Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:31
Mede-auteurs:
  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:54

vliegnerd

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:58

Onl1ne1373

Om te voorkomen dat het Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module topic helemaal vol komt te staan met WPU5G specifieke ervaringen en vragen leek het mij een goed idee om hier een los draadje voor te starten.

Wat kunnen we inmiddels (via MQTT) met de iitho-non-cve-wifi-module van Arjan Hiemstra?
  1. *Het koelbedrijf blokkeren en deblokkeren
  2. *Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
  3. *De tariff optie in en uitschakelen
  4. Een buitentemperatuur instellen (met effect op het verwarmings- en koelgedrag)
  5. De max CV pomp snelheid aanpassen om een hogere koel COP te krijgen
  6. De max. koeldelta vergroten zodat de koeling bij wat hogere woonkamertemperaturen niet geremd wordt
* Door middel van "manual control" van de WPU. Hierbij komt een foutmelding op de thermostaat te staan, gedurende het gebruik van deze optie.
De meeste opties staan beschreven in de wiki-pagina van de ithowifi module.

FAQ
  • Ik heb een recente WPU (uit 2023 of nieuwer) en ik krijg geen waarden door
    code:
    1

"Version error newer than latest in firmware"

Je hebt waarschijnlijk firmware versie 41. Deze firmware wordt door de module ondersteunt vanaf versie 2.9. Maar op dit moment (oktober 2024) wordt nog 2.8.0 meegeleverd met de modules. Gebruik het update menu van de webinterface van de module om te upgraden naar 2.9.0beta1 of nieuwer
  • Ik wil het stookgedrag van de WPU beïnvloeden. (Ik heb een dynamisch energiecontract enz). Kan dat?
    Zonder extra hardware is dit niet mogelijk. Maar met o.a. de ithowifi module is er best veel mogelijk. Out of the box oplossingen zijn er bijna niet. Je zult zelf e.e.a. moeten bouwen in bijvoorbeeld Home Assistant. Zie de gepinde posts in dit topic en deze post voor een overzicht: GeeMoney in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
  • Waar kan ik de bèta van Vliegnerd vinden?
    Deze is niet meer nodig. Sinds versie 2.8.0 van de firmware van de module van Arjen Hiemstra zit alles in de normale release: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases
  • Ik wil ook mijn WPU5G uitlezen met domoticz of Homeassistant, wat is daar de beste oplossing voor? De itho-non-cve-wifi-module van Arjen Hiemstra.
    (Er zat een bug de ithowifi module waardoor na regel x bepaalde instellingen die je doet met de itho-non-cve-wifi-module van Arjen niet helemaal goed gaan. In de laatste versies van Arjen is dit opgelost.)
  • Kan ik een laptop aansluiten op de servicepoort?
    NEE, niet doen dit kan de WPU beschadigen omdat dit namelijk geen netwerk poort is maar een i2c poort met afwijkende voltages
  • Kan de firmware van mijn WPU geupgrade woden?
    Nee voor zover we nu weten kan dat niet.
  • Wat is de aanbevolen druk voor CV en de Bron?
    Voor Beide is dit tussen de 1.5 - 2.0 bar.
    Het cv-systeem moet op een systeemdruk van ongeveer 150-200
    kPa (1,5-2 bar) worden ingesteld, gemeten bij de warmtepomp.
    Het bronsysteem moet op een systeemdruk van 150-200 kPa
    (1,5-2 bar) worden ingesteld, gemeten bij de warmtepomp.
    Blz: 55
Wat ik wel weet tot nu toe met mijn WPU65I met fw version: 34:
  • Warmtepomp schakelt tussen verwarmingsbedrijf en koelbedrijf en vise-versa binnen een paar uur. Dit in tegenstelling tot de instellingen die de add-on ophaalt:
    code:
    1
    2

151 - Blocking time heating to cooling (uur) --> 24
    227 - Blocking time cooling to heating (uur) --> 120
  • De Tariff input op het moederboard in de warmtepomp werkt. Sluit de 2 terminals van i2 [Hoog/laag tarief (optie)] kort én de [Tarif] optie die je met de add-on ophaalt gaat van 0 -> 1. Dit heeft alleen invloed op het (moment van) verwarmen van de boiler. Het is eigenlijk gewoon een moderne kopie van de tariefschakeling op boilers. Als deze input op 1 staat wordt de boiler verwarmd zodra dit nodig is. Er wordt dan geen rekening meer gehouden met de in de woonkamerthermostaat ingestelde opwarmtijd. De uitleg van itho daalderop zelf kan je lezen in de modbus adapter - handleiding paragraaf 8.1 blz 13.
  • Na het lezen van de modbus adapter - handleiding van Itho Daalderop zelf wel iets wijzer. Op pagina 12 staat een tabel met beschikbare settings en op pagina 13 staan een aantal voorbeelden.

De onderstaande instelling heb ik dus nodig :)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKpw6f24Swg6OrG73EHTW-3lM2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trdeT5fl8yjpBCh81PRgsig5.png?f=user_large
Het koelbedrijf blokkeren en deblokkeren
Blokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - service: mqtt.publish
        data:
          topic: "itho/cmd"
          payload: '{
            "manual_operation_index":34,
            "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0,
            "manual_operation_checked":1
            }'

Deblokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index":34,
            "manual_operation_value":1,
            "manual_operation_checked":0
            }'
Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
Blokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                data:
                    "manual_operation_index":30,
                    }'

Deblokkeren in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            }'
Via een blueprint met een schema verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren
https://raw.githubusercon.../wpu-heating-disable.yaml
De tariff optie in en uitschakelen
Tariff Laag (1):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index": 15,
            "manual_operation_value":1,
            }'

Tarif normaal (0):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        data:
            "manual_operation_index": 15,
            }'
Een buitentemperatuur instellen (met effect op het verwarmings- en koelgedrag)
Met deze automatisering kan je de buitentemperatuur sensor voeden met bijvoorbeeld de temperatuur van openweathermap. Het voorkomt het onnodig naar koelen schakelen doordat er zon op de sensor staat in de winter:

Dit werkt in ieder geval, of wellicht alleen maar, als je een autotemp hebt. De autotemp bepaalt dan het overschakelen tussen koelen en verwarmen. (Er is een setting waarmee je kunt aangeven of de autotemp of de WPU dit doet, autotemp setting 64 in fw12).

Hiermee is het mogelijk om de WPU/autotemp te sturen in het wel/niet overschakelen tussen verwarmen en koelen:

De standaard instellingen van de autotemp zijn:
  • Onder 10 graden niet koelen
  • Boven 15 graden niet overschakelen naar verwarmen.
N.B. Dit wordt bepaald door setting 62 - Max_outdoor_vrijgave_verwarmen op autotemp. Na fw versie 13 is default van 15 graden naar 19 graden.

Tijdens koelbedrijf: Buitentemp naar 8 graden -> Autotemp schakelt vrijwel meteen terug naar "verwarmen".
Tijdens verwarmen, warm in huis, buitentemp op 8 graden -> Autotemp schakelt NIET naar koelen.
Handmatig / automatisch buitentemp naar 20 graden in dit geval, autotemp schakelt vrijwel meteen naar koelen (mits ruimtetemperaturen hoog genoeg).

Let op dat de wachttijd tussen verwarmen en koelen, die in de WPU settings ingesteld kan worden en die in alle Itho en Klimaatgarant folders staan, in principe niets doet. De WPU/autotemp combinatie gaat afhankelijk van de buitentemperatuur gewoon koelen en verwarmen op dezelfde dag.

Belangrijk voor FW versies <35 moet setting 8 "outdoor sensor" ingesteld worden op waarde 2 ("buitensensor via gateway"). De default waarde is 0.

Gebruik onderstaand MQTT commando om de buitentemperatuur in te stellen:
code:
1
2
3
{
   "outside_temp": 12
}

(Voor WPU versies voor firmware 35 moet de instelling "Outdoor sensor" (meestal instelling 8 ) op "2" gezet worden om deze data te accepteren. Test het instellen van de buitentemperatuur via de debug pagina van de webinterface van de module)

of gebruik deze automation om de "echte" buitentemperatuur in te stellen. (Met kans op jojo gedrag tussen verwarmen en koelen, dat wil zeggen op één dag zowel verwarmen als koelen).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur_van_openweathermap
    state: "on"
action:
    data:
      payload: |-
        {   
            "outside_temp": {{ states('sensor.openweathermap_temperature') | multiply(100) | round() }},   
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
mode: single

Je kan natuurlijk elke temperatuur sensor gebruiken als input.

Dit werkt niet met[/li]
  • WPU65i // Itho fw version: 34
  • Itho hw version: 83 // Itho fw version: 41
Dit werkt wel met:
De max CV pomp snelheid aanpassen om een hogere koel COP te krijgen
Standaard staat de CV pomp op 100% en de bronpomp moduleert om een standaard verschil tussen aanvoer en retour te houden. De bron moet echter steeds harder pompen omdat de bron kouder wordt.
Door de CV pomp tijdens koelen lager te zetten, bijvoorbeeld 60% komt er een betere balans in de bron temperatuur en hoeveelheid energie die uit het huis gehaald wordt.
De koelprestaties gaan wel wat omlaag, bijvoorbeeld 20%, maar de bron pomp gebruikt een fractie van de energie en de cv pomp gebruikt een stuk minder. Bij een WPU5G-65 kan het verbruik van 180 watt naar 35 watt gaan, met maar iets mindere prestaties. Een enorme winst qua efficiëntie.
Om dit beter to optimaliseren zou je op basis van de binnentemperatuur de CV kunnen moduleren tussen de 40 en 80 % bijvoorbeeld.

Het aanpassen van de van de CV pomp gaat met setting 113 "High CH pump speed (%)".
Dit kan handmatig met de addon, of dit kan gedaan worden met een NodeRed en een WebSocket.
Deze WebSocket wordt ook gebruik in de interface van de Addon.
In firmware 2.7.0 is er ook een Web Api gekomen voor instellingen.
Error A0 6 oplossen
A0 6 -> De RF communicatie met Autotemp is onderbroken BRON
Oplossing:
- Master Auto temp unit 10 sec van stroom. Aansluiten, even wachten.
- Hoofdthermostaat (spider) batterijtje eruit, 10 sec wachten en weer terug.
De max. koeldelta vergroten zodat de koeling bij wat hogere woonkamertemperaturen niet geremd wordt
Het aanpassen van de van de maximale koeldelta gaat met 202 "Offset cooling setpoint (K)".

De default waarde is 4 graden. Deze verhogen naar 5 graden betekent dat er met een groter verschil tussen de vloer en woonkamer temperatuur gekoeld kan worden. Verhoog deze niet naar 6 of meer omdat het risico op condensatie op de loer ligt. Meer info hier
Spider thermostaat aansturen
Voor het aansturen van de Spider thermostaat is er een Home Assistant Blueprint beschikbaar van @Onl1ne1373
Met deze blueprint kan je een schema instellen voor je Spider thermostaat. De blueprint zorgt er ook voor dat setpoints tussen de Spider thermostaat en de thermostaat in Home Assistant gesynchroniseerd blijven. De hoofdthermostaat kan twee richtingen op synchroniseren, bij kamerthermostaten worden handmatige wijzigingen op de Spider thermostaat ongedaan gemaakt binnen een kwartier (dit hoop ik nog een keer op te lossen).

Ramses cc HACS integratie
De blueprint maakt gebruik van de ramses_cc integratie voor Home Assistant: https://github.com/zxdavb/ramses_cc
Hiervoor is een Honeywell HGI80 (compatible) usb dongle nodig. Deze blueprint maakt dus geen gebruik van de wifi addon, maar van een rf dongle.

Blueprint
De volgende blueprint url kan toegevoegd worden aan Home Assistant:
https://raw.githubusercon...ueprints/main/spider.yaml

Installatie van een thermostaat in Home Assistant
De volgende instellingen moeten gedaan worden in de ramses cc integratie:
code:
1
2
send_packet: true
message_events: "(RQ.* 01FF | I.* 1FC9 |( I| W).* 22C9 )"

Voor elke Spider thermostaat voeg je een Thermostaat helper toe in Home Assistant. Deze heeft een Switch helper nodig die helaas verplicht is. Deze Switch helper kan wel gedeeld worden door meerdere thermostaten.

code:
1
2
3
4
5
6
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Thermostat Room 1
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_autotemp_1_room_3_temp
    target_temp_step: 0.5

Als laatste moet er een schema helper toegevoegd worden.

Als dit allemaal gedaan is kan je vanuit de blueprint een automatisering maken per thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppUxJkL7L1YzkPI5E0H8d4E2EWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2dsBtJDvYdk9MOVNKtSPiR7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 222% gewijzigd door vliegnerd op 21-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:
[...]
Ik heb ook firmware 37: Setting 151 is: "Blocking time heating to cooling (uur) ". Ik neem aan dat je die kiest?
[...]
Nee, er zit een fout in de addon setting benamingen, hij maakt geen onderscheid tussen firmware versies en er zit ergens een verschuiving in. Raar is dat de min max waarden wel kloppen.
151 is Max release time element (24 hour) (uur). 152 is de blokkade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9PjVvJf8WHUa_Wt6iTotWYxzVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkCxIGZk3LSENXsiJ0oVIwkw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:35:
[...]

Oh crap, dat is namelijk precies mijn plan/escape. Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan @Onl1ne1373?
Dit is het belangrijkste:
python3 ./client.py execute /dev/tty.usbserial-A50285BI -x "W 21:033620 02:246873 22C9 04089808FC02"
21: is de Spider, 02: is de Autotemp. Het is de payload die de thermostaat zelf zou sturen naar de verdeler.
De verdeler reageert ook met: I --- 02:246873 21:033620 --:------ 22C9 008 0408987FFF010103
Maar er gebeurd verder helaas niets. Ik probeer de verdere communicatie te begrijpen, maar is lastig.
Aansturen moet kunnen, want er is ook een Spider Gateway (geweest).
Stel dat het bovenstaande zou slagen dan hebben we nog een mogelijkheid, anders is het alle hoop op @arjenhiemstra _/-\o_
Je info van de modbus interface gaf me nog wel een idee. Daarin staat eigenlijk wat er aan te passen is, dit moeten i2c commando's zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUYlkspEZUxT6Edhftcl5r03xaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRWtE772TSlzkKhM6jqvNxxF.png?f=fotoalbum_large
Niemand met een modbus interface om de i2c te sniffen? De ServiceTool zal deze commando's zeer waarschijnlijk ook bevatten.
800m3, jeetje dan woon je niet klein dat is 2 x zo groot als mijn eveneens vrijstaande huis eveneens met triple glas (en ik heb dezelfde WPU65i) In ~10 maanden heeft hij >2100kwh verbrand.
Klein is het niet :) , maar de zolder nok is 5,25 meter hoog en ze zullen de garage ook wel meegenomen hebben met m3tjes tellen. Ik woon er nu 7 maanden, dus nog weinig verwarmd. 590kWh, waarvan 286kWh tapwater.
Een ramses_rf ontvanger is al genoeg om alle andere spider thermostaten (en die van je buren;-) uit te lezen. Mogelijk heb je daar wel een losse ramses_rf (evofw3) ontvanger voor nodig.
Het is niet normaal hoeveel ik ontvang met m'n HGI80, de hele buurt heeft deze apparaten, was wel even bezig om uit te vogelen wat van mij was. Temperatuur krijg je zo binnen met ramses, setpoint is me nog niet gelukt in HA, Autotemp berichten kunnen nog niet echt geparsed worden. De evofw3 heb ik op m'n buro om te testen.

Ohja, nog een gedeeltelijke oplossing zou een OpenTherm Gateway kunnen zijn. Deze plaats je tussen de WPU en de master Spider. Maar daar kan je dan waarschijnlijk alleen de Setpoint van de woonkamer mee aanpassen. En waarschijnlijk ook het tapwater beïnvloeden.

[ Voor 17% gewijzigd door Onl1ne1373 op 15-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18
Misschien ook handig :)
Heb bij itho wel de handleiding gekregen hoe het opwarmen van het warmtevat kan worden beinvloed.

Tijdstip itho wpu55 warmtevat verwarmen aanpassen

Instructie warm water ecco stand

Warm water maken is het voordeligst met de eco stand.
Comfort stand is alleen nodig indien u gedurende de dag over te weinig warm water beschikt.
Indien u over voldoende warm water beschikt gedurende de dag is het verstandig om de eco stand te gebruiken.

De eco stand houdt rekening met hoog en laag elektriciteitstarief.
Tijdens het lage tarief wordt de totale voorraad warm water op meer dan 60 °C gebracht.
Tijdens het hoge tarief wordt geen warm water gemaakt en wordt de voorraad warm water dus niet aangevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gk03_p-8XFWLO48PbbyKM5ziek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EKdRTOaCik6iYZ8fiB5422fB.png?f=user_large

Voor u ziet u het hoofdscherm.
Druk op de knop waar het kraantje boven staat.
Dit is het menu voor warm water.
In bovenstaande afbeelding ziet u de instelling Warm water eco.
Wanneer u comfort in het venster ziet, draait u aan de buitenring van de thermostaat. (linksom en rechtsom draaien is mogelijk)
Draai tot u eco in het scherm ziet en druk op de knop waar OK boven staat. De instelling eco wordt opgeslagen.

Om terug te keren naar het hoofdscherm drukt u op knop waar OK boven staat. Wanneer u niets doet, verschijnt na enige tijd het hoofdscherm vanzelf.
Aanpassen opwarm tijd
Indien uw woning beschikt over een hoog/laag tarief elektriciteitsmeter kunt u daar gebruik van maken om het tapwater voordeliger op te warmen.
Als uw woning een enkeltarief meter heeft, kunt u toch de laag-tarief periode instellen om te bepalen wanneer de warmtepomp warm water op gaat warmen.

Voor u ziet u het hoofdscherm.
Druk gedurende 5 seconden op de knop waar de steeksleutel boven staat.
Het getal 0 verschijnt.
U bent nu in het installateurs menu.

Draai aan de ring totdat u het getal 8 ziet.
Druk op de knop waar ok boven staat.

U ziet nu het scherm P 01
Druk op de knop waar volgende boven staat

U ziet nu het scherm P 03

Dit is de eindtijdinstelling voor laag tarief
Van maandag tot vrijdag.

Draai aan de ring voor de eindtijd laag tarief in te stellen.
Bijvoorbeeld 23:00 uur.

Druk op de knop waar OK boven staat.

Druk daarna op de knop waar volgende boven staat.
U ziet nu het scherm P 04

Dit is de starttijdinstelling voor laag tarief Van maandag tot vrijdag.
Draai aan de ring voor de starttijd laag tarief in te stellen. Bijvoorbeeld 21:00 uur.
Druk daarna op de knop waar volgende boven staat.

De volgende stappen herhaalt u voor de weekendinstelling.
P05 is de eindtijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. P06 is de starttijdinstelling voor laag tarief van zaterdag en zondag. Eindig altijd met de knop waar OK boven staat.

Indien gereed zal het scherm vanzelf weer in normale weergave terugkomen.

Plaatjes voor verduidelijking zal ik later nog toevoegen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18
RuudBurger schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:22:
[...]

Hier precies dezelfde ervaring. Zojuist met Itho aan de lijn gehangen en als ik ook maar een beetje vraag "hoe" iets dan werkt krijg ik een grote bek terug van de beste man.

---

Hier in ieder geval ook niet blij met de keuzes die het systeem maakt wanneer te gaan koelen en verwarmen. Afgelopen week is hij 3 keer heen en weer gegaan en vooral 's ochtends en 's avonds voelt het dan te koud in huis.

Itho heeft het volgende aangegeven aan mij:

- Alle nieuwe warmte pompen zitten aan "het internet". Hij wilde niet vertellen hoe dat dan gaat. Bij ons zit hij onder de grond in de garage, waar geen/heel slecht bereik is. Dus als het draadloos is, lijkt me dat al een probleem.
- Als hij op koelen staat, "betekent dat nog niet dat hij aan het koelen is, dat kun jij helemaal niet zien" om deze beste man maar te quoten.
- Elke warmtepomp zit bij hun aan het monitoring systeem. Dat vind ik al vreemd, want ik heb hier nooit toestemming voor gegeven.
- Deze man kon vervolgens niets zien van ons systeem in zijn monitoring systeem, maar omdat hij mij 1 minuut daarvoor de les had gewezen, "jij moet je eerst maar eens beter inlezen hoe dit soort dingen werken" ben ik bang dat hij niet terug wilde krabbelen of ons systeem wel degelijk aangesloten zit..
- Als je via de thermostaat de temperatuur instelt en hij gaat niet meteen over op de andere stand, dan zit er een buiten temperatuur sensor verbonden (dan wel fysiek of via "het internet")

Ik wil gewoon ook een comfortabele temperatuur in de wissel maanden tussen zomer en winter, en niet de temperatuur moeten bijstellen..

@To_Tall ik zie 2 temperaturen in mijn pomp. `outside-temp_c = 625.36` en `outdoor-temp_c = 22.91`. Beide niet echt accuraat als ik buiten sta, maar welke moet de juiste zijn?
En weet jij toevallig welke van de instellingen ik kan gebruiken om handmatig (met NRG-ITHO module) te wisselen tussen de verwarmen en koelen stand?
Klein stukje inside information >:)

Onder de motorkap van de warmtepomp zit een extra kaartje ingestoken zie afb.. hieraan zit een antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Y38T777czsR7lEEL6S1ATEMTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbZTh3TuaVYQZhlihYMCK5pL.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens anders in de straat bij jou. Staat in een woning ook onder de motorkap. een modem.
Jouw Add-on kaartje is aangemeld aan deze modem.

De modem communiceert met Itho. En itho stuurt een signaal terug met de buiten temperatuur.
Daarnaast worden alle waarden van je warmtepomp verstuurt naar Itho.

Het add-on kaartje. is een Honeywell onderdeel.

De port waar de add-on op zit. is het zelfde als de serviceport.

Dus indien Itho via hun monitoring systeem informatie naar de warmtepomp kan sturen. en dus ook de buiten temp.
mijn ingeving dus. Waarom zou dat dan niet via een de addon van @ArjanHiemstra kunnen?
Ik hoop dat ik nog wat tijd krijg om mij zelf er wat meer in te verdiepen. Maar helaas einde van het jaar, halve wege december een change freeze tot half januari.. Dus alles moet in de laatste weken nog uitgevoerd worden :+

Mijn buurman heeft de modem staan. We hebben hier een KwH meter aangehangen..
De modem is 120watt, maar gebruikt 90watt per uur.
En hij krijgt er geen vergoeding over. En hij mag de modem volgens contract niet uit de pomp halen.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 17-11-2022 15:03 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• vliegnerd
nl0pvm schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:06:
(2) Het bevestigen van wat ik al dacht; dat een niet modulerende AAN/UIT warmtepomp niet werkt i.c.m. 5 individuele kamer thermostaten. 8)7 |:(
Het werkt wel in de zin dat het comfortabel in huis is. Maar de COP is niet wat beloofd wordt en in de omgevingsvergunningstaat. :(

Dit zijn mijn temperaturen, nu de CV eindelijk aanstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCnMWhoeBPBkwsNoPQ4Y20R2iUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3VtnQ6yhBB85WoP4boYTn1b.jpg?f=user_large
Alle thermostaten op 20 graden. Oranje is de woonkamer met veel ramen op zuidwest.

De WPU heeft de hele nacht staan stoken. Steeds "uurtje aan uurtje uit". Ik zie de relatie tussen heat demand en CV bedrijf niet echt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn7TSDDs3Tb9wMf0c_d6SUTYn3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYCfRbumwHexRsBOmPtB6fgj.jpg?f=user_large
Rond 13u SWW. De paarse bloken van 1-2 uur zijn verwarmen/CV bedrijf.

Note to self: Net na 20u ook de thermostaat in de kamer op 19 graden naar 20 graden gezet (in de hoop dat er meer zone's open zouden gaan. Dat zorgt ineens dat het hele huis gaat stoken, lijkt het. Toeval? Is die thermostaat -in een kinderkamer- anders geconfigueerd? Ik zal de RF evohome logs checken)

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 24-11-2022 07:37 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
To_Tall schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:52:
Ik heb hier de buiten temp er af gehaald door de monitoring add-on te verwijderen.

Wat ik dan zie is het volgende.

Als de binnen temp hoger is dan ingestelde temp, gaat de pomp in koel modus.
Als de binnen temp lager is dan ingestelde temp, gaat de pomp terug in verwarm modus.

Indien de add-on weer terug aangesloten is.
Dit is gemakkelijk op te lossen door een instelling aan te passen:
Ik zou persoonlijk voor de delta T gaan van 3 graden ofzo. Als ik mijn thermostaat op 20 zet hoeft er van mij onder de 23 echt niet gekoelt te worden. In ieder geval aanpassen naar persoonlijke smaak en boven de standaard van 1 graad laten zetten. Een andere optie is de tijd tussen verwarmen en koelen te verlengen. H

Bel je installateur en vraag of ze een keer 2 minuten hebben om die instelling te wijzigen (zie plaatjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEw42Xdm5ivM3-kRh6Sn_7SZ3o8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ovKMmmnk6XDhLVq6crGhUAZT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoNpgdHDDgWlQAxLyYLy1Io9hd4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6zheK7N4m4cGg7RR0tPdfZhO.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door Alty op 24-11-2022 09:28 . Reden: geprobeerd plaatje kleiner te krijgen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Nog een keer over de kamer die "requested power" enorm laat stijgen:

Je ziet een grafiek van "requested power" (%) van een slaapkamer en daaronder de temperatuur in deze slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oAt6NzHZqnHxaeRcTeYt1QVINc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/duJPAiwgxYogHHk5G0O92n8T.png?f=user_large
Gistermiddag zonnig, dan gaat in de avond de puber in kamer zitten.

Om 4:00 daalt de temperatuur ineens een klein beetje. (Rode lijn)
En "requested power" gaat METEEN van 0 naar 100% bij deze een minuscule temperatuurdaling. Ingestelde temperatuur 20,0 graden.

De WPU is daardoor meteen gaan verwarmen. Dat wil ik dus eigenlijk voorkomen. Of wellicht zit ik in teveel detail te kijken, maar ik vind het heel raar dat zo'n klein dipje ervoor zorgt dat de CV aangaat en er warmte het huis in gepompt wordt. (Zeker omdat het nu weer zonnig is en alle temperaturen ruim boven de 20 zijn). Als ik dit gedrag beter snap, dan kan ik hopelijk meer voorkomen dat er onnodig gestookt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 25-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:46:
Hoe is het temperatuur verloop van de andere kamers? Kan het zo zijn dat er ook een een andere zone op het randje zat?
Als je in je verdelers kijkt, hoeveel watt is die groep dan en procentueel tov het totale wattage?
Alle temperaturen vs heat demand van alle kamers. Je ziet dat er alleen 1 andere kamer was die bijna dezelfde temperatuur had en in de buurt van de ingestelde 20 graden zat. (Alle thermostaten staat op 20).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrL9BsA27XBVqWoVdoKVDkrcHxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PYIdieuP7qe2XPgpEx3ilDMJ.png?f=user_large
De totale heat demand die de WPU van de autotemp master krijgt: (boven 25% is CV aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIW19g2BadMWAryaF0X-sj54iMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vaDaaHaInvpVgktNbSJrXZql.png?f=user_large
(de tijdschaal is net anders dan vorige post. Dit zijn screenshots uit de HA app, ik ben nu niet in de gelegenheid om betere grafieken te maken).

EDIT: waarden opgezocht.
Die kamer die zo'n enorme piek geeft is groot en heeft volgens mij 2x 475 W. 950 W van de bijna 6kW totaal.

(Het aangaan van de CV is dus de combinatie van twee kamers die balanceerden op het randje. Echter het van 0 naar bijna 100% veranderen van het gevraagde vermogen in die kamer, terwijl de temperatuur slechts minimaal daalt, dat vind ik heel vreemd)

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 25-11-2022 13:51 . Reden: Waarden opgezocht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Ok, weer een nieuw WTF moment.

Mijn buurman zegt: "Ik krijg mijn thermostaten niet onder de 20 graden..."
Dat klinkt als koelmodus. Nou zijn onze huizen best aardig geisoleerd enzo en de zon heeft er lekker in staan schijnen de afgelopen dagen, maar koelmodus lijkt mij echt overdreven.

Mijn systeem staat gewoon in CV modus. Vanmorgen was er *bijna* gestookt, maar heat-demand kwan net niet op 25%. Inmiddels heat-demand in alle kamers 0%.

Ik laat de buurman zien op mijn spider: "Kijk, bij mij staat het vlammetje aan, dus verwarmen". Ik ga met de temperatuur even naar 18 graden: "Kijk hij kan niet onder de 18". En daarna naar 20.

BAM: Koelmodus.
Let wel: Er zijn kamers onder de 20 graden. Er is gisteren nog verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynTVYCUz69mmvTV-ENbNcfdp1I0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6a18ppwEqzWzHxy3CMBQVS0P.png?f=user_large

En nu? Hoe krijg ik hem hier nu weer uit? Dagen wachten?
Alle setpoint in heel het huis gelijk weer gereset naar 20 graden. ECHT. WTF. Itho daalderop, WTF.

Ik kan de setpoint nu niet terugzetten op de gewenst 19 graden. Want ja, koelmodus.

Voordeel is dat ik nu de evohome ramses RF berichten van de omschakeling kan decoderen. (Note to self: om 14:37:48 stuur spider 033160 ufh_setpoint waarin _unknown0 van 01 naar 02 gaat). Dat kunnen we wel weer gebruiken om ramses_cc beter te maken...

Maar. WTF. Ben benieuwd hoe lang het systeem nu in koelmodus blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:58:
Daarvoor wel wat sporadisch “ik ben een itho WPU en doe domme dingen” verspilde kWhtjes.

Thermostaat op 19,5 woonkamer en 19 boven. (Als de WPU in verwarmingsmode staat, want nu koeling en staan ze allemaal weer op 25 graden om actief koelen te voorkomen en te switchen terug naar verwarmen…Het is nu 20 graden in huis)
Opeens had ik een helder moment: Je kan koelen volgens mij voorkomen door middel van het sturen van de condensbeveiliging ingang. Geen geklooi met buitentemperatuur sensoren etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0-K3oRYTB0PfQhHjgb-o2QTDzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8iMn7NFpIpDIgmOF3Lx0b86.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:13:
[...]

kan je delen hoe je het hebt aangesloten inc spullen die je nodig hebt?
Mooiste vind ik via de module van Arjan. Maar als het andewrs kan zijn veel mensen denk ik ook al geholpen./
@To_Tall

Ja natuurlijk. Hierbij twee foto's van mijn WPU3i 'onder de kap'.
Eerste foto is de NTC voeler welke ik op de WPU heb aangesloten volgens de installatiehandleiding.
De witte kabel welke via de achterzijde op het groene blok aangesloten is betreft de NTC voeler.
Om de WPU niet de via Klimaatgarant doorgestuurde temperatuur te laten gebruiken, maar de eigen gemeten temperatuur via de NTC voeler heb ik waarde 16 'Outdoor sensor' gewijzigd van 2 naar 1.
Deze temperatuur wordt ook netjes naar de WPU doorgestuurd.

Trouwens: de monitoringsmodule van Itho/Klimaatgarant heb ik afgekoppeld en ligt werkeloos in de rechterbovenhoek :) Heb ze er nog niet over gehoord. haha

In de rechteronderhoek zie je mijn eigen monitoring (itho_wifi) aangesloten op de servicepoort. Weten jullie nog een nette case waar ik deze in kan inbouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hhpJRrCyDiPn4nfH5aSsK0PgCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQP4JbxRJEyVFW4jeti1mbpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxVeRBs2uk1oGvnOw55lpn9flDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKbZhgfMG5hl2hi9veaIY0br.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kets_One op 06-12-2022 20:28 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wouter.N schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:23:
Inmiddels twee IthoWifi modules besteld. Hebben mensen hier al mooie HomeAssistant dashboards gemaakt?
Een poging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oC9JVZnGZ6-3Vp3B2aLy4XuNB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrWEZHqazk9tyCYzjeoBrihd.png?f=fotoalbum_large

Heb alles nu in Home Assistant packages gezet voor betere scheiding van WTW (HRU-350), WPU en autotemp.

Ik heb 1 dashboard voor WPU en een aparte voor vloerverwarming (Itho autotemp) per zone (ruimte) met: power kw, power %, actual temp, target temp.

Enige wat ik nog wil toevoegen is de ratio verbruik wpu / totaal verbruik (via P1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:03
Zijn er andere mensen met een autotemp (icm WPU) waarvan de volgende settings niet lijken te kloppen;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCY47oFRZ2R93g3iY598M5nKTeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKSGUbpA8j72KPfUyh8RBGRH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@wortelsoft Ik heb andere nummering (andere versie autotemp?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGaNzlVcQ9UnjzskUVJRnbCjJwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsrFFZgnUOwNk1nm1UpDPoN7.png?f=user_large

Ik snap de naam "minimum (maximum) heating setpoint niet in combinatie met die 0.036 waarden. Moet wel iets met de gevoeligheid van de warmtevraag te mkaen hebben. De koeling werkt bij mij blijkbaar met andere paramters.

Wat verwacht je? Waarom denk je dat het fout is?

Nummer 46 staat standaard op 21 graden, die heb ik op 23 graden gezet. (Zodat de WPU niet gaat koelen in standby als het in het voor/najaar even wat warmer is)

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 07-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:26:
[...]

WPU 5G heeft alleen optie 0 en 1.
Optie 1 is de NTC voeler activeren dus dat is geen optie.

Maar eens kijken wat er gebeurt na een paar dagen.
Ik heb in mijn WPU5G deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPMRG1H1qlOkWBqIlcYFPEDCqqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhLLBZ7sNzTYpC3TSZFeWtOP.png?f=user_large
Ik lijk dus wel optie 2 te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:36:
[...]

Ik heb in mijn WPU5G deze optie:
[Afbeelding]
Ik lijk dus wel optie 2 te hebben
Ik heb optie 2 niet, maar wel zojuist ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKNoMIBOWcVfRnyQO1f2n1f-Cis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OW2WkQsFefY4ZfFnylFhvSs0.png?f=user_large

Dit veranderde meteen de outside temperature naar 0x8100 (330 graden volgens de ithowifi module, maar eigenlijk -300 graden :F )
De autotemp heeft nu 59 graden, de spider zendt ook 0x170C (59 graden uit). Blijkbaar gaat er iets mis met een temperatuur van 0x8100. (Als de temperatuur 0xF448 is, 625,xx in de module maar eigenlijk -30 graden dan snapt de spider dat dit "not available" betekent en die stuurt dan 0x7FFF als temperatuur naar de autotemp).

Ik gok dat 0x8100 de gemeten waarde van de open verbinding van de NTC buitentemperatuur voeler is. Een oneindige weerstand is immers een lage temperatuur bij een NTC.

Als ik setting 8 weer terugzet maar 0 dan komt de temperatuur 13.37 8) direct weer terug. 0 is dus echt wel "gebruik de buitentemp van de monitoringsdienst". Of er wat mee gebeurt / effect heeft. dat is de vraag. Voorlopig zie ik geen effect.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 08-12-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Een klein beetje off-topic op het hoofdonderwerp het verkrijgen van invloed op onze WPU. Maar we zitten met zoveel WPU mensen bij elkaar. Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden. De pomp maakt alleen maar runs omdat ik de woonkamer temperatuur om 23:00 verhoog en om 7:00 verlaag.

Zo ziet de bronaanvoer temperatuur grafiek eruit. (en let niet op het Compressor woord van de grafiek eronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G2D4Y3gqwBZjwrMfUFcgBWhqpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hN2xwPoUA5QKEiFbCzzWoGD.png?f=user_large

Mijn vraag is; hebben jullie vergelijkbare temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
[b]nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden.

Mijn grafiek ziet er zo uit. (Alles boven 11 graden is "uit" en dus nep temperatuur. Ik zal proberen een betere brontemp template te maken die geen waarde heeft als cv uit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjBfK8fsESHiQ5UyiX0wPwtC-MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvqIDjoGJIZp7i5yhIFOJ6QQ.png?f=user_large
(ik snap even niet waarom er gistermiddag blijkbaar geen waarde was)

De bron begint bij 11 graden en de laagste aanvoer temperatuur tijdens is run is nu 8.8 graden. Net onder de 9 graden. Als de pomp nu weer gaat starten dan zo de aanvoer temp rond 10 graden beginnen, denk ik.

Ik woon in een polder en volgens mij is door het kwelwater de bron heel snel afgekoeld van de 13,5 graad tijdens het koelen naar 10 graden. Maar nu blijft het daar redelijk in de buurt.

(150m bron op 4,5kW pomp)

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 09-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
nl0pvm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:48:
Een klein beetje off-topic op het hoofdonderwerp het verkrijgen van invloed op onze WPU. Maar we zitten met zoveel WPU mensen bij elkaar. Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden. De pomp maakt alleen maar runs omdat ik de woonkamer temperatuur om 23:00 verhoog en om 7:00 verlaag.

Zo ziet de bronaanvoer temperatuur grafiek eruit. (en let niet op het Compressor woord van de grafiek eronder)
[Afbeelding]

Vanuit mijn bron is het water dit jaar nog niet kouder geweest dan 7,47 graden. Twee jaar geleden heb ik wel rond de 5 graden Celsius gehad aan het eind van de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5jwPmv6gF2XrF0ZGWr7vUfcPlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nk5RJF9aMNZZDPo9HASVYghp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:40:
Hoi, kan ik een vraag stellen over de Itho WPU 5G icm vloerverwarming?
We hebben bij de oplevering 1 thermostaat gekregen (woonkamer). Voor de andere ruimten wordt het wegens tekort nageleverd. Nu is gezegd dat met de thermostaat van de woonkamer de hele woning aangestuurd kan worden. Ons is geadviseerd de thermostaat op 18 graden te houden (lager kan niet). Op de begane grond blijft het netjes 18 graden maar op de 1e verdieping wordt het heel warm, wel 22 graden. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Heb je autotemp vloerverwarmingsverdelers? Blauw kastje boven de verdelers?
Ik had dit ook bij oplevering. Alleen spider in woonkamer, verder niets geleverd. Maar toen was het gelukkig buiten het stookseizoen. Er waren toen ook nog GEEN autotemp kastjes geleverd, dus helemaal geen besturing van de verdelers. Ook niet op de begane grond.

Je vloerverwarmingsverdelers boven staan waarschijnlijk allemaal open. En zonder autotemp kun je ze niet bedienen, waarschijnlijk zitten er wel servomotoren op, zodat handbediening niet gaat. Wellicht dat ze beneden ofwel dicht staan of dicht geregeld worden door de WPU/autotemp. Je laat de WPU lekker stoken, maar die verwarmd alleen boven. Je zou het moeten kunnen voelen aan de vloer. Als de compressor draait (dat hoor je) kun je voelen welke zone's aan en uit zijn. Met plak PVC lukt dat althans.

Zonder autotemp:
- Bel de installateur en laat ze de vloerverdelers boven veel verder dichtzetten. Misschien kun je het handmatig zelf. Dan kun je zelf nog wat bijregelen. Let op: De badkamer wil je wel open hebben, die moet altijd openstaan want dat is ook het buffervat voor de WPU.

Met autotemp:
- Bel de installateur en laat ze de autotemp op manual zetten en de vloerverdelers verder dichtzetten.

EDIT: Als je handig bent, kun je het ook zelf. Je kunt de groepen handmatig afsluiten (dus NIET de badkamer dichtdoen!). Zie handleiding. De servomotoren staan af fabriek open, dus inderdaad: alles staat open).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXgMmhhQARHmbtu-Kw7-ah8BG_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXAZ2YaObKfpSlzKg5JNBu6W.png?f=user_large :z

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 14-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:15:
Een modbus aansluiting? ik heb de WPU open gehad en niet gezien. Heb je meer info?
Achterop het stukje waar de service aansluiting zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYLlUdCaFZfT_0HEiSSJfsGjIE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sv8aIeNlciXTWOZ3ShlygxXH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 10:23
Interessant. Ik zie in de handleiding deze afbeelding staan (zonder Modbus connector):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjbOifFln-eA46EX_F5YXsUqNdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XUDoEWWiRg900RJGWncMSyr.png?f=user_large

Ik ben nu niet thuis, vanavond zal ik eens kijken of bij mij die connector er ook zit.

In de handleiding die ik bekijk zie ik namelijk nog een driepolig connector 'Ext' waar 'Niet in gebruik' bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn handleiding WPU-5G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-XLV0BTmdE1p10jU45KLIIF60M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mdFJjRM92b7BeJjUp5T2ujss.png?f=user_large

Het woord "optie" zal misschien aangeven dat hij niet bedraad is?? Ik ga thuis eens kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-12-2022 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Hoppakee, aangesloten op het IoT bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAAuspLg0G679aspUr9dZ0J48bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TixL5ZCmNtdwOkm0eVSJ6DLH.jpg?f=fotoalbum_large

Modbus USB Dongle besteld om eens te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Ook bij mij is de poort aanwezig! Helaas ligt m'n modbus converter op werk nu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksweSUdp7kV4zNYTNCfaJQDAPzM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7KRKVoswaiUYGAEZqgnJc0Rm.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:52
Met Modbus goed gedocumenteerd, bedoel je dan deze handleiding?

Dat geeft in ieder geval wel inspiratie om in de duurste uren DHW bereiding uit te zetten (en goedkoopste juist aan), door met low tariff te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02_bNDfZcAsk7GUU-0dOroICMuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IC5jx1QIMPxAy1cn5BtZmHMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Tijdens het fixen van de settingspagina van de ithowifi module kwam ik de volgende settings tegen in de v12 van de autotemp. Die zitten NIET (helaas!) in de v10 van de autotemp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RZ-2-R_Qzh6jQTMwjzi6ZdSVZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8h3TsjW43kkDrup2EfH1r43f.png?f=fotoalbum_large

Deze settings willen wij allemaal... :o
(De autotemp bepaalt het overschakelen tussen koelen/verwarmen. Dus met een autotemp hebben de overeenkomstige settings in de WPU geen betekenis. Dat klopt met onze observaties)

Maar ik heb een v10 autotemp. 8)7
(De min en max values kloppen daarom ook niet, dit is op een fw10 autotemp)

Zit er een firmware update optie in de ithoservicetool?
Is er iemand met firmware v12 die dit kan testen?

[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 06-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:48:
Het commando om "Tariff low" te activeren door middel van manual operation:
[...]
Hiermee kun je dus de boiler forceren om warm water te maken. (Mits temp van water lager dan setpoint). Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als de manual operation timer afloopt terwijl de boiler actief is.
Ik vermoed dat het verwarmen dan acuut stopt. Maar nog niet getest.
@vliegnerd Ik zou graag mee willen testen (meer specifiek: Ik wil heel graag de max warmte vraag beïnvloeden, zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKpw6f24Swg6OrG73EHTW-3lM2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trdeT5fl8yjpBCh81PRgsig5.png?f=user_large
En mij is uit jouw posts niet duidelijk hoe jij dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Zou jij dat willen delen? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:33:
[...]

@vliegnerd Ik zou graag mee willen testen (meer specifiek: Ik wil heel graag de max warmte vraag beïnvloeden, zie plaatje)
[Afbeelding]
En mij is uit jouw posts niet duidelijk hoe jij dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Zou jij dat willen delen? :+
Ik zal het zo uitgebreid mogelijk beschrijven. Maar je moet de firmware van de ithowifi module kunnen aanpassen en compileren. Dit is wellicht vooral voor mezelf, om over een paar maanden terug te lezen als ik het zelf niet meer weet. (hoi!)

Ik heb op de "debug" pagina van de ithowifi module een extra knop gemaakt: "Stuur bericht"
Daarmee kan ik een bericht sturen dat ik handmatig in de broncode zet. Ik compileer de firmware opnieuw, upload die naar de module en druk op de knop :-)
Gaat allemaal niet heel snel.

Het bericht dat je voor de warmtevraag moet sturen werkt alsvolgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
82,80,40,30,06,07,01,IDX,IDX,DD,VAL,VAL,01,FF

Opcode: 4030
Msgtype: 6 (update)
Length: 7
Bank: 1
Index: IDX,IDX  (index 15, dit zijn twee bytes)
Datatype: DD
Value: VAL, VAL
Checked: 01 of 00 (onbekend: zie opmering onderaan)
Checksum: FF (dit is niet de juiste checksum)

In de parameterlijst van de WPU (servicetool) Tabel "Handbed_24" staat: "30 Max relative modulation" min:0 max: 100.
Helaas staat het datatype er niet in!?
Gelukkig staat die wel in de bekende modbus handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyPWH1tnJOnDHm3bCbvDRuMUayU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tXIaoWwOuLYxFT4TCpCA0He.png?f=user_large

Index: 30 (0x001E)
Datatype 0x00 (unsigned byte)

Alles bij elkaar wordt het i2c commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
82,80,40,30,06,07,01,00,1E,00,00,00,01,FF

het laatste byte kan ook 00 zijn:
82,80,40,30,06,07,01,00,1E,00,00,00,00,FF

Ter vergelijk tariff low:
82,80,40,30,06,07,01,00,0F,00,01,01,01,FF

Mijn idee:
- "max manual control time" op 15 minuten zetten (Settings pagina setting nr 4)
- Eerste commando zenden en kijken wat er gebeurt.
- Eventueel de variant met 00 als laatste byte proberen.
- Als het werkt na 10 minuten nogmaals zenden en kijken of de Manual control timer (statuspagina) dan weer naar 15 minuten gaat.

Maar ik moet even de tijd vinden om dit te proberen. EDIT: Net toch maar meteen geprobeerd. Zie reactie hieronder.

Ik kan natuurlijk die "stuur bericht knop" ook wat uitbreiden om willekeurige berichten te zenden e.d.

EDIT: Je kunt hier zien hoe dit ongeveer werkt, dit is de code voor de knop die de outside temperature stuurt: https://github.com/arjenh...828adcb2b2b2b32372d61ebe3
(deze commit zal waarschijnlijk wel verdwijnen, dus de link doet het binnenkort niet meer).

EDIT 31jan2023:
"checked" (laatste byte) lijkt wel "enable/disable" manual operation te zijn.

Als ik dit stuur (manual operation, set outside temp to -10 degrees (0xFC18)):
code:
1
82,80,40,30,06,07,01,00,00,92,FC,18,01,chksum

Dan gaat de WPU in manual operation. Maar met het laatste byte op 00 ipv 01 dan wordt manual operation uitgezet. De timer blijft wel doorlopen.

Met het onderstaande commando kun je dus manual operation uitzetten:
code:
1
82,80,40,30,06,07,01,00,00,00,00,00,00,80

(dit keer klopt de checksum wel)

[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 31-01-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
wouter.N schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:29:
[...]
Zou je kunnen delen hoe je dit met settings gedaan hebt? Ik moet nu nog handmatig elke week de settings aanpassen voor een legionella run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbORD3PTNHu6rfamXsrVaocJQb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ciuz20ygInHTpmjF5ac9fDx9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Alstublieft. Eerste keer NodeRED, moest even zoeken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
[
    {
        "id": "2c893311dedd7a79",
        "type": "tab",
        "label": "Itho WPU",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": [

]
    },
    {
        "id": "273795e3d90a6a47",
        "type": "websocket out",
        "z": "2c893311dedd7a79",
        "name": "",
        "server": "",
        "client": "2910bc0680b56eda",
        "x": 880,
        "y": 360,
        "wires": [

]
    },
    {
        "id": "cfcb0237746c8b57",
        "type": "websocket in",
        "server": "",
        "client": "2910bc0680b56eda",
        "x": 380,
        "y": 460,
            [
                "5f773f663b78d850"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "5f773f663b78d850",
        "type": "debug",
        "name": "Itho WPU Output",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 710,
        "y": 460,

]
    },
    {
        "id": "9c3e7da392bd043a",
        "type": "inject",
        "name": "Itho WPU Pump Speed 70",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "70",
        "payloadType": "num",
        "x": 330,
        "y": 340,
            [
                "bff882f5f92d81a2"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bff882f5f92d81a2",
        "type": "change",
        "name": "Create Itho JSON",
        "rules": [
            {
                "t": "set",
                "p": "payload",
                "pt": "msg",
                "to": "{    \"ithosetupdate\": \"113\",    \"value\": msg.payload}",
                "tot": "jsonata"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
        "x": 570,
        "y": 280,
            [
                "58abfda503be982d",
                "273795e3d90a6a47"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "58abfda503be982d",
        "type": "debug",
        "name": "Itho WPU JSON",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 820,

]
    },
    {
        "id": "fc25540a3f891bdb",
        "type": "server-state-changed",
        "name": "Preferred pump speed changed",
        "server": "1c1dd928.c13547",
        "version": 4,
        "exposeToHomeAssistant": false,
        "haConfig": [
            {
                "property": "name",
                "value": ""
            },
            {
                "property": "icon",
            }
        ],
        "entityidfilter": "input_number.ch_preferred_pump_speed",
        "entityidfiltertype": "exact",
        "outputinitially": false,
        "state_type": "num",
        "haltifstate": "",
        "halt_if_type": "str",
        "halt_if_compare": "is",
        "outputs": 1,
        "output_only_on_state_change": true,
        "for": "0",
        "forType": "num",
        "forUnits": "minutes",
        "ignorePrevStateNull": false,
        "ignorePrevStateUnknown": false,
        "ignorePrevStateUnavailable": false,
        "ignoreCurrentStateUnknown": true,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": true,
        "outputProperties": [
            {
                "property": "payload",
                "propertyType": "msg",
                "value": "",
                "valueType": "entityState"
            },
            {
                "property": "data",
                "valueType": "eventData"
            },
            {
                "property": "topic",
                "valueType": "triggerId"
            }
        ],
        "x": 290,
            [
                "bff882f5f92d81a2"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "8ccd707f6e51e156",
        "type": "server-state-changed",
        "name": "Itho WPU Status Changed",
        "version": 4,
        "exposeToHomeAssistant": false,
        "haConfig": [
            {
                "property": "name",
            },
            {
                "property": "icon",
            }
        ],
        "entityidfilter": "sensor.itho_wpu_status",
        "entityidfiltertype": "exact",
        "outputinitially": true,
        "state_type": "str",
        "haltifstate": "",
        "halt_if_type": "str",
        "halt_if_compare": "is",
        "outputs": 1,
        "output_only_on_state_change": true,
        "for": "0",
        "forType": "num",
        "forUnits": "minutes",
        "ignorePrevStateNull": false,
        "ignorePrevStateUnknown": false,
        "ignorePrevStateUnavailable": false,
        "ignoreCurrentStateUnknown": true,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": true,
            {
                "valueType": "entityState"
            },
            {
                "property": "data",
                "valueType": "eventData"
            },
            {
                "property": "topic",
                "valueType": "triggerId"
            }
        ],
        "x": 310,
        "y": 80,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "29537e8e75196a2f",
        "type": "switch",
        "rules": [
            {
                "t": "eq",
                "v": "verwarmen",
            },
            {
                "t": "eq",
                "v": "koelen",
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "outputs": 2,
        "x": 550,
        "y": 80,
            [
                "67f42eb4fcd671a6"
            ],
            [
                "28dacc989d5a7c3b"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "67f42eb4fcd671a6",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Set preferred pump speed to high",
        "version": 5,
        "debugenabled": false,
        "domain": "input_number",
        "service": "set_value",
        "areaId": [

],
        "deviceId": [

],
        "entityId": [
            "input_number.ch_preferred_pump_speed"
        ],
        "data": "{ \"value\": 100 }",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,

],
        "queue": "none",
        "y": 60,
            [

]
        ]
    },
    {
        "id": "28dacc989d5a7c3b",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Set preferred pump speed to low",
        "debugenabled": false,
        "domain": "input_number",
        "service": "set_value",
        "areaId": [

],
        "deviceId": [

],
        "entityId": [
            "input_number.ch_preferred_pump_speed"
        ],
        "data": "{ \"value\": 60 }",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,

],
        "queue": "none",
        "y": 120,
            [

]
        ]
    },
    {
        "id": "d6e2a9f294570734",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "verwarmen",
        "payloadType": "str",
        "x": 360,
        "y": 140,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b43b3d9fb007c5a2",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "koelen",
        "x": 370,
        "y": 200,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "4a2875ceed211dda",
        "name": "syssetup",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "{\"syssetup\": 1}",
        "x": 440,
        "y": 400,
            [
                "273795e3d90a6a47"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2910bc0680b56eda",
        "type": "websocket-client",
        "path": "ws://192.168.88.121:8000/ws",
        "tls": "",
        "wholemsg": "false",
        "hb": "0",
        "subprotocol": ""
    },
    {
        "id": "1c1dd928.c13547",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "addon": true,
        "rejectUnauthorizedCerts": true,
        "ha_boolean": "y|yes|true|on|home|open",
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true,
        "heartbeat": false,
        "heartbeatInterval": 30,
        "areaSelector": "friendlyName",
        "deviceSelector": "friendlyName",
        "entitySelector": "friendlyName",
        "statusSeparator": "at: ",
        "statusYear": "hidden",
        "statusMonth": "short",
        "statusDay": "numeric",
        "statusHourCycle": "h23",
        "statusTimeFormat": "h:m",
        "enableGlobalContextStore": true
    }
]

In Home Assistant een preferred speed helper aangemaakt. Kan je hem met een slider op een dashboard aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdGAUIMUp5xDDGAipq7_FapmV9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HjxKbikYLvNU1gOM0t6Kuhcy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Onl1ne1373 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:08:
Die gaat om de cv pomp. Dit doe ik omdat de efficiëntie (cop) anders beroerd is. Het gebeurd dat de bronpomp op een paar procent staat en de vloerverwarming pomp op 80 procent. Het energie verbruik van de cv pomp is dan vele malen hoger dan de bronpomp en zit je op een cop van iets van 15 bij koelen. Door de cv pomp op 60% te zetten zit je op een cop van ongeveer 45. Effectief gebruikt hij dus een derde van de stroom.

Ik wil dit percentage afhankelijk gaan maken van de hoeveelheid groepen die open staan.
Eventueel wil ik ook de ruimte temperatuur erin meenemen. Vandaar dat ik een slider heb om te kunnen spelen met de instelling.

Volgens de documentatie hoort hij een cop van 60 te kunnen halen. Dit is me wel gelukt met hoge binnentemperatuur en lage cv pomp waarde.

In de instellingen van de WPU zitten hier ook instellingen voor, maar die heb ik nog niet werkend gekregen en zijn vrij simpel. Dat moet beter kunnen.
Interessant, volgens mij is mijn bronpomp niet moduleren. In de afgelopen paar jaar altijd >900liter/h gezien. Bij settings staat er wel een percentage bij high mode en low mode, maar vervolgens geen enkele setting om low mode te activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsjV5m3HlEw0WL8qgIZGUapXzBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/413fO6ImOAjZPRHJ5u8NzuFw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn bronpomp moduleert tot echt 1% tijdens koelen en dat komt ook best vaak voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckFsgHlqMIDw9fv5n6U_yINwbb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNrGBXxh8SGbXcLyUDbnERtt.png?f=fotoalbum_large

Deze settings heb ik ervoor omdat automatisch te laten gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7NW8j_iBB1zaag8MVRIs924kOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvmrXNUifkKQSdAMbmmZnDpR.png?f=fotoalbum_large

Super dat er een API komt voor de settings, veel makkelijker dan mijn setup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik zit nog eens te puzzelen in de settings:

In de mijn autotemp (v10) staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYyBhGraJQZAzHhJjF3V65jm1Wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7wNMutKemTp2HYZnGCnjgVV.png?f=user_large

Setting 64: Heating/cooling. In de parameterlijst van itho staat:
0 Thermostaat bepaalt
1 Autotemp bepaalt

Ik heb setting 64 = 0 ==> Thermostaat bepaalt overschakelen verwarmen/koelen.
Ik dacht dat het overschakelen tussen verwarmen en coolen bij mij door de autotemp gebeurt. Maar als deze setting klopt, dan is het omgekeerd.

Helaas heb ik geen logfiles van de Ramses II RF communicatie tussen spider en autotemp meer... |:(
Komend voorjaar ga ik dat loggen en uitpluizen, maar nu lukt dat niet.

Hoe staat deze setting bij jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:13:
[...]

_/-\o_ @vliegnerd ben jij nog iets verder gekomen?
Ik heb dit nu in mijn debug pagina van de webinterface van de ithowifi module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpQaneRAyz89S8C8irWuiCExAh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpv1Kr1kfKr2EU9DnIsWBGZR.png?f=fotoalbum_large
(Manual control input veld)

:Y)

Maar ik durf eigenlijk nu niet uitgebreid te gaan experimenteren, want het is KOUD. Dus de WAF is erg laag als de WPU nu in storing staat.

Binnenkort meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb het idee dat het heat demand aardig overeen komt met het percentage tijd dat de warmtepomp staat te draaien. Mits hij over de 25% gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQuvIJpmVjs2UPG8ucgFj-WOWVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkjiBaqEvArS0Q0RjiqcCAQx.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat temperatuur maakt veel uit voor stookgedrag. Ik had mezelf alleen in dit huis beloofd in ieder geval het eerste jaar hem op de temperatuur te zetten die ik lekker vind en dan eens kijken wat hij verbruikt.
En de zonnepanelen doen het veel beter dan verwacht, hou meer dan 1000kWh over.

Volgens mijn epc berekening zou ik (zonder de 2,4m uitbouw) 997 kWh voor verwarmen per jaar moeten gebruiken. Zit nu op 693 sinds oktober. 947kWh voor tapwater, daar blijf ik ruim onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@Onl1ne1373 Leuk grafiekje, ik heb hem gelijk ook maar gemaakt. Ik snap alleen niet waar de historie voor 25 januari gebleven is... :? Blijkbaar wordt al mijn historie maar 2 weken opgeslagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLwOE_RbzLQENFChT_ql3zC4p50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKiR9zVwAeeAKwANqE8nQakG.png?f=fotoalbum_large

Mijn EPC berekening geeft 474 kWh verwarmen en 686 kWh SWW.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 03-02-2023 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:26:
@Onl1ne1373Ik snap alleen niet waar de historie voor 25 januari gebleven is... :? Blijkbaar wordt al mijn historie maar 2 weken opgeslagen...
Standaard slaat Home Assistant volgens mij 10 dagen sensor gegevens op. Die zie je in de geschiedenis.
Maar per uur worden ook min max en gemiddelde opgeslagen. Die kan je tonen met een Statistieken kaart op je dashboard, of even in je database kijken. Ik heb de historie van de recorder op 365 dagen staan en heb een sql scriptje die bepaalde data wel weg gooit die ouder is dan een maand. Ik vind dat er een toggle moet komen in de geschiedenis of je de ruwe waarden of de statistieken wil zien.
Mijn EPC berekening geeft 474 kWh verwarmen en 686 kWh SWW.
Dat is duidelijk een stuk minder! Tapwater vind ik altijd leuk, als je een iets groter huis hebt ga je echt niet langer douchen 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k90W2Ijm-o0T5uYBUEu2FOtlUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FI5xkKVYOkdjmkAVPTkkxwWh.png?f=fotoalbum_large

Zelfde periode, bij jou is het een stuk minder afhankelijk van de buiten temperatuur zo te zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Onl1ne1373 op 03-02-2023 12:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik heb een versie van de ithowifi software waarbij via de webinterface en/of MQTT "manual operation" te bedienen is.
Versie non-cve 2.4.4-beta6 met de extra's

In de webinterface ziet het er zo uit (Debug menu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAkLq3hZmp1sGXOqgDC_YunNia4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXguomoE1b0aGgwvG0aEYUfK.png?f=fotoalbum_large

Send CE30 (outside temperature) spreekt voor zich. Je kunt "gewoon" decimale temperaturen invoeren "12.3" of "-7".

Set 4030 is manual operation. (Hier manual control, ik moet e.e.a. nog stroomlijnen).
Dat "VERY dangerous!!!" is behoorlijk overdreven. Maar om te voorkomen dat je per ongeluk de WPU in manual operation zet, moet je het wachtwoord invoeren. "thisisunsafe" zonder aanhalingstekens.
Zonder wachtwoord zie je wel het i2c commando verschijnen, maar dat wordt niet verstuurd.

De waarden kun je in hex invullen: Datatype 92 vul je in als 0x92.
Maar decimaal kan ook. Negatieve waarden kun je niet invullen (die worden 0). -100 vul je in als 0xFC18 of 64536.

Via MQTT naar itho/cmd (of welk topic je zelf instelt in de ithowifi webinterface:
code:
1
{ "outside_temp": -5 }

Manual operation: (screenshot uit HA):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LUcX0WWJVnD_U54Y6FjnnmGx8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWTgNdZXEcTcRoMbI9PmRyOW.png?f=user_large
Helaas moet je hier de waarden in decimaal invullen (negatief mag niet!) want JSON kent geen hex-waarden. Ik moet nog hexadecimale strings implementeren.

Dit commando overschrijft de "outside temp" (index 0) en zet die op 1 graden. (Datatype 0x92, decimaal 146, dat wil zeggen: twee bytes, delen door 100). De decimale waarde 100 (0x0064) wordt dus gedeeld door 100 => 1 graad.
5 graden is 500 (0x01F4).
Negatieve getallen zijn lastiger: -10 graden is 64536 (0xFC18) "2s complement negatieve getallen".
code:
1
2
3
4
5
6
7
{
"manual_operation_index":0,
"manual_operation_datatype":146,
"manual_operation_value":100,
"manual_operation_checked":1,
"manual_operation_dryrun":false
}

dryrun zorgt ervoor dat het i2c commando niet echt verzonden wordt. (Hetzelfde als het wachtwoord niet invullen in de webinterface). Dat is dus eigenlijk verkeerd om. False is WEL versturen.

Het is zeer gewenst om syslog aan te zetten. Want de i2c commando's worden als debug messages naar de syslog gestuurd. Zo kan je zien wat er precies gestuurd wordt.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
Feb  3 16:52:07 nrg-itho-c2a8 nrgitho Manual operation MQTT. Dryrun: 0
Feb  3 16:52:07 nrg-itho-c2a8 nrgitho index: 0 dt: 146 value: 100 checked: 1
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 00 64 01 89
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 00 64 01 89
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c_master_init error: ESP_FAIL
Feb  3 16:56:48 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1}

Hier zie je het resultaat van het MQTT command van hierboven, maar daarna zie je een error van de ithowifi module. Zonder deze info is het erg lastig te gebruiken.

Er is nog veel meer documentatie nodig natuurlijk. Maar dat moet later, want tijd is nu even op.

[ Voor 34% gewijzigd door vliegnerd op 04-02-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
manual operation index 30 (set relative modulation level).

Totale warmtevraag naar 0%:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
"manual_operation_dryrun":false
}

Syslog:
code:
1
2
3
4
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho Manual operation MQTT. Dryrun: 0
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho index: 30 dt: 0 value: 0 checked: 1
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 1E 00 00 00 01 61
Feb  3 18:08:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 1E 00 00 00 01 61

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOLQIeaouCJ3QT4OLZmqPPFE0Rw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I14EV4mX04Gi1E9CoijiTO42.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
De relevante opties om vanuit HA te besturen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkTTf8Agpa5nwTQe6iysC7y3vkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyXdJ85nrX3ru8KgtBY9VcLW.png?f=user_large
(Zie ook de bekende modbus handleiding)

De relevante DHW (SWW) modi zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY2C-b3EquH0P2ofVEAO311ZXUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olunpez9z2D44V4yjsje7WfO.png?f=user_large
(Interessant om op "dure" momenten SWW op blocked te zetten, terwijl standaard "comfort" aan staat). Als iemand dan gaat douchen rond etenstijd (komt hier veel voor) kun je voorkomen dat er duur SWW wordt gemaakt.

Om een HA integratie te testen, ga ik een nachtje de outside temp overrulen met manual operation. Die outside temp kun je veel beter instellen via CE30 (en hij doet helemaal niks), maar interessant om de boel te testen met zo min mogelijk effect op het normaal functioneren van de verwarming/SWW.

Nogmaals, index 0 outside_temp instellen op 2 graden (value = 200):
code:
1
2
3
4
5
6
{
"manual_operation_index":0,
"manual_operation_datatype":146,
"manual_operation_value":200,
}

dryrun=false is hier niet nodig, want dat is de default waarde.

Plan: Outside temp instellen op 3 graden. En dan via HA een hele nacht op 2 graden zetten. De manual operation timer op 1 uur en dan elke 20 minuten ofzo opnieuw het MQTT commando sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 04-02-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Update:

Het gaat redelijk; de log van de ithowifi staat vol met dit soort meldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
2023-02-04 19:10:30 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:10:29 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:10:26 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:10:25 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:10:24 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:10:24 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:10:23 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:10:21 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:10:18 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:10:17 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:10:15 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:10:12 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:10:09 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:10:06 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:10:04 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:31 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:28 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:27 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:26 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:26 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:25 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:03:22 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:21 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:21 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:20 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:19 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:03:17 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:15 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:15 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:14 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:03:11 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:10 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:09 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:09 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:08 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:03:06 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:03:04 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:03:03 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:03:00 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:02:58 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:02:58 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:02:57 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:02:55 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:02:53 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 19:02:52 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:02:49 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:02:46 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:02:44 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 19:02:41 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 19:02:38 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:52:00 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
2023-02-04 18:50:00 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
2023-02-04 18:46:29 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 18:46:26 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:27:27 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:26 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 18:27:23 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:27:21 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:21 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:20 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 18:27:18 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:27:16 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:16 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:15 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2023-02-04 18:27:14 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 18:27:12 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:27:09 E: Error: I2C bus could not be cleared!
2023-02-04 18:27:06 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-04 18:27:03 E: Error: I2C bus could not be cleared!

Tot nu toe heeft dat 2 missers opgeleverd die niet 1:1 correreleren met de logmeldingen hierboven (letop, de ithowifi heeft geen tijdzone correctie dus loopt 1 uur achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjAR-tzQsDeTxWbjZ3EbwGLE34w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deNn15RMW0l0HyveNl72pPnd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb besloten om de "Max manaul opeation time (min)" te verhogen van 5 naar 10 (inclusief de spelfouten :D ) en het interval van de MQTT berichten verhoog ik naar 3 minuten. Ik zal mijn vorige posts ook aanpassen zodat iemand inclusief deze update kan copy pasten :P

[ Voor 2% gewijzigd door nl0pvm op 04-02-2023 20:40 . Reden: interval verhoogd naar 10 resp. 3 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:38:
@nl0pvm je moet het i2c debug menu uitzetten in de system settings webinterface ithowifi module, incl i2c safeguard uit.

Dan werkt het bij mij stabiel.
UPDATE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vByuHm8hC-c2EQQYD1jnwT-QNUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Td44uayXGdEw1CCKGuGU3TcA.png?f=user_large

Stabiel is het nog steeds niet. Om 2:05 (zie de piek in de grafiek) is het even mis gegaan ondanks mijn 3 minuten update vs 10 minuten "Max manaul opeation time (min)" instelling. Het hele log staat nog vol met errors https://pastebin.com/c5zupJha en helaas werkt syslog pas sinds net dus ik heb niet kunnen capturen wat er om 2:05 gebeurd is.

Ik zie vanochtend @ArjanHiemstra in de ithowifi-thread dit posten:
arjenhiemstra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Precies daarvoor zit de i2c safeguard functie in d slaafste beta6 die je hebt. Wil je die eens aanzetten?
Dus met syslog werkend ga ik nu alleen de i2c safeguard functie inschakelen.

Wordt vervolgd maar dankzij onder andere de inspanningen van @vliegnerd _/-\o_ en @Onl1ne1373 _/-\o_ (en een beetje van mijzelf) heb ik vannacht de warmtepomp pas aan laten gaan toen de energieprijzen gunstig werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:04:
Wordt vervolgd maar dankzij onder andere de inspanningen van @vliegnerd _/-\o_ en @Onl1ne1373 _/-\o_ (en een beetje van mijzelf) heb ik vannacht de warmtepomp pas aan laten gaan toen de energieprijzen gunstig werden.
Tof resultaat! Ik ben overigens totaal n00b op het gebied van HA automations, dus ik heb jouw automation YAML gebruikt om het weer aan mijn kant te laten werken. Dus mooi teamwork zo.

Ik heb sinds vanochtend de WPU in "manual operation" staan maar dan op index 0 (outside temperature). Voorlopig 1x i2c error (zie log hieronder). In een post hierboven had ik er ook al eentje, en ik had eerder zeker last van commando's niet niet goed doorkomen e.d.

Tussen 9 en 12u 1x deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
Feb  5 10:00:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>Manual operation MQTT. Dryrun: 0
Feb  5 10:00:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>index: 0 dt: 146 value: 450 checked: 1
Feb  5 10:00:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 01 C2 01 2A
Feb  5 10:00:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 01 C2 01 2A
Feb  5 10:02:28 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
Feb  5 10:02:31 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>Error: I2C bus could not be cleared!

Let op de tijd. Ik denk dat de i2c timeout *WEL* door manual operation komt, en dat de bol 2 minuten lang aan het "hangen" was. In HA sensor information zie ik zo 123 niets. In de grafiek hieronder zie je dat de status ook even is blijven hangen net na 10u!
Waar komt dit nou door?!?!

Bijbehorende grafiek heeft geen piek bij 10u: (Geen UTC tijd verschuiving. In de log is het nu 12:24 en op mijn klok en in HA is het ook 12u24):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MJAxXyOf9e1xUiZ9Pu3h25DdgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVZ78YBB3JzX5YzE0WuJMegk.png?f=fotoalbum_large
Maar van die dip na 12u zie ik geen rare dingen in de log... 8)7
Wel:
code:
1
2
Feb  5 12:06:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 01 C2 01 2A
Feb  5 12:06:00 nrg-itho-c2a8 nrgitho <U+FEFF>i2c_master_init error: ESP_FAIL

[ Voor 20% gewijzigd door vliegnerd op 05-02-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Ik denk dat de i2c timeout *WEL* door manual operation komt
Het is hier 1 grote error bingo alleen het iedere 5 seconden uitlezen van de WPU geeft herrie.
vliegnerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Staat jouw log info in het syslog menu van de ithowifi module op "Debug"!?
Zie hieronder; ik heb zelfs met TCPDUMP geverifieerd dat de ithowifi module echt niks verstuurt....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-PPtIpqJjVy1LXS8o_GjUraFig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICMuiqdpclvAdV7YGySDcNrT.png?f=user_large
vliegnerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:33:
[...]
code:
1
Manual control (sec)
Jep Thanks! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Dank, komt goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbxsnKldI8d7iZ1DqEV77TxvvGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDFWOssENgq5jPVAOHhsAB0E.png?f=fotoalbum_large

Connection reset by peer. Dit is Safari, Chrome ook getest, zelfde melding.
Ik heb nog een extra WebSocket vanuit NodeRed, maar die had ik uitgezet.

Refreshen en ik kan het weer proberen. De ene keer komt hij verder dan de andere.

[ Voor 24% gewijzigd door Onl1ne1373 op 06-02-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Chrome:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vIlQG8jBFjkVmIMVWXVpgK6-bM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KO2YqVaJ7EfOBdomvaPvzw22.png?f=fotoalbum_large

Het ophalen van de settings is ook erg traag geworden

[ Voor 7% gewijzigd door Onl1ne1373 op 06-02-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Tip: als een kinderkamer achter blijft qua temperatuur, check dan even waar de thermostaat is. Ik had hem in de kast gezet, maar vond ze niet mooi en in een doos gestopt 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrBXZG2Cts7yuedHOjPzcLuPX9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUyoPgmATee05EJ0Nij5H6OL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb geen officiele servicetool, maar dit zag ik over de schouder van de monteur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG-YnbXQ4ElcYVmG7O7aqARsEBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7fWkxjcDSShUKtliT0znLPK.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Sorry, te snel gereageerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-02-2023 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@vliegnerd Manual control werkt als een zonnetje! _/-\o_

Ik heb een boolean input helper aangemaakt in Home Assistant om de verwarming te blokkeren.
Vervolgens een automation die elke vijf minuten dan een mqtt bericht stuurt.
Max manual heb ik op 15 minuten gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvzkDUWN1vY8Pm_KAlZ6kn4c_1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rynLgmOvKMWtbzTQrCgsEXIs.png?f=fotoalbum_large

Als hij aan het verwarmen is, stopt hij netjes en na 15 minuten gaat de totale warmtevraag netjes naar de thermostaat waarde. Top!!

[ Voor 29% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Vrijdagmiddag "kijk mij nou" opscheppost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QuCk76kZ36CA62W5D9PRKDuwsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rrQcR5cex0imxD46xDbCNa5r.png?f=fotoalbum_large

Counters in het status menu (en dus ook in MQTT status berichten).

Nog best veel werk te doen:
- Labels netjes importeren inclusief eenheden (klein bier) en in het Engels.
- Zorgen dat niet alleen firmware versie 37 werkt, maar ook oudere firmware versies (best wat werk)
- automatisch data ophalen. Nu haal je de data op door in het debug menu op een knop te drukken. Om de hoeveel tijd moet je dit pollen? Elk uur?

Grappig is wel dat E-verbruik tijdens [verwarmen/koelen/...] hier in kWh * 10 uitgelezen wordt. Terwijl ze elders in de status in kWh staan.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 10-02-2023 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik heb een nieuwe .bin met counters erin (klik).
Dit zijn de wijzigingen: https://github.com/tomkoo...bd0f2c76ae4a85d2802bb0ecc

In de .bin zit ook manual control (en outside temp) weer in, maar dit is door mij nog niet getest. Het is dezelfde branch, dus dat deel moet precies hetzelfde zijn. Maar nogmaals: Dat heb ik zelf nog niet getest.

Counters worden nog niet automatisch "gepolled". Je moet zelf in het debug menu in de webinterface op de "Query counters" knop drukken om de waarden op te halen. Daarna staan ze in het Statusinfo menu en zitten ze in de MQTT.

Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSZkVkv--YiwiqPG5vviwwhrXSI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Wuw8bggVm9JEJhR0XUrjgSOn.gif?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag:
- Moeten counters apart gepolled worden, of even vaak als "status info". (Dat is echt overkill, want de counters mogen best 1x per uur ofzo)
- Aparte instelling voor maken?
- 1x per 100x statusinfo de counters pollen?

Ik zal e.e.a. ook als PR op github zetten en vragen wat @arjenhiemstra ervan vindt.

Ik heb voorlopig de volgende MQTT toegevoegd in HA configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#
# WPU Counters
#

- name: Itho WPU Counters Energy out of source
      state_topic: "ithowpu/ithostatus"
      value_template: "{{ value_json['Energy out of source (MWh)'] }}"
      unique_id: "itho_wpu_counters_energy_out_of_source"
      state_class: "measurement"
      unit_of_measurement: 'MWh'

- name: Itho WPU Counters Energy returned to source
      value_template: "{{ value_json['Energy returned to source (MWh)'] }}"
      unique_id: "itho_wpu_counters_energy_return_to_source"
      unit_of_measurement: 'MWh'

- name: Itho WPU Counters Compressor starts
      value_template: "{{ value_json['Compressor starts'] }}"
      unique_id: "itho_wpu_counters_compressor_starts"

- name: Itho WPU Counters Compressor on
      value_template: "{{ value_json['Compressor on (h)'] }}"
      unique_id: "itho_wpu_counters_compressor_on"
      unit_of_measurement: 'h'

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 11-02-2023 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Counters werken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkQBmB191Mo6T3N3kuzVjA48xP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PY6WmDAGjvDUgeGUmj2GHttz.png?f=fotoalbum_large

Mijn warmtepomp is recent vervangen, dus de lage waarden kloppen.
De trigger vind ik nog lastig. 1x per uur is inderdaad voldoende, instelbaar zou natuurlijk goud zijn.

De MWh voor de "Energy out of source" zal denk ik niet kloppen, daar mist een comma.
Ik heb sinds installeren ongeveer 190kWh verbruikt, dus moet denk ik bij mij 760kWh zijn ipv 76MWh. Of 0.76MWh.

[ Voor 15% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-02-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vliegnerd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb nu zelf een MQTT trigger ingebouwd, maar dat is gewoon onhandig.
Ik ga een optie "WPU Counters on/off" toevoegen (net zo als 31DA en 31D9 on/off kunnen) en dan een aparte timer voor de counters.

De eenheid van energy to/from source is inderdaad MWh/100. Zo staat het ook in de modbus handleiding, maar er staat MWh in de servicetool.

De eenheid van e-consumption (standby/coolling/heating/DWH) is ook MWh/100 (ofwel *10 kWh), terwijl het in het andere statusbericht wel gewoon in kWh staat. Vandaar dat ze bij jou op 0 staan. Ze zijn minder dan 10.

In mijn status bericht staat "energy during cooling 148 kWh" en dan in de counters "energy cooling 14 kWh".

De eenheden uit de ithoservicetool kloppen niet (helemaal).
Ben eigenlijk wel even benieuwd, waarom vindt jij de MQTT trigger onhandig?
Het leek mij wel een mooie manier om elke dag op precies het zelfde moment de counters op te halen. Dan is het ook mogelijk om de statistieken per dag/week/maand/jaar etc heel nauwkeurig te bepalen.

Edit:
Ter aanvulling, er lijkt ook iets nog niet helemaal goed te gaan qua counters;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG5oN4lak-tsAU3QnQGtEe9SyDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9vZggzhjFYJ8Z5k1lQNbSGDP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door wouter.N op 13-02-2023 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
Ik krijg ook geen counters denk ik. Ik heb meerdere keren geprobeerd, ook na een reboot van de module.
Ik heb overigens Itho fw version: 34

Geen idee of je hier iets aan af kan zien?

"Result" op de debug pagina na het drukken van de knop:
80 82 C2 10 01 29 14 0E C2 11 21 02 71 06 90 00 00 04 52 02 9F 0D 67 2A 99 0F 8C 0F 71 09 C8 06 69 00 00 02 63 04 5D 02 47 00 17 00 00 00 00 34

Log entry op System log and log settings (debug gekozen in de dropdown)
2023-02-13 21:16:15 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL

Het resultaat op de status pagina.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2F91kx6uvJVJcY_deXhNAUGkWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yyk0WbiEb9dO9nUzSf5bEOSB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter.N
Echt top, het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_aUgA1Aqc2yo9B72tWl3X7aElE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ILmKhvRFw9hERBiDaxOBrgTG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:25:
Universeel bestaat niet als protocol voor i2c naar usb. De Service Tool zal een specifiek protocol praten. In de HRU 300 bijvoorbeeld zit een CP2112 ingebouwd. Misschien dat iemand met een Service tool eens kan kijken welke driver geladen wordt?
Zaterdagmiddag projectje.
(Ok, ok, ik weet dat ik eigenlijk manual control en counters moet afmaken, maar goed...)

De servicetoolmodule blijkt gewoon een serial device te zijn. De servicetool software zoekt naar een COM poort en stuurt daar wat bytes naartoe (vrijwel letterlijk de i2c commando's)...

Als ik een virtuele COM poort maak en die doorlus naar een tweede virtuele COM poort en daar een python scriptje opdraai, die i2c commando's terugstuurt, als waren ze van mijn eigen WPU dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFH8m9jjgthpSncwxCehSiE1FrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tp48rojGmIp8FPkyRKUc2gny.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik dus nu een werkende servicetool zonder dat mijn WPU of autotemp verbonden is. Ik kan kijken welke commando's gestuurd worden. Dat is nog makkelijker dan de servicetool reverse engineeren. :9~

Ik moet nog een paar commando's toevoegen zodat het echt werkt, dan zal ik de python code delen. Kunnen we allemaal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Er zit zo'n slang aan de zijkant die in riool pijpje uitkomt.
Ja, gevonden.. moest even de schoenenvoorrraad van de kids verplaatsen...

De overstort zit verstopt achter de WPU. De leiding vanaf het vat hangt er erg diep in, zodat ik niet kan zien of er water stroomt.
Maar gezien de hoeveelheid spinnenrag ziet het er heel erg droog uit.

Vraag mij af of er wel water in die zwanenhals staat. Ik zie dus eigenlijk geen water stromen. Maar vraag mij af of ik het überhaupt zo kunnen zien als het halve vat in die afvoer verdwijnt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE6CqECTs43SzxYexzAxiWSC6X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROlS0LqIVpUewC9RkB9CgtkV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 28-02-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
hansgrave schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Je kunt de tijd instellen die nodig is om van verwarmen naar koelen te gaan. Die staat nu op een paar dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8l4KTa3yKrP0vrPk6KnTJFYhO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJYSHfUrTShiUSqAmd3PasqA.png?f=fotoalbum_large

Helaas negeert mijn WPU deze waarde :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
vliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ik heb ondertussen wel de buitentemperatuur ingesteld (met het CE30 i2c commando) op 5 graden en de autotemp mag pas boven de 15 graden omschakelen naar koelen. Setting 59 is: "onder deze buitentemp gaat Autotemp de koeling niet vrijgeven als Autotemp de omschakeling bepaalt".
Deze heb ik ook nooit aan de gang gekregen. Als ik onder debug de temperatuur of 5 zet en op de knop "send ce30" druk op het statusscherm de temperatuur in de min staan. Misschien de moeite dat ik eens syslog werkend probeer te krijgen om naar de output te kijken?

Edit: Dit komt er uit Syslog met waardes 15, 10, 1 & 0. Maar nog steeds staat de statuspagina op -30

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzPRD9oxRrHFvaNKdS1NpmxGPEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FsVM1p33w8wRfPsNidM3Z3W3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door feelthepower op 02-03-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@Onl1ne1373 Temperatuur grafiekjes van afgelopen 24u: (met daaronder uitgerekt de WPU status, paars is CV).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xjhliFjAXfBak7z_Cn7gxBLk1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m5vp0pDOGMmQ0SrPmwJfrNgO.png?f=user_large
Je ziet dat de woonkamer op 19,5 gehouden wordt (oranje).
Maar dat de bovenverdieping paars/donkerblauw afkoelen. Er is daar wel warmtevraag maar er komt niet genoeg warm water.

Gistermiddag 12-16u draait de wasdroger 2x naast de donkerblauw kamer. Die warmt dan op. En doordat de warmtevraag daar dan afneemt koelt ook de andere er naast af. (Ook doordat de koude regen op dat moment op het dak valt).
In de slaapkamer (tussenverdieping) is geen warmtevraag. De temperatuur verandering komt door de aanwezigheid van twee personen in de kamer.

De bovenverdieping blijft dus iets achter. Pas als beneden 0,5 graad boven setpoint is, dan komt er voldoende warm water boven. En dat is nooit. Maar goed, ik vind het wel best.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 09-03-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@vliegnerd Dat ziet er netjes uit. Hier die van mij. Woonkamer 21, boven heb ik ze op 19.5 gezet pas, behalve slaapkamer, die staat op 18. Vooral Zolder blijft af en toe achter, die is qua kuubs ook wel erg groot.
De woonkamer blijft meer achter dan anders, maar dat komt ook omdat ik de deur naar de pas geïsoleerde garage open heb staan om hem op te warmen. Hier gaat een airco geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuWQf-kry4Wup5z55LOt3sK7aHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NP5yGzTmXimqDnbzI5T7dd6S.png?f=fotoalbum_large

Als ik geen master-master thermostaten zou hebben, zou ik denk ik ook moeite hebben om de zolder op te warmen. Meestal gaat de zolder pas warm worden als de woonkamer op temperatuur is, dan gaat de aanvoer temperatuur naar 30 graden. En ik heb bij de bouw de vloerverwarming van de zolder nog geupgrade, anders zouden ze max 18 graden garanderen, nu dacht ik 20.

[ Voor 21% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-03-2023 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0pvm
@vliegnerd @Onl1ne1373 Bijzonder hoe jullie ervaring totaal verschilt van de mijne. Bij mij krijgt de warmtepomp het huis en de zolder makkelijk op de gewenste temperatuur. Ik stook behoorlijk energieprijs afhankelijk (minimaal 8 uur draaien per 24 + alle (ook goedkope) uren die 1 cent duurder zijn dan de minimale 8 uur) Ik knijp de warmtepomp behoorlijk af in draaiuren. Je ziet de warmtevraag dan ook structureel hoog zijn, op enkele zon-op-thermostaat momenten na :D Mijn slaapkamer wil helaas maar niet kouder worden :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_yM_xvulTGwyP2Cug_3q9-R0iU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KwF6HpsfbmizoWtijSibIRCp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXrg-U-mYPcqp6VY1cGXzfH8U70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cWSb8fH4b2rOGP1KbBgshT65.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
feelthepower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:33:
Ah check, die tekst is wat onduidelijk.

Ik interpreteerde het zo dat dit ook over e-consumption standby, heating & cooling ging maar dat lijkt dus niet het geval. Anders zou mijn jaarverbruik warmtepomp meer zijn dan mijn complete huisaansluiting over het afgelopen jaar.

Het gaat dus alleen over "Energy out of source" & "Energy returned to source" ?
E-consumption is ook fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xjDsXcieLgAtAGjEzFbMeXvj64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlnvtw6xBxgPeplny7w8g9eC.png?f=user_large

Bovenste is "midden in" de normale statuspagina. Die was er altijd al.

Onderste is van de counters. Die zijn duidelijk "10 * kWh". In de itho docs staat "kWh" als eenheid, vandaar dat ik dat er ook bij heb gezet. Maar dat klopt niet.
De servicetool gebruikt ook de bovenste getallen op de counters pagina. Die gebruikt die onderste getallen helemaal niet.

De van/naar bron getallen zijn dezelfde "*10 kWh" eenheid.

Maar ik zal de tekst op de wiki aanpassen, want het kan duidelijk beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:08:
(Tijd voor een push notificatie als de boel omschakelt...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMHvCgwT8XqE3jR1WK0R2Ho14Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XeChRrI511ZHta5NUn6UibkT.png?f=user_large

:*)

@vliegnerd Weet je wat het 'checked' veld nou precies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]
ik heb een flair systeem maar bij hun is dat zelf de "standaard" als je naar G7 overstapt. Ik zie ook de meerwaarde niet om lucht te filtreren voor de vogeltjes
Ik heb daar ook over zitten denken. Misschien dat er een verschil zit in luchtdoorlaatbaarheid en daar door onbalans in aan en afvoer? Al zit dat er toch al in volgens mij. Huis is nou niet bepaald luchtdicht 😏.

Ik zat eraan te denk om na een paar maanden ze te zuigen en dan in en uitvoer wisselen en voor en voor en achter wisselen. Uiteraard weer schone kant naar warmte wisselaar. Nu wordt de helft niet gebruikt.

Resultaat van bijna een jaar en niet naar omkijken 🫣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgIlrQWs8Norv0O01VincQVJap4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnYZCo8bzSl2q4PBQt8g2d9s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
nl0pvm schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Ehhhh je weet dat dat hoort en dat daar een goede reden voor is toch?
Eh je weet dat Itho in zijn installatiehandleiding van de WPU 5G zelf ook aangeeft dat het systeem niet met Glycol gevuld mag worden. ;) Bij ons in het project is Itho al meerdere keren langs geweest om warmtepompen te vervangen, meermaals gaven ze aan dat er geen glycol in het systeem had mogen zitten.

Ik snap zeker het nut van glycol in bodem-bron, maar op meerdere plekken in de documentatie geeft Itho aan dat dat bij de 5G-serie juist niet meer gebruikt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odVHd-whmqPojAxMqKxAtFavBE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UTwvmDYf9R71wgU6KaPau4t6.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mathijs14 op 20-03-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:11
Ik zit met een vaag probleem, meestal voor ik ga douchen kijk ik altijd even in HA hoe warm het water is in de boiler (boven/beneden) deze stond ineens op 11 graden. En mijn gevoel was waar, even douchen en water op. De boiler had ook niet om 16:00 verwarmd (daily SP). Na het snelle douchen, op de spider water op boost gezet maar niks. Toen gaan kijken op de wifi module, en het vage was.... alle warm water SP stonden op 0 graden, hier wat dingen weer omhoog gezet. met als gevolg warm water, maar ik heb denk ik iets niet goed gezet want nu blijft die bij verwarmen bij het minste warmte verlies zie voorbeeld.

Mijn boiler staat op comfort met SP60, links dus zoals het was. Dip het probleem, en rechts hoe het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ygWNT-j0ffaHp9s2uS39xP-2vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6CwbsRYrRThzW3oXJjp1dM2.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk gister na het koude douchen snel snel proberen te werken....
Volgens mijn moet de fout in deze waardes zitten en heb ik verder niks aangepast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Rn60oZzWdvTQIGCHFYSzBlaZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTgMAM3QNDi4ePgoUnXcRC9F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEL5zczs0Hz-FbC_K8m0EsNzvjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d9SDvfffnn7K0EMzHdxmRQ3y.jpg?f=user_large

Wel slordig, een gewone gebruiker komt hier nooit achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
Ik heb nu sinds een paar dagen (boven verdieping) het koelen weer aan staan. Alleen krijg ik nu dit gedrag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D404JOPkJ-xUQsU2NwpImjZDeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nP5J5GFoADL0Qawnmfmm34zd.png?f=fotoalbum_large

Is de bron op dat moment niet “koud” genoeg of heeft dit een andere reden. Het lijkt me namelijk niet heel veel af te koelen met deze temperaturen en het aparte geschommel . Dit zelfde zie ik ook terug in bron temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
Dat het tijd word voor zon ben ik helemaal met je eens! De WAF zakt hier ook al tot een dieptepunt momenteel 🙈 beneden te koud, boven te warm. Morgens koud , middags warm ga maar door haha

Daarom beetje een vage setup hier momenteel, beneden de verwarming dicht gezet, boven open (in de winter altijd dicht) en koelen aan laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtJEnufIyqxtDHqpibtISXg3njs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V5pkWLwGZcsXBcdM2LCrZeri.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4PHoGzbneuT4pL3DTrpG0IGjmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1dIyLENkYb2zCQt6zFlV9aye.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 21:10
Temp from source is bij jouw wel heel laag, kan me niet herinneren dat hij bij mij onder de 10C is geweest, ook van de winter niet.

Nou is mijn temp to source wel heel dubious op het moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62hUP77qULQrm_XKIWDk5iZJlRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqGdCrfaa3CeV3sjCGN9sTeN.png?f=fotoalbum_large

@vliegnerd de link naar de modbus documentatie in de startpost is dood, misschien handiger te linken naar de modbus zelf? (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00638)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-09 23:48
Hoi,

Kan iemand mij hiermee helpen?
Nadat mijn boiler aan gaat om het vat op te warmen (13:00u - tot 13:35u) gaat hij niet direct de vloer koelen maar loopt het verloop een beetje gek.

Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NcVSszM6MHU2C2CYeIRs7yIKiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLkJhaaNpPifVd1tPqaRZWiL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens1989
Jacksons schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:
Hoi,

Kan iemand mij hiermee helpen?
Nadat mijn boiler aan gaat om het vat op te warmen (13:00u - tot 13:35u) gaat hij niet direct de vloer koelen maar loopt het verloop een beetje gek.

Klopt dit?

[Afbeelding]
Ik herken dit probleem helaas…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ZHIAjc53hgmk-MaQaJArmGDEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iBlb09JtVP6yo5hlUBhgNUqy.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het ook totaal niet thuis brengen , zie er ook geen logica in… soms gaat dit vanzelf weer over. Soms zelfs tot het volgende boiler moment (deze screen heb ik hem de 2e keer via de spider geboost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-09 23:48
Hierbij de nieuwe grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X6kQOkzRjOyj6dPWqRvWR5lFB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVpzr30CrlPjSJ8mFBBdqAcz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hminedC924saqZpUgEXHa-1Vpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rE14guMn1VZXoOy4zqpgF0NJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3P9Sf5HCM8Ho3rDg6xOnBksI98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIaKCAMb92gxkiAE75cJJaIB.png?f=fotoalbum_large
Onl1ne1373 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Problemen op de bus kreeg ik onder de 10 seconden. Ik zou eens met 60sec beginnen, eventueel 20 of 30.
Ik mis denk ik namelijk een aantal keer dat de cv pomp aan gaat in je grafieken.

[...]

Je bron pomp draait dan niet en de sensor gaat dan je omgevingstemperatuur aangeven.

[...]

Deze grafieken zijn goed, alleen misschien handig om ze wat meer in detail te zien, bijvoorbeeld 10min als hij probeert te koelen.

[...]

Super, dat mag het probleem dus eigenlijk niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jacksons op 27-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Jacksons schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:10:
Hierbij de nieuwe grafieken:
[...]
Wat ik zo snel even raar vind is dat de bron pomp niet meteen aan gaat bij de pogingen om te gaan koelen.

Edit: Doet die van mij ook niet meteen zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG2AH-XOHQRRXt-ZiJm-loESAlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TTfBdgO5LZp1zTXMB7tJ7DO5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Onl1ne1373 op 27-06-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 04:22
vliegnerd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Als het boiler vat verwarmd wordt, gebruikt de WPU dan de compressor of het electrisch element?

Als het de compressor is, dan zit die tijd schakelaar mogelijk aangesloten op de "tariff low" ingang. Geen idee of de 4G die ook heeft, maar de 5G heeft een potentiaalvrij contact "tariff low" waarmee je het gedrag van een ouderwetse boiler kan nabootsen, die aanging als het laag tarief actief werd.
Als dat zo is, dan kun je net zo goed een smart schakelaar (shelly oid) daarvoor in de plaats aanbrengen.

Zo niet, dan heb je mogelijk een apart elektrisch element dat op een tijdschakelaar zit. Dan kun je sowieso beter via de compressor warm water gaan maken.
Volgens mij schakelt het elektrisch element alleen in als hij het water niet warm krijgt in een bepaalde tijd, geen idee wanneer dat exact is. Maar in principe warmt hij op via de compressor, de normale verwarming schakelt dan ook af en gaat hij warm water produceren. Via de boost functie op de thermostaat kan ik het elektrisch element handmatig inschakelen.

Ik denk dat het is zoals jij zegt dat hij schakelt via tarriff low, de informatie die ik heb lijkt daar ook op te wijzen. Dus dan ga ik op zoek naar een shelly die dat na bootst, even de schakelaar ontleden om te zien op welke stroom e.d. die schakelt. Zie ook schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxXiqeGnZTMODM-0nVHqPAfSI1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JAxQvlwHX9X0KWpWinJd4sTa.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 07-07-2023 13:28 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
feelthepower schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:52:
@ChiLLeR Ik schakel mijn WPU ook precies op die manier met een Shelly 1. Dit werkt goed bij ons.

Er hangt bij mij een automatisering aan via Homeassistant dat wanneer mijn (huidige dynamische) energieprijs onder de gemiddelde dagprijs is en boilervat ondertemperatuur is 50 of minder ik lowtariff op 1 zet. Als backup staat op mijn spider de ecomodus ingesteld zodat er in ieder geval anders om 14:00 's middags alsnog een verwarmingsronde gedaan wordt.

Ik heb de voeding vanuit buiten de behuizing gehaald, maar als je avontuurlijk bent kun je die waarschijnlijk zelfs vanuit binnen aftakken.

Staat niet toevallig jouw spider ingesteld op "comfort" modus? Dan schiet ie bij mij ook meerdere keren in een verwarmingsmodus, beetje afhankelijk van hoeveel water we verbruiken. Maar dat is ook de bedoeling van de comfortmodus. Die zou moeten voorkomen dat je de boiler een keer leegtrekt.
Hoe haal jij de boiler temperatuur op?

Ik heb een 4G dus geen spider maar een MFT Thermostaat, kan wel eco en comfort kiezen. Men heeft deze tijdschakelaar erop gezet destijds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiNjK3RiniwPHstFOTPLRszAbnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exsACxoYDLih1bOo3jd5PC4J.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een Theben TR 610 top2.

Uitleg van de leverancier:
Er wordt op/nabij de warmtepomp een timer geplaatst waarbij de boiler 2x per dag extra wordt opgewarmd naar de standaard ECO-stand en zal de boilertemperatuur naar ca. 61 graden worden gebracht.
De standaard opwarming in ECO-stand in de nacht naar ca. 61 graden blijft gehandhaafd.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Laatst online: 11:14
Wij overwegen een nieuwbouwwoning te kopen waar (naar alle waarschijnlijkheid) een Itho WPU5G warmtepomp in wordt geïnstalleerd. De plaatsing hiervan zou in de trapkast zijn die uitmondt in de woonkamer. Zie ook onderstaande afbeelding. Zelf ben ik enigszins bang voor geluidsoverlast. Wat is jullie ervaring? Gaan we de warmtepomp in deze situatie horen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYYJVdKVNkuhh7UawzahSDjx5A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MteKKTEeudR9HEng8R7lrU4K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le7TBBEbltZ9_p4AwkZDmjfwiOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1oVHDLGs7qVWBUMDDmrmDWM.jpg?f=fotoalbum_large
Hij zit er op en praat nu met de mqtt broker. Alleen nu nog homeassistant correct instellen. WPU4G

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
davasch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:07:
Ik weet zelf even niet meer hoe de onderkant van de print er uit ziet, en of je hier wellicht zelf wat overheen gedaan hebt. Maar kijk wel uit de je geen sluiting maakt door de metalen behuizing van de warmtepomp tegen de print te houden.
Heb toevallig net de 3D geprinte case binnen gekregen die er meteen omheen gedaan, goede tip had daar specifiek niet meteen over nagedacht! Zal vanavond ff een foto maken hoe de case eruit ziet. Geprint door @MichaelPlus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJJpEhCf9n0Bus00VFBVflI_q-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IK8GmwOzDTvtM9fK9U9oNLc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl1ZZUReRU3phXBtMjo_6a2l_j8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcWhOfy053O5DFWepxClY9bb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAnZZpA5ny7S2r9DJ6wvnqnx1N4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lxJr7EJtuvyvVmwpvU6HGjE.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik probeer nu de stats in HA te krijgen, ik heb de yaml van @vliegnerd gebruikt maar ik krijg geen waardes te zijn. Wat doe ik fout?Gevonden, ik gebruikte ithowpu/ithostatus maar dat moest zijn itho/ithostatus als state_topic.

Even de FOUTE code voor de outside temp als voorbeeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor:
    - name: Itho WPU Outside Temperature
      value_template: "{{ value_json['Outside temp (°C)'] }}"
      unique_id: "itho_wpu_outside_temp"
      device_class: "temperature"
      unit_of_measurement: "°C"

Zo zit de device in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEW4Qc6yvBvxSz6eUPV3B1tuy5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruuuvrfqr0VdbTCHK77JSHJf.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie ik de data wel binnenkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnb8ow_sgKB9gkWwgGHYD6oq8sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wdY5sSuKhVtiiDBjkDzhZgd.jpg?f=fotoalbum_large

En nu dus ook in de sensors :)

[ Voor 91% gewijzigd door ChiLLeR op 18-07-2023 19:58 . Reden: Foto’s toegevoegd. ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-10 22:52
vliegnerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:15:
[...]

In mijn installatie wordt alleen de temperatuur van de main spider in de woonkamer gebruikt, de offset cooling parameter in de WPU is voor mij dus bepalend.

Of wellicht is de offset in de autotemp zoveel groter dat ik die nog nooit actief heb gezien.

Ik ben op vakantie dus kan niet verder uitzoeken hoe/wat.
Het lijkt erop dat in mijn installatie de temperatuur van de overige spiders via de autotemp ook meegenomen worden voor het inschakelen van de koelmodus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uthf-8pwW3gv5H0t-P46tlsTa0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7VGdsYqxoLXcfFlV7jSpvEQa.png?f=fotoalbum_large
Room 1 is de woonkamer waar de main spider hangt en ingesteld staat op 21C, de overige kamers op de 1e verdieping staan ingesteld op 22C (sinds begin zomer ongeveer om het koelen al enigzins te beperken). Het gedrag van direct koelen op het moment dat het even warmer is dan 22C wil ik dus niet hebben, wat volgens mij ook niet zou moeten want de "offset cooling" staat in zowel de WPU als de autotemp op 1C. Jij of iemand anders een idee wat hieraan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RegularJohn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

Er zitten automatische ontluchters op. Die wel dicht zaten op de begane grond en eerste verdieping. Ik heb ze open gedraaid. Ben benieuwd morgenochtend! Bedankt voor het meedenken!
Helaas helpt dit niets. Ik kan ook niet echt vinden of ik buiten die automatische ontluchters zelf het systeem nog kan ontluchten. Ik heb wat geproduceerd via de kraantje. Daar lijkt wel lucht uit te komen, maar toch ook meer water, waardoor ik daarna de druk op het systeem kwijt ben.

Dit is een foto van de 1e verdieping. Begane grond is het zelfde met nog iets meer lussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTBXqGe-MTVszabcx-2R6a8nUXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15RCP8QbJHvKSgxjvTF2olLX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:59
Goedenavond allen, ik ben sinds januari '23 ook een tevreden eigenaar van een Itho (4G welteverstaan) uit 2019, inclusief een 200 liter boilervat. Ik lees hier al een tijdje mee en heb ondertussen al enkele maanden de module van Arjen erin hangen om op de goedkope momenten het boilervat te verwarmen, en dat werkt top!

Echter hebben wij bij de overdracht nul informatie gehad over het verdere onderhoud van de warmtepomp. Nu zag ik zojuist dat de drukmeters boven de expansievaten ver onder de groene zone liggen, dus ik heb het idee dat deze bijgevuld dienen te worden; alleen weet ik niet hoe... Is dat gewoon een kwestie van de vulslang op de aansluiting onder de drukmeters? Of moet dit ergens anders? Thanks alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru3kW7k05MD55AhAlVanw8jvrG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ0vtEHLXFE9g5R1OSOtwXdX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMCBIcFJyH9ANTxnhgkRrOvwgBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WH2lEDB0YfOF78ECQ51fTSny.jpg?f=fotoalbum_tile

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 10:13
JoooostB schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:30:
Goedenavond allen, ik ben sinds januari '23 ook een tevreden eigenaar van een Itho (4G welteverstaan) uit 2019, inclusief een 200 liter boilervat. Ik lees hier al een tijdje mee en heb ondertussen al enkele maanden de module van Arjen erin hangen om op de goedkope momenten het boilervat te verwarmen, en dat werkt top!

Echter hebben wij bij de overdracht nul informatie gehad over het verdere onderhoud van de warmtepomp. Nu zag ik zojuist dat de drukmeters boven de expansievaten ver onder de groene zone liggen, dus ik heb het idee dat deze bijgevuld dienen te worden; alleen weet ik niet hoe... Is dat gewoon een kwestie van de vulslang op de aansluiting onder de drukmeters? Of moet dit ergens anders? Thanks alvast!
[Afbeelding][Afbeelding]
Inderdaad gewoon vullen met schoon water (pagina 20)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz4mVQEXSxGifAiJCDc59eMz7SA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kYVArKhBLIFtnuGCmle7sg47.png?f=user_large https://ithodaalderop.com...tiehandleiding%20WPUi.pdf

PS hoe stuur jij de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
JoooostB schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Thanks, ik zocht op de verkeerde keywords in de manual denk ik.. Dan weet ik wat me te doen staat vanmiddag.

[...]

Het aansturen doe ik vanuit Home Assistant met behulp van de module van Arjen in de WPU. Hierop draait een merge van de firmware van Vliegnerd en de meest recente versie van Arjen om manual control toe te voegen.

De automation reageert op een tweede automation die afhankelijk van het leveringstarief en/of beoogde opbrengst van het komende uur een boolean "Laagtarief" inschakelt (tenzij WPU onlangs al geboost is):
  1. Als WPU onlangs al geboost heeft, skip dit uur de manuele override.
  2. Verstuur notificatie naar telefoon dat Laagtarief gestart is (ter validatie)
  3. Zet Itho in laagtarief modus met behulp van de manual control MQTT functionaliteit (thermostaat geeft storing weer)
  4. Wacht vijf minuten of totdat WPU Boost inschakelt
  5. Zet WPU manual control weer uit (storing verdwijnt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: Warmtepomp - Tariefswijziging
description: Geef energietarief-type door bij wijziging via MQTT.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.laagtarief
    to: "on"
    id: laagtarief
condition: []
action:
  - if:
      - condition: not
        conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ states.sensor.itho_wpu_status.last_changed > now() -
              timedelta(hours=6) }}
        alias: Controleer of hij in de afgelopen 6u geboost heeft.
    then:
      - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g
        data:
            Laagtarief doorgegeven aan Itho ({{    
            (states("sensor.power_production_next_hour") | int) +    
            (states("sensor.power_production_next_hour_2") | int) -    
            (states("sensor.live_energy_consumption") | int) }}).
        alias: "Verstuur notificatie: Laagtarief gestart"
        data:
          payload: >-
            { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":1,
            "manual_operation_dryrun":false }
        alias: Zet laagtarief WPU via MQTT
      - wait_for_trigger:
          - platform: state
            entity_id:
              - sensor.itho_wpu_status
            to: Boosten
        timeout:
          hours: 0
          minutes: 5
          seconds: 0
          milliseconds: 0
        alias: Controleer of WPU Boost inschakelt.
        data:
          payload: >-
            { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0,
            "manual_operation_dryrun":false }
        alias: Zet normaaltarief WPU via MQTT.
    else:
      - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g
        data:
            Laagtarief actief, maar WPU onlangs al geboost. Boosten
            overgeslagen.
          title: WPU Boost overgeslagen.
De boost functie doet inderdaad de boiler verwarmen maar in combinatie met een electrisch verwarmings element. ik zat zelf te kijken naar eco stand en het aanpassen van de tijd. (hij doet bij mij nu een run op 10:00)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aH0wdlkJdBszXw09azveoQWMws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/idvT32wQUmqfqSFHCVJgGaFB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-10 21:02
Hoi allem,

Nieuwbouwwoning hier, 3 maanden terug opgeleverd met een WPU 45 5G.
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat de woning niet/moeilijk op temperatuur kunnen houden. Voordat ik melding bij de aannemer maak eerst de handleiding erbij gepakt. Die spreek over het ontluchten van de vloerverwarming en/of vullen daarvan.

Ik zie in de warmtepompkast 2 barometers. 1 lijkt van de bron te komen, en 1 lijkt richting de vloerverwarming (in de ruimte ernaast) te lopen.

Barometer van de bron geeft 1 bar aan.
Van de vloerverwarming 1,3 bar.
Is dit voldoende?

Ik heb een poging gedaan die van de vloerverwarming te vullen conform instructies van Itho. Echter gaat de druk niet omhoog.. hij lijkt al “vol” te zitten?

Foto’s van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk5RYIstyJJcHJruHhI5jjcxYwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVhbwj6AywUStAvU9SW6V3FR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCbQALCBQQvpw4AqrA5zxhhVeCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA4rPJYH5RoiZqUWxWk8kIDE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9fezn_DXPnJYNw-TsHuEVWQAFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUE7QpWtSqU6LydCSOiF6EVq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSBWKFB9fmLMIWykZOZVGjyfG0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcSHiupHAY8KIfP6phgspyKg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Is er hier ook iemand die de cop meet/berekend van de WP?
ik reken het uit met onderstaande formule:
P = delta_T * flow (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K.

Ik doe het op basis van de gegevens uit de WP maar kom uit op een Cop van 1.9 a 2 tijdens CV bedrijf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7xsp7q2aYUof6yXidSSFpkZ01g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YfTxgWCOiqA4uhFd5RjZRYnS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door e_hagenaar op 18-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Goedemiddag ik heb misschien een noob vraag. Wij hebben bovenstaande WPU5g pomp in ons zojuist opgeleverde nieuwbouwwoning.

Bij het opleveren gaf de persoon aan die mee was, dat deze pomp een soort "automatisch" opstookprotocol heeft welke gedaan wordt bij de eerste inschakeling.

Nu zijn er vorige week tegels gelegd bij ons, en gaf de tegellegger aan dat de vloerverwarming 3 weken "uit" moest, en daarna het "gewone opstookprotocol" nog een keer moest gebeuren.

Ik heb vervolgens in alle ruimten de spider thermostaten op "standby" gezet, in de hoop dat dit er voor zou zorgen dat ze niet meer verwarmen.

Nu ik af en toe in het huis kom, is het toch soms 18 tot 19,5 graden, waarvan ik niet weet of dat nou komt door af en toe zon op de ramen, of dat hij in standby toch nog verwarmd.

De vragen die ik heb zijn als volgt:

1: Klopt het verhaal van het opstookprotocol van de bouwer?
2: Kun je deze eventueel manueel nog een keer runnen?
3: Klopt het dat als de thermostaten op standby staan, dat de vloer niet meer verwarmd?
4: is er een makkelijke mogelijkheid om hem op "uit" te zetten, of is dat gewoon stekker uit de unit?

Een buurman gaf aan dat hij de warme kraan bij de verdeler beneden gewoon op uit heeft gezet, zou dit ook werken? en is dat wenselijk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxk9yKlOLv0a5vKkLCL5MAne66w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2z5npYh03N5pKQdgUZyYIMr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:07

IkWilbert

Het is mij!

Laho schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Je kan op de spider de modus gewoon op Off zetten.
Even gebruikershandleiding erbij pakken. Let er wel op dat je dit op de hoofdthermostaat moet doen.
Ik zal nog eens kijken, kon het zo snel niet vinden

Heb in de handleiding standby modus gevonden. Denk dat ik die moet hebben. Iets met Off kom ik niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_zsrpOS_VHIf_jS7O5suidcitQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zv6Jl3wN2k2wuDIpEsCw45aA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvDpmAzSVoXm3zp8l_A7WkyRl_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3VQqnXmfNl2QoqQ4sQ8YEvw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door IkWilbert op 27-10-2023 16:38 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

vliegnerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:52:
@IkWilbert lage druk kan wel onschuldig zijn als er wat lucht in de leiding was achtergebleven en/of gewoon niet goed gevuld.
Typisch voor nieuwbouwinstallateurs.

Maar je kan een lek hebben: dat merk je dan snel genoeg.

Ik zou mij niet te veel zorgen maken en vooral de druk in de gaten blijven houden.

(Je kunt die druk vast ook op een maniometer aflezen.)
Ja ik ga de manometer in de gaten houden. Heb er even foto van gemaakt na het vullen net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXyt2Q7FIoYM6lxIFeNuHWzC7U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTg8agUxigdcRXJt4AlAD9ak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Is het iemand al eens opgevallen dat de ingestelde temperatuur op de thermostaat vanzelf wijzigt? Vannacht om 1.00 is de temperatuur van 20.5 naar 19.5 graden gewijzigd, iedereen lag hier te slapen dus zelf waren we het niet.

Nu heb ik inmiddels best wat automations draaien gerelateerd aan de WPU, maar voor zover ik weet kunnen die niet de thermostaat beïnvloeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYL8n3eVxmXVHuf4VS40VwHqK3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1KC48UCFHFOp3JmwtjHlPDOu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Vorige week is de stroom even van onze WPU 55I-5G af geweest en sindsdien vertoond de heat demand lichtelijk vreem gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gk6n28SSa423se1BTWl7RLt2Bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HB3FTKIBtFs3pVpOw5dAXP05.png?f=fotoalbum_large
Room 1 staat ingesteld op 20 graden en de rest op 19. De heat demand is een tijdje exact dezelfde waarde (vreemd) en vervolgens schiet ie ineens omhoog, zonder dat de ruimtes onder de ingestelde temperatuur komen (ook vreemd). Voordat de stroom eraf ging was de heat demand veel stabieler en kwam zo goed als nooit boven de 25 als de temperatuur nog boven de ingestelde waarde was. Herkend iemand dit en kan dit verklaard worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Onl1ne1373 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ik zie in de grafiek eigenlijk een normaal verloop van warmtevraag. Als de woonkamer naar zijn setpoint gaat dan loopt de vraag op en omgekeerd. Lijkt mij prima.

Je zou de buitentemperatuur er nog eens bij kunnen zetten in de grafiek. Misschien dat dat nog invloed heeft op de hoogte van de warmtevraag.
Onze warmtepomp heeft geen buitentemperatuursensor en kon helaas ook geen parameter hierover vinden in HA, die moet ik je dus helaas verschuldigd blijven. Wel heb ik het gedrag van voordat de stroom eraf ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNP_cIkpjkqAr-gxXVTzwLgGBa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/em6hhUmE0J7TGV4xNUs6906v.png?f=fotoalbum_large
Naar mijn idee zijn de verschillen vooral de veel kleinere spreiding in de heat demand en het verhogen ervan als de temperatuur daadwerkelijk in de buurt/onder de target komt. Zou het kunnen zijn dan er een adapterend/zelflerend element in het bepalen van de heat demand zit (wat verloren gaat bij een reset van de warmtepomp)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
vliegnerd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:03:
[...]

Als de WPU van koelen naar verwarmen wisselt dan gaan alle thermostaten 1 graad lager. Dat heb ik hier meerdere keren reproduceerbaar gezien, nu ik dat zelf wisselen tussen verwarmen en koelen kan afdwingen (via buitentemperatuur).
Bedankt allen voor het meedenken. Ik heb het ook in de handleiding gevonden ja, blijkbaar toch ooit overheen gelezen of niet goed opgeslagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNwSsg9C1aaKYPrc5Rw3Cm5PoZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riZztGPJuR5askXew3WGT89W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Nog een andere constatering waarvan ik nog niet precies weet of het klopt en wat ik er mee aan moet :+
Het blokkeren van het anti-legionella programma lijkt niet te kunnen.

Ik blokkeer sinds kort het opwarmen van de boiler actief om het opwarmmoment zelf te plannen icm. data van TheFes/cheapest-energy-hours.

Nu zag ik vandaag dat de boiler toch verwarmd werd op een moment waarvan ik verwacht had dat dit geblokkeerd zou worden. Deze 'ongeplande' verwarmings run lijkt mij vanwege de legionellapreventie aangezien de temperatuur tot ongeveer 62 graden opliep en dit inderdaad een week geleden was.

Hier is te zien dat de WPU in CV-modus staat te draaien, en dat ook hierbij de manual operation timer rond 16:15u nog steeds een aantal keer oploopt. Dit blokkeren van de boiler wordt gedaan door een automation die iedere 3 minuten uitgevoerd wordt met als condition de variabele '..boiler indien binnenkort lagere tarieven zijn' (voorlaatste in de grafiek).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFxGV-dJEGqY6_TNuCNFmhB4Qvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRzCOEsnvIB9D1yG6JZFQorw.jpg?f=fotoalbum_large

Het verzenden van de bericht om de boiler te blokkeren lijkt wel degelijk plaatsgevonden te hebben, maar hier lijkt niets mee gedaan te worden?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brvkgp2WU4IFQnZbvlRRyeXWbjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzZuFUHKu61COXWGDsL7xQcI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan het ook wel begrijpen, je wil natuurlijk niet dat dit te lang uitgesteld word. In praktijk valt het probleem ook wel mee natuurlijk mits je de standaardtijd een beetje goed kiest.

Een mogelijke oplossing is om zelf de verstreken tijd sinds de laatste run bij te houden en voordat de 7 dagen verstereken zijn zelf het BOOST programma te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

We wonen nu ongeveer een week in onze nieuwbouw woning. Betreft een 2 onder één kap. Onze woning beschikt over een itho wpu 5g bodem warmtepomp.

Ik heb een p1 meter om het verbruik bij te houden. Kan iemand zeggen of dit een beetje een normaal verbruik is? Het is wel het verbruik van alle stroom, dus ook alle ander apparatuur. Zijn bijvoorbeeld die pieken in de nacht normaal?

Verwarming staat op 20 graden constant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th4sF30FXl6d4tzHNhAzXsau-ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klg4KNhk8t6Hgcj0GjINCXy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuNcvs8YaLsGDdhe-9By5gaAeQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fO0VCFtmFMz1zFaUD378KcoK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkqpRAo46ILU83lsDOBUj2wpQLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WKKEShvsSLDgsuGZNb4YdTE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

_Richie_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:20:
[...]

Hoe is die dan aangesloten? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Als er een aparte groep is kun je deze doen:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Hier is ie op deze manier aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiCdV1PfnotesOojmTZ5LXF_NdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4yMoTyyyWvJCnCkRVKjS6r2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door IkWilbert op 18-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
Ik ben ook wat aan het experimenteren met het compleet overrulen van de Spider door middel van Home Assistant.

Ik gebruik hier HASmartThermostat voor. Hieruit komt een bepaald percentage warmtevraag die ik via de wifi-module naar de WPU stuur. Dit zou ook via de OTGW moeten kunnen om zo de foutmelding op de Spider niet te hebben.

Indien Home Assistant uitvalt neemt de Spider het na verlopen van de manual control timer weer automatisch over.

Edit: Hmm... het sturen van een hoger percentage dan de thermostaat zorgt er nog niet voor dat de warmtepomp ook daadwerkelijk gaat verwarmen. Hij heeft ook niet pas nog gedraaid (is inmiddels uren geleden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-duSIZSo9Pct6rklHQiU1Up-Cs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J62lRp0eVuOW4aYOv8im7tKJ.png?f=user_large

Ik stuur de warmtevraag met deze automation. Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: SmartThermostat Woonkamer - Warmtevraag naar WPU
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition: []
action:
    data:
      topic: ithowpu/cmd
      qos: 0
      retain: false
      payload_template: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":{{
        states('input_number.smartthermostat_woonkamer_warmtevraag')|int }},
        "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false }

Edit2: Na het sturen van een (CH released / Vrijgave verwarmingsbedrijf) vrijgave werkt het wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
  "manual_operation_index": 33,
  "manual_operation_datatype": 0,
  "manual_operation_value": 1,