Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 11:28
Mede-auteurs:
  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:57

vliegnerd

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 12:05

Onl1ne1373

Om te voorkomen dat het Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module topic helemaal vol komt te staan met WPU5G specifieke ervaringen en vragen leek het mij een goed idee om hier een los draadje voor te starten.

Wat kunnen we inmiddels (via MQTT) met de iitho-non-cve-wifi-module van Arjan Hiemstra?
  1. *Het koelbedrijf blokkeren en deblokkeren
  2. *Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
  3. *De tariff optie in en uitschakelen
  4. Een buitentemperatuur instellen (met effect op het verwarmings- en koelgedrag)
  5. De max CV pomp snelheid aanpassen om een hogere koel COP te krijgen
  6. De max. koeldelta vergroten zodat de koeling bij wat hogere woonkamertemperaturen niet geremd wordt
* Door middel van "manual control" van de WPU. Hierbij komt een foutmelding op de thermostaat te staan, gedurende het gebruik van deze optie.
De meeste opties staan beschreven in de wiki-pagina van de ithowifi module.

FAQ
  • Ik heb een recente WPU (uit 2023 of nieuwer) en ik krijg geen waarden door
    code:
    1

"Version error newer than latest in firmware"

Je hebt waarschijnlijk firmware versie 41. Deze firmware wordt door de module ondersteunt vanaf versie 2.9. Maar op dit moment (oktober 2024) wordt nog 2.8.0 meegeleverd met de modules. Gebruik het update menu van de webinterface van de module om te upgraden naar 2.9.0beta1 of nieuwer
  • Ik wil het stookgedrag van de WPU beïnvloeden. (Ik heb een dynamisch energiecontract enz). Kan dat?
    Zonder extra hardware is dit niet mogelijk. Maar met o.a. de ithowifi module is er best veel mogelijk. Out of the box oplossingen zijn er bijna niet. Je zult zelf e.e.a. moeten bouwen in bijvoorbeeld Home Assistant. Zie de gepinde posts in dit topic en deze post voor een overzicht: GeeMoney in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
  • Waar kan ik de bèta van Vliegnerd vinden?
    Deze is niet meer nodig. Sinds versie 2.8.0 van de firmware van de module van Arjen Hiemstra zit alles in de normale release: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases
  • Ik wil ook mijn WPU5G uitlezen met domoticz of Homeassistant, wat is daar de beste oplossing voor? De itho-non-cve-wifi-module van Arjen Hiemstra.
    (Er zat een bug de ithowifi module waardoor na regel x bepaalde instellingen die je doet met de itho-non-cve-wifi-module van Arjen niet helemaal goed gaan. In de laatste versies van Arjen is dit opgelost.)
  • Kan ik een laptop aansluiten op de servicepoort?
    NEE, niet doen dit kan de WPU beschadigen omdat dit namelijk geen netwerk poort is maar een i2c poort met afwijkende voltages
  • Kan de firmware van mijn WPU geupgrade woden?
    Nee voor zover we nu weten kan dat niet.
  • Wat is de aanbevolen druk voor CV en de Bron?
    Voor Beide is dit tussen de 1.5 - 2.0 bar.
    Het cv-systeem moet op een systeemdruk van ongeveer 150-200
    kPa (1,5-2 bar) worden ingesteld, gemeten bij de warmtepomp.
    Het bronsysteem moet op een systeemdruk van 150-200 kPa
    (1,5-2 bar) worden ingesteld, gemeten bij de warmtepomp.
    Blz: 55
Wat ik wel weet tot nu toe met mijn WPU65I met fw version: 34:
  • Warmtepomp schakelt tussen verwarmingsbedrijf en koelbedrijf en vise-versa binnen een paar uur. Dit in tegenstelling tot de instellingen die de add-on ophaalt:
    code:
    1
    2

151 - Blocking time heating to cooling (uur) --> 24
    227 - Blocking time cooling to heating (uur) --> 120
  • De Tariff input op het moederboard in de warmtepomp werkt. Sluit de 2 terminals van i2 [Hoog/laag tarief (optie)] kort én de [Tarif] optie die je met de add-on ophaalt gaat van 0 -> 1. Dit heeft alleen invloed op het (moment van) verwarmen van de boiler. Het is eigenlijk gewoon een moderne kopie van de tariefschakeling op boilers. Als deze input op 1 staat wordt de boiler verwarmd zodra dit nodig is. Er wordt dan geen rekening meer gehouden met de in de woonkamerthermostaat ingestelde opwarmtijd. De uitleg van itho daalderop zelf kan je lezen in de modbus adapter - handleiding paragraaf 8.1 blz 13.
  • Na het lezen van de modbus adapter - handleiding van Itho Daalderop zelf wel iets wijzer. Op pagina 12 staat een tabel met beschikbare settings en op pagina 13 staan een aantal voorbeelden.

De onderstaande instelling heb ik dus nodig :)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKpw6f24Swg6OrG73EHTW-3lM2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trdeT5fl8yjpBCh81PRgsig5.png?f=user_large
Het koelbedrijf blokkeren en deblokkeren
Blokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - service: mqtt.publish
        data:
          topic: "itho/cmd"
          payload: '{
            "manual_operation_index":34,
            "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0,
            "manual_operation_checked":1
            }'

Deblokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index":34,
            "manual_operation_value":1,
            "manual_operation_checked":0
            }'
Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
Blokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                data:
                    "manual_operation_index":30,
                    }'

Deblokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index":30,
            }'
Via een blueprint met een schema verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
https://raw.githubusercon.../wpu-heating-disable.yaml
De tariff optie in en uitschakelen
Tariff Laag (1):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index": 15,
            "manual_operation_value":1,
            }'

Tarif normaal (0):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index": 15,
            }'
Een buitentemperatuur instellen (met effect op het verwarmings- en koelgedrag)
Met deze automatisering kan je de buitentemperatuur sensor voeden met bijvoorbeeld de temperatuur van openweathermap. Het voorkomt het onnodig naar koelen schakelen doordat er zon op de sensor staat in de winter:

Dit werkt in ieder geval, of wellicht alleen maar, als je een autotemp hebt. De autotemp bepaalt dan het overschakelen tussen koelen en verwarmen. (Er is een setting waarmee je kunt aangeven of de autotemp of de WPU dit doet, autotemp setting 64 in fw12).

Hiermee is het mogelijk om de WPU/autotemp te sturen in het wel/niet overschakelen tussen verwarmen en koelen:

De standaard instellingen van de autotemp zijn:
  • Onder 10 graden niet koelen
  • Boven 15 graden niet overschakelen naar verwarmen.
N.B. Dit wordt bepaald door setting 62 - Max_outdoor_vrijgave_verwarmen op autotemp. Na fw versie 13 is default van 15 graden naar 19 graden.

Tijdens koelbedrijf: Buitentemp naar 8 graden -> Autotemp schakelt vrijwel meteen terug naar "verwarmen".
Tijdens verwarmen, warm in huis, buitentemp op 8 graden -> Autotemp schakelt NIET naar koelen.
Handmatig / automatisch buitentemp naar 20 graden in dit geval, autotemp schakelt vrijwel meteen naar koelen (mits ruimtetemperaturen hoog genoeg).

Let op dat de wachttijd tussen verwarmen en koelen, die in de WPU settings ingesteld kan worden en die in alle Itho en Klimaatgarant folders staan, in principe niets doet. De WPU/autotemp combinatie gaat afhankelijk van de buitentemperatuur gewoon koelen en verwarmen op dezelfde dag.

Belangrijk voor FW versies <35 moet setting 8 "outdoor sensor" ingesteld worden op waarde 2 ("buitensensor via gateway"). De default waarde is 0.

Gebruik onderstaand MQTT commando om de buitentemperatuur in te stellen:
code:
1
2
3
{
   "outside_temp": 12
}

(Voor WPU versies voor firmware 35 moet de instelling "Outdoor sensor" (meestal instelling 8 ) op "2" gezet worden om deze data te accepteren. Test het instellen van de buitentemperatuur via de debug pagina van de webinterface van de module)

of gebruik deze automation om de "echte" buitentemperatuur in te stellen. (Met kans op jojo gedrag tussen verwarmen en koelen, dat wil zeggen op één dag zowel verwarmen als koelen).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur_van_openweathermap
    state: "on"
action:
    data:
      payload: |-
        {   
            "outside_temp": {{ states('sensor.openweathermap_temperature') | multiply(100) | round() }},   
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
mode: single

Je kan natuurlijk elke temperatuur sensor gebruiken als input.

Dit werkt niet met[/li]
  • WPU65i // Itho fw version: 34
  • Itho hw version: 83 // Itho fw version: 41
Dit werkt wel met:
De max CV pomp snelheid aanpassen om een hogere koel COP te krijgen
Standaard staat de CV pomp op 100% en de bronpomp moduleert om een standaard verschil tussen aanvoer en retour te houden. De bron moet echter steeds harder pompen omdat de bron kouder wordt.
Door de CV pomp tijdens koelen lager te zetten, bijvoorbeeld 60% komt er een betere balans in de bron temperatuur en hoeveelheid energie die uit het huis gehaald wordt.
De koelprestaties gaan wel wat omlaag, bijvoorbeeld 20%, maar de bron pomp gebruikt een fractie van de energie en de cv pomp gebruikt een stuk minder. Bij een WPU5G-65 kan het verbruik van 180 watt naar 35 watt gaan, met maar iets mindere prestaties. Een enorme winst qua efficiëntie.
Om dit beter to optimaliseren zou je op basis van de binnentemperatuur de CV kunnen moduleren tussen de 40 en 80 % bijvoorbeeld.

Het aanpassen van de van de CV pomp gaat met setting 113 "High CH pump speed (%)".
Dit kan handmatig met de addon, of dit kan gedaan worden met een NodeRed en een WebSocket.
Deze WebSocket wordt ook gebruik in de interface van de Addon.
In firmware 2.7.0 is er ook een Web Api gekomen voor instellingen.
Error A0 6 oplossen
A0 6 -> De RF communicatie met Autotemp is onderbroken BRON
Oplossing:
- Master Auto temp unit 10 sec van stroom. Aansluiten, even wachten.
- Hoofdthermostaat (spider) batterijtje eruit, 10 sec wachten en weer terug.
De max. koeldelta vergroten zodat de koeling bij wat hogere woonkamertemperaturen niet geremd wordt
Het aanpassen van de van de maximale koeldelta gaat met 202 "Offset cooling setpoint (K)".

De default waarde is 4 graden. Deze verhogen naar 5 graden betekent dat er met een groter verschil tussen de vloer en woonkamer temperatuur gekoeld kan worden. Verhoog deze niet naar 6 of meer omdat het risico op condensatie op de loer ligt. Meer info hier
Spider thermostaat aansturen
Voor het aansturen van de Spider thermostaat is er een Home Assistant Blueprint beschikbaar van @Onl1ne1373
Met deze blueprint kan je een schema instellen voor je Spider thermostaat. De blueprint zorgt er ook voor dat setpoints tussen de Spider thermostaat en de thermostaat in Home Assistant gesynchroniseerd blijven. De hoofdthermostaat kan twee richtingen op synchroniseren, bij kamerthermostaten worden handmatige wijzigingen op de Spider thermostaat ongedaan gemaakt binnen een kwartier (dit hoop ik nog een keer op te lossen).

Ramses cc HACS integratie
De blueprint maakt gebruik van de ramses_cc integratie voor Home Assistant: https://github.com/zxdavb/ramses_cc
Hiervoor is een Honeywell HGI80 (compatible) usb dongle nodig. Deze blueprint maakt dus geen gebruik van de wifi addon, maar van een rf dongle.

Blueprint
De volgende blueprint url kan toegevoegd worden aan Home Assistant:
https://raw.githubusercon...ueprints/main/spider.yaml

Installatie van een thermostaat in Home Assistant
De volgende instellingen moeten gedaan worden in de ramses cc integratie:
code:
1
2
send_packet: true
message_events: "(RQ.* 01FF | I.* 1FC9 |( I| W).* 22C9 )"

Voor elke Spider thermostaat voeg je een Thermostaat helper toe in Home Assistant. Deze heeft een Switch helper nodig die helaas verplicht is. Deze Switch helper kan wel gedeeld worden door meerdere thermostaten.

code:
1
2
3
4
5
6
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Thermostat Room 1
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_autotemp_1_room_3_temp
    target_temp_step: 0.5

Als laatste moet er een schema helper toegevoegd worden.

Als dit allemaal gedaan is kan je vanuit de blueprint een automatisering maken per thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppUxJkL7L1YzkPI5E0H8d4E2EWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2dsBtJDvYdk9MOVNKtSPiR7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 222% gewijzigd door vliegnerd op 21-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:35
Je antwoord op vraag 1 ja dat heb ik ook gezien. @vliegnerd heeft in het Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis topic geschreven over het vreemde gedrag van de Itho en de metingen/analyse die hij gedaan heeft met de non CVE addon.

[ Voor 5% gewijzigd door wortelsoft op 15-11-2022 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Prima om hier verder te gaan met de WPU, blijft alles ook wat beter bij elkaar.
Ik zou ook graag meer controle willen hebben over wat hij doet.

In mijn ervaring kijkt hij met het blokkeren van verwarmen en koelen niet naar de modus, maar hoe lang geleden de hoofdthermostaat heeft staan koelen of verwarmen. Dan maakt het niet uit of er boven ergens een ruimte heeft staan verwarmen of koelen.

Ik heb ook een WPU65I, maar met firmware 37 en ik gebruik 152 effectief om te voorkomen dat hij gaat koelen.
Verschillende firmware versies hebben verschillende setting nummers helaas voor sommige settings.

In de periode dat ik niet wil dat hij veel doet zet ik het systeem in standby. Waarbij ik met setting 46 in de Autotemp gezorgd heb dat hij gaat koelen bij 23 graden.

Ik ben nog bezig met ramses_rf met evofw3 om te kijken of ik de thermostaten kan beïnvloeden, tot nu toe geen succes helaas.

Waar ik erg blij mee ben is dat er dus blijkbaar wel mogelijkheden zijn om de warmtevraag te beïnvloeden.

Ook ben ik erg benieuwd naar energie verbruik. Ik heb de WPU65i staan in een vrijstaand huis van 800m3 met triple glas en WTW, ben benieuwd of het voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 15-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:51:
Ik heb ook een WPU65I, maar met firmware 37 en ik gebruik 152 effectief om te voorkomen dat hij gaat koelen.
Verschillende firmware versies hebben verschillende setting nummers helaas voor sommige settings.
Ik heb ook firmware 37: Setting 151 is: "Blocking time heating to cooling (uur) ". Ik neem aan dat je die kiest?

(Ik vermoed dat als je de temperatuur instelling verandert op de Spider, dat deze setting dan wordt overschreven. Dat wil zeggen dat als je een andere temperatuur kiest en de zon straalt je huis binnen dat er dan toch vrijwel meteen gekoeld gaat worden. Weet dit niet zeker en ik ben naar standby gewisseld, dus niet meer kunnen test).
In de periode dat ik niet wil dat hij veel doet zet ik het systeem in standby. Waarbij ik met setting 46 in de Autotemp gezorgd heb dat hij gaat koelen bij 23 graden.
Dat doe ik ook: Setting 46 is "Cooling setpoint during Standby (°C)". Die staat bij mij op 23 graden.
Dat voorkomt (in standby) dat de WPU bij elk zonnestraaltje gaat koelen. Standaard was bij mij 21 graden. Het is in deze tijd rond de 21 graden in mijn tussenwoning met veel glas op ZW.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:
[...]
Ik heb ook firmware 37: Setting 151 is: "Blocking time heating to cooling (uur) ". Ik neem aan dat je die kiest?
[...]
Nee, er zit een fout in de addon setting benamingen, hij maakt geen onderscheid tussen firmware versies en er zit ergens een verschuiving in. Raar is dat de min max waarden wel kloppen.
151 is Max release time element (24 hour) (uur). 152 is de blokkade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9PjVvJf8WHUa_Wt6iTotWYxzVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkCxIGZk3LSENXsiJ0oVIwkw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
Ik ben zelf ook in het bezit van een Itho WPU 5G gekoppeld aan de itho-non-cve-wifi-module en Home Assistant, ik ga dit topic dus zeker in de gaten houden!

Bij deze ook gelijk een vraag; naast de Spider (hoofd-)thermostaat in de woonkamer hanger er ook 3 op de 1e verdieping, is het met de itho-non-cve-wifi-module ook mogelijk om bv de temperatuur hiervan uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Je kan de andere thermostaten uitlezen door een extra module aan je master Autotemp te hangen.
Waarschijnlijk heb je meerdere Autotemp verdelers, maar de master krijgt ook de temperature, setpoints en klep standen door van de andere verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Titel iets minder cryptisch gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:51:
Ik ben nog bezig met ramses_rf met evofw3 om te kijken of ik de thermostaten kan beïnvloeden, tot nu toe geen succes helaas.
Oh crap, dat is namelijk precies mijn plan/escape. Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan @Onl1ne1373?
Waar ik erg blij mee ben is dat er dus blijkbaar wel mogelijkheden zijn om de warmtevraag te beïnvloeden.
Stel dat het bovenstaande zou slagen dan hebben we nog een mogelijkheid, anders is het alle hoop op @arjenhiemstra _/-\o_
Ook ben ik erg benieuwd naar energie verbruik. Ik heb de WPU65i staan in een vrijstaand huis van 800m3 met triple glas en WTW, ben benieuwd of het voldoende is.
800m3, jeetje dan woon je niet klein dat is 2 x zo groot als mijn eveneens vrijstaande huis eveneens met triple glas (en ik heb dezelfde WPU65i) In ~10 maanden heeft hij >2100kwh verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
Je kan de andere thermostaten uitlezen door een extra module aan je master Autotemp te hangen.
Waarschijnlijk heb je meerdere Autotemp verdelers, maar de master krijgt ook de temperature, setpoints en klep standen door van de andere verdelers.
Een ramses_rf ontvanger is al genoeg om alle andere spider thermostaten (en die van je buren;-) uit te lezen. Mogelijk heb je daar wel een losse ramses_rf (evofw3) ontvanger voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door nl0pvm op 15-11-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
ThinkPad schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:13:
[mbr]Titel iets minder cryptisch gemaakt ;) [/mbr]
-x- <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:35:
[...]

Oh crap, dat is namelijk precies mijn plan/escape. Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan @Onl1ne1373?
Dit is het belangrijkste:
python3 ./client.py execute /dev/tty.usbserial-A50285BI -x "W 21:033620 02:246873 22C9 04089808FC02"
21: is de Spider, 02: is de Autotemp. Het is de payload die de thermostaat zelf zou sturen naar de verdeler.
De verdeler reageert ook met: I --- 02:246873 21:033620 --:------ 22C9 008 0408987FFF010103
Maar er gebeurd verder helaas niets. Ik probeer de verdere communicatie te begrijpen, maar is lastig.
Aansturen moet kunnen, want er is ook een Spider Gateway (geweest).
Stel dat het bovenstaande zou slagen dan hebben we nog een mogelijkheid, anders is het alle hoop op @arjenhiemstra _/-\o_
Je info van de modbus interface gaf me nog wel een idee. Daarin staat eigenlijk wat er aan te passen is, dit moeten i2c commando's zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUYlkspEZUxT6Edhftcl5r03xaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRWtE772TSlzkKhM6jqvNxxF.png?f=fotoalbum_large
Niemand met een modbus interface om de i2c te sniffen? De ServiceTool zal deze commando's zeer waarschijnlijk ook bevatten.
800m3, jeetje dan woon je niet klein dat is 2 x zo groot als mijn eveneens vrijstaande huis eveneens met triple glas (en ik heb dezelfde WPU65i) In ~10 maanden heeft hij >2100kwh verbrand.
Klein is het niet :) , maar de zolder nok is 5,25 meter hoog en ze zullen de garage ook wel meegenomen hebben met m3tjes tellen. Ik woon er nu 7 maanden, dus nog weinig verwarmd. 590kWh, waarvan 286kWh tapwater.
Een ramses_rf ontvanger is al genoeg om alle andere spider thermostaten (en die van je buren;-) uit te lezen. Mogelijk heb je daar wel een losse ramses_rf (evofw3) ontvanger voor nodig.
Het is niet normaal hoeveel ik ontvang met m'n HGI80, de hele buurt heeft deze apparaten, was wel even bezig om uit te vogelen wat van mij was. Temperatuur krijg je zo binnen met ramses, setpoint is me nog niet gelukt in HA, Autotemp berichten kunnen nog niet echt geparsed worden. De evofw3 heb ik op m'n buro om te testen.

Ohja, nog een gedeeltelijke oplossing zou een OpenTherm Gateway kunnen zijn. Deze plaats je tussen de WPU en de master Spider. Maar daar kan je dan waarschijnlijk alleen de Setpoint van de woonkamer mee aanpassen. En waarschijnlijk ook het tapwater beïnvloeden.

[ Voor 17% gewijzigd door Onl1ne1373 op 15-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:02:
Maar er gebeurd verder helaas niets.
Crap dit is precies wat ik wilde gaan proberen.
Je info van de modbus interface gaf me nog wel een idee. Daarin staat eigenlijk wat er aan te passen is, dit moeten i2c commando's zijn.
Exactly my thought.
Het is niet normaal hoeveel ik ontvang met m'n HGI80, de hele buurt heeft deze apparaten, was wel even bezig om uit te vogelen wat van mij was. Temperatuur krijg je zo binnen met ramses, setpoint is me nog niet gelukt in HA.
Weet je zeker dat je niet in mijn buurt woont :P. Het setpoint heb ik met ramses_rf inmiddels al weten te decoderen:
code:
1
21:57:24.080 || Zolder---- |            |  I | ufh_setpoint     |      || {'temp_low': 20.5, 'temp_high': 21.5, '_unknown_0': '01'}
Autotemp berichten kunnen nog niet echt geparsed worden.
Klopt heb al wat bugs aangemaakt bij ramses_rf om in ieder geval wat foutmeldingen op te ruimen.
Ohja, nog een gedeeltelijke oplossing zou een OpenTherm Gateway kunnen zijn. Deze plaats je tussen de WPU en de master Spider. Maar daar kan je dan waarschijnlijk alleen de Setpoint van de woonkamer mee aanpassen. En waarschijnlijk ook het tapwater beïnvloeden.
Klopt alleen het setpoint van de woonkamer kan je aanpassen en je kan misschien de CV uitzetten zonder dat de Spider in de woonkamer het doorheeft. Want als de Spider het wel doorheeft resetten alle andere spiders naar 20 graden zodra je de CV functie weer aanzet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
De problemen waar je toch tegen aanloopt is de buiten temperatuur.

Je kan wel de waardes wanneer de pomp niet mag koelen aanpassen en verwarmen.

Maar als de pomp niet weet wat de buiten temperatuur is zal de pomp willekeurig gaan koelen of verwarmen.

Pas dan kan je de aansturing van de pomp efficiënter inrichten.

Daarnaast zit er nog logica in tbv stijging en daling van de temperatuur. Als de temperatuur te snel oploopt gaat de pomp in koelstand en visa versa.

Ik denk dus ook dat indien we de buiten temperatuur kunnen aansturen. Veel van je problemen verholpen zijn met willekeurig verwarmen en koelen.

Ik heb het nog niet voordeliger gekregen om de non-cve te flashen om de i2c te sniffen. De buiten temp wordt namelijk bij mij via het itho monitoring systeem aan gestuurd.

Deze module zit aangesloten op de service Port bus. Het zou dus mogelijk zijn om de buiten temperatuur in de warmte pomp te krijgen zonder buiten voeler of monitoring systeem van itho.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Iemand al geprobeerd om een nest thermostaat op de wpu aan te sluiten? Spider is net als de Honeywell round als nest OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:
De problemen waar je toch tegen aanloopt is de buiten temperatuur.

Je kan wel de waardes wanneer de pomp niet mag koelen aanpassen en verwarmen.

Maar als de pomp niet weet wat de buiten temperatuur is zal de pomp willekeurig gaan koelen of verwarmen.

Pas dan kan je de aansturing van de pomp efficiënter inrichten.
Als het alleen gaat om de pomp op hoge efficiëntie te laten draaien dan is het ook mogelijk om gewoon een weerstand (potmeter) op de buitenvoelerpoort aan te sluiten, de buitenvoeler te activeren in de instellingen en de potmeter zo in te stellen dat de buitentemperatuur hoog is.

Als het dan ooit koud gaat worden (1x per 3 jaar ofzo) dan zet je hem even handmatig laag.

Geen chique oplossing natuurlijk, liever de buitentemperatuur via i2c aanleveren, maar ach.

@To_Tall Ik hoop dat je i2c sniffen aan de gang krijgt, zodat we kunnen zie hoe die buitentemp wordt aangeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
@vliegnerd De pomp zal efficienter werken wanneer deze weet wat de buiten temperatuur is.
Maar zal ook blokkern van het warmte element en koel element als de randwaarden zijn behaald.

Mag ik koelen
Mag ik verwarmen
Moet ik extra verwarmen of kan dit nog op de lage temperatuur.

Ook ben ik bij Itho aan het nagaan wat mogelijk is.

enige wat ik van Itho hoor. Wij weten beter hoe de pomp werkt. en hebben al meer dan 10 jaar ervaring blijf er vanaf. :+
Ze zijn niet heel erg meewerkend.

Wel mag ik in jan/feb op Itho WPU cursus :+
Dit is een installatie en onderhoud cursus, nu ben ik geen instalateur maar ze hebben mijn aanmelding geaccepteerd..

Misschien dat ik daar nog meer bij leer, maar vind het zelf vreemd dat Itho niet de documentatie vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Misschien ook handig :)
Heb bij itho wel de handleiding gekregen hoe het opwarmen van het warmtevat kan worden beinvloed.

Tijdstip itho wpu55 warmtevat verwarmen aanpassen

Instructie warm water ecco stand

Warm water maken is het voordeligst met de eco stand.
Comfort stand is alleen nodig indien u gedurende de dag over te weinig warm water beschikt.
Indien u over voldoende warm water beschikt gedurende de dag is het verstandig om de eco stand te gebruiken.

De eco stand houdt rekening met hoog en laag elektriciteitstarief.
Tijdens het lage tarief wordt de totale voorraad warm water op meer dan 60 °C gebracht.
Tijdens het hoge tarief wordt geen warm water gemaakt en wordt de voorraad warm water dus niet aangevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gk03_p-8XFWLO48PbbyKM5ziek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EKdRTOaCik6iYZ8fiB5422fB.png?f=user_large

Voor u ziet u het hoofdscherm.
Druk op de knop waar het kraantje boven staat.
Dit is het menu voor warm water.
In bovenstaande afbeelding ziet u de instelling Warm water eco.
Wanneer u comfort in het venster ziet, draait u aan de buitenring van de thermostaat. (linksom en rechtsom draaien is mogelijk)
Draai tot u eco in het scherm ziet en druk op de knop waar OK boven staat. De instelling eco wordt opgeslagen.

Om terug te keren naar het hoofdscherm drukt u op knop waar OK boven staat. Wanneer u niets doet, verschijnt na enige tijd het hoofdscherm vanzelf.
Aanpassen opwarm tijd
Indien uw woning beschikt over een hoog/laag tarief elektriciteitsmeter kunt u daar gebruik van maken om het tapwater voordeliger op te warmen.
Als uw woning een enkeltarief meter heeft, kunt u toch de laag-tarief periode instellen om te bepalen wanneer de warmtepomp warm water op gaat warmen.

Voor u ziet u het hoofdscherm.
Druk gedurende 5 seconden op de knop waar de steeksleutel boven staat.
Het getal 0 verschijnt.
U bent nu in het installateurs menu.

Draai aan de ring totdat u het getal 8 ziet.
Druk op de knop waar ok boven staat.

U ziet nu het scherm P 01
Druk op de knop waar volgende boven staat

U ziet nu het scherm P 03

Dit is de eindtijdinstelling voor laag tarief
Van maandag tot vrijdag.

Draai aan de ring voor de eindtijd laag tarief in te stellen.
Bijvoorbeeld 23:00 uur.

Druk op de knop waar OK boven staat.

Druk daarna op de knop waar volgende boven staat.
U ziet nu het scherm P 04

Dit is de starttijdinstelling voor laag tarief Van maandag tot vrijdag.
Draai aan de ring voor de starttijd laag tarief in te stellen. Bijvoorbeeld 21:00 uur.
Druk daarna op de knop waar volgende boven staat.

De volgende stappen herhaalt u voor de weekendinstelling.
P05 is de eindtijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. P06 is de starttijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. Eindig altijd met de knop waar OK boven staat.

Indien gereed zal het scherm vanzelf weer in normale weergave terugkomen.

Plaatjes voor verduidelijking zal ik later nog toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@To_Tall in de huidige versie van de Itho Spider thermostaat kun je dit “gewoon” instellen zonder installateursfunctie.
Maar fijne info voor bezitters van de afgebeelde thermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
nl0pvm schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:35:
[...]

Beiden bedankt voor de replies!

Klopt het dat de Autotemp de blauwe unit op de verdeler van de vloerverwarming is?

Daarnaast heb ik ook de CC1101 RF module op de ithowifi zitten, is het daarmee ook mogelijk om de Autotemp/Spider's uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
TorpedoX_88 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:52:
[...]

Beiden bedankt voor de replies!

Klopt het dat de Autotemp de blauwe unit op de verdeler van de vloerverwarming is?

Daarnaast heb ik ook de CC1101 RF module op de ithowifi zitten, is het daarmee ook mogelijk om de Autotemp/Spider's uit te lezen?
Ja voor elke autotemp heb je wel weer een eigen module nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
vliegnerd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:24:
@To_Tall in de huidige versie van de Itho Spider thermostaat kun je dit “gewoon” instellen zonder installateursfunctie.
Maar fijne info voor bezitters van de afgebeelde thermostaat!
In 2015 was er nog geen spider :)

Blijft nog wel mijn vraag staan zou een Google Nest ook werken?
Google nest is ook een OT..

Net als de Honeywell en Spider..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:11:
Ja voor elke autotemp heb je wel weer een eigen module nodig..
Ik zou alleen een module voor de hoofdverdeler nemen, die kan ook de thermostaten en kleppen van de andere verdelers zien.
Technisch gezien wel, maar dit is niet geïmplementeerd. Alleen afstandsbedieningen van mechanische ventilatie zitten erin.
In 2015 was er nog geen spider
Heb je een WPU 4G met MFT Thermostaat?

De Spider is trouwens een Honeywell apparaat met een Itho sausje.
Blijft nog wel mijn vraag staan zou een Google Nest ook werken?
Google nest is ook een OT..
De handleiding geeft duidelijk aan dat een andere thermostaat niet zal werken, maar dat kan natuurlijk indekken zijn. Ik weet echter wel dat OpenTherm OpenTherm niet is.
Verschillende fabrikanten hebben verschillende implementatie, kijk maar eens naar de compatibility charts van het OpenTherm Gateway project: https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-05 21:49
To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:53:

enige wat ik van Itho hoor. Wij weten beter hoe de pomp werkt. en hebben al meer dan 10 jaar ervaring blijf er vanaf. :+
Ze zijn niet heel erg meewerkend.
Hier precies dezelfde ervaring. Zojuist met Itho aan de lijn gehangen en als ik ook maar een beetje vraag "hoe" iets dan werkt krijg ik een grote bek terug van de beste man.

---

Hier in ieder geval ook niet blij met de keuzes die het systeem maakt wanneer te gaan koelen en verwarmen. Afgelopen week is hij 3 keer heen en weer gegaan en vooral 's ochtends en 's avonds voelt het dan te koud in huis.

Itho heeft het volgende aangegeven aan mij:

- Alle nieuwe warmte pompen zitten aan "het internet". Hij wilde niet vertellen hoe dat dan gaat. Bij ons zit hij onder de grond in de garage, waar geen/heel slecht bereik is. Dus als het draadloos is, lijkt me dat al een probleem.
- Als hij op koelen staat, "betekent dat nog niet dat hij aan het koelen is, dat kun jij helemaal niet zien" om deze beste man maar te quoten.
- Elke warmtepomp zit bij hun aan het monitoring systeem. Dat vind ik al vreemd, want ik heb hier nooit toestemming voor gegeven.
- Deze man kon vervolgens niets zien van ons systeem in zijn monitoring systeem, maar omdat hij mij 1 minuut daarvoor de les had gewezen, "jij moet je eerst maar eens beter inlezen hoe dit soort dingen werken" ben ik bang dat hij niet terug wilde krabbelen of ons systeem wel degelijk aangesloten zit..
- Als je via de thermostaat de temperatuur instelt en hij gaat niet meteen over op de andere stand, dan zit er een buiten temperatuur sensor verbonden (dan wel fysiek of via "het internet")

Ik wil gewoon ook een comfortabele temperatuur in de wissel maanden tussen zomer en winter, en niet de temperatuur moeten bijstellen..

@To_Tall ik zie 2 temperaturen in mijn pomp. `outside-temp_c = 625.36` en `outdoor-temp_c = 22.91`. Beide niet echt accuraat als ik buiten sta, maar welke moet de juiste zijn?
En weet jij toevallig welke van de instellingen ik kan gebruiken om handmatig (met NRG-ITHO module) te wisselen tussen de verwarmen en koelen stand?

• TorpedoX_88
Onl1ne1373 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:56:
[...]

Ik zou alleen een module voor de hoofdverdeler nemen, die kan ook de thermostaten en kleppen van de andere verdelers zien.
Zover ik weet zit er een verdeler op de begane grond en 1 op zolder voor de 1e verdieping, is het dan zo dat diegene op de begane grond de hoofdverdeler is?

En is zo'n module net zoiets als de itho-wifi (wellicht ook op dezelfde site te bestellen?) of iets anders?
Onl1ne1373 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:56:
[...]

Technisch gezien wel, maar dit is niet geïmplementeerd. Alleen afstandsbedieningen van mechanische ventilatie zitten erin.
Weet je toevallig of dit nog op de planning staat voor de itho-wifi?

• vliegnerd
RuudBurger schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:22:
[...]

- Alle nieuwe warmte pompen zitten aan "het internet". Hij wilde niet vertellen hoe dat dan gaat.
Mijn WPU heeft een 4G antenne.
Mijn WPU is ook al eens gereset toen er een monteur bij de buren was. De beunhaas heeft ofwel de verkeerde gereset of het hele blok voor het gemak. (Of het was bizar toeval).
ik zie 2 temperaturen in mijn pomp. `outside-temp_c = 625.36` en `outdoor-temp_c = 22.91`.
Ik zie alleen "outside temp" in de WPU status. Dat is 0xFF "niet aangesloten" o.i.d. EDIT: En de verdeler heeft "327.67". Ook zoiets. Ik heb geen temperatuursensor. Wordt ook niet via internet aangeleverd.
Ik hoop dat @To_Tall de i2c bus kan sniffen en dat we uitvogelen hoe we zelf die waarde kunnen aanbieden.
Ik neem aan dat dit weekend voor het eerst mijn WPU echt gaat verwarmen. Ben benieuwd hoe dat dan gaat.

De vloerverwarmingsverdeler heeft soms wel en soms niet informatie van de ventilatiesystemen. Volgens mij luistert hij naar alle 31DA berichten die langskomen. Maar omdat er allemaal Orcons hangen kan hij die niet goed lezen en wordt het onzin. Het zou ook kunnen dat hij heel soms de 31DA van de Itho WTW van de overburen ontvangt. Het is in ieder geval altijd meest onzin. CO2 3000 enzo. (Misschien dat temperaturen wel kloppen, maar ik kan het niet zien, op dit moment zijn die waarden helemaal niet beschikbaar)

• vliegnerd
TorpedoX_88 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]

Zover ik weet zit er een verdeler op de begane grond en 1 op zolder voor de 1e verdieping, is het dan zo dat diegene op de begane grond de hoofdverdeler is?

En is zo'n module net zoiets als de itho-wifi (wellicht ook op dezelfde site te bestellen?) of iets anders?
Het is dezelfde non-CVE module die je ook in de WPU prikt.

Bij mij is het de verdeler boven. Even allebei proberen. Je ziet in de "hoofd" verdeler meer informatie. Bij de slave zijn veel meer waarden gewoon 0.

• Onl1ne1373
Begane grond is in principe altijd de hoofd verdeler. Zie vorige post :X
Het is precies dezelfde module, op de autotemp zit ook een service poort.
De module herkend automatisch wat voor apparaat het is.

• To_Tall
RuudBurger schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:22:
[...]

Hier precies dezelfde ervaring. Zojuist met Itho aan de lijn gehangen en als ik ook maar een beetje vraag "hoe" iets dan werkt krijg ik een grote bek terug van de beste man.

---

Hier in ieder geval ook niet blij met de keuzes die het systeem maakt wanneer te gaan koelen en verwarmen. Afgelopen week is hij 3 keer heen en weer gegaan en vooral 's ochtends en 's avonds voelt het dan te koud in huis.

Itho heeft het volgende aangegeven aan mij:

- Alle nieuwe warmte pompen zitten aan "het internet". Hij wilde niet vertellen hoe dat dan gaat. Bij ons zit hij onder de grond in de garage, waar geen/heel slecht bereik is. Dus als het draadloos is, lijkt me dat al een probleem.
- Als hij op koelen staat, "betekent dat nog niet dat hij aan het koelen is, dat kun jij helemaal niet zien" om deze beste man maar te quoten.
- Elke warmtepomp zit bij hun aan het monitoring systeem. Dat vind ik al vreemd, want ik heb hier nooit toestemming voor gegeven.
- Deze man kon vervolgens niets zien van ons systeem in zijn monitoring systeem, maar omdat hij mij 1 minuut daarvoor de les had gewezen, "jij moet je eerst maar eens beter inlezen hoe dit soort dingen werken" ben ik bang dat hij niet terug wilde krabbelen of ons systeem wel degelijk aangesloten zit..
- Als je via de thermostaat de temperatuur instelt en hij gaat niet meteen over op de andere stand, dan zit er een buiten temperatuur sensor verbonden (dan wel fysiek of via "het internet")

Ik wil gewoon ook een comfortabele temperatuur in de wissel maanden tussen zomer en winter, en niet de temperatuur moeten bijstellen..

@To_Tall ik zie 2 temperaturen in mijn pomp. `outside-temp_c = 625.36` en `outdoor-temp_c = 22.91`. Beide niet echt accuraat als ik buiten sta, maar welke moet de juiste zijn?
En weet jij toevallig welke van de instellingen ik kan gebruiken om handmatig (met NRG-ITHO module) te wisselen tussen de verwarmen en koelen stand?
Klein stukje inside information >:)

Onder de motorkap van de warmtepomp zit een extra kaartje ingestoken zie afb.. hieraan zit een antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Y38T777czsR7lEEL6S1ATEMTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbZTh3TuaVYQZhlihYMCK5pL.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens anders in de straat bij jou. Staat in een woning ook onder de motorkap. een modem.
Jouw Add-on kaartje is aangemeld aan deze modem.

De modem communiceert met Itho. En itho stuurt een signaal terug met de buiten temperatuur.
Daarnaast worden alle waarden van je warmtepomp verstuurt naar Itho.

Het add-on kaartje. is een Honeywell onderdeel.

De port waar de add-on op zit. is het zelfde als de serviceport.

Dus indien Itho via hun monitoring systeem informatie naar de warmtepomp kan sturen. en dus ook de buiten temp.
mijn ingeving dus. Waarom zou dat dan niet via een de addon van @ArjanHiemstra kunnen?
Ik hoop dat ik nog wat tijd krijg om mij zelf er wat meer in te verdiepen. Maar helaas einde van het jaar, halve wege december een change freeze tot half januari.. Dus alles moet in de laatste weken nog uitgevoerd worden :+

Mijn buurman heeft de modem staan. We hebben hier een KwH meter aangehangen..
De modem is 120watt, maar gebruikt 90watt per uur.
En hij krijgt er geen vergoeding over. En hij mag de modem volgens contract niet uit de pomp halen.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 17-11-2022 15:03 ]

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-05 21:49
Ik heb inmiddels met een andere (vriendelijkere) man van Itho gesproken en die ontkracht dan weer een aantal dingen in mijn eerdere post.

- Nieuwe warmte pompen hebben hun eigen simkaart module. Als je geen contract hebt om te monitoren wordt deze na een aantal maanden uitgeschakeld. Dat is ook wat bij ons is gebeurd
- Hoewel het systeem een sneeuwvlokje toont, is hij op dat moment niet direct aan het koelen. Op het moment dat hij wisselt gaat de "12 uur" in dat hij erboven of eronder moet zitten. Er is dus geen "warmte vernietiging" zoals hij dat mooi noemde, waarbij de warmte door de zon in je woonkamer meteen weer weggetrokken wordt doordat je systeem aan het koelen is, om vervolgens de volgende ochtend weer op te warmen. Dit is dus eigenlijk wat die vorige man ook zei, maar dan vriendelijk ;)
- Monitoren staat dus niet standaard bij iedereen aan

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:58:
[...]

Klein stukje inside information >:)

Onder de motorkap van de warmtepomp zit een extra kaartje ingestoken zie afb.. hieraan zit een antenne.
[Afbeelding]

Ergens anders in de straat bij jou. Staat in een woning ook onder de motorkap. een modem.
Jouw Add-on kaartje is aangemeld aan deze modem.

De modem communiceert met Itho. En itho stuurt een signaal terug met de buiten temperatuur.
Daarnaast worden alle waarden van je warmtepomp verstuurt naar Itho.

Het add-on kaartje. is een Honeywell onderdeel.

De port waar de add-on op zit. is het zelfde als de serviceport.

Dus indien Itho via hun monitoring systeem informatie naar de warmtepomp kan sturen. en dus ook de buiten temp.
mijn ingeving dus. Waarom zou dat dan niet via een de addon van @ArjanHiemstra kunnen?
Ik hoop dat ik nog wat tijd krijg om mij zelf er wat meer in te verdiepen. Maar helaas einde van het jaar, halve wege december een change freeze tot half januari.. Dus alles moet in de laatste weken nog uitgevoerd worden :+

Mijn buurman heeft de modem staan. We hebben hier een KwH meter aangehangen..
De modem is 120watt, maar gebruikt 90watt per uur.
En hij krijgt er geen vergoeding over. En hij mag de modem volgens contract niet uit de pomp halen.
Ha, ik herken mijn WPU op jouw foto (heb een WPU3i)
Ik heb (na 6 jaar operatie) de monitoring van arjen hiemstra toegevoegd. Daarnaast een externe sensor aangesloten op het moederbord die de buitentemperatuur zelf uitleest. Hiervoor heb je dan niet meer de monitoring van Itho zelf nodig.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Kets_One schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:57:
[...]

Ik heb (na 6 jaar operatie) de monitoring van arjen hiemstra toegevoegd. Daarnaast een externe sensor aangesloten op het moederbord die de buitentemperatuur zelf uitleest. Hiervoor heb je dan niet meer de monitoring van Itho zelf nodig.
kan je delen hoe je het hebt aangesloten inc spullen die je nodig hebt?
Mooiste vind ik via de module van Arjan. Maar als het andewrs kan zijn veel mensen denk ik ook al geholpen./

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:44:
[...]
Het is dezelfde non-CVE module die je ook in de WPU prikt.
Bij mij is het de verdeler boven. Even allebei proberen. Je ziet in de "hoofd" verdeler meer informatie. Bij de slave zijn veel meer waarden gewoon 0.
Zou jij misschien de waarden die je uit kan lezen (uit de autotemp) willen delen? Ik ben nog aan het twijfelen of ik hier ~40 euro aan uit wil geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:19:
[...]

Zou jij misschien de waarden die je uit kan lezen (uit de autotemp) willen delen? Ik ben nog aan het twijfelen of ik hier ~40 euro aan uit wil geven :)
Niet super overzichtelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
Label   Value
Mode    3
Condition   2
Particulars 6
Heat source 0
Error   0
Desired power (%)   0
Room 1 temp 20.19
Room 1 setp 18
Room 1 power % (%)  0
Room 1 power kW (kW)    0
Room 2 temp 20.04
Room 2 setp 18
Room 2 power % (%)  0
Room 2 power kW (kW)    0
Room 3 temp 19.68
Room 3 setp 18
Room 3 power % (%)  0
Room 3 power kW (kW)    0
Room 4 temp 20.5
Room 4 setp 18
Room 4 power % (%)  0
Room 4 power kW (kW)    0
Room 5 temp 20.34
Room 5 setp 18
Room 5 power % (%)  0
Room 5 power kW (kW)    0
Room 6 temp 20.19
Room 6 setp 18
Room 6 power % (%)  0
Room 6 power kW (kW)    0
Room 7 temp 0
Room 7 setp 0
Room 7 power % (%)  0
Room 7 power kW (kW)    0
Room 8 temp 0
Room 8 setp 0
Room 8 power % (%)  0
Room 8 power kW (kW)    0
Room 9 temp 0
Room 9 setp 0
Room 9 power % (%)  0
Room 9 power kW (kW)    0
Room 10 temp    0
Room 10 setp    0
Room 10 power % (%) 0
Room 10 power kW (kW)   0
Room 11 temp    0
Room 11 setp    0
Room 11 power % (%) 0
Room 11 power kW (kW)   0
Room 12 temp    0
Room 12 setp    0
Room 12 power % (%) 0
Room 12 power kW (kW)   0
State off   1
State cool  0
State heating   1
state hand  0
Distributor 1 valve 1   100
Distributor 1 valve 2   100
Distributor 1 valve 3   100
Distributor 1 valve 4   100
Distributor 1 valve 5   0
Distributor 1 valve 6   0
Distributor 1 valve 7   0
Distributor 1 valve 8   0
Distributor 1 valve 9   0
Distributor 1 valve 10  0
Distributor 1 valve 11  0
Distributor 1 valve 12  0
Distributor 2 valve 1   100
Distributor 2 valve 2   100
Distributor 2 valve 3   100
Distributor 2 valve 4   100
Distributor 2 valve 5   100
Distributor 2 valve 6   100
Distributor 2 valve 7   100
Distributor 2 valve 8   100
Distributor 2 valve 9   100
Distributor 2 valve 10  0
Distributor 2 valve 11  0
Distributor 2 valve 12  0
Distributor 3 valve 1   0
Distributor 3 valve 2   0
Distributor 3 valve 3   0
Distributor 3 valve 4   0
Distributor 3 valve 5   0
Distributor 3 valve 6   0
Distributor 3 valve 7   0
Distributor 3 valve 8   0
Distributor 3 valve 9   0
Distributor 3 valve 10  0
Distributor 3 valve 11  0
Distributor 3 valve 12  0
Valve failure detection distributor 1   0
Malfunction valve detection dist 2  0
Malfunction valve detection dist 3  0
LED_On  4096
LED_Slow    0
LED_Fast    0
Empty battery ( 0=OK )  0
V1_valve    15
V2_valve    511
V3_valve    0
Outdoor temp (°C)   327.67
Cycle counter (sec) 323
Rest vent time (sec)    0
Comm space A (sec)  200
Comm space B (sec)  6
Comm space C (sec)  120
Comm space D (sec)  229
Comm space E (sec)  269
Comm space F (sec)  224
Comm space G (sec)  0
Comm space H (sec)  0
Comm space I (sec)  0
Comm space J (sec)  0
Comm space K (sec)  0
Comm space L (sec)  0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
[...]

[...]

De hoofdverdeler is de autotemp waar het ledje ‘master’ op brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Kets_One schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:57:
[...]

Zou je kunnen dellen Kets_one?

Ik ben hier erg benieuwd naar,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@To_Tall Ik heb een WPU 5G, dus wellicht niet voor jou interessant/van toepassing:

Mijn aanvoertemperatuur lijkt helemaal niet door de buitentemp geregeld. Ik heb ook geen buitentemperatuur sensor.

Er is maar 1 parameter die de aanvoertemperatuur bepaalt (lijkt het): De retourtemperatuur.

Mijn 4,5kW WPU 5G is een aan/uit warmtepomp, zoals alle Itho WPUs. Het ding levert dus altijd minstens 4kW. Minder *kan* niet. De compressor kan niet moduleren. De flow is ongeveer 1000 l/h, dat wil zeggen dat de aanvoer temperatuur minstens 4 graden boven de retour moet zitten, zodat de WPU zijn warmte kwijt kan. (Dat is dan ruim 4 kW => 1000 l/h * 1/3600 h/s * 4180 J/K/kg * 4 K is ongeveer 4-4,5 kW)

Er is geen buffervat. Is ook niet nodig, want er is een enorme plak beton: de begane grond vloer, van 65 m2 met vloerverwarming. Echter die k** autotempverdeler zet gewoon de bgg vloer verdelers allemaal dicht, als 1 kamer boven koud is (we praten over 0,3 graad verschil ofzo).

Als de autotemp verdelers alle groepen dichtzetten behalve 1 kamer die toevallig koud is, dan is er VEEL te veel vermogen. En dus geen buffer. De aanvoertemperatuur gaat dan als een gek omhoog naar bijna 30 graden met lage(re) COP. Als alle groepen openstaan is de aanvoertemp 24 graden: hogere COP.

(Echt dit Itho WPU systeem is echt zo ONGELOOFLIJK inefficient dom en k**, echt om te huilen. Leuk dat je elke kamer apart kunt verwarmen, moet van Bouwbesluit, maar dat kan helemaal niet met een aan/uit pomp zonder buffervat. Althans niet met de COP die ze in de EPC/BENG berekening opvoeren).

Hoe dit op te lossen??? Ik denk eraan om gewoon de autotemps uit te zetten... Of tenminste de vloer van de begane grond los te kopellen zodat die altijd open staat, zodat de COP tenminste behoorlijk blijft. Huis is toch goed geisoleerd, dus eigenlijk wil je met zo laag mogelijk temperatuur, met zoveel mogelijk vloeroppervlak tegelijkertijd langzaam verwarmen.

Droom: Master autotemp uitzetten, begane grond vloerverwarming gewoon altijd open en dan de autotemp bovenverdieping als slave gebruiken van een "nep" autotemp: Gewoon een stuk software die evohome RF signalen ontvagnt/stuurt, net als de echte master autotemp doet. Maar dan helemaal geoptimaliseerd op maximale COP ipv maximaal comfort. (Het comfort is toch al bizar hoog). Is best te doen, als ik er zo overdenk. (Gewoon alles open kan niet helemaal, want bij koelen moet de zone van de badkamer dicht).

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 23-11-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:55:
@To_Tall Ik heb een WPU 5G, dus wellicht niet voor jou interessant/van toepassing:

Mijn aanvoertemperatuur lijkt helemaal niet door de buitentemp geregeld. Ik heb ook geen buitentemperatuur sensor.

Er is maar 1 parameter die de aanvoertemperatuur bepaalt (lijkt het): De retourtemperatuur.

Mijn 4,5kW WPU 5G is een aan/uit warmtepomp, zoals alle Itho WPUs. Het ding levert dus altijd minstens 4kW. Minder *kan* niet. De compressor kan niet moduleren. De flow is ongeveer 1000 l/h, dat wil zeggen dat de aanvoer temperatuur minstens 4 graden boven de retour moet zitten, zodat de WPU zijn warmte kwijt kan. (Dat is dan ruim 4 kW => 1000 l/h * 1/3600 h/s * 4180 J/K/kg * 4 K is ongeveer 4-4,5 kW)

Als de autotemp verdelers alle groepen dichtzetten behalve 1 kamer die toevallig koud is, dan is er VEEL te veel vermogen. De aanvoertemperatuur gaat dan als een gek omhoog naar bijna 30 graden met lage COP. Als alle groepen openstaan is de aanvoertemp 24 graden: hogere COP.

(Echt dit Itho WPU systeem is echt zo ONGELOOFLIJK inefficient dom en k**, echt om te huilen. Leuk dat je elke kamer apart kunt verwarmen, moet van Bouwbesluit, maar dat kan helemaal niet met een aan/uit pomp).
_/-\o_ @vliegnerd _/-\o_ Dank voor:
(1) het uitleggen waarom ik soms compleet gestoorde aanvoer- en retourtemperaturen zie.
(2) Het bevestigen van wat ik al dacht; dat een niet modulerende AAN/UIT warmtepomp niet werkt i.c.m. 5 individuele kamer thermostaten. 8)7 |:(
(3) ik niet de enige ben met de waanzinnige gedachte om de kamerthermostaten in zijn geheel te vervangen om deze draak onder controle te krijgen :) O-)

• vliegnerd
nl0pvm schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:06:
(2) Het bevestigen van wat ik al dacht; dat een niet modulerende AAN/UIT warmtepomp niet werkt i.c.m. 5 individuele kamer thermostaten. 8)7 |:(
Het werkt wel in de zin dat het comfortabel in huis is. Maar de COP is niet wat beloofd wordt en in de omgevingsvergunningstaat. :(

Dit zijn mijn temperaturen, nu de CV eindelijk aanstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCnMWhoeBPBkwsNoPQ4Y20R2iUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3VtnQ6yhBB85WoP4boYTn1b.jpg?f=user_large
Alle thermostaten op 20 graden. Oranje is de woonkamer met veel ramen op zuidwest.

De WPU heeft de hele nacht staan stoken. Steeds "uurtje aan uurtje uit". Ik zie de relatie tussen heat demand en CV bedrijf niet echt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn7TSDDs3Tb9wMf0c_d6SUTYn3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYCfRbumwHexRsBOmPtB6fgj.jpg?f=user_large
Rond 13u SWW. De paarse bloken van 1-2 uur zijn verwarmen/CV bedrijf.

Note to self: Net na 20u ook de thermostaat in de kamer op 19 graden naar 20 graden gezet (in de hoop dat er meer zone's open zouden gaan. Dat zorgt ineens dat het hele huis gaat stoken, lijkt het. Toeval? Is die thermostaat -in een kinderkamer- anders geconfigueerd? Ik zal de RF evohome logs checken)

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 24-11-2022 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb hier de buiten temp er af gehaald door de monitoring add-on te verwijderen.

Wat ik dan zie is het volgende.

Als de binnen temp hoger is dan ingestelde temp, gaat de pomp in koel modus.
Als de binnen temp lager is dan ingestelde temp, gaat de pomp terug in verwarm modus.

Indien de add-on weer terug aangesloten is.

Als de binnen temp hoger is dan ingestelde temp, maar de buiten temp is lager dan 15 graden. Koel modus gaat niet aan.
Als de binnen temp lager is dan ingestelde temp, maar de buiten temp is onder de 20 graden, de pomp kan dan verwarmen.

Als de binnen temp hoger is dan ingestelde temp, maar buiten temp is hoger dan 20 graden, de pomp gaat dan in koel modus.
Als de binnen temp lager is dan ingestelde temp, maat de buiten temp is hoger dan 20 graden, de pomp gaat niet koelen en ook niet verwarmen.

De buiten temp of dit nu vanuit de voeler zelf komt of vanaf monitoring module, of door zelf een oplossing te vinden. is gewoon noodzakelijk om de pomp efficiënter te laten lopen. Zowel de 4G als de 5G.

Vanuit itho Daaldrop.
Voor een weersafhankelijke regeling van de watertemperatuur bij verwarming is het plaatsen van een buitenvoeler noodzakelijk. Tevens zorgt de buitenvoeler voor automatisch omschakelen tussen verwarmings- en koelbedrijf. De voeler dient bedraad op de WPU te worden aangesloten.
Koelen in de zomerperiode
In de zomer is beperkte koeling van uw woning mogelijk.
Afhankelijk van de buitentemperatuur en gevraagde
binnentemperatuur bepaalt de kamerthermostaat
automatisch wanneer de koeling wordt ingeschakeld.
Door het relatief koude water uit de bron door uw cvsysteem te leiden wordt de warmte uit de woning
onttrokken en afgevoerd naar de bron. Dit geeft een
verkoelend effect in de woning omdat de
binnentemperatuur tot enkele graden onder de
buitentemperatuur wordt verlaagd

• vliegnerd
Dat is toch wel fijn gedrag @To_Tall.

Ik zie overigens mijn Spider van de woonkamer evohome RF ramses berichten sturen met de buitentemp:

code:
1
2022-11-24T08:08:40.176858 || HVC:033160 |            |  I | outdoor_temp     |      || {'temperature': None}

Ik kan die makkelijk faken met `evofw3`. Ik zal testen wat er gebeurt als ik die berichten ook ga sturen. Mijn autotemp verdelers zullen die oppikken (maar wat gebeurt er als er None langskomt).

wordt vervolgd.

EDIT: Een handmatige potmeter ipv de NTC buitenvoeler op de buitentemperatuur poort aansluiten en zelf 20, 15 graden enz instellen per seizoen “niet koelen, wel verwarmen” enzo is wel echt de KISS oplossing

[ Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 24-11-2022 09:12 ]

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
To_Tall schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:52:
Ik heb hier de buiten temp er af gehaald door de monitoring add-on te verwijderen.

Wat ik dan zie is het volgende.

Als de binnen temp hoger is dan ingestelde temp, gaat de pomp in koel modus.
Als de binnen temp lager is dan ingestelde temp, gaat de pomp terug in verwarm modus.

Indien de add-on weer terug aangesloten is.
Dit is gemakkelijk op te lossen door een instelling aan te passen:
Ik zou persoonlijk voor de delta T gaan van 3 graden ofzo. Als ik mijn thermostaat op 20 zet hoeft er van mij onder de 23 echt niet gekoelt te worden. In ieder geval aanpassen naar persoonlijke smaak en boven de standaard van 1 graad laten zetten. Een andere optie is de tijd tussen verwarmen en koelen te verlengen. H

Bel je installateur en vraag of ze een keer 2 minuten hebben om die instelling te wijzigen (zie plaatjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEw42Xdm5ivM3-kRh6Sn_7SZ3o8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ovKMmmnk6XDhLVq6crGhUAZT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoNpgdHDDgWlQAxLyYLy1Io9hd4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6zheK7N4m4cGg7RR0tPdfZhO.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door Alty op 24-11-2022 09:28 . Reden: geprobeerd plaatje kleiner te krijgen ]

• Alty
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:09:
[...]

Het werkt wel in de zin dat het comfortabel in huis is. Maar de COP is niet wat beloofd wordt en in de omgevingsvergunningstaat. :(
Hoe weet je dat de COP niet gehaald wordt? Ik heb het idee dat die bij mij ongeloofelijk zuinig is tot dusver maar het is nog geen echte winter geweest.

• To_Tall
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:25:
[...]

Dit is gemakkelijk op te lossen door een instelling aan te passen:
Ik zou persoonlijk voor de delta T gaan van 3 graden ofzo. Als ik mijn thermostaat op 20 zet hoeft er van mij onder de 23 echt niet gekoelt te worden. In ieder geval aanpassen naar persoonlijke smaak en boven de standaard van 1 graad laten zetten. Een andere optie is de tijd tussen verwarmen en koelen te verlengen. H

Bel je installateur en vraag of ze een keer 2 minuten hebben om die instelling te wijzigen (zie plaatjes)

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan zelf de parameters voor koelen en verwarmen aanpassen,
Daar gaat het niet om, indien er geen buiten temp bekend is, functioneert de pomp anders dan beoogd.

Hier is het wel fijn als het binnen 21 graden is, maar de temp loopt door de zon op naar 22 graden dat het huis dan gaat koelen. de warmte kan wel binnen komen door de zon. maar er niet meer uit. door de hoge isolatie waarden hier.

Maar de werking hiervan is afhankelijk van of de buiten voeler of monitoring van itho. momenteel is alleen op deze manier de buiten temp in de pomp te krijgen.

de buiten voeler is voor 30 euro te koop. Alleen mijn woning heeft geen noord zijde, waardoor de buiten temp op de sensor niet de juiste waardes zal registreren. Ik ben dus op zoek hiervoor naar een alternatief.

Want ik wil van Itho monitoring af.

• Alty
To_Tall schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:49:
[...]

Ik kan zelf de parameters voor koelen en verwarmen aanpassen,
Daar gaat het niet om, indien er geen buiten temp bekend is, functioneert de pomp anders dan beoogd.

Hier is het wel fijn als het binnen 21 graden is, maar de temp loopt door de zon op naar 22 graden dat het huis dan gaat koelen. de warmte kan wel binnen komen door de zon. maar er niet meer uit. door de hoge isolatie waarden hier.

Maar de werking hiervan is afhankelijk van of de buiten voeler of monitoring van itho. momenteel is alleen op deze manier de buiten temp in de pomp te krijgen.

de buiten voeler is voor 30 euro te koop. Alleen mijn woning heeft geen noord zijde, waardoor de buiten temp op de sensor niet de juiste waardes zal registreren. Ik ben dus op zoek hiervoor naar een alternatief.

Want ik wil van Itho monitoring af.
Ik snap je punt, je kunt de voeler op de zuidzijde hangen met een weerkastje eromheen. Niet het mooiste maar zal wel 80% van je probleem weghalen.
Verder lijkt het alsof je mijn post niet goed begrepen hebt. Als je de T offsett op 5 graden zet dan gaat de WPU NIET koelen tot dat het binnen 5 graden warmer is dan je thermostaat vraag. Dus als jij hem op 21 zet, dan gaat de pomp bij 22 niet koelen maar pas bij 21 + 5. Kijk even naar mijn vorige post instelling 147.

• vliegnerd
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:32:
[...]

Hoe weet je dat de COP niet gehaald wordt? Ik heb het idee dat die bij mij ongeloofelijk zuinig is tot dusver maar het is nog geen echte winter geweest.
Ik meet het elektrisch vermogen (het is gewoon een standaard schuko stekker in stopcontact).
Het vermogen was vanmorgen 850 W bij 30 graden aanvoer temperatuur.
Stel de WPU levert op dat moment het maximale thermische verwarmingsvermogen: 4,2 kW. (Klopt aardig met de flow * delta_T).

COP = 4200/850 = 4,9. In de omgevingsvergunning wordt gerekend met 5,9. In de handleiding staat >6 bij bron temp 10 graden en 20 graden binnen, -2 graden buiten.

De WPU kan ook stoken met 700 W, COP 6 als de aanvoertemp maar laag genoeg is (en de bron warm genoeg).

(Ik heb tot dusver pas 10 kWh elektrisch voor verwarmen ofzo gebruikt dit seizoen. Dus ik mag niet klagen en heb eigenlijk nog niet genoeg data...) Maar de COP is teleurstellend laag voor een w/w warmtepomp. Jaloersmakend hoog voor zo ongeveer 95% van NL die met gas zitten te stoken in een doorwaaihuis.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 24-11-2022 10:21 ]

• vliegnerd
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:01:
[...]

Ik snap je punt, je kunt de voeler op de zuidzijde hangen met een weerkastje eromheen. Niet het mooiste maar zal wel 80% van je probleem weghalen.
Verder lijkt het alsof je mijn post niet goed begrepen hebt. Als je de T offsett op 5 graden zet dan gaat de WPU NIET koelen tot dat het binnen 5 graden warmer is dan je thermostaat vraag. Dus als jij hem op 21 zet, dan gaat de pomp bij 22 niet koelen maar pas bij 21 + 5. Kijk even naar mijn vorige post instelling 147.
Ik denk eigenlijk aan een potmeter die aan de WPU hangt.

Die zet je in de zomer op 16 graden (door de potmeter met de hand te draaien) met de offset op 2 graden. Dus "nooit stoken, wel altijd koelen"
Die zet je in de winter op 12 graden ("altijd stoken, nooit koelen").
In tussenseizoen dan een temperatuur + offsets kiezen waarbij het neer komt op: "WPU bemoei je er niet mee, doe gewoon niks, maak warmwater, maar koel/verwarm niet".

• Alty
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:16:
[...]

Ik meet het elektrisch vermogen (het is gewoon een standaard schuko stekker in stopcontact).
Het vermogen was vanmorgen 850 W bij 30 graden aanvoer temperatuur.
Stel de WPU levert op dat moment het maximale thermische verwarmingsvermogen: 4,2 kW. (Klopt aardig met de flow * delta_T).

COP = 4200/850 = 4,9. In de omgevingsvergunning wordt gerekend met 5,9. In de handleiding staat >6 bij bron temp 10 graden en 20 graden binnen, -2 graden buiten.

De WPU kan ook stoken met 700 W, COP 6 als de aanvoertemp maar laag genoeg is (en de bron warm genoeg).

(Ik heb tot dusver pas 10 kWh elektrisch voor verwarmen ofzo gebruikt dit seizoen. Dus ik mag niet klagen en heb eigenlijk nog niet genoeg data...) Maar de COP is teleurstellend laag voor een w/w warmtepomp. Jaloersmakend hoog voor zo ongeveer 95% van NL die met gas zitten te stoken in een doorwaaihuis.
Ik heb ook een aparte kWh meter (shelly) op mijn 5.5kw unit. Maar ik begrijp dus dat die ALTIJD 5.5kW warmte levert als die aanstaat? Dus mijn stroomverbruik meten en compressor uren bijhouden en ik heb alle informatie.

Hij al toch ergens moeten gaan schipperen als de brontemperatuur te laag wordt. Immers zit er maar een 2kW elektrisch element in. Maargoed dat is misschien een uitzonderingssituatie, misschien slaat die dan wel af.

• Alty
Update: Uitgaande van de compressor uren en kWh waardes geval heb ik de volgende COP:
Boiler water: 3.6
Verwarming: 6.4

Ik vind dat uitstekende waardes. Note, ik heb wel een zeer goed afgiftesysteem waarbij de WP meestal 26 graden water afgeeft aan de vloerverwarming.

Daarnaast heb ik de boiler standaard ingesteld op 51 graden terwijl dit standaard op 57 stond meen ik. De laatste graadjes opwarmen zijn het zwaarst voor de WP en vermijd ik op deze manier. Ik heb toch grootste type boiler en zit vooralsnog nooit zonder warm water. Eens per week gaat die naar 61 voor legionella.

• vliegnerd
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:43:
[...]

Ik heb ook een aparte kWh meter (shelly) op mijn 5.5kw unit. Maar ik begrijp dus dat die ALTIJD 5.5kW warmte levert als die aanstaat? Dus mijn stroomverbruik meten en compressor uren bijhouden en ik heb alle informatie.
Het is een simpele aan/uit warmtepomp. Het vermogen is altijd constant. (De 4.5kW versie 4.2kW volgens handleiding, dacht ik). Maar hoe constant precies weet ik niet.

Je kunt ook via de bron: delta_t = bron_uit - bron_in.
P = delta_T * flow (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K.
Maar bij mij neemt dat af tijdens een run, volgens mij vanwege de temperatuursensoren die tijdens flow niet de juiste waarde meten en bij stilstand de temperatuur van de WPU aannemen.

Via vloerverwarming delta T lijkt beste, maar geen flowmeter. Bij mij is -volgens handleiding- doel ook 1000 l/h, en dan is met onderstaande formule het vermogen behoorlijk in de buurt van 4200 W.
P = delta_T * 1000 (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K
Hij al toch ergens moeten gaan schipperen als de brontemperatuur te laag wordt. Immers zit er maar een 2kW elektrisch element in. Maargoed dat is misschien een uitzonderingssituatie, misschien slaat die dan wel af.
Ik heb geen elektrisch element. Dus bron uit onder de 4 graden is WPU uit. Huis koud. Hopelijk gebeurt dat nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:56:
Update: Uitgaande van de compressor uren en kWh waardes geval heb ik de volgende COP:
Boiler water: 3.6
Verwarming: 6.4

Ik vind dat uitstekende waardes. Note, ik heb wel een zeer goed afgiftesysteem waarbij de WP meestal 26 graden water afgeeft aan de vloerverwarming.

Daarnaast heb ik de boiler standaard ingesteld op 51 graden terwijl dit standaard op 57 stond meen ik. De laatste graadjes opwarmen zijn het zwaarst voor de WP en vermijd ik op deze manier. Ik heb toch grootste type boiler en zit vooralsnog nooit zonder warm water. Eens per week gaat die naar 61 voor legionella.
Ik durf niet te zeggen dat bij SWW bedrijf dat ding ook altijd max vermogen kan maken. Dwz, dat het vermogen af neemt als de compressor heel hard moet werken, lijkt mij wel logisch.
Maar voor SWW komt ik ook op 3.5 als ik bereken hoeveel energie nodig is om het water te verwarmen. Dus zou best kunnen dat de WPU ook bij SWW bedrijf zijn maximale thermische vermogen blijft leveren.

Bij mij is dus vooral het afgiftesysteem waar ik mij over verbaas en druk maak. Lekker alle zones dichtgooien en dan de aanvoertemperatuur omhoog sturen. 8)7 |:( Maar daar ga ik dus aan werken. Want inderdaad, je wil gewoon de laagst mogelijke aanvoertemperatuur met zoveel mogelijk vloerverwarming aan.

Ik heb de boiler/SWW ook lager gezet. Ik zit nu op 53 graden, maar ben nog lager aan het gaan. En inderdaad 1x week 62 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alty
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:56:
[...]

Het is een simpele aan/uit warmtepomp. Het vermogen is altijd constant. (De 4.5kW versie 4.2kW volgens handleiding, dacht ik). Maar hoe constant precies weet ik niet.

Je kunt ook via de bron: delta_t = bron_uit - bron_in.
P = delta_T * flow (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K.
Maar bij mij neemt dat af tijdens een run, volgens mij vanwege de temperatuursensoren die tijdens flow niet de juiste waarde meten en bij stilstand de temperatuur van de WPU aannemen.

Via vloerverwarming delta T lijkt beste, maar geen flowmeter. Bij mij is -volgens handleiding- doel ook 1000 l/h, en dan is met onderstaande formule het vermogen behoorlijk in de buurt van 4200 W.
P = delta_T * 1000 (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K
Precies. IK ga zeker niet met de delta T en flow meten want ik vertrouw die temperatuurmeters voor geen meter. Wanneer ik alleen de bronpomp rond laat pompen voor een uur lang, dan nog zit er een delta T van 0.3 soms 0.4 graden tussen in- en uitgaande temperatuur. Dat kan natuurlijk nooit die moeten 100% gelijk zijn. En het argument dat in die 10cm dat de sensors uit elkaar zitten het water snel opwarmt, met een flow van 1000l/u is dat natuurlijk lariekoek.

• vliegnerd
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:01:
[...]

Precies. IK ga zeker niet met de delta T en flow meten want ik vertrouw die temperatuurmeters voor geen meter. Wanneer ik alleen de bronpomp rond laat pompen voor een uur lang, dan nog zit er een delta T van 0.3 soms 0.4 graden tussen in- en uitgaande temperatuur. Dat kan natuurlijk nooit die moeten 100% gelijk zijn. En het argument dat in die 10cm dat de sensors uit elkaar zitten het water snel opwarmt, met een flow van 1000l/u is dat natuurlijk lariekoek.
Dat is misschien een mooie ijkmethode voor die sensoren. De absolute waarde is niet interessant, alleen delta_T.

Bron een uur aan.
Delta_T meten, verschil is de systematisch fout. Als t_aanvoer 0,3 groter is dan t_retour dan altijd er 0,3 van aftrekken.

Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe laat je de bron een uur draaien?

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-05 21:33
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:16:
[...]

Deze conclusie kun je gewoon niet trekken op deze aanname. Heb je meer info, bijvoorbeeld de echte flow en delta van zowel het huis als de bron? Kun je die sensoren uitlezen? Als je bron alleen al warmer is dan 10, dan klopt je conclusie niet.

• Alty
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
[...]

Deze conclusie kun je gewoon niet trekken op deze aanname. Heb je meer info, bijvoorbeeld de echte flow en delta van zowel het huis als de bron? Kun je die sensoren uitlezen? Als je bron alleen al warmer is dan 10, dan klopt je conclusie niet.
Ik ben het met je eens dat het natte vinger werk is maar als de afgiftevermogen bepalend is dan maakt het niks uit of de bron warmer is dan 10 graden. Hij zal altijd 4.5kw (naargelang model) afgeven als die aanstaat en alleen de toegevoegde elektriciteit zal verschillen. Maargoed dat is een grote 'als' want niemand weet hoe de pomp precies gstuurd wordt.

• vliegnerd
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
[...]

Ja, ik heb flow en delta_T van de bron. Hoe nauwkeurig dat is vraag ik mij wel af.

Ik heb ook delta_T van de vloerverwarming, maar geen flow.

• B-lex
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:01:
[...]

Bij mij is dus vooral het afgiftesysteem waar ik mij over verbaas en druk maak. Lekker alle zones dichtgooien en dan de aanvoertemperatuur omhoog sturen. 8)7 |:( Maar daar ga ik dus aan werken. Want inderdaad, je wil gewoon de laagst mogelijke aanvoertemperatuur met zoveel mogelijk vloerverwarming aan.
Verkijk je niet op rendement versus absoluut verbruik. Je wil helemaal niet een zo hoog mogelijk COP van de warmtepomp. Je wil een zo laag mogelijke energierekening met een comfortabel huis.
Dat is nou precies waar een zoneregeling wel nuttig is.
Je eerdere suggestie om dan meer de begane grond mee te laten lopen zal natuurlijk tot een overshoot in temperatuur in je woonkamer leiden, en dat is toch niet wat je wil? Als je dat wel wil, moet je de thermostaat daar gewoon hoger zetten.

Als je alleen een studeerkamer wil verwarmen, moet je vooral alleen de studeerkamer verwarmen.

Als je een hoge COP wil moet je alle ramen open zetten. :)

• B-lex
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:13:
[...]

Ik ben het met je eens dat het natte vinger werk is maar als de afgiftevermogen bepalend is dan maakt het niks uit of de bron warmer is dan 10 graden. Hij zal altijd 4.5kw (naargelang model) afgeven als die aanstaat en alleen de toegevoegde elektriciteit zal verschillen. Maargoed dat is een grote 'als' want niemand weet hoe de pomp precies gstuurd wordt.
Nee, als de bron hoog is bij gelijkblijvende afgifte en in dit geval bij een niet modulerende warmtepomp neemt het vermogen van een warmtepomp automatisch toe.
Dat geld voor zowel lucht/water als water/water.

Stel dat de specs gegeven worden bij Bron 10 en Afgifte 30. Dan is het vermogen wel degelijk hoger als die bron 12 of 15 is (en vaak is het rendement dan ook beter).

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 24-11-2022 12:17 ]

• Alty
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
[...]

Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe laat je de bron een uur draaien?
Met de servicemodule kun je inloggen op de warmtepomp. Maargoed je kunt eigenlijk niks en die kostte meer dan 100 euro dus ik zou het niet aanraden. Ik kan de bronpomp aanzetten, wat dingen uitlezen (dat is wel leuk) en een klep bedienen wat totaal niet nuttig is.

Ik kan dus wel alle instellingen lezen daarmee begrijp ik de pomp iets beter. Je hebt helaas bijna geen rechten tot wijziging.

• vliegnerd
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:14:
[...]

Verkijk je niet op rendement versus absoluut verbruik. Je wil helemaal niet een zo hoog mogelijk COP van de warmtepomp. Je wil een zo laag mogelijke energierekening met een comfortabel huis.
Eens.
Dat is nou precies waar een zoneregeling wel nuttig is.
Oneens. Mijn huis is zeer goed geïsoleerd en vrijwel luchtdicht. Als ik een kamer los verwarm, dan verwarm ik eigenlijk het hele huis op een zeer inefficiënte manier.
"Boven niet stoken" en "nachtverlaging" enzo, is allemaal heel leuk in een doorwaaihuis. Maar is hier niet van toepassing.
Als je alleen een studeerkamer wil verwarmen, moet je vooral alleen de studeerkamer verwarmen.
Ik heb alle thermostaten op dezelfde temperatuur. Maar toch gaat de regeling 1 kamer verwarmen omdat die 0,2 graad kouder is (noord kant).
Dat heeft niets met comfort te maken, maar zorgt wel voor inefficiënte verwarming met lage(re) COP.

• B-lex
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:19:
[...]

Eens.

[...]

Oneens. Mijn huis is zeer goed geïsoleerd en vrijwel luchtdicht. Als ik een kamer los verwarm, dan verwarm ik eigenlijk het hele huis op een zeer inefficiënte manier.
"Boven niet stoken" en "nachtverlaging" enzo, is allemaal heel leuk in een doorwaaihuis. Maar is hier niet van toepassing.

[...]

Ik heb alle thermostaten op dezelfde temperatuur. Maar toch gaat de regeling 1 kamer verwarmen omdat die 0,2 graad kouder is (noord kant).
Dat heeft niets met comfort te maken, maar zorgt wel voor inefficiënte verwarming met lage(re) COP.
Ik ben het met je eens dat het bouwbesluit in dit soort woningen wat door slaat m.b.t. zonering. Dat is helaas iets waar men niet bij stil heeft gestaan.

M.b.t je opmerking over comfort, als die ene ruimte meetbaar aan het afkoelen is, en jij vraagt daar als persoon blijkbaar wel een bepaalde temperatuur, dan doet het systeem toch precies wat jij hem opdraagt? Je kunt discussie hebben over de hysterese, maar wat vind jij dan wel prettig? Afkoelen tot 20 graden... tot 19.... tot 18...?

Andersom, stel het systeem gaat wel jouw hele begane grond opstoken (omdat jij in die ene slaapkamer vraag hebt) en dat samen met de zoninstraling in je woonkamer leid tot een ontzettende overshoot (reeel scenario in die fijne nieuwbouw woningen waar men structureel op zonwering bespaard). Is dat dan wel het comfort wat je wil? Want dat gaat dan gebeuren.

Of vind je COP belangrijker dan comfort en absoluut verbruik? Want nogmaals, dan moet je alle ramen open zetten...

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 24-11-2022 12:27 ]

• Alty
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:16:
[...]

Nee, als de bron hoog is bij gelijkblijvende afgifte en in dit geval bij een niet modulerende warmtepomp neemt het vermogen van een warmtepomp automatisch toe.

Stel dat de specs gegeven worden bij Bron 10 en Afgifte 30. Dan is het vermogen wel degelijk hoger als die bron 12 of 15 is (en vaak is het rendement dan ook beter).
Weet je dat dit zo gestuurd wordt of vertel je dit op basis van theorie.

Ik snap dat je THEORETISCH hoger potentieel vermogen hebt bij hogere brontemp maar als vervolgens de compressor niet op volle toeren draait dan kan het nog steeds zo zijn dat er een constante vermogensafgifte is als daarop gestuurd wordt. Ik kan duidelijk in de WPU zien dat het expansieventiel geregeld wordt naar gelang vraag de vraag veranderd. Ik vermoed daarom dat vliegnerd wel eens gelijk kan hebben. Punt is wel dat ik het niet weet dus als je inside info van de ITHO engineers hebt dan hoor ik het graag.

• B-lex
Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:31:
[...]

Weet je dat dit zo gestuurd wordt of vertel je dit op basis van theorie.

Ik snap dat je THEORETISCH hoger potentieel vermogen hebt bij hogere brontemp maar als vervolgens de compressor niet op volle toeren draait dan kan het nog steeds zo zijn dat er een constante vermogensafgifte is als daarop gestuurd wordt. Ik kan duidelijk in de WPU zien dat het expansieventiel geregeld wordt naar gelang vraag de vraag veranderd. Ik vermoed daarom dat vliegnerd wel eens gelijk kan hebben. Punt is wel dat ik het niet weet dus als je inside info van de ITHO engineers hebt dan hoor ik het graag.
Het is een aan/uit warmtepomp. De compressor draait altijd op 50hz (de netfrequentie).

• vliegnerd
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:25:
[...]

Andersom, stel het systeem gaat wel jouw hele begane grond opstoken (omdat jij in die ene slaapkamer vraag hebt) en dat samen met de zoninstraling in je woonkamer leid tot een ontzettende overshoot (reeel scenario in die fijne nieuwbouw woningen waar men structureel op zonwering bespaard). Is dat dan wel het comfort wat je wil? Want dat gaat dan gebeuren.
Misschien is mijn wens wel onrealistisch. Ik wil (denk ik) eigenlijk helemaal geen zoneregeling, maar gewoon constante temperatuur, die niet precies 20 graden hoeft te zijn en best een beetje per kamer mag verschillen (zeg max 1 graad). Dan kun je in een goed geisoleerd huis het hele huis zo nu en dan wat verwarmen. Als het koud is buiten wat vaker verwarmen, zodat de gemiddelde temperatuur constant blijft.

Ik denk dat, in dat scenario, de vloerverwarming van de begane grond altijd als buffer nodig is om een hoge COP en daarmee laag absoluut verbruik te halen.
Maar ja, bouwbesluit, zoneverwarming enzovoort. Ik zal de zone-regeling wel moeten uitzetten oid.

PS: Winter zon verwarmd mijn huis 3-5x zo snel (op basis gradient T grafiek) als de warmtepomp, dus voor de overshoot ben ik niet zo bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
B-lex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:16:
[...]

Ja, dit is ook waar voor de WPU 5G. Volgens de installatiehandleiding blz 12 neemt het vermogen toe van 4,3 kW tot 4,6 kW afhankelijk van buitentemp. Dat zal vast berekend zijn door middel van de gemiddelde bron temp.

@B-lex Weet jij of het thermisch vermogen ook afneemt (bij zo'n aan/uit compressor) als de temperatuur uit (aanvoer vloerverwarming of SWW) hoger is. Is het vermogen ook lager als je SWW aan het verwarmen bent op 55 graden of op 62 graden. (De COP is sowieso lager op 62 graden, want meer elektrische vermogen input nodig, maar is het thermisch vermogen uit ook lager?).

[ Voor 16% gewijzigd door vliegnerd op 24-11-2022 13:21 ]

• Alty
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:14:
[...]

Misschien is mijn wens wel onrealistisch. Ik wil (denk ik) eigenlijk helemaal geen zoneregeling, maar gewoon constante temperatuur, die niet precies 20 graden hoeft te zijn en best een beetje per kamer mag verschillen (zeg max 1 graad). Dan kun je in een goed geisoleerd huis het hele huis zo nu en dan wat verwarmen. Als het koud is buiten wat vaker verwarmen, zodat de gemiddelde temperatuur constant blijft.

Ik denk dat, in dat scenario, de vloerverwarming van de begane grond altijd als buffer nodig is om een hoge COP en daarmee laag absoluut verbruik te halen.
Maar ja, bouwbesluit, zoneverwarming enzovoort. Ik zal de zone-regeling wel moeten uitzetten oid.

PS: Winter zon verwarmd mijn huis 3-5x zo snel (op basis gradient T grafiek) als de warmtepomp, dus voor de overshoot ben ik niet zo bang.
Als je de zone regeling uitzet en je vloerverwarmingsgroepen eens goed gaat afstellen met trial and error dan denk ik dat je jouw wens aardig kunt realiseren. Je moet dan nog een geschikte plek voor de thermostaat vinden waar op het juiste moment warmtevraag komt.
Als voorbeeld bij mij warmt de woonkamer nogal snel op bij zonnig weer en daar hangt ook mijn thermostaat. Hierdoor staat regelmatig de hele dag de verwarming niet aan en is het op de bovenverdieping 'maar' 18 graden. Ik vind dat prima maar als jij het wat warmer wilt moet je zonder zoneregeling een plek gaan ontdekken voor de thermostaat die de juiste warmtevraag gaat geven.

• Onl1ne1373
Volgens Installateur is er geen buffervat nodig omdat de badkamer groep altijd open staat en deze dus als buffervat functioneert.

Ik ben erg blij met de verschillende zones, woonkamer heeft veel ramen op het zuiden, zolder heeft ze op het noorden ivm de zonnepanelen. Temperatuur verschillen kunnen daardoor erg groot zijn.
Eerste verdieping is per kamer ook weer flink verschillend vanwege noord/zuid.

Ik berekende de cop op basis van de de flow en verschil temperaturen van de bron en zie wel een verschil tussen aanvoer temp 27 of 31, maar het is maar 0.2.
Denk dus dat dat dit efficiënter is dan alles verwarmen en dus een groter verlies hebben.
Verlies is namelijk afhankelijk van verschil binnen en buiten temperatuur.

Wat ik me wel altijd heb afgevraagd is of ze niet de warmte die de compressor genereert, het opgenomen vermogen, optellen bij de warmte die uit de bron gehaald wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-11-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:19:
[...]

Ja, dit is ook waar voor de WPU 5G. Volgens de installatiehandleiding blz 12 neemt het vermogen toe van 4,3 kW tot 4,6 kW afhankelijk van buitentemp. Dat zal vast berekend zijn door middel van de gemiddelde bron temp.

@B-lex Weet jij of het thermisch vermogen ook afneemt (bij zo'n aan/uit compressor) als de temperatuur uit (aanvoer vloerverwarming of SWW) hoger is. Is het vermogen ook lager als je SWW aan het verwarmen bent op 55 graden of op 62 graden. (De COP is sowieso lager op 62 graden, want meer elektrische vermogen input nodig, maar is het thermisch vermogen uit ook lager?).
Ja, het thermisch afgegeven vermogen (evenals het rendement) laat ook een neerwaartse trend zien als de aanvoertemperatuur toeneemt. Dit zul je vooral bij tapwaterbedrijf terug zien (bij een aan/uit compressor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
[...]
De WPU heeft de hele nacht staan stoken. Steeds "uurtje aan uurtje uit". Ik zie de relatie tussen heat demand en CV bedrijf niet echt.
Bij mij is het als volgt:
0 < 25% warmtevraag: WPU uit
26 < 50% warmtevraag: WPU maakt runs van 2900~3800 seconden en daarna 6000~7000 seconden pauze
50 < ? % warmtevraag: WPU maakt runs van ~5800 seconden en 4800~5200 seconden pauze

• nl0pvm
[...]
Note to self: Net na 20u ook de thermostaat in de kamer op 19 graden naar 20 graden gezet (in de hoop dat er meer zone's open zouden gaan. Dat zorgt ineens dat het hele huis gaat stoken, lijkt het. Toeval?
Nee helemaal geen toeval, de woonkamer heb je hoger gezet. Elke thermostaat weet hoe groot de kamer is waar hij hangt en een graad verhoging in de woonkamer is een hele grote verhoging van de warmte vraag. Dat is by far de grootste kamer bij de meeste mensen :P. De warmtevraag is een optelling van de gevraagde warmte van elk van de individuele thermostaten.

Ik gebruik deze kennis over de werking van de warmtevraag én de reactie van de warmtepomp op die warmtevraag om 's nachts in een kortere periode de warmtepomp het huis te laten verwarmen in het "lage" :'( energietarief.

@vliegnerd jij hebt wel geluk hoor dat je nu pas moet gaan stoken.. bij mij heb ik er na de zomer al 200kWh weggestookt.

[ Voor 20% gewijzigd door nl0pvm op 24-11-2022 19:29 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onl1ne1373 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:22:
Ik berekende de cop op basis van de de flow en verschil temperaturen van de bron en zie wel een verschil tussen aanvoer temp 27 of 31, maar het is maar 0.2.
[...]
Wat ik me wel altijd heb afgevraagd is of ze niet de warmte die de compressor genereert, het opgenomen vermogen, optellen bij de warmte die uit de bron gehaald wordt.
COP= warmte geleverd/elektriciteit opgenomen.
De compressor wordt met koudemiddel gekoeld dus inderdaad, het elektrisch vermogen eindigt ook in huis en telt dus mee.
Jij mag dus 1 bij jouw berekende COP optellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Proton_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:47:
[...]

COP= warmte geleverd/elektriciteit opgenomen.
De compressor wordt met koudemiddel gekoeld dus inderdaad, het elektrisch vermogen eindigt ook in huis en telt dus mee.
Jij mag dus 1 bij jouw berekende COP optellen.
Ik had het tot nu toe niet in de COP berekening gestopt met het idee dat de elektrische energie (warmte) de ruimte rond de WPU ging opwarmen. maar als het grotendeels via het koudemiddel gebruikt wordt (en dus ook voor SWW) dan verklaart dan mooi waarom ik minder energie uit de bron (berekend) haal dan er minimaal nodig is om mijn vat te verwarmen.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:25:
[...]

Nee helemaal geen toeval, de woonkamer heb je hoger gezet. Elke thermostaat weet hoe groot de kamer is waar hij hangt en een graad verhoging in de woonkamer is een hele grote verhoging van de warmte vraag. Dat is by far de grootste kamer bij de meeste mensen :P. De warmtevraag is een optelling van de gevraagde warmte van elk van de individuele thermostaten.
Het was een slaapkamer. Maar ik zie nu dat juist die kamer ervoor zorgde dat de warmtevraag net over de 25% kwam. Pas toen ging de WPU in CV bedrijf. Daarvoor was de warmtevraag toevallig er net onder. Ik wist niet dat 25% de drempel was.
Ik gebruik deze kennis over de werking van de warmtevraag én de reactie van de warmtepomp op die warmtevraag om 's nachts in een kortere periode de warmtepomp het huis te laten verwarmen in het "lage" :'( energietarief.
Zet je de thermostaat met de hand omhoog voor het slapen, of kun je dat automatisch?

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:46:
Zet je de thermostaat met de hand omhoog voor het slapen, of kun je dat automatisch?
Met de hand als ik ga slapen en ook weer als ik wakker word.

Op dit moment weet niemand met welk RAMSESII commando je de spider thermostaten op afstand kan bedienen. Er bestaat een spider gateway die niet meer wordt verkocht en niet meer wordt ondersteund. Als iemand die spider gateway nog heeft en via die gateway de kamer-spiders op afstand kan bedienen is het op te lossen. Dat verkeer kan iemand/ik dan gaan sniffen en daarmee kunnen we dit fixen.

Een andere uitweg is kijken of we de software uit de spider thermostaten kunnen halen om te zien op welke RAMSESII codes de spider reageert.

Weer een andere oplossing is het simuleren van een spider en de spiders dus uitzetten en nabootsen

Weer een andere uitweg is de mogelijkheid die de WPU heeft om de warmtevraag te maximaliseren via de Monitor/I2C poort. Hierover hoop ik dat @arjenhiemstra dit wil implementeren in zijn non-CVE add-on _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:01:
[...]

Op dit moment weet niemand met welk RAMSESII commando je de spider thermostaten op afstand kan bedienen.
Gokje: HGI80 (evofw3) binden aan de spider, zodat de spider reageert op de gateway.

HGI80 zendt 30C9 bericht (temperatuur) dat normaal verzonden wordt door de spider. Maar nu als "W" (write).

Ik zal proberen dit eens te testen, maar helaas heb ik de hardware niet up-and-running op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Nog een keer over de kamer die "requested power" enorm laat stijgen:

Je ziet een grafiek van "requested power" (%) van een slaapkamer en daaronder de temperatuur in deze slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oAt6NzHZqnHxaeRcTeYt1QVINc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/duJPAiwgxYogHHk5G0O92n8T.png?f=user_large
Gistermiddag zonnig, dan gaat in de avond de puber in kamer zitten.

Om 4:00 daalt de temperatuur ineens een klein beetje. (Rode lijn)
En "requested power" gaat METEEN van 0 naar 100% bij deze een minuscule temperatuurdaling. Ingestelde temperatuur 20,0 graden.

De WPU is daardoor meteen gaan verwarmen. Dat wil ik dus eigenlijk voorkomen. Of wellicht zit ik in teveel detail te kijken, maar ik vind het heel raar dat zo'n klein dipje ervoor zorgt dat de CV aangaat en er warmte het huis in gepompt wordt. (Zeker omdat het nu weer zonnig is en alle temperaturen ruim boven de 20 zijn). Als ik dit gedrag beter snap, dan kan ik hopelijk meer voorkomen dat er onnodig gestookt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 25-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Hoe is het temperatuur verloop van de andere kamers? Kan het zo zijn dat er ook een een andere zone op het randje zat?
Als je in je verdelers kijkt, hoeveel watt is die groep dan en procentueel tov het totale wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:46:
Hoe is het temperatuur verloop van de andere kamers? Kan het zo zijn dat er ook een een andere zone op het randje zat?
Als je in je verdelers kijkt, hoeveel watt is die groep dan en procentueel tov het totale wattage?
Alle temperaturen vs heat demand van alle kamers. Je ziet dat er alleen 1 andere kamer was die bijna dezelfde temperatuur had en in de buurt van de ingestelde 20 graden zat. (Alle thermostaten staat op 20).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrL9BsA27XBVqWoVdoKVDkrcHxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PYIdieuP7qe2XPgpEx3ilDMJ.png?f=user_large
De totale heat demand die de WPU van de autotemp master krijgt: (boven 25% is CV aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIW19g2BadMWAryaF0X-sj54iMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vaDaaHaInvpVgktNbSJrXZql.png?f=user_large
(de tijdschaal is net anders dan vorige post. Dit zijn screenshots uit de HA app, ik ben nu niet in de gelegenheid om betere grafieken te maken).

EDIT: waarden opgezocht.
Die kamer die zo'n enorme piek geeft is groot en heeft volgens mij 2x 475 W. 950 W van de bijna 6kW totaal.

(Het aangaan van de CV is dus de combinatie van twee kamers die balanceerden op het randje. Echter het van 0 naar bijna 100% veranderen van het gevraagde vermogen in die kamer, terwijl de temperatuur slechts minimaal daalt, dat vind ik heel vreemd)

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 25-11-2022 13:51 . Reden: Waarden opgezocht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Ok, weer een nieuw WTF moment.

Mijn buurman zegt: "Ik krijg mijn thermostaten niet onder de 20 graden..."
Dat klinkt als koelmodus. Nou zijn onze huizen best aardig geisoleerd enzo en de zon heeft er lekker in staan schijnen de afgelopen dagen, maar koelmodus lijkt mij echt overdreven.

Mijn systeem staat gewoon in CV modus. Vanmorgen was er *bijna* gestookt, maar heat-demand kwan net niet op 25%. Inmiddels heat-demand in alle kamers 0%.

Ik laat de buurman zien op mijn spider: "Kijk, bij mij staat het vlammetje aan, dus verwarmen". Ik ga met de temperatuur even naar 18 graden: "Kijk hij kan niet onder de 18". En daarna naar 20.

BAM: Koelmodus.
Let wel: Er zijn kamers onder de 20 graden. Er is gisteren nog verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynTVYCUz69mmvTV-ENbNcfdp1I0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6a18ppwEqzWzHxy3CMBQVS0P.png?f=user_large

En nu? Hoe krijg ik hem hier nu weer uit? Dagen wachten?
Alle setpoint in heel het huis gelijk weer gereset naar 20 graden. ECHT. WTF. Itho daalderop, WTF.

Ik kan de setpoint nu niet terugzetten op de gewenst 19 graden. Want ja, koelmodus.

Voordeel is dat ik nu de evohome ramses RF berichten van de omschakeling kan decoderen. (Note to self: om 14:37:48 stuur spider 033160 ufh_setpoint waarin _unknown0 van 01 naar 02 gaat). Dat kunnen we wel weer gebruiken om ramses_cc beter te maken...

Maar. WTF. Ben benieuwd hoe lang het systeem nu in koelmodus blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:08
vliegnerd schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:28:
Ok, weer een nieuw WTF moment.

Mijn buurman zegt: "Ik krijg mijn thermostaten niet onder de 20 graden..."
Dat klinkt als koelmodus. Nou zijn onze huizen best aardig geisoleerd enzo en de zon heeft er lekker in staan schijnen de afgelopen dagen, maar koelmodus lijkt mij echt overdreven.

Mijn systeem staat gewoon in CV modus. Vanmorgen was er *bijna* gestookt, maar heat-demand kwan net niet op 25%. Inmiddels heat-demand in alle kamers 0%.

Ik laat de buurman zien op mijn spider: "Kijk, bij mij staat het vlammetje aan, dus verwarmen". Ik ga met de temperatuur even naar 18 graden: "Kijk hij kan niet onder de 18". En daarna naar 20.

BAM: Koelmodus.
Let wel: Er zijn kamers onder de 20 graden. Er is gisteren nog verwarmd.

[Afbeelding]

En nu? Hoe krijg ik hem hier nu weer uit? Dagen wachten?
Alle setpoint in heel het huis gelijk weer gereset naar 20 graden. ECHT. WTF. Itho daalderop, WTF.

Ik kan de setpoint nu niet terugzetten op de gewenst 19 graden. Want ja, koelmodus.

Voordeel is dat ik nu de evohome ramses RF berichten van de omschakeling kan decoderen. (Note to self: om 14:37:48 stuur spider 033160 ufh_setpoint waarin _unknown0 van 01 naar 02 gaat). Dat kunnen we wel weer gebruiken om ramses_cc beter te maken...

Maar. WTF. Ben benieuwd hoe lang het systeem nu in koelmodus blijft.
Recent in ons complex was dit bij 2 appartementen het geval, WP bleef (dagenlang) in koelmodus ondanks een hogere vraag temperatuur dan ruimtetemperatuur. De WP even van de stroom eraf halen hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
hansgrave schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:04:
[...]

Recent in ons complex was dit bij 2 appartementen het geval, WP bleef (dagenlang) in koelmodus ondanks een hogere vraag temperatuur dan ruimtetemperatuur. De WP even van de stroom eraf halen hielp.
Helaas werkt dat hier niet. Stroom eraf, stroom erop: Gewoon koelmodus.

Op de spider naar stand-by, weer terug naar "On": Gewoon koelmodus.

WTF. Itho daalderop. WTF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
vliegnerd schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:38:
[...]

Helaas werkt dat hier niet. Stroom eraf, stroom erop: Gewoon koelmodus.

Op de spider naar stand-by, weer terug naar "On": Gewoon koelmodus.

WTF. Itho daalderop. WTF.
Dat had ik de afgelopen twee dagen ook: pomp uit aan no go. Spider van de muur afrukken en de batterij eruit en weer erin: huis wordt weer warm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:57:
[...]

Dat had ik de afgelopen twee dagen ook: pomp uit aan no go. Spider van de muur afrukken en de batterij eruit en weer erin: huis wordt weer warm 8)7
Ehm. Geprobeerd:

Spider van de muur. Batterij eruit en weer erin.

Spider start opnieuw op. (Alles op display aan).
Spider gaat HEEL EVEN naar verwarmen. Ik zag het vlammetje.
Spider meteen weer in koelmodus. Alles in koelmodus.

Ik kon wel gelijk opnieuw de tijd instellen. Warm water instellingen wel opgeslagen, maar een oude setting. Wel mijn niet standaard tijdstip, maar een niet standaard temperatuur die ik een paar maanden geleden gebruikte.

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Tja het blijft een beetje een toverdoos die zomaar uit het niets dingen gaat doen die volgens de handleiding niet zou moeten kunnen, In het half jaar dat ik in mijn woning woon al veel teveel storingen of rare eigenschappen tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:46:
Tja het blijft een beetje een toverdoos die zomaar uit het niets dingen gaat doen die volgens de handleiding niet zou moeten kunnen, In het half jaar dat ik in mijn woning woon al veel teveel storingen of rare eigenschappen tegen gekomen.
Ik weet wel een oplossing, maar daarvoor heb ik werkende evofw3 nodig. Of in ieder geval iets dat evohome RF ramses berichten kan sturen. (Ontvangen werkt bij mij wel, maar zenden lukt me niet goed).

Stuur met evofw3 een nep bericht van de spider naar de master autotemp 22C9 ufh_setpoint: heating mode aan.

code:
1
W --- 21:033160 02:250704 --:------ 22C9 006 03070807D001

21:033160 is mijn woonkamer spider
02:250704 is mijn master autotemp

Het bericht werkt als volgt:
code:
1
22C9 006 03-0708-07D0-01

006 is de lengte (6 bytes)
03 is zone 03. Geen idee waarom het zone 03 is.
0708 is een temperatuur: low setpoint (0x0708 hex is 1800 => 18.0 graad C)
07D0 is een temperatuur: high setpoint (0x07D0 hex is 20 graden)
01 is verwarmen (02 koelen)

Hardware fixen... so much to do, so little time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Het wordt zo ongeveer een “koop nooit Itho daalderop” spam topic, maar ik blijf maar even mijn ervaringen posten (gal spuwen), in de hoop dat ik uiteindelijk hier ergens de oplossing in kan editten…

Zojuist de WPU in stand-by gezet want er werd echt gekoeld (bronpomp aan!). WTF!!!! Koeling modus aan en niet meer eruit krijgen is erg genoeg, maar de wachttijd tussen verwarmen en koelen was blijkbaar weer eens gereset (door pomp aan/uit of spider reset of gewoon door brakke itho software, who knows?)

De woonkamer van 20,4 graden actief gaan koelen terwijl het buiten <10 graden is… echt. WTF

Een buitensensor is gewoon nodig. Heel fijn dat deze is wegbezuinig door klimaatgarant.

Ik ga zsm een potmeter in de buitensensor ingang aansluiten zodat ik dit soort ongein kan voorkomen.

EDIT: Inmiddels dagje verder. Systeem maar uit stand-by gehaald. Temp woonkamer 19.5 graad, maar toch koelmodus. Maar aan laten staan in de hoop dat ie ooit weer gaat verwarmen. Maar zojuist draaide de vloerverwarmingpomp lekker een half uurtje om te proberen te koelen ;w Gelukkig blijft de bron uit. Het zal wel komen omdat er kamers zijn die nog boven de 20 graden zijn... 8)7

EDIT2: De oplossing:
- De WPU was niet alleen in koelmodus, maar "free cooling" was actief. Dat wil zeggen: De WPU probeert elk half uur het koelen te starten. Ondanks dat alle temperaturen onder setpoint waren. Maar blijkbaar is "net onder setpoint" voldoende voor "free cooling actief". Sowieso loopt de temperatuur in een kamer makkelijk op als je er zelf even aan het werk bent.
- Actie: Alle setpoint ruim boven de kamertemperatuur. Ik heb alles op 25 graden (max) gezet.
"free cooling mode" stopt. "Autotemp heat source" wordt "off' in plaats van "cooling".
- De wachttijd tussen koelen en verwarmen in minmaal 5 uur. Hij staat ook op 5 uur bij mij. (Let op: als je de ithowifi module gebruikt dan kloppen de settings in versie 2.3.5 niet, de getallen staan 1 regel lager: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/119)
- Na 5 uur gaat de WPU eindelijk naar "heating". De setpoints gaat eerst naar 21 graden (alle kamers), na een half uur naar 20 graden. Dan start het verwarmen ook.

[ Voor 52% gewijzigd door vliegnerd op 30-11-2022 11:15 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
Ik vind het heel nobel dat jullie zelf deze problemen willen oplossen maar dit lijkt me toch echt een geval van ofwel product of gewoon een verkeerde instelling.

In beide gevallen zou ik gewoon naar je installateur gaan want het is echt ZIJN probleem om op te lossen en niet die van jou. Het hoort gewoon niet dat die binnen 24 uur van verwarmen uberhaupt kan koelen. Daarnaast zoals ik hierboven heb aangegeven kun je ook de delta T tussen verwarmen en koelen laten verhogen. Vraag dit gewoon om op minstens 2 of 3 graden te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Alty schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:02:
Ik vind het heel nobel dat jullie zelf deze problemen willen oplossen maar dit lijkt me toch echt een geval van ofwel product of gewoon een verkeerde instelling.

In beide gevallen zou ik gewoon naar je installateur gaan want het is echt ZIJN probleem om op te lossen en niet die van jou. Het hoort gewoon niet dat die binnen 24 uur van verwarmen uberhaupt kan koelen. Daarnaast zoals ik hierboven heb aangegeven kun je ook de delta T tussen verwarmen en koelen laten verhogen. Vraag dit gewoon om op minstens 2 of 3 graden te zetten.
Ik ga zeker vandaag de installateur (Klimaatgarant) bellen. Je moet echter eerst een hele batterij eerstelijns onzin support door: "maar meneer, het systeem werkt gewoon goed. U moet er niet aanzitten. Het systeem werkt langzaam. Ik kan zien dat u systeem gewoon goed werkt".

Maar er was inmiddels al 24u niet verwarmd (veel zon zaterdag) dus dat deel kan wel kloppen.
Maar dat is nog steeds bizar dom natuurlijk: zaterdag staat er een lekker zonnetje, dus het huis is net boven de 20 graden. 24 uur later gaan we dan koelen?!?!?! Terwijl het 8 graden buiten is?
Dat probleem kan voorkomen worden met een buitensensor. Maar die hebben ze wegbezuinigd.

EDIT: Ik zie remote dat de bronpomp inmiddels aanstaat. De WPU is de slaapkamers die >20 graden zijn nu aan het koelen tot 20 graden... |:( |:(

[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 28-11-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Met welk type kabel sluit je zo’n buitensensor aan, en is er een maximum hoe lang die mag zijn? Ik heb wel 2 loze leidingen die ik eventueel hiervoor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
feelthepower schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:24:
Met welk type kabel sluit je zo’n buitensensor aan, en is er een maximum hoe lang die mag zijn? Ik heb wel 2 loze leidingen die ik eventueel hiervoor kan gebruiken.
Het is gewoon een NTC weerstand. Een simpele laagspanningskabel (luidspreker, UTP, rj11 telefoon) volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Alty schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:02:

Wat betreft je laatste zin; is dit niet juist de delta T tussen de buitentemperatuur en de ingestelde temperatuur voordat er verwarmt/gekoeld gaat worden, waar je dus ook de desbetreffende sensor voor nodig hebt?
vliegnerd schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:58:
[...]

Ik ga zeker vandaag de installateur (Klimaatgarant) bellen. Je moet echter eerst een hele batterij eerstelijns onzin support door: "maar meneer, het systeem werkt gewoon goed. U moet er niet aanzitten. Het systeem werkt langzaam. Ik kan zien dat u systeem gewoon goed werkt".

Maar er was inmiddels al 24u niet verwarmd (veel zon zaterdag) dus dat deel kan wel kloppen.
Maar dat is nog steeds bizar dom natuurlijk: zaterdag staat er een lekker zonnetje, dus het huis is net boven de 20 graden. 24 uur later gaan we dan koelen?!?!?! Terwijl het 8 graden buiten is?
Dat probleem kan voorkomen worden met een buitensensor. Maar die hebben ze wegbezuinigd.

EDIT: Ik zie remote dat de bronpomp inmiddels aanstaat. De WPU is de slaapkamers die >20 graden zijn nu aan het koelen tot 20 graden... |:( |:(
Dit "probleem" heb ik recent ook al een keer gehad en irriteerde me mateloos, dus ik ben ook geinteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Gezien de data die je uit de warmtepomp haalt neem ik aan dat je ook iets als "itho-wifi" gebruikt, is het daarmee niet mogelijk om een buitentemperatuur aan de warmtepomp aan te bieden (met behulp van bv Home Assistant) ipv een fysieke sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:33:

Dit "probleem" heb ik recent ook al een keer gehad en irriteerde me mateloos, dus ik ben ook geinteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Gezien de data die je uit de warmtepomp haalt neem ik aan dat je ook iets als "itho-wifi" gebruikt, is het daarmee niet mogelijk om een buitentemperatuur aan de warmtepomp aan te bieden (met behulp van bv Home Assistant) ipv een fysieke sensor?
Niet via direct via de ithowifi module (van arjenhiemstra) op de i2c bus. Althans nog niet. Het moet mogelijk zijn, want de itho monitoring doet dit ook bij @To_Tall.

Ik hoop dat het kan door RF evohome berichten te sturen. Dat ga ik zsm testen. Dat meld ik natuurlijk hier :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:55:
[...]
Ik weet wel een oplossing, maar daarvoor heb ik werkende evofw3 nodig.
Mij is het gelukt met ramses_rf

code:
1
python3.9 ../ramsesnewest/client.py monitor /dev/ttyACM0 -o packet.log -x "W 21:04XXXX 02:24XXXX 22C9 050930089801"

(thermostaat naar 23,52 graden)

BAM heat demand van 15% naar 40% :)

:+ Tadaa :+

Omdat ik dit in een werkend systeem doe; morgen nog maar eens testen of het echt werkt want de heat demand reageert behoorlijk indirect doordat een spider praat met de verdiepings autotemp. Die moeten dat vervolgens doorgeven aan de master autotemp. En de master autotemp geeft het door aan de woonkamers spider. De spider praat vervolgens via opentherm tegen de WPU.

Alleen de thermostaat past zelf niks aan, dus de oplossing is zelf de temperatuur gaan meten en de batterijen uit de spiders halen. Behalve de hoofdthermostaat... en de woonkamer kan je dus ook niet regelen

[ Voor 22% gewijzigd door nl0pvm op 29-11-2022 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:01:
[...]

Mij is het gelukt met ramses_rf
Tof! (Mijn evofw3 werkt niet. Ontvangt wel, maar zendt niet. Zucht).

Je kunt proberen om 22C9 berichten te sturen: buitentemperatuur. (Als je geen voeler hebt).

code:
1
I --- 21:0xxxx --:------ 21:0xxxxx 1290 003 0070D0

Waarbij 21:0xxxxx de spider van de woonkamer is. Die stuurt 1290 (outside temp) berichten naar de autotemps. (Dit is een broadcast die de autotemp oppikt).

Wellicht zijn er ook W (write) berichten naar de spider te sturen waarbij je de temperatuur setpoint kan instellen. Maar misschien werkt dat alleen als je eerst een HGI80 koppelt aan de spider (dan kan, want er is/was ook spider controller) maar als je een W stuurt van autotemp naar spider, dan werkt dat misschien.

Zodra ik werkende hardware heb dan ga ik het testen.

(Ik heb wel een officiele HGI80, maar die kan geen afzenders faken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
vliegnerd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:30:
[...]
Niet via direct via de ithowifi module (van arjenhiemstra) op de i2c bus. Althans nog niet. Het moet mogelijk zijn, want de itho monitoring doet dit ook bij @To_Tall.
Duidelijk, bedankt! Bij onze WP is itho monitoring ook actief maar vanwege het recent activeren van de koelmodus en een "Outside temp (°C)" van 625.36 C in ithowifi lijkt het erop dat de buitentemperatuur hier niet wordt doorgegeven, hoe kan ik dit zeker weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
TorpedoX_88 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:43:
[...]

Duidelijk, bedankt! Bij onze WP is itho monitoring ook actief maar vanwege het recent activeren van de koelmodus en een "Outside temp (°C)" van 625.36 C in ithowifi lijkt het erop dat de buitentemperatuur hier niet wordt doorgegeven, hoe kan ik dit zeker weten?
Klopt 625.26 is eigenlijk hex FFFF en betekent “not available”.

Je weet dus zeker dat de buitentemperatuur niet wordt doorgegeven…

Hier hetzelfde probleem. WPU in koelmiddel na relatief warm weekend. Flink wat warmte actief de grond in verdwenen en onmogelijk om terug naar verwarmen te gaan. Gelukkig na dagen toch gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb het probleem ook gehad dat hij veel te snel naar koelen ging en ik heb een buitensensor. Probleem bij mijn buitensensor is dat hij op het oosten zit en als de zon op komt hij dan veel te hoge waarden geeft. Stom genoeg had hij makkelijk op het noorden gekund.

Ik heb het opgelost door setting 152 op 168 te zetten. Blokkade van verwarmen naar koelen van een week. Daar kijk ik in de lente wel weer naar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
BAM! Eindelijk wat geluk.

Met een arduino en CC1101 een fake "1290" outdoor temp evohome RF packet gestuurd.
Het bericht dat normaal mijn huiskamer spider stuurt naar de autotemp.

In de autotemp komt dit bericht aan!
Outdoor temp (°C) 20

Eens kijken hoe lang dit zo blijft (of het wordt overschreven door de spider wanneer die de "temperatuur" 0xFFFF/not available van de WPU stuurt). EDIT: Helaas, wordt overgeschreven door FFFF : :F

Als het blijft werken:
In de winter stuur je outdoor temp = 11 graden. (Alleen verwarmen)
In de zomer stuur je outdoor temp = 20 graden. (Alleen koelen)
In het tussenseizoen outdoor temp = 14 graden. ("Bemoei je er niet mee. Doe gewoon niks").

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 30-11-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:26:
Ik heb het opgelost door setting 152 op 168 te zetten. Blokkade van verwarmen naar koelen van een week. Daar kijk ik in de lente wel weer naar.
Ik schreef eerder dat de huidige instelling al niet door de WPU wordt gevolgd. Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat jouw WPU wel luistert? Welk type WPU heb je en welke software versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:37:
Eens kijken hoe lang dit zo blijft (of het wordt overschreven door de spider wanneer die de "temperatuur" 0xFFFF/not available van de WPU stuurt). EDIT: Helaas, wordt overgeschreven door FFFF : :F
Dat geeft toch niet? je kan dat bericht toch gewoon iedere x aantal minuten herhalen?
Pagina: 1 2 ... 32 Laatste