Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:13
Ik heb niks aangepast, dit was al zo. Maar ik kan mijn settings delen natuurlijk. Enig idee welke setting het zou zijn?

Hebben jullie wellicht ook iets om de 868Mhz berichten van de spider uit te lezen?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:31:
Stroom even van de autotemp gehaald voor de zekerheid:

WPU:
[Afbeelding]

Autotemp 1:
[Afbeelding]

Hij heeft nu trouwens ook geen state meer qua verwarmen of koelen.

Moet daarvoor toch nog ergens een setting omgezet worden?
Autotemp setting 64 wellicht? (Wpu of autotemp bepaalt omschakelen koelen/verwarmen) staat bij mij op 0…
Verder zie ik niks wat er op lijkt

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
@vliegnerd ik kan de berichten uitlezen ook.
We hebben hier al eerder mee zitten zoeken maar het destijds niet kunnen verklaren. Waarom bij de 1 het wel werkt en bij de ander niet. Ik stuur de buitentemp naar de wpu en dat gaat goed en is zichtbaar maar de Autotemp bepaald blijkbaar het verwarmen of koelen maar die buitentemp krijg ik dus niet gewijzigd. Ik heb geen sensor buiten hangen en hij blijft hier dus op die 327 graden.

Hier staat op de Autotemp setting 64 ook op 0.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2026 20:52 ]

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-04 21:19
Vraagje, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn wpu 5g, maar kwam er bij het jaarlijkse bijveullen van het cv vulpunt (van 0,8 naar 2 bar) achter dat de druk van de bodumlus maar 0,6/0,7 bar is. Kan dit kwaad / kan ik dit ook gewoon bijvullen naar 1 / 1,2 bar?)

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 14:56
oinkoink12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:19:
Vraagje, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn wpu 5g, maar kwam er bij het jaarlijkse bijveullen van het cv vulpunt (van 0,8 naar 2 bar) achter dat de druk van de bodumlus maar 0,6/0,7 bar is. Kan dit kwaad / kan ik dit ook gewoon bijvullen naar 1 / 1,2 bar?)
Yep gewoon bijvullen.

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 22:03
oinkoink12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:19:
Heb ik deze week ook gedaan. Ik heb net nog even gekeken, maar bij mij is het groene gebied op de meter tussen de 1.6 en 3 bar.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:25
Eergisteren een periode van koelen gehad met de WPU 5G (waardeloos, eigenlijk te koud).
Afgelopen nacht besluit de WPU te gaan verwarmen, nu staan de 3 thermostaten op setpoint 21C
echter voor de deze periode van koelen en verwarmen stonden de slaapkamer beide op
setpoint 20C en de woonkamer op 21C. Is dit normaal? Welke instelling triggert deze instelling?

Itho WPU_5G. 3.5

• GeeMoney
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:29:
Eergisteren een periode van koelen gehad met de WPU 5G (waardeloos, eigenlijk te koud).
Afgelopen nacht besluit de WPU te gaan verwarmen, nu staan de 3 thermostaten op setpoint 21C
echter voor de deze periode van koelen en verwarmen stonden de slaapkamer beide op
setpoint 20C en de woonkamer op 21C. Is dit normaal? Welke instelling triggert deze instelling?
Dat komt door het koelen, die zet het setpoint 1 graad omhoog.

• Chip2710
GeeMoney schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:41:
[...]

Dat komt door het koelen, die zet het setpoint 1 graad omhoog.
Bedankt voor je rea tie!
Dat heb ik begrepen echter nu is de WPU al weer in de status verwarmen (CV enabled 1) echter de
spiders blijven op 21C staan en stuurt dus tijden het verwarmen naar die 21C ipv 20C
voor de beide slaapkamers…..
Aanvulling:
Misschien heb ik de 2 spiders handmatig verzet tijdens de koelperiode, ik zal de volgende
koelperiode even afwachten.
Parameter itho settings 147 (offset. cooling) heb ik van 1 naar 2 gezet, voorkomt deze parameter dat de unit
zo snel in de koelmodus gaat?

[ Voor 24% gewijzigd door Chip2710 op 19-04-2026 10:48 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• silvanverschuur
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor je rea tie!
Dat heb ik begrepen echter nu is de WPU al weer in de status verwarmen (CV enabled 1) echter de
spiders blijven op 21C staan en stuurt dus tijden het verwarmen naar die 21C ipv 20C
Om deze reden heb ik mijn WPU sinds begin april al in standby staan. Zodra het echt warm wordt zet ik hem weer terug. Dan mag hij gaan koelen, nu niet

• GeeMoney
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor je rea tie!
Aanvulling:
Misschien heb ik de 2 spiders handmatig verzet tijdens de koelperiode, ik zal de volgende
koelperiode even afwachten.
Parameter itho settings 147 (offset. cooling) heb ik van 1 naar 2 gezet, voorkomt deze parameter dat de unit
zo snel in de koelmodus gaat?
Dat blijft staan die verhoogde setpoint tot de eerste keer daadwerkelijk verwarmen uit mijn hoofd. Dus als de pompen aanslaan om daadwerkelijk de ruimtes te verwarmen dan zakken ze weer terug naar het setpoint wat je had staan.

• Chip2710
GeeMoney schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dat blijft staan die verhoogde setpoint tot de eerste keer daadwerkelijk verwarmen uit mijn hoofd. Dus als de pompen aanslaan om daadwerkelijk de ruimtes te verwarmen dan zakken ze weer terug naar het setpoint wat je had staan.
Wat is de functie van de instelling 146, kun je hiermee het moment van koelen uitstellen?

Itho WPU_5G. 3.5

• Chip2710
silvanverschuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:48:
[...]

Om deze reden heb ik mijn WPU sinds begin april al in standby staan. Zodra het echt warm wordt zet ik hem weer terug. Dan mag hij gaan koelen, nu niet
Verwarm jij je huis vanaf dat moment dan niet meer en gaat de unit ook niet meer koelen?

Itho WPU_5G. 3.5

• silvanverschuur
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:04:
[...]

Verwarm jij je huis vanaf dat moment dan niet meer en gaat de unit ook niet meer koelen?
Dat klopt, sinds begin april wordt er niet meer verwarmd/gekoeld. Als de zon de hele dag schijnt wordt in het huis 0.5 - 0.8 graad warmer (veel ramen op het zuiden). Zodra de zon weg is, is de temperatuur in huis ook zo weer op het 'oude' niveau. Als ik de WPU gewoon aan laat staan dan begint hij soms overdag te koelen en dan gaat schakelt hij 's nachts weer naar verwarmen. Af en toe zie ik hem dan 1 of 2 runs maken om iets bij te verwarmen. Dat is echt totaal niet nodig vandaar dat ik hem op standby zet.

Voorheen zorgde ik er met een fake buitentemperatuur voor dat de WPU niet naar koel modus overschakelde. Sinds een aantal maanden krijg ik echter de 'echte' buitentemperatuur door van klimaatgarant en werkt dit niet meer lekker. De antenne van de WPU loskoppelen lost dit probleem op, maar de standby stand werkt eigenlijk ook prima.

Zodra het buiten echt warmer wordt zet ik hem weer op de normale modus en gaat hij ook weer koelen. Dat doe ik pas zodra het binnen 21.5 of warmer wordt.

• Chip2710
silvanverschuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:17:
[...]

Dat klopt, sinds begin april wordt er niet meer verwarmd/gekoeld. Als de zon de hele dag schijnt wordt in het huis 0.5 - 0.8 graad warmer (veel ramen op het zuiden). Zodra de zon weg is, is de temperatuur in huis ook zo weer op het 'oude' niveau. Als ik de WPU gewoon aan laat staan dan begint hij soms overdag te koelen en dan gaat schakelt hij 's nachts weer naar verwarmen. Af en toe zie ik hem dan 1 of 2 runs maken om iets bij te verwarmen. Dat is echt totaal niet nodig vandaar dat ik hem op standby zet.

Voorheen zorgde ik er met een fake buitentemperatuur voor dat de WPU niet naar koel modus overschakelde. Sinds een aantal maanden krijg ik echter de 'echte' buitentemperatuur door van klimaatgarant en werkt dit niet meer lekker. De antenne van de WPU loskoppelen lost dit probleem op, maar de standby stand werkt eigenlijk ook prima.

Zodra het buiten echt warmer wordt zet ik hem weer op de normale modus en gaat hij ook weer koelen. Dat doe ik pas zodra het binnen 21.5 of warmer wordt.
Ik begrijp je verhaal, hier het zelfde, veel ramen met zon inval, gevolg veel warmte in de woonkamer, soms boven de 23C. In die situatie blijft de woning lekker warm ook in de avond en nacht echter als er een koudere
periode komt is het voor ons te koud zonder verwarming, wij verwarmen op 21C. Dan slaat de verwarming in de nacht een keer aan (helemaal als er gekoeld is), ook niet zo een probleem, de accu zorgt dan voor de voeding. Toch zocht ik een afdoende methode om dat koelen in die kwakkel periode te voorkomen. Kan dat niet met de setting 147.

Itho WPU_5G. 3.5

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:46
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:04:
[...]
Toch zocht ik een afdoende methode om dat koelen in die kwakkel periode te voorkomen. Kan dat niet met de setting 147.
In de topicstart staat hoe je het koelbedrijf kan blokkeren. Ik heb een automation in home assistant om in deze periode niet onnodig te koelen.
Als de buitentemperatuur boven de 15 graden komt (dat is de temperatuur die ik op de autotemp in setting 59 heb ingesteld als minimum temperatuur om te gaan koelen) maar volgens de 24-uurs weersverwachting wordt het komende nacht kouder dan 11 graden dan blokkeer ik het koelen. Voorkomt meestal ook dat hij 's avonds weer gaat verwarmen omdat het huis overdag lekker wat warmte heeft binnengelaten.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 20:39
Hebben meer mensen dit? Itho/KlimaatGarant is enige tijd geleden net zo plotseling gestopt met het doorgeven van de buitentemperatuur als dat ze ermee begonnen waren.

En .. heb het idee dat mijn WP nu niet meer wil starten met koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VjjFcS2G1YqR_aQrL2d-HZ7IHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sna822tsTS0Ur0Bga0JNOd1y.png?f=fotoalbum_large

• vliegnerd
Ik heb nog steeds een buitentemperatuur.

Heb wel mijn antennes verplaatst, omdat veel last had van uitval van het signaal.

Verschil met jouw grafiek is dat ik een paar dagen geen en dan weer even wel signaal had. Aan/uit zeg maar. Bij jou is het wel erg definitief uit…

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 08:19

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Naar aanleiding van jouw vraag even gekeken hoe het er hier voor staat: Bij mij zijn ze op 14 april schijnbaar gestopt met het doorgeven van de Outside temperature.

Benieuwd of het ook weer op gegeven moment spontaan weer verdergaat. Spannend.. 😂

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• silvanverschuur
Emilio_TT schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:59:
Naar aanleiding van jouw vraag even gekeken hoe het er hier voor staat: Bij mij zijn ze op 14 april schijnbaar gestopt met het doorgeven van de Outside temperature.

Benieuwd of het ook weer op gegeven moment spontaan weer verdergaat. Spannend.. 😂
Bij mij komt de buitentemperatuur nog gewoon binnen van klimaatgarant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWdw8yx3EixHGf0IwdV0n21m08Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfdASKpe8Zi2UfG1YaCzZfuN.png?f=fotoalbum_large

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-04 20:20
Met dat schakelen van verwarmen naar koelen en weer terug moet er toch een minimale buitentemperatuur aanwezig zijn voor een aantal ingestelde uren? Dus bv 6 uur lang aan 1 stuk buitentemp boven 18 graden Celsius. Dan mag er gekoeld worden.
Of werkt het niet zo in de Itho Daalderop wereld?

[ Voor 9% gewijzigd door scofield op 22-04-2026 21:08 ]

• vliegnerd
scofield schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:07:
Met dat schakelen van verwarmen naar koelen en weer terug moet er toch een minimale buitentemperatuur aanwezig zijn voor een aantal ingestelde uren? Dus bv 6 uur lang aan 1 stuk buitentemp boven 18 graden Celsius. Dan mag er gekoeld worden.
Of werkt het niet zo in de Itho Daalderop wereld?
Nee, de reactie (overschakelen) is direct. Binnen een minuut schakelt de pomp naar koelen als de buitentemperatuur boven de 16 graden komt en gaat direct uit als de temperatuur eronder komt.

Werkt sowieso matig. Waarom is er niet gewoon een “ga koelen!” knop?
Het is nu best warm binnen omdat het zonnig weer is maar wel koud buiten. Huis warmt op maar koeling is geblokkeerd. Soms is dat fijn en nu juist weer niet.
Automatisch == meestal dom.

Of beter, automatisch is best prima, mits je eenvoudig kunt bijsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 23-04-2026 07:33 ]

• GeeMoney
Ik heb gister ook de eerste cool run laten plaats vinden. Het was 23,2 graden binnen en terug laten koelen tot 21.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koelen doe ik hier met een open raam zolang t buiten koel is, dat gaat stukken sneller en zuiniger dan een koelcyclus. Pas als t buiten ook consistent warm is (zomer), dan gaat de itho op 24/7 koelen, met vaak nog de airco erbij op zolder/mijn kantoor.

• vliegnerd
markjanssen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:27:
Koelen doe ik hier met een open raam zolang t buiten koel is, dat gaat stukken sneller en zuiniger dan een koelcyclus. Pas als t buiten ook consistent warm is (zomer), dan gaat de itho op 24/7 koelen, met vaak nog de airco erbij op zolder/mijn kantoor.
Open raam is zeker zuiniger. Maar pollen en herrie krijg je er gratis bij.
Echt snel gaat het zeker niet. Koude lucht is prima, maar het koelvermogen is laag. Het duurt heel lang voordat de vloeren en muren zijn afgekoeld. En als het echt koud buiten is dan is het weer oncomfortabel. Er is altijd wat.

Omdat ik graag met het raam dicht wil slapen (rust) wil ik kunnen koelen.

First world problems…

• GeeMoney
markjanssen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:27:
Zelfde als @vliegnerd met bijkomstigheid dat we ook type D ventilatie hebben.

Een cool run valt best mee want de compressor loopt daarvoor niet, feitelijk alleen de circulatiepomp en daarmee koel je dus een volle buffer in de vloeren wat langdurig stand houd ipv via het raam.

Hier met veel ramen op het zuid en zuid westen loopt het nu al behoorlijk op overdag vandaar dat ik nu begonnen was. De zomer is in aantocht mensen !

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yuh, hier is 't vooral de zolder (kantoor) wat snel warm wordt, maar daar kan ik aan 2 kanten een groot raam open zetten, en dan tocht 't lekker door. En gelukkig woon ik in een (meestal) rustige buurt, niets dat boven mijn achtergrondmuziek uit komt in ieder geval :) Pollen is voor mij vooral een probleem van feb tot begin april, dus nu staan de ramen lekker open.

• vliegnerd
nl0pvm schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:08:
Hebben meer mensen dit? Itho/KlimaatGarant is enige tijd geleden net zo plotseling gestopt met het doorgeven van de buitentemperatuur als dat ze ermee begonnen waren.

En .. heb het idee dat mijn WP nu niet meer wil starten met koelen.

[Afbeelding]
Heel maf. Sinds een dag ofzo na dit bericht heb ik ook geen buitentemperatuur meer. Al een paar keer de antennes een beetje verplaatst, dat hielp in het verleden, maar niks.

Geen idee of het ontvangstproblemen zijn of dat ze echt gestopt zijn met doorgeven. Ik zou denken het eerste, maar jouw bericht doet weer anders vermoeden.

Raar…

EDIT en sinds vanmorgen (3 dagen later) weer buitentemperatuur van KG. Zal wel RF ontvangst zijn maar krijg er geen grip op.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 26-04-2026 12:58 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28
Stomme vraag met hopelijk een eenvoudig antwoord: is het mogelijk om op afstand (met een VPN naar huis) de boiler van comfort naar eco te zetten?

Ik heb de setting itho_wpu_thermostat_mode gevonden, maar ik heb hier alleen een iPhone tot mijn beschikking, dus ik zoek een manier om vanuit mijn browser een commando te sturen. Een beetje zoals dit dus:

http://ip-van-module/api.html?outside_temp=26

omniscale.nl

• vliegnerd
posttoast schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:01:
Stomme vraag met hopelijk een eenvoudig antwoord: is het mogelijk om op afstand (met een VPN naar huis) de boiler van comfort naar eco te zetten?

Ik heb de setting itho_wpu_thermostat_mode gevonden, maar ik heb hier alleen een iPhone tot mijn beschikking, dus ik zoek een manier om vanuit mijn browser een commando te sturen. Een beetje zoals dit dus:

http://ip-van-module/api.html?outside_temp=26
Nee helaas kan dat niet eenvoudig met een enkel commando via de ithowifi module. Met manual control kan het wel: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Setting 36 is DHW mode. Je kunt de DHW mode overschrijven, maar alleen zolang manual control actief is. In de startpost kun je lezen hoe dit werkt met het blokkeren van verwarmen en koelen, dat werkt verder hetzelfde. Inclusief foutmelding op de spider e.d.

In theorie moet het ook kunnen als je een opentherm gateway tussen de spider en de wpu monteert. Maar ook dat werkt wellicht niet out of the box. Kun je misschien wel vinden in dit topic.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28
vliegnerd schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:07:
[...]

Nee helaas kan dat niet eenvoudig met een enkel commando via de ithowifi module. Met manual control kan het wel: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Setting 36 is DHW mode. Je kunt de DHW mode overschrijven, maar alleen zolang manual control actief is. In de startpost kun je lezen hoe dit werkt met het blokkeren van verwarmen en koelen, dat werkt verder hetzelfde. Inclusief foutmelding op de spider e.d.

In theorie moet het ook kunnen als je een opentherm gateway tussen de spider en de wpu monteert. Maar ook dat werkt wellicht niet out of the box. Kun je misschien wel vinden in dit topic.
Dank! Iets om uit te zoeken vóór mijn volgende vakantie dus :D

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste