Ik ben de afgelopen dagen eindelijk eens in Home Assistant gedoken. Voorheen heb ik al met de wifi-module gespeeld (ik heb er eentje aan de WPU en eentje aan de AutoTemp) en handmatig de temperatuur op 6 of 26 graden gezet (om hem sneller van koelen naar verwarmen en andersom te krijgen). Dat werkte hier prima. Voor zover ik weet heeft mijn nieuwbouwproject geen afspraken met KlimaatGarant (ik kan er ook nergens iets over terugvinden in de documentatie van mijn woning), dus dat ding staat standaard gewoon altijd op -29.99 graden.vliegnerd schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Het handmatig instellen van de buitentemp zit, zover ik weet, niet in de servicetool van Itho. Dat kunnen we dus niet afluisteren of nadoen. De IoT module van de WPU ontvangt de buitentemp van Klimaatgarant en zet het op de i2c bus van de WPU (waar ook de servicetool/ithowifi module aanhangt). We hebben die i2c bus afgeluisterd en de buitentemp i2c CE30 berichten van de ithowifi module zijn identiek aan de i2c berichten van de IoT module.
Bij jou zit het (volgens mij) tussen WPU en autotemp. Wellicht in de autotemp firmware, omdat je de RF berichten met de buitentemp (ramses code 1290, denk ik) van de WPU ziet die de autotemp ontvangt. De WPU ontvangt dus de buitentemp op de i2c bus en ergens daarna gaat het mis/anders.
Maar ja, alles "voor zover ik weet" natuurlijk.
Jij hebt vast wel eens de buitentemperatuur ingesteld met manual control op de WPU? Dat zou helemaal hetzelfde gedrag als de CE30 buitentemperatuur van de IoT module van KG moeten veroorzaken.
Ik heb flink door dit topic gezocht op verschillende sleutelwoorden, maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat wijsheid is (als er überhaupt een eenduidig antwoord is). Ga ik:
- Helemaal niets doen en dat ding lekker op -29.99 graden laten staan, tot ik het echt te warm of te koud vind en ga ik hem dan even handmatig een schop geven (api.html?outside_temp=26)?
- Via HomeAssistant de "echte" buitentemperatuur (van het KNMI) aan de warmtepomp doorgeven?
- Een schakelaar in HomeAssistant maken met "forceer koelen"/"forceer verwarmen" en daar dan de 26 of 6 graden als outside temp meegeven?
:strip_exif()/f/image/0IIw6ptCQ5FhUMlvRb9is8vO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/I56y4IsOzjoKiLOTNgJyB4Li.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sunBuF1jxa48Obb09SMQLw4w.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/066robeGVZQUwraFoUQHkQC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RUrA138892eao4VOOg0a7Mvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QlzHocnXFowfEzu4HC1FmTgJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sfZ4IIreAVW1CxggQebReNC8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LeCqPVM3wSHxgYZhMmmme9ra.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cm08Ohd2QZYo2ixHPB9OstBI.png?f=fotoalbum_large)