Tijdstip Itho WPU55 warmtevat verwarmen aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:01
Bij de bouw van dit huis is er vanuit itho een warmte pomp geplaatst.

Deze warmte pomp verwarmt ook het warmte vat voor warm water (boiler).

Origineel stond het tijdstip dat het warmte vat verwarmt werd om 23:00. Dat was vrij irritant ga je naar bed bevind dat ding te draaien en op de slaapkamer hoor je het gebrom.
Ik heb toen vrijsnel via de installateur instructies gehad om het tijdstip aan te passen naar 04:00. Prima. Om 23:00 geen gebrom.

Nu hebben we zonnepanelen. Om 04:00 schijnt de zon niet en het lijkt me fijn om het warmtevat met zonnen energie te gaan verwarmen.

Helaas kan ik de instructies niet meer terug vinden. Dus we bellen de instalateur. Helaas
De originele instalateur doet geen onderhoudt meer aan het systeem. Dus terug naar itho dochter ondernemening waar we een service contract mee hebben.

Na 3 gefrustreerde telefoontjes van kastje naar de muur. Eindelijk een techneut aan de lijn.
Die vertikken het alleen om de instructie vrij te geven.

Momenteel heb ik dus geen idee hoe ik het tijdstip kan aanpassen.

Gaat hier om een warmtepomp met een grond bron. Wpu55. Thermostaat waar de instellingen in aangepast kunnen worden is een Honeywell Round open therm.

Helaas het service menu om de instellingen in aan te passen is toegankelijk via deze thermostaat. Alleen ik weet niet welk menu nummer en onder welk submenu de instelling van het te verwarmen warmtevat vallen.

Nu hoop ik hier wel iemand is die daar antwoord op kan geven. Heb geen zin om elke keer een monteur langs te moeten laten komen als ik een tijdstip aangepast zou willen hebben. :+.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Daar zocht ook al naar, ik denk (of hoop) dat deze post ons kan helpen:

https://gathering.tweaker...message/67165758#67165758

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb wat belletjes gepleegd en beetje boos geworden.
Daarna nog meer belletjes en mailtjes gestuurd.

Uiteindelijk!!!!

Heb ik een handleiding gekregen.

Ik zal de handleiding geschik maken om hier te delen is nu een PDF documentje. Die kan ik niet invoegen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• To_Tall

Instructie warm water ecco stand

Warm water maken is het voordeligst met de eco stand.
Comfort stand is alleen nodig indien u gedurende de dag over te weinig warm water beschikt.
Indien u over voldoende warm water beschikt gedurende de dag is het verstandig om de eco stand te gebruiken.

De eco stand houdt rekening met hoog en laag elektriciteitstarief.
Tijdens het lage tarief wordt de totale voorraad warm water op meer dan 60 °C gebracht.
Tijdens het hoge tarief wordt geen warm water gemaakt en wordt de voorraad warm water dus niet aangevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gk03_p-8XFWLO48PbbyKM5ziek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EKdRTOaCik6iYZ8fiB5422fB.png?f=user_large

Voor u ziet u het hoofdscherm.
Druk op de knop waar het kraantje boven staat.
Dit is het menu voor warm water.
In bovenstaande afbeelding ziet u de instelling Warm water eco.
Wanneer u comfort in het venster ziet, draait u aan de buitenring van de thermostaat. (linksom en rechtsom draaien is mogelijk)
Draai tot u eco in het scherm ziet en druk op de knop waar OK boven staat. De instelling eco wordt opgeslagen.

Om terug te keren naar het hoofdscherm drukt u op knop waar OK boven staat. Wanneer u niets doet, verschijnt na enige tijd het hoofdscherm vanzelf.
Aanpassen opwarm tijd
Indien uw woning beschikt over een hoog/laag tarief elektriciteitsmeter kunt u daar gebruik van maken om het tapwater voordeliger op te warmen.
Als uw woning een enkeltarief meter heeft, kunt u toch de laag-tarief periode instellen om te bepalen wanneer de warmtepomp warm water op gaat warmen.

Druk gedurende 5 seconden op de knop waar de steeksleutel boven staat.
Het getal 0 verschijnt.
U bent nu in het installateurs menu.

Draai aan de ring totdat u het getal 8 ziet.
Druk op de knop waar ok boven staat.

U ziet nu het scherm P 01
Druk op de knop waar volgende boven staat

U ziet nu het scherm P 03

Dit is de eindtijdinstelling voor laag tarief
Van maandag tot vrijdag.

Draai aan de ring voor de eindtijd laag tarief in te stellen.
Bijvoorbeeld 23:00 uur.

Druk op de knop waar OK boven staat.

Druk daarna op de knop waar volgende boven staat.
U ziet nu het scherm P 04

Dit is de starttijdinstelling voor laag tarief Van maandag tot vrijdag.
Draai aan de ring voor de starttijd laag tarief in te stellen. Bijvoorbeeld 21:00 uur.

De volgende stappen herhaalt u voor de weekendinstelling.
P05 is de eindtijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. P06 is de starttijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. Eindig altijd met de knop waar OK boven staat.

Indien gereed zal het scherm vanzelf weer in normale weergave terugkomen.

Plaatjes voor verduidelijking zal ik later nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Bovenstaande heb ik ontvangen van Itho om de de tijdsinstellingen voor het verwarmen van het warmtevat aan te passen.

Het kan zijn dat gebruikers een spider gebruiken, mij is verteld dat deze gebruikers op een zelfde manier de tijdsinstellingen kunnen aanpassen. Helaas kan ik dit niet controleren gezien ik een Honeywell round hebt van Itho.

Ik heb behoorlijk wat mail wisseling gehad met Itho, om de handeidingen beschikbaar te stellen.
Echter enige antwoord wat ik krijg.
Instellingen wijzigen kan van grote invloed hebben op de gelaagdheid in het vat (is ook geen vat met spiraal) etc. Het afregelen van het afgiftesysteem is iets wat buiten de wpu valt en voor de installateur. Wij hebben 10 jaar lang ervaring opgedaan met deze grondgebonden warmtepomp en slechts zelden wordt een instelling aangepast. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat als de compressor aangaat dat hij minimaal 3/4 uur draait door het wijzigen van de instellingen kan schade etc. ontstaan. Dit is ook de reden dat de installateur eerst bij ons een opleiding voltooid voor hij via een servicetool bij de fabrieksstellingen kan.

Als u op ithodaalderop.nl kijkt vindt u de documentatie van uw warmtepomp onder professional. Hier kunt u meer lezen over de werking etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:30
Interessant! Mijn WPU draait hier al een jaar of zeven. En pas nu ontdek ik dit!

Weet iemand wat de andere settings in dat installateur-menu betekenen? Sommige zijn wel te raden, maar de meeste zijn vrij cryptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFalcone
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:53
Onwijs bedankt voor het delen!

nu mijn vast contract afloopt en ik over ga op dynamische prijzen (per uur) zou het fijn zijn als het opwarmen van het boiler vat kan gebeuren op het meest gunstigste moment. (in de nacht over het algemeen)
Heeft iemand de standaard honeywell thermostaat al vervangen door een 'smart' versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 15:42
TheFalcone schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:47:
Onwijs bedankt voor het delen!

nu mijn vast contract afloopt en ik over ga op dynamische prijzen (per uur) zou het fijn zijn als het opwarmen van het boiler vat kan gebeuren op het meest gunstigste moment. (in de nacht over het algemeen)
Heeft iemand de standaard honeywell thermostaat al vervangen door een 'smart' versie ?
Een programma die de actuele prijzen bijhoudt en de itho kan aanpassen zou ideaal zijn. De "smart" spider is volgens mij niet zo geavanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
amark schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 01:36:
[...]

Een programma die de actuele prijzen bijhoudt en de itho kan aanpassen zou ideaal zijn. De "smart" spider is volgens mij niet zo geavanceerd.
Dan zou je de warmte pomp config moeten aanpassen dat kan weer doen met het bordje van Arjan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFalcone
To_Tall schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:17:
[...]

Dan zou je de warmte pomp config moeten aanpassen dat kan weer doen met het bordje van Arjan.
Thx maar ik begrijp het niet helemaal.
Wat bedoel je precies met ' het bordje van arjan'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
TheFalcone schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:27:
[...]

Thx maar ik begrijp het niet helemaal.
Wat bedoel je precies met ' het bordje van arjan'?
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFalcone
Thx! Ga ik eens doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsoklink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11-2023

nsoklink

Nelis

To_Tall schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:00:
Ik heb wat belletjes gepleegd en beetje boos geworden.
Daarna nog meer belletjes en mailtjes gestuurd.

Uiteindelijk!!!!

Heb ik een handleiding gekregen.

Ik zal de handleiding geschik maken om hier te delen is nu een PDF documentje. Die kan ik niet invoegen :)
Kun je deze handleiding via een andere manier delen? Zit momenteel precies met de zelfde uitdagingen met Itho. Deze tarief instellingen zijn al top. Maar wil kijken wat die Honeywell Round nog meer controleert.

Nelis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
nsoklink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Kun je deze handleiding via een andere manier delen? Zit momenteel precies met de zelfde uitdagingen met Itho. Deze tarief instellingen zijn al top. Maar wil kijken wat die Honeywell Round nog meer controleert.
Ik zal kijken of ik het op een andere manier kan aanbieden.

Veel settings code werken niet. Aanpassingen door monteurs worden veelal via de laptop gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennnniss
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 14:46
To_Tall schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Ik zal kijken of ik het op een andere manier kan aanbieden.

Veel settings code werken niet. Aanpassingen door monteurs worden veelal via de laptop gedaan.
Wil je de handleiding ook met mij delen? Alvast hee veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Dennnniss schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:44:
[...]

Wil je de handleiding ook met mij delen? Alvast hee veel dank!
https://warmtepomphuur.nl...at-warm-water-via-de-mft/

Ben bezig met een blog/informatie websiteje :+

Ivm ongenoegen van itho en living blue.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 13-09-2023 11:44 ]

• Dennnniss
To_Tall schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:44:
[...]

https://warmtepomphuur.nl...at-warm-water-via-de-mft/

Ben bezig met een blog/informatie websiteje :+

Ivm ongenoegen van itho en living blue.
Dankjewel, mooi en handig blog! Heb ook gebruikt voor de aanpassing van de verwarmtijden.

Weet je toevallig hoe je een RF kamerthermostaat aan de hoofdthermostaat kan koppelen? Kan dat ook via het installateurs menu? Helaas is er 1 kapot gegaan en bij Itho en Livingblue verwijzen ze alleen maar door naar een monteur.

Dankjewel alvast!

• TheFalcone
Dennnniss schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:52:
[...]

Dankjewel, mooi en handig blog! Heb ook gebruikt voor de aanpassing van de verwarmtijden.

Weet je toevallig hoe je een RF kamerthermostaat aan de hoofdthermostaat kan koppelen? Kan dat ook via het installateurs menu? Helaas is er 1 kapot gegaan en bij Itho en Livingblue verwijzen ze alleen maar door naar een monteur.

Dankjewel alvast!
kapot als in een scherm wat je niet meer af kan lezen?
zoja dit heb ik ook gehad, en onderstaande link heeft mij geholpen met het repareren van het schermpje.
https://www.klusidee.nl/F...j-honeywell-cmt907.85009/

• Dennnniss
TheFalcone schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:04:
[...]

kapot als in een scherm wat je niet meer af kan lezen?
zoja dit heb ik ook gehad, en onderstaande link heeft mij geholpen met het repareren van het schermpje.
https://www.klusidee.nl/F...j-honeywell-cmt907.85009/
Het scherm is idd helemaal uit maar er is ook geen RF verbinding meer. De hoofdthermostaat geeft foutmelding A03-2. Ik vermoed dat er meer aan de hand is.

• To_Tall
Dennnniss schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:31:
[...]

Het scherm is idd helemaal uit maar er is ook geen RF verbinding meer. De hoofdthermostaat geeft foutmelding A03-2. Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
A03-2 betekend er is langetijd geen communicatie met 1 van de kamer thermostaten geweest.

Je kan de MFT los bestellen als deze defect is.

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38
Dennnniss schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:31:
[...]

Heb je de batterijen al vervangen? Kan best zijn dat die leeg zijn, het scherm blijft dan uit. Als dat niet helpt kan ie kapot zijn, heb ik ook bij één kamerthermostaat gehad. Installateur moest de nieuwe weer aanmelden bij de AutoTemp.

Melding A03-2 betekent idd dat er geen communicatie met één van de kamerthermostaten.

• Dennnniss
JungleJim schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:33:
[...]

Heb je de batterijen al vervangen? Kan best zijn dat die leeg zijn, het scherm blijft dan uit. Als dat niet helpt kan ie kapot zijn, heb ik ook bij één kamerthermostaat gehad. Installateur moest de nieuwe weer aanmelden bij de AutoTemp.

Melding A03-2 betekent idd dat er geen communicatie met één van de kamerthermostaten.
Dankjewel voor je reactie. De kamerthermostaat is gelukkig na 2 dagen aangegaan. Als die echt niet meer werkt vrees ik dat een installateur nodig is voor de aanmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Thermostaat kan je zelf opnieuw inleren door de autotemp in inleermodus te zetten.
dit kan alleen binnen twee minuten nadat de hoofdverdeler weer is aangesloten op het stroom netwerk.

Dat doe je door de hoofd verdeler, 2 minuten zonder stroom te zetten. hierna de batterijen uit je kamer thermostaat te halen.
Hoofdverdeler weer aan het stroom netwerk hangen, Batterijen in de thermostaat te plaatsen.

Er zit op de achterkant van de thermostaat een knopje die 10 seconden ingedrukt houden en deze wordt nu weer gekoppeld aan je AutoTemp.

Vervolgens moet je de juiste zone selecteren.

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 14-09-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennnniss
To_Tall schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:50:
Thermostaat kan je zelf opnieuw inleren door de autotemp in inleermodus te zetten.
dit kan alleen binnen twee minuten nadat de hoofdverdeler weer is aangesloten op het stroom netwerk.

Dat doe je door de hoofd verdeler, 2 minuten zonder stroom te zetten. hierna de batterijen uit je kamer thermostaat te halen.
Hoofdverdeler weer aan het stroom netwerk hangen, Batterijen in de thermostaat te plaatsen.

Er zit op de achterkant van de thermostaat een knopje die 10 seconden ingedrukt houden en deze wordt nu weer gekoppeld aan je AutoTemp.

Vervolgens moet je de juiste zone selecteren.
Dankjewel, ik ga het proberen.

• koekroeck
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 10:22
To_Tall schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:27:

Instructie warm water ecco stand

Warm water maken is het voordeligst met de eco stand.
Comfort stand is alleen nodig indien u gedurende de dag over te weinig warm water beschikt.
Indien u over voldoende warm water beschikt gedurende de dag is het verstandig om de eco stand te gebruiken.

De eco stand houdt rekening met hoog en laag elektriciteitstarief.
Tijdens het lage tarief wordt de totale voorraad warm water op meer dan 60 °C gebracht.
Tijdens het hoge tarief wordt geen warm water gemaakt en wordt de voorraad warm water dus niet aangevuld.

[Afbeelding]

Druk op de knop waar het kraantje boven staat.
Dit is het menu voor warm water.
In bovenstaande afbeelding ziet u de instelling Warm water eco.
Wanneer u comfort in het venster ziet, draait u aan de buitenring van de thermostaat. (linksom en rechtsom draaien is mogelijk)
Draai tot u eco in het scherm ziet en druk op de knop waar OK boven staat. De instelling eco wordt opgeslagen.

Om terug te keren naar het hoofdscherm drukt u op knop waar OK boven staat. Wanneer u niets doet, verschijnt na enige tijd het hoofdscherm vanzelf.
Aanpassen opwarm tijd
Indien uw woning beschikt over een hoog/laag tarief elektriciteitsmeter kunt u daar gebruik van maken om het tapwater voordeliger op te warmen.
Als uw woning een enkeltarief meter heeft, kunt u toch de laag-tarief periode instellen om te bepalen wanneer de warmtepomp warm water op gaat warmen.

Druk gedurende 5 seconden op de knop waar de steeksleutel boven staat.
Het getal 0 verschijnt.
U bent nu in het installateurs menu.

Draai aan de ring totdat u het getal 8 ziet.
Druk op de knop waar ok boven staat.

U ziet nu het scherm P 01
Druk op de knop waar volgende boven staat

U ziet nu het scherm P 03

Dit is de eindtijdinstelling voor laag tarief
Van maandag tot vrijdag.

Draai aan de ring voor de eindtijd laag tarief in te stellen.
Bijvoorbeeld 23:00 uur.

Druk op de knop waar OK boven staat.

U ziet nu het scherm P 04

Dit is de starttijdinstelling voor laag tarief Van maandag tot vrijdag.
Draai aan de ring voor de starttijd laag tarief in te stellen. Bijvoorbeeld 21:00 uur.

De volgende stappen herhaalt u voor de weekendinstelling.
P05 is de eindtijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. P06 is de starttijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. Eindig altijd met de knop waar OK boven staat.

Indien gereed zal het scherm vanzelf weer in normale weergave terugkomen.

Plaatjes voor verduidelijking zal ik later nog toevoegen.
Zeer interessant! Ik krijg binnenkort een digitale meter. Mijn zonnepanelen leveren mij het meeste op tussen pakweg 11u en 15u. Moet ik die tijden dan aanhouden van start tot eindtijd? Of hoeveel uur moet in die zone zitten? Of speelt dat niet echt een rol?

Nu warmt die altijd om 23u op. De eindtijd staat om 7u smorgens, maar na een uurtje dat de pomp marcheert, is het 60 graden in dat vat en gebeurt er snachts niet echt iets meer...

• TheFalcone
weet iemand ondertussen misschien al hoe/of je de thermostaat kan vervangen door een andere ? en zoja welke / waar moet ik op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
De thermostaat is een eigen protocol althans protocol is wel open maar itho heeft aanpassingen aan de thermostaat. Waardoor andere thermostaten niet of niet geheel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
koekroeck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:28:
[...]

Zeer interessant! Ik krijg binnenkort een digitale meter. Mijn zonnepanelen leveren mij het meeste op tussen pakweg 11u en 15u. Moet ik die tijden dan aanhouden van start tot eindtijd? Of hoeveel uur moet in die zone zitten? Of speelt dat niet echt een rol?

Nu warmt die altijd om 23u op. De eindtijd staat om 7u smorgens, maar na een uurtje dat de pomp marcheert, is het 60 graden in dat vat en gebeurt er snachts niet echt iets meer...
Ik heb zelf een window van 4 uurtjes volgens mij komt deze nooit boven de 2 uur opwarmen uit. Hij start wel op het vroegstepunt dat je instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekroeck
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 10:22
To_Tall schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:38:
[...]

Ik heb zelf een window van 4 uurtjes volgens mij komt deze nooit boven de 2 uur opwarmen uit. Hij start wel op het vroegstepunt dat je instelt.
Ja dan is het zoals ik dacht. Toevallig nog tips om die warmtepomp zo efficiënt mogelijk te maken tov digitale meter?
Bedankt alvast voor uw antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
koekroeck schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:06:
[...]

Ja dan is het zoals ik dacht. Toevallig nog tips om die warmtepomp zo efficiënt mogelijk te maken tov digitale meter?
Bedankt alvast voor uw antwoord!
Je zou dit topic kunnen volgen. Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Arjan Hiemstra heeft een module gemaakt die met de itho ventilatie kan automatiseren hij heeft ook een module om de warmtepomp uit te lezen.

Probleem is alleen vaak dat deze pompen gemonitord worden en in onderhoudt zijn. Aanpassen van de warmtepomp is dus ook op eigen risico. Na veel bellen mailen en eisen heb ik eindelijk de stettings voor aanpassen van de opwarmtijd warmtevat gekregen itho is niet heel erg vrijgevend op informatie.

Pagina: 1