Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
maussert schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
[...]

En op een stalen kozijn zit geen verf? Daar kun je net zo goed beschadigingen op krijgen en dan kun je het ook gaan schilderen om weer netjes te krijgen. Ik denk echt oprecht dat daar 0 verschil in zit, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen :P
Die van ons zijn gepoadercoat, dat is wel wat “steviger” dan schilderwerk. Werd ook verkocht als “onderhoudsvrij en kras- en stootvast”.
In onze raamkozijnen zaten na een paar weken al wat butsjes en andere plekjes, gordijntje ophangen, iets te ruw met inmeten, etc. Dat is gewoon hardhout, desondanks een stuk zachter dan staal.

Zijn nu alvast maar een spaarpot aan het aanleggen om al het hout te laten schilderen, verf vanuit de bouw vind ik sowieso maar so-so. :')
Ben blij dat de kozijnen dan de deuren overgeslagen kunnen worden. Akoestiek hebben we op een andere manier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
Draakje5 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:36:
Stompe stalen kozijnen worden ook nauwelijks verkocht werd mij verteld. Meestal neemt men dan hout.

Wij hebben boven bewust voor staal gekozen ivm onderhoud en beter bestand tegen vocht in de badkamer. Maar beneden is alles hout (met scharnieren).
Hier ook de combinatie stomp met staal gekozen, voornamelijk vanwege budgettaire redenen niet voor hout gegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Melvin.P schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:25:
Waarom ik scharnieren wil in plaats van paumelles; omdat ik het mooier vind, maar dat is natuurlijk puur een kwestie van smaak.

In de winkel is het ook expliciet over scharnieren gegaan, en over de verschillen met paumelles. Op de order wordt eveneens over scharnieren gesproken, dus die verwacht ik dan ook te krijgen.

Specifiek ben ik van deze uitgegaan, omdat we kozijnen en deuren van dit merk krijgen en deze bedoeld zijn voor stalen kozijnen.
Wij hebben dezelfde "scharnieren" in onze woning.

We hebben niet de keuze gekregen om deze aan te passen voor de meterkast aangezien die niet door Svedex geleverd was. (Daarom dus ook niet over nagedacht :) ) Overigens werden ze op de bestelwebsite van Svedex als scharnieren benoemd, terwijl de monteur van Svedex later het over paumelles had op het opdrachtformulier voor naherstel.

We zijn er voor alle andere deuren overigens nog steeds blij mee aangezien ze mooi passen bij het gekozen deurbeslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHBCDmjVgylQH7MQ0t8cULiFiDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WprpmI9dZBhcQcatlbxPppzI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 17:49
Hallo allemaal,

Ik krijg over 2 maanden mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik wil over de gehele begane grond spotjes, waardoor ik ga werken met een verlaagd plafond. Ik wil alles dimbaar hebben. De kleuren refereren aan zones, en de drie rode met kruisjes moeten met sensor worden. De hobbyruimte wordt een werkkamer met een wit bureau van 160cm breed met 2 beeldschermen. Ik werk daar 90% van mijn tijd.
Is dit een beetje oke? Of is het teveel? Te weinig?
En voor hoeveel kw en lumen moet ik gaan? Ik heb er zelf vrij weinig verstand van (ben een vrouw HAHA).
Hebben jullie nog opmerkingen/verbeterpunten?
Edit; ik zie dat de maatvoering niet duidelijk is.

Breedte keuken is 5,74, lengte 5,2
Breedte Woonkamer is ook 5,74, lengte 3,80
De erker is 3,26 breed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1M6NnLX80q-MYOROx0cjK2a9NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JAx3jrupvPZVKFCNY1A4MsrD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Nutella op 26-05-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Nutella schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:11:
Hallo allemaal,

Ik krijg over 2 maanden mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik wil over de gehele begane grond spotjes, waardoor ik ga werken met een verlaagd plafond. Ik wil alles dimbaar hebben. De kleuren refereren aan zones, en de drie rode met kruisjes moeten met sensor worden. De hobbyruimte wordt een werkkamer met een wit bureau van 160cm breed met 2 beeldschermen. Ik werk daar 90% van mijn tijd.
En voor hoeveel kw en lumen moet ik gaan? Ik heb er zelf vrij weinig verstand van (ben een vrouw HAHA).

De erker is 3,26 breed

[Afbeelding]
Bedenk ook even of je nog bijvoorbeeld kasten gaat plaatsen ergens. Dan wil je de spotjes namelijk iets meer "van de kant" hebben dan wanneer er geen kasten komen.
En of je bijvoorbeeld bepaalde plekken blijvend wilt uitlichten of juist alleen maar als sfeerverlichting in wilt zetten.
Mijn motto is geweest destijds: teveel licht kun je (weg) dimmen, te weinig licht doe je niets aan.

Vrienden van ons hebben alles 2700K maar dat vinden wij "te koud" , Hier heb ik alles dim-to-warm en dus vanaf 1800K tot 2700K.

Boven een eettafel heb ik bijvoorbeeld gewoon nog 2 hanglampen, dat geeft ook net iets meer sfeer dan spotjes. Zelfde met een bar, ook daar heb ik losse hanglampen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Nutella schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:11:
Hallo allemaal,

De erker is 3,26 breed

[Afbeelding]
Plaatsing hangt af van je meubels aan de wand, of werkbladen bij de keuken e.d. Je wilt het spotje niet boven de kast hebben en ook niet boven je sta-plek (dan creeer je je eigen schaduw)

Ik zou wel meer zones kiezen. Nu schakel je werkkamer alles in 1, maar ook woonkamer alles in 1 keer, idem met de keuken. Mijn ervaring is dat je wilt varieren met licht en dan kunnen meerdere zones helpen.

Houd ook rekening met verschillende soorten licht. De spotjes zullen niet alles kunnen doen, maar een basis verlichting kunnen ze zeker doen.
Wellicht dat je daarnaast nog spot/lees verlichting , bijvoorbeeld naast een stoel. Dat zijn dan vaak losse lampen via een stopcontact.
Ook sfeer verlichting is vaak via losse lampen.

De optelsom bepaalt of je wel / niet genoeg hebt.
Mijn vermoeden is dat je meer dan genoeg spotjes hebt als je ook andere type verlichtingen gebruikt..

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Laatst online: 17:18
Wij hebben eind deze week onze eerste (en enige) kijkdag,

Het is spannend voor het eerst ons huis in het echt van dichtbij zien.

We gaan alles opmeten, en met karton een inbeelding maken waar grote stukken zouden komen te staan.

Zijn er verder nog zaken die we kunnen doen? Of tips waar op te letten?

We dachten aan een 360 foto oid, of we daar een app voor kunnen vinden, of een inmeting met de telefoon met de Lidar scan, maar wellicht zitten we weer te moeilijk te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Check in ieder geval of het meerwerk wat je hebt gekocht uitgevoerd is. Handiger als dat eventueel nog voor oplevering recht gezet kan worden, dan in de weken erna als je al werkzaamheden hebt gepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:57
_dizzy_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:02:
Wij hebben eind deze week onze eerste (en enige) kijkdag,

Het is spannend voor het eerst ons huis in het echt van dichtbij zien.

We gaan alles opmeten, en met karton een inbeelding maken waar grote stukken zouden komen te staan.

Zijn er verder nog zaken die we kunnen doen? Of tips waar op te letten?

We dachten aan een 360 foto oid, of we daar een app voor kunnen vinden, of een inmeting met de telefoon met de Lidar scan, maar wellicht zitten we weer te moeilijk te doen :D
Ik raad je aan foto en video-opnamen van al je wanden en indien zichtbaar ook de vloerverwarming te maken. Eea afhankelijk van hoever de bouw is gevorderd.
De redenen daarvoor zijn al veelvuldig besproken in dit topic. Zoek maar op mijn bijdragen voor een aantal voorbeelden.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 26-05-2025 19:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Inmiddels gaat het in dit topic over leukere dingen, maar ik bedank graag nog even voor de hulp bij mijn onduidelijkheden rondom de kozijnen/scharnieren in onze nieuwe woning.

Inmiddels heb ik de leverancier gesproken en ben ik een hoop wijzer. De stalen kozijnen zijn niet zoals de binnendeuren van Svedex, maar van Andusta.

Er zullen zogeheten insteek-scharnieren toegepast worden, zie ook de foto’s. Dit heb ik kennelijk als zodanig in de showroom kunnen zien, dus mij hoor je niet meer klagen.

Ik ben hier ook gewoon content mee, vind het net iets mooier dan een paumelle. Een bladscharnier vind ik nog net iets fraaier, maar dan had ik beter moeten opletten.

Ook hebben ze mij kunnen geruststellen dat drie van deze scharnieren prima een deur van 25-30 kilo kan dragen, ze spraken zelfs over meer dan 85 kilo.

De feedback, dat uitschrijven van alle details per deur meer duidelijkheid kan geven, werd ook ter harte genomen.

Ik kan weer gerustgesteld uitkijken naar het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfwKSnU6c1ouCVrKIvJYslJq1vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FISoPvs6Grrx5yKl5TZDhq0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGioy7A1Gxx0brghM39lH_yUkXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0HdvSWfGYGVltlTn6xR88iX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

Nicap

Tsssk....

Ik zie persoonlijk weinig verschil met een paumelle, maar dat wel wel aan mij liggen. Deze steekt toch net zover uit? Of komt dat door de closeup, dat kan ook.
Maar niks mis met een paumelle, dus beide prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dit lijkt mij inderdaad verder uit te steken en minder stevig, als het inderdaad enkel met een stukje metaal erin wordt geschoven en klemt op het gewicht.
Ieder wat wils :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08
Als vervolgvraag op de deurendiscussie, wij staan nu ook voor de keuze wat te doen met de binnendeuren, voor ons via Berkvens. Standaard deur is een opdekdeur in een stalen kozijn. De meerprijzen voor upgrades per deur: +150 euro staal stomp, +600 euro hout stomp, +900 euro hout stomp met verdekt scharnier.

Wij willen sowieso alles in minimaal staal stomp uitvoeren. We vinden de verdekte scharnieren het mooiste maar vinden de meerprijs wel echt fors voor iets wat je waarschijnlijk na 2 weken al niet meer ziet als je er woont. Ook hebben die verdekte scharnieren volgens mij wel iets van praktische nadelen: ze zijn minder sterk, minder makkelijk te stellen, en de openingshoek is niet altijd 180 graden (al weet ik niet of dit van toepassing is op het scharnier van Berkvens).

Wat wij ons afvragen op basis van jullie ervaringen:
1) Wat zijn nou de nadelen van een stalen kozijn, voornamelijk dat het minder massa heeft en daarmee meer gehorig is, of ook nog iets anders?
2) Is het 'gek' om stalen en houten kozijnen te mixen op dezelfde overloop?

Toen wij een paar maanden terug de deuren in een showroom hebben gezien vonden wij het in ieder geval moeilijk om een duidelijk verschil waar te nemen tussen het stalen en houten kozijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Tiuri schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:28:
Als vervolgvraag op de deurendiscussie, wij staan nu ook voor de keuze wat te doen met de binnendeuren, voor ons via Berkvens. Standaard deur is een opdekdeur in een stalen kozijn. De meerprijzen voor upgrades per deur: +150 euro staal stomp, +600 euro hout stomp, +900 euro hout stomp met verdekt scharnier.

Wij willen sowieso alles in minimaal staal stomp uitvoeren. We vinden de verdekte scharnieren het mooiste maar vinden de meerprijs wel echt fors voor iets wat je waarschijnlijk na 2 weken al niet meer ziet als je er woont. Ook hebben die verdekte scharnieren volgens mij wel iets van praktische nadelen: ze zijn minder sterk, minder makkelijk te stellen, en de openingshoek is niet altijd 180 graden (al weet ik niet of dit van toepassing is op het scharnier van Berkvens).

1) Wat zijn nou de nadelen van een stalen kozijn, voornamelijk dat het minder massa heeft en daarmee meer gehorig is, of ook nog iets anders?

Toen wij een paar maanden terug de deuren in een showroom hebben gezien vonden wij het in ieder geval moeilijk om een duidelijk verschil waar te nemen tussen het stalen en houten kozijn..
Hier waren alle deuren vanuit de oplevering opdek met kozijnen van staal. Na verbouwing beneden deuren van hout volledig vlak met houten kozijnen. Ik vind het een hele flinke verbetering. Kost idd wel wat. Anders alleen beneden die die duurste optie nemen. Ik zou het zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:34

Wij hadden niet de keus voor stomp staal anders hadden we dat gedaan. We hebben gezien budget gekozen voor beneden hout stomp en boven standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:20

Voor mijn gevoel zit er (tegenwoordig?) weinig verschil tussen en lijkt de keuze beïnvloed vanuit vroeger.

Ter illustratie: Toen wij voor onze nieuwbouwwoning een keuze moesten maken hadden we geen idee en besprak ik dit met mijn ouders. Zij gaven aan altijd voor een houten kozijn te kiezen, het verschil zou je namelijk echt wel zien.

Drie weken later bezochten we de showroom van Berkvens, met de verwachting dat we een flink vers chil tussen de kozijnen zouden waarnemen. Zoals je zelf al zegt: het verschil is met het blote oog niet waar te nemen.

Dan komt het neer op €6.000 extra voor wat meer demping van geluid plus het vereiste onderhoud iedere x jaar voor houten kozijnen.

Er zullen mensen vast heel anders over denken, maar na het bezoeken van de showroom was onze keuze heel snel gemaakt.. wij hebben wél voor de stompe deuren gekozen omdat we dat veel mooier (en moderner) vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt voor de inzichten!

In de praktijk hoe vaak moeten een hardhouten binnendeurkozijn dan onderhouden (geschuurd/geverfd) worden? En ik neem aan dat onderhoud eerder nodig is voor een kozijn in een natte ruimte zoals de badkamer?

ChatGPT zegt dat onderhoud nodig is na3-5 jaar of naar behoefte. 3-5 jaar vind ik zelf best snel.. dus ben benieuwd naar jullie niet-chatbot-praktijk-ervaringen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 09:47
Bwuk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Dag,

NEN3569 is een norm die eisen stelt aan de veiligheidsbeglazing, maar is geen wettelijke verplichting (afhankelijke van de gebruiksfunctie). Wel wordt het in de praktijk vaak toegepast, dit in het kader van zorgplicht. Vanwege kostenoverwegingen wordt het door sommige bouwers uit de "basis" gelaten.

Wel moet de constructie voldoen aan de NEN-EN 1991-1-1 en NEN-EN 1990 (NEN 6702) wat concreet betekent dat de beglazing op de 1ste en 2de verdieping gewoon doorvalveilig uitgevoerd dienen te worden in de basis. Dat wil zeggen doorvalveilige beglazing of een glazen doorvalscherm zoals bij jullie op de tekening staat.

De optionele meerprijs zou dan ook alleen van toepassing zijn op de beglazing voor de kozijnen/schuifpui etc. op de begane grond die waarbij het glas onder de <850 mm uitkomt en de beglazing voor de draaivaldeuren op de 1ste en 2de verdieping waar nu al een hardglazen doorvalscherm voorzit.
Inmiddels is er duidelijkheid vanuit de aannemer en makelaar. Inderdaad de 1e en 2e verdieping worden voorzien van doorvalveilige beglazing. Ook de deuren achter het doorvalscherm.
De meerwerk optie is enkel voor de begane grond van toepassing. Ondanks dat er de gehele woning staat vermeld.

Nogmaals bedankt! :)

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Tiuri schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:48:
Bedankt voor de inzichten!

In de praktijk hoe vaak moeten een hardhouten binnendeurkozijn dan onderhouden (geschuurd/geverfd) worden? En ik neem aan dat onderhoud eerder nodig is voor een kozijn in een natte ruimte zoals de badkamer?

ChatGPT zegt dat onderhoud nodig is na3-5 jaar of naar behoefte. 3-5 jaar vind ik zelf best snel.. dus ben benieuwd naar jullie niet-chatbot-praktijk-ervaringen :+
DAt hangt natuurlijk helemaal van het gebruik af. Wij wonen nu 4 jaar en hebben hardhouten binnenkozijen. Ziet er allemaal nog strak uit. Maar als je kleine kinderen hebt die met hun fietsje binnen tegen de kozijnen aanrijden zal het anders zijn. Ik verwacht de eerst 10 jaar nog geen onderhoud aan mijn kozijnen te hebben. Volgens mij zal de enige reden zijn waarom je wilt verven beschadigingen zijn, of je bent toe aan een nieuw kleurtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 09:47

Hier in huis stalen kozijnen. Wel geupgrade naar stomp. Dit was 6 jaar geleden. Kwa uiterlijk vind ik het allemaal helemaal prima, niet heel veel anders als hout.
Echter geluid technisch vind ik het minder. Klinkt hol en metaal, maar ook dit valt uiteindelijk wel mee. Vind ik hout mooier klinken, ja. Heb ik daar 6k voor over in mijn nieuwe woning... hoogst waarschijnlijk niet.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 02:58
Misayo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:23:
[...]

18 euro was wel op basis van als 5 anderen uit het project ook diensten afnamen.

***members only***

Wij neigen nog steeds meer richting Renovlies, is net zo duur als we accentkleur en toevoegen en de 'showroom' van de Renovlies zag er echt gewoon prachtig uit
In een showroom is het natuurlijk op een perfecte ondergrond geplakt.
Op de betonnen buitenmuren ziet het er bij ons heel strak uit maar op de binnenmuren zie je ondanks dat er flink geschuurd is zo hier en daar toch duidelijk de gestapelde gipsblokken. Houd daar dus rekening mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-LQFuKqWZa-FZJfj9zoabGsJ3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnyR0niIdRupICzWtiHNlFOe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Om hier even op aan te haken, in plaats van de gipsblokken is het bij ons houten binnenmuren (prefab)
Hier zitten dus flinke naden in. Wij dachten erover om dit " gewoon" op te vullen met houtvuller oid.

Of denken jullie dat we het dan verkeerd aanpakken? We gaan ook voor renovlies, en zouden toch wel graag een zo strak mogelijk resultaat genereren.
Nadeel is dat zodra de plint eraf is je eronder een open stuk hebt, wij vinden dit sowieso al een hele gekke keuze vanuit de bouw, maar goed....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx6UNdTl9XgBuHNsBVlC31cbWn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hv69oaXlritJf6yggcw1ixG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YriKvio5Djsly1UVOiUicti4LY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQJreyXBWlT6ZF5oKcDAUitF.jpg?f=fotoalbum_large
(Een foto zoals deze betreft één langere binnenmuur die de hal met de woonkamer en keuken scheidt; de andere wand bevindt zich boven tussen twee slaapkamers.)

Kortom, we weten niet zo goed wat we er nu mee aan moeten, en hoe we dit echt netjes krijgen. Tot dusver zijn we wat teleurgesteld in hoe het er uit ziet op het moment, we hadden een betere hoop bij prefab beton.

Of is het verstandig om gelijk zo een muurtje eruit te slopen en er zelf een gipswand van te maken? (komt wel een keuken tegenaan (geen bovenkasten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:49
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:03:
Om hier even op aan te haken, in plaats van de gipsblokken is het bij ons houten binnenmuren (prefab)
Hier zitten dus flinke naden in. Wij dachten erover om dit " gewoon" op te vullen met houtvuller oid.

Of denken jullie dat we het dan verkeerd aanpakken? We gaan ook voor renovlies, en zouden toch wel graag een zo strak mogelijk resultaat genereren.
Nadeel is dat zodra de plint eraf is je eronder een open stuk hebt, wij vinden dit sowieso al een hele gekke keuze vanuit de bouw, maar goed....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Een foto zoals deze betreft één langere binnenmuur die de hal met de woonkamer en keuken scheidt; de andere wand bevindt zich boven tussen twee slaapkamers.)

Kortom, we weten niet zo goed wat we er nu mee aan moeten, en hoe we dit echt netjes krijgen. Tot dusver zijn we wat teleurgesteld in hoe het er uit ziet op het moment, we hadden een betere hoop bij prefab beton.

Of is het verstandig om gelijk zo een muurtje eruit te slopen en er zelf een gipswand van te maken? (komt wel een keuken tegenaan (geen bovenkasten)
Voor een stacaravan heel normaal toch? Of is dit geen stacaravan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Scheelt wel frezen, gewoon kabeltje onderlangs trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
KerstRunner schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Voor een stacaravan heel normaal toch? Of is dit geen stacaravan..
Nee helaas, een huis van 450K Prefab beton. Het staat zo in de omschrijving:
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen

Ik had alleen niet dit verwacht... Maar een gewone houten wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Sorry. Voutje.

[ Voor 98% gewijzigd door devriesjande op 28-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt wel zo'n kantoorwandje wat ze met een dag weer anders plaatsen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Wolly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Het lijkt wel zo'n kantoorwandje wat ze met een dag weer anders plaatsen :'(
Lijkt wel zo inderdaad, als we van te voren een concept hadden hoe dit daadwerkelijk zou zijn hadden we andere keuzes gemaakt ben ik bang. Ik zou op dit moment prefab niet aanraden qua bouw.

We weten ook gewoon niet echt wat we nu moeten, ik ben daarom wellicht hopelijk op zoek naar tips of ervaringsverhalen, geen idee eigenlijk. We waren nogal beduusd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Lijkt wel zo inderdaad, als we van te voren een concept hadden hoe dit daadwerkelijk zou zijn hadden we andere keuzes gemaakt ben ik bang. Ik zou op dit moment prefab niet aanraden qua bouw.

We weten ook gewoon niet echt wat we nu moeten, ik ben daarom wellicht hopelijk op zoek naar tips of ervaringsverhalen, geen idee eigenlijk. We waren nogal beduusd.
@Toppe had destijds wel gelijk, het zijn inderdaad van die Faay-achtige kantoorwanden.
Je zou op elke naad een lat kunnen monteren in een andere kleur, dan lijkt het net of je er over hebt nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
[...]

Is dit in het hele huis zo, of alleen op enkele plekken?

Ik denk dat als je het gaat dichtplamuren je onvermijdelijk scheuren gaat krijgen. Weet ook niet echt of je het lekker kunt behangen. Kun je er geen gipsplaten overheen zetten en dat strak afwerken?

Misschien nog even info over afwerking inwinnen bij de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blurk62 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Op de betonnen buitenmuren ziet het er bij ons heel strak uit maar op de binnenmuren zie je ondanks dat er flink geschuurd is zo hier en daar toch duidelijk de gestapelde gipsblokken. Houd daar dus rekening mee.
[Afbeelding]
Na aanleiding van deze foto begin ik te twijfelen of wij wel voor renovlies moeten gaan, aangezien ons huis met behulp van kalkzandstenen blokken gebouwd wordt.

Hoeveel gram is het renovlies bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _dizzy_
maussert schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Is dit in het hele huis zo, of alleen op enkele plekken?

Ik denk dat als je het gaat dichtplamuren je onvermijdelijk scheuren gaat krijgen. Weet ook niet echt of je het lekker kunt behangen. Kun je er geen gipsplaten overheen zetten en dat strak afwerken?

Misschien nog even info over afwerking inwinnen bij de bouwer?
Het betreft 3 tussenmuren, de rest is allemaal beton.

We denken er nu zelfs aan om dit soort muurtjes er maar gewoon meteen uit te slopen en zelf een gipswandje neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:07
[...]

Nou om prefab af te raden omdat er zo’n wand wordt geplaatst is wel wat extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tjubbie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Nou om prefab af te raden omdat er zo’n wand wordt geplaatst is wel wat extreem.
Hij heeft in dit topic wel meer redenen genoemd. Geen gaten boren in badkamer, maximale dikte wandbekleding badkamer, iets met wandpanelen ipv tegels begreep ik.

Het komt op mij over als een bouwwijze met nadelen tegenover normale bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:07
Wolly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Hij heeft in dit topic wel meer redenen genoemd. Geen gaten boren in badkamer, maximale dikte wandbekleding badkamer, iets met wandpanelen ipv tegels begreep ik.

Zou het dan niet aan die aannemer kunnen liggen. Bij anderen lees ik dat namelijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Na aanleiding van deze foto begin ik te twijfelen of wij wel voor renovlies moeten gaan, aangezien ons huis met behulp van kalkzandstenen blokken gebouwd wordt.

Hebben wij ook maar zien helemaal niks van de blokken terug. Lijkt mij gewoon heel dun renovlies of de kaldzandsteenblokken zijn niet goed opgevuld en geschuurd als voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _dizzy_
[...]

Klopt, het is meer dan alleen de wand, het is ons eerste nieuwbouwhuis, dus qua verwachting waren we redelijk blanco, we hebben de omschrijving gelezen, en bedachten dat het wel meeviel, en zijn er toch voor gegaan, na ook geruststellingen vanuit het bouwbedrijf.

Nu hebben we dus een kijkdag gehad, en zijn toch wel geschrokken. Het lijkt alsof op heel veel punten shortcuts zijn gebruikt, waaronder de wanden tussen de kamers, we halen de plinten weg en zit gewoon een groot gat.

De badkamer is ook een prefabconcept, het zag er echt uit als een campingbadkamer die in dat soort busjes staan, zo voelde het ook. Zelfde met de toilet, niemand van heel de rij woningen was onder de indruk ervan.

Al met al zijn we teleurgesteld. We maken er wel wat van, maar het gaat ons meer kosten dan begroot.

Bedrijf heet Morgenwonen van VolkerWessels.

We hebben een aantal fotos genomen:
https://imgur.com/a/FaBowE5

[ Voor 4% gewijzigd door _dizzy_ op 29-05-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Iedereen bedankt voor de input over staal vs. hout voor de kozijnen van de binnendeuren. Iets wat ik mij zelf heb gerealiseerd is dat ik denk dat je in een showroom ook minder het verschil in gevoel en geluid ervaart dan als ze eenmaal in je huis afgemonteerd zijn. Misschien toch een lichte voorkeur voor stomp hout dan.

Wel nog een laatste vraag hierover, het kromtekken van deuren: Ik lees wat mixed verhalen op internet, dat de kans op kromtrekken met een houten kozijn wel groter is dan met een stalen kozijn. Ergens wel logisch, maar is dit nog een extra aandachtspunt in de keuze? Iemand ervaringen?

In dit topic heb ik al wel gelezen (dank!) dat via Woningborg er sowieso een beperkte garantie wordt afgegeven op kromtrekken, maar ook dat er met stuccen (zijn wij van plan te laten doen, danwel dunpleister) veel vochtigheid in huis komt en dat dit ook weer een factor kan zijn..

Ik ga sowieso na het hemelvaartsweekend nog even met Berkvens bellen om meer informatie over de verdekte scharnieren op te vragen en zal dan ook meteen dit kromtrekken meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
_dizzy_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Klopt, het is meer dan alleen de wand, het is ons eerste nieuwbouwhuis, dus qua verwachting waren we redelijk blanco, we hebben de omschrijving gelezen, en bedachten dat het wel meeviel, en zijn er toch voor gegaan, na ook geruststellingen vanuit het bouwbedrijf.

Nu hebben we dus een kijkdag gehad, en zijn toch wel geschrokken. Het lijkt alsof op heel veel punten shortcuts zijn gebruikt, waaronder de wanden tussen de kamers, we halen de plinten weg en zit gewoon een groot gat.

De badkamer is ook een prefabconcept, het zag er echt uit als een campingbadkamer die in dat soort busjes staan, zo voelde het ook. Zelfde met de toilet, niemand van heel de rij woningen was onder de indruk ervan.

Al met al zijn we teleurgesteld. We maken er wel wat van, maar het gaat ons meer kosten dan begroot.

Bedrijf heet Morgenwonen van VolkerWessels.

We hebben een aantal fotos genomen:
https://imgur.com/a/OCe2Cn0
Ligt misschien aan mij, maar ik krijg geen foto’s te zien. Alleen reclametroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Het heeft één groot voordeel: het is goedkoop. Het is moeilijk voor te stellen, maar 450K (incl. grond) voor een rijtjeshuis is een koopje anno 2025.

Neemt niet weg dat het een domper is om dit aan te treffen bij een kijkdag als je het niet verwacht.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
_dizzy_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:05:
Daar kan je ze nog wel op aanspreken: Je verwachting op basis van hun uitspraken blijkt nu niet te kloppen.

Weet je toevallig of er meerdere kopers in het project zijn met hetzelfde gevoel? Samen sta je namelijk een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 18:26
Maar dat soort wanden heeft toch niks met prefab te maken?

Wij zijn nu ons tweede nieuwbouw prefab huis aan het bouwen maar in beide huizen zijn de binnenmuren niet zoals bij jou. Geen idee hoe die stenen/blokkers precies heten bij ons.
Maar dit zijn onze binnenmuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtanpebCWUXHKwBBjJ7VY8icSbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH8KHLXarqmey9jINgXyVDFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
auditor86 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:16:

Wij zijn nu ons tweede nieuwbouw prefab huis aan het bouwen maar in beide huizen zijn de binnenmuren niet zoals bij jou. Geen idee hoe die stenen/blokkers precies heten bij ons.
[Afbeelding]
Deze binnenmuren lijken meer op Ytong panelen. Ze worden in onze nieuwe woning ook toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Die wand van jou wordt nog glad gemaakt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Blik1984 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Ligt misschien aan mij, maar ik krijg geen foto’s te zien. Alleen reclametroep
Excuus, nogmaals geprobeerd

https://imgur.com/a/FaBowE5

Zijn flink wat foto's wellicht dat de upload niet lekker ging oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_

[Afbeelding]
Zo iets is dus wat ik ervan had verwacht, we hadden gezocht naar voorbeeld woningen die op een prefab manier zijn gebouwd, wat je hier ziet zagen we veel, dus wellicht te naïef, maar zo iets zat dus in ons hoofd qua verwachting, niet deze campingwanden.

Qua locatie zitten we in de buurt van boeren dorpen in Brabant, niet de randstad oid. Hier koop je nog steeds een normale rijwoning voor tussen de 3 en 4 ton. Ik heb net ons huis verkocht, rij woning (verbouwd in 2017) voor 300K.

Er loopt nog een nieuwbouw project in de buurt (vorig jaar) dit was normale bouw, daar gingen de woningen voor ongeveer dezelfde prijs, hier waren we niet uitgeloot, dus daarom dit project.

Nu we alles hebben gezien, en als ik van te voren wijzer was geweest, denk ik niet dat we het nog een keer hadden gedaan, niet deze aannemer in elk geval.

[ Voor 25% gewijzigd door _dizzy_ op 29-05-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Daar kan je ze nog wel op aanspreken: Je verwachting op basis van hun uitspraken blijkt nu niet te kloppen.

Weet je toevallig of er meerdere kopers in het project zijn met hetzelfde gevoel? Samen sta je namelijk een stuk sterker.
We hebben tijdens de dag de nieuwe buren gezien, zij hadden bij de bouwer het "woongereed" concept afgenomen, daarbij moet je je de wanden die in onze foto's ziet voorstellen met een laagje spuitlatex erop...

Dat ze niet positief waren is een understatement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
Alles van hout maar een betonnen trap? 8)7

Vind het er niet heel netjes uit zien. Benieuwd wat er nog aan de afwerking gedaan wordt.
Geen tegels in je toilet maar een houten wand? En plinten alvorens de vloer er in ligt is ook niet echt handig.
En de gevel is ook prefab, gezien het verschil bij de dilatatievoeg?

[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 29-05-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Draakje5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:10:

Vind het er niet heel netjes uit zien. Benieuwd wat er nog aan de afwerking gedaan wordt.
Geen tegels in je toilet maar een houten wand? En plinten alvorens de vloer er in ligt is ook niet echt handig.
Voor zover we weten is alles prefab, het huis is in 1 dag als een legoset in elkaar gezet. We hebben de optie voor de uitbouw achter genomen, voor een grotere woonkamer, van binnen zag het er oke uit, maar van buitenaf is er een verschil in hoogte lijkt het wel. Heel gek.

We hebben een mail weg gedaan naar de kopersbegeleiding, met onze punten, hopelijk krijgen we fatsoenlijk reactie.
Plinten vonden we ook heel gek inderdaad.

Toilet en badkamer zijn ook prefab, dit zijn units die ergens anders werden gemaakt, en werden zo als doos het huis ingetild.

Dit is hoe het staat in de beschrijving:
Vloertegels Keramisch vloerpanelen Keratop, kleur Basalt Black (t.p.v. douchehoek onder afschot
geplaatst).
Wand-
plafondafwerking
Aluminium beplating, gecoat wit RAL 9016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
.NCK schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Deze binnenmuren lijken meer op Ytong panelen. Ze worden in onze nieuwe woning ook toegepast.
Ik kende de naam niet, maar ff gegoogled en yep dat is het. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Wolly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:42:
[...]

Die wand van jou wordt nog glad gemaakt neem ik aan?
Ja, "behangklaar", maar dat kan nagenoeg alles betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 15:06
Draakje5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:10:

Ja dat viel mij ook op. Bijzondere keuzes van de bouwer. Betonnen trap lijkt mij wel ideaal, geen gezeik met schilderen en enorme werking.

Het prefab stuk met de (houten?) platen komt enorm budget over.

[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 30-05-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Viel er niks te kiezen bij het toilet?
Bij alle prefab projecten die ik ben tegengekimen zijn dingen als toilet en badkamer gewoon zaken die je zelf kiest in een sanitair winkel en gewoon op de ouderwetse manier geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Alles is er wel over gezegd, maar om daar nog even op terug te komen; voor ons geldt ook dat houten kozijnen nog eens véél duurder waren dan stompe stalen kozijnen.

Het komt op 7.600 euro voor
- 12 keer wisselen van staal opdek naar stomp
- 9 leuke deurtjes
- 1 deur met glas
- 2 eenvoudige deuren die we zelf nog gaan wisselen
- wat leuker deurbeslag en hier en daar een snoerprofiel

Als we ook nog voor hout waren gegaan, hadden we bijna de verdubbelaar ingezet. Detail waar we dan wel op hebben gelet, is dat we kozijnen met volle bovendorpel krijgen welke verstek worden afgewerkt. Daarmee neigt het al veel sterker naar de looks van hout.

Zoals velen die met nieuwbouw bezig zijn, moesten we deze en vele andere keuzes maken voordat we onze huidige woning verkocht hadden. Maar ook als ik toen had geweten, dat ik het had kunnen betalen, betwijfel ik of ik die keuze ook gemaakt zou hebben.

Ik kreeg dus alleen even de indruk dat er paumelles in plaats van scharnieren geplaatst zouden worden. Smaken verschillen, zo is weer gebleken, maar voor mij doet dat afbreuk aan het totaalplaatje. Gelukkig had ik het mis en ben ik inmiddels beter geïnformeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Melvin.P op 30-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
auditor86 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:48:
Viel er niks te kiezen bij het toilet?
Bij alle prefab projecten die ik ben tegengekimen zijn dingen als toilet en badkamer gewoon zaken die je zelf kiest in een sanitair winkel en gewoon op de ouderwetse manier geplaatst worden
Er viel wel wat te kiezen, een glazen achterwand bijvoorbeeld, of andere wasbak, maar niets met vloer of tegels.
Het is eigenlijk een soort doos die ergens anders werd gemaakt, en het huis ingetild. Het zag er op zich goed uit, maar zodra je erin staat beweegt de "doos" mee met lopen, en voel je net alsof je in een mobiele unit staat, misschien dat het straks met aankleding wat minder is, tot dusver is dit het grootste nadeel in onze opinie.

In het ergste geval doen we de houten wanden wel zelf, maar zo even een andere badkamer en toilet gaat hem nog niet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn6RD4dR4SrCb3nopyzQ8e84oJI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q744eL7t1RVEOiTHfCWd9qJu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
Blurk62 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor het voorbeeld. De 'showroom' was in dit geval wel de woning van de stucadoor zelf die de woning helemaal verbouwd had. Met kleine kinderen is renovlies ook wel iets minder schadegevoelig als dunpleister of traditioneel stucwerk volgens mij.

Zover wij weten worden de binnenmuren kalkzandsteen, is dit hetzelfde als die gipsblokken of hebben we hier dan echt over 2 verschillende ondergronden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:44
Voor meerwerk ontvang ik een aanbetalingsfactuur van 20%. Nu heb ik gevraagd of ik alles gelijk kon betalen in een keer. Als de aannemer failliet gaat heb ik dan een probleem? Ik heb een woning borg certificaat en een ander aannemer neemt het over bij potentiele failliet gaan van de huidige ondernemer, maar hoe zit het met extra gekochte sanitair/tegels etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
UltraInstinct schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:01:
Voor meerwerk ontvang ik een aanbetalingsfactuur van 20%. Nu heb ik gevraagd of ik alles gelijk kon betalen in een keer. Als de aannemer failliet gaat heb ik dan een probleem? Ik heb een woning borg certificaat en een ander aannemer neemt het over bij potentiele failliet gaan van de huidige ondernemer, maar hoe zit het met extra gekochte sanitair/tegels etc?
Ja.
Niet doen. Gewoon aan de termijnen houden. Als jij 100% meerwerk betaald terwijl je contractueel maar 20% moest betalen, mag je woningborg 80% meerwerk nog een keer betalen als de aannemer failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
UltraInstinct schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:01:
Waarom zou je nu al 100% willen betalen? Spaarrente is hoger dan de eventuele box 3 belasting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:44
nooberke schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Waarom zou je nu al 100% willen betalen? Spaarrente is hoger dan de eventuele box 3 belasting?
Je hebt helemaal gelijk. Weet eigenlijk niet waarom ik alles gelijk wou betalen. Ik lees nu dat ik alles pas hoef te betalen net voor de oplevering, anders krijg ik mijn sleutels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:41
Na redelijk wat vertraging, zijn wij nu ook bezig met het configureren van onze binnendeuren via Berkvens (mijndeur.nl). Over de meeste keuzes en opties is in dit topic al veel te vinden, maar over de vulling van binnendeuren niet lijkt het.

Hebben mensen hier ervaring met andere soorten vulling i.p.v. de standaard honingraat, zoals volspaan of akoestische vullingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 04:57
TNThomas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:38:
Na redelijk wat vertraging, zijn wij nu ook bezig met het configureren van onze binnendeuren via Berkvens (mijndeur.nl). Over de meeste keuzes en opties is in dit topic al veel te vinden, maar over de vulling van binnendeuren niet lijkt het.

Hebben mensen hier ervaring met andere soorten vulling i.p.v. de standaard honingraat, zoals volspaan of akoestische vullingen?
Daar hadden wij in ons project geeneens keuze uit bij Berkvens. Dat is dus blijkbaar per project verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
bl0kkie87 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Daar hadden wij in ons project geeneens keuze uit bij Berkvens. Dat is dus blijkbaar per project verschillend.
Wij hebben er ook specifiek naar gevraagd, omdat we optionele vullingen hadden gezien op de Berkvens-website. Na overleg tussen de aannemer en Berkvens zijn ze bereid dit in ons project ook aan te bieden. Echter loopt dit niet via de mijndeur.nl-configurator. Dit moet ‘ouderwets’ via een afspraak in de showroom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:34

Geen ervaring maar wij zijn ook bezig met de deuren bij projectbouw. Bij ons is gezegd dat de vulling beperkt uit maakt omdat bij nieuwbouw de deuren niet tot de grond komen vanwege ventilatie. Daarom maakt die vulling geen heel groot verschil qua geluid .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
suzanhe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Geen ervaring maar wij zijn ook bezig met de deuren bij projectbouw. Bij ons is gezegd dat de vulling beperkt uit maakt omdat bij nieuwbouw de deuren niet tot de grond komen vanwege ventilatie. Daarom maakt die vulling geen heel groot verschil qua geluid .
Klopt! De volspaan of akoestische vullingen zijn vooral zwaarder en voelen voor ons daardoor degelijker aan. In ons huidige huurappartement hebben we ‘holle’ honingraat deuren en die voelen wat goedkoop aan.

Honingraat = ~18 kg
Volspaan = ~50 kg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Melvin.P schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:03:
Alles is er wel over gezegd, maar om daar nog even op terug te komen; voor ons geldt ook dat houten kozijnen nog eens véél duurder waren dan stompe stalen kozijnen.

Het komt op 7.600 euro voor
- 12 keer wisselen van staal opdek naar stomp
- 9 leuke deurtjes
- 1 deur met glas
- 2 eenvoudige deuren die we zelf nog gaan wisselen
- wat leuker deurbeslag en hier en daar een snoerprofiel

Als we ook nog voor hout waren gegaan, hadden we bijna de verdubbelaar ingezet. Detail waar we dan wel op hebben gelet, is dat we kozijnen met volle bovendorpel krijgen welke verstek worden afgewerkt. Daarmee neigt het al veel sterker naar de looks van hout.

Zoals velen die met nieuwbouw bezig zijn, moesten we deze en vele andere keuzes maken voordat we onze huidige woning verkocht hadden. Maar ook als ik toen had geweten, dat ik het had kunnen betalen, betwijfel ik of ik die keuze ook gemaakt zou hebben.

Ik kreeg dus alleen even de indruk dat er paumelles in plaats van scharnieren geplaatst zouden worden. Smaken verschillen, zo is weer gebleken, maar voor mij doet dat afbreuk aan het totaalplaatje. Gelukkig had ik het mis en ben ik inmiddels beter geïnformeerd.
Bij ons zijn de prijzen redelijk schappelijk. In totaal 11 deuren:
- Alle deuren stomp zonder bovenlicht
- Deurbeslag en scharnier RVS
- Deuren met ingefreesd paneel
- Haldeur met getint glas

Prijs: €4880

Vond ik opzich wel meevallen. Houten kozijnen gaat de prijs wel keer twee ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Geen ervaring van deze opties bij Berkvens. Maar wij hebben voor tubespaan gekozen, dat is iets lichter en goedkoper dan volspaan, maar voelt al flink degelijker aan dan de vederlichte honingraat. Dat is gewoon een kartonnen deur.

We hebben voor de technische ruimte/washok een akoestische deur, wat behoorlijk scheelt. Onderaan zit een borstel voor de luchtaanvoer en er zit een dunne open rand bovenin voor extra luchtaanvoer, zodat het geluid toch meer gedempt is dan met enkel een open strook onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wij hebben voor de benedenverdieping gekozen voor houten kozijnen met stompe volspaan deuren. Deze worden middels verdekte scharnieren opgehangen en hebben een magneetslot.

Om de kosten te drukken hebben wij voor de 1e en 2e verdieping de standaard stalen kozijnen behouden met honinggraat opdekdeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Wij hebben voor de benedenverdieping gekozen voor houten kozijnen met stompe volspaan deuren. Deze worden middels verdekte scharnieren opgehangen en hebben een magneetslot.

Om de kosten te drukken hebben wij voor de 1e en 2e verdieping de standaard stalen kozijnen behouden met honinggraat opdekdeuren.
Ook via Berkvens? Hoe ervaren jullie het verschil tussen de volspaan en honingraat deuren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:17
suzanhe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Hier liep ik dus ook tegenaan. Ik was heel erg bezig met het vergelijken van de mate van geluidsisolatie van verschillende deurtypes. En dan geldt over het algemeen: hoe zwaarder, hoe beter.

Op de website van Svedex kun je bij verschillende deuren echter informatie vinden met testresultaten waarbij de invloed van de ruimte onder de deur op de geluidsisolatie is gegeven. Daaruit volgt dat je met een opening van 8 mm al ca. 14-15 dB aan demping verliest en bij 15 mm ca. 18-19 dB.
Over het algemeen wordt in nieuwbouw iets van 15 mm geadviseerd, geloof ik, maar die zou je wel kunnen knijpen naar 10 mm. Oftewel een verlies van ca. 15-16 dB?

Volgens mij moet je de keuze voor de standaard binnendeur dus minder laten afhangen van gewenste geluidademping en meer van esthetica en het 'gevoel'. Een wat zwaardere deur voelt toch degelijker en meer luxe dan zo'n kartonnen zwieberding :p

Ruimte onder een deur is niet alleen gewenst bij nieuwbouw overigens. Ook met 'natuurlijke' ventilatie, wil je het liefst dat er wat uitwisseling mogelijk is tussen de verschillende ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TNThomas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Ook via Berkvens? Hoe ervaren jullie het verschil tussen de volspaan en honingraat deuren?
Nee, via Topdeuren.

Nog geen ervaring want het huis is nog in aanbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 02:58
Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Wij hebben geen muren van kalkzandsteen maar van beton en gipsblokken.

150gram, zwaarder was misschien beter geweest maar dat werd niet aangeboden.
Misayo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor het voorbeeld. De 'showroom' was in dit geval wel de woning van de stucadoor zelf die de woning helemaal verbouwd had. Met kleine kinderen is renovlies ook wel iets minder schadegevoelig als dunpleister of traditioneel stucwerk volgens mij.

Zover wij weten worden de binnenmuren kalkzandsteen, is dit hetzelfde als die gipsblokken of hebben we hier dan echt over 2 verschillende ondergronden?

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WXYB69ruWSJTZ7C7G46TAazt4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9QzE9g4R9qae6Jv1x5605CS.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hetzelfde muurtje als de eerdere foto, vóór het schuren en het plakken van renovlies. Het zijn relatief kleine gipsblokken en die zijn nooit helemaal perfect op elkaar te plaatsen. Met het schuren zijn de oneffenheden weggewerkt maar de overgangen tussen de blokken zijn nog te zien. Meer dan we verwacht hadden helaas. Tegen deze muur komt mijn bureau te staan met een paar grote schermen erop dus gelukkig zal ik er weinig van zien. Dat is ook wel iets om te bedenken, hoeveel muur blijf je eigenlijk zien? Een Pax of een Billy ertegenaan en weg is je muur ;)
Een grotere ergernis wat mij betreft is dat de dubbele of hier zelfs driedubbele inbouwdozen in geen enkele binnenmuur waterpas geboord zijn. Deze valt nog mee :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _dizzy_
Blurk62 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Wij hebben geen muren van kalkzandsteen maar van beton en gipsblokken.

150gram, zwaarder was misschien beter geweest maar dat werd niet aangeboden.

[...]
[Afbeelding]
Dit is hetzelfde muurtje als de eerdere foto, vóór het schuren en het plakken van renovlies. Het zijn relatief kleine gipsblokken en die zijn nooit helemaal perfect op elkaar te plaatsen. Met het schuren zijn de oneffenheden weggewerkt maar de overgangen tussen de blokken zijn nog te zien. Meer dan we verwacht hadden helaas. Tegen deze muur komt mijn bureau te staan met een paar grote schermen erop dus gelukkig zal ik er weinig van zien. Dat is ook wel iets om te bedenken, hoeveel muur blijf je eigenlijk zien? Een Pax of een Billy ertegenaan en weg is je muur ;)
Een grotere ergernis wat mij betreft is dat de dubbele of hier zelfs driedubbele inbouwdozen in geen enkele binnenmuur waterpas geboord zijn. Deze valt nog mee :(
Die inbouwdozen zijn eigenlijk vrij storend zo... Is toch helemaal niet lastig om dat netjes recht te maken. Ze hadden er geen zin in die dag lijkt het wel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dat kan toch niet die inbiuwdozen? Ik zou het zsm melden en opnieuw waterpas laten maken.. en anders opleverpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Ik heb een discussie met onze bouwer over de twee screens die ze verplicht gaan plaatsen voor ramen in de woonkamer om aan de BENG / TO-juli grenswaarde te voldoen. Ik ben benieuwd of iemand input heeft wat nu te doen.

In de basis zijn de twee screens handbediend. Deze upgraden via de bouwer heeft geen zin omdat ze geen zipscreens willen plaatsen; de kosten van upgrades (bv. bediening met afstandsbediening) excessief zijn; en zelfs als we upgraden ze dan voor de stroomtoevoer een gat van binnen naar buiten boren in de muur dwars door de isolatieschil heen.

Het probleem met die handbediende screens is dat ze daarvoor een gat boren door het raamkozijn en de spanband ook afmonteren op het kozijn aan de binnenkant. Ik zit dan dus met een gat in mijn kozijn en boorgaten aan zowel de binnen als buitenkant.

Voorbeeld van deze montage in een ander huis in de wijk is hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYGjmj9NZWOJ29vFf8Htl4Yb0o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpeP7OkUn5QWVnewJb8M2IC0.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende opties heb ik al aan ze voorgelegd:
1) Niet plaatsen van de screens.
2) Niet plaatsen van de screens, waarbij wij schriftelijk toezeggen direct zelf screens te plaatsen na oplevering woning.
3) Plaatsen van handbediend screen, maar niet de doorvoer maken naar binnen toe waardoor er geen gaten geboord hoeven worden.

Alleen op die laatste optie hebben ze gereageerd:
Het is niet mogelijk om de basisscreens maar half te monteren dus door de spanband buiten te laten hangen.
Deze moeten volledig in werking zijn, willen wij ze mee nemen voor de berekening van de energielabel.
Als soort van allerlaatste poging wil ik voorstellen dat ze die spanband dan maar aan de buitenkant van het kozijn monteren / op de buitenmuur monteren, wat ik ook niet wil maar dan heb ik in ieder geval geen gat naar binnen.

Wat is nu wijsheid om te doen? Ik wil die screens écht niet hebben en wil zeker niet dat ze onnodig gaten gaan boren in onze nieuwe woning. Rechtsbijstand inschakelen is lastig voor ons, we wonen op het moment in het buitenland. Ik denk serieus na over of we dan maar een advocaat in de arm moeten nemen :( maar krijg graag eerst advies van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tiuri schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:44:
Ik heb een discussie met onze bouwer over de twee screens die ze verplicht gaan plaatsen voor ramen in de woonkamer om aan de BENG / TO-juli grenswaarde te voldoen. Ik ben benieuwd of iemand input heeft wat nu te doen.

In de basis zijn de twee screens handbediend. Deze upgraden via de bouwer heeft geen zin omdat ze geen zipscreens willen plaatsen; de kosten van upgrades (bv. bediening met afstandsbediening) excessief zijn; en zelfs als we upgraden ze dan voor de stroomtoevoer een gat van binnen naar buiten boren in de muur dwars door de isolatieschil heen.

Het probleem met die handbediende screens is dat ze daarvoor een gat boren door het raamkozijn en de spanband ook afmonteren op het kozijn aan de binnenkant. Ik zit dan dus met een gat in mijn kozijn en boorgaten aan zowel de binnen als buitenkant.

[Afbeelding]

2) Niet plaatsen van de screens, waarbij wij schriftelijk toezeggen direct zelf screens te plaatsen na oplevering woning.
3) Plaatsen van handbediend screen, maar niet de doorvoer maken naar binnen toe waardoor er geen gaten geboord hoeven worden.

[...]

Als soort van allerlaatste poging wil ik voorstellen dat ze die spanband dan maar aan de buitenkant van het kozijn monteren / op de buitenmuur monteren, wat ik ook niet wil maar dan heb ik in ieder geval geen gat naar binnen.

Wat is nu wijsheid om te doen? Ik wil die screens écht niet hebben en wil zeker niet dat ze onnodig gaten gaan boren in onze nieuwe woning. Rechtsbijstand inschakelen is lastig voor ons, we wonen op het moment in het buitenland. Ik denk serieus na over of we dan maar een advocaat in de arm moeten nemen :( maar krijg graag eerst advies van jullie.
Helaas kan ik je geen advies geven, maar je post zet mij wel even aan het denken.

Wij krijgen namelijk screens bij alle ramen aan de achterkant van het huis (ZW) vanwege BENG/TO juli en ik ging er tot nu toe vanuit dat deze elektrisch bedienbaar zijn.

Ik ga toch maar eens navragen of dit inderdaad het geval is. Eerder heb ik al eens gevraagd om specificaties, maar deze mail is niet beantwoord door de bouwbegeleider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
[...]
Ik denk dat je (een heel stuk) goedkoper uit bent als je na oplevering een timmerman opdracht geeft om de screens te verwijderen, de gaten dicht te maken en de boel opnieuw te verven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

[...]

Als het houten kozijnen zijn maak je je echt druk om helemaal niets. Die gaten zijn zo gevuld als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Ja een hardhouten kozijn, dus op basis van de laatste 2 reacties kan ik het in ieder geval zelf (laten) repareren, dat is goed om te weten.

Dat ik me druk maak om helemaal niets ben ik het niet mee eens. Ik werk met een bouwer die nergens over mee wilt denken en ook hier weer voor mij hele vreemde keuzes denkt te moeten maken, waardoor ik in een nieuw opgeleverde woning dadelijk twee kozijnen mag gaan repareren en verven. Dat vind ik erg jammer, zonde en vermoeiend.

Overigens ook vanuit de buurt app reactie gehad en als je heel stug voet bij stuk houdt er via de installateur van het scherm ook wel wat te regelen valt. Zo is het in ieder geval in een eerdere fase gegaan. Dat zou mooi zijn, maar treurig dat het zo moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
@Tiuri ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Boren door het hout lijkt me beter. Dit kun je altijd weer makkelijk dicht vullen als je screens verwijderd. En dus beter dan door je isolatie boren.

Daarnaast wordt je woning luchtdicht gebouwd. Je kan dus geen 'lek' bij je isolatie of gevel krijgen. Dit zou gewoon netjes luchtdicht afgewerkt moeten worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tiuri schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:34:
Ja een hardhouten kozijn, dus op basis van de laatste 2 reacties kan ik het in ieder geval zelf (laten) repareren, dat is goed om te weten.

Dat ik me druk maak om helemaal niets ben ik het niet mee eens. Ik werk met een bouwer die nergens over mee wilt denken en ook hier weer voor mij hele vreemde keuzes denkt te moeten maken, waardoor ik in een nieuw opgeleverde woning dadelijk twee kozijnen mag gaan repareren en verven. Dat vind ik erg jammer, zonde en vermoeiend.

Overigens ook vanuit de buurt app reactie gehad en als je heel stug voet bij stuk houdt er via de installateur van het scherm ook wel wat te regelen valt. Zo is het in ieder geval in een eerdere fase gegaan. Dat zou mooi zijn, maar treurig dat het zo moet.
Je koopt een “standaard” huis met beperkte opties, de optie die jij wilt is niet beschikbaar. De bouwer is nergens verplicht om hiervan af te wijken, je koopt immers de standaard. Sterker nog, door die seriematige bouw kan er efficiënt en voordeliger worden gebouwd.

Dan kan je gefrustreerd zijn omdat jouw optiekeus niet beschikbaar is maar het is natuurlijk niet logisch om dan de bouwer de schuld te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Wat kost een tuin aanleggen tegenwoordig toch veel geld zeg. Ik twijfel nu een beetje om de kosten te drukken door te besparen op het volgende:.

Terras van keramische tegels (opp. = 40m²), niet laten leggen in het cement maar in het zand bespaard € 2600,-. Ik moet dan nog wel even opzoek gaan naar keramische tegels (formaat 90x90) die je zonder problemen in het zand kunt leggen.

Inrit (opp. = 34m²) niet laten bestraten maar castle grind toepassen, scheelt € 2480,-

Plaatsing 7 Steeneik leibomen, stamdikte 14/16 kost €6151,- dit ga ik toch maar omzetten naar de instapklasse stamdikte (6/8cm), dan maar jaren wachten totdat ze een goede privacy beschutting geven. Bespaard iets van € 3000,-.

Aanbrengen beregening (materiaal, sproeier in gazon, druppelslang borders) kost €1000,-, vraag me nu af of ik dat beter niet zelf kan gaan aanleggen.

Welke werkzaamheden in de tuin pakken jullie zelf op?

Het heeft overigens best wel wat tijd gekost voordat ik offerte kreeg. Zelfs niet alle benaderende hoveniers wilden een offerte uitbrengen omdat ze simpelweg voldoende werk hadden...

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Strider schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:27:
Wat kost een tuin aanleggen tegenwoordig toch veel geld zeg. Ik twijfel nu een beetje om de kosten te drukken door te besparen op het volgende:.

Terras van keramische tegels (opp. = 40m²), niet laten leggen in het zand maar in het cement bespaard € 2600,-. Ik moet dan nog wel even opzoek gaan naar keramische tegels (formaat 90x90) die je zonder problemen in het zand kunt leggen.

Inrit (opp. = 34m²) niet laten bestraten maar castle grind toepassen, scheelt € 2480,-

Plaatsing 7 Steeneik leibomen, stamdikte 14/16 kost €6151,- dit ga ik toch maar omzetten naar de instapklasse stamdikte (6/8cm), dan maar jaren wachten totdat ze een goede privacy beschutting geven. Bespaard iets van € 3000,-.

Aanbrengen beregening (materiaal, sproeier in gazon, druppelslang borders) kost €1000,-, vraag me nu af of ik dat beter niet zelf kan gaan aanleggen.

Het heeft overigens best wel wat tijd gekost voordat ik offerte kreeg. Zelfs niet alle benaderende hoveniers wilden een offerte uitbrengen omdat ze simpelweg voldoende werk hadden...
Jups, dure hobby ;)

Op terras kun je een boel besparen door een goedkoper tegel te nemen. Bij ons maakte zand of cement niet uit.
Wat wel gewaardeerd werd is dat ik zelf veel werk al gedaan had. Grond afgraven, alles aan de kant. Helpen met zand sjouwen / tegels sjouwen. Dat bespaart werk/uren. We hadden afgesproken dat zij dan minder in rekening brengen. Ik hoef dan weer minder te sporten ;)

Inrit, hebben we niet op bespaard. De buurman heeft betonnen platen laten leggen. Je moet het mooi vinden, maar die waren rond de 60 euro per stuk en ongeveer 3m2 groot. Wel laten leggen door een kraan, maar totaal prijs was erg laag.

Ook voor bomen hebben wij een kleinere (olijfboom) genomen, maar wij willen ook niet te grote bomen i.v.m. schaduw. De hortensias zijn ondertussen wel 2 meter hoog.

Beregening hebben we niet gedaan, maar wel de voorbereiding. Dat kunnen we zelf doen als we willen.

En ja. Hovenier zijn = werk hebben. Ze zijn hier in de buurt ook zeer druk. Meestal probeer ik met hen te overleggen wat handig is voor hun planning, zelf flexibel te zijn en dat ik wil leren van hen, zodat ik ook dingen zelf kan doen als het moet / leuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:45

Terras van keramische tegels (opp. = 40m²), niet laten leggen in het zand maar in het cement bespaard € 2600,-. Ik moet dan nog wel even opzoek gaan naar keramische tegels (formaat 90x90) die je zonder problemen in het zand kunt leggen.

Ik neem even aan dat je zin in zand ipv cement/beton laat leggen? Ga je spijt van krijgen. Gaat onherroepelijk verzakken, scheef liggen en dan heb je de scherpe randen waar je je aan stoot/kapot loopt.

Dat is een gevalletje goedkoop = duurkoop. Dan liever geen keramisch in het zand als het op budget moet. Over het algemeen ben je met keramisch duurder uit in de legkosten dan de tegel zelf (als je het goed doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Loft schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Jups, dure hobby ;)

Op terras kun je een boel besparen door een goedkoper tegel te nemen. Bij ons maakte zand of cement niet uit.
Wat wel gewaardeerd werd is dat ik zelf veel werk al gedaan had. Grond afgraven, alles aan de kant. Helpen met zand sjouwen / tegels sjouwen. Dat bespaart werk/uren. We hadden afgesproken dat zij dan minder in rekening brengen. Ik hoef dan weer minder te sporten ;)

Inrit, hebben we niet op bespaard. De buurman heeft betonnen platen laten leggen. Je moet het mooi vinden, maar die waren rond de 60 euro per stuk en ongeveer 3m2 groot. Wel laten leggen door een kraan, maar totaal prijs was erg laag.

Ook voor bomen hebben wij een kleinere (olijfboom) genomen, maar wij willen ook niet te grote bomen i.v.m. schaduw. De hortensias zijn ondertussen wel 2 meter hoog.

Beregening hebben we niet gedaan, maar wel de voorbereiding. Dat kunnen we zelf doen als we willen.

En ja. Hovenier zijn = werk hebben. Ze zijn hier in de buurt ook zeer druk. Meestal probeer ik met hen te overleggen wat handig is voor hun planning, zelf flexibel te zijn en dat ik wil leren van hen, zodat ik ook dingen zelf kan doen als het moet / leuk is.
Het meehelpen is inderdaad wel een mooie ingang om te bekijken of de offerte scherper kan. Heb jij dan gekozen voor uren en geen fixed prijs per kostenpost?
En heb je zelf machines gehuurd om de grond af te graven?
Mats007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik neem even aan dat je zin in zand ipv cement/beton laat leggen? Ga je spijt van krijgen. Gaat onherroepelijk verzakken, scheef liggen en dan heb je de scherpe randen waar je je aan stoot/kapot loopt.

Dat is een gevalletje goedkoop = duurkoop. Dan liever geen keramisch in het zand als het op budget moet. Over het algemeen ben je met keramisch duurder uit in de legkosten dan de tegel zelf (als je het goed doet).
De hovenier gaf ook al aan dat hij dan geen garantie meer kan geven op eventuele verzakkingen. Het terras ligt op het noord-oosten achter het huis, daar komt weinig zon en ga ik gegarandeerd last krijgen van groene aanslag. Vandaar dat we hebben gekozen voor keramische tegels, omdat deze eenvoudig schoon te maken zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:45
Strider schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
De hovenier gaf ook al aan dat hij dan geen garantie meer kan geven op eventuele verzakkingen. Het terras ligt op het noord-oosten achter het huis, daar komt weinig zon en ga ik gegarandeerd last krijgen van groene aanslag. Vandaar dat we hebben gekozen voor keramische tegels, omdat deze eenvoudig schoon te maken zijn.
Ja, in dat opzicht snap ik je keuze zeker. Ik raad je wel aan om het ineens goed te maken. Dat betekent dan voor nu uitstel of de financiële pijn toch nemen.

Verzakken, oppakken, opnieuw voorbereiden en leggen is dan een kostenpost die je niet wilt hebben over een jaar of twee. Nog afgezien van het feit dat alle tegels dat afdoende overleven zonder breuk/schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Volgens mij klotst het geld bij hoveniers tegen de plinten :')

Bij ons is in april 2024, oktober 2024 en april 2025 onderhoud aan de tuin uitgevoerd en in mei nog een stel klimplanten geplaatst. Ik wacht nog steeds op de factuur.
Komt wel goed, is standaard reactie.

Ach, zal wel niet verlegen zitten om wat kleingeld (wat kosten onderhoud betreft). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:25

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Het meehelpen is inderdaad wel een mooie ingang om te bekijken of de offerte scherper kan. Heb jij dan gekozen voor uren en geen fixed prijs per kostenpost?

[...]

Er is een middenweg he, geokeramisch, hebben wij ook gedaan. Zijn eigenlijk betontegels die in het zand kunnen, maar met een keramische toplaag. Dus krastvast maar ook tegen groene aanslag beter beschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
[...]

[...]

Fixed prijs op bouw van overkapping + dakvervangen van bestaande deel
Min de uren voor grond werk die ik kan doen onder de overkapping. Afvoer heeft hij wel gedaan. Vond ik te veel werk en ik wilde geen schone grond verklaring moeten regelen als je als particulier inlevert bij een afval verwerker
Nee, geen machine. Grond afvoeren was ongeveer spade diep en verder pure hand arbeid met krui wagen. 2 grote aanhangers vol

Vorige keer 3 m3 grond laten komen voor ander deel van de tuin, dat zelf leeg geschept en verdeeld waar nodig.
Achtertuin is niet meer toegankelijk voor grotere machines, maar kan wel achter de tuin komen met een vrachtwagen en alles over de schutting krijgen met een kraan van die vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Wij hebben eindelijk te horen gekregen dat onze oplevering plaatsvindt in de eerste week van juli. In de opleverbrief staat dat we een opleverkeuring via VEH kunnen laten uitvoeren en daarvoor 300 euro terugkrijgen.

Nu vraag ik me af: hebben zij daar bijvoorbeeld vaste contacten voor en betalen ze die mensen? En waarom zou je niet altijd 300 euro terugkrijgen, ongeacht wie je hiervoor inschakelt?

Ik lees allerlei gemengde ervaringen over VEH en wilde ze eigenlijk niet inhuren. Maar met dit voorstel laat ik er wellicht gewoon twee keuringen van komen, mocht de keuring via VEH toch ‘gratis’ is...

Is dit nu een stom plan? Ik kan wel een andere kijk gebruiken, want ik dreig al richting samenzweringstheorieën af te glijden! XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
_dizzy_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:25:
Wij hebben eindelijk te horen gekregen dat onze oplevering plaatsvindt in de eerste week van juli. In de opleverbrief staat dat we een opleverkeuring via VEH kunnen laten uitvoeren en daarvoor 300 euro terugkrijgen.

Nu vraag ik me af: hebben zij daar bijvoorbeeld vaste contacten voor en betalen ze die mensen? En waarom zou je niet altijd 300 euro terugkrijgen, ongeacht wie je hiervoor inschakelt?

Ik lees allerlei gemengde ervaringen over VEH en wilde ze eigenlijk niet inhuren. Maar met dit voorstel laat ik er wellicht gewoon twee keuringen van komen, mocht de keuring via VEH toch ‘gratis’ is...

Is dit nu een stom plan? Ik kan wel een andere kijk gebruiken, want ik dreig al richting samenzweringstheorieën af te glijden! XD
Het kan voor de aannemer makkelijker zijn om met dezelfde 'keurmeester' rond te lopen bij alle woningen.
Ze kennen het 'format/formulier' van VEH en bij ons ondertekende ze die blind.

Het hoeft niet persee slecht voor jou te zijn. Een keurder die een fout bij woning A ziet kan daar mogelijk ook juist extra op letten bij jouw woning.

Je zou er wellicht slim aan doen bijv een bedrijf in te schakelen bij je vooroplevering en VEH voor de definitieve oplevering.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 05-06-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_dizzy_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:25:

Ga er maar niet vanuit dat het een kritische keuring is want die bouwer is een grotere klant dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Wolly schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Ga er maar niet vanuit dat het een kritische keuring is want die bouwer is een grotere klant dan jij.
Hier ben ik dus juist bang voor, daarom het idee om wel van het aanbod gebruik te maken, maar daarnaast ook mij eigen partij inschakelen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-09 16:40

Terras van keramische tegels (opp. = 40m²), niet laten leggen in het cement maar in het zand bespaard € 2600,-. Ik moet dan nog wel even opzoek gaan naar keramische tegels (formaat 90x90) die je zonder problemen in het zand kunt leggen.

Ben hier momenteel nog bezig met de tuin. Zo'n beetje alles zelf gedaan om dezelfde reden. Wij schrokken nogal van de prijzen. Dus dan maar wat langer bezig.

De oprit hebben wij laten doen (niet op papier) samen met de buurman. Bewust met puin om verzakking te voorkomen. Kosten ongeveer 1500 euro. Bewust niet zelf gedaan omdat we dit snel erin wilden hebben en redelijk strak wilden hebben.

Het afgraven en weer vullen van zand heeft veel tijd en energie gekost. Tip, laat dit doen of huur een graafmachine. Achteraf gezien hadden we de tuin niet met de hand moeten doen maar tegelijkertijd toen de oprit werd afgegraven. Wat een pokke werk dat scheppen. Daarbij direct de elektra aangelegd en een mantelbuis van het huis naar de achterkant van de tuin (in de toekomst wordt het schuurtje vervangen voor een overkapping).

Omdat ik het terras ging doen heb ik gekozen voor 60x60x3 keramische tegels. Deze zijn alleen nog goed te doen. Die 90x90 niet.
Ik heb op advies van de hovenier hier brekerzand gebruikt. Let hierbij op dat het uitvlakken wel een stuk lastiger is. Daarbij sla je de stenen niet meer even recht. Dus als je ingetrild hebt en goed uitgevlakt dan liggen ze 9 van de 10 keer ook goed.
En let op met het zagen van keramische tegels. Dit is wel een ding. Gebruik hiervoor een vol blad die voor keramische tegels bedoeld is of huur een zaagtafel die met water zaagt.
Tot slot de borders en alle opsluitbanden zelf gedaan.

De meeste tijd is in het graven, uitmeten/haaks krijgen en alles onder een juiste afloop t.b.v. het water gaan zitten.

Tot slot het gras laten leggen. Kosten 150 euro voor het leggen excl. de graszoden. Hierbij werd de grond gevreesd met één of andere grote machine en werd er direct mest doorheen geploegd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:29
Het fijne aan een tuin is dat bijna alle kosten optioneel zijn. Prima post om op te bezuinigen als de origine begroting toch niet helemaal lijkt te kloppen maar ook leuk om nog wat extra in te stoppen als er meevallers zijn op de begroting (verkoop oude woning oid).

Een tuin is ook functioneel met wat goedkope klinkers of betontegels, wat grind en wat gras. De BBQ smaakt er niet minder door en de zon straalt niet minder hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 23:25
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:42:
Het fijne aan een tuin is dat bijna alle kosten optioneel zijn. Prima post om op te bezuinigen als de origine begroting toch niet helemaal lijkt te kloppen maar ook leuk om nog wat extra in te stoppen als er meevallers zijn op de begroting (verkoop oude woning oid).

Een tuin is ook functioneel met wat goedkope klinkers of betontegels, wat grind en wat gras. De BBQ smaakt er niet minder door en de zon straalt niet minder hard.
Ik zou alleen niet bezuinigen op je grondwerk, zeker niet bij nieuwbouw. Wil je ook maar iets van planten in je tuin met een goed bodemleven en natuurlijke afwatering dan moet er veel grond worden afgegraven en omgespit worden. Dat doe je achteraf niet meer zo makkelijk.

Laat een ontwerp tekenen en plaats alvast een terras en oprit. Dan loop je niet meteen al het zand naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Arwen. schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Ik zou alleen niet bezuinigen op je grondwerk, zeker niet bij nieuwbouw. Wil je ook maar iets van planten in je tuin met een goed bodemleven en natuurlijke afwatering dan moet er veel grond worden afgegraven en omgespit worden. Dat doe je achteraf niet meer zo makkelijk.

Laat een ontwerp tekenen en plaats alvast een terras en oprit. Dan loop je niet meteen al het zand naar binnen.
Dit is afhankelijk van welke grond er ligt.
Volgens mij moeten ze tegenwoordig vrijwel altijd met een gesloten grondbalans werken en kan je gewoon prima grond terug krijgen in je tuin.

Wij hebben alleen wat laten afgraven voor de oprit ivm puin verharding en alles groeit als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 23:25
Draakje5 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Dit is afhankelijk van welke grond er ligt.
Volgens mij moeten ze tegenwoordig vrijwel altijd met een gesloten grondbalans werken en kan je gewoon prima grond terug krijgen in je tuin.

Wij hebben alleen wat laten afgraven voor de oprit ivm puin verharding en alles groeit als een malle.
Bij nieuwbouw moet je altijd afgraven en afhankelijk van het type grond moet je nog extra maatregelen nemen. Veel nieuwbouwtuinen hebben een storende laag. Grond is volledig aangedrukt door zware machines die erop hebben gereden. Planten slaan niet goed aan, krijgen sneller ziektes, water kan niet goed weg. Dus plant je een boom, dan kunnen de wortels niet diep genoeg wortelen. Die boom zal omvallen als hij groot genoeg is, met een beetje pech tegen je huis aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Het gaat bij mij heel snel, dekvloer ligt er al in, dak zit er al op incl pannen, metselwerk buitenkant is klaar, alleen nog de binnenmuren. Panelen liggen er ook al op.

Prognose is begin september , zijn eind januari begonnen met bouw. Dat is dan een totale bouw van 8 maanden (incl bouwvak helaas :D) , de eerste huizen in het project komen al in juli af. Dat is dus 6 maanden...... niet normaal (of is het juist wel normaal? Ik hoorde allemaal verhalen van 1 tot 2 jaar namelijk bij nieuwbouw)

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 15:32 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:00:
Het gaat bij mij heel snel, dekvloer ligt er al in, dak zit er al op incl pannen, metselwerk buitenkant is klaar, alleen nog de binnenmuren. Panelen liggen er ook al op.

Prognose is begin september , zijn eind januari begonnen met bouw. Dat is dan een totale bouw van 8 maanden, de eerste huizen in het project komen al in juli af. Dat is dus 6 maanden...... niet normaal (of is het juist wel normaal? Ik hoorde allemaal verhalen van 1 tot 2 jaar namelijk bij nieuwbouw)
Dat is rap! Welke bouwer en op welke manier bouwen ze? (Veel prefab?)

Bij ons zijn ze in maart van dit jaar begonnen met de bouw, betreft traditionele bouw met kalkzandsteen.
Inmiddels liggen de platen van de 1e verdiepingsvloer er op.

Vooraf is aangegeven dat de oplevering gepland staat voor mei 2026, dus ruim een jaar bouwtijd.
Pagina: 1 ... 349 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.