Wij gaan deze week tekenen voor onze nieuwe woning!
Echter is de makelaar nogal, onwetende in alle vragen die we stellen. Niet heel erg belangrijk verder, maar van 1 ding had ik zelf nog wel wat vragen. Voordat we gaan tekenen wil ik dit wel duidelijk hebben.
Zover ik tegenkom is veiligheidsglas wegens doorvalbeveiliging op de verdiepingen wel verplicht, volgens de NEN 3569. Gezien de glasvlakken van de vloer tot plafond lopen en dus onder 85cm bevinden.
Echter stelt de aannemer deze clausule op in de aanneemovereenkomst:
Veiligheidsglas / doorvallen
Artikel 22
De Verkrijger is erop gewezen dat de Ondernemer niet verplicht is om het glas in de buitenramen te laten
voldoen aan de norm NEN 3569, ook wel ‘veiligheidsglas’ genoemd.
De Verkrijger is erop gewezen dat het feit dat ramen niet uit ‘veiligheidsglas’ bestaan bepaalde risico’s op het
‘doorvallen door het glas’ (hierna: doorvallen) met zich meebrengen. In concrete situaties zou dit ‘doorvallen’
lichamelijk en geestelijk letsel met zich kunnen meebrengen.
De Verkrijger is er tevens op gewezen dat het risico op doorvallen kan worden verminderd door veiligheidsglas
toe te passen. De Ondernemer is op verzoek van de Verkrijger bereid dit veiligheidsglas tegen meerprijs toe
te passen in de woning.
Door ondertekening van deze overeenkomst ontslaat de Verkrijger de Ondernemer voor de aansprakelijkheid
voor letsel als gevolg van dit ‘doorvallen’. Eveneens is deze aansprakelijkheid uitgesloten van de toepasselijke
Woningborg garantie- en Waarborgregeling Nieuwbouw 2024.
De Verkrijger vrijwaart de Ondernemer tevens tegen claims c.q. aansprakelijkheidsstelling door derden als
gevolg van dit ‘doorvallen’.
De
tekeningen (pdf), het gaat daarbij om Type B09.
Zeker gezien dit enkel op de 1e en 2e verdieping wordt toegepast, lijkt mij dat dit wel verplicht is vanuit de aannemer.
Dit kwam ik zelf tegen, al weet ik niet of dit klopt. Hier iemand een idee of dit verplicht is?
Veiligheidsglas is verplicht als:
Het glas tot 0,85 meter boven de vloer reikt bij een verblijfsruimte, verkeersruimte of toilet, én
Het glas zit in een raam dat lager dan 0,85 meter vanaf de vloer begint, én
De valhoogte is meer dan 1 meter naar beneden, bijvoorbeeld bij een raam op een verdieping of bij een vide.
Als optie in de optiekeuzelijst is wel dit nog toegevoegd:
Beglazing uitvoeren conform NEN3569
De beglazing van de woning uitvoeren conform de NEN 3569 in plaats van
standaardbeglazing. De genoemde prijs is een totaal prijs voor de gehele
woning. Hiervoor wordt uw glas gelaagd uitgevoerd waardoor de risico's van
lichamelijk letsel door brekend en vallend glas wordt beperkt. Dit geldt voor
de glasvlakken waarbij de onderzijde van het glas zich op 85 cm of lager boven de vloer bevindt.
Prijs op aanvraag