Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
Dank voor de link.

Weinig informatie verder, alleen een ander koudemiddel, R290

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 09:40
Hallo allemaal!

Zojuist in een nieuwbouwhuis getreden in Zuid-Holland met een WPU5G 55I 240L geinstalleerd door Bogro.

Gaat niet helemaal soepel; de installateur heeft de autotemp verkeerd ingeregeld, de spider thermostaat opent kleppen van andere kamers, alles verkeerd gelabeld en opgehangen.... Nu zelf het eea verhangen op basis van gevoel.
Leiding tekening klopt ook niet met hoe het daadwerkelijk ligt....
1 vd slaapkamer heeft 2 groepen; maar de ruimtethermostaat stuurt er maar 1 aan lijkt het als ik naar de servo's kijk.

Daarnaast ook een badkamer die ertussen zit, maar hoe deze klep wordt aangestuurd is mij een raadsel. In de badkamer is geen Spider aanwezig en hij gaat ook niet mee met andere kleppen. Ookal staat alles op warmtevraag. Iemand enig idee hoe je kan zien hoe dit ligt?
1 Klep opengooien en dan met een warmtecamera zoeken?

Ook is het systeem plots overgegaan op koelen, terwijl ik dat eigenlijk helemaal nog niet wil, want de volgende dag moeten we weer verwarmen....

Betreft buitentemperatuur; er is mij niet bekend dat we monitoring hebben, ook geen contract oid, er zitten wel 2 antenna's aan de buitenkant van de WPU gemonteerd, iemand enig idee hoe je hier het beste achter kan komen hoe dit aangeleverd wordt aan de WPU?

Ook 2x de module van Arjen besteld om de WPU en de AutoTherm Master uit te kunnen lezen.

Zat er ook aan te denken om de Servicetool aan te schaffen zodat ik me AutoTemp's opnieuw kan inregelen en wat waardes kan aanpassen in de WPU(zoals temp verschil etc). Iemand hier meer ervaring mee? Heb inmiddels de wachtwoorden kunnen achterhalen voor de servicetool.

Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Stemis op 27-03-2025 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:58
Stemis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:26:
Hallo allemaal!

Zojuist in een nieuwbouwhuis getreden in Zuid-Holland met een WPU5G 55I 240L geinstalleerd door Bogro.

Gaat niet helemaal soepel; de installateur heeft de autotemp verkeerd ingeregeld, de spider thermostaat opent kleppen van andere kamers, alles verkeerd gelabeld en opgehangen.... Nu zelf het eea verhangen op basis van gevoel.
Helaas herkenbaar... |:(
Daarnaast ook een badkamer die ertussen zit, maar hoe deze klep wordt aangestuurd is mij een raadsel. In de badkamer is geen Spider aanwezig en hij gaat ook niet mee met andere kleppen. Ookal staat alles op warmtevraag. Iemand enig idee hoe je kan zien hoe dit ligt?
1 Klep opengooien en dan met een warmtecamera zoeken?
De badkamergroep, of wellicht zelfs alle groepen zonder spider, gaan automatisch open met verwarmen ("buffervat functie") en staan altijd dicht bij koelen.
Ook is het systeem plots overgegaan op koelen, terwijl ik dat eigenlijk helemaal nog niet wil, want de volgende dag moeten we weer verwarmen....
Welkom bij Itho daalderop! (Of eigenlijk is het de schuld van Airios veldhoven, bekend van de honeywell round thermostaat. Zij maken de elektronica van dit stukje prutswerk)

Ik blokkeer koelen door een nep buitentemperatuur te sturen naar de WPU. Nu stuurt HA telkens 7 graden en als het koelseizoen gaat starten dan stuur ik altijd 20 graden.

Jouw systeem schakelt waarschijnlijk om als de zon het huis verwarmt en de (nep) buitentemperatuur hoog genoeg wordt of de buitentemperatuur ontbreekt.
Betreft buitentemperatuur; er is mij niet bekend dat we monitoring hebben, ook geen contract oid, er zitten wel 2 antenna's aan de buitenkant van de WPU gemonteerd, iemand enig idee hoe je hier het beste achter kan komen hoe dit aangeleverd wordt aan de WPU?
De antenne's kunnen ook 868MHz ramses communicatie zijn (tussen spiders en autotemp). De WPU ontvangt die i.i.g. Die kun je met de servicetool uitlezen op de i2c bus. (Maar niet echt relevant)

Volgens mij er een 2/3/4G modem dat met Klimaatgarant communiceert. Ik heb het niet. Wellicht één per huizenblok? Of misschien één per WPU. Ik weet niet precies hoe het werkt. Van de WPU 4G weet ik het wel: Daar heeft één huis per blok een modem naar Klimaatgarant. De rest gaat via 868MHz.
Ook 2x de module van Arjen besteld om de WPU en de AutoTherm Master uit te kunnen lezen.
Via de module kun je de buitentemperatuur zien. Als die stapgewijs per (halve) graad gaat dan komt die van Klimaatgarant.
Als die er helemaal niet is, zoals bij mij: Dan kun je met de module de temp faken en koelen blokkeren.
Zat er ook aan te denken om de Servicetool aan te schaffen zodat ik me AutoTemp's opnieuw kan inregelen en wat waardes kan aanpassen in de WPU(zoals temp verschil etc). Iemand hier meer ervaring mee? Heb inmiddels de wachtwoorden kunnen achterhalen voor de servicetool.
@GeeMoney heeft eerder beschreven hoe je dat koppelen ook zonder servicetool kan doen.

Je kunt met wat moeite wel de servicetoolsoftware draaien met waarden uit jouw autotemp's als je een module van Arjen hebt. Dan kun je de indeling per groep/spider makkelijk zien. Maar niks aanpassen.
Ik kan wel meer info plaatsen, maar is wel gedoe.

[ Voor 0% gewijzigd door vliegnerd op 27-03-2025 08:10 . Reden: leestekens en typos ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:14
Je groepen zijn gewoon in te stellen hoor met de add-on . Koppelen of wisselen met thermostaten ook. De servicetool bied maar enkele unieke settings die de add-on niet heeft en je kan meer uitlezen maar dat is voor ons toch niet van belang.

@Stemis In principe kan je alles helemaal zelf opnieuw instellen. Ik heb ook mijn Autotemps vanaf leeg opnieuw opgebouwd en alle thermostaten vervangen en gekoppeld en groepen en thermostaten bijgebouwd etc. Heb je de servicepool niet voor nodig.
Thermostaten aansturen en buitentemp sturen kan ook allemaal als je wilt maar is er wel wat extra hardware benodigd en HomeAssistant.

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
Bedankt voor de reacties!
De badkamergroep, of wellicht zelfs alle groepen zonder spider, gaan automatisch open met verwarmen ("buffervat functie") en staan altijd dicht bij koelen.
Dat verklaart het, dank. Nu nog even kijken of het juist is ingeregeld door de installateur, gister was er overal warmtevraag maar bleef de badkamer groep dicht... Als ik de add-ons heb zal ik wel weer even posten.
Ik blokkeer koelen door een nep buitentemperatuur te sturen naar de WPU. Nu stuurt HA telkens 7 graden en als het koelseizoen gaat starten dan stuur ik altijd 20 graden.

Jouw systeem schakelt waarschijnlijk om als de zon het huis verwarmt en de (nep) buitentemperatuur hoog genoeg wordt of de buitentemperatuur ontbreekt.
Via de module kun je de buitentemperatuur zien. Als die stapgewijs per (halve) graad gaat dan komt die van Klimaatgarant.
Als die er helemaal niet is, zoals bij mij: Dan kun je met de module de temp faken en koelen blokkeren.
Dat is goed om te weten. Ik wil inderdaad zelf in control zijn als het gaat om koelen aan/uit. Zodra ik de add-ons binnen heb ga ik dat ook maar doen. Dan kan ik ook gelijk even kijken hoe de temp dan binnenkomt en of dit in (halve) graden via Klimaat garant gaat.
Je groepen zijn gewoon in te stellen hoor met de add-on . Koppelen of wisselen met thermostaten ook. De servicetool bied maar enkele unieke settings die de add-on niet heeft en je kan meer uitlezen maar dat is voor ons toch niet van belang.
Ahh dat is helemaal perfect, daar was ik inderdaad naar opzoek. Dan kan ik die dure tool lekker links laten liggen :)
Als ik de add-ons binnen heb en aan heb gesloten op HA zal ik wat meer posten.

Dank mannen, heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 19:35
Werkt dus met het sterk ontvlambare propaangas, in lijn met de vereisten van EU wetgeving. Na mijn dramatische ervaring van de ontzettend amateuristische installatie van de WPU 5G zou ik mij hier toch niet echt comfortabel bij voelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bswgn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Werkt dus met het sterk ontvlambare propaangas, in lijn met de vereisten van EU wetgeving. Na mijn dramatische ervaring van de ontzettend amateuristische installatie van de WPU 5G zou ik mij hier toch niet echt comfortabel bij voelen :X
Er zijn verschillende monteurs gelukkig.
Om met dit soort gassen te werken heb je speciale certificeringen nodig en die zijn best pittig en prijzig. Niet elke beunhaas die onderhoud doet heeft dus die papieren en zal er dan ook echt vanaf blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-05 16:38
Ik heb gisteren "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren" geprobeerd te realiseren.
Er staat nu op de thermostaat de foutmelding A1-16.
Op dit forum zie ik, dat dit meerdere malen een probleem was, maar hoe je dit moet verhelpen, heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb wel "manual_operation_checked": weer verandert van 1 weer naar 0, maar de melding blijft.
Ik zag dat de Free cooling nog steeds op 1 staat.

Na verloop van tijd zag ik dat de Free cooling weer op 0 stond.
En na weer een poosje was de Foutmelding A1-16 verdwenen.
Probleem is opgelost.

[ Voor 74% gewijzigd door Sjepers op 28-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:21:
Ik heb gisteren "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren" geprobeerd te realiseren.
Er staat nu op de thermostaat de foutmelding A1-16.
Op dit forum zie ik, dat dit meerdere malen een probleem was, maar hoe je dit moet verhelpen, heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb wel "manual_operation_checked": weer verandert van 1 weer naar 0, maar de melding blijft.
Ik zag dat de Free cooling nog steeds op 1 staat.

Na verloop van tijd zag ik dat de Free cooling weer op 0 stond.
En na weer een poosje was de Foutmelding A1-16 verdwenen.
Probleem is opgelost.
Die foutcode komt omdat je dus de deblokkeren/blokkeren hebt afgevuurd.
Zoek even in de wpu settings wat de "Max manaul opeation time (min)" is. (Bij mij regel 4 op de add-on, ik heb hem op 35 minuten).
Houd die niet te lang, je kunt dus beter elke 30 minuten je actie herhalen zoals ik al eerder in het topic heb uitgelegd. en dat je handmatige afgevuurde actie dus maximaal 30 minuten kan duren voordat de pomp weer in zijn eigen auto programma springt. Op dat moment verdwijnt ook de A1-16 foutcode weer op de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:48:
[...]

"Max manaul opeation time (min)"
Tijd voor een spelvautfix >:)
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/308

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 28-03-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Die foutcode komt omdat je dus de deblokkeren/blokkeren hebt afgevuurd.
Zoek even in de wpu settings wat de "Max manaul opeation time (min)" is. (Bij mij regel 4 op de add-on, ik heb hem op 35 minuten).
Houd die niet te lang, je kunt dus beter elke 30 minuten je actie herhalen zoals ik al eerder in het topic heb uitgelegd. en dat je handmatige afgevuurde actie dus maximaal 30 minuten kan duren voordat de pomp weer in zijn eigen auto programma springt. Op dat moment verdwijnt ook de A1-16 foutcode weer op de thermostaat.
Bedankt voor je hulp. Vliegnerd kwam met de zelfde oplossing. Ik zal de komende week, mij hierin wat meer gaan verdiepen. Is in iedergeval gemakkelijker, dan de Spider op afstand aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Gisteren home assistant uograde naar 2025.3.4 gedaan maar dat vindt ramses_cc niet zo leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdaYMKzgDcH6QgXRcD9OKTNjO2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asvf9vGFiG4f4vNn6gd60bi1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even verder in de logs duiken later vanavond maar de verbindingen met de thermostaten is inderdaad weggevallen en alle automations gooien foutmeldingen. Iemand iets dergelijks meegemaakt? Op de ramses GitHub kom ik dit zo snel niet tegen.

Edit: waarschijnlijk toch vergelijkbare issues met een oplossing. Gaan we proberen. https://github.com/zxdavb/ramses_cc/issues/235

Edit 2: ja, ramses pre-release 0.50.1 is de oplossing hiervoor. Opgelost en alles werkt weer.

[ Voor 13% gewijzigd door skiwi op 28-03-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-05 21:29
Yess het is eindelijk zo ver onze nieuwbouwwoning is opgeleverd. Alleen nu al problemen met de spider thermostaat en wpu. 8)7

Ik krijg storing code A03-1: Er is te lang geen RF communicatie Autotemp-MFT

Eerst geprobeerd om de Autotemp regelaar te verbinden door hem in IBS modus te zetten (handleiding gevolgd). En geen resultaat, uiteindelijk de spider thermostaat een factory reset gegeven. En het opnieuw verbinden van de autotemp-MFT. Zonder enig resultaat. Onvindbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ravinez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:09:
Yess het is eindelijk zo ver onze nieuwbouwwoning is opgeleverd. Alleen nu al problemen met de spider thermostaat en wpu. 8)7

Eerst geprobeerd om de Autotemp regelaar te verbinden door hem in IBS modus te zetten (handleiding gevolgd). En geen resultaat, uiteindelijk de spider thermostaat een factory reset gegeven. En het opnieuw verbinden van de autotemp-MFT. Zonder enig resultaat. Onvindbaar.

Wellicht heb je nu al je koppelingen om zeep geholpen.
Als je de Autotemp in IBS mode zet, knippert dan de eerste LED van groep 1 of brand deze constant?
(Knipperen betekend niet gekoppeld aan een thermostaat, dan heb je vermoedelijk alle koppelingen weggehaald)

Als ze branden is er een koppeling met een thermostaat in ieder geval. Er even van uitgaande dat het je woonkamer lus is en dus op de hoofd thermostaat gekoppeld zou moeten zijn dien je hem gewoon op te hangen aan de bedrade woonkamer aansluiting en is alleen de boel even van het stroom afhalen (pomp en Autotemp) en de batterijen even uit je thermostaat en los koppelen en weer terug plaatsen en weer aan de muur hangen voldoende om de boel weer te laten connecten met elkaar.

Als lus 1 knippert dien je die opnieuw te koppelen met je thermostaat. De hoofd thermostaat kan je hiervoor tijdelijk even van de wand halen en dichtbij je Autotemp houden om de koppeling te maken. Herhaal de koppeling voor elke woonkamer lus.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

Als je nog niks gedaan hebt dan is de ontvangst tussen hoofd spider in de woonkamer en autotemp (op zolder?) slecht door te grote afstand in betonnen nieuwbouwbunker.

Was hier bij de hoekhuizen ook het geval. Bij mij is de ontvangst goed genoeg

Installateur moet dan een repeater oid plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez

Ter aanvulling op bovenstaande stuk, het betreft de hoofdthermostaat in de woonkamer. En de master Autotemp die zit in de trapkast. Daar brand het lampje van "master".

We hebben 2 autotemps; 1 op zolder bij de WPU en eentje in de trapkast ("master").

[ Voor 5% gewijzigd door Ravinez op 29-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Wellicht heb je nu al je koppelingen om zeep geholpen.
Als je de Autotemp in IBS mode zet, knippert dan de eerste LED van groep 1 of brand deze constant?
(Knipperen betekend niet gekoppeld aan een thermostaat, dan heb je vermoedelijk alle koppelingen weggehaald)

Als ze branden is er een koppeling met een thermostaat in ieder geval. Er even van uitgaande dat het je woonkamer lus is en dus op de hoofd thermostaat gekoppeld zou moeten zijn dien je hem gewoon op te hangen aan de bedrade woonkamer aansluiting en is alleen de boel even van het stroom afhalen (pomp en Autotemp) en de batterijen even uit je thermostaat en los koppelen en weer terug plaatsen en weer aan de muur hangen voldoende om de boel weer te laten connecten met elkaar.

Als lus 1 knippert dien je die opnieuw te koppelen met je thermostaat. De hoofd thermostaat kan je hiervoor tijdelijk even van de wand halen en dichtbij je Autotemp houden om de koppeling te maken. Herhaal de koppeling voor elke woonkamer lus.
Ik ben morgen weer in de woning, dan kan ik even controleren welke lampjes er branden. Ik weet wel dat door de factory reset de spider thermostaat nu geen verbinding meer heeft met iets...

Wat bedoel je precies met Lus 1 en het herhalen van de koppeling voor elke woonkamer lus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ravinez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Ik ben morgen weer in de woning, dan kan ik even controleren welke lampjes er branden. Ik weet wel dat door de factory reset de spider thermostaat nu geen verbinding meer heeft met iets...

Wat bedoel je precies met Lus 1 en het herhalen van de koppeling voor elke woonkamer lus?
Wat heb je precies een factory reset gegeven?
Als het je Autotemp geweest is dan kan je je installateur gaan bellen want dan zijn ook al je groepen definities leeg en die heb je wellicht niet op papier gekregen ?

Je autotemp boven zou Slave moeten branden. Als je echter een factory reset heb gedaan van je Master autotemp dan moet je ook je slave opnieuw tot slave maken.

Soms is het handig eerst even rustig wat dingen door te lezen voordat je bruut aan de gang gaat :+ :P . Mosterd na de maaltijd nu natuurlijk maar goed.
Met lus 1 bedoel ik groep 1 op de autotemp.

Wat @vliegnerd kan inderdaad goed de oorspronkelijke oorzaak geweest zijn, beide Autotemps moeten elkaar kunnen zien en soms wordt het signaal teveel verstoord of geblokkeerd. Ze kunnen een repeater/versterker plaatsen inderdaad om dat te verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Wat heb je precies een factory reset gegeven?
Als het je Autotemp geweest is dan kan je je installateur gaan bellen want dan zijn ook al je groepen definities leeg en die heb je wellicht niet op papier gekregen ?

Je autotemp boven zou Slave moeten branden. Als je echter een factory reset heb gedaan van je Master autotemp dan moet je ook je slave opnieuw tot slave maken.

Soms is het handig eerst even rustig wat dingen door te lezen voordat je bruut aan de gang gaat :+ :P . Mosterd na de maaltijd nu natuurlijk maar goed.
Met lus 1 bedoel ik groep 1 op de autotemp.

Wat @vliegnerd kan inderdaad goed de oorspronkelijke oorzaak geweest zijn, beide Autotemps moeten elkaar kunnen zien en soms wordt het signaal teveel verstoord of geblokkeerd. Ze kunnen een repeater/versterker plaatsen inderdaad om dat te verhelpen.
Ik heb alleen de spider thermostaat een factory reset gegeven |:(. De autotemp heb ik alleen in de IBS modus gezet en daarna weer eruit gehaald door weer 4 sec de knop in te drukken toen het niet lukte....
Voel me echt een leek met dit soort apparatuur terwijl ik een IT-er ben :?

Ik ga vandaag weer een poging wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Inmiddels heb ik de 2 addons binnen. Aansluiten gingen prima, had wat problemen omdat hij de autotemp statussen niet wou uitlezen, na een paar herstarts was dat gefixed.

Ook HA aangeslingerd en verbonden via MQTT. Zijn er al sensor templates voor de Autotemp? Die kon ik nog niet vinden.

Heb inmiddels ook een schedule en blokkade op verwarmen ingesteld. Dat is maar goed ook. Want rond 09 .00 begint de zon met het huis verwarmen, dan is verwarmen omdat hij in de buurt van de setpoint komt echt verspilde moeite(setpoint 21C):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzHsDsad5RLeqLT94mG-DljZayU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T70l2sD2Azv0xz3NlutbDNLm.png?f=user_large

Zie ook dat mijn buitentemperatuur op -30C staat. Ben erg benieuwd wanneer die dan weer om gaat.
Op de autotemp staat outdoor temp op 327.67 :S

Weet iemand hoe ik kan zien of de AutoTemp of de WPU de cooling regelt? Ik las dat dat een setting was, maar kan deze zo 1 2 3 niet vinden.

Was ook even benieuwd welke settings jullie allemaal hebben aangepast ?

Ook nog iets opmerkelijks. Net even de stoppen eraf gehad voor het installeren van een lampje; schiet de boiler temp ineens naar 20C. Terwijl er gewoon nog heet water uit de kraan komt. HmmmmmAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YXZa_N6ZiystanByM0wcxSIbCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JzRNUGB5142abluUxUnf0Npn.png?f=user_large

@GeeMoney weet jij hoe je kan zien welke spider welke groepen regelt? Ik zie dat er 4 rooms bij mij zijn ingesteld, maar welke valve's die bedienen weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stemis op 30-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Stemis dat kan je helaas niet zien, je ziet alleen aan de hand van het geknipper op de Autotemp of ze gekoppeld zijn aan een thermostaat of niet en ook of er meerdere groepen aan 1 thermostaat hangen. Maar dus niet exact welke thermostaat. Dan moet je echt handmatig opnieuw gaan koppelen groep voor groep. Op zich een kwartiertje werk maar ze hangen vaak op een rot plek die Autotemps haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Stemis schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:31:

Zie ook dat mijn buitentemperatuur op -30C staat. Ben erg benieuwd wanneer die dan weer om gaat.
Op de autotemp staat outdoor temp op 327.67 :S
-30 betekent geen buitentemperatuur. Geen of niet aangesloten sensor. En dus ook niet van een of andere monitoringdienst.
Dat is in principe goed nieuws:
Je hebt de buitentemp voor verwarmen/stooklijn niet nodig.
Maar je kunt wel een "nep" buitentemperatuur sturen (zie startpost) waarmee je de autotemp tussen verwarmen en koelen kan laten wisselen.

Ik heb dit ook en ik stuur een fake temp van 7 graden zolang er niet gekoeld mag worden. Zodra het koelseizoen begint (als ik dat wil) stuur ik 20 graden als buitentemp.
De WPU schakelt dan na een minuutje ofzo, dus vrijwel meteen om.
Weet iemand hoe ik kan zien of de AutoTemp of de WPU de cooling regelt? Ik las dat dat een setting was, maar kan deze zo 1 2 3 niet vinden.
Weet het ook niet uit mijn hoofd. "Ergens in de WPU of autotemp" heb je niet veel aan ;)
Maar de standaard setups met autotemp is dat de autotemp dit bepaalt. Die heeft immers alle thermostaten. De WPU heeft alleen verbinding met de hoofd spider.
Was ook even benieuwd welke settings jullie allemaal hebben aangepast ?
Zie startpost.
Er is een setting die de minimale aanvoertemperatuur naar je vloer regelt bij koelen. Die is normaal 18 graden (kan niet lager, niet instelbaar) of 3 graden onder de temperatuur van je woonkamer. Dit is de condensbeveiliging van de WPU. Als de woonkamer warmer wordt, dan gaat de koeling minder hard werken, om condens te voorkomen. |:(
Dit werkt natuurlijk best wel en ik snap het ook, het moet voor alle gebruikers werken en niet voor tweakerts. Maar in een hittegolf wil je gewoon zo koud mogelijk water door je vloer als je geen condensrisico hebt. Dus die setting hoger zetten als je het risico snapt en/of condens kan accepteren.

Verder kun je de CV pomp lager zetten tijdens koelen om minder energie te gebruiken. Zie startpost.
Ook nog iets opmerkelijks. Net even de stoppen eraf gehad voor het installeren van een lampje; schiet de boiler temp ineens naar 20C. Terwijl er gewoon nog heet water uit de kraan komt. Hmmmmm[Afbeelding]
Er zitten 2 sensoren in het vat. In ergens bovenaan (3/4 of 2/3 hoogte) en eentje onderaan (1/3 of 1/4 ongeveer). Het water in het verticale vat is gelaagd.
Het warme water wordt bovenaan afgetapt en het koude water komt onderin binnen.
De temperatuur sensor onderin gaat dus snel naar "koud" terwijl het vat dan nog 2/3 vol warm water zit. Daarna volgt de bovenste sensor, maar er is dan nog 1/4 oid warm water over.
Je hebt dus niet veel aan die sensoren om te bepalen hoe "vol" het vat zit.
@GeeMoney weet jij hoe je kan zien welke spider welke groepen regelt? Ik zie dat er 4 rooms bij mij zijn ingesteld, maar welke valve's die bedienen weet ik niet.
Zie post van @GeeMoney. Ik heb het zelf uitgepuzzeld door telkens één spider een hoog setpoint te geven en dan te kijken welke valve's open gaan. Meestal 4 of 2 per kamer, dus makkelijk te volgen.
Je kunt op de autotemp dan echt de klepposities zien.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 30-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:13
Misschien een stomme vraag, maar ik lees steeds in diverse posts "Autotemp". Wat is dat precies? Is dat de verdeler van de vloerverwarming?

Zelf heb ik een WPU 5G en daar heb ik de add-on van Arjen Hiemstra op aangesloten, en dat werkt inmiddels (na wat gerommel met een update en een herstart) goed hier. Ik heb ook spiders (een hoofdspider die bedraad is aangesloten in de woonkamer en 3 draadloze op de slaapkamers), maar ik heb geen idee hoe ik die uit kan lezen en bedienen met de add-on. Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar ik lees heel vaak "ik heb een probleem" en dan "het probleem is opgelost" maar vaak ontbreekt dan de manier waarop het probleem is opgelost. Zo ook met het aansluiten van de spider(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Inderdaad, wat @vliegnerd aangeeft is de enige optie. Setpoint verhogen en de rest even laag zetten en zo inventariseren.

@HeleBoel de Autotemp is dat blauwe kastje wat bij de vloerverwarmingsverdeler hangt. Die stuurt feitelijk de kleppen aan en communiceert met de thermostaten.

Je kan ook met de add-on niet je thermostaten aansturen maar alleen uitlezen. Zie de startpost met link naar mijn post om te zien wat je nodig hebt om ook aan te kunnen sturen en wat daarbij komt kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door GeeMoney op 30-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:25:
@HeleBoel de Autotemp is dat blauwe kastje wat bij de vloerverwarmingsverdeler hangt. Die stuurt feitelijk de kleppen aan en communiceert met de thermostaten.

Je kan ook met de add-on niet je thermostaten aansturen maar alleen uitlezen. Zie de startpost met link naar mijn post om te zien wat je nodig hebt om ook aan te kunnen sturen en wat daarbij komt kijken.
Dank! Ik zal eens gaan kijken bij de verdelers van de vloerverwarming om te kijken of ik die blauwe kastjes kan identificeren en dan kijken of ik er nog iets mee kan. Ik begrijp dat de add-on van Arjen ook op de autotemps aangesloten kan worden en dat deze dan ook uitgelezen kunnen worden.

Alleen las ik een paar posts hierboven dat de kleppen van de verdelers ook uitgelezen kunnen worden met 1 enkele add-on die aangesloten is op de WPU, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
HeleBoel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Dank! Ik zal eens gaan kijken bij de verdelers van de vloerverwarming om te kijken of ik die blauwe kastjes kan identificeren en dan kijken of ik er nog iets mee kan. Ik begrijp dat de add-on van Arjen ook op de autotemps aangesloten kan worden en dat deze dan ook uitgelezen kunnen worden.

Alleen las ik een paar posts hierboven dat de kleppen van de verdelers ook uitgelezen kunnen worden met 1 enkele add-on die aangesloten is op de WPU, klopt dat?
Nee, je hebt 1 add-on nodig aan de Master Autotemp. Dan kan je alle kleppen uitlezen, ook van slave Autotemps die achter de master hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Nee, je hebt 1 add-on nodig aan de Master Autotemp. Dan kan je alle kleppen uitlezen, ook van slave Autotemps die achter de master hangen.
Dus totaal 2 add-ons nodig: 1 voor de WPU en 1 voor de master autotemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
HeleBoel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Dus totaal 2 add-ons nodig: 1 voor de WPU en 1 voor de master autotemp?
Correct !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@HeleBoel Met een add-on aan je master autotemp kun je de temperaturen van de slaapkamer spiders zien en de klepstanden.

Maar je kunt niets regelen/bedienen.

Je kunt bijvoorbeeld ook even de add-on die je al hebt aan de autotemp hangen om te zien of het informatie is waar je wat mee kan/wil.

(Ik ben zelf helemaal verslaafd aan grafiekjes in Home Assistant en voor mij is het daarom wel nuttig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Wanneer ik via MQTT een outside temp zet, bijv zo:
code:
1
2
3
{   
    "outside_temp": 4,   
}

Dan zie ik dit niet updaten via het status menu.
Doe ik dit via CE30 onder debug via de module web, dan is die vrijwel direct aangepast.

Doe ik iets verkeerd?
MQTT bericht staat ook netjes in MQTT explorer.

Mijn Outside Temp Sensor setting staat op 0, Itho hw version: 78, Itho fw version: 37

Nvm, code in startpost van OpenWeatherMap voorbeeld is waarschijnlijk niet goed door trailing comma. Dat was het probleem.

[ Voor 89% gewijzigd door Stemis op 30-03-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 12:06
Sjepers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:22:
Wie kan mij verder helpen?

Vanaf hier is het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik precies moet doen.
De volgende 2 stappen zijn voor mij te groot.
De volgende instellingen moeten gedaan worden in de ramses cc integratie:

Voor elke Spider thermostaat voeg je een Thermostaat helper toe in Home Assistant. Deze heeft een Switch helper nodig die helaas verplicht is. Deze Switch helper kan wel gedeeld worden door meerdere thermostaten.
Ik zou je moeten kunnen helpen :)

Beide stappen kunnen tegenwoordig via de GUI van Home Assistant.

De eerste zit bij het configureren van Ramses onder Advanced Features:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X9bRrrPZxxexAAQ4-jy1-dKQMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ae5Q2CrzcN2Z3fK45Uu1Y9bm.png?f=fotoalbum_large

De andere kan via de helpers van Home Assistant en dan een Generieke Thermostaat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
Ravinez schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ik heb alleen de spider thermostaat een factory reset gegeven |:(. De autotemp heb ik alleen in de IBS modus gezet en daarna weer eruit gehaald door weer 4 sec de knop in te drukken toen het niet lukte....
Voel me echt een leek met dit soort apparatuur terwijl ik een IT-er ben :?

Ik ga vandaag weer een poging wagen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmVRTuIN_4YpIH7M-rXb7rIm8hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbllsLnkC5N6BxO52cTmkg2C.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de autotemp beneden. Het lampje van master brand nog maar daarnaast blijft het “alarm” lampje ook branden. De overige lampjes van de nummers eronder hebben nooit aan gestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravinez op 31-03-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ravinez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:48:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de autotemp beneden. Het lampje van master brand nog maar daarnaast blijft het “alarm” lampje ook branden. De overige lampjes van de nummers eronder hebben nooit aan gestaan.
Brand het alarm bij de Slave ook?
Dat die continu brandt is inderdaad niet goed en kan meerdere oorzaken hebben,
Heb je de add-on er al aan hangen? Dan moet je even kijken of je groepen nog een waarde hebben anders dan 1100 . Als ze allemaal op 1100 staan is hij naar fabrieksinstellingen en dan verklaard dat het alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravinez
GeeMoney schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Brand het alarm bij de Slave ook?
Dat die continu brandt is inderdaad niet goed en kan meerdere oorzaken hebben,
Heb je de add-on er al aan hangen? Dan moet je even kijken of je groepen nog een waarde hebben anders dan 1100 . Als ze allemaal op 1100 staan is hij naar fabrieksinstellingen en dan verklaard dat het alarm.
Bij de S1 (slave) brandt het "Bedrijf" ledje. :9. Daar heb ik ook niet aangezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ravinez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Bij de S1 (slave) brandt het "Bedrijf" ledje. :9. Daar heb ik ook niet aangezeten
Ok, dan is die vermoedelijk nog in orde.
Heb je de add-ons al ?

@Stemis ik heb de Buienradar integratie en die geeft een simpele sensor.temperatuur.
Dan ziet je automation er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Warmtepomp - Push Echte Buitentemperatuur
description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur
mode: single
triggers:
  - hours: /1
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
    state: "on"
actions:
  - data:
      payload: "{     \"outside_temp\": {{ states('sensor.temperatuur') }} }"
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
    action: mqtt.publish

Overigens blijkt het ook niet altijd te werken om coolen/verwarmen op die manier te blokkeren.
Op mijn WPU-4G werkt het bijvoorbeeld niet. Ondanks de temps die ik stuur kan ik de pomp in zowel Coolen als verwarmen krijgen terwijl dit niet zou moeten kunnen. Volgens mij bij de WPU-5G serie gaat het wel altijd goed maar het is simpel te testen.

[ Voor 69% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2025 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 10:39
GeeMoney schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:13:
[...]
Volgens mij bij de WPU-5G serie gaat het wel altijd goed maar het is simpel te testen.
Nee zoals ik al eerder schreef; mijn WPU-5G reageert er ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:03:
[...]

Nee zoals ik al eerder schreef; mijn WPU-5G reageert er ook niet op.
Ik was er ook achter gekomen dat het niet werkt, bij mij werkt het hele doorgeven van de buitentemperatuur op die manier niet. Het doorgeven van de buitentemperatuur werkt bij mij wel met de manual control:

code:
1
2
3
4
5
6
{   
  "manual_operation_index": 0,   
  "manual_operation_datatype": 146,
  "manual_operation_value": {{ states('sensor.hue_outdoor_motion_sensor_1_temperature') | multiply(100) | round() }},   
  "manual_operation_checked": 1 
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Ik heb de volgende instellingen:
(Status WPU) 032 Room temp (°C) = 21 gr
(Status Autotemp) 65 Upper limit end of heat demand (K) = 0,5 gr (dit is het minimum)

Het gevolg hiervan is, dat CV-bedrijf gewenst vanuit thermostaat zolang op ja (1) blijft, totdat de woonkamertemp hoger is dan “(Status WPU) 089 CV enabled”
In ons geval is dat:
“(Status WPU) 089 CV enabled” = “(Status WPU) 032 Room temp (°C)” + “(Status Autotemp)65 Upper limit end of heat demand (K)” = 21 +0,5 = 21,5 gr.

Is er een mogelijkheid, b.v. met een automatisering in HA, de waarde van “(Status WPU) 089 CV enabled” te veranderen?
B.v. op een zelfde manier als, “Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren” zoals besproken in dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:22:
Ik heb de volgende instellingen:
(Status WPU) 032 Room temp (°C) = 21 gr
(Status Autotemp) 65 Upper limit end of heat demand (K) = 0,5 gr (dit is het minimum)

Het gevolg hiervan is, dat CV-bedrijf gewenst vanuit thermostaat zolang op ja (1) blijft, totdat de woonkamertemp hoger is dan “(Status WPU) 089 CV enabled”
In ons geval is dat:
“(Status WPU) 089 CV enabled” = “(Status WPU) 032 Room temp (°C)” + “(Status Autotemp)65 Upper limit end of heat demand (K)” = 21 +0,5 = 21,5 gr.

Is er een mogelijkheid, b.v. met een automatisering in HA, de waarde van “(Status WPU) 089 CV enabled” te veranderen?
B.v. op een zelfde manier als, “Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren” zoals besproken in dit forum?
Als je het verwarmingbedrijf blokkeert, stopt die dan niet?
Je kunt ook de compressor blokkeren mbv manual control. Ik heb nooit getest wat er gebeurt als je dat tijdens een CV run doet. Maar "liever niet" is mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Met verwarmingsbedrijf blokkeren stopt hij onherroepelijk met verwarmen. Alles wordt daarbij genegeerd.
Het "stoppen" duurt alleen wel even als hij in CV bedrijf is, ongeveer een minuut of 3-4 schat ik.

Wat je dus zou kunnen doen is zelf de thermostaat uitlezen (dat kan je al) en op momenten dat hij dus 21,1 aantikt je direct het verwarmingsbedrijf blokkeren verstuurt met een automation en dat blijft herhalen totdat hij onder je eigen gestelde drempelwaarde zakt. Het setpoint van je thermostaat laat je dan gewoon op je gewenste ideale temp.
Wat je dan wel gaat krijgen is dat je dus continu aan het blokkeren bent met daarbij de foutmelding op de thermostaat en dat je dus wellicht soms ook moet/gaat verwarmen op momenten dat je dat wellicht liever niet hebt. Ook daar is weer omheen te programmeren natuurlijk maar het wordt wel nodeloos ingewikkeld allemaal.

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 02-04-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:13:
Met verwarmingsbedrijf blokkeren stopt hij onherroepelijk met verwarmen. Alles wordt daarbij genegeerd.
Het "stoppen" duurt alleen wel even als hij in CV bedrijf is, ongeveer een minuut of 3-4 schat ik.

Wat je dus zou kunnen doen is zelf de thermostaat uitlezen (dat kan je al) en op momenten dat hij dus 21,1 aantikt je direct het verwarmingsbedrijf blokkeren verstuurt met een automation en dat blijft herhalen totdat hij onder je eigen gestelde drempelwaarde zakt. Het setpoint van je thermostaat laat je dan gewoon op je gewenste ideale temp.
Wat je dan wel gaat krijgen is dat je dus continu aan het blokkeren bent met daarbij de foutmelding op de thermostaat en dat je dus wellicht soms ook moet/gaat verwarmen op momenten dat je dat wellicht liever niet hebt. Ook daar is weer omheen te programmeren natuurlijk maar het wordt wel nodeloos ingewikkeld allemaal.
@vliegnerd
Het blokkeren van verwarmingsbedrijf heeft geen invloed op de "(Status WPU) 089 CV enabled".
Deze gaat op "1", als de temp in de woonkamer lager is dan 21,1 gr en gaat naar "0" als de woonkamertemp hoger is dan 21,5 gr.

@GeeMoney
Ik heb nu een aantal automatiseringen "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren" gemaakt, die er voor zorgen dat de CV aangaat op de door ons gewenste tijdstippen en vanaf welke temp in de woonkamer hij dat moet gaan doen. (loopt vrijwel synchroon "(Status WPU) 089 CV enabled" = 3 uur)
Werkt prima, maar zou gemakkelijker zijn als "(Status WPU) 089 CV enabled" op bepaalde voorwaarden op nul zou kunnen zetten.

Indien nodig, heb ik helper gemaakt, die ik uit kan zetten (toegankelijk op telefoon), zodat we op elk moment dat wij dat willen, de CV weer normaal kunnen laten werken.

Zonder deze automatiseringen, zou in de ochtend, na 2 CV periode, de temperatuur in de woonkamer zijn opgelopen tot boven de 21,5 gr. Het gevolg hiervan is, dat dan de volgende CV periode pas start bij 21,1 gr in de woonkamer. En dat duurt erg lang (meestal pas na 18:00 uur) als we thuis zijn. Rond 15:00 uur begint het onbehagelijk te worden in de woonkamer en dan zette we de thermostaat op 21,5 graden zodat de CV periode start en na 1 uur zette we de Spider zo dat de CV periode weer stopt.
Dat doe ik nu met een aantal automatiseringen.
Ik begrijp dat jullie @vliegnerd en @GeeMoney geen ervaring hebben om bij "(Status WPU) 089 CV enabled" het zelfde trucje toe te passen als bij "Het verwarmingsbedrijf blokkeren en deblokkeren".
Voor mij een reden om mijn huidige automatiseringen zo te laten.
Bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@Sjepers die “089 status CV enabled” kun je helaas niet overschrijven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Vraagje.
Is er een mogelijkheid, om de waarde die "manual_operation_index":30" en "manual_operation_index":34" hebben, om die continu uit te lezen in HA?
Net zoals je alle statussen (sensoren) van de WPU kunt uitlezen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09
Ik heb mijn yaml code voor oa. alle sensoren van de WPU5G op bastebin gezet: https://pastebin.com/GWQk130E

Ik heb (dmv "AI") unit_of_measurements en icons enz toegevoegd aan de sensoren, eveneens de statussen / compressor mode / thermostat mode (zover dat mogelijk is) in tekst gezet ipv een statuscode (nummer).

Tevens zijn er een 2-tal knoppen anwezig (inclusief status terugkoppeling vanuit WPU) voor het uit/aan zetten van blokkeren van verwarming/koeling (al heb ik ditzelf nog nooit getest).

Of alle uitgezochte / door AI gegenereerde zaken kloppen, laat ik in het midden, wees hier dus bewust van mocht je (delen van) deze config gaan gebruiken!
Sjepers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:10:
Vraagje.
Is er een mogelijkheid, om de waarde die "manual_operation_index":30" en "manual_operation_index":34" hebben, om die continu uit te lezen in HA?
Zie hierboven ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 04-04-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
GeeMoney schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:13:
[...]

Ok, dan is die vermoedelijk nog in orde.
Heb je de add-ons al ?

@Stemis ik heb de Buienradar integratie en die geeft een simpele sensor.temperatuur.
Dan ziet je automation er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Warmtepomp - Push Echte Buitentemperatuur
description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur
triggers:
  - hours: /1
    trigger: time_pattern
conditions:
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
    state: "on"
actions:
  - data:
      payload: "{     \"outside_temp\": {{ states('sensor.temperatuur') }} }"
      retain: true
      topic: itho/cmd
    action: mqtt.publish

Overigens blijkt het ook niet altijd te werken om coolen/verwarmen op die manier te blokkeren.
Op mijn WPU-4G werkt het bijvoorbeeld niet. Ondanks de temps die ik stuur kan ik de pomp in zowel Coolen als verwarmen krijgen terwijl dit niet zou moeten kunnen. Volgens mij bij de WPU-5G serie gaat het wel altijd goed maar het is simpel te testen.
Dit werkt perfect idd. Outside_temp geeft gewoon de temp door en zie ik ook aangepast in de status van de WPU. De autotemp heeft de outside temp niet echt nodig neem ik aan?
Moet nog even testen of dit koelen ook stopt. Tot nu toe wel.

Tip voor de mensen met 2 modules, splits je mqtt topic naar bijv itho/autotemp en itho/wpu.
Home assistant vond het niet grappig dat 2 apparaten andere paketjes doorstuurde en alles ging om de minuut(poll frequency) in unknown/unavailable omdat hij een field misde in een update.
Daarnaast stuurde ik ook commando's met manual control die vervolgens door beide apparaten worden opgepakt, oeps.... niet helemaal de bedoeling.

Ik heb inmiddels een dashboard in elkaar. Moet nog veel aangepast worden maar het werkt wel en zo leer je wat nou de beste instellingen zijn.
Ook een boiler starter gemaakt, handig als we even willen boosten na veel gebruik terwijl we hem wel op ECO willen laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v730jI4Frie4f52A_8bur4eBhyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wHbm57ISHKedXXbNLgM31oE.png?f=fotoalbum_large

PS. Weet iemand wat manual_operation_checked nou precies doet? Zie dit nergens beschreven staan.
Is dit gewoon een boolean value welke 1 of 0 is? _value is er ook nog namelijk en soms zie ik ze ook samen gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Stemis op 04-04-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Stemis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:51:
[...]

PS. Weet iemand wat manual_operation_checked nou precies doet? Zie dit nergens beschreven staan.
Is dit gewoon een boolean value welke 1 of 0 is? _value is er ook nog namelijk en soms zie ik ze ook samen gebruikt worden.
Het is (mij) onbekend, omdat er geen openbare documentatie is. Ik weet ook niet zeker of het deze waarde echt "checked" zou moeten heten, maar ergens in itho documentatie of software wordt het "checked" genoemd. Ik weet niet precies waar.

Het lijkt erop dat je met checked manual control (manual operation/handbediening) aan en uit kan zetten. Maar ik herinner mij dat het soms wel en soms niet werkte.

Ik heb een aantal van deze dingen door trail and error uitgevonden. Soms is de waarde van "checked" echt relevant, soms misschien ook niet. Door nog meer uitproberen is dat wellicht te achterhalen, maar dat heeft voor mij geen prioriteit.

In de winter beschouw in mijn WPU sowieso als "bedrijfskritisch" dus wil ik niets testen. Vanaf ongeveer nu zou ik wel weer durven om wat te gaan uitproberen. Ik kan het mij thuis niet veroorloven dat de WPU een paar dagen niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Sjepers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:10:
Vraagje.
Nee, je moet het zien als commando's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Stemis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:51:
[...]
Uit mijn testen heeft het volgens mij te maken met het verlopen van de geldigheid van de waarde.
Als je 0 stuurt dan stop je de handmatige override ervan.
Normaal stopt het als de handmatige timer dit je instelt op nul komt na het stoppen van de updates.
Echter als je meerdere manual operations hebt lopen en je de ene wilt stoppen en de andere niet dan zul je een soort stop commando moeten sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:15:
[...]

Nee, je moet het zien als commando's.
Bedankt voor je informatie. Kan ik dus helemaal loslaten.

Ik heb ondertussen bij "automatisering" de functie "informatie" gevonden.
Dat heeft mij meer inzicht gegeven in het maken van automatiseringen en "fouten" op te sporen.
Hierdoor is het mij gelukt, om een werkende automatisering maken voor de wpu tijdens de CV periode.
Maar nu bepalen wij, wanneer en bij welke kamertemperatuur de CV periode start en stopt.
Het doorstook effect van de 2de CV periode in de ochtend, die er voor zorgde dat de CV uren lang niet meer opstarte, is nu verleden tijd.
Dit is mij gelukt, door de zee van informatie, die jullie allemaal, met elkaar delen, op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb een WPU5 en deze doet dagelijks zijn opwarmrun om het water in het vat te verwarmen. Met de wifimodule zie ik dit mooi terug in home assistant.

Nu zat ik me af te vragen of het mogelijk is om de temperatuur in het vat te verhogen; zodat er minder warm water nodig is bij het douchen, en er ook mogelijk iets meer waterdruk ontstaat (heb me laten vertellen dat de waterdruk onder andere bepaald word door de hoeveelheid koud water).

Vraag 1 is natuurlijk of ik dit ga merken, en zo ja, is dit dan de instelling die ik nodig heb? 68 - Setpoint dhw daily_mft lt (°C).
Deze staat nu op 58.5, wat redelijk overeen komt met de temperatuur waar ik hem dagelijk naartoe zie verwarmen. Kan ik deze waarde zonder problemen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 14:27
GeleFles schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:35:
Ik heb een WPU5 en deze doet dagelijks zijn opwarmrun om het water in het vat te verwarmen. Met de wifimodule zie ik dit mooi terug in home assistant.

Nu zat ik me af te vragen of het mogelijk is om de temperatuur in het vat te verhogen; zodat er minder warm water nodig is bij het douchen, en er ook mogelijk iets meer waterdruk ontstaat (heb me laten vertellen dat de waterdruk onder andere bepaald word door de hoeveelheid koud water).

Vraag 1 is natuurlijk of ik dit ga merken, en zo ja, is dit dan de instelling die ik nodig heb? 68 - Setpoint dhw daily_mft lt (°C).
Deze staat nu op 58.5, wat redelijk overeen komt met de temperatuur waar ik hem dagelijk naartoe zie verwarmen. Kan ik deze waarde zonder problemen aanpassen?
Je kunt zowel de tijd dat het vat verwarmd als het setpoint aanpassen via de spider (geen add-on voor nodig). Zie pagina 22 van de (Engelse) handleiding.

Of je hiermee hogere waterdruk bereikt weet ik niet. Zelf heb ik de temperatuur verlaagd naar 50 graden omdat dit voor ons tweeen ook voldoende is. Ik merk niet dat we een lagere waterdruk hebben, maar heb hier misschien ook niet voldoende op gelet.

[ Voor 9% gewijzigd door siddler op 08-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

siddler schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:42:
[...]

Je kunt zowel de tijd dat het vat verwarmd als het setpoint aanpassen via de spider (geen add-on voor nodig). Zie pagina 22 van de (Engelse) handleiding.

Of je hiermee hogere waterdruk bereikt weet ik niet. Zelf heb ik de temperatuur verlaagd naar 50 graden omdat dit voor ons tweeen ook voldoende is. Ik merk niet dat we een lagere waterdruk hebben, maar heb hier misschien ook niet voldoende op gelet.
Er zijn blijkbaar verschillende (software?) versies, die van mij ondersteund helaas niet het instellen van de temperatuur, ik kan alleen het tijdstip aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 17:06
Ik heb vorige week 2 Ithowifi dingen gekocht, en aangesloten op de WPU, en op de autotemp van Itho. Werkt prima, ik kan nu in Home Assistant mooi zien wat er gebeurd.

Ik zat me af te vragen of het inmiddels mogelijk is om de tijd aan te passen van de WPU / Spider. Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen in de afgelopen 120 pagina's is dat niet mogelijk is, misschien wel door een andere thermostaat aan te sluiten. Dat vind ik net een brug te ver voor het automatisch tijd aanpassen. Mocht het met de IthoWifi kunnen, dan zou het tof zijn.

Wat ik me wel afvroeg: in Home Assistant heb ik nu een sensor met de naam: "UTC Tijd" maar die staat altijd op 1. Is dit ergens goed te krijgen? Dan zou ik misschien nog een beetje iets kunnen automatiseren dat ik een melding krijg als de tijd meer dan zoveel fout staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
jvwou123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:10:
Ik heb vorige week 2 Ithowifi dingen gekocht, en aangesloten op de WPU, en op de autotemp van Itho. Werkt prima, ik kan nu in Home Assistant mooi zien wat er gebeurd.

Ik zat me af te vragen of het inmiddels mogelijk is om de tijd aan te passen van de WPU / Spider. Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen in de afgelopen 120 pagina's is dat niet mogelijk is, misschien wel door een andere thermostaat aan te sluiten. Dat vind ik net een brug te ver voor het automatisch tijd aanpassen. Mocht het met de IthoWifi kunnen, dan zou het tof zijn.

Wat ik me wel afvroeg: in Home Assistant heb ik nu een sensor met de naam: "UTC Tijd" maar die staat altijd op 1. Is dit ergens goed te krijgen? Dan zou ik misschien nog een beetje iets kunnen automatiseren dat ik een melding krijg als de tijd meer dan zoveel fout staat
Andere thermostaat is in principe niet mogelijk. Je kan er volgens mij wel een OpenTherm Gateway tussen zetten. Daar zou je misschien de tijd mee kunnen aanpassen.

Maar waarom wil je de tijd aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 18:52
GeleFles schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:10:
[...]

Er zijn blijkbaar verschillende (software?) versies, die van mij ondersteund helaas niet het instellen van de temperatuur, ik kan alleen het tijdstip aanpassen.
Zo ook niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk_MpEszW37LVOIIjHpvC1h57Bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFDuEsXFdckAxOE1uY9km1J4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
jvwou123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:10:
Er zijn twee velden het WPU status rijtje. "UTC time" waarin de unix tijd staat. (overigens niet in utc tijd, maar in lokale tijd) en "UTC time valid" die altijd op 1 staat.

Versie 2.8.0 van de module software heeft een bug: beide hebben het label "UTC time" en de eerste wordt overschreven door de tweede.
Als je 2.9.xbeta installeert dan krijg je wel beide waarden apart.

Ik zet utc_time om naar leesbare tijd met:
code:
1
2
3
4
5
template:        
  - sensor:
    - name: "Itho WPU time"
      state: >
        {{ states('sensor.itho_wpu_utc_time') | int |  timestamp_custom("%d.%m.%Y %H:%M:%S") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 17:06
vliegnerd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:36:
[...]

Versie 2.8.0 van de module software heeft een bug: beide hebben het label "UTC time" en de eerste wordt overschreven door de tweede.
Als je 2.9.xbeta installeert dan krijg je wel beide waarden apart.
De beta draait verder stabiel? Dan wil ik het wel proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
jvwou123 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:13:
[...]

De beta draait verder stabiel? Dan wil ik het wel proberen
Ja geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Ik heb een week geleden een klokthermostaat (tijdens CV periode) gemaakt mbv helpers en automatisering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s2QUGU6TOt1aavD9bLpS-Vq4no=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4tTPgFXSED0CHEpiGK4Ap0Wf.jpg?f=user_large
Enz.

De automatiseringen hebben de volgende acties:
Verwarming uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU_XNHruEl0Jsqt-m68MMXQV-4o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tTvRCFqHdwWSIbJINA0KjMLE.jpg?f=user_large
Verwarming aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3-bHeyStphqOqDNViykwGesdaU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RcjN80MY4EJfHyqtAJA3Pxx4.jpg?f=user_large

Deze klokthermostaat heeft de afgelopen dagen prima gewerkt.
Tijdens deze periode zorgde er een automatisering er voor dat de koeling was geblokkeerd.
Ook dat heeft prima gewerkt.

Alleen blijkt nu dat de thermostaat niet meer in koelmodus te krijgen is.
Daarom heb ik alle automatiseringen uit gezet en de WPU een poosje uit gezet.
Bovendien heb ik het printje van Arjan losgekoppeld.
Setup van de thermostaat staat op 18 gr en het is 22 graden in de woonkamer.
Normaal gesproken zou de koeling bij een kamertemperatuur van 19 graden (offset 1K) aan moeten gaan.
De thermostaat blijft in verwarmingsmodus staan.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Ik heb net even de batterij uit de thermostaat gehaald en de thermostaat ging nu direct in koelmodus.
Maar waarom moet ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:04
Sjepers schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:19:
Ik heb net even de batterij uit de thermostaat gehaald en de thermostaat ging nu direct in koelmodus.
Maar waarom moet ik dat doen?
Er is een instelling: Blocking time heating to cooling (uur) die moet voorkomen dat na het verwarmen te snel de koeling aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hansgrave schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:37:
[...]

Er is een instelling: Blocking time heating to cooling (uur) die moet voorkomen dat na het verwarmen te snel de koeling aangaat.
Ja, die setting heb ik hier op het maximum staan. Het huis is prima geisoleerd, dus ik wil alleen koeling in de zomer, en alleen heating in de winter. Voordat ik dit had aangepast zag ik in de lente / herfst regelmatig dan het systeem zowel koelde als verwarmde op zelfde dag, compleet nutteloos om te verwarmen als 2 uur later de zon vol op 't huis staat, en er daarna weer gekoeld moet worden, om dan om 22:00 weer te gaan verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49

IkWilbert

Het is mij!

Verkeerde topic, excuus

[ Voor 93% gewijzigd door IkWilbert op 13-04-2025 13:46 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
IkWilbert schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:17:
Vanmorgen en wtw even vd stroom gehaald omdat ik een filter melding had. Filters schoongemaakt en teruggeplaatst.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, en zodoende hebben we ook geen idee om welke WTW het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Over filter gesproken. Hoe kan je het vuilfilter in de leiding schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
markjanssen schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:48:
[...]

Ja, die setting heb ik hier op het maximum staan. Het huis is prima geisoleerd, dus ik wil alleen koeling in de zomer, en alleen heating in de winter. Voordat ik dit had aangepast zag ik in de lente / herfst regelmatig dan het systeem zowel koelde als verwarmde op zelfde dag, compleet nutteloos om te verwarmen als 2 uur later de zon vol op 't huis staat, en er daarna weer gekoeld moet worden, om dan om 22:00 weer te gaan verwarmen ;)
Bij mij staat die op 24 uur.
Je oplossing om deze naar 7 dagen te zetten is een eenvoudige oplossing om het jojo effect te voorkomen.
Maar of dat verklaard, waarom ik eerst de Spider spanningsloos moest maken, voordat alles weer normaal werkte, weet ik niet. Maar ga ik wel proberen.

Als de WP,U een poosje spanningsloos is geweest, begint alles toch weer gewoon alsof de installatie nieuw is. Dan weet hij niet meer wanneer de CV periode gestopt is.
V.b.:
Wanneer WPU, tijdens de koude periode van het jaar, onnodig in koelmodus ging, was het advies van de installateur: Maak de WPU een poosje spanningsloos. Probleem was dan opgelost.
Het probleem wordt veroorzaakt door setting "229 Blocking time cooling to heating" (in mijn geval 12 uur)
Wanneer dat voor "setting 229" zo werkt, dan zou ik zeggen, dan moet dat ook zo werken voor setting "152 Blocking time heating to cooling". Het is natuurlijk de vraag of Itho ook zo denkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Ter inspiratie, mijn dynamische prijs automation en script.

Ik wilde zelf bepalen op welk uur de WPU mag verwarmen en wanneer niet, dit om gebruik te maken van dynamische energieprijzen. Ik las hier ergens in het topic dat hoe langer de bron bezig is (huis verwarmen), hoe langer het duurt. Dit omdat de bron rust nodig heeft. Dit bepalen gaat niet makkelijk in een automation. Uiteindelijk maar voor een Python script gegaan, dit vind ik makkelijker dan node-red.

Vereisten:
  1. https://github.com/custom-components/pyscript. Met "Allow All imports" aan.
  2. https://github.com/custom-components/nordpool/
  3. 2 hulp entities: input_number.wpu_heating_max_price, input_number.wpu_heating_max_price_tomorrow
Pyscript voor het script. Nordpool voor een "entity" met de dynamische tarieven per uur voor vandaag en morgen.

Opzet: Via een automation bepaal ik het maximum tarief om te verwarmen. Die automation roept een Python script aan. En een andere automation (en 2 Home Assistant scripts) regelt het (de)blokkeren van de verwarmstand. Ik verander enkel het blokkeren en deblokkeren. de WPU kiest er zelf voor om te verwarmen of niet. Plus, ik heb nog steeds de max manual operation stand op 8 uur staan. Dit om te voorkomen dat bij een probleem de WPU in de blokkeerstand blijft staan.

Edit: Iets belangrijks vergeten. Ik geef het script het aantal "uur" mee dat het huis verwarmd zal worden. Dit staat eigenlijk vast op 4,5 uur. In principe zou dit aangepast moeten worden aan de voorspelde temperatuur, etc. Echter lijkt een standaard 4,5 uur goed genoeg te wezen voor afgelopen winter. Het is geen geheel getal omdat sommige "uren" niet als een volledig uur wordt gerekend. Bijvoorbeeld als de bron lang aan het verwarmen is, of wanneer de bron het warm water zal verwarmen. Zie het Python script.

Je krijgt tijdens de geblokkeerde uren een "manual operation" icoon op de thermostaat.
Pyscript: pyscript/dynamic_prices.py
De itertools import vereist dat de Pyscript-integration instelling "Allow all imports" aan zet.

Verder is het misschien handiger om het water verwarmingsuur in een hulpentity te bewaren in plaats van in het Python script.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
from itertools import groupby

def _hours_heating(min_price, prices):
    # Hour of day that's typically used for hot water water
    HOUR_HOT_WATER_HEATING = 13

# Initialize variables
    last_le = None
    hours_weighted = 0
    weight = 0
    hours_le = []

hour_index = -1
    consecutive_hours_le = 0
    for price in prices:
        hour_index += 1

# Weight given to an hour
        # 
        # Must be >0 when heating (due to logic assumptions)
        #
        # Used to lower the weight for the hour the hot water is heated
        hour_weight = 0.5 if hour_index == HOUR_HOT_WATER_HEATING else 1

# Remember if current hour is <= min_price
        this_le = price <= min_price

# Short circuit the logic
        if not this_le:
            last_le = this_le
            continue

# last_le = True from here onwards

# Remember the hours <= min_price
        hours_le.append(hour_index)

# Weighted count of the hours <= min_price
        if last_le:
            # Checks if previous hour was also <= min_price
            #
            # A WPU needs time for the source to "reset"
            # So when there the min_price is low for multiple hours only count
            # a certain amount. This to allow the source to "reset"
            consecutive_hours_le += 1
            weight = hour_weight - 0.5 if consecutive_hours_le % 2 == 0 else hour_weight 
        else:
            # Checks if <= min_price
            consecutive_hours_le = 1
            weight = hour_weight

hours_weighted += weight

last_le = this_le

return {'weighted': hours_weighted, 'hours': hours_le}

def _get_max_price(min_weighted_hours, given_prices):
    heating_dict = {}
    for price in [price for price, ignore in groupby(sorted(given_prices))]:
        heating_dict = _hours_heating(price, given_prices)
        if heating_dict['weighted'] >= min_weighted_hours:
            break
    logbook.log(name="pyscript", message="max price is %s" % price)
    return {'max_price': price, 'heating': heating_dict}

@service(supports_response="only")
def wpu_dynamic_price(entity_and_attribute_id="sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.today", min_hours=4.5):
    """Return the dynamic price details to control a WPU"""
    #prices to assist debugging:
    #given_prices = [  0.171, 0.172, 0.172, 0.172, 0.174, 0.176, 0.177, 0.18, 0.182, 0.191, 0.211, 0.211, 0.226, 0.227, 0.239, 0.24, 0.244, 0.259, 0.264, 0.272, 0.288, 0.29, 0.31, 0.31 ]
    given_prices = state.get(entity_and_attribute_id)

return _get_max_price(min_hours, given_prices)
Automation: Dynamic price: WPU max price
Dit bewaart de maximum prijs. Wordt aangeroepen zodra de prijzen veranderen (ergens na 13.00 en om 0.00). Het bepalen van de max prijs voor morgen zou weggelaten kunnen worden.

Vergeet niet om te controleren of de namen van de entities ook in de templates aan te passen (indien nodig).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: "Dynamic price: WPU max price"
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
    attribute: today
    entity_id:
    attribute: tomorrow
conditions: []
actions:
  - action: pyscript.wpu_dynamic_price
    metadata: {}
    data:
      entity_and_attribute_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.today
      min_hours: 4.5
    response_variable: dynamic_price
  - action: input_number.set_value
    data:
      value: "{{ dynamic_price.max_price }}"
    target:
      entity_id: input_number.wpu_heating_max_price
  - if:
        state: true
        entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
        attribute: tomorrow_valid
    then:
      - action: pyscript.wpu_dynamic_price
        data:
          entity_and_attribute_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.tomorrow
          min_hours: 4.5
        response_variable: dynamic_price_tomorrow
      - action: input_number.set_value
        data:
          value: "{{ dynamic_price_tomorrow.max_price }}"
        target:
          entity_id: input_number.wpu_heating_max_price_tomorrow
Automation: Dynamic price: WPU auto/forced off
Dit wordt aangeroepen op basis van de huidige prijs. Dit zal vaak 1x/uur zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: "Dynamic price: WPU auto/forced off"
triggers:
    entity_id:
    attribute: current_price
    id: current_price
    entity_id:
      - input_number.wpu_heating_max_price
    id: max_price
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ is_number(states('input_number.wpu_heating_max_price')) and
      state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', 'current_price') is
      number }}
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: not
            conditions:
                  {{ is_number(states('input_number.wpu_heating_max_price')) and
                  state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021',
                  'current_price') is number }}
        sequence: []
      - conditions:
              {{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021',
              'current_price') > (states('input_number.wpu_heating_max_price') |
              float) }}
        sequence:
          - action: script.wpu_block_heating
            data: {}
      - conditions:
              {{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021',
              'current_price') <= (states('input_number.wpu_heating_max_price')
              | float ) }}
        sequence:
          - action: script.wpu_heating_auto
            data: {}
mode: queued
max: 10
Scripts
Verwarmen blokkeren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "WPU: Heating: Forced off"
sequence:
  - action: mqtt.publish
    data:
      retain: false
      payload: |-
        {
                    "manual_operation_index":30,
                    "manual_operation_datatype":0,
                    "manual_operation_value":0,
                    "manual_operation_checked":1
        }
      topic: ithowpu/cmd

Verwarmen deblokkeren ("auto" stand):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sequence:
  - action: mqtt.publish
    data:
      retain: false
      payload: |-
        {
                    "manual_operation_index":30,
                    "manual_operation_datatype":0,
                    "manual_operation_value":0,
                    "manual_operation_checked":0
        }
      topic: ithowpu/cmd
alias: "WPU: Heating: Auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24
Ik ben nog druk bezig met me inlezen voor wat betreft de mogelijkheden, maar voor ik all-out ga met een HomeAssistant-integratie, wil ik nu (redelijk acuut) zorgen dat het koelbedrijf uit gaat (mijn kinderen klagen over koude voeten ;) ).

Volgens mij (en volgens meerdere posts in dit topic) is dat gewoon een kwestie van de outside_temp (die standaard op -29.99 staat) op een lage temperatuur te zetten, bijvoorbeeld 7 graden. Appeltje eitje zou je denken, gewoon even deze URL aanroepen:

http://ip-van-device/api.html?outside_temp=7

Maar, ik krijg een "NOK" terug en niet de gehoopte "OK". Zie ik iets stoms over het hoofd?

Edit: voor zover relevant, ik zit op firmware 2.9.0-beta11 en de wifi-module hangt aan de WPU.

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 14-04-2025 16:39 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@bkor en wat doe je als het verwarmen het goedkoopst is om 08:00 uur in de ochtend maar er om 13:30 uur volle bak zon op je woning staat?
Dat is het “vervelende” aan die dynamische schommelende prijzen. Die kunnen op de gekste momenten liggen waardoor je dus alsnog eigenlijk niet wilt verwarmen of koelen.

Ik heb nog geen dynamische prijzen maar ook ivm elektrisch rijden en dus de warmtepomp en een zwembad wordt dat echt een kriem zonder accu(‘s).

Zolang we salderen hebben vindt ik de “ongemakken” van dynamische prijzen nog niet opwegen tegen de eventuele financiële voordelen in mijn situatie op dit moment. En accu’s zijn al helemaal belachelijk duur nog met een tvt van tenminste 9-11 jaar in het meest gunstige geval.

Ik stuur vooralsnog op temperatuur en dat gaat voor het tweede jaar op rij tot nu toe prima.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 13:14
Verkeerd topic, denk beter in de algemene thread.

[ Voor 91% gewijzigd door karimmm op 14-04-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
posttoast schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:27:
http://ip-van-device/api.html?outside_temp=7

Maar, ik krijg een "NOK" terug en niet de gehoopte "OK". Zie ik iets stoms over het hoofd?

Edit: voor zover relevant, ik zit op firmware 2.9.0-beta11 en de wifi-module hangt aan de WPU.
Volgens mij zit de outside temp api alleen op MQTT.
Kijk maar eens in de tabel op de api.html pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:05:
@bkor en wat doe je als het verwarmen het goedkoopst is om 08:00 uur in de ochtend maar er om 13:30 uur volle bak zon op je woning staat?
In mijn ervaring (winter sinds 1 jan) is dat verwerkt in de dynamische prijzen. Oftewel, wanneer je beter kan wachten voor het opwarmen tijdens de middag dan is dat gewoonlijk al verwerkt in de prijzen (prijzen zijn lager indien er veel zon is). Niet altijd, maar kwam maar 1 of 2x voor tijdens de winter dat er verwarmd werd en het eigenlijk niet nodig was. Tegelijk heb je wel voorspellingen qua temperatuur en verwachtte zonnepaneelopbrengst wat ik zou kunnen gebruiken. De verwachtte zonnepaneelopbrengst zit er bij mij flink naast (zowel veel te hoog als veel te laag), behalve bij gemakkelijke dagen zoals april enzo. De dynamische prijzen lijken het veel beter te voorspellen.
En qua monitoren, zodra de WPU gaat verwarmen krijg ik een notificatie op mijn telefoon. Ik heb steeds gekeken of dat gunstig was. Wat wel meespeelt is dat mijn huis heel goed is geïsoleerd, A++++. Het koelt niet snel af.

Verder, ik kan nu nog salderen. De bijkomende kosten worden hierbij weg gesaldeerd. Indien een uur goedkoper is tijdens de nacht, dan tijdens de zonuren dan is het op dit moment (zolang de dynamische prijs energieleverancier correct saldeert.. en niet iedereen doet dat) het gunstige om gewoon de goedkoopste uren te pakken. Op dit moment is het puur kijken naar de prijzen het gunstigste.

Dat dynamisch contract heb ik trouwens pas sinds 1 jan, als test. Lijkt voor mijn situatie gunstiger te zijn. WPU gebruikt bij mij het meeste stroom. Ik zat voor dit huis in een enorm slecht geïsoleerd appartement waar de VvE het normaal vond dat elk raamkozijn een gigantische kier heeft. Daar heel erg geleerd (uit noodzaak) om het energiegebruik laag te houden. Hierdoor is mijn verbruik na verhuizing nog steeds erg laag.

Er zijn soms flinke schommelingen per dag qua prijzen. In plaats van tijdens de zon of niet is het misschien beter om verder vooruit te voorspellen om het huis eerder te verwarmen (meer op een dinsdag dan bv een donderdag). Echter, tja, praktisch liep ik tegen wat problemen aan. In het voorbeeld zal er er meer uren verwarmd moeten worden op de dinsdag in plaats van de donderdag. Echter zorgen meer uren verwarmen ervoor dat je dan ook de duurdere uren mee moet pakken. Het kwam nog niet vaak genoeg voor om er tijd aan te besteden.

Oja, wat wel een groot nadeel in de winter is: het verwarmen was vaak tijdens de nacht, plus hogere prijzen in de avond. Gevolg: 's avonds voelt de vloer koud aan.
Dat is het “vervelende” aan die dynamische schommelende prijzen. Die kunnen op de gekste momenten liggen waardoor je dus alsnog eigenlijk niet wilt verwarmen of koelen.
Je kan de historische prijzen voor vele jaren downloaden. Ik vond het redelijk voorspelbaar. Indien veel zon (~maart en verder) dan is dat tijdens de dag. Dan heb ik het verwarmen van het water om 13.00. Tijdens de winterperiode is het goedkoopste uur vaak om 03.00. Oftewel, dan verwarm ik op dat moment. Dat is mogelijk te automatiseren. Doorgeven dat de WPU vrij is om het warm water te verwarmen. Echter is dat afhankelijk van de temperatuursensoren, en dat ging niet altijd goed bij mij. Verwarmde niet het water omdat het water al warm genoeg leek.

Daarnaast klein probleem met de wekelijkse anti-legionella verhitting. Dat lijkt soms eerder plaats te vinden dan de ingestelde tijd. Echter houd ik dat nog niet echt bij en heb ik geen historische data. Het viel soms op. Ik heb ook geen notificatie voor water verwarmen. Geloof dat het soms hier ook is gezegd.
Ik heb nog geen dynamische prijzen maar ook ivm elektrisch rijden en dus de warmtepomp en een zwembad wordt dat echt een kriem zonder accu(‘s).

Zolang we salderen hebben vindt ik de “ongemakken” van dynamische prijzen nog niet opwegen tegen de eventuele financiële voordelen in mijn situatie op dit moment. En accu’s zijn al helemaal belachelijk duur nog met een tvt van tenminste 9-11 jaar in het meest gunstige geval.

Ik stuur vooralsnog op temperatuur en dat gaat voor het tweede jaar op rij tot nu toe prima.
Met dynamische prijzen en de juiste energieleverancier saldeer je nog steeds het overheidsgedeelte.

Dat gezegd hebbende, geen kinderen. Dat scheelt echt enorm veel energie op momenten dat het gewoon duurder is (avond en ochtend). Qua kosten zit ik voor 1 jan - 14 apr op 8,32 EUR. En dat is dus met de uren dat de energieprijzen hoog lagen en je gaat koken. Plus soms negatieve prijzen en toch terugleveren (kan dat tot nu toe niet sturen). Plus jan was redelijk koud in combinatie met weinig zon.

Ik ben het vooral aan het uitproberen dit jaar. In jan twijfelde ik enorm of ik geen fout had gemaakt. Inmiddels ruim tevreden. Het goedkoopste contract zou ~15 EUR/maand zijn, ik zit daar waarschijnlijk flink onder.

De WPU aansturen zoals ik doe in een goed geïsoleerd huis is eigenlijk het bufferen van de warmte. Ik heb geen idee hoe snel een zwembad afkoelt, maar indien dat langzaam is dan zou je ook kunnen bufferen. Met een zwembad en een flinke tuin zou ik waarschijnlijk zo'n constructie bouwen waar je zo'n lange enorm opgekrulde zwarte slang laat opwarmen in de zon. Zo'n DIY-iets zie ik om de zoveel tijd voorbij komen op YouTube (en ik heb geen zwembad). En vooral omdat het me grappig lijkt. Dit forum is niet voor niets Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:49:
[...]

Volgens mij zit de outside temp api alleen op MQTT.
Kijk maar eens in de tabel op de api.html pagina.
Er staan twee "bolletjes" naast, dus als ik het goed begrijp kan het dan ook met de WebAPI toch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
posttoast schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:56:
[...]

Er staan twee "bolletjes" naast, dus als ik het goed begrijp kan het dan ook met de WebAPI toch?
Ik zit op 2.8.0 en bij mij staan er geen twee bolletjes, dus waarschijnlijk nieuw in de 2.9.0 beta:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTWESyIPaKKgOD2e2Yii0Zma2y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhMAP2kyLH5iqQKamZ7vJ8KZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 15-04-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Op 2.9.0-beta11 zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZiXmTxCUj0S8Y1UVU-2-KkONwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBDWnyrU2l5QyyQHTnWARBlo.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Als ik de broncode bekijk gok ik dat de je API versie op 1 hebt staan. Je moet dat op v2 hebben staan anders werkt het niet (als ik het snel ff doorlees). Die instelling zit onder System Settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bingpot!

code:
1
{"status":"success","data":{"timestamp":1744705492,"cmdkey":"outside_temp","cmdvalue":"7"}}

Dank!!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Ik heb met helpers en automatiseringen, een klokthermostaat gemaakt, die de Spider kan vervangen.
Met een "hulp schakelaars", kan overschakelen van Spider aansturing, naar mijn klokthermostaat, met of zonder koeling. Bovendien kan ik met een "hulp schakelaar", overschakelen naar vakantie periode.
Deze schakelaars kan ik vanaf mijn telefoon heel gemakkelijk bedienen. (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FppDbqv5CM0s5uSRjcqYYm4La0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqgH6GNCF29Titg4zgtNT2vy.jpg?f=fotoalbum_large

Druk dan op de knop HA. Enkan dan de schakelaars bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VezAhEpUiizzp77HqOk5jGWneC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGr0e5orLrRzH0Dr2po8mb9b.jpg?f=fotoalbum_large

Dat werkt prima als ik thuis ben, maar op afstand werkt dit niet meer.
Ik gebruik de VPN verbinding mbv Tailscale.
Kan hiermee op afstand inloggen in HA. Werkt prima.
Kan ook daar de schakelaars omzetten, maar het zou gemakkelijker zijn, als dat ook via de "schakelaars" op de telefoon zou kunnen. Voor mijnvrouw in ieder geval, veel gemakkelijker.

Kun je de Tailscale app zodanig instellen, dat de "schakelaars" via de mobiel, ook op afstand kunnen worden bediend? Of kan dat zo wie zo nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Sjepers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:17:
Kun je de Tailscale app zodanig instellen, dat de "schakelaars" via de mobiel, ook op afstand kunnen worden bediend? Of kan dat zo wie zo nooit?
Wat hangt er achter die schakelaars? Is dat soms Google Home?
Dat zou verklaren waarom het niet via Tailscale werkt.
Je zou kunnen kijken of je een node op je thuis netwerk als exit node kan configureren.
Maar waarschijnlijk ligt het aan de ondersteuning van multicast.

Met Apple Homekit krijg je remote toegang als je bijvoorbeeld een Apple TV hebt, hoe dat precies werkt bij Android en Google Home weet ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 17-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:49:
[...]

Je zou kunnen kijken of je een node op je thuis netwerk als exit node kan configureren.

Met Apple Homekit krijg je remote toegang als je bijvoorbeeld een Apple TV hebt, hoe dat precies werkt bij Android en Google Home weet ik niet.
Bedankt voor je informatie.
Ik denk niet dat het Google Home is. Ik heb die app niet geïnstalleerd op mijn telefoon.
Op mijn android tablet kun je het zelfde doen, maar dan heet de knop apparaatbediening en dan staan de schakelaars onder het kopje Home Assistant. De tablet heeft ook geen Google Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:49:
[...]

Ik zag net op mijn mobiel, dat het e.e.a gaat via Bediening van slimme apparaten. En wel via smart home. Lijkt een onderdeel te zijn van Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Google Home is de slimme apparaten bediening die in Android geïntegreerd is, je hoeft daarvoor niet een app te installeren.
Hoe heb je deze schakelaars aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:54:
Google Home is de slimme apparaten bediening die in Android geïntegreerd is, je hoeft daarvoor niet een app te installeren.
Hoe heb je deze schakelaars aangemaakt?
Deze schakelaars komen automatisch uit HA en kun je heel eenvoudig toevoegen.
In de afbeelding met de 3 schakelaars staat een knop (rechtsboven) en als je daarop drukt, komen een groot aantal helpers en automatiseringen tevoorschijn vanuit HA, waar je dan uit kunt kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRX9FbcTY1oHpTGz-tXhV3C5rfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dUDrZS4NJnCio6fE0Ub998H.jpg?f=fotoalbum_large

18-4-2025
Van een aantal anderen heb ik begrepen, dat dit met mijn Android telefoon alleen mogelijk is, als ik op het zelfde netwerk zit als HA.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjepers op 18-04-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-05 13:26

CyberThug

Formatting C: 1%

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en daarin wordt een WPU5G water/water-warmtepomp geplaatst. Nu willen wij in onze keuken een Quooker plaatsen. Nu vragen we ons af of de Quooker een Combi of een Combi+ moet zijn. Het verschil tussen beide is dat de Combi+ wordt aangesloten op een warmwaterleiding en je dus warm water onttrekt aan de WPU5G als je warm water gebruikt met de Quooker.

Hebben Tweakers hier een combinatie van een Quooker een een WPU5G? Wat adviseren jullie?

We neigen naar een Combi omdat we dan niet steeds warm water onttrekken aan de WPU5G en deze niet steeds warm water gaat pendelen/verwarmen. Klopt deze aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wij hebben de PRO3, die dus alleen heet water heeft. Er was bij onze nieuwbouwwoning aangegeven dat onze keuken dicht genoeg bij de WPU zit om snel warm water te hebben. Dat vind ik zelf best tegenvallen, waarschijnlijk omdat het warm water soms ook uit het extra boilervat moet komen (die dan weer onder de trap staat).

Dus een Combi of Combi+ had ik achteraf wel graag willen hebben!

De WPU zal in principe niet gaan pendelen maar op één moment van de dag de boiler verwarmen (of bijverwarmen indien een minimumtemperatuur bereikt is en Comfort ingeschakeld is). Als je steeds kleine hoeveelheden warm water gebruikt is het wel de vraag het warme water de Quooker bereikt en niet ergens halverwege de leiding blijft, omdat je gebruik dan al gestopt is.

Ik denk dat het neerkomt op de vraag of je aan 15 liter warm water genoeg hebt zonder tussendoor bij te moeten verwarmen in de Quooker.

Als je echt veel warm water gebruikt is een overweging natuurlijk ook nog dat de WPU door de warmtepomp wel een stuk efficienter verwarmt.

[ Voor 12% gewijzigd door davasch op 29-04-2025 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
CyberThug schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:19:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en daarin wordt een WPU5G water/water-warmtepomp geplaatst. Nu willen wij in onze keuken een Quooker plaatsen. Nu vragen we ons af of de Quooker een Combi of een Combi+ moet zijn. Het verschil tussen beide is dat de Combi+ wordt aangesloten op een warmwaterleiding en je dus warm water onttrekt aan de WPU5G als je warm water gebruikt met de Quooker.

Hebben Tweakers hier een combinatie van een Quooker een een WPU5G? Wat adviseren jullie?

We neigen naar een Combi omdat we dan niet steeds warm water onttrekken aan de WPU5G en deze niet steeds warm water gaat pendelen/verwarmen. Klopt deze aanname?
Wij hebben een 5g en de warm water leiding loopt alleen naar de badkamer. Warm water kot uit de Quooker beneden. Zou ook niet anders willen. Snel warm want dicht bij de kraan en je ontrekt niets uit de boiler. Zou ik dus zelf zeker weer voor kiezen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Ligt aan de opzet. Bij verwarmt de warmtepomp een boilervat. Dat boilervat kan afhankelijk van wat je wilt 1x/dag (meest efficiënt) of steeds bijverwarmen zodra het water te koud is (comfort mode). Zie de handleiding onder "Tapwatercomfort".

Dat "pendelen" lijkt me niet het geval, zolang je maar een boilervat hebt aan de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Ik had vandaag last van een niet opwarmende boiler trouwens :-( Is er iemand bekend met foutcode 26? Ik vind hier zelf de volgende informatie over:
1e lijn

MFT thermostaat resetten of 5G warmtepomp resetten (stekker minimaal 10 seconden uit het stopcontact)
Bij geen verbetering service bezoek inplannen.

Materiaal

(WPU 4G) CV Pomp 545-0635 of /tapwaterpomp 05-00746
(WPU 5G) 05-00731 CV pomp WILO Para 8m en/of 05-00750 tapw. pomp WILO Para Z 7m

Mogelijke oplossing
Bij nieuwe installaties kan dit voornamelijk lucht in het cv systeem zijn.
Te hoge condensatiedruk, voedingsspanning te laag, bedrijfscondensator defect, compressor loopt zwaar of sensor T3 niet correct geplaatst.

Controleer de watertemperaturen, flows, voedingsspanningen en de plaatsing van T3.
CV pomp of boiler pomp controleren, deze is meestal bloedheet mocht deze defect zijn.

Mogelijk lucht in de installatie (vaak bij Nieuwbouw) Lucht in het CV-systeem blijft vaak boven de CV-pomp hangen omdat deze naar beneden moet pompen. Door het lichtjes losdraaien van de bovenste koppeling zal eventueel lucht verdwijnen uit de installatie.
Lucht blijft in de aansluit-set (flexibele slangen) zitten eventueel ontluchten via koppeling
Alle kranen van het afgifte systeem controleren of deze open staan ?
Ik heb voor nu de warmtepomp even spanningsloosgemaakt, weer ingeschakeld en hierna handmatig de boost modus geactiveerd. Daarna werd het boilervat weer opgewarmt. Maar vrees een beetje dat het weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
davasch schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:46:
Ik had vandaag last van een niet opwarmende boiler trouwens
Wat bij ons en de buren vaker voorkwam is een te lage waterdruk. Oftewel, water bijvullen. Dat was echter tijdens de winter en stekker eruit/erin hielp niet. Geen idee welke code we toen hadden.

Wat van de vele gevonden suggesties heb je geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Eergister de WPU overgezet naar koelen door buitentemp op 20 graden te zetten, dit ging perfect.
CV pump speed gelimit op 40%.
Daarnaast ook de Offset Cooling naar 5 gezet, echter krijg ik de aanvoer temp niet lager dan 18, terwijl dat met de lage temperaturen wel wenselijk is. Ben me bewust van de condensvorming en berekeningen hierop.

Gemiddelde temp in de ruimtes: 23C
Pomp: 40%
Aanvoer: 18C
Return: 19C
Flow_rate: 160 l /hr

Zijn dit normale waardes?

Daarnaast nu een apart fenomeen.
De WPU was aan het koelen, switchte over naar de boiler voor een uurtje en ging toen weer terug in stand koelen, echter, blijft de CV pomp op 0% staan en flow rate ook op 0, terwijl de ruimtes warm zijn en er gekoeld moet worden. Dit ondanks de WPU de status koelen aangeeft. Iemand dit al eerder meegemaakt?

De pomp schiet wel om het uur naar 40%, maar de flow_rate blijft hangen op 0... Lijkt of hij het dus wel probeert, maar er iets niet goed is.

Ik heb ook geprobeerd de boel te resetten door koelen de blokkeren, en daarna te deblokkeren.
Dat triggert hem wel naar status OFF, en dan weer naar COOLING, waardoor de pomp weer even aanspringt, maar de flow_rate blijft hangen op 0....

[ Voor 22% gewijzigd door Stemis op 02-05-2025 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@Stemis de waarden zijn normaal.
Hier is de ruimtetemp wel wat lager, maar we koelen ook al sinds 1 april ofzo. Weet niet of dat echt veel uitmaakt.

De aanvoertemperatuur kan niet lager dan 18 graden. Dat is niet instelbaar.

Als de koeling niet opnieuw opstart na DHW (bekend ik heb mij daar ook over verwonderd) dan is de vloer meestal “koud”. De retour temperatuur is zo laag dat de koeling niet stabiel wordt. Terwijl het voor het SWW (DHW) moment wel stabiel was.

Oplossing kan zijn om opnieuw DHW te starten, dmv boost of eco tijdstip verstellen. Maar in mijn ervaring is de vloer meestal gewoon koud en kun je net zo goed wachten tot de vloer weer wat warmer is, dan start de koeling weer.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 02-05-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
bkor schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:51:
[...]
Wat van de vele gevonden suggesties heb je geprobeerd?
Voor nu dus alleen spanningsloos gemaakt en weer opnieuw ingeschakeld. Issue is sindsdien niet meer teruggekomen. De druk is goed, dus dat kan het niet zijn lijkt me.

Ontluchten zou vooral in een nieuw systeem het probleem kunnen zijn als ik de informatie goed lees.

De andere zaken kan ik zelf niet controleren. Het is een gehuurde warmtepomp via Eteck, dus dan moet ik sowieso iemand bellen. Maar voor nu dus voorlopig geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 14:19
Mijn WPU5G heeft een buitentemperatuursensor.

Ondanks dat het nu volgens die sensor kouder is dan de minimale temperatuur om bij te gaan koelen zie ik dat hij nu toch koelt.

220 Minimum outside temp cooling (°C)18
Outside temp (°C)15.05
Status4
Cv pump (%)90
Well pump (%)19

Weet iemand hoe dit kan? Ik wil graag het koelen onder sommige omstandigheden blokkeren, maar daarvoor wil ik wel begrijpen wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
dixet schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:40:
Mijn WPU5G heeft een buitentemperatuursensor.

Ondanks dat het nu volgens die sensor kouder is dan de minimale temperatuur om bij te gaan koelen zie ik dat hij nu toch koelt.

220 Minimum outside temp cooling (°C)18
Outside temp (°C)15.05
Status4
Cv pump (%)90
Well pump (%)19

Weet iemand hoe dit kan? Ik wil graag het koelen onder sommige omstandigheden blokkeren, maar daarvoor wil ik wel begrijpen wat er gebeurt.
Bij veel van ons tweakers werkt dat sturen via een buitentemp niet. Het is onbekend waarom helaas.
Het is dus ten minste 2 volle graden warmer dan het setpoint van je hoofd thermostaat, hij negeert dus blijkbaar ook je buitentemp en daarom gaat hij koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@dixet Bij mij bepaalt de autotemp (vloerverwarmingsverdeler kastje) de omschakeling tussen koelen en verwarmen.

Als je een autotemp hebt moet je mogelijk daar de temperatuur grenzen veranderen. Volgens mij is de grens default ergens rond de 12 graden. Kan dus goed overeenkomen met wat je ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:55:
@dixet Bij mij bepaalt de autotemp (vloerverwarmingsverdeler kastje) de omschakeling tussen koelen en verwarmen.

Als je een autotemp hebt moet je mogelijk daar de temperatuur grenzen veranderen. Volgens mij is de grens default ergens rond de 12 graden. Kan dus goed overeenkomen met wat je ziet.
Ook middels de Autotemp werkt het “blokkeren” op die manier niet, althans, bij mij niet en ik dacht meerdere personen.
Wel een poging waard natuurlijk, dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 04-05-2025 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 14:19
vliegnerd schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:55:

Ah, ik wist niet dat je het daar ook kon instellen. Weer wat geleerd 👍.

Nu heb ik op de Autotemp dezelfde temperatuur ingesteld als op de WPU en het koelen is vrijwel direct gestopt. Nu maar een tijdje monitoren wat een fijne waarde is om onnodig koelen te voorkomen. De standaard van 10° is wel heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373

Ik wilde om dezelfde reden een Combi, echter mocht het niet van onze installateur omdat er dan een warm water leiding ligt die niet aangesloten is op een kraan. En dat mag niet vanwege mogelijke bacterie groei. Dan moet je die warmwater leiding bij de oorsprong afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:29
@Onl1ne1373 Je kunt ook de warmwaterleiding gebruiken als hotfill, zo is het bij mij gedaan. Ik ben het ermee eens dat je geen dode leiding wilt hebben liggen, dat is echt een serieus risico, zeker bij langere lengtes.

[ Voor 3% gewijzigd door wouter.N op 06-05-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Ik wilde om dezelfde reden een Combi, echter mocht het niet van onze installateur omdat er dan een warm water leiding ligt die niet aangesloten is op een kraan. En dat mag niet vanwege mogelijke bacterie groei. Dan moet je die warmwater leiding bij de oorsprong afkoppelen.
Dit is correct. Ik sprak 2 weken terug een quooker monteur en die zei dat het wel kan; echter zij mogen het niet zo aansluiten ivm met die leiding die niks gaat doen.
Ik heb uiteindelijk de plus genomen aangezien deze hardware technisch hetzelfde is en ook om te bouwen naar de versie zonder warm water leiding door hem anders aan te sluiten.
Als ik in de toekomst dus toch besluit die leiding af te sluiten dan kan dat. Voor nu neem ik het verlies voor lief
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste