Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12 15:56
Heb dit jaar wat instellingen aangepast en de balans is drastisch verbeterd. Maar ik heb nog steeds
een verhouding van 2 staat tot 3 met dus een koude overschot.

Het punt is dat ik te veel warmtevraag heb, of te weinig koude invang.
De warmte vraag kan ik weinig aan doen buiten de tussen deur dicht s'avonds.
Het tapwater is het probleem niet dit is maar een relatief klein aandeel en minder douche wordt hem ook niet.

Hebben jullie een idee om meer koude in te vangen? wellicht iet som te voorkomen dat hij elke keer in beveiliging gaat om de aanvoer temperatuur?

CV pomp slomer laten draaien tijdens koel bedrijf heeft als nadeel dat hij dat dan ook doet bij verwarming bedrijf neem ik aan?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:53
-daan- schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:57:
Heb dit jaar wat instellingen aangepast en de balans is drastisch verbeterd. Maar ik heb nog steeds
een verhouding van 2 staat tot 3 met dus een koude overschot.

Het punt is dat ik te veel warmtevraag heb, of te weinig koude invang.
De warmte vraag kan ik weinig aan doen buiten de tussen deur dicht s'avonds.
Het tapwater is het probleem niet dit is maar een relatief klein aandeel en minder douche wordt hem ook niet.

Hebben jullie een idee om meer koude in te vangen? wellicht iet som te voorkomen dat hij elke keer in beveiliging gaat om de aanvoer temperatuur?

CV pomp slomer laten draaien tijdens koel bedrijf heeft als nadeel dat hij dat dan ook doet bij verwarming bedrijf neem ik aan?
Je kan natuurlijk de C.V. pomp alleen in de koel maanden op bijvoorbeeld 70% zetten, dat doe ik ook.
Van Mei tot en met September heb ik hem op 70%. De andere periode gewoon op 100%.

En een exacte balans is toch onmogelijk, ben je bang dat je je bron uitput? Dat zal wel loslopen namelijk.

• -daan-
Het gaat inderdaad deels om uitputting van de bron, gezien de grondwaterstromen hier in het gebied zal het inderdaad wel loslopen. Echter betekend een koudere grond wel een lager rendement in de winter. Dus graag zou ik het een beetje rechter willen hebben. Ik kom van 1 staat tot 3 en zit nu op 2 staat tot 3 dus idealiter wil ik richting de 2,5 tot 3 komen dit moet te doen zijn lijkt mij. En inderdaad die CV pomp in de zomer naar 70% is ene optie. Maar gaat hij dan ook niet minder energie harvesten als hij continu draait? wat zijn jouw ervaringen er mee? En qua energie verbruik scheelt het iets van 10W denk ik is een pompje van niets.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:58
-daan- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:42:
Het gaat inderdaad deels om uitputting van de bron, gezien de grondwaterstromen hier in het gebied zal het inderdaad wel loslopen. Echter betekend een koudere grond wel een lager rendement in de winter. Dus graag zou ik het een beetje rechter willen hebben. Ik kom van 1 staat tot 3 en zit nu op 2 staat tot 3 dus idealiter wil ik richting de 2,5 tot 3 komen dit moet te doen zijn lijkt mij. En inderdaad die CV pomp in de zomer naar 70% is ene optie. Maar gaat hij dan ook niet minder energie harvesten als hij continu draait? wat zijn jouw ervaringen er mee? En qua energie verbruik scheelt het iets van 10W denk ik is een pompje van niets.
Ik zet mijn CV pomp ook lager in de zomer.

Voor mij betekent dit dat er meer (langer) gekoeld wordt. Maar omdat het energiegebruik relatief lager is, is het totale energiegebruik lager dan met de CV pomp op hoog.

Ik koel dus evenveel. Er gaat evenveel de grond in, maar tegen minder elektrische energie.

Bij mij is het verschil 25W ipv >50W (de bronpomp draait ook lager). Uiteindelijk scheelt dat tussen de 50 en 100 kWh op jaarbasis. Niet echt veel dus.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX7DTgFrwgl_K6GtRbsW6VjM1Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOy6Z8jS8rK1gU4q6Wwn3X5A.png?f=fotoalbum_large
Ook ik zie vanaf eind september opeens buitentemperaturen op de itho sensor. Nu er af en toe weer verwarmd wordt zie ik wel vreemd gedrag.

Zodra woonkamer onder setpoint komt (blauw < geel) vliegt de vraag naar 125% (niet in grafiek te zien). Als dit vertaald wordt naar kW springt de WP aan. Het verwarmingsblok was exact 46 minuten (onderste grafiek).
Ik heb, voor zover ik weet, nooit gezien dat de woonkamer zoveel vraag creëerde.
Weet iemand hoe de kW/vraag berekening tot stand komt?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:28
Ons warm water (boiler) wordt dagelijks om 23:00 uur opgewarmd (ECO modus). Heeft het nadelen om dit te wijzigen naar bijvoorbeeld 13:00 uur?

EU DNS: 86.54.11.100

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:29
c-nan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:35:
Ons warm water (boiler) wordt dagelijks om 23:00 uur opgewarmd (ECO modus). Heeft het nadelen om dit te wijzigen naar bijvoorbeeld 13:00 uur?
Nee

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12 00:03

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Ik zie de afgelopen tijd dat onze CV pomp in een cadans terechtkomt waarbij de pomp steeds 1 minuut vol draait en dan weer 30 minuten uitgaat.
Ik vermoed dat dit begonnen is nu de kamertemperatuur steeds meer in de buurt begint te komen van de ingestelde temperatuur (20 graden). De WP staat nogsteeds in koelstand (is ook nog steeds gewenst).

De bredere piek tussen 07:00u en 08:00u is het dagelijkse opstoken.

Herkent iemand dit pulsende gedrag? Weet iemand wat hier gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFJkLyLxfhx8_URP-JGZYPBZpAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/loELMnTG6yrj1ZC3KceAjn9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Emilio_TT op 08-10-2025 09:45 ]

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• vliegnerd
Emilio_TT schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:44:
Ik zie de afgelopen tijd dat onze CV pomp in een cadans terechtkomt waarbij de pomp steeds 1 minuut vol draait en dan weer 30 minuten uitgaat.
Ik vermoed dat dit begonnen is nu de kamertemperatuur steeds meer in de buurt begint te komen van de ingestelde temperatuur (20 graden). De WP staat nogsteeds in koelstand (is ook nog steeds gewenst).

De bredere piek tussen 07:00u en 08:00u is het dagelijkse opstoken.

Herkent iemand dit pulsende gedrag? Weet iemand wat hier gebeurt?

[Afbeelding]
Ja, dit is het normale koelgedrag.

De bron en CV pomp gaan aan en de WPU probeert de temperaturen rondom de koelwarmtewisselaar stabiel te krijgen, door de bronpomp harder/zachter te moduleren.
Als het niet lukt, meestal omdat de vloerverwarming te koud is (geen koelvraag) stopt het koelen. Pompen uit.

Na een halfuur nieuwe poging en dat de hele tijd door.

Er is niet mis mee. Kan geen kwaad. Toen ik nog koelen kon blokkeren met buitentemperatuur, toen gebruikte ik dat om dit te voorkomen, maar deze micro-optimalisatie is voor mij nu niet meer mogelijk. Maakt ook weinig uit.

Ik heb zelf de WPU nu al een paar weken in standby. Ik zet hem pas weer aan als er warmtevraag is. Voorlopig koelt mijn (bijna passieve) huis heel langzaam af. Dit doe ik om verwarmen en koelen op één dag te voorkomen.

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12 00:03

Emilio_TT

Never fear...I is here!

vliegnerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Ja, dit is het normale koelgedrag.

De bron en CV pomp gaan aan en de WPU probeert de temperaturen rondom de koelwarmtewisselaar stabiel te krijgen, door de bronpomp harder/zachter te moduleren.
Als het niet lukt, meestal omdat de vloerverwarming te koud is (geen koelvraag) stopt het koelen. Pompen uit.

Na een halfuur nieuwe poging en dat de hele tijd door.

Er is niet mis mee. Kan geen kwaad. Toen ik nog koelen kon blokkeren met buitentemperatuur, toen gebruikte ik dat om dit te voorkomen, maar deze micro-optimalisatie is voor mij nu niet meer mogelijk. Maakt ook weinig uit.

Ik heb zelf de WPU nu al een paar weken in standby. Ik zet hem pas weer aan als er warmtevraag is. Voorlopig koelt mijn (bijna passieve) huis heel langzaam af. Dit doe ik om verwarmen en koelen op één dag te voorkomen.
Thanks! Ik ga inderdaad eens de standby-stand proberen. Dank voor het onder de aandacht brengen daarvan 🫶

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:06:
Nieuwe ontwikkeling (voor mij) op Itho/Klimaatgarant gebied.

Ik woon sinds begin 2022 in een nieuwbouwwoning met WPU 5G en (verplicht) servicecontract van Klimaatgarant. Sinds oplevering is er geen monitoring, dat kan ik zien omdat er geen buitentemperatuur door klimaatgarant naar mijn WPU werd gestuurd. Bij mijn buren was die er overigens wel. (Kan ik gewoon met mijn ramses RF stick ontvangen).

Dat was overigens heel fijn: Ik stuur zelf de buitentemperatuur met de module van arjen hiemstra en daarmee kies ik er zelf voor wanneer er gekoeld wordt en wanneer niet.
Daarmee heb ik het energiegebruik tijdens koelen in de zomer gehalveerd, terwijl ik nog steeds 3000 kWh per jaar koel (de grond in stop) en 2000 kWh eruit haal tijdens SWW/verwarmen. Ruime positieve balans.

Helaas sinds deze week ineens een buitentemperatuur in mijn WPU 5G. Ik heb de i2c bus nog niet afgeluisterd, maar ik zie de (knmi) buitentemperatuur. Lijkt elk uur te worden geupdate met resolutie van hele graden.

Probleem:
- Ik kan koelen niet makkelijk meer blokkeren. Dat wilde ik nu net gaan doen.
- Als ik nu zelf buitentemperatuur stuur met de module (CE30 bericht). Dan gaat de buitentemp naar 0 graden. Altijd naar 0, niet de door mij ingestelde waarde.

Is dat laatste herkenbaar? Nog geen idee waarom ik altijd op 0 graden uitkomt.

(Nu kan ik 0 graden wel gebruiken om koelen te blokkeren, maar andersom om koelen te forceren gaat niet lukken).
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik stuurde dit ook altijd aan met de module, maar nu gaat hij naar 0. Als ik de WPU opnieuw start, accepteert hij de waarde van de module weer even, maar zodra er opnieuw iets door Klimaatgarant wordt ingesteld, worden mijn waardes niet meer geaccepteerd en wordt de temperatuur op 0 gezet. Bij mij zit er ook zo’n 4G-ontvanger van hun.

• m0ap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-12 10:13
beste tweakers,
ik heb inmiddels de wifi controller enkele maanden in gebruik icm de wpu55 en heb enkele vragen:
  • cv pomp verlaagd naar 50% 113 High ch pump speed (%), maar 110 Low ch pump speed (%) staat nog op 60 en ik neem aan dat deze ook naar 50 (of 40%) moet?
  • ik wil eigenlijk dat ie pas gaat koelen boven de 22 ipv 21 graden, kan ik dit aanpassen met 146 Cooling setpoint (°C)?
  • daarnaast wil ik graag de slaapkamer lager dan 18 graden in de winter, maar de thermostaat gaat niet lager dan 18, hoe los ik dit op? ik kan hem op standby zetten, maar dat is niet de meest elegante oplossen. Deze setting op bijv. 17 graden zetten lijkt niet te werken: 143 Min room temp thermostat (°C). Is hier een oplossing voor?
  • verwarmen kost altijd zo'n 1kW continue, maar mijn zonnepanelen leveren niet altijd zoveel in de winter/herfst, kan ik op de een of andere manier het verwarmen meer uitspreiden in de tijd met een lager opgenomen vermogen?

• vliegnerd
m0ap schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:44:
beste tweakers,
ik heb inmiddels de wifi controller enkele maanden in gebruik icm de wpu55 en heb enkele vragen:
[list]
• cv pomp verlaagd naar 50% 113 High ch pump speed (%), maar 110 Low ch pump speed (%) staat nog op 60 en ik neem aan dat deze ook naar 50 (of 40%) moet?
Weet niet. Ik verander zelf alleen setting 113. (Goed punt, net weer even terug naar "winter" instelling gezet. Binnenkort start hier het stookseizoen.
• ik wil eigenlijk dat ie pas gaat koelen boven de 22 ipv 21 graden, kan ik dit aanpassen met 146 Cooling setpoint (°C)?
Weet niet :-( Uitproberen?
• daarnaast wil ik graag de slaapkamer lager dan 18 graden in de winter, maar de thermostaat gaat niet lager dan 18, hoe los ik dit op? ik kan hem op standby zetten, maar dat is niet de meest elegante oplossen. Deze setting op bijv. 17 graden zetten lijkt niet te werken: 143 Min room temp thermostat (°C). Is hier een oplossing voor?
Nee setpoint onder de 18 kan niet.
Je kunt de spider van de muur halen en in een andere kamer leggen, waar het warmer is, zodat de groep dicht blijft.
Maar in de praktijk werkt dit (bij mij) ook niet: Het hele huis heeft ongeveer dezelfde temperatuur, dus een kamer kouder maken *kan* niet. Behalve door de deur te isoleren en het raam permanent open te zetten. Is niet echt hoe een luchtdicht huis werkt ;-)
Met ventilatie type-C zou het wellicht wel kunnen. Ventilatie in de slaapkamer open en thermostaat in de woonkamer/keuken leggen. Bovenop een keukenkastje ofzo.

Mijn oplossing is overigens dekbed weggooien en altijd onder een laken slapen zoals in de zomer.
• verwarmen kost altijd zo'n 1kW continue, maar mijn zonnepanelen leveren niet altijd zoveel in de winter/herfst, kan ik op de een of andere manier het verwarmen meer uitspreiden in de tijd met een lager opgenomen vermogen?
[/list]
Nee kan niet. De compressor is een aan/uit compressor. Die draait altijd op 100% vermogen. Kan niet moduleren. Het opgenomen vermogen hangt alleen van het temperatuursverschil af.

• m0ap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-12 10:13
Ja ik denk dat beide aangepast dienen te worden (110 en 113)
En ga het inderdaad eens uitproberen, maar zal eerst moeten wachten tot het voorjaar tot de temperatuur weer boven de 22 uitkomt :)

Echt jammer (en vervelend) dat de kamertemperatuur een vastgebakken ondergrens heeft van 18 graden.
Wat je zou kunnen proberen is de spider op standby zetten, maar dit heeft bij mij nog nooit temperaturen onder de 18 opgeleverd helaas..

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:23
146 is volgens mij gewoon de setpoint (ingestelde temperatuur) van je thermostaat. Als je deze op 22 zet zal hij inderaad rond de 22 graden gaan koelen in plaats van rond de 21. Dat is het zelfde als de thermostaten op 22 zetten.
Heb je een autotemp? Daar zit een setting 42 op (Minimum heating setpoint (°C)), die staat standaard ook op 18°C.

• vliegnerd
dixet schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:11:

Heb je een autotemp? Daar zit een setting 42 op (Minimum heating setpoint (°C)), die staat standaard ook op 18°C.
Dat werkt vziw alleen voor de oude MFC thermostaten niet voor spiders.

• vliegnerd
Tip: ik verzet bij ingaan wintertijd het SWW moment van 13h naar 12h (hoogste punt zon, in de praktijk in 95% van de gevallen het goedkoopste en duurzaamste moment)
Als het echt 2 weken bewolkt en waait kan ik hem wel eens in de nacht zetten in dec/jan maar dat is micro optimalisatie.

Zet dan gelijk de tijd van de spider weer goed. Bij mij scheelt het 10 minuten per half jaar.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:05

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

vliegnerd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:46:
Tip: ik verzet bij ingaan wintertijd het SWW moment van 13h naar 12h (hoogste punt zon, in de praktijk in 95% van de gevallen het goedkoopste en duurzaamste moment)
Als het echt 2 weken bewolkt en waait kan ik hem wel eens in de nacht zetten in dec/jan maar dat is micro optimalisatie.

Zet dan gelijk de tijd van de spider weer goed. Bij mij scheelt het 10 minuten per half jaar.
Bedankt voor de tip. Hier was het tijdsverschil al weer opgelopen tot 13 minuten vooruit. Ik zat ook al te kijken wanneer de meeste opwek is qua zonnepanelen en dat is inderdaad ook een uurtje verschoven ;)

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-12 23:30
ik heb hier een vreemd probleem. De hoofdthermostaat staat op 21 graden, alle overige ruimtethermostaten ook muv 1 slaapkamer op 20. Nu merk ik dat de pomp zowel 's nachts als overdag aantal keren aan gaat zonder dat het nodig is want alle gemeten temperaturen staan boven de gewenste temperatuur en het vlammetje brandt niet (dus er is geen warmtevraag).

Wat daarbij opvalt is dat de woonkamer en de slaapkamer waarin de temperatuur op 20 staat merkbaar warmer worden (vloer voelt warm aan) en richting de 23 gaan (slaapkamer 20 ingesteld tikte vannacht 23 aan), rest van de kamers merk je niks (blijven 21-21,5). Ook zie je dat op de slave verdeler 2 groepen open blijven.

Vorige week is de installateur nog langs geweest toen bleek 1 kamer helemaal niet warm te worden en waren 2 groepen verkeerd ingesteld qua vermogen.

Heb al een melding gemaakt over het huidige probleem maar toch even benieuwd of iemand een idee heeft.

• vliegnerd
@Theta-1 met de module van arjenhiemstra kun je de warmtevraag en klepstand per kamer zien. Je hebt dan eigenlijk wel twee modules nodig. Eén voor de WPU en één voor de master autotemp.

Met die informatie en een manier om te loggen en grafieken te maken (bijv Home Assistant) kun je dit zo uitlezen en debuggen.

Zonder dat soort info in het gissen. Geen idee…

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-12 23:30
Inmiddels is men komen kijken. Bleek dat bij oplevering 2 thermostaten omgewisseld waren. Dus de ene kamer was continu warmte aan het vragen waardoor de andere kamer een sauna werd en de 'verkeerde' thermostaat dus niet aansloeg om de koudere kamer te verwarmen.

Eindelijk alles goed en stroomverbruik ziet er nu normaal uit.

• vliegnerd
Theta-1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:42:
Inmiddels is men komen kijken. Bleek dat bij oplevering 2 thermostaten omgewisseld waren. Dus de ene kamer was continu warmte aan het vragen waardoor de andere kamer een sauna werd en de 'verkeerde' thermostaat dus niet aansloeg om de koudere kamer te verwarmen.

Eindelijk alles goed en stroomverbruik ziet er nu normaal uit.
Hier precies hetzelfde… Omdat ik de modules bij start van het stookseizoen gelukkig al had, kon ik het snel zelf diagnosticeren en oplossen.

Erg typisch voor nieuwbouw.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:28
Ik zie dat mijn stroomverbruik sinds kort hoger is, waarschijnlijk door het koudere weer? Dit herken ik namelijk niet van vroeger (de pieken 's nachts in stroomverbruik van de woning):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSL1y8ij_oBZUTkkn9x1uemXQL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8DjgBCcO23qOzpSvpTrYEpR.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat precies op die tijden de cv druk van 1.50 naar 2.00 bar springt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5la5wvkcY9IMX-1h2enlQgRlD4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TFFmuYnq1Z3CcxPv50j1iDK.png?f=fotoalbum_large

Herkenbaar? En normaal?

EU DNS: 86.54.11.100

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35
@c-nan

Denk dat de CV aanslaat? Dat zie ik hier ook ongeveer iedere 3 uur, 1 uur aan, 2 uur uit.
Heb er geen energiemeting bij, dus daar kan ik niets over zeggen.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

c-nan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:12:
Ik zie dat mijn stroomverbruik sinds kort hoger is, waarschijnlijk door het koudere weer? Dit herken ik namelijk niet van vroeger (de pieken 's nachts in stroomverbruik van de woning):

[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat precies op die tijden de cv druk van 1.50 naar 2.00 bar springt:
[Afbeelding]

Herkenbaar? En normaal?
De WPU houdt ook (cumulatieve) stroomverbruik bij. Je kan dit volgens mij ook wel in HA omzetten naar realtime usage ipv cumulatief zodat je dat makkelijker in een grafiek kan zetten.

Bij mij heeft hij gisteren totaal in 24h ongeveer 6 kWh verbruikt voor CV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJdPGbgbp03sW_GBnsUMtiDKcF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LrqRKCuFWA3tOVz2NEohYCLn.png?f=user_large

Sys Specs

• -daan-
1

[ Voor 99% gewijzigd door -daan- op 26-11-2025 19:05 ]

• KillerbulldogBE
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-12 13:23
Weet iemand of de WPU5G KC ( klein collectief) ook werkt met een individuele bron.
Nadelen?

• wouter.N
KillerbulldogBE schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:06:
Weet iemand of de WPU5G KC ( klein collectief) ook werkt met een individuele bron.
Nadelen?
Alleen maar voordelen (elektrisch element), ik heb hem ook besteld voor mijn individuele bron ter vervanging van mijn 15 jaar oude WPU.

• KillerbulldogBE
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-12 13:23
Bedoel je niet de wpu 5g E?

• wouter.N
Je hebt gelijk, dacht even dat dat het zelfde was.

Voor de duidelijkheid dus;
Artikelnummer: 03-00701
Product type: WPU 5G 35-E

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:30
vliegnerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Dat werkt vziw alleen voor de oude MFC thermostaten niet voor spiders.
Heb mijn hardware pas sinds vanavond binnen, en echt net begonnen, maar ik heb het volgende aangepast:
Op de Autotemp parameter 42 (Minimum heating setpoint (°C)) naar 14 gezet
Op de WPU-5G parameter 143 (Min room temp thermostat (°C)) en 145 (Forst protection autotemp (°C)) op 14 gezet.

Vanaf dat moment kan ik op iedere spider thermostaat gewoon tot 14 graden instellen :)

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een Itho Daalderop WPU 5g waarbij de tijd verkeerd staat. Hij loopt ruim een kwartier voor, niet heel erg voor nu. Ik vroeg me af, kan ik de tijd aanpassen via de ithowifi / Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module van @arjenhiemstra.
Binnenkort wil ik overstappen naar een dynamisch contract, en dan is het wel handig dat de tijd aan te passen is. En dan is het ook handig als de tijd wanneer het tapwater opgewarmd wordt aan te passen is. Dat wil ik niet iedere dag aanpassen, maar zomers kan het beter overdag, en in de winter in de nacht.

Dus de vraag: kan dit, en zo ja hoe?

• vliegnerd
jvwou123 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:35:
Ik heb een Itho Daalderop WPU 5g waarbij de tijd verkeerd staat. Hij loopt ruim een kwartier voor, niet heel erg voor nu. Ik vroeg me af, kan ik de tijd aanpassen via de ithowifi / Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module van @arjenhiemstra.
Binnenkort wil ik overstappen naar een dynamisch contract, en dan is het wel handig dat de tijd aan te passen is. En dan is het ook handig als de tijd wanneer het tapwater opgewarmd wordt aan te passen is. Dat wil ik niet iedere dag aanpassen, maar zomers kan het beter overdag, en in de winter in de nacht.

Dus de vraag: kan dit, en zo ja hoe?
Kan niet met de module.

Stel de juiste tijd in op de spider.

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Jammer, het zou handig zijn de tijd voor tapwater verwarming aan te passen was via de module

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-12 08:58
jvwou123 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:50:
Jammer, het zou handig zijn de tijd voor tapwater verwarming aan te passen was via de module
Het verwarmen van het tapwater kun je forceren met de Tariff Laag optie. Zodra je het tariff op laag zet begint je Itho direct met het verwarmen van het tapwater. Voor meer info zie de start post.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-12 14:04
Ik dacht dat de tariff optie alleen werkt wanneer je hem in Eco stand hebt staan.

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-12 08:58
feelthepower schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:01:
Ik dacht dat de tariff optie alleen werkt wanneer je hem in Eco stand hebt staan.
Dat zou kunnen. Bij mij staat hij ook op de eco stand. Ik heb de tariff optie een tijd geleden eens een keer getest en dat werkte prima.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:37
Vraag over de Itoh status 19. Deze heeft 2 standen, tijdens verwarmen rond de 1000 en verder
altijd rond de 554. Welke flow is dit, vreemd dat de waarde altijd rond de 554 is terwijl de unit niet actief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkQwiT-jFe0Ifh8TY4Tah8LaDv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcFvH4qRfe1wcAaPPVfV5XXD.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit de bron pomp is dan is deze altijd echter zonder uitsturing……deze is 0%, zie onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWFhqugd1axKZeKHK1qsCS_-vRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh3VHWVukcr8Q1IlhEhMUPdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n-m6nJQ6X1GYbFywmJJmqsj13E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqa0n8WsuxA7QLtWzSNAtWe0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Chip2710 op 10-12-2025 13:30 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• JelZo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:39
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht welke binnenkort opgeleverd wordt. Deze heeft een WPU 5G met groot buffervat en vloerverwarming op drie verdiepingen (0,1,2).

Ik vind alleen de vloerverwarming heel raar geïnstalleerd. Met name de toevoerleiding lijkt mij op deze wijze erg geknepen. De toevoerleiding voor beide verdiepingen zit op 1 leiding (die ook nog eens geknepen lijkt te worden in diameter) en de afvoerleiding zit op 2 leidingen.

Weten jullie of dit correct is? Zijn er aansluitschema's beschikbaar voor mijn situatie?

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1pFKdcgsRxoVyYVQH60kIe_I8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyWuCceuTLZGaI4YUsEfL6Hw.jpg?f=fotoalbum_large

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
JelZo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:21:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht welke binnenkort opgeleverd wordt. Deze heeft een WPU 5G met groot buffervat en vloerverwarming op drie verdiepingen (0,1,2).

Ik vind alleen de vloerverwarming heel raar geïnstalleerd. Met name de toevoerleiding lijkt mij op deze wijze erg geknepen. De toevoerleiding voor beide verdiepingen zit op 1 leiding (die ook nog eens geknepen lijkt te worden in diameter) en de afvoerleiding zit op 2 leidingen.

Weten jullie of dit correct is? Zijn er aansluitschema's beschikbaar voor mijn situatie?

Zie foto:
[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar het lijkt alsof elke verdieping apart gestuurd kan worden m.b.v. 1 AutoTemp.
Heb je per verdieping 1 thermostaat/spider? Ik neem aan dat op de 1e VD de aanvoer nog een keer gesplitst wordt?

• vliegnerd
Chip2710 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:17:
Vraag over de Itoh status 19. Deze heeft 2 standen, tijdens verwarmen rond de 1000 en verder
altijd rond de 554. Welke flow is dit, vreemd dat de waarde altijd rond de 554 is terwijl de unit niet actief is.

[Afbeelding]

Als dit de bron pomp is dan is deze altijd echter zonder uitsturing……deze is 0%, zie onder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is de flow van de bronpomp. Bij mij gaat die bij stilstaande bronpomp (0%) wel naar 0.
Raar dat die op die gekke waarde blijft staan.

• vliegnerd
JelZo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:21:
Hallo allemaal,

Zie foto:
[Afbeelding]
Per verdieping i.p.v. per kamer regelen is wel goed voor de efficiëntie. Lagere retour temperatuur dus lagere aanvoer dus hogere COP.
Of het wettelijke mag is de vraag. Ik dacht dat naregelen per kamer verplicht is. Maar ik zou per verdieping prima vinden.
Of de doorsnede van de leidingen zo voldoende is weet ik niet, maar de installatiehandleiding van de WPU 5g is zo via Google te vinden. Dus dat moet wel te achterhalen zijn, denk ik

• Chip2710
vliegnerd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

Dit is de flow van de bronpomp. Bij mij gaat die bij stilstaande bronpomp (0%) wel naar 0.
Raar dat die op die gekke waarde blijft staan.
Bedankt voor je reactie.
Kan het zijn dat het hier een gedeelde bron betreft, een klein collectief van 4 units?
Het verbruik van de unit in stand-by is 4W. (na een verwarmingsrun) na 3 ongeveer 3 uur
stilstand gaat het verbruik naar 12W.
Geen idee watvde bronpomp aan vermogen vraag.

• vliegnerd
Chip2710 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:35:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Kan het zijn dat het hier een gedeelde bron betreft, een klein collectief van 4 units?
Het verbruik van de unit in stand-by is 4W. (na een verwarmingsrun) na 3 ongeveer 3 uur
stilstand gaat het verbruik naar 12W.
Geen idee watvde bronpomp aan vermogen vraag.
Vermogen van de bronpomp zal ongeveer 20 W zijn.
Maar als bron pomp percentage op 0 staat dan staat jouw bronpomp uit.

Als het een KC systeem betreft dan is er blijkbaar een andere pomp of flow van de andere WPUs die aan de bron zitten? Ik weet niet hoe dat geschakeld is. (Waterzijdig of elektrisch)

4W is ook bij mij het stand-by vermogen als alles uit staat.
12W heb ik nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 10-12-2025 20:42 ]

• Chip2710
vliegnerd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:41:
[...]

Als het een KC systeem betreft dan is er blijkbaar een andere pomp of flow van de andere WPUs die aan de bron zitten? Ik weet niet hoe dat geschakeld is. (Waterzijdig of elektrisch)

12W heb ik nooit.
Ik weet niet hoe dat geschakeld is. (Waterzijdig of elektrisch)
Wat bedoel je hiermee?

• vliegnerd
Chip2710 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet hoe dat geschakeld is. (Waterzijdig of elektrisch)
Wat bedoel je hiermee?
Ik weet niet hoe zo’n collectieve bron werkt, hoe de verschillende warmtepompen (WPUs) aan de bron zitten. Dat noem ik waterzijdig.

En ook niet of er een elektrische pomp ergens bij zit en of die aan of in een WPU zit.

• wouter.N
vliegnerd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:41:
[...]

12W heb ik nooit.
Werkt de carterverwarming van je compressor dan wel? Dat is de reden van de 12w heb ik begrepen.

• vliegnerd
wouter.N schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:31:
[...]

Werkt de carterverwarming van je compressor dan wel? Dat is de reden van de 12w heb ik begrepen.
Carter verwarming?
Ik zie dit niet terug in de docs.
Vertel me meer :)

• wouter.N
vliegnerd schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:48:
[...]

Carter verwarming?
Ik zie dit niet terug in de docs.
Vertel me meer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg5-ijyII4_0SHyJ9rErsDtt4Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zuw9GiOn5ux0POmTU6by23mu.png?f=fotoalbum_large

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:54
Ik heb een extra Spider gekocht om een ruimte hier in huis los te kunnen verwarmen (en koelen, straks in de zomer). Ik heb de handleiding gelezen, en als ik het goed zie zou ik dit prima moeten kunnen doen zonder een ServiceTool van Itho.

Maar, eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje spannend (want als ik de hele bende per ongeluk ontregel heb ik ruzie met mijn gezin ;) ). Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Het gaat om groep 120.12 in onderstaande tekening (helemaal linksonderin):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8ELfgV0bgenmEKZjfJLlzwqI30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgUDgiZQtpFfuljW7UR0QPOn.png?f=fotoalbum_large

Ik neem voor het gemak even aan dat dit eigenlijk 120.13 is, want anders zou ik twee keer dezelfde groep hebben en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik wil deze ruimte dus wat warmer gaan krijgen in de winter én gaan koelen in de zomer. Het lijkt erop dat dit nu niet gebeurt. En wat betekent die "18 graden celsius" in het bolletje in de tekening?

Tips zijn welkom :)

omniscale.nl

• GeeMoney
@posttoast wat je ook kan doen is die groepen meer flow geven (8 en 9) en de andere groepen evenredig wat knijpen. Uiteraard kan koppelen aan een eigen thermostaat ook maar warmtevraag of koudevraag gaat over alle groepen heen. Deze groep is te klein om zelfstandig warmte aan te gaan vragen. Oftewel, die extra thermostaat daar toevoegen gaat niet veel doen als je ook niet die groep flink meer flow gaat geven tov de overige groepen daar en dan bereik je dus feitelijk hetzelfde als zonder die Spider verwacht ik.

Een spider koppelen kan altijd nog. Ik zou hem eerst flink verhogen en evenredig die andere groepen knijpen.

Die 18 graden betekend dat die ruimte zo geconfigureerd is dat je daar een geeenste temp van 18 graden moet kunnen halen, ook midden in de winter. Dat komt omdat het een onbenoemde ruimte is. Alleen slaap vertrekken en woongedeeltes krijgen een hogere temp garantie.
In theorie zou je warmtepomp daarop gesized kunnen zijn wat in het zeer slechtste geval betekend dat je die warmte niet veel warmer gaat kunnen krijgen als dat het geval is maar ik verwacht dat dat wel meevalt hoor, ze oversizen eigenlijk altijd en zulke strenge winters hebben we toch ook niet meer.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 18:36 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:32:
@posttoast wat je ook kan doen is die groepen meer flow geven (8 en 9) en de andere groepen evenredig wat knijpen. Uiteraard kan koppelen aan een eigen thermostaat ook maar warmtevraag of koudevraag gaat over alle groepen heen. Deze groep is te klein om zelfstandig warmte aan te gaan vragen. Oftewel, die extra thermostaat daar toevoegen gaat niet veel doen als je ook niet die groep flink meer flow gaat geven tov de overige groepen daar en dan bereik je dus feitelijk hetzelfde als zonder die Spider verwacht ik.

Een spider koppelen kan altijd nog. Ik zou hem eerst flink verhogen en evenredig die andere groepen knijpen.

Die 18 graden betekend dat die ruimte zo geconfigureerd is dat je daar een geeenste temp van 18 graden moet kunnen halen, ook midden in de winter. Dat komt omdat het een onbenoemde ruimte is. Alleen slaap vertrekken en woongedeeltes krijgen een hogere temp garantie.
In theorie zou je warmtepomp daarop gesized kunnen zijn wat in het zeer slechtste geval betekend dat je die warmte niet veel warmer gaat kunnen krijgen als dat het geval is maar ik verwacht dat dat wel meevalt hoor, ze oversizen eigenlijk altijd en zulke strenge winters hebben we toch ook niet meer.
Dank voor je uitgebreide reactie. Maar, bij "verhogen" en "knijpen" raak ik je kwijt. Althans, ik snap best wat je er in theorie mee bedoelt, maar het klinkt ingewikkeld. Is dat ook zo?

Groep 8 op de tekening is trouwens een badkamer, die zou sowieso (volgens de handleiding van Itho) al moeten verwarmen als er ergens in huis warmtevraag is toch? Ik heb er sterk mijn twijfels bij of dat het geval is, ik heb al een situatie gehad waarin de vloer in de andere badkamer (groep 4, een verdieping lager) wel warm was en deze niet.

Wat bedoel je precies hiermee:
Deze groep is te klein om zelfstandig warmte aan te gaan vragen
Deze ruimte is qua oppervlak groter dan een aantal slaapkamers (3, 5 en 7) in huis, die hebben wel een eigen thermostaat. Bovendien zou ik deze ruimte graag warmer willen kunnen maken dan de slaapkamer boven (7), daar staat de thermostaat nooit hoger dan 20 graden.

Veel vragen van mijn kant, nogmaals: heel veel dank voor het meedenken :)

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:09:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Maar, bij "verhogen" en "knijpen" raak ik je kwijt. Althans, ik snap best wat je er in theorie mee bedoelt, maar het klinkt ingewikkeld. Is dat ook zo?

Groep 8 op de tekening is trouwens een badkamer, die zou sowieso (volgens de handleiding van Itho) al moeten verwarmen als er ergens in huis warmtevraag is toch? Ik heb er sterk mijn twijfels bij of dat het geval is, ik heb al een situatie gehad waarin de vloer in de andere badkamer (groep 4, een verdieping lager) wel warm was en deze niet.

Wat bedoel je precies hiermee:

[...]

Deze ruimte is qua oppervlak groter dan een aantal slaapkamers (3, 5 en 7) in huis, die hebben wel een eigen thermostaat. Bovendien zou ik deze ruimte graag warmer willen kunnen maken dan de slaapkamer boven (7), daar staat de thermostaat nooit hoger dan 20 graden.

Veel vragen van mijn kant, nogmaals: heel veel dank voor het meedenken :)
Hmm het gaat weer eens echt zoals we gewend zijn.
Tekening geeft aan bij 120.12 dus groep 8 en 9 waarvan 9 een onbenoemde ruimte is op 18 graden.
In je lijstje echter hebben ze het over groep/lus 7.

Zie tekening (paars vierkant):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55tSZwtpE7jR3b-CAhssrzqyq0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FU3dlmj7Eyt1CgTM1gwItEQu.png?f=fotoalbum_large

In je legenda (paars vierkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWsBOXY-lNMOT9q6Kczky906YGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DtSaWhOyCk8fNfNzrwPOicML.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 20:31 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:21:
[...]

Als je inzoomt in je tekening met 120.13 dan zie je in het klein een 8 staan en daaronder de temperatuur.
Ook in je lijstje voor 120.13 staat 8 en 9 is de toilet/overloop.
Haha oeps, inmiddels heb jij je reactie aangepast, dat doe ik nu ook ;)

Inderdaad, er staat twee keer 120.12. Dat klopt niet lijkt mij, ik gok dat die onderste 120.13 moet zijn en dat ze gewoon een foutje op de tekening hebben gemaakt?

Maar goed, de ruimte die je hier op je afbeelding laat zien, daar zou ik dus een Spider en losse temperatuurregeling willen hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door posttoast op 13-12-2025 20:33 ]

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:30:
[...]

Die snap ik niet... Die kleine 8 met 22 graden eronder is mijn badkamer. Een toilet is er op deze verdieping niet (althans, niet op de tekening, ik heb er na de bouw zelf eentje geplaatst maar dat is voor mijn vraag niet zo relevant ;) ). Het gaat me hier dus puur om deze ruimte:

[Afbeelding]

Of ik begrijp jouw reactie verkeerd, dat sluit ik ook niet uit ;)
Ja, de tekening/legenda klopt dus niet, irritant en komt erg vaak voor.
Als je de module aanschaft uit de startpost en deze aan je Autotemp hangt dan zal je de groepen en flow waardes uit kunnen lezen en kunnen wijzigen. (eerst een back-up maken van je huidige settings).
In je Autotemp zal je vermoedelijk de flow van lus/groep 8 omhoog kunnen zetten (van 400 naar 700 bijvoorbeeld) maar dan moet je de andere groepen aan diezelfde Autotemp in zijn totaal met 300 verlagen. (Stel dat je 5 andere groepen hebt, dan verlaag je elke andere groep met 60)

Warmtevraag kent een complexe berekening. Er moet in totaal 25% warmtevraag zijn van alle thermostaten samen maar niet elke thermostaat heeft hetzelfde "gewicht" .
Je hebt dus nu 5 3 thermostaten verwacht ik, volgens de tekening. De woonkamer heeft het zwaarste gewicht, die is ook "master/hoofd". De andere thermostaten hebben sowieso een lager gewicht dus als de woonkamer geen warmtevraag heeft maar 1 slaapkamer wel, dan zal er in principe nog niets gebeuren.

Een thermostaat ophangen kan natuurlijk gewoon, de vraag is alleen of je het niet eerst zonder kan proberen, want als je alleen die ruimte warmer wilt krijgen tov alle slaapkamers dan zal ook die thermostaat in zijn eentje niet op zichzelf genoeg warmtevraag kunnen produceren en dus gebeurt er niets tenzij ook de woonkamer warmtevraag krijgt of alle andere slaapkamers verwacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 20:56 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ja, de tekening/legenda klopt dus niet, irritant en komt erg vaak voor.
Als je de module aanschaft uit de startpost en deze aan je Autotemp hangt dan zal je de groepen en flow waardes uit kunnen lezen en kunnen wijzigen. (eerst een back-up maken van je huidige settings).
In je Autotemp zal je vermoedelijk de flow van lus/groep 8 omhoog kunnen zetten (van 400 naar 700 bijvoorbeeld) maar dan moet je de andere groepen aan diezelfde Autotemp in zijn totaal met 300 verlagen. (Stel dat je 5 andere groepen hebt, dan verlaag je elke andere groep met 60)
Ik heb een module en die hangt al aan de autotemp, dus dat is alvast iets :)

Maar voor wat betreft mijn andere vraag: dit is best een grote ruimte, waarom is het onlogisch om hier een Spider te hangen?

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb een module en die hangt al aan de autotemp, dus dat is alvast iets :)

Maar voor wat betreft mijn andere vraag: dit is best een grote ruimte, waarom is het onlogisch om hier een Spider te hangen?
Als je de Spider al hebt kan je die gewoon gaan koppelen aan groep 8, zonder problemen. Echter verwacht niet dat je daar direct 22 graden zal krijgen op elk gewenst moment zonder dat de rest van die verdieping warmtevraag heeft.
Ik ben wel benieuwd waar die ruimte nu aan hangt trouwens, of hij is niet gekoppeld aan een thermostaat maar dan is het feitelijk een badkamer groep en zou het al relatief warm moeten zijn daar want een badkamer groep/een groep zonder thermostaat staat altijd open en zal dus bij elke CV run warm water rondpompen door die groep.

Je weet zeker dat die groep er daadwerkelijk ligt?
Hier bij buren namelijk kregen onbenoemde ruimtes ook geen lus/groepen.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 20:47 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:41:
[...]

Als je de Spider al hebt kan je die gewoon gaan koppelen aan groep 8, zonder problemen. Echter verwacht niet dat je daar direct 22 graden zal krijgen op elk gewenst moment zonder dat de rest van die verdieping warmtevraag heeft.
Ik ben wel benieuwd waar die ruimte nu aan hangt trouwens, of hij is niet gekoppeld aan een thermostaat maar dan is het feitelijk een badkamer groep en zou het al relatief warm moeten zijn daar want een badkamer groep/een groep zonder thermostaat staat altijd open en zal dus bij elke CV run warm water rondpompen door die groep.
Is er een manier om te zien waar hij nu aan hangt? Want ik vroeg me namelijk hetzelfde af. Het enige dat ik me kan bedenken is dat hij aan de thermostaat hangt van de slaapkamer op diezelfde verdieping, dat lijkt me niet geheel onlogisch.

omniscale.nl

• GeeMoney
posttoast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:47:
[...]

Is er een manier om te zien waar hij nu aan hangt? Want ik vroeg me namelijk hetzelfde af. Het enige dat ik me kan bedenken is dat hij aan de thermostaat hangt van de slaapkamer op diezelfde verdieping, dat lijkt me niet geheel onlogisch.
Je hebt zo te zien maar 3 thermostaten, 1 op elke verdieping. Klopt dat?
Dan is de groep dus gewoon flink geknepen en kun je heel makkelijk doen wat ik zeg om het snel daar warmer te krijgen. Hij hangt nu onder de thermostaat die op die verdieping hangt.

Kun je eens van je Autotemp de groepen/flow listen ? (Inloggen op de module web interface en dan links Itho Settings -> Retrieve Settings. En die uitkomsten posten hier vanaf index 2 tot en met index 37 (Alle Power Distributor settings)

Ook je Itho Status pagina index 2 tot en met index 25 is voldoende verwacht ik. Dan zien we in 1 oogopslag hoeveel thermostaten je hebt en wat de groepen indeling is.

Een thermostaat hangen in die onbenoemde ruimte en koppelen aan die groep 8 is onvoldoende, hij is namelijk nu zo ingeregeld verwacht ik dat hij geknepen is om de warmte nu aan de andere ruimtes te leveren die benoemd zijn alziende 22 graden. Je zal dus ook de flow per groep moeten gaan wijzigen.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 20:56 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
[...]

Je hebt zo te zien maar 3 thermostaten, 1 op elke verdieping. Klopt dat?
Dan is de groep dus gewoon flink geknepen en kun je heel makkelijk doen wat ik zeg om het snel daar warmer te krijgen. Hij hangt nu onder de thermostaat die op die verdieping hangt.
Ik heb 4 thermostaten in totaal: huiskamer (op de begane grond), slaapkamer 1 en 2 (op verdieping 1) en slaapkamer 3 (op verdieping 2). Ik wil er dus een 5e bij gaan plaatsen.
Kun je eens van je Autotemp de groepen/flow listen ? (Inloggen op de module web interface en dan links Itho Settings -> Retrieve Settings. En die uitkomsten posten hier vanaf index 2 tot en met index 37 (Alle Power Distributor settings)

Ook je Itho Status pagina index 2 tot en met index 25 is voldoende verwacht ik. Dan zien we in 1 oogopslag hoeveel thermostaten je hebt en wat de groepen indeling is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffZcXh0llcOPbv9ln4ZkjW7l3QE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yv5LSIuZlgHC60Q2EbM3PqBQ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb overigens twee AutoTemps hier in huis, eentje helemaal beneden (daar hangt de module aan) en eentje helemaal boven (in dezelfde ruimte als waar ik het warmer wil gaan maken).

Oh, hier ook nog de output van de status-pagina:
LabelValue
Mode3
Condition2
Particulars0
Heat source0
Error0
Desired power (%)17
Room 1 temp22.31
Room 1 setp22
Room 1 power % (%)2
Room 1 power kW (kW)0.04
Room 2 temp21.09
Room 2 setp20
Room 2 power % (%)0
Room 2 power kW (kW)0
Room 3 temp21.11
Room 3 setp20
Room 3 power % (%)0
Room 3 power kW (kW)0
Room 4 temp20.59
Room 4 setp20.5
Room 4 power % (%)11
Room 4 power kW (kW)0.23
Room 5 temp0
Room 5 setp0
Room 5 power % (%)0
Room 5 power kW (kW)0
Room 6 temp0
Room 6 setp0
Room 6 power % (%)0
Room 6 power kW (kW)0
Room 7 temp0
Room 7 setp0
Room 7 power % (%)0
Room 7 power kW (kW)0
Room 8 temp0
Room 8 setp0
Room 8 power % (%)0
Room 8 power kW (kW)0
Room 9 temp0
Room 9 setp0
Room 9 power % (%)0
Room 9 power kW (kW)0
Room 10 temp0
Room 10 setp0
Room 10 power % (%)0
Room 10 power kW (kW)0
Room 11 temp0
Room 11 setp0
Room 11 power % (%)0
Room 11 power kW (kW)0
Room 12 temp0
Room 12 setp0
Room 12 power % (%)0
Room 12 power kW (kW)0
State off0
State cool0
State heating1
state hand0
Distributor 1 valve 125
Distributor 1 valve 225
Distributor 1 valve 325
Distributor 1 valve 425
Distributor 1 valve 50
Distributor 1 valve 60
Distributor 1 valve 70
Distributor 1 valve 80
Distributor 1 valve 90
Distributor 1 valve 100
Distributor 1 valve 110
Distributor 1 valve 120
Distributor 2 valve 10
Distributor 2 valve 20
Distributor 2 valve 3100
Distributor 2 valve 40
Distributor 2 valve 50
Distributor 2 valve 6100
Distributor 2 valve 775
Distributor 2 valve 8100
Distributor 2 valve 9100
Distributor 2 valve 100
Distributor 2 valve 110
Distributor 2 valve 120
Distributor 3 valve 10
Distributor 3 valve 20
Distributor 3 valve 30
Distributor 3 valve 40
Distributor 3 valve 50
Distributor 3 valve 60
Distributor 3 valve 70
Distributor 3 valve 80
Distributor 3 valve 90
Distributor 3 valve 100
Distributor 3 valve 110
Distributor 3 valve 120
Valve failure detection distributor 10
Malfunction valve detection dist 20
Malfunction valve detection dist 30
LED_On4096
LED_Slow0
LED_Fast0
Empty battery ( 0=OK )0
V1_valve4
V2_valve484
V3_valve0
Outdoor temp (°C)7
Cycle counter (sec)410
Rest vent time (sec)0
Comm space A (sec)111
Comm space B (sec)135
Comm space C (sec)76
Comm space D (sec)53
Comm space E (sec)0
Comm space F (sec)0
Comm space G (sec)0
Comm space H (sec)0
Comm space I (sec)0
Comm space J (sec)0
Comm space K (sec)0
Comm space L (sec)0
Time active zone too cold (sec)0
Een thermostaat hangen in die onbenoemde ruimte en koppelen aan die groep 8 is onvoldoende, hij is namelijk nu zo ingeregeld verwacht ik dat hij geknepen is om de warmte nu aan de andere ruimtes te leveren die benoemd zijn alziende 22 graden. Je zal dus ook de flow per groep moeten gaan wijzigen.
OK, dat wordt even puzzelen dus :)

[ Voor 61% gewijzigd door posttoast op 13-12-2025 21:06 ]

omniscale.nl

• GeeMoney
@posttoast Via die module aan je Autotemp beneden zien we ook de Autotemp en dus groepen van boven :).
In je lijstje zie je waardes staan (anders dan 1100, dat is een default waarde) achter Power Distributor 2 Valve1 tot en met 9. Dat zijn je lussen/groepen die aan de Autotemp boven hangen.

En je hebt inderdaad 4 thermostaten, Room1 tot en met 4 hebben een setpoint en temp waardes. (Let op, Room 2 betekend niet persé slaapkamer 2, de volgorde van thermostaten koppelen bepaald of ze Room 1/2/3 whatever zijn. Room 1 is wel met grote zekerheid je Hoofdthermostaat en dus de thermostaat van je woonkamer. (ik heb 1x meegemaakt dat dat niet het geval was :+ )

Ik vermoed dus dat groep 8 met flow waarde 374 (index 21, Power Distributor 2, Vlalve 8 ), de sterk geknepen groep is van je onbenoemde ruimte.

Zoals je ook kan zien staat je woonkamer op 22, je hebt ergens 1 thermostaat op 20,5 staan en de andere 2 staan op 20. (Zo kun je gelijk makkelijk uitvogelen welke thermostaat welke Room vertegenwoordigd, zet er even 1 op 22 of bijvoorbeeld 18 en ververs de pagina van de module)
Dan zie je verder dat er op dit moment 17% warmtevraag is, oftewel, er zal geen CV run gestart worden voorlopig.

[ Voor 65% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2025 21:13 ]

• posttoast
GeeMoney schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:08:
@posttoast Via die module aan je Autotemp beneden zien we ook de Autotemp en dus groepen van boven :).
In je lijstje zie je waardes staan (anders dan 1100, dat is een default waarde) achter Power Distributor 2 Valve1 tot en met 9. Dat zijn je lussen/groepen die aan de Autotemp boven hangen.

En je hebt inderdaad 4 thermostaten, Room1 tot en met 4 hebben een setpoint en temp waardes. (Let op, Room 2 betekend niet persé slaapkamer 2, de volgorde van thermostaten koppelen bepaald of ze Room 1/2/3 whatever zijn. Room 1 is wel met grote zekerheid je Hoofdthermostaat en dus de thermostaat van je woonkamer. (ik heb 1x meegemaakt dat dat niet het geval was :+ )

Ik vermoed dus dat groep 8 met flow waarde 374 (index 21, Power Distributor 2, Vlalve 8 ), de sterk geknepen groep is van je onbenoemde ruimte.

Zoals je ook kan zien staat je woonkamer op 22, je hebt ergens 1 thermostaat op 20,5 staan en de andere 2 staan op 20. (Zo kun je gelijk makkelijk uitvogelen welke thermostaat welke Room vertegenwoordigd, zet er even 1 op 22 of bijvoorbeeld 18 en ververs de pagina van de module)
Dan zie je verder dat er op dit moment 17% warmtevraag is, oftewel, er zal geen CV run gestart worden voorlopig.
Ik heb even gecheckt door inderdaad de thermostaten op verschillende temperaturen te zetten:

Room 1: huiskamer (begane grond)
Room 2: Slaapkamer 2 (verdieping 1)
Room 3: Slaapkamer 1 (verdieping 1)
Room 4: Slaapkamer 4 (verdieping 2)

Let op, slaapkamer 3 bestaat niet (er is tijdens de bouw van twee kamers één kamer gemaakt).

Wat is nu een handige volgorde? Eerst de nieuwe Spider (die ik inderdaad al heb liggen) koppelen aan Power Distributor 2, Valve 8 om te kijken wat er gebeurt? En daarna de flows gaan aanpassen?

Overigens: als ik jou goed begrijp zal (bijvoorbeeld) slaapkamer 4 nooit gaan verwarmen tenzij de master (huiskamer) ook aan het verwarmen is? Dus als ik slaapkamer 4 nu op 24 graden zet, dan gaat er niets gebeuren?

omniscale.nl

• Chip2710
Kan iemand aangeven wat de start en stop van de CV verwarming triggert. Dat de thermostaten dit bepalen (hier 3 st.) is duidelijk echter deze parameters zullen vertaald worden naar…. misschien Autotemp disired powerd? Wanneer komt er dan een start commando en wat is de verhouding in prioriteit van Woonkamer en 2x slaapkamer?

• GeeMoney
posttoast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:35:
[...]

Ik heb even gecheckt door inderdaad de thermostaten op verschillende temperaturen te zetten:

Room 1: huiskamer (begane grond)
Room 2: Slaapkamer 2 (verdieping 1)
Room 3: Slaapkamer 1 (verdieping 1)
Room 4: Slaapkamer 4 (verdieping 2)

Let op, slaapkamer 3 bestaat niet (er is tijdens de bouw van twee kamers één kamer gemaakt).

Wat is nu een handige volgorde? Eerst de nieuwe Spider (die ik inderdaad al heb liggen) koppelen aan Power Distributor 2, Valve 8 om te kijken wat er gebeurt? En daarna de flows gaan aanpassen?

Overigens: als ik jou goed begrijp zal (bijvoorbeeld) slaapkamer 4 nooit gaan verwarmen tenzij de master (huiskamer) ook aan het verwarmen is? Dus als ik slaapkamer 4 nu op 24 graden zet, dan gaat er niets gebeuren?
Ik zou hem even koppelen aan die groep en kijken wat het doet qua warmtevraag via de module. Ook moet je nog even zien te verifiëren of het inderdaad de juiste groep is voor die ruimte. Het makkelijkst is denk ik door de thermostaat die je gaat koppelen goed hoog te zetten en de andere ruimtes laag en dan de woonkamer flink hoog ook en dan hopelijk is er genoeg warmtevraag zodat die ruimtes opgewarmd gaan worden, dan kan je denk ik na een half uur goed aan de vloeren voelen of de juiste ruimte boven opgewarmd wordt.
Anders een thermo camera huren/lenen.

@Chip2710 dat is nog niet helemaal duidelijk en ook lastig. Hysterese speelt namelijk ook mee. Bekend is in ieder geval dat er totaal op zijn minst 25% warmtevraag moet zijn en ik verwacht dat de woonkamer/hoofdthermostaat voor 125% telt.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 14-12-2025 13:49 ]

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:29:
Kan iemand aangeven wat de start en stop van de CV verwarming triggert. Dat de thermostaten dit bepalen (hier 3 st.) is duidelijk echter deze parameters zullen vertaald worden naar…. misschien Autotemp disired powerd? Wanneer komt er dan een start commando en wat is de verhouding in prioriteit van Woonkamer en 2x slaapkamer?
"Autotemp desired power" wordt door de WPU 5G ontvangen en wordt "Total heat demand". De WPU gaat verwarmen als deze waarde groter of gelijk is aan 25%. Afhankelijk van deze waarde gaat de compressor langer aan en/of zijn de pauzes tussen runs korter.

Maar hoe autotemp desired power precies bepaald wordt, weet ik niet. Het lijkt niet een simpel (lineair) verband tussen de verschillende temperaturen van de autotemp. Want om 6u 's ochtends wil bij mij "total heat demand" nogal eens flink omhoog schieten, terwijl de kamertemperaturen nauwelijks anders zijn.
Er staat ook iets van "fuzzy logic" (tegenwoordig zouden we het AI noemen).
Er is sowieso iets met hysterese natuurlijk om te voorkomen dat de boel aan/uit blijft klapperen rond het setpoint.
Ik weet het niet! :-(

• Chip2710
vliegnerd schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:17:
[...]

"Autotemp desired power" wordt door de WPU 5G ontvangen en wordt "Total heat demand". De WPU gaat verwarmen als deze waarde groter of gelijk is aan 25%. Afhankelijk van deze waarde gaat de compressor langer aan en/of zijn de pauzes tussen runs korter.

Maar hoe autotemp desired power precies bepaald wordt, weet ik niet. Het lijkt niet een simpel (lineair) verband tussen de verschillende temperaturen van de autotemp. Want om 6u 's ochtends wil bij mij "total heat demand" nogal eens flink omhoog schieten, terwijl de kamertemperaturen nauwelijks anders zijn.
Er staat ook iets van "fuzzy logic" (tegenwoordig zouden we het AI noemen).
Er is sowieso iets met hysterese natuurlijk om te voorkomen dat de boel aan/uit blijft klapperen rond het setpoint.
Ik weet het niet! :-(
@vliegnerd @GeeMoney
Bedankt voor jullie reactie.
Ik begrijp jullie reactie echter ik krijg de vinger er niet echt achter hoe het echt werkt. Het
zal zeker niet random gaan, ik zal de komende tijd het eens volgen.

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:01
Hi,

Ik probeer al een aantal dagen met behulp van de info in dit forum mijn spider thermostaten te bedienen in HA via Ramses CC. Als ik via de thermostat van de blueprint de temperatuur wil veranderen dan sync deze niet met de fysieke spider. hieronder de event van ramses cc. Helaas loop ik hier vast waar het probleem precies zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq_ys5xyimOYF8NglUqb_3goIpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OcI2OjtzdzSTikrVwN7LcKMI.png?f=fotoalbum_large

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:10
Nu het stookseizoen is begonnen heb ik ook weer wat ontdekt.

Ik hoorde vanuit de slaapkamer de autotemp regelaars switchen(irritant geluid want die lopen aan heb ik het idee? Als de klep net klaar is gaat de servo nog even door en ontstaat er een getik), terwijl de warmtepomp volledig uit staat.

Ik kijken in me itho moduletjes:
Flow op 520 l/h
2 Autotemp kleppen op 50%

Dus ik loop naar de autotemp om te kijken hoe de kleppen staan, en 1 van die 50% kleppen staat volledig open en de andere dicht.
Vervolgens hoor ik de servo motoren weer, is het net omgedraaid.

Weer geleerd:
1. Het lijkt dus of die 50% dus wordt gehaald door de klep te “pendelen” tussen open en dicht om de zoveel tijd. En dus 50% kan betekenen dat je klep of open of dicht staat obv in welke cycle die zit.

2. Zelfs al staat de itho uit, is er toch flow, ik denk om de temperatuur beter te verdelen in de vloer en grote verschillen te voorkomen?

Blijft een interessant dingetje die WPU…
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste