Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:37
vliegnerd schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:27:
Geen probleem maar ik ben benieuwd:

Sinds dinsdagochtend 0.00u is de fake buitentemperatuur van Klimaatgarant niet meer de KNMI temperatuur maar continu 11 graden.
Dat is fijn want dan gaat mijn WPU niet koelen.

Lijkt bewust. (Fijn!) Hebben anderen dit ook gehad of is het gewoon een storing?
(De temperatuur was ook precies 11u toen het om middernacht stopte…)
Ik krijg nog steeds een actuele waarde door van klimaatgarant

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:05
silvanverschuur schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:34:
[...]

Ik krijg nog steeds een actuele waarde door van klimaatgarant
Dank. Wellicht dus toch storing. Dan wordt het interessant als er WEL koeling nodig of gewenst is…

Ben benieuwd

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• silvanverschuur
vliegnerd schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:05:
[...]

Dank. Wellicht dus toch storing. Dan wordt het interessant als er WEL koeling nodig of gewenst is…

Ben benieuwd
Ik heb mijn WPU nu op standby staan omdat hij deze week naar koel modus was overgeschakeld.

• maurits70
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11-04 19:35
Ik wil mijn boiler laten verwarmen op het goedkoopste moment van de dag

Ik gebruik de app “Tibber Prijsinformatie & Beoordeling”

Ik gebruik nu als trigger “Wanneer Beste Prijs Periode verandert van UIT naar AAN”, maar dat is niet goed gegaan. Ik zie in de historie dat de Beste Prijs Periode startte om 11:15 maar de boiler is al om 09:05 gaan verwarmen…

Wat doe ik fout?

• vliegnerd
Never mind.

Ik heb beter in mijn HA logs gekeken. Ik zie dat in maart de buitentemperatuur redelijk goed doorkwam, maar een groot deel van februari niet. Dagenlang staat (stond) de temperatuur op de laatst ontvangen waarde.

Zal eens kijken of ik de antennes een betere plek kan geven… EDIT: Direct weer buitentemperatuur na het verplaatsen van de twee antennes. Problem solved.

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 10-04-2026 06:45 ]

• vliegnerd
maurits70 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:20:
Ik wil mijn boiler laten verwarmen op het goedkoopste moment van de dag

Ik gebruik de app “Tibber Prijsinformatie & Beoordeling”

Ik gebruik nu als trigger “Wanneer Beste Prijs Periode verandert van UIT naar AAN”, maar dat is niet goed gegaan. Ik zie in de historie dat de Beste Prijs Periode startte om 11:15 maar de boiler is al om 09:05 gaan verwarmen…

Wat doe ik fout?
Welke instelling heeft je boiler (op de spider). Als je de comfort stand gebruikt dan start het verwarmen van warm water zodra het water onder een ingestelde temperatuur zakt. Welke temperaturen meette je om 9.05u? Welke instelling?

Ik eco mode stel je tijdstip in waarop de boiler dagelijks gaat verwarmen. Ik heb daarvoor 13.00u zomertijd gekozen. Vrijwel altijd het goedkoopste moment met veel zon.

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
vliegnerd schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:53:
[...]

Bij mij staat setting 8 ook op 0. Ik heb géén fysieke sensor. (Krijg sinds een jaartje waardes door van Klimaatgarant).
Je moet blijkbaar echt de sensor fysiek loskopellen (draad losschroeven).

Voordat ik die nep waardes van Klimaatgarant doorkreeg, had ik dus géén waarde. De buitentemp staat dan op -30 graden. (0x7FFF) dat betekent "niet aangesloten".
De autotemp had ook die waarde.

Dan schakelt het ding wel heel vaak tussen verwarmen en koelen. In voor- en najaar is dat irritant: Zonnetje in huis? Koelen! 's nachts wat kouder? Verwarmen! Mijn oplossing was om de boel in standby te zetten in de tussenseizoenen. Zodat er gewoon helemaal niks gebeurt.

Nu met de "fake" buitentemp van Klimaatgarant is dat iets beter. Maar alsnog heb ik vanmorgen de WPU in stand-by gezet om koelen te voorkomen deze week.
Ik heb de sensor losgekoppeld. Nu staat de temperatuur in de Autotemp op 327.67.
Eigenlijk had ik verwacht dat daar nu de override temperatuur zou staan.

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb de sensor losgekoppeld. Nu staat de temperatuur in de Autotemp op 327.67.
Eigenlijk had ik verwacht dat daar nu de override temperatuur zou staan.
Raar!!
Bij mij werd de fake temperatuur (van de ithowifi module) vrijwel direct, zeg binnen een paar minuten naar de autotemp gestuurd. Die berichten zag ik ook: RF 868MHz Ramses berichten van de hoofdspider aan de autotemp.

Nu nog steeds, maar dan de fake temperatuur van Klimaatgarant.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50
@vliegnerd ik krijg het hier ook niet voor elkaar richting de Autotemp, heel gek.

• Onl1ne1373
  • Nu online
Stroom even van de autotemp gehaald voor de zekerheid:

WPU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m27MxIqjDVoqbAY6VR_1cDaKQAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/doSA7NTDxo92nFHOK4Llp2AP.png?f=fotoalbum_large

Autotemp 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7rdTcLY9pd-BBKTdt6oQ-HaIT8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yf24PTDHRNrOdxz5Qrqvw6xE.png?f=user_large

Hij heeft nu trouwens ook geen state meer qua verwarmen of koelen. Iets te ongeduldig, hij is nu weer op koelen gesprongen. Maar nog steeds geen buiten temperatuur.

Moet daarvoor toch nog ergens een setting omgezet worden?

[ Voor 22% gewijzigd door Onl1ne1373 op 10-04-2026 19:39 ]

• vliegnerd
Ik heb niks aangepast, dit was al zo. Maar ik kan mijn settings delen natuurlijk. Enig idee welke setting het zou zijn?

Hebben jullie wellicht ook iets om de 868Mhz berichten van de spider uit te lezen?

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:31:
Stroom even van de autotemp gehaald voor de zekerheid:

WPU:
[Afbeelding]

Autotemp 1:
[Afbeelding]

Hij heeft nu trouwens ook geen state meer qua verwarmen of koelen.

Moet daarvoor toch nog ergens een setting omgezet worden?
Autotemp setting 64 wellicht? (Wpu of autotemp bepaalt omschakelen koelen/verwarmen) staat bij mij op 0…
Verder zie ik niks wat er op lijkt

• GeeMoney
@vliegnerd ik kan de berichten uitlezen ook.
We hebben hier al eerder mee zitten zoeken maar het destijds niet kunnen verklaren. Waarom bij de 1 het wel werkt en bij de ander niet. Ik stuur de buitentemp naar de wpu en dat gaat goed en is zichtbaar maar de Autotemp bepaald blijkbaar het verwarmen of koelen maar die buitentemp krijg ik dus niet gewijzigd. Ik heb geen sensor buiten hangen en hij blijft hier dus op die 327 graden.

Hier staat op de Autotemp setting 64 ook op 0.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2026 20:52 ]

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 16:59
Vraagje, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn wpu 5g, maar kwam er bij het jaarlijkse bijveullen van het cv vulpunt (van 0,8 naar 2 bar) achter dat de druk van de bodumlus maar 0,6/0,7 bar is. Kan dit kwaad / kan ik dit ook gewoon bijvullen naar 1 / 1,2 bar?)

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:56
oinkoink12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:19:
Vraagje, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn wpu 5g, maar kwam er bij het jaarlijkse bijveullen van het cv vulpunt (van 0,8 naar 2 bar) achter dat de druk van de bodumlus maar 0,6/0,7 bar is. Kan dit kwaad / kan ik dit ook gewoon bijvullen naar 1 / 1,2 bar?)
Yep gewoon bijvullen.

• silvanverschuur
oinkoink12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:19:
Heb ik deze week ook gedaan. Ik heb net nog even gekeken, maar bij mij is het groene gebied op de meter tussen de 1.6 en 3 bar.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:13
Eergisteren een periode van koelen gehad met de WPU 5G (waardeloos, eigenlijk te koud).
Afgelopen nacht besluit de WPU te gaan verwarmen, nu staan de 3 thermostaten op setpoint 21C
echter voor de deze periode van koelen en verwarmen stonden de slaapkamer beide op
setpoint 20C en de woonkamer op 21C. Is dit normaal? Welke instelling triggert deze instelling?

Itho WPU_5G. 3.5

• GeeMoney
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:29:
Eergisteren een periode van koelen gehad met de WPU 5G (waardeloos, eigenlijk te koud).
Afgelopen nacht besluit de WPU te gaan verwarmen, nu staan de 3 thermostaten op setpoint 21C
echter voor de deze periode van koelen en verwarmen stonden de slaapkamer beide op
setpoint 20C en de woonkamer op 21C. Is dit normaal? Welke instelling triggert deze instelling?
Dat komt door het koelen, die zet het setpoint 1 graad omhoog.

• Chip2710
GeeMoney schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:41:
[...]

Dat komt door het koelen, die zet het setpoint 1 graad omhoog.
Bedankt voor je rea tie!
Dat heb ik begrepen echter nu is de WPU al weer in de status verwarmen (CV enabled 1) echter de
spiders blijven op 21C staan en stuurt dus tijden het verwarmen naar die 21C ipv 20C
voor de beide slaapkamers…..
Aanvulling:
Misschien heb ik de 2 spiders handmatig verzet tijdens de koelperiode, ik zal de volgende
koelperiode even afwachten.
Parameter itho settings 147 (offset. cooling) heb ik van 1 naar 2 gezet, voorkomt deze parameter dat de unit
zo snel in de koelmodus gaat?

[ Voor 24% gewijzigd door Chip2710 op 19-04-2026 10:48 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• silvanverschuur
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor je rea tie!
Dat heb ik begrepen echter nu is de WPU al weer in de status verwarmen (CV enabled 1) echter de
spiders blijven op 21C staan en stuurt dus tijden het verwarmen naar die 21C ipv 20C
Om deze reden heb ik mijn WPU sinds begin april al in standby staan. Zodra het echt warm wordt zet ik hem weer terug. Dan mag hij gaan koelen, nu niet

• GeeMoney
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor je rea tie!
Aanvulling:
Misschien heb ik de 2 spiders handmatig verzet tijdens de koelperiode, ik zal de volgende
koelperiode even afwachten.
Parameter itho settings 147 (offset. cooling) heb ik van 1 naar 2 gezet, voorkomt deze parameter dat de unit
zo snel in de koelmodus gaat?
Dat blijft staan die verhoogde setpoint tot de eerste keer daadwerkelijk verwarmen uit mijn hoofd. Dus als de pompen aanslaan om daadwerkelijk de ruimtes te verwarmen dan zakken ze weer terug naar het setpoint wat je had staan.

• Chip2710
GeeMoney schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dat blijft staan die verhoogde setpoint tot de eerste keer daadwerkelijk verwarmen uit mijn hoofd. Dus als de pompen aanslaan om daadwerkelijk de ruimtes te verwarmen dan zakken ze weer terug naar het setpoint wat je had staan.
Wat is de functie van de instelling 146, kun je hiermee het moment van koelen uitstellen?

Itho WPU_5G. 3.5

• Chip2710
silvanverschuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:48:
[...]

Om deze reden heb ik mijn WPU sinds begin april al in standby staan. Zodra het echt warm wordt zet ik hem weer terug. Dan mag hij gaan koelen, nu niet
Verwarm jij je huis vanaf dat moment dan niet meer en gaat de unit ook niet meer koelen?

Itho WPU_5G. 3.5

• silvanverschuur
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:04:
[...]

Verwarm jij je huis vanaf dat moment dan niet meer en gaat de unit ook niet meer koelen?
Dat klopt, sinds begin april wordt er niet meer verwarmd/gekoeld. Als de zon de hele dag schijnt wordt in het huis 0.5 - 0.8 graad warmer (veel ramen op het zuiden). Zodra de zon weg is, is de temperatuur in huis ook zo weer op het 'oude' niveau. Als ik de WPU gewoon aan laat staan dan begint hij soms overdag te koelen en dan gaat schakelt hij 's nachts weer naar verwarmen. Af en toe zie ik hem dan 1 of 2 runs maken om iets bij te verwarmen. Dat is echt totaal niet nodig vandaar dat ik hem op standby zet.

Voorheen zorgde ik er met een fake buitentemperatuur voor dat de WPU niet naar koel modus overschakelde. Sinds een aantal maanden krijg ik echter de 'echte' buitentemperatuur door van klimaatgarant en werkt dit niet meer lekker. De antenne van de WPU loskoppelen lost dit probleem op, maar de standby stand werkt eigenlijk ook prima.

Zodra het buiten echt warmer wordt zet ik hem weer op de normale modus en gaat hij ook weer koelen. Dat doe ik pas zodra het binnen 21.5 of warmer wordt.

• Chip2710
silvanverschuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:17:
[...]

Dat klopt, sinds begin april wordt er niet meer verwarmd/gekoeld. Als de zon de hele dag schijnt wordt in het huis 0.5 - 0.8 graad warmer (veel ramen op het zuiden). Zodra de zon weg is, is de temperatuur in huis ook zo weer op het 'oude' niveau. Als ik de WPU gewoon aan laat staan dan begint hij soms overdag te koelen en dan gaat schakelt hij 's nachts weer naar verwarmen. Af en toe zie ik hem dan 1 of 2 runs maken om iets bij te verwarmen. Dat is echt totaal niet nodig vandaar dat ik hem op standby zet.

Voorheen zorgde ik er met een fake buitentemperatuur voor dat de WPU niet naar koel modus overschakelde. Sinds een aantal maanden krijg ik echter de 'echte' buitentemperatuur door van klimaatgarant en werkt dit niet meer lekker. De antenne van de WPU loskoppelen lost dit probleem op, maar de standby stand werkt eigenlijk ook prima.

Zodra het buiten echt warmer wordt zet ik hem weer op de normale modus en gaat hij ook weer koelen. Dat doe ik pas zodra het binnen 21.5 of warmer wordt.
Ik begrijp je verhaal, hier het zelfde, veel ramen met zon inval, gevolg veel warmte in de woonkamer, soms boven de 23C. In die situatie blijft de woning lekker warm ook in de avond en nacht echter als er een koudere
periode komt is het voor ons te koud zonder verwarming, wij verwarmen op 21C. Dan slaat de verwarming in de nacht een keer aan (helemaal als er gekoeld is), ook niet zo een probleem, de accu zorgt dan voor de voeding. Toch zocht ik een afdoende methode om dat koelen in die kwakkel periode te voorkomen. Kan dat niet met de setting 147.

Itho WPU_5G. 3.5

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:46
Chip2710 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:04:
[...]
Toch zocht ik een afdoende methode om dat koelen in die kwakkel periode te voorkomen. Kan dat niet met de setting 147.
In de topicstart staat hoe je het koelbedrijf kan blokkeren. Ik heb een automation in home assistant om in deze periode niet onnodig te koelen.
Als de buitentemperatuur boven de 15 graden komt (dat is de temperatuur die ik op de autotemp in setting 59 heb ingesteld als minimum temperatuur om te gaan koelen) maar volgens de 24-uurs weersverwachting wordt het komende nacht kouder dan 11 graden dan blokkeer ik het koelen. Voorkomt meestal ook dat hij 's avonds weer gaat verwarmen omdat het huis overdag lekker wat warmte heeft binnengelaten.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 08:18
Hebben meer mensen dit? Itho/KlimaatGarant is enige tijd geleden net zo plotseling gestopt met het doorgeven van de buitentemperatuur als dat ze ermee begonnen waren.

En .. heb het idee dat mijn WP nu niet meer wil starten met koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VjjFcS2G1YqR_aQrL2d-HZ7IHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sna822tsTS0Ur0Bga0JNOd1y.png?f=fotoalbum_large

• vliegnerd
Ik heb nog steeds een buitentemperatuur.

Heb wel mijn antennes verplaatst, omdat veel last had van uitval van het signaal.

Verschil met jouw grafiek is dat ik een paar dagen geen en dan weer even wel signaal had. Aan/uit zeg maar. Bij jou is het wel erg definitief uit…

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:12

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Naar aanleiding van jouw vraag even gekeken hoe het er hier voor staat: Bij mij zijn ze op 14 april schijnbaar gestopt met het doorgeven van de Outside temperature.

Benieuwd of het ook weer op gegeven moment spontaan weer verdergaat. Spannend.. 😂

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• silvanverschuur
Emilio_TT schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:59:
Naar aanleiding van jouw vraag even gekeken hoe het er hier voor staat: Bij mij zijn ze op 14 april schijnbaar gestopt met het doorgeven van de Outside temperature.

Benieuwd of het ook weer op gegeven moment spontaan weer verdergaat. Spannend.. 😂
Bij mij komt de buitentemperatuur nog gewoon binnen van klimaatgarant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWdw8yx3EixHGf0IwdV0n21m08Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfdASKpe8Zi2UfG1YaCzZfuN.png?f=fotoalbum_large

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 14:05
Met dat schakelen van verwarmen naar koelen en weer terug moet er toch een minimale buitentemperatuur aanwezig zijn voor een aantal ingestelde uren? Dus bv 6 uur lang aan 1 stuk buitentemp boven 18 graden Celsius. Dan mag er gekoeld worden.
Of werkt het niet zo in de Itho Daalderop wereld?

[ Voor 9% gewijzigd door scofield op 22-04-2026 21:08 ]

• vliegnerd
scofield schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:07:
Met dat schakelen van verwarmen naar koelen en weer terug moet er toch een minimale buitentemperatuur aanwezig zijn voor een aantal ingestelde uren? Dus bv 6 uur lang aan 1 stuk buitentemp boven 18 graden Celsius. Dan mag er gekoeld worden.
Of werkt het niet zo in de Itho Daalderop wereld?
Nee, de reactie (overschakelen) is direct. Binnen een minuut schakelt de pomp naar koelen als de buitentemperatuur boven de 16 graden komt en gaat direct uit als de temperatuur eronder komt.

Werkt sowieso matig. Waarom is er niet gewoon een “ga koelen!” knop?
Het is nu best warm binnen omdat het zonnig weer is maar wel koud buiten. Huis warmt op maar koeling is geblokkeerd. Soms is dat fijn en nu juist weer niet.
Automatisch == meestal dom.

Of beter, automatisch is best prima, mits je eenvoudig kunt bijsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 23-04-2026 07:33 ]

• GeeMoney
Ik heb gister ook de eerste cool run laten plaats vinden. Het was 23,2 graden binnen en terug laten koelen tot 21.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koelen doe ik hier met een open raam zolang t buiten koel is, dat gaat stukken sneller en zuiniger dan een koelcyclus. Pas als t buiten ook consistent warm is (zomer), dan gaat de itho op 24/7 koelen, met vaak nog de airco erbij op zolder/mijn kantoor.

• vliegnerd
sigio schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:27:
Koelen doe ik hier met een open raam zolang t buiten koel is, dat gaat stukken sneller en zuiniger dan een koelcyclus. Pas als t buiten ook consistent warm is (zomer), dan gaat de itho op 24/7 koelen, met vaak nog de airco erbij op zolder/mijn kantoor.
Open raam is zeker zuiniger. Maar pollen en herrie krijg je er gratis bij.
Echt snel gaat het zeker niet. Koude lucht is prima, maar het koelvermogen is laag. Het duurt heel lang voordat de vloeren en muren zijn afgekoeld. En als het echt koud buiten is dan is het weer oncomfortabel. Er is altijd wat.

Omdat ik graag met het raam dicht wil slapen (rust) wil ik kunnen koelen.

First world problems…

• GeeMoney
Zelfde als @vliegnerd met bijkomstigheid dat we ook type D ventilatie hebben.

Een cool run valt best mee want de compressor loopt daarvoor niet, feitelijk alleen de circulatiepomp en daarmee koel je dus een volle buffer in de vloeren wat langdurig stand houd ipv via het raam.

Hier met veel ramen op het zuid en zuid westen loopt het nu al behoorlijk op overdag vandaar dat ik nu begonnen was. De zomer is in aantocht mensen !

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yuh, hier is 't vooral de zolder (kantoor) wat snel warm wordt, maar daar kan ik aan 2 kanten een groot raam open zetten, en dan tocht 't lekker door. En gelukkig woon ik in een (meestal) rustige buurt, niets dat boven mijn achtergrondmuziek uit komt in ieder geval :) Pollen is voor mij vooral een probleem van feb tot begin april, dus nu staan de ramen lekker open.

• vliegnerd
nl0pvm schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:08:
Hebben meer mensen dit? Itho/KlimaatGarant is enige tijd geleden net zo plotseling gestopt met het doorgeven van de buitentemperatuur als dat ze ermee begonnen waren.

En .. heb het idee dat mijn WP nu niet meer wil starten met koelen.

[Afbeelding]
Heel maf. Sinds een dag ofzo na dit bericht heb ik ook geen buitentemperatuur meer. Al een paar keer de antennes een beetje verplaatst, dat hielp in het verleden, maar niks.

Geen idee of het ontvangstproblemen zijn of dat ze echt gestopt zijn met doorgeven. Ik zou denken het eerste, maar jouw bericht doet weer anders vermoeden.

Raar…

EDIT en sinds vanmorgen (3 dagen later) weer buitentemperatuur van KG. Zal wel RF ontvangst zijn maar krijg er geen grip op.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 26-04-2026 12:58 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Stomme vraag met hopelijk een eenvoudig antwoord: is het mogelijk om op afstand (met een VPN naar huis) de boiler van comfort naar eco te zetten?

Ik heb de setting itho_wpu_thermostat_mode gevonden, maar ik heb hier alleen een iPhone tot mijn beschikking, dus ik zoek een manier om vanuit mijn browser een commando te sturen. Een beetje zoals dit dus:

http://ip-van-module/api.html?outside_temp=26

omniscale.nl

• vliegnerd
posttoast schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:01:
Stomme vraag met hopelijk een eenvoudig antwoord: is het mogelijk om op afstand (met een VPN naar huis) de boiler van comfort naar eco te zetten?

Ik heb de setting itho_wpu_thermostat_mode gevonden, maar ik heb hier alleen een iPhone tot mijn beschikking, dus ik zoek een manier om vanuit mijn browser een commando te sturen. Een beetje zoals dit dus:

Nee helaas kan dat niet eenvoudig met een enkel commando via de ithowifi module. Met manual control kan het wel: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Setting 36 is DHW mode. Je kunt de DHW mode overschrijven, maar alleen zolang manual control actief is. In de startpost kun je lezen hoe dit werkt met het blokkeren van verwarmen en koelen, dat werkt verder hetzelfde. Inclusief foutmelding op de spider e.d.

In theorie moet het ook kunnen als je een opentherm gateway tussen de spider en de wpu monteert. Maar ook dat werkt wellicht niet out of the box. Kun je misschien wel vinden in dit topic.

• posttoast
  • Nu online
vliegnerd schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:07:
[...]

Nee helaas kan dat niet eenvoudig met een enkel commando via de ithowifi module. Met manual control kan het wel: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Setting 36 is DHW mode. Je kunt de DHW mode overschrijven, maar alleen zolang manual control actief is. In de startpost kun je lezen hoe dit werkt met het blokkeren van verwarmen en koelen, dat werkt verder hetzelfde. Inclusief foutmelding op de spider e.d.

In theorie moet het ook kunnen als je een opentherm gateway tussen de spider en de wpu monteert. Maar ook dat werkt wellicht niet out of the box. Kun je misschien wel vinden in dit topic.
Dank! Iets om uit te zoeken vóór mijn volgende vakantie dus :D

omniscale.nl

• wouter.N
Wacht maar tot je bron uitgeput is.

• sjedde
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-05 11:53
Op frequente basis kan mijn module niet meer de WPU status uitlezen, na één of meerdere keren via de web interface herstarten lost dit probleem op. Vervolgens doet de module het dan tussen de 10 a 24 uur weer probleemloos.

Ik heb al een korte ethernet kabel gemaakt (15 centimeter), zijn er andere oorzaken waar ik naar kan kijken om dit op te lossen?

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sjedde schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:26:
Op frequente basis kan mijn module niet meer de WPU status uitlezen, na één of meerdere keren via de web interface herstarten lost dit probleem op. Vervolgens doet de module het dan tussen de 10 a 24 uur weer probleemloos.

Ik heb al een korte ethernet kabel gemaakt (15 centimeter), zijn er andere oorzaken waar ik naar kan kijken om dit op te lossen?
welke firmware zit je? memory probleem?

• _Richie_
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:01:

Vraag me even af wat de meerwaarde is van dit omzetten (neem aan dat je dit wil doen in verband met de vakantie). De handleiding zegt dit:

'De gehele dag wordt de voorraad warm water, als de temperatuur onder de 45°C komt, verwarmd tot ongeveer 55°C. De voorraad warm water wordt eenmaal per dag op een ingesteld tijdstip verwarmd tot ongeveer 58°C. De voorraad warm water wordt eenmaal per week eenmalig verwarmd tot ongeveer 62°C vanwege legionellapreventie.'

Dus pas wanneer de temp onder de 45 graden komt wordt deze automatisch bijverwarmd (lijkt me onwaarschijnlijk als je niet thuis bent dat dit gebeurt).

• posttoast
  • Nu online
_Richie_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Vraag me even af wat de meerwaarde is van dit omzetten (neem aan dat je dit wil doen in verband met de vakantie). De handleiding zegt dit:

'De gehele dag wordt de voorraad warm water, als de temperatuur onder de 45°C komt, verwarmd tot ongeveer 55°C. De voorraad warm water wordt eenmaal per dag op een ingesteld tijdstip verwarmd tot ongeveer 58°C. De voorraad warm water wordt eenmaal per week eenmalig verwarmd tot ongeveer 62°C vanwege legionellapreventie.'

Dus pas wanneer de temp onder de 45 graden komt wordt deze automatisch bijverwarmd (lijkt me onwaarschijnlijk als je niet thuis bent dat dit gebeurt).
Inmiddels weer terug van vakantie ;)

Ik zag in HomeWizard dat ie ook af en toe ‘s nachts piekte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFNbPdeUhLrgIcIUKoudjZboLjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Txlc2sbtqGAnSxyNP0OxznIq.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom. Er werd geen warm water gebruikt want er was niemand thuis. Die van 11.30 is het vaste opwarmmoment.

omniscale.nl

• _Richie_
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Inmiddels weer terug van vakantie ;)

Ik zag in HomeWizard dat ie ook af en toe ‘s nachts piekte:

[Afbeelding]

Geen idee waarom. Er werd geen warm water gebruikt want er was niemand thuis. Die van 11.30 is het vaste opwarmmoment.
's Nachts is het wrs. de verwarming (werd hier s nachts best fris). Niet de boiler...

• posttoast
  • Nu online
_Richie_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:21:
[...]

's Nachts is het wrs. de verwarming (werd hier s nachts best fris). Niet de boiler...
Kan het me hier bijna niet voorstellen, het huis is overal ver boven de temperatuur die ik op de thermostaten heb ingesteld; in de koudste kamer is het 23 graden.

omniscale.nl

• _Richie_
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Kan het me hier bijna niet voorstellen, het huis is overal ver boven de temperatuur die ik op de thermostaten heb ingesteld; in de koudste kamer is het 23 graden.
Ik weet niet of je ook Home Assistant hebt en het bordje hebt geintegreerd, dan kun je kijken wat de status was van de WPU op die momenten 's nachts. Ik heb hier s nachts de status CV staan maar dat zijn wel langere momenten inderdaad.

• posttoast
  • Nu online
_Richie_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet of je ook Home Assistant hebt en het bordje hebt geintegreerd, dan kun je kijken wat de status was van de WPU op die momenten 's nachts. Ik heb hier s nachts de status CV staan maar dat zijn wel langere momenten inderdaad.
Nope, heb ik niet. Maar dit is wel een goed excuus om daar eens haast mee te maken :)

omniscale.nl

• oinkoink12
silvanverschuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:17:
[...]

Ik dacht altijd dat hij pas over ging van koelen naar verwarmen of andersom als het minimaal een X periode nodig was, volgens mij 3 dagen ofzo?

• sjedde
_Richie_ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:18:
[...]

welke firmware zit je? memory probleem?
Ik heb dit probleem bij de 2.9 beta gehad maar speelt ook nog steeds bij de recente 3.0 firmware. Mijn WPU is FW:41/HW:83

• vliegnerd
oinkoink12 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Ik dacht altijd dat hij pas over ging van koelen naar verwarmen of andersom als het minimaal een X periode nodig was, volgens mij 3 dagen ofzo?
Weet de bron niet, maar ken het verhaal. Is ook wat wij te horen kregen bij oplevering. Dat heb ik alleen nog nooit waargenomen.

Een (mijn) WPU + autotemp schakelt direct tussen koelen en verwarmen op basis van de buitentemperatuur.

Als je geen buitentemperatuur hebt dan is er wellicht zon vertraging maar ook daar heb ik binnen 24h koelen en verwarmen en weer koelen gezien.

Ik vermoed dat als je een setpoint aanpast je ook omschakelen kan forceren.

• GeeMoney
Wat @vliegnerd zegt klopt. In mijn test periode met de overstap naar Spiders wist ik binnen het uur zelfs 4x te wisselen tussen verwarmen en koelen.
Buitentemp wordt in mijn geval (en bij sommige anderen) compleet genegeerd. Setpoint omhoog of omlaag brengen kan hier direct verwarmen of koelen triggeren.

• _Richie_
  • Niet online
sjedde schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 06:23:
[...]

Ik heb dit probleem bij de 2.9 beta gehad maar speelt ook nog steeds bij de recente 3.0 firmware. Mijn WPU is FW:41/HW:83
ik weet niet hoe oud je module is maar anders met Arjen overleggen, die kan wel een nieuwe sturen.

• sjedde
_Richie_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:
[...]

ik weet niet hoe oud je module is maar anders met Arjen overleggen, die kan wel een nieuwe sturen.
Module is nog geen jaar oud, dit speelt al vanaf het begin. Niet helemaal verwacht dus als ik je antwoord goed interpreteer. Ik zal Arjen een PB sturen. Bedankt voor het meedenken!

• wouter.N
Al eens eerder hier gemeld, maar sinds een paar maanden heb ik een nieuwe WPU ter vervanging van mijn 15 jaar oude WPU. Bij de oude kon ik via de settings de koeling echt heel koud instellen. Met de nieuwe krijg ik dat niet voor elkaar.
Ik ken de setting “202 Offset cooling setpoint (K)” en heb deze aangepast van 4 naar 5 graden Celsius en zelfs tijdelijk naar 6 graden Celsius. Toch lukt het niet om de aanvoertemperatuur van mijn vloerverwarming onder de 18 graden Celsius te krijgen. De installatie regelt nu dat de aanvoer van mijn CV op 18 graden Celsius blijft door de bronpomp te moduleren.
Heeft iemand nog tips?
Ik ben bekend met de risico’s van condens en weet dat 18 graden Celsius al behoorlijk koud is, maar ik wil het toch graag nog iets kouder krijgen.

• vliegnerd
wouter.N schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:11:
Al eens eerder hier gemeld, maar sinds een paar maanden heb ik een nieuwe WPU ter vervanging van mijn 15 jaar oude WPU. Bij de oude kon ik via de settings de koeling echt heel koud instellen. Met de nieuwe krijg ik dat niet voor elkaar.
Ik ken de setting “202 Offset cooling setpoint (K)” en heb deze aangepast van 4 naar 5 graden Celsius en zelfs tijdelijk naar 6 graden Celsius. Toch lukt het niet om de aanvoertemperatuur van mijn vloerverwarming onder de 18 graden Celsius te krijgen. De installatie regelt nu dat de aanvoer van mijn CV op 18 graden Celsius blijft door de bronpomp te moduleren.
Heeft iemand nog tips?
Ik ben bekend met de risico’s van condens en weet dat 18 graden Celsius al behoorlijk koud is, maar ik wil het toch graag nog iets kouder krijgen.
Kan niet. De aanvoertemp is minimaal 18 graden. Niet instelbaar.

• wouter.N
vliegnerd schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Kan niet. De aanvoertemp is minimaal 18 graden. Niet instelbaar.
Bedankt, dat is wel erg jammer. Met vorige warmtepomp kon ik door dauwpunt goed in de gaten te houden mijn vloer vaak een stuk kouder dan 18 graden koelen.

• nl0pvm
Nadat afgelopen weekend de woonkamerthermostaat uren lang zomerse temperaturen bereikte en de warmtepomp niet wilde koelen was ik er klaar mee. Ik heb de thermostaat van de muur gehaald, de batterijen er 30s uitgehaald. Batterijen terug, datum en tijd opnieuw ingesteld en ik werd binnen een paar minuten al verblijd met het sneeuwvlokje. Na 2 dagen koelen met maximale capaciteit (gegeven de dauwpuntbeveiliging) is het huis nu weer op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCSFq5CsIso8OdACzJFybAPY9UY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dp3aHLq4SIQbL6dO8lFRbXd0.png?f=user_large

(de piek van 25,8 graden wordt veroorzaakt door de warmte van mijn hand net na het terughangen)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
nl0pvm schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:35:
Nadat afgelopen weekend de woonkamerthermostaat uren lang zomerse temperaturen bereikte en de warmtepomp niet wilde koelen was ik er klaar mee. Ik heb de thermostaat van de muur gehaald, de batterijen er 30s uitgehaald. Batterijen terug, datum en tijd opnieuw ingesteld en ik werd binnen een paar minuten al verblijd met het sneeuwvlokje. Na 2 dagen koelen met maximale capaciteit (gegeven de dauwpuntbeveiliging) is het huis nu weer op temperatuur.

[Afbeelding]

(de piek van 25,8 graden wordt veroorzaakt door de warmte van mijn hand net na het terughangen)
Ons huis is al 2 weken lang best wel warm, koelen doet dat ding niet meer, ook geen storing. Ik dacht koelen doet ie niet omdat ie anders 's nachts waarschijnlijk weer moet opwarmen, dus verder niet naar gekeken.

Misschien moet ik de batterijen er ook eens maar uithalen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfIBNk_or74yFXPuLmR3JSvGoXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uoR4w2kN3TOYgScRA9NfpOKb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door c-nan op 04-05-2026 09:44 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• c-nan
  • Nu online
Als ik op de Spider rechtsboven in op het klokje druk zie ik de huidige tijd, druk ik er nogmaals op zie ik de datum, druk ik er nogmaals op zie ik weer een tijd maar waarvan is die tijd?

[ Voor 71% gewijzigd door c-nan op 04-05-2026 10:35 ]

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
c-nan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:32:
Als ik op de Spider rechtsboven in op het klokje druk zie ik de huidige tijd, druk ik er nogmaals op zie ik de datum, druk ik er nogmaals op zie ik weer een tijd maar waarvan is die tijd?
Dat is geen tijd, maar een jaartal ;) Zie handleiding:
https://ithodaalderop.com...ker%20WPU%205G%20(nl).pdf

PSN: xMaurice93

• c-nan
  • Nu online
Thanks, ik had heel veel andere handleidingen gevonden, maar deze nog niet d:)b

• c-nan
  • Nu online
Na de batterijen er voor een minuut uitgehaald te hebben koelt de itho nog steeds niet. Ook geen foutmelding op het scherm.

• nl0pvm
c-nan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:35:
Na de batterijen er voor een minuut uitgehaald te hebben koelt de itho nog steeds niet.
Wat is je (vorig jaar) op de hoofdthermostaat ingestelde koel temperatuur?

• c-nan
  • Nu online
nl0pvm schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Wat is je (vorig jaar) op de hoofdthermostaat ingestelde koel temperatuur?
Geen idee, bestaat die instelling? De thermostaat staat het hele jaar door ingesteld op 21.

/edit
Ik heb de warmtepomp uitgezet, nogmaals de batterijen uit de spider, nu koelt de warmtepomp weer :)

[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 04-05-2026 16:16 ]

• oinkoink12
vliegnerd schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Weet de bron niet, maar ken het verhaal. Is ook wat wij te horen kregen bij oplevering. Dat heb ik alleen nog nooit waargenomen.

Een (mijn) WPU + autotemp schakelt direct tussen koelen en verwarmen op basis van de buitentemperatuur.

Als je geen buitentemperatuur hebt dan is er wellicht zon vertraging maar ook daar heb ik binnen 24h koelen en verwarmen en weer koelen gezien.

Ik vermoed dat als je een setpoint aanpast je ook omschakelen kan forceren.
Zal misschien een setting zijn, ik heb idd geen buitentemperatuur, maar bij mij wisselt hij bijna nooit.

• c-nan
  • Nu online
Bepaalt de warmtepomp of het moet koelen aan de hand van de buiten temperatuur? Want bij ons wordt er al heel lang niet gekoeld, na het opnieuw starten van de warmtepomp wordt er weer gekoeld. Gister gepost op de buurt Whatsapp kanaal, ik kreeg direct 3 reacties dat dit bij hun ook aan de hand was, na het opnieuw starten van de unit werkt het bij hen ook weer.

Ik kijk net even terug naar de metrics, outside_temp_c is al heel lang 4 graden. Na herstart van de unit is het continu -30 graden.

• vliegnerd
c-nan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:22:
Bepaalt de warmtepomp of het moet koelen aan de hand van de buiten temperatuur? Want bij ons wordt er al heel lang niet gekoeld, na het opnieuw starten van de warmtepomp wordt er weer gekoeld. Gister gepost op de buurt Whatsapp kanaal, ik kreeg direct 3 reacties dat dit bij hun ook aan de hand was, na het opnieuw starten van de unit werkt het bij hen ook weer.

Ik kijk net even terug naar de metrics, outside_temp_c is al heel lang 4 graden. Na herstart van de unit is het continu -30 graden.
Ja, als je een buitentemperatuur hebt, in jouw geval waarschijnlijk "nep buitentemperatuur" remote aangeleverd door Klimaatgarant, dan bepaalt de waarde van de buitentemperatuur of de WPU gaat koelen/verwarmen. Bij 4 graden is alleen verwarmen mogelijk. Bij mij schakelt de boel bij 16 graden om naar koelen.

In principe stuurt KG die data elk uur (elk half uur?). Probleem hier is dat ik zo nu en dan geen data ontvang. Dat kan best een paar dagen duren. Soms lijkt het aan de RF antenne plaatsing van de WPU te liggen, maar soms lukt het mij niet om het op die manier op te lossen. De buitentemp blijft dan steken op de laatst ontvangen waarde. Dat kan dus makkelijk 4 graden zijn, dan had ik een paar dagen geleden ook. Toen is het ineens weer gaan werken.

Als je geen ithowifi module hebt, dan zie je NIETS aan je WPU/spider. Maar hij zal NOOIT gaan koelen.
Totdat je de stekker eruit haalt blijkbaar... 8)7

Airios in Veldhoven maakt hardware die alleen werkt als je het echt monitort. Itho verkoopt het via KG met de belofte dat ze monitoren. Doen ze niet... Ik hoop dat ze meelezen, want ze hebben echt een stuk prutswerk geleverd. Het werkt in 95% van de tijd prima. Maar dat is voor een systeem dat je niet kunt monitoren of beheren echt waardeloos slecht.

Ik kan alleen maar zeggen: koop NOOIT itho producten. Hopelijk lezen mensen dit en blijven ze weg van deze brol. 99% van ons is natuurlijk nieuwbouwwoning eigenaar waar je zo'n ding bij krijgt...

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
c-nan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:22:
Tijdje terug ook gehad, buitenvoeler vervangen en het was opgelost. Koste iets van 3 tientjes.

• Chip2710
vliegnerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Ja, als je een buitentemperatuur hebt, in jouw geval waarschijnlijk "nep buitentemperatuur" remote aangeleverd door Klimaatgarant, dan bepaalt de waarde van de buitentemperatuur of de WPU gaat koelen/verwarmen. Bij 4 graden is alleen verwarmen mogelijk. Bij mij schakelt de boel bij 16 graden om naar koelen.
Is die 16C instelbaar, hangt hier een instelbare parameter aan?

Itho WPU_5G. 3.5

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
Sinds een week werkt de warmtepomp niet goed meer. Het lijkt er op dat instellingen met de Spider thermostaten is verloren en ook de hoofdthermostaat heeft maar beperkt invloed op de warmtepomp.

Mijn systeem bestaat uit een WPU-5G met 3 Autotemp verdelers en 6 Spider thermostaten. In eerste instantie zag ik toevallig het alarm lampje op de master Autotemp knipperen, op de hoofd Spider stond dat er een batterij van een andere Spider vervangen moest worden. Enkele dagen later weer een alarm lampje en keek ik op de hoofd Spider, maar hierop stond geen melding. Toen heb ik de Autotemps opnieuw opgestart om te kijken of de melding weg zou zijn, maar het alarm bleef. Ik bedacht me dat er ook meldingen in de Itho WiFi add-on staan (één op Autotemp en één op WPU), en zag toen dat de hoofd Spider ook een laag batterij niveau had, en heb de batterijen vervangen.

Daarna zijn eigenlijk de problemen ontstaan. Het werd steeds warmer in een aantal kamers en het systeem begon niet te koelen (eerder in april al wel).
Nakijken in Home Assistent levert een vreemd beeld op. De ventielen lijken allemaal gelijktijdig op 0% of 100% gestuurd te worden. Inmiddels is het systeem wel gaan koelen, alle Spiders geven een normaal actueel temperatuurverloop, maar setpoints zijn niet gecorrigeerd voor het koelen (1 graad versprongen). En behalve de hoofd Spider staan alle Spiders nog op verwarmingen (met vlammetje).

De Autotemp neemt ook de ingestelde temperatuur op de hoofd Spider niet meer over, en van de andere Spiders wel. Het lijkt dus op een communicatieprobleem van de hoofd Spider en Autotemp, want de WPU krijgt wel de ingestelde waarde.

Maar wat wel vreemd is, dat de boiler ineens midden in de nacht (05:30) gaat verwarmen (was eerst 11:00). Na aanpassen op de hoofd Spider, terug naar 11:00 blijft, deze toch midden in de nacht verwarmen. Dus ook daar lijkt iets niet goed geregeld te worden.

Wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben en kan dit makkelijk worden teruggezet? Of moeten alle Spiders en groepen opnieuw gekoppeld worden?

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• vliegnerd
Chip2710 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Is die 16C instelbaar, hangt hier een instelbare parameter aan?
Ja in de autotemp. Maar beperkt bereik. Paar graden verschil.

• Chip2710
vliegnerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Ja in de autotemp. Maar beperkt bereik. Paar graden verschil.
Is dat parameter 81?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zODlhn6pQPCJnqo0DdbXHLa56hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQrTa7CtiD7wptszgm9a57Fu.jpg?f=fotoalbum_large

Itho WPU_5G. 3.5

• vliegnerd
Ja dat zal hem zijn. Weet niet uit mijn hoofd, maar het is een standaard parameter met duidelijke logische naam, dus dit moet hem zijn.

• nl0pvm
Ik heb de startpost bijgewerkt met onze bevindingen op het gebied van het resetten van de thermostaat in relatie tot het niet starten van het koelen en met AI hulp ook de startpost wat beter gestructureerd en herschreven

[ Voor 11% gewijzigd door nl0pvm op 08-05-2026 10:17 ]

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-05 18:25
Willekeurige vraag. Ik gebruik de Itho Wifi controller van Arjen. Deze zit al een hele tijd netjes gekoppeld aan Home Assistant. Ik maak ook handig gebruik van slimme automatiseringen. Het laatste puntje wat ik probeer op te lossen is meer inzicht in het gebruik. Echter lijkt de Itho op dit moment alleen 'volle kWh's' te retourneren. Dat geeft een wat vreemd beeld in bijvoorbeeld het Energie dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZC088_l3VIiWh7z8mpT4rHcPyU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3GLJuLw0PnN46V5iWeCFbaY.png?f=user_large

Weet iemand of het mogelijk is om deze waarde ook met bijvoorbeeld één decimaal te ontvangen? Is hier een parameter voor die ik kan aanpassen? Of haal ik wellicht sowieso de verkeerde waarde op?

• nl0pvm
bluesh4rk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:16:
de Itho op dit moment alleen 'volle kWh's' te retourneren. Dat geeft een wat vreemd beeld in bijvoorbeeld het Energie dashboard:

[Afbeelding]

Weet iemand of het mogelijk is om deze waarde ook met bijvoorbeeld één decimaal te ontvangen? Is hier een parameter voor die ik kan aanpassen? Of haal ik wellicht sowieso de verkeerde waarde op?
Nee helaas hier kan je niets voor aanpassen, dit is hard in de firmware van de WPU gecodeerd.

• f.h.24
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 07:25
wouter.N schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:55:
[...]

Dit is wel vreemd idd, zitten de thermometers niet omgedraaid? Bij Temp sensor onder kan je dit gedrag wel verwachten.

Onderste prinsscreen is 2 volwassenen douchen en kind in bad (klein laagje water).

[Afbeelding]
Wow! Mag ik vragen hoe je aan zo'n stabiele Boilertemp up komt?
Ik heb een WPU5g-75i met een 270 liter vat, tapwater op comfort staan en bij mij keldert die waarde al zodra de kraan aan gaat. Bij mij lijken de sensoren wel goed aangesloten. Maar ik zou willen dat mijn boventemp zo hoog bleef

Bij mij lijkt het hele vat te mengen..dat hoort toch niet bij een stratificatie vat?
08:40 douche aan, 08:47 douche uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0_vWuGu6fJhhzMOcu3U4GRsB9U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dgg1GeBYiIwLyNt7FanmO6ZJ.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door f.h.24 op 12-05-2026 11:52 ]

• f.h.24
N.a.v. van bovenstaande zal ik de vraag hier algemeen stellen.

We ervaren sinds installatie (3 jaar geleden) eigenlijk geen problemen met CV en koelen, ik ben zelfs erg blij met het systeem!

Alleen tapwater is vanaf moment 1 een irritatie. Situatie is: WPU5G-75i in combinatie met een 270 liter WPV3g. Bij oplevering had men nog niet de beschikking over de 270l variant, dus men heeft eerst opgeleverd met 150 of 200l vat (ik meen 200) en later het 270l vat gemonteerd.

Pas na installatie van het 270l vat zijn wij de woning betrokken en tapwater gaan gebruiken.

Vanaf het eerste moment viel ons op dat onder de douche de ervaring erg wisselend was, zowel qua temperatuur als druk. Soms heel even het idee een goede straal te hebben, maar na een paar minuten kakt het in.

Normaliter staat ie op de Comfort stand, dan is het gedrag zoals in onderstaande afbeelding groen gearceerd. Zojuist eens getest op de ECO stand (rood gearceerd)(nadat het vat weer verwarmd was)
Daar zie je duidelijk dat Boilertemp up en down gelijkmatig naar 35 graden zakken in 16 minuten tijd. Dus in ECO stand zijn we er snel klaar mee.
In beide scenario's staat de douchethermostaat op 37 graden, opbrengst ongeveer 7,5 liter / minuut.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? De installateur geeft niet thuis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jERoaice5qm9zPjYPInl0syGmzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNDYvemW7BYoxLcKiVhGXgCG.jpg?f=fotoalbum_large

• silvanverschuur
f.h.24 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:

We ervaren sinds installatie (3 jaar geleden) eigenlijk geen problemen met CV en koelen, ik ben zelfs erg blij met het systeem!

Alleen tapwater is vanaf moment 1 een irritatie. Situatie is: WPU5G-75i in combinatie met een 270 liter WPV3g. Bij oplevering had men nog niet de beschikking over de 270l variant, dus men heeft eerst opgeleverd met 150 of 200l vat (ik meen 200) en later het 270l vat gemonteerd.

Pas na installatie van het 270l vat zijn wij de woning betrokken en tapwater gaan gebruiken.

Vanaf het eerste moment viel ons op dat onder de douche de ervaring erg wisselend was, zowel qua temperatuur als druk. Soms heel even het idee een goede straal te hebben, maar na een paar minuten kakt het in.

Normaliter staat ie op de Comfort stand, dan is het gedrag zoals in onderstaande afbeelding groen gearceerd. Zojuist eens getest op de ECO stand (rood gearceerd)(nadat het vat weer verwarmd was)
Daar zie je duidelijk dat Boilertemp up en down gelijkmatig naar 35 graden zakken in 16 minuten tijd. Dus in ECO stand zijn we er snel klaar mee.
In beide scenario's staat de douchethermostaat op 37 graden, opbrengst ongeveer 7,5 liter / minuut.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? De installateur geeft niet thuis...

[Afbeelding]
Ik heb de 240 liter variant en heb deze, in een 5 persoons huishouden, op de ECO stand staan. Ook heb ik de temperatuur beduidend lager staan dan jij (geloof 53 graden). Dit levert bij ons geen problemen op, ondanks dat we 2 pubers in huis hebben die graag lang onder de douche staan. We hebben wel een douche WTW.

De problemen die jij ervaart met de druk zijn volgens mij niet gerelateerd aan de stand van de boiler. Die bepalen alleen wanneer het water verwarmd wordt.

Ik vraag me af in hoeverre de temperatuur sensoren in het boiler vat goed werken. Ik heb ook regelmatig dat de temperatuur rond de 20 graden zit en dan komt er nog steeds 37+ water uit de kraan.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:08
f.h.24 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:

[Afbeelding]
Controleer even of ze de invoer en uitvoer leiding niet verkeerd om aangesloten hebben, zo klinkt het bijna :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

[Afbeelding]
Wat is je eigenlijke vraag?

In "ECO" stand lijkt het me normaal dat hij terugzakt, met ECO verwarmte de warmtepomp maar 1x per dag tot de gewenste temperatuur. Met Comfort verwarmt de warmtepomp als de temperatuur onder een drempelwaarde zakt.

Is je huis voorzien van een warmteterugwinning? Die helpt namelijk om de beschikbare douchetijd op te rekken.

• f.h.24
Ik zie andere grafieken hier waarbij de boilertemp up hoog blijft, dit is ook wat je verwacht. Onderin koud water (kouder dan de boilertemp down bij mij) en bovenin langer warm. Naar mijn weten zou er een veel groter temperatuurverschil moeten ontstaan tussen boven en onderin. Bij mij zakken ze parallel naar beneden. Daarnaast verwacht ik bij 270 liter a 63 graden niet dat het totale vat bij 8l/min uitstroom na 16 minuten onder de 37 graden uitkomt, behalve als het hele vat gemengd wordt. Maar dat is niet de bedoeling bij stratificatie

• nl0pvm
f.h.24 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:21:
Ik zie andere grafieken hier waarbij de boilertemp up hoog blijft, dit is ook wat je verwacht. Onderin koud water (kouder dan de boilertemp down bij mij) en bovenin langer warm. Naar mijn weten zou er een veel groter temperatuurverschil moeten ontstaan tussen boven en onderin. Bij mij zakken ze parallel naar beneden. Daarnaast verwacht ik bij 270 liter a 63 graden niet dat het totale vat bij 8l/min uitstroom na 16 minuten onder de 37 graden uitkomt, behalve als het hele vat gemengd wordt. Maar dat is niet de bedoeling bij stratificatie
zoals @djrednas ook al schreef; het lijkt erop dat je koud en warmwater leidingen zijn omgedraaid.

Over het gepercipieerde drukverlies: dat klopt. Wanneer je een thermostaatkraan gebruikt en de boilertemperatuur geleidelijk daalt — of in jouw geval vrij snel — kan het lijken alsof de waterdruk afneemt.

Dat effect ontstaat doordat de thermostaatkraan continu probeert dezelfde ingestelde temperatuur te behouden. Zolang het warme water uit de boiler heet genoeg is, mengt de kraan relatief veel koud water bij. Maar naarmate de boiler kouder water levert, moet de kraan steeds minder koud water toevoegen en komt een groter deel van de totale doorstroming uit de warmwaterleiding.

Omdat de warmwaterleiding vaak beperkter is in capaciteit dan de combinatie van warm + koud water samen, ervaar je uiteindelijk een lagere totale waterdruk of doorstroming

• f.h.24
nl0pvm schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:09:
[...]

zoals @djrednas ook al schreef; het lijkt erop dat je koud en warmwater leidingen zijn omgedraaid.

Over het gepercipieerde drukverlies: dat klopt. Wanneer je een thermostaatkraan gebruikt en de boilertemperatuur geleidelijk daalt — of in jouw geval vrij snel — kan het lijken alsof de waterdruk afneemt.

Dat effect ontstaat doordat de thermostaatkraan continu probeert dezelfde ingestelde temperatuur te behouden. Zolang het warme water uit de boiler heet genoeg is, mengt de kraan relatief veel koud water bij. Maar naarmate de boiler kouder water levert, moet de kraan steeds minder koud water toevoegen en komt een groter deel van de totale doorstroming uit de warmwaterleiding.

Omdat de warmwaterleiding vaak beperkter is in capaciteit dan de combinatie van warm + koud water samen, ervaar je uiteindelijk een lagere totale waterdruk of doorstroming
Precies dat is wat we ervaren. Je hoort de thermostaatkraan moeite doen om continu te moeten bijstellen.

Ik zal vandaag eens kijken naar de aansluitingen, het zou toch wat zijn. Dank voor jullie tips

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
Frunz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:28:
Sinds een week werkt de warmtepomp niet goed meer. Het lijkt er op dat instellingen met de Spider thermostaten is verloren en ook de hoofdthermostaat heeft maar beperkt invloed op de warmtepomp.

Mijn systeem bestaat uit een WPU-5G met 3 Autotemp verdelers en 6 Spider thermostaten. In eerste instantie zag ik toevallig het alarm lampje op de master Autotemp knipperen, op de hoofd Spider stond dat er een batterij van een andere Spider vervangen moest worden. Enkele dagen later weer een alarm lampje en keek ik op de hoofd Spider, maar hierop stond geen melding. Toen heb ik de Autotemps opnieuw opgestart om te kijken of de melding weg zou zijn, maar het alarm bleef. Ik bedacht me dat er ook meldingen in de Itho WiFi add-on staan (één op Autotemp en één op WPU), en zag toen dat de hoofd Spider ook een laag batterij niveau had, en heb de batterijen vervangen.

Daarna zijn eigenlijk de problemen ontstaan. Het werd steeds warmer in een aantal kamers en het systeem begon niet te koelen (eerder in april al wel).
Nakijken in Home Assistent levert een vreemd beeld op. De ventielen lijken allemaal gelijktijdig op 0% of 100% gestuurd te worden. Inmiddels is het systeem wel gaan koelen, alle Spiders geven een normaal actueel temperatuurverloop, maar setpoints zijn niet gecorrigeerd voor het koelen (1 graad versprongen). En behalve de hoofd Spider staan alle Spiders nog op verwarmingen (met vlammetje).

De Autotemp neemt ook de ingestelde temperatuur op de hoofd Spider niet meer over, en van de andere Spiders wel. Het lijkt dus op een communicatieprobleem van de hoofd Spider en Autotemp, want de WPU krijgt wel de ingestelde waarde.

Maar wat wel vreemd is, dat de boiler ineens midden in de nacht (05:30) gaat verwarmen (was eerst 11:00). Na aanpassen op de hoofd Spider, terug naar 11:00 blijft, deze toch midden in de nacht verwarmen. Dus ook daar lijkt iets niet goed geregeld te worden.

Wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben en kan dit makkelijk worden teruggezet? Of moeten alle Spiders en groepen opnieuw gekoppeld worden?
Is er iemand die een idee heeft?

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• Onl1ne1373
  • Nu online
Frunz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Is er iemand die een idee heeft?
Klinkt een beetje als een communicatie probleem. Ik zou beginnen met alles van de stroom afhalen en batterijen eruit. Dan overal de batterijen er weer in en alles weer op stroom. Anders zou je denk ik de rf packets moeten gaan monitoren om te kijken wat voor communicatie er is en of iedereen goed antwoord.

• c-nan
  • Nu online
vliegnerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:46:
[...]

In principe stuurt KG die data elk uur (elk half uur?). Probleem hier is dat ik zo nu en dan geen data ontvang. Dat kan best een paar dagen duren. Soms lijkt het aan de RF antenne plaatsing van de WPU te liggen, maar soms lukt het mij niet om het op die manier op te lossen. De buitentemp blijft dan steken op de laatst ontvangen waarde. Dat kan dus makkelijk 4 graden zijn, dan had ik een paar dagen geleden ook. Toen is het ineens weer gaan werken.

Als je geen ithowifi module hebt, dan zie je NIETS aan je WPU/spider. Maar hij zal NOOIT gaan koelen.
Totdat je de stekker eruit haalt blijkbaar... 8)7

Airios in Veldhoven maakt hardware die alleen werkt als je het echt monitort. Itho verkoopt het via KG met de belofte dat ze monitoren. Doen ze niet... Ik hoop dat ze meelezen, want ze hebben echt een stuk prutswerk geleverd. Het werkt in 95% van de tijd prima. Maar dat is voor een systeem dat je niet kunt monitoren of beheren echt waardeloos slecht.

Ik kan alleen maar zeggen: koop NOOIT itho producten. Hopelijk lezen mensen dit en blijven ze weg van deze brol. 99% van ons is natuurlijk nieuwbouwwoning eigenaar waar je zo'n ding bij krijgt...
Ik heb inmiddels contact gehad met de monitoringdienst van Itho Daalderop:
Uw warmtepomp is in 2023 in bedrijf gesteld en wij monitoren met betrekking tot fabrieksgarantie de warmtepomp 2 jaar en 3 maanden. Deze periode is verstreken en inmiddels is dan ook de monitoring gestopt en de Iot-module (voor communicatie) in uw warmtepomp is gedeactiveerd. Daar er standaard via de communicatie module ook een buitentemperatuur doorgegeven werd is dit niet meer van toepassing waardoor de warmtepomp meldt dat er geen buitentemperatuur meting meer is. Het gevolg hiervan is dat de Autotemp-regeling in uw woning (vloerverwarming verdeelregelaar) geen buitentemperatuur meer doorkrijgt en dan een waarde aanneemt van -30 (geen meting). Een woning mag pas gekoeld worden als de buitentemperatuur hoger is dan +10 graden en in het geval van -30 zal er niet gekoeld worden.
Door de warmtepomp spanningsloos te maken voor enkele seconden zal de warmtepomp zich resetten en bij afwezigheid van een actieve communicatiemodule zal er geen afhankelijkheid meer zijn van een buitentemperatuurdoorgifte voor de warmtepomp en de Autotempregelaar. In dit geval kan de Autotempregelaar bij koude vraag gewoon de kleppen van de verdeelregelaar opensturen om de warmtepomp via de vloerverwarmingsleidingen de woonruimtes te laten koelen.
Even voor de duidelijkheid er is geen fysiek aangesloten buitentemperatuurmeter aangesloten op de warmtepomp en de buitentemperatuurdoorgifte kwam vanuit een dichtbij zijnde weerstation via de monitoring. De -30 blijft staan in de kamerthermostaat (Spider-), maar heeft nu geen consequentie meer op de werking van de installatie. Ik heb wel de vraag neergelegd bij onze innovatie-afdeling waarom deze -30 getoond blijft in de Spider, maar hier heb ik helaas nog geen antwoord op gekregen.
Dan mijn vraag:
Heeft het (grote) nadelen dat ik geen buitentemperatuur heb? Zo ja, kan ik daar zelf voor zorgen?

• vliegnerd
c-nan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:47:
[...]

[...]

Dan mijn vraag:
Heeft het (grote) nadelen dat ik geen buitentemperatuur heb? Zo ja, kan ik daar zelf voor zorgen?
Het is bijna een voordeel.

Je kunt met de ithowifi module van Arjen zelf een buitentemperatuur instellen. Dat werkt hetzelfde als een "verwarmen/koelen" keuzeschakelaar.

Wil je koelen: Stuur 20 graden als buitentemp. Wil je verwarmen? Stuur 5 graden als buitentemp. Dat heb ik een tijdje gedaan, maar helaas is dat nu verstoord door de buitentemp van KG. Ik ben dus vandaag niet aan het koelen, terwijl het best wel warm is binnen. Raam kan open met deze temperaturen, maar je wil ook de bron regeneren.

Dus met de ithowifi module kan je sturen op verwarmen/koelen. Er zijn wat forumleden waarbij dat niet werkt, omdat de buitentemp niet doorgegeven wordt aan de autotemp. Maar als je voorheen wel een buitentemp in de autotemp had, dan kun je het nu zelf instellen,

• GeeMoney
c-nan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:47:
[...]

[...]

Dan mijn vraag:
Staat los van jouw probleem maar ik blijf het gek vinden dat sommige warmtepompen/configs (zoals die van mij dus) niet reageren op de buitentemperatuur die we insturen. Of Klimaatgarant stuurt de buitentemperatuur op een andere manier dan wij doen of het is weer eens een brakke implementatie die niet overal werkt.

Mijn wou ziet de buitentemperatuur die ik push maar negeert vervolgens of hij daardoor wel of niet mag koelen/verwarmen. De Autotemp pakt hem ook niet op lijkt het.

@vliegnerd dat is helaas niet waterdicht op alle configs, met mij waren er nog andere waarbij de pomp/autotemp het gewoon negeert.
In c-nan zijn geval zal het vermoedelijk werken maar wel interessant om te verifiëren. Als het niet werkt, dan is de conclusie dat ze dus toch op een andere manier dan wij die buitentemperatuur erin sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2026 10:57 ]

• c-nan
  • Nu online
vliegnerd schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Het is bijna een voordeel.

Je kunt met de ithowifi module van Arjen zelf een buitentemperatuur instellen. Dat werkt hetzelfde als een "verwarmen/koelen" keuzeschakelaar.

Wil je koelen: Stuur 20 graden als buitentemp. Wil je verwarmen? Stuur 5 graden als buitentemp. Dat heb ik een tijdje gedaan, maar helaas is dat nu verstoord door de buitentemp van KG. Ik ben dus vandaag niet aan het koelen, terwijl het best wel warm is binnen. Raam kan open met deze temperaturen, maar je wil ook de bron regeneren.

Dus met de ithowifi module kan je sturen op verwarmen/koelen. Er zijn wat forumleden waarbij dat niet werkt, omdat de buitentemp niet doorgegeven wordt aan de autotemp. Maar als je voorheen wel een buitentemp in de autotemp had, dan kun je het nu zelf instellen,
Oh, ik heb toevallig de module van Arjen. Even kijken hoe dat dan moet en of ik het uberhaupt wel wil :)

• vliegnerd
c-nan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:58:
[...]

Oh, ik heb toevallig de module van Arjen. Even kijken hoe dat dan moet en of ik het uberhaupt wel wil :)
Op de debug pagina staat onderaan:

CE30 Set outside temperature to: 15

Als je daar 20 graden van maakt en op de blauwe CE30 knop drukt, dan stuur je de buitentemp naar de WPU. Daarna kijken of het in de statuspagina terecht komt, kan even minuut duren. En of het in de autotemp komt. Bij mij schakelt de autotemp dan meteen door naar koelen. Maar zoals ik al schreef en @GeeMoney bevestigd: Het werkt niet bij iedereen.

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Staat los van jouw probleem maar ik blijf het gek vinden dat sommige warmtepompen/configs (zoals die van mij dus) niet reageren op de buitentemperatuur die we insturen. Of Klimaatgarant stuurt de buitentemperatuur op een andere manier dan wij doen of het is weer eens een brakke implementatie die niet overal werkt.
Het handmatig instellen van de buitentemp zit, zover ik weet, niet in de servicetool van Itho. Dat kunnen we dus niet afluisteren of nadoen. De IoT module van de WPU ontvangt de buitentemp van Klimaatgarant en zet het op de i2c bus van de WPU (waar ook de servicetool/ithowifi module aanhangt). We hebben die i2c bus afgeluisterd en de buitentemp i2c CE30 berichten van de ithowifi module zijn identiek aan de i2c berichten van de IoT module.

Bij jou zit het (volgens mij) tussen WPU en autotemp. Wellicht in de autotemp firmware, omdat je de RF berichten met de buitentemp (ramses code 1290, denk ik) van de WPU ziet die de autotemp ontvangt. De WPU ontvangt dus de buitentemp op de i2c bus en ergens daarna gaat het mis/anders.

Maar ja, alles "voor zover ik weet" natuurlijk.

Jij hebt vast wel eens de buitentemperatuur ingesteld met manual control op de WPU? Dat zou helemaal hetzelfde gedrag als de CE30 buitentemperatuur van de IoT module van KG moeten veroorzaken.

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Het handmatig instellen van de buitentemp zit, zover ik weet, niet in de servicetool van Itho. Dat kunnen we dus niet afluisteren of nadoen. De IoT module van de WPU ontvangt de buitentemp van Klimaatgarant en zet het op de i2c bus van de WPU (waar ook de servicetool/ithowifi module aanhangt). We hebben die i2c bus afgeluisterd en de buitentemp i2c CE30 berichten van de ithowifi module zijn identiek aan de i2c berichten van de IoT module.

Bij jou zit het (volgens mij) tussen WPU en autotemp. Wellicht in de autotemp firmware, omdat je de RF berichten met de buitentemp (ramses code 1290, denk ik) van de WPU ziet die de autotemp ontvangt. De WPU ontvangt dus de buitentemp op de i2c bus en ergens daarna gaat het mis/anders.

Maar ja, alles "voor zover ik weet" natuurlijk.

Jij hebt vast wel eens de buitentemperatuur ingesteld met manual control op de WPU? Dat zou helemaal hetzelfde gedrag als de CE30 buitentemperatuur van de IoT module van KG moeten veroorzaken.
Inderdaad ingesteld handmatig maar het beïnvloedt het gedrag van de pomp hier helemaal niet. Denk dat dat komt door de Autotemp die hem inderdaad niet lijkt op te pakken.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij mij ging die onverwacht koelen. Ook even de temp nagekeken en door monitoring (en daarna weer niet) was de temp weer op -30 (de extreme waarde) gesprongen. Inmiddels weer aangepast naar 9.

Ik wil eigenlijk alleen boven koelen, dat kan niet toch? Woonkamer koelt nog teveel af in de nacht en een koude vloer vind ik op dit moment nog niet comfortabel. Slaapkamers zitten al wel regelmatig op >21 en die zou ik graag laten koelen (regeneratie ipv raam open).

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:25:
Bij mij ging die onverwacht koelen. Ook even de temp nagekeken en door monitoring (en daarna weer niet) was de temp weer op -30 (de extreme waarde) gesprongen. Inmiddels weer aangepast naar 9.

Ik wil eigenlijk alleen boven koelen, dat kan niet toch? Woonkamer koelt nog teveel af in de nacht en een koude vloer vind ik op dit moment nog niet comfortabel. Slaapkamers zitten al wel regelmatig op >21 en die zou ik graag laten koelen (regeneratie ipv raam open).
Kan niet echt makkelijk nee, je zou dan je hoofd thermostaat (aannemende dat die in je woonkamer hangt) onder het setpoint moeten zetten van je koeling zodat hij denkt dat het daar al koud genoeg is, en al je thermostaten boven net een graad hoger maar wel nog zo dat er dus koel vraag is, in de hoop dat hij dan besluit je woonkamer lussen niet open te zetten en boven vol te gaan koelen maar dit kijkt zo nauw dat ik niet verwacht dat je dit lekker aan de gang krijgt.
Je zit ook nog met vermogens vraag en het feit dat je woonkamer zwaarder telt dan de andere ruimtes etc.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2026 17:30 ]

• PaulGr30
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:55
vliegnerd schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:30:

Er was vroeger wel een itho spider online dienst met bijbehorend kastje “spider gateway” die dat wel leek te kunnen!?! Maar helaas niet meer beschikbaar en geen info te vinden.
@vliegnerd ik weet niet of je deze inmiddels hebt, maar ik heb nog wat info over de Spider Connect Gateway gevonden. Helaas heb ik het kastje zelf niet meer.

Handleiding Spider Connect Gateway

• vliegnerd
PaulGr30 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:14:
[...]

@vliegnerd ik weet niet of je deze inmiddels hebt, maar ik heb nog wat info over de Spider Connect Gateway gevonden. Helaas heb ik het kastje zelf niet meer.

Handleiding Spider Connect Gateway
Deze had ik nog niet, bedankt! Helaas staat genoemde technische details (Ramses commando’s) er niet in, maar alle info helpt. Wie weet weer nuttig voor iets of iemand anders.

Dank!

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste