Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02
vliegnerd schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Het handmatig instellen van de buitentemp zit, zover ik weet, niet in de servicetool van Itho. Dat kunnen we dus niet afluisteren of nadoen. De IoT module van de WPU ontvangt de buitentemp van Klimaatgarant en zet het op de i2c bus van de WPU (waar ook de servicetool/ithowifi module aanhangt). We hebben die i2c bus afgeluisterd en de buitentemp i2c CE30 berichten van de ithowifi module zijn identiek aan de i2c berichten van de IoT module.

Bij jou zit het (volgens mij) tussen WPU en autotemp. Wellicht in de autotemp firmware, omdat je de RF berichten met de buitentemp (ramses code 1290, denk ik) van de WPU ziet die de autotemp ontvangt. De WPU ontvangt dus de buitentemp op de i2c bus en ergens daarna gaat het mis/anders.

Maar ja, alles "voor zover ik weet" natuurlijk.

Jij hebt vast wel eens de buitentemperatuur ingesteld met manual control op de WPU? Dat zou helemaal hetzelfde gedrag als de CE30 buitentemperatuur van de IoT module van KG moeten veroorzaken.
Ik ben de afgelopen dagen eindelijk eens in Home Assistant gedoken. Voorheen heb ik al met de wifi-module gespeeld (ik heb er eentje aan de WPU en eentje aan de AutoTemp) en handmatig de temperatuur op 6 of 26 graden gezet (om hem sneller van koelen naar verwarmen en andersom te krijgen). Dat werkte hier prima. Voor zover ik weet heeft mijn nieuwbouwproject geen afspraken met KlimaatGarant (ik kan er ook nergens iets over terugvinden in de documentatie van mijn woning), dus dat ding staat standaard gewoon altijd op -29.99 graden.

Ik heb flink door dit topic gezocht op verschillende sleutelwoorden, maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat wijsheid is (als er überhaupt een eenduidig antwoord is). Ga ik:
  1. Helemaal niets doen en dat ding lekker op -29.99 graden laten staan, tot ik het echt te warm of te koud vind en ga ik hem dan even handmatig een schop geven (api.html?outside_temp=26)?
  2. Via HomeAssistant de "echte" buitentemperatuur (van het KNMI) aan de warmtepomp doorgeven?
  3. Een schakelaar in HomeAssistant maken met "forceer koelen"/"forceer verwarmen" en daar dan de 26 of 6 graden als outside temp meegeven?
Mijn gevoel zegt dat optie 2 het meest logisch is (en Gemini bevestigt dat, voor wat dat waard is :D), maar zoals gezegd: de verhalen in dit topic lopen nogal uiteen.

omniscale.nl

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:54
Optie 3. Je schrijft zelf dat het fijn is was om zo nu en dan te forceren.

Op buitentemperatuur betekent dat de afgelopen week tijdens dagen met temperatuur boven de 30 graden de wpu ‘s nachts niet koelt. Wil je dat? Ik wil liever dat de koeling ‘s nachts doorgaat op hete dagen en dat ik het zelf uitzet als het te koud is.

Automatisch via buitentemperatuur is maar in 95% van de tijd juist. De overgebleven 5% is stom tot echt vervelend. En dat is dus een paar weken per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 03-06-2026 21:57 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• posttoast
Heel goed punt :) Dank je wel!

omniscale.nl

• LAWNCOWER
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-06 13:37
Hi,

Ik ben bezig met een script om mijn warmtepomp slimmer aan te sturen tijdens het stookseizoen (herfst/winter).

Op basis van de dynamische stroomprijzen van Frank Energie (all-in tarieven) en de Solcast API voor zonnepanelenopbrengst bepaal ik welke aaneengesloten blokken van 2 uur het voordeligst zijn om extra te verwarmen. Dit gebeurt via een puntensysteem waarin zowel de stroomprijs als de verwachte zonne-opbrengst worden meegenomen.

Het script selecteert vervolgens de vier meest gunstige 2-uursblokken per dag. Daarnaast worden tijdsblokken met een verwachte gemiddelde PV-opbrengst van minimaal 1200 W gedurende 2 uur automatisch als interessant aangemerkt.

Ook bepaal ik de duurste uren van de dag. Dit gebeurt relatief ten opzichte van de dagprijs, aangevuld met een harde grens van €0,30/kWh. Ik twijfel echter of die grens tegenwoordig niet wat te laag is.

Mijn idee is om dit te koppelen aan een Itho Daalderop wpu 5g, waarbij de gewenste ruimtetemperatuur dynamisch wordt aangepast:
  • Goedkope stroomprijs: +1°C boven de ingestelde temperatuur
  • Dure stroomprijs: -2°C onder de ingestelde temperatuur
  • Overige uren: normale ingestelde temperatuur
Zijn er hier mensen die iets vergelijkbaars hebben gebouwd of gekoppeld aan een WPU 5G (of andere warmtepomp)? Ik ben benieuwd naar ervaringen en valkuilen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN-_9k-uHgjXcTGU9e9HopKpvMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IIw6ptCQ5FhUMlvRb9is8vO.jpg?f=fotoalbum_large

• posttoast
Is dat überhaupt interessant gezien de "traagheid" van de vloerverwarming? Misschien is er meer winst te behalen op het verwarmen van je tapwater. Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld bij veel overschot hem even op "Boost" zet. Ik weet niet of het in theorie ook mogelijk is om de target-temperatuur van je boilervat even omhoog te gooien?

omniscale.nl

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41
Ik heb iets vergelijkbaars gebouwd, maar ik stuur niet direct op een vaste verhoging of verlaging van de setpointtemperatuur.

Ik lees alle kamerthermostaten en doeltemperaturen uit en bepaal per ruimte hoe snel deze opwarmt. Op basis daarvan bereken ik hoeveel effectieve stookuren nodig zijn om het huis op temperatuur te krijgen. Daarbij ligt de doeltemperatuur bewust iets boven de bovengrens van wat ik normaal comfortabel vind, zodat ik het huis als een soort warmtebuffer kan gebruiken.

Vervolgens werken er twee mechanismen tegelijk:

Ik hanteer een maximale stroomprijs waarboven de warmtepomp niet mag stoken.
Daarnaast bereken ik continu hoeveel stookuren nog nodig zijn en selecteer ik uit de resterende uren de goedkoopste uren om die stookvraag in te vullen.

Als het model bijvoorbeeld bepaalt dat er nog 8 stookuren nodig zijn, dan zoekt het systeem continu naar de goedkoopste 8 uren in de resterende periode. Valt het huidige uur binnen die selectie, dan mag de warmtepomp draaien. Zo niet, dan wordt hij geblokkeerd.

Die berekening wordt ieder uur opnieuw uitgevoerd op basis van de actuele situatie en de nieuwste prijzen.

Om pendelen te voorkomen heb ik ook een minimum draaitijd ingebouwd. Als de warmtepomp eenmaal gestart is, blijft de blokkering minimaal twee uur uitgeschakeld zodat hij niet voortdurend aan en uit gaat door een herberekening of kleine afwijkingen.

Omdat ik de doeltemperaturen bewust wat hoger zet dan strikt noodzakelijk, is er vrijwel altijd warmtevraag aanwezig. De warmtepomp hoeft dus niet eerst overtuigd te worden dat er verwarmd moet worden; de regeling bepaalt alleen wanneer dat mag gebeuren.

Bij uitzonderlijk lage stroomprijzen haal ik de blokkering zelfs volledig weg en laat ik de warmtepomp vrij draaien. Dat komt echter maar zelden voor.

In de praktijk werkt dit in de winter verrassend goed. Het systeem verschuift automatisch zoveel mogelijk stookuren naar de goedkoopste momenten van de dag zonder dat ik vooraf vaste tijdsblokken hoef te definiëren.

• vliegnerd
@LAWNCOWER het tijdstip van SWW verwarmen om 13.00u zetten is bijna hetzelfde effect. En veel betrouwbaarder. EDIT: tussen 1 maart en 1 oktober.

wel minder tweakers waardig. Jouw regelsysteem moet wel (edit: in de zomer) minstens zo goed zijn dan bovenstaande en dat kan best een uitdaging worden!

[ Voor 47% gewijzigd door vliegnerd op 04-06-2026 18:44 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
Zelf gebruik ik EMHASS, en ik weet dat daar een thermisch model inzit.
https://emhass.readthedocs.io/en/latest/thermal_battery.html
Zelf heb ik geen WP(U), dus geen ervaring daarmee, ik gebruik het alleen voor PV/Batterij/Net-consumptie.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:20
@LAWNCOWER het idee is goed maar het zou mij verbazen als je dit comfortabel krijgt. Ik stuur mijn thermostaten om ongewenst koelen en verwarmen te voorkomen en om hem vlak voor de nacht even helemaal uit te zetten zodat mijn vrouw in slaap kan vallen. Goedkoop stroom momenten kunnen bijvoorbeeld wel of juist helemaal niet samenvallen met zon inslag in je woning bijvoorbeeld. Stel dat ze samen vallen dan ga jij dus wellicht juist stoken en dan warmt het echt in no time op. Of als ze juist ver uit elkaar liggen zal het een periode koud zijn, opwarmen door te gaan verwarmen vanwege goedkoop stroom, afkoelen en vervolgens weer opwarmen door mogelijke zon in slag?

Ik zou met 1 parameter gaan werken en dat is comfort en dus temp. de meeste energie kost het om je buffervat te verwarmen inderdaad dus die in de middag zetten.

• posttoast
vliegnerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:58:
@LAWNCOWER het tijdstip van SWW verwarmen om 13.00u zetten is bijna hetzelfde effect. En veel betrouwbaarder. EDIT: tussen 1 maart en 1 oktober.

wel minder tweakers waardig. Jouw regelsysteem moet wel (edit: in de zomer) minstens zo goed zijn dan bovenstaande en dat kan best een uitdaging worden!
Waarom alleen tussen 1 maart en 1 oktober op 13.00 uur? De rest van het jaar staat de zon dan toch ook het hoogst?

omniscale.nl

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 17:36
posttoast schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Waarom alleen tussen 1 maart en 1 oktober op 13.00 uur? De rest van het jaar staat de zon dan toch ook het hoogst?
In de winter levert de zon vaak niet genoeg op, en is het daarom goedkoper om in de nacht te draaien. In de winter is dan de stroomprijs het laagste.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• posttoast
djrednas schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:40:
[...]

In de winter levert de zon vaak niet genoeg op, en is het daarom goedkoper om in de nacht te draaien. In de winter is dan de stroomprijs het laagste.
Ah, daar heb ik nou echt nooit bij stilgestaan :D Goeie tip. Ik gok dat die tijden instellen echt alleen via de Spider lukt en niet via de wifi-module?

omniscale.nl

• LAWNCOWER
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-06 13:37
vliegnerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:58:

De warmtepomp werkt met een bron, het energieverbruik tijdens het koelen is volgensmij rond de 90Wh en bijna continue (alleen een pomp). Ik wil in de zomerperiode niet de verkoeling extra sturen.

In de winterperiode zie je dat hij tijdens verwarmen ca 700 wh verbruikt voor vaak blokken van 2 uur. Deze verwarmingsperiodes zou ik slim willen aansturen.

Eigenlijk komt het neer op:
  • Neutrale situatie thermostaat op 18,5 graden;
  • Goedkope stroom of veel zon thermostaat op 19,5 graden;
  • Duren stroom weinig zon thermostaat op 17,5 graden;
SWW verwarmen staat inderdaad op 13:00, nog even kijken hoe ik hier slim mee omga in de winter.

• GeeMoney
LAWNCOWER schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:26:
[...]

De warmtepomp werkt met een bron, het energieverbruik tijdens het koelen is volgensmij rond de 90Wh en bijna continue (alleen een pomp). Ik wil in de zomerperiode niet de verkoeling extra sturen.

In de winterperiode zie je dat hij tijdens verwarmen ca 700 wh verbruikt voor vaak blokken van 2 uur. Deze verwarmingsperiodes zou ik slim willen aansturen.

SWW verwarmen staat inderdaad op 13:00, nog even kijken hoe ik hier slim mee omga in de winter.
Brrrr, ieder zijn keus :)
Je hebt ook extra hardware nodig om je thermostaten aan te kunnen sturen, zie openingspost.
Die blokken van 2 uur regelt de warmtepomp zelf op basis van hysterie en de thermostaten (zo'n blok kan in een serieus geval ook dus 8 uur aanhouden of juist maar 30 minuten). Vandaar dat het denk ik niet gemakkelijk wordt om daar comfortabel zelf omheen te gaan werken.
Gevoelsmatig vindt ik zelf een constante temperatuur aangenamer dan schommelingen en sowieso vind ik die temps veel te laag maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Houd er ook rekening mee dat 18 graden het minimum is op de thermostaten, lager gaat niet.
En je zal ook goed in de gaten moeten houden of verifiëren of je het verwarmen/koelen kan sturen puur met het geven van een buitentemperatuur. Als dat niet werkt (zoals bij mij) dan zal je denk ik sowieso in de knel komen want de pomp gaat denk puur op thermostaten switchen van verwarmen naar koelen en vice versa (en dat wil je niet)

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:13
LAWNCOWER schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik neem even aan dat je in een nieuwbouwwoning woont gezien het feit dat je huis is uitgevoerd met een WP+bron. Dan zou ik de ruimtetemperatuur lekker constant laten. Vloerverwarming(koeling) is een traag systeem en en je huis is goed geisoleerd.

Optie zou zijn om tijdens dure uren je warmtepomp op standby te laten staan en pas in verwarmingsbedrijf te zetten zodra de prijzen lager zijn. Je huis kan dan wel een graadje afkoelen. Je levert op die manier wel wat in op comfort.

• vliegnerd
Ik bedoel dat je tussen 1 maart en 1 oktober met SWW op 13.00u niet hoef te regelen. Dat is gewoon elke dag het beste moment. Zelfs op regenachtige dagen is ‘s nachts vrijwel nooit beter. Je wint niks met een slimme regeling IMHO.

Als je ook verwarmen wil sturen dan kun je in de winter best wel wat winst behalen met een slimme regeling.

SWW heb ik in wintertijd op 12.00u en zomertijd 13.00u lokale tijd. Dus altijd op het moment dat de zon het hoogst staat. Werkt prima.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
Vorig jaar had ik - dacht ik - de slaapkamertemperatuur op 18 staan. Vanochtend zag ik dat deze op 20°C staat, en lager wil hij niet.

De setting "143 Min room temp thermostat (°C)" staat op 18. Mis ik hier nog een setting of zo die deze instelling op de thermostaat ook beïnvloed?

• posttoast
dixet schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:
Vorig jaar had ik - dacht ik - de slaapkamertemperatuur op 18 staan. Vanochtend zag ik dat deze op 20°C staat, en lager wil hij niet.

De setting "143 Min room temp thermostat (°C)" staat op 18. Mis ik hier nog een setting of zo die deze instelling op de thermostaat ook beïnvloed?
Is dat niet het verschil tussen verwarmings- en koelingmodus? Als ie koelt gaat ie niet lager dan 20 volgens mij.

omniscale.nl

• vliegnerd
dixet schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:

Wat @posttoast zegt: In koeling mode (blauw sneeuwvlokje) is het minimum setpoint 20 graden

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
vliegnerd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Wat @posttoast zegt: In koeling mode (blauw sneeuwvlokje) is het minimum setpoint 20 graden
Ah, dan heeft mijn geheugen me in de steek gelaten. Dan zal hij alleen in de winter op 18 hebben gestaan

• GeeMoney
@dixet klopt, alleen in de winter en op verwarming zal je dat terug zien. Hij gaat vanzelf weer terug naar je oude setpoint als het goed is als je pomp weer omschakelt.

• posttoast
vliegnerd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:55:
Optie 3. Je schrijft zelf dat het fijn is was om zo nu en dan te forceren.

Op buitentemperatuur betekent dat de afgelopen week tijdens dagen met temperatuur boven de 30 graden de wpu ‘s nachts niet koelt. Wil je dat? Ik wil liever dat de koeling ‘s nachts doorgaat op hete dagen en dat ik het zelf uitzet als het te koud is.

Automatisch via buitentemperatuur is maar in 95% van de tijd juist. De overgebleven 5% is stom tot echt vervelend. En dat is dus een paar weken per jaar.
Optie 3 is het geworden :) Ik heb in HA een leuk dashboardje gemaakt die me wat inzicht en controle geeft. Ik geef met de "Seizoensmodus forceren" een temperatuur van respectievelijk 26 of 6 graden terug. Als hij op "Automatisch" staat zet ik hem op -29.99. Daarnaast heb ik een HomeWizard kwh-meter aan de WPU hangen, dus ik zie ook het actuele stroomverbruik.

Iemand nog interessante suggesties voor aanvullingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6evBxaYAk768LV35HS5msFU7mI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I56y4IsOzjoKiLOTNgJyB4Li.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb de warmtepomp zoals velen op home assistant aangesloten. Wat me opvalt, is dat zowel gisteren als vandaag, de gevraagde temperatuur op de thermostaat is gewijzigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iNhDItjKit6-ZbtQ9R0_ndebzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sunBuF1jxa48Obb09SMQLw4w.png?f=fotoalbum_large

Wij zijn in de nacht niet uit bed geweest om de temperatuur aan te passen, ook is de terugschakeling naar 21 graden niet door ons gedaan. Heeft iemand dit vaker gezien en is hier een verklaring voor? We gebruiken een simpele spider, die heeft (Vziw) geen planningsopties.

• tha_host
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:09
Is toevallig de warmte pomp van "State cool" overgegaan naar "State heating" of andersom?

• Jorimax
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-06 14:11
Ja ik zie dit ook gebeuren als de WPU stopt met koelen. Best wel vreemd geconfigureerd.

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:02
De Spider thermostaat verhoogd het setpoint met een graad als hij overgaat naar koelen. En haalt de graad er weer vanaf als hij naar verwarmen gaat.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
Ik heb mijn WPU 5G al een tijdje gekoppeld met Home Assistant met de module van Arjan. Ik ben bezig om de werkmodus te automatiseren. Wat ik eigenlijk wil is dat ik op tijdstip X de warmtepomp op 'Comfort' mode zet en op tijdstip Y op 'Eco' mode.

Wat klopt er niet aan mijn YAML, want er gebeurd helemaal niets. En klopt mijn redenatie dat het aanzetten van de comfort functie voor een paar uurtjes (namelijk als de stroom het goedkoopste is en de opwek van zonne energie het hoogste) dat de boiler voldoende gevuld is om genoeg warm water te hebben 's avonds?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: "Warmtepomp: 12:00 Comfort AAN"
trigger:
  - platform: time
    at: "12:00:00"
action:
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: itho/cmd
      payload: '{"manual_operation_index": 36, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 2, "manual_operation_checked": 1}'

• Onl1ne1373
Roog1317 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:13:
Ik heb mijn WPU 5G al een tijdje gekoppeld met Home Assistant met de module van Arjan. Ik ben bezig om de werkmodus te automatiseren. Wat ik eigenlijk wil is dat ik op tijdstip X de warmtepomp op 'Comfort' mode zet en op tijdstip Y op 'Eco' mode.

Wat klopt er niet aan mijn YAML, want er gebeurd helemaal niets. En klopt mijn redenatie dat het aanzetten van de comfort functie voor een paar uurtjes (namelijk als de stroom het goedkoopste is en de opwek van zonne energie het hoogste) dat de boiler voldoende gevuld is om genoeg warm water te hebben 's avonds?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: "Warmtepomp: 12:00 Comfort AAN"
trigger:
  - platform: time
    at: "12:00:00"
action:
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: itho/cmd
      payload: '{"manual_operation_index": 36, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 2, "manual_operation_checked": 1}'
Heb je settings 4, Max manaul opeation time (min), wel op iets van een half uur staan? Anders zet hij hem meteen weer terug. Ook moet je de manual operations blijven herhalen, omdat hij na de max manual operation time de modus weer terugzet.

• Roog1317
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Heb je settings 4, Max manaul opeation time (min), wel op iets van een half uur staan? Anders zet hij hem meteen weer terug. Ook moet je de manual operations blijven herhalen, omdat hij na de max manual operation time de modus weer terugzet.
Ah dat zal het zijn, dankjewel!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:56
Mijn WPU was sinds gisteravond 22:30 bezig met het koelen van onze woning. Tussen 13:00 en 14:00 vindt de SWW run plaats. Wat mij opvalt is dat de koel mode daarna niet hervat wordt. Deze start regelmatig pas weer in de avond terwijl er zeker nog wel gekoeld mag worden. Als de SWW run niet nodig is (omdat het boilervat nog op temperatuur is) dan zie ik hem wel de hele dag koelen. Ik heb mijn WPU op ECO stand staan.

Weet iemand waarom koelen niet direct hervat wordt na het opwarmen van het boilervat?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

silvanverschuur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
Mijn WPU was sinds gisteravond 22:30 bezig met het koelen van onze woning. Tussen 13:00 en 14:00 vindt de SWW run plaats. Wat mij opvalt is dat de koel mode daarna niet hervat wordt. Deze start regelmatig pas weer in de avond terwijl er zeker nog wel gekoeld mag worden. Als de SWW run niet nodig is (omdat het boilervat nog op temperatuur is) dan zie ik hem wel de hele dag koelen. Ik heb mijn WPU op ECO stand staan.

Weet iemand waarom koelen niet direct hervat wordt na het opwarmen van het boilervat?
Dit gedrag herken ik niet. Hier koelt hij bijna 24/7 met tussendoor SWW (staat op comfort):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVKz0jvK6qAgA2lO0gYuCeSTfXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dINOe6pBHq2KNrJnWDyr4EBT.png?f=fotoalbum_large

Sys Specs

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:56
Danfoss schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Dit gedrag herken ik niet. Hier koelt hij bijna 24/7 met tussendoor SWW (staat op comfort):
[Afbeelding]
Naar aanleiding hiervan toch nog eens even goed gekeken naar mijn setup. Ik gebruik een fake buitentemperatuur van 20 graden om in het voorjaar het verwarmen te blokkeren. Ik heb deze nu even via MQTT op 35 graden gezet en na een paar minuten is de WPU weer gaan koelen.

Geen idee of dit nu aan elkaar gerelateerd is of dat het toeval is, maar hij koelt gelukkig weer :)

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

silvanverschuur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Naar aanleiding hiervan toch nog eens even goed gekeken naar mijn setup. Ik gebruik een fake buitentemperatuur van 20 graden om in het voorjaar het verwarmen te blokkeren. Ik heb deze nu even via MQTT op 35 graden gezet en na een paar minuten is de WPU weer gaan koelen.

Geen idee of dit nu aan elkaar gerelateerd is of dat het toeval is, maar hij koelt gelukkig weer :)
Zou kunnen. Ik heb een echte temperatuursensor hangen aan de oostkant van het huis dus gebruik geen fake temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGN_C3lLyVEmvbt6H85_GJEk65A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/so029R2tVbExoTDG23OOwrpj.png?f=user_large

Sys Specs

• GeeMoney
Danfoss schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:59:
[...]

[Afbeelding]
Die in combinatie met je CV pomp dan kun je pas zien of er daadwerkelijk “actief” gekoeld wordt.

• Roog1317
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Aangepast, maar hij gaat na het sturen van een manual operation in een A16 fout. Ik kon wel terugvinden dat dat normaal gedrag is, maar hij accepteert daarna geen commando's meer. Alleen na een reset van de warmtepomp. Iemand een idee hoe daar dan mee om te gaan?

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:23
Tijdens het koelen met de WPU 5G gaat de flow van de pomp na verloop van tijd onregelmatig lopen, zelfs op 0 Ltr./u opbrengst, is dit normal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IR79DcfjMW6fvggdShxUxgZcEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/066robeGVZQUwraFoUQHkQC7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Chip2710 op 21-06-2026 20:52 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Chip2710 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:01:
Tijdens het koelen met de WPU 5G gaat de flow van de pomp na verloop van tijd onregelmatig lopen, zelfs op 0 Ltr./u opbrengst, is dit normal?

[Afbeelding]
Ja, is normaal. Al vind ik het gek gedrag en vraag mij af of het goed is voor de pomp.

• Chip2710
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu5_k0Wg-Vf1fX61d4RheL8Kl20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUrA138892eao4VOOg0a7Mvz.jpg?f=fotoalbum_large wouter.N schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Ja, is normaal. Al vind ik het gek gedrag en vraag mij af of het goed is voor de pomp.
Wouter, bedankt voor je reactie, inmiddels is het systeem druk bezig en ziet het er iets beter uit.. Ik kwam vanmiddag terug van een vakantie, het systeem heeft 10 dagen op stand-by heeft gestaan met een thermostaat instelling van 22C koelen. Vanmiddag dus van Stand-by stand afgezet, met een koel temperatuur van 21,5C. hierna begon dit gedrag. Nu lijkt het zich weer te herstellen., afwachten hoe het er morgen uit ziet?

Itho WPU_5G. 3.5

• wouter.N
  • Nu online
Ja wordt vanzelf beter als de bron wat warmer wordt, bij mij is het alleen een probleem in het begin van het koel seizoen. Nu gaat hij niet meer lager dan 10% aansturing.

• Chip2710
wouter.N schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:23:
Ja wordt vanzelf beter als de bron wat warmer wordt, bij mij is het alleen een probleem in het begin van het koel seizoen. Nu gaat hij niet meer lager dan 10% aansturing.
Toch blijft het er onrust uit zien, tijdje gaat het goed en daarna is het weer onrustig. Wat kan niet de oorzaak van zijn.

De flow sensor geeft de flow van de well weer, deze is geregeld nul echter de well pump % is op dat moment geen 0%, hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYYXPvFQIrvo0h9VbgtPQO0fcqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlzHocnXFowfEzu4HC1FmTgJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Chip2710 op 22-06-2026 19:09 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• wouter.N
  • Nu online
Chip2710 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Toch blijft het er onrust uit zien, tijdje gaat het goed en daarna is het weer onrustig. Wat kan niet de oorzaak van zijn.

De flow sensor geeft de flow van de well weer, deze is geregeld nul echter de well pump % is op dat moment geen 0%, hoe kan dat?

[Afbeelding]
Denk dat je woonkamer te warm wordt waardoor de max aanvoer temp omhoog gaat, zie "Offset cooling setpoint (K)" @ startpost.

• Chip2710
wouter.N schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Denk dat je woonkamer te warm wordt waardoor de max aanvoer temp omhoog gaat, zie "Offset cooling setpoint (K)" @ startpost.
Wouter, weer bedankt! Nu begrijp ik dit gedrag, vandaar dat dit in de nacht geen issue is ivm de lagere temperatuur in de woonkamer. Parameter 202 gisteravond op 5 gezet en nu weer een normaal beeld.

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:50
Begrijp ik het goed dat de aanvoertemperatuur van de koeling niet onder de 18 graden kan komen, ongeacht de instellingen? Idealiter zou ik met een lagere temperatuur willen experimenteren, risico op condensatie is bekend en neem ik op de koop toe. Mocht er iemand weten aan welke setting er dan nog te draaien valt dan hou ik me aanbevolen.

• vliegnerd
Homer-Simpson schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:31:
Begrijp ik het goed dat de aanvoertemperatuur van de koeling niet onder de 18 graden kan komen, ongeacht de instellingen? Idealiter zou ik met een lagere temperatuur willen experimenteren, risico op condensatie is bekend en neem ik op de koop toe. Mocht er iemand weten aan welke setting er dan nog te draaien valt dan hou ik me aanbevolen.
Kan niet onder de 18 graden. Is niet instelbaar.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik vind de vloer nu niet heel erg koud en het is ook best warm aan het worden in huis. Via welke parameters kun je checken dat de vloerkoeling goed werkt/ingesteld staat? Ik heb de WiFI-module van NRG.Watch.

• vliegnerd
Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:51:
Ik vind de vloer nu niet heel erg koud en het is ook best warm aan het worden in huis. Via welke parameters kun je checken dat de vloerkoeling goed werkt/ingesteld staat? Ik heb de WiFI-module van NRG.Watch.
Staat de boel in koeling? Sneeuwvlok op de spider. Status koeling.

Draait de CV en bronpomp (source pump percent en CV pump percent)?

Is de aanvoertemperatuur vloerverwarming (CV supply) 18 graden? Als het hoger is, dan moet je "Offset setpoint cooling" aanpassen, maar pas op voor condens. (zie startpost, en discussie hier direct boven).

De CV pomp draait op vast waarde, instelbaar, maar standaardwaarde afhankelijk van model WPU. Bij mij 80% kan ook 100% zijn. Je verwacht dat de source pump nu wel meer dan 10% draait als er echt gekoeld wordt, kan zomaar 20% zijn.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:02:
De CV pomp draait op vast waarde, instelbaar, maar standaardwaarde afhankelijk van model WPU. Bij mij 80% kan ook 100% zijn. Je verwacht dat de source pump nu wel meer dan 10% draait als er echt gekoeld wordt, kan zomaar 20% zijn.
Die CV-pompsnelheid maakt hier ook wel een verschil. Was 80%, wat zorgt voor een bronpompsnelheid van 18% en 1.89kW koeling.
Met CV-pomp op 100% gaat de bronpompsnelheid naar 24% en koelen we met 2.23kW.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Tdem
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Staat de boel in koeling? Sneeuwvlok op de spider. Status koeling.

Draait de CV en bronpomp (source pump percent en CV pump percent)?

Is de aanvoertemperatuur vloerverwarming (CV supply) 18 graden? Als het hoger is, dan moet je "Offset setpoint cooling" aanpassen, maar pas op voor condens. (zie startpost, en discussie hier direct boven).

Dank voor je snelle en behulpzame reactie, Vliegnerd!
  • Sneeuwvlok staat op de thermostaat
  • 21 Cv pump (%): 85
  • 22 Well pump (%): 1 (staat bij verwarmen boiler op 50%)
  • 9 CV supply temp (°C): 20.28
  • 10 CV return temp (°C): 21.01
  • 32 Room temp (°C): 25.08
  • 202 Offset cooling setpoint (K): 5
  • Buitentemperatuur: handmatig op 30 graden gezet
We zijn aangesloten op 2 collectieve bronnen. Kun je hier iets mee?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 17:36
Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:18:
[...]

• Sneeuwvlok staat op de thermostaat
  • 21 Cv pump (%): 85
  • Buitentemperatuur: handmatig op 30 graden gezet
We zijn aangesloten op 2 collectieve bronnen. Kun je hier iets mee?
Waar staan 7 en 8 op (from en to source). Dan kunnen we inschatten of er meer koeling uit de bron te halen is.

Ter vergelijking:
Status:
7 to source: 16,88 C
8 from source: 13,11 C
9 CV Supply: 18 C
10 CV return: 18,88 C
21 CV Pump: 90%
22 Well pump: 7%
32Room temp: 22,21 C
Setting:
146 Cooling setpoint: 20
147 Offset cooling: 1
202 Offset cooling setpoint: 6

[ Voor 7% gewijzigd door djrednas op 24-06-2026 11:35 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Ruimtetemp van 25, offset mag max 5C zijn (Item 202), dus gaat er 20C de vloer in. Je kan die offset verhogen (met risico op condens), maar dan moet de temp uit de bron ook laag genoeg zijn, dus laat die ook nog even zien.

Als die offset hoger staat kan er water van op z'n koudst 18C de CV in, dan haal je hopelijk een betere delta T dan de <1C van nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanarie op 24-06-2026 12:31 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Tdem
  • Niet online
Kanarie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Ruimtetemp van 25, offset mag max 5C zijn (Item 202), dus gaat er 20C de vloer in. Je kan die offset verhogen (met risico op condens), maar dan moet de temp uit de bron ook laag genoeg zijn, dus laat die ook nog even zien.

Als die offset hoger staat kan er water van op z'n koudst 18C de CV in, dan haal je hopelijk een betere delta T dan de <1C van nu.
Ook voor: @djrednas

7 Temp to source (°C) 15.22
8 Temp from source (°C) 15.14

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Ook voor: @djrednas

7 Temp to source (°C) 15.22
8 Temp from source (°C) 15.14
Dan zou ik tijdelijk even proberen die offset te verhogen naar 8 en dan kijken of er meer beweging komt in de bronpomp. Zou dat niet op lange termijn durven, heb het hier op 6 staan.

Controleer ook of al je ruimtes om koeling vragen zodat alle kleppen opengaan, dus sneeuwvlokje op de thermostaat en temperatuur op 20C. (kan niet lager in koelmodus)

• e_hagenaar
  • Laatst online: 12:07
Is er een manier om parameters (ben nu vooral geintesseerd in 202) via de api of de mqtt aan te passen?

(Ik reken nu voor alle kamers het dauwpunt uit en tel bij het hoogste dauwpunt 0.5 op en trek dat van de actuele spider temperatuur af om de ofset te berekenen en wil deze graag scrijven naar de WPU om zo "maximaal" te kunnen koelen)

• Tdem
  • Niet online
Kanarie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Dan zou ik tijdelijk even proberen die offset te verhogen naar 8 en dan kijken of er meer beweging komt in de bronpomp. Zou dat niet op lange termijn durven, heb het hier op 6 staan.

Controleer ook of al je ruimtes om koeling vragen zodat alle kleppen opengaan, dus sneeuwvlokje op de thermostaat en temperatuur op 20C. (kan niet lager in koelmodus)
Dank je! Er wordt nu flink gekoeld. De well-pomp blijft op 1% staan, cooling valve staat wel op 100%. Hoe lang kan ik dit zo op 8 laten staan denk je? Haha. Geen idee hoe lang het duurt voordat vloeren condenseren ook.

Dit zijn nu de waarden:
9 CV supply temp (°C) 18.81
10 CV return temp (°C) 20.81

• Onl1ne1373
Roog1317 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Aangepast, maar hij gaat na het sturen van een manual operation in een A16 fout. Ik kon wel terugvinden dat dat normaal gedrag is, maar hij accepteert daarna geen commando's meer. Alleen na een reset van de warmtepomp. Iemand een idee hoe daar dan mee om te gaan?
Die A16 is inderdaad normaal en heeft geen invloed op het accepteren van opdrachten. Je moet gewoon manual operations kunnen blijven sturen. Bij elke manual operation moet je de "Manual control (sec)" zien resetten in de status.

• esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 21:45
wouter.N schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Mijn MFT had jaren geleden ook defecte knopjes en ik wist dat toen ook niet, dat was nog voordat de wifi module bestond. Ik kwam er pas in de zomer achter, toen de thermostaten niet meer konden koelen. In de MFT zit een pairmodus. Ik zal vanavond even kijken of ik de handleiding nog heb. Eén ding weet ik zeker, hij moet gepaird worden.
@wouter.N of iemand anders met verstand van koppelen van autoremp met een MFT:

Ik weet inmiddels hoe ik de MFT zou moeten koppelen:
  • sleuteltje vasthouden, menu 3 selecteren, A01 selecteren, dan verschijnt vervolgens bnd (bind).
Deze procedure moet je doen als de autotemp in de IBS modus staat en nadat je de IBS hebt gestart moet je de batterijen uit je termostaat halen, Dan binnen 2 min de bind procedure doen.

Helaas lukt dit niet. Nadat de MFT probeert te koppelen verschijnt er een streepje. Het type is een 536-5020 en zou ook autotemp geschikt moeten zijn volgens de specs.

Wat doe ik verkeerd? En belangrijker is er iemand die weet hoe het op te lossen? Er is ook als eens iemand van paans geweest en die kwam er zelfs met telefonische hulp van ITHO niet uit... Die zouden het opvolgen met ITHO en heb vervolgens niets meer gehoord dus enige hulp uit de community zou behulpzaam zijn. De koeling is door gebrek aan de hoofdthermostaat niet optimaal..

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Hoe lang kan ik dit zo op 8 laten staan denk je? Haha. Geen idee hoe lang het duurt voordat vloeren condenseren ook.
Ligt aan het dauwpunt in je huis. Dat is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid in huis, op basis van hoe warm de bovenkant van de vloer is (dus niet direct cv supply of return temp) kan het dan gaan condenseren.

Je ziet nu in ieder geval dat de installatie wel kan koelen, maar door die offset van 5 graden en een woonkamer van 25C gebeurde er niet veel meer. In het vervolg zou je willen proberen de woonkamer 23C of koeler te houden. Zon buiten houden, zorgen dat alle ruimtes en verdiepingen om koeling vragen, etc....

• Onl1ne1373
Kanarie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Ligt aan het dauwpunt in je huis. Dat is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid in huis, op basis van hoe warm de bovenkant van de vloer is (dus niet direct cv supply of return temp) kan het dan gaan condenseren.

Je ziet nu in ieder geval dat de installatie wel kan koelen, maar door die offset van 5 graden en een woonkamer van 25C gebeurde er niet veel meer. In het vervolg zou je willen proberen de woonkamer 23C of koeler te houden. Zon buiten houden, zorgen dat alle ruimtes en verdiepingen om koeling vragen, etc....
Klopt, als je een sensor in Home Assistant maakt met je dauwpunt kan je mooi in een grafiek zien hoe dicht hij bij je aanvoertemperatuur komt van je vloerverwarming. Daar mag hij eigenlijk niet overheen gaan. Ik heb hem op 6 graden staan en heb nog vrijwel geen last gehad van condens. Alleen een keer gezien met koken en een bora die over de plint uitblaast....

Tegenwoordig zorg ik met screens dat de kamertemperatuur niet boven de 24 graden komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-06-2026 17:15 ]

• RF1000
Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Dank je! Er wordt nu flink gekoeld. De well-pomp blijft op 1% staan, cooling valve staat wel op 100%. Hoe lang kan ik dit zo op 8 laten staan denk je? Haha. Geen idee hoe lang het duurt voordat vloeren condenseren ook.

Dit zijn nu de waarden:
9 CV supply temp (°C) 18.81
10 CV return temp (°C) 20.81
Bronpomp op 1% vind ik wel apart. Zo kan hij nooit voldoende vermogen uit de bron halen (of in de bron stoppen, Tis maar hoe je het bekijkt). Of hij moet nu ineens een gigantisch dT over de bron hebben. wat heb je nu bij parameter 7 en 8? de hierop gebaseerde dT was in je eerder post minimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door RF1000 op 24-06-2026 19:33 ]

• Tdem
  • Niet online
RF1000 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Bronpomp op 1% vind ik wel apart. Zo kan hij nooit voldoende vermogen uit de bron halen (of in de bron stoppen, Tis maar hoe je het bekijkt). Of hij moet nu ineens een gigantisch dT over de bron hebben. wat heb je nu bij parameter 7 en 8? de hierop gebaseerde dT was in je eerder post minimaal.
Dank je. Dit zijn nu de gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1faFbnd2zWTFW7t-OElidtwJzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfZ4IIreAVW1CxggQebReNC8.jpg?f=fotoalbum_large

• RF1000
En 19, 21 en 22?

• wouter.N
  • Nu online
esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

@wouter.N of iemand anders met verstand van koppelen van autoremp met een MFT:

Ik weet inmiddels hoe ik de MFT zou moeten koppelen:
  • sleuteltje vasthouden, menu 3 selecteren, A01 selecteren, dan verschijnt vervolgens bnd (bind).
Deze procedure moet je doen als de autotemp in de IBS modus staat en nadat je de IBS hebt gestart moet je de batterijen uit je termostaat halen, Dan binnen 2 min de bind procedure doen.

Helaas lukt dit niet. Nadat de MFT probeert te koppelen verschijnt er een streepje. Het type is een 536-5020 en zou ook autotemp geschikt moeten zijn volgens de specs.

Wat doe ik verkeerd? En belangrijker is er iemand die weet hoe het op te lossen? Er is ook als eens iemand van paans geweest en die kwam er zelfs met telefonische hulp van ITHO niet uit... Die zouden het opvolgen met ITHO en heb vervolgens niets meer gehoord dus enige hulp uit de community zou behulpzaam zijn. De koeling is door gebrek aan de hoofdthermostaat niet optimaal..
Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.

Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?

Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.

• GeeMoney
@esp8266 als je hiervoor ook de ronde oude thermostaten had kun je niet zomaar een nieuwe vierkante thermostaat koppelen helaas.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.

• esp8266
wouter.N schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Lastig. Ik heb jaren geleden een MFT aan een Autotemp gekoppeld en dat ging toen probleemloos. Ik weet nog dat ik daar een handleiding voor had. Een paar maanden geleden vroeg iemand hier ook om hulp en heb ik behoorlijk lang gezocht, maar ik kon die handleiding helaas niet meer terugvinden.

Het gaat om een kamerthermostaat toch, en niet om de hoofdthermostaat? Zo ja, voer je deze stappen dan wel uit?

Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt.
Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).

En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.

Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?

[img=800,130]blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595[/img]

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
@Tdem daar klopt echt iets niet, Temp to source kan nooit lager zijn dan Temp from source zou ik zeggen. Zie ook de voorbeelden hierboven. (Bij mij to source 18.03, from source 13.27).

CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.

Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)

[ Voor 3% gewijzigd door vassago op 24-06-2026 20:29 ]

• Tdem
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:29:
@Tdem daar klopt echt iets niet, Temp to source kan nooit lager zijn dan Temp from source zou ik zeggen. Zie ook de voorbeelden hierboven. (Bij mij to source 18.03, from source 13.27).

CV Supply temp zou 18C moeten zijn tenzij de pomp denkt dat je aan je dauwpunt zit en de vloertemp omhoog gooit.
Bij mij staat deze strak op 18C behalve bij de SWW run.

Als je well pump nog steeds op 1% staat geeft dat wel aan dat er vrijwel niet gekoeld wordt.
(Bij mij 8 - 11 %)
Dank je voor het checken, wordt gewaardeerd _/-\o_. Ik heb bijna het idee dat de well pump in dit geval alleen over het warme water gaat en dat er voor het koelen een andere pomp actief is. Zou dat kunnen?

• RF1000
Tdem schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Dank je voor het checken, wordt gewaardeerd _/-\o_. Ik heb bijna het idee dat de well pump in dit geval alleen over het warme water gaat en dat er voor het koelen een andere pomp actief is. Zou dat kunnen?
Nee. Er is maar 1 bronpomp

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hoe werkt de koeling bij jullie? Hier is het in huis 25-26 graden met deze warme dagen, terwijl we overdag alles potdicht houden en op de eerste verdieping zelfs screens hebben laten plaatsen om de zon nog meer buiten te houden.
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.

Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?

• vliegnerd
GeleFles schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:39:
Hoe werkt de koeling bij jullie? Hier is het in huis 25-26 graden met deze warme dagen, terwijl we overdag alles potdicht houden en op de eerste verdieping zelfs screens hebben laten plaatsen om de zon nog meer buiten te houden.
Ik hoor van mijn buren met een lucht/lucht warmtepomp en zonder screens, dat hun systeem het huis netjes op 22 blijft houden via de vloerkoeling.

Als ik naar mijn temp from/to source kijk, zitten beide rond de 12 graden, maar de CV supply en return zitten beide op 21 graden. De WPU is wel aan het koelen volgens de thermostaat en HA, maar de well pump is het grootste deel van de dag op 1% aan het idlen… enig idee of ik hier wat aan kan doen, of moet ik met de installateur aan de slag?
Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.

Dit is het maximale versxhil tussen ruimtetemperatuur en vloeraanvoer. Maak die groter met kans op condens.

vloeraanvoertemperatuur moet 18 graden worden en return 20 ongeveer, dan koel je.

Nu doet het niks want geen temperatuurverschil over vloer aanvoer en retour

• wouter.N
  • Nu online
esp8266 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Het gaat idd om de hoofdthermostaat. Dat is een MFT. In de andere kamers hangt een RT (kamerthermostaat).

En voor de hoofdthermostaat moet deze toch ook worden gekoppeld aangezien die ook aan een zone hangt. Immers geeft de autotemp ook door dat er geruime tijd geen data is binnengekomen en wordt de temp op een invalid waarde gezet.

Wat bedoel je precies met " Selecteer een verdelergroep (zone) op de regelaar door herhaaldelijk kort op de knop IBS te drukken, totdat de led van de gewenste verdelergroep brandt." Moet ik dat doen voor ik hem in IBS zet en koppel?

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/45a212fe-e4a9-4d43-8a31-6ea1c9509595"]Afbeelding[/url]]
Als ik het nummer even snel google zak ik een foto van een RT, daarom de vraag. Maar een MFT moet zeker worden gekoppeld, anders werkt het koelen ook niet. Je nieuwe MFT is het zelfde type als de oude?

Dat zinnetje komt uit de autotemp handleiding en gaat over het koppelen van een RT, niet over een MFT.

• GeeMoney
Ook de hoofd thermostaat moet je koppelen/binden aan de groepen van je woonkamer. Eerst ook de oude thermostaat ontkoppelen anders kun je geen nieuwe koppelen.
@GeleFles wat ook nog weleens wil helpen naast die Offset temp is de hele boel even 10min van de stroom af en op die manier “resetten” om het koelproces weer juist op te starten.

Hier zeer tevreden over de koel resultaten. Het is hier boven niet warmer dan 22.2 op dit moment in alle kinder slaapkamers en op zolder nu 23.4 en die is nu dalende.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 24-06-2026 22:16 ]

• esp8266
GeeMoney schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:14:
@esp8266 als je hiervoor ook de ronde oude thermostaten had kun je niet zomaar een nieuwe vierkante thermostaat koppelen helaas.
Er is een spinnenweb aan compatibiliteit nodig van firmware versie op zowel de Autotemps als de warmtepomp zelf als je Autotemps überhaupt al de juiste chips aan boord hebben.
@GeeMoney: Nee klopt,dat weet ik ook. Er is niets veranderd aan het type Hoofdtermonstaat. Dat was een MFT en is vervangen door een MFT. Hij koppelt alleen niet.

Ik heb ook geprobeerd om de oude thermostaat at te melden om hem daarna weeropnieuw te koppelen, maar dat lukte ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door esp8266 op 25-06-2026 12:16 ]

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Kijk in de startpost en de discussie van de laatste dagen naar de setting “offset cooling” oid.

Dit is het maximale versxhil tussen ruimtetemperatuur en vloeraanvoer. Maak die groter met kans op condens.

vloeraanvoertemperatuur moet 18 graden worden en return 20 ongeveer, dan koel je.

Weet je toevallig hoe dit per ruimte werkt? Cooling loopt nu meet met de woonkamer, dus boven de 22 graden wordt aanvoer iets verhoogd. Echter de ruimtes boven zijn ruim een graad warmer. Hier gaat ook gewoon 18 graden doorheen?

• e_hagenaar
-

[ Voor 99% gewijzigd door e_hagenaar op 25-06-2026 13:37 ]

• e_hagenaar
e_hagenaar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:05:
Is er een manier om parameters (ben nu vooral geintesseerd in 202) via de api of de mqtt aan te passen?

(Ik reken nu voor alle kamers het dauwpunt uit en tel bij het hoogste dauwpunt 0.5 op en trek dat van de actuele spider temperatuur af om de ofset te berekenen en wil deze graag scrijven naar de WPU om zo "maximaal" te kunnen koelen)
Ik heb het werkend:

onder System settings / Settings API / Enable update settings API op On en dan Activate settings indexes op [202].

daarna via de api kan dan de parameter gewijzigd worden:

curl -X PUT "http://192.168.1.1/api/v2/settings" \
-H "Content-Type: application/json" \
-d '{"index":202,"value":3}'

• patbro
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 21:44
vliegnerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]

In onze nieuwbouwwoning is het in de woonkamer 21,5 graden en op zolder 24,0 graden. Het verschil tussen de aanvoer en return pendelt tussen de 0,8 - 1,2 graden.

Is er mogelijk nog iets te tweaken zodat de warmtepomp beter gaat koelen? En het huis op 20 graden houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCVBe0AlrfDBjEBPs79tWp1skCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cm08Ohd2QZYo2ixHPB9OstBI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door patbro op 25-06-2026 17:01 . Reden: Screenshot gefixed ]

• vliegnerd
patbro schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:56:
[...]

In onze nieuwbouwwoning is het in de woonkamer 21,5 graden en op zolder 24,0 graden. Het verschil tussen de aanvoer en return pendelt tussen de 0,8 - 1,2 graden.

Is er mogelijk nog iets te tweaken zodat de warmtepomp beter gaat koelen? En het huis op 20 graden houdt.
Nee natuurkundig onmogelijk bij aanvoertemperatuur 18 graden. De vloer kan nooit onder de 19 a 20 graden worden. Dan krijg je de ruimte niet naar 20.

Op b.g.g. heb je vloer en soort van plafond koeling doordat vloer boven gekoeld wordt.

Dit is gewoon precies zoals de koeling bedoeld is. Koeler krijgt je het echt niet bij deze temperaturen.

Als het buiten koel is kan het wel 1 of 2 graden koeler denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 25-06-2026 17:05 ]

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:55
Hier werkt de vloerkoeling redelijk, maar zeker niet perfect. Begane grond is zo’n 24 graden en de eerste verdieping 25 graden. Alles zonder screens of zonwering. Het is nog steeds prima uit te houden. Een graad of 20 hoeft het van mij ook echt niet te zijn met dit weer.

Ik ga zsm data uitlezen om te kijken hoe goed het systeem nu werkelijk koelt. Daarnaast ook aan de slag met zonwering.

PSN: xMaurice93

• Onl1ne1373
Koelen naar 20 graden is wel wat extreem. Bij mij nu 22.4 beneden, boven 24, zolder 25. Wel veel screens, dat moet ook wel gezien de hoeveelheid ramen rondom. Ben erg tevreden! Tip voor mensen die het op zolder niet goed gekoeld krijgen, zet een ventilator over de vloer, koelt een stuk beter.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Hier is het op de begane grond nu 24,5 maar nog wel aangenaam. Ik vermoed eigenlijk dat door de WTW de boel ook aan het opwarmen is.

Sys Specs

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:28
Danfoss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:17:
Hier is het op de begane grond nu 24,5 maar nog wel aangenaam. Ik vermoed eigenlijk dat door de WTW de boel ook aan het opwarmen is.
WTW warmt de boel veel minder op dan gewone ventilatie! Is de woning op temperatuur dan gaat de bypass klep open om extra opwarming te voorkomen. Is de buitentemperatuur veel hoger dan de binnen temperatuur dan gaat de bypass klep dicht en zal de inblaaslucht van buiten iets gekoeld worden met de binnenlucht. Mijn inblaas temperatuur is nu 23,8 graden bij een buitentemperatuur van 31 graden. Dat scheelt 7 graden!

• Homer-Simpson
Heb de flow rate verhoogd naar maximaal 1950 (2000 theoretisch maximum volgens de tool). Lees nu 1886 l/h uit en dat verhoogd het koelvermogen nog wat meer. Anderen hier ervaring mee? Kan ik hem veilig naar 2000 verhogen of loop ik dan risico’s op overmatige slijtage van de pomp of zo?

• patbro
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 21:44
vliegnerd schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Nee natuurkundig onmogelijk bij aanvoertemperatuur 18 graden. De vloer kan nooit onder de 19 a 20 graden worden. Dan krijg je de ruimte niet naar 20.

Op b.g.g. heb je vloer en soort van plafond koeling doordat vloer boven gekoeld wordt.

Dit is gewoon precies zoals de koeling bedoeld is. Koeler krijgt je het echt niet bij deze temperaturen.

Als het buiten koel is kan het wel 1 of 2 graden koeler denk ik?
Jazeker, dan blijft het netjes 20 graden.

Ik wil voornamelijk de zolder, aangezien daar de leidingen verder uit elkaar liggen, verder proberen terug te koelen zodat je daar ook aangenaam kunt slapen. Maar dat zal lastig gaan zoals ik je begrijp. Tenzij ik er nog een koelende verdieping bovenop bouw... Een airco ga ik niet aan beginnen.
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:19:
Koelen naar 20 graden is wel wat extreem. Bij mij nu 22.4 beneden, boven 24, zolder 25. Wel veel screens, dat moet ook wel gezien de hoeveelheid ramen rondom. Ben erg tevreden! Tip voor mensen die het op zolder niet goed gekoeld krijgen, zet een ventilator over de vloer, koelt een stuk beter.
Da's zeker nog een goede tip en het proberen waard!
Danfoss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:17:
Dan is het op de slaapkamer toch bijna niet meer uit te houden als het beneden al 24 graden is?

Wij hebben een HRU400 en die staat overdag met zo'n temperaturen als niemand thuis is op 0 m3/h. 's Nachts gaat 'ie volle bak aan en zet ik handmatig de bypass open. Dat scheelt wel een heleboel. Overdag warmt 'ie de woning alleen maar op helaas.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Dan is het op de slaapkamer toch bijna niet meer uit te houden als het beneden al 24 graden is?

Wij hebben een HRU400 en die staat overdag met zo'n temperaturen als niemand thuis is op 0 m3/h. 's Nachts gaat 'ie volle bak aan en zet ik handmatig de bypass open. Dat scheelt wel een heleboel. Overdag warmt 'ie de woning alleen maar op helaas.
Op dit moment 24 beneden, 26 slaapkamers en 28 zolder. De vloeren voelen wel lekker koel aan.

Door de warme nacht heeft de wtw bypass geen nut en zal uiteindelijk alles maar warmer worden.

We hebben een nachtje 20graden nodig..

Ik ben wel aan het overwegen om op zolder (nu nog 1 open ruimte) een airco te laten plaatsen om die verdieping koeler te houden aangezien dat ook mijn thuiswerkplek is.

[ Voor 19% gewijzigd door Danfoss op 25-06-2026 20:52 ]

Sys Specs

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Over WTW gesproken. Krijgen jullie de luchtvochtigheid een beetje op orde? 94% en 76% op slaapkamers. Zelfs met eten continu op max krijg ik het niet omlaag

• Roog1317
Vendetta_X schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:53:
Over WTW gesproken. Krijgen jullie de luchtvochtigheid een beetje op orde? 94% en 76% op slaapkamers. Zelfs met eten continu op max krijg ik het niet omlaag
Het is drama inderdaad. We gingen vorige week de vloer dweilen en dat wilde nooit meer opdrogen

• RF1000
Het is buiten vrij vochtig. Dus binnen is het vrij lastig omlaag te krijgen. Merk hier ook dat de pvc vloer maar net boven condensatie zit. Heb de woonkamer net maar een graadje hoger gezet naar 22.

• Homer-Simpson
RF1000 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:49:
Het is buiten vrij vochtig. Dus binnen is het vrij lastig omlaag te krijgen. Merk hier ook dat de pvc vloer maar net boven condensatie zit. Heb de woonkamer net maar een graadje hoger gezet naar 22.
Is je woonkamer nu onder de 22 graden dan? Dauwpunt zou hier nu op 17,59 liggen maar met cv in van 18,0 en out van 20 treed er nog geen condensatie op.

• RF1000
Ja, 21,5 zelfs. Nieuwbouw woning en met het zonnescherm kunnen we de zon goed buitenhouden. Vanochtend wilde ik hem wat omhoog bijstellen ivm mogelijke condensatie, schakelt ie naar verwarmings bedrijf. Dat was juist niet de bedoeling :-( dacht dat ik (met de Service dongle) de spiders had ingesteld dat ie naar alle thermostaten moet kijken ipv alleen de hoofdthermostaat maar dat blijkt niet te werken.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:55
Bij ons is de warmtepomp de afgelopen dagen flink aan het koelen. Wat mij opviel, is dat tot en met woensdag de cv-supplytemperatuur 18 graden was. Maar sinds gisteren is deze ineens 19 graden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou het berekende dauwpunt nu anders zijn? Ik heb de Itho-module van Arjan, welke variabelen zouden hier inzicht in kunnen geven?
local_timestamptimestampoutside_temp_ctemp_to_source_ctemp_from_source_ccv_supply_temp_ccv_return_temp_ccalculated_evaporation_temp_cv_ccalculated_condensation_temp_cv_c
2026-06-26 02:00:132026-06-26 00:00:1325.217.6513.5918.6219.6818.6922.17
2026-06-26 08:13:162026-06-26 06:13:1624.8117.8513.7618.819.518.4122.61
Verder merk ik ook dat de vloer licht vochtig aanvoelt, vooral in de keuken waar de afzuiging de vochtige lucht onder de keukenplinten uitblaast. Is dit te verwachten?

• posttoast
Midan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:47:
Bij ons is de warmtepomp de afgelopen dagen flink aan het koelen. Wat mij opviel, is dat tot en met woensdag de cv-supplytemperatuur 18 graden was. Maar sinds gisteren is deze ineens 19 graden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou het berekende dauwpunt nu anders zijn? Ik heb de Itho-module van Arjan, welke variabelen zouden hier inzicht in kunnen geven?
[knip]
Verder merk ik ook dat de vloer licht vochtig aanvoelt, vooral in de keuken waar de afzuiging de vochtige lucht onder de keukenplinten uitblaast. Is dit te verwachten?
De cv-supplytemperatuur is standaard nooit meer dan 4 graden koeler dan de temperatuur die je hoofd-spider meet. Dus is het in je huiskamer 24 graden, dan zal hij niet onder de 20 graden gaan. Er vinden (volgens mij) geen dauwpuntberekeningen plaats, maar met die 4 graden zit je redelijk veilig. Je kúnt dat aanpassen met de Itho-module, ik heb hem zelf op 6 graden gezet (onder Itho Settings - 202 Offset cooling setpoint (K)), maar ik heb een paar ontvochtigers in huis gezet. Anders kom je heel snel dichtbij het dauwpunt.
e_hagenaar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:05:

Late reactie en laat iemand me vooral verbeteren als wat ik zeg niet klopt, maar ik heb hier ook naar gekeken (automatiseren vanuit Home Assistant) en mijn conclusie was dat je dit register niet continu wil overschrijven omdat dit op de EEPROM staat opgeslagen. Daar is het niet de bedoeling dat je continu nieuwe values er naartoe gaat schrijven.

[ Voor 47% gewijzigd door posttoast op 26-06-2026 09:45 ]

omniscale.nl

• Onl1ne1373
hansgrave schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:34:
[...]

WTW warmt de boel veel minder op dan gewone ventilatie! Is de woning op temperatuur dan gaat de bypass klep open om extra opwarming te voorkomen. Is de buitentemperatuur veel hoger dan de binnen temperatuur dan gaat de bypass klep dicht en zal de inblaaslucht van buiten iets gekoeld worden met de binnenlucht. Mijn inblaas temperatuur is nu 23,8 graden bij een buitentemperatuur van 31 graden. Dat scheelt 7 graden!
Een tip voor de zomer bypass, de gewenste binnentemperatuur is in te stellen op de WTW, deze bepaald wanneer de bypass klep open gaat en hoeveel. Het is een soort thermostaat voor de temperatuur van de ingeblazen lucht. In de zomer op 18 zetten, in de winter op 23, scheelt een hoop.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:25
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Een tip voor de zomer bypass, de gewenste binnentemperatuur is in te stellen op de WTW, deze bepaald wanneer de bypass klep open gaat en hoeveel. Het is een soort thermostaat voor de temperatuur van de ingeblazen lucht. In de zomer op 18 zetten, in de winter op 23, scheelt een hoop.
Thanks. Laatste tijd nogal wat aan het stoeien geweest met deze waardes. Welke bedoel jij precies? De 5 “Desired inlet temperature?”

• Twinshock
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:20
Vraagje zie door de bomen het bos niet meer 8)7

Ik heb een WPU 5g 55I met hier aan een WTW HRU400.
Deze worden bediend door de thermostaat een spider in de woonkamer.
Hiervoor had ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder RF Module (CC1101) besteld.
Dit is denk ik mijn fout geweest waardoor ik de WTW niet kan aansturen?

Wat ik wil:
- Alle gegevens van de WPU uitlezen dan wel aansturen
- WTW HRU400 aansturen.
- overige 4 spiders op de slaapkamer aansturen indien mogelijk maar sowieso uitlezen.
- 3 verdelers aansturen/ maar sowieso uitlezen.

Klopt dan het volgende?
- Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl RF Module (CC1101) erbij kopen.
voor wpu en wtw uitlezen/aansturing.
- De al in bezit zijnde Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder CC1101 op de master van de vloerverdelers aansluiten om zo de status/wijzigingen te doen.
En met deze zou je dan de overige kamer thermostaten uitkunnen lezen?? gezien meedere modules koppelen?

Ik heb de informatie stroom al lopen van de WPU maar zou graag het overige ook willen doen maar twijfel over de hoeveelheid aan te schaffen modules en soort :?

• Clavis
Twinshock schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:21:
Vraagje zie door de bomen het bos niet meer 8)7

Ik heb een WPU 5g 55I met hier aan een WTW HRU400.
Deze worden bediend door de thermostaat een spider in de woonkamer.
Hiervoor had ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder RF Module (CC1101) besteld.
Dit is denk ik mijn fout geweest waardoor ik de WTW niet kan aansturen?

Wat ik wil:
- Alle gegevens van de WPU uitlezen dan wel aansturen
- WTW HRU400 aansturen.
- overige 4 spiders op de slaapkamer aansturen indien mogelijk maar sowieso uitlezen.
- 3 verdelers aansturen/ maar sowieso uitlezen.

Klopt dan het volgende?
- Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl RF Module (CC1101) erbij kopen.
voor wpu en wtw uitlezen/aansturing.
- De al in bezit zijnde Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module zonder CC1101 op de master van de vloerverdelers aansluiten om zo de status/wijzigingen te doen.
En met deze zou je dan de overige kamer thermostaten uitkunnen lezen?? gezien meedere modules koppelen?

Ik heb de informatie stroom al lopen van de WPU maar zou graag het overige ook willen doen maar twijfel over de hoeveelheid aan te schaffen modules en soort :?
Inderdaad voor de WTW een CC1101 aankopen. Voor de WPU heb je geen CC1101 nodig.

En een extra module bestellen voor de Autotemp Master. Deze leest alle autotemps uit in je huis.

– HRU 300 V / HRU 375 V / HRU 400 is enkel via RF te besturen met een HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl. CC1101 RF module. Het uitlezen van de status is waarschijnlijk in de toekomst mogelijk, het aanpassen van instellingen lijkt niet mogelijk.

Bron: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/

[ Voor 13% gewijzigd door Clavis op 26-06-2026 11:37 ]

• Roog1317
Ik heb de aansturing van de HRU400 een weekje draaien en het werkt perfect! We vergaten voorheen vaak dat ding weer op de Auto stand te zetten na het douchen, waardoor hij de hele dag op High stond (en heel veel stroom gebruikt). Nu kon ik het automatiseren obv luchtvochtigheid e.d.

• e_hagenaar
posttoast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Late reactie en laat iemand me vooral verbeteren als wat ik zeg niet klopt, maar ik heb hier ook naar gekeken (automatiseren vanuit Home Assistant) en mijn conclusie was dat je dit register niet continu wil overschrijven omdat dit op de EEPROM staat opgeslagen. Daar is het niet de bedoeling dat je continu nieuwe values er naartoe gaat schrijven.
dat is wel een goede, had ik nog geen rekening mee gehouden.ik heb nu in node red een trigger 1x per 10 min met de volgende functie: als de waarde niet wijzigd wordt hij niet geschreven en ook niet als hij buiten de aangegeven range ligt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
if (global.get("WpuDauwpuntOffset") == null) {
    global.set("WpuDauwpuntOffset", 4);
}

Number.prototype.roundTo = function (decimal) {
    return +(Math.round(this + "e+" + decimal) + "e-" + decimal);
}

const value = Number(global.get("WpuDauwpuntOffset")).roundTo(1);

if (isNaN(value)) {
    node.error('Invalid number');
    return null;
}

if ((value < 1) || (value > 6)){
    return null;
}
if (global.get("WpuDauwpuntOffsetOld")  == value) {
    return null;
}
msg.method = 'PUT';
msg.url = 'http://192.168.1.1/api/v2/settings';
msg.headers = {
    'Content-Type':'application/json'
};
msg.payload = {
    index:202,
    value:value
};

global.set("WpuDauwpuntOffsetOld", value);
node.status({ text: "Dauwpunt offset: " + value });
return msg;

• Twinshock
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:20
Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Inderdaad voor de WTW een CC1101 aankopen. Voor de WPU heb je geen CC1101 nodig.

En een extra module bestellen voor de Autotemp Master. Deze leest alle autotemps uit in je huis.

– HRU 300 V / HRU 375 V / HRU 400 is enkel via RF te besturen met een HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl. CC1101 RF module. Het uitlezen van de status is waarschijnlijk in de toekomst mogelijk, het aanpassen van instellingen lijkt niet mogelijk.

Bron: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/
Oke om het voor mij zelf duidelijk te maken: mijn huidige Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module ga ik dus gebruiken voor de Autotemp Master.
en voor de wpu/wtw moet ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl CC1101 die ik aansluit op de wpu

• Clavis
Twinshock schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Oke om het voor mij zelf duidelijk te maken: mijn huidige Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module ga ik dus gebruiken voor de Autotemp Master.
en voor de wpu/wtw moet ik een Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module incl CC1101 die ik aansluit op de wpu
Ik ga er vanuit dat je ongeveer dezelfde setup hebt.

1x module voor WPU (5G). Zonder toeters of bellen

1x module voor WTW (heb zelf een HRU 300) dus met CC1101 bordje

1x module voor Autotemp Master. Zonder toeters of bellen.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste