vliegnerd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:40:
N.a.v. de recent "ontvang je wel of niet de (juiste) buitentemperatuur" van KG ivm koelen:
Maandag 17 augustus 2026 is de buitentemp ineens -2,0 graden Celcius geworden, met andere waarde een paar uurtje later.
Omdat het niet een waarde is die "blijft hangen" (op dezelfde "laatste" waarde), maar ineens -2 graden, lijkt het wel een
echte waarde van Klimaatgarant. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen sensor, maar ontvang de waarden van KG.
[Afbeelding]
Het maakt niet veel uit, echt mijn nieuwsgierigheid, maar hebben jullie dit ook?
Heeft er een stagiair de buitentemperatuur zitten instellen bij KG? Hebben ze bewust het koelen in heel het land gestopt?
Ik heb geen Klimaatgarant, maar via Itho heb ik hetzelfde. Het viel mij in het voorjaar ook al op dat Itho af en toe een verkeerde buitentemperatuur doorstuurde, mogelijk om te voorkomen dat de WPU al vroeg in het seizoen naar koelen overschakelt.
Even over die A1-16 discussie over manual control. Ik had het hier al eens eerder benoemd, maar deze error is gewoon uit te zetten. Of eigenlijk beter gezegd, niet zichtbaar te maken (bij report). Het zou interessant zijn om te kijken of we dit commando kunnen achterhalen. Ik zal binnenkort Claude wel eens aan de gang zetten met de service tool en database.
Update uurtje later; kon het toch niet laten om even te kijken, ben ook al heel wat verder. Dit gebruikt hetzelfde bericht
0x4030, als manual control maar dan bank 0 in plaats van bank 1.
Details
Schrijven — bank 0 (foutinstellingen, WPU)
MsgType 6 (change2source), bron
0x80, doel
0x82, 11 databytes:
| Byte | Waarde | UI-veld in de servicetool |
|---|
| 0x00 | bank 0 (foutinstellingen) |
| 1-2 | Offset (big-endian) | index van de fout, bijv. 16 |
| 3 | Priority | Prioriteit |
| 4-5 | MaxFoutTijd (BE) | Fout-tijd |
| 6-7 | RetryTijd (BE) | Retry-tijd |
| 8 | MaxRetries | Retry-aantal |
| 9 | Type | Report (combobox-index) |
| 10 | Flags (bit 0..7) | Blokkeer-checkboxes |
Lezen (de tool doet dit 150 ms na een schrijfactie)
MsgType 4 (query2source), 4 databytes:
| Byte | Waarde | Betekenis |
|---|
| banknummer | 0 = foutinstellingen |
| 1-2 | index (big-endian) | eerste fout die je opvraagt |
| 3 | aantal | records per bericht (max 3) |
Het antwoord echoot bank en index in byte 0..2, daarna volgen de records van 8 bytes elk: priority, fouttijd hi/lo, retrytijd hi/lo, retries, type, flags — dezelfde volgorde als byte 3..10
hierboven.
Byte 9: report type
Dit komt uit de database, tabel
ReportTypeName:
| Type | Melding (NL) | English | Betekenis |
|---|
| Geen melding | No report | Geen storingsmelding op de thermostaat |
| 1 | Storing zonder foutrelais | Error without error relay | Wel een melding op de thermostaat |
| 2 | Storing met foutrelais | Error with error relay | Melding op de thermostaat én het foutrelais schakelt |
| 3 | Onbeperkte retry | Unlimited retry | Geen melding; de WPU blijft proberen tot de fout weg is |
| 4 | Onbeperkte retry + thermostaat melding | Unlimited retry + thermostat report | Melding op de thermostaat én blijven proberen |
De fout-offset
Dit komt ook uit de database, maar is wel WPU-afhankelijk: de fout-offset is letterlijk de kolom
index in de tabel
FoutSettings_V<n> in
$_parameters_HeatPump.par. Let op dat de nummering per versietabel zegt weinig zonder de bijbehorende
V<n>.
Update 2; zo zou het bericht er uit zien om A1-16 in te stellen zoals getoond op mijn printscreen;
De 11 databytes:00 00 10 29 00 0A 00 00 01 01 00
│ └─┬─┘ │ └─┬─┘ └─┬─┘ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ └─ flags = 0 (niets geblokkeerd)
│ │ │ │ │ │ └────── type = 1 (storing zonder foutrelais)
│ │ │ │ │ └─────────── retry-aantal = 1
│ │ │ │ └───────────────── retry-tijd = 0
│ │ │ └───────────────────────── fout-tijd = 10
│ │ └──────────────────────────────── prioriteit = 41 (0x29)
│ └────────────────────────────────────── offset = 16 (0x0010) handbediening
└──────────────────────────────────────────── bank 0
Het complete I²C-bericht:82 80 C0 30 06 0B 00 00 10 29 00 0A 00 00 01 01 00 B8
│ │ └─┬─┘ │ │ └──────── 11 databytes ────────┘ └─ checksum
│ │ │ │ └─ Data_length = 11
│ │ │ └──── MsgType = 6 (change2source)
│ │ └──────── MsgClass 0x4030, met bit 0x8000 gezet → C0 30
│ └───────────── Source = 0x80 (de tool)
└──────────────── Destination = 0x82 (de WPU)
Checksum: som van byte 0 t/m 16 =
0x48, two's complement →
0xB8.
[
Voor 59% gewijzigd door
wouter.N op 19-08-2026 23:01
]