Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:44
nl0pvm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:09:
[...]

Ik schreef eerder dat de huidige instelling al niet door de WPU wordt gevolgd. Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat jouw WPU wel luistert? Welk type WPU heb je en welke software versie?
Er zit een bug in de settingspagina van ithowifi 2.3.5 gespot door @Onl1ne1373
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/119

Ik denk dat de WPU wel luistert, maar wij verzetten de verkeerde setting.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:26:
Ik heb het probleem ook gehad dat hij veel te snel naar koelen ging en ik heb een buitensensor.

Ik heb het opgelost door setting 152 op 168 te zetten. Blokkade van verwarmen naar koelen van een week. Daar kijk ik in de lente wel weer naar.
Ik heb 152 nu ook van 24 naar 168 gezet. Ik ga terugkoppelen of dat werkt, maar ik was nu al te laat:
Vandaag weer zon in huis... WPU weer in koelmodus. Heb ik net uren/dagen zitten pielen om hem voor de kou in verwarmingsmodus te krijgen, is het weer koelmodus.

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 10:26
nl0pvm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:09:
[...]

Ik schreef eerder dat de huidige instelling al niet door de WPU wordt gevolgd. Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat jouw WPU wel luistert? Welk type WPU heb je en welke software versie?
Ik heb een WPU 5G 65i met firmware 37. Hij luistert er prima naar. Heb hem steeds wat verhoogd en kon precies voorspellen wanneer hij weer terug zou springen. Maar moet inderdaad echt 152 zijn. Ik hoop dat ze de settings pagina bug snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Misschien leuk om de verbruiken wat te vergelijken.

Verbruik november is 138kWh voor verwarmen, 56kWh voor tapwater. Huis is vrijstaand uit 2022, 184m2, met triple glas en wtw. Verwarming staat beneden op 21, boven op 20 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
November 24 kWh verwarmen. 315 graaddagen (KNMI/De Bilt). Dat is 76 Wh elektrisch/graaddag. Ongeveer 440 Wh thermisch per graaddag.

SWW ongeveer 40 kWh.

Tussenwoning 2022. 165m2 trippel glas en wtw enzo. Bijna passief huis. We hebben alleen vorig weekend gestookt. Daarvoor wel wat sporadisch “ik ben een itho WPU en doe domme dingen” verspilde kWhtjes.

Thermostaat op 19,5 woonkamer en 19 boven. (Als de WPU in verwarmingsmode staat, want nu koeling en staan ze allemaal weer op 25 graden om actief koelen te voorkomen en te switchen terug naar verwarmen…Het is nu 20 graden in huis)

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 02-12-2022 12:20 . Reden: Nauwkeurigere statistieken teruggevonden. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Dat is erg weinig voor verwarmen.

Ik heb in Home Assistent het verbruik van warm water, verwarming en koeling in het energie dashboard toegevoegd als apparaten. Dan kan je heel makkelijk per periode kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Onl1ne1373 op 01-12-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Tussenwoning met grote ramen op zuid. Onze aanwezigheid enzo is in zo’n warme november al vrijwel genoeg om niet te stoken.

Als het in het weekend van 19 november zoning zou zijn geweest (wolkendek tot net noord van ons en -4 buiten) dan was het verbruik nog veel lager geweest.
Ik heb in Home Assistent het verbruik van warm water, verwarming en koeling in het energie dashboard toegevoegd als apparaten. Dan kan je heel makkelijk per periode kijken.
Slim! Dank voor de tip.

[ Voor 16% gewijzigd door vliegnerd op 01-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
vliegnerd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:58:
Daarvoor wel wat sporadisch “ik ben een itho WPU en doe domme dingen” verspilde kWhtjes.

Thermostaat op 19,5 woonkamer en 19 boven. (Als de WPU in verwarmingsmode staat, want nu koeling en staan ze allemaal weer op 25 graden om actief koelen te voorkomen en te switchen terug naar verwarmen…Het is nu 20 graden in huis)
Opeens had ik een helder moment: Je kan koelen volgens mij voorkomen door middel van het sturen van de condensbeveiliging ingang. Geen geklooi met buitentemperatuur sensoren etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0-K3oRYTB0PfQhHjgb-o2QTDzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8iMn7NFpIpDIgmOF3Lx0b86.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:24:
[...]

Opeens had ik een helder moment: Je kan koelen volgens mij voorkomen door middel van het sturen van de condensbeveiliging ingang. Geen geklooi met buitentemperatuur sensoren etc.
Interessant. EDIT: dat zou perfect werken in het tussenseizoen zolang er geen verwarmen nodig is.

Maar ik wil actief koelen niet alleen voorkomen, ik wil voorkomen dat de WPU van verwarmen naar koelen overschakelt als er een straaltje zon mijn huis binnen valt. Thermostaten worden dan gereset enz.

Condensbeveiliging voorkomt “koelen aan” maar niet overschakelen tussen modes, denk ik.

Ik hoop dat buitentemperatuur dat wel doet. Maar geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 02-12-2022 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01
Interessant topic. Ik heb zelf een 5g 7.5kW. Zojuist een itho-non-cve module eraan gehangen, eens zien wat we allemaal nog kunnen optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:54
Hebben jullie een Ithowifi module gekocht voor de main Autotemp en de WPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
wouter.N schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:54:
Ja en op 1 van de twee een cc1101.

Ik had er eerst een op elke autotemp, maar dat is niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Onl1ne1373 op 02-12-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
wouter.N schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:54:
Ik heb er nu eerst één aangeschaft, gebruik ik wisselend op de WPU en de Autotemp. Maar voor goede integratie in Home Assistent mag er nog één bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:04:
[...]

Ja en op 1 van de twee een cc1101.

Ik had er eerst een op elke autotemp, maar dat is niet nodig.
Wat kun je met de cc1101 doen op de Autotemp/WPU? Heeft dat zin als je geen Itho ventilatie hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
slager schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:40:
[...]
Wat kun je met de cc1101 doen op de Autotemp/WPU? Heeft dat zin als je geen Itho ventilatie hebt?
Op het moment heeft het geen toegevoegde waarde om een cc1101 te hebben als je geen Itho ventilatie hebt. Technisch gezien zou hij kunnen praten met Autotemp/Spider, maar het protocol is niet goed bekend en er is geen software voor in de addon module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:02:
Wellicht zijn er ook W (write) berichten naar de spider te sturen waarbij je de temperatuur setpoint kan instellen. Maar misschien werkt dat alleen als je eerst een HGI80 koppelt aan de spider (dan kan, want er is/was ook spider controller) maar als je een W stuurt van autotemp naar spider, dan werkt dat misschien.

Zodra ik werkende hardware heb dan ga ik het testen.

(Ik heb wel een officiele HGI80, maar die kan geen afzenders faken)
Ik ben erg benieuwd of het je lukt om via de hgi de thermostaat hoger/lager in te stellen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:

Ik heb het nog niet voordeliger gekregen om de non-cve te flashen om de i2c te sniffen. De buiten temp wordt namelijk bij mij via het itho monitoring systeem aan gestuurd.
@To_Tall Arjan Hiemstra heeft 2.4.4-beta2 online gezet: arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Hier zit een werkende i2c sniffer in. Je hebt wel een syslog server op een andere PC nodig. (Ik gebruikte winsyslog op een laptop, omdat de rsyslogd van een CentOS server niet werkte)

Kun je een log maken en delen? O-)
Outside temp is evohome opcode 0x1290 dus ik verwacht berichten met "12, 90" erin. Als je stukjes log (of een hele log) kan delen, dan probeer ik asap code te schrijven om zelf die berichten op de bus te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:35
@vliegnerd ik zal een syslog server aan slingeren. Helaas heb ik het momenteel erg druk ik kan niet beloven dat dit mij vandaag gaat lukken.

Maar zeker deze week. :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
Fijn dit topic, bedankt voor alle nuttige informatie! Ook ik ben op zoek naar een manier om mijn energieverbruik wat meer te sturen icm. een dynamisch energiecontract maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.

Ik heb mijn WPU warmtepomp al een tijd voorzien van de non-CVE module en kan hiermee via Home Assistant over MQTT de status uitlezen.

Nu zoek ik een manier om het verwarmen (vloerverwarming) en DHW (boiler) zo veel mogelijk tijdens de goedkoopste momenten plaats te laten vinden. De I2C-modbus module beschrijft op pagina 12 in tabel 7.4 de mogelijkheden voor externe controle. Een goede mogelijkheid zou dan (wellicht?) zijn om
  • (index 30/register 6104) 'Max rel modulation level' via Home Assistant op dure momenten naar 0 te schrijven (iedere 15 minuten).
  • (index 36/register 6110) 'DHW_Modus' via Home Assistant op dure momenten naar 3 te schrijven; of
  • wellicht is er met (index 20/register 6103) 'High/low tarif' ook nog wat mogelijk
Begrijp ik het goed dat dit op dit moment nog niet geïmplementeerd is in het Ithowifi project? Ik lees hier namelijk dat alleen de vremote en clearqueue commando's over MQTT ondersteund zijn.

Indien het (op dit moment) niet mogelijk is met de Ithowifi module, heeft iemand al wellicht de (fysieke) digitale low/high tariff input met succes gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door davasch op 06-12-2022 08:34 . Reden: registers toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
davasch schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:16:
. De I2C-modbus module beschrijft op pagina 12 in tabel 7.4 de mogelijkheden voor externe controle.
Dank voor de link naar deze handleiding, er staat behoorlijk wat uitleg bij diverse parameters:

Bijvoorbeeld dat legionella programma altijd op zaterdag is, ik denk vanwege laag tarief. Ik vind dat juist vervelend, want ik verwarm het vat tussen 12-14 vanwege de meeste kans op zonnestroom (en de laagste CO2 uitstoot van het net, bij dynamische tarieven zou dit een kans zijn op goedkoop uur tarief). Maar op zaterdag is de kans dat er iemand gaat douchen tijdens het legionella programma juist het grootst. En dat is duur.
Ik weet niet zeker of de WPU de klok/datum van de Spider volgt. Spider op een andere datum zetten zal ik eens testen.

Maar ook interessant:
setting 152: Blokkade tijd tussen verwarmen en koelen.
Informatie voor MFT-thermostaat (t/m versie 9, daarna heeft deze instelling geen functie meer omdat dit op de thermostaat zelf instelbaar is gemaakt) Dit is de tijd dat er niet verwarmd mag zijn als voorwaarde om naar de mode koeling te mogen gaan.

@nl0pvm @Onl1ne1373 We discussieerden al eerder over deze setting. En dan vooral dat de WPU deze setting niet lijkt te respecteren. (Als je hem al goed instelt, want de ithowifi module heeft een bug in de labels, waardoor het lijkt alsof je 151 moet verzetten).
Hier staat dus dat het alleen bij de ouderwetse MFT thermostaat werkt en niet bij een Spider. 8)7

EDIT: Of het alleen bij MFT thermostaten werkt is maar de vraag want bij de temperatuur instelling van 140 wordt ook geblaat over "alleen MFT" terwijl deze dingen met mijn spider+autotemps echt wel werken. Ook weer onvolledige informatie dus.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 06-12-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:

Maar ook interessant:
setting 152: Blokkade tijd tussen verwarmen en koelen.
Informatie voor MFT-thermostaat (t/m versie 9, daarna heeft deze instelling geen functie meer omdat dit op de thermostaat zelf instelbaar is gemaakt) Dit is de tijd dat er niet verwarmd mag zijn als voorwaarde om naar de mode koeling te mogen gaan.

@nl0pvm @Onl1ne1373 We discussieerden al eerder over deze setting. En dan vooral dat de WPU deze setting niet lijkt te respecteren. (Als je hem al goed instelt, want de ithowifi module heeft een bug in de labels, waardoor het lijkt alsof je 151 moet verzetten).
Hier staat dus dat het alleen bij de ouderwetse MFT thermostaat werkt en niet bij een Spider. 8)7
De opmerking van setting 152 is "t.b.v. MFT<versie 10 en de Spider thermostaat". Dus ook voor de Spider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
@vliegnerd Ik heb de syslog aan staan :)

Kijken of we wat wijzer kunnen worden. het is wel een bak data. 1 bericht per seconde gemiddeld als ik zo kijk.

[ Voor 30% gewijzigd door To_Tall op 06-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Inmiddels twee IthoWifi modules besteld. Hebben mensen hier al mooie HomeAssistant dashboards gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:47:
@vliegnerd Ik heb de syslog aan staan :)

Kijken of we wat wijzer kunnen worden. het is wel een bak data. 1 bericht per seconde gemiddeld als ik zo kijk.
Zie DM. ik zoek graag mee ;-)

Uit de i2c modbus handleiding (blz 12, tabel 7.4) zou je kunnen opmaken dat we naar setting 6101 zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:13:
[...]

kan je delen hoe je het hebt aangesloten inc spullen die je nodig hebt?
Mooiste vind ik via de module van Arjan. Maar als het andewrs kan zijn veel mensen denk ik ook al geholpen./
@To_Tall

Ja natuurlijk. Hierbij twee foto's van mijn WPU3i 'onder de kap'.
Eerste foto is de NTC voeler welke ik op de WPU heb aangesloten volgens de installatiehandleiding.
De witte kabel welke via de achterzijde op het groene blok aangesloten is betreft de NTC voeler.
Om de WPU niet de via Klimaatgarant doorgestuurde temperatuur te laten gebruiken, maar de eigen gemeten temperatuur via de NTC voeler heb ik waarde 16 'Outdoor sensor' gewijzigd van 2 naar 1.
Deze temperatuur wordt ook netjes naar de WPU doorgestuurd.

Trouwens: de monitoringsmodule van Itho/Klimaatgarant heb ik afgekoppeld en ligt werkeloos in de rechterbovenhoek :) Heb ze er nog niet over gehoord. haha

In de rechteronderhoek zie je mijn eigen monitoring (itho_wifi) aangesloten op de servicepoort. Weten jullie nog een nette case waar ik deze in kan inbouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hhpJRrCyDiPn4nfH5aSsK0PgCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQP4JbxRJEyVFW4jeti1mbpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxVeRBs2uk1oGvnOw55lpn9flDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKbZhgfMG5hl2hi9veaIY0br.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kets_One op 06-12-2022 20:28 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
vliegnerd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:23:
[...]

Zie DM. ik zoek graag mee ;-)

Uit de i2c modbus handleiding (blz 12, tabel 7.4) zou je kunnen opmaken dat we naar setting 6101 zoeken.
Jullie zijn dus ook geinteresseerd in het schrijven van een waarde in de 61xx registers (external control).

Ik lees in diverse posts over het sniffen van I2C verkeer. Maar is er ook een mogelijkheid om iets naar deze registers te schrijven vanuit de Ithowifi module, of is dat juist wat jullie nu aan het onderzoeken zijn?

In de web interface zie ik namelijk in het debug menu enkel een optie 'set 2410' om registers te schrijven, en als ik ze uitlees via de 'read 2410' functie lijken me dit settings te zijn die ook via de web interface op de 'Itho settings' pagina te lezen en schrijven zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door davasch op 06-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@davasch ja, dat is work in progress. 61xx registers schrijven lukt mij nog niet. Via de debug pagina kreeg ik een reboot na 6101 schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:23:
Komen jullie ook berichten tegen met hex 4030 in het begin van een i2c bericht?
Deze zouden volgens mij nodig zijn om dit soort waarden te schrijven, 6101 is volgens mij een modbus register.

[ Voor 15% gewijzigd door Onl1ne1373 op 07-12-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wouter.N schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:23:
Inmiddels twee IthoWifi modules besteld. Hebben mensen hier al mooie HomeAssistant dashboards gemaakt?
Een poging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oC9JVZnGZ6-3Vp3B2aLy4XuNB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrWEZHqazk9tyCYzjeoBrihd.png?f=fotoalbum_large

Heb alles nu in Home Assistant packages gezet voor betere scheiding van WTW (HRU-350), WPU en autotemp.

Ik heb 1 dashboard voor WPU en een aparte voor vloerverwarming (Itho autotemp) per zone (ruimte) met: power kw, power %, actual temp, target temp.

Enige wat ik nog wil toevoegen is de ratio verbruik wpu / totaal verbruik (via P1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
smesjz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:
[...]

Een poging

[Afbeelding]

Heb alles nu in Home Assistant packages gezet voor betere scheiding van WTW (HRU-350), WPU en autotemp.

Ik heb 1 dashboard voor WPU en een aparte voor vloerverwarming (Itho autotemp) per zone (ruimte) met: power kw, power %, actual temp, target temp.

Enige wat ik nog wil toevoegen is de ratio verbruik wpu / totaal verbruik (via P1).
Bedankt ziet er goed uit, altijd leuk om wat voorbeelden te zien.

Je CV druk is wel erg laag. Is je expansievat mogelijk kapot? Deze gaan heel snel kapot bij Itho WPU's en valt niet snel op door de lage temperatuur delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wouter.N schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:26:
[...]

Bedankt ziet er goed uit, altijd leuk om wat voorbeelden te zien.

Je CV druk is wel erg laag. Is je expansievat mogelijk kapot? Deze gaan heel snel kapot bij Itho WPU's en valt niet snel op door de lage temperatuur delta.
Het varieert tussen 1.05 en 1.6 gedurende de dag. Ik heb er niet eerder opgelet en ik verwacht dat met het remote monitoring er contact wordt opgenomen als er iets niet goed werkt. Maar bijvullen zal niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
vliegnerd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:06:
@davasch ja, dat is work in progress. 61xx registers schrijven lukt mij nog niet. Via de debug pagina kreeg ik een reboot na 6101 schrijven.
Ah helaas, ik hou het in de gaten en zal er zelf ook nog eens in duiken binnenkort.

Niemand ervaring dus met het gebruik van ingang I2 van de WPU? Ik zie dat er bij ingang I2.1 Nul en I2.2 Fase staat in de handleiding. Zou dit gewoon met een potentiaalvrij relais naar elkaar geschakeld kunnen worden om hoog/laag tarief aan te duiden?

Ik zie namelijk dat er bij I3 over signaal ipv. fase gesproken wordt, dat vind ik wel opvallend.

[ Voor 7% gewijzigd door davasch op 07-12-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Zijn er andere mensen met een autotemp (icm WPU) waarvan de volgende settings niet lijken te kloppen;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCY47oFRZ2R93g3iY598M5nKTeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKSGUbpA8j72KPfUyh8RBGRH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@wortelsoft Ik heb andere nummering (andere versie autotemp?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGaNzlVcQ9UnjzskUVJRnbCjJwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsrFFZgnUOwNk1nm1UpDPoN7.png?f=user_large

Ik snap de naam "minimum (maximum) heating setpoint niet in combinatie met die 0.036 waarden. Moet wel iets met de gevoeligheid van de warmtevraag te mkaen hebben. De koeling werkt bij mij blijkbaar met andere paramters.

Wat verwacht je? Waarom denk je dat het fout is?

Nummer 46 staat standaard op 21 graden, die heb ik op 23 graden gezet. (Zodat de WPU niet gaat koelen in standby als het in het voor/najaar even wat warmer is)

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 07-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vliegnerd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:50:
@wortelsoft Ik heb andere nummering (andere versie autotemp?)

[Afbeelding]

Ik snap de naam "minimum (maximum) heating setpoint niet in combinatie met die 0.036 waarden. Moet wel iets met de gevoeligheid van de warmtevraag te mkaen hebben. De koeling werkt bij mij blijkbaar met andere paramters.

Wat verwacht je? Waarom denk je dat het fout is?

Nummer 46 staat standaard op 21 graden, die heb ik op 23 graden gezet. (Zodat de WPU niet gaat koelen in standby als het in het voor/najaar even wat warmer is)
Ik had verwacht dat het de minimale temp is waar ik de thermostaat op kan instellen. Vroeger was dat bij mij 16 graden maar nadat een monteur langs is geweest is het opeen 18 graden. Ik verwacht dus dat het ergens in te stellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
wouter.N schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:17:
[...]

Ik had verwacht dat het de minimale temp is waar ik de thermostaat op kan instellen. Vroeger was dat bij mij 16 graden maar nadat een monteur langs is geweest is het opeen 18 graden. Ik verwacht dus dat het ergens in te stellen is.
In de WPU settings: min en max room temp thermostat 143 en 144 in mijn versie. (Let op bug in ithowifi module, setting labels 1 rij verschoven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
davasch schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ah helaas, ik hou het in de gaten en zal er zelf ook nog eens in duiken binnenkort.

Niemand ervaring dus met het gebruik van ingang I2 van de WPU? Ik zie dat er bij ingang I2.1 Nul en I2.2 Fase staat in de handleiding. Zou dit gewoon met een potentiaalvrij relais naar elkaar geschakeld kunnen worden om hoog/laag tarief aan te duiden?

Ik zie namelijk dat er bij I3 over signaal ipv. fase gesproken wordt, dat vind ik wel opvallend.
Ik heb nog wat verder gezocht op internet en het lijkt me inderdaad met een potentiaalvrij relais te schakelen. In deze handleiding (andere WPU dan ik heb), maar wel voorzien van een vergelijkbare printplaat, wordt bij connector I2 namelijk wel expliciet genoemd dat dit potentiaalvrij te schakelen is.

Paragraaf 3.10 op pagina 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
davasch schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:49:
[...]
Niemand ervaring dus met het gebruik van ingang I2 van de WPU?
Zie de startpost en ik heb daarnaast meerdere posts in deze thread gedaan over de tariff ingang. Even zoeken op tarief en je vind ze zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Ah hoewel in de startpost even gemist, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
davasch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:01:
Ah hoewel in de startpost even gemist, bedankt!
Geen probleem, maar de samenvatting is dus dat je eigenlijk bar weinig aan de tarief input hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Het lijkt erop dat "outside temperature" instellen ook bar weinig zin heeft... :(

Via informatie van @to_tall heb ik via de ithowifi module van arjan hiemstra de buitentemperatuur op de i2c bus gekregen.

Dit staat netjes in de WPU status en wordt ook via de Spider (via RF) doorgegeven aan de autotemps.

De temperatuur in de WPU is 13.37 graden C.
De autotemp maakt daarvan 13 graden C.

In de autotemps staat ingesteld "max outside temp to enable heating": 12 graden.
(In de WPU kun je dat niet instellen zover ik weet.)

3x raden wat er zojuist gebeurd: WPU gaat CV bedrijf doen... |:( |:( |:(

"enable heating" is blijkbaar niet CV bedrijf, misschien overschakelen tussen verwarmen/koelen. Maar ook dat verwacht ik eerder in de WPU zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:
De problemen waar je toch tegen aanloopt is de buiten temperatuur.

[...]
Maar als de pomp niet weet wat de buiten temperatuur is zal de pomp willekeurig gaan koelen of verwarmen.

Pas dan kan je de aansturing van de pomp efficiënter inrichten.
[...]

Ik denk dus ook dat indien we de buiten temperatuur kunnen aansturen. Veel van je problemen verholpen zijn met willekeurig verwarmen en koelen.
Mijn buitentemperatuur staat nu op -10 graden. (Dat is die FC18 uit jouw berichten). Ben benieuwd of dat een merkbaar verschil gaat maken als er straks CV bedrijf is. Hoge aanvoer temperatuur?

EDIT: Geen enkel verschil. Aanvoertemperatuur was gewoon 23-24 graden. Warmtevraag maar 26% (ondergrens cv bedrijf is 25%) Dus wie weet wel effect bij 100% vraag...

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 08-12-2022 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Hennie wel in je warmte pomp staan dat er een buiten temp unit naar is? 0 is geen 1 is via T1 Port 2 is via itho add-on.

Daarnaast moet de buiten temp 12 of 24 uur uur aan de drempel waarde voldoen. Zo worden eventueel tijdelijke temperatuur schommelingen tegen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
To_Tall schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:57:
Hennie wel in je warmte pomp staan dat er een buiten temp unit naar is? 0 is geen 1 is via T1 Port 2 is via itho add-in
WPU 5G heeft alleen optie 0 en 1.
Optie 1 is de NTC voeler activeren dus dat is geen optie.

Maar eens kijken wat er gebeurt na een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:26:
[...]

WPU 5G heeft alleen optie 0 en 1.
Optie 1 is de NTC voeler activeren dus dat is geen optie.

Maar eens kijken wat er gebeurt na een paar dagen.
Ik heb in mijn WPU5G deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPMRG1H1qlOkWBqIlcYFPEDCqqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhLLBZ7sNzTYpC3TSZFeWtOP.png?f=user_large
Ik lijk dus wel optie 2 te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
vliegnerd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:31:
Het lijkt erop dat "outside temperature" instellen ook bar weinig zin heeft... :(

Via informatie van @to_tall heb ik via de ithowifi module van arjan hiemstra de buitentemperatuur op de i2c bus gekregen.
Ik zie nu pas alle activiteit in het andere Itho Daalderop topic, indrukwekkend :D

Ik heb me nog niet verdiept in de problemen met de buitentemperatuursensor (bij staat de Outside temp ook op 625.36), maar ervaar in praktijk eigenlijk geen probleem.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal volg. Schrijf je met de functie die je toegevoegd hebt register 6101 (buitentemperatuur), of gebeurt er iets anders? Ik zie namelijk niet dat register in de I2C byte array staan (6101-> 0x17D5). Of zit dit in de constante I2C_CMD_SET_CE30?

Mocht dit het geval zijn zou het op deze manier wellicht ook mogelijk moeten zijn om de andere registers genoemd in tabel 7.4 te schrijven :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:36:
[...]

Ik heb in mijn WPU5G deze optie:
[Afbeelding]
Ik lijk dus wel optie 2 te hebben
Ik heb optie 2 niet, maar wel zojuist ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKNoMIBOWcVfRnyQO1f2n1f-Cis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OW2WkQsFefY4ZfFnylFhvSs0.png?f=user_large

Dit veranderde meteen de outside temperature naar 0x8100 (330 graden volgens de ithowifi module, maar eigenlijk -300 graden :F )
De autotemp heeft nu 59 graden, de spider zendt ook 0x170C (59 graden uit). Blijkbaar gaat er iets mis met een temperatuur van 0x8100. (Als de temperatuur 0xF448 is, 625,xx in de module maar eigenlijk -30 graden dan snapt de spider dat dit "not available" betekent en die stuurt dan 0x7FFF als temperatuur naar de autotemp).

Ik gok dat 0x8100 de gemeten waarde van de open verbinding van de NTC buitentemperatuur voeler is. Een oneindige weerstand is immers een lage temperatuur bij een NTC.

Als ik setting 8 weer terugzet maar 0 dan komt de temperatuur 13.37 8) direct weer terug. 0 is dus echt wel "gebruik de buitentemp van de monitoringsdienst". Of er wat mee gebeurt / effect heeft. dat is de vraag. Voorlopig zie ik geen effect.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 08-12-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
davasch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:10:
[...]

Ik heb me nog niet verdiept in de problemen met de buitentemperatuursensor (bij staat de Outside temp ook op 625.36), maar ervaar in praktijk eigenlijk geen probleem.
625.36 = 0xF448 => -3000 => -30 graden Celcius. Dit is (denk ik) Itho code voor "not available" want de spider zendt bij deze temperatuur 0x7FFF uit. 0x7FFF is de "2s complement" versie van "overflow" of "not available". In het ramses_ii RF protocol dat Itho gebruikt is 0x7FFF altijd "not available".
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal volg. Schrijf je met de functie die je toegevoegd hebt register 6101 (buitentemperatuur), of gebeurt er iets anders? Ik zie namelijk niet dat register in de I2C byte array staan (6101-> 0x17D5). Of zit dit in de constante I2C_CMD_SET_CE30?
Nee, CE30 is een bericht dat een device op de i2c bus (itho monitoringsmodule/modem) broadcast aan alle devices op de bus. De WPU luistert naar dit bericht.

Het bericht is niet gedocumenteerd, maar afgeluisterd uit de communicatie op de i2c bus van een WPU die op de itho monitoringsdienst is aangesloten. De structuur van het bericht is daarna uitgeplozen.
Mocht dit het geval zijn zou het op deze manier wellicht ook mogelijk moeten zijn om de andere registers genoemd in tabel 7.4 te schrijven :9
Nee, dus. Ik weet nog niet hoe je die registers kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Dank voor je uitleg!

Ik realiseer me nu eigenlijk ook pas dat de genoemde registers de modbus registers zijn en dus niet overeen (moeten) komen met adressen of registers op de I2C-bus. De modbus gateway is helaas iets te duur om even aan te schaffen om het verkeer te sniffen ;(

Voor het manipuleren van de warmtevraag is wellicht ook mogelijk te sniffen, of anders is hopelijk de 'escape' via ramses_rf nog mogelijk (aanpassen setpoint of warmtevraag).

[ Voor 100% gewijzigd door davasch op 08-12-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Een klein beetje off-topic op het hoofdonderwerp het verkrijgen van invloed op onze WPU. Maar we zitten met zoveel WPU mensen bij elkaar. Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden. De pomp maakt alleen maar runs omdat ik de woonkamer temperatuur om 23:00 verhoog en om 7:00 verlaag.

Zo ziet de bronaanvoer temperatuur grafiek eruit. (en let niet op het Compressor woord van de grafiek eronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G2D4Y3gqwBZjwrMfUFcgBWhqpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hN2xwPoUA5QKEiFbCzzWoGD.png?f=user_large

Mijn vraag is; hebben jullie vergelijkbare temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
davasch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:37:
Ik realiseer me nu eigenlijk ook pas dat de genoemde registers de modbus registers zijn en dus niet overeen (moeten) komen met adressen of registers op de I2C-bus. De modbus gateway is helaas iets te duur om even aan te schaffen om het verkeer te sniffen ;(
@Onl1ne1373 jij had toch meer inzicht in naar welk adres we vermoedelijke moeten gaan schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
[b]nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden.

Mijn grafiek ziet er zo uit. (Alles boven 11 graden is "uit" en dus nep temperatuur. Ik zal proberen een betere brontemp template te maken die geen waarde heeft als cv uit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjBfK8fsESHiQ5UyiX0wPwtC-MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvqIDjoGJIZp7i5yhIFOJ6QQ.png?f=user_large
(ik snap even niet waarom er gistermiddag blijkbaar geen waarde was)

De bron begint bij 11 graden en de laagste aanvoer temperatuur tijdens is run is nu 8.8 graden. Net onder de 9 graden. Als de pomp nu weer gaat starten dan zo de aanvoer temp rond 10 graden beginnen, denk ik.

Ik woon in een polder en volgens mij is door het kwelwater de bron heel snel afgekoeld van de 13,5 graad tijdens het koelen naar 10 graden. Maar nu blijft het daar redelijk in de buurt.

(150m bron op 4,5kW pomp)

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 09-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
nl0pvm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:48:
Een klein beetje off-topic op het hoofdonderwerp het verkrijgen van invloed op onze WPU. Maar we zitten met zoveel WPU mensen bij elkaar. Ik vroeg mij af hoe bij jullie in deze wat koudere temperaturen de bron zich houdt? Mijn individuele bron-aanvoer temperaturen begint bij langere runs in de buurt te komen van de kritische 5 graden. De pomp maakt alleen maar runs omdat ik de woonkamer temperatuur om 23:00 verhoog en om 7:00 verlaag.

Zo ziet de bronaanvoer temperatuur grafiek eruit. (en let niet op het Compressor woord van de grafiek eronder)
[Afbeelding]

Vanuit mijn bron is het water dit jaar nog niet kouder geweest dan 7,47 graden. Twee jaar geleden heb ik wel rond de 5 graden Celsius gehad aan het eind van de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5jwPmv6gF2XrF0ZGWr7vUfcPlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nk5RJF9aMNZZDPo9HASVYghp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:47
vliegnerd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:22:
[...]

Ik heb optie 2 niet, maar wel zojuist ingesteld:
[Afbeelding]

Dit veranderde meteen de outside temperature naar 0x8100 (330 graden volgens de ithowifi module, maar eigenlijk -300 graden :F )
De autotemp heeft nu 59 graden, de spider zendt ook 0x170C (59 graden uit). Blijkbaar gaat er iets mis met een temperatuur van 0x8100. (Als de temperatuur 0xF448 is, 625,xx in de module maar eigenlijk -30 graden dan snapt de spider dat dit "not available" betekent en die stuurt dan 0x7FFF als temperatuur naar de autotemp).

Ik gok dat 0x8100 de gemeten waarde van de open verbinding van de NTC buitentemperatuur voeler is. Een oneindige weerstand is immers een lage temperatuur bij een NTC.

Als ik setting 8 weer terugzet maar 0 dan komt de temperatuur 13.37 8) direct weer terug. 0 is dus echt wel "gebruik de buitentemp van de monitoringsdienst". Of er wat mee gebeurt / effect heeft. dat is de vraag. Voorlopig zie ik geen effect.
Even los van al het getweak wat opzich best leuk is, waarom koop je niet gewoon de buitenvoeler en installeer je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
B-lex schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:06:
[...]

Even los van al het getweak wat opzich best leuk is, waarom koop je niet gewoon de buitenvoeler en installeer je die?
Afgezien dat een buitenvoeler aanleggen in mijn bijna luchtdichte huis heel lastig is, wil ik helemaal niet de echte buitentemperatuur aanbieden, ik wil het gedrag van de WPU manipuleren door een fake temperatuur aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:51:
[...]

@Onl1ne1373 jij had toch meer inzicht in naar welk adres we vermoedelijke moeten gaan schrijven?
Dit zou message 0x4030 moeten zijn. Waarbij de index uit de modbus handleiding een deel van de payload is.
We zouden eigenlijk i2c logs moeten hebben van de ServiceTool.
Kunnen jullie in de logs 4030 berichten vinden?

Ik ben van de week al bezig geweest met graylog, maar die wil mongodb 5 hebben en die draait niet op mijn processor (Intel Celeron 4205U) omdat er geen avx extensions op zitten. |:(
Waarschijnlijk moet ik naar een oude versie, maar dat is een beetje tegen m'n principes. Kan iemand een andere Syslog server met web interface aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:33:
[...]

Wat betreft je laatste zin; is dit niet juist de delta T tussen de buitentemperatuur en de ingestelde temperatuur voordat er verwarmt/gekoeld gaat worden, waar je dus ook de desbetreffende sensor voor nodig hebt?
Neen, er staat RUIMTETEMP vs INGESTELDE TEMP. Die delta kan omhoog en dit zou ik ook altijd aanbevelen om niet te snel op koelen over te gaan.

Ik heb ook geen buitensensor maar omdat ik ook geen 4g contact hebt denkt die IHTO wpu automatisch dat het -30 is buiten. Maakt niet uit hoe warm het in mijn woonkamer wordt, hij gaat nooit of te nimmer koelen want hij 'denkt' dat het buiten al koud is dus onnodig.
Dit terwijl de setting buitensensor op: 'geen buitensensor' staat. Je zou toch meer verwachten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davasch
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:18:
[...]

Dit zou message 0x4030 moeten zijn. Waarbij de index uit de modbus handleiding een deel van de payload is.
We zouden eigenlijk i2c logs moeten hebben van de ServiceTool.
Kunnen jullie in de logs 4030 berichten vinden?
Ik weet niet helemaal zeker wat toegestaan is en wat niet. Ik verwacht dat zolang ik geen source code publiceer (want copyright) het toegestaan is. Ik deel het graag want het brengt namelijk het schrijven naar de external control registers dichterbij denk ik! Hierna volgt een vrij droog verhaal :D

Ik heb de servicetool gedownload en ben daarmee in JetBrains dotPeek wat gaan rommelen en ben er van overtuigd dat daar wat antwoorden uit moet kunnen komen :)

Ik zie een functie op I2C protocolniveau waarmee 'manual operations' geset kunnen worden. Hieraan wordt een manualOperation meegegeven met daarin een bank, offset length, type, waarde en een boolean 'check'.

De functie waar deze 'manual operation' in gestopt wordt stelt vervolgens een I2C-bericht samen. Die heeft als destination adres 130 (0x82), source 128 (0x80) (Itho Tool ID?), message class 16432 (0x4030), message type 6 (0x06 = change2source) en 7 data bytes (die oa. de offset, operation type en operation value bevatten).

Dit mechanisme wordt vervolgens gebruikt door een class die de warmtepomp aanstuurt. Wat daar precies gebeurt kan ik nog niet helemaal doorgronden, maar voor zover ik nu heb gezien worden er heel wat 'manual commands' gedefineerd waaraan event handlers gehangen worden die events in de GUI opvangen en vervolgens de data naar de I2C bus sturen.

Hier een deel van de tabel 7.4 external control met data aangevuld vanuit de executabel en de .par file (Handbediening_V24). In de .par file (eigenlijk een Access MDB file) wordt de link tussen de Hand_xx objecten en de indexnummers van de handbediening gelegd.
IndexOmschrijvingToelichtingNaam in service toolModbus RegisterData type service tool
0Outside tempBuitentemperatuurHand_061010
15High/lowtariffHoog/laag tariefHand_2361020
30Max rel modulation levelWarmtevraag percentageHand_1361040
33CH releasedVrijgave verwarmingsbedrijfHand_3261070
34Cooling normalVrijgave koelbedrijfHand_3161080

De datatypes die allemaal 0 zijn kan ik nog niet helemaal plaatsen.

Verder zie ik dat er een wachtwoord level check in zit, maar dat lijkt alleen op de PC en niet in de WPU zelf plaats te vinden.

[ Voor 2% gewijzigd door davasch op 13-12-2022 15:56 . Reden: toevoeging link Hand_xx en indexnummers ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
SetManualOperation werkt als volgt (denk ik):

[82, 80, 40, 30, 6, 7, +7bytes, chksum]

To: 0x82 (WPU)
From: 0x80 (servicetool, ithowifi module)
MsgClass: 0x4030
MessageType: 6
Lengte: 7

Dan 7 bytes:
byte 1: 0x01 (vaste waarde)
byte 2: Index >> 8 & 0xFF (maf want offset < 50)
byte 3: Index & 0xFF.
byte 4: DataType
byte 5 en 6: Value
byte 7: 0 of 1 (ControlType in tabel handbediening)
laatste byte checksum.

Outside temp is index 0, Datatype 0x92, ControlType 0
OutsideTemp naar -10 (FC18) => [82, 80, 40, 30, 6, 7, 01, 00, 00, 92, FC, 18, 00, chksum]

*denk ik*
Ben benieuwd of anderen de code zo ook lezen. Ik zal het wel een keer gaan testen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Byte 2 is wel logisch als je ervan uitgaat dat de offset een 16 bit int kan zijn. Beetje op de toekomst voorbereid zullen we maar zeggen. Praktisch dus 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
[b]vliegnerd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:10:
OutsideTemp naar -10 (FC18) => [82, 80, 40, 30, 6, 7, 01, 00, 00, 92, FC, 18, 00, chksum]

*denk ik*
Ben benieuwd of anderen de code zo ook lezen. Ik zal het wel een keer gaan testen ;-)
Net geprobeerd, maar het werkt nog niet:

Uit de syslog:
nrgitho: [82,80,40,30,06,07,01,00,00,92,01,90,00,

(de laatste byte (checksum) zie ik bij 31DA, 2410 en CE30 ook niet.)

Geen resultaat. Geen reactie, ook geen i2c reply oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Hoi, kan ik een vraag stellen over de Itho WPU 5G icm vloerverwarming?
We hebben bij de oplevering 1 thermostaat gekregen (woonkamer). Voor de andere ruimten wordt het wegens tekort nageleverd. Nu is gezegd dat met de thermostaat van de woonkamer de hele woning aangestuurd kan worden. Ons is geadviseerd de thermostaat op 18 graden te houden (lager kan niet). Op de begane grond blijft het netjes 18 graden maar op de 1e verdieping wordt het heel warm, wel 22 graden. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:40:
Hoi, kan ik een vraag stellen over de Itho WPU 5G icm vloerverwarming?
We hebben bij de oplevering 1 thermostaat gekregen (woonkamer). Voor de andere ruimten wordt het wegens tekort nageleverd. Nu is gezegd dat met de thermostaat van de woonkamer de hele woning aangestuurd kan worden. Ons is geadviseerd de thermostaat op 18 graden te houden (lager kan niet). Op de begane grond blijft het netjes 18 graden maar op de 1e verdieping wordt het heel warm, wel 22 graden. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Heb je autotemp vloerverwarmingsverdelers? Blauw kastje boven de verdelers?
Ik had dit ook bij oplevering. Alleen spider in woonkamer, verder niets geleverd. Maar toen was het gelukkig buiten het stookseizoen. Er waren toen ook nog GEEN autotemp kastjes geleverd, dus helemaal geen besturing van de verdelers. Ook niet op de begane grond.

Je vloerverwarmingsverdelers boven staan waarschijnlijk allemaal open. En zonder autotemp kun je ze niet bedienen, waarschijnlijk zitten er wel servomotoren op, zodat handbediening niet gaat. Wellicht dat ze beneden ofwel dicht staan of dicht geregeld worden door de WPU/autotemp. Je laat de WPU lekker stoken, maar die verwarmd alleen boven. Je zou het moeten kunnen voelen aan de vloer. Als de compressor draait (dat hoor je) kun je voelen welke zone's aan en uit zijn. Met plak PVC lukt dat althans.

Zonder autotemp:
- Bel de installateur en laat ze de vloerverdelers boven veel verder dichtzetten. Misschien kun je het handmatig zelf. Dan kun je zelf nog wat bijregelen. Let op: De badkamer wil je wel open hebben, die moet altijd openstaan want dat is ook het buffervat voor de WPU.

Met autotemp:
- Bel de installateur en laat ze de autotemp op manual zetten en de vloerverdelers verder dichtzetten.

EDIT: Als je handig bent, kun je het ook zelf. Je kunt de groepen handmatig afsluiten (dus NIET de badkamer dichtdoen!). Zie handleiding. De servomotoren staan af fabriek open, dus inderdaad: alles staat open).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXgMmhhQARHmbtu-Kw7-ah8BG_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXAZ2YaObKfpSlzKg5JNBu6W.png?f=user_large :z

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 14-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Hoi vliegnerd, dank voor je reactie!
We hebben nog geen blauw kastje boven de verdelers. Die worden ook nog nageleverd.
Het enige wat we dus hebben is de thermostaat in de woonkamer, waarvan dus gezegd is dat het alles zou moeten regelen. De installateur heeft nu wel de kranen van de verdeler op de eerste verdieping uitgezet. Dus er gaat geen water door de vloerverwarming. Beneden staat de verdeler open want anders gaat de warmtepomp in storing.
Probleem boven was dat de vloer veel te warm werd waardoor onze tegelzetter niet kon tegelen. Omdat de verdeler boven nu dicht is kan de tegelzetter verder. Maar hoe moeten we straks als de tegelvloer gelegd is ervoor zorgen dat de vloerverwarming niet te snel warm wordt. Dit in verband met de gelegde vloer en kans op scheuren.
We kunnen boven helemaal niets zelf in regelen omdat we dat blauwe kastje nog niet hebben en ook geen thermostaat.
Zou langzaam open draaien van de kranen beter zijn, of gewoon wachten tot de temperatuur boven weer rond de 18 graden zit? En dan als de thermostaat boven geleverd is met de thermostaat de ruimte temperatuur regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Oh ja, de badkamer is bij ons op de begane grond en niet boven. Dat de verdeler boven uit staat is dus geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
Hoi vliegnerd, dank voor je reactie!
We hebben nog geen blauw kastje boven de verdelers. Die worden ook nog nageleverd.
Het enige wat we dus hebben is de thermostaat in de woonkamer, waarvan dus gezegd is dat het alles zou moeten regelen. De installateur heeft nu wel de kranen van de verdeler op de eerste verdieping uitgezet. Dus er gaat geen water door de vloerverwarming. Beneden staat de verdeler open want anders gaat de warmtepomp in storing.
Maar waarom is het dan zo warm boven!?!? Ik realiseer mij dat dit ook je vraag was/is, maar het is dus blijkbaar niet de vloerverwarming, als de verdelers echt dicht staan. Dat kun je nog controleren door te voelen aan de slangen / vloeren.
Of was het te warm boven en nu niet meer?
Probleem boven was dat de vloer veel te warm werd waardoor onze tegelzetter niet kon tegelen. Omdat de verdeler boven nu dicht is kan de tegelzetter verder. Maar hoe moeten we straks als de tegelvloer gelegd is ervoor zorgen dat de vloerverwarming niet te snel warm wordt. Dit in verband met de gelegde vloer en kans op scheuren.
De WPU 5G stuurt de aanvoertemperatuur rond de 24 graden. Heb je echt gemeten/ervaren dat de vloer veel te warm werd? Zo ja: Je hebt een storing!
Zo nee: Dit is het fabeltje dat de vloerenboeren vertellen. Bij mij moest het ook echt uit want hel-en-verdoemenis. Vervolgens wilde de man verwarmen met COP1 heaters van 2kW. Ik heb de vloerenman gezegd dat de vloerverwarming uitstond, maar gewoon lekker aangelaten. Hij heeft het niet gemerkt. Vloerverwarming in oude huizen is 55 graden, moderne vloerwarming is 40 graden. Maar de WPU 5G doet 24 graden, dat is een groot verschil.
We kunnen boven helemaal niets zelf in regelen omdat we dat blauwe kastje nog niet hebben en ook geen thermostaat.
Zou langzaam open draaien van de kranen beter zijn, of gewoon wachten tot de temperatuur boven weer rond de 18 graden zit? En dan als de thermostaat boven geleverd is met de thermostaat de ruimte temperatuur regelen?
Ik zou boven gewoon niets regelen en rustig afwachten. Dat gaat met een nieuwbouwhuis vast prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:52:
[...]

Net geprobeerd, maar het werkt nog niet:

Uit de syslog:
nrgitho: [82,80,40,30,06,07,01,00,00,92,01,90,00,

(de laatste byte (checksum) zie ik bij 31DA, 2410 en CE30 ook niet.)

Geen resultaat. Geen reactie, ook geen i2c reply oid.
Dat is jammer, super dat je het probeert!

Ik ga het ook uitpluizen, heb het deze week een beetje erg druk maar ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Hoi, ik weet nog niet zo goed hoe ik kan reageren op je reactie vliegnerd dus ik doe het maar even zo:

Maar waarom is het dan zo warm boven!?!? Ik realiseer mij dat dit ook je vraag was/is, maar het is dus blijkbaar niet de vloerverwarming, als de verdelers echt dicht staan. Dat kun je nog controleren door te voelen aan de slangen / vloeren.
Of was het te warm boven en nu niet meer?

Het was te warm vorige week en daarna is de verdeler boven uitgezet. Er zat een duidelijk temperatuurverschil in de ruimte tussen beneden (18 graden) en boven (23 graden). Heb dat gemeten met losse thermometers. Beneden was de vloer helemaal niet warm, boven wel. We liepen op blote voeten boven op het beton en we voelden de warmte aan onze voeten. De vloerverwarming was gewoon echt te warm.

Ik zou boven gewoon niets regelen en rustig afwachten. Dat gaat met een nieuwbouwhuis vast prima.
Nu is de verdeler boven dicht en we gaan die nu ook niet aanzetten want straks wordt het weer te warm in de vloer. En dat lijkt me niet handig met de tegelzetter die nu aan de gang is. Maar de vraag is, wanneer en hoe zetten we hem dan weer aan en zodanig dat het gelijkmatig verloopt?
De installateur zei dat bij opnieuw open zetten dat er meteen 35 graden doorheen gaat maar als de ruimtetemperatuur rond de 18 graden zit en de vloerverwarming ook op 18 graden is afgesteld lijkt me dat niet heel logisch toch? Maar goed wij kunnen dus niet nagaan op welke ruimtetemperatuur de bovenverdieping is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Als je de vloer echt warm voelt worden is mijn ervaring dat alleen die kamer open staat en dat daardoor de aanvoer temperatuur hoger is. Hoger dan 30 graden. Als hij meerdere groepen open heeft staat kan hij makkelijker zijn warmte kwijt -> lagere retour -> lagere aanvoer.

Lijkt me dat hij beneden netjes regelt op de thermostaat en dat hij boven ten onrechte een warmtevraag heeft.
Ik zou een ithowifi addon aan de master autotemp hangen en kijken wat hij zegt over de warmtevraag per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:10:
Het was te warm vorige week en daarna is de verdeler boven uitgezet. Er zat een duidelijk temperatuurverschil in de ruimte tussen beneden (18 graden) en boven (23 graden). Heb dat gemeten met losse thermometers. Beneden was de vloer helemaal niet warm, boven wel. We liepen op blote voeten boven op het beton en we voelden de warmte aan onze voeten. De vloerverwarming was gewoon echt te warm.
Ah, duidelijk! Goed dat de installateur die dingen heeft dichtgezet. Al het warme water ging blijkbaar naar boven en de WPU bleef lekker stoken, omdat de ruimtes beneden koud bleven EDIT: Wat @Onl1ne1373 zegt klopt: Als er boven maar een kleine zone (of zones) openstaan dan kan de WPU zijn warmte niet kwijt, de aanvoertemperatuur gaat dan omhoog.

Je hebt geen autotempregelaars. De spider woonkamer meet alleen de temperatuur in de woonkamer en geeft op basis van het verschil tussen de ruimtetemperatuur en de ingestelde temperatuur de WPU de opdracht om te gaan verwarmen.
Nu is de verdeler boven dicht en we gaan die nu ook niet aanzetten want straks wordt het weer te warm in de vloer. En dat lijkt me niet handig met de tegelzetter die nu aan de gang is. Maar de vraag is, wanneer en hoe zetten we hem dan weer aan en zodanig dat het gelijkmatig verloopt?
Dat kan eigenlijk niet. Vandaar dat je een autotemp krijgt die de groepen afzonderlijk open en dicht kan zetten op basis van de temperatuur per ruimte. Je kunt de installateur vragen ze een heel klein beetje open te zetten (of zelf doen met inbussleutel, zie post hierboven). Maar dan moet hij/zij waarschijnlijk een paar keer terug komen om het telkens weer bij te stellen.
De installateur zei dat bij opnieuw open zetten dat er meteen 35 graden doorheen gaat maar als de ruimtetemperatuur rond de 18 graden zit en de vloerverwarming ook op 18 graden is afgesteld lijkt me dat niet heel logisch toch? Maar goed wij kunnen dus niet nagaan op welke ruimtetemperatuur de bovenverdieping is afgesteld.
Je hebt (nog) geen autotemp regelaars. De bovenverdieping is helemaal nergens op afgesteld. De WPU maakt warm CV-water op basis van de begane grond thermostaat. En de aanvoer is 24 graden in principe niet hoger, tenzij storing of als er te weinig groepen openstaan.
Als de begane grond groepen open staan en de bovenverdieping een klein beetje, dan zou je op basis van de spider in de woonkamer best wel een prettig klimaat in het hele huis moeten krijgen.
Ik zou beginnen met begane grond alles open en boven alles dicht. Maar dat heb je nu al, denk ik. Dus niet veranderen en rustig je huis verwarmen.

Controleer of de verdelers beneden open staan! Dat moet wel echt.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 14-12-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:25:
En de aanvoer is 24 graden in principe niet hoger, tenzij storing ofzo.
EDIT: Ik was blijkbaar net te vroeg met posten :)

Ik denk dat dat per huis per situatie zal verschillen.
De warmtepomp moduleert niet en zal een (bijna) vaste hoeveelheid energie aan water van vloerverwarming toevoegen.
Temperatuur verschil tussen aanvoer en retour zal daardoor vrijwel altijd gelijk zijn en zal afhankelijk zijn van stroomsnelheid water in de vloer en het vermogen van de warmtepomp.
Als bij mij alleen de badkamer en de zolder open staan gaat er gewoon 31 graden doorheen. Normaal 26.

[ Voor 4% gewijzigd door Onl1ne1373 op 14-12-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:10:
De installateur zei dat bij opnieuw open zetten dat er meteen 35 graden doorheen gaat
Volgens mij is je vraag: Hoe voorkom ik dat er water van 35 graden door mijn vloer gaat stromen?

Antwoord: Zorg dat boven dicht is, zet alle groepen beneden open. Ga verwarmen. Je zult merken dat de vloer warm wordt, maar niet meer dan 24 graden. (Met een IR thermometer kun je het echt meten, maar je kunt het ook voelen. Het is met blote voeten zeker niet behaaglijk warm, maar je voelt wel dat de vloer niet koud.

Het is namelijk niet normaal dat er water van 35 graden aangevoerd wordt. Het moet 24 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Vliegnerd en Onl1ne1373 hartelijk dank!
Klopt inderdaad: de verdeler op de begane grond staat helemaal open. De verdeler op de eerste verdieping (wij hebben maar twee verdiepingen) staat helemaal dicht. De badkamer is beneden.

Nog even een vraag.
Als we straks de verdeler weer boven open zetten dan moeten we dat dus gelijkmatig doen? Om te voorkomen dat het te snel te warm wordt? De installateur heeft laten zien hoe we hem een kwartslag kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:18:
Vliegnerd en Onl1ne1373 hartelijk dank!
Als we straks de verdeler weer boven open zetten dan moeten we dat dus gelijkmatig doen? Om te voorkomen dat het te snel te warm wordt? De installateur heeft laten zien hoe we hem een kwartslag kunnen draaien.
Het wordt alleen maar te warm als de WPU het water heel warm gaat maken. Ik kan maar twee manieren verzinnen waardoor dat kan:
- Er staan te weinig groepen open. Maar als beneden open is en je zet boven ook open, dan moet dat niet aan de hand zijn. (Voor de techneuten: De aanvoertemp wordt dan geregeld t.o.v. de retourtemperatuur. Zolang er genoeg afgiftecapaciteit is, blijft de aanvoertemp zo laag mogelijk).
- De warmtevraag is 100% en de WPU stuurt de aanvoertemp omhoog om beter te verwarmen. Ik weet niet of dit in de WPU zit. Het zou best kunnen, het lijkt mij logisch. Ik heb nog nooit meer dan 40% warmtevraag gezien en dan blijft de aanvoerlaag. Warmtevraag kan naar 100% gaan als je beneden de groepen dicht hebt en de temperatuur daar daalt tot onder de ingestelde temperatuur, terwijl er geen verwarming is in die ruimte.

Dus als alles open staat, zou het niet ineens heel warm moeten kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 14-12-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Ok duidelijk vliegnerd. Maar je zegt:

Het wordt alleen maar te warm als de WPU het water heel warm gaat maken. Ik kan maar twee manieren verzinnen waardoor dat kan:
- Er staan te weinig groepen open.
"

Nu staan er toch ook te weinig groepen open omdat beneden volledig open staat en boven volledig dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:40:
Ok duidelijk vliegnerd. Maar je zegt:

- Er staan te weinig groepen open.
"

Nu staan er toch ook te weinig groepen open omdat beneden volledig open staat en boven volledig dicht?
"Te weinig" is relatief, hoeveel dat bij jou is dat is niet zo te zeggen. Maar als de helft open staat, dan moet dat ruim voldoende zijn, anders is het vermogen van je warmtepomp veel te hoog. Dat zal wel niet.

Ik heb een 4,5 kW WPU 5G en 4 grote groepen beneden (bgg) en 9 boven. Als de bgg groepen open staan dan is dat ruim voldoende om de temperatuur op 24 graden te houden. "Te weinig" is in mijn geval alleen 1 kamer boven (2 groepen) en de badkamer (kleine groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Wij hebben ook een W/W Warmtepomp 5G - 4,5 kW individuele bron.

Wij hebben beneden 6 groepen die dus allemaal open staan. Boven 5 groepen die allemaal dicht staan.
Als wij over een tijdje de verdeler boven steeds iets meer open zetten dan zal er dus niet meteen 35 graden water doorheen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:37:
Wij hebben ook een W/W Warmtepomp 5G - 4,5 kW individuele bron.

Wij hebben beneden 6 groepen die dus allemaal open staan. Boven 5 groepen die allemaal dicht staan.
Als wij over een tijdje de verdeler boven steeds iets meer open zetten dan zal er dus niet meteen 35 graden water doorheen gaan?
Nee, zeker niet. Je kunt het eerst testen met de bgg vloer. Als die niet te warm wordt, dan kun je rustig de zones boven erbij opzetten. De temperatuur gaat dan naar beneden, niet naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Ok, met de temperatuur gaat dan naar beneden, niet naar boven. Bedoel je dan dat de temperatuur juist lager wordt (vermindert) en niet hoger wordt (toeneemt). Of bedoel je dat de temperatuur op de benedenverdieping dan omhoog gaat? Dat laatste bedoel je denk ik niet toch?

[ Voor 9% gewijzigd door LianA op 14-12-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:18:
Ok, met de temperatuur gaat dan naar beneden, niet naar boven. Bedoel je dan dat de temperatuur juist lager wordt (vermindert) en niet hoger wordt (toeneemt).
Ja, dat bedoel ik.

Het water gaat niet alleen door de beneden vloer maar ook door de boven vloer. De warmte verdeelt zich en de (afvoer)temperatuur wordt lager, zodat de WPU de aanvoer temperatuur niet hoeft te verhogen en misschien zelfs kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Vliegnerd, dank voor je reacties! Heeft zeker geholpen om de systemen beter te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Vliegnerd, toch nog een vraagje 😀 Hoe kan het dat wij als enige van onze buren dit probleem hebben. De buren hebben allemaal een koude vloer boven en de ruimte is rond de 17 graden, terwijl de verdeler bij hun gewoon open staat. Woningen zijn twee weken geleden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
LianA schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:26: Hoe kan het dat wij als enige van onze buren dit probleem hebben. De buren hebben allemaal een koude vloer boven en de ruimte is rond de 17 graden, terwijl de verdeler bij hun gewoon open staat. Woningen zijn twee weken geleden opgeleverd.
Durf het niet te zeggen. Wordt er bij de buren ook verwarmd? Waarschijnlijk niet, dwz ik weet geen andere verklaring.

Of er wordt bij jou veel te veel verwarmd, omdat er toch iets niet goed is. Maar als er nu (met boven alles dicht) niet meer volop gestookt wordt door jouw WPU en de bgg gewoon op temperatuur blijft, dan zal het met de vloer boven open niet heel anders zijn.

• LianA
Als er bij ons veel te veel verwarmd werd dan ligt dat aan de instelling van de warmtepomp of kan het ook aan de verdeler liggen?
Nu we nog geen autotemp kastjes hebben kan de installateur dan zelf ook helemaal niets zien?
Kun je als leek ook een warmtepomp uitlezen of kan alleen de installateur dat?

• Onl1ne1373
Teveel verwarmen is meestal een Thermostaat/Verdeler probleem. De meeste hier gebruiken een wifi bordje die de warmtepomp via de servicepoort uitlezen. Deze (een tweede bordje) kan ook de verdeler uitlezen. Dit is de thread die hierover gaat: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
En dat is heel nuttig en leuk om te doen, maar aangezien je huis 2 weken geleden is opgeleverd zou ik gewoon de vragen bij de bouwer neerleggen.

• vliegnerd
feelthepower schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:26:
En dat is heel nuttig en leuk om te doen, maar aangezien je huis 2 weken geleden is opgeleverd zou ik gewoon de vragen bij de bouwer neerleggen.
@LianA Ja, inderdaad, als je zeker weet dat er met 35 graden aanvoer verwarmd werd/wordt en dat dit niet 1x gebeurt, maar standaard, dan moet je zeker de installateur laten komen.

De installateur kan de Itho servicetool op de WPU aansluiten en e.e.a. bekijken. Er is echter geen historie, dus het moet een probleem zijn dat optreedt als de installateur de WPU laat verwarmen.
De installateur kan heel beperkt zien of er storingen zijn geweest, maar echt heel beperkt.

• LianA
Ja jullie hebben gelijk. We gaan het gewoon weer aan de bouwer vragen. We hebben nu een paar verschillende installateurs gesproken en die zeggen allemaal iets anders, dat maakt het niet makkelijker voor een leek om te begrijpen. Vandaar even de vragen hier op het forum gesteld. Hartelijk dank voor de info en de suggesties.
Als er interesse is naar wat nu echt het probleem was dan kan ik dat later nog wel even melden. Alhoewel ik vrees dat dat nog lang kan gaan duren.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29
@vliegnerd op hoeveel staat bij jou de waarde availlable power in de autotemp?

• vliegnerd
wortelsoft schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:34:
@vliegnerd op hoeveel staat bij jou de waarde availlable power in de autotemp?
4,5 kW voor een 4,5 kW WPU 5G.

• wortelsoft
vliegnerd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:56:
[...]

4,5 kW voor een 4,5 kW WPU 5G.
Dan staat die bij mij denk ik verkeerd 2,5kW voor een wpu45 5G. Verklaard mogelijk ook het rare gedrag wat ik heb. Een zolder kamer krijg ik niet warm, de wpu blijft maar draaien en wamt dan andere kamers op tot ruim boven het setpoint. Ik moet nog de gegevens in HA zien te krijgen voor logging, maar mqtt is nog even nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
@arjenhiemstra Bedankt voor deze geweldige tool, met behulp van de status pagina en de info van @vliegnerd kunnen achterhalen dat het maximaal vermogen in de autotemp verkeerd staat ingesteld en dat daardoor twee kleppen maar voor 75% open gaan. Ik weet nog even niet of ik die setting zelf aan ga passen of dit door de installateur laat doen, maar helemaal happy dat ik heb kunnen vinden wat het probleem is.

Wat wel vervelend is dat dit soort settings verkeerd wordt gezet, in de HRU WTW stond minimaal Co2 ventilatie snelheid verkeerd (veel te laag), waardoor de WTW in auto stand veel te weinig ventileerde. De opleiding vanuit itho-daalderop laat te wensen over heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:09:
@arjenhiemstra Bedankt voor deze geweldige tool, met behulp van de status pagina en de info van @vliegnerd kunnen achterhalen dat het maximaal vermogen in de autotemp verkeerd staat ingesteld en dat daardoor twee kleppen maar voor 75% open gaan. Ik weet nog even niet of ik die setting zelf aan ga passen of dit door de installateur laat doen, maar helemaal happy dat ik heb kunnen vinden wat het probleem is.

Wat wel vervelend is dat dit soort settings verkeerd wordt gezet, in de HRU WTW stond minimaal Co2 ventilatie snelheid verkeerd (veel te laag), waardoor de WTW in auto stand veel te weinig ventileerde. De opleiding vanuit itho-daalderop laat te wensen over heb ik het idee.
Ik heb in mijn geval het idee dat ze de boel vanaf een afstand het huis in gegooid hebben en willekeurig dingen hebben opgehangen. Projectbouw: Alles moet zo goedkoop mogelijk. You pay peanuts, you get monkeys.

Voorbeelden:
De WTW ventielen in slaapkamer "master bedroom" stonden bijna helemaal dicht. Te weinig ventilatie met WTW op vol vermogen. CO2 meter vraagt dan dus de hele nacht vol vermogen en de CO2 (die je zelf niet kunt aflezen was alsnog >>1500 ppm). Als ik het niet zelf had opgelost, dan had ik dus permanent de hele nacht herrie en een 0,5 kWh per nacht nutteloos energiegebruik.

Twee spider thermostaten waren omgewisseld: Kamer 4 warmtevraag (te koud) en Kamer 5 zie ik opwarmen op mijn HA dashboard. De verdelerboven heeft wel badkamer/kamer1/kamer2/kamer3 netjes gemarkeerd, maar kamer 4 en 5 waren niet gemarkeerd. Blijkbaar dacht de collega die de thermostaten ging ophangen: Nou dan gok ik maar wat. 50% kans: Maar toch fout gegokt.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 16-12-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
vliegnerd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ik heb in mijn geval het idee dat ze de boel vanaf een afstand het huis in gegooid hebben en willekeurig dingen hebben opgehangen. Projectbouw: Alles moet zo goedkoop mogelijk. You pay peanuts, you get monkeys.

Voorbeelden:
De WTW ventielen in slaapkamer "master bedroom" stonden bijna helemaal dicht. Te weinig ventilatie met WTW op vol vermogen. CO2 meter vraagt dan dus de hele nacht vol vermogen en de CO2 (die je zelf niet kunt aflezen was alsnog >>1500 ppm). Als ik het niet zelf had opgelost, dan had ik dus permanent de hele nacht herrie en een 0,5 kWh per nacht nutteloos energiegebruik.
Die co2 meting in de slaapkamer heb ik ook last van, ik laat de deur naar de gang maar open staan. Maar als dat ventiel verkeerd staat kan ik er dus eigenlijk vanuit gaan dat de gehele balansventilatie niet goed staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Eind november hebben we de sleutel gekregen van onze nieuwbouwwoning met een W/W WPU45-5G warmtepomp. Direct na de oplevering ging die al in storing wat eigenlijk pas vorige week donderdag (per ongeluk?) werd opgelost. Inmiddels was de temperatuur in huis wel gedaald naar 14 graden en sinds donderdag is die dus aan het verwarmen. Thermostaat staat op 21 graden ingesteld, en de ventilatie heb ik op stand 3 staan, omdat de stukadoor is langsgeweest voor de plafonds en het erg vochtig is in huis.
Verbruik is momenteel 20-21 kWh per 24 uur. Neem aan dat dat voor verwarmen wel normaal is? Zit inmiddels op 75.4 kWh verbruik sinds afgelopen donderdag :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@hallom ik heb ook een 4,5 kW WPU 5G. 21 kWh is erg veel. Dat is echt continu stoken. Ik heb dit hele stookseizoen pas 80 kWh gebruikt.

Tijdens de koude week heb ik 4 of 5 kWh per dag gebruikt. Thermostaat op 19 graden, 19,5 woonkamer. Tussenwoning 170 m2.

Vandaag overigens ook 5 kWh gebruikt voor verwarmen… geen zon en veel wind.

EDIT: maar een vochtig huis kost gewoon veel energie om droog te stoken. Doe je niks aan. Volgende winter wordt het VEEL zuiniger

[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 19-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Ik heb de 35i dus een maatje kleiner en ik zit op 6KW/h per dag gemiddeld over de afgelopen 7 dagen.
Tussenwoning 100m2, 3 slaapkamers, beneden op 20.5C en boven 19.5C.
Het waren ook wel koude dagen, vandaag bijvoorbeeld maar 1.1KW/h verbruikt t.o.v. de 6 afgelopen dagen.

En opwarmen van 14C naar 21 met een hoop bouwvocht kost gewoon veel energie, WtW op 3 zou niet heel veel mogen schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb de 65i en heb ongeveer 15kWh per dag gebruikt vorige week.
Maar vrijstaand 184m3 met 4 personen en thermostaat op 21 graden.

Koud vochtig beton kost inderdaad heel veel energie om op te warmen.
Ik zit ook nog in mijn eerste stookjaar, maar heb al wel een zomer gehad.
Ben benieuwd of het volgend jaar nog zuiniger is.
Volgens bouwer kunnen eerste twee jaar tot 30% meer verbruiken door bouwvocht.

[ Voor 33% gewijzigd door Onl1ne1373 op 20-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
Wij zaten afgelopen week op ~10 kWh/dag met een 2-onder-1-kap van ~ 170m2, de thermostaat op 20 graden beneden en 19 graden boven en een 5G 5.5kW WP. Heb nog geen COP berekend maar vind het nu al niet slecht, en met het vele bouwvocht wat er nog uit moet (opgeleverd in mei dit jaar) gaat het ws alleen maar beter worden 😃
vliegnerd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:39:
[...]
Voorbeelden:
Beetje offtopic maar hoe ben je hier achter gekomen? Bij ons staat ie ook bijna elke nacht vol gas te loeien (heb het toerental van de maximale stand al lager gezet vanwege het geluid en verbruik) wat naar mijn idee een beetje overdreven is. Bij de oplevering hebben we een document gekregen waarin voor alle ventielen de luchtstroom gemeten is dus het zou goed (iig volgens het bouwbesluit) moeten zijn, maar geen idee of dat ook echt zo is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:50:

Beetje offtopic maar hoe ben je hier achter gekomen? Bij ons staat ie ook bijna elke nacht vol gas te loeien (heb het toerental van de maximale stand al lager gezet vanwege het geluid en verbruik) wat naar mijn idee een beetje overdreven is. Bij de oplevering hebben we een document gekregen waarin voor alle ventielen de luchtstroom gemeten is dus het zou goed (iig volgens het bouwbesluit) moeten zijn, maar geen idee of dat ook echt zo is...
Ik post het hier maar even en dan kunnen we altijd nog verder in een WTW topic:

Dat vol gas loeien was wel de aanleiding. Omdat ik de WTW en sensoren in Home Assistant heb staan, zie ik de CO2 oplopen in de slaapkamer, terwijl de WTW al maximaal vermogen draait. (Zonder dit zelf aan HA te koppelen kun je dit niet zien als gebruiker. De CO2 en "vent demand" is geheim). De CO2 wordt per kamer gemeten in een bedieningskastje in de muur, maar er is geen enkele indicatie van de hoeveelheid CO2. Er is ook niets van Orcon te koop waar dat mee kan. :?

Ik heb nooit een document gekregen van afregelen. En wat ik verder zie denk ik dat er ook helemaal niets is afgeregeld. Helaas.

De twee inblaasventielen in de master bedroom zaten ook vrijwel helemaal dicht. Dat is vreemd, omdat deze slaapkamer juist de grootste afstand tot de WTW heeft als je het per meter buis meet.

Ik heb de ventielen elke nacht een slag opengezet totdat de CO2 netjes 950 ppm bleef. (Minimale waarde Orcon ventilatie). Ondertussen gemeten of het in de slaapkamers van kinderen ook goed blijft, want CO2 in Home Assistant.

Als ik ze "op het oog" 1 cm open had gezet ipv vrijwel helemaal dicht, dan was het VEEL beter geweest dan de zogenaamde ingeregelde stand.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 20-12-2022 17:29 ]

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste