Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

@wouter.N of iemand anders met verstand van koppelen van autoremp met een MFT:

Ik weet inmiddels hoe ik de MFT zou moeten koppelen:
  • sleuteltje vasthouden, menu 3 selecteren, A01 selecteren, dan verschijnt vervolgens bnd (bind).
Deze procedure moet je doen als de autotemp in de IBS modus staat en nadat je de IBS hebt gestart moet je de batterijen uit je termostaat halen, Dan binnen 2 min de bind procedure doen.

Helaas lukt dit niet. Nadat de MFT probeert te koppelen verschijnt er een streepje. Het type is een 536-5020 en zou ook autotemp geschikt moeten zijn volgens de specs.

Wat doe ik verkeerd? En belangrijker is er iemand die weet hoe het op te lossen? Er is ook als eens iemand van paans geweest en die kwam er zelfs met telefonische hulp van ITHO niet uit... Die zouden het opvolgen met ITHO en heb vervolgens niets meer gehoord dus enige hulp uit de community zou behulpzaam zijn. De koeling is door gebrek aan de hoofdthermostaat niet optimaal..
Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.

Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?

Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.

  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@esp8266 als je hiervoor ook de ronde oude thermostaten had kun je niet zomaar een nieuwe vierkante thermostaat koppelen helaas.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.

  • esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
wouter.N schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.

Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?

Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.
Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).

En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.


Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?


[img=800,130]blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595[/img]

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Tdem daar klopt echt iets niet, Temp to source kan nooit lager zijn dan Temp from source zou ik zeggen. Zie ook de voorbeelden hierboven. (Bij mij to source 18.03, from source 13.27).

CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.

Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)

[ Voor 3% gewijzigd door vassago op 24-06-2026 20:29 ]


  • Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:29:
@Tdem daar klopt echt iets niet, Temp to source kan nooit lager zijn dan Temp from source zou ik zeggen. Zie ook de voorbeelden hierboven. (Bij mij to source 18.03, from source 13.27).

CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.

Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)
Dank je voor het checken, wordt gewaardeerd _/-\o_. Ik heb bijna het idee dat de well pump in dit geval alleen over het warme water gaat en dat er voor het koelen een andere pomp actief is. Zou dat kunnen?

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:14
Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Dank je voor het checken, wordt gewaardeerd _/-\o_. Ik heb bijna het idee dat de well pump in dit geval alleen over het warme water gaat en dat er voor het koelen een andere pomp actief is. Zou dat kunnen?
Nee. Er is maar 1 bronpomp

  • GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hoe werkt de koeling bij jullie? Hier is het in huis 25-26 graden met deze warme dagen, terwijl we overdag alles potdicht houden en op de eerste verdieping zelfs screens hebben laten plaatsen om de zon nog meer buiten te houden.
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.

Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?

  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:48
GeleFles schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:39:
Hoe werkt de koeling bij jullie? Hier is het in huis 25-26 graden met deze warme dagen, terwijl we overdag alles potdicht houden en op de eerste verdieping zelfs screens hebben laten plaatsen om de zon nog meer buiten te houden.
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.

Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?
Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.

Dit is het maximale versxhil tussen ruimtetemperatuur en vloeraanvoer. Maak die groter met kans op condens.

vloeraanvoertemperatuur moet 18 graden worden en return 20 ongeveer, dan koel je.

Nu doet het niks want geen temperatuurverschil over vloer aanvoer en retour

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.


  • wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).

En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.


Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?


[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595"]Afbeelding[/url]]
Als ik het nummer even snel google zak ik een foto van een RT, daarom de vraag. Maar een MFT moet zeker worden gekoppeld, anders werkt het koelen ook niet. Je nieuwe MFT is het zelfde type als de oude?

Dat zinnetje komt uit de autotemp handleiding en gaat over het koppelen van een RT, niet over een MFT.

  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ook de hoofd thermostaat moet je koppelen/binden aan de groepen van je woonkamer. Eerst ook de oude thermostaat ontkoppelen anders kun je geen nieuwe koppelen.
@GeleFles wat ook nog weleens wil helpen naast die Offset temp is de hele boel even 10min van de stroom af en op die manier “resetten” om het koelproces weer juist op te starten.

Hier zeer tevreden over de koel resultaten. Het is hier boven niet warmer dan 22.2 op dit moment in alle kinder slaapkamers en op zolder nu 23.4 en die is nu dalende.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 24-06-2026 22:16 ]


  • esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:14:
@esp8266 als je hiervoor ook de ronde oude thermostaten had kun je niet zomaar een nieuwe vierkante thermostaat koppelen helaas.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.
@GeeMoney: Nee klopt,dat weet ik ook. Er is niets veranderd aan het type Hoofdtermonstaat. Dat was een MFT en is vervangen door een MFT. Hij koppelt alleen niet.

Ik heb ook geprobeerd om de oude thermostaat at te melden om hem daarna weeropnieuw te koppelen, maar dat lukte ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door esp8266 op 25-06-2026 12:16 ]

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste