Bij verkoop woning is het verhuren van de parkeer plaats allicht gunstiger qua verkoopwaarde ?
Die ga ik even in gedachten houden dan! Wij hebben ook 2 auto's maar ook nog parkeerplaats naast onze tuin aan de weg dus het is voor ons logischer onze 2e auto daar te parkeren.vormulier schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:59:
[...]
Er is vast iemand met 2 autos die je deel wilt overnemen/huren. Voor het overnemen zul je vast iets met de notaris moeten doen.. Maar er vanaf komen is niet onmogelijk
Ik zit in hetzelfde schuitje maar bij ons moet hij nog opgericht worden. Zelf opper ik al om hem op te heffen en de shit via recht van weg te gaan regelen. Er zit geen riool in en grasklinkers moeten misschien 1x per 20 jaar vervangen worden. Dan nog 2x de maaimachine eroverheen p.j. en je bent er.PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:47:
Heeft iemand in dit topic ook te maken met een mandeling terrein?
Wij kregen deze week een uitnodiging voor een vergadering en daarbij zaten diverse stukken om door te lezen. Een ervan was de begroting. Nu schrok ik me kapot van deze bedragen.
Heeft iemand een idee of dit normaal is? En wie gaat over deze kosten? Kunnen we geen eigen bestuur hebben van het mandelig terrein? Ik ben de concept akte erbij gaan pakken over het mandelig terrein maar dit blijft lastig te lezen en dan zegt dat ook nog niks over de bedragen.
***members only***
Ik ben ook bang dat het de spuigaten uit gaat lopen voor 3 lantaarnpalen en een speedgate.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Zeer waarschijnlijk is bij de grondverkoop aan de projectontwikkelaar bedongen dat er iets opgericht moet worden. Daarnaast, hoe wil je dat doen als die (dure!) speedgate vervangen moet worden?icecreamfarmer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje maar bij ons moet hij nog opgericht worden. Zelf opper ik al om hem op te heffen en de shit via recht van weg te gaan regelen. Er zit geen riool in en grasklinkers moeten misschien 1x per 20 jaar vervangen worden. Dan nog 2x de maaimachine eroverheen p.j. en je bent er.
Ik ben ook bang dat het de spuigaten uit gaat lopen voor 3 lantaarnpalen en een speedgate.
Bij elke buur langsgaan en op die manier minimaal 20k ophalen?
Geen speedgate maar in principe dat deel in de VVE laten en de rest iedereen verantwoordelijk maken voor zijn eigen deel.Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:41:
[...]
Zeer waarschijnlijk is bij de grondverkoop aan de projectontwikkelaar bedongen dat er iets opgericht moet worden. Daarnaast, hoe wil je dat doen als die (dure!) speedgate vervangen moet worden?
Naja vervangen.. Als je de speed gate gewoon onderhoud dan zou het schuifgedeelte lang mee moeten gaan.Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:41:
[...]
Zeer waarschijnlijk is bij de grondverkoop aan de projectontwikkelaar bedongen dat er iets opgericht moet worden. Daarnaast, hoe wil je dat doen als die (dure!) speedgate vervangen moet worden?
Allicht dat je de electronica vervangen moet of de motor die de gate opent, maar het stalen hek? bij verven / inlassen en door!
Als je toch al een VVE moet oprichten voor de speedgate, kan je net zo goed de rest ook in de VVE houden. De vaste kosten van de VVE zijn een groot deel van de kosten. Die reservering voor het vervangen van straatwerk en 2x maaien per jaar zijn de kosten niet.icecreamfarmer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje maar bij ons moet hij nog opgericht worden. Zelf opper ik al om hem op te heffen en de shit via recht van weg te gaan regelen. Er zit geen riool in en grasklinkers moeten misschien 1x per 20 jaar vervangen worden. Dan nog 2x de maaimachine eroverheen p.j. en je bent er.
Als je een speedgate hebt, zou ik al helemaal niet beginnen om dit buiten een VVE om te gaan regelen. Dat gaat zeker gezeik opleveren als er iets mis gaat met dat hek. Wie gaat het onderhoud regelen. Wie is er aansprakelijk als die speedgate schade toebrengt aan iets/iemand?
Het schoon maken van de parkeer garage hier is beraamt op 5K per jaar..Z___Z schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:20:
[...]
Als je toch al een VVE moet oprichten voor de speedgate, kan je net zo goed de rest ook in de VVE houden. De vaste kosten van de VVE zijn een groot deel van de kosten. Die reservering voor het vervangen van straatwerk en 2x maaien per jaar zijn de kosten niet.

Gezien hoe smerig het is zullen ze er met een paar uur wel klaar mee zijn.. en zou het niet meer moeten mogen kosten als 2.5 en zlefs dat vind ik wel gortig.
Daarom altijd meerdere offertes opvragen..
Bij het complex van mijn ouders was het kozijnen schilderen begroot op 40K bij bedrijf 1. Bedrijf 2 was begroot op 20K.
Bij het complex van mijn ouders was het kozijnen schilderen begroot op 40K bij bedrijf 1. Bedrijf 2 was begroot op 20K.
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 01-05-2024 10:39 ]
Er staat op dat soort poorten een levensduur van max 15 jaar. Op een gegeven moment is vervangen vaak ook goedkoper dan reparatie omdat de onderdelen ook niet meer origineel verkrijgbaar zijn.vormulier schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Naja vervangen.. Als je de speed gate gewoon onderhoud dan zou het schuifgedeelte lang mee moeten gaan.
Allicht dat je de electronica vervangen moet of de motor die de gate opent, maar het stalen hek? bij verven / inlassen en door!
De speedgate weglaten wanneer hij kapot is. Heeft weinig meerwaarde.Z___Z schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:20:
[...]
Als je toch al een VVE moet oprichten voor de speedgate, kan je net zo goed de rest ook in de VVE houden. De vaste kosten van de VVE zijn een groot deel van de kosten. Die reservering voor het vervangen van straatwerk en 2x maaien per jaar zijn de kosten niet.
Als je een speedgate hebt, zou ik al helemaal niet beginnen om dit buiten een VVE om te gaan regelen. Dat gaat zeker gezeik opleveren als er iets mis gaat met dat hek. Wie gaat het onderhoud regelen. Wie is er aansprakelijk als die speedgate schade toebrengt aan iets/iemand?
Die ervaring heb ik ook. Helaas zijn er een aantal buren die 'de veiligheid' op prijs stellen en denken dat de speedgate ook de mensen tegenhoudt die over de lagere hekken klimmen.icecreamfarmer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:
[...]
De speedgate weglaten wanneer hij kapot is. Heeft weinig meerwaarde.
Betreft wel een buitenterrein overigens.
Ik weet er het fijne niet van maar in onze concept akte hebben de projectontwikkelaars samen een vof opgericht voor het terrein en kregen nu ineens een uitnodiging van vb&t. Dus of wij iets op kunnen heffen vraag ik me af.icecreamfarmer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Bij ons zijn het een paar kolken, wat lantaarnpalen en verder niets. Geen gras, geen speedgate, niks.
We kunnen het altijd ook een jaar aanzien een als vb&t dat geld misbruikt dan alsnog van hun af proberen te komen. Voor 2700 euro per jaar doe ik het zelf wel
Wel even goed nakijken of het contract met die beheerpartij wel kosteloos opgezegd kan worden na een jaar.PrixV schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Ik weet er het fijne niet van maar in onze concept akte hebben de projectontwikkelaars samen een vof opgericht voor het terrein en kregen nu ineens een uitnodiging van vb&t. Dus of wij iets op kunnen heffen vraag ik me af.
Bij ons zijn het een paar kolken, wat lantaarnpalen en verder niets. Geen gras, geen speedgate, niks.
We kunnen het altijd ook een jaar aanzien een als vb&t dat geld misbruikt dan alsnog van hun af proberen te komen. Voor 2700 euro per jaar doe ik het zelf wel
Deuren
Bij ons project komen er standaard Svedex opdek deuren met deurschilden als stadaard garnituur. In een later stadium kunnen we dit upgraden via de deurtool van Svedex maar hebben hier nu nog geen toegang toe. Om een inschatting te maken van de kosten zou ik graag te weten komen wat onderstaande aanpassingen individuel kosten. Hebben jullie hier ervaring mee?
Onze deurraming tot dusver:
Trappen
Verder komen er ook 2 dubbel-kwart trappen in (1 dichte en 1 open) van "de Vries trappen". Standaard geleverd als Vuren hout gegrond.
Iemand enig idee wat onderstaande kost?
Dichte trap
Bij ons project komen er standaard Svedex opdek deuren met deurschilden als stadaard garnituur. In een later stadium kunnen we dit upgraden via de deurtool van Svedex maar hebben hier nu nog geen toegang toe. Om een inschatting te maken van de kosten zou ik graag te weten komen wat onderstaande aanpassingen individuel kosten. Hebben jullie hier ervaring mee?
Onze deurraming tot dusver:
- Opdek vervangen voor stomp - €150?
- Standaard garniteur (met schild) vervangen voor een standaard kruk met rozet - €50?
- Vlakke deur vervangen voor een met wat patroon er in - €100?
Trappen
Verder komen er ook 2 dubbel-kwart trappen in (1 dichte en 1 open) van "de Vries trappen". Standaard geleverd als Vuren hout gegrond.
Dichte trap
- Treden upgraden naar Next-step hout afwerking
- Standaard treden vervangen voor massief eiken
- Treden upgraden met Next-step hout afwerking
Een opdekdeur vervangen voor stomp kostte bij ons rond de 500 euro per deur/kozijn combinatie.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Onze deurraming tot dusver:Ik had wel gezocht in dit topic, maar zag alleen totaalbedragen voorbij komen.
- Standaard garniteur (met schild) vervangen voor een standaard kruk met rozet - €50?
Trappen
Dichte trapOpen trap
Wij hadden Theuma, dus ik kan niets zeggen over Svedex maar denk dat je aardig aan de krappe kant zit met de begroting.
Bij ons project hebben wij Svedex, maar geen optie tot opdek vervangen voor stomp. Garnituurprijzen beginnen inderdaad vanaf 50 euro, maar binnendeuren met een patroon rond de 300 euro per stuk.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Onze deurraming tot dusver:Ik had wel gezocht in dit topic, maar zag alleen totaalbedragen voorbij komen.
Trappen
Dichte trapOpen trap
Bij onze bouwer die met Berkvens werkte kwam je rond de €1000 per deur uit als je opdek door stomp verving, andere beslag nam en een patroontje toevoegde.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
Wij hadden via Berkvens de deuren. Hier waren de kosten voor het omzetten van opdek naar stomp rond de €130,- per kozijn. Het rozet/klink veranderen kostte ons rond de €50,- per klink. Hier hebben we dan wel een redelijk standaardklink gekozen waarmee i.i.g. wel het schild kwam te vervallen. Andere type deuren varieerde de prijs flink maar weet de prijzen niet meer precies.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
Weinig over te zeggen als je niet weet waar het is en hoe groot het is, maar goed een VVE beheerder als derde partij heeft geen voordeel bij het onderhandelen van deze kosten, want dat kost alleen maar tijd. Ik heb altijd het idee dat de projectontwikkelaar deze via vriendjespolitiek uitzoekt. Wat dat betreft is een VVE beheerder net de gemeente. Ze geven andermans geld uit, en als er een tekort is aan budget verhogen ze gewoon de belasting/VVE bijdrage.vormulier schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:35:
[...]
Het schoon maken van de parkeer garage hier is beraamt op 5K per jaar..![]()
Gezien hoe smerig het is zullen ze er met een paar uur wel klaar mee zijn.. en zou het niet meer moeten mogen kosten als 2.5 en zlefs dat vind ik wel gortig.
Er zijn geen VVE beheer vergelijkingssites of digitale VVE. Dat zou wel een gat in de markt zijn, niet alleen in NL, maar ook bijvoorbeeld in de VS klagen veel mensen over de HOA. Zou wel een goed idee zijn als tech-startup, aangezien vrijwel alle beheer taken administratief zijn.
Onze prijzen waren vergelijkbaar met wat hierboven staat.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
Wij hebben vorig jaar €250 per deur betaald om de standaard Svedex deuren te vervangen voor een met patroon.
Een trap laten af doen is ook schreeuwend duur. Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan. Offertes zaten allemaal tussen de €2000 en €2500 per trap.
Zie onderstaande onze keuzes eind 2022 bij dezelfde aanbieders.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
:strip_exif()/f/image/9prMV3ttrJd15gMrqvrdgpMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PKAITk9p6oDXHQ0ZSQYGxKjE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8gzdTgbbg9wC2h2UaFWNJoy7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PrixV op 01-05-2024 12:16 ]
Toevallig een van de nieuwbouwprojecten in Overijssel?A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
In principe mag je als VVE beslissen jezelf op te heffen of andere partijen aan te stellen. dat hebben ze bij ons echter wel op een 4/5de meerderheid staan. Oftewel daar gaat nooit iets veranderen.PrixV schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Ik weet er het fijne niet van maar in onze concept akte hebben de projectontwikkelaars samen een vof opgericht voor het terrein en kregen nu ineens een uitnodiging van vb&t. Dus of wij iets op kunnen heffen vraag ik me af.
Ja en wij zitten aan de rand van een dorp zonder parkeerdruk dus ik verwacht er ook niet zoveel van.Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Die ervaring heb ik ook. Helaas zijn er een aantal buren die 'de veiligheid' op prijs stellen en denken dat de speedgate ook de mensen tegenhoudt die over de lagere hekken klimmen.
Betreft wel een buitenterrein overigens.
Onze trap dichtmaken, zonder upgrade naar eiken o.i.d. was iets van 800e. Duidelijk makkelijke keuze als ik optel hoeveel dagen ik bezig was met het dichtmaken in de oude woning.
Dank jullie voor de input, kan ik wel wat mee!
Neen, Regio UtrechtSharonh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:07:
[...]
Toevallig een van de nieuwbouwprojecten in Overijssel?
Ik ben toevallig afgelopen week bij de Vries trappen geweest in Heerenveen voor een offerte voor onze trappen, ik heb de offerte nog niet binnen maar voor een standaard z trap van eiken ben je zo 5 a 6k verder. Stuur mij even een PM als je meer wilt weten!A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
Zijn er nog tips voor het boren (met diamant/tegelboor) in de tegels voor ophangen van sanitair accessoires?
Ik heb iets gelezen van een plakbandje op de tegel en dan gewoon rustig boren?
Ben bang dat ik de tegel straks breek..
Wat voor tegel is het?Draakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:16:
Zijn er nog tips voor het boren (met diamant/tegelboor) in de tegels voor ophangen van sanitair accessoires?
Deze heb ik gebruikt. Geen enkele tegel kapot gegaan. Ben er nog trots op...Draakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:16:
https://www.praxis.nl/ger...r-sta53242-qz-8mm/5285858
vaak afkoelen in bakje water en inderdaad stukje tape op het te boren gat geplakt
Douglas & Jones, keramisch. (Sable Mat / Choco Mat).
Hardheidsklasse 5 volgens mij.
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 01-05-2024 14:37 ]
Ik had deze dus gehaald. Zie een verschil met die van jou. Waarom heb je voor zo'n glasboor gekozen?Brains Bush schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Deze heb ik gebruikt. Geen enkele tegel kapot gegaan. Ben er nog trots op...
vaak afkoelen in bakje water en inderdaad stukje tape op het te boren gat geplakt
https://www.hornbach.nl/p/carat-tegelboor-o-8-mm/10335097/
Als je een boormachine hebt met regelbare RPM, dan zo laag mogelijk zetten en het boortje het werk laten doen (niet te hard duwen).Draakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:16:
Bij klop/hamer boor, de klop/hamer functie uitzetten.
Helpt ook wel eens om af en toe even het gaatje schoon te blazen met een balg of dergelijke.
Mocht je niet vaak boren en bang zijn voor beschadigingen, kan je ook een redelijk stukje aftapen met schilderstape. Als je dan perongeluk weg schiet, vang je e.e.a. op qua beschadiging.
Zie ook: https://www.bosch-diy.com...about-diy/boren-in-tegels
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 01-05-2024 14:54 ]
Ben afgegaan op de omschrijving: Keramische- en geglazuurde tegels. En glas kan dus ook, maar heb het bij tegels gehouden. Mooi perfect rond gat. En mijn zwager, de expert en steun en toeverlaat, adviseerde me deze voor die enkele keer dat ik het nodig heb/had.Draakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:31:
[...]
Ik had deze dus gehaald. Zie een verschil met die van jou. Waarom heb je voor zo'n glasboor gekozen?
En inderdaad goede aanvulling van @Source90 : boorgat af en toe schoonblazen/zuigen en lage RPM.
Werkt perfect.
Ik heb ook zoiets gebruikt, probeerde het eerst met een normaal boortje maar dat was echt verschrikkelijk. Toen een dergelijk boortje gekocht en ging als een warm mes door de boter heen.Brains Bush schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Deze heb ik gebruikt. Geen enkele tegel kapot gegaan. Ben er nog trots op...
Om het risico op brekende tegels laag te houden hebben wij alles geplakt met, zo uit m'n hoofd, tiger tape oid.Draakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:16:
hangt al ruim 3 jaar muurvast.
In ons vorige (huur)huis TESA tape gebruikt en dat kwam wel regelmatig los.
Ik heb deze ook gebruikt. Boor goed onder 45 graden beginnen op laag tempo. Daarna zodra je genoeg grip hebt recht zetten en hoog toeren tal. Boor zelf het werk laten doen. En zonder water borenDraakje5 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:31:
[...]
Ik had deze dus gehaald. Zie een verschil met die van jou. Waarom heb je voor zo'n glasboor gekozen?
Hier ook Tesa gehad voor simpele fotolijstjes (strip voor 5KG, lijstje van 200gram ofzo).Farmerwood schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:01:
[...]
Om het risico op brekende tegels laag te houden hebben wij alles geplakt met, zo uit m'n hoofd, tiger tape oid.
hangt al ruim 3 jaar muurvast.
In ons vorige (huur)huis TESA tape gebruikt en dat kwam wel regelmatig los.
Lag binnen een maand eraf met gebroken glas als gevolg.
Sindsdien hang ik alles op met dit spul:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005244011707.html
Bizar hoe sterk dit is en heel makkelijk te verwijderen zonder resten. Laat ook renovlies en dergelijke heel bij verwijderen.
Van zichzelf komt het echter geen millimeter los.
Wel even goed ontvetten van te voren.
Orcon 15RF ruimtesensoren hangen al bijna een jaar aan de muur met dit spul. Grote fotolijsten die ik niet wilde boren hangen ook al bijna die tijdsduur aan de muur zonder problemen.
Inmiddels groot-aandeelhouder
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 01-05-2024 15:13 ]
Wij hebben ook Svedex bij het project. Hebben alleen het bovenlicht laten vervallen en ander garnituur, om van het lange schild af te zijn.A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
136 euro per deur voor deuren zonder bovenlicht.
66 euro per deur voor ander garnituur
Schrik modus aan: Van 2 trappen van vuren naar eiken, naar 1ste etage dichte trap (ook eikenstootborden) mooier hekje en moderne trapleuning... 13.900€A.M.H schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
Deuren
Trappen
Dichte trapOpen trap
/f/image/US69yod2LPODhT1xzKvtWHzk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door utbone op 01-05-2024 16:40 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Hoi Allen,
We zijn al een stukje verder, voor a.s maandag moeten wij beslissen of we onze optie houden doorgaan met de koop. Tot nu toe ziet alles er positief uit, echter met bekijken van de bouwtekening lopen we toch nog tegen een puntje aan, misschien dat iemand het hier kan uitleggen wat het exact betekend?
Ik heb er een plaatje van proberen te maken:
/f/image/yyOkK3S2WBoaIcsmk62vC1mw.png?f=fotoalbum_large)
In de omschrijving staat het volgende:
Afwerking
scheidingswanden
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen
Betekend dit dat de muren gewoon van hout zijn, een soort spaanplaat, of begrijp ik dit helemaal niet?
Waar zijn de binnenmuren dus van gemaakt, en is dat wel stevig genoeg, geluidsdicht genoeg tussen slaapkamers? Het lijkt zo.... flimsy, zeg maar,,
Sorry voor deze vraag, heeft iemand hier hetzelfde? Merk je dat wel?
We zijn al een stukje verder, voor a.s maandag moeten wij beslissen of we onze optie houden doorgaan met de koop. Tot nu toe ziet alles er positief uit, echter met bekijken van de bouwtekening lopen we toch nog tegen een puntje aan, misschien dat iemand het hier kan uitleggen wat het exact betekend?
/f/image/yyOkK3S2WBoaIcsmk62vC1mw.png?f=fotoalbum_large)
Afwerking
scheidingswanden
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen
Betekend dit dat de muren gewoon van hout zijn, een soort spaanplaat, of begrijp ik dit helemaal niet?
Waar zijn de binnenmuren dus van gemaakt, en is dat wel stevig genoeg, geluidsdicht genoeg tussen slaapkamers? Het lijkt zo.... flimsy, zeg maar,,
Staat de term HSB (Hout Skelet Bouw) toevallig in je documenten?_dizzy_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:37:
Hoi Allen,
[Afbeelding]
Afwerking
scheidingswanden
Er zijn wel meer mensen waar op die basis gebouwd is. In ieder geval @Toppe .
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 01-05-2024 16:41 ]
Nee, ik kan er niets over vinden, alles waar hout bij staat refereert naar de leuning of de schuur.Farmerwood schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Staat de term HSB (Hout Skelet Bouw) toevallig in je documenten?
Er zijn wel meer mensen waar op die basis gebouwd is. In ieder geval @Toppe .
Gezocht op "HSB" en "hout"
Had heel het document verder wel gelezen, en er niet zo bij stilgestaan, maar we verdiepen ons nu verder in de tekening, en komen er niet goed aan uit.
Koekoek, bij mij kostte het upgraden van de trap naar eiken ~€4.000utbone schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:34:
[...]
Schrik modus aan: Van 2 trappen van vuren naar eiken, naar 1ste etage dichte trap (ook eikenstootborden) mooier hekje en moderne trapleuning... 13.900€
[Afbeelding]
Per trap of in totaal?Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Koekoek, bij mij kostte het upgraden van de trap naar eiken ~€4.000
Bij @utbone eigenlijk ook. Want er staat €5600 voor die upgrade in het overzicht. Maar dat is incl eiken stootborden. Het is ook 13k omdat al het hekwerk in eiken wordt uitgevoerd. Voor 2 etages. Onwijs veel geld, maar wel heel mooie opties die ik niet had.Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Koekoek, bij mij kostte het upgraden van de trap naar eiken ~€4.000
Bij mij was een upgrade van open trap naar eiken €1300, maar dat was als vervanging van beuken wat standaard was. De vuren trap naar de 2e vervangen voor eiken was ook ~€4000 bij ons. Bij ons konden stootborden alleen vuren, had graag de open trap met eiken dichtgemaakt, supermooi.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Van wat ik hier in de tekening zie en 'samengestelde wand' in het renvooi klinkt dat inderdaad als een houtskelet of eventueel metalstud o.i.d. Vervolgens inderdaad plaatmateriaal er tegenaan._dizzy_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:37:
Hoi Allen,
[Afbeelding]
Afwerking
scheidingswanden
Edit: Toppe geeft hieronder een materiaal die me gezien de doorsnede waarschijnlijker lijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 01-05-2024 17:57 ]
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Is volgens mij dan nog altijd 11.7k voor 2 trappen, bij mij was het 2.1k per trap dus 4.2k voor beide trappen.rubenos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Bij @utbone eigenlijk ook. Want er staat €5600 voor die upgrade in het overzicht. Maar dat is incl eiken stootborden. Het is ook 13k omdat al het hekwerk in eiken wordt uitgevoerd. Voor 2 etages. Onwijs veel geld, maar wel heel mooie opties die ik niet had.
Bij mij was een upgrade van open trap naar eiken €1300, maar dat was als vervanging van beuken wat standaard was. De vuren trap naar de 2e vervangen voor eiken was ook ~€4000 bij ons. Bij ons konden stootborden alleen vuren, had graag de open trap met eiken dichtgemaakt, supermooi.
Besef me overigens wel dat het niet volledig te vergelijken is, want de upgrade die ik heb is enkel het loopvlak en dus niet de volledige trap en dus ook niet het hekwerk
Beide trappen dus
Ah je sprak in enkelvoud, vandaar. Maar dat was wel een prima prijs dan. Dat kostte 1 vurentrap upgrade bij ons…Blik1984 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:15:
[...]
Is volgens mij dan nog altijd 11.7k voor 2 trappen, bij mij was het 2.1k per trap dus 4.2k voor beide trappen.
Besef me overigens wel dat het niet volledig te vergelijken is, want de upgrade die ik heb is enkel het loopvlak en dus niet de volledige trap en dus ook niet het hekwerk
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Zal gewoon https://www.faay.nl/scheidingswanden/ zijn of iets vergelijkbaars._dizzy_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:37:
Hoi Allen,
[Afbeelding]
Afwerking
scheidingswanden
Prima materiaal. Lekker stevig, prefab voor elektra enzo.
Ik zou echt geen beton of blokken huis meer hoeven. Hout geeft meer comfort en is bijvoorbeeld akoestisch veel beter.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-05-2024 17:46 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
We hebben wat extra opties gekozen waardoor het wel wat duurder werd.rubenos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:32:
[...]
Ah je sprak in enkelvoud, vandaar. Maar dat was wel een prima prijs dan. Dat kostte 1 vurentrap upgrade bij ons…
/f/image/VT3Ku07wVww1TBIOYH0KOvRa.png?f=fotoalbum_large)
Vage boel btw berekenen en later terugkrijgen bij nieuwbouwproject.
Btw is toch 0% op zonnepanelen? Ex btw op €4933 dat lijkt me kwa prijs mee te vallen.
misschien toch beter om elders ook offerte op te vragen.
Onderstaande schreef de aannemer.
10 PV-panelen toevoegen, hiermee komt het totaal 12 stuks. (basis 2 PV-panelen)
De gehele installatie wordt uitgevoerd met Enphase omvormers, micro-omvormers per paneel, inclusief gateway en Q-relais in de meterkast.
Indien internet aanwezig kan de opbrengst per paneel worden uitgelezen.
Verwachte jaaropbrengst voor 8 PV-panelen (430Wp/s) is 4400 kWh.
Meerprijs bedraagt: € 5.970,00 incl. btw, BTW-teruggave over de uitbreiding PV-installatie wordt bij eindtermijn koperskeuze met u verrekend.
Btw is toch 0% op zonnepanelen? Ex btw op €4933 dat lijkt me kwa prijs mee te vallen.
De gehele installatie wordt uitgevoerd met Enphase omvormers, micro-omvormers per paneel, inclusief gateway en Q-relais in de meterkast.
Meerprijs bedraagt: € 5.970,00 incl. btw, BTW-teruggave over de uitbreiding PV-installatie wordt bij eindtermijn koperskeuze met u verrekend.
Voor deze set is dat zeker een best nette prijs ja. Denk alleen (gezien je de prijs nu krijgt) dat inclusief BTW hier 0% BTW betekent.leeri003 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:52:
1,36 EUR/WP is toch helemaal niet zo’n nette prijs als je bedenkt dat het geen compleet nieuwe installatie betreft, maar alleen het bijleggen van panelen? Een deel van het werk zal immers sowieso gedaan moeten worden voor die 2 standaard panelen die geleverd worden. Zou minstens rond de 1,00 EUR/WP verwachten. Daarnaast kan je afvragen of het ook mogelijk is om via string converter aan te sluiten en waarom voor micro gekozen is.tomtom901 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Voor deze set is dat zeker een best nette prijs ja. Denk alleen (gezien je de prijs nu krijgt) dat inclusief BTW hier 0% BTW betekent.
Enphase is gewoon een duurdere oplossng, ik vind voor die prijs het persoonlijk niet zo gek. Dan ga ik er wel vanuit dat in de basis 2 panelen geen Enphase opzet met Q-relais, Envoy, en 3 fase aansluiting zit. Als een string ook kan, in ons specifieke geval bleek dat bijvoorbeeld ook niet mogelijk (i.v.m meerdere orientaties), dan zou ik daar zeker voorgaan.Rene85 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:08:
[...]
1,36 EUR/WP is toch helemaal niet zo’n nette prijs als je bedenkt dat het geen compleet nieuwe installatie betreft, maar alleen het bijleggen van panelen? Een deel van het werk zal immers sowieso gedaan moeten worden voor die 2 standaard panelen die geleverd worden. Zou minstens rond de 1,00 EUR/WP verwachten. Daarnaast kan je afvragen of het ook mogelijk is om via string converter aan te sluiten en waarom voor micro gekozen is.
Dus 12 panelen van 430 = 5160Wp.leeri003 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:52:
5970 / 5160 = 1,16 p/Wp.
Niet heel goedkoop, maar ook zeker niet duur. Heb hier zelf in januari 20 panelen laten leggen met Enphase IQ8 omvormers voor 0,98 p/Wp, maar dat was wel op het dieptepunt van de markt. Tel daarbij op dat ze bij nieuwbouwprojecten sowieso altijd wat extra marge pakken, dan is dit geen gekke prijs als je daar ook nog je SWK-garantie op krijgt.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
En met 20 panelen kun je de prijs van de vaste componenten (envoy, relais, werkzaamheden in de meterkast) ook weer wat beter verdelen dus die p/Wp zakt dan ook weer.RobbieB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Dus 12 panelen van 430 = 5160Wp.
5970 / 5160 = 1,16 p/Wp.
Niet heel goedkoop, maar ook zeker niet duur. Heb hier zelf in januari 20 panelen laten leggen met Enphase IQ8 omvormers voor 0,98 p/Wp, maar dat was wel op het dieptepunt van de markt. Tel daarbij op dat ze bij nieuwbouwprojecten sowieso altijd wat extra marge pakken, dan is dit geen gekke prijs als je daar ook nog je SWK-garantie op krijgt.
Ik heb in ons project 16 x 400 (6400) voor 6600 laten installeren tijdens de bouw maar dat is inderdaad ook alweer een dik jaar terug.
@leeri003 Als je hiervoor gaat, zorg ook dat de installateur de CT spoelen meeneemt, als ze dat niet al doen. Dan heb je inzicht in opbrengst en teruglevering. Dat wordt nogal eens vergeten (met mijn installateur ook discussie over gehad) maar hebben ze uiteindelijk netjes meegenomen. Er zit 1 CT spoel bij maar voor een 3 fase installatie heb je er totaal 3 nodig (komt dus nog een 100 euro bij als het er niet al in zit).
Wij hadden net een mogelijke verkoopmakelaar over de vloer.
We hebben nu een houtkachel in huis (en gebruiken die veel - we hebben gratis hout van mijn opa). Toen hij de houtkachel zag, zei hij gelijk dat dat niet meer kan in een nieuwbouwhuis met bodemwarmtepomp.
Hij kon alleen niet echt uitleggen waarom niet.
Heeft iemand daar ervaring mee?
We hebben nu een houtkachel in huis (en gebruiken die veel - we hebben gratis hout van mijn opa). Toen hij de houtkachel zag, zei hij gelijk dat dat niet meer kan in een nieuwbouwhuis met bodemwarmtepomp.
Misschien door de goede isolatie? Kan me voorstellen dat je woonkamer binnen een mum van tijd bloedheet wordt.Janne84 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:41:
Iets met milieu ofzo?Janne84 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:41:
Bij ons stinkt de hele wijk als die ene buurman twee straten verderop z'n houtkachel weer eens opstookt met nat hout. Hij is erg populair hier in de straat.
Zelf geen ervaring. Maar onze buren hebben wel een houtkachel laten plaatsen. Wij en zij wonen in een nieuwbouwwoning met bodemwarmtepomp. Geen idee hoe zij het ervaren maar bij ons moet de wtw uit als zij stoken... ons hele huis ruikt naar houtrook anders.Janne84 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:41:
Maar kan me niet voorstellen dat het lekker is. Huis is zo goed geïsoleerd met tripple glas e.d. dat moet wel mega heet worden...
[ Voor 8% gewijzigd door IkWilbert op 02-05-2024 17:02 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Een wijk verder hier zit er ook een kachel in een nieuwbouw hutje.. geen idee hoe populair hij is maar hij heeft wel een schoorsteen helemaal tot de nok en het ziet er gewoon weg niet uit... van links naar rechts naar de gevel en dan weer een bocht om het dak heen..Blurk62 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:48:
[...]
Iets met milieu ofzo?
Bij ons stinkt de hele wijk als die ene buurman twee straten verderop z'n houtkachel weer eens opstookt met nat hout. Hij is erg populair hier in de straat.

Bedankt voor de reacties!
Makelaar zei iets over warm water en koud water wat van het ene punt naar het andere gaat.. en dat het systeem dan ontregeld is. Niet kan omgaan met de warmte zeg maar.
We hebben nu ook een goed geïsoleerde woning (A+). We gebruiken nu de CV (vloerverwarming) nauwelijks, omdat we het huis verwarmen met de houtkachel.
Ik zag het wel voor me dat we in het nieuwe huis de warmtepomp op bijv 18 a 19 graden zouden zetten en de rest bijverwarmen met de houtkachel.
Maar ik weet nu niet meer of dat dus kan
Makelaar zei iets over warm water en koud water wat van het ene punt naar het andere gaat.. en dat het systeem dan ontregeld is. Niet kan omgaan met de warmte zeg maar.
We hebben nu ook een goed geïsoleerde woning (A+). We gebruiken nu de CV (vloerverwarming) nauwelijks, omdat we het huis verwarmen met de houtkachel.
Ik zag het wel voor me dat we in het nieuwe huis de warmtepomp op bijv 18 a 19 graden zouden zetten en de rest bijverwarmen met de houtkachel.
Ik zou vooral kijken als je echt een kachel wilt naar externe lucht aanvoer. Op die manier heb je de hitte en hopelijk geen probleem met je WTW die dan ontregelt..Janne84 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:39:
Bedankt voor de reacties!
Verder qua WP zou het niet echt uit moeten maken, met een master master regeling (die menig WP expert haat) verwarmt hij natuurlijk alleen de kamers waar de warmte van de kachel niet komt.
Lekker een elektrische haard nemen. Tenzij je ergens vrijstaand in buitengebied woont..
En grote kans dat je verwarming boven niet aangaat als je beneden dus geen warmtevraag hebt.
En grote kans dat je verwarming boven niet aangaat als je beneden dus geen warmtevraag hebt.
Bij ons zei de makelaar dat het afgeraden wordt omdat je dan een extra gat in je woning creëert en dat vindt de WtW niet leuk.
(Weet niet meer precies wat het verhaal was maar daar kwam het op neer
)
(Weet niet meer precies wat het verhaal was maar daar kwam het op neer
Maar alle gekheid. Alle bewoners hier hebben gewoon ramen open. Ben wel benieuwd is er iemand hier die 365dagen per jaar zijn ramen dicht houdt en alles aan de WTW over laat?miezziej schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:46:
Bij ons zei de makelaar dat het afgeraden wordt omdat je dan een extra gat in je woning creëert en dat vindt de WtW niet leuk.
(Weet niet meer precies wat het verhaal was maar daar kwam het op neer)
Wij doen dat. Temperatuur in huis stabieler, minder geluid, minder beestjes en gezuiverde lucht. What's not to like?Draakje5 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:04:
[...]
Maar alle gekheid. Alle bewoners hier hebben gewoon ramen open. Ben wel benieuwd is er iemand hier die 365dagen per jaar zijn ramen dicht houdt en alles aan de WTW over laat?
Omdat de geur na een flinke regenbui ook wel eens lekker is! Of fluitende vogeltjes, of ritselende bladeren, of...Danferno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Wij doen dat. Temperatuur in huis stabieler, minder geluid, minder beestjes en gezuiverde lucht. What's not to like?
superB
Hmm een warme woning ? Merk nu al met deze zonnige dagen dat het hard lan oplopen.. en dan is de koude lucht in de avond wel lekker WtW uit en ramen met hor open lekker het hutje afkoelenDanferno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Wij doen dat. Temperatuur in huis stabieler, minder geluid, minder beestjes en gezuiverde lucht. What's not to like?
Gezuiverde lucht?Danferno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Dat filter houdt biet bijzonder veel tegen hoor. Daarnaast vind ik dat je met wtw veel stof in huis krijgt.
[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 02-05-2024 22:36 ]
Dat weet je pas als je gaat meten. Voor een echt hepa filter moet je aardig wat druk hebben om er lucht doorheen te jagen.vormulier schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Er zit een hepa filter in de WtW.. dus dat doet wel iets
Ligt ook aan welke WTW. Onze heeft één filter Grove 70% / (G4) en één filter ePM1 60% / (F7).vormulier schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Er zit een hepa filter in de WtW.. dus dat doet wel iets
Die F7 houdt bij lange na niet zoveel tegen (60%) als een HEPA (99,97% tot 0,3 micron).
Zoals @Wolly hierboven ook al aangeeft; om 99,97% van de vervuiling tegen te houding, moet je bizar veel druk hebben, wil je het debiet van de installatie halen. Dat zal ook tandjesveel herrie maken gok ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vKMKjI4s01kXavhURgM50o5.png?f=user_large)
/f/image/E0hslS7eNqKhVolLGnJY9BuF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 02-05-2024 22:52 ]
Wellicht een domme vraag om hier te stellen, maar kan de grond te nat zijn om bouwrijp te maken? Mocht er meer context nodig zijn, dan hoor ik het graag.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Hoe zit het dan met allergiën?
Ik hoorde dat je een goed filter kon installeren zodat je geen hooikoorts klachten zou krijgen. Is dat dus onzin?
Als het goed is krijgen wij vandaag eindelijk de nieuwe prognose voor oplevering.
We weten wel dat het eind dit jaar word, hopelijk schuift het een maandje naar voren op. Maar voor nu is het november/december/januari. Het is wachten tot de woontoren van het project af is, daar komt een eenrichtingsweg voor langs te liggen en wij zitten aan het einde daarvan, dus zolang die weg er niet is, mogen ze niet opleveren.
Tijdens het begin van het project werd ons huis als eerste gebouwd, omdat ze het als eerste konden opleveren, maar dat is eindelijk geworden dat we als laatste zijn.
Huis verder is al zo goed als af, de voordeur moet er nog in en de achtergevel moet nog een plaat of 2 opgeschroeft worden en dan is de buitenkant af. Binnen alleen nog 't sanitair dat aangesloten moet worden en de warmtepomp/wtw dat geplaatst moet worden en de deuren worden ingehangen. Dat doen ze pas later. Verder hebben ze alles af, tegelwerk, elektra, meterkast, alles zit er verder al in.
Zelf zijn we alles al aan het regelen, zodat het maar gedaan is. Keuken en vloeren zijn geregeld. Nieuwe meubels zijn uitgezocht, lichtplan is ook duidelijk.
Het enige wat nog gedaan moet worden zijn gordijnen en de wanden. De wanden willen we gaan renovliezen. Heeft er iemand een goede partij die dit doet? Omgeving Amersfoort/Utrecht. Had al een adresje gevonden, maar weet niet of ik die vertrouw en meer paarden om op te wedden is altijd goed.

Huis verder is al zo goed als af, de voordeur moet er nog in en de achtergevel moet nog een plaat of 2 opgeschroeft worden en dan is de buitenkant af. Binnen alleen nog 't sanitair dat aangesloten moet worden en de warmtepomp/wtw dat geplaatst moet worden en de deuren worden ingehangen. Dat doen ze pas later. Verder hebben ze alles af, tegelwerk, elektra, meterkast, alles zit er verder al in.
Zelf zijn we alles al aan het regelen, zodat het maar gedaan is. Keuken en vloeren zijn geregeld. Nieuwe meubels zijn uitgezocht, lichtplan is ook duidelijk.
Het enige wat nog gedaan moet worden zijn gordijnen en de wanden. De wanden willen we gaan renovliezen. Heeft er iemand een goede partij die dit doet? Omgeving Amersfoort/Utrecht. Had al een adresje gevonden, maar weet niet of ik die vertrouw en meer paarden om op te wedden is altijd goed.
Ik denk dat je tegenwoordig al moeite moet doen om een WtW te vinden zonder bypass? Als de temperatuur binnen boven een threshold komt blaast hij gewoon de koude buitenlucht gefilterd maar onopgewarmd binnen en je moet er helemaal niets voor doen.vormulier schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:32:
[...]
Hmm een warme woning ? Merk nu al met deze zonnige dagen dat het hard lan oplopen.. en dan is de koude lucht in de avond wel lekker WtW uit en ramen met hor open lekker het hutje afkoelen
Hebben we hier in onze stedelijke omgeving niet zoveel van helaasinXs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:31:
[...]
Omdat de geur na een flinke regenbui ook wel eens lekker is! Of fluitende vogeltjes, of ritselende bladeren, of...
Alles is relatief natuurlijk. Als je je raam openzet is het helemaal niet gezuiverd, maar als je een buur hebt die graag nog hout stookt merk je het verschil echt wel tussen ramen open, G4 filters (grof) en G4+F7 (grof+fijn) filters. Snap niet goed wat je bedoelt met het stof? Ventileren moet je sowieso, dus dan toch liever via een filter?Wolly schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:35:
[...]
Gezuiverde lucht?
Dat filter houdt biet bijzonder veel tegen hoor. Daarnaast vind ik dat je met wtw veel stof in huis krijgt.
Het is inderdaad relatief maar het wordt verkocht als zuivere bergluchtDanferno schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:21:
[...]
Alles is relatief natuurlijk. Als je je raam openzet is het helemaal niet gezuiverd, maar als je een buur hebt die graag nog hout stookt merk je het verschil echt wel tussen ramen open, G4 filters (grof) en G4+F7 (grof+fijn) filters. Snap niet goed wat je bedoelt met het stof? Ventileren moet je sowieso, dus dan toch liever via een filter?
Ja dit kan. Zware machines kunnen wegzakken en daarmee wordt het peil te laag. Het kan ook zijn dat de grondwaterstand te hoog is en dat er niet tegenop te bemalen is. Overigens verwacht ik wel dat dit probleem nog maximaal 3-4 weken is vanaf nu, beetje uitgaande dat de regen wat afneemt.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:19:
Wellicht een domme vraag om hier te stellen, maar kan de grond te nat zijn om bouwrijp te maken? Mocht er meer context nodig zijn, dan hoor ik het graag.
In onze akte staat dat de gemeente in de gehele wijk hout en pallet kachels heeft verboden ivm de luchtkwaliteit, overlast naar buren met mechanische ventilatie en duurzaamheid.Janne84 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:41:
Ik zou het je als buurman ook echt niet in dank afnemen als jij een houtkachel zou plaatsen naast een huis met mechanische ventilatie.
Ik kan het mij nu ook niet voorstellen, slaap altijd met het raam openDraakje5 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:04:
[...]
Maar alle gekheid. Alle bewoners hier hebben gewoon ramen open. Ben wel benieuwd is er iemand hier die 365dagen per jaar zijn ramen dicht houdt en alles aan de WTW over laat?
Via insta zocht ik wat gordijn ideeën en belandde in een discussie van andere nieuwbouwers die hun gordijnen zo hadden gehangen dat de ramen niet meer helemaal open konden, maar dat was niet erg want de ramen gingen toch nooit open want WtW
Iemand verder nog tips voor raamdecoratie nu ik het er toch over heb?
Ja dat kan, hoewel er eigenlijk altijd een oplossing is als het echt moet en die oplossingen varieren van een klein beetje tot heel erg veel duurder.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:19:
Op basis van wat heeft de gemeente dat dan verboden? Er is nu nl. geen mogelijkheid voor gemeenten om het te verbieden.Fedde schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:04:
[...]
In onze akte staat dat de gemeente in de gehele wijk hout en pallet kachels heeft verboden ivm de luchtkwaliteit, overlast naar buren met mechanische ventilatie en duurzaamheid.
https://omgevingsdienstha...ht/houtstook-en-overlast/Ja, hout stoken mag. Gemeenten kunnen de aanwezigheid van houtkachels niet verbieden. Wel kunnen gemeenten in het omgevingsplan regels opnemen over het gebruik van houtkachels. Zodat er minder schadelijke rook in de omgeving terecht komt. Als de gemeente geen regels stelt in het omgevingsplan, dan geldt ook voor burgers de zorgplicht uit artikel 1.6 en 1.7 van de Omgevingswet. Een particulier die hout stookt, moet ervoor zorgen dat nadelige gevolgen zoveel mogelijk worden voorkomen of beperkt.
Opzich kan dat in een ketting beding staan als ze de verkopers zijn geweest van de grond. (of ze het de ontwikkelaar het hebben ingefluisterd) En is het dus gewoon een afspraak tussen koper en verkoper. net zoals een gemeente je niet kan verplichten om een parkeerplaats te bouwen op eigen grond in een bestaande stituatie, maar bij de verkoop/aankoop kan dat wel degelijk een voorwaarde zijn.Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Op basis van wat heeft de gemeente dat dan verboden? Er is nu nl. geen mogelijkheid voor gemeenten om het te verbieden.
[...]
https://omgevingsdienstha...ht/houtstook-en-overlast/
Vaak zijn dit soort dingen over de langere tijd moeilijk houdbaar en kan een rechter het vernietigen. zoals bv de stadsverwarmings clausule.
[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 03-05-2024 11:10 ]
Dank voor je antwoord. Het is wat frustrerend, omdat we al flink wat vertraging hebben opgelopen door een bezwaarschrift op het bestemmingsplan wat via de RvS moest. Zodoende had de gemeente besloten om toch bouwrijp te maken. Maar vervolgens zitten we sinds oktober naar een berg zand te kijken, waar nog niks mee gebeurt is.Fedde schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Ja dit kan. Zware machines kunnen wegzakken en daarmee wordt het peil te laag. Het kan ook zijn dat de grondwaterstand te hoog is en dat er niet tegenop te bemalen is. Overigens verwacht ik wel dat dit probleem nog maximaal 3-4 weken is vanaf nu, beetje uitgaande dat de regen wat afneemt.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Voor onze Itho HRU350 zijn er F7 filters die een behoorlijk deel van de pollen zouden moeten filteren. We slapen altijd met het raam open op de slaapkamer en ik merk daar iets meer jeuk aan mijn ogen dan in de rest van de woning. Het lijkt dus wat te helpen, al kan het ook komen door pollen die bijvoorbeeld via mijn haar op mijn kussen komen.Theepel schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Hoe zit het dan met allergiën?
Ik hoorde dat je een goed filter kon installeren zodat je geen hooikoorts klachten zou krijgen. Is dat dus onzin?
Ik heb zojuist even gekeken naar mijn WtW unit en verrek.. het huis moet 23 graden zijn en dan zou hij automatisch open moeten gaanDanferno schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat je tegenwoordig al moeite moet doen om een WtW te vinden zonder bypass? Als de temperatuur binnen boven een threshold komt blaast hij gewoon de koude buitenlucht gefilterd maar onopgewarmd binnen en je moet er helemaal niets voor doen.
Heb hem maar op 22 gezet als ik er toch ben en gelijk even in esphome geprogrammeerd dat ik hier zelf ook gewoon een beetje zeggen schap in heb.
Dit gaat wss heel vaak gebruikt worden !
Bij verkoop grond (danwel direct danwel indirect via ontwikkelaar) mag de gemeente in de akte zaken laten opnemen, varierend van het aanleggen en instand houden van een haag, het verbieden van bijv. het wassen van je auto op je oprit, het parkeren van je caravan voor een langere tijd etc. Dit kan ook deels in de APV maar door het notarieel vast te leggen bij de direct betrokkene is er meer duidelijkheid dat iemand dit ook wist (je tekent er immers voor). Eisen komen vooral voor uit duurzaamheid, welstand of woongenot. We zien dit steeds vaker.Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Op basis van wat heeft de gemeente dat dan verboden? Er is nu nl. geen mogelijkheid voor gemeenten om het te verbieden.
Het is jammer dat de gemiddelde constructeur zo conservatief is dat ze zelf niet mee zijn met het mechanische ventilatieverhaal. Een goed aangelegd systeem (grote buizen, strategisch geplaatste ventielen) met deftige geluidsdemping (unit > kanalen + tussen kamers) en liefst een CO2 meter in de woonkamer is echt een parel van moderne techniek. 80-90% warmteterugwinning, geen bedrukt gevoel meer als er veel volk over de vloer is en 's ochtends geen koppijn of verstopte neuzen meer terwijl de temperatuur wel constant blijft (voor mij altijd het probleem van met ramen open te slapen).vormulier schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Ik heb zojuist even gekeken naar mijn WtW unit en verrek.. het huis moet 23 graden zijn en dan zou hij automatisch open moeten gaan![]()
Heb hem maar op 22 gezet als ik er toch ben en gelijk even in esphome geprogrammeerd dat ik hier zelf ook gewoon een beetje zeggen schap in heb.
Dit gaat wss heel vaak gebruikt worden !
In praktijk zie je helaas vaak smalle kanalen met nul geluidsdemping waardoor iedereen dat ding direct uittrekt en gewoon z'n raam open zet... vaak zelfs op verdoken advies van de bouwheer.
Op termijn zou ik er graag een echte HVAC unit van willen maken, met vochtrecuperatie en luchtbevochtiger, dan zit je 's winters ook niet meer uitgedroogde lippen etc.
Met mijn DUCO WTW op stand 2 (50%) blijven we op de slaapkamer stabiel rond de 920 ppm in de nacht.
Als ik de DUCO WTW op auto heb staan, dan verbazingwekkend zitten we rond de 1150. Ik kan geen instelling vinden om die grens aan te passen, maar zou bijv. de max stand via auto op een grens van 1000ppm willen zetten ipv (wat ik vermoed) 1150+. Weet iemand of dat kan?
Heb ook nog even in dit topic gezocht, volgens mij was 1000ppm een schappelijke dan wel acceptable waarde?
De Bypass (kwam hier ook nog aan bod) staat bij mij op 25%. Geen idee wat dat precies zegt, maar ik zag in instructiefilmpjes van DUCO dat deze op 100% staat. Waarschijnlijk staat deze setting ook in het geavanceerd menu?
Ik kan daar echter nit in om zelf naar de DUCO instellingen te kijken en de installateur geeft de code niet..
Als ik de DUCO WTW op auto heb staan, dan verbazingwekkend zitten we rond de 1150. Ik kan geen instelling vinden om die grens aan te passen, maar zou bijv. de max stand via auto op een grens van 1000ppm willen zetten ipv (wat ik vermoed) 1150+. Weet iemand of dat kan?
Heb ook nog even in dit topic gezocht, volgens mij was 1000ppm een schappelijke dan wel acceptable waarde?
De Bypass (kwam hier ook nog aan bod) staat bij mij op 25%. Geen idee wat dat precies zegt, maar ik zag in instructiefilmpjes van DUCO dat deze op 100% staat. Waarschijnlijk staat deze setting ook in het geavanceerd menu?
Ik kan daar echter nit in om zelf naar de DUCO instellingen te kijken en de installateur geeft de code niet..
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 03-05-2024 15:13 ]
Als je een PCB hebt toegevoegd aan de DUCO WTW voor configuratie via IP, kan je instellen dat hij minimaal op 25% draait ipv 10% bijvoorbeeld. 25% is nog steeds onhoorbaar bij ons. In de standaard configuratie zakt hij 'Automatisch' terug naar 10% wat eigenlijk te weinig is als je thuis bent.Draakje5 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:13:
Met mijn DUCO WTW op stand 2 (50%) blijven we op de slaapkamer stabiel rond de 920 ppm in de nacht.
Per sensor kan je instellen binnen welke range hij mag opereren qua aansturing van de ventilatie snelheid.
Volgens mij niet. Is dat deze?BiG-GuY schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:17:
[...]
Als je een PCB hebt toegevoegd aan de DUCO WTW voor configuratie via IP, kan je instellen dat hij minimaal op 25% draait ipv 10% bijvoorbeeld. 25% is nog steeds onhoorbaar bij ons. In de standaard configuratie zakt hij 'Automatisch' terug naar 10% wat eigenlijk te weinig is als je thuis bent.
Per sensor kan je instellen binnen welke range hij mag opereren qua aansturing van de ventilatie snelheid.
https://www.elektramat.nl...20Lucht%20en%20Ventilatie
Even gekeken maar is indd leeg:
:strip_exif()/f/image/BLFOy6B6lUdQ1Vll9nvhFAgO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 03-05-2024 15:38 ]
Mijn vraag gaat niet perse over een echte nieuwbouwoning maar eentje uit 2008 (stiekem ook best nieuw).
Wij zijn van plan vloerverwarming te laten installeren (infrezen) in de huidige beton/afdekvloer. Nu lees ik allemaal verhalen over vloerverwarming protocollen. Geldt dit alleen voor nieuwe betonnen/afdekvloeren of ook voor bestaande?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat bij een hele nieuwe vloer deze nog in en uit kan zetten, en dat kans op scheurtjes aanzienlijk is.
Wij zijn van plan vloerverwarming te laten installeren (infrezen) in de huidige beton/afdekvloer. Nu lees ik allemaal verhalen over vloerverwarming protocollen. Geldt dit alleen voor nieuwe betonnen/afdekvloeren of ook voor bestaande?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat bij een hele nieuwe vloer deze nog in en uit kan zetten, en dat kans op scheurtjes aanzienlijk is.
Klopt, dit is de nieuwere versie. Ik heb nog de Communication Print. De nieuwere heeft een uitgebreidere API en wifi + ethernet ingebouwd, de oude was enkel ethernet.Draakje5 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:31:
[...]
Volgens mij niet. Is dat deze?
https://www.elektramat.nl...20Lucht%20en%20Ventilatie
Even gekeken maar is indd leeg:
[Afbeelding]
Lijkt me dat de nieuwere minimaal dezelfde mogelijkheden heeft qua configuratie, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Beiden zijn te integreren in Home Assistant via REST.
[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 03-05-2024 15:43 ]
Draakje5 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:13:
/f/image/RxGT5321BQJmyHep83nPWCiS.png?f=fotoalbum_large)
Maand april
Inmiddels enige maanden Co2 sensor op onze slaapkamer. PPM niet boven de 800 geweest. Kan het iedereen aanraden
Hier hangt ook een co2 sensor. Maar op auto stand toch 1100+ (gemeten met netatmo).Source90 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:57:
[...]
[Afbeelding]
Maand april
Inmiddels enige maanden Co2 sensor op onze slaapkamer. PPM niet boven de 800 geweest. Kan het iedereen aanraden
:strip_exif()/f/image/MtKvrZLTFiHEwMNVYHQMFURw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet wel zeggen, we hebben wel de deur open staan. En de sensor hangt naast de deur. Wellicht dat de sensor een lagere waarde meet?
[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 03-05-2024 18:26 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.