LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:10:
Het was te warm vorige week en daarna is de verdeler boven uitgezet. Er zat een duidelijk temperatuurverschil in de ruimte tussen beneden (18 graden) en boven (23 graden). Heb dat gemeten met losse thermometers. Beneden was de vloer helemaal niet warm, boven wel. We liepen op blote voeten boven op het beton en we voelden de warmte aan onze voeten. De vloerverwarming was gewoon echt te warm.
Ah, duidelijk! Goed dat de installateur die dingen heeft dichtgezet. Al het warme water ging blijkbaar naar boven en de WPU bleef lekker stoken, omdat de ruimtes beneden koud bleven EDIT: Wat @
Onl1ne1373 zegt klopt: Als er boven maar een kleine zone (of zones) openstaan dan kan de WPU zijn warmte niet kwijt, de aanvoertemperatuur gaat dan omhoog.
Je hebt geen autotempregelaars. De spider woonkamer meet alleen de temperatuur in de woonkamer en geeft op basis van het verschil tussen de ruimtetemperatuur en de ingestelde temperatuur de WPU de opdracht om te gaan verwarmen.
Nu is de verdeler boven dicht en we gaan die nu ook niet aanzetten want straks wordt het weer te warm in de vloer. En dat lijkt me niet handig met de tegelzetter die nu aan de gang is. Maar de vraag is, wanneer en hoe zetten we hem dan weer aan en zodanig dat het gelijkmatig verloopt?
Dat kan eigenlijk niet. Vandaar dat je een autotemp krijgt die de groepen afzonderlijk open en dicht kan zetten op basis van de temperatuur per ruimte. Je kunt de installateur vragen ze een heel klein beetje open te zetten (of zelf doen met inbussleutel, zie post hierboven). Maar dan moet hij/zij waarschijnlijk een paar keer terug komen om het telkens weer bij te stellen.
De installateur zei dat bij opnieuw open zetten dat er meteen 35 graden doorheen gaat maar als de ruimtetemperatuur rond de 18 graden zit en de vloerverwarming ook op 18 graden is afgesteld lijkt me dat niet heel logisch toch? Maar goed wij kunnen dus niet nagaan op welke ruimtetemperatuur de bovenverdieping is afgesteld.
Je hebt (nog) geen autotemp regelaars. De bovenverdieping is helemaal nergens op afgesteld. De WPU maakt warm CV-water op basis van de begane grond thermostaat. En de aanvoer is 24 graden in principe niet hoger, tenzij storing of als er te weinig groepen openstaan.
Als de begane grond groepen open staan en de bovenverdieping een klein beetje, dan zou je op basis van de spider in de woonkamer best wel een prettig klimaat in het hele huis moeten krijgen.
Ik zou beginnen met begane grond alles open en boven alles dicht. Maar dat heb je nu al, denk ik. Dus niet veranderen en rustig je huis verwarmen.
Controleer of de verdelers beneden open staan! Dat moet wel echt.
[
Voor 6% gewijzigd door
vliegnerd op 14-12-2022 10:30
]