Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 18:46
vliegnerd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:24:
[...]
Ik post het hier maar even en dan kunnen we altijd nog verder in een WTW topic:

Dat vol gas loeien was wel de aanleiding. Omdat ik de WTW en sensoren in Home Assistant heb staan, zie ik de CO2 oplopen in de slaapkamer, terwijl de WTW al maximaal vermogen draait. (Zonder dit zelf aan HA te koppelen kun je dit niet zien als gebruiker. De CO2 en "vent demand" is geheim). De CO2 wordt per kamer gemeten in een bedieningskastje in de muur, maar er is geen enkele indicatie van de hoeveelheid CO2. Er is ook niets van Orcon te koop waar dat mee kan. :?
Eh... ik lees ze gewoon uit met ramses_rf :) alleen is dit misschien wel een beetje off-topic.. :P
Ik heb nooit een document gekregen van afregelen. En wat ik verder zie denk ik dat er ook helemaal niets is afgeregeld. Helaas.
same here
De twee inblaasventielen in de master bedroom zaten ook vrijwel helemaal dicht. Dat is vreemd, omdat deze slaapkamer juist de grootste afstand tot de WTW heeft als je het per meter buis meet.

Ik heb de ventielen elke nacht een slag opengezet totdat de CO2 netjes 950 ppm bleef. (Minimale waarde Orcon ventilatie). Ondertussen gemeten of het in de slaapkamers van kinderen ook goed blijft, want CO2 in Home Assistant.

Als ik ze "op het oog" 1 cm open had gezet ipv vrijwel helemaal dicht, dan was het VEEL beter geweest dan de zogenaamde ingeregelde stand.
Same here en super dankjewel voor deze "inregel truc"

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 15:04
Die i2c modbus converter is duur maar wel gedocumenteerd. Ik kwam er vandaag achter dat er op mijn warmtepomp ook een modbus aansluiting zit (A B en GND).
Iemand daar wel eens naar gekeken? Kwestie van een ESP32 met max485 of een 485 usb stick?

Waarschijnlijk niet echt nodig naast de i2c aansluiting, maar misschien een mooi alternatief als bepaalde dingen niet lukken.

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik moet zelf ook nog aan de slag gaan met de I2C-bus. Ik wacht nog even op een I2C level shifter en wil dan met een Pi Zero wat gaan testen.

Mocht dat niet lukken zou ik nog bereid zijn in te leggen voor zo'n i2c modbus converter, puur om het protocol te sniffen. Het besparingspotentieel icm een dynamisch energiecontract is m.i. groot :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:59:
Die i2c modbus converter is duur maar wel gedocumenteerd. Ik kwam er vandaag achter dat er op mijn warmtepomp ook een modbus aansluiting zit (A B en GND).
Iemand daar wel eens naar gekeken? Kwestie van een ESP32 met max485 of een 485 usb stick?

Waarschijnlijk niet echt nodig naast de i2c aansluiting, maar misschien een mooi alternatief als bepaalde dingen niet lukken.
Een modbus aansluiting? ik heb de WPU open gehad en niet gezien. Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
davasch schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:55:
Ik moet zelf ook nog aan de slag gaan met de I2C-bus. Ik wacht nog even op een I2C level shifter en wil dan met een Pi Zero wat gaan testen.

Mocht dat niet lukken zou ik nog bereid zijn in te leggen voor zo'n i2c modbus converter, puur om het protocol te sniffen. Het besparingspotentieel icm een dynamisch energiecontract is m.i. groot :-)
Tsja de module van Arjan Hiemstra is al klaar, een goede start voor je eigen knutselproject of misschien een mooi project om aan bij te dragen. Zie de historie in dit topic; we zijn namelijk bijna zover dat we met de module van Arjan de juiste I2C commandos kunnen sturen (die ook de modbus->i2c converter stuurt) om "alle" functionaliteit van de WPU te ontsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Dat is goed om te horen! Ik volg het (hier op GoT) op de voet. Is er ergens nog meer info te vinden? Als ik wat tijd over heb help of denk ik graag mee.

Hoe stuur je nu arbitraire data via de Wifi-module op de I2C bus? Een tijdelijke functie hardcoded meecompileren en die aanroepen, of is er een mogelijkheid om vanuit de web interface ruwe data te sturen in een testversie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:15:
Een modbus aansluiting? ik heb de WPU open gehad en niet gezien. Heb je meer info?
Achterop het stukje waar de service aansluiting zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYLlUdCaFZfT_0HEiSSJfsGjIE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sv8aIeNlciXTWOZ3ShlygxXH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Interessant. Ik zie in de handleiding deze afbeelding staan (zonder Modbus connector):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjbOifFln-eA46EX_F5YXsUqNdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XUDoEWWiRg900RJGWncMSyr.png?f=user_large

Ik ben nu niet thuis, vanavond zal ik eens kijken of bij mij die connector er ook zit.

In de handleiding die ik bekijk zie ik namelijk nog een driepolig connector 'Ext' waar 'Niet in gebruik' bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn handleiding WPU-5G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-XLV0BTmdE1p10jU45KLIIF60M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mdFJjRM92b7BeJjUp5T2ujss.png?f=user_large

Het woord "optie" zal misschien aangeven dat hij niet bedraad is?? Ik ga thuis eens kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-12-2022 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Hoppakee, aangesloten op het IoT bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAAuspLg0G679aspUr9dZ0J48bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TixL5ZCmNtdwOkm0eVSJ6DLH.jpg?f=fotoalbum_large

Modbus USB Dongle besteld om eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:14:
Hoppakee, aangesloten op het IoT bord:
[Afbeelding]

Modbus USB Dongle besteld om eens te testen.
Heb jij een idee wat voor print-connectoren dat zijn zodat ik ze op ali kan bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Ook bij mij is de poort aanwezig! Helaas ligt m'n modbus converter op werk nu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksweSUdp7kV4zNYTNCfaJQDAPzM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7KRKVoswaiUYGAEZqgnJc0Rm.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:08:
Heb jij een idee wat voor print-connectoren dat zijn zodat ik ze op ali kan bestellen?
Nee, geen idee, nooit gezien. Bij mij zat het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:32
Met Modbus goed gedocumenteerd, bedoel je dan deze handleiding?

Dat geeft in ieder geval wel inspiratie om in de duurste uren DHW bereiding uit te zetten (en goedkoopste juist aan), door met low tariff te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02_bNDfZcAsk7GUU-0dOroICMuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IC5jx1QIMPxAy1cn5BtZmHMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Deze documentie is van de IMM. Ik weet niet of de ingebouwde poort dezelfde adressering gebruikt als de IMM die de I2C bus omzet naar modbus. Dat zou kunnen, maar hoeft natuurlijk niet.

Ik heb na de kerstdagen weer een modbus interface :)

[ Voor 9% gewijzigd door davasch op 24-12-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
feelthepower schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:22:
Met Modbus goed gedocumenteerd, bedoel je dan deze handleiding?

Dat geeft in ieder geval wel inspiratie om in de duurste uren DHW bereiding uit te zetten (en goedkoopste juist aan), door met low tariff te spelen.
Daar heb je de modbus niet voor nodig én de functionaliteit van de Tarif optie is nogal beperkt, zie de eerdere posts van mij en de startpost van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
De Tariff input op het moederboard in de warmtepomp werkt. Sluit de 2 terminals van i2 [Hoog/laag tarief (optie)] kort én de [Tarif] optie die je met de add-on ophaalt gaat van 0 -> 1. Dit heeft alleen invloed op het (moment van) verwarmen van de boiler. Het is eigenlijk gewoon een moderne kopie van de tariefschakeling op boilers. Als deze input op 1 staat wordt de boiler verwarmd zodra dit nodig is.
Dat had ik gelezen, maar de tekst uit de startpost interpreteer ik als manueel werk elke keer ik low tariff aan wil zetten. Dit kan met de huidige stand van Arjen Hiemstra’s module nog niet vanaf afstand toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
Iemand al verder met de modbus verbinding? Ik heb even een dongle geregeld, maar krijg nog geen response van de WPU.

Ik heb de standaardinstellingen vanuit de handleiding van de IMM geprobeerd (niet noodzakelijkerwijs ook geldig voor deze poort lijkt me) en nog wat gevarieerd met adressen, parity en baud rate maar krijg helaas geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
feelthepower schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:19:
[...]
Dat had ik gelezen, maar de tekst uit de startpost interpreteer ik als manueel werk elke keer ik low tariff aan wil zetten. Dit kan met de huidige stand van Arjen Hiemstra’s module nog niet vanaf afstand toch?
Ja alleen heb je op dit moment al de mogelijkheid om in de thermostaat de boilerfunctie te sturen op tijd. Ook met dynamische energie valt het dal tot op heden altijd op vrijwel hetzelfde moment van de nacht dus de externe tussentijdse verwarming met de tariff functie voegt maar weinig toe. Dit omdat ook de temperatuur in je boilervat voldoende gedaald moet zijn. Helaas beïnvloedt zoals ik ook eerder schreef de tariff functie de CV modus niet.

Mocht je op dit moment op afstand de tariff functie willen gebruiken dan kan je de aansluitingen gebruiken die nu al op de print zitten. Met een een relais en een voeding én een slimme wifi/zigbee schakelaar kan je zonder op de integratie te hoeven wachten nu al aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
davasch schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:58:
Iemand al verder met de modbus verbinding? Ik heb even een dongle geregeld, maar krijg nog geen response van de WPU.
Vandaag gecheckt; ik heb ook een modbus aansluiting maargoed als de WPU niet reageert schiet het ook niet heel erg op. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42
Het lastige met seriële modbus is dat er maar weinig apparaten zijn die het protocol fatsoenlijk ondersteunen. Veel apparaten hebben een eigen interpretatie dialect modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
nl0pvm schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:49:
[...]
Met een een relais en een voeding én een slimme wifi/zigbee schakelaar kan je zonder op de integratie te hoeven wachten nu al aan de slag.
Zit ik hiermee dan in de goede richting?

https://www.robbshop.nl/s...qeGTaj7-mkyhoCLdcQAvD_BwE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:02
Ik ben vandaag weer wat verder gekomen met "Manual Operation" via de i2c bus.

De servicetool gebruikt 4030 berichten voor "GetManualOperation" en "SetManualOperation".
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waarden opvragen lukt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
82, 80, 40, 30, 4, 4, 1, 0, 0, F, 1, FF

82,80, 4030
4 = msg type "read"
4 = length
1 = bank (er zijn 8 bank. 0 = raw data [waarden onduidelijk] 1 = manualoperation [waarden kloppen met Handbediening tabellen)
0, F = index
1 = number of values (max 7). De reply bevat dit aantal waarden vanaf de index
FF = checksum

De waarden die ik uit bank 1 lees komen overeen met de handbediening tabellen uit de servicetool. Maar de waarden zijn niet "live" het zijn default/standaard waarden.

SetManualOperation / waarden schrijven lukt (nog?) niet.
Ik krijg geen antwoord op mijn berichten :(

SetManualOperation werkt WEL.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door vliegnerd op 03-01-2023 09:20 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Het commando om "Tariff low" te activeren door middel van manual operation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
82,80,40,30,06,07,01,00,0F,00,01,01,01,FF

Opcode: 4030
Msgtype: 6 (update)
Length: 7
Bank: 1
Index: 00,0F  (index 15, dit zijn twee bytes)
Datatype: 00 
Value: 01,01 (Ik weet niet of het 0100, 0001 of 0101 moet zijn, zie opmerking)
Checked: 01 (deze laatste byte is 0 of 1. Blijkbaar werkt 1 hier...)
Checksum: FF (dit is niet de juiste checksum)

Opmerking: Datatype 00 is 1 byte en de value is twee bytes. Wat ik tot nu toe gezien heb is dit meestal: 0001, maar volgens mij werkte dat hier niet (nog een keertje testen). Ik probeerde 0101 en dat werkt wel, blijkbaar/toevallig)

Let op: Ik heb de setting "Max manual operation time" moeten instellen. Die stond eerst op 0 (oneindig) en toen bleef de WPU in deze modus. (Ook na een power cycle stond ie nog gewoon in manual operation).

Hiermee kun je dus de boiler forceren om warm water te maken. (Mits temp van water lager dan setpoint). Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als de manual operation timer afloopt terwijl de boiler actief is.
Ik vermoed dat het verwarmen dan acuut stopt. Maar nog niet getest. Het voorbeeld uit de i2c modbus handleiding doet vermoeden dat dit niet zo is want daar is het stappenplan:

Geforceerd starten van tapwaterbereiding via IMM
1 Schrijf low tarif (laag tarief) tapwaterbedrijf start
2 Lees status: Wacht tot DHW verwarmen gestart is
3 Schrijf high tarif

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 04-01-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
davasch schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:58:

Ik heb de standaardinstellingen vanuit de handleiding van de IMM geprobeerd (niet noodzakelijkerwijs ook geldig voor deze poort lijkt me) en nog wat gevarieerd met adressen, parity en baud rate maar krijg helaas geen verbinding.
Ik heb de dongle ook binnen en kan helaas ook niet de juiste settings vinden. Nou heb ik geen ervaring met rs485/modbus, dus hoopte dat het daaraan lag. Ik ga me wat verder inlezen.

Ben blij dat de i2c manual operation wel verder komt 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Tijdens het fixen van de settingspagina van de ithowifi module kwam ik de volgende settings tegen in de v12 van de autotemp. Die zitten NIET (helaas!) in de v10 van de autotemp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RZ-2-R_Qzh6jQTMwjzi6ZdSVZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8h3TsjW43kkDrup2EfH1r43f.png?f=fotoalbum_large

Deze settings willen wij allemaal... :o
(De autotemp bepaalt het overschakelen tussen koelen/verwarmen. Dus met een autotemp hebben de overeenkomstige settings in de WPU geen betekenis. Dat klopt met onze observaties)

Maar ik heb een v10 autotemp. 8)7
(De min en max values kloppen daarom ook niet, dit is op een fw10 autotemp)

Zit er een firmware update optie in de ithoservicetool?
Is er iemand met firmware v12 die dit kan testen?

[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 06-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Ik heb geen autotemp, enkel de WPU + Spider dus kan niet vergelijken of uitproberen helaas.

Wel sinds kort ook het probleem dat de WPU in koelmodus gaat (waar ik dat ik de warme november niet had :? ) Geen buitensensor, wel monitoring maar buitentemperatuur in de web interface is ongeldig (625.36).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
davasch schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:31:
Ik heb geen autotemp, enkel de WPU + Spider dus kan niet vergelijken of uitproberen helaas.
Dan werken de waarden in de settings van de WPU waarschijnlijk wel voor je.
Wel sinds kort ook het probleem dat de WPU in koelmodus gaat (waar ik dat ik de warme november niet had :? ) Geen buitensensor, wel monitoring maar buitentemperatuur in de web interface is ongeldig (625.36).
Next op mijn TODO lijst is zorgen dat "zet buitentemperatuur" beschikbaar komt via de ithowifi module. Ik heb die al wel in mijn eigen testversie, maar ik moet hem nog in de webinterface hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
vliegnerd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:19:
Tijdens het fixen van de settingspagina van de ithowifi module kwam ik de volgende settings tegen in de v12 van de autotemp. Die zitten NIET (helaas!) in de v10 van de autotemp:

[Afbeelding]

Deze settings willen wij allemaal... :o
(De autotemp bepaalt het overschakelen tussen koelen/verwarmen. Dus met een autotemp hebben de overeenkomstige settings in de WPU geen betekenis. Dat klopt met onze observaties)

Maar ik heb een v10 autotemp. 8)7
(De min en max values kloppen daarom ook niet, dit is op een fw10 autotemp)

Zit er een firmware update optie in de ithoservicetool?
Als ik het me goed herirner heb ik die settings zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Als ik het me goed herirner heb ik die settings zien staan.
Je kunt die settings niet zien in de huidige versie van de webinterface van de Ithowifi module. Ik heb die pas vanmorgen ingebouwd.

Maar als je een v12 autotemp hebt, dan stuur ik je met plezier een firmware versie waar dat inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:19:
Helaas ook v10 hier ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@nl0pvm we zitten in hetzelfde schuitje.

De vraag is of die functionaliteit al wel is ingebouwd in de autotemp. Ik denk van wel, het zit immers ook in de WPU en die wordt overrruled door de autotemp.
Maar welke default waarden zouden erbij horen??? (We kunnen gaan meten...)

Ik hoop dat 82 (outside temperatuur grens) er ook inzit... Maar dat is al wat twijfelachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
vliegnerd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Je kunt die settings niet zien in de huidige versie van de webinterface van de Ithowifi module. Ik heb die pas vanmorgen ingebouwd.

Maar als je een v12 autotemp hebt, dan stuur ik je met plezier een firmware versie waar dat inzit.
Helderziend ;) Ik zal eens kijken welke versie ik heb, zijn dit jaar geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:48:
Het commando om "Tariff low" te activeren door middel van manual operation:
[...]
Hiermee kun je dus de boiler forceren om warm water te maken. (Mits temp van water lager dan setpoint). Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als de manual operation timer afloopt terwijl de boiler actief is.
Ik vermoed dat het verwarmen dan acuut stopt. Maar nog niet getest.
@vliegnerd Ik zou graag mee willen testen (meer specifiek: Ik wil heel graag de max warmte vraag beïnvloeden, zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKpw6f24Swg6OrG73EHTW-3lM2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trdeT5fl8yjpBCh81PRgsig5.png?f=user_large
En mij is uit jouw posts niet duidelijk hoe jij dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Zou jij dat willen delen? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:33:
[...]

@vliegnerd Ik zou graag mee willen testen (meer specifiek: Ik wil heel graag de max warmte vraag beïnvloeden, zie plaatje)
[Afbeelding]
En mij is uit jouw posts niet duidelijk hoe jij dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Zou jij dat willen delen? :+
Ik zal het zo uitgebreid mogelijk beschrijven. Maar je moet de firmware van de ithowifi module kunnen aanpassen en compileren. Dit is wellicht vooral voor mezelf, om over een paar maanden terug te lezen als ik het zelf niet meer weet. (hoi!)

Ik heb op de "debug" pagina van de ithowifi module een extra knop gemaakt: "Stuur bericht"
Daarmee kan ik een bericht sturen dat ik handmatig in de broncode zet. Ik compileer de firmware opnieuw, upload die naar de module en druk op de knop :-)
Gaat allemaal niet heel snel.

Het bericht dat je voor de warmtevraag moet sturen werkt alsvolgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
82,80,40,30,06,07,01,IDX,IDX,DD,VAL,VAL,01,FF

Opcode: 4030
Msgtype: 6 (update)
Length: 7
Bank: 1
Index: IDX,IDX  (index 15, dit zijn twee bytes)
Datatype: DD
Value: VAL, VAL
Checked: 01 of 00 (onbekend: zie opmering onderaan)
Checksum: FF (dit is niet de juiste checksum)

In de parameterlijst van de WPU (servicetool) Tabel "Handbed_24" staat: "30 Max relative modulation" min:0 max: 100.
Helaas staat het datatype er niet in!?
Gelukkig staat die wel in de bekende modbus handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyPWH1tnJOnDHm3bCbvDRuMUayU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tXIaoWwOuLYxFT4TCpCA0He.png?f=user_large

Index: 30 (0x001E)
Datatype 0x00 (unsigned byte)

Alles bij elkaar wordt het i2c commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
82,80,40,30,06,07,01,00,1E,00,00,00,01,FF

het laatste byte kan ook 00 zijn:
82,80,40,30,06,07,01,00,1E,00,00,00,00,FF

Ter vergelijk tariff low:
82,80,40,30,06,07,01,00,0F,00,01,01,01,FF

Mijn idee:
- "max manual control time" op 15 minuten zetten (Settings pagina setting nr 4)
- Eerste commando zenden en kijken wat er gebeurt.
- Eventueel de variant met 00 als laatste byte proberen.
- Als het werkt na 10 minuten nogmaals zenden en kijken of de Manual control timer (statuspagina) dan weer naar 15 minuten gaat.

Maar ik moet even de tijd vinden om dit te proberen. EDIT: Net toch maar meteen geprobeerd. Zie reactie hieronder.

Ik kan natuurlijk die "stuur bericht knop" ook wat uitbreiden om willekeurige berichten te zenden e.d.

EDIT: Je kunt hier zien hoe dit ongeveer werkt, dit is de code voor de knop die de outside temperature stuurt: https://github.com/arjenh...828adcb2b2b2b32372d61ebe3
(deze commit zal waarschijnlijk wel verdwijnen, dus de link doet het binnenkort niet meer).

EDIT 31jan2023:
"checked" (laatste byte) lijkt wel "enable/disable" manual operation te zijn.

Als ik dit stuur (manual operation, set outside temp to -10 degrees (0xFC18)):
code:
1
82,80,40,30,06,07,01,00,00,92,FC,18,01,chksum

Dan gaat de WPU in manual operation. Maar met het laatste byte op 00 ipv 01 dan wordt manual operation uitgezet. De timer blijft wel doorlopen.

Met het onderstaande commando kun je dus manual operation uitzetten:
code:
1
82,80,40,30,06,07,01,00,00,00,00,00,00,80

(dit keer klopt de checksum wel)

[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 31-01-2023 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Het werkende commando:
code:
1
{0x82, 0x80, 0x40, 0x30, 0x06, 0x07, 0x01, 0x00, 0x1E, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF};

[ Voor 141% gewijzigd door vliegnerd op 31-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik heb v10 firmware dus kan ook niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Goed bezig!

Misschien een idee om het bericht dat je wil sturen via een json websocket commando te sturen? Dan kan je hem aansturen via een tekstveld of via NodeRED websocket. Misschien met automatische checksum berekening. Zodat je alleen de payload hoeft te sturen?

Ik gebruik nu ook NodeRED met websockets en de Home Assistent integratie om vanuit HA automatisch een setting aan te passen.

Hier ook v10.

[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 07-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:19:
Misschien een idee om het bericht dat je wil sturen via een json websocket commando te sturen? Dan kan je hem aansturen via een tekstveld of via NodeRED websocket. Misschien met automatische checksum berekening. Zodat je alleen de payload hoeft te sturen?
Ja, maar voor dit soort testen is dat te lastig. Eerst de basics op orde krijgen. Ik ga dit nu eerst via de webinterface inbouwen.
Hier ook v10.
We zitten allemaal in hetzelfde v10 schuitje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Ook hier maar eens kijken of ik een antwoord kan vinden. Hebben wpu 45i en werkt eigenlijk prima behalve dat er op de grote jongens(paans, breman en Feenstra) geen partij onderhoud lijkt te kunnen doen? Iemand hier tips regio Utrecht.

Daarnaast lijkt er sinds paar maand minder druk te zijn bij warm water. Merken het alleen bij douchen en het bad. (Vooral storend voor moeders de vrouw overigens). Destijds bijgevuld tot 2bar en verder geen storing dus vraag is of dit aan de WP liggen of is dit een vitens dingetje (die hebben lekkage gehad tijd terug) en wateraanvoer lijkt ook echt kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes013
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
SmileAlot schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:33:
Ook hier maar eens kijken of ik een antwoord kan vinden. Hebben wpu 45i en werkt eigenlijk prima behalve dat er op de grote jongens(paans, breman en Feenstra) geen partij onderhoud lijkt te kunnen doen? Iemand hier tips regio
Ik zit met hetzelfde probleem wpu 5g in een nieuwbouw woning, de installateur die hem in onze woning geïnstalleerd heeft verzorgt geen onderhoud. Itho daalderop gemaild en deze geven aan kijk maar op onze site om een onderhouds partij te vinden. Daar komen 3 installateurs in de regio uit waarvan 1 de installateur vanuit de bouw 8)7 een ander doet ook geen onderhoud en de laatste kijkt of de pomp draait voor 80 euro...... lekker geregeld van itho. Dus ook van mij de vraag een goede installateur die onderhoud verzorgt in de regio Leiden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Daarnaast lijkt er sinds paar maand minder druk te zijn bij warm water. Merken het alleen bij douchen en het bad. (Vooral storend voor moeders de vrouw overigens). Destijds bijgevuld tot 2bar en verder geen storing dus vraag is of dit aan de WP liggen of is dit een vitens dingetje (die hebben lekkage gehad tijd terug) en wateraanvoer lijkt ook echt kouder.
Waterdruk warm water wordt bepaald door de waterdruk van het koud water dat het vat instroomt. Dus is geen WPU ding, maar inderdaad iets van het waterleidingbedrijf.

Hier is de wateraanvoer nu ook veel kouder dan in de zomer. (10 tov 15 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:51
Ook hier maar eens kijken of ik een antwoord kan vinden. Hebben wpu 45i en werkt eigenlijk prima behalve dat er op de grote jongens(paans, breman en Feenstra) geen partij onderhoud lijkt te kunnen doen? Iemand hier tips regio Utrecht.

Wes013 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem wpu 5g in een nieuwbouw woning, de installateur die hem in onze woning geïnstalleerd heeft verzorgt geen onderhoud. Itho daalderop gemaild en deze geven aan kijk maar op onze site om een onderhouds partij te vinden. Daar komen 3 installateurs in de regio uit waarvan 1 de installateur vanuit de bouw 8)7 een ander doet ook geen onderhoud en de laatste kijkt of de pomp draait voor 80 euro...... lekker geregeld van itho. Dus ook van mij de vraag een goede installateur die onderhoud verzorgt in de regio Leiden ?
Regio Groningen precies het zelfde, toen ik een jaar geleden problemen had ben ik dagen beziggeweest om een monteur te vinden die wilde langskomen. Uiteindelijk is energiewacht langgewenst en die konden het probleem oplossen. Al gaven ze wel aan dat ze niks met koudemiddel doen. Ik zou echt niet weten wie ik ooit moet bellen als de compressor overlijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:44:
Ik zal eerst een meer algemene functie schrijven om dit soort berichten sneller te sturen, want handmatig berichten in de broncode zetten, opnieuw compileren, uploaden, testen kost te veel tijd.
_/-\o_ @vliegnerd ben jij nog iets verder gekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Tijdje geen tijd gehad/andere dingen gedaan.

Ik kan de outside temperature instellen via extra invulveld in het DEBUG scherm van de webinterface ithowifi module.
Voor "manual operation" moet ik ook zoiets maken om systematisch te kunnen testen.

De vorige keer was het niet heel hoopvol, dus vandaar dat het even is blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Als je het werkend heb met een veld op de debug pagina, kan je hem volgens mij ook via een websocket sturen aangezien de hele interface zo werkt. Ik heb dat via NodeRED werkend met settings.

[ Voor 10% gewijzigd door Onl1ne1373 op 21-01-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:16:
Als je het werkend heb met een veld op de debug pagina, kan je hem volgens mij ook via een websocket sturen aangezien de hele interface zo werkt. Ik heb dat via NodeRED werkend met settings.
Zou je kunnen delen hoe je dit met settings gedaan hebt? Ik moet nu nog handmatig elke week de settings aanpassen voor een legionella run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik ben in ieder geval begonnen met het publiceren van de code die "outside temperature" instellen mogelijk maakt zonder fysieke outside temperature.

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/145

Ik bouw dat eerst MQTT support in en ga dan verder met manual control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik zie hier mensen die niet willen dat het systeem in bv de winter gaat koelen bij een beetje zon. Maar dat willen wij juist wél. Ik postte het volgende in een ander topic, waarna ik op dit topic gewezen werd:
Hertog_Martin schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:00:
Wij hebben een Itho Daalderop WPU55 5G warmtepomp in een appartementencomplex dat aangesloten zit op een bodem WKO systeem. Wat wij meekrijgen is dat het een langzaam werkend systeem is, dus niet zoals met een CV dat als je thermostaat wat lagere zet ie meteen gaat koelen of verwarmen bij standje hoger.

Sterker, het systeem is door Eteck zo afgesteld dat er pas gekoeld wordt als er 24 uur geen verwarmingsvraag is geweest én de temperatuur 1+ graad hoger is dan de ingestelde temperatuur.

Bij verwarmen is het 12 uur geen koelvraag en 1+ graad lager dan de ingestelde temperatuur.

Dit om vaak schakelen tussen koelen en verwarmen te voorkomen.

Echter heeft ons appartement zeer veel last van opwarming door de zon overdag. Deze externe invloed die plots en snel plaatsvindt gaat niet goed samen met het vertraagde systeem.

's nachts is er namelijk verwarmingsvraag geweest, waardoor minstens 24 uur de koeling niet activeert.

Als dan de zon doorbreekt loopt de temperatuur binnen een uur of twee op tot wel 30 graden. Oók in de winter (vaker zelfs door de laagstaande zon).

Echter wordt er dan dus niet gekoeld. Sterker nog, de thermostaat geeft dan vaak aan dat ie nog in verwarmingsmodus staat en je dus dubbele verwarming hebt.

Eea gaan we wel verhelpen met zonwering. Maar ik vroeg mij af, zou je met de hier besproken home automation ook het systeem kunnen overrulen en koeling direct afdwingen als de binnentemperatuur stijgt?
Met home automation gaat het schijnbaar nog niet lukken. Maar mss wel met aanpassingen in de vaste instellingen.

Begrijp ik het goed dat als er 's nachts verwarmd is dat je dan minstens 24 uur geen koeling krijgt?

Het is bij ons zo dat als om half negen de zon op komt het om 08:30 rond de ingestelde temperatuur is van 20 graden (woonkamer, slaapkamer 18,5). Maar als de zon opkomt en het een heldere dag is het kwik oploopt tot 30 graden om 10:30.

Dus om 08:30 is mss nog verwarming nodig om het op 20 graden te houden en twee uur later willen we koelen.

Wat kan overigens een oorzaak zijn dat er met 30 graden in huis er zelfs nogsteeds verwarmd wordt? Zo lijkt het iig (vlammetje brand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Hertog_Martin schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:20:

Begrijp ik het goed dat als er 's nachts verwarmd is dat je dan minstens 24 uur geen koeling krijgt?
Als je geen autotemp (vloerverwarmingsverdeler) hebt, dan kun je dat inderdaad zo instellen in de WPU 5G. Je kunt die instelling ook zelf aanpassen met de ithowifi module uit het andere topic.

Als je wel een autotemp hebt (die is dan de baas) durf ik niet te zeggen of je het kan instellen. In theorie wel, denk ik. Maar of het ook werkt?
Het is bij ons zo dat als om half negen de zon op komt het om 08:30 rond de ingestelde temperatuur is van 20 graden (woonkamer, slaapkamer 18,5). Maar als de zon opkomt en het een heldere dag is het kwik oploopt tot 30 graden om 10:30.

Dus om 08:30 is mss nog verwarming nodig om het op 20 graden te houden en twee uur later willen we koelen.
Als het echt zo snel gaat, dan is dat bizar. Je hebt isolatie en zonwering nodig. Geen warmtepomp. (Of energie is nog veel en veel te goedkoop)
Wat kan overigens een oorzaak zijn dat er met 30 graden in huis er zelfs nogsteeds verwarmd wordt? Zo lijkt het iig (vlammetje brand)
Vlammetje betekent niet dat je echt aan het verwarmen bent. Je kunt op de spider niet zien of de WPU daadwerkelijk aan het verwarmen is. Met de ithowifi module kun je dat wel zien.
Ik denk dat de verwarmingmodus actief is (dus er wordt niet gekoeld) maar dat er geen CV bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
wouter.N schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:29:
[...]
Zou je kunnen delen hoe je dit met settings gedaan hebt? Ik moet nu nog handmatig elke week de settings aanpassen voor een legionella run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbORD3PTNHu6rfamXsrVaocJQb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ciuz20ygInHTpmjF5ac9fDx9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Leuk bedacht zo! Zou je de node als json kunnen exporteren en delen met ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Alstublieft. Eerste keer NodeRED, moest even zoeken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
[
    {
        "id": "2c893311dedd7a79",
        "type": "tab",
        "label": "Itho WPU",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": [

]
    },
    {
        "id": "273795e3d90a6a47",
        "type": "websocket out",
        "z": "2c893311dedd7a79",
        "name": "",
        "server": "",
        "client": "2910bc0680b56eda",
        "x": 880,
        "y": 360,
        "wires": [

]
    },
    {
        "id": "cfcb0237746c8b57",
        "type": "websocket in",
        "server": "",
        "client": "2910bc0680b56eda",
        "x": 380,
        "y": 460,
            [
                "5f773f663b78d850"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "5f773f663b78d850",
        "type": "debug",
        "name": "Itho WPU Output",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 710,
        "y": 460,

]
    },
    {
        "id": "9c3e7da392bd043a",
        "type": "inject",
        "name": "Itho WPU Pump Speed 70",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "70",
        "payloadType": "num",
        "x": 330,
        "y": 340,
            [
                "bff882f5f92d81a2"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bff882f5f92d81a2",
        "type": "change",
        "name": "Create Itho JSON",
        "rules": [
            {
                "t": "set",
                "p": "payload",
                "pt": "msg",
                "to": "{    \"ithosetupdate\": \"113\",    \"value\": msg.payload}",
                "tot": "jsonata"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
        "x": 570,
        "y": 280,
            [
                "58abfda503be982d",
                "273795e3d90a6a47"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "58abfda503be982d",
        "type": "debug",
        "name": "Itho WPU JSON",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 820,

]
    },
    {
        "id": "fc25540a3f891bdb",
        "type": "server-state-changed",
        "name": "Preferred pump speed changed",
        "server": "1c1dd928.c13547",
        "version": 4,
        "exposeToHomeAssistant": false,
        "haConfig": [
            {
                "property": "name",
                "value": ""
            },
            {
                "property": "icon",
            }
        ],
        "entityidfilter": "input_number.ch_preferred_pump_speed",
        "entityidfiltertype": "exact",
        "outputinitially": false,
        "state_type": "num",
        "haltifstate": "",
        "halt_if_type": "str",
        "halt_if_compare": "is",
        "outputs": 1,
        "output_only_on_state_change": true,
        "for": "0",
        "forType": "num",
        "forUnits": "minutes",
        "ignorePrevStateNull": false,
        "ignorePrevStateUnknown": false,
        "ignorePrevStateUnavailable": false,
        "ignoreCurrentStateUnknown": true,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": true,
        "outputProperties": [
            {
                "property": "payload",
                "propertyType": "msg",
                "value": "",
                "valueType": "entityState"
            },
            {
                "property": "data",
                "valueType": "eventData"
            },
            {
                "property": "topic",
                "valueType": "triggerId"
            }
        ],
        "x": 290,
            [
                "bff882f5f92d81a2"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "8ccd707f6e51e156",
        "type": "server-state-changed",
        "name": "Itho WPU Status Changed",
        "version": 4,
        "exposeToHomeAssistant": false,
        "haConfig": [
            {
                "property": "name",
            },
            {
                "property": "icon",
            }
        ],
        "entityidfilter": "sensor.itho_wpu_status",
        "entityidfiltertype": "exact",
        "outputinitially": true,
        "state_type": "str",
        "haltifstate": "",
        "halt_if_type": "str",
        "halt_if_compare": "is",
        "outputs": 1,
        "output_only_on_state_change": true,
        "for": "0",
        "forType": "num",
        "forUnits": "minutes",
        "ignorePrevStateNull": false,
        "ignorePrevStateUnknown": false,
        "ignorePrevStateUnavailable": false,
        "ignoreCurrentStateUnknown": true,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": true,
            {
                "valueType": "entityState"
            },
            {
                "property": "data",
                "valueType": "eventData"
            },
            {
                "property": "topic",
                "valueType": "triggerId"
            }
        ],
        "x": 310,
        "y": 80,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "29537e8e75196a2f",
        "type": "switch",
        "rules": [
            {
                "t": "eq",
                "v": "verwarmen",
            },
            {
                "t": "eq",
                "v": "koelen",
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "outputs": 2,
        "x": 550,
        "y": 80,
            [
                "67f42eb4fcd671a6"
            ],
            [
                "28dacc989d5a7c3b"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "67f42eb4fcd671a6",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Set preferred pump speed to high",
        "version": 5,
        "debugenabled": false,
        "domain": "input_number",
        "service": "set_value",
        "areaId": [

],
        "deviceId": [

],
        "entityId": [
            "input_number.ch_preferred_pump_speed"
        ],
        "data": "{ \"value\": 100 }",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,

],
        "queue": "none",
        "y": 60,
            [

]
        ]
    },
    {
        "id": "28dacc989d5a7c3b",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Set preferred pump speed to low",
        "debugenabled": false,
        "domain": "input_number",
        "service": "set_value",
        "areaId": [

],
        "deviceId": [

],
        "entityId": [
            "input_number.ch_preferred_pump_speed"
        ],
        "data": "{ \"value\": 60 }",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,

],
        "queue": "none",
        "y": 120,
            [

]
        ]
    },
    {
        "id": "d6e2a9f294570734",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "verwarmen",
        "payloadType": "str",
        "x": 360,
        "y": 140,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b43b3d9fb007c5a2",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "koelen",
        "x": 370,
        "y": 200,
            [
                "29537e8e75196a2f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "4a2875ceed211dda",
        "name": "syssetup",
            {
            },
            {
            }
        ],
        "payload": "{\"syssetup\": 1}",
        "x": 440,
        "y": 400,
            [
                "273795e3d90a6a47"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2910bc0680b56eda",
        "type": "websocket-client",
        "path": "ws://192.168.88.121:8000/ws",
        "tls": "",
        "wholemsg": "false",
        "hb": "0",
        "subprotocol": ""
    },
    {
        "id": "1c1dd928.c13547",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "addon": true,
        "rejectUnauthorizedCerts": true,
        "ha_boolean": "y|yes|true|on|home|open",
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true,
        "heartbeat": false,
        "heartbeatInterval": 30,
        "areaSelector": "friendlyName",
        "deviceSelector": "friendlyName",
        "entitySelector": "friendlyName",
        "statusSeparator": "at: ",
        "statusYear": "hidden",
        "statusMonth": "short",
        "statusDay": "numeric",
        "statusHourCycle": "h23",
        "statusTimeFormat": "h:m",
        "enableGlobalContextStore": true
    }
]

In Home Assistant een preferred speed helper aangemaakt. Kan je hem met een slider op een dashboard aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdGAUIMUp5xDDGAipq7_FapmV9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HjxKbikYLvNU1gOM0t6Kuhcy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Thnx!

Waarom zou je de pompspeed willen veranderen als je veranderd tussen Koelen en Verwarmen. Gaat dit om bronpomp of CV pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Die gaat om de cv pomp. Dit doe ik omdat de efficiëntie (cop) anders beroerd is. Het gebeurd dat de bronpomp op een paar procent staat en de vloerverwarming pomp op 80 procent. Het energie verbruik van de cv pomp is dan vele malen hoger dan de bronpomp en zit je op een cop van iets van 15 bij koelen. Door de cv pomp op 60% te zetten zit je op een cop van ongeveer 45. Effectief gebruikt hij dus een derde van de stroom.

Ik wil dit percentage afhankelijk gaan maken van de hoeveelheid groepen die open staan.
Eventueel wil ik ook de ruimte temperatuur erin meenemen. Vandaar dat ik een slider heb om te kunnen spelen met de instelling.

Volgens de documentatie hoort hij een cop van 60 te kunnen halen. Dit is me wel gelukt met hoge binnentemperatuur en lage cv pomp waarde.

In de instellingen van de WPU zitten hier ook instellingen voor, maar die heb ik nog niet werkend gekregen en zijn vrij simpel. Dat moet beter kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-01-2023 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 10:59
ik heb een WPU45I 4G en een service tool met passwords. is er een makkelijke manier om i2c te sniffen? dan kan ik hier wat dingen aanpassen en dan de log posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Onl1ne1373 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:08:
Die gaat om de cv pomp. Dit doe ik omdat de efficiëntie (cop) anders beroerd is. Het gebeurd dat de bronpomp op een paar procent staat en de vloerverwarming pomp op 80 procent. Het energie verbruik van de cv pomp is dan vele malen hoger dan de bronpomp en zit je op een cop van iets van 15 bij koelen. Door de cv pomp op 60% te zetten zit je op een cop van ongeveer 45. Effectief gebruikt hij dus een derde van de stroom.

Ik wil dit percentage afhankelijk gaan maken van de hoeveelheid groepen die open staan.
Eventueel wil ik ook de ruimte temperatuur erin meenemen. Vandaar dat ik een slider heb om te kunnen spelen met de instelling.

Volgens de documentatie hoort hij een cop van 60 te kunnen halen. Dit is me wel gelukt met hoge binnentemperatuur en lage cv pomp waarde.

In de instellingen van de WPU zitten hier ook instellingen voor, maar die heb ik nog niet werkend gekregen en zijn vrij simpel. Dat moet beter kunnen.
Interessant, volgens mij is mijn bronpomp niet moduleren. In de afgelopen paar jaar altijd >900liter/h gezien. Bij settings staat er wel een percentage bij high mode en low mode, maar vervolgens geen enkele setting om low mode te activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsjV5m3HlEw0WL8qgIZGUapXzBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/413fO6ImOAjZPRHJ5u8NzuFw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:30:
ik heb een WPU45I 4G en een service tool met passwords. is er een makkelijke manier om i2c te sniffen? dan kan ik hier wat dingen aanpassen en dan de log posten
De ithowifi module kan i2c sniffen, maar dat is eigenlijk ook een servicetool:
Je hebt dan een "Y-kabel" oid nodig, om beide tegelijkertijd aan de RJ45 connector aan te sluiten.
De ithowifi module gebruikt hetzelfde i2c adres als de servicetool, dus daar ontstaat een botsing.

Beide is oplosbaar, maar dat werkt niet out-of-the-box.

Het zou best interessant zijn om verschillende "hand bediening" dingen te runnen via de servicetool en ondertussen i2c te sniffen. Maar in theorie kun je dezelfde informatie halen door het besturen van (de code van) de servicetool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
wouter.N schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Er is ondertussen ook iemand bezig met een API voor het aanpassen van settings: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/144

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn bronpomp moduleert tot echt 1% tijdens koelen en dat komt ook best vaak voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckFsgHlqMIDw9fv5n6U_yINwbb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNrGBXxh8SGbXcLyUDbnERtt.png?f=fotoalbum_large

Deze settings heb ik ervoor omdat automatisch te laten gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7NW8j_iBB1zaag8MVRIs924kOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvmrXNUifkKQSdAMbmmZnDpR.png?f=fotoalbum_large

Super dat er een API komt voor de settings, veel makkelijker dan mijn setup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik zit nog eens te puzzelen in de settings:

In de mijn autotemp (v10) staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYyBhGraJQZAzHhJjF3V65jm1Wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7wNMutKemTp2HYZnGCnjgVV.png?f=user_large

Setting 64: Heating/cooling. In de parameterlijst van itho staat:
0 Thermostaat bepaalt
1 Autotemp bepaalt

Ik heb setting 64 = 0 ==> Thermostaat bepaalt overschakelen verwarmen/koelen.
Ik dacht dat het overschakelen tussen verwarmen en coolen bij mij door de autotemp gebeurt. Maar als deze setting klopt, dan is het omgekeerd.

Helaas heb ik geen logfiles van de Ramses II RF communicatie tussen spider en autotemp meer... |:(
Komend voorjaar ga ik dat loggen en uitpluizen, maar nu lukt dat niet.

Hoe staat deze setting bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Bij mij staat 64 ook op 0 in de Autotemp. Ik heb een buitenvoeler.

[ Voor 23% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-01-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
vliegnerd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:17:
[...]

De ithowifi module kan i2c sniffen, maar dat is eigenlijk ook een servicetool:
Je hebt dan een "Y-kabel" oid nodig, om beide tegelijkertijd aan de RJ45 connector aan te sluiten.
De ithowifi module gebruikt hetzelfde i2c adres als de servicetool, dus daar ontstaat een botsing.

Beide is oplosbaar, maar dat werkt niet out-of-the-box.

Het zou best interessant zijn om verschillende "hand bediening" dingen te runnen via de servicetool en ondertussen i2c te sniffen. Maar in theorie kun je dezelfde informatie halen door het besturen van (de code van) de servicetool.
ik heb zelf geen wifimodule maar een raspberry pi zero met https://github.com/pommi/python-itho-wpu. hier heb ik zelf mqtt aan toegevoegd en verstuur het naar HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
e_hagenaar schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:50:
[...]

ik heb zelf geen wifimodule maar een raspberry pi zero met https://github.com/pommi/python-itho-wpu. hier heb ik zelf mqtt aan toegevoegd en verstuur het naar HA
Het voordeel is dat python-itho-wpu een andere i2c slave adres gebruikt. Dus niet dezelfde als de itho servicetool.
Het nadeel is dat die geen i2c snifft :-)

Ik zou eerlijk gezegd ook niet een andere tool weten die i2c sniffing eenvoudig mogelijk maakt. Bestaat vast wel natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb een usb logic analyzer van nog geen 15 euro van amazon. Doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vliegnerd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
Ik zit nog eens te puzzelen in de settings:

In de mijn autotemp (v10) staat:
[Afbeelding]

Setting 64: Heating/cooling. In de parameterlijst van itho staat:
0 Thermostaat bepaalt
1 Autotemp bepaalt

Ik heb setting 64 = 0 ==> Thermostaat bepaalt overschakelen verwarmen/koelen.
Ik dacht dat het overschakelen tussen verwarmen en coolen bij mij door de autotemp gebeurt. Maar als deze setting klopt, dan is het omgekeerd.

Helaas heb ik geen logfiles van de Ramses II RF communicatie tussen spider en autotemp meer... |:(
Komend voorjaar ga ik dat loggen en uitpluizen, maar nu lukt dat niet.

Hoe staat deze setting bij jullie?
Mijn autotemp (FW: 4) heeft deze setting (helaas) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:03:
Ik heb een usb logic analyzer van nog geen 15 euro van amazon. Doet het prima.
ik heb hem besteld. zal eens kijken of er wat uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Een bus pirate van dangerous prototypes is ook een handig stuk gereedschap om i2c en andere protocollen uit te vogelen.

http://dangerousprototypes.com/docs/Bus_Pirate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
vliegnerd schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Als je geen autotemp (vloerverwarmingsverdeler) hebt, dan kun je dat inderdaad zo instellen in de WPU 5G. Je kunt die instelling ook zelf aanpassen met de ithowifi module uit het andere topic.

Als je wel een autotemp hebt (die is dan de baas) durf ik niet te zeggen of je het kan instellen. In theorie wel, denk ik. Maar of het ook werkt?

[...]

Als het echt zo snel gaat, dan is dat bizar. Je hebt isolatie en zonwering nodig. Geen warmtepomp. (Of energie is nog veel en veel te goedkoop)

[...]

Vlammetje betekent niet dat je echt aan het verwarmen bent. Je kunt op de spider niet zien of de WPU daadwerkelijk aan het verwarmen is. Met de ithowifi module kun je dat wel zien.
Ik denk dat de verwarmingmodus actief is (dus er wordt niet gekoeld) maar dat er geen CV bedrijf is.
Er komt nog buitenzonwering, hoopte in tussentijd hiermee iets te kunnen verbeteren om wooncomfort te verhogen.

<knip>

[ Voor 19% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-01-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Ik snap overigens niets van de waarden van de WPU 55 5G. Ik heb:

Retourlucht: 19,5c / 34%
Afgevoerde lucht: 4.5c / 86%
Buitenlucht: 0.0c / 81%
Toevoerlucht: 18c / 27%
Waar zie je die waarden?

(Als je dit ziet in de status pagina van de ithowifi module die aan de WPU 55 5G hangt, dan is het een bug die in de meest recente beta van de ithowifi software verholpen is. Die waarden betekenen niets)

Maar aangezien de temperaturen juist WEL lijken te kloppen, komen ze eerder uit een WTW installatie. De WPU55 5G is een warmtepomp, geen WTW. Komen ze uit een WTW die verbonden is met de WPU???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
vliegnerd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Waar zie je die waarden?

(Als je dit ziet in de status pagina van de ithowifi module die aan de WPU 55 5G hangt, dan is het een bug die in de meest recente beta van de ithowifi software verholpen is. Die waarden betekenen niets)

Maar aangezien de temperaturen juist WEL lijken te kloppen, komen ze eerder uit een WTW installatie. De WPU55 5G is een warmtepomp, geen WTW. Komen ze uit een WTW die verbonden is met de WPU???
Excuus, ik weet niet waar m'n hoofd zat haha. Ik haal even de topics van de Itho warmtepomp en de Zehnder WTW door elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb dit nu in mijn debug pagina van de webinterface van de ithowifi module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpQaneRAyz89S8C8irWuiCExAh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpv1Kr1kfKr2EU9DnIsWBGZR.png?f=fotoalbum_large
(Manual control input veld)

:Y)

Maar ik durf eigenlijk nu niet uitgebreid te gaan experimenteren, want het is KOUD. Dus de WAF is erg laag als de WPU nu in storing staat.

Binnenkort meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als je "Manual operation" activeert terwijl de compressor actief is? (Boiler mode, CV mode)?

Ik hoop dat de WPU firmware dan eerst netjes de compressor uitschakeld, pompen nadraait e.d... (Zal wel, want dat gebeurt ook als boiler mode actief wordt tijdens CV bedrijf).

Maar ik ben toch een beetje terughoudend om dat te testen. Als het stuk gaat, dan zit ik missien weken/maanden zonder WPU. Je moet maar zien dat de installateur aan spareparts kan komen.

Lastig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:14:
Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als je "Manual operation" activeert terwijl de compressor actief is? (Boiler mode, CV mode)?
compressor abrubt uit, pompen abrupt uit geeft niks*..... je mag m alleen niet te snel weer starten... vandaar al die timers die het her-instarten uitstellen etc. overigens staat in de modbus tool handleiding beschreven hoe je via de modbus tool moet omgaan met de handmatige modus.. dus als je die stappen volgt ben je veilig.

*Anders zouden na een stroomuitval alle draaiende WPU's kapot zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
Weer wat nieuwe ervaringen met manual control:

Als ik de i2c sniffer aanzet, dan lijkt de module wel enigszins overbelast te raken. De status pagina/gegevens komt/komen niet goed door. Dat lijkt opgelost door i2c sniffer uit te zetten.

Dat is onhandig, want er is veel i2c verkeer na een 4030 set manual operation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Jan 28 11:32:49 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":4030,"idx":15,"dt":0,"val":257,"chk":1,"dryrun":false}
Jan 28 11:32:49 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 0F 00 01 01 01 6E
Jan 28 11:32:50 nrg-itho-c2a8 nrgitho [82,80,40,30,06,07,01,00,0F,00,01,01,01,

reply: (?)
Jan 28 11:32:51 nrg-itho-c2a8 nrgitho [00,82,A4,02,01,06,0F,00,00,00,01,01,C0,]
Jan 28 11:32:53 nrg-itho-c2a8 nrgitho [00,82,A4,02,01,18,17,00,00,00,4B,01,51,00,00,00,00,01,53,00,00,00,01,01,55,00,00,00,01,01,5E,]
Jan 28 11:32:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho [00,82,A4,02,01,06,09,00,00,08,8A,00,36,]
Jan 28 11:32:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho [00,82,A4,02,01,06,0A,00,00,06,B6,00,0B,]

Ik snap de A402 antwoorden (? het zijn broadcasts) nog niet, maar er lijken er veel te verschijnen als ik manual operation activeer.
Dat verklaart wel waarom de i2c sniffer de boel overbelast, want er is al veel verkeer tussen device 8C en 20 (de RF ontvanger en het 4G modem -- denk ik)

Helaas lijkt het er ook op dat je een "set manual operation" commando echt moet herhalen, omdat er niet altijd reactie volgt. Het is dus wel nodig om te kijken of er een antwoord komt.

Volgende stap: A402 "replies" proberen te snappen.
A402 is gewoon een status message (reply op 2402, zie bericht hieronder)

code:
1
2
Jan 28 11:32:50 nrg-itho-c2a8 nrgitho [82,80,40,30,06,07,01,00,0F,00,01,01,01,
Jan 28 11:32:51 nrg-itho-c2a8 nrgitho [00,82,A4,02,01,06,0F,00,00,00,01,01,C0,]

Het antwoord op 4030 set index 0f (tarif low) is dus een status bericht dat index 0f (tariff low) die waarde heeft gekregen.

Het goede nieuws: Mijn boilervat wordt nu verwarmd, precies nu er even een uurtje zonnestroom is. Doordat ik "tarif low" heb geactiveerd in manual operation. Straks komen de wolken, maar dan is de run al klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 28-01-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
A402 is "gewoon" een status bericht.

2401 is het standaard status bericht met alle waarden erin, met als reply een A401.
2402/A402 berichten bevatten één status/waarde per bericht. Die A402 berichten worden blijkbaar de hele tijd gebroadcast door de WPU, er lijken geen 2402 request te zijn.

Ik weet niet of alleen de veranderende waarden gebroadcast worden, of de op dat moment relevant waarden. Ik heb een stukje gelogd tijdens het verwarmen van het boiler vat en ik zie boiler temp, suction gas temp, temp from source en dat soort waarden langskomen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[00,82,A4,02,01,06,01,00,00,0B,A0,01,24,]

00,82 broadcast vanaf WPU
A4,02
01 zendinfo
06 length
IDX => datalabel index hier 01: boiler temp up
00,00 (hier nul omdat er in theorie ook 4 byte waarden zijn)
XX,XX values: hier 0BA0: 29.76 graden.
01 of 00: een of andere status vlag.

Dus eigenlijk:
[00, 82, A402, 01, 06, Index, 4byte value, 00/01, checksum]

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 28-01-2023 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Nog meer goed nieuws:

Als ik met behulp van manual operation "heat demand" op 0% zet. Dan gaat de manual operation timer lopen. Ik heb die op 600 seconden ingesteld, dus na 10 minuten gaat heat demand weer naar de waarde van de thermostaat.

Maar als ik na een paar minuten nog een bericht stuur, dan gaat de timer weer netjes terug naar de 600 seconden.

Het is dus goed mogelijk om de timer op zeg 15 minuten te zetten en dan elke tien minuten een "heat demand naar 0" bericht te sturen. Als je daarmee stopt, dan reset de boel vanzelf.

Helaas lijkt de WPU niet altijd te reageren, ik moet nog uitvogelen hoe ik kan detecteren of het bericht ontvangen is. (Status timer uitlezen lijkt het makkelijkst, dat kan ook in HA).

Idee:

HA stuurt MQTT bericht naar ithowifi module: "Manual operation: heat demand op 0".
De ithowifi module zendt het i2c bericht 3x in de hoop dat het aankomt.
In HA checked of manual operation aan gaat, zoniet, retry.

In HA de timer bijhouden: Nog 10 minuten op de klok: Stuur nieuw bericht. Enz.

[ Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 28-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
Super gaaf man, ik volg je op de voet en als er iets testbaars is... dan hou ik mij aanbevolen :)
Idee:

HA stuurt MQTT bericht naar ithowifi module: "Manual operation: heat demand op 0".
De ithowifi module zendt het i2c bericht 3x in de hoop dat het aankomt.
In HA checked of manual operation aan gaat, zoniet, retry.

In HA de timer bijhouden: Nog 10 minuten op de klok: Stuur nieuw bericht. Enz.
Op zich vind ik deze fail-safe oplossing een goede; als HA crasht gaat de verwarming na x minuten uiteindelijk gewoon door, dan maar stoken tegen een hoger kwh-tarief. Echter ik zou het "heat demand op 0"-bericht niet 3 keer verzenden. Je verhoogt het risico op een crashende I2C bus. (Eigenlijk verwacht ik zelfs dat het verzenden niet goed gaat omdat de ithowifi niet netjes op z'n beurt wacht.) Het verlagen van "heat demand" is geen kritische operatie en als de eerste keer niet lukt kan je HA vrij makkelijk in een script het net zo lang laten sturen tot "manual operation" wel aan staat.

[ Voor 3% gewijzigd door nl0pvm op 29-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
nl0pvm schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:49:
[...]
Mocht je op dit moment op afstand de tariff functie willen gebruiken dan kan je de aansluitingen gebruiken die nu al op de print zitten. Met een een relais en een voeding én een slimme wifi/zigbee schakelaar kan je zonder op de integratie te hoeven wachten nu al aan de slag.
Toch nog even hier op terugkomend... Zou je een voorbeeld kunnen geven van de items die ik nodig zou hebben? Zit ik bijvoorbeeld hiermee in de goede richting?

Ik heb nu namelijk DHW op de comfort stand staan. Er douchen hier mensen 's ochtends en 's avonds. Als ik naar de Eco stand terugkan en evt bijverwarmen wanneer de tarieven op hun laagst zijn kan dat best wat schelen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
feelthepower schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Toch nog even hier op terugkomend... Zou je een voorbeeld kunnen geven van de items die ik nodig zou hebben? Zit ik bijvoorbeeld hiermee in de goede richting?

Ik heb nu namelijk DHW op de comfort stand staan. Er douchen hier mensen 's ochtends en 's avonds. Als ik naar de Eco stand terugkan en evt bijverwarmen wanneer de tarieven op hun laagst zijn kan dat best wat schelen hier.
Met dat potentiaalvrije relais moet dat prima kunnen. Let wel op dat je die shelly ook van spanning moet voorzien. Hij is eigenlijk bedoeld voor inbouw in een stopcontact/schakelaar/wcd.

Ik heb het nu zelf draaiend (in test fase) via de ithowifi module. Dat werkt ook.

Maar eerlijk gezegd lijkt mij zo'n relais een hele fijne, betrouwbare oplossing. Mits je de ombouw/stroomvoorziening goed kan regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 30-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Regio Groningen precies het zelfde, toen ik een jaar geleden problemen had ben ik dagen beziggeweest om een monteur te vinden die wilde langskomen. Uiteindelijk is energiewacht langgewenst en die konden het probleem oplossen. Al gaven ze wel aan dat ze niks met koudemiddel doen. Ik zou echt niet weten wie ik ooit moet bellen als de compressor overlijd.
Iemand ervaring met: https://servicebreed.nl/abonnementen-onderhoud-warmtepomp/ ziet er prima uit en daarnaast lees ik ook…

Daarnaast nog steeds warmwaterdruk laag…
Eerder werd hier gesteld dat:

“Waterdruk warm water wordt bepaald door de waterdruk van het koud water dat het vat instroomt. Dus is geen WPU ding, maar inderdaad iets van het waterleidingbedrijf.”

Wij zijn echter de enige in de straat dus dit lijkt me sterk. Bij de waterleiding lijkt wel wat water te zitten(zonder echt lek) dus zal monteur wel langs laten komen maar nu las ik dit ook nog

"Als het probleem zich enkel voordoet bij de warmwaterkranen, is waarschijnlijk kalk in de warmtewisselaar of boiler, of een verstopping aan de veiligheidsgroep de oorzaak."

Zou dit kunnen na amper 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 19:40
Allen, ik heb ook nog een fenomeen die ik jullie graag voor leg.

Ik heb inmiddels meerdere modules van Arjan Hiemstra in gebruik, waaronder op de WPU en de Autotemp regelaar. De ruimte thermostaten communiceren met de Autotemp, en op basis van de “demand” gaat de WPU warmte produceren en distribueren door de ruimten.

Een paar thermostaten heb ik op 0 graden ingesteld (setpoint op “off”), denk aan slaapkamers en berging. Deze ruimten mogen koud blijven of blijven vanzelf op temperatuur (berging zit tegen de woonkamer aan).

Ik zie echter dat de setpoints op de Autotemp af en toe wijzingen naar 18 graden, zonder dat ik dat met de thermostaat doe. Na enkele uren of soms dagen “springt” de instelling weer terug naar 0 graden. Effect is echter dat de “demand” stijgt en de WPU als een gek gaat verwarmen.

Dit kost serieus geld als dit over langere tijd voor komt. Deze installatie draait nu 11 jaar dus potentieel velen kWh op deze manier weg gegooid.

Herkend iemand dit gedrag, of zouden jullie hiervoor een verklaring kunnen bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
mvtslot schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:19:
Allen, ik heb ook nog een fenomeen die ik jullie graag voor leg.

Ik heb inmiddels meerdere modules van Arjan Hiemstra in gebruik, waaronder op de WPU en de Autotemp regelaar. De ruimte thermostaten communiceren met de Autotemp, en op basis van de “demand” gaat de WPU warmte produceren en distribueren door de ruimten.

Een paar thermostaten heb ik op 0 graden ingesteld (setpoint op “off”), denk aan slaapkamers en berging. Deze ruimten mogen koud blijven of blijven vanzelf op temperatuur (berging zit tegen de woonkamer aan).

Ik zie echter dat de setpoints op de Autotemp af en toe wijzingen naar 18 graden, zonder dat ik dat met de thermostaat doe. Na enkele uren of soms dagen “springt” de instelling weer terug naar 0 graden. Effect is echter dat de “demand” stijgt en de WPU als een gek gaat verwarmen.

Dit kost serieus geld als dit over langere tijd voor komt. Deze installatie draait nu 11 jaar dus potentieel velen kWh op deze manier weg gegooid.

Herkend iemand dit gedrag, of zouden jullie hiervoor een verklaring kunnen bedenken?
Je zou kunnen proberen de temp op 12 graden in te stellen ipv 'off'. Mijn Autotemp (version: 4) heeft volgens mij niets eens de optie off, ik zie geen settings om dit te activeren.

[ Voor 76% gewijzigd door wouter.N op 31-01-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 19:40
Dank @wouter.N. Ik kan op de thermostaat minimaal 18 graden instellen. Draai je hem lager dan staat er “off”. De waarde in de Autotemp staat dan op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
mvtslot schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:36:
Dank @wouter.N. Ik kan op de thermostaat minimaal 18 graden instellen. Draai je hem lager dan staat er “off”. De waarde in de Autotemp staat dan op 0.
Min temperatuur is te veranderen met de IthoWifi tool, vroeger stond deze ook op 18 bij mij. Toen moest ik de thermostaten nog van de muur klikken en in een andere kamer leggen om te voorkomen dat het hele huis 18 graden Celsius was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
mvtslot schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:19:
Ik vermoed dat soms de berichten van de thermostaten niet (of corrupt) ontvangen worden door de autotemp en dat als gevolg daarvan de autotemp naar een default schiet. Het bereik van de autotemp en thermostaten in een nieuwbouwwoning is zeer beperkt én zeker in een nieuwbouwwijk praten de autotemps en thermostaten van je buren er ook de hele tijd doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Nieuwe maand, nieuwe statistieken:

Januari 2023: 64 kWh verwarmen. 39 kWh SWW (12 m3 waterverbruik in totaal)
Tussenwoning 2022. 165m2 trippel glas en wtw. Verticale douche WTW.
2 volwassenen, 2 pubers.

Thermostaat 19 graden, woonkamer 19,5.

Ik merk dat graaddagen eigenlijk (te) weinig zeggen: Lage temperatuur: weinig stoken. Lage temperatuur + zon: niet stoken. Bewokt, harde wind op de gevel en 10 graden: "veel" stoken.
De wind op de gevel heeft enorm effect, meer dan ik dacht. Naast het effect van de zon dat ik wel wist.

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 01-02-2023 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Januari 2023: 243 kWh verwarmen. 75 kWh SWW (15m3 water verbruikt totaal).
Vrijstaand 2022. 184m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers.
De wind op de gevel heeft enorm effect, meer dan ik dacht. Naast het effect van de zon dat ik wel wist.
Dat ben ik met je eens, die wind maakt veel uit.
Zon maakt ook veel uit, heb ook veel ramen op het zuiden, de zolder heeft geen ramen op het zuiden en staat dan meestal wel te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:46:
Januari 2023: 243 kWh verwarmen. 75 kWh SWW (15m3 water verbruikt totaal).
Vrijstaand 2022. 184m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers.
Ik heb mijn waterverbruik e.d. er ook bijgezet naar jouw formaat.
Moeilijk om SWW goed te vergelijken, ik durf niet precies te zeggen welk deel douchen is. Ik heb een verticale douche WTW. Mijn pubers vinden dat ze kort douchen en wat ik zo van buren enzo hoor klopt dat wel. In de zin dat het veel erger kan.

Mijn 200L vat staat in eco-stand en 52 graden. Iets minder kan wel, denk ik. Maar ik verwacht dat dat niet veel oplevert voor verbruik en ik ben soms al bang dat het vat "leeg" is. Dat is gelukkig nog nooit gebeurt. Dat zou de WAF flink verlagen. Daar probeer ik uit de buurt te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik denk dat het meeste wel douchewater is, je kan iig wel verwachten dat ik meer water verwarmd heb vanwege de minder efficiënte wtw en meer water verbruik. Tevens wat minder efficiënt vanwege de hogere temp. Van de zomer zat ik op de 40kWh per maand voor warm water.

Er wordt zeker drie keer per dag gedoucht. De een wat langer dan de ander, maar niet heel lang. De boiler van 150l staat op comfort en 55 graden, dat hebben we wel nodig. Slaat al aan als je staat te douchen. Grotere boiler paste niet onder de trap, dan moest er een aparte elektrische boiler bij 😡.

Trouwens, beneden staat de thermostaat op 21, boven gemiddeld op 20 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Onl1ne1373 op 01-02-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Nieuwe maand, nieuwe statistieken:
Januari 2023: 255 kWh verwarmen. 17 kWh SWW (?? m3 waterverbruik in totaal)
Vrijstaand-geschakeld via garage 2022, 184m2, trippel glas, WTW. Douchegoot-WTW.
1 volwassene

Ik merk dat mijn huis helemaal niet winddicht is. Bij harde wind komt de tocht gewoon langs de ramen waaien. Bij kou merk ik ook dat de randen van de vloeren waar de vloerverwarming stopt (tegen de buitenmuren aan) echt koud wordt. Ik stook het hele huis naar gemiddeld 21,5 graad en mijn huis ligt zeer ongunstig voor de middagzon.

[ Voor 4% gewijzigd door nl0pvm op 01-02-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Vliegnerd heeft wel heeel erg weinig verbruik. Een vriend van heeft zijn garage geisoleerd en een zuinige Airco geplaatst en was 90kWh voor z’n garage kwijt.

Jij hebt echt een vergelijkbaar huis, thermostaat iets hoger en minder voordeel van de zon. Dan zou je ook wat meer moeten gebruiken. Dat is niet zo. Ik had zelf verwacht dat ik wel wat lager uit zou komen. Tocht hebben we alleen bij de voor en achterdeur, komt nog iemand voor langs. Is alles afgekit? Dat de vloer kouder is waar geen vloerverwarming ligt kan wel kloppen, is ook afhankelijk van de temperatuur van het water in de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:51:
Vliegnerd heeft wel heeel erg weinig verbruik.
Ik denk dat mijn lage verbruik door meerdere redenen:

1. Tussenwoning dus relatief weinig buitenmuur. Wel veel glas in die muren, maar:
2. Gunstige ligging tov zon.
3. Goed luchtdichte woning. (denk ik, helemaal geen tocht)
4. Thermostaat op 19.

Dat luchtdichte lijkt bij ons veel beter dan andere nieuwbouwwoningen (maar ik heb geen meetrapport). En dat scheelt.

Verder heb ik de thermostaat op 19 (19,5 in woonkamer vooral om ervoor te zorgen dat de grote woonkamer vloer altijd stookt -> hoog rendement. Als er 1 kamer tegelijk verwarmd wordt is dat niet efficient). Volgens klimaatgarant is 20-21 graden het meest efficiënt. Dat is echt bullshit. Sowieso is "hoe kouder hoe beter" (mits boven dauwpunt, schimmel enz). Maar ik zie t.o.v. buren dat de "heat demand" van de WPU 5G bij mij zo ongeveer de helft is ten opzichte van de buren die 21 graden stoken. Bij mij is het altijd net boven de 25%, misschien deel van de dag 30% als het echt heel koud is. Buren 50%. Of de WPU dan ook echt 2x zoveel stookt, dat weet ik niet. En mijn buren ook niet, want zonder ithowifi module, kun je natuurlijk niets uitlezen...

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 02-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:45
Januari 2023 279 kWh verwarmen & SWW (7,3 m3 totaal water verbruikt. Onbekend hoeveel SWW)
Vrijstaand-geschakeld via garage 2022, 180m2, trippel glas, WTW. Verticale-WTW.
2 volwassenen, 2 kinderen <4j

Sinds vandaag eindelijk de juiste logingegevens voor de online monitoring via climate for life. Kan dus geen onderscheid maken in SWW en verwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb het idee dat het heat demand aardig overeen komt met het percentage tijd dat de warmtepomp staat te draaien. Mits hij over de 25% gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQuvIJpmVjs2UPG8ucgFj-WOWVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkjiBaqEvArS0Q0RjiqcCAQx.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat temperatuur maakt veel uit voor stookgedrag. Ik had mezelf alleen in dit huis beloofd in ieder geval het eerste jaar hem op de temperatuur te zetten die ik lekker vind en dan eens kijken wat hij verbruikt.
En de zonnepanelen doen het veel beter dan verwacht, hou meer dan 1000kWh over.

Volgens mijn epc berekening zou ik (zonder de 2,4m uitbouw) 997 kWh voor verwarmen per jaar moeten gebruiken. Zit nu op 693 sinds oktober. 947kWh voor tapwater, daar blijf ik ruim onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@Onl1ne1373 Leuk grafiekje, ik heb hem gelijk ook maar gemaakt. Ik snap alleen niet waar de historie voor 25 januari gebleven is... :? Blijkbaar wordt al mijn historie maar 2 weken opgeslagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLwOE_RbzLQENFChT_ql3zC4p50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKiR9zVwAeeAKwANqE8nQakG.png?f=fotoalbum_large

Mijn EPC berekening geeft 474 kWh verwarmen en 686 kWh SWW.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 03-02-2023 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:26:
@Onl1ne1373Ik snap alleen niet waar de historie voor 25 januari gebleven is... :? Blijkbaar wordt al mijn historie maar 2 weken opgeslagen...
Standaard slaat Home Assistant volgens mij 10 dagen sensor gegevens op. Die zie je in de geschiedenis.
Maar per uur worden ook min max en gemiddelde opgeslagen. Die kan je tonen met een Statistieken kaart op je dashboard, of even in je database kijken. Ik heb de historie van de recorder op 365 dagen staan en heb een sql scriptje die bepaalde data wel weg gooit die ouder is dan een maand. Ik vind dat er een toggle moet komen in de geschiedenis of je de ruwe waarden of de statistieken wil zien.
Mijn EPC berekening geeft 474 kWh verwarmen en 686 kWh SWW.
Dat is duidelijk een stuk minder! Tapwater vind ik altijd leuk, als je een iets groter huis hebt ga je echt niet langer douchen 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k90W2Ijm-o0T5uYBUEu2FOtlUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FI5xkKVYOkdjmkAVPTkkxwWh.png?f=fotoalbum_large

Zelfde periode, bij jou is het een stuk minder afhankelijk van de buiten temperatuur zo te zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Onl1ne1373 op 03-02-2023 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feelthepower
vliegnerd schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:28:
[...]Maar eerlijk gezegd lijkt mij zo'n relais een hele fijne, betrouwbare oplossing. Mits je de ombouw/stroomvoorziening goed kan regelen.
Ik heb de Shelly hangen en hij schakelt inderdaad laagtarief prima in. Ik zie binnen ongeveer 3 seconden de tariff status updaten in de Ithowifi module.

Nu nog wat Home Assistant automations maken om dit te schakelen op de piek van de zonnepanelen productie en laagste dynamische energieuurprijs, en dit hobbyprojectje is weer een stapje verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik heb een versie van de ithowifi software waarbij via de webinterface en/of MQTT "manual operation" te bedienen is.
Versie non-cve 2.4.4-beta6 met de extra's

In de webinterface ziet het er zo uit (Debug menu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAkLq3hZmp1sGXOqgDC_YunNia4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXguomoE1b0aGgwvG0aEYUfK.png?f=fotoalbum_large

Send CE30 (outside temperature) spreekt voor zich. Je kunt "gewoon" decimale temperaturen invoeren "12.3" of "-7".

Set 4030 is manual operation. (Hier manual control, ik moet e.e.a. nog stroomlijnen).
Dat "VERY dangerous!!!" is behoorlijk overdreven. Maar om te voorkomen dat je per ongeluk de WPU in manual operation zet, moet je het wachtwoord invoeren. "thisisunsafe" zonder aanhalingstekens.
Zonder wachtwoord zie je wel het i2c commando verschijnen, maar dat wordt niet verstuurd.

De waarden kun je in hex invullen: Datatype 92 vul je in als 0x92.
Maar decimaal kan ook. Negatieve waarden kun je niet invullen (die worden 0). -100 vul je in als 0xFC18 of 64536.

Via MQTT naar itho/cmd (of welk topic je zelf instelt in de ithowifi webinterface:
code:
1
{ "outside_temp": -5 }

Manual operation: (screenshot uit HA):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LUcX0WWJVnD_U54Y6FjnnmGx8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWTgNdZXEcTcRoMbI9PmRyOW.png?f=user_large
Helaas moet je hier de waarden in decimaal invullen (negatief mag niet!) want JSON kent geen hex-waarden. Ik moet nog hexadecimale strings implementeren.

Dit commando overschrijft de "outside temp" (index 0) en zet die op 1 graden. (Datatype 0x92, decimaal 146, dat wil zeggen: twee bytes, delen door 100). De decimale waarde 100 (0x0064) wordt dus gedeeld door 100 => 1 graad.
5 graden is 500 (0x01F4).
Negatieve getallen zijn lastiger: -10 graden is 64536 (0xFC18) "2s complement negatieve getallen".
code:
1
2
3
4
5
6
7
{
"manual_operation_index":0,
"manual_operation_datatype":146,
"manual_operation_value":100,
"manual_operation_checked":1,
"manual_operation_dryrun":false
}

dryrun zorgt ervoor dat het i2c commando niet echt verzonden wordt. (Hetzelfde als het wachtwoord niet invullen in de webinterface). Dat is dus eigenlijk verkeerd om. False is WEL versturen.

Het is zeer gewenst om syslog aan te zetten. Want de i2c commando's worden als debug messages naar de syslog gestuurd. Zo kan je zien wat er precies gestuurd wordt.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
Feb  3 16:52:07 nrg-itho-c2a8 nrgitho Manual operation MQTT. Dryrun: 0
Feb  3 16:52:07 nrg-itho-c2a8 nrgitho index: 0 dt: 146 value: 100 checked: 1
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 00 64 01 89
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 00 92 00 64 01 89
Feb  3 16:52:08 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c_master_init error: ESP_FAIL
Feb  3 16:56:48 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1}

Hier zie je het resultaat van het MQTT command van hierboven, maar daarna zie je een error van de ithowifi module. Zonder deze info is het erg lastig te gebruiken.

Er is nog veel meer documentatie nodig natuurlijk. Maar dat moet later, want tijd is nu even op.

[ Voor 34% gewijzigd door vliegnerd op 04-02-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
manual operation index 30 (set relative modulation level).

Totale warmtevraag naar 0%:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
"manual_operation_index":30,
"manual_operation_datatype":0,
"manual_operation_value":0,
"manual_operation_checked":1,
"manual_operation_dryrun":false
}

Syslog:
code:
1
2
3
4
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho Manual operation MQTT. Dryrun: 0
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho index: 30 dt: 0 value: 0 checked: 1
Feb  3 18:08:16 nrg-itho-c2a8 nrgitho i2c command: 82 80 40 30 06 07 01 00 1E 00 00 00 01 61
Feb  3 18:08:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho Sending: 82 80 40 30 06 07 01 00 1E 00 00 00 01 61

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOLQIeaouCJ3QT4OLZmqPPFE0Rw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I14EV4mX04Gi1E9CoijiTO42.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste