Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-10 12:47
Heb dit jaar wat instellingen aangepast en de balans is drastisch verbeterd. Maar ik heb nog steeds
een verhouding van 2 staat tot 3 met dus een koude overschot.

Het punt is dat ik te veel warmtevraag heb, of te weinig koude invang.
De warmte vraag kan ik weinig aan doen buiten de tussen deur dicht s'avonds.
Het tapwater is het probleem niet dit is maar een relatief klein aandeel en minder douche wordt hem ook niet.

Hebben jullie een idee om meer koude in te vangen? wellicht iet som te voorkomen dat hij elke keer in beveiliging gaat om de aanvoer temperatuur?

CV pomp slomer laten draaien tijdens koel bedrijf heeft als nadeel dat hij dat dan ook doet bij verwarming bedrijf neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18
-daan- schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:57:
Heb dit jaar wat instellingen aangepast en de balans is drastisch verbeterd. Maar ik heb nog steeds
een verhouding van 2 staat tot 3 met dus een koude overschot.

Het punt is dat ik te veel warmtevraag heb, of te weinig koude invang.
De warmte vraag kan ik weinig aan doen buiten de tussen deur dicht s'avonds.
Het tapwater is het probleem niet dit is maar een relatief klein aandeel en minder douche wordt hem ook niet.

Hebben jullie een idee om meer koude in te vangen? wellicht iet som te voorkomen dat hij elke keer in beveiliging gaat om de aanvoer temperatuur?

CV pomp slomer laten draaien tijdens koel bedrijf heeft als nadeel dat hij dat dan ook doet bij verwarming bedrijf neem ik aan?
Je kan natuurlijk de C.V. pomp alleen in de koel maanden op bijvoorbeeld 70% zetten, dat doe ik ook.
Van Mei tot en met September heb ik hem op 70%. De andere periode gewoon op 100%.

En een exacte balans is toch onmogelijk, ben je bang dat je je bron uitput? Dat zal wel loslopen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-10 12:47
Het gaat inderdaad deels om uitputting van de bron, gezien de grondwaterstromen hier in het gebied zal het inderdaad wel loslopen. Echter betekend een koudere grond wel een lager rendement in de winter. Dus graag zou ik het een beetje rechter willen hebben. Ik kom van 1 staat tot 3 en zit nu op 2 staat tot 3 dus idealiter wil ik richting de 2,5 tot 3 komen dit moet te doen zijn lijkt mij. En inderdaad die CV pomp in de zomer naar 70% is ene optie. Maar gaat hij dan ook niet minder energie harvesten als hij continu draait? wat zijn jouw ervaringen er mee? En qua energie verbruik scheelt het iets van 10W denk ik is een pompje van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:56
-daan- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:42:
Het gaat inderdaad deels om uitputting van de bron, gezien de grondwaterstromen hier in het gebied zal het inderdaad wel loslopen. Echter betekend een koudere grond wel een lager rendement in de winter. Dus graag zou ik het een beetje rechter willen hebben. Ik kom van 1 staat tot 3 en zit nu op 2 staat tot 3 dus idealiter wil ik richting de 2,5 tot 3 komen dit moet te doen zijn lijkt mij. En inderdaad die CV pomp in de zomer naar 70% is ene optie. Maar gaat hij dan ook niet minder energie harvesten als hij continu draait? wat zijn jouw ervaringen er mee? En qua energie verbruik scheelt het iets van 10W denk ik is een pompje van niets.
Ik zet mijn CV pomp ook lager in de zomer.

Voor mij betekent dit dat er meer (langer) gekoeld wordt. Maar omdat het energiegebruik relatief lager is, is het totale energiegebruik lager dan met de CV pomp op hoog.

Ik koel dus evenveel. Er gaat evenveel de grond in, maar tegen minder elektrische energie.

Bij mij is het verschil 25W ipv >50W (de bronpomp draait ook lager). Uiteindelijk scheelt dat tussen de 50 en 100 kWh op jaarbasis. Niet echt veel dus.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX7DTgFrwgl_K6GtRbsW6VjM1Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOy6Z8jS8rK1gU4q6Wwn3X5A.png?f=fotoalbum_large
Ook ik zie vanaf eind september opeens buitentemperaturen op de itho sensor. Nu er af en toe weer verwarmd wordt zie ik wel vreemd gedrag.

Zodra woonkamer onder setpoint komt (blauw < geel) vliegt de vraag naar 125% (niet in grafiek te zien). Als dit vertaald wordt naar kW springt de WP aan. Het verwarmingsblok was exact 46 minuten (onderste grafiek).
Ik heb, voor zover ik weet, nooit gezien dat de woonkamer zoveel vraag creëerde.
Weet iemand hoe de kW/vraag berekening tot stand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22
Ons warm water (boiler) wordt dagelijks om 23:00 uur opgewarmd (ECO modus). Heeft het nadelen om dit te wijzigen naar bijvoorbeeld 13:00 uur?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
c-nan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:35:
Ons warm water (boiler) wordt dagelijks om 23:00 uur opgewarmd (ECO modus). Heeft het nadelen om dit te wijzigen naar bijvoorbeeld 13:00 uur?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 21:17

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Ik zie de afgelopen tijd dat onze CV pomp in een cadans terechtkomt waarbij de pomp steeds 1 minuut vol draait en dan weer 30 minuten uitgaat.
Ik vermoed dat dit begonnen is nu de kamertemperatuur steeds meer in de buurt begint te komen van de ingestelde temperatuur (20 graden). De WP staat nogsteeds in koelstand (is ook nog steeds gewenst).

De bredere piek tussen 07:00u en 08:00u is het dagelijkse opstoken.

Herkent iemand dit pulsende gedrag? Weet iemand wat hier gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFJkLyLxfhx8_URP-JGZYPBZpAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/loELMnTG6yrj1ZC3KceAjn9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Emilio_TT op 08-10-2025 09:45 ]

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:56
Emilio_TT schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:44:
Ik zie de afgelopen tijd dat onze CV pomp in een cadans terechtkomt waarbij de pomp steeds 1 minuut vol draait en dan weer 30 minuten uitgaat.
Ik vermoed dat dit begonnen is nu de kamertemperatuur steeds meer in de buurt begint te komen van de ingestelde temperatuur (20 graden). De WP staat nogsteeds in koelstand (is ook nog steeds gewenst).

De bredere piek tussen 07:00u en 08:00u is het dagelijkse opstoken.

Herkent iemand dit pulsende gedrag? Weet iemand wat hier gebeurt?

[Afbeelding]
Ja, dit is het normale koelgedrag.

De bron en CV pomp gaan aan en de WPU probeert de temperaturen rondom de koelwarmtewisselaar stabiel te krijgen, door de bronpomp harder/zachter te moduleren.
Als het niet lukt, meestal omdat de vloerverwarming te koud is (geen koelvraag) stopt het koelen. Pompen uit.

Na een halfuur nieuwe poging en dat de hele tijd door.

Er is niet mis mee. Kan geen kwaad. Toen ik nog koelen kon blokkeren met buitentemperatuur, toen gebruikte ik dat om dit te voorkomen, maar deze micro-optimalisatie is voor mij nu niet meer mogelijk. Maakt ook weinig uit.

Ik heb zelf de WPU nu al een paar weken in standby. Ik zet hem pas weer aan als er warmtevraag is. Voorlopig koelt mijn (bijna passieve) huis heel langzaam af. Dit doe ik om verwarmen en koelen op één dag te voorkomen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 21:17

Emilio_TT

Never fear...I is here!

vliegnerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Ja, dit is het normale koelgedrag.

De bron en CV pomp gaan aan en de WPU probeert de temperaturen rondom de koelwarmtewisselaar stabiel te krijgen, door de bronpomp harder/zachter te moduleren.
Als het niet lukt, meestal omdat de vloerverwarming te koud is (geen koelvraag) stopt het koelen. Pompen uit.

Na een halfuur nieuwe poging en dat de hele tijd door.

Er is niet mis mee. Kan geen kwaad. Toen ik nog koelen kon blokkeren met buitentemperatuur, toen gebruikte ik dat om dit te voorkomen, maar deze micro-optimalisatie is voor mij nu niet meer mogelijk. Maakt ook weinig uit.

Ik heb zelf de WPU nu al een paar weken in standby. Ik zet hem pas weer aan als er warmtevraag is. Voorlopig koelt mijn (bijna passieve) huis heel langzaam af. Dit doe ik om verwarmen en koelen op één dag te voorkomen.
Thanks! Ik ga inderdaad eens de standby-stand proberen. Dank voor het onder de aandacht brengen daarvan 🫶

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:06:
Nieuwe ontwikkeling (voor mij) op Itho/Klimaatgarant gebied.

Ik woon sinds begin 2022 in een nieuwbouwwoning met WPU 5G en (verplicht) servicecontract van Klimaatgarant. Sinds oplevering is er geen monitoring, dat kan ik zien omdat er geen buitentemperatuur door klimaatgarant naar mijn WPU werd gestuurd. Bij mijn buren was die er overigens wel. (Kan ik gewoon met mijn ramses RF stick ontvangen).

Dat was overigens heel fijn: Ik stuur zelf de buitentemperatuur met de module van arjen hiemstra en daarmee kies ik er zelf voor wanneer er gekoeld wordt en wanneer niet.
Daarmee heb ik het energiegebruik tijdens koelen in de zomer gehalveerd, terwijl ik nog steeds 3000 kWh per jaar koel (de grond in stop) en 2000 kWh eruit haal tijdens SWW/verwarmen. Ruime positieve balans.

Helaas sinds deze week ineens een buitentemperatuur in mijn WPU 5G. Ik heb de i2c bus nog niet afgeluisterd, maar ik zie de (knmi) buitentemperatuur. Lijkt elk uur te worden geupdate met resolutie van hele graden.

Probleem:
- Ik kan koelen niet makkelijk meer blokkeren. Dat wilde ik nu net gaan doen.
- Als ik nu zelf buitentemperatuur stuur met de module (CE30 bericht). Dan gaat de buitentemp naar 0 graden. Altijd naar 0, niet de door mij ingestelde waarde.

Is dat laatste herkenbaar? Nog geen idee waarom ik altijd op 0 graden uitkomt.

(Nu kan ik 0 graden wel gebruiken om koelen te blokkeren, maar andersom om koelen te forceren gaat niet lukken).
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik stuurde dit ook altijd aan met de module, maar nu gaat hij naar 0. Als ik de WPU opnieuw start, accepteert hij de waarde van de module weer even, maar zodra er opnieuw iets door Klimaatgarant wordt ingesteld, worden mijn waardes niet meer geaccepteerd en wordt de temperatuur op 0 gezet. Bij mij zit er ook zo’n 4G-ontvanger van hun.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste