• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Miezie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Je kan de plek van binnenkomst ook vast nog wat verlagen ;).

[Afbeelding]

Zo hebben wij het gedaan ;). Wc zit aan de andere kant en verder loopt alles via muurtjes en blinde muren :-)
Bij ons is het nu zo

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie dat de afvoer al in de grond zit op de plek van de origineel getekende wastafel maar misschien kunnen ze die een stukje uithakken en aansluiten op de doucheflens. In de andere hoek (zat origineel de douche getekend maar komt nu ons bad te staan) zou hij dan eventueel op de originele doucheafvoer kunnen. Aan de andere kant zat getekend het bad maar komt onze wastafel. Die zou dan op die afvoer moeten kunnen.

Nu ben ik niet heel technisch dus hoop ik dat het de badkamerman lukt ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PrixV schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Bij ons is het nu zo

***members only***

Zie dat de afvoer al in de grond zit op de plek van de origineel getekende wastafel maar misschien kunnen ze die een stukje uithakken en aansluiten op de doucheflens. In de andere hoek (zat origineel de douche getekend maar komt nu ons bad te staan) zou hij dan eventueel op de originele doucheafvoer kunnen. Aan de andere kant zat getekend het bad maar komt onze wastafel. Die zou dan op die afvoer moeten kunnen.

Nu ben ik niet heel technisch dus hoop ik dat het de badkamerman lukt ;)
Oei, daar ligt toch geen vloerverwarming onder je douche?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:20
Blihi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Ik heb op aliexpress voor een tientje een debietmeter gekocht en daar van karton een trechter op geknutseld. Dat is niet exact, maar goed genoeg om zaken onderling in te regelen.

Zo'n ding geeft snelheid in m/s aan en dan maak je een omrekentabel (kun je er zelfs in programmeren, maar dat is even wat werk en moet iedere keer opnieuw.)
Tip je kunt gewoon ventielen kopen die je op vaste posities kan vastzetten. Je kunt deze ventielen vaak ook voor afvoer en toevoer gebruiken. Zoals die van vent-Axia.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Wolly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Oei, daar ligt toch geen vloerverwarming onder je douche?
Nee maar onze badkamerman moet de vloerverwarming even herschikken want het ligt volgens de standaard opstelling maar wij wijken daar natuurlijk van af.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19
Draakje5 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Is dit van zink? Dat verkleurt volgens mij altijd nog wel wat. Kijk maar naar zinken regenpijpen.
Ik denk het wel, het is ook gesoldeerd in de hoeken, als het verkleurt wordt het dan ook donkerder?

BlaBlaBla

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Blihi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:24:
Wij hebben al sinds de oplevering in 2020 last van toiletten die vaak verstoppen en sommige buren hebben daar ook last van.

Dat blijkt het ontwerp van de pot te zijn. De Avento serie van Villeroy en Boch heeft maar een heel kleine doorgang in de sifon/zwanenhals (in plaats van een cirkel van 90mm, is de onderste 40mm geblokkeerd).

Dus, maar door de zure appel heenbijten en nieuwe potten gekocht. Blijkt dat in de badkamer het hele inbouwframe te laag staat (een echte beginnersfout). Dat is aangepast met een verhogingskit (nog een extra vernauwing) en daarbij is het tegelwerk dermate gesloopt dat de nieuw pot niet opgehangen kan worden zonder extra op maat geknutseld stalen frame....

Dat onze installateur een prutser was wist ik, maar zo erg.
Ben je lekker mee. Even je wat nieuwe tegeltjes tegen de muur plakken zit je ook niet op te wachten…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Strider schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:32:
[...]

Ik denk het wel, het is ook gesoldeerd in de hoeken, als het verkleurt wordt het dan ook donkerder?
Trekt bij qua kleur. Geef het even een week of 8 :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:16
Toppe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Ben je lekker mee. Even je wat nieuwe tegeltjes tegen de muur plakken zit je ook niet op te wachten…
Ik stond bijna op het punt om de hele ombouw te slopen en opnieuw te bouwen inderdaad. Alleen het werk en de kosten....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
Onze toiletpot boven blijkt 1.5cm te hoog te hangen. Baal er verschrikkelijk van, want nu moet waarschijnlijk ook het hele tegelwerk er af (achter de toiletpot)?
Toch een verschil dat flink te merken is met de andere toiletpot als je er op zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2024 21:53 ]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:04
Draakje5 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:53:
Onze toiletpot boven blijkt 1.5cm te hoog te hangen. Baal er verschrikkelijk van, want nu moet waarschijnlijk ook het hele tegelwerk er af (achter de toiletpot)?
Toch een verschil dat flink te merken is met de andere toiletpot als je er op zit.
Maar is het erg?

• Draakje5
Wat bedoel je?
Of de toiletpot lager gehangen moet worden of dat je te hoog zit?
Allebei :+

• Deleon78
Draakje5 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:46:
[...]

Wat bedoel je?
Of de toiletpot lager gehangen moet worden of dat je te hoog zit?
Allebei :+
In de post staat alleen dat het anders is. Ik vraag me af of dat erg is :)
Ten eerste omdat het zonde van tijd/geld kan zijn als het onnodig vervangen wordt. Ten tweede omdat van extra werk het eindresultaat erg vaak niet mooier wordt.

• Blihi
Ik zou te hoog niet erg vinden, maar je kunt ook kijken of een ander model lager uit komt.

Er zijn echt potten die 15mm hoger of lager boven de bevestiging uitkomen dan andere.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Wolly
  • Niet online
Ik lees her en der:
De standaardhoogte van een wc varieert tussen de 40 en 45 cm
Zit dit van jou dan op 46,5 ofzo? Of heb je een bepaalde hoogte doorgegeven en zweef je nu met je voetjes boven de vloer?

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Ik lees her en der:

[...]

Zit dit van jou dan op 46,5 ofzo? Of heb je een bepaalde hoogte doorgegeven en zweef je nu met je voetjes boven de vloer?
Klopt, ik niet, mijn vrouw wel met d'r tenen. We hebben in de sanitairwinkel expliciet 43cm afgesproken (staat ook op offerte, maar dat terzijde). Omdat we 44-45 dus te hoog vonden ( dit was uitvoerig getest bij Plieger :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 13-05-2024 08:16 ]

• Blihi
Wij hadden inderdaad ook echt specifieke hoogtes in de stukken staan. Die zijn ook door de aannemer op de muur gespoten tijdens de bouw, maar de stagair die alle installatiewerk gedaan heeft, heeft het verprutst.

Ons vorige huis had toiletten op 47 cm. De eerste bewoners waren heel grote mensen. Dat was echt niet prettig.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 23:49
Wij hebben a.s. donderdag de vooroplevering van onze woning. Hebben jullie tips of misschien wel lijsten voor zaken waar we goed op moeten letten?

We hadden een aantal weken al een inmeetdag en heb toen al visueel alle electra punten en loze leidingen gecontroleerd. Er ontbraken twee wcd en daar al melding van gemaakt. Verder leek alles te kloppen. Ook de andere meerwerk opties waren juist verwerkt.

• Draakje5
Wij zijn in gesprek met de aannemer over een open stootvoeg die ze weggewerkt hebben onder de loodslab. Het is hier al eerder voorbij gekomen en de aannemer geeft aan dat de huidige oplossing / situatie geen problemen kan opleveren voor vocht in de spouw / woning/garage. Ze hebben na oplevering nog een loodslab (of bitumen) over heen gezet.

Nu wil ik dat best geloven, en hebben we toch garantie als er ooit iets gaat lekken binnen x jaar. Maar wat vinden jullie?

Ik (ben bang) dat vocht dat in de spouw komt, en via het lood dat aan het binnenspouwblad zit en er bij de open stootvoeg uit komt, dus de spouw / woning / dak in gaat lopen.

Members only:

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
Wij zijn in gesprek met de aannemer over een open stootvoeg die ze weggewerkt hebben onder de loodslab. Het is hier al eerder voorbij gekomen en de aannemer geeft aan dat de huidige oplossing / situatie geen problemen kan opleveren voor vocht in de spouw / woning/garage. Ze hebben na oplevering nog een loodslab (of bitumen) over heen gezet.

Nu wil ik dat best geloven, en hebben we toch garantie als er ooit iets gaat lekken binnen x jaar. Maar wat vinden jullie?

Ik (ben bang) dat vocht dat in de spouw komt, en via het lood dat aan het binnenspouwblad zit en er bij de open stootvoeg uit komt, dus de spouw / woning / dak in gaat lopen.

***members only***
Zie zo 123 geen problemen met de loodvervanger? die ze hebben ingevoegd (hopelijk met een klemmetje).
Het zit mooi gebrand dus allicht hebben ze het ook aan je baksteen gebrand en zit het dus "dicht" zonder het los te halen ga je denk ik hier niet achter komen.

Die WP staat lekker strak tegen de muur zeg :'(

• Draakje5
vormulier schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Zie zo 123 geen problemen met de loodvervanger? die ze hebben ingevoegd (hopelijk met een klemmetje).
Het zit mooi gebrand dus allicht hebben ze het ook aan je baksteen gebrand en zit het dus "dicht" zonder het los te halen ga je denk ik hier niet achter komen.

Die WP staat lekker strak tegen de muur zeg :'(
Hij stond eerst zelfs tegen de opstaande rand van de garage aan, maar hij is al 'maximaal' opzij geschoven. Iets met korte kabels..

De loodvervanger zit denk ik prima inderdaad. Het gaat me om doorslaand vocht dat in de spouw komt, en er achter het lood uit komt bij de open stootvoeg die verstopt achter het lood zit.
Mogelijk te verwaarlozen, maar toch? Maak ik me druk om niks?
Members only:

• Wolly
  • Niet online
Die airco unit kan wel een stuk naar voren, dit is niet bevorderlijk voor je verbruik als hij zo dicht op de muur staat.
Afstand tot de muur: Laat voldoende ruimte tussen de buitenunit en de muur, meestal minstens 15 cm, om een goede luchtstroom te bevorderen.
De regels bij plaatsing binnen- en buitenunits van airco's - wat is handig?

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Hij stond eerst zelfs tegen de opstaande rand van de garage aan, maar hij is al 'maximaal' opzij geschoven. Iets met korte kabels..

De loodvervanger zit denk ik prima inderdaad. Het gaat me om doorslaand vocht dat in de spouw komt, en er achter het lood uit komt bij de open stootvoeg die verstopt achter het lood zit.
Mogelijk te verwaarlozen, maar toch? Maak ik me druk om niks?

***members only***
Het kan altijd langer gemaakt worden maar goed kosten... Zelf zou ik eerder zeggen dat hij wel wat naar voren mag, maar goed hij zal wel geplaatst zijn volgens de handleiding?

Ik denk dat als je vocht in de spouw hebt dat het natuurlijk verder naar beneden zakt richting de grond en niet zo zeer op dat plekje blijft plakken. er zitten wss meer plekken waar dat vocht dan uiteindelijk wel weg kan.

• Wolly
  • Niet online
@Draakje5 Er zit onder die stootvoeg toch gewoon een loodslab over de gehele breedte van je uitbouw?

Door die loodslab die als het goed is doorloopt tot je binnenspouw loopt er geen water naar binnen.

Wat is eigenlijk de reden dat er nog een stuk bituum over de stootvoeg is gebrand?

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Nou ik knijp hem even! Gisteren bij de buren aan beide zijdes ingebroken. Waarschijnlijk door een openstaand (!) raam te forceren. Gereedschap gejat en haspels. Geen raam ingetikt, denk dat dat teveel lawaai maakt en opvalt voor de beperkte buit.

Blij dat wij hier alles dicht zetten aan alle kanten als we naar huis gaan. Hoop snel op de poort, dat scheelt weer een plek achterom waar ze kunnen lopen.

• vormulier
  • Niet online
sheane schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:59:
Nou ik knijp hem even! Gisteren bij de buren aan beide zijdes ingebroken. Waarschijnlijk door een openstaand (!) raam te forceren. Gereedschap gejat en haspels. Geen raam ingetikt, denk dat dat teveel lawaai maakt en opvalt voor de beperkte buit.

Blij dat wij hier alles dicht zetten aan alle kanten als we naar huis gaan. Hoop snel op de poort, dat scheelt weer een plek achterom waar ze kunnen lopen.
Leegstaande huizen.. ideaal voor de inbreker.. kijk je wel even uit met je keuken spullen?

Deze leveren ze meestal alleen als je al in je woning woont. Maar alicht had je daar andere plannen voor die je nu wilt herzien.

• sheane
  • Niet online
vormulier schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Leegstaande huizen.. ideaal voor de inbreker.. kijk je wel even uit met je keuken spullen?

Deze leveren ze meestal alleen als je al in je woning woont. Maar alicht had je daar andere plannen voor die je nu wilt herzien.
Ja gelukkig zijn wij er dan al zo goed als in :) Dus dat gaat goed hopelijk goed. Eerst maar deze week vloeren laten leggen O-)

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:54:
@Draakje5 Er zit onder die stootvoeg toch gewoon een loodslab over de gehele breedte van je uitbouw?

Door die loodslab die als het goed is doorloopt tot je binnenspouw loopt er geen water naar binnen.

Wat is eigenlijk de reden dat er nog een stuk bituum over de stootvoeg is gebrand?
Het bitumen, zoals op de laatste foto, zit half over de open stootvoeg heen. Het water dat via de open stootvoeg naar buiten gaat, valt m.i. dus achter het bitumen.

Hierbij nog een foto van de situatie. Het bitumen ligt op dit 'hout/mdf' en loopt vervolgens half over de open stootvoeg heen, over de loodslab die in de gevel zit in plaats van onder de loodslab.

Members only:

• Wolly
  • Niet online

Ramen open laten bij een onbewoond huis in een (deels) onbewoonde buurt is ook niet de slimste actie.

Je kan er wel op rekenen dat ze terugkomen, zo'n makkelijke buit laten ze niet liggen.

Ik zou een slaapzak en matje meenemen en er gaan slapen.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:54
Draakje5 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:

***members only***
Werkt een warmtepomp hoegenaamd als die zo dicht bij de muur staat?

• Draakje5

Bij ons in de wijk idem, veel gereedschap gestolen bij een woning waarbij de deuren zijn geforceerd en ramen ingegooid. Door de deuren kwamen ze overigens niet binnen, die zijn blijkbaar toch wel goed beveiligd tegenwoordig.

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Het bitumen, zoals op de laatste foto, zit half over de open stootvoeg heen. Het water dat via de open stootvoeg naar buiten gaat, valt m.i. dus achter het bitumen.

Hierbij nog een foto van de situatie. Het bitumen ligt op dit 'hout/mdf' en loopt vervolgens half over de open stootvoeg heen, over de loodslab die in de gevel zit in plaats van onder de loodslab.

***members only***
Dus je bedoelt dat er nu water op dat hout kan lopen?

Als dat tot een probleem leidt ben je al jaren verder, ik denk niet dat er heel veel water uit zo´n stootvoeg loopt. Begrijpelijk dus dat je het nu opgelost wil zien.

De oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de loodrand een paar tegels hoger te plaatsen. Denk dat dat wel de oplossing is die niemand nu nog wil overigens.

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Dus je bedoelt dat er nu water op dat hout kan lopen?

Als dat tot een probleem leidt ben je al jaren verder, ik denk niet dat er heel veel water uit zo´n stootvoeg loopt. Begrijpelijk dus dat je het nu opgelost wil zien.

De oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de loodrand een paar tegels hoger te plaatsen. Denk dat dat wel de oplossing is die niemand nu nog wil overigens.
Juist, exact dat. Veel water zal het niet zijn, maar het is ook wel de gevel die veel in het weer staat. en als daar altijd wat vocht door heen kan lopen wie weet hoe het over 10 jaar is.

Of de open stootvoeg dicht maken of toch proberen het bitumen van het dak er onder te prutsen?
De eerste feedback van de dakdekker (half jr geleden) was dat het bitumen niet onder de loodslab paste.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 13-05-2024 10:17 ]

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Juist, exact dat. Veel water zal het niet zijn, maar het is ook wel de gevel die veel in het weer staat. en als daar altijd wat vocht door heen kan lopen wie weet hoe het over 10 jaar is.

Of de open stootvoeg dicht maken of toch proberen het bitumen van het dak er onder te prutsen?
De eerste feedback van de dakdekker (half jr geleden) was dat het bitumen niet onder de loodslab paste.
Die dakdekker heeft gelijk, de loodslab ligt veel te laag.

Je hebt nu een beetje deze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://www.homekeur.nl/wp-content/uploads/2020/12/lood-aanbouw-onderkappen.png

Stootvoeg dichtmaken zou ik niet doen, je moet per 3/4 stenen een stootvoeg hebben.

En prutsen is wat je aannnemer doet, daar maak je het niet beter mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 13-05-2024 10:26 ]

• Blihi
Vaevictis_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Tip je kunt gewoon ventielen kopen die je op vaste posities kan vastzetten. Je kunt deze ventielen vaak ook voor afvoer en toevoer gebruiken. Zoals die van vent-Axia.
En daar kun je precies niets mee.

Die ventielen hebben ongeveer een vast debiet, gegeven dat de installatie verder allemaal keurig aangelegd is. Als de buis naar zo'n ventiel te klein is, dan kun je hem wel hoog zetten, maar daarmee gaat dat ventiel niet meer afvoeren hoor.

Die instelling is puur ter indicatie, het onderling inregelen hoort gewoon bij een correcte installatie en dat kan ook met deze ventielen niet zonder te meten. De installateur hoort dat met geijkte meters te doen. Wil je het zelf doen kan het ook met een aliexpress meter.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:20
Blihi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:27:
[...]

En daar kun je precies niets mee.

Die ventielen hebben ongeveer een vast debiet, gegeven dat de installatie verder allemaal keurig aangelegd is. Als de buis naar zo'n ventiel te klein is, dan kun je hem wel hoog zetten, maar daarmee gaat dat ventiel niet meer afvoeren hoor.

Die instelling is puur ter indicatie, het onderling inregelen hoort gewoon bij een correcte installatie en dat kan ook met deze ventielen niet zonder te meten. De installateur hoort dat met geijkte meters te doen. Wil je het zelf doen kan het ook met een aliexpress meter.
Dat klopt dat bij de installatie ook het meten en afstellen debiet per vertrek hoort. Vaak wordt dat niet gedaan want dat kost geld en koper vraagt er niet om. Mijn punt is dat als de installatie verder goed is aangelegd EN schoongemaakt dat je al stukken beter af bent met deze ventielen dan de goedkope draai ventielen. Natuurlijk kun je het zelf (laten) meten maar 90% is ook goed genoeg en zou zelf altijd kiezen voor die ventielen met vaste stand.

Met schoonmaken worden ze toch al gedraaid en dan heb je geen juiste debiet meer.

• Wolly
  • Niet online
Grote brand in nieuwbouwwoningen Capelle aan den IJssel
Een grote brand heeft grote schade veroorzaakt bij een aantal nieuwbouwwoningen aan de Uilenhof in Capelle aan den IJssel.

De brand is ontstaan in de zonnepanelen die op de daken van de woning liggen. De brandweer denk nog geruime tijd nodig te hebben om de brand te blussen. De brand brak rond 12:15 uur uit en is door de brandweer opgeschaald naar grote brand gezien de compliciteit van de brand.

De brandweer krijgt bij het verwijderen van de zonnepanelen assistentie van de installateur. De brand heeft voor grote schade gezorgd aan de daken van de woningen.
Die indak panelen zijn wel vaak aan de beurt bij branden. Hopelijk niet iemand van hier die getroffen is.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:27
Wij hebben ze ook liggen, onze huizen zijn in een tweede fase gebouwd. Bij de eerste fase is drie (3) keer brand ontstaan door de indak panelen:

https://eenvandaag.avrotr...-het-dak-op-en-ze-leggen/

De BAM heeft toen de hele wijk onderzocht, alle panelen er vanaf en bedrading gecontroleerd.

Ons project is nu opgeleverd, maar nog best veel gezeur met panelen. Ook nu blijkt weer dat bij sommige huizen de panelen fout of helemaal niet aangesloten te zijn. Echt onbegrijpelijk van zo'n club als de BAM, dit controleer je toch echt een paar keer voordat je oplevert. Vooral met zo'n geschiedenis.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
PrixV schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:42:
[...]

Kan je nagaan dat ze dit ook in huizen van tegen de miljoen plaatsen. Het is inderdaad vrij armoedig.

Dit staat er in onze TO:
De temperatuurregeling van het systeem vindt plaats door middel van een thermostaat in de
woonkamer en een naregeling in elke slaapkamer. De temperatuur in de badkamer kan
verder worden verhoogd met de E-radiator.
Dit lijkt veel op wat wij kregen. Heb er zonder problemen Mohlenhoff Smart 2 digitale thermostaten voor op kunnen hangen (die hing bij ons ook in de woonkamer).

Wij hadden zelfde tekst in de TO staan, maar het geinstalleerde systeem was uitendelijk master/master (wat voor nogal wat verwarring zorgde). De boiler uitgang van de basis module wordt geactiveerd als 1 van de zones warmte vraagd (hangen bij ons een paar basis modules parallel).

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46

Miezie

Niet te moeilijk doen...

vormulier schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:39:
Allen, ik ben even opzoek naar wat je mag verwachten van je WtW.
Ze hebben hem hier bij de buren al eens nagemeten en hij "voldoet" dus dat is een wedstrijd die je nu al niet meer gaat winnen
(en ze hebben de zelfde WtW met meer vloeroppervlakte)

We nu een paar dagen een klimaat monitoring hangen, maar ik ben wel verbaasd over het PPM gehalte...

Op de automatische stand schiet het naar 2000+ PPM als je slaapt, en op 90% van het vermogen van de WtW houden we het op 1000+ PPM. En dan kan je ook niet meer slapen in de ruimte naast de TR want de WTW loeit best wel.. op 100% zou denk ik niemand meer kunnen slapen in het huis, maar ik vraag me af of dat nog +/- 200 PPM weg snoept uit de slaapkamer.

Het is wel zo dat we maar 1 zone hebben in de WtW dus dat zal ook niet helpen, en daar 2 van maken zal niet lukken helaas.

Ahfijn.. We zouden op de overloop allicht nog een extra afzuig ventiel kunnen plaatsen, maar dan moet het systeem wel opnieuw ingeregeld worden, de vraag is of dit zal helpen? (de 2 afzuig ventielen op de zelfde verdieping zitten in de wc / badkamer)
Op auto doet zo’n Itho niks in je slaapkamer als je geen co2 sensor daar hebt hangen. Dus of in de nacht naar stand 3 of een sensor ophangen in de slaapkamers. Dat laatste had ik uiteindelijk.

Wat voor geluid hoor je? Luchtstroming of het apparaat zelf? Apparaat zelf behoor je niet te horen, luchtstroming zul je horen. Hier hoor ik de afzuiging ook altijd, dat lijkt dan hard, maar feitelijk zit het onder de 45db en hoor ik buiten geluiden beter… alleen zijn die er op kikkers na nauwelijks. Kortom: de ventilatie valt op… maar daar slaap ik persoonlijk niet minder om.

Die co2 sensoren van Itho hadden voorheen trouwens een eco en een comfort stand, comfort stand mikt op <1000ppm en als het goed is, is de WTW daar op gedimensioneerd in de woning.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Blihi
kw_nl schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:14:
Wij hebben ze ook liggen, onze huizen zijn in een tweede fase gebouwd. Bij de eerste fase is drie (3) keer brand ontstaan door de indak panelen:

https://eenvandaag.avrotr...-het-dak-op-en-ze-leggen/

De BAM heeft toen de hele wijk onderzocht, alle panelen er vanaf en bedrading gecontroleerd.

Ons project is nu opgeleverd, maar nog best veel gezeur met panelen. Ook nu blijkt weer dat bij sommige huizen de panelen fout of helemaal niet aangesloten te zijn. Echt onbegrijpelijk van zo'n club als de BAM, dit controleer je toch echt een paar keer voordat je oplevert. Vooral met zo'n geschiedenis.
Het probleem is dat alle aannemers dit werk uitbesteden aan de goedkoopste installateur en dat is meer dan eens niet de kwalitatief beste. In ons geval wist de aannemer niet eens wat er op het dak lag. Volgens de papieren namelijk 10x305 Wp, maar dat bleek 10x320 Wp te zijn. Vervelend, want je moet die panelen opgeven op een overheidssite en dan ben jij wel verantwoordelijk dat je dat goed doet.

• vormulier
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Op auto doet zo’n Itho niks in je slaapkamer als je geen co2 sensor daar hebt hangen. Dus of in de nacht naar stand 3 of een sensor ophangen in de slaapkamers. Dat laatste had ik uiteindelijk.
Goed om te weten, het jammere is dat die dingen dus hufterig duur zijn.. Maar goed niks wat niet geautomatiseerd kan worden met HA.
Wat voor geluid hoor je? Luchtstroming of het apparaat zelf? Apparaat zelf behoor je niet te horen, luchtstroming zul je horen. Hier hoor ik de afzuiging ook altijd, dat lijkt dan hard, maar feitelijk zit het onder de 45db en hoor ik buiten geluiden beter… alleen zijn die er op kikkers na nauwelijks. Kortom: de ventilatie valt op… maar daar slaap ik persoonlijk niet minder om.

Die co2 sensoren van Itho hadden voorheen trouwens een eco en een comfort stand, comfort stand mikt op <1000ppm en als het goed is, is de WTW daar op gedimensioneerd in de woning.
De lucht stroom hoor je voornamelijk op 100%, behalve hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRtb7dN_6foXr2TjS4yVlVpTp7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xsbmouSGEgy1rVCMY7NlFyw6.png?f=user_large

Hier hangt hij lekker strak naast je slaapkamer en zo dra hij ook maar boven de 50% komt dan hoor je hem al..

Zit er over na te denken om geluids demping op de muur te plakken die je ook op de vloer van de auto plakt want heel veel ruimte is er niet tussen de muur en de wtw.

• Draakje5
vormulier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Goed om te weten, het jammere is dat die dingen dus hufterig duur zijn.. Maar goed niks wat niet geautomatiseerd kan worden met HA.

[...]

[Afbeelding]

Hier hangt hij lekker strak naast je slaapkamer en zo dra hij ook maar boven de 50% komt dan hoor je hem al..

Zit er over na te denken om geluids demping op de muur te plakken die je ook op de vloer van de auto plakt want heel veel ruimte is er niet tussen de muur en de wtw.
Akoestische wandpanelen tegenaanplakken, van die houten latten heb je, maar ook soort van tegels tegenwoordig.

• basdej
  • Laatst online: 13-01 16:32

basdej

OutSystems Consultant

vormulier schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:10:
Zag dit ook in de app..

[Afbeelding]

Maar de 60% in de nacht nog nooit gezien.. (niet dat het genoeg is overigens... 8)7 )
Kan even niet zien of iemand hier al op gereageerd heeft, maar auto nacht is als je op je co2 meter de knipperende auto stand activeert.

Hoi.

• vormulier
  • Niet online
basdej schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Kan even niet zien of iemand hier al op gereageerd heeft, maar auto nacht is als je op je co2 meter de knipperende auto stand activeert.
En die meter heb ik niet (ook niet vanuit de bouw gekregen). Ik heb 2 netamos aangeschaft voor de prijs van 1 co2 sensor van itho..

Het is daar een beetje een printer winkel, goedkope unit dure accesoires..

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Akoestische wandpanelen tegenaanplakken, van die houten latten heb je, maar ook soort van tegels tegenwoordig.
Ah ja dan moet ik even kijken want het is krap, en je bent al heel snel de unit van de muur af aan het halen.
En als je er dan toch bezig bent gelijk een magneet filter verplaatsen en en en ...

Dus die plak dingen die ze in je auto gebruiken op rol leek mij heerlijk makkelijk tussen te frotten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwvZ6lPRbcpC8l1yNcT2amvCb80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMUFImUKfcAMwZs687WNkQ7J.png?f=user_large

• Draakje5
vormulier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Ah ja dan moet ik even kijken want het is krap, en je bent al heel snel de unit van de muur af aan het halen.
En als je er dan toch bezig bent gelijk een magneet filter verplaatsen en en en ...

Dus die plak dingen die ze in je auto gebruiken op rol leek mij heerlijk makkelijk tussen te frotten.
[Afbeelding]
Ik bedoelde eigenlijk in je slaapkamer plakken. Kan nog mooi staan ook. :-)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
vormulier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]

En die meter heb ik niet (ook niet vanuit de bouw gekregen). Ik heb 2 netamos aangeschaft voor de prijs van 1 co2 sensor van itho..

Het is daar een beetje een printer winkel, goedkope unit dure accesoires..
Alleen is de Netatmo vrij “dom”, heb hem zelf ook. Enige wat je kan doen is uitlezen en eventueel in ha/hc acties aan hangen. Echter kan je er niet de wtw mee aansturen.

Zou toch kijken of je een co2 meter online kan scoren. Die van Orcon zijn gemiddeld €200/st op de officiële site, ik heb één exemplaar van marktplaats gehaald voor €60 en een andere in de winkel voor €120 (ventilatie webshop). Komt ook neer op 1+1.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Wij krijgen binnenkort 3 cm keramische tegels in de tuin. Ik lees hier op Tweakers allerlei verschillende verhalen.

Mogen deze tegels nu op een zandbed gelegd worden? En hoe lang mag je er niet op lopen en eventueel je tuinmeubelen op plaatsen?

• Lupadi
  • Laatst online: 21:39
turkeyhakan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:20:
Wij krijgen binnenkort 3 cm keramische tegels in de tuin. Ik lees hier op Tweakers allerlei verschillende verhalen.

Mogen deze tegels nu op een zandbed gelegd worden? En hoe lang mag je er niet op lopen en eventueel je tuinmeubelen op plaatsen?
Ik volg precies voor dit soort vragen dit topic
Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Daar zit m.i. de expertise over tuin aanleg :)

• sheane
  • Niet online
En toen lag je vloer er 2 dagen voor de planning erin. Jammer dat we nu alsnog plinten moeten bestellen conform oude planning en die een paar dagen levertijd hebben haha.

Toekomstig kantoor - ja express geen visgraat :X Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wW9hPauCJS4_H4bkXLq62vjq2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjla8mOX5LqyxDoVYPzBSI93.jpg?f=fotoalbum_large

• Blurk62
  • Laatst online: 14:58
sheane schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:22:
En toen lag je vloer er 2 dagen voor de planning erin. Jammer dat we nu alsnog plinten moeten bestellen conform oude planning en die een paar dagen levertijd hebben haha.

Toekomstig kantoor - ja express geen visgraat :X [Afbeelding]
Hè, verfrissend om weer eens rechte lijnen te zien. Wel een groene muur zie ik, dat dan weer wel :+

• Lupadi
  • Laatst online: 21:39
sheane schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:22:

Toekomstig kantoor - ja express geen visgraat :X [Afbeelding]
Mooie vloer! Wat heb je liggen?

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-01 21:53
Source90 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Alleen is de Netatmo vrij “dom”, heb hem zelf ook. Enige wat je kan doen is uitlezen en eventueel in ha/hc acties aan hangen. Echter kan je er niet de wtw mee aansturen.

Zou toch kijken of je een co2 meter online kan scoren. Die van Orcon zijn gemiddeld €200/st op de officiële site, ik heb één exemplaar van marktplaats gehaald voor €60 en een andere in de winkel voor €120 (ventilatie webshop). Komt ook neer op 1+1.
Die Co2 meter is niet op batterij. Heb je hier elektra voor laten voorbereiden, of gebruik je bestaande stopcontacten?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Source90
  • Nu online
rubenos schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Die Co2 meter is niet op batterij. Heb je hier elektra voor laten voorbereiden, of gebruik je bestaande stopcontacten?
Heb zelf elektra er heen getrokken inderdaad.

• sheane
  • Niet online
Lupadi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:30:
[...]

Mooie vloer! Wat heb je liggen?
Plak pvc van de Carpetright uiteindelijk: Verano lijn. Veel rondgekeken, uiteindelijk vanwege vloer verwarming en verkoeling op plak pvc uitgekomen. Tegels zijn we beide geen fan van, Idem voor keramisch parket.

• sheane
  • Niet online
Blurk62 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Hè, verfrissend om weer eens rechte lijnen te zien. Wel een groene muur zie ik, dat dan weer wel :+
Hah, ja. We hadden groen behang in het vorig huis en nu straks ook een groene keuken. We hebben al vrij lang wat met die kleur O+ :9~

• vormulier
  • Niet online
[...]

Bij je vloer verwarming verdeel punten zit tegen woordig ook een WCD voor de master/master van mohlenhoff
Die zitten meestal wel centraal in de woonkamer. Daar kan je best mee uit de voeten zonder dat het opvalt.

In de slaapkamers zal dat allicht anders zijn natuuurlijk.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

vormulier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:04:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Die sensoren zijn hufterig duur, dat klopt, maar uiteindelijk werkt het wel altijd. HA zou ook kunnen, ik persoonlijk zie dat altijd als het laatste stukje perfectie en koop dan weer liever de sensoren. Je kunt aanbiedingen vinden soms voor die sensoren. Onder de motorkap is het rebranded honeywell.

Als je herrie hebt van die unit in de slaapkamer ernaast heb je een bouwpunt. Bouwbesluit is vrij duidelijk over systeemgeluid. Ik zou even bellen… zo’n installateur weet toch hopelijk ook wel hoe je het zonder herrie installeert… al moest ik ook even vloeken in ons huis naar de installateur (de zware buitenwand ipv een gips wandje…).

Ps. Uiteindelijk knal je uiteindelijk bij hoge co2 in een automatisering op stand 3. Dan haal je wel ongeveer je doel. Je kan online wel goedkope esp oplossingen vinden die dat kunnen, kost je 2 a 3 tientjes. Die online rommel van Itho vond ik niks.

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 14-05-2024 23:06 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Source90
  • Nu online
[...]

Nu met tekening erbij, even snel op de bouwtekening gekalkt.

Members only:

Kwam bij ons toevallig goed uit:
Rood is een ytong muurtje wat wij zelf hebben gebouwd, schuifdeur ervoor (lichtrood, breed) met wat kasten (geel) erin en het is een inloopkast. Binnenzijde bekleed met spiegel en Woodupp, waar de kabel achter langs gaat.
Aan de andere zijde van het muurtje hangt de sensor. Met een dunne kabel (0,5 0,75mm2, gaat toch amper stroom doorheen) naar de hoek getrokken in een lasdoosje. Vanaf de andere kamer een gaatje geboord naar de grote slaapkamer en hier hetzelfde dunne kabeltje over de kasten naar het lasdoosje.
Kabels zie je niet meer nu.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Source90 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:05:
[...]

***members only***

Rood is een ytong muurtje wat wij zelf hebben gebouwd, schuifdeur ervoor (lichtrood, breed) met wat kasten (geel) erin en het is een inloopkast. Binnenzijde bekleed met spiegel en Woodupp, waar de kabel achter langs gaat.
Aan de andere zijde van het muurtje hangt de sensor. Met een dunne kabel (0,5mm2, gaat toch amper stroom doorheen) naar de hoek getrokken in een lasdoosje. Vanaf de andere kamer een gaatje geboord naar de grote slaapkamer en hier hetzelfde dunne kabeltje over de kasten naar het lasdoosje.
Ik heb er gewoon een stekker en een snoer aan gemaakt. Had stopcontacten in de hoeken, vond het allemaal geen grote onoverkomelijkheid.

Als je dan toch bezig bent, knal dan wel even die RV dingen in je badkamer op batterij. Dat scheelt je schimmels zonder er bij na te denken, een standenschakelaar zorgt voor veel te korte ventilatie (van 100 naar 60% RH duurt gewoon zomaar 2 uur). Wel af en toe de batterij vervangen…

(Sorry, dacht dat dit ook over de itho dingen ging.. maar goed, tip blijft wel staan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 14-05-2024 23:16 ]

• rubenos
vormulier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Bij je vloer verwarming verdeel punten zit tegen woordig ook een WCD voor de master/master van mohlenhoff
Die zitten meestal wel centraal in de woonkamer. Daar kan je best mee uit de voeten zonder dat het opvalt.

In de slaapkamers zal dat allicht anders zijn natuuurlijk.
Klopt, bij ons zit daar wel een grote kap omheen. Maar in de slaapkamer zie ik wel mogelijkheden, voldoende WCD's, alhoewel een CO2 meter volgens beschrijving Orcon het beste wat hoger kan hangen.

Ik wou ook een Orcon HRC inbouw display 15 RF, om beter te zien wat er nou gebeurd met bypass etc, dus heb deze eerst besteld en eens kijken waar ik hem aansluit.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• vormulier
  • Niet online
rubenos schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Klopt, bij ons zit daar wel een grote kap omheen. Maar in de slaapkamer zie ik wel mogelijkheden, voldoende WCD's, alhoewel een CO2 meter volgens beschrijving Orcon het beste wat hoger kan hangen.
Ja dat is waar maar goed, daarkan je hem aanhangen natuurlijk.

In de slaapkamer hebben we lampen van de ikea in de kleren kast die doen het ook op 230, strak tegen het plafond ook best ideaal dus, en zie je hem ook nooit meer.

• rubenos
[...]

***members only***

Aan de andere zijde van het muurtje hangt de sensor. Met een dunne kabel (0,5mm2, gaat toch amper stroom doorheen) naar de hoek getrokken in een lasdoosje. Vanaf de andere kamer een gaatje geboord naar de grote slaapkamer en hier hetzelfde dunne kabeltje over de kasten naar het lasdoosje.
Had dit bericht gemist. Dank, goede inspiratie. Ik heb een muur voor een inloopkast in onze slaapkamer, waar ook al een WCD zit. Daar is vast iets simpels mee te bedenken. :)

• Blurk62
  • Laatst online: 14:58
sheane schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:32:
[...]

Hah, ja. We hadden groen behang in het vorig huis en nu straks ook een groene keuken. We hebben al vrij lang wat met die kleur O+ :9~
Bij ons komen er straks geloof ik ook 50 tinten groen en greige in huis hoor. Ik heb actieve herinneringen aan de bruin-oranje-paars periode en wil daarom eigenlijk een beetje wegblijven bij kleurtrends. Dat gaat niet lukken heb ik al door. Je vindt nu eenmaal mooi wat je mooi vindt en over 10 jaar zien we wel weer.

• Blihi
[...]

***members only***

230V gezet op een 0.5mm2 snoertje weggewerkt in de muur/achter de kast? |:(

Het gaat er niet om hoeveel stroom er nominaal loopt, maar wat de zwakke schakel is bij kortsluiting. Dat hoort de zekering te zijn in de groepenkast (vandaar 2,5 mm2), nu is dat jouw snoertje (als dit tenminste sensoren zijn die inderdaad door 230 gevoed worden, anders heb ik niets gezegd)

• Source90
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:32:
[...]

230V gezet op een 0.5mm2 snoertje weggewerkt in de muur/achter de kast? |:(

Het gaat er niet om hoeveel stroom er nominaal loopt, maar wat de zwakke schakel is bij kortsluiting. Dat hoort de zekering te zijn in de groepenkast (vandaar 2,5 mm2), nu is dat jouw snoertje (als dit tenminste sensoren zijn die inderdaad door 230 gevoed worden, anders heb ik niets gezegd)
Correctie, 0,75mm². Dacht dat het 0.5mm² was, net even gekeken op de rol. Zie dat ze überhaupt geen 2x0,5mm² verkopen daar :+
Daar mag 5.6A/1300Watt doorheen.

Dikker dan 1.5mm² kan je sowieso niet in de sensor prikken, dat past simpelweg niet in het aansluitblokje.
0,75mm² was al een draak om aan te sluiten.
230 Volt Aderdiameter 0,25 - 1,5 mm2
Maximaal opgenomen vermogen is 1,2 Watt.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 15-05-2024 11:04 ]

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Correctie, 0,75mm². Dacht dat het 0.5mm² was, net even gekeken op de rol. Zie dat ze überhaupt geen 2x0,5mm² verkopen daar :+
Daar mag 5.6A/1300Watt doorheen.
Ja, dat mag, maar die snoer mag niet in een muur weggewerkt worden. Daar mag dus 1300W doorheen als hij netjes open op de grond ligt. Dit is niet voor niets huishoudsnoer, geen kabel.
Dikker dan 1.5mm² kan je sowieso niet in de sensor prikken, dat past simpelweg niet in het aansluitblokje.
0,75mm² was al een draak om aan te sluiten.
230 Volt Aderdiameter 0,25 - 1,5 mm2
Maximaal opgenomen vermogen is 1,2 Watt.
Daarom laat je 2,5 mm2 in het lasdoosje uitkomen en sluit je de sensor aan met dunnere draadjes en Wago klemmetjes.

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Ja, dat mag, maar die snoer mag niet in een muur weggewerkt worden. Daar mag dus 1300W doorheen als hij netjes open op de grond ligt. Dit is niet voor niets huishoudsnoer, geen kabel.

[...]

Daarom laat je 2,5 mm2 in het lasdoosje uitkomen en sluit je de sensor aan met dunnere draadjes en Wago klemmetjes.
Mag wel meer niet :) Natuurlijk heb je een punt dat het netjes moet, maar dit soort snoer zit ook heel vaak in een kabelgootje tegen de muur geplakt of op het plafond naar de lamp, achter de plint etc..

Dus plastic of zandkalksteen als omhulsel om het in weg te werken, daar zal menig consument niet bij stil staan..

• Source90
  • Nu online
Zo is het ook aangesloten. Zie ook mijn initiële post. |:(
"naar de hoek getrokken in een lasdoosje". Lasdoosje is daarna weer met 2,5mm² aangesloten op de WCD daaronder.

Orcon sensor A -> 0,75mm² -> Lasdoos A -> 2,5mm² -> WCD
Orcon sensor B -> 0,75mm² -> Lasdoos A -> 2,5mm² -> WCD
Lampen inloopkast -> 1,5mm² -> Lasdoos A -> 2,5mm² -> WCD
En waar staat dat het geheel in de muur zit? Enige stukje in de muur is van sensor B door een slagvast pijpje naar de andere kamer, mijns inziens te verwaarlozen. Al het overige ligt los op de kast of achter/op de Acupanel.

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 15-05-2024 12:04 ]

• Blihi
Helemaal goed hoor, maar je ziet het af en toe: huishoudsnoer weggestopt in een muur (dichtgegipst of als je mazzel hebt in een buisje). Dat mag formeel allemaal niet. Achter een verwijderbare plint of in een kabelgootje mag inderdaad wel. Vreemd, maar zo is het.

Zeker bij nieuwbouw is het altijd lastig, want als je zelf een huishoudsnoer door een PVC buis trekt en er is toch iets aan de hand later, dan wijst de elektricien daarnaar en wijst alle verdere garantieclaims af.....

• vormulier
  • Niet online
Is, Maar voorlichting begint wel een beetje bij de verkoop punten natuurlijk:
https://www.gamma.nl/asso...-10-meter-zwart/p/B622828

Daar staat er helemaal niks over at het niet in een buisje in de muur mag.
En de NEN1010 is niet vrij toegankelijk..

Dus dat je dit tegenkomt verbaasd me niks :)

• Draakje5
Blihi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:11:
Helemaal goed hoor, maar je ziet het af en toe: huishoudsnoer weggestopt in een muur (dichtgegipst of als je mazzel hebt in een buisje). Dat mag formeel allemaal niet. Achter een verwijderbare plint of in een kabelgootje mag inderdaad wel. Vreemd, maar zo is het.

Zeker bij nieuwbouw is het altijd lastig, want als je zelf een huishoudsnoer door een PVC buis trekt en er is toch iets aan de hand later, dan wijst de elektricien daarnaar en wijst alle verdere garantieclaims af.....
Een beldraad is toch ook gewoon een soort van huishoudsnoer, altijd weggewerkt in muren?
Of mag dat dan weer wel, omdat er geen 230v op staat?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 15-05-2024 12:29 ]

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Een beldraad is toch ook gewoon een soort van huishoudsnoer, altijd weggewerkt in muren?
Of mag dat dan weer wel, omdat er geen 230v op staat?
Laagspanning en signaaldraad zijn inderdaad weer een uitzondering op de regel (om het makkelijk te houden)

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Die kabel mag gewoon achter stucwerk. Handig is het niet, maar het mag.

Zie Triggy in "Stroom: Wat mag zonder pvc buis?"

• Blihi
vormulier schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Mooi voorbeeld, want dit is neopreen snoer. Als daar H07RN-F op staat mag die op zich wel in de muur (en als ik me niet vergis hoeft dat zelfs niet eens altijd in een buis, maar mag dat ook los in een holle muur). De diameter moet echter wel passen bij de afzekering, dus als je 1,5 mm2 gebruikt, dan moet je dat zekeren op 10A en niet op 16A.

• Blihi
Wolly schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Die kabel mag gewoon achter stucwerk. Handig is het niet, maar het mag.

Zie Triggy in "Stroom: Wat mag zonder pvc buis?"
Inderdaad, dat dus, maar je moet wel rekening houden met de zekering.

(en nu misschien maar weer on-topic :))

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-01 10:15
rubenos schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Ik wou ook een Orcon HRC inbouw display 15 RF, om beter te zien wat er nou gebeurd met bypass etc, dus heb deze eerst besteld en eens kijken waar ik hem aansluit.
Dit wil ik ook, maar heb geen handige plek ervoor. Ik zit er aan te denken om een extra inbouwdoos te plaatsten naast de 3 standen schakelaar in de woonkamer. Maar dit zal dan niet op ooghoogte zijn.

Ander optie waar ik aan zit te denken is om een 3d geprinte behuizing voor te maken en een netsnoer aan te koppelen. Ik kan het vervolgens op de plankenkast in de woonkamer plaatsen en aansluiten op de wcd daar.

Laat maar weten als jij nog andere ideeën hebt :) .

Vraag mij overigens wel af waarom ze niet een batterij gevoed versie maken...

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Over drie weken eerste kijkmoment in het nieuwe huis, inmiddels factuur voor ruwbouw buitenkant gekregen (metselwerk klaar) en nu alleen nog de dakpannen erop tot het huis echt dicht is. Dat zal dan wel klaar zijn voor die kijkdag lijkt me.

Is een normale maat tweekapper, hoelang zou ik kunnen rekenen voor de verdere afbouw? De aannemer wil nog steeds geen datum noemen, van familie hoorde ik 4 a 5 maanden tot oplevering, wat is wijsheid?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Midan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Dit wil ik ook, maar heb geen handige plek ervoor. Ik zit er aan te denken om een extra inbouwdoos te plaatsten naast de 3 standen schakelaar in de woonkamer. Maar dit zal dan niet op ooghoogte zijn.

Ander optie waar ik aan zit te denken is om een 3d geprinte behuizing voor te maken en een netsnoer aan te koppelen. Ik kan het vervolgens op de plankenkast in de woonkamer plaatsen en aansluiten op de wcd daar.

Dat inbouw display plaats je toch op de plek van de huidige 3-standen schakelaar ? Wat moet je met beiden?

• Source90
  • Nu online
Midan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Let er ook op dat je mogelijk in de WTW iets moet wijzigen. De drie standen schakelaar zit op 3 fase aangesloten bij Orcon. Als je dit veranderd in een digitale (bij Orcon), moet je de aansluiting in de WTW ook veranderen van 3 fase naar 1 fase.
Geen idee of dit bij alle WTW merken hetzelfde is, wel aan te raden om dit ook even uit te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lfd1q1zrpo_i4EX8JscW4U6a-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1nVfjrQ2rQBokZ1iRaQOcsTF.png?f=user_large

Hier (zoals GeeMoney aangeeft) de 3-standen vervangen voor de digitale.
Ik vraag mij sowieso af of je de digitale kan gebruiken naast een drie-standen. De drie-standen overruled [volgens mij] digitale input, sinds deze bepaalt hoeveel stroom naar de WTW gaat middels welke fase de schakelaar staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 15-05-2024 23:59 ]

• Blihi
Zo'n 3-standen schakelaar is inderdaad puur mechanisch. Vroeger zette je afhankelijk van de stand 0, 1 of 2 condensatoren in serie met de motor, waardoor deze langzamer ging draaien. Tegenwoordig zijn het allemaal digitale apparaten die puur voor de compatibiliteit nog een 3-standen schakelaar ondersteunen.

Je moet ze echter wel even configureren, want anders overruled de 3-standenschakelaar alles inderdaad.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-01 18:19
We hebben ons definitief energielabel gekregen voor onze nieuwbouwwoning. Zoals verwacht A+++, maar BENG1 en BENG2 doen onverwacht niet aan de norm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJyEPGYXT-ifV219Pklxo30tgbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpCDCbEYeaAU8nKCEZPKaVnI.jpg?f=fotoalbum_large

Kan hier de aannemer op worden aangesproken en worden geeist dat ze maatregelen nemen om op de eis van BENG1 en BEng2 te komen?

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• Draakje5
Breud schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:07:
We hebben ons definitief energielabel gekregen voor onze nieuwbouwwoning. Zoals verwacht A+++, maar BENG1 en BENG2 doen onverwacht niet aan de norm

[Afbeelding]

Kan hier de aannemer op worden aangesproken en worden geeist dat ze maatregelen nemen om op de eis van BENG1 en BEng2 te komen?
Heb je een grondgebonden woning? (Dus geen appartement, woonwagen enz)

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-01 18:19
Draakje5 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Heb je een grondgebonden woning? (Dus geen appartement, woonwagen enz)
Ja, vrijstaande woning inclusief kelder.

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• Draakje5
Ik heb geen antwoord, Het enige dat ik kan bedenken is dat meerwerkopties vergunningsvrij niet hoeven te voldoen ( alleen de vergunningsaanvraag ) en daardoor je score slechter is.
Weet echter niet of dat wel of niet mag.

• Apoca
  • Laatst online: 20:13

Apoca

Array Technology Industry

Ik heb al een gehele zoektocht erop zitten maar kan het antwoord niet goed vinden. Via de projectaannemer kunnen we elektra voorbereiding voor screens/rolluiken laten maken. Nu willen ze de leiding niet in de dag laten uitkomen maar op de gevel ca 100mm uit de zijkant van de bovenkant van het kozijn. Nu kan ik eigenlijk nergens goed vinden hoe mensen dit oplossen. Moet ik dan zelf achteraf de voeg weghalen en de leiding de dag in leggen? Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie en hoe heb je dit opgelost? Foto's als voorbeeld worden op prijs gesteld :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Apoca schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:13:
Ik heb al een gehele zoektocht erop zitten maar kan het antwoord niet goed vinden. Via de projectaannemer kunnen we elektra voorbereiding voor screens/rolluiken laten maken. Nu willen ze de leiding niet in de dag laten uitkomen maar op de gevel ca 100mm uit de zijkant van de bovenkant van het kozijn. Nu kan ik eigenlijk nergens goed vinden hoe mensen dit oplossen. Moet ik dan zelf achteraf de voeg weghalen en de leiding de dag in leggen? Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie en hoe heb je dit opgelost? Foto's als voorbeeld worden op prijs gesteld :)
Optie lekker laten zitten en een screen met zonnepaneeltjes bestellen.

• Apoca
  • Laatst online: 20:13

Apoca

Array Technology Industry

perspectivebass schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:36:
[...]
Optie lekker laten zitten en een screen met zonnepaneeltjes bestellen.
Oh sorry vergeten te vermelden, voor de eerste verdieping kan dit niet. Gezien we een overhangend dak hebben. Er gaat nooit echt direct zonlicht kunnen vallen op de paneeltjes

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Apoca schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Oh sorry vergeten te vermelden, voor de eerste verdieping kan dit niet. Gezien we een overhangend dak hebben. Er gaat nooit echt direct zonlicht kunnen vallen op de paneeltjes
Alternatief:
Zorg dat je vlakbij elk raam waar je een rolluik of screen wilt een WCD laat plaatsen en trek die na oplevering zelf door naar buiten.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Apoca schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:48:
[...]

De paneeltjes hebben genoeg aan “licht”. We hebben ze ook op onze ramen op het Noorden, daar valt dus nooit direct zonlicht op en ze werken het hele jaar door. Bij ons voor rolluiken die veel zwaarder zijn dan screens.

Accugedreven met rolluiken heeft beperkingen van oppervlak met rolluik. Zo hebben we voor de beneden verdieping wel op 230V moeten doen, omdat het 2,83m hoog is en 3,6m breed in 1 stuk. Screens zijn lichter, dus zal er meer mogelijk zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 16-05-2024 22:25 ]

Gallery V&A

• Timoov
  • Laatst online: 21:08
Deze week hebben wij de vooroplevering gehad.
Wat blijkt ze hebben het tuinhuisje van de buren strak op de erfafscheiding staan.
Dat maakt mij nog niet uit, echter steekt zijn dakgoot uit boven mijn erf en gaat de regenpijp van dat huisje in mijn tuin de grond in.

Zie foto's.

Nu staat dit in mijn contract.
de erfdienstbaarheid tot afvoer van water (over en weer) overeenkomstig de aan te
brengen (mol)goten en leidingen, mede inhoudende de verplichting van de dienende
erven, het overlopende water van de op de heersende erven gestichte opstallen te ontvangen, waaronder met name ook valt de afvoer van overtollig hemelwater,
gootwater, grondwater (drainage) of fecaliën door riolering en/of via een
gemeenschappelijk drainage systeem naar het openbare, riolering en/of drainage
systeem.

Bovenstaande erfdienstbaarheden worden opgenomen bij alle kaveloverdrachten in het plan
en gelden daarmede tussen alle kavels onderling.

Ik kan dit op verschillende manieren interpreteren. Ik zou het heel raar vinden dat ik het zou moeten toestaan dat er regenpijp en dakgoot van de buren bij mij in de tuin uitkomt terwijl ze ook gewoon het huisje 20cm verder de tuin van de buren in kunnen zetten.

Wat denken jullie hiervan, ben ik verplicht dit toe te staan of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_Jq5mzUIYrcPEISfeHTMzCF7x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5mElqWaZaadURNx9T8I8kKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDYyxTwREr0hFduGzUPNAJkuKjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tthUYpt6XruUfhD9igQIwNn7.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Timoov schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:30:
Wat blijkt ze hebben het tuinhuisje van de buren strak op de erfafscheiding staan.
Dat maakt mij nog niet uit, echter steekt zijn dakgoot uit boven mijn erf en gaat de regenpijp van dat huisje in mijn tuin de grond in.

Zie foto's.

de erfdienstbaarheid tot afvoer van water (over en weer) overeenkomstig de aan te
brengen (mol)goten en leidingen, mede inhoudende de verplichting van de dienende
erven, het overlopende water van de op de heersende erven gestichte opstallen te ontvangen, waaronder met name ook valt de afvoer van overtollig hemelwater,
systeem.

Bovenstaande erfdienstbaarheden worden opgenomen bij alle kaveloverdrachten in het plan

Ik kan dit op verschillende manieren interpreteren. Ik zou het heel raar vinden dat ik het zou moeten toestaan dat er regenpijp en dakgoot van de buren bij mij in de tuin uitkomt terwijl ze ook gewoon het huisje 20cm verder de tuin van de buren in kunnen zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij kan je het juist maar op één manier interpreteren, nl. dat jij dit moet toestaan.

• Deleon78

Zie foto's.

systeem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op welke manier interpreteer je dit dat het niet ok is?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Breud schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:07:

[Afbeelding]

Als het in je koopcontract staat dat ze conform bouwvergunning werken en daar staan andere normen, dan kan je dit gewoon eisen.

En je kan handhaving inroepen… het is niet conform bouwbesluit.

Dus ja..

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zie foto's.

systeem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt er al voor getekend dat je het toestaat. Staat ook vast precies op de erfgrens getekend in het bestek. En.. heb je zelf ook een schuur die bij jouw buren zo gesitueerd is?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

backupdevice

No Risk , Full Push

flipjemodus uit

[ Voor 97% gewijzigd door backupdevice op 17-05-2024 12:23 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
backupdevice schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:53:
Wij zijn ook aan een nieuwbouw avontuur begonnen. Wij hebben een optie op een mooi stuk grond in het buitengebied. Het hele nieuwbouw is totaal abacadabra voor ons maar we zijn er met goede moed aan begonnen.

Met een beetje geluk kan de grond met de overwaarde van het bestaande huis betaald worden. Het idee is om een nieuw huis te bouwen voor hetzelfde bedrag als wij de hypotheek nu ook hebben.

Veel geregel natuurlijk. Architect zoeken ( gevonden) , aannemer zoeken , met de bank praten. Makelaars regelen etc etc ...

Mijn geval gaat van _/-\o_ *O* naar :/ :S :N naar 7(8)7 B-) :)F naar :| :/ naar :) B) :Y

Zal wel herkenbaar zijn voor jullie
Gefeliciteerd!

Moet je denk ik wel bij deze zijn ipv projectbouw -> Ervaringen met het bouwen van een eigen huis

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

backupdevice

No Risk , Full Push

vuurtjih schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Gefeliciteerd!

Moet je denk ik wel bij deze zijn ipv projectbouw -> Ervaringen met het bouwen van een eigen huis
LOL... thx

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Draakje5
Iemand tips om kunstof zwarte dorpels (professioneel) op te frissen en beschadigingen van dof/grijs weer mooi zwart te maken?

Ik heb voorheen wel eens gekookte lijnzaadolie gebruikt. Gaf wat glans, maar was ook snel weer voorbij.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:27
Draakje5 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:39:
Iemand tips om kunstof zwarte dorpels (professioneel) op te frissen en beschadigingen van dof/grijs weer mooi zwart te maken?

Ik heb voorheen wel eens gekookte lijnzaadolie gebruikt. Gaf wat glans, maar was ook snel weer voorbij.
Ik heb hier thuis een 303 protectant gebruikt, net als op de auto. Zit er nu (12 maanden later) nog steeds op. Maar ik had enkel wat vervagingen door zonlicht, geen beschadigingen in de vorm van krassen/vegen. Niet hét middel, maar werkt wel.

Voordeel van 303 is dat het ook meteen UV beschermend werkt. Olie regent er vanzelf weer af.

https://www.carclean.com/...zOxQ5lZzzEUEaAkjQEALw_wcB
Pagina: 1 ... 292 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.