In mijn ervaring (winter sinds 1 jan) is dat verwerkt in de dynamische prijzen. Oftewel, wanneer je beter kan wachten voor het opwarmen tijdens de middag dan is dat gewoonlijk al verwerkt in de prijzen (prijzen zijn lager indien er veel zon is). Niet altijd, maar kwam maar 1 of 2x voor tijdens de winter dat er verwarmd werd en het eigenlijk niet nodig was. Tegelijk heb je wel voorspellingen qua temperatuur en verwachtte zonnepaneelopbrengst wat ik zou kunnen gebruiken. De verwachtte zonnepaneelopbrengst zit er bij mij flink naast (zowel veel te hoog als veel te laag), behalve bij gemakkelijke dagen zoals april enzo. De dynamische prijzen lijken het veel beter te voorspellen.
En qua monitoren, zodra de WPU gaat verwarmen krijg ik een notificatie op mijn telefoon. Ik heb steeds gekeken of dat gunstig was. Wat wel meespeelt is dat mijn huis heel goed is geïsoleerd, A++++. Het koelt niet snel af.
Verder, ik kan nu nog salderen. De bijkomende kosten worden hierbij weg gesaldeerd. Indien een uur goedkoper is tijdens de nacht, dan tijdens de zonuren dan is het op dit moment (zolang de dynamische prijs energieleverancier correct saldeert.. en niet iedereen doet dat) het gunstige om gewoon de goedkoopste uren te pakken. Op dit moment is het puur kijken naar de prijzen het gunstigste.
Dat dynamisch contract heb ik trouwens pas sinds 1 jan, als test. Lijkt voor mijn situatie gunstiger te zijn. WPU gebruikt bij mij het meeste stroom. Ik zat voor dit huis in een enorm slecht geïsoleerd appartement waar de VvE het normaal vond dat elk raamkozijn een gigantische kier heeft. Daar heel erg geleerd (uit noodzaak) om het energiegebruik laag te houden. Hierdoor is mijn verbruik na verhuizing nog steeds erg laag.
Er zijn soms flinke schommelingen per dag qua prijzen. In plaats van tijdens de zon of niet is het misschien beter om verder vooruit te voorspellen om het huis eerder te verwarmen (meer op een dinsdag dan bv een donderdag). Echter, tja, praktisch liep ik tegen wat problemen aan. In het voorbeeld zal er er meer uren verwarmd moeten worden op de dinsdag in plaats van de donderdag. Echter zorgen meer uren verwarmen ervoor dat je dan ook de duurdere uren mee moet pakken. Het kwam nog niet vaak genoeg voor om er tijd aan te besteden.
Oja, wat wel een groot nadeel in de winter is: het verwarmen was vaak tijdens de nacht, plus hogere prijzen in de avond. Gevolg: 's avonds voelt de vloer koud aan.
Dat is het “vervelende” aan die dynamische schommelende prijzen. Die kunnen op de gekste momenten liggen waardoor je dus alsnog eigenlijk niet wilt verwarmen of koelen.
Je kan de historische prijzen voor vele jaren downloaden. Ik vond het redelijk voorspelbaar. Indien veel zon (~maart en verder) dan is dat tijdens de dag. Dan heb ik het verwarmen van het water om 13.00. Tijdens de winterperiode is het goedkoopste uur vaak om 03.00. Oftewel, dan verwarm ik op dat moment. Dat is mogelijk te automatiseren. Doorgeven dat de WPU vrij is om het warm water te verwarmen. Echter is dat afhankelijk van de temperatuursensoren, en dat ging niet altijd goed bij mij. Verwarmde niet het water omdat het water al warm genoeg leek.
Daarnaast klein probleem met de wekelijkse anti-legionella verhitting. Dat lijkt soms eerder plaats te vinden dan de ingestelde tijd. Echter houd ik dat nog niet echt bij en heb ik geen historische data. Het viel soms op. Ik heb ook geen notificatie voor water verwarmen. Geloof dat het soms hier ook is gezegd.
Ik heb nog geen dynamische prijzen maar ook ivm elektrisch rijden en dus de warmtepomp en een zwembad wordt dat echt een kriem zonder accu(‘s).
Zolang we salderen hebben vindt ik de “ongemakken” van dynamische prijzen nog niet opwegen tegen de eventuele financiële voordelen in mijn situatie op dit moment. En accu’s zijn al helemaal belachelijk duur nog met een tvt van tenminste 9-11 jaar in het meest gunstige geval.
Ik stuur vooralsnog op temperatuur en dat gaat voor het tweede jaar op rij tot nu toe prima.
Met dynamische prijzen en de juiste energieleverancier saldeer je nog steeds het overheidsgedeelte.
Dat gezegd hebbende, geen kinderen. Dat scheelt echt enorm veel energie op momenten dat het gewoon duurder is (avond en ochtend). Qua kosten zit ik voor 1 jan - 14 apr op 8,32 EUR. En dat is dus met de uren dat de energieprijzen hoog lagen en je gaat koken. Plus soms negatieve prijzen en toch terugleveren (kan dat tot nu toe niet sturen). Plus jan was redelijk koud in combinatie met weinig zon.
Ik ben het vooral aan het uitproberen dit jaar. In jan twijfelde ik enorm of ik geen fout had gemaakt. Inmiddels ruim tevreden. Het goedkoopste contract zou ~15 EUR/maand zijn, ik zit daar waarschijnlijk flink onder.
De WPU aansturen zoals ik doe in een goed geïsoleerd huis is eigenlijk het bufferen van de warmte. Ik heb geen idee hoe snel een zwembad afkoelt, maar indien dat langzaam is dan zou je ook kunnen bufferen. Met een zwembad en een flinke tuin zou ik waarschijnlijk zo'n constructie bouwen waar je zo'n lange enorm opgekrulde zwarte slang laat opwarmen in de zon. Zo'n DIY-iets zie ik om de zoveel tijd voorbij komen op YouTube (en ik heb geen zwembad). En vooral omdat het me grappig lijkt. Dit forum is niet voor niets Tweakers.