Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:28
-daan- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:02:
Ik heb een vraag namens mijn buren. In de wpu zie ik dat de cv pomp blijft draaien als hij tapwater maakt. Iemand ideeen hoe dit opgelost kan worden?
De wpu kan koelen tijdens tapwater bedrijf. Dat verhoogt het rendement.

Is dat niet waarom de cv pomp draait? Is ook bij mij zo.
Je ziet het wel in de status. Weet niet uit mijn hoofd welk getal daarbij hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 24-07-2025 06:58 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 12:57
Heb wat gevonden er zit een verschil in de 4de generatie pompen ik heb zelf de 4.5kW en hij de 3kW. Hierbij moet de CV pomp draaien. Dit komt door de klep welke In de 3I zit en niet in de I45I.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5dmlhKa70Tk3TNR0Pduf6pLoII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TAgam1zbU3rd9dLdmTpajnx9.png?f=user_large
In onderstaand weergegeven heb je blauw tapwater gebruik en in het rood de verwarming. Het probleem is denk ik dat klep V5 vast zit. Hierdoor gaat hij zowel het tapwatervat opwarmen als de CV> niet echt relaxed in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kY9AKieUzH4r6i77maotZqWfpc4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8hoRcD1vd5CwaIpxd8hQOrrK.png?f=user_large]

Feenstra neemt niemand meer aan(willen aleen mensen met een contract lijkt het wel) heeft iemand nog een installateur in regio Den haag die de klep kan vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door -daan- op 24-07-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:43
posttoast schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Ik zit in Den Haag :)

Ik ben wel een beetje technisch (maar downplay dat graag ;) ), dus ik denk dat ik gewoon even die manual moet gaan opzoeken.
Staat netjes hier uitgelegd wortelsoft in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
Klinkt niet heel moeilijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:35:
Heb wat gevonden er zit een verschil in de 4de generatie pompen ik heb zelf de 4.5kW en hij de 3kW. Hierbij moet de CV pomp draaien. Dit komt door de klep welke In de 3I zit en niet in de I45I.

[Afbeelding]
In onderstaand weergegeven heb je blauw tapwater gebruik en in het rood de verwarming. Het probleem is denk ik dat klep V5 vast zit. Hierdoor gaat hij zowel het tapwatervat opwarmen als de CV> niet echt relaxed in de winter.

[Afbeelding]]

Feenstra neemt niemand meer aan(willen aleen mensen met een contract lijkt het wel) heeft iemand nog een installateur in regio Den haag die de klep kan vervangen?
Ah! Dat is andere koek. Niet koelen dus maar warm CV water door de vloer. Niet fijn.

Ik kan je helaas niet helpen aan een installateur. Wordt zo langzamerhand wel een probleem. Worden we dan toch verplicht zo’n belachelijk duur onderhoudscontract te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
vliegnerd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Ah! Dat is andere koek. Niet koelen dus maar warm CV water door de vloer. Niet fijn.

Ik kan je helaas niet helpen aan een installateur. Wordt zo langzamerhand wel een probleem. Worden we dan toch verplicht zo’n belachelijk duur onderhoudscontract te nemen?
Welnee, ik zie kansen voor een carrière switch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wEZ013
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-09 09:16
Beste Kenners,

Voor ik de wifi module ga aanschaffen zou ik graag het volgende willen weten.

Is het mogelijk om met deze module i.c.m. Home Assistant de tijd te wijzigen voor het verwarmen van het warm tap water?

Reden van mijn vraag is dat ik dit wil sturen op mijn dynamische contract/terug levering zonnepanelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vliegnerd
wEZ013 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:53:
Beste Kenners,

Is het mogelijk om met deze module i.c.m. Home Assistant de tijd te wijzigen voor het verwarmen van het warm tap water?

Reden van mijn vraag is dat ik dit wil sturen op mijn dynamische contract/terug levering zonnepanelen.

Nee kan niet.

Je kunt wel de “tariff” optie schakelen. Dit werkt een beetje zoals vroeger bij elektrische boilers die bij laag energie tarief aan gingen. Door de “tariff” optie te gebruiken kun je de boiler meestal forceren om op dat moment te verwarmen. Het dagelijkse moment blijft staan. Die kun je wel blokkeren, maar dat levert een continue foutmelding op de spider op.

Al met al werkt dat niet heel soepel, vind ik.

Maar er zijn in dit topic wel gebruikers die i.c.m. een dynamisch tarief op deze manier ook verwarmen regelen.

Ikzelf zet het SWW moment itijdens zomertijd op 13u en tijdens wintertijd op 12u. Dat werkt in de praktijk voor SWW helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
wEZ013 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:53:
Beste Kenners,

Als je puur warm water wil verwarmen i.c.m. zonnepanelen dan heb je een opentherm gateway nodig. Zo stuur ik m al ongeveer n jaartje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
GraceGRD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 00:53:
[...]

Als je puur warm water wil verwarmen i.c.m. zonnepanelen dan heb je een opentherm gateway nodig. Zo stuur ik m al ongeveer n jaartje aan :)
Doe je daarmee CV en SWW? Of alleen SWW? Als je ook CV doet, zou je misschien eens kort uiteen willen zetten wat je dan precies doet? Ik heb al een opentherm, maar voor zover ik kon zien kun je de setpoints van de spider niet aansturen. Onderdruk je dan de warmtevraag tot 0%, of hoe zorg je dat je CV aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
feelthepower schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Doe je daarmee CV en SWW? Of alleen SWW? Als je ook CV doet, zou je misschien eens kort uiteen willen zetten wat je dan precies doet? Ik heb al een opentherm, maar voor zover ik kon zien kun je de setpoints van de spider niet aansturen. Onderdruk je dan de warmtevraag tot 0%, of hoe zorg je dat je CV aanstuurt?
@GraceGRD heeft dit beschreven in een “gepinde” post: GraceGRD in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-08 13:21
Hallo Itho gebruikers,
Ik heb mijn warmtepomp via een NON-CVE module aangeloten en lees de data in Domoticz in. Diverse temperaturen en status schrijf ik in een bestand weg zodat ik deze in een spread sheet programma kan verwerken. Nu viel het mij op dat enkele dagen de data wel ingelezen werden echter niet veranderde. Het bleek dat de I2C bus niet meer communiceerde. Na resetten van het NON-CVE kastje was de I2C communicatie weer ok.
Vraag: is de status van de I2C bus op een of andere manier via MQTT uit te lezen zodat ik een melding via Domoticz kan krijgen dat de I2C plat ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Rik60 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:36:
Hallo Itho gebruikers,
Ik heb mijn warmtepomp via een NON-CVE module aangeloten en lees de data in Domoticz in. Diverse temperaturen en status schrijf ik in een bestand weg zodat ik deze in een spread sheet programma kan verwerken. Nu viel het mij op dat enkele dagen de data wel ingelezen werden echter niet veranderde. Het bleek dat de I2C bus niet meer communiceerde. Na resetten van het NON-CVE kastje was de I2C communicatie weer ok.
Vraag: is de status van de I2C bus op een of andere manier via MQTT uit te lezen zodat ik een melding via Domoticz kan krijgen dat de I2C plat ligt?
Je zal het beste zelf een trigger kunnen maken denk ik op bijvoorbeeld de hoofdtemp uitlezen. Als die natuurlijk 8 uur lang niet wijzigt is de kans erg groot dat de communicatie om zeep is. Zo heb ik het opgelost in HA. Komt soms maanden niet voor en soms 2x in 1 week. Nu alweer maanden hier niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik60
Bedankt voor je reactie. Heb zelf al een script gemaakt die kijkt of de totale tijd teller elk uur ophoogt. Maar ik was benieuwd of via MQTT de I2C, de status hiervan, ook opgevraagd, meegestuurd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
Hallo Itho gebruikers,
Als ik de data opvraag staan bij mij de Error (29) op 1, en Error_found (42) op 0. Kunnen deze variabelen ook nog ander waarden hebben bv 2 of 125? Wat is dan de maximale waarde? Is ergens nog terug te vinden wat een error waarde betekent? Momenteel zijn er geen problemen (denk ik, een error waarde 1 is geen probleem?). Ik log deze waarden ook in een file om een geschiedenis op te bouwen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
Ik denk dat ik het toch gevonden heb, document "Handleiding Itho Daalderop I2C Modbus module". Error (29) is Boolean, Error_found (42) is unsigned 8 bit. Dat error "1" is lijkt normaal te zijn. Nu nog op zoek wat de betekenis is van de error waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Rik60 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:18:
Ik denk dat ik het toch gevonden heb, document "Handleiding Itho Daalderop I2C Modbus module". Error (29) is Boolean, Error_found (42) is unsigned 8 bit. Dat error "1" is lijkt normaal te zijn. Nu nog op zoek wat de betekenis is van de error waarden.
De installatiehandleiding heeft storingstabellen, ik weet alleen niet of de nummers 1 op 1 overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
RudolfR schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:56:
De WP begon spontaan met koelen nadat de itho module was losgekoppeld van de WP.

Kan ik dit met een instelling onbedoeld zo hebben ingesteld? Of beter: hoe maak ik dat ongedaan, hoe kan ik dit troubleshooten?

(De automatisering voor de buitentemperatuur stond al tijden uit, die had al afgevallen moeten zijn, de temperatuur stond weer op -30, zoals vanouds)
Na een tijdje zonder module te hebben gedraaid (en gekoeld) zojuist de module weer aangesloten.
(WP was nog aan het koelen)
Koelen stopte een aantal minuten na het opstarten met de module erin.

Kan het zijn dat de module het commando uit een retained-topic van MQTT vist en opnieuw opstuurt?

Dit stond er nog in.
code:
1
2
3
{
  "outside_temp": -30
}

Die heb ik nu iig gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Kan het zijn dat de module het commando uit een retained-topic van MQTT vist en opnieuw opstuurt?
Als dat gestuurd is terwijl de module niet online was, volgens mij wel. Zie bijvoorbeeld: https://www.hivemq.com/bl...art-8-retained-messages/:
A retained message is a normal MQTT message with the retained flag set to true. The broker stores the last retained message and the corresponding QoS for that topic. Each client that subscribes to a topic pattern that matches the topic of the retained message receives the retained message immediately after they subscribe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:36:
[...]
Ik zet utc_time om naar leesbare tijd met:
code:
1
2
3
4
5
template:        
  - sensor:
    - name: "Itho WPU time"
      state: >
        {{ states('sensor.itho_wpu_utc_time') | int |  timestamp_custom("%d.%m.%Y %H:%M:%S") }}
Ik had niet eerst in het topic gekeken. Ik heb daarom zelf voor het volgende gegaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
    - name: "WPU time"
      unique_id: "wpu_time"
      state_topic: "ithowpu/ithostatus"
      device_class: "timestamp"
      value_template: "{{ (value_json['UTC time'] | int | timestamp_utc | as_datetime).replace(tzinfo=now().tzinfo) }}"

Met device_class: timestamp wilt Home Assistant ook een tijdzone erbij. De verschillende template functies corrigeerden steeds voor het tijdzoneverschil. Daarom uiteindelijk maar voor UTC gegaan plus het goedzetten van de tijdzone (zonder dat de tijd wordt aangepast).

En de reden voor dit alles is dat de WPU tijd flink verkeerd stond. Minimaal 20 minuten ofzo. Ik wil een notificatie maken/krijgen wanneer de tijd teveel afwijkt.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Hoe zit het met die instelling voor:
"Free cooling block time (min) "
Op de status pagina staat deze bij mij op 0, maar op de settings pagina staat 360 (minuten).

Vanochtend stopte het koelen (CV return > CV supply) en precies 6 uur later ging het weer aan, dus ik was op zoek naar een setting van 6 uur. Is dat deze? Een soort back-off na het koelen om de vloer de gelegenheid te geven weer wat warmte op te nemen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Sinds een dag of vier loopt de compressed gas temperatuur van mijn warmtepomp tijdens het maken van warm water opeens flink op, een paar graden hoger dan normaal. Voorheen zat dit vrij constant rond de 93 tot 94,5 graden, maar nu loopt het bijna op tot 100 graden. Daar schakelt hij ook op af. Het lijkt bovendien steeds bij een lagere boilertemperatuur te gebeuren.
Heeft iemand een idee waarom de compressed gas temperatuur plots hoger kan zijn? Waar moet ik het zoeken?
Ik log al een paar jaar alle data van mijn WPU, dus ik heb een flinke dataset beschikbaar.
Wat ik zelf al heb gecontroleerd:
  1. Flow warmtebron (pomp) is niet veranderd
  2. Aansturing en uitsturing van het expansieventiel is nog gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Heeft iemand hier wel eens gehad dat de warmtepomp wel warm water geeft en de ruimte koelt, maar niet meer opwarmt.. Ik zie geen foutcode maar bij ophogen van gewenste temperatuur blijft het vriessterretje in beeld in plaats van een vlammetje zoals voorheen.. Ik heb de beneden spider en de warmtepomp zelf al gereset
Zal wel weer iemand moeten inschakelen zeker? Deze unit is begin dit jaar nog onder garantie vervangen. Wat een ellendig ding tot nu toe gebleken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:21
Zit daar niet een wachttijd op van 12 (?) uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Volgens mij gaat het symbool op de spider wel direct van koelen (sneeuw/ster) naar verwarmen (vlam).

Misschien dat dit geblokkeerd wordt door de nog hoge buitentemperatuur? Zou situatie van @PHPResource verklaren. Ik weet niet of dit zo is en wil het eigenlijk ook niet testen hier. Wie weet is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Bij ons is de wachttijd 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Ja service monteur vertelde mij dit ook aan de telefoon. Inmiddels een paar uur verder en er ontstaat nu wel een vlammetje gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
wouter.N schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:12:
Sinds een dag of vier loopt de compressed gas temperatuur van mijn warmtepomp tijdens het maken van warm water opeens flink op, een paar graden hoger dan normaal. Voorheen zat dit vrij constant rond de 93 tot 94,5 graden, maar nu loopt het bijna op tot 100 graden. Daar schakelt hij ook op af. Het lijkt bovendien steeds bij een lagere boilertemperatuur te gebeuren.
Heeft iemand een idee waarom de compressed gas temperatuur plots hoger kan zijn? Waar moet ik het zoeken?
Ik log al een paar jaar alle data van mijn WPU, dus ik heb een flinke dataset beschikbaar.
Niemand een idee?

Ik heb er zelf nog eens goed over nagedacht en vrees dat het echt een probleem in het koelcircuit is, bijvoorbeeld te weinig koudemiddel of een verstopt expansieventiel. De reden dat ik dit denk is dat het temperatuurverschil tussen persgastemperatuur en vloeistoftemperatuur extreem groot is, meer dan 40 graden Celsius. Dit betekent dat de condensor goed functioneert en voldoende energie kan afvoeren, maar op de een of andere manier toch onvoldoende capaciteit heeft om de warmte kwijt te raken. Volgens mij kan dit alleen gebeuren als er te weinig koudemiddel door de condensor stroomt.
Heeft iemand hier andere ideeën over?

Nog twee vragen:
  • Weet iemand een goede installateur in omgeving Groningen?
  • Heeft iemand een zakelijk account bij de Litho webshop? Zo ja, zou je willen kijken wat het volgende artikel kost en of het leverbaar is? Artikel: 05-00747
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJs4eqGkhuQk26RMUqUYFUevwcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIbluRh1g89LqKx34Y2ZzxL1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door wouter.N op 03-09-2025 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@wouter.N ik ben het eens met je analyse, maar geen ervaring met dit probleem.

05-00747 kost 1933 euro ex btw bij wasco: https://www.wasco.nl/Wasc...&PageSize=12&IsTrad=false
Hopelijk hoef je dit niet te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:20
wouter.N schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:12:
Aansturing van het expansieventiel gelijk wil niet zeggen dat het ventiel zelf correct werkt. Er is geen directe koppeling tussen spoel en ventiel (dat is magnetisch), en dus geen harde feedback over de echte stand van het ventiel. Hetgeen wat je uitleest is de gewenste stand.

M.a.w. je ventiel zou ook vast kunnen zitten/stuk kunnen zijn. Te dicht ventiel levert ook hoge persgastemperaturen en weinig overdracht op.

• wouter.N
B-lex schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:41:
[...]

Aansturing van het expansieventiel gelijk wil niet zeggen dat het ventiel zelf correct werkt. Er is geen directe koppeling tussen spoel en ventiel (dat is magnetisch), en dus geen harde feedback over de echte stand van het ventiel. Hetgeen wat je uitleest is de gewenste stand.

M.a.w. je ventiel zou ook vast kunnen zitten/stuk kunnen zijn. Te dicht ventiel levert ook hoge persgastemperaturen en weinig overdracht op.
Goed punt en waardevolle aanvulling, bedankt!

De verdampertemperatuur is volgens mij de input voor de PID(?) regelaar die het expansieventiel aanstuurt. Het doel hiervan is de temperatuur net boven het vriespunt te houden, zodat zoveel mogelijk warmte uit de bron kan worden onttrokken. Het expansieventiel houdt de verdampertemperatuur keurig rond de 3 graden Celsius, zoals altijd. Het ventiel reageert netjes op de temperatuur en de aansturing van het expansieventiel corrigeert goed wanneer de temperatuur te laag dreigt te worden. Deze aanpassingen hebben vervolgens weer direct effect op de temperatuur.

Dit lijkt allemaal goed te functioneren. Daarom denk ik dat het expansieventiel zelf goed werkt en dat het probleem eerder bij de compressor of de gasvulling zit. Ben je het eens met deze conclusie of zie je dit anders of heb ik het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Goedenavond, Weer even een update over mijn problemen. Sinds ik de bedrijfscondensator heb vervangen heb ik geen storingen meer gehad, maar ik denk dat dit meer toeval is. De persgastemperatuur is namelijk nog steeds erg hoog, 98 graden Celsius, net onder de transkritische grens van 102 graden. Ik was benieuwd wat bij jullie de persgastemperatuur is bij het maken van warm water van 60 tot 61 graden Celsius.

(o.a @. @vliegnerd )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
wouter.N in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"wouter.N schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:48
Ik was benieuwd wat bij jullie de persgastemperatuur is bij het maken van warm water van 60 tot 61 graden Celsius.
82 graden bij mij maximaal tijdens legionella run 61 graden SWW
Ik kan eventueel grafieken plaatsen (maar nu niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Deze? De hoogste piek is de legionalle run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at6LAK-QOtNQ1sYhQqQb2fRsJ3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xzas5XdmLQelAtICURCXQ98y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vassago schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:06:
Deze? De hoogste piek is de legionalle run.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, bedankt! Dit is eigenlijk ook de temperatuur die ik zou verwachten, maar bij mij is het al jaren hoog (ongeveer 92 graden Celsius) en sinds een paar dagen extreem hoog (98 graden Celsius). Ik twijfelde een beetje of bij Itho een hogere temperatuur dan ik zou verwachten normaal zijn, maar als ik naar jouw waarde kijk, is dat niet het geval.

Dit is bij mij afgelopen jaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2yGwpbKTEtDP2hExI6w3kJKvkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnyH8A3pKvYtS0RkZOQOCaPU.png?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
Ik heb de eerste verwarming runs er weer opzitten ! Koelperiode is voorlopig voorbij.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:51:
Ik heb de eerste verwarming runs er weer opzitten ! Koelperiode is voorlopig voorbij.
Ik ook (helaas). Jammer dat het niet geblokkeerd kan worden. Thermostaat maar wat lager gezet.

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:42:
[...]

Ik ook (helaas). Jammer dat het niet geblokkeerd kan worden. Thermostaat maar wat lager gezet.
Als het te koud is moet hij natuurlijk gaan verwarmen. Het is grotendeels te voorkomen door wat ik al doe. Ik laat dus de thermostaten mee lopen met de temp in huis als ik zoninslag verwacht bijvoorbeeld maar ik heb ook een ondergrens qua temp en die werd dus geraakt en dus begon hij met een eerste verwarming run.
(Minimale temp is hier 20,0 voor de woonkamer nu) overdag laat ik hem mee lopen tot 22 maar dit zakt in oktober al naar 21,5 en minimale temp gaat dan ook naar 20,5 etc.

Anders vinden wij het gewoon niet behaaglijk genoeg in huis. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2025 00:12 ]

• vliegnerd
Nieuwe ontwikkeling (voor mij) op Itho/Klimaatgarant gebied.

Ik woon sinds begin 2022 in een nieuwbouwwoning met WPU 5G en (verplicht) servicecontract van Klimaatgarant. Sinds oplevering is er geen monitoring, dat kan ik zien omdat er geen buitentemperatuur door klimaatgarant naar mijn WPU werd gestuurd. Bij mijn buren was die er overigens wel. (Kan ik gewoon met mijn ramses RF stick ontvangen).

Dat was overigens heel fijn: Ik stuur zelf de buitentemperatuur met de module van arjen hiemstra en daarmee kies ik er zelf voor wanneer er gekoeld wordt en wanneer niet.
Daarmee heb ik het energiegebruik tijdens koelen in de zomer gehalveerd, terwijl ik nog steeds 3000 kWh per jaar koel (de grond in stop) en 2000 kWh eruit haal tijdens SWW/verwarmen. Ruime positieve balans.

Helaas sinds deze week ineens een buitentemperatuur in mijn WPU 5G. Ik heb de i2c bus nog niet afgeluisterd, maar ik zie de (knmi) buitentemperatuur. Lijkt elk uur te worden geupdate met resolutie van hele graden.

Probleem:
- Ik kan koelen niet makkelijk meer blokkeren. Dat wilde ik nu net gaan doen.
- Als ik nu zelf buitentemperatuur stuur met de module (CE30 bericht). Dan gaat de buitentemp naar 0 graden. Altijd naar 0, niet de door mij ingestelde waarde.

Is dat laatste herkenbaar? Nog geen idee waarom ik altijd op 0 graden uitkomt.

(Nu kan ik 0 graden wel gebruiken om koelen te blokkeren, maar andersom om koelen te forceren gaat niet lukken).

• GeeMoney
@vliegnerd weet je zeker dat het niet vanuit je eigen HA installatie komt via de adapter ? Kijk even je MQTT last command na bijvoorbeeld.

Ze kunnen alleen een buitentemperatuur sturen als er fysiek iets aangesloten is, dat gaat niet draadloos dus of er moet iets fysiek aangesloten zijn wat nu spontaan werkt of het komt vanuit je eigen infra.

Ook hier klimaatgarant gehad en ik had de monitoring hub voor de halve buurt. Die heb ik er na 5 jaar uitgetrokken en na 2-3 weken kreeg ik pas een belletje.
Het was te herkennen aan een klein kastje met Debian erop (stond erop) met een sticker van het MAC adres en 2 extra antennes. Daarmee konden ze overigens alleen uitlezen, niet sturen. Niemand in de buurt hier (WPU-4G’s) heeft een werkende buitentemperatuur sensor. Altijd -30 .

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2025 10:12 ]

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:47:
@vliegnerd weet je zeker dat het niet vanuit je eigen HA installatie komt via de adapter ? Kijk even je MQTT last command na bijvoorbeeld.

Ze kunnen alleen een buitentemperatuur sturen als er fysiek iets aangesloten is, dat gaat niet draadloos dus of er moet iets fysiek aangesloten zijn wat nu spontaan werkt of het komt vanuit je eigen infra.

Ook hier klimaatgarant gehad en ik had de monitoring hun voor de halve buurt. Die heb ik er na 5 jaar uitgetrokken en na 2-3 weken kreeg ik pas een belletje.
Het was te herkennen aan een klein kastje met Debian erop (stond erop) met een sticker van het MAC adres en 2 extra antennes. Daarmee konden ze overigens alleen uitlezen, niet sturen. Niemand in de buurt hier (WPU-4G’s) heeft een werkende buitentemperatuur sensor. Altijd -30 .
Weet zeker dat het extern is, want ik heb die data niet. En ik heb inderdaad met MQTT explorer gekeken. Maar goeie tip.

Mijn buren hebben al die tijd al buitentemp. Ik ontvang RF verkeer van hun spiders en autotemps en ik heb die ook ooit in een testsysteem gelogd om onbekende berichten te ontcijferen en aan ramses_cc toe te voegen. Meer data is … enz.

Toen het hier tijdje geleden stuk was ook nooit iets van KG gehoord en storingsdienst nam telefoon niet op enz. Maar dat is ander verhaal.

Mijn WPU stuurt en ontvangt data via 868Mhz.
Bij afluisteren i2c bus zie ik dat al het RF verkeerd wordt gelogd en gerepeat. Ik heb ook twee kastjes in de meterkast die energiegebruik van zonnepanelen en ventilatie loggen. Lijkt ook 868Mhz. Ergens bij de buren moet een modem liggen, zoals bij jou. Maar weet niet waar.

Wellicht zit er tegenwoordig toch stiekem een 4G modem ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xander3008
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:56
Hier ook sinds maandag een outside temp ingesteld. Hier is ook een 4G modem aanwezig omdat ik zelf via https://monitoring.climateforlife.nl/ ook mee kan kijken. Geen idee waarom ze 'ineens' begonnen zijn met het pushen/uitlezen van de buitentemp, had op zn minst een berichtje verwacht. Ik ga het vragen, want pomp is mijn eigendom en service loopt niet via Itho, maar 3e partij.
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:06:

Ik woon sinds begin 2022 in een nieuwbouwwoning met WPU 5G en (verplicht) servicecontract van Klimaatgarant. Sinds oplevering is er geen monitoring, dat kan ik zien omdat er geen buitentemperatuur door klimaatgarant naar mijn WPU werd gestuurd. Bij mijn buren was die er overigens wel. (Kan ik gewoon met mijn ramses RF stick ontvangen).

Dat was overigens heel fijn: Ik stuur zelf de buitentemperatuur met de module van arjen hiemstra en daarmee kies ik er zelf voor wanneer er gekoeld wordt en wanneer niet.
Daarmee heb ik het energiegebruik tijdens koelen in de zomer gehalveerd, terwijl ik nog steeds 3000 kWh per jaar koel (de grond in stop) en 2000 kWh eruit haal tijdens SWW/verwarmen. Ruime positieve balans.

Helaas sinds deze week ineens een buitentemperatuur in mijn WPU 5G. Ik heb de i2c bus nog niet afgeluisterd, maar ik zie de (knmi) buitentemperatuur. Lijkt elk uur te worden geupdate met resolutie van hele graden.

Probleem:
- Als ik nu zelf buitentemperatuur stuur met de module (CE30 bericht). Dan gaat de buitentemp naar 0 graden. Altijd naar 0, niet de door mij ingestelde waarde.

(Nu kan ik 0 graden wel gebruiken om koelen te blokkeren, maar andersom om koelen te forceren gaat niet lukken).

• wouter.N
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:06:

Probleem:

Je kunt koelen alsnog blokkeren via manual control, toch? Bij mijn oude WPU 2G heeft de buitentemperatuur geen impact op wel of niet koelen, daarom blokkeer ik het via manual control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
wouter.N schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:01:
[...]

Je kunt koelen alsnog blokkeren via manual control, toch? Bij mijn oude WPU 2G heeft de buitentemperatuur geen impact op wel of niet koelen, daarom blokkeer ik het via manual control.
Ja, klopt. Maar dan staat er een foutmelding op de spider. De oplossing met buitentemp is voor de rest van het gezin onzichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

wouter.N schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:21:
[...]

Dit is bij mij afgelopen jaar;
...
Hier mijn grafiek, normale ww temp is 54C, de hogere pieken zijn legionella-runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTtrZ7ketQ_AyIvBK5uLr4Qya_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRYlruqnZxYyWTw8cdsHg18N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Kanarie op 13-09-2025 15:40 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vliegnerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:18:
[...]

Ja, klopt. Maar dan staat er een foutmelding op de spider. De oplossing met buitentemp is voor de rest van het gezin onzichtbaar.
Goed punt, zal mij hier ook weer eens in verdiepen als ik een nieuwe warmtepomp heb.
Kanarie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:39:
[...]

Hier mijn grafiek, normale ww temp is 54C, de hogere pieken zijn legionella-runs.

[Afbeelding]
Bij mij wordt de gastemperatuur elke dag hoger. Er is echt iets mis, en ik weet voor 99% zeker dat het in het gascircuit zit. Ik denk aan een lekkage. Daarom heb ik besloten om mijn 15 jaar oude 2G-warmtepomp te vervangen. Ik heb een installateur gevonden die het voor een redelijk bedrag wil doen en, belangrijker nog, iemand in wie ik vertrouwen heb. Daarnaast zit er een leuke subsidie op. Het kost alsnog wat, maar dat is het voor mij helemaal waard om wat zekerheid te hebben. Na 15 jaar beginnen de risico’s alleen maar op te lopen en ik wil niet zonder komen te zitten.

Verder zijn de modulerende DC-pompen ten opzichte van de huidige niet-modulerende AC-pompen een voordeel, net als enkele andere zaken, zoals de mogelijkheid om via OpenTherm aan te sturen.
Dus ik verwacht dat ik mogelijk eind dit jaar nog wat vragen ga stellen over OpenTherm en het blokkeren van verwarmings- en koelbedrijf door middel van het aanpassen van de buitentemperatuur. Maar zal mij ook zeker zelf nog even goed inlezen.

Ik heb alvast wel een vraagje waar ik nergens duidelijk een antwoord op kan vinden; Ik heb voor nu besloten om de omkastign nog niet mee te bestellen, ik vind 700 euro wel erg veel. Heeft de nieuwe generatie zonder omkastig ook al iets van isolatie of is het dan werkelijk alleen blik? Bij de 2G bestond de omkasting nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
Over omkasting gesproken, bij ons mist volgens mij de onderomksting….
Kan er alsnog een omkasting voor de onderzijde geplaatst worden of gaat dit nu niet meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM_sbX3qMs1GomhhcRm9Suv9QLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4fLNrqJCqYNOAMgdhwqFS6G.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:43:
Over omkasting gesproken, bij ons mist volgens mij de onderomksting….
Kan er alsnog een omkasting voor de onderzijde geplaatst worden of gaat dit nu niet meer?

[Afbeelding]
Zo is het bij mij ook. Onderomkasting is voor extra geluidsdemping. Niet nodig? Dan niet aanwezig in projectbouw.

Plaatsen kan maar duur want je moet dingen demonteren. Dus alleen bij echte geluidsoverlast laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Dat expansievat zit ook op een makkelijk bereikbare plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Bedankt heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:21
Ik heb toevallig de mogelijkheid om via de servicetool in m'n WPU 5G te kijken.

Weet iemand het verschil tussen (op het tabblad hand2)
  • vrijgave vrijkoel laag
  • vrijgave vrijkoel nom
Laag is bij mij vrijgegeven (en vrije koeling heeft afgelopen zomer goed gewerkt). De ander geblokkeerd. Wat zou het verschil met vrijkoel nom(inaal) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:04:
Dat expansievat zit ook op een makkelijk bereikbare plaats?
Je kunt er wel redelijk bij, gelukkig niet zo vaak 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:01:
[...]

Zo is het bij mij ook. Onderomkasting is voor extra geluidsdemping. Niet nodig? Dan niet aanwezig in projectbouw.

Plaatsen kan maar duur want je moet dingen demonteren. Dus alleen bij echte geluidsoverlast laten doen.
Ok, laat ik het eerst zo, tis een 3.5, zal niet al te veel lawaai maken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Toch nog een vraagje. Volgens Itho moet ik bij een upgrade naar de 5G WPU de autotemps inclusief verdelers en ventielen vervangen. Dat eerste kan ik nog begrijpen, maar bij het tweede en derde heb ik mijn twijfels. De stappenmotoren lijken, voor zover ik op de afbeeldingen op internet kan zien, identiek. Zou iemand een foto kunnen maken van de stappenmotoren, bij voorkeur inclusief specificaties zoals de afstand per stap?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KziaYKkt84GWwqENmaJegbTRJlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OqKMQ2nzH3xJeCTpqDnIJsN.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste