Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
@Homer-Simpson Source pump % is ook wel extreem hoog, die komt bij mij nauwelijks boven de 15% behavle bij SWW. (of verwarmen)

@Chip2710 JIj hebt waarschijnlijk een kleiner model WPU en minder vloeroppervlak, dus minder flow?
Ik heb zo'n beetje dezelfd flow, WPU 5G 45, 100m2.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03
vassago schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:39:

@Chip2710 JIj hebt waarschijnlijk een kleiner model WPU en minder vloeroppervlak, dus minder flow?
Ik heb zo'n beetje dezelfd flow, WPU 5G 45, 100m2.
Klopt, ongeveer 90m2 en dus een WPU 5G 3.5. De flow aansturing zit hier rond de 9% tot 12%

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:16
Voordat ik de instellingen ging tweaken haalde ik met SWW of verwarmen eigenlijk altijd 1800 l/u. Alleen met koelen bleef dat achter en nu gelukkig niet meer. Wat de rationale daarachter is, is me helaas niet duidelijk.

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:13:
Voordat ik de instellingen ging tweaken haalde ik met SWW of verwarmen eigenlijk altijd 1800 l/u. Alleen met koelen bleef dat achter en nu gelukkig niet meer. Wat de rationale daarachter is, is me helaas niet duidelijk.
Geen idee.

Hier tijdens SWW 1000 l/u en bij koelen. 225 l/u tot 275 l/u

Itho WPU_5G. 3.5

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
@Homer-Simpson ik vraag mij af of je nu inderdaad "zuiniger" uit bent of meer koelt.
Je delta is kleiner en gebruikt nu een hogere flow? Je pomp moet dus veel harder werken en zal dus flink meer verbruiken ten opzichte van een lagere flow met een grotere delta?

Mijn flow is tussen de 700 en 900l/h overigens met koelen. De bron pomp tussen de 15-22% .

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 28-06-2026 07:54 ]

• Homer-Simpson
@GeeMoney het gaat me met deze extreme hitte puur om koelvermogen. Verbruik loopt op tot 4.5 kWh per dag incl. SWW.

Tot twee weken terug wilde ik vooral een zuinige installatie, maar de extra koel performance die ik nu kan realiseren maakt veel uit qua comfort. Althans dat hoop/geloof ik aangezien ik niet heb getest hoe warm het binnen wordt als ik hem weer zuinig afstel.

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 18:32
Ik heb geprobeerd de warmtepomp bij te vullen maar de water wordt direct geloodst naar de afvoer en de leidingen gaan hameren en trillen. Manometer geeft 1.2 bar aan. Defect expansievat?

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-07 13:10
Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Setting 211 verhoogd van 1800 naar 1950. Icm met voldoende grote offset zorgde dat voor een hoger debiet.
Hmmm, deze staat bij mij op 1600; Heb hem omhoog gezet maar daar gaat mijn bronpomp niet harder door draaien. Heb je nog iets anders aangepast waardoor je flowrate / bronpomp % zo hoog zijn?

Itho WPU 5G 65-I 240L | 10x Stern 430 HC - GG | Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 | Peblar Home Plus

• oclusions
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-07 11:13
Hoi allemaal,

Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb zelf ook de non cve addon in mijn wpu 5g 4,5kw zitten.
Ik heb geprobeerd een antwoord te vinden op een vraag die ik heb via zoek functie maar helaas kon ik het niet vinden vandaar dat ik het hier maar post.

Bij mij is mijn flow rate / bronpomp met korte intervals aan het schommelen/moduleren en ik vroeg me af of dit normaal is of niet. de verschillen zijn niet heel groot, van ongeveer 32 % naar 24 % op de bronpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pormCS7cPt7GHAUfzUbOLioHlG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJ0ffTsBEFDL8OtEa5NM3hMi.png?f=fotoalbum_large

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:04
stegeman schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:53:
Een van mijn RT-Ruimtethermostaten lijkt het te hebben begeven:
  • Artikelnummer: 536-5060
  • Melding "E" op RT-ruimtethermostaat
  • Melding A03-11 op de MFT hoofdthermostaat
  • Addon uitlezing: 18 Room 4 temp -319.99
Ik ga er vanuit dat deze stuk is en vervangen moet worden. Heeft iemand een idee waar ik dit kan kopen als particulier en hoe je deze koppelt aan 2 lussen van de slave Autotemp?
Probeer marktplaats, staan er genoeg. Het koppelen staat, naar mijn idee, goed beschreven in de handleidingen van itho.

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49
Bedankt voor je reactie. Ik heb er op een geboden. Ik kan alleen de handleiding niet vinden. Ik vind alleen de montageinstructie of het gaat om een spider. Heb jij die toevallig wel beschikbaar?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:04
stegeman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
Bedankt voor je reactie. Ik heb er op een geboden. Ik kan alleen de handleiding niet vinden. Ik vind alleen de montageinstructie of het gaat om een spider. Heb jij die toevallig wel beschikbaar?
Het staat in de handleiding van de autotemp: autotemp handleiding

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 11:32
stegeman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
De TL;DR staat hier wortelsoft in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 10:00
Clavis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Thanks. Laatste tijd nogal wat aan het stoeien geweest met deze waardes. Welke bedoel jij precies? De 5 “Desired inlet temperature?”
Klopt! Kan trouwens ook gewoon op het display van de WTW zelf.

• Onl1ne1373
Chip2710 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Bij mij staat de setting 211 op 600 echter de flow komt niet verder dan 240, wat kan daar de oorzaak van zijn?
Waarschijnlijk is je aanvoertemperatuur 18 graden. Ik vind het wel een interessante setting, want mijn flow bleef hangen op 1600 l/h. En de aanvoertemperatuur liep op naar 18.8, m'n diff setting staat hoog genoeg. Ik vraag me af hoe hoog hij mag staan.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 18:05
Ik zit met het volgende idee en ben benieuwd naar jullie technische blik hierop.

Ik heb een bodem/water-warmtepomp met een broncircuit. Dat broncircuit is alleen water, dus geen glycol. De brontemperatuur zit meestal rond de 12 °C. Als de vloerkoeling maximaal draait, zie ik uitschieters richting ongeveer 15,5 °C.

Nu wil ik op zolder extra koeling realiseren met een ventilatorconvector / fan coil die geschikt is voor koeling, dus inclusief condensbak en condensafvoer.

De zolder kan in de zomer makkelijk rond de 26–27 °C worden. Met bronwater van grofweg 12–15 °C lijkt een fan coil mij een logische manier om daar actief warmte uit de lucht te halen.

Het idee

Ik wil het broncircuit laten aftakken naar een aparte fan-coil-tak met:
  • eigen circulatiepomp
  • 2-wegklep die normaal dicht is
  • debietbegrenzing / inregelventiel
  • terugslagklep
  • vuilfilter
  • service-afsluiters
  • dampdichte isolatie op alle koude delen
  • condensafvoer en liefst condens-/lekbeveiliging
Het moet dus geen simpel T-stuk met een pompje worden, maar een afsluitbare en begrensde parallelle tak.

Schematisch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                    ┌───────────┴───────────┐
                    │                       │
                    ▼                       ▼
              [warmtepomp]           [servicekraan]
              bronzijde                     │
                    │                       ▼
                    │                 [vuilfilter]
                    │              [2-wegklep NC]
                    │              open bij koelvraag
                    │              [eigen pomp fan coil]
                    │              [debietbegrenzer]
                    │              [fan coil zolder]
                    │              met condensbak
                    │              [terugslagklep]
                    └───────────┬───────────┘
                                │
                                ▼
                          bron-retour
Eventueel zou er ook een terugslagklep in de warmtepomptak nodig kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                         koude bron-aanvoer
                                │
        [terugslagklep WP-tak?]      [2-wegklep NC]
              [warmtepomp]          [pomp fan coil]
                    │                 [fan coil]
                    │               [terugslagklep]
                                │
                                ▼
                          bron-retour
Die terugslagklep in de warmtepomptak wil ik niet zomaar blind plaatsen, omdat die ook extra weerstand geeft. Maar ik wil wel voorkomen dat de fan-coilpomp water door de warmtepomp kan trekken als de warmtepomp zelf uit staat.

Waarom een 2-wegklep?

De fan-coil-tak moet dicht zijn als er geen koelvraag is.

Alleen de pomp uitzetten lijkt mij niet genoeg, want dan blijft de fan-coil-tak hydraulisch nog steeds een open route. Die zou dan mogelijk als bypass kunnen werken tussen bron-aanvoer en bron-retour.

Daarom denk ik aan:
code:
1
2
3
4
5
6
koelvraag zolder
+ bronwater koud genoeg
+ condensafvoer OK
= 2-wegklep open
= pomp aan
= fan coil aan
Bij geen koelvraag:
code:
1
2
3
pomp uit
2-wegklep dicht
fan eventueel nog even nadraaien om de coil droger te blazen
Waar ik vooral bang voor ben

Ik wil voorkomen dat dit het normale functioneren van de warmtepomp beïnvloedt.

Mogelijke risico’s die ik zie:
  • fan-coilpomp trekt debiet weg bij de warmtepomp
  • ongewenste stroming door de warmtepomp als die uit staat
  • fan-coil-tak wordt een bypass tussen bron-aanvoer en retour
  • bronretour wordt te warm als vloerkoeling en fan coil tegelijk draaien
  • extra appendages geven te veel drukverlies
  • condens op leidingen, afsluiters, pomp of koppelingen op zolder
Vooral dat laatste wil ik bouwkundig netjes oplossen met dampdichte isolatie en condensafvoer.

Koelvermogen

Heel grof gerekend:
code:
1
P = 4,18 x flow in liter/seconde x deltaT
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
4 liter/minuut = 0,067 l/s
deltaT water = 4 K

P = 4,18 x 0,067 x 4 = ongeveer 1,1 kW
Dus bij een beperkt debiet lijkt er al best serieus koelvermogen mogelijk. Zeker voor één zolderruimte.

Mijn hoofdvraag

Is dit hydraulisch een goed idee als het netjes wordt uitgevoerd als begrensde parallelle tak?

En vooral:
  1. Is een 2-wegklep + terugslagklep in de fan-coil-tak voldoende?
  2. Wanneer is óók een terugslagklep in de warmtepomptak nodig?
  3. Kan zo’n fan-coilpomp storingen veroorzaken in de warmtepomp?
  4. Waar zouden jullie de pomp, klep, terugslagklep en debietbegrenzer precies plaatsen?
  5. Zijn er nog dingen waar ik installatietechnisch overheen kijk?
Mijn uitgangspunt is dus niet om de warmtepompregeling te hacken, maar om het broncircuit voorzichtig te gebruiken voor een extra afgiftepunt, zonder dat de warmtepomp daar last van krijgt.

• Chip2710
Onl1ne1373 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Waarschijnlijk is je aanvoertemperatuur 18 graden. Ik vind het wel een interessante setting, want mijn flow bleef hangen op 1600 l/h. En de aanvoertemperatuur liep op naar 18.8, m'n diff setting staat hoog genoeg. Ik vraag me af hoe hoog hij mag staan.
Klopt, exact op de 18C, af en toe zakt de temp. from sources ff maar maar dan gaat de pompopbrengst tijdelijk omhoog, binnen een 15 tal minuten is de zaak weer rustig. Tis een gedeelde put, waarschijnlijk is de oorzaak van deze wobbel daar te zoeken…..

Itho WPU_5G. 3.5

• Chip2710
Ik zie dat de unit deze 2 waarden keurig volgt. Is het nu zo dat deze waarden eind van de zomer ongeveer gelijk moeten zijn, dus wat je er uit haalt moet er ook weer in? Mij lijkt het nu dat ik dit nooit ga halen….put ik dan de boring uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8Jc4dwAHUdYICmsw0HJSvzeRtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jMx8lLfCKVv2plV6Ns2tiGJH.jpg?f=user_large

Itho WPU_5G. 3.5

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 11:32
Chip2710 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:13:
Ik zie dat de unit deze 2 waarden keurig volgt. Is het nu zo dat deze waarden eind van de zomer ongeveer gelijk moeten zijn, dus wat je er uit haalt moet er ook weer in? Mij lijkt het nu dat ik dit nooit ga halen….put ik dan de boring uit?
[Afbeelding]
Idealiter lopen die na een jaar gelijk. Kaar met een gedeelde bron is er natuurlijk niet veel over te zeggen, tenzij iedereen netjes monitort en je de cijfers met elkaar deelt. Als je veel meer onttrekt dan terugstopt zal in de loop van de tijd de bron inderdaad uitgeput raken. Hoe lang dat duurt is van veel factoren afhankelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0WSYD-vUMNwtxqbWDwnwTiWpoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNAT8DPMxpXgUmLKGxENyuj9.jpg?f=fotoalbum_large

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
Chip2710 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Klopt, exact op de 18C, af en toe zakt de temp. from sources ff maar maar dan gaat de pompopbrengst tijdelijk omhoog, binnen een 15 tal minuten is de zaak weer rustig. Tis een gedeelde put, waarschijnlijk is de oorzaak van deze wobbel daar te zoeken…..
Oei zit hier een beetje op vergelijkbare situatie na een jaar of 2.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVSFgPr3cwZIfFw7RkgCJyhHDz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n61xTOdtDe45eQjYLlQ0VNy.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet echt wat anders doen voor mijn gevoel… koelen in de zomer, en verwarmen in de winter op een constante temperatuur van 22 graden.

• Homer-Simpson

[Afbeelding]
Waar vind je die waardes? Bij Status gaat mijn unit maar tot 133.

• oclusions
Hier lopen ze ook ongeveer na een jaar gelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfYue6_Y9mUCO8IeJEMhJGCHZQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbCdbTUdygCQzrKu8B3vQGk8.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen sinds vandaag staat bij mij sinds 11 uur vanmorgen mijn outside temp op -29.99.

heeft iemand dat eerder gehad? Ik heb overigens geen idee waar de outside temp vandaan komt, kreeg keurig elk half uur of uur een nieuwe temp door dus vermoedelijk klimaatgarant zoals bij andere ook?

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Waar vind je die waardes? Bij Status gaat mijn unit maar tot 133.
Parameter 158 en 159

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
Welke firmware van Arjans module heb je dan? Nogmaals: mijn status gaat maar tot 133 en bij settings zie ik die getallen niet terug. Mogelijk kijk ik in een verkeerd menu?

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Welke firmware van Arjans module heb je dan? Nogmaals: mijn status gaat maar tot 133 en bij settings zie ik die getallen niet terug. Mogelijk kijk ik in een verkeerd menu?
Current firmware version: 3.2.0

Betreft Heatpump status 158 en 159

[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 29-06-2026 22:01 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 13:22
oclusions schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:01:
<knip>
Alleen sinds vandaag staat bij mij sinds 11 uur vanmorgen mijn outside temp op -29.99. heeft iemand dat eerder gehad?
<knip>
ja, had ik vorige week ook plotseling. Na een restart van de WP (spanningsloos maken en halve minuut later spanning er weer op) werkte het weer. Warmtepomp was hierdoor gestopt met koelen. Staat ook iets over in deze topic start. Ben ook wel benieuwd hoe lang klimaatgarant gratis temperatuur blijft doorsturen...

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-07 11:09
Homer-Simpson schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Bij mij hetzelfde, wellicht de warmtepomp hw/sw versie? Ik heb:

Itho device type: Heatpump

Itho hw version: 66

Itho fw version: 34

Manufacturer: 0

• Homer-Simpson
Chip2710 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Current firmware version: 3.2.0

Betreft Heatpump status 158 en 159
Die regels heb ik niet helaas. Zal mijn WPU wel op andere firmware draaien ofzo waardoor deze gegevens niet uit te lezen zijn.

• Chip2710
Celica_T20 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Bij mij hetzelfde, wellicht de warmtepomp hw/sw versie? Ik heb:

Itho hw version: 66

Itho fw version: 34

Manufacturer: 0
@Homer-Simpson

Hier

Itho hw version: 83
Itho fw version: 41

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
@Chip2710

Hier

Itho hw version: 76
Itho fw version: 37

• oclusions
Aotearoa schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:05:
[...]

ja, had ik vorige week ook plotseling. Na een restart van de WP (spanningsloos maken en halve minuut later spanning er weer op) werkte het weer. Warmtepomp was hierdoor gestopt met koelen. Staat ook iets over in deze topic start. Ben ook wel benieuwd hoe lang klimaatgarant gratis temperatuur blijft doorsturen...
Helaas heeft het spanningsloos maken bij mij niet geholpen. 2 keer geprobeerd maar nog steeds -29.99. Ik wacht wel even tot morgen kijken of het vanzelf weer herstelt.

Wist uberhaupt niet eens dat die data bij klimaatgarant vandaan komt, na oplevering van de woning is er ook helemaal niks over gezegd.

Bedankt voor je advies.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Clavis schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Oei zit hier een beetje op vergelijkbare situatie na een jaar of 2.[Afbeelding]

Kan niet echt wat anders doen voor mijn gevoel… koelen in de zomer, en verwarmen in de winter op een constante temperatuur van 22 graden.
1500 om 500. Weinig aan te doen, koeling geeft weinig vulling. Warmte gaat er vrij rap uit, ik denk dat voornamelijk je boiler veel vraagt.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 11:58
Homer-Simpson schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:14:
[...]

Die regels heb ik niet helaas. Zal mijn WPU wel op andere firmware draaien ofzo waardoor deze gegevens niet uit te lezen zijn.
Daar staat iets over op de github pagina, ik denk dat je misschien de counters nog moet aanzetten? Er lijkt inderdaad ook een minimum firmware vereiste.

Ik ben geen expert, maar ik kwam het toevallig net tegen terwijl ik dit topic aan het lezen was.

<link>

Edit: Ik had ze ook niet. Na het aanzetten van " WPU counters (4210) " op de "System settings" pagina en daarna een "Query counters" op de "debug" pagina had ik ze wel. Je kunt ook geduldig zijn en de laatste stap overslaan. Dan kan het alleen een uur duren (of een andere tijdsvalue die je ingesteld hebt staan onder "Counter update frequency" op de System Settings pagina...)

[ Voor 23% gewijzigd door feelthepower op 29-06-2026 23:05 ]

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-07 13:10
oclusions schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Helaas heeft het spanningsloos maken bij mij niet geholpen. 2 keer geprobeerd maar nog steeds -29.99. Ik wacht wel even tot morgen kijken of het vanzelf weer herstelt.

Wist uberhaupt niet eens dat die data bij klimaatgarant vandaan komt, na oplevering van de woning is er ook helemaal niks over gezegd.

Bedankt voor je advies.
Er zit ergens in de wijk een master op een simkaart en die broadcast dat door in de wijk. Jou wpu is waarschijnlijk een slave die dit ontvangt.

Bij mij is dit hele systeem er niet; deze waarde staat dus altijd op -30; dit is de standaard waarde als er geen buitentemp bekend is. De hoofd spider bepaald dan of er gekoeld gaat worden of niet.

In de lente geeft dit pendelgedrag; dus ik stuur elk uur een buitentemp via de module. Als ik hem niet stuur, reset die weer naar -30.

-30 betekent dus niks anders dan geen recente buitentemp beschikbaar; spider bepaald koeling of verwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Stemis op 30-06-2026 00:12 ]

Itho WPU 5G 65-I 240L | 10x Stern 430 HC - GG | Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 | Peblar Home Plus

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:11
[...]

Bedankt voor je advies.
Tijdens de garantieperiode is er nog verbinding met Itho en wordt de temperatuur doorgegeven. Als de garantie afloopt en je geen abonnement hebt, stopt dit. Misschien is je garantie net verlopen?

• oclusions
wouter.N schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Tijdens de garantieperiode is er nog verbinding met Itho en wordt de temperatuur doorgegeven. Als de garantie afloopt en je geen abonnement hebt, stopt dit. Misschien is je garantie net verlopen?
Dat dacht ik ook maar had het nagekeken en zit nog volop in garantie periode. Maar zojuist weer even gekeken in Home assistant en vanaf 2 uur vanacht pakte die de temp weer corrrect en krijg nu elk half uur weer nieuwe temp door.

gaf wel meteen een reden om na te denken over hoe zelf de temp door te sturen voor als het wel permanent weg valt. Zat op Topic start pagina te lezen maar volgens mij kan het dus niet met mijn WPU want er staat
Dit werkt niet met:

WPU65i // Itho fw version: 34

Itho hw version: 83 // Itho fw version: 41
En ik heb precies version 83 met fw 41

• Onl1ne1373

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6EMwX3uLVkIVBZpEFYRIqra1Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOxLUjA0jz54XH6BTaqQM436.png?f=fotoalbum_large

In 2025 had ik 6130 om 4350.

Iemand uit de branch heb ik me laten vertellen dat ze graag meer dan 30% weer terug de bron in zien gaan. Dan zou de bron het minimaal 25 jaar moeten uithouden. Er zijn ook mogelijkheden om je bron weer te regenereren met bijvoorbeeld zonnepanelen of een verwarmings element. Makkelijker is om te zorgen dat je niet te snel de screens dicht doet en lekker de deur open laat staan als het niet te warm is.

• wouter.N
Ik overweeg een Jaga Briza (condenserende radiator) parallel op mijn bron aan te sluiten om de zolder beter te koelen en de bron extra op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al gekozen voor een WPU met terugslagklep, dus parallel aansluiten zou moeten kunnen zolang de flow niet te hoog is.

• Chip2710
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

Iemand uit de branch heb ik me laten vertellen dat ze graag meer dan 30% weer terug de bron in zien gaan. Dan zou de bron het minimaal 25 jaar moeten uithouden. Er zijn ook mogelijkheden om je bron weer te regenereren met bijvoorbeeld zonnepanelen of een verwarmings element. Makkelijker is om te zorgen dat je niet te snel de screens dicht doet en lekker de deur open laat staan als het niet te warm is.
Bedankt voor je reactie!

Die >30% ga ik wel halen, lijkt mij. Maar i.v.m. de gedeelde bron, ben ik ik ook afhankelijk van anderen.....

Itho WPU_5G. 3.5

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

Die getallen zijn neem ik aan sinds de WPU geactiveerd is (en niet sinds de wifi-module aan de WPU hangt)? Mijn WPU is in gebruik sinds (ongeveer) december 2024, dan klinkt dit niet als heel goede cijfers:
code:
1
2
158 Energy out of source (MWh)  1134
159 Energy returned to source (MWh) 379
Wel boven de 30%, maar ook geen topscore.

omniscale.nl

• Onl1ne1373
wouter.N schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:17:
Ik overweeg een Jaga Briza (condenserende radiator) parallel op mijn bron aan te sluiten om de zolder beter te koelen en de bron extra op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al gekozen voor een WPU met terugslagklep, dus parallel aansluiten zou moeten kunnen zolang de flow niet te hoog is.
Op de zaak heb ik een Jaga parallel staan met de vloerverwarming, dat werkt prima met nibe warmtepomp. Als je hem direct op de bron zet, zou je dan niet veel te lage temperaturen krijgen, vooral in het voorjaar? Dan krijg je een hoop condensvorming.

• Onl1ne1373
posttoast schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Die getallen zijn neem ik aan sinds de WPU geactiveerd is (en niet sinds de wifi-module aan de WPU hangt)? Mijn WPU is in gebruik sinds (ongeveer) december 2024, dan klinkt dit niet als heel goede cijfers:
code:
1
2
158 Energy out of source (MWh)  1134
159 Energy returned to source (MWh) 379
Wel boven de 30%, maar ook geen topscore.
Ja, het zijn interne tellers van de WPU.

• posttoast
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Ja, het zijn interne tellers van de WPU.
ok, dank :) En zijn dit cijfers waar ik (op negatieve manier) stijl van achterover moet slaan? Of valt dat wel mee?

omniscale.nl

• Onl1ne1373
posttoast schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:18:
[...]

ok, dank :) En zijn dit cijfers waar ik (op negatieve manier) stijl van achterover moet slaan? Of valt dat wel mee?
Ik ben GEEN deskundige, maar kan prima ChatGPT gebruiken en die klopt aardig met wat ik hoorde van iemand die grote warmtepomp installaties plaatst:

ChatGPT: Voor particulier gebruik geldt grofweg:
  • 0–20% → normaal, vaak geen probleem
  • 20–40% → mooi stabiel systeem
  • >40% → actief “brongezond” / goed gebalanceerd
Jij zit op 33% met deze gegevens, dus lijkt me prima. Maar je moet natuurlijk wel per jaar kijken, ik hou een aparte spreadsheet bij hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Onl1ne1373 op 30-06-2026 15:23 ]

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:20:
[...]

Ik ben GEEN deskundige, maar kan prima ChatGPT gebruiken en die klopt aardig met wat ik hoorde van iemand die grote warmtepomp installaties plaatst:

ChatGPT: Voor particulier gebruik geldt grofweg:
  • 0–20% → normaal, vaak geen probleem
  • 20–40% → mooi stabiel systeem
  • >40% → actief “brongezond” / goed gebalanceerd
Jij zit op 33% met deze gegevens, dus lijkt me prima. Maar je moet natuurlijk wel per jaar kijken, ik hou een aparte spreadsheet bij hiervoor.
Kan ook in Hass 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoCXP4gAxQFcPnj-i3lfPWO1UTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8klFX9W1Y4N1Z7ys1TdDNF3.jpg?f=fotoalbum_large

• posttoast
Ja, maar op zich lukt het ene getal door het andere delen mij ook nog wel zonder Home Assistant ;)

omniscale.nl

• wouter.N
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Op de zaak heb ik een Jaga parallel staan met de vloerverwarming, dat werkt prima met nibe warmtepomp. Als je hem direct op de bron zet, zou je dan niet veel te lage temperaturen krijgen, vooral in het voorjaar? Dan krijg je een hoop condensvorming.
Condensvorming heeft ook voordelen, drogere lucht en beter koelvermogen. Enigste nadeel is dat je condensafvoer nodig hebt.

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07 13:28
Ik heb het idee dat mijn drukmeter stuk is. Uit welke parameter uit de itho module zou ik de digitale druk kunnen uitlezen? Is dat parameter 11 “CV pressure (Bar)”?

Is er ook een digitale waarde voor het bronsysteem?

[ Voor 3% gewijzigd door Batata007 op 30-06-2026 21:19 ]

• wouter.N
Batata007 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:22:
Ik heb het idee dat mijn drukmeter stuk is. Uit welke parameter uit de van zou ik de digitale druk kunnen uitlezen? Is dat parameter 11 “CV pressure (Bar)”?

Is er ook een digitale waarde voor het bronsysteem?
Nee, bij mij was brondruk manometer ook stuk, is dus niet ongebruikelijk.

• nl0pvm
wouter.N schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:17:
Mijn WPU heeft (nog) geen terugslagklep, ik heb het zelfde idee als gedachtenexperiment hier een paar dagen geleden gepost: nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:40
nl0pvm schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:56:
Ik zit met het volgende idee en ben benieuwd naar jullie technische blik hierop.

Ik heb een bodem/water-warmtepomp met een broncircuit. Dat broncircuit is alleen water, dus geen glycol. De brontemperatuur zit meestal rond de 12 °C. Als de vloerkoeling maximaal draait, zie ik uitschieters richting ongeveer 15,5 °C.

Nu wil ik op zolder extra koeling realiseren met een ventilatorconvector / fan coil die geschikt is voor koeling, dus inclusief condensbak en condensafvoer.

De zolder kan in de zomer makkelijk rond de 26–27 °C worden. Met bronwater van grofweg 12–15 °C lijkt een fan coil mij een logische manier om daar actief warmte uit de lucht te halen.

Het idee

• eigen circulatiepomp
  • terugslagklep
  • vuilfilter
  • service-afsluiters
Het moet dus geen simpel T-stuk met een pompje worden, maar een afsluitbare en begrensde parallelle tak.

Schematisch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour
Die terugslagklep in de warmtepomptak wil ik niet zomaar blind plaatsen, omdat die ook extra weerstand geeft. Maar ik wil wel voorkomen dat de fan-coilpomp water door de warmtepomp kan trekken als de warmtepomp zelf uit staat.

Waarom een 2-wegklep?

Alleen de pomp uitzetten lijkt mij niet genoeg, want dan blijft de fan-coil-tak hydraulisch nog steeds een open route. Die zou dan mogelijk als bypass kunnen werken tussen bron-aanvoer en bron-retour.

Daarom denk ik aan:
code:
1
2
3
4
5
6
koelvraag zolder
+ bronwater koud genoeg
+ condensafvoer OK
= 2-wegklep open
= pomp aan
= fan coil aan
Bij geen koelvraag:
code:
1
2
3
pomp uit
2-wegklep dicht

Vooral dat laatste wil ik bouwkundig netjes oplossen met dampdichte isolatie en condensafvoer.

Koelvermogen

Heel grof gerekend:
code:
1
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
deltaT water = 4 K

Dus bij een beperkt debiet lijkt er al best serieus koelvermogen mogelijk. Zeker voor één zolderruimte.

Mijn hoofdvraag

Is dit hydraulisch een goed idee als het netjes wordt uitgevoerd als begrensde parallelle tak?

En vooral:
  4. Waar zouden jullie de pomp, klep, terugslagklep en debietbegrenzer precies plaatsen?
Mijn uitgangspunt is dus niet om de warmtepompregeling te hacken, maar om het broncircuit voorzichtig te gebruiken voor een extra afgiftepunt, zonder dat de warmtepomp daar last van krijgt.
Waarom niet wel gewoon achter de warmtepomp? Dat is toch een stuk eenvoudiger?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nl0pvm
Djvdb schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:10:
[...]

Waarom niet wel gewoon achter de warmtepomp? Dat is toch een stuk eenvoudiger?
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar als je met "achter de warmtepomp" bedoelt als een groep op een vloerblok; de vloer wordt met water van minimaal 18 graden gekoeld, bij hogere binnentemperaturen zelfs met nog warmer water. Bij die temperaturen doet een ventilatorconvector / fan coil nog maar 50% én hij ontvochtigt niet meer waardoor het koelvermogen veel lager is én de comfortwinst fors omlaag gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door nl0pvm op 01-07-2026 14:02 . Reden: *met ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:40
nl0pvm schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar als je met "achter de warmtepomp" bedoelt als een groep op een vloerblok; de vloer wordt met water van minimaal 18 graden gekoeld, bij hogere binnentemperaturen zelfs met nog warmer water. Bij die temperaturen doet een ventilatorconvector / fan coil nog maar 50% én hij ontvochtigt niet meer waardoor het koelvermogen veel lager is én de comfortwinst fors omlaag gaat.
Ja ik bedoel inderdaad in het circuit van de warmtepomp en dus niet apart op de bron. Je wilt dus de vloerkoeling en de fancoil tegelijk kunnen laten draaien? Ik zou dan misschien zelf eerder voor een hybride verdeler op de vloer gaan. die kun je ook zo instellen dat deze bijmengt tot de temperatuur hoog genoeg is en in de winter gaat de pomp uit, heb je wel iets extra weerstand van. Andere optie is om de fancoil in serie te zetten voor de vloerverwarming. Dan gaat het warmere water uit de fancoil direct de vloer in. Houdt er ook rekening mee dat als je op zolder condeserend gaat koelen en je houdt de deur naar de woonkamer open de rv in de woonkamer ook flink omlaag gaat waardoor je met koudere temperatuur de vloer in kunt. Hier lag het dauwpunt in huis rond de 13 graden tijdens de warme periode met een enkele 3,5kw airco op de 3de woonlaag en 22-24 graden in huis. We laten dan wel de deuren van alle kamers open staan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nl0pvm
Djvdb schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Ja ik bedoel inderdaad in het circuit van de warmtepomp en dus niet apart op de bron. Je wilt dus de vloerkoeling en de fancoil tegelijk kunnen laten draaien? Ik zou dan misschien zelf eerder voor een hybride verdeler op de vloer gaan. die kun je ook zo instellen dat deze bijmengt tot de temperatuur hoog genoeg is en in de winter gaat de pomp uit, heb je wel iets extra weerstand van. Andere optie is om de fancoil in serie te zetten voor de vloerverwarming. Dan gaat het warmere water uit de fancoil direct de vloer in. Houdt er ook rekening mee dat als je op zolder condeserend gaat koelen en je houdt de deur naar de woonkamer open de rv in de woonkamer ook flink omlaag gaat waardoor je met koudere temperatuur de vloer in kunt. Hier lag het dauwpunt in huis rond de 13 graden tijdens de warme periode met een enkele 3,5kw airco op de 3de woonlaag en 22-24 graden in huis. We laten dan wel de deuren van alle kamers open staan.
Ik snap de gedachte om het aan de afgiftezijde te houden; dat is hydraulisch inderdaad eenvoudiger en minder ingrijpend. Mijn twijfel zit vooral in het doel: op de vloerkoelzijde zit ik met minimaal ongeveer 18 °C water, en vaak hoger. Dan wordt een fan coil op zolder vooral een luchtverplaatser met beperkt koelvermogen en zonder echte ontvochtiging. Juist die combinatie van lager bronwater, meer vermogen en ontvochtiging maakt de bronzijde interessant.

Serie vóór de vloerverwarming is wel een interessante variant, maar dan verwarmt de fan coil de aanvoer naar de vloer en lever ik mogelijk vloerkoelvermogen in. De vraag blijft voor mij dus vooral: is een begrensde, afsluitbare parallelle bronzijdige tak hydraulisch verantwoord te maken zonder de WPU te beïnvloeden?

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hi, ik woon sinds eind vorig jaar in een nieuwbouw appartement met de WPU en vermoed dat mijn koeling niet werkt. Sinds begin april is het constant 26C+ zodra buiten de 20C wordt aangetikt. Aangezien ik een vrij hoge tolerantie voor warmte heb stond ik daar verder niet echt bij stil. Tot vorige week. Het was niet te harden. Uiteindelijk gepiekt op 31C. Toen drong door dat er iets niet klopt. Rond gaan vragen en wat blijkt, de buren zitten met gemak 5C koeler dan mij.

Ik heb vervolgens de NRG.Watch module besteld en zojuist aangesloten. De data zegt me echter vrij weinig. Ik ga sowieso de woningcorporatie benaderen maar was benieuwd of er iets nuttigs uit de data te halen valt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sh5yxju.png

146 Cooling setpoint (°C) 21

147 Offset cooling (K) 1

202 Offset Cooling Setpoint (K) = 4

211 Maximum co source flow cooling (l_h) 1000

• Homer-Simpson
In mijn enthousiasme om de WPU counters te activeren, gecombineerd met een gebrek aan kennis van de module van Arjan, heb ik per ongeluk het signaal '1' ingevuld in het 4210 settings vak (in plaats van de juiste knop aan te tikken. 8)7

Momenteel staat mijn WPU in 'initatie' modus, daar had ik hem gister uit gekregen door de stroom eraf te halen en de thermostaat te resetten. Maar nu is dat dus weer aan de hand en krijg ik de settings van de ingestelde en actuele thermostaattemperatuur niet meer door evenals de actuele flow en temperaturen van/naar de bron en het cv circuit.

Iemand enig idee welke setting ik in dat vak kan invoeren om e.e.a.ongedaan te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 01-07-2026 16:29 ]

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 14:57

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Frank schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:03:
Hi, ik woon sinds eind vorig jaar in een nieuwbouw appartement met de WPU en vermoed dat mijn koeling niet werkt. Sinds begin april is het constant 26C+ zodra buiten de 20C wordt aangetikt. Aangezien ik een vrij hoge tolerantie voor warmte heb stond ik daar verder niet echt bij stil. Tot vorige week. Het was niet te harden. Uiteindelijk gepiekt op 31C. Toen drong door dat er iets niet klopt. Rond gaan vragen en wat blijkt, de buren zitten met gemak 5C koeler dan mij.

Ik heb vervolgens de NRG.Watch module besteld en zojuist aangesloten. De data zegt me echter vrij weinig. Ik ga sowieso de woningcorporatie benaderen maar was benieuwd of er iets nuttigs uit de data te halen valt?

[Afbeelding]

146 Cooling setpoint (°C) 21

147 Offset cooling (K) 1

202 Offset Cooling Setpoint (K) = 4

211 Maximum co source flow cooling (l_h) 1000
Het eerste dat opvalt is dat je Outside Temperature op 18 staat. Klopte dat op moment van screenshot-en?

Want als die statisch op 18 staat snap ik misschien wel waarom je WPU niet gaat koelen.

Verder lijkt de status op het eerste gezicht wel alsof er gekoeld zou kunnen worden (delta tussen to en from source, de kamertemperatuur vs de gewenste temperatuur, free cooling valve die open lijkt en een cv pomp die draait.

[ Voor 9% gewijzigd door Emilio_TT op 01-07-2026 16:56 ]

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• Frank
  • Niet online
Emilio_TT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Het eerste dat opvalt is dat je Outside Temperature op 18 staat. Klopte dat op moment van screenshot-en?

Want als die statisch op 18 staat snap ik wel waarom je WPU niet gaat koelen.
Ja op dat moment stond er idd 18 graden. Kort erna weer gewoon 23.

• wouter.N

Het idee

• eigen circulatiepomp
  • terugslagklep
  • vuilfilter
  • service-afsluiters

Schematisch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour

Waarom een 2-wegklep?

Daarom denk ik aan:
code:
1
2
3
4
5
6
koelvraag zolder
+ bronwater koud genoeg
+ condensafvoer OK
= 2-wegklep open
= pomp aan
= fan coil aan
Bij geen koelvraag:
code:
1
2
3
pomp uit
2-wegklep dicht

Koelvermogen

Heel grof gerekend:
code:
1
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
deltaT water = 4 K

Mijn hoofdvraag

En vooral:
Ik heb je berichtje niet eerder gezien. Echt toevallig dat we tegelijk ongeveer hetzelfde idee hadden. Je hebt wel een terugslagklep nodig in het WPU broncircuit, omdat je anders het risico loopt dat het water in de tegenovergestelde richting door de WPU gaat circuleren wanneer deze niet aan staat.

• oclusions
Vandaag is mijn 2de addon binnengekomen. Ik wil die gaan gebruiken voor mijn wtw hru350, echter na inpluggen en verbinden met wtw unit krijg ik hem niet gekoppeld in home assistant.

MQTT geeft aan connected maar bij het tablad HA Discovery krijg ik de volgende melding:
Itho status items not (completely) loaded yet:

I2C command 31d9 activated but not ready

I2C command 31da activated but not ready

Reload to try again or disable I2C commands (menu System Settings) which might be unsupported for your devic.
Terwijl ik bij itho status wel de l2c connected zie staan.

Weet iemand waardoor dit komt en hoe ik het moet verhelpen? Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door oclusions op 01-07-2026 23:30 ]

• nl0pvm
wouter.N schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Ik heb je berichtje niet eerder gezien. Echt toevallig dat we tegelijk ongeveer hetzelfde idee hadden. Je hebt wel een terugslagklep nodig in het WPU broncircuit, omdat je anders het risico loopt dat het water in de tegenovergestelde richting door de WPU gaat circuleren wanneer deze niet aan staat.
Leuk dat je mij op het spoor zet van de briza unit(s) die hebben namelijk een rekentool die leuk is om mee te experimenteren.

• joeyakascar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
Homer-Simpson schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Ja dat zijn die witte units op de twee losse pijpjes. Als het goed is heb je een vulset geleverd gekregen bij je warmtepomp. Daar zit een sleuteltje bij. Als je een (hand)doek bij die losse pijpjes houd en je draait met de sleutel ze 1 voor 1 open totdat er water uit komt dan kun je de installatie ontluchten.

Wel gierig indien er geen automatische ontluchters zijn toegevoegd
Probleem denk ik gevonden, de wartel bij de vloerverwarming verdeler beneden is aan het lekken. Geen idee hoe, maar er zal z.s.m iemand langs komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XSoYuhzWIvKWme2LNZNA1fCHPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RnOYZxXa1culejF678GBdSJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door joeyakascar op 01-07-2026 21:48 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13

Het idee

• eigen circulatiepomp
  • terugslagklep
  • vuilfilter
  • service-afsluiters

Schematisch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                         koude bron-aanvoer
                                │
                                │
                                ▼
                          bron-retour

Waarom een 2-wegklep?

Daarom denk ik aan:
code:
1
2
3
4
5
6
koelvraag zolder
+ bronwater koud genoeg
+ condensafvoer OK
= 2-wegklep open
= pomp aan
= fan coil aan
Bij geen koelvraag:
code:
1
2
3
pomp uit
2-wegklep dicht

Koelvermogen

Heel grof gerekend:
code:
1
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
deltaT water = 4 K

Mijn hoofdvraag

En vooral:
De bron flow is niet constant dus met een inregelventiel ben je er niet. Je moet daar een regelafsluiter (druk afhankelijk of druk onafhankelijk) tussen hebben.

Je fancoil en het koelen via de warmtepomp zijn gelijktijdig in bedrijf dus dat moet hydraulisch (qua drukken) wel in orde zijn zijn. Dat is bovenstaande oplossing niet.

Ik zou er niet aan beginnen 😄

PS. En terugslagkleppen gaan na een tijdje lekken.

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 19:28
Ik heb sinds gisteren een extra addon voor mijn WPU aangesloten.
Kan iemand mij vertellen of deze waardes een beetje goed zijn?
IndexLabelValue
0Outside temp (°C)23
1Boiler temp down (°C)28.14
2Boiler temp up (°C)51.88
3Evaporator temp (°C)17.14
4Suction gas temp (°C)19.23
5Compressed gas temp (°C)21.98
6Liquid temp (°C)20.79
7Temp to source (°C)16.31
8Temp from source (°C)13.84
9CV supply temp (°C)18
10CV return temp (°C)19.33
11CV pressure (Bar)1.57
12Compressor current (A)0
13Current e-element (A)0
14Pressure switch0
15Tariff0
16Condensation protection0
17Spare input0
18Correction measurement delta source temperature (K)-0.8
19Flow sensor (lt_hr)349
20Phase detection0
21Cv pump (%)80
22Well pump (%)18
23Boiler pump (%)0
24Free cooling valve (%)100
25CV_DHW or cooling temp valve (%)100
26Compressor0
27Element0
28Trickle heating0
29Error1
30Free cooling1
31Expansion valve (pls)0
32Room temp (°C)20.95
33Requested room temp (°C)20.5
34Heat demand thermost. (%)0
35Status4
36Sub_status255
37Blockage0
38Calculated evaporation temp CV (°C)16.64
39Calculated CV condensation temp (°C)21.84
40Calculated evaporation temp DHW (°C)16.64
41Calculated condensation temp DHW (°C)21.84
42Error_found0
43Error_retry0
44Task active0
45Manual operation0
46Compr block (sec)0
47Elek block (sec)0
48Cv for _ naddraai (sec)0
49Source for _ nadraai (sec)0
50Boiler for _ nadraai (sec)0
51Delay electr (sec)0
52Min running time compr (sec)0
53Drain time (sec)0
54EV pressure offset (sec)0
55EV adjust (sec)0
56Free cooling interval (sec)0
57Manual control (sec)0
58Low pressure timer (sec)0
59Compressor start (sec)0
60Compr power on delay (sec)0
61Delay cv start (sec)0
62Delay cv stop (sec)0
63Adaptive timer (sec)0
64Adaptive overheat (K)5
65adaptive fifo index0
66Fault highest priority0
67UTC time1782986060
68Max CV return temp (°C)10
69Source pump speed free cooling mode18
70Compressor in Cv mode0
71Compressor in boiler mode0
72Element in CV mode0
73Element in boiler mode0
74CV mode blocked0
75Boiler mode blocked0
76Free cooling mode blocked0
77Bleeding mode blocked0
78Electr element blocked0
79Electr element DHW blocked0
80Compressor blocked0
81Off mode active0
82CV mode active0
83Boiler mode active0
84Free cooling mode active1
85CV pump prime0
86Well pump prime0
87Element released0
88Additional cooling release0
89CV enabled0
90Free cooling enabled1
91Tariff low from thermostat0
92Venting from thermostat0
93ECO selected on thermostat1
94Comfort selected on thermostat0
95Boiler blocked from thermostat0
96Boiler boost from thermostat0
97Heat demand total (%)0
98E-consumption during stand-by (kWh)50
99E-consumption during heating (kWh)2246
100E-consumption during DHW (kWh)2020
101E-consumption during cooling (kWh)546
102Preheat tap water0
103Element blocked during retry1
104Pi error sourceflow0
105Current source valve position (%)0
106Utc Time offset (min)0
107Free cooling block time (min)0
108Cooling temp control valve setpoint (%)100
109CO valve position (%)0
110HRU blowout temp (°C)25
111HRU blowout flow (m3_h)150
112Regeneration active0
113Latest valid source supply temp. (°C)16.31
114Source pump flow setpoint (l_h)1200
115Well pump speed at compr (%)0
116Source pump speed at free cooling (%)18
117Well pump speed at airreg (%)0
118Free cooling mode1
119Time CO valve start position (sec)0
120Minimum release time external cooling (sec)0
121Block time-release external cooling (sec)0
122External heating release time (sec)0
123Blocking time trickle low after power-up (sec.)0
124Blocking time trickle low after CV operation (sec)0
125Block time pre-heating tap water (sec)0
126UTC time valid1
127Slow start well pump (sec)0
128Source return temperature too low (sec.)0
129Source flow control period (sec)0
130Stabilisation waiting time-free cooling (sec.)0
131Minimum time for preheating potable water (sec)0
132Maximum time for preheating potable water (sec)0
133Electrical element release (min)0
134CH pump on (h)13441
135Source pump on (h)15099
136DHW pump on (h)1825
137Compressor on (h)4589
138Electrical element on (h)0
139CH mode (h)2977
140DHW mode (h)1829
141Free cooling mode (h)12267
142Total runtime (h)36077
143CH pump starts10140
144Source pump starts10207
145DHW pump starts4568
146Compressor starts4382
147Electrical element starts0
148CH mode starts2974
149DHW mode starts1495
150Free cooling starts713
151System starts21
152DHW element on (h)0
153DHW element starts0
154E-consumption stand-by (kWh)5
155E-consumption heating (kWh)224
156E-consumption DHW (kWh)202
157E-consumption cooling (kWh)54
158Energy out of source (MWh)1590
159Energy returned to source (MWh)1053

• Chip2710
Bokkoman schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:28:
Ik heb sinds gisteren een extra addon voor mijn WPU aangesloten.
Kan iemand mij vertellen of deze waardes een beetje goed zijn?
Ze zien er vlgs. mij prima uit.

Itho WPU_5G. 3.5

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Ik snap de gedachte om het aan de afgiftezijde te houden; dat is hydraulisch inderdaad eenvoudiger en minder ingrijpend. Mijn twijfel zit vooral in het doel: op de vloerkoelzijde zit ik met minimaal ongeveer 18 °C water, en vaak hoger. Dan wordt een fan coil op zolder vooral een luchtverplaatser met beperkt koelvermogen en zonder echte ontvochtiging. Juist die combinatie van lager bronwater, meer vermogen en ontvochtiging maakt de bronzijde interessant.

Serie vóór de vloerverwarming is wel een interessante variant, maar dan verwarmt de fan coil de aanvoer naar de vloer en lever ik mogelijk vloerkoelvermogen in. De vraag blijft voor mij dus vooral: is een begrensde, afsluitbare parallelle bronzijdige tak hydraulisch verantwoord te maken zonder de WPU te beïnvloeden?
Ik heb op het werk een Jaga hangen waar ongeveer 17 graden doorheen gaat en die koelt als een malle. Alsof je een airco hebt hangen. Ik kan je niets vertellen over de hydraulische kant van de zaak, maar ben erg benieuwd of het betrouwbaar gaat werken.

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 19:28
Chip2710 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Ze zien er vlgs. mij prima uit.
Thanks voor het checken!
Er staat wel Error = 1, weet niet of dat betekent dat er in totaal 1 error is geweest of dat er nu een fout is.

Ik vroeg mij ook af of er al een goede automation is (via HA) om het opslagvat (of boiler, hoe jet het ook wilt noemen) te laten verwarmen wanneer er veel zonne-energie wordt geproduceerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Bokkoman op 02-07-2026 11:42 ]

• Chip2710
Bokkoman schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Thanks voor het checken!
Er staat wel Error = 1, weet niet of dat betekent dat er in totaal 1 error is geweest of dat er nu een fout is.

Ik vroeg mij ook af of er al een goede automation is (via HA) om het opslagvat (of boiler, hoe jet het ook wilt noemen) te laten verwarmen wanneer er veel zonne-energie wordt geproduceerd.
29 Error=1. is bij iedereen1

Er zijn wel tweakers mee bezig meen ik ( ff zoeken in het forum ) Je kunt ook gewoon je vat verwarmen met een start op 13:00 uur, dan is de zonne-energie opbrengst normaal gesproken het hoogst. ;)

Itho WPU_5G. 3.5

• Frank
  • Niet online
Emilio_TT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Verder lijkt de status op het eerste gezicht wel alsof er gekoeld zou kunnen worden (delta tussen to en from source, de kamertemperatuur vs de gewenste temperatuur, free cooling valve die open lijkt en een cv pomp die draait.
Je had helemaal gelijk :) Vandaag aangedurft om wat instellingen te veranderen. Setting 113 High ch pump speed van 70 naar 80% gezet en 202 Offset cooling setpoint (K) van 4 naar 6. Inmiddels is de Sensor flow (lt_hr) voor het eerst (zover ik weet) van 0 af en dalen de Temp from source en Temp to source naar 19.94 en 14.06 respectievelijk. De vloer voelt ook al merkbaar koeler aan, al vraag ik me af of dit geen placebo is.

• Homer-Simpson
Homer-Simpson schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:19:
In mijn enthousiasme om de WPU counters te activeren, gecombineerd met een gebrek aan kennis van de module van Arjan, heb ik per ongeluk het signaal '1' ingevuld in het 4210 settings vak (in plaats van de juiste knop aan te tikken. 8)7

Momenteel staat mijn WPU in 'initatie' modus, daar had ik hem gister uit gekregen door de stroom eraf te halen en de thermostaat te resetten. Maar nu is dat dus weer aan de hand en krijg ik de settings van de ingestelde en actuele thermostaattemperatuur niet meer door evenals de actuele flow en temperaturen van/naar de bron en het cv circuit.

Iemand enig idee welke setting ik in dat vak kan invoeren om e.e.a.ongedaan te maken?
Iemand enig idee?

• Chip2710
Jij schrijft dat de (master ?) spider is gereset, heb je ook een autotemp verdeler? In dat geval is de gehele aansturing van de kleppen verdwenen…..

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
Chip2710 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:04:
[...]

Jij schrijft dat de (master ?) spider is gereset, heb je ook een autotemp verdeler? In dat geval is de gehele aansturing van de kloppen verdwenen…..
Bedankt voor het meedenken. Heb ook een autotemp inderdaad. De instellingen welke kleppen hoe ver open staan lijkt behouden want die is op het eerste gezicht hetzelfde als voorheen. Heb de thermostaat enkel even zonder batterijen geplaatst en toen weer de datum en tijd ingesteld. Heb hem niet opnieuw hoeven koppelen. In de tool van Arjan zie ik ook de gewenste gegevens alleen lijken het wel minder datapunten en komen ze niet meer door via de MQTT lijkt het nu.

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Heb ook een autotemp inderdaad. De instellingen welke kleppen hoe ver open staan lijkt behouden want die is op het eerste gezicht hetzelfde als voorheen. Heb de thermostaat enkel even zonder batterijen geplaatst en toen weer de datum en tijd ingesteld. Heb hem niet opnieuw hoeven koppelen. In de tool van Arjan zie ik ook de gewenste gegevens alleen lijken het wel minder datapunten en komen ze niet meer door via de MQTT lijkt het nu.
OK, ik was bang dat je de master Spider echt had gereset, gelukkig niet. Verder zou ik het niet weten…..

Itho WPU_5G. 3.5

• KiloMeater
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-07 13:16
Dear all, fist post - thanks for the wonderful thread.

I recently connected to the heat pump via the wifi add on module in my home assistant . The energy consumption is being reported only on a a daily basis and this is not good for the home assistant hourly energy consumption metrics. Is there a way I can pull the energy consumption (cooling for example) on hourly intervals?

• KiloMeater
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-07 13:16
Further investigation findings :

1) heat pump seems to be spitting out only every consumption in integers . If there is 0.2 kwh consumption every hour it will report 1kwh use on the completion of the 5th hour

2) in theory the board supports decimal values but i only see integers

• Homer-Simpson
Ivm mijn gepruts ben ik op zoek naar een lijst met de standaard settings van de WPU 5G. Liefst de 75i variant maar een andere is ook prima.

Kan iemand die posten a.u.b.?

[ Voor 11% gewijzigd door Homer-Simpson op 04-07-2026 15:55 ]

• stegeman
Paulusbrand schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Het staat in de handleiding van de autotemp: autotemp handleiding
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de nieuwe thermostaat binnen en de handleiding gevolgd en dat werkt prima! :) . De handleiding van de Autotemp met spider werkte ook voor de oudere ronde ruimtethermostaten.

Arjan bedankt voor je modules en je werk _/-\o_ Ik heb nu alle 4 itho's voorzien en bijgewerkt naar firmware 3.2.

Voor de WPU maak ik gebruik van HA Autodiscovery. Als ik vervolgens alle Itho status items in HA discovery configuration aanzet dan wordt de module onbereikbaar en lijkt hij te crashen. Als ik zo'n 2/3 van de itho status items aanzet (na een system reset) gaat het wel goed.
Maakt er iemand gebruik van firmware 3.2 en daarnaast alle WPU items beschikbaar maken via HA Autodiscovery?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:11
stegeman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:40:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de nieuwe thermostaat binnen en de handleiding gevolgd en dat werkt prima! :) . De handleiding van de Autotemp met spider werkte ook voor de oudere ronde ruimtethermostaten.

Arjan bedankt voor je modules en je werk _/-\o_ Ik heb nu alle 4 itho's voorzien en bijgewerkt naar firmware 3.2.

Voor de WPU maak ik gebruik van HA Autodiscovery. Als ik vervolgens alle Itho status items in HA discovery configuration aanzet dan wordt de module onbereikbaar en lijkt hij te crashen. Als ik zo'n 2/3 van de itho status items aanzet (na een system reset) gaat het wel goed.
Maakt er iemand gebruik van firmware 3.2 en daarnaast alle WPU items beschikbaar maken via HA Autodiscovery?
Zou je eens een blik willen werpen in de syslog? Die crashes zouden gefixed moeten zijn vanaf 3.1.4

Of je alle items via HA kunt laten discoveren hangt sterkt van het beschikbare geheugen af. Als dat een issue is verwacht ik iets in de syslog daarover terug.

Als alternatief kun je "mijn" HA integration gebruiken (https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration), die maakt alle items aan via de RESTful API en zou geen memory issues moeten hebben om dat voor elkaar te krijgen.

"mijn" omdat deze integration volledig door claude gemaakt is als test integration voor de features van 3.x. Omdat het eigenlijk verassend goed werkt en het debugging soms heel makkelijk maakt heb ik de code op github gezet.

Of deze integratie feature complete is voor WPU devices durf ik niet te zeggen. Mocht je suggesties hebben voel je vrij om een GH issue aan te maken, dan laat ik claude er naar kijken :)

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:06:
Nieuwe ontwikkeling (voor mij) op Itho/Klimaatgarant gebied.

Ik woon sinds begin 2022 in een nieuwbouwwoning met WPU 5G en (verplicht) servicecontract van Klimaatgarant. Sinds oplevering is er geen monitoring, dat kan ik zien omdat er geen buitentemperatuur door klimaatgarant naar mijn WPU werd gestuurd. Bij mijn buren was die er overigens wel. (Kan ik gewoon met mijn ramses RF stick ontvangen).

Dat was overigens heel fijn: Ik stuur zelf de buitentemperatuur met de module van arjen hiemstra en daarmee kies ik er zelf voor wanneer er gekoeld wordt en wanneer niet.
Daarmee heb ik het energiegebruik tijdens koelen in de zomer gehalveerd, terwijl ik nog steeds 3000 kWh per jaar koel (de grond in stop) en 2000 kWh eruit haal tijdens SWW/verwarmen. Ruime positieve balans.

Helaas sinds deze week ineens een buitentemperatuur in mijn WPU 5G. Ik heb de i2c bus nog niet afgeluisterd, maar ik zie de (knmi) buitentemperatuur. Lijkt elk uur te worden geupdate met resolutie van hele graden.

Probleem:
- Ik kan koelen niet makkelijk meer blokkeren. Dat wilde ik nu net gaan doen.
- Als ik nu zelf buitentemperatuur stuur met de module (CE30 bericht). Dan gaat de buitentemp naar 0 graden. Altijd naar 0, niet de door mij ingestelde waarde.

Is dat laatste herkenbaar? Nog geen idee waarom ik altijd op 0 graden uitkomt.

(Nu kan ik 0 graden wel gebruiken om koelen te blokkeren, maar andersom om koelen te forceren gaat niet lukken).
Heb jij hier toevallig nog een oplossing of workaround voor bedacht ?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:01
roelg90 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Nee…

Ik accepteer de buitentemperatuur van KG en zet de wpu in stand-by (op de spider, met de hand) in voor en na seizoen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• stegeman
arjenhiemstra schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Zou je eens een blik willen werpen in de syslog? Die crashes zouden gefixed moeten zijn vanaf 3.1.4

Of je alle items via HA kunt laten discoveren hangt sterkt van het beschikbare geheugen af. Als dat een issue is verwacht ik iets in de syslog daarover terug.

Als alternatief kun je "mijn" HA integration gebruiken (https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration), die maakt alle items aan via de RESTful API en zou geen memory issues moeten hebben om dat voor elkaar te krijgen.

"mijn" omdat deze integration volledig door claude gemaakt is als test integration voor de features van 3.x. Omdat het eigenlijk verassend goed werkt en het debugging soms heel makkelijk maakt heb ik de code op github gezet.

Of deze integratie feature complete is voor WPU devices durf ik niet te zeggen. Mocht je suggesties hebben voel je vrij om een GH issue aan te maken, dan laat ik claude er naar kijken :)
Zie hieronder de log als ik alle items aanzet en zodra hij weer bereikbaar is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
2026-07-06 21:36:11 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:11 E: SYS: firmware check - GET failed: connection refused
2026-07-06 21:36:38 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:38 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:39 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:39 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:40 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:40 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:41 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:41 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:42 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:42 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:43 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:44 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:44 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:45 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:45 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:46 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:47 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:48 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:48 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:49 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:49 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:50 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:51 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:52 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:53 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:53 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:54 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:54 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:55 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:56 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:56 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:57 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:57 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:58 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:36:59 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:00 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:00 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:01 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:01 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:02 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:03 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:04 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:04 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:05 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:05 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:06 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:06 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:07 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:07 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:08 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:08 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:09 I: HAD: publishing HA Discovery
2026-07-06 21:37:09 I: SWL: Session expired, generating new key
2026-07-06 21:37:09 W: HAD: skipping HA Discovery, heap too tight (largest block 15860, total free 140796)
2026-07-06 21:37:10 W: HAD: skipping HA Discovery, heap too tight (largest block 15860, total free 138848)
Ik ga de rest API eens proberen. Bedankt!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 15:22
[...]

Ik heb net als @vliegnerd een tijdje de standby mode geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik gewoon één van de twee antennes van de WPU gehaald zodat deze geen verbinding meer heeft met klimaatgarant. Daarna kun je zelf gewoon weer een buitentemperatuur naar de WPU sturen.

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-07 09:23
[...]

Zeker:

Setting 220 Minimum outside temp cooling
Current:10
Min: 0
Max: 30

Deze setting kan je aanpassen.
Nu als de buitentemperatuur > 10 graden is, gaat mijn vloerkoeling aan.
Als je deze setting instelt op 30 graden, dan zal de vloerverkoeling minder snel aan gaan.
En visa versa natuurlijk.

Hopelijk kan je hier wat mee!

IJpdate

Refresh

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 23:33
[...]

Bedankt voor je advies.
Ik heb dit ook wel 's gehad. Toen heb ik via de wifi module in de settings optie 8 (outdoor sensor) naar 2 moeten zetten, en na een minuut of 10 kreeg ik weer kloppende data. Bij mij was deze om één of andere reden terug naar 0 gesprongen.

Ik heb Klimaatgarant er wel 's over gebeld/gemaild, en het enige wat ik terugkreeg was "deze settings hoor je niet te kunnen zien, waarom kijk je hiernaar?" Daarna heb ik 'm met opzet een paar dagen met een foutmelding laten staan om te kijken of er iets zou gebeuren, ik kon in de Klimaatgarant portal zien dat de pomp een fout had, maar een week later had ik nog niets gehoord. Toen toch maar wat aan gedaan.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik heb de module van Arjan aan mijn WPU5G hangen. Ik wil graag vanuit Home Assistant de modus (eco / comfort) bedienen.

De commando's slagen (success op manual_operation en outside_temp), maar het eindresultaat in de warmtepomp klopt niet met wat ik stuur. Ik krijg wel een leeg bericht met een fail terug die ik niet kan thuisbrengen. Iemand een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "status": "fail",
    "command": "",
    "message": "unknown command",
    "timestamp": 1783684285
}
QoS: 0 - Retain: false
Bericht 18 ontvangen op itho/cmd om 13:51:
code:
1
Bericht 17 ontvangen op itho/cmd/response om 13:51:
code:
1
2
3
4
5
{
    "status": "success",
    "command": "manual_operation",
    "timestamp": 1783684285
}
Bericht 16 ontvangen op itho/cmd om 13:51:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "manual_operation_index": 36,
    "manual_operation_datatype": 0,
    "manual_operation_value": 2,
    "manual_operation_checked": 1
}

• Chip2710
Als mijn wellpump onder de 7% komt geeft de flow 0 Ltr/u, bij 7% geeft tie rond de 200 ltr/u..

Is dit normaal, is er daadwerkelijk geen flow of is de flowsensor niet goed/onnauwkeurig?

[ Voor 13% gewijzigd door Chip2710 op 11-07-2026 09:52 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• Frank
  • Niet online
Frank schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Je had helemaal gelijk :) Vandaag aangedurft om wat instellingen te veranderen. Setting 113 High ch pump speed van 70 naar 80% gezet en 202 Offset cooling setpoint (K) van 4 naar 6. Inmiddels is de Sensor flow (lt_hr) voor het eerst (zover ik weet) van 0 af en dalen de Temp from source en Temp to source naar 19.94 en 14.06 respectievelijk. De vloer voelt ook al merkbaar koeler aan, al vraag ik me af of dit geen placebo is.
Update na een week: Ik had de refresh timer van de NRGwatch module op 10sec gezet om beter inzicht te krijgen en het viel me op dat de flow sensor (ltr_hr) telkens een korte piek naar 300-400L had en vervolgens weer naar 0 ging en dus niet koelde. De well pump draaide wel gewoon op een normaal niveau van 20-30% oid. Vervolgens de Offset cooling setpoint (K) op 8 gezet en de koeling begon gelijk te draaien met merkbaar effect.

Conclusie: Het is simpelweg te warm/vochtig(?) in de woonkamer door gebrekkige zonwering. Woningcorporatie zegt de boel voldoet aan de TOjuli-norm ondanks het feit dat de koeling zichzelf uit lijkt te schakelen bij zulke temperaturen. Momenteel 27C. Ben iig blij dat het wel gewoon werkt en weet wat me te doen staat :)

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 15:23
Frank schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:21:
[...]Conclusie: Het is simpelweg te warm/vochtig(?) in de woonkamer door gebrekkige zonwering. Woningcorporatie zegt de boel voldoet aan de TOjuli-norm ondanks het feit dat de koeling zichzelf uit lijkt te schakelen bij zulke temperaturen. Momenteel 27C. Ben iig blij dat het wel gewoon werkt en weet wat me te doen staat :)
De warmtepomp meet geen luchtvochtigheid / bepaalt heen dauwpunt.

De parameter 202 is wat de watertemperatuur mag zijn tov de gemeten temperatuur op de thermostaat. as dus de ruimte temperatuur te hoog is wordt er niet meer gekoeld (als 202 op een lage waarde staat) Bijvoorbeeld ruimte 27.5 graden en 202 op 4 dan komt de water aanvoertemperatuur naar de vloer niet onder de 27.5 - 4 = 23.5 graden

zet je hem op 8 dan kan het water naar de 27.5 - 8 = 21.5 graden. Het zou kunnen zijn dat dit dan onder het dauwpunt ligt. dus voorzichtigheid is geboden.

Als de watertemperatuur onder het dauwpunt komt kan je condensatie in je vloer krijgen.

• Frank
  • Niet online
e_hagenaar schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:20:
[...]

De warmtepomp meet geen luchtvochtigheid / bepaalt heen dauwpunt.

De parameter 202 is wat de watertemperatuur mag zijn tov de gemeten temperatuur op de thermostaat. as dus de ruimte temperatuur te hoog is wordt er niet meer gekoeld (als 202 op een lage waarde staat) Bijvoorbeeld ruimte 27.5 graden en 202 op 4 dan komt de water aanvoertemperatuur naar de vloer niet onder de 27.5 - 4 = 23.5 graden

zet je hem op 8 dan kan het water naar de 27.5 - 8 = 21.5 graden. Het zou kunnen zijn dat dit dan onder het dauwpunt ligt. dus voorzichtigheid is geboden.

Als de watertemperatuur onder het dauwpunt komt kan je condensatie in je vloer krijgen.
Duidelijk :) Ik had idd na een uurtje setting 202 weer teruggezet naar 4. Het ging mij puur om bewijs dat hij wel kan koelen. Dat weet ik nu zeker.

• esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een WPU4 warmtepomp en twee autotemps die de verdelers aansturen voor de verwarming en koeling.

Uiteraard heb ik de warmtepomp en de autotemp uitgerust met een Non-CVE module. Hierdoor kwam ik erachter dat ik een probleem had met mijn hoofdthermostaat. Dat probleem is inmiddels verholpen door een vakkundige monteur van Itho.

Nu loopt de installatie weer prima en geeft mijn dashboard mooi weer hoe het verloop van de temperatuur is in de ruimtes.

[img=746,434]blob:https://gathering.tweakers.net/98542ea0-84e5-46de-aba9-f1ba530dae90[/img]
De rode lijn is de zolder slaapkamer. Wat opviel was dat hier de temperatuur niet snel terug liep terwijl dat in de andere ruimtes wel het geval was.

Hieronder zie je de waardes van de autotemp van boven.
Wat ik vreemd vond is dat valve 1 maar op 75% staat, maar dat zou kunnen zijn ivm vermogen van de groep mogelijk kleine groep.
70Distributor 2 valve 175
71Distributor 2 valve 2100
72Distributor 2 valve 3100
101V1_valve239
102V2_valve7
Wat ik niet goed begrijp zijn de waardes 101 en 102 van de autotemp.
Wat zijn deze waardes en wat doen ze? Het lijken kleppen te zijn, maar wat voor kleppen zijn dit dan en wat zijn normale waardes?

Is er iemand die veel kijk heeft op autotemps en de waardes die je daarvan krijgt en waar ik daar meer over kan vinden?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
Mijn HGI-80 luistert nog wel maar het lijkt erop alsof hij mijn thermostaten niet meer goed aan kan sturen. Ik ben al weken bezig met errors, updates of rollbacks maar ik begin nu langzaam de HGI-80 te verdenken.

Mijn HA log staat vol met:
code:
1
2
3
4
5
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=3/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=22C9| I|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
of:
code:
1
2
3
4
5
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Received request setpoint message from ramses: Error executing script. Error for call_service at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Error executing script. Error for choose at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Setpoint changed in Generic Thermostat: Repeat at step 1: Error executing script. Error for call_service at pos 2: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Setpoint changed in Generic Thermostat: Error executing script. Error for repeat at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Error executing script. Error for choose at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Ook het binden van een thermostaat lukt niet meer, op alle thermostaten knippert het wifi symbool maar ik krijg ze niet meer "gekoppeld" .

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:47:
Mijn HGI-80 luistert nog wel maar het lijkt erop alsof hij mijn thermostaten niet meer goed aan kan sturen. Ik ben al weken bezig met errors, updates of rollbacks maar ik begin nu langzaam de HGI-80 te verdenken.

Mijn HA log staat vol met:
code:
1
2
3
4
5
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=3/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Error while executing automation automation.spider_woonkamer: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=22C9| I|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
of:
code:
1
2
3
4
5
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Received request setpoint message from ramses: Error executing script. Error for call_service at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Error executing script. Error for choose at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF|RP|18:002965, tx_count=2/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Setpoint changed in Generic Thermostat: Repeat at step 1: Error executing script. Error for call_service at pos 2: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Choose at step 1: Setpoint changed in Generic Thermostat: Error executing script. Error for repeat at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Spider - Woonkamer: Error executing script. Error for choose at pos 1: Failed to send packet: <ProtocolContext state=WantEcho cmd_=01FF| W|21:057310, tx_count=1/4>: Expired global timer after 20.0 sec
Ook het binden van een thermostaat lukt niet meer, op alle thermostaten knippert het wifi symbool maar ik krijg ze niet meer "gekoppeld" .
Als ik de meldingen zo bekijk lijkt het erop dat ramses een niet optionele reply verwacht. Dat is nieuw. Ik zou de packet.log bekijken of hij berichten verstuurd naar de Spider.

Versie 0.56.0 van ramses was de laatste stabiele release en werkt bij mij zover ik weet. Hoofdthermostaat pas nog gecheckt, je hebt wel de nieuwste blueprint nodig hiervoor. Deze kan je dus nog proberen. Ik heb wel bij de rollback de configuratie opnieuw moeten doen.

Er is gisteren een nieuwe stabiele 0.58.2 versie uitgekomen waar ik na de vakantie naar ga kijken. Ik zal het eerst bij mij werkend proberen te krijgen en dan kijken of we het bij jou ook weer werkend krijgen.

De ontwikkelaar van ramses is veranderd en is erg druk met Honeywell funtionaliteit toevoegen, het zou kunnen dat onze usecase daardoor wat problemen ondervind. Hij heeft al aanpassingen gedaan voor onze usecase, maar is waarschijnlijk nog niet genoeg. Ik zou zeker nog niet je hardware verdenken.

• Chip2710
Waarschijnlijk al eerder gevraagd, kan het zo snel niet vinden. Kan de koelwater temperatuur van 18C. worden gewijzigd naar bijvoorbeeld 19C. Ik zit nu met een hele hoge vochtigheidsgraad van >70%.

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
@Chip2710 jazeker door de offset te verlagen. Dit is de delta tussen jouw thermostaat temperatuur en de aanvoer.

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:26:
@Chip2710 jazeker door de offset te verlagen. Dit is de delta tussen jouw thermostaat temperatuur en de aanvoer.

Ja, dat is het verschil van die 4C verschil tussen spider temperatuur en die 18C. invoer temperatuur. M.a.w. 18C invoer temp. en 22C spider, geeft een delta van 4C, bij 23C op de Spider gaat de invoer temp. naar 19C. Klopt?

Maar die gemeten spider temperatuur kan niet eenvoudig gewijzigd worden. …

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
Je kunt je gemeten temperatuur inderdaad niet wijzigen maar wel je offset. Dus daar zul je dan (tijdelijk) aan moeten draaien.

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Je kunt je gemeten temperatuur inderdaad niet wijzigen maar wel je offset. Dus daar zul je dan (tijdelijk) aan moeten draaien.
Nog bedankt voor je reacties!

Maar welk parameter nummer heeft deze offset? Deze offset zal dus nu op 4C staan? Kun je deze alleen in hele graden wijzigen?

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
Chip2710 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Nog bedankt voor je reacties!

Maar welk parameter nummer heeft deze offset? Deze offset zal dus nu op 4C staan? Kun je deze alleen in hele graden wijzigen?
Parameter 207. Accepteert ook decimalen volgens mij.

Begin te twijfelen of je met 223 nog hetzelfde kunt bereiken overigens. Is het proberen waard.

• Chip2710
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Parameter 207. Accepteert ook decimalen volgens mij.

Begin te twijfelen of je met 223 nog hetzelfde kunt bereiken overigens. Is het proberen waard.
207 is P-band co-valve compresoor running waarde 9 ==> lijkt mij niet de juiste

223 is External cooling setpoint ch supply waarde 19 echter stuurt de pomp 18C in het systeem.

Wat is het nadeel van het verkleinen van de offset. Bij 22C graden spider en een offset van 3C, gaat de aanvoer temperatuur naar 19C. Heeft die invloed op het regenereren van de bron?

[ Voor 17% gewijzigd door Chip2710 op 17-07-2026 21:26 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• Homer-Simpson
Chip2710 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:16:
[...]

207 is P-band co-valve compresoor running waarde 9 ==> lijkt mij niet de juiste

223 is External cooling setpoint ch supply waarde 19 echter stuurt de pomp 18C in het systeem.

Wat is het nadeel van het verkleinen van de offset. Bij 22C graden spider en een offset van 3C, gaat de aanvoer temperatuur naar 19C. Heeft die invloed op het regenereren van de bron?
Oeps bedoelde 202.

Theoretisch nadeel is dat je mogelijk minder energie uit je vloer haalt, maar dat is tegelijkertijd afhankelijk van flow en de temperatuur in de ruimte. Maar of dat ook echt zo is, is lastig te bepalen. Ik zie uiteindelijk mijn gerealiseerde koelvermogen variëren van 1-2,8 kW bij dezelfde settings. Zou er zelf niet van wakker liggen, al helemaal niet in relatie tot regeneratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Homer-Simpson op 17-07-2026 22:09 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste