Itho WPU_5G. 3.5
Batterijtje gaat ook wel heel lang mee.
Beetje flauw misschien, maar is dit niet de melding dat de batterij laag is en dat het tijd wordt om hem te vervangen? Of is-ie er ook meteen mee gestopt a.g.v. lage batterijspanning?Chip2710 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 04:40:
ff een Spider vraag, kun je de batterij status van de Spider uitlezen met de wifi modules?
Gisteravond stond de Spider plotseling in een status: batterij vervangen. Daarvoor geen melding
gezien dat de status van de batterij laag zou zijn….
Dit kun je niet zien in de ithowifi module.Chip2710 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 04:40:
ff een Spider vraag, kun je de batterij status van de Spider uitlezen met de wifi modules?
Gisteravond stond de Spider plotseling in een status: batterij vervangen. Daarvoor geen melding
gezien dat de status van de batterij laag zou zijn….
Als je een ramses_esp/evofw3 dongle hebt die de Ramses RF 868MHz berichten van de spider leest, dan zie je in de Ramses RF home assistant integratie wel "batterij: normaal" per spider. (dat kan je ook met ithowifi+cc1101, maar weet niet of dat software matig kan).
Maar wat er gebeurt als de batterij leeg gaat heb ik nog niet gezien. Ik gok dat je in HA pas iets ziet als er ook op het display van de spider "battery low" staat.
Ben zelf ook wel benieuwd of je de spider dan nog wel kan gebruiken, dwz of de spider nog gewoon de temperatuur blijft doorsturen. Ik kijk nooit op de spiders, dus fijn te zien in HA als de batterij bijna leeg is.
(Maar ik heb zo'n ramses esp dongle vanwege de WTW)
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik kreeg dit toen de batterijen van de thermostaat leeg warendixet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:16:
Ik heb heel andere pieken...[Afbeelding]
Dit gedrag zie ik bij alle spiders, behalve de hoofdspider die bedraad verbonden is. Kan het zijn dat de 327.67 °C betekent dat de spider geen verbinding heeft met de autotemp?
Als ik op de spiders zelf kijk zie ik niets raars, ook geen batterij-indicatie oid.
edit: ik zie dat @Eastman iets vergelijkbaars had. Hoe is het bij jou opgelost? Bij mij werkt dit al bijna 3 jaar stabiel. Misschien batterijen vervangen?
Maarrrrr volgens Google Gemini is het waarschijnlijk een kwestie van omgekeerde sensors, gebaseerd op screenshot van de WPU interface
:strip_exif()/f/image/uolDlu4ml2BNkkqHdifvZ7S6.jpg?f=fotoalbum_large)
Samenvattend stelt Gemini:
I have verified the manual (Itho Service Manual, page 43).
T8 is defined as 'Bronaanvoer' (Source Supply).
T9 is defined as 'Bronretour' (Source Return).
My system is in Heating Mode (Verwarmen). In this mode, the heat pump extracts heat, so the Return (T9) MUST be colder than the Supply (T8).
My readings show the opposite: T9 (6.8°C) is WARMER than T8 (4.0°C).
This proves thermodynamically that the pipes or sensors are swapped. The machine is receiving 6.8°C water but measuring it on the T9 sensor. Because it 'thinks' the input is the colder 4.0°C reading (T8), it is incorrectly triggering the A28 Low Source Temp alarm.
Maar ik heb Itho technische helpdesk gebeld met deze vraag, en die stellen dat de meetwaarden wel correct zijn? Heb ik hier te maken met een hallucinerende (edoch zeer overtuigende) AI of gaat Itho de mist in?
Klinkt als een foute aanname van Itho. Hierbij een afbeelding van de WPU van vannacht bij het opwarmen van WW.nel!s schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:18:
Kan iemand mij helpen met een vreemde vraag: als de WPU 5G verwarmt, moet dan T9>T8, of T8>T9? Ik heb al sinds installatie in 2021 een terugkerende A28 (, te lage bron temperatuur) melding zo rond december/januari. In de huidige koude slaat hij elke 3-4 dagen af. Niemand kan een probleem vinden..
Maarrrrr volgens Google Gemini is het waarschijnlijk een kwestie van omgekeerde sensors, gebaseerd op screenshot van de WPU interface
[Afbeelding]
Samenvattend stelt Gemini:
I have verified the manual (Itho Service Manual, page 43).
T8 is defined as 'Bronaanvoer' (Source Supply).
T9 is defined as 'Bronretour' (Source Return).
My system is in Heating Mode (Verwarmen). In this mode, the heat pump extracts heat, so the Return (T9) MUST be colder than the Supply (T8).
My readings show the opposite: T9 (6.8°C) is WARMER than T8 (4.0°C).
This proves thermodynamically that the pipes or sensors are swapped. The machine is receiving 6.8°C water but measuring it on the T9 sensor. Because it 'thinks' the input is the colder 4.0°C reading (T8), it is incorrectly triggering the A28 Low Source Temp alarm.
Maar ik heb Itho technische helpdesk gebeld met deze vraag, en die stellen dat de meetwaarden wel correct zijn? Heb ik hier te maken met een hallucinerende (edoch zeer overtuigende) AI of gaat Itho de mist in?
/f/image/GIl6QF6UmfVhgRgkGCsufKsH.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet is "From source" altijd hoger dan "To source" zoals Gemini ook aangeeft. Je onttrekt immers warmte, dus gaat er kouder water terug de grond in.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
In mijn geval is dat (op dit moment) ook het geval.djrednas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Klinkt als een foute aanname van Itho. Hierbij een afbeelding van de WPU van vannacht bij het opwarmen van WW.
[Afbeelding]
Zoals je ziet is "From source" altijd hoger dan "To source" zoals Gemini ook aangeeft. Je onttrekt immers warmte, dus gaat er kouder water terug de grond in.
1
2
| Temp to source (°C) 16.88 Temp from source (°C) 21.56 |
EU DNS: 86.54.11.100
/f/image/Epwdf23revxDBKpwcCkHSThf.png?f=fotoalbum_large)
Itho heeft er voor gekozen om de benaming van de sensoren op basis van de bron te maken.
Het is dus "Bron aanvoer" is NAAR de bron toe en "Bron afvoer" is NAAR de WPU toe.
Dat zou inhouden dat Itho dus correct aangeeft dat T9 altijd warmer moet zijn dan T8.
Log je de sensoren in HA? En zo ja, zie je in de geschiedenis wel eens dat de temperaturen anders zijn tijdens een verwarming run?
[ Voor 16% gewijzigd door djrednas op 08-01-2026 11:58 ]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Weet iemand waarom de A28 foutmelding van te koude bron gelinkt is aan de T8 retour temperatuur ipv de aanvoer temperatuur?
Edit: @djrednas ik ben zelf nog niet begonnen met loggen, ik wacht op de kit verzending van nrgwatch 😃
[ Voor 21% gewijzigd door nel!s op 08-01-2026 12:05 ]
Ik denk omdat je niet wilt dat je bron/warmtewisselaar bevriest. Als je Glycol aan je bron toevoegd kan je parameter 5 lager instellen, hebben ze bij mijn buren gedaan die hetzelfde probleem had. Waar staat parameter 5 op (Frost temp (°C))? Bij mij staat hij op 2 graden.nel!s schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
Dank, dus Itho heeft gelijk, en dan lijk ik toch een ander probleem te hebben..
Weet iemand waarom de A28 foutmelding van te koude bron gelinkt is aan de T8 retour temperatuur ipv de aanvoer temperatuur?
Parameter 54 (Minimum evaporation temperature (°C)) heeft er ook mee te maken, bij mij -6.
[ Voor 7% gewijzigd door Onl1ne1373 op 08-01-2026 12:11 ]
Ze hadden een storing, verder weten ze het niet. Mijn van de bron gaat nu naar de 7,26 en de naar de bron naar 3.93 graden als laagsten deze maand. Vorig jaar waren de laagste temperaturen 6.76 en 3.61.nel!s schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:15:
@Onl1ne1373 ja dat zou een oplossing kunnen zijn, hadden je buren ook een bron van 6-7 graden in de winter? Ik heb de WPU monitor nog niet binnen dus blijf je het antwoord even schuldig over de frost temp, ik kom erop terug!
Te kleine bron, zo te lezen. Het enige wat je eigenlijk kunt doen is in de zomer meer koelen. Afhankelijk van de grondsoort kan dat enigszins helpen. Glycol zie ik zelf niet als optie: op het moment dat het grondwater rond de bron bevriest, neemt ook het warmtegeleidingsvermogen af. Het is dus eigenlijk slechts een tijdelijke oplossing, met daarnaast nog veel nadelen, zoals hogere viscositeit, lagere thermische geleidbaarheid van het glycol en de noodzaak om minimaal x procent glycol toe te voegen om potentiële corrosieproblemen te voorkomen.Onl1ne1373 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Ze hadden een storing, verder weten ze het niet. Mijn van de bron gaat nu naar de 7,26 en de naar de bron naar 3.93 graden als laagsten deze maand. Vorig jaar waren de laagste temperaturen 6.76 en 3.61.
Zet je WPU status er even bij, dan zie je wellicht waarom.c-nan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:00:
Nu ik even naar de grafieken bij mij kijk, om de dag oid heb ik een gekke piek, herkennen jullie dat?
[Afbeelding]
Is bij mij ook, dagelijks na de boiler run.
Hier ook, valt inderdaad samen met einde boiler run en ooket het stoppen van de flow:c-nan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:00:
Nu ik even naar de grafieken bij mij kijk, om de dag oid heb ik een gekke piek, herkennen jullie dat?
[Afbeelding]
Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...
Vlgs. de Spider handleiding geeft tie bij 10% een melding op het scherm.RudolfR schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Beetje flauw misschien, maar is dit niet de melding dat de batterij laag is en dat het tijd wordt om hem te vervangen? Of is-ie er ook meteen mee gestopt a.g.v. lage batterijspanning?
Ben ook wel eens voor een langere periode afwezig en dan is het wel handig
dat status van de batterij inzichtelijk is, om deze zo preventief te kunnen wisselen.
Itho WPU_5G. 3.5
Dat is normaal. De hoge persgastemperatuur beïnvloedt de andere temperatuursensoren. Het is allemaal niet goed geïsoleerd of afgeschermd. Bij eerdere generaties is het nog erger.Emilio_TT schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Hier ook, valt inderdaad samen met einde boiler run en ooket het stoppen van de flow:
[Afbeelding]
Ik er op dat moment niet opgelet……vliegnerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Dit kun je niet zien in de ithowifi module.
Maar wat er gebeurt als de batterij leeg gaat heb ik nog niet gezien. Ik gok dat je in HA pas iets ziet als er ook op het display van de spider "battery low" staat.
Itho WPU_5G. 3.5
Ik haal 6MW energie per jaar uit de bron en stop er weer 4MW met koelen in per jaar. Hoe is die verhouding bij jullie? Ik hoop dat dat voldoende is. Meer koelen is geen optie eigenlijk.wouter.N schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Te kleine bron, zo te lezen. Het enige wat je eigenlijk kunt doen is in de zomer meer koelen. Afhankelijk van de grondsoort kan dat enigszins helpen. Glycol zie ik zelf niet als optie: op het moment dat het grondwater rond de bron bevriest, neemt ook het warmtegeleidingsvermogen af. Het is dus eigenlijk slechts een tijdelijke oplossing, met daarnaast nog veel nadelen, zoals hogere viscositeit, lagere thermische geleidbaarheid van het glycol en de noodzaak om minimaal x procent glycol toe te voegen om potentiële corrosieproblemen te voorkomen.
Een wijk verder bij ons zijn alle warmtepomp bronnen deels gevuld met Glycol.
Hoe kan ik dat even snel voor je berekenen ?Onl1ne1373 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Ik haal 6MW energie per jaar uit de bron en stop er weer 4MW met koelen in per jaar. Hoe is die verhouding bij jullie? Ik hoop dat dat voldoende is. Meer koelen is geen optie eigenlijk.
Zou je ipv een tweede lus boren op een andere manier piek verwarming op kunnen vangen bv met een lucht/water unit erbij? Weet iemand dat?
Ik heb de tellers "Energy out of source (MWh)" en "Energy returned to source (MWh)" van de wifi module in Home Assistant hangen, dus daar kan ik de waarden terugzoeken. En ik zet ze elke maand even in een spreadsheet als backupGeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Hoe kan ik dat even snel voor je berekenen ?
[ Voor 28% gewijzigd door Onl1ne1373 op 08-01-2026 16:00 ]
Die heeft mijn oude WPU 5G helaas niet, die zijn allemaal altijd 0Onl1ne1373 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Ik heb de tellers "Energy out of source (MWh)" en "Energy returned to source (MWh)" van de wifi module in Home Assistant hangen, dus daar kan ik de waarden terugzoeken. En ik zet ze elke maand even in een spreadsheet als backup.
[Afbeelding]
De WPU 5G kan/mag niet gevuld worden met glycol. Met water is het rendement iets hoger. Zelf ben ik wel bang voor een bevroren bron als de WPU in storing gaat in een week zoals komende week... Hopelijk overleefd je bron dat...Onl1ne1373 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Ik haal 6MW energie per jaar uit de bron en stop er weer 4MW met koelen in per jaar. Hoe is die verhouding bij jullie? Ik hoop dat dat voldoende is. Meer koelen is geen optie eigenlijk.
Bij mij is het in evenwicht. 4MW erin en eruit. Die berekening van de WPU neem ik met een korreltje zout, maar het zal wel ongeveer in evenwicht zijn. Desondanks zakt de brontemp flink in de winter en loopt langzaam op in de zomer.
T8 retour is lager, dus de kritische temperatuur met kans op bevriezen. Er zit geen glycol in het systeem, er mag alleen water in. (Ik denk dat dit komt omdat het rendement hoger dan hoger is Itho meer pompen verkoopt aan nieuwbouw, want rendement is voor nieuwbouw super belangrijk om de BENG rond te krijgen)nel!s schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
Dank, dus Itho heeft gelijk, en dan lijk ik toch een ander probleem te hebben..
Edit: @djrednas ik ben zelf nog niet begonnen met loggen, ik wacht op de kit verzending van nrgwatch 😃
Volgens mij is de grens 4 graden. Dat is dus ook de reden dat de boel afslaat. Ik weet niet meer precies waar die grens staat en of dat die instelbaar is. Misschien kan Gemini hem vinden. (Hopelijk snapt Gemini het model daar meer van) EDIT: sorry, is al beantwoord hierboven. (En de grens is 2,0 graden).
Jouw probleem is dus dat de bron onder gedimensioneerd is. Helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 08-01-2026 16:41 ]
/f/image/x5udGHxptxJInKy7bRr6UaSv.png?f=fotoalbum_large)