Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]
@wouter.N of iemand anders met verstand van koppelen van autoremp met een MFT:
Ik weet inmiddels hoe ik de MFT zou moeten koppelen:Deze procedure moet je doen als de autotemp in de IBS modus staat en nadat je de IBS hebt gestart moet je de batterijen uit je termostaat halen, Dan binnen 2 min de bind procedure doen.
- sleuteltje vasthouden, menu 3 selecteren, A01 selecteren, dan verschijnt vervolgens bnd (bind).
Helaas lukt dit niet. Nadat de MFT probeert te koppelen verschijnt er een streepje. Het type is een 536-5020 en zou ook autotemp geschikt moeten zijn volgens de specs.
Wat doe ik verkeerd? En belangrijker is er iemand die weet hoe het op te lossen? Er is ook als eens iemand van paans geweest en die kwam er zelfs met telefonische hulp van ITHO niet uit... Die zouden het opvolgen met ITHO en heb vervolgens niets meer gehoord dus enige hulp uit de community zou behulpzaam zijn. De koeling is door gebrek aan de hoofdthermostaat niet optimaal..
Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?
Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.
Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).wouter.N schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:05:
[...]
Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.
Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?
Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.
En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.
Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?
[img=800,130]blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595[/img]
CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.
Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)
[ Voor 3% gewijzigd door vassago op 24-06-2026 20:29 ]
Dank je voor het checken, wordt gewaardeerdvassago schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:29:
@Tdem daar klopt echt iets niet, Temp to source kan nooit lager zijn dan Temp from source zou ik zeggen. Zie ook de voorbeelden hierboven. (Bij mij to source 18.03, from source 13.27).
CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.
Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)
Nee. Er is maar 1 bronpompTdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Dank je voor het checken, wordt gewaardeerd. Ik heb bijna het idee dat de well pump in dit geval alleen over het warme water gaat en dat er voor het koelen een andere pomp actief is. Zou dat kunnen?
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.
Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?
Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.GeleFles schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:39:
Hoe werkt de koeling bij jullie? Hier is het in huis 25-26 graden met deze warme dagen, terwijl we overdag alles potdicht houden en op de eerste verdieping zelfs screens hebben laten plaatsen om de zon nog meer buiten te houden.
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.
Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?
Dit is het maximale versxhil tussen ruimtetemperatuur en vloeraanvoer. Maak die groter met kans op condens.
vloeraanvoertemperatuur moet 18 graden worden en return 20 ongeveer, dan koel je.
Nu doet het niks want geen temperatuurverschil over vloer aanvoer en retour
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Als ik het nummer even snel google zak ik een foto van een RT, daarom de vraag. Maar een MFT moet zeker worden gekoppeld, anders werkt het koelen ook niet. Je nieuwe MFT is het zelfde type als de oude?esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
[...]
Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).
En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.
Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595"]Afbeelding[/url]]
Dat zinnetje komt uit de autotemp handleiding en gaat over het koppelen van een RT, niet over een MFT.
@GeleFles wat ook nog weleens wil helpen naast die Offset temp is de hele boel even 10min van de stroom af en op die manier “resetten” om het koelproces weer juist op te starten.
Hier zeer tevreden over de koel resultaten. Het is hier boven niet warmer dan 22.2 op dit moment in alle kinder slaapkamers en op zolder nu 23.4 en die is nu dalende.
[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 24-06-2026 22:16 ]
@GeeMoney: Nee klopt,dat weet ik ook. Er is niets veranderd aan het type Hoofdtermonstaat. Dat was een MFT en is vervangen door een MFT. Hij koppelt alleen niet.GeeMoney schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:14:
@esp8266 als je hiervoor ook de ronde oude thermostaten had kun je niet zomaar een nieuwe vierkante thermostaat koppelen helaas.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.
Ik heb ook geprobeerd om de oude thermostaat at te melden om hem daarna weeropnieuw te koppelen, maar dat lukte ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door esp8266 op 25-06-2026 12:16 ]
Weet je toevallig hoe dit per ruimte werkt? Cooling loopt nu meet met de woonkamer, dus boven de 22 graden wordt aanvoer iets verhoogd. Echter de ruimtes boven zijn ruim een graad warmer. Hier gaat ook gewoon 18 graden doorheen?vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.
Dit is het maximale versxhil tussen ruimtetemperatuur en vloeraanvoer. Maak die groter met kans op condens.
vloeraanvoertemperatuur moet 18 graden worden en return 20 ongeveer, dan koel je.
[ Voor 99% gewijzigd door e_hagenaar op 25-06-2026 13:37 ]
Ik heb het werkend:e_hagenaar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:05:
Is er een manier om parameters (ben nu vooral geintesseerd in 202) via de api of de mqtt aan te passen?
(Ik reken nu voor alle kamers het dauwpunt uit en tel bij het hoogste dauwpunt 0.5 op en trek dat van de actuele spider temperatuur af om de ofset te berekenen en wil deze graag scrijven naar de WPU om zo "maximaal" te kunnen koelen)
onder System settings / Settings API / Enable update settings API op On en dan Activate settings indexes op [202].
daarna via de api kan dan de parameter gewijzigd worden:
curl -X PUT "http://192.168.1.1/api/v2/settings" \
-H "Content-Type: application/json" \
-d '{"index":202,"value":3}'
In onze nieuwbouwwoning is het in de woonkamer 21,5 graden en op zolder 24,0 graden. Het verschil tussen de aanvoer en return pendelt tussen de 0,8 - 1,2 graden.vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.
Is er mogelijk nog iets te tweaken zodat de warmtepomp beter gaat koelen? En het huis op 20 graden houdt.
[ Voor 17% gewijzigd door patbro op 25-06-2026 17:01 . Reden: Screenshot gefixed ]
Nee natuurkundig onmogelijk bij aanvoertemperatuur 18 graden. De vloer kan nooit onder de 19 a 20 graden worden. Dan krijg je de ruimte niet naar 20.patbro schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:56:
[...]
In onze nieuwbouwwoning is het in de woonkamer 21,5 graden en op zolder 24,0 graden. Het verschil tussen de aanvoer en return pendelt tussen de 0,8 - 1,2 graden.
Is er mogelijk nog iets te tweaken zodat de warmtepomp beter gaat koelen? En het huis op 20 graden houdt.
Op b.g.g. heb je vloer en soort van plafond koeling doordat vloer boven gekoeld wordt.
Dit is gewoon precies zoals de koeling bedoeld is. Koeler krijgt je het echt niet bij deze temperaturen.
Als het buiten koel is kan het wel 1 of 2 graden koeler denk ik?
[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 25-06-2026 17:05 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik ga zsm data uitlezen om te kijken hoe goed het systeem nu werkelijk koelt. Daarnaast ook aan de slag met zonwering.
PSN: xMaurice93
WTW warmt de boel veel minder op dan gewone ventilatie! Is de woning op temperatuur dan gaat de bypass klep open om extra opwarming te voorkomen. Is de buitentemperatuur veel hoger dan de binnen temperatuur dan gaat de bypass klep dicht en zal de inblaaslucht van buiten iets gekoeld worden met de binnenlucht. Mijn inblaas temperatuur is nu 23,8 graden bij een buitentemperatuur van 31 graden. Dat scheelt 7 graden!Danfoss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:17:
Hier is het op de begane grond nu 24,5 maar nog wel aangenaam. Ik vermoed eigenlijk dat door de WTW de boel ook aan het opwarmen is.
Jazeker, dan blijft het netjes 20 graden.vliegnerd schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:04:
[...]
Nee natuurkundig onmogelijk bij aanvoertemperatuur 18 graden. De vloer kan nooit onder de 19 a 20 graden worden. Dan krijg je de ruimte niet naar 20.
Op b.g.g. heb je vloer en soort van plafond koeling doordat vloer boven gekoeld wordt.
Dit is gewoon precies zoals de koeling bedoeld is. Koeler krijgt je het echt niet bij deze temperaturen.
Als het buiten koel is kan het wel 1 of 2 graden koeler denk ik?
Ik wil voornamelijk de zolder, aangezien daar de leidingen verder uit elkaar liggen, verder proberen terug te koelen zodat je daar ook aangenaam kunt slapen. Maar dat zal lastig gaan zoals ik je begrijp. Tenzij ik er nog een koelende verdieping bovenop bouw... Een airco ga ik niet aan beginnen.
Da's zeker nog een goede tip en het proberen waard!Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:19:
Koelen naar 20 graden is wel wat extreem. Bij mij nu 22.4 beneden, boven 24, zolder 25. Wel veel screens, dat moet ook wel gezien de hoeveelheid ramen rondom. Ben erg tevreden! Tip voor mensen die het op zolder niet goed gekoeld krijgen, zet een ventilator over de vloer, koelt een stuk beter.
Dan is het op de slaapkamer toch bijna niet meer uit te houden als het beneden al 24 graden is?Danfoss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:17:
Hier is het op de begane grond nu 24,5 maar nog wel aangenaam. Ik vermoed eigenlijk dat door de WTW de boel ook aan het opwarmen is.
Wij hebben een HRU400 en die staat overdag met zo'n temperaturen als niemand thuis is op 0 m3/h. 's Nachts gaat 'ie volle bak aan en zet ik handmatig de bypass open. Dat scheelt wel een heleboel. Overdag warmt 'ie de woning alleen maar op helaas.
Op dit moment 24 beneden, 26 slaapkamers en 28 zolder. De vloeren voelen wel lekker koel aan.Dan is het op de slaapkamer toch bijna niet meer uit te houden als het beneden al 24 graden is?
Wij hebben een HRU400 en die staat overdag met zo'n temperaturen als niemand thuis is op 0 m3/h. 's Nachts gaat 'ie volle bak aan en zet ik handmatig de bypass open. Dat scheelt wel een heleboel. Overdag warmt 'ie de woning alleen maar op helaas.
Door de warme nacht heeft de wtw bypass geen nut en zal uiteindelijk alles maar warmer worden.
We hebben een nachtje 20graden nodig..
Ik ben wel aan het overwegen om op zolder (nu nog 1 open ruimte) een airco te laten plaatsen om die verdieping koeler te houden aangezien dat ook mijn thuiswerkplek is.
[ Voor 19% gewijzigd door Danfoss op 25-06-2026 20:52 ]
Het is drama inderdaad. We gingen vorige week de vloer dweilen en dat wilde nooit meer opdrogenVendetta_X schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:53:
Over WTW gesproken. Krijgen jullie de luchtvochtigheid een beetje op orde? 94% en 76% op slaapkamers. Zelfs met eten continu op max krijg ik het niet omlaag
Is je woonkamer nu onder de 22 graden dan? Dauwpunt zou hier nu op 17,59 liggen maar met cv in van 18,0 en out van 20 treed er nog geen condensatie op.RF1000 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:49:
Het is buiten vrij vochtig. Dus binnen is het vrij lastig omlaag te krijgen. Merk hier ook dat de pvc vloer maar net boven condensatie zit. Heb de woonkamer net maar een graadje hoger gezet naar 22.
| local_timestamp | timestamp | outside_temp_c | temp_to_source_c | temp_from_source_c | cv_supply_temp_c | cv_return_temp_c | calculated_evaporation_temp_cv_c | calculated_condensation_temp_cv_c |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2026-06-26 02:00:13 | 2026-06-26 00:00:13 | 25.2 | 17.65 | 13.59 | 18.62 | 19.68 | 18.69 | 22.17 |
| 2026-06-26 08:13:16 | 2026-06-26 06:13:16 | 24.81 | 17.85 | 13.76 | 18.8 | 19.5 | 18.41 | 22.61 |
De cv-supplytemperatuur is standaard nooit meer dan 4 graden koeler dan de temperatuur die je hoofd-spider meet. Dus is het in je huiskamer 24 graden, dan zal hij niet onder de 20 graden gaan. Er vinden (volgens mij) geen dauwpuntberekeningen plaats, maar met die 4 graden zit je redelijk veilig. Je kúnt dat aanpassen met de Itho-module, ik heb hem zelf op 6 graden gezet (onder Itho Settings - 202 Offset cooling setpoint (K)), maar ik heb een paar ontvochtigers in huis gezet. Anders kom je heel snel dichtbij het dauwpunt.Midan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:47:
Bij ons is de warmtepomp de afgelopen dagen flink aan het koelen. Wat mij opviel, is dat tot en met woensdag de cv-supplytemperatuur 18 graden was. Maar sinds gisteren is deze ineens 19 graden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou het berekende dauwpunt nu anders zijn? Ik heb de Itho-module van Arjan, welke variabelen zouden hier inzicht in kunnen geven?
[knip]
Verder merk ik ook dat de vloer licht vochtig aanvoelt, vooral in de keuken waar de afzuiging de vochtige lucht onder de keukenplinten uitblaast. Is dit te verwachten?
Late reactie en laat iemand me vooral verbeteren als wat ik zeg niet klopt, maar ik heb hier ook naar gekeken (automatiseren vanuit Home Assistant) en mijn conclusie was dat je dit register niet continu wil overschrijven omdat dit op de EEPROM staat opgeslagen. Daar is het niet de bedoeling dat je continu nieuwe values er naartoe gaat schrijven.e_hagenaar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:05:
Is er een manier om parameters (ben nu vooral geintesseerd in 202) via de api of de mqtt aan te passen?
(Ik reken nu voor alle kamers het dauwpunt uit en tel bij het hoogste dauwpunt 0.5 op en trek dat van de actuele spider temperatuur af om de ofset te berekenen en wil deze graag scrijven naar de WPU om zo "maximaal" te kunnen koelen)
[ Voor 47% gewijzigd door posttoast op 26-06-2026 09:45 ]
Een tip voor de zomer bypass, de gewenste binnentemperatuur is in te stellen op de WTW, deze bepaald wanneer de bypass klep open gaat en hoeveel. Het is een soort thermostaat voor de temperatuur van de ingeblazen lucht. In de zomer op 18 zetten, in de winter op 23, scheelt een hoop.hansgrave schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:34:
[...]
WTW warmt de boel veel minder op dan gewone ventilatie! Is de woning op temperatuur dan gaat de bypass klep open om extra opwarming te voorkomen. Is de buitentemperatuur veel hoger dan de binnen temperatuur dan gaat de bypass klep dicht en zal de inblaaslucht van buiten iets gekoeld worden met de binnenlucht. Mijn inblaas temperatuur is nu 23,8 graden bij een buitentemperatuur van 31 graden. Dat scheelt 7 graden!
Thanks. Laatste tijd nogal wat aan het stoeien geweest met deze waardes. Welke bedoel jij precies? De 5 “Desired inlet temperature?”Onl1ne1373 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Een tip voor de zomer bypass, de gewenste binnentemperatuur is in te stellen op de WTW, deze bepaald wanneer de bypass klep open gaat en hoeveel. Het is een soort thermostaat voor de temperatuur van de ingeblazen lucht. In de zomer op 18 zetten, in de winter op 23, scheelt een hoop.
Ik heb een WPU 5g 55I met hier aan een WTW HRU400.
Deze worden bediend door de thermostaat een spider in de woonkamer.
Hiervoor had ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder RF Module (CC1101) besteld.
Dit is denk ik mijn fout geweest waardoor ik de WTW niet kan aansturen?
Wat ik wil:
- Alle gegevens van de WPU uitlezen dan wel aansturen
- WTW HRU400 aansturen.
- overige 4 spiders op de slaapkamer aansturen indien mogelijk maar sowieso uitlezen.
- 3 verdelers aansturen/ maar sowieso uitlezen.
Klopt dan het volgende?
- Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl RF Module (CC1101) erbij kopen.
voor wpu en wtw uitlezen/aansturing.
- De al in bezit zijnde Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder CC1101 op de master van de vloerverdelers aansluiten om zo de status/wijzigingen te doen.
En met deze zou je dan de overige kamer thermostaten uitkunnen lezen?? gezien meedere modules koppelen?
Ik heb de informatie stroom al lopen van de WPU maar zou graag het overige ook willen doen maar twijfel over de hoeveelheid aan te schaffen modules en soort
Inderdaad voor de WTW een CC1101 aankopen. Voor de WPU heb je geen CC1101 nodig.Twinshock schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:21:
Vraagje zie door de bomen het bos niet meer![]()
Ik heb een WPU 5g 55I met hier aan een WTW HRU400.
Deze worden bediend door de thermostaat een spider in de woonkamer.
Hiervoor had ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder RF Module (CC1101) besteld.
Dit is denk ik mijn fout geweest waardoor ik de WTW niet kan aansturen?
Wat ik wil:
- Alle gegevens van de WPU uitlezen dan wel aansturen
- WTW HRU400 aansturen.
- overige 4 spiders op de slaapkamer aansturen indien mogelijk maar sowieso uitlezen.
- 3 verdelers aansturen/ maar sowieso uitlezen.
Klopt dan het volgende?
- Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl RF Module (CC1101) erbij kopen.
voor wpu en wtw uitlezen/aansturing.
- De al in bezit zijnde Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder CC1101 op de master van de vloerverdelers aansluiten om zo de status/wijzigingen te doen.
En met deze zou je dan de overige kamer thermostaten uitkunnen lezen?? gezien meedere modules koppelen?
Ik heb de informatie stroom al lopen van de WPU maar zou graag het overige ook willen doen maar twijfel over de hoeveelheid aan te schaffen modules en soort
En een extra module bestellen voor de Autotemp Master. Deze leest alle autotemps uit in je huis.
– HRU 300 V / HRU 375 V / HRU 400 is enkel via RF te besturen met een HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl. CC1101 RF module. Het uitlezen van de status is waarschijnlijk in de toekomst mogelijk, het aanpassen van instellingen lijkt niet mogelijk.
Bron: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/
[ Voor 13% gewijzigd door Clavis op 26-06-2026 11:37 ]
dat is wel een goede, had ik nog geen rekening mee gehouden.ik heb nu in node red een trigger 1x per 10 min met de volgende functie: als de waarde niet wijzigd wordt hij niet geschreven en ook niet als hij buiten de aangegeven range ligtposttoast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Late reactie en laat iemand me vooral verbeteren als wat ik zeg niet klopt, maar ik heb hier ook naar gekeken (automatiseren vanuit Home Assistant) en mijn conclusie was dat je dit register niet continu wil overschrijven omdat dit op de EEPROM staat opgeslagen. Daar is het niet de bedoeling dat je continu nieuwe values er naartoe gaat schrijven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| if (global.get("WpuDauwpuntOffset") == null) {
global.set("WpuDauwpuntOffset", 4);
}
Number.prototype.roundTo = function (decimal) {
return +(Math.round(this + "e+" + decimal) + "e-" + decimal);
}
const value = Number(global.get("WpuDauwpuntOffset")).roundTo(1);
if (isNaN(value)) {
node.error('Invalid number');
return null;
}
if ((value < 1) || (value > 6)){
return null;
}
if (global.get("WpuDauwpuntOffsetOld") == value) {
return null;
}
msg.method = 'PUT';
msg.url = 'http://192.168.1.1/api/v2/settings';
msg.headers = {
'Content-Type':'application/json'
};
msg.payload = {
index:202,
value:value
};
global.set("WpuDauwpuntOffsetOld", value);
node.status({ text: "Dauwpunt offset: " + value });
return msg; |
Oke om het voor mij zelf duidelijk te maken: mijn huidige Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module ga ik dus gebruiken voor de Autotemp Master.Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Inderdaad voor de WTW een CC1101 aankopen. Voor de WPU heb je geen CC1101 nodig.
En een extra module bestellen voor de Autotemp Master. Deze leest alle autotemps uit in je huis.
– HRU 300 V / HRU 375 V / HRU 400 is enkel via RF te besturen met een HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl. CC1101 RF module. Het uitlezen van de status is waarschijnlijk in de toekomst mogelijk, het aanpassen van instellingen lijkt niet mogelijk.
en voor de wpu/wtw moet ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl CC1101 die ik aansluit op de wpu
Ik ga er vanuit dat je ongeveer dezelfde setup hebt.Twinshock schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Oke om het voor mij zelf duidelijk te maken: mijn huidige Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module ga ik dus gebruiken voor de Autotemp Master.
en voor de wpu/wtw moet ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl CC1101 die ik aansluit op de wpu
1x module voor WPU (5G). Zonder toeters of bellen
1x module voor WTW (heb zelf een HRU 300) dus met CC1101 bordje
1x module voor Autotemp Master. Zonder toeters of bellen.
Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Ik ga er vanuit dat je ongeveer dezelfde setup hebt.
1x module voor WPU (5G). Zonder toeters of bellen
1x module voor WTW (heb zelf een HRU 300) dus met CC1101 bordje
1x module voor Autotemp Master. Zonder toeters of bellen.
a oke ja dan hebben we dezelfde setup.
waar ik fout zat/zit, is dat ik dacht dat je met 1 bordje in de wpu ook de wtw mee pakt. gezien de signalen die ik nu ook via de wpu binnen krijg van de wtw
Helaas werkt dat niet op die manier. Voor elk apparaat heb je een module nodig. Waarvan dus 1 met CC1101 module.
Succes!
Dankjewel voor je antwoord en uitleg (Y)Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:26:
[...]
Helaas werkt dat niet op die manier. Voor elk apparaatje heb je een module nodig. Waarvan dus 1 met CC1101 module.
Succes!
Ik heb ook een Itho HRU400 WTW unit en die heb ik via ESPHome (modbus) aan Home Assistant gekoppeld. De WTW stuur ik per zone aan via HA op basis van de huidige CO2 waarde in huis. Ik heb hiervoor een M5Stack esp32 module + RS485 base besteld inclusief een connector die past op de modbus connector van de WTW unit.Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Inderdaad voor de WTW een CC1101 aankopen. Voor de WPU heb je geen CC1101 nodig.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere WPU 45 5G-gebruikers.
Tijdens de vooroplevering stond de Spider op A1-19 (te lage waterdruk). Dit is toen als opleverpunt genoteerd.
Na de vooroplevering hebben we de thermostaat niet meer gecontroleerd. Toen we na de oplevering in de woning bezig waren, zagen we dezelfde melding nog steeds. We weten dus niet of deze ooit is verdwenen of dat de storing al die tijd aanwezig is geweest.
De cv-druk bleek toen ongeveer 0,3 bar te zijn. Op 16 juni heb ik de installatie bijgevuld naar ongeveer 1,9 bar. De melding verdween direct en sindsdien werkt alles normaal (warm water en koelen).
Wat me opvalt is dat de druk inmiddels is gezakt naar ongeveer 1,2-1,3 bar (10 dagen later).
Situatie:
- Nieuwbouwwoning.
- WPU 45 5G.
- Vloerverwarming op meerdere verdiepingen.
Groetjes Joey
Bedankt voor je snelle reactie!Homer-Simpson schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:50:
Gezien hoe nieuw je installatie is sowieso installateur laten komen obv garantie. Hopelijk zitten er automatische ontluchters in je systeem (heb je die gezien?) en kun je met nogmaals bijvullen een stabiele situatie bereiken.
Dat ga ik sowieso doen zolang het nog onder garantie valt. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn installatie automatische ontluchters heeft. Weet je toevallig waar die bij een WPU 45 5G normaal zitten? Op de warmtepomp, de vloerverwarmingsverdelers of allebei?
Het ging niet om dagen bij mij maar maanden. Om de 3/4 maanden ging de druk ook van 2 bar naar 1,1.
In eerste instantie denk je aan lekkage maar dit was niet het geval. Het betrof lucht in het systeem. Precies na een jaar na de laatste bijvulling bleef de warmtepomp stabiel. Belangrijk: je hebt altijd verlies maar dat zal altijd om de 1 / 1,5 jaar zijn en niet zo groot zijn. Nu gooi ik er 0,3 tot 0,5 bar bij.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Bedankt voor je reactie! Een lekkage is inderdaad het eerste waar je aan denkt. Tot nu toe zie ik gelukkig nergens vocht of andere aanwijzingen, dus ik hoop dat het bij mij ook gewoon lucht in het systeem is. Ik blijf de druk voorlopig In de gaten houden.CycloneX schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:56:
Ik heb dit na oplevering ook met de WPU5G gehad in mijn nieuwbouwwoning.
Het ging niet om dagen bij mij maar maanden. Om de 3/4 maanden ging de druk ook van 2 bar naar 1,1.
In eerste instantie denk je aan lekkage maar dit was niet het geval. Het betrof lucht in het systeem. Precies na een jaar na de laatste bijvulling bleef de warmtepomp stabiel. Belangrijk: je hebt altijd verlies maar dat zal altijd om de 1 / 1,5 jaar zijn en niet zo groot zijn. Nu gooi ik er 0,3 tot 0,5 bar bij.
Hoogste punt van de installatie. Vlakbij het bijvulpunt waarschijnlijk. Staat je WPU op zolder?joeyakascar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie!
Dat ga ik sowieso doen zolang het nog onder garantie valt. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn installatie automatische ontluchters heeft. Weet je toevallig waar die bij een WPU 45 5G normaal zitten? Op de warmtepomp, de vloerverwarmingsverdelers of allebei?
Is het hier toevallig op te zien?Homer-Simpson schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:34:
[...]
Hoogste punt van de installatie. Vlakbij het bijvulpunt waarschijnlijk. Staat je WPU op zolder?
Ja dat zijn die witte units op de twee losse pijpjes. Als het goed is heb je een vulset geleverd gekregen bij je warmtepomp. Daar zit een sleuteltje bij. Als je een (hand)doek bij die losse pijpjes houd en je draait met de sleutel ze 1 voor 1 open totdat er water uit komt dan kun je de installatie ontluchten.joeyakascar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:00:
[...]
Is het hier toevallig op te zien?
[Afbeelding]
Wel gierig indien er geen automatische ontluchters zijn toegevoegd
Hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen? Welke instellingen?Homer-Simpson schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:54:
Heb de flow rate verhoogd naar maximaal 1950 (2000 theoretisch maximum volgens de tool). Lees nu 1886 l/h uit en dat verhoogd het koelvermogen nog wat meer. Anderen hier ervaring mee? Kan ik hem veilig naar 2000 verhogen of loop ik dan risico’s op overmatige slijtage van de pomp of zo?
Mijn flow komt niet boven de 600 l/h tijdens koelen.
Itho WPU 5G 65-I 240L | 10x Stern 430 HC - GG | Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 | Peblar Home Plus
Setting 211 verhoogd van 1800 naar 1950. Icm met voldoende grote offset zorgde dat voor een hoger debiet.Stemis schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen? Welke instellingen?
Mijn flow komt niet boven de 600 l/h tijdens koelen.
Wat een hoge flow, bij mij is een flow van 240 l/u al hoog. .Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Setting 211 verhoogd van 1800 naar 1950. Icm met voldoende grote offset zorgde dat voor een hoger debiet.
Itho WPU_5G. 3.5
Bij mij staat de setting 211 op 600 echter de flow komt niet verder dan 240, wat kan daar de oorzaak van zijn?Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:53:
Zit inmiddels op een koelvermogen van ongeveer 3kW. Ik kwam van anderhalf af voordat ik begon met tweaken.
Itho WPU_5G. 3.5
- Artikelnummer: 536-5060
- Melding "E" op RT-ruimtethermostaat
- Melding A03-11 op de MFT hoofdthermostaat
- Addon uitlezing: 18 Room 4 temp -319.99
Durf ik niet te zeggen? Onvoldoende warmte af te voeren? Wat is de delta t van je cv circuit? En van je bron?Chip2710 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Bij mij staat de setting 211 op 600 echter de flow komt niet verder dan 240, wat kan daar de oorzaak van zijn?
Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:25:
[...]
Durf ik niet te zeggen? Onvoldoende warmte af te voeren? Wat is de delta t van je cv circuit? En van je bron?
Itho WPU_5G. 3.5
Yep afwijkend t.o.v. de mijne. Dat de delta van je source zo klein is, is wel logisch met zo een enorme flowHomer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:48:
[...]
Aansturing van de bron is voor mij echt een mysterie. Voor mijn gevoel regelt de WPU dat helemaal zelf en kan ik alleen de maximale flow instellen. Gedurende de dag zie ik de flow teruglopen als de aanvoertemperatuur boven de 18 graden uitkomt.
Nu heb ik dit:
[Afbeelding]
Itho WPU_5G. 3.5
@Chip2710 JIj hebt waarschijnlijk een kleiner model WPU en minder vloeroppervlak, dus minder flow?
Ik heb zo'n beetje dezelfd flow, WPU 5G 45, 100m2.
Klopt, ongeveer 90m2 en dus een WPU 5G 3.5. De flow aansturing zit hier rond de 9% tot 12%vassago schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:39:
@Chip2710 JIj hebt waarschijnlijk een kleiner model WPU en minder vloeroppervlak, dus minder flow?
Ik heb zo'n beetje dezelfd flow, WPU 5G 45, 100m2.
Itho WPU_5G. 3.5
Geen idee.Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:13:
Voordat ik de instellingen ging tweaken haalde ik met SWW of verwarmen eigenlijk altijd 1800 l/u. Alleen met koelen bleef dat achter en nu gelukkig niet meer. Wat de rationale daarachter is, is me helaas niet duidelijk.
Hier tijdens SWW 1000 l/u en bij koelen. 225 l/u tot 275 l/u
Itho WPU_5G. 3.5
Je delta is kleiner en gebruikt nu een hogere flow? Je pomp moet dus veel harder werken en zal dus flink meer verbruiken ten opzichte van een lagere flow met een grotere delta?
Mijn flow is tussen de 700 en 900l/h overigens met koelen. De bron pomp tussen de 15-22% .
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 28-06-2026 07:54 ]
Tot twee weken terug wilde ik vooral een zuinige installatie, maar de extra koel performance die ik nu kan realiseren maakt veel uit qua comfort. Althans dat hoop/geloof ik aangezien ik niet heb getest hoe warm het binnen wordt als ik hem weer zuinig afstel.
Hmmm, deze staat bij mij op 1600; Heb hem omhoog gezet maar daar gaat mijn bronpomp niet harder door draaien. Heb je nog iets anders aangepast waardoor je flowrate / bronpomp % zo hoog zijn?Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Setting 211 verhoogd van 1800 naar 1950. Icm met voldoende grote offset zorgde dat voor een hoger debiet.
Itho WPU 5G 65-I 240L | 10x Stern 430 HC - GG | Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 | Peblar Home Plus
Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb zelf ook de non cve addon in mijn wpu 5g 4,5kw zitten.
Ik heb geprobeerd een antwoord te vinden op een vraag die ik heb via zoek functie maar helaas kon ik het niet vinden vandaar dat ik het hier maar post.
Bij mij is mijn flow rate / bronpomp met korte intervals aan het schommelen/moduleren en ik vroeg me af of dit normaal is of niet. de verschillen zijn niet heel groot, van ongeveer 32 % naar 24 % op de bronpomp.
Probeer marktplaats, staan er genoeg. Het koppelen staat, naar mijn idee, goed beschreven in de handleidingen van itho.stegeman schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:53:
Een van mijn RT-Ruimtethermostaten lijkt het te hebben begeven:Ik ga er vanuit dat deze stuk is en vervangen moet worden. Heeft iemand een idee waar ik dit kan kopen als particulier en hoe je deze koppelt aan 2 lussen van de slave Autotemp?
- Artikelnummer: 536-5060
- Melding "E" op RT-ruimtethermostaat
- Melding A03-11 op de MFT hoofdthermostaat
- Addon uitlezing: 18 Room 4 temp -319.99
Het staat in de handleiding van de autotemp: autotemp handleidingstegeman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
Bedankt voor je reactie. Ik heb er op een geboden. Ik kan alleen de handleiding niet vinden. Ik vind alleen de montageinstructie of het gaat om een spider. Heb jij die toevallig wel beschikbaar?
De TL;DR staat hier wortelsoft in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"stegeman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
Bedankt voor je reactie. Ik heb er op een geboden. Ik kan alleen de handleiding niet vinden. Ik vind alleen de montageinstructie of het gaat om een spider. Heb jij die toevallig wel beschikbaar?
Klopt! Kan trouwens ook gewoon op het display van de WTW zelf.Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:09:
[...]
Thanks. Laatste tijd nogal wat aan het stoeien geweest met deze waardes. Welke bedoel jij precies? De 5 “Desired inlet temperature?”
Waarschijnlijk is je aanvoertemperatuur 18 graden. Ik vind het wel een interessante setting, want mijn flow bleef hangen op 1600 l/h. En de aanvoertemperatuur liep op naar 18.8, m'n diff setting staat hoog genoeg. Ik vraag me af hoe hoog hij mag staan.Chip2710 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Bij mij staat de setting 211 op 600 echter de flow komt niet verder dan 240, wat kan daar de oorzaak van zijn?
Ik heb een bodem/water-warmtepomp met een broncircuit. Dat broncircuit is alleen water, dus geen glycol. De brontemperatuur zit meestal rond de 12 °C. Als de vloerkoeling maximaal draait, zie ik uitschieters richting ongeveer 15,5 °C.
Nu wil ik op zolder extra koeling realiseren met een ventilatorconvector / fan coil die geschikt is voor koeling, dus inclusief condensbak en condensafvoer.
De zolder kan in de zomer makkelijk rond de 26–27 °C worden. Met bronwater van grofweg 12–15 °C lijkt een fan coil mij een logische manier om daar actief warmte uit de lucht te halen.
Het idee
Ik wil het broncircuit laten aftakken naar een aparte fan-coil-tak met:
- eigen circulatiepomp
- 2-wegklep die normaal dicht is
- debietbegrenzing / inregelventiel
- terugslagklep
- vuilfilter
- service-afsluiters
- dampdichte isolatie op alle koude delen
- condensafvoer en liefst condens-/lekbeveiliging
Schematisch
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| koude bron-aanvoer
│
│
┌───────────┴───────────┐
│ │
│ │
▼ ▼
[warmtepomp] [servicekraan]
bronzijde │
│ ▼
│ [vuilfilter]
│ │
│ ▼
│ [2-wegklep NC]
│ open bij koelvraag
│ │
│ ▼
│ [eigen pomp fan coil]
│ │
│ ▼
│ [debietbegrenzer]
│ │
│ ▼
│ [fan coil zolder]
│ met condensbak
│ │
│ ▼
│ [terugslagklep]
│ │
│ │
└───────────┬───────────┘
│
▼
bron-retour |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| koude bron-aanvoer
│
┌───────────┴───────────┐
│ │
▼ ▼
[terugslagklep WP-tak?] [2-wegklep NC]
│ │
▼ ▼
[warmtepomp] [pomp fan coil]
│ │
│ ▼
│ [fan coil]
│ │
│ ▼
│ [terugslagklep]
│ │
└───────────┬───────────┘
│
▼
bron-retour |
Waarom een 2-wegklep?
De fan-coil-tak moet dicht zijn als er geen koelvraag is.
Alleen de pomp uitzetten lijkt mij niet genoeg, want dan blijft de fan-coil-tak hydraulisch nog steeds een open route. Die zou dan mogelijk als bypass kunnen werken tussen bron-aanvoer en bron-retour.
Daarom denk ik aan:
1
2
3
4
5
6
| koelvraag zolder + bronwater koud genoeg + condensafvoer OK = 2-wegklep open = pomp aan = fan coil aan |
1
2
3
| pomp uit 2-wegklep dicht fan eventueel nog even nadraaien om de coil droger te blazen |
Ik wil voorkomen dat dit het normale functioneren van de warmtepomp beïnvloedt.
Mogelijke risico’s die ik zie:
- fan-coilpomp trekt debiet weg bij de warmtepomp
- ongewenste stroming door de warmtepomp als die uit staat
- fan-coil-tak wordt een bypass tussen bron-aanvoer en retour
- bronretour wordt te warm als vloerkoeling en fan coil tegelijk draaien
- extra appendages geven te veel drukverlies
- condens op leidingen, afsluiters, pomp of koppelingen op zolder
Koelvermogen
Heel grof gerekend:
1
| P = 4,18 x flow in liter/seconde x deltaT |
1
2
3
4
| 4 liter/minuut = 0,067 l/s deltaT water = 4 K P = 4,18 x 0,067 x 4 = ongeveer 1,1 kW |
Mijn hoofdvraag
Is dit hydraulisch een goed idee als het netjes wordt uitgevoerd als begrensde parallelle tak?
En vooral:
- Is een 2-wegklep + terugslagklep in de fan-coil-tak voldoende?
- Wanneer is óók een terugslagklep in de warmtepomptak nodig?
- Kan zo’n fan-coilpomp storingen veroorzaken in de warmtepomp?
- Waar zouden jullie de pomp, klep, terugslagklep en debietbegrenzer precies plaatsen?
- Zijn er nog dingen waar ik installatietechnisch overheen kijk?
/f/image/LeCqPVM3wSHxgYZhMmmme9ra.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TnyddjY1UNaXFRFra38JjrTv.jpg?f=fotoalbum_large)