Goed punt, zal mij hier ook weer eens in verdiepen als ik een nieuwe warmtepomp heb.
Bij mij wordt de gastemperatuur elke dag hoger. Er is echt iets mis, en ik weet voor 99% zeker dat het in het gascircuit zit. Ik denk aan een lekkage. Daarom heb ik besloten om mijn 15 jaar oude 2G-warmtepomp te vervangen. Ik heb een installateur gevonden die het voor een redelijk bedrag wil doen en, belangrijker nog, iemand in wie ik vertrouwen heb. Daarnaast zit er een leuke subsidie op. Het kost alsnog wat, maar dat is het voor mij helemaal waard om wat zekerheid te hebben. Na 15 jaar beginnen de risico’s alleen maar op te lopen en ik wil niet zonder komen te zitten.
Verder zijn de modulerende DC-pompen ten opzichte van de huidige niet-modulerende AC-pompen een voordeel, net als enkele andere zaken, zoals de mogelijkheid om via OpenTherm aan te sturen.
Dus ik verwacht dat ik mogelijk eind dit jaar nog wat vragen ga stellen over OpenTherm en het blokkeren van verwarmings- en koelbedrijf door middel van het aanpassen van de buitentemperatuur. Maar zal mij ook zeker zelf nog even goed inlezen.
Ik heb alvast wel een vraagje waar ik nergens duidelijk een antwoord op kan vinden; Ik heb voor nu besloten om de omkastign nog niet mee te bestellen, ik vind 700 euro wel erg veel. Heeft de nieuwe generatie zonder omkastig ook al iets van isolatie of is het dan werkelijk alleen blik? Bij de 2G bestond de omkasting nog niet.