• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01 19:30
Danferno schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Het is jammer dat de gemiddelde constructeur zo conservatief is dat ze zelf niet mee zijn met het mechanische ventilatieverhaal. Een goed aangelegd systeem (grote buizen, strategisch geplaatste ventielen) met deftige geluidsdemping (unit > kanalen + tussen kamers) en liefst een CO2 meter in de woonkamer is echt een parel van moderne techniek. 80-90% warmteterugwinning, geen bedrukt gevoel meer als er veel volk over de vloer is en 's ochtends geen koppijn of verstopte neuzen meer terwijl de temperatuur wel constant blijft (voor mij altijd het probleem van met ramen open te slapen).

In praktijk zie je helaas vaak smalle kanalen met nul geluidsdemping waardoor iedereen dat ding direct uittrekt en gewoon z'n raam open zet... vaak zelfs op verdoken advies van de bouwheer.

Op termijn zou ik er graag een echte HVAC unit van willen maken, met vochtrecuperatie en luchtbevochtiger, dan zit je 's winters ook niet meer uitgedroogde lippen etc.
Je kunt ook kijken naar een enthalpiewisselaar, die wint vocht terug uit de afgevoerde lucht.
Werkt bij mij goed tegen droge lucht in de winter.
Wel een aardig prijskaartje, 1400 euro voor enkel een nieuwe warmtewisselaar.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Draakje5 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Hier hangt ook een co2 sensor. Maar op auto stand toch 1100+ (gemeten met netatmo).
[Afbeelding]

Ik moet wel zeggen, we hebben wel de deur open staan. En de sensor hangt naast de deur. Wellicht dat de sensor een lagere waarde meet?
Beetje onduidelijk uit mijn bericht;

Ik heb een Co2 sensor (ook Netatmo), waar ik puur de grafiek uit heb gehaald.
Er hangt echter nu ook een Orcon Co2 sensor die verbonden is met de WTW, ook op auto stand. Ik sluit veelal wat later mijn oogjes dan partner en soms hoor je de WTW wel een standje hoger blazen nu hij Co2 gestuurd is. Maarja, daar hebben voornamelijk mensen buiten last van, binnen (en ook bij buren) vanwege isolatie bijna niet hoorbaar.

Is de sensor van (jij had Duco toch?) het WTW merk? De plaatsing zou daarin wel een rol kunnen spelen ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 03-05-2024 23:34 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:11
Source90 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Beetje onduidelijk uit mijn bericht;

Ik heb een Co2 sensor (ook Netatmo), waar ik puur de grafiek uit heb gehaald.
Er hangt echter nu ook een Orcon Co2 sensor die verbonden is met de WTW, ook op auto stand. Ik sluit veelal wat later mijn oogjes dan partner en soms hoor je de WTW wel een standje hoger blazen nu hij Co2 gestuurd is. Maarja, daar hebben voornamelijk mensen buiten last van, binnen (en ook bij buren) vanwege isolatie bijna niet hoorbaar.

Is de sensor van (jij had Duco toch?) het WTW merk? De plaatsing zou daarin wel een rol kunnen spelen ja.
Ja de sensors zijn de originele van Duco. Vanacht met 1 raam open geslapen en co2 schommelde rond de 650ppm. Maar de ventielen zitten ook bijna dicht.. zal hier later eens het meetrapport delen.

Heb overigens ook zo'n duco module besteld voor wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 04-05-2024 08:30 ]

• Draakje5
Module inmiddels binnen. Ik zie dat ze op 800ppm staan ingesteld. Dan is het aardig frappant dat mijn netatmo 1150 registreert. 2.5meter van de co2 sensor af.

Vanacht eens proberen met de deur dicht ev kijken of dat betere data oplevert. De co2 sensor zit ook wel direct onder de uitblaasventielen die ook bij de deur hangen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwi_j3DTlGxwvdz5x1Vc94_49Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NoLOgWMVTTKGFf3BG8pJjAC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 04-05-2024 19:48 ]

• Peunage
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-01 14:29
Ik heb de openingspost goed gelezen, maar ik kom niet zo makkelijk door het stukje over Kookgroep vs 3-fase aardlekautomaat.

In het technisch ontwerp van onze woning staat enkel dit:
De woning wordt op het elektriciteitsnet aangesloten en voorzien van 3x25A aansluiting.
Ik heb nog niet echt een idee of dit voldoet of niet. Wij gaan zeker met een inductiekookplaat koken, waarschijnlijk een Bora of iets vergelijkbaars (kookplaat met ingebouwde afzuiging).

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59

tomtom901

Moderator General Chat
Peunage schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:24:
Ik heb de openingspost goed gelezen, maar ik kom niet zo makkelijk door het stukje over Kookgroep vs 3-fase aardlekautomaat.

[...]

Ik heb nog niet echt een idee of dit voldoet of niet. Wij gaan zeker met een inductiekookplaat koken, waarschijnlijk een Bora of iets vergelijkbaars (kookplaat met ingebouwde afzuiging).
Kan je nu nog niet zeggen op basis hiervan.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:10
Peunage schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:24:

[...]

Volgens mij is er een heel topic over dit onderwerp.
3x25a is in ieder geval de aansluiting die je over het algemeen wilt hebben.

Maar dat zegt nog niets over hoe ze je kookplaat gaan aansluiten. Het punt is juist dat veel installateurs het 'fout' uitvoeren bij een 3x25a aansluiting.

Ik zou gewoon aangeven dat je een 11kw kookplaat neemt, dan sluiten ze 'm altijd op 3-fasen aan

• Peunage
SquareOne schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Volgens mij is er een heel topic over dit onderwerp.
3x25a is in ieder geval de aansluiting die je over het algemeen wilt hebben.

Maar dat zegt nog niets over hoe ze je kookplaat gaan aansluiten. Het punt is juist dat veel installateurs het 'fout' uitvoeren bij een 3x25a aansluiting.

Ik zou gewoon aangeven dat je een 11kw kookplaat neemt, dan sluiten ze 'm altijd op 3-fasen aan
Is het dan beter om te vragen om meer details, of zoals jij zegt aangeven dat je een 11kw kookplaat gaat gebruiken? Wij hebben net getekend en we krijgen nog een contactpersoon/begeleider van het bouwbedrijf.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:10
Peunage schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Is het dan beter om te vragen om meer details, of zoals jij zegt aangeven dat je een 11kw kookplaat gaat gebruiken? Wij hebben net getekend en we krijgen nog een contactpersoon/begeleider van het bouwbedrijf.
Naar mijn idee wat te vroeg om te gaan vragen naar dit soort details. In deze fase zou ik me vooral druk maken om de bouwkundige dingen waar je achteraf niet zo veel zelf mee kunt.

Zorg dat er een loze leiding ligt vanuit de meterkast voor de elektra naar de kookplaat, dan kun je het altijd zelf fixen als een aannemer geen zin heeft om mee te werken.

• Source90
Peunage schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Al besloten of jullie de keuken bij de project-aangesloten leverancier gaan afnemen, of casco laten opleveren en elders de keuken afnemen?

Als de keuken bij de keukenzaak vandaan komt die aangesloten is bij het project, zullen zij wel doorgeven welke kookplaat je hebt. Dan kan je doorvragen over de aansluiting.

Als je elders de keuken afneemt, zou ik inderdaad gewoon aangeven dat je een 11kW kookplaat hebt en dat deze op een 3fase aardlekautomaat moet komen.

• Peunage
Source90 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Al besloten of jullie de keuken bij de project-aangesloten leverancier gaan afnemen, of casco laten opleveren en elders de keuken afnemen?

Als de keuken bij de keukenzaak vandaan komt die aangesloten is bij het project, zullen zij wel doorgeven welke kookplaat je hebt. Dan kan je doorvragen over de aansluiting.

Als je elders de keuken afneemt, zou ik inderdaad gewoon aangeven dat je een 11kW kookplaat hebt en dat deze op een 3fase aardlekautomaat moet komen.
Nee de keuken wordt casco afgeleverd. We zullen de keuken bij een andere partij afnemen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:47:
Module inmiddels binnen. Ik zie dat ze op 800ppm staan ingesteld. Dan is het aardig frappant dat mijn netatmo 1150 registreert. 2.5meter van de co2 sensor af.

Vanacht eens proberen met de deur dicht ev kijken of dat betere data oplevert. De co2 sensor zit ook wel direct onder de uitblaasventielen die ook bij de deur hangen..
[Afbeelding]
Setpoint is de target die ze willen aanhouden. Dus zodra je over de 800ppm gaat, gaat hij harder blazen/zuigen tot hij de 800ppm bereikt. Deze kan je hoger zetten als je wilt, zodat hij niet te snel reageert als hij rond de 800 zou schommelen.

Je kan in een ander menu de minimale snelheid aanpassen, bij mij werkt het prima op “minimaal” 25% ipv 10%.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 05-05-2024 01:26 ]

Gallery V&A

• Draakje5
BiG-GuY schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:26:
[...]

Setpoint is de target die ze willen aanhouden. Dus zodra je over de 800ppm gaat, gaat hij harder blazen/zuigen tot hij de 800ppm bereikt. Deze kan je hoger zetten als je wilt, zodat hij niet te snel reageert als hij rond de 800 zou schommelen.

Je kan in een ander menu de minimale snelheid aanpassen, bij mij werkt het prima op “minimaal” 25% ipv 10%.
Is dat de 'minimum ventilatie' setting?
Ik zag dat deze al standaard op 30% stond. Heb hem naar 35% gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27pAlrcH2_PtY4vSgma7Q4kCsPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tyNgw9OfBkJjMtCWY9st1QB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn netatmo meet nog steeds rond de 1030ppm met deuren dicht. De wtw ging zeker niet de hele nacht op max. Wat zou impliceren dat de co2 sensor waarschijnlijk rond de 800 meette gemiddeld en de netatmo 200 hoger.

De enige verklaring daarvoor zou nog kunnen zijn dat de netatmo in een hoek op het nachtkastje staat en de co2 sensor van Duco op 1.5m hoogte hangt onder de WTW ventielen..

• BiG-GuY

BiG-GuY

Draakje5 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:14:
[...]

Is dat de 'minimum ventilatie' setting?
Ik zag dat deze al standaard op 30% stond. Heb hem naar 35% gezet.
[Afbeelding]

Mijn netatmo meet nog steeds rond de 1030ppm met deuren dicht. De wtw ging zeker niet de hele nacht op max. Wat zou impliceren dat de co2 sensor waarschijnlijk rond de 800 meette gemiddeld en de netatmo 200 hoger.

De enige verklaring daarvoor zou nog kunnen zijn dat de netatmo in een hoek op het nachtkastje staat en de co2 sensor van Duco op 1.5m hoogte hangt onder de WTW ventielen..
Als het geen verschil maakt, zou ik hem weer terugzetten naar de gekalibreerde waarde van 30%.

De airflow is sowieso niet hoog genoeg om in een hele kamer dezelfde hoeveelheid CO2 te hebben, dus verschillen per hoek kan zeker. Nu kunnen er ook meetverschillen zijn per sensor, die van Duco vertrouw ik wel na vele andere getest te hebben.

Als 1030 zou kloppen van de Netatmo, is dat nog steeds niet echt te hoog. Pas als hij constant boven de 1200-1500ppm zit, heeft dat nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Een enkel ventiel is eigenlijk te weinig voor een slaapkamer met twee personen, dat merken we bij ons ook, daar zit het in de nacht met deur dicht tussen de 1200-1250ppm en dit is na plaatsen CO2 sensor, daarvoor ging de WtW dus niet harder door de slaapkamer en was de CO2 waarde sowieso hoger. Dat merkten we ook in de slaapkwaliteit.

Overdag als er niemand in de slaapkamer is, zakt het naar 425-525ppm in die kamer.

In het WtW ventiel zit als het goed is een plastic frame waarmee de luchtstroom gericht wordt, bij het aanpassen van het ventiel naar design ventielen heb ik die in verschillende ruimtes anders gericht, maar geen enkele was naar de muur gericht die er zo kort mogelijk op zat.

Gallery V&A

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-01 17:40
Hallo,
Kan iemand wat meer zeggen over de volgende situatie?
Ons huis is bijna klaar voor oplevering. Recent kwamen wij via een nieuwe tekening erachter dat er een keerwand (30cm) wordt geplaatst tussen onze woning (oranje op kaart) en door dezelfde aannemer nog te bouwen woning.
In het rood omcirkeld is te zien dat de keerwand aan de achterzijde op ons erf komt en dit lijkt mij onhandig met het plaatsen van een schutting.
Mag de aannemer dit zomaar op ons erf plaatsen?

Members only: Plattegrond
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Lupadi
  • Laatst online: 11:09
RA0UL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:24:
Hallo,
Ons huis is bijna klaar voor oplevering. Recent kwamen wij via een nieuwe tekening erachter dat er een keerwand (30cm) wordt geplaatst tussen onze woning (oranje op kaart) en door dezelfde aannemer nog te bouwen woning.
In het rood omcirkeld is te zien dat de keerwand aan de achterzijde op ons erf komt en dit lijkt mij onhandig met het plaatsen van een schutting.

***members only***
Stond dit ook al in eerdere stukken? En welke grond is hoger die van jullie of van het nieuwe huis?

Wij krijgen ook een keerwand in de tuin (onze grond is hoger als de bestaande bouw achter ons) maar dit was vanaf het begin duidelijk aangegeven in alle stukken

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-01 17:40
Lupadi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 05:13:
[...]

Stond dit ook al in eerdere stukken? En welke grond is hoger die van jullie of van het nieuwe huis?

Wij krijgen ook een keerwand in de tuin (onze grond is hoger als de bestaande bouw achter ons) maar dit was vanaf het begin duidelijk aangegeven in alle stukken
Nee, dit stond niet in de originele stukken. Dit is pas recent toegevoegd. Onze tuin komt lager te liggen.
De keerwand (die op het perceel van buren komt) hebben wij ook geen enkele bezwaren tegen, alleen dat hoekje wat dus in onze tuin lijkt te komen i.p.v. op het achterpad (i.v.m. plaatsen van een schutting).

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb een offerte gekregen voor stucwerk nieuwbouwwoning (met prefab betonnen wanden):

Members only: geoffreerde prijzen en groep stucwerk nieuwbouw

Zijn dit een beetje marktconforme prijzen?
En weet iemand wat groep 1 betekent?

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:18
Ucello schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:50:
Ik heb een offerte gekregen voor stucwerk nieuwbouwwoning (met prefab betonnen wanden):

***members only***

Ik heb geen idee wat die groep betekent, misschien is dat bij hun op basis van de ondergrond die geleverd wordt?

Wij betalen hier €25/m2 voor dunpleister inclusief latex spuiten op zowel wanden als plafonds. Ook inclusief het dichten van v-naden. Als je huis behangklaar wordt opgeleverd lijkt traditioneel stucwerk ook niet nodig lijkt mij.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:09
Ucello schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:50:

***members only***

TBA oppervlakte beoordelingscriteria vermoed ik.

https://www.noa.nl/media/...stukadoorswerk-binnen.pdf

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
RA0UL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:24:
Hallo,

***members only***
Plaatsing is gek te noemen maar je hebt toch van die keerwand geen last? Zeker als hij hoger komt dan jullie grond. Schutting er voor en niemand die het ziet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-01 21:05
Wij hadden vandaag de vooroplevering. Een van de punten is het nog ontbreken van de PV panelen. Waarom deze nog steeds niet geplaatst zijn is me niet helemaal duidelijk geworden. De PV panelen zullen bij oplevering naar verwachting ook nog niet geplaatst zijn, omdat de stratenmakers nu bezig zijn met het bestraten, waardoor de aannemer geen hoogwerker op ons perceel krijgt.
De factuur voor het dak + panelen hebben we al een tijdje terug gehad maar in overleg met de administratie afdeling van de aannemer nog niet betaald omdat de panelen nog niet geplaatst waren. Nu werd ons vandaag verteld dat we geen oplevering krijgen als niet alle facturen betaald zijn. Dan worden de ontbrekende zonnepanelen dus een opleverpunt en gooien ze het dus op de bankgarantie. Nou heb ik er best vertrouwen in dat de panelen nog geplaatst zullen worden en de bouwer niet failliet zal gaan in de tussentijd, maar toch vind ik het een beetje vervelend. Wat zouden jullie adviseren?

• Source90
gdvm schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:49:
Wij hadden vandaag de vooroplevering. Een van de punten is het nog ontbreken van de PV panelen. Waarom deze nog steeds niet geplaatst zijn is me niet helemaal duidelijk geworden. De PV panelen zullen bij oplevering naar verwachting ook nog niet geplaatst zijn, omdat de stratenmakers nu bezig zijn met het bestraten, waardoor de aannemer geen hoogwerker op ons perceel krijgt.
De factuur voor het dak + panelen hebben we al een tijdje terug gehad maar in overleg met de administratie afdeling van de aannemer nog niet betaald omdat de panelen nog niet geplaatst waren. Nu werd ons vandaag verteld dat we geen oplevering krijgen als niet alle facturen betaald zijn. Dan worden de ontbrekende zonnepanelen dus een opleverpunt en gooien ze het dus op de bankgarantie. Nou heb ik er best vertrouwen in dat de panelen nog geplaatst zullen worden en de bouwer niet failliet zal gaan in de tussentijd, maar toch vind ik het een beetje vervelend. Wat zouden jullie adviseren?
Is de factuur niet opgesplitst? Dat je de administratie voorstelt om de factuur minus de kosten van de PV installatie te voldoen. Dan blijft enkel open wat nog niet geleverd is.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
@gdvm Als er verder geen grote (voor)opleverpunten zijn dan zou ik akkoord gaan met het voorstel van je aannemer. Bankgarantie kun je daar prima voor gebruiken me dunkt.

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-01 21:05
Denk dat het daar op neer gaat komen inderdaad. Geen zin om de oplevering te vertragen en ik heb liever dat de aannemer zich inzet om alle punten op te lossen dan dat we hier over gedoe hebben.

• Draakje5
Vent-axia ventielen aangeschaft. Zouden geluidsreducerend moeten zijn, maar heel eerlijk merk ik er weinig van. Ik meet mogelijk max 1-1.5db reductie. Wie heeft er hier ervaring met ventilatie ventielen en heeft ze ook gewisseld?

Ze zien er wel strak uit. Beter dan de lompe dingen die de aannemer er op heeft gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2024 22:19 ]

• Lennard.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-01 00:55
Ik zit al even te spitten met de zoekfunctie. Toch nog een kleine dubbel check hier.
Voor een uitbouw van 1.2 meter (bij 4.25m breed) betaal ik 22.5k. Voor een 2.4 meter uitbouw ligt dit op 29.5k

Nu wordt met de uitbouw van 2.4 meter de tuin op de kortste stukken 'maar' 6~ meter lang. Dit wordt ben ik bang erg klein. Echter is het prijsverschil tussen de twee zo enorm klein dat de twijfel is toegeslagen.

Heeft Iemand recente bedragen hier voor een uitbouw van 1.2 (en 4.25 breed)? Ik heb namelijk het gevoel dat ik flink aan de bovenkant van de markt zit met dit bedrag x.x

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59

tomtom901

Moderator General Chat
Lennard. schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 03:53:
Ik zit al even te spitten met de zoekfunctie. Toch nog een kleine dubbel check hier.
Voor een uitbouw van 1.2 meter (bij 4.25m breed) betaal ik 22.5k. Voor een 2.4 meter uitbouw ligt dit op 29.5k

Nu wordt met de uitbouw van 2.4 meter de tuin op de kortste stukken 'maar' 6~ meter lang. Dit wordt ben ik bang erg klein. Echter is het prijsverschil tussen de twee zo enorm klein dat de twijfel is toegeslagen.

Heeft Iemand recente bedragen hier voor een uitbouw van 1.2 (en 4.25 breed)? Ik heb namelijk het gevoel dat ik flink aan de bovenkant van de markt zit met dit bedrag x.x
Hoe breed is je tuin, en hoe breed/lang je huis (beukmaat). Onze tuin is 10 breed en 6,5 diep na uitbouw van 2.4 meter a 18k. Geen giga tuin maar wel voldoende en we hadden de ruimte liever binnen.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Hier was het bijna 20k en bijna 30k, wel voor bijna 6 meter breed. Maar dat is inmiddels ook 2 jaar geleden, en de prijzen gaan omhoog. We hebben geen uitbouw gedaan, omdat de tuin maar 7,5 meter diep is.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:27
Wij hebben 25k betaald twee jaar geleden. Wel nog 10m diep tuin over. Geen moment spijt van gehad heerlijk grote woonkamer waar wij toch wel het meeste tijd doorbrengen.

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07-2025

Ik had dezelfde prijzen. Maar was te laat voor ruwbouw opties. Had graag 1.2m erbij gehad voor het makkelijker inrichten van het huis. En we houden ook van tuin dus was mooie middenweg

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-01 14:32

Wij hebben ongeveer 1,5 jaar geleden getekend voor onze opties en voor onze woning (4,5m breed) kostte het €27.5k voor 1,5m en €42.5k voor 3m uitbouw. Ik schrik daarom niet meteen van de prijzen die je noemt.

• Source90
siddler schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Wij hebben ongeveer 1,5 jaar geleden getekend voor onze opties en voor onze woning (4,5m breed) kostte het €27.5k voor 1,5m en €42.5k voor 3m uitbouw. Ik schrik daarom niet meteen van de prijzen die je noemt.
Wauw, wat een prijzen. Onderstaand is wel wat langer geleden (2021, oplevering 2022) maar wat een verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLBM0F3tjrgMTea9GP17IOfbJsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ6IMOKlSYROOFqKOUGgEAVT.jpg?f=fotoalbum_large

Ons woningtype had standaard al 1,2 meter uitbouw, uitbreiding naar 2,4m was nog geen 10k. Zonder uitbouw naar 2,4m was 26.5k.
Beukmaat 5,7meter.

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:19

Afgelopen december ‘23 ook onze keuze moeten bevestigen, woning is 5.4m breed en wij hebben gekozen voor een uitbouw van 2.4m.
1.2m á 14.250
2.4m á 19.750

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Allen, ik ben even opzoek naar wat je mag verwachten van je WtW.
Ze hebben hem hier bij de buren al eens nagemeten en hij "voldoet" dus dat is een wedstrijd die je nu al niet meer gaat winnen
(en ze hebben de zelfde WtW met meer vloeroppervlakte)

We nu een paar dagen een klimaat monitoring hangen, maar ik ben wel verbaasd over het PPM gehalte...

Op de automatische stand schiet het naar 2000+ PPM als je slaapt, en op 90% van het vermogen van de WtW houden we het op 1000+ PPM. En dan kan je ook niet meer slapen in de ruimte naast de TR want de WTW loeit best wel.. op 100% zou denk ik niemand meer kunnen slapen in het huis, maar ik vraag me af of dat nog +/- 200 PPM weg snoept uit de slaapkamer.

Het is wel zo dat we maar 1 zone hebben in de WtW dus dat zal ook niet helpen, en daar 2 van maken zal niet lukken helaas.

Ahfijn.. We zouden op de overloop allicht nog een extra afzuig ventiel kunnen plaatsen, maar dan moet het systeem wel opnieuw ingeregeld worden, de vraag is of dit zal helpen? (de 2 afzuig ventielen op de zelfde verdieping zitten in de wc / badkamer)

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 18:18

Hier was het €23.500 voor 1,2 meter en €33.000 voor 2,4 meter, beukmaat 5,1 meter.
Gekozen voor uitbouw 1,2 meter, kortste stukken tuin zijn dan 4 meter. 2,4 meter was meer bang-for-buck, maar dan was de tuin wel heel klein.

Al de opties zijn natuurlijk een mooie cash cow voor de bouwer, alternatieven zijn er bijna niet dus ze kunnen de marges flink omhoog gooien.

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:18
vormulier schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:39:
Ze hebben hem hier bij de buren al eens nagemeten en hij "voldoet" dus dat is een wedstrijd die je nu al niet meer gaat winnen

We nu een paar dagen een klimaat monitoring hangen, maar ik ben wel verbaasd over het PPM gehalte...

Op de automatische stand schiet het naar 2000+ PPM als je slaapt, en op 90% van het vermogen van de WtW houden we het op 1000+ PPM. En dan kan je ook niet meer slapen in de ruimte naast de TR want de WTW loeit best wel.. op 100% zou denk ik niemand meer kunnen slapen in het huis, maar ik vraag me af of dat nog +/- 200 PPM weg snoept uit de slaapkamer.

Het is wel zo dat we maar 1 zone hebben in de WtW dus dat zal ook niet helpen, en daar 2 van maken zal niet lukken helaas.

Ahfijn.. We zouden op de overloop allicht nog een extra afzuig ventiel kunnen plaatsen, maar dan moet het systeem wel opnieuw ingeregeld worden, de vraag is of dit zal helpen? (de 2 afzuig ventielen op de zelfde verdieping zitten in de wc / badkamer)
Of dat helpt zal ook wel liggen aan hoe het nu is ingeregeld. Of de verhouding scheef ligt weet je eigenlijk ook alleen door te meten. En of zo hard werken voor 1000+ ppm normaal is ligt ook aan de capaciteit van de unit. Nu hebben we 325m3/h voor 100m2 en onze aannemer heeft (zeer overdreven) een 600m3 gekozen voor 180m2.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03-2025
Gisteren zijn wij wezen kijken bij ons nieuwe huis. De ramen en tussenmuren zijn geplaatst, en de tegels voor het toilet zijn gezet! Zag er heel leuk uit!

Helaas vielen mij wat kleine beschadigingen op. Kan ik de bouwer hierop aanspreken? Of is dit een soort van "1% beschadiging is onvermijdelijk" en ben ik aan het muggenziften? Geen idee wat normaal is.

In het geval ik mij niet aanstel, wat is het beste moment om hier over in gesprek te gaan. Bij de opleverschouw? Dan nemen we ook iemand mee van Eigen Huis. Of gelijk even aangeven dat we hier vragen over hebben?

Wat opviel
  • Tegels bij het doucheputje lijken beetje schots en scheef te liggen
  • Een binnenmuur zonder hoekprofiel (gaat ze dit nog fiksen?)
  • Hout beschadigd bij de trap (helaas geen foto van genomen)
  • Spuitwerk met een beschadiging in de wc, of niet helemaal netjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGRSxQbAEUIvhOKZdq18fKugqLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvENeVqd9C2S4DwXIvyZcDIB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uJN3BeP7mOLTGmJCKzdYKVvcT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oibqfEdfTPPH7mmCFO08lMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAaQaR0Jpkj4NsyzECC5iffjWUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXnynG5SO6jUM3eWrR0TmOCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSTDYYnohmfmD0lCJeadb9Tu0bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEClSXjJXJHrx00OCelSZqqv.jpg?f=fotoalbum_large

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-01 10:55

twu

Genoeg prijzen van de andere projecten hierboven. Wel goed om rekening mee te houden met wat je buren gaan doen (als je die hebt). Als zij uitbouw van 2,4m nemen en jij ervoor zou kiezen om 1,2m te nemen, zal jij dat op jouw erfgrens gaan zien.

• Draakje5
PaulMauge schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:53:
Gisteren zijn wij wezen kijken bij ons nieuwe huis. De ramen en tussenmuren zijn geplaatst, en de tegels voor het toilet zijn gezet! Zag er heel leuk uit!

Helaas vielen mij wat kleine beschadigingen op. Kan ik de bouwer hierop aanspreken? Of is dit een soort van "1% beschadiging is onvermijdelijk" en ben ik aan het muggenziften? Geen idee wat normaal is.

In het geval ik mij niet aanstel, wat is het beste moment om hier over in gesprek te gaan. Bij de opleverschouw? Dan nemen we ook iemand mee van Eigen Huis. Of gelijk even aangeven da we hier vragaen over hebben?

Wat opviel
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon direct aangeven. Des te meer tijd om het (goedkoop/makkelijk) op te lossen.

Die badkamer tegels zien er echt niet uit. Was de tegelzetter dronken?

• Draakje5

Hoeveel ventielen heb je?
Wat is je buisdiameter?
Welk type wtw heb je?

Niet onder de 1000ppm op max komen lijkt me niet erg gewenst. Sta je niet iedere dag op met koppijn als dat 2000ppm is?

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Hoeveel ventielen heb je?
Wat is je buisdiameter?
Welk type wtw heb je?

Niet onder de 1000ppm op max komen lijkt me niet erg gewenst.
Op die verdiepeing;
Ventielen:
aanvoer: 1 per slaapkamer (3), plus 1 TR
afvoer: 1 badkamer, 1 wc

Hele huis, 8 aanvoer en 6 afvoer.

Buis diameter heb ik geen idee van, het zijn platte rechthoekige metalen buizen in het beton.. (er van uit gaande dat die nog heel zijn, heb er wel een foto van maar dan heb je nog geen maatvoering)

het gaat om een HRU 400 van itho.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje... wij hebben een nieuwbouwwoning sinds november. Er stond toen al veel water in de kruipruimte zo'n 50 cm. Nu heeft al een tijdje weinig geregend. De wadi staat droog etc. Alleen er staat nu nog steeds zo'n 20cm qua water in de kruipruimte. Dat lijkt mij niet oke...? Ik zou verwachten dat het nu gewoon droog zou staan. Er is amper regen hier gevallen ook de afgelopen weken...

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Wij krijgen in de slaapkamers onderstaande als naregeling. Is dit digitaal te maken en is dat wijs? Of kunnen we het het beste zo laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jStqKMQzwGye6EyKQPJGMfMPs0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXqP8NWI7oMz5u3FupwBPo5K.jpg?f=fotoalbum_large

• Draakje5
vormulier schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:19:
[...]

Op die verdiepeing;
Ventielen:
aanvoer: 1 per slaapkamer (3), plus 1 TR
afvoer: 1 badkamer, 1 wc

Hele huis, 8 aanvoer en 6 afvoer.

Buis diameter heb ik geen idee van, het zijn platte rechthoekige metalen buizen in het beton.. (er van uit gaande dat die nog heel zijn, heb er wel een foto van maar dan heb je nog geen maatvoering)

het gaat om een HRU 400 van itho.
Ik heb ook 8 aan. 7 afvoer.
Ook een 400 , maar dan van DUCO.
Wij zijn nog nooit boven de 1250ppm geweest op auto .

Wellicht niet goed ingeregeld?

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:14

In het geval ik mij niet aanstel, wat is het beste moment om hier over in gesprek te gaan. Bij de opleverschouw? Dan nemen we ook iemand mee van Eigen Huis. Of gelijk even aangeven dat we hier vragen over hebben?

Wat opviel
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn prima punten om aan te kaarten. Is geen muggenziften!

• Source90

Heb je een co2 meter van de WTW installatie of een eigen? Auto modus zegt niet zoveel.
Je moet die WTW zien als een vrij dom apparaat, dat waarschijnlijk enkel vocht en dergelijke bij de unit meet.

Je kan vaak zelf met dipswitches of instellingen wijzigen hoe hard hij op welke stand blaast, al verpest dat wel een beetje het inregelen, als dat goed is gedaan.

Hier zaten wij gemiddeld op 1500-1700ppm in de nacht. Gemeten met een Natatmo meter.
Na ophangen van gestuurde co2 meters van Orcon (merk WTW) naast de Netatmo, zien wij gemiddeld op 800ppm in de nacht, op de slaapkamer.

Meestal gaat het naar modus 2/3, heel soms 3/3. Binnen hoor je dat amper, buiten duidelijk. Maar ach, daar lig ik niet wakker van in de nacht :+

Je geeft ook aan dat er veel lawaai is. Heb je de filters al nagekeken/vervangen? Zeker de eerste maanden zal er nog veel (bouw)stof in de filters gaan en raad ik aan ze eerder dan 6 maanden te vervangen.

• PaulMauge
Dank voor het advies @Rubenus en @Draakje5 ! Ik stuur ze een berichtje

• Draakje5
Source90 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Heb je een co2 meter van de WTW installatie of een eigen? Auto modus zegt niet zoveel.
Je moet die WTW zien als een vrij dom apparaat, dat waarschijnlijk enkel vocht en dergelijke bij de unit meet.

Je kan vaak zelf met dipswitches of instellingen wijzigen hoe hard hij op welke stand blaast, al verpest dat wel een beetje het inregelen, als dat goed is gedaan.

Hier zaten wij gemiddeld op 1500-1700ppm in de nacht. Gemeten met een Natatmo meter.
Na ophangen van gestuurde co2 meters van Orcon (merk WTW) naast de Netatmo, zien wij gemiddeld op 800ppm in de nacht, op de slaapkamer.

Meestal gaat het naar modus 2/3, heel soms 3/3. Binnen hoor je dat amper, buiten duidelijk. Maar ach, daar lig ik niet wakker van in de nacht :+

Je geeft ook aan dat er veel lawaai is. Heb je de filters al nagekeken/vervangen? Zeker de eerste maanden zal er nog veel (bouw)stof in de filters gaan en raad ik aan ze eerder dan 6 maanden te vervangen.
Ik heb de filters vervangen, maar kan niet zeggen dat er veel veranderd in geluid.
Gemeten met een DB meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2q58svs_F3khInDZDKd-bhU75I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kejWRm4VFrU2vH7rgvA1BAl.jpg?f=fotoalbum_large

In onze vorige woning was het zelfs zo: hoe schoner de kanalen/apparaat, hoe luider het geluid. (Mv unit, geen WTW)

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 09-05-2024 17:00 ]

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:21:
[...]

We hebben een eigen netamo meter, werk best mooi. Maar ja hij meet inderdaad alleen vocht, en draait op 130m3 standaard.

We houden alles bij via modbus, want via de app heb je een kvk nodig en kan je niks als consument... maar hij is alleen opgehangen en niet ingesteld...

Filter zijn vorige week vervangen, maakt niks uit qua lawaai zeker niet in de slaapkamer direct naast de technische ruimte...

We gaan het meemaken wat de bouwer hier op reageert.. op zijn minst door het platte dak kan je een extra wtw plaatsne maar mooi / leuk is anders...

• Draakje5
vormulier schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:40:
[...]

We hebben een eigen netamo meter, werk best mooi. Maar ja hij meet inderdaad alleen vocht, en draait op 130m3 standaard.

We houden alles bij via modbus, want via de app heb je een kvk nodig en kan je niks als consument... maar hij is alleen opgehangen en niet ingesteld...

Filter zijn vorige week vervangen, maakt niks uit qua lawaai zeker niet in de slaapkamer direct naast de technische ruimte...

We gaan het meemaken wat de bouwer hier op reageert.. op zijn minst door het platte dak kan je een extra wtw plaatsne maar mooi / leuk is anders...
Kun je de sensor niet vervangen door een co2 gestuurde dan? Een vochtsensor op je slaapkamer lijkt me vrij doelloos?
Tenminste, bij ons hangt er 1 op de slaapkamer en 1 in de woonkamer.

• Source90
Draakje5 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Kun je de sensor niet vervangen door een co2 gestuurde dan? Een vochtsensor op je slaapkamer lijkt me vrij doelloos?
Gok dat er gedoeld wordt op een vochtsensor van de wtw, die zit vrijwel altijd in of nabij de wtw unit.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Chip. schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:37:
Vraagje... wij hebben een nieuwbouwwoning sinds november. Er stond toen al veel water in de kruipruimte zo'n 50 cm. Nu heeft al een tijdje weinig geregend. De wadi staat droog etc. Alleen er staat nu nog steeds zo'n 20cm qua water in de kruipruimte. Dat lijkt mij niet oke...? Ik zou verwachten dat het nu gewoon droog zou staan. Er is amper regen hier gevallen ook de afgelopen weken...
Geen enkel probleem, hier staat het hele jaar door water in de kruipruimte of het nou zomer of winter is

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Ben wel benieuwd of je vanuit de aannemer en vergunning de ventilatieberekening en het inregelrapport beschikbaar hebt.

In Nederland worden de eisen aan ventilatie grotendeels bepaald door het Bouwbesluit en wat aanvullende eisen van bv Woningborg en SWK.
Het Bouwbesluit gaat puur uit van oppervlakte bij de eisen aan ventilatie en kijkt totaal niet naar wat jij als mens aan CO2 produceert in je slaap. Zeker in een slaapkamer die door 2 personen wordt gebruikt is de ventilatiecapaciteit daardoor vaak, misschien wel altijd, niet toereikend om de waardes op niveau te houden.
Je moet dan eigenlijk wel een CO2 gestuurd systeem hebben met een sensor in de slaapkamer om de afzuiging op gang te houden. En dan is de plaatsing van de sensor ook nog wel belangrijk. Als die in de luchtstroom zit zal hij een lagere waarde meten dan elders in de kamer aanwezig is.

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Je kan een extra kopen a 230,- euro.. een netamo koste 90,-, mja als hij alsnog op 100% moet loeien om het bij te houden dan word je er niet vrolijk van...

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Gok dat er gedoeld wordt op een vochtsensor van de wtw, die zit vrijwel altijd in of nabij de wtw unit.
Correct de WTW heeft zelf een vochtsensor, ook een PPM dacht ik maar daar kan je niks mee..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr6Q2bnQSgtf6E2f8Z_DsfFFwFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fdqZ7XaNqVIg3MRIY0sfa1L5.png?f=user_large

Kan je niet resetten niks...

[ Voor 26% gewijzigd door vormulier op 09-05-2024 21:10 ]

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-01 22:31

Wat opviel
[Afbeelding]
Als dit iemands full-time job is (tegel zetten) zou die zich moeten schamen. Maar dat is mijn mening. Hoe scherp is het randje, ga je daar je teen aan open halen?

• Chip.
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Geen enkel probleem, hier staat het hele jaar door water in de kruipruimte of het nou zomer of winter is
Wat ik heb begrepen is, dat als je de hele tijd water in je kruipruimte hebt staan, waardoor het dus vochtig is, dat je dan grote kans hebt op schimmelvorming.

• Wolly
  • Niet online
Chip. schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:12:
[...]

Wat ik heb begrepen is, dat als je de hele tijd water in je kruipruimte hebt staan, waardoor het dus vochtig is, dat je dan grote kans hebt op schimmelvorming.
Nieuwbouw wordt tegenwoordig zo gebouwd dat water in de kruipruimte geen enkel probleem oplevert.

Gelukkig maar.

• BiG-GuY

BiG-GuY

PrixV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:40:
Wij krijgen in de slaapkamers onderstaande als naregeling. Is dit digitaal te maken en is dat wijs? Of kunnen we het het beste zo laten?

[Afbeelding]
Dat ze dit durven te leveren anno 2024. Bizar.

Aan de achterkant is het waarschijnlijk een standaard 24V systeem, dus meeste thermostaten zullen werken.

Wat voor verwarmingssysteem heb je en is het master/master of master/slave?

Gallery V&A

• Chip.
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Nieuwbouw wordt tegenwoordig zo gebouwd dat water in de kruipruimte geen enkel probleem oplevert.

Gelukkig maar.
Wel ontzettend vervelend als je dan in de kruip ruimte moet zijn dan...

• PrixV
BiG-GuY schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Dat ze dit durven te leveren anno 2024. Bizar.

Aan de achterkant is het waarschijnlijk een standaard 24V systeem, dus meeste thermostaten zullen werken.

Wat voor verwarmingssysteem heb je en is het master/master of master/slave?
Kan je nagaan dat ze dit ook in huizen van tegen de miljoen plaatsen. Het is inderdaad vrij armoedig.

Dit staat er in onze TO:
De temperatuurregeling van het systeem vindt plaats door middel van een thermostaat in de
woonkamer en een naregeling in elke slaapkamer. De temperatuur in de badkamer kan
verder worden verhoogd met de E-radiator.

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-01 23:16
Uitbouw van 1,2 meter: € 34.490,- incl. BTW
Uitbouw van 2,4 meter: € 42.585,- incl. BTW

De prijzen voor ons project. In 2019 voor meter bredere woning 16k betaald voor 2,4 meter.

• Draakje5
De onze.. Ik vraag me af of het echt klopt en ingemeten is.
Andere buren (exact zelfde huis) hebben 1 ventiel minder in de woonkamer, maar zelfs meer M3/H aanvoer dan wij met 1 ventiel extra. Enfin, opzich lijkt de CO2 acceptabel te blijven vooralsnog met ramen dicht. Wellicht kan je hier iets mee @vormulier
Betreft totaal woning met 3 lagen en rond de 175m2.
Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2024 08:18 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Draakje5 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:16:
Andere buren (exact zelfde huis) hebben 1 ventiel minder in de woonkamer, maar zelfs meer M3/H aanvoer dan wij met 1 ventiel extra. Enfin, opzich lijkt de CO2 acceptabel te blijven vooralsnog met ramen dicht. Wellicht kan je hier iets mee @vormulier

***members only***
Als ik dit zo zie is er wel ingemeten maar niet ingeregeld.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Farmerwood
  • Niet online

***members only***
@vormulier:

Eens met @Toppe.
Het verschil tussen aanvoer en afvoer geeft al aan dat er of niet ingeregeld is of niet goed gemeten.

En slordig dat er geen meetdatum ingevuld is.

@Draakje5:
Dan is het wel interessant om de ventilatiebalans berekening van beide woningen eens naast elkaar te leggen om te kijken of je duidelijk kan krijgen waarom bij 2 identieke woningen een verschillende installatie aangelegd is.

Members only:

[ Voor 52% gewijzigd door Farmerwood op 10-05-2024 09:25 ]

• Draakje5
Farmerwood schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Eens met @Toppe.
Het verschil tussen aanvoer en afvoer geeft al aan dat er of niet ingeregeld is of niet goed gemeten.

En slordig dat er geen meetdatum ingevuld is.
Sowieso slordig, een buurvrouw heeft als opmerking 4 ventielen staan terwijl ze er maar 3 heeft :+
Maar ik heb er al andere (design) ventielen op gezet en tbh (kom maar met de commentaren :P ) zo spannend vind ik het niet.

Het belangrijkste vind ik dat de CO2 goed blijft en dat de WTW niet onnodig vaak in BOOST stand moet gaan.

Ik weet dat één ventiel helemaal open max 75m3/h aankan. Ik heb 146m3/h nodig in de woonkamer. De vorige ventielen stonden op 75% open. Dus zo heb ik er een beetje mee gespeeld.. Ik kan ook meetapparatuur huren voor 150 euro per dag, maar zou eigenlijk niet weten waarom.

• PaulMauge
remcoVer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:46:
[...]

Als dit iemands full-time job is (tegel zetten) zou die zich moeten schamen. Maar dat is mijn mening. Hoe scherp is het randje, ga je daar je teen aan open halen?
Hahaha ja je zou toch eer van je werk willen? Helpt ook niet dat we net in Japan zijn geweest, waar veel met aandacht en respect wordt gedaan. Maar goed, dat land heeft ook zo zijn problemen qua werkcultuur.

Het is inderdaad een guur randje. Ik wacht af wat de BAM gaat zeggen. Lijkt mij dat ze het netjes fiksen.

• vormulier
  • Niet online

***members only***
Het koste even wat moeite maar ik vond dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2dJRxABpawpt1kVJx6ogT_TPBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/10V520sThSsBvhWpLuFuspRQ.png?f=user_large

Stand 1 "laag" is volgens de modbus / home assistant dus 130 ipv 214.. maar goed dat is dus ook niet genoeg om het op peil te houden..

- Deur dicht ventilatie laag: 2000+
- Deur dicht ventilatie max 1000+
- Deur op kier ventilatie max 1000+

Lijkt iets niet snor met afzuiging... meer experimenten zou ik ook niet kunnen bedenken.
Volgens het rapport zou ik op de verdieping 139m3 afvoer en 162m3 toevoer moeten hebben.

Maar na meten zelf is ook niet goedkoop.

• vormulier
  • Niet online
Zag dit ook in de app..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABBkb_l0yxGLjX53PV-Jf5JKRqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YjIGqDho0GTJSIdxFOfblY4h.png?f=user_large

Maar de 60% in de nacht nog nooit gezien.. (niet dat het genoeg is overigens... 8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door vormulier op 10-05-2024 13:10 ]

• Farmerwood
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Het koste even wat moeite maar ik vond dit:
[Afbeelding]

Stand 1 "laag" is volgens de modbus / home assistant dus 130 ipv 214.. maar goed dat is dus ook niet genoeg om het op peil te houden..

- Deur dicht ventilatie laag: 2000+
- Deur dicht ventilatie max 1000+
- Deur op kier ventilatie max 1000+

Lijkt iets niet snor met afzuiging... meer experimenten zou ik ook niet kunnen bedenken.
Volgens het rapport zou ik op de verdieping 139m3 afvoer en 162m3 toevoer moeten hebben.

Maar na meten zelf is ook niet goedkoop.
Ik ben deze week op vakantie, maar wil volgende week wel kijken of ik het Excel-bestand kan delen dat ik gebruikt heb om mijn ventilatieberekening te maken.
Zal niet een op een toepasbaar zijn, maar helpt wel te bepalen hoeveel ventilatie je waar nodig hebt.

Wat betreft die standen en de bereikte waardes. Er is helaas geen wetgeving/Bouwbesluit die eist dat je op een bepaalde stand voldoende ventilatie haalt. Het systeem moet in staat zijn voldoende te ventileren.
Als het systeem op stand maximaal precies de minimale ventilatie haalt, dan voldoet het aan het Bouwbesluit. Terwijl het eigenlijk een niet gewenste setup is.

Er schijnt wel een richtlijn vanuit Woningborg te zijn (geweest) die zegt dat het systeem op de middelste stand de eisen moet halen, maar die heb ik nog nergens op een officiële website terug gevonden.

Online is ook wel terug te vinden hoeveel CO2 een volwassene in de nacht produceert en hoeveel afzuiging je dus eigenlijk minimaal zou moeten hebben in die ruimte voor een gezonde slaapplek. (13.6 L/h)

Stukje leesvoer over CO2 en kwaliteit van slapen en de gevolgen: https://www.extremeairpro...laapkamer-TM04-2019-2.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 10-05-2024 14:01 . Reden: 13.6 L/h toegevoegd ]

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
vliegnerd schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:15:
[...]

Een warmtepomp gebruikt gewoon heel weinig energie.

Hoog verbruik van een warmtepomp kan, maar dat is alleen realistisch in grote huizen, waarbij de bewoners de boel flink opstoken. Als je 300 m2 huis op 22 graden gaat verwarmen en je woont vrijstaand op de wind in Drenthe, dan kost dat best wat energie.
De praktijk: Een moderne BENG woning, goed luchtdicht met WTW gebruikt bijna geen energie om te verwarmen. Koelen is een ander verhaal, dus goed dat je nadenkt over zonwering.

Ik gebruik in mijn 170m2 tussenwoning op 20 graden in Zuid-Holland minder dan 300 kWh per jaar om te verwarmen. Dat is met een W/W warmtepomp, maar L/W is niet echt onzuiniger. Luchtdichtheid en WTW en gebruik is wel belangrijk. Maar 30 kWh per dag is echt onzin.
Phoah, niet helemaal onzin. :) Heb zelf een vrijstaande woning, helaas geen WTW, de vloerplaten waren namelijk al geleverd toen wij mochten 'instappen'. Maar in de winter zitten we wel zeker op 30kWh per dag met een L/W systeem. :X :$
En dat met een temperatuur van 20,5gr in huis. 175m2 woonoppervlak.

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 12:37
Ik heb begin dit jaar een projectmatige nieuwbouwwoning gekocht, waar de bouw als het goed is in Q4 ongeveer begint. In eerste plaats was ik van plan de aannemer zoveel mogelijk te laten doen. Maar uiteindelijk zie ik hier op een aantal punten af, de zonnepanelen waren wel erg duur, en het aanbod van de keuken vond ik twijfelachtig. Nu begin ik ook zeer te twijfelen over de wandafwerking ivm de prijzen. Ik vind vooral de planning ervan lastig:
  • Hoe kom ik er nu achter (of voor het einde van het jaar) wat een realistische prijs is (met een oplevering die eind 2025/begin 2026 ligt)?
  • Hoe ver van te voren kan ik een definitieve offerte laten maken?
  • Hoe plan ik het in dat de wandafwerking, de keuken (en de inmeting), en de vloer zo snel mogelijk achter elkaar gelegd kan worden ivm dubbele woonlasten?
  • Moet ik huiverig zijn voor lange wachttijden (het zou zeer vervelend zijn als ik maanden op iemand moet wachten voor dat er gestuct/gespoten word?
Snelle inschatting van de oppervlakte: 65m (hoe kan ik dit controleren?) * 2.6m hoog ~= 170 m². De prijzen die de aannemer rekent, die mij wel erg hoog overkomen:
Members only:

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Scorpion1984 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:03:
Ik heb begin dit jaar een projectmatige nieuwbouwwoning gekocht, waar de bouw als het goed is in Q4 ongeveer begint. In eerste plaats was ik van plan de aannemer zoveel mogelijk te laten doen. Maar uiteindelijk zie ik hier op een aantal punten af, de zonnepanelen waren wel erg duur, en het aanbod van de keuken vond ik twijfelachtig. Nu begin ik ook zeer te twijfelen over de wandafwerking ivm de prijzen. Ik vind vooral de planning ervan lastig:
  • Hoe kom ik er nu achter (of voor het einde van het jaar) wat een realistische prijs is (met een oplevering die eind 2025/begin 2026 ligt)?
  • Hoe ver van te voren kan ik een definitieve offerte laten maken?
  • Hoe plan ik het in dat de wandafwerking, de keuken (en de inmeting), en de vloer zo snel mogelijk achter elkaar gelegd kan worden ivm dubbele woonlasten?
  • Moet ik huiverig zijn voor lange wachttijden (het zou zeer vervelend zijn als ik maanden op iemand moet wachten voor dat er gestuct/gespoten word?
Snelle inschatting van de oppervlakte: 65m (hoe kan ik dit controleren?) * 2.6m hoog ~= 170 m². De prijzen die de aannemer rekent, die mij wel erg hoog overkomen:

***members only***
1. Andere offertes opvragen
2. Wij hadden de keuken al ruim 1 jaar voor oplevering getekend, prijs staat dan vast alleen wijzigingen betaal je 1 jaar later de "nieuwe" prijs voor. Maar met de rest hebben we pas ongeveer half jaar voor oplevering echt definitief getekend voor afwerking.
3. Keuken moesten we al datum doorgeven voor de precies wisten wanneer de oplevering was, we hebben veilig gekozen. Als we het heel precies hadden gedaan kon dat misschien een maand huur besparen, maar je rust is ook wat waard.
4. Bij mij konden ze allemaal wel redelijk snel starten. We hadden al eerder aangegeven wat de oplevermaand ongeveer zou zijn.

Als je echt 170m2 muuroppervlakte hebt dan zijn het bizarre prijzen. Ik heb 6000 betaald voor renovlies en sausen voor bijna het dubbele oppervlakte.

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 12:37
Als het 1 maandje extra is, is het niet zo'n probleem, maar je hoort wel eens dat je soms maanden moet wachten op een stucadoor.

Het huis is op de beneden verdieping 10x3.9, en boven 8.8x3.9, daar heb ik nog de extra binnenmuren bijgetekend min een deel van de deuren, ik ben wel de trap naar de zolder vergeten mee te rekenen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

PrixV schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:42:
[...]

Kan je nagaan dat ze dit ook in huizen van tegen de miljoen plaatsen. Het is inderdaad vrij armoedig.

Dit staat er in onze TO:
De temperatuurregeling van het systeem vindt plaats door middel van een thermostaat in de
woonkamer en een naregeling in elke slaapkamer. De temperatuur in de badkamer kan
Dat klinkt als een master/slave systeem. Dus als je woonkamer geen warmtevraag heeft, gaat de rest ook niet verwarmen.

Wat heb je als warmtebron? Waarschijnlijk een warmtepomp?

Gallery V&A

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27
De aannemer heeft een lekkage in het dak van mijn berging verholpen, hierbij hebben ze ook de kappen rondom het dak moeten vervangen.
Nu viel het mij op dat de nieuwe kappen een andere kleur hebben dan de kappen die er oorspronkelijk oplagen. Dat valt goed op bij de aansluiting aan de kappen die niet vervangen zijn. Ik vind dat jammer.

Zal dit nog gaan bijkleuren?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPmY03z3/Kappen-garage.png

BlaBlaBla

• Draakje5
Strider schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:40:
De aannemer heeft een lekkage in het dak van mijn berging verholpen, hierbij hebben ze ook de kappen rondom het dak moeten vervangen.
Nu viel het mij op dat de nieuwe kappen een andere kleur hebben dan de kappen die er oorspronkelijk oplagen. Dat valt goed op bij de aansluiting aan de kappen die niet vervangen zijn. Ik vind dat jammer.

Zal dit nog gaan bijkleuren?

[Afbeelding]
Is dit van zink? Dat verkleurt volgens mij altijd nog wel wat. Kijk maar naar zinken regenpijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2024 21:46 ]

• PrixV
BiG-GuY schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dat klinkt als een master/slave systeem. Dus als je woonkamer geen warmtevraag heeft, gaat de rest ook niet verwarmen.

Wat heb je als warmtebron? Waarschijnlijk een warmtepomp?
Yes een L/W warmtepomp.

Het is op zich prima dat de rest geen warmte krijgt als we hem beneden niet aan hebben.

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Dronium schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Uit mijn ervaring, ja dan denk je dan veel te constructief voor een gemeente.

Maar nog wel een vraag zit aan/bij die instandhoudingsverklaring ook een boete clausule? Bij mij wel en daar hangt een flink bedrag aan. Dus dan is het wel een kwestie van heel goed doorlezen.

Bij ons staat in het ontwerpplan dat "onze" haag 180-200 cm hoog moet worden maar iedereen houd hem laag in verband met het (uit)zicht. Gaat de gemeente daar lastig over doen dan wijs ik ze gewoon op het getekende contract. Daar staat dat "de haag moet worden gehandhaafd zoals deze geplant is".
Daar heb ik foto's van, en dat is absoluut geen 180 cm :P

We hadden een brochure waar een aantal zaken met schema's en maten in stond, genaamd kavel-paspoort. Bron van deze brochure was de project-website van de gemeente. Maar onder iedere pagina: "Aan dit document kunnen geen rechten ontleend worden".
Bij vragen van mij aan de gemeente, over waar we die informatie ergens konden vinden/lezen waar we wel rechten aan konden ontlenen, werd er uiteindelijk gewoon naar mijn koop-contract verwezen. Maar daar stond er helemaal niets over in.
|:( |:( |:(

Voor zover ik het kan zien gewoon afdelingen, of zelfs collega's, binnen de gemeente die compleet langs elkaar af werken.
Alweer een tijdje geleden. Maar Ik heb het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan vanuit de gemeente er eens bijgepakt en zie dat daar van een groene erfafscheiding gesproken wordt. Specifiek wordt genoemd dat het zowel een haag als een hekwerk met klimplanten mag zijn.

Passage uit beeldkwaliteitsplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT7R6HdIEclAW5v4kWyQ8-t9MXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3FGD7VsQ7OSVkZ5x9D6Se2k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heeft deze projectbouwer beukenhagen gekozen (10 euro de meter vs 100 euro dubbelstaafmat, dus dat snap ik) maar betekent het dan toch dat we na de bouw die beukenhagen mogen vervangen voor dubbelstaafsmat met hedera? Of heeft de projectbouwer nu bepaald welke van de twee het wordt en blijft dat tot in den eeuwigheid het uitgangspunt?

[ Voor 8% gewijzigd door YKla op 11-05-2024 05:02 ]

• Draakje5
YKla schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 04:57:
[...]

Alweer een tijdje geleden. Maar Ik heb het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan vanuit de gemeente er eens bijgepakt en zie dat daar van een groene erfafscheiding gesproken wordt. Specifiek wordt genoemd dat het zowel een haag als een hekwerk met klimplanten mag zijn.

Passage uit beeldkwaliteitsplan:
[Afbeelding]

Nu heeft deze projectbouwer beukenhagen gekozen (10 euro de meter vs 100 euro dubbelstaafmat, dus dat snap ik) maar betekent het dan toch dat we na de bouw die beukenhagen mogen vervangen voor dubbelstaafsmat met hedera? Of heeft de projectbouwer nu bepaald welke van de twee het wordt en blijft dat tot in den eeuwigheid het uitgangspunt?
Wat staat er in de notariele leveringsakte?

• YKla
Draakje5 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:47:
[...]

Wat staat er in de notariele leveringsakte?
Die is er nog niet. Koopoverenkomst;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clLs9azOdQtkE-pVgMf2ruNIkog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZH3bxe4U64Q6rYSygWzzJuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt wel verwezen naar de situatietekening, maar verder vind ik het maar een algemeen verhaal.

Situatietekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r9lOIBr-SO2xAVBrx9gR7eYpjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNxT07tiqQcoxWUT1o3pS7hX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door YKla op 11-05-2024 07:32 ]

• Draakje5
YKla schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:27:
[...]

Die is er nog niet. Koopoverenkomst;

[Afbeelding]

Er wordt wel verwezen naar de situatietekening, maar verder vind ik het maar een algemeen verhaal.

Situatietekening:

[Afbeelding]
Het staat er letterlijk, zoals omschreven in de akte van levering.
Daar moet je je aan houden. Als daar een beukenhaag staat dan moet je je houden aan een beukenhaag. Staat er alleen groene haag dan mag je hem m.i. zelf vervangen voor een ander type.

• YKla
Draakje5 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:37:
[...]

Het staat er letterlijk, zoals omschreven in de akte van levering.
Daar moet je je aan houden. Als daar een beukenhaag staat dan moet je je houden aan een beukenhaag. Staat er alleen groene haag dan mag je hem m.i. zelf vervangen voor een ander type.
Dus daarmee zeg je dat we misschien de akte van levering nog kunnen beïnvloeden (het woordje beuken in groen veranderen) in overleg met de aannemer? Mits we dat uiteraard zo aantreffen op de nog te tekenen leveringsakte..

[ Voor 14% gewijzigd door YKla op 11-05-2024 08:01 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

YKla schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Dus daarmee zeg je dat we misschien de akte van levering nog kunnen beïnvloeden (het woordje beuken in groen veranderen) in overleg met de aannemer? Mits we dat uiteraard zo aantreffen op de nog te tekenen leveringsakte..
Je kunt het proberen. In de wijk waar ik voorheen woonde stond beuken, en het idee ervan is dat de wijk een bepaalde identieke uitstraling heeft. Wat op zich ook wel zo was, en als het allemaal netjes onderhouden is zag het er een stuk beter uit dan in de buurt-wijkjes waarin dat dus een allegaartje was.

Exact expert nodig?

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:21
Bij ons hebben ze geprobeerd er een berken wijk van te maken want we wonen in de berkenhof haha

Allemaal leuk en aardig maar ik ga geen berken tussen mij en de buren zetten die iedere winter kaal is en lekker een doorkijk geeft in mijn tuin.

Je ziet hier na een paar jaar iedereen alles vervangen door hedera hekwerk en nog niemand van de gemeente gezien

• Chip.
  • Niet online
Zijn in gesprek geweest met een tuinarchitect voor onze (klein) voor- en achtertuin. We gaan een pergula doen bij de pui waaronder we de tuinset kunnen neerzetten. Verder toch ook wel wat groen.

Wat denken jullie als je het zo ziet? Nog ideeën? Op of aanmerkingen? Gedachtes?

Wat we zelf al aandachten is
- Elektrapunt bij tuinset.
- vierkant stukje 'groen' bij tuindeur boven gewoon laten betegelen, kleine stukje voegt weinig waarde toe.
- Eventueel nog schaduwzeil punten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUADGn9mXVsU2CVeqPjtbGBLoZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQpfiN9wC9hyeUaJYtZuWsda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7hy8C0ymNBQBzR76ZvKVt-20g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTVO8VgHySDauobJ1ijncWKW.jpg?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY

BiG-GuY

PrixV schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:55:
[...]

Yes een L/W warmtepomp.

Het is op zich prima dat de rest geen warmte krijgt als we hem beneden niet aan hebben.
Er zijn wel systemen die om kunnen gaan met master/slave systemen, maar wel minder als je naar smart oplossingen kijkt. Zeker als je ook kan koelen en warmtepomp aansturing nodig hebt.

Het merk Provarmo (Möhlenhoff white label) wat ze bij ons hadden geplaatst vanuit de bouw, had hier ook opties voor, maar niet smart.

Heb zelf in huis Bosch Smart Home thermostaten en relays geplaatst die ik via Home Assistant aanstuur. Maar wij hebben stadswarmte en enkel vloerwarming, wat het een stuk makkelijker maakt.

Honeywell heeft verschillende systemen die wel inclusief koelen en smart kunnen.

Zijn eigenlijk alleen de slaves/naregeling deze super simpele thermostaat? Of ook de hoofd thermostaat beneden?

Gallery V&A

• PrixV
BiG-GuY schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Er zijn wel systemen die om kunnen gaan met master/slave systemen, maar wel minder als je naar smart oplossingen kijkt. Zeker als je ook kan koelen en warmtepomp aansturing nodig hebt.

Het merk Provarmo (Möhlenhoff white label) wat ze bij ons hadden geplaatst vanuit de bouw, had hier ook opties voor, maar niet smart.

Heb zelf in huis Bosch Smart Home thermostaten en relays geplaatst die ik via Home Assistant aanstuur. Maar wij hebben stadswarmte en enkel vloerwarming, wat het een stuk makkelijker maakt.

Honeywell heeft verschillende systemen die wel inclusief koelen en smart kunnen.

Zijn eigenlijk alleen de slaves/naregeling deze super simpele thermostaat? Of ook de hoofd thermostaat beneden?
We hebben de sleutel nog niet maar zover ik weet wordt beneden wel gewoon met een display maar moeten straks eens kijken hoe dat eruit zal zien.
Denk dat we het voor nu maar zo laten gezien we boven wrss toch niet willen verwarmen/koelen. Maar straks eens even ondervinden!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

PrixV schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:42:
[...]

Dit staat er in onze TO:
Dat is master-slave. En die E-radiator doen ze er in omdat je badkamer waarschijnlijk een lekker dikke dekvloer krijgt en ze niet extra verdichten in de vloer.

Die dingen kun je vervangen, maar vraag is hoeveel je er mee doet. Waarschijnlijk stel je ze 1 keer in en raak je ze nooit meer aan.

Ze hangen de dingen in alle ruimtes op omdat het je energieprestatie beïnvloed qua berekening in positieve zin beïnvloed en een hoop gezeur voorkomt doordat je de boel terug kunt draaien en je het dus fijn voor jezelf kan instellen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Farmerwood
  • Niet online
Chip. schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:46:
Zijn in gesprek geweest met een tuinarchitect voor onze (klein) voor- en achtertuin. We gaan een pergula doen bij de pui waaronder we de tuinset kunnen neerzetten. Verder toch ook wel wat groen.

Wat denken jullie als je het zo ziet? Nog ideeën? Op of aanmerkingen? Gedachtes?

Wat we zelf al aandachten is
- Elektrapunt bij tuinset.
- vierkant stukje 'groen' bij tuindeur boven gewoon laten betegelen, kleine stukje voegt weinig waarde toe.
- Eventueel nog schaduwzeil punten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijkend naar de richting van je tuin en de ligging van het terras vallen 2 dingen op:
- In de ochtend en avond heb je nu zo te zien geen of nauwelijks zon op je terras.
- In de middag staat de zon vanuit het zuiden op je terras en heb je waarschijnlijk nauwelijks schaduw van je pergola.

Er even vanuit gaande dat die schuifpui in je woonkamer zit kijk je nu dus uit op je tuinset ipv op groen.

Waarom niet het terras 90 graden draaien?
Dan heb je overdag meer schaduw, in de avond kun je nog wat zon mee pakken en je kan tussen terras en schuifpui wat meer groen doen. Geeft leuker uitzicht en meer diepte aan je tuin.

• PrixV
Miezie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Dat is master-slave. En die E-radiator doen ze er in omdat je badkamer waarschijnlijk een lekker dikke dekvloer krijgt en ze niet extra verdichten in de vloer.

Die dingen kun je vervangen, maar vraag is hoeveel je er mee doet. Waarschijnlijk stel je ze 1 keer in en raak je ze nooit meer aan.

Ze hangen de dingen in alle ruimtes op omdat het je energieprestatie beïnvloed qua berekening in positieve zin beïnvloed en een hoop gezeur voorkomt doordat je de boel terug kunt draaien en je het dus fijn voor jezelf kan instellen.
Gelukkig laten we de badkamer casco opleveren dus kan onze badkamerman zelf de dekvloer storten. Vloerverwarming moet nog verlegd worden en elektra veranderd dus hij is daar nog wel even bezig.

Nee dat dacht ik ook. Ik denk niet dat we er veel mee doen omdat we boven toch niet willen verwarmen of koelen dus dan kunnen we beter niet investeren in andere kastjes.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

PrixV schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:30:
[...]

Gelukkig laten we de badkamer casco opleveren dus kan onze badkamerman zelf de dekvloer storten. Vloerverwarming moet nog verlegd worden en elektra veranderd dus hij is daar nog wel even bezig.

Nee dat dacht ik ook. Ik denk niet dat we er veel mee doen omdat we boven toch niet willen verwarmen of koelen dus dan kunnen we beter niet investeren in andere kastjes.
Misschien kan de afvoer zo laag uitkomen dat de dekvloer gelijk kan zijn met de rest. Als dat lukt ben je eindbaas. Hier gelukt met extra hakwerk, super mooi geworden :-).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-01 11:25
Draakje5 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Sowieso slordig, een buurvrouw heeft als opmerking 4 ventielen staan terwijl ze er maar 3 heeft :+
Maar ik heb er al andere (design) ventielen op gezet en tbh (kom maar met de commentaren :P ) zo spannend vind ik het niet.

Het belangrijkste vind ik dat de CO2 goed blijft en dat de WTW niet onnodig vaak in BOOST stand moet gaan.

Ik weet dat één ventiel helemaal open max 75m3/h aankan. Ik heb 146m3/h nodig in de woonkamer. De vorige ventielen stonden op 75% open. Dus zo heb ik er een beetje mee gespeeld.. Ik kan ook meetapparatuur huren voor 150 euro per dag, maar zou eigenlijk niet weten waarom.
Ik heb op aliexpress voor een tientje een debietmeter gekocht en daar van karton een trechter op geknutseld. Dat is niet exact, maar goed genoeg om zaken onderling in te regelen.

Zo'n ding geeft snelheid in m/s aan en dan maak je een omrekentabel (kun je er zelfs in programmeren, maar dat is even wat werk en moet iedere keer opnieuw.)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-01 11:25
Wij hebben al sinds de oplevering in 2020 last van toiletten die vaak verstoppen en sommige buren hebben daar ook last van.

Dat blijkt het ontwerp van de pot te zijn. De Avento serie van Villeroy en Boch heeft maar een heel kleine doorgang in de sifon/zwanenhals (in plaats van een cirkel van 90mm, is de onderste 40mm geblokkeerd).

Dus, maar door de zure appel heenbijten en nieuwe potten gekocht. Blijkt dat in de badkamer het hele inbouwframe te laag staat (een echte beginnersfout). Dat is aangepast met een verhogingskit (nog een extra vernauwing) en daarbij is het tegelwerk dermate gesloopt dat de nieuwe pot niet opgehangen kan worden zonder extra op maat geknutseld stalen frame....

Dat onze installateur een prutser was wist ik, maar zo erg.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Dag allen,
Wij hebben besloten uiteindelijk voor de optie te gaan. We hebben de grondovereenkomst getekend, en binnenkort dus meerwerk bepalen. Een collega vertelde dat hij met succes wat geld van het meerwerk had afgekregen, word dat vaker gedaan? Onderhandeld over het meerwerk, had dat succes, ik ben heel benieuwd naar ervaringen! Bedank weer allemaal!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04-2025
_dizzy_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:37:
Onderhandeld over het meerwerk, had dat succes, ik ben heel benieuwd naar ervaringen! Bedank weer allemaal!
Volgens mij wel eerder over gegaan hier, en wat ik er toen uit begreep was dat met de stijgende kosten en genoeg werk je eigenlijk geen kans had. Ik heb het zelf niet geprobeerd.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Wij hebben recent getekend voor ons tweede nieuwbouwhuis.

In 2017 hebben we ons huidige huis gebouwd als onderdeel van een groot nieuwbouwproject. Daar gingen we zonder enige kennis of ervaring in. Is allemaal wel goed gekomen, maar nu de tweede keer kijken we tegen een aantal dingen wel heel anders aan :).

De vragenlijst voor ons tweede huis:

Members only: vragenlijst

• PrixV
Miezie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:49:
[...]

Misschien kan de afvoer zo laag uitkomen dat de dekvloer gelijk kan zijn met de rest. Als dat lukt ben je eindbaas. Hier gelukt met extra hakwerk, super mooi geworden :-).
Ja we hopen dat dat gaat lukken! Onze afvoer voor de douche is niet heel erg hoog dus ik denk dat het technisch gezien zou moeten lukken. Die hoefde namelijk maar een meter op te schuiven tov de originele plek.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

PrixV schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Ja we hopen dat dat gaat lukken! Onze afvoer voor de douche is niet heel erg hoog dus ik denk dat het technisch gezien zou moeten lukken. Die hoefde namelijk maar een meter op te schuiven tov de originele plek.
Je kan de plek van binnenkomst ook vast nog wat verlagen ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ8gEyH_8VnxL1BQioJ_jflFt0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8HIz88qruQE4u4YPYSdHZmW.jpg?f=fotoalbum_large

Zo hebben wij het gedaan ;). Wc zit aan de andere kant en verder loopt alles via muurtjes en blinde muren :-)

Pagina: 1 ... 291 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.