in je huis een gat moet worden gezaagd als je er in woont en de kleurverschillen na het schilder- en metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
Het huis kan niet casco opgeleverd worden. Alleen de natte ruimtes.
De vloeren en muren worden wel bedekt, en dus ook alle leidingen.
Volgens de makelaar is het geen optie om de vloeren en muren niet te laten afwerken..
Heb jij een andere ervaring dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Ron168 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Het huis kan niet casco opgeleverd worden. Alleen de natte ruimtes.
De vloeren en muren worden wel bedekt, en dus ook alle leidingen.
Volgens de makelaar is het geen optie om de vloeren en muren niet te laten afwerken..
Heb jij een andere ervaring dan?
Ah zo. Maar dat zit al in prijs verwerkt toch? En teruggave is minimaal. Bij mij zijn opties: kale plafonds, casco badkamer, casco keuken (standaard), geen binnendeuren, geen binnenkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Ik heb een vraag over de beveiliging/deurslot. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we een SKG3 schild gekregen, maar de cilinder is SKG2. Is het de moeite waard om de cilinder te upgraden naar SKG3?

De buren zeggen dat het niet veel uitmaakt, omdat het schild al SKG3 is (en dat is het belangrijkste). Een SKG3 cilinder zou hooguit een minuut extra bescherming geven. Iemand anders vertelde me iets soortgelijks. Daarnaast kunnen onze sleutels toch niet gekopieerd worden.

Ik had zelf liever ook een SKG3 cilinder gehad, maar twijfel nu of de upgrade echt nodig is. Misschien dat een expert hier meer over kan zeggen? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
raduf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:05:
Ik heb een vraag over de beveiliging/deurslot. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we een SKG3 schild gekregen, maar de cilinder is SKG2. Is het de moeite waard om de cilinder te upgraden naar SKG3?

De buren zeggen dat het niet veel uitmaakt, omdat het schild al SKG3 is (en dat is het belangrijkste). Een SKG3 cilinder zou hooguit een minuut extra bescherming geven. Iemand anders vertelde me iets soortgelijks. Daarnaast kunnen onze sleutels toch niet gekopieerd worden.

Ik had zelf liever ook een SKG3 cilinder gehad, maar twijfel nu of de upgrade echt nodig is. Misschien dat een expert hier meer over kan zeggen? Thanks!
Niet nodig, als het schild al skg3 is is het voldoende.

En waarom kan je sleutel niet gekopieerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Wolly schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Niet nodig, als het schild al skg3 is is het voldoende.

En waarom kan je sleutel niet gekopieerd worden?
Ik weet het niet precies, ik moet dit echt nog uitzoeken. Dat is in ieder geval wat mijn buren zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
raduf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:13:
[...]

Ik weet het niet precies, ik moet dit echt nog uitzoeken. Dat is in ieder geval wat mijn buren zeiden.
Welk merk sluitwerk heb je? Heb je een uniek certificaat bij je sleutel gekregen? Grote kans namelijk dat je deze cilinders gewoon bij kunt bestellen, of erger nog de sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Homer-Simpson schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Welk merk sluitwerk heb je? Heb je een uniek certificaat bij je sleutel gekregen? Grote kans namelijk dat je deze cilinders gewoon bij kunt bestellen, of erger nog de sleutels.
Geen idee. Ik kan me ook niet herinneren dat we een certificaat hebben gekregen. De cilinder ziet er zo uit... erop staat Pfaffenhain?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uifb7tP2y-MptAqyAZEFOC1dX18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaIARdcLJgfvaXNpLuUdRY0M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
raduf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Geen idee. Ik kan me ook niet herinneren dat we een certificaat hebben gekregen. De cilinder ziet er zo uit... erop staat Pfaffenhain?
[Afbeelding]
Bij de eerste schoenmaker om de hoek kun je die sleutels bij laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Draakje5 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Bij de eerste schoenmaker om de hoek kun je die sleutels bij laten maken.
Oké, dus het is waarschijnlijk veiliger om ze te laten vervangen, aangezien best veel mensen toegang hebben gehad (schilder, aannemer, elektriciens, stukadoor, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
raduf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Oké, dus het is waarschijnlijk veiliger om ze te laten vervangen, aangezien best veel mensen toegang hebben gehad (schilder, aannemer, elektriciens, stukadoor, etc.).
Het is altijd verstandig om bij de verbouw een andere cilinder te hebben dan als je er eenmaal woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Zijn er hier Tweakers met verstand van de BENG berekening en/of de TOjuli eis?

Ik heb via de projectontwikkelaar nu eindelijk de BENG berekening ontvangen voor mijn woning. Ik wilde deze inzien omdat er in mijn TO staat dat er mogelijk zonwering geplaatst kan worden op de ramen maar de bouwer hier geen informatie over wil verschaffen. Zelf wil ik sowieso zonwering gaan voorzien op deze ramen.

Maar.. nu staat er in die BENG berekening achter elk raam de indicatie "geen zonwering". Dat had ik dus niet verwacht. Betekent dit dat de berekening is uitgevoerd met "geen zonwering" of dat we geen zonwering krijgen? Dat laatste zou ik prima vinden als ik dan een keer duidelijkheid zou krijgen.. maar ben bang dat het het eerste is.

Verder de TOjuli waardes uit het rapport:
  • TOjuli noord-oost: 0,59
  • TOjuli zuid-oost: 0,52
  • TOjuli zuid-west: 1,20
  • TOjuli noord-west: 0,00
dus een TOjuli;max van 1,20.

Ik verbaas me dat zuid-oost zoveel lager is dan zuid-west, op zuid-oost heb ik zo'n 16m2 raamoppervlak, op zuid-west is dat maar 11.76m2. Als optie neem ik nog een (klein, 0.7m2) raam erbij in de badkamer (zuid-oost) en is er een uitbouw aan de achterkant (noord-oost).

Ook staat er nog aangegeven: "weinig ramen: nee" en "beperkte zontoetreding: nee". Bij een andere koper die ook de BENG berekening heeft ontvangen staat "beperkte zontoetreding: ja" en dat kan wel kloppen. Hij heeft weinig ramen naar het zuiden gericht en meer omringd door andere woningen. Wij staan helemaal vrij op de hoek zonder enige schaduw met 12 forse ramen op zuid-oost en zuid-west.

Ik ben mij verder aan het inlezen in de TOjuli eis en vind ik bijvoorbeeld:
TOjuli is een eenvoudige indicator die aangeeft of de kans op temperatuuroverschrijding acceptabel
is. Als het indicatiegetal groter is dan 1,2, dan is die kans te groot en mag een woning niet worden
gebouwd.
Goed om te weten dat mijn woning zich dus op het randje bevindt van wel/niet gebouwd mogen worden :+ Onderstreept dus wel de noodzaak van die screens die ik wil plaatsen.

Maar de grote hamvraag, kan ik op basis van deze berekening er nu van uit gaan dat de bouwer geen screens gaat plaatsen? Of kan die uitbouw op noord-oost en dat raam op zuid-oost er nog voor zorgen dat ik toch boven de 1,20 wordt gepushed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Vandaag al het meerwerk afgerond. Keken tegen 20k aan meerwerk aan voor wat muurtjes en leidingen verplaatsen en extra licht en elektriciteitspunten. Ben blij dat het is afgerond, toch een proces wat tijd en energie slurpt en hoop heen en weer gemail. Bouwbegeleider dacht wel prettig mee en gaf wat extra tijd (ook ivm drukte vanuit zijn kant) dus dat was fijn / haalde wat druk van de ketel.

Binnendeuren, keuken, badkamer volgen nog afzonderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08
Tiuri schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:09:
Zijn er hier Tweakers met verstand van de BENG berekening en/of de TOjuli eis?

Ik heb via de projectontwikkelaar nu eindelijk de BENG berekening ontvangen voor mijn woning. Ik wilde deze inzien omdat er in mijn TO staat dat er mogelijk zonwering geplaatst kan worden op de ramen maar de bouwer hier geen informatie over wil verschaffen. Zelf wil ik sowieso zonwering gaan voorzien op deze ramen.

Maar.. nu staat er in die BENG berekening achter elk raam de indicatie "geen zonwering". Dat had ik dus niet verwacht. Betekent dit dat de berekening is uitgevoerd met "geen zonwering" of dat we geen zonwering krijgen? Dat laatste zou ik prima vinden als ik dan een keer duidelijkheid zou krijgen.. maar ben bang dat het het eerste is.

Verder de TOjuli waardes uit het rapport:
  • TOjuli noord-oost: 0,59
  • TOjuli zuid-oost: 0,52
  • TOjuli zuid-west: 1,20
  • TOjuli noord-west: 0,00
dus een TOjuli;max van 1,20.

Ik verbaas me dat zuid-oost zoveel lager is dan zuid-west, op zuid-oost heb ik zo'n 16m2 raamoppervlak, op zuid-west is dat maar 11.76m2. Als optie neem ik nog een (klein, 0.7m2) raam erbij in de badkamer (zuid-oost) en is er een uitbouw aan de achterkant (noord-oost).

Ook staat er nog aangegeven: "weinig ramen: nee" en "beperkte zontoetreding: nee". Bij een andere koper die ook de BENG berekening heeft ontvangen staat "beperkte zontoetreding: ja" en dat kan wel kloppen. Hij heeft weinig ramen naar het zuiden gericht en meer omringd door andere woningen. Wij staan helemaal vrij op de hoek zonder enige schaduw met 12 forse ramen op zuid-oost en zuid-west.

Ik ben mij verder aan het inlezen in de TOjuli eis en vind ik bijvoorbeeld:

[...]

Goed om te weten dat mijn woning zich dus op het randje bevindt van wel/niet gebouwd mogen worden :+ Onderstreept dus wel de noodzaak van die screens die ik wil plaatsen.

Maar de grote hamvraag, kan ik op basis van deze berekening er nu van uit gaan dat de bouwer geen screens gaat plaatsen? Of kan die uitbouw op noord-oost en dat raam op zuid-oost er nog voor zorgen dat ik toch boven de 1,20 wordt gepushed?
Het betekend dat de berekening is gedaan zonder zonwering aan de buitenkant van het raam. Normaal staat in het Beng berekening document ook hoeveel m2 ramen in de berekening zijn opgenomen. Er zijn twee documenten, een BENG berekening document en het Energielabel document van de woning. Waarbij de laatste gebruikt maakt van de uitkomsten van de eerst.

Bij meer ramenoppervlakte op het zuidwesten ga je over de norm heen, ook als deze "vergunningsvrij" worden toegevoegd moet de norm van TOjuli gehaald worden. Er zal waarschijnlijk een uitgebreide koellast berekening worden gedaan. Zie deze link voor meer informatie

[ Voor 9% gewijzigd door Epep op 06-03-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:18
Iemand tips of adresjes waar ik prijzen kan opvragen voor een beton terras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
BaBoK schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:56:
Iemand tips of adresjes waar ik prijzen kan opvragen voor een beton terras?
Heb je een sonderingsrapport? Anders zou ik die eerst opvragen bij de gemeente (als het goed is, moet dat aanwezig zijn in het projectplan).

Google op "Heiwerk -plaatsnaam-"

Met sonderingsrapport erbij, een mailtje sturen met afmetingen van gewenste terras (isolatie, etc.) voor een prijsopgave.

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
Mag ik iets vragen over dunpleisteren?
Ik heb een offerte gekregen voor € 9.000 om alle wanden te dunpleisteren en spuiten. Plafonds traditioneel stucwerk. Prima prijs.

Nu heb ik via via een offerte ontvangen die € 1.750 hoger is. Zelfde werkzaamheden, maar er staat op:
''Wanden 80% dunpleisteren circa 1-3mm en 20% uitvlakken circa 3-6mm''

Brengt deze stucadoor overal 2 lagen aan of is het gewoon dunpleisteren waar mogelijk en traditioneel stucwerk op betonwanden die niet waterpas zijn? Krijg de stucadoor zelf niet te pakken.
Oftewel, heeft die extra € 1.750 een toegevoegde waarde qua eindresultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
Cheezborger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:23:
Mag ik iets vragen over dunpleisteren?
Ik heb een offerte gekregen voor € 9.000 om alle wanden te dunpleisteren en spuiten. Plafonds traditioneel stucwerk. Prima prijs.

Nu heb ik via via een offerte ontvangen die € 1.750 hoger is. Zelfde werkzaamheden, maar er staat op:
''Wanden 80% dunpleisteren circa 1-3mm en 20% uitvlakken circa 3-6mm''

Brengt deze stucadoor overal 2 lagen aan of is het gewoon dunpleisteren waar mogelijk en traditioneel stucwerk op betonwanden die niet waterpas zijn? Krijg de stucadoor zelf niet te pakken.
Oftewel, heeft die extra € 1.750 een toegevoegde waarde qua eindresultaat?
Goed om het bij de stucsdoor zelf te checken maar ik interpreteer het zo dat de stucsdoor heeft gekeken naar de staat van je wanden en vindt dat een deel meer werk nodig heeft om goed vlak te worden. 80% van de wanden is al vlak genoeg en kan met dunpleister afgewerkt worden. De andere wanden moeten afgevlakt worden met een dikkere laag en dat kost meer tijd.

Als wel alle wanden vlak genoeg zijn voegt die dikkere laag niets toe en krijg je bij de eerste offerte ook gewoon vlakke wanden. Indien er wel grote oneffenheden zijn is een dikkere laag stuc nodig en zal de eerste offerte achteraf ook duurder uitvallen omdat er extra werk nodig is wat nu niet in de offerte is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Binnenkort sluit onze termijn om ruwbouw keuzes te maken. Nu beschikken wij standaard over een ongeisoleerde berging en hebben wij de keuze om de berging te laten isoleren voor €6730,- Is dit een beetje een normale prijs?

Ergens zit ik eraan te denken om het achteraf zelf te toen met PIR platen. Iemand hier ervaring mee? Wat kunnen wij beter doen? Is achteraf isoleren een beetje te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF0dZ_f3AgCl3V_jdaSdCPnugO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvfFDBQDyETwzO9fHwPPrB7R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
YellowCab schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:29:
Binnenkort sluit onze termijn om ruwbouw keuzes te maken. Nu beschikken wij standaard over een ongeisoleerde berging en hebben wij de keuze om de berging te laten isoleren voor €6730,- Is dit een beetje een normale prijs?

Ergens zit ik eraan te denken om het achteraf zelf te toen met PIR platen. Iemand hier ervaring mee? Wat kunnen wij beter doen? Is achteraf isoleren een beetje te doen?

[Afbeelding]
Genoeg in dit topic over gesproken.

Bij ons kostte het isoleren van de garage incl geisoleerde garagedeur 24k. Wij haddden het er voor over. Al het andere geisoleer achteraf had ik weinig vertrouwen in. Constructie is ook heel anders als je achteraf isoleert. Bij vooraf isoleren wordt je buitengevel op je fundering gezet en heb je isolatie op je binnenmuur die boven je fundeting hangt en bij niet isoleren komt deze buitengevel strak tegen je vloer.

Fundering moest ook zwaarder uitgevoerd worden bij ons door het isoleren.
Voor dit geld lijkt het mij een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankiej1301
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-04 13:35
Wij zijn ons aan het het oriënteren op het kopen van een kavel. Op die kavel moet natuurlijk een huis. En dan begint al het gereken. Wij willen graag HSB/CLT. Het huis hoeft niet heel groot maar wel min. 3 slaapkamers boven en werkkamer beneden (kan deel van de garage zijjn).
We kijken nu naar huizen van bijvoorbeeld U.Veenstra. De prijslijst is op zich redelijk gunstig, maar ik vraag me dan toch af wat gaat dit uiteindelijk kosten. Heeft iemand hier ervaring? Dus wat was je aan het eind van het verhaal nu werkelijk kwijt voor het huis en wat heb je hier voor aangepast in het standaard verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
ankiej1301 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:56:
Wij zijn ons aan het het oriënteren op het kopen van een kavel. Op die kavel moet natuurlijk een huis. En dan begint al het gereken. Wij willen graag HSB/CLT. Het huis hoeft niet heel groot maar wel min. 3 slaapkamers boven en werkkamer beneden (kan deel van de garage zijjn).
We kijken nu naar huizen van bijvoorbeeld U.Veenstra. De prijslijst is op zich redelijk gunstig, maar ik vraag me dan toch af wat gaat dit uiteindelijk kosten. Heeft iemand hier ervaring? Dus wat was je aan het eind van het verhaal nu werkelijk kwijt voor het huis en wat heb je hier voor aangepast in het standaard verhaal.
Ik zou de reis hier beginnen:
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
ankiej1301 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:56:
Dit topic is meer voor projectbouw, maar om inhoudelijk te reageren, wij bouwen momenteel met u veenstra en ik kan eventueel wel wat toelichten, kan eventueel in de pb of in het andere topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Flying35 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:51:
[...]

Goed om het bij de stucsdoor zelf te checken maar ik interpreteer het zo dat de stucsdoor heeft gekeken naar de staat van je wanden en vindt dat een deel meer werk nodig heeft om goed vlak te worden. 80% van de wanden is al vlak genoeg en kan met dunpleister afgewerkt worden. De andere wanden moeten afgevlakt worden met een dikkere laag en dat kost meer tijd.

Als wel alle wanden vlak genoeg zijn voegt die dikkere laag niets toe en krijg je bij de eerste offerte ook gewoon vlakke wanden. Indien er wel grote oneffenheden zijn is een dikkere laag stuc nodig en zal de eerste offerte achteraf ook duurder uitvallen omdat er extra werk nodig is wat nu niet in de offerte is opgenomen.
Bedankt voor de toelichting.
Dat is bijzonder, want de oplevering is pas september dit jaar en we hebben de bouwlocatie nog niet mogen betreden.
Dan zal hij deze offerte en aanpak wel vanuit zijn eigen visie opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 15:07
jvdmeer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Bij lichtschakelaars wordt normaalgesproken alleen een bruine draad en een zwarte draad getrokken en daartussen komt dan de schakelaar. Echter als je slimme schakelaars wilt, dan heb je ook nog een nuldraad (blauwe draad) nodig. De voeding van de schakelaar wordt dan gevormd door de bruine en blauwe draad en de lamp wordt geschakeld met de zwarte draad.
Ik begrijp dit niet helemaal. Betekent het dat je een Shelly niet meer achter de schakelaars kunt plaatsen als je geen blauwe draad laat meetrekken door de aannemer? Ik ben echt een leek met elektra.

Als ik vraag aan de elektricien om bij alle schakelaars een blauwe draad mee te laten trekken, dan neem ik aan dat hij die zelf niet gaat gebruiken om de schakelaar af te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 20:50
Ik begin toch een beetje stress te krijgen dat de woningen in ons project zo langzaam verkopen. Project van 20 woningen waarvan alle 20 woningen half oktober zijn toegewezen met destijds nog 20 extra mensen op de reservelijst. Ondanks de reservelijst zijn er momenteel, 5 maanden later, nog steeds 10 woningen niet verkocht, waarvan 4 onder optie en 6 nog te koop. Elke week komen er weer woningen vrij en worden er weer opties afgegeven, maar blijkbaar nemen heel veel mensen een optie om zich vervolgens toch weer te bedenken.

Wat is jullie ervaring hiermee? Niet dat ik er invloed op heb maar vind de maandenlange radiostilte toch een beetje vervelend worden. 70% moet minimaal verkocht zijn om zeker te zijn dat het project door gaat, daar moeten dus nog 4 huizen voor verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Laatst online: 22:24
Kookwekkert schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:37:
[...]

Ik begrijp dit niet helemaal. Betekent het dat je een Shelly niet meer achter de schakelaars kunt plaatsen als je geen blauwe draad laat meetrekken door de aannemer? Ik ben echt een leek met elektra.

Als ik vraag aan de elektricien om bij alle schakelaars een blauwe draad mee te laten trekken, dan neem ik aan dat hij die zelf niet gaat gebruiken om de schakelaar af te monteren.
Schakelaars naast een wandcontactdoos zijn in ieder geval bruikbaar voor een Shelly, omdat die blauwe draad vanaf de wcd gebruikt kan worden.
Als de electricien speciaal voor jou een blauwe draad naar de schakelaars trekt, wist die niet gebruikt voor de schakelaars, maar eindigt deze draad meestal ongebruikt in een lasblokje. Zodat jij m kan inzetten voor een Shelly.
Dan moeten de wanddozen daar natuurlijk wel groot genoeg voor zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door jvdmeer op 08-03-2025 18:53 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
jvdmeer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Schakelaars naast een wandcontactdoos zijn in ieder geval bruikbaar voor een Shelly, omdat die blauwe draad vanaf de wcd gebruikt kan worden.
Als de electricien speciaal voor jou een blauwe draad naar de schakelaars trekt, wist die niet gebruikt voor de schakelaars, maar eindigt deze draad meestal ongebruikt in een lasblokje. Zodat jij m kan inzetten voor een Shelly.
Dan moeten de wanddozen daar natuurlijk wel foto genoeg voor zijn.
@Kookwekkert Shelly (en andere merken) heeft intussen ook modules die geen blauwe draad (nul) vereisen, bovenstaande info is achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Zoals de Shelly L1

[ Voor 89% gewijzigd door KerstRunner op 08-03-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Laatst online: 22:24
Je bedoelt waarschijnlijk de Shelly 1L.
Maar die wordt niet meer gemaakt volgens Shelly

Ik hoop dat er nog andere producten zijn die geen nuldraad nodig hebben, want soms is de nuldraad niet heel erg makkelijk te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
jvdmeer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Ik hoop dat er nog andere producten zijn die geen nuldraad nodig hebben, want soms is de nuldraad niet heel erg makkelijk te bereiken.
Dat was mij niet bekend, ik heb de 1L op meerdere plekken in m'n woning. De https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi heeft ook geen nul nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
jvdmeer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Fibaro dim 2 kan ook zonder nuldraad,
En anders kun je hem altijd nog in je centraaldoos hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
Cheezborger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor de toelichting.
Dat is bijzonder, want de oplevering is pas september dit jaar en we hebben de bouwlocatie nog niet mogen betreden.
Dan zal hij deze offerte en aanpak wel vanuit zijn eigen visie opgesteld.
Een 80/20 verhouding schijnt op heel veel zaken van toepassing te zijn. Er is zelfs een naam voor: het Pareto-principe. Blijkbaar is dat ook de ervaring van de betreffende stukadoor en gebruikt hij dat in zijn offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Janpietertje89 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:15:
Ik begin toch een beetje stress te krijgen dat de woningen in ons project zo langzaam verkopen. Project van 20 woningen waarvan alle 20 woningen half oktober zijn toegewezen met destijds nog 20 extra mensen op de reservelijst. Ondanks de reservelijst zijn er momenteel, 5 maanden later, nog steeds 10 woningen niet verkocht, waarvan 4 onder optie en 6 nog te koop. Elke week komen er weer woningen vrij en worden er weer opties afgegeven, maar blijkbaar nemen heel veel mensen een optie om zich vervolgens toch weer te bedenken.

Wat is jullie ervaring hiermee? Niet dat ik er invloed op heb maar vind de maandenlange radiostilte toch een beetje vervelend worden. 70% moet minimaal verkocht zijn om zeker te zijn dat het project door gaat, daar moeten dus nog 4 huizen voor verkocht worden.
Heb je haast met verhuizen? Een project wordt niet zo snel afgeblazen / uit verkoop gehaald. Ondertussen lopen de prijzen op en wordt de nieuwbouw relatief aantrekkelijker geprijsd, wat ervoor zorgt dat mensen het project gaan kopen. Ondertussen heb jij nu 2 huizen die allebei 10% op jaarbasis in prijs toenemen. Zijn prijsstijgingen materiaal en loonkosten afgedekt in v.o.n.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 20:50
Novari131 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Heb je haast met verhuizen? Een project wordt niet zo snel afgeblazen / uit verkoop gehaald. Ondertussen lopen de prijzen op en wordt de nieuwbouw relatief aantrekkelijker geprijsd, wat ervoor zorgt dat mensen het project gaan kopen. Ondertussen heb jij nu 2 huizen die allebei 10% op jaarbasis in prijs toenemen. Zijn prijsstijgingen materiaal en loonkosten afgedekt in v.o.n.?
Fair point. Prijsstijgingen zijn volgens algemene voorwaarden woningborg uitgesloten tenzij vernoemd in AO, en in onze AO staat er niets over. Wonen momenteel prima in onze huidige woning dus niet perse haast zolang de dubbele lasten er nog niet zijn.

Het is ook geen 2e hands auto die al een halfjaar te koop staat waarbij je denkt "wat is hier mis mee" haha, maar zo voelt het soms wel een beetje als je huizen in optie voor de zoveelste keer weer vrij ziet komen.

In onze AO staat wel dat de opschortende voorwaarden van de aannemer na 9 maanden vervallen dus op een gegeven moment zullen ze een knoop door moeten hakken, gewoon rustig afwachten maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 08-03-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
Draakje5 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Bij ons kostte het isoleren van de garage incl geisoleerde garagedeur 24k. Wij haddden het er voor over. Al het andere geisoleer achteraf had ik weinig vertrouwen in. Constructie is ook heel anders als je achteraf isoleert. Bij vooraf isoleren wordt je buitengevel op je fundering gezet en heb je isolatie op je binnenmuur die boven je fundeting hangt en bij niet isoleren komt deze buitengevel strak tegen je vloer.

Het is maar net hoe grondig je het zelf isoleren van de berging aanpakt... je kan natuurlijk langs de buitenmuur ook een deel van je dek/betonvloer verwijderen en dan de binnenmuur daar beginnen, zodat de dekvloer geen contact meer maakt met de buitenmuren.

Hier was laten isoleren helaas geen optie voor de vrijstaande enkelsteens berging :-( , het dak is dan ook met balken gemaakt, de vloerdelen zijn wel geïsoleerd (hetzelfde als van het huis).

Maar voor dat bedrag zou ik dat al met de bouw hebben laten doen, heb je ook meteen een betonnen dak en plafond netjes afgewerkt, geen idee of de standaard berging ook al met beton dak is?
@YellowCab al uitgerekend wat je aan isolatie en plaatmateriaal nodig hebt voor alle muren en plafond en de tijd die je er aan kwijt bent om het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:05
Rouske schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Het is maar net hoe grondig je het zelf isoleren van de berging aanpakt... je kan natuurlijk langs de buitenmuur ook een deel van je dek/betonvloer verwijderen en dan de binnenmuur daar beginnen, zodat de vloer geen contact meer maakt met de buitenmuren.
Zoals je het beschrijft breng je daar potentieel wel de constructieve sterkte van je fundering/vloer mee in gevaar. Er moet oa een bepaalde 'opleg' zijn tussen je betonvloer en fundering.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 09-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Janpietertje89 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:15:

Ik zit in een nieuwbouwproject, dat sinds oktober 2024 in de verkoop is. Ik zie ook woningen "met optie", die later weer in de verkoop komen. Wij zitten nog net niet aan de "70 % verkocht", maar ik begrijp van de bouwer, dat dat in deze geen belemmering is om te starten met de bouw. Mijn idee: lees https://www.nvm.nl/media/...ering-nieuwbouwwoning.pdf, p. 5: "Voor iedere verkochte nieuwbouwwoning vallen 20 tot 30 belangstellenden af". Ik maak mij hierom niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
Frantic schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Zoals je het beschrijft breng je daar potentieel wel de constructieve sterkte van je fundering/vloer mee in gevaar. Er moet oa een bepaalde 'opleg' zijn tussen je betonvloer en fundering.
Uiteraard ga je het beton niet verwijderen tot op de fundering. Alleen het deel tot de vloerdelen.

PS: als je wel het beton van je vloerdelen deels verwijderd, hoe tast dat dan de fundering aan.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coentjuhh94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-07 21:25
Hallo,

Leuk om mee te lezen, wij hebben volgende maand de deadline voor onze afbouw opties. 2 vragen hierover:
- We hebben de optie voor 'leiding bedraad t.b.v. zonwering + inbouwdoos 1050+' voor 295 euro p.s. Zouden jullie dit meenemen aan de zuidkant, want begreep dat er ook zonwering is die tegenwoordig op zonnepaneeltjes gaan? wat zijn jullie ervaringen?
- Je kunt in principe zelf een knop aanpassen naar dimmer, correct? De aannemer vraag er namelijk 205 euro per stuk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

vliegnerd

Nintendo fan.

coentjuhh94 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:25:
- Je kunt in principe zelf een knop aanpassen naar dimmer, correct? De aannemer vraag er namelijk 205 euro per stuk voor.
Let wel op dat je dan hoogstwaarschijnlijk halve schakelaars krijgt: twee smalle schakelaars in één vakje in plaats van een brede.

Ik heb brede schakelaars als optie gekozen en toen zelf dimmers geplaatst.
Buren hebben halve schakelaars.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
LvanStaalduinen schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Ik zit in een nieuwbouwproject, dat sinds oktober 2024 in de verkoop is. Ik zie ook woningen "met optie", die later weer in de verkoop komen. Wij zitten nog net niet aan de "70 % verkocht", maar ik begrijp van de bouwer, dat dat in deze geen belemmering is om te starten met de bouw. Mijn idee: lees https://www.nvm.nl/media/...ering-nieuwbouwwoning.pdf, p. 5: "Voor iedere verkochte nieuwbouwwoning vallen 20 tot 30 belangstellenden af". Ik maak mij hierom niet druk.
Wat is het voor project kwa aantallen en soorten woningen? Is het een heel groot project?

Ons project van 40 woningen, waarvan 2 vrijstaand, 10 2-onder-1-kappers en en 20 tussen-/hoekwoningen is ook 16 oktober 2024 in de verkoop gegaan en 13 december 2024 was alles verkocht. In een dorp met 7000 inwoners tussen Utrecht en Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
coentjuhh94 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:25:
Hallo,

Leuk om mee te lezen, wij hebben volgende maand de deadline voor onze afbouw opties. 2 vragen hierover:
- We hebben de optie voor 'leiding bedraad t.b.v. zonwering + inbouwdoos 1050+' voor 295 euro p.s. Zouden jullie dit meenemen aan de zuidkant, want begreep dat er ook zonwering is die tegenwoordig op zonnepaneeltjes gaan? wat zijn jullie ervaringen?
Zijn dat niet ruwbouw opties?

Ik wil overal screens laten plaatsen na oplevering. Ik heb hier prijzen voor opgevraagd (bij o.a. Zonweringfabriek) en solarscreens waren zo veel duurder dat we voor dat verschil ook overal leidingen met inbouwschakelaars konden laten plaatsen bij de aannemer.

Voordeel daarvan was ook dat deze dan achter de schakelaar 'slim' te maken zijn met bijv. een Shelly en je niet hoeft te kiezen voor een dure Somfy motor om je screen slim te maken.

Dus wij hebben bewust op 6 plekken voor screens op vaste voeding met een inbouwschakelaar gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKKX--P-hy9oJD-7uT1_kL6nSJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGv2xrgi7Qed5pd6C76NALPg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door KerstRunner op 09-03-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Draakje5 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. In de TO staat dat de berging standaard al op betonnen palen / balken wordt wordt gezet. Net als de rest van het huis. 1 zijde van de berging grens bijna helemaal aan het huis, waardoor deze muur al goed geïsoleerd is (op hetzelfde niveau als het huis). De andere lange zijde van de berging grenst aan de berging van de buren. Geen idee hoe de ruimte tussen de 2 bergingen wordt benut / opgevuld. De slechts geïsoleerde kanten van de berging zijn dus de voor en achterzijde, waar de deuren zitten. Het oppervlak wat beter wordt geïsoleerd door middel van deze optie lijkt mij dus beperkt? Wel wordt het plafond een stuk beter. Beton ipv hout. Maarja is dat bijna 7k waard? We willen de berging overigens enkel als opslag gebruiken. En wellicht wordt een deel ingericht om te kunnen klussen.
Rouske schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Het is maar net hoe grondig je het zelf isoleren van de berging aanpakt... je kan natuurlijk langs de buitenmuur ook een deel van je dek/betonvloer verwijderen en dan de binnenmuur daar beginnen, zodat de dekvloer geen contact meer maakt met de buitenmuren.

Hier was laten isoleren helaas geen optie voor de vrijstaande enkelsteens berging :-( , het dak is dan ook met balken gemaakt, de vloerdelen zijn wel geïsoleerd (hetzelfde als van het huis).

Maar voor dat bedrag zou ik dat al met de bouw hebben laten doen, heb je ook meteen een betonnen dak en plafond netjes afgewerkt, geen idee of de standaard berging ook al met beton dak is?
@YellowCab al uitgerekend wat je aan isolatie en plaatmateriaal nodig hebt voor alle muren en plafond en de tijd die je er aan kwijt bent om het te doen?
De standaard berging wordt met houten platen afgewerkt en is ongeisoleerd. Wel wordt er sedum beplanting op aangebracht, wat de isolatie wel ten goede komt. In de TO staat het volgende:

"Het dak van de aangebouwde berging bestaat uit een ongeïsoleerde houten balklaag, met een
dakbeschot van spaanplaten en een dakbedekking met kruidendak. De dakrand wordt
voorzien van een metalen daktrim."

Als ik even vlug een berekening maak wat het mij ongeveer gaat kosten aan materiaal (zonder mij er nog goed in verdiept te hebben), kom ik uit op ongeveer 2 a 2.5k. Wanden inclusief plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
vliegnerd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Let wel op dat je dan hoogstwaarschijnlijk halve schakelaars krijgt: twee smalle schakelaars in één vakje in plaats van een brede.

Ik heb brede schakelaars als optie gekozen en toen zelf dimmers geplaatst.
Buren hebben halve schakelaars.
Er zijn ook dubbele dimmers.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
KerstRunner schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Wat is het voor project kwa aantallen en soorten woningen? Is het een heel groot project?

Ons project van 40 woningen, waarvan 2 vrijstaand, 10 2-onder-1-kappers en en 20 tussen-/hoekwoningen is ook 16 oktober 2024 in de verkoop gegaan en 13 december 2024 was alles verkocht. In een dorp met 7000 inwoners tussen Utrecht en Nijmegen.
Breda, stad, 660 woningen, overwegend gestapelde bouw, prijzen voor mijn subproject: k€/m² 6+. Prijzen zijn niet exorbitant voor het gebodene. Ik zie veel nieuwbouw in Breda. Wij spreken ongetwijfeld over een heel andere doelgroep.
Anderzijds: in oktober 2024 verwachtte ik ook, dat deze appartementen in een mum van tijd verkocht zouden worden, maar dat verwachtte ik ook van mijn vorige nieuwbouw-woningen in 1999, 1992 en 1989. Nogmaals: lees het NVM rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:15
KerstRunner schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Zijn dat niet ruwbouw opties?

Ik wil overal screens laten plaatsen na oplevering. Ik heb hier prijzen voor opgevraagd (bij o.a. Zonweringfabriek) en solarscreens waren zo veel duurder dat we voor dat verschil ook overal leidingen met inbouwschakelaars konden laten plaatsen bij de aannemer.

Voordeel daarvan was ook dat deze dan achter de schakelaar 'slim' te maken zijn met bijv. een Shelly en je niet hoeft te kiezen voor een dure Somfy motor om je screen slim te maken.

Dus wij hebben bewust op 6 plekken voor screens op vaste voeding met een inbouwschakelaar gekozen.

[Afbeelding]
Wat was het verschil in prijs dan tussen solar en niet-solar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Riderider schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Wat was het verschil in prijs dan tussen solar en niet-solar?
Alle ramen hebben verschillende afmetingen, sommige willen we volledig geblindeerde ritsscreens (geen lichtnaad in rails) en op andere plekken 3% doorschijnend. Dus een vast percentage of bedrag heb ik niet voof je.

Maar solarscreens waren in bijna alle gevallen 40 tot 60% duurder. Bijvoorbeeld 534€ voor een niet-solar variant van 1550mm bij 1500mm en de solar variant kostte 860€. En dan is het de vraag hoe je deze solar variant kan integreren met bijv. een Home Assistant of Homey, wat met een screen op netvoeding vrij eenvoudig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
En blijf weg van JVS in Ravenstein voor je solar screens, of andere zonwering. Hun sites eindigen allemaal op -outlet.nl

Ze lijken goedkoop, maar goedkoop is duurkoop daar.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:51
Zijn hier mensen die succesvol met de aannemer hebben af kunnen spreken dat de grond in de tuin niet wordt aangevuld tot onder de dorpel? (Scheelt weer afgraven)
Of is dit iets waar de aannemer eigenlijk nooit toe bereid is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Extreme smell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:08:
Zijn hier mensen die succesvol met de aannemer hebben af kunnen spreken dat de grond in de tuin niet wordt aangevuld tot onder de dorpel? (Scheelt weer afgraven)
Ja. Wij hebben dat toentertijd afgesproken en dat was een heel goede beslissing. Deze optie was zelfs gratis :)

Het hangt ervan af of de aannemer iets met de grond kan. Soms moet de afgevoerde grond terug komen en dan kan dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Extreme smell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:08:
Vragen staat vrij, zolang je betaald is er veel mogelijk. ;) vaak is die grond al ergens op het project of in een grondbank (van het ontgraven) hij zal het toch ergens kwijt moeten. kans is dan dat hij weinig zin heeft in het gezeur. als het project in zijn geheel wordt opgehoogd (en nog niet is gedaan) is er vaak meer mogelijk omdat hij dan grond moet aanvoeren. van het bouwbesluit moet overgens een toegangsdeur toegankelijk zijn zonder noemenswaardig hoogste verschil (meestal de voordeur) dat is dan iets waar je zelf verandwoordelijk voor gaat zijn na de oplevering. formeel moet dat dan ook geregeld worden. (gebeurd niet altijd)

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 10-03-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Voor alles dunpleisteren en spuiten en de PVC vloer met moderne sfeerplint heb ik inmiddels mooie offertes binnen van Bömers & Leenen. Omdat er al meerdere woningen aangesloten zijn, ook een collectieve korting erbij gekregen.

Het enige wat ik niet kan inschatten, ze gebruiken Veveo AC plus S1 voor het spuitwerk. Dit merk zegt mij zelf niets. Ik gebruik normaal gesproken zelf liever Sigma of Sikkens. Upgraden of wijzigen is niet mogelijk.
Weet iemand of dit ook gewoon prima spul is?

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 10-03-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
Cheezborger schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:10:
Voor alles dunpleisteren en spuiten en de PVC vloer met moderne sfeerplint heb ik inmiddels mooie offertes binnen van Bömers & Leenen. Omdat er al meerdere woningen aangesloten zijn, ook een collectieve korting erbij gekregen.

Het enige wat ik niet kan inschatten, ze gebruiken Veveo AC plus S1 voor het spuitwerk. Dit merk zegt mij zelf niets. Ik gebruik normaal gesproken zelf liever Sigma of Sikkens. Upgraden of wijzigen is niet mogelijk.
Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Wel heb ik even op de website van Bömers en Leenen gekeken en zie overal groot Sikkens staan als ik op "latexspuiten" klik. Vreemd dat ze dit dus niet lijken aan te bieden in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
Cheezborger schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:10:

Mag ik vragen wat je betaald voor je muren en vloeren?
De offertes zie ik nu heb liggen zitten rond de 75 euro per m2 vloer en 19 euro per m2 muur dunpleister + spuiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
jmderonde schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Mag ik vragen wat je betaald voor je muren en vloeren?
De offertes zie ik nu heb liggen zitten rond de 75 euro per m2 vloer en 19 euro per m2 muur dunpleister + spuiten
Vloer
Vloer met sierplinten incl. droogloopmat XL € 82,75 per m2 (dus totaalpakket).
Alleen vloer incl. montage € 67,10.
Vloer incl. montage met XL droogloopmat € 69,26.

Bovenstaande prijzen zijn obv A-merk PVC vloer en incl. BTW en snijverlies inbegrepen.
PVC heeft toplaag van 0,55mm. En ze doen volgens de offerte 3mm egaline.
Deze prijs kreeg ik alleen doordat ik stucwerk en vloer bij hun combineer..

Wanden/plafond
Voor dunpleister en spuiten en plafond stucwerk + spuiten kom ik grosso modo uit op € 20,20 per m2 incl. BTW. De offertes zijn niet zo makkelijk gespecificeerd om daar onderscheid in te maken (dunpleisteren vs plafond stucwerk). Door de collectieve korting worden mijn zolderplaten bijv. gratis gespoten.
TNThomas schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Wel heb ik even op de website van Bömers en Leenen gekeken en zie overal groot Sikkens staan als ik op "latexspuiten" klik. Vreemd dat ze dit dus niet lijken aan te bieden in de praktijk...
Ik heb net gekeken en ik concludeer hetzelfde. Ik gooi er nog even een mailtje uit met die link, thanks!
Pagina: 1 ... 339 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.