Ik heb een discussie met onze bouwer over de twee screens die ze verplicht gaan plaatsen voor ramen in de woonkamer om aan de BENG / TO-juli grenswaarde te voldoen. Ik ben benieuwd of iemand input heeft wat nu te doen.
In de basis zijn de twee screens handbediend. Deze upgraden via de bouwer heeft geen zin omdat ze geen zipscreens willen plaatsen; de kosten van upgrades (bv. bediening met afstandsbediening) excessief zijn; en zelfs als we upgraden ze dan voor de stroomtoevoer een gat van binnen naar buiten boren in de muur dwars door de isolatieschil heen.
Het probleem met die handbediende screens is dat ze daarvoor een gat boren door het raamkozijn en de spanband ook afmonteren op het kozijn aan de binnenkant. Ik zit dan dus met een gat in mijn kozijn en boorgaten aan zowel de binnen als buitenkant.
Voorbeeld van deze montage in een ander huis in de wijk is hier:
De volgende opties heb ik al aan ze voorgelegd:
1) Niet plaatsen van de screens.
2) Niet plaatsen van de screens, waarbij wij schriftelijk toezeggen direct zelf screens te plaatsen na oplevering woning.
3) Plaatsen van handbediend screen, maar niet de doorvoer maken naar binnen toe waardoor er geen gaten geboord hoeven worden.
Alleen op die laatste optie hebben ze gereageerd:
Het is niet mogelijk om de basisscreens maar half te monteren dus door de spanband buiten te laten hangen.
Deze moeten volledig in werking zijn, willen wij ze mee nemen voor de berekening van de energielabel.
Als soort van allerlaatste poging wil ik voorstellen dat ze die spanband dan maar aan de buitenkant van het kozijn monteren / op de buitenmuur monteren, wat ik ook niet wil maar dan heb ik in ieder geval geen gat naar binnen.
Wat is nu wijsheid om te doen? Ik wil die screens écht niet hebben en wil zeker niet dat ze onnodig gaten gaan boren in onze nieuwe woning. Rechtsbijstand inschakelen is lastig voor ons, we wonen op het moment in het buitenland. Ik denk serieus na over of we dan maar een advocaat in de arm moeten nemen

maar krijg graag eerst advies van jullie.