Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:36
wouter.N schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Nee, deze is off

Ik weet wel vrijwel zeker dat dit bij mij het probleem is. Ik zie heel duidelijk dat zodra de temperatuur onder de 10 graden komt, hij van cooling naar standby gaat en daar vervolgens niet meer uitkomt als de temperatuur weer boven de 10 graden komt.

Ik stuur handmatig ook temperatuurberichten naar de WPU en dat werkt goed. Het vervelende is alleen dat de berichten van Itho deze vervolgens weer overrulen. Elke keer als Itho een berichtje stuurt, wordt hun waarde dus tijdelijk de waarheid.

Als iemand hier nog tips voor heeft, hoor ik het graag. Ik heb tot nu toe nog geen manier gevonden om de temperatuurberichten van Itho te blokkeren.

[Afbeelding]
De antennes van de WPU losschroeven zorgt er vast en zeker voor dat er niks meer binnenkomt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:36
vliegnerd schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

De antennes van de WPU losschroeven zorgt er vast en zeker voor dat er niks meer binnenkomt.
Had ik ook al even aan gedacht, maar zal dit impact hebben op de garantie? Ik weet namelijk dat ze alleen tijdens de garantieperiode de temperatuur gratis doorsturen.

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-08 21:39
Ik was tot voor kort zeer nieuw in deze materie en durf niet eens te zeggen of ik een 5G versie heb (mijne is van Eteck) maar heb afgelopen dagen mede door postings op dit forum wel veel geleerd en veel plezier gehad om een leuke setup te maken die tapwater verwarmd obv variabele dalprijzen. Heb daarbij ook de A1-16 error met een workaround weten te 'fixden'.

Wil graag mijn opzet en ervaringen delen dus heb via AI gevraagd mijn project samen te vatten en toe te lichten, hopelijk helpt het de Community danwel krijg ik nog meer tips en tricks dat ik kan verbeteren.

Heb het beschreven in dit shared doc, https://drive.google.com/file/d/1CgtMzbRsqrFyTHkm64a-3UNfp-5SSuSi/view?usp=sharing

Remco

• vliegnerd
wouter.N schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Had ik ook al even aan gedacht, maar zal dit impact hebben op de garantie? Ik weet namelijk dat ze alleen tijdens de garantieperiode de temperatuur gratis doorsturen.
Tja… Als ze contact opnemen over “geen bereik” kun je ze altijd even opnieuw bevestigen. KG kan nooit vaststellen dat de antenne eraf is, zonder dat jij ze binnen laat in je huis.

Of wellicht kun je ze zo plaatsen dat ze niks ontvangen?

Ik heb minstens één keer per maand een paar dagen geen buitentemperatuur ontvangst en ik hoor nooit iets van KG.

Heb ook jaren helemaal geen buitentemperatuur ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 18-08-2026 08:00 ]

• vliegnerd
kruithre schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:24:
Ik was tot voor kort zeer nieuw in deze materie en durf niet eens te zeggen of ik een 5G versie heb (mijne is van Eteck) maar heb afgelopen dagen mede door postings op dit forum wel veel geleerd en veel plezier gehad om een leuke setup te maken die tapwater verwarmd obv variabele dalprijzen. Heb daarbij ook de A1-16 error met een workaround weten te 'fixden'.

Wil graag mijn opzet en ervaringen delen dus heb via AI gevraagd mijn project samen te vatten en toe te lichten, hopelijk helpt het de Community danwel krijg ik nog meer tips en tricks dat ik kan verbeteren.

Heb het beschreven in dit shared doc, https://drive.google.com/file/d/1CgtMzbRsqrFyTHkm64a-3UNfp-5SSuSi/view?usp=sharing

Remco
Mooie samenvatting. En interessant dat a1-16 foutmelding mogelijk te vermijden is op die IMM manier.

Het zou heel fijn zijn als je de wiki van de ithowifi module kan updaten aanpassen op de punten die je in dit document noemt, zodat de community deze info ook heeft, wellicht kan Claude dit ook ;-)

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:30
vliegnerd schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Mooie samenvatting. En interessant dat a1-16 foutmelding mogelijk te vermijden is op die IMM manier.

Het zou heel fijn zijn als je de wiki van de ithowifi module kan updaten aanpassen op de punten die je in dit document noemt, zodat de community deze info ook heeft, wellicht kan Claude dit ook ;-)
Interessant om eens uit te zoeken welke commando's de i2c modbus module (IMM) kan versturen die nog niet in de add-on firmware zitten. Denk even kijken wat zo'n module kost.... 602 euro?!?! Dat is toch niet normaal.....

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 06:52
wouter.N schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Ik heb een paar maand geleden ook 1 antenne losgekoppeld omdat de buitentemperatuur door de berichten van KG overschreven werd. Nu kan ik het zelf gewoon weer via Home Assistant aansturen.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:56
Voor wie tegen het probleem aanloopt dat een Itho Daalderop WPU 5G niet wil starten met koelen, en waarbij ±2 minuten de batterijen uit de hoofdthermostaat halen niet helpt:
  1. Maak de WPU én vloerverwarmings-/Autotemp-regelaars minimaal 15 minuten spanningsloos.
  2. Schakel alles weer in.
  3. Haal de batterijen uit de hoofdthermostaat (Spider) en plaats ze terug.
  4. Druk daarna direct op en stel de temperatuur lager in dan de actuele kamertemperatuur.
  5. De WPU zou vervolgens naar koelen moeten overschakelen.
Code 3 kan tijdens het spanningsloos maken verschijnen; volgens de installateur komt dit doordat de WPU geen stroom/communicatie heeft.

Er geldt normaal een wachttijd bij omschakelen van verwarmen naar koelen, maar als het systeem ergens is vastgelopen kan deze volledige reset helpen.

• ijlzoeker
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19-08 10:17
kruithre schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:24:

Remco
Erg mooi samengevat Remco! Ik ben zelf ook eerste stappen aan het zetten, maar ik ben er nog niet helemaal. Ik wou in eerste instantie testen of ik via de API de DHW instelling op mijn thermostaat alvast kon veranderen van 'eco' naar 'comfort'. Mijn acties:
  • bij menu 'Itho settings' index 4 (max manual operation time) op 5 minuten gezet
  • bij menu 'System settings' de optie 'Enable update settings API' op 'on' gezet
Vervolgens deed ik volgende request:

curl -X POST http://192.168.0.184/api/v2/wpu/manual_control -H "Content-Type: application/json" -d '{"index":36,"datatype":0,"value":2,"checked":2}' # 0 = Eco, 2 = Comfort

met response:

{"status":"success","data":{"result":"manual control command sent","index":36,"datatype":0,"value":2,"checked":2,"timestamp":1787071975}}

Vervolgens controleerde ik in menu 'Itho status' volgende parameters:
  • 45 - manual operation - bleef op 0 staan
  • 94 - Comfort selected on thermostat - bleef op 0 staan
Ook op de thermostaat zelf is niets te zien. Wat doe ik verkeerd met de API?

[ Voor 3% gewijzigd door ijlzoeker op 18-08-2026 19:00 ]

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

nl0pvm schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:33:
Voor wie tegen het probleem aanloopt dat een Itho Daalderop WPU 5G niet wil starten met koelen, en waarbij ±2 minuten de batterijen uit de hoofdthermostaat halen niet helpt:
  1. Maak de WPU én vloerverwarmings-/Autotemp-regelaars minimaal 15 minuten spanningsloos.
  2. Schakel alles weer in.
  3. Haal de batterijen uit de hoofdthermostaat (Spider) en plaats ze terug.
  4. Druk daarna direct op en stel de temperatuur lager in dan de actuele kamertemperatuur.
  5. De WPU zou vervolgens naar koelen moeten overschakelen.
Code 3 kan tijdens het spanningsloos maken verschijnen; volgens de installateur komt dit doordat de WPU geen stroom/communicatie heeft.

Er geldt normaal een wachttijd bij omschakelen van verwarmen naar koelen, maar als het systeem ergens is vastgelopen kan deze volledige reset helpen.
Deze vraag had ik ook enkele post hiervoor gesteld of hier nu een echte oplossing voor is.

Zie onderstaande antwoord door: vliegnerd
vliegnerd schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:47:
[...]

Het is vrijwel zeker slechte of geen ontvangst van de RF verbinding waarmee de WPU de buitentemperatuur van Klimaatgarant ontvangt.

Bij geen ontvangst blijft de laatste temperatuur hangen en als dat toevallig een koude ochtend is dan start het koelen niet.

Ik heb er ook regelmatig last van, maar omdat ik het via de ithowifi module en HA monitor heb ik in de gaten als het gebeurt en ga ik aan de antenne prutsen (verplaatsen) dan ontvangt hij meestal wel weer.

Dit is een van de vele “domme” dingen die in de Itho (airios) firmware zit. Het moet zonder inzicht en toezicht van de gebruiker werken, maar de algoritmes zijn daar absoluut niet op gemaakt. Het werkt alleen in ideale omstandigheden en bij kleine foutjes heb je er al gebruiker last van zonder dat je er veel aan kunt doen.

Je kunt de twee antennes op de WPU verplaatsen, zorg dat de voetjes goed magnetisch contact maken met het frame van de WPU. En anders is de reset truc met de batterijen eruit een oplossing.
Bij mij was er totaal geen logica bij het vastlopen van de warmtepomp bij het koelen. Ik dacht eerst komt dit door het dauwpunt, de opeens koele nachten. Dan was het na 1,5 dag, dan weer na 3 dagen dan 5 dagen.

Het lijkt erop dat sinds ik met de antennes ben gaan stoeien het euvel is verholpen. Alweer 1,5 week zonder problemen en het is ondertussen al 34 graden maar ook 20 graden geweest.

Nu heb ik een hele compacte technische ruimte. De warmtepomp staat in een hoekje tussen de boiler en leidingen ingemetseld. Ik heb de antennes nu wat vrijer gezet.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik heb inmiddels de OTGW met de firmware van @GraceGRD er tussen gehangen. So far, so good, er komt data voorbij. Volgende stap is het implementeren in Home Assistant.

Wat ik me alleen afvroeg (en misschien lees ik er snoeihard overheen in de documentatie): wat bepaalt de klok in de WPU? Als ik het verwarmingsmoment op, bijvoorbeeld, 14:30 zet, hoe weet de WPU dat het 14:30 is? Gebruikt de WPU de tijd zoals hij in de Spider is ingesteld (die nogal de neiging heeft om uit de pas te gaan lopen én waarbij je zelf zomer/wintertijd moet instellen)? En kan ik met de OTGW de tijd ook aanpassen zodat ik hem elke dag automagisch "goed" kan zetten?

Edit: voor de duidelijkheid, met "de tijd" bedoel ik "de klok" niet "het verwarmingsmoment". Dat ik die laatste kan instellen weet ik al :)

[ Voor 9% gewijzigd door posttoast op 19-08-2026 09:37 ]

omniscale.nl

• PaulGr30
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-08 15:53
Er even niet aan kunnen werken, maar net geprobeert en het lijkt nu te werken :)

• posttoast
vliegnerd schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:48:
[...]

Welke instelling heeft je boiler (op de spider). Als je de comfort stand gebruikt dan start het verwarmen van warm water zodra het water onder een ingestelde temperatuur zakt. Welke temperaturen meette je om 9.05u? Welke instelling?

Ik eco mode stel je tijdstip in waarop de boiler dagelijks gaat verwarmen. Ik heb daarvoor 13.00u zomertijd gekozen. Vrijwel altijd het goedkoopste moment met veel zon.
Oude koe uit de sloot, maar ik ben hier nu mee bezig en daarom kom ik je post tegen. Volgens mij klopt het niet wat je zegt: ik heb mijn boiler op comfort staan, maar hij gaat sowieso ook verwarmen op het ingestelde tijdstip (en daarnaast als het water te koud is).

omniscale.nl

• PaulGr30
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-08 15:53
smesjz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:
[...]

Een poging

[Afbeelding]

Heb alles nu in Home Assistant packages gezet voor betere scheiding van WTW (HRU-350), WPU en autotemp.

Ik heb 1 dashboard voor WPU en een aparte voor vloerverwarming (Itho autotemp) per zone (ruimte) met: power kw, power %, actual temp, target temp.

Enige wat ik nog wil toevoegen is de ratio verbruik wpu / totaal verbruik (via P1).
Ha Smesjz,

Zou je de yaml van dit dashboard willen delen? Ik probeer iets vergelijkbaaars te maken, maar met jouw dashboard heb ik een quickstart ;)

• vliegnerd
posttoast schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Oude koe uit de sloot, maar ik ben hier nu mee bezig en daarom kom ik je post tegen. Volgens mij klopt het niet wat je zegt: ik heb mijn boiler op comfort staan, maar hij gaat sowieso ook verwarmen op het ingestelde tijdstip (en daarnaast als het water te koud is).
Mijn punt was/is: "Als je de boiler op comfort stand hebt staan, kan er ook tussentijds verwarmd worden als de temperatuur van het vat te laag wordt, door gebruik". Dat klopt volgens mij met onze beide uitspraken.

Als je om 9u05 ziet dat het vat gaat verwarmen, terwijl je dat pas om 11u wil, dan denk ik dat er om 9u zoveel water gebruikt was, dat opwarmen nodig was.

• vliegnerd
posttoast schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:36:
Ik heb inmiddels de OTGW met de firmware van @GraceGRD er tussen gehangen. So far, so good, er komt data voorbij. Volgende stap is het implementeren in Home Assistant.

Wat ik me alleen afvroeg (en misschien lees ik er snoeihard overheen in de documentatie): wat bepaalt de klok in de WPU? Als ik het verwarmingsmoment op, bijvoorbeeld, 14:30 zet, hoe weet de WPU dat het 14:30 is? Gebruikt de WPU de tijd zoals hij in de Spider is ingesteld (die nogal de neiging heeft om uit de pas te gaan lopen én waarbij je zelf zomer/wintertijd moet instellen)? En kan ik met de OTGW de tijd ook aanpassen zodat ik hem elke dag automagisch "goed" kan zetten?
De WPU krijgt de klok van de spider. Als ik de tijd op de spider verander, zie ik ook de tijd in de status van de WPU meewijzigen. En daarna loopt ie niet heel nauwkeurig, nou ja, bij mij loopt ie best voorspelbaar iets te snel/voor 8)7

Ik heb zelf geen OTGW maar er moet wel een OpenTherm opdraagt met de nieuwe tijd langskomen tussen spider en WPU als je de tijdinstelt. Die is dus aan te passen via de OTGW als de firmware het ondersteunt.

• posttoast
vliegnerd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

De WPU krijgt de klok van de spider. Als ik de tijd op de spider verander, zie ik ook de tijd in de status van de WPU meewijzigen. En daarna loopt ie niet heel nauwkeurig, nou ja, bij mij loopt ie best voorspelbaar iets te snel/voor 8)7

Ik heb zelf geen OTGW maar er moet wel een OpenTherm opdraagt met de nieuwe tijd langskomen tussen spider en WPU als je de tijdinstelt. Die is dus aan te passen via de OTGW als de firmware het ondersteunt.
Ah, dan is dus de vraag aan @GraceGRD of het mogelijk is om een "klok-update" naar de WPU te sturen. Dan kan ik hem gewoon elke dag even goed zetten.

omniscale.nl

• vliegnerd
N.a.v. de recent "ontvang je wel of niet de (juiste) buitentemperatuur" van KG ivm koelen:

Maandag 17 augustus 2026 is de buitentemp ineens -2,0 graden Celcius geworden, met andere waarde een paar uurtje later.

Omdat het niet een waarde is die "blijft hangen" (op dezelfde "laatste" waarde), maar ineens -2 graden, lijkt het wel een echte waarde van Klimaatgarant. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen sensor, maar ontvang de waarden van KG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7FkQQJIHGf-MFgN_TF725zvDXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3XH0S3rEfQAyHicRZ8uKAuo.png?f=fotoalbum_large

Het maakt niet veel uit, echt mijn nieuwsgierigheid, maar hebben jullie dit ook?

Heeft er een stagiair de buitentemperatuur zitten instellen bij KG? Hebben ze bewust het koelen in heel het land gestopt?

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 19-08-2026 13:41 ]

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:36
vliegnerd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:40:
N.a.v. de recent "ontvang je wel of niet de (juiste) buitentemperatuur" van KG ivm koelen:

Maandag 17 augustus 2026 is de buitentemp ineens -2,0 graden Celcius geworden, met andere waarde een paar uurtje later.

Omdat het niet een waarde is die "blijft hangen" (op dezelfde "laatste" waarde), maar ineens -2 graden, lijkt het wel een echte waarde van Klimaatgarant. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen sensor, maar ontvang de waarden van KG.

[Afbeelding]

Het maakt niet veel uit, echt mijn nieuwsgierigheid, maar hebben jullie dit ook?

Heeft er een stagiair de buitentemperatuur zitten instellen bij KG? Hebben ze bewust het koelen in heel het land gestopt?
Ik heb geen Klimaatgarant, maar via Itho heb ik hetzelfde. Het viel mij in het voorjaar ook al op dat Itho af en toe een verkeerde buitentemperatuur doorstuurde, mogelijk om te voorkomen dat de WPU al vroeg in het seizoen naar koelen overschakelt.

Even over die A1-16 discussie over manual control. Ik had het hier al eens eerder benoemd, maar deze error is gewoon uit te zetten. Of eigenlijk beter gezegd, niet zichtbaar te maken (bij report). Het zou interessant zijn om te kijken of we dit commando kunnen achterhalen. Ik zal binnenkort Claude wel eens aan de gang zetten met de service tool en database.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sZ3e1wCEKXTtxNJhGNzpy8eVNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkELreLtTYfwrtAu7yevNM7e.png?f=fotoalbum_large

Update uurtje later; kon het toch niet laten om even te kijken, ben ook al heel wat verder. Dit gebruikt hetzelfde bericht 0x4030, als manual control maar dan bank 0 in plaats van bank 1.

Details

Schrijven — bank 0 (foutinstellingen, WPU)

MsgType 6 (change2source), bron 0x80, doel 0x82, 11 databytes:
ByteWaardeUI-veld in de servicetool
0x00bank 0 (foutinstellingen)
1-2Offset (big-endian)index van de fout, bijv. 16
3PriorityPrioriteit
4-5MaxFoutTijd (BE)Fout-tijd
6-7RetryTijd (BE)Retry-tijd
8MaxRetriesRetry-aantal
9TypeReport (combobox-index)
10Flags (bit 0..7)Blokkeer-checkboxes
Lezen (de tool doet dit 150 ms na een schrijfactie)

MsgType 4 (query2source), 4 databytes:
ByteWaardeBetekenis
banknummer0 = foutinstellingen
1-2index (big-endian)eerste fout die je opvraagt
3aantalrecords per bericht (max 3)
Het antwoord echoot bank en index in byte 0..2, daarna volgen de records van 8 bytes elk: priority, fouttijd hi/lo, retrytijd hi/lo, retries, type, flags — dezelfde volgorde als byte 3..10
hierboven.

Byte 9: report type

Dit komt uit de database, tabel ReportTypeName:
TypeMelding (NL)EnglishBetekenis
Geen meldingNo reportGeen storingsmelding op de thermostaat
1Storing zonder foutrelaisError without error relayWel een melding op de thermostaat
2Storing met foutrelaisError with error relayMelding op de thermostaat én het foutrelais schakelt
3Onbeperkte retryUnlimited retryGeen melding; de WPU blijft proberen tot de fout weg is
4Onbeperkte retry + thermostaat meldingUnlimited retry + thermostat reportMelding op de thermostaat én blijven proberen
De fout-offset

Dit komt ook uit de database, maar is wel WPU-afhankelijk: de fout-offset is letterlijk de kolom index in de tabel FoutSettings_V<n> in $_parameters_HeatPump.par. Let op dat de nummering per versietabel zegt weinig zonder de bijbehorende V<n>.

Update 2; zo zou het bericht er uit zien om A1-16 in te stellen zoals getoond op mijn printscreen;

De 11 databytes:
00  00 10   29   00 0A   00 00   01   01   00
│   └─┬─┘   │    └─┬─┘   └─┬─┘   │    │    │
│     │     │      │       │     │    │    └─ flags = 0 (niets geblokkeerd)
│     │     │      │       │     │    └────── type = 1 (storing zonder foutrelais)
│     │     │      │       │     └─────────── retry-aantal = 1
│     │     │      │       └───────────────── retry-tijd = 0
│     │     │      └───────────────────────── fout-tijd = 10
│     │     └──────────────────────────────── prioriteit = 41 (0x29)
│     └────────────────────────────────────── offset = 16 (0x0010) handbediening
└──────────────────────────────────────────── bank 0
Het complete I²C-bericht:
82 80 C0 30 06 0B 00 00 10 29 00 0A 00 00 01 01 00 B8
│  │  └─┬─┘ │  │  └──────── 11 databytes ────────┘ └─ checksum
│  │    │   │  └─ Data_length = 11
│  │    │   └──── MsgType = 6 (change2source)
│  │    └──────── MsgClass 0x4030, met bit 0x8000 gezet → C0 30
│  └───────────── Source = 0x80 (de tool)
└──────────────── Destination = 0x82 (de WPU)
Checksum: som van byte 0 t/m 16 = 0x48, two's complement → 0xB8.

[ Voor 59% gewijzigd door wouter.N op 19-08-2026 23:01 ]

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-08 21:39
ijlzoeker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:56:
[...]

Erg mooi samengevat Remco! Ik ben zelf ook eerste stappen aan het zetten, maar ik ben er nog niet helemaal. Ik wou in eerste instantie testen of ik via de API de DHW instelling op mijn thermostaat alvast kon veranderen van 'eco' naar 'comfort'. Mijn acties:
  • bij menu 'Itho settings' index 4 (max manual operation time) op 5 minuten gezet
  • bij menu 'System settings' de optie 'Enable update settings API' op 'on' gezet
Vervolgens deed ik volgende request:

curl -X POST http://192.168.0.184/api/v2/wpu/manual_control -H "Content-Type: application/json" -d '{"index":36,"datatype":0,"value":2,"checked":2}' # 0 = Eco, 2 = Comfort

met response:

{"status":"success","data":{"result":"manual control command sent","index":36,"datatype":0,"value":2,"checked":2,"timestamp":1787071975}}

Vervolgens controleerde ik in menu 'Itho status' volgende parameters:
  • 45 - manual operation - bleef op 0 staan
  • 94 - Comfort selected on thermostat - bleef op 0 staan
Ook op de thermostaat zelf is niets te zien. Wat doe ik verkeerd met de API?
Het voordeel wat ik wellicht heb is dat ik al lang stap voor stap verschillende dingen heb geprobeerd en mijn AI agent steeds heb laten meelopen / bevraagd. Heb hem dus jouw probleem ook voorgelegd, uiteraard geen garantie dat hij het bij het juiste eind had maar dit is wat hij teruggaf. Hoop dat je er iets aan hebt.

Wat wél goed lijkt: de opzet van zijn API-call klopt met de officiële Itho-documentatie. In de I²C Modbus Module-handleiding staat register 6110 ("DHW_Modus") expliciet als extern schrijfbaar, met waarden 0 = Eco, 2 = Comfort, 3 = geblokkeerd — precies wat hij gebruikt (index:36, value:2, checked:2). Ook zijn checked-waarde die meebeweegt met value is consistent met hoe wij dat zelf voor de Tariff-instelling (index 15) hebben gedaan en bevestigd kregen vanuit de community. Zijn twee voorbereidende stappen (max manual operation time en "Enable update settings API") kunnen dus geen kwaad, maar zijn voor déze specifieke REST-endpoint (/api/v2/wpu/manual_control) eigenlijk niet nodig — ik heb in de broncode van de module (arjenhiemstra/ithowifi) opgezocht dat die twee instellingen alleen gelden voor een ándere, oudere instellingenpagina van de module; de manual_control-route die hij gebruikt stuurt het I2C-commando altijd door, ongeacht die twee vlaggen.

Waar ik denk dat het misgaat: de twee parameters die hij controleerde — "45 - manual operation" en "94 - Comfort selected on thermostat" — kloppen niet helemaal. In de broncode van de module staat index 94 gelabeld als "ECO selected on thermostat", en pas index 95 is daadwerkelijk "Comfort selected on thermostat". Belangrijker nog: beide velden ("...on thermostat") geven letterlijk weer wat er op de fysieke thermostaatknop/-schakelaar staat ingesteld, niet wat de WPU intern via de API heeft overgenomen. Die blijven dus normaal gesproken gewoon op 0 staan als er niemand aan de fysieke thermostaat draait — ook als zijn API-commando wél is aangekomen. Dat is dus geen goed bewijs dat het niet werkt.

Het enige veld dat écht iets zegt over een geslaagde externe override is "45 - manual operation". Dat die op 0 bleef staan, is het enige signaal waar ik ook niet meteen een verklaring voor heb — maar ik zou eerst willen uitsluiten dat hij simpelweg te laat of te vroeg keek (dit soort statusvelden worden via MQTT gepubliceerd op basis van een pollcyclus, dus een paar seconden vertraging is normaal).

Concreet zou ik hem aanraden:
  1. Direct na de POST een paar keer snel achter elkaar (elke paar seconden) index 45 op te vragen, in plaats van één keer te kijken — misschien flikkert hij kort aan en weer uit.
  2. Te checken of 192.168.0.184 echt het IP van zijn NRG.Watch/ithowifi-module is (en niet per ongeluk van de WPU zelf of iets anders op zijn netwerk).
  3. Het serial/debug-log van de module te bekijken (via de ingebouwde debugpagina) — daar wordt elke 4030-opdracht gelogd ("Sending 4030: ...") vóórdat hij over I2C verstuurd wordt, dat bevestigt of het commando de module ook echt verlaat.
  4. Voor de zekerheid dezelfde test eerst met index 15 (Tariff, die wij al werkend hebben) te doen op zíjn installatie — als dát ook geen manual-operation-vlag geeft, ligt het probleem eerder bij zijn firmwareversie of module-instellingen dan bij index 36 specifiek.
Zeg tegen hem dat de indexen/waarden die hij gebruikt in elk geval kloppen volgens de officiële documentatie — het is dus geen verkeerd geraden magisch getal, eerder een verificatieprobleem of een timing/firmware-kwestie.

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-08 23:36
posttoast schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:36:

Edit: voor de duidelijkheid, met "de tijd" bedoel ik "de klok" niet "het verwarmingsmoment". Dat ik die laatste kan instellen weet ik al :)
posttoast schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Ah, dan is dus de vraag aan @GraceGRD of het mogelijk is om een "klok-update" naar de WPU te sturen. Dan kan ik hem gewoon elke dag even goed zetten.
De Spider is de time keeper. Bij mij drift de tijd ook wel een beetje maar niet dat ik daar veel last van gehad heb tot nu toe.

Ik heb even geprobeerd om met OTGW commando SC de tijd in te stellen, maar de Spider neemt dit dus niet over :-( . In de opentherm logs zie ik wel een datum/tijd voorbij komen (schrijft de thermostaat naar de WPU), helaas is deze tijd niet zichtbaar met de ithowifi module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUZ9z9n0JYMmKyV7-ud-EUaTa9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4OwchI8kO6bBlhW2MN134hw.png?f=fotoalbum_large
  • Misschien met wat aanpassingen aan de otgw integratie zou je deze kunnen afvangen en dan het tijdsverschil via Home Assistant berekenen en zo voor die drift te compenseren.
  • @arjenhiemstra weet jij of deze tijd intern voorbij komt?
edit:
Zo te zien heeft de itho status pagina de parameter UTC time, deze loopt gelijk met mijn thermostaat tijd. Ik zie hem ook op MQTT voobijkomen, je zou dit kunnen gebruiken om een melding te geven als je thermostaat te ver uitloopt, of dit vergelijken met de tijdstip van ontvangst bericht om zo het verschil te compenseren.

[ Voor 7% gewijzigd door GraceGRD op 20-08-2026 10:43 ]

• posttoast
GraceGRD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

[...]

De Spider is de time keeper. Bij mij drift de tijd ook wel een beetje maar niet dat ik daar veel last van gehad heb tot nu toe.

Ik heb even geprobeerd om met OTGW commando SC de tijd in te stellen, maar de Spider neemt dit dus niet over :-( . In de opentherm logs zie ik wel een datum/tijd voorbij komen (schrijft de thermostaat naar de WPU), helaas is deze tijd niet zichtbaar met de ithowifi module.

[Afbeelding]
  • Misschien met wat aanpassingen aan de otgw integratie zou je deze kunnen afvangen en dan het tijdsverschil via Home Assistant berekenen en zo voor die drift te compenseren.
  • @arjenhiemstra weet jij of deze tijd intern voorbij komt?
Als je de tijd kunt opvragen moet compenseren in HA inderdaad wel lukken, en dan kun je ook rekening houden met zomer/wintertijd. Maar goed, het mooiste (ook dwangneurotisch-technisch) is het natuurlijk als je de tijd op de Spider automagisch goed kunt zetten :D

omniscale.nl

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:56
CycloneX schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Deze vraag had ik ook enkele post hiervoor gesteld of hier nu een echte oplossing voor is.
Mijn post was geen reactie op jouw eerdere vraag, maar bedoeld als aanvullende storingsprocedure voor wie tegen dit probleem aanloopt.

Voor zover ik mij kan herinneren en kan terugvinden is deze specifieke procedure nog niet eerder genoemd: WPU én vloerverwarmingsregelaars 15 minuten spanningsloos, daarna de thermostaat opnieuw initialiseren en direct met de min-toets een koelvraag geven.

Dat is dus iets anders dan alleen de thermostaat resetten of het eerder besproken RF-/antenneprobleem wat hier niet van toepassing was.

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-08 09:03
vliegnerd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:40:

[Afbeelding]

Ik zag hier hetzelfde en ik vroeg me ook af of dit bewust was om de koeling te blokkeren. Aan de andere kant waren er denk ik geen omstandigheden die dit noodzakelijk maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfZ1q_nDFDFNttZ0DO6VmFfFySY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XX5vEwdgCOYT3K3fCbnXolas.png?f=fotoalbum_large

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik denk dat iemand hier het volgende kan beantwoorden, scheelt voor mij veel zoek werk.

Afgelopen nacht veranderde de autotemp state of cool van waarde 1 naar 0 en de autotemp state of heating van 0 naar 1. De gevraagde temperatuur wijzigde natuurlijk met een setpoint van 1 C lager. Weet iemand welke parameters deze wijziging bepalen (state of cool / heating) . Volgens mij moet dit een temperatuur en een tijd instelling zijn echter welke….

Itho WPU_5G. 3.5

• posttoast
Chip2710 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:08:
Ik denk dat iemand hier het volgende kan beantwoorden, scheelt voor mij veel zoek werk.

Afgelopen nacht veranderde de autotemp state of cool van waarde 1 naar 0 en de autotemp state of heating van 0 naar 1. De gevraagde temperatuur wijzigde natuurlijk met een setpoint van 1 C lager. Weet iemand welke parameters deze wijziging bepalen (state of cool / heating) . Volgens mij moet dit een temperatuur en een tijd instelling zijn echter welke….
Volgens mij is het zo dat als de vraagtemperatuur meer dan 24 uur hoger is dan de huidige temperatuur (waarbij er ook nog een offset wordt meegenomen) hij schakelt. En andersom (van verwarmen naar koelen) hetzelfde verhaal. Als je een buitentemperatuur "spoofed" gaat het sneller (of minder snel, afhankelijk van hoe je het bekijkt ;) ): ik vertel mijn WPU dat het buiten 25 graden is, dan zal hij niet zo snel naar verwarmen schakelen.

De exacte formule weet ik niet, en ik vraag me af of die überhaupt bekend is.

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 24-08-2026 09:13 ]

omniscale.nl

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
posttoast schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Volgens mij is het zo dat als de vraagtemperatuur meer dan 24 uur hoger is dan de huidige temperatuur (waarbij er ook nog een offset wordt meegenomen) hij schakelt. En andersom (van verwarmen naar koelen) hetzelfde verhaal. Als je een buitentemperatuur "spoofed" gaat het sneller (of minder snel, afhankelijk van hoe je het bekijkt ;) ): ik vertel mijn WPU dat het buiten 25 graden is, dan zal hij niet zo snel naar verwarmen schakelen.

De exacte formule weet ik niet, en ik vraag me af of die überhaupt bekend is.
Het lijkt er op dat de tijd van cool to heat state 12 uur is…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwghFh-ZpjSc6Jn76_207sWkIHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6C7f9UEouhd1m12bx3kBObm.jpg?f=fotoalbum_large

Itho WPU_5G. 3.5

• posttoast
Chip2710 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Het lijkt er op dat de tijd van cool to heat state 12 uur is…

[Afbeelding]
Ja, alleen als ik dus zelf een outside-temp doorgeef aan de WPU, dan gaat het veel sneller. Vaak in minder dan een uur.

omniscale.nl

• vliegnerd
Chip2710 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:08:

De buitentemperatuur kwam onder het ingestelde minimum waardoor de wpu omschakelde naar verwarmen. Standaard is dat 15 graden, dacht ik. Ergens tussen 12 en 16 graden C ongeveer

Als je geen sensor hebt, dan krijg je die remote via een van de antennes van de wpu.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 24-08-2026 19:47 ]

• posttoast
Wat ik me afvroeg (en ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft). De Itho ziet een outside temp van -29.99 als "er is geen waarde, ik ga zelf wel iets regelen". Dat gebruik ik om vanuit Home Assistant de boel op "automatisch" te zetten (ik heb ook een "forceer verwarmen", dan zet ik hem op 6 graden en een "forceer koelen" en dan zet ik hem op 25 graden).

Maarrrrr: door een afronding vertaalt de -29.99 die ik vanuit Home Assistant stuur zich naar -29.98. Denkt de WPU nu dat het gigantisch koud is buiten? Of beschouwt hij -29.98 ook als de fallback-temperatuur?

omniscale.nl

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:15:
Wat ik me afvroeg (en ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft). De Itho ziet een outside temp van -29.99 als "er is geen waarde, ik ga zelf wel iets regelen". Dat gebruik ik om vanuit Home Assistant de boel op "automatisch" te zetten (ik heb ook een "forceer verwarmen", dan zet ik hem op 6 graden en een "forceer koelen" en dan zet ik hem op 25 graden).

Maarrrrr: door een afronding vertaalt de -29.99 die ik vanuit Home Assistant stuur zich naar -29.98. Denkt de WPU nu dat het gigantisch koud is buiten? Of beschouwt hij -29.98 ook als de fallback-temperatuur?
Met auto temp heb je zowel een buitentemp daar als op de wpu. Een van beide is 372 o.i.d. bij geen sturing. Mocht daar het getal op -29.98 staan gaat het mis. Ik denk echter dat er een ondergrens is voor min temp. Kan later vandaag wel even op mn HA kijken wat mijn commandos zijn.

• posttoast
Vendetta_X schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Met auto temp heb je zowel een buitentemp daar als op de wpu. Een van beide is 372 o.i.d. bij geen sturing. Mocht daar het getal op -29.98 staan gaat het mis. Ik denk echter dat er een ondergrens is voor min temp. Kan later vandaag wel even op mn HA kijken wat mijn commandos zijn.
Dank!

Voor de volledigheid, dit is wat ik nu doe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- id: '1780573234212'
  alias: 'WPU: Handmatige Modus Schakelaar'
  description: >-
    Publishes the forced outside temperature based on the dashboard dropdown,
    and re-pushes it when the WPU has reverted (e.g. after a power cycle).
  mode: restart
  triggers:
    - trigger: state
      entity_id: input_select.wpu_buitentemperatuur_modus
      id: mode
    - trigger: state
      entity_id: sensor.wpu_outside_temperature
      id: drift
    - trigger: time_pattern
      minutes: /5
      id: tick
    - trigger: homeassistant
      event: start
      id: boot
  variables:
    # Desired value to push; -29.99 is the WPU's own default (no forcing).
    desired: >-
      {% set m = states('input_select.wpu_buitentemperatuur_modus') %}
      {% if m == 'Forceer verwarmen' %}6
      {% elif m == 'Forceer koelen' %}25
      {% else %}-29.99
      {% endif %}
    actual: "{{ states('sensor.wpu_outside_temperature') | float(-999) }}"
  conditions:
    - condition: template
      value_template: >-
        {{ (trigger.id | default('')) == 'mode'
           or (has_value('sensor.wpu_outside_temperature')
               and (actual - (desired | float)) | abs > 0.02) }}
  actions:
    - action: mqtt.publish
      data:
        topic: ithowpu/cmd
        payload: '{"outside_temp": {{ desired | float }}}'
    # Give the WPU time to report back before another tick can re-evaluate.
    - delay: "00:01:00"

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste