Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Dat is rap! Welke bouwer en op welke manier bouwen ze? (Veel prefab?)

Bij ons zijn ze in maart van dit jaar begonnen met de bouw, betreft traditionele bouw met kalkzandsteen.
Inmiddels liggen de platen van de 1e verdiepingsvloer er op.

Vooraf is aangegeven dat de oplevering gepland staat voor mei 2026, dus ruim een jaar bouwtijd.
ABB Bouwgroep, prefab wanden, vloeren (platen) etc, dan de stenen gemetseld aan buitenkant, binnenmuren moeten wel gewoon met de hand gemaakt worden.

Bij ons was ook aangegeven december 2025 / januari 2026 dat zou ook op bijna een jaar uitkomen dan, maar het is allemaal veel sneller gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 15:33 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
Het heeft ook niet geregend en ook niet echt veel wind en niet gevroren. Perfect bouw weer dus!

Bij ons gaan ze ook erg snel vergelijkbaar bouw tempo, maar bouwer wil nog niks kwijt over opleverdatum ivm de nuts voorzieningen. Die zorgen voor de grootste vertraging… we gaan het zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
[...]

Bij ons zijn ze in maart van dit jaar begonnen met de bouw, betreft traditionele bouw met kalkzandsteen.

Vooraf is aangegeven dat de oplevering gepland staat voor mei 2026, dus ruim een jaar bouwtijd.
Hier vergelijkbaar, eind Maart begonnen en ook traditionele bouw met kalkzandsteen. Opleverprognose is Q2 '26 maar dat is natuurlijk vrij breed. Ik hoop vooral dat ze boel een beetje dicht is voor het natte/koude seizoen begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 04:57
[...]

Hoeveel werkbare dagen staan er voor de bouw bij jullie in de KAO?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

bl0kkie87 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Hoeveel werkbare dagen staan er voor de bouw bij jullie in de KAO?
420 en elke €1000 aan meerwerk geeft de bouwer 1 dag extra dus in praktijk hebben ze er nog wel wat meer dan die 420.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:34
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:00:
Het gaat bij mij heel snel, dekvloer ligt er al in, dak zit er al op incl pannen, metselwerk buitenkant is klaar, alleen nog de binnenmuren. Panelen liggen er ook al op.

Prognose is begin september , zijn eind januari begonnen met bouw. Dat is dan een totale bouw van 8 maanden (incl bouwvak helaas :D) , de eerste huizen in het project komen al in juli af. Dat is dus 6 maanden...... niet normaal (of is het juist wel normaal? Ik hoorde allemaal verhalen van 1 tot 2 jaar namelijk bij nieuwbouw)
Bij mij zijn ze maart 2024 begonnen met bouwen, de prognose was Q1-2 2027, maar is nu vervroegd maar Q3-Q4 2026. Ik vermoed ook door het mooie weer. Vond drie jaar ook wel wat lang (appartementen), dus ben blij dat het is vervroegd. Hopelijk geen stront winter komend jaar, want anders is de winst zo verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

nooberke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Hier vergelijkbaar, eind Maart begonnen en ook traditionele bouw met kalkzandsteen. Opleverprognose is Q2 '26 maar dat is natuurlijk vrij breed. Ik hoop vooral dat ze boel een beetje dicht is voor het natte/koude seizoen begint.
Hier is alles al zover als dicht, ik verwacht volgende week, of week erop de volgende 3 betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

perspectivebass schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:01:
Het heeft ook niet geregend en ook niet echt veel wind en niet gevroren. Perfect bouw weer dus!

Bij ons gaan ze ook erg snel vergelijkbaar bouw tempo, maar bouwer wil nog niks kwijt over opleverdatum ivm de nuts voorzieningen. Die zorgen voor de grootste vertraging… we gaan het zien!
Ja dat wordt bij ons ook steeds gezegd, maar omdat alles op de bouwplaats al is aangelegd, is het voor de nuts makkelijk om aan te sluiten net buiten de bouwplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Loft schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Jups, dure hobby ;)

Op terras kun je een boel besparen door een goedkoper tegel te nemen. Bij ons maakte zand of cement niet uit.
Wat wel gewaardeerd werd is dat ik zelf veel werk al gedaan had. Grond afgraven, alles aan de kant. Helpen met zand sjouwen / tegels sjouwen. Dat bespaart werk/uren. We hadden afgesproken dat zij dan minder in rekening brengen. Ik hoef dan weer minder te sporten ;)

Inrit, hebben we niet op bespaard. De buurman heeft betonnen platen laten leggen. Je moet het mooi vinden, maar die waren rond de 60 euro per stuk en ongeveer 3m2 groot. Wel laten leggen door een kraan, maar totaal prijs was erg laag.

Ook voor bomen hebben wij een kleinere (olijfboom) genomen, maar wij willen ook niet te grote bomen i.v.m. schaduw. De hortensias zijn ondertussen wel 2 meter hoog.

Beregening hebben we niet gedaan, maar wel de voorbereiding. Dat kunnen we zelf doen als we willen.

En ja. Hovenier zijn = werk hebben. Ze zijn hier in de buurt ook zeer druk. Meestal probeer ik met hen te overleggen wat handig is voor hun planning, zelf flexibel te zijn en dat ik wil leren van hen, zodat ik ook dingen zelf kan doen als het moet / leuk is.
Keramiek in zand kan alleen als je 3cm neemt. Die zijn over t algemeen duurder. Heb in het verleden 2cm op gestabiliseerd bed gedaan, dat ging na een jaar werken en nu ligt alles scheef.

Hier voor ca 150m2 nu 7000 aan materiaal kwijt en 2.5 aan 4 dagen bestraten 2 man. Prijs drukt als ik meehelp, wellicht dat t dan 3 dagen worden. Maar goed, loonwerk moet nog. Al met al ben je toch rond de 15k voor wat moois kwijt. Beplanting zou ik altijd zelf doen. Hoveniers vragen de hoofdprijs voor boompjes die je zelf online kunt bestellen en planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Source90 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Volgens mij klotst het geld bij hoveniers tegen de plinten :')

Bij ons is in april 2024, oktober 2024 en april 2025 onderhoud aan de tuin uitgevoerd en in mei nog een stel klimplanten geplaatst. Ik wacht nog steeds op de factuur.
Komt wel goed, is standaard reactie.

Ach, zal wel niet verlegen zitten om wat kleingeld (wat kosten onderhoud betreft). :+
Ik ken jongens die dat erbij deden omdat ze in corona hun standaard werk niet konden doen. Vroegen rustig 20k voor een voortuin, terwijl ze geen enkel idee hadden wat ze aan t doen waren. Snel verdiend.

Tip: laat een hovenier aub niet je straatwerk leggen. Laat dat een goeie stratenmaker doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 07-06-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
tomtom901 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Er is een middenweg he, geokeramisch, hebben wij ook gedaan. Zijn eigenlijk betontegels die in het zand kunnen, maar met een keramische toplaag. Dus krastvast maar ook tegen groene aanslag beter beschermd.
Als ik mijn stratenmaker moet geloven moet je daar echt niet aan beginnen. Troep. Vaak kan de strater de richting van het leggen niet zien aan de tegel en kruipt er water tussen knapt de tegel je bij vorst kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:25

tomtom901

Moderator General Chat
MagniArtistique schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:22:
[...]

Als ik mijn stratenmaker moet geloven moet je daar echt niet aan beginnen. Troep. Vaak kan de strater de richting van het leggen niet zien aan de tegel en kruipt er water tussen knapt de tegel je bij vorst kapot.
Al 2 jaar geen last van en ook niet eerder om ons heen gehoord, maar wie weet op de echte lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
MagniArtistique schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:18:
[...]

Ik ken jongens die dat erbij deden omdat ze in corona hun standaard werk niet konden doen. Vroegen rustig 20k voor een voortuin, terwijl ze geen enkel idee hadden wat ze aan t doen waren. Snel verdiend.

Tip: laat een hovenier aub niet je straatwerk leggen. Laat dat een goeie stratenmaker doen.
Bij een nieuwe tuin wil je meestal werken met 1 hovenier toch? Ik ben eigenlijk alleen maar hoveniers tegengekomen die ook bestrating doen. Waarom zouden zij dat niet kunnen? Wat is het risico als je dit ook door een hovenier laat doen, want als zij de bestrating en daarbij het grondwerk niet mogen doen, valt er flink wat werk weg.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
MagniArtistique schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:18:
[...]
Tja, hoveniers moet je ook niet over één kam scheren.

Uit noodzaak hier in de bouwvak een peperdure stratenmaker laten komen. Baggerkwalieit geleverd. Verzakt op meerdere punten, simpelweg beunhaas —> tegel in zandcement op onderheid terras. Brokkelt op de eindstukken af.

Mijn hovenier heeft daarna de oprit gedaan met een waterzaagtafel (ofzo) en dat is kaarsrecht, nu nog steeds na 3 jaar. Gok dat de hovenier het terras netter had gelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 08-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Strider schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:33:
[...]

Bij een nieuwe tuin wil je meestal werken met 1 hovenier toch? Ik ben eigenlijk alleen maar hoveniers tegengekomen die ook bestrating doen. Waarom zouden zij dat niet kunnen? Wat is het risico als je dit ook door een hovenier laat doen, want als zij de bestrating en daarbij het grondwerk niet mogen doen, valt er flink wat werk weg.
Stratenmaken is een vak apart. En hoewel het altijd de vraag is wie je over de vloer laat komen legt een strater t er vaak beter/netter/duurzamer in dan een hovenier. Dat gezegd hebbende heb ik er ook wel eens een gehad bij wie het na een half jaar al begon te verzakken. Prutsers heb je overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-09 13:55
Het aanleggen van een loze leiding kost €215,- in ons geval. Op de verkooptekening is geen vloerverwarming getekend (wordt nagevraagd aan de kopersbegeleider) dus ik had bedacht om zelf wat sleuven in de vloer te frezen en dan loze leidingen naar de open hoek van de trap te leggen en vervolgens zo naar zolder (blauwe pijl). Mijn vraag is of de verdiepingsvloer in de hoek van de trap ook nog open zal zijn, en dus niet in de weg zit, en of mensen hier al ervaring mee hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMl0XgupfR1uQHJ8P0EAE-xJ-RU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qZS9l2hPFZExmWAAcd3Ez85F.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
GerardBouw schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:14:
Het aanleggen van een loze leiding kost €215,- in ons geval. Op de verkooptekening is geen vloerverwarming getekend (wordt nagevraagd aan de kopersbegeleider) dus ik had bedacht om zelf wat sleuven in de vloer te frezen en dan loze leidingen naar de open hoek van de trap te leggen en vervolgens zo naar zolder (blauwe pijl). Mijn vraag is of de verdiepingsvloer in de hoek van de trap ook nog open zal zijn, en dus niet in de weg zit, en of mensen hier al ervaring mee hebben.

[Afbeelding]
Jij gaat dus zelf je dekvloer open frezen, de lepe hoek van je trap open breken om vervolgens een pijp hopelijk in 1 keer naar boven te kunnen trekken en daar op te pakken om eenmalig €215,- te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Jij gaat dus zelf je dekvloer open frezen, de lepe hoek van je trap open breken om vervolgens een pijp hopelijk in 1 keer naar boven te kunnen trekken en daar op te pakken om eenmalig €215,- te besparen?
Dat ligt eraan hoeveel pijpjes hij wil trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Wolly schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Dat ligt eraan hoeveel pijpjes hij wil trekken :+
Ik denk aan 3/4 leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardBouw
GeeMoney schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Onze trap wordt open uitgevoerd en willen daarna zelf er een trapkast van maken. Leidingen zal ik dan onder in de hoek verwerken en dat dit dan wat minder mooi is afgewerkt vind ik prima als dit in de trapkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
Gewoon door de kruipruimte die kant op kan toch ook? Zou niet in de dekvloer gaan frezen als het niet strikt noodzakelijk is. De vloer in die lepel hoek zal wel dicht gestort zijn, maar dan maak je die lepe hoek open met een fijn en boor je een gat naar de kruipruimte.

Maar goed, voor €215 een loze leiding.. Hoeveel moeite is het je waard ja 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Runner15 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:27:
Gewoon door de kruipruimte die kant op kan toch ook? Zou niet in de dekvloer gaan frezen als het niet strikt noodzakelijk is. De vloer in die lepel hoek zal wel dicht gestort zijn, maar dan maak je die lepe hoek open met een fijn en boor je een gat naar de kruipruimte.

Maar goed, voor €215 een loze leiding.. Hoeveel moeite is het je waard ja 😅
Kruipruimte hebben we helaas niet. €215 voor één leiding is niet de moeite waard om dit te doen, maar als het er 3 of 4 worden gaat het hard met de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
GerardBouw schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Kruipruimte hebben we helaas niet. €215 voor één leiding is niet de moeite waard om dit te doen, maar als het er 3 of 4 worden gaat het hard met de prijs.
Ik zou mijn tijd, energie en geld er niet aan besteden om het zelf te doen en gewoon even 3 leidingen van 19mm laten verzorgen, en door :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
Dat er geen vloerverwarming loopt wil nog niet zeggen dat er geen waterleiding of andere elektraleiding loopt.

Ik zou ook 600 euro uitgeven voor 3 LL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
Woensdag hebben wij ons eerste gesprek met de verkoopbegeleiding. Op de agenda staan de ruwbouw casco-opties. Dit is vrij beperkt en we weten al goed welke casco opties we willen dus ik denk dat we daar snel over uitgepraat zijn.

Hoe is jullie ervaring met zo'n eerste gesprek? Is dit al het moment om allerlei detailvragen te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

Nicap

Tsssk....

Vragen staat vrij. Veel details zijn echter niet altijd zo vroeg bekend. Bijvoorbeeld welk merk/type installaties geïnstalleerd worden.
Andere details wellicht weer wel. Bij ons zijn ze nu begonnen met de bouw(fundering), maar merken en of types zijn nog niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:49
Janpietertje89 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:01:
Woensdag hebben wij ons eerste gesprek met de verkoopbegeleiding. Op de agenda staan de ruwbouw casco-opties. Dit is vrij beperkt en we weten al goed welke casco opties we willen dus ik denk dat we daar snel over uitgepraat zijn.

Hoe is jullie ervaring met zo'n eerste gesprek? Is dit al het moment om allerlei detailvragen te stellen?
Uiteindelijk hebben wij maar één zo’n gesprek gehad. We zijn ook niet later in het project ingestroomd — volgens mij had iedereen bij ons slechts één gesprek. Verder verliep alle communicatie via een online portaal. Ik had me goed voorbereid op dat gesprek en zelfs mijn telefoon erbij gepakt met een lijst aan punten om te bespreken. Veel van mijn vragen kon ze op dat moment niet direct beantwoorden, maar de meeste antwoorden volgden later via het portaal.

Mijn advies: schrijf al je vragen duidelijk en volledig op. Je krijgt waarschijnlijk maar op een deel direct antwoord tijdens het gesprek of in de terugkoppeling. Zo kun je later gericht doorvragen over de openstaande punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Voor ons eerste gesprek had ik allemaal vragen verzameld die niet direct duidelijk waren uit de technische documentatie. Gaandeweg het gesprek merkte ik dat ik deze vragen zeker kon stellen, maar op best veel vragen als antwoord kreeg dat ze het zouden gaan navragen bij de bouwer.

Ik zou in dit geval dus zeker lekker veel vragen, maar niet teleurgesteld zijn dat je op veel vragen mogelijk nog geen antwoord gaat krijgen. Het zal trouwens wel uit maken of je als eerste of als laatste koper je gesprek hebt en of dit de eerste fase is van een bouwproject of mogelijk al een latere fase waardoor veel vragen al een keer zijn gesteld en beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:07

Ja, alles vragen. Als je iets wilt dat niet op de optielijst staat, ook vragen. Bij ons kon er meer dan op de lijst stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:44
[...]

Appartement of eengezinswoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

UltraInstinct schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:51:
[...]

Appartement of eengezinswoning?
Twee-onder-een-kapwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:44
Top, hopelijk gaat het heel snel! Ik heb een appartement (8 verdiepingen) en daar zeggen ze maximaal 430 werkzame dagen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
Met de oplevering aanstaande gaan er een aantal zaken opvallen, waaronder het volgende. De juiste benaming ken ik niet, maar het valt me op dat overal waar ik bij nieuwbouw kijk, sinds dit bij ons huis is opgevallen, nergens zie ik dat deze 'dagkantafwerking' uit losse delen bestaat.

Members only: foto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan dit kwaad? Moeten we hier een punt van maken bij oplevering, of is het zuiver esthetisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Fonzert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:10:
Met de oplevering aanstaande gaan er een aantal zaken opvallen, waaronder het volgende. De juiste benaming ken ik niet, maar het valt me op dat overal waar ik bij nieuwbouw kijk, sinds dit bij ons huis is opgevallen, nergens zie ik dat deze 'dagkantafwerking' uit losse delen bestaat.

***members only***

Kan dit kwaad? Moeten we hier een punt van maken bij oplevering, of is het zuiver esthetisch?
Lijkt erop alsof dat de latei van je linker kozijn en rechter kozijn doorloopt naar het middelste kozijn. En hier niet helemaal aansluit. Geen idee of dit bouwkundig is toegestaan, maar fraai is het allerminst ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Lijkt erop alsof dat de latei van je linker kozijn en rechter kozijn doorloopt naar het middelste kozijn. En hier niet helemaal aansluit. Geen idee of dit bouwkundig is toegestaan, maar fraai is het allerminst ja.
Ook bijzonder hoe het metselpatroon (als ik dat zo mag noemen) verschilt. Zijn dit panelen uit de fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 19:01
Als het zo zou zijn dat de latei doorloopt, dan zou ik dat een verdieping lager, met de zelfde onderlinge afstand tussen de ramen, ook verwachten.

Members only: Foto

Onder de ramen zit ‘siermetselwerk’, dat hoort zo, is mooi 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:58
Fonzert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:09:
Als het zo zou zijn dat de latei doorloopt, dan zou ik dat een verdieping lager, met de zelfde onderlinge afstand tussen de ramen, ook verwachten.

***members only***

Onder de ramen zit ‘siermetselwerk’, dat hoort zo, is mooi 😉
Ziet er niet uit toch? Gewoon aangeven en vragen om het te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Er zou wel een gat tussen de 2 lateien moeten zitten. Ze moeten namelijk nog een beetje kunnen werken met het weer enzo.

Maar dit is wel wat gortig en scheef ik zou 1CM tot 1.5CM verwachten en niet meer (en recht want zagen konden ze ook niet zo te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
MisterX333 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Ziet er niet uit toch? Gewoon aangeven en vragen om het te laten vervangen.
Bezint voor ge begint. Iets aanpassen heeft zelden het resultaat wat je wenst. Als het geen kwaad kan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:27
Het lijkt veel meer op een geveldrager dan een latei. Met een latei zou het waarschijnlijk een probleem zijn om het zo toe te passen, maar de ophanging van een geveldrager is aan de binnenmuur of verdiepingsvloer (vandaar ook dat hij over de hele breedte loopt). Maar het ziet er inderdaad niet echt mooi uit.

Als het inderdaad een geveldrager is (grote kans met nieuwbouw) dan is vervangen enorm ingrijpend.

[ Voor 14% gewijzigd door Okki5 op 10-06-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Wellicht een sierlijstje eromheen (bij alle ramen) :+
Mocht er aan deze zijde een screen of rolluik komen, zie je het veelal ook niet meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 10-06-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:04
Bij ons is een mantelbuis gelegd van de mantelbuis naar de achtertuin. Helaas heeft de aannemer deze te kort gelegd en komt die bij de achtergevel uit i.p.v. verder achterin in de tuin. De aannemer doet totaal niet lastig en geeft aan deze te verlengen tot aan de juiste plek.

Nu vraag ik me af of dit werkelijk zo simpel is zonder de mantelbuis zwakker of minder waterdicht te maken. Zo een koppelstuk/mof lijkt me toch gevoeliger voor problemen. De “komt goed” van de aannemer stelde me niet per se gerust. ;) Wat is jullie kijk hierop?

[ Voor 6% gewijzigd door TNThomas op 10-06-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06
TNThomas schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:28:
Bij ons is een mantelbuis gelegd van de mantelbuis naar de achtertuin. Helaas heeft de aannemer deze te kort gelegd en komt die bij de achtergevel uit i.p.v. verder achterin in de tuin. De aannemer doet totaal niet lastig en geeft aan deze te verlengen tot aan de juiste plek.

Nu vraag ik me af of dit werkelijk zo simpel is zonder de mantelbuis zwakker of minder waterdicht te maken. Zo een koppelstuk/mof lijkt me toch gevoeliger voor problemen. De “komt goed” van de aannemer stelde me niet per se gerust. ;) Wat is jullie kijk hierop?
Komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

Heb je wel een trekdraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Heb je wel een trekdraad?
Geen idee. Dat ga ik navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 15:15
Een aantal dagen geleden hebben wij de vooroplevering van onze nieuwe (projectbouw) woning gehad. Relatief weinig opleverpunten, enkel de manier van betegelen op de badkamer zitten wij mee. Hierbij een foto van de situatie:

Members only: Foto situatie tegels badkamer

Zoals op de foto is te zien is links van het raam een soort “dubbele” voeg. Zeker linksonder het raam ziet het er gek uit, maar de dubbele lijn vinden we eigenlijk überhaupt niet mooi.

Vanuit de tegelzetter wordt aangegeven dat dit een dilatatievoeg is. Ook wanneer er vanaf de muur met een halve tegel zou zijn begonnen, had dit niet voorkomen kunnen worden.
Kan iemand die hier meer verstand van heeft aangeven of hier inderdaad geen andere oplossing mogelijk is? Echt mooi vinden we het op dit moment namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Mij is altijd geleerd een dilatatievoeg is voor uitzetten en krimpen bedoeld.
Ik heb het wel eerder gehoord / gezien bij tegelwerk op de badkamer hier ergens op tweakers.

Maar een dilatatievoeg voegen lijkt me ook vreemd. Want dan gaat je voegwerk scheuren? Een dilatatievoeg zou je moeten kitten want kit is flexibel en voegsel niet.

Ik stoor me eerder aan de standaard witte tegels tov het mooie bad en de houtlook vloer dan deze voeg tbh :)

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 19:13 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Deleon78
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:12:
Ik heb het wel eerder gehoord / gezien bij tegelwerk op de badkamer hier ergens op tweakers.

Maar een dilatatievoeg voegen lijkt me ook vreemd. Want dan gaat je voegwerk scheuren? Een dilatatievoeg zou je moeten kitten want kit is flexibel en voegsel niet.

Ik stoor me eerder aan de standaard witte tegels tov het mooie bad en de houtlook vloer dan deze voeg tbh :)
Je kan ook de laatste paragraaf gewoon weg laten? Misschien een keer jezelf goed aankijken en je afvragen waarom je dit doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max-96

Standaardwit is het niet, maar vinden het bij nader inzien misschien ook wel te wit. Daar is helaas niets meer aan te doen nu.

Aan de dilatatievoeg hopelijk nog wel. Wij vonden het ook vreemd dat het op deze manier is gedaan. Maar omdat we er te weinig kennis over hebben en ik ook weinig info erover kan vinden vind ik het lastig wat te doen, nu de tegelzetter zegt “het kan niet anders”.

Members only: tegelcombinatie badkamer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
max-96 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Standaardwit is het niet, maar vinden het bij nader inzien misschien ook wel te wit. Daar is helaas niets meer aan te doen nu.

Aan de dilatatievoeg hopelijk nog wel. Wij vonden het ook vreemd dat het op deze manier is gedaan. Maar omdat we er te weinig kennis over hebben en ik ook weinig info erover kan vinden vind ik het lastig wat te doen, nu de tegelzetter zegt “het kan niet anders”.

***members only***
Ik neem mijn woorden terug, de vorige foto was een beetje vertekend, hier passen de wandtegels wel mooi bij je vloertegels vind ik. Net van het witte af, dat was op de vorige foto niet te zien d:)b
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
max-96 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:36:
[...]

***members only***
Ik vind de witte tegels juist erg mooi! Weet je nog welk merk en type dit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Maar waarom zou er op dit korte stukje een dilatatie moeten zitten? Ik ga er vanuit dat er ook geen dilatatie op de wand achter de tegels zit. Ik vind dit ook heel raar opgelost eerlijk gezegd.
max-96 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:07:
Een aantal dagen geleden hebben wij de vooroplevering van onze nieuwe (projectbouw) woning gehad. Relatief weinig opleverpunten, enkel de manier van betegelen op de badkamer zitten wij mee. Hierbij een foto van de situatie:

***members only***

Zoals op de foto is te zien is links van het raam een soort “dubbele” voeg. Zeker linksonder het raam ziet het er gek uit, maar de dubbele lijn vinden we eigenlijk überhaupt niet mooi.

Vanuit de tegelzetter wordt aangegeven dat dit een dilatatievoeg is. Ook wanneer er vanaf de muur met een halve tegel zou zijn begonnen, had dit niet voorkomen kunnen worden.
Kan iemand die hier meer verstand van heeft aangeven of hier inderdaad geen andere oplossing mogelijk is? Echt mooi vinden we het op dit moment namelijk niet.
Hoe is het bij de buren? Zit daar ook een dilatatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
maussert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Maar waarom zou er op dit korte stukje een dilatatie moeten zitten? Ik ga er vanuit dat er ook geen dilatatie op de wand achter de tegels zit. Ik vind dit ook heel raar opgelost eerlijk gezegd.

[...]

Hoe is het bij de buren? Zit daar ook een dilatatie?
Waarschijnlijk zit er wel een dilatatie op de hoek van het kozijn. Bij ons ook goed te zien dat deze plek "werkt" , want het stucwerk is hier gescheurd ( als je goed kijkt ).
Bij de ruwbouw zie ik ook een dilatatievoeg bij de Ytong blokken op deze plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neh8C8Wz2BxRBekF0thYIliybuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7Tj6zMnYmriYiKAO4jZ8faZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ3lMHxmfJ30GYE3YR7tkpGHYaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BJPDhZ9Ur3Rqlq2StvGsd0R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Waarschijnlijk zit er wel een dilatatie op de hoek van het kozijn. Bij ons ook goed te zien dat deze plek "werkt" , want het stucwerk is hier gescheurd ( als je goed kijkt ).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar als de dilatatie hier ook rechts zit dan hoef je die rare hoek links niet te maken. Zit die links dan hoef je ook niet zo’n rare hoek te maken maar dan pas je je uitlijning daar op aan. Toch geen reden voor zo’n raar hoekje dan lijkt me?

Lijkt me eerder dat er niet even van te voren nagedacht is. Maargoed ik ben geen tegelzetter :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:04
Sinds het laatste bericht dat we zijn ingeloot is e.e.a. in een stroomversnelling terecht gekomen.

Inmiddels is de voorlopige KAO ondertekent en zijn we ook al druk bezig met technische tekeningen voor badkamer, keuken, elektra et cetera.

Ik zal blijven meelezen en praten in dit topic dus toch maar even voorstellen volgens het formatje.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Komt goed maar waterdicht is geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max-96
maussert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Maar als de dilatatie hier ook rechts zit dan hoef je die rare hoek links niet te maken. Zit die links dan hoef je ook niet zo’n rare hoek te maken maar dan pas je je uitlijning daar op aan. Toch geen reden voor zo’n raar hoekje dan lijkt me?

Lijkt me eerder dat er niet even van te voren nagedacht is. Maargoed ik ben geen tegelzetter :+
Beiden bedankt voor het meedenken. We nemen al jullie vragen/opmerkingen mee richting de tegelzetter. Hopelijk komt deze dan alsnog met een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
TNThomas schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Ik vind de witte tegels juist erg mooi! Weet je nog welk merk en type dit is?
Ik heb even voor je gezocht maar kan de exacte tegel zo niet (meer) vinden.

Members only: Specificatie offerte

[ Voor 5% gewijzigd door max-96 op 10-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
max-96 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:07:

***members only***

Geen idee wat de maten zijn van de tegels en wat er links en rechts van het kozijn aan ruimte is.
Ben ook geen tegelzetter, maar als het raam echt precies in het midden van de 2 wanden zit, dan zou ik liever onder en boven het kozijn 2 gelijke ingekorte tegels willen hebben en aan beide kanten hele tegels (zoals het nu ook rechts zit).
Dat zou er wat mij betreft strakker uitzien en hou je eventueel de aanwezige dilatatievoeg in stand, mits die op de hoek van het kozijn begint (links of rechts).

edit:
Hmm, zie dat ze boven het kozijn de linker tegel wel ingekort hebben, maar de rechter niet...., doe dan beide tegels inkorten, zodat de voeg in het midden van het kozijn zit en onder dan ook... ziet er niet uit zo met al die stukjes tegels.

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 10-06-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Bij ons zijn ze gestart met de bouw en is onze mantelbuis naar de achtergevel te zien. Volgens de aannemer wordt de mantelbuis voorzien met een trekdraad. Ik heb persoonlijk hier geen ervaring mee, maar is het trekken van een kabel of waterleiding makkelijk door middel van zo'n trekdraad door een mantelbuis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZTnC-rK8brmkRkETAwbn_dJQxo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UZttesvL7eYJEYnZ3RC3XQqO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
GerardBouw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:17:
Bij ons zijn ze gestart met de bouw en is onze mantelbuis naar de achtergevel te zien. Volgens de aannemer wordt de mantelbuis voorzien met een trekdraad. Ik heb persoonlijk hier geen ervaring mee, maar is het trekken van een kabel of waterleiding makkelijk door middel van zo'n trekdraad door een mantelbuis?

[Afbeelding]
Niet onmogelijk maar zeker niet makkelijk.
Ik leg de volgende keer in ieder geval glad druk PVC ipv zo'n gerubbelde mantelbuis.
Ik heb mijn buis 2x open moeten halen want er was niet doorheen te komen door, zoals ook jouw foto laat zien, meerdere "bochten". Het stuk in het midden waarin ze hem nu ingegraven hebben gaat geheid een plek zijn waar je vast gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Laatst online: 21-09 15:33
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, toevallig afgelopen weekend geschrokken omdat een scheurtje in de verf onder het kozijn ineens van vensterbank tot vloer gescheurd was, bol stond en in te drukken was. Dacht in eerste instantie een breuk in de binnenmuur, maar op een filmpje die ik gemaakt heb tijdens de bouw is te zien dat er een opening van zo'n 2cm zit op die plaats, gevuld met pur, waarschijnlijk dus ook een dilatatievoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0al8YVID3AAZ4ePeP0eQu-_caaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sq8PvuXZDvwwvXxDCeiU2SAE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mvut5aDccL5Ny9UYiC5ldN-vpFw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/si0fU800roIqHBxU2kcohZZ2.png?f=user_large

En blij dat ik dat filmpje heb gemaakt, precies deze hoek ben ik vergeten los nog op de foto te zetten. Jammer genoeg valt het niet onder de woningborg garantie omdat het puur esthetisch is en geen afbraak doet aan dragende delen |:( Gelukkig is het in de kleine slaapkamer die we praktisch niet gebruiken, dus het kan nog even wachten met repareren tot we de muren opnieuw in de verf willen zetten.

@max-96 je hebt niet toevallig ook foto's van voordat het tegelwerk geplaatst werdt? Lijkt mij als leek dat als de dilatatie zo breed is als bij mij, zo'n smal stuk op de tegel ook sneller een scheur kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Takkeding schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Grappig, toevallig afgelopen weekend geschrokken omdat een scheurtje in de verf onder het kozijn ineens van vensterbank tot vloer gescheurd was, bol stond en in te drukken was. Dacht in eerste instantie een breuk in de binnenmuur, maar op een filmpje die ik gemaakt heb tijdens de bouw is te zien dat er een opening van zo'n 2cm zit op die plaats, gevuld met pur, waarschijnlijk dus ook een dilatatievoeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En blij dat ik dat filmpje heb gemaakt, precies deze hoek ben ik vergeten los nog op de foto te zetten. Jammer genoeg valt het niet onder de woningborg garantie omdat het puur esthetisch is en geen afbraak doet aan dragende delen |:( Gelukkig is het in de kleine slaapkamer die we praktisch niet gebruiken, dus het kan nog even wachten met repareren tot we de muren opnieuw in de verf willen zetten.

@max-96 je hebt niet toevallig ook foto's van voordat het tegelwerk geplaatst werdt? Lijkt mij als leek dat als de dilatatie zo breed is als bij mij, zo'n smal stuk op de tegel ook sneller een scheur kan krijgen.
Heb je die muur laten stucen of is er renovlies op geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Laatst online: 21-09 15:33
GerardBouw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Heb je die muur laten stucen of is er renovlies op geplakt?
Stucwerk, is machinaal gespoten MP75 en lees verschillende verhalen over dat dat zonder stevige ondergrond daardoor best zacht kan blijven, maar ook dat dat niet zou mogen. Zit er inmiddels twee jaar op dus het kan niet meer met vocht of uitharden te maken hebben. Op andere plekken is het in ieder geval niet zo zacht als boter, enkel hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
GerardBouw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:17:

[Afbeelding]
Tja, gemakzucht weer, waarom dan niet even overal dat geultje maken, dan ligt de mantelbuis recht in de grond ipv nu met allerlei extra bochten of wellicht half geknikt als ze dat met de voet in de grond 'gebogen' hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Rouske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Tja, gemakzucht weer, waarom dan niet even overal dat geultje maken, dan ligt de mantelbuis recht in de grond ipv nu met allerlei extra bochten of wellicht half geknikt als ze dat met de voet in de grond 'gebogen' hebben...
Sterker nog. Bij een kavel verderop ligt deze wel volledig in de grond en was een fout van de timmerman volgens de aannemer en dat de bochten in ons geval normaal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max-96
Takkeding schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Heb een video gevonden van de badkamer zonder tegelwerk. Door de slechte kwaliteit is het helaas wel wat lastig te zien:

Members only: badkamer zonder tegelwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
GeeMoney schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Niet onmogelijk maar zeker niet makkelijk.
Ik leg de volgende keer in ieder geval glad druk PVC ipv zo'n gerubbelde mantelbuis.
Ik heb mijn buis 2x open moeten halen want er was niet doorheen te komen door, zoals ook jouw foto laat zien, meerdere "bochten". Het stuk in het midden waarin ze hem nu ingegraven hebben gaat geheid een plek zijn waar je vast gaat lopen.
Interessant, bij mijn project gebruiken ze voor de mantelbuizen gewoon "gladde" pijpen...lijkt gewoon reguliere PVC...Als je zoekt op mantelbuis zie je vooral die rooie geribbelde en minder stugge buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rivXwNChrrSHkWUROiq17opGnN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qD4n647oFjiQx3yJuqBPL22.png?f=fotoalbum_large

Gezien de afwezigheid van een kruipruimte hoop ik daar nog wel wat makkelijker doorheen te komen, open halen is er niet bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
MagniArtistique schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:42:
[...]

Stratenmaken is een vak apart. En hoewel het altijd de vraag is wie je over de vloer laat komen legt een strater t er vaak beter/netter/duurzamer in dan een hovenier. Dat gezegd hebbende heb ik er ook wel eens een gehad bij wie het na een half jaar al begon te verzakken. Prutsers heb je overal.
Na wat rondvragen ben ik op MP nu in contact gekomen met een stratenmaker die echt veruit het goedkoopste is. Zijn methode is:
- Uitgraven
- Betongranulaat leveren
- Stenen leggen plus knipwerk
- Visgraat verband leggen
- Aantrillen + afreien op de betrongranulaat.

Nu lees ik overal dat je moet afrijen op brekerszand omdat je hiermee het strakste resultaat kunt krijgen.
Iemand hier meer kennis van? Een stratenmaker zou toch weten hoe hij het beste bestrating moet leggen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Na wat rondvragen ben ik op MP nu in contact gekomen met een stratenmaker die echt veruit het goedkoopste is. Zijn methode is:
- Uitgraven
- Betongranulaat leveren

Nu lees ik overal dat je moet afrijen op brekerszand omdat je hiermee het strakste resultaat kunt krijgen.
Iemand hier meer kennis van? Een stratenmaker zou toch weten hoe hij het beste bestrating moet leggen.
@pjot1 is professioneel stratenmaker.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:27:
[...]

- Uitgraven
- Betongranulaat leveren

Brrr, ik krijg een beetje de rillingen van je bericht. Waarom de goedkoopste? Dat is vaak niet voor niks. Heb meerdere tuinen moeten opknappen van prutsers die 'lekker goedkoop' waren. Heb zelfs huilende mensen aan de telefoon gehad. Ga daarom niet direct voor de goedkoopste want komt het niet uit de lengte dan komt het uit de breedte. Alleen al het feit dat de stratenmaker adverteert op Marktplaats geeft mij al een slecht gevoel. Net zoals Werkspot bijvoorbeeld. Vraag altijd om referenties en het gevoel moet ook goed zijn.

Net zoals uitgraven. Dit is de basis. Hoeveel wordt er uitgegraven? Wordt er wegendoek onder de korrel aangebracht?

Visgraat? Ik hoop dat je keperverband bedoelt? Visgraat leg je binnen; buit houdt het in dat je de stenen in de lengte legt ipv de breedte. Hierdoor zal er eerder spoorvorming komen omdat je altijd over hetzelfde rijtje stenen rijdt. Bovendien kijk je over de lagen heen wat niet mooi is.

Afreien op betongranulaat kan niet. Dat valt niet af te reien bovendien zullen de stenen zich niet zetten waardoor ze blijven klapperen. De juiste opbouw is, wegendoek, ca 25/30 cm steenkorrel en 5 cm zand voor het afreien en dus het zetten van de stenen.

De enige reden die ik kan bedenken om op brekerzand te straten is dat brekerzand beter draineert. Aangezien je je straatwerk altijd afschot geeft is dit niet nodig. Het is wel aan te raden om de bestrating in te vegen met brekerzand.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:45
pjot1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:15:
[...]

Brrr, ik krijg een beetje de rillingen van je bericht. Waarom de goedkoopste? Dat is vaak niet voor niks. Heb meerdere tuinen moeten opknappen van prutsers die 'lekker goedkoop' waren. Heb zelfs huilende mensen aan de telefoon gehad. Ga daarom niet direct voor de goedkoopste want komt het niet uit de lengte dan komt het uit de breedte. Alleen al het feit dat de stratenmaker adverteert op Marktplaats geeft mij al een slecht gevoel. Net zoals Werkspot bijvoorbeeld. Vraag altijd om referenties en het gevoel moet ook goed zijn.

Net zoals uitgraven. Dit is de basis. Hoeveel wordt er uitgegraven? Wordt er wegendoek onder de korrel aangebracht?

Visgraat? Ik hoop dat je keperverband bedoelt? Visgraat leg je binnen; buit houdt het in dat je de stenen in de lengte legt ipv de breedte. Hierdoor zal er eerder spoorvorming komen omdat je altijd over hetzelfde rijtje stenen rijdt. Bovendien kijk je over de lagen heen wat niet mooi is.

Afreien op betongranulaat kan niet. Dat valt niet af te reien bovendien zullen de stenen zich niet zetten waardoor ze blijven klapperen. De juiste opbouw is, wegendoek, ca 25/30 cm steenkorrel en 5 cm zand voor het afreien en dus het zetten van de stenen.

De enige reden die ik kan bedenken om op brekerzand te straten is dat brekerzand beter draineert. Aangezien je je straatwerk altijd afschot geeft is dit niet nodig. Het is wel aan te raden om de bestrating in te vegen met brekerzand.
Ben zelf geen stratenmaker maar wel aardige affiniteit ermee. Blij dat er mensen zijn die hier hun kost mee verdienen en dan ook gewoon goed advies weggeven. Goede raad is duur tegenwoordig dus +1 voor de moeite die je neemt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Even een korte vraag: wij hebben onze tv bedacht aan een gibowand van 70mm. Is dit te doen of te adviseren om deze wand te laten verstevigen door de aannemer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:42
JDdeV1992 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:56:
Even een korte vraag: wij hebben onze tv bedacht aan een gibowand van 70mm. Is dit te doen of te adviseren om deze wand te laten verstevigen door de aannemer?
Makkelijk, tenzij je een enorme televisie op een uittrekbare zwenk-arm wil monteren. Als je een tv strak tegen de muur monteert zijn de krachten verwaarloosbaar. Uiteraard wel de juiste schroeven en pluggen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Juiste pluggen is het belangrijkste. Tv van tegenwoordig weegt niets meer, dat moeten 7cm blokken makkelijk kunnen dragen.

Uiteraard met de veronderstelling dat de gipsblokken juist zijn geplaatst en de juiste pluggen zijn gebruikt.

Wij hebben hier een kledingrek van stijgerbuis aan een 5cm wandje hangen, dat weegt wat meer dan een doorsnee tv.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 12-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
pjot1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:15:
[...]

Bedankt pjot1, ik ga deze stratenmaker overslaan. Jij bent overigens de eerste die aangeeft dat er een wegendoek onder de korrel aangebracht moet worden. Is dat nodig om te voorkomen dat het zwarte zand zich gaat vermengen met de korrel? Is dat overigens ook nodig bij de grond in Brabant? :+

Ik bedoel inderdaad keperverband, is dat niet aan te raden? Ik vind dat mooier dan het elleboogverband.
Dus zo:

Afbeeldingslocatie: https://150936804.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2019/08/WhatsApp-Image-2019-08-26-at-20.06.50.jpeg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Strider schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:11:
[...]
Ik bedoel inderdaad keperverband, is dat niet aan te raden? Ik vind dat mooier dan het elleboogverband.
Dus zo:

[Afbeelding]
Beetje raar dat ze in dit voorbeeld aan de randen stoppen met het volgen van het patroon, ziet er maar rommelig uit :F

edit:
Het deel voor de 3 strekken (ter verduidelijking ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 13-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Bedankt pjot1, ik ga deze stratenmaker overslaan. Jij bent overigens de eerste die aangeeft dat er een wegendoek onder de korrel aangebracht moet worden. Is dat nodig om te voorkomen dat het zwarte zand zich gaat vermengen met de korrel? Is dat overigens ook nodig bij de grond in Brabant? :+

Dus zo:

[Afbeelding]
Daar is het doek inderdaad voor bestemd. De druk wordt ook over een grotere oppervlakte verdeeld waardoor je dus eigenlijk meer draagkracht creërt en dus verzakkingen tegen gaat.

Op de foto is keperverband. Vissengraat zou een kwartslag gedraaid zijn. Keperverband is ook het sterkste verband, kijk maar eens in een willekeurige straat. En is bovendien het mooiste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Rouske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 03:13:
[...]

Beetje raar dat ze in dit voorbeeld aan de randen stoppen met het volgen van het patroon, ziet er maar rommelig uit :F
Dit begrijp ik niet helemaal, waar volgen ze het patroon niet dan?
pjot1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:21:
[...]

Daar is het doek inderdaad voor bestemd. De druk wordt ook over een grotere oppervlakte verdeeld waardoor je dus eigenlijk meer draagkracht creërt en dus verzakkingen tegen gaat.

Op de foto is keperverband. Vissengraat zou een kwartslag gedraaid zijn. Keperverband is ook het sterkste verband, kijk maar eens in een willekeurige straat. En is bovendien het mooiste. :)
Hoe kijk jij tegen Gator XP G2 voegzand aan, chemische rotzooi, of toch een aardig alternatief voor brekerzand?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Strider schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:56:
[...]

[...]
De randen zijn gewoon recht gelegd. Maar maak je niet druk, het is maar z'n mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rouske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 03:13:
[...]

Dat hoort zo. Tenminste 1 strekse laag. Dit zijn er 3, maakt het gelijk massaal. Met waaltjes zijn 2 strekken ook wel mooi. Een strek heeft meerdere functies; de druk wordt (zijwaarts) verdeeld waardoor de kanten minder snel wegzakken. Bovendien kijk je niet tegen een zaag/knip rand aan waardoor het er strakker uitziet.
Strider schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:56:
[...]

[...]

Hoe kijk jij tegen Gator XP G2 voegzand aan, chemische rotzooi, of toch een aardig alternatief voor brekerzand?
Gatorsand blijft een polymeerzand. De microplastics in het milieu zal minimaal zijn. Voor bestrating wat je af kan trillen is gatorsand een prima voegmiddel. Voor andere bestrating zou ik Varistone Aqua LM adviseren. Als je gatorsand niet goed verdicht laat het na verloop van tijd los.

Bedenk wel dat het straatwerk brandschoon moet zijn goed invegen met gatorsand, aftrillen en herhalen tot het niet meer inzakt. Daarna goed schoon vegen en afspuiten met water. Gatorsand zal iets uitzetten dus daarom is het belangrijk dat je het goed inveegt zodat de voeg voor het nat maken net iets onder de stenen zit waardoor je een strak resultaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Deleon78 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:16:
[...]
De randen zijn gewoon recht gelegd. Maar maak je niet druk, het is maar z'n mening :)
Ik bedoel niet de 3 strekken langs de rand, maar het verband er net voor!
Daar wijken ze af van het patroon, maar dan ook nog in 2 delen.
Tja, gelukkig heb jij die nooit... O-)

@pjot1 ik bedoel de halve klinkers boven de 3 strekken aan de onderkant van de foto, maar ook aan de linkerkant, eigenlijk overal naast de 3 strekken
Wellicht dat een hele klinker net te kort was en hebben ze het zo 'opgelost', zou niet mijn keuze zijn geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 13-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rouske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Niet alleen recht gelegd bij de kanten, maar dan ook nog in 2 delen.
Tja, gelukkig heb jij die nooit... O-)

@pjot1 ik bedoel de halve klinkers boven de 3 strekken aan de onderkant van de foto, maar ook aan de linkerkant, eigenlijk overal naast de 3 strekken
Wellicht dat een hele klinker net te kort was en hebben ze het zo 'opgelost', zou niet mijn keuze zijn geweest.
Je hebt ook helemaal gelijk. Had hem zelf ook anders dicht geknutseld. :+ De halfjes zijn zelfs niet gelijk. :F

Vuistregel 1 met dicht knippen is, nooit kleiner dan een halve steen. Ook zoveel mogelijk verband erin houden. Dat laatste is niet echt gelukt. Ik denk, met nadruk denk, dat dit door een amateur gemaakt is aangezien alles rechtshandig dicht geknipt is.

@Rouske
Paar weken terug nog een leuk project gemaakt,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdmTdzBz7W1Ty9pqmQzby7ULWmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85U5G3VCwSsnR7z2fMKszwlI.jpg?f=user_large

In dit geval vond ik het beter om het verband door te laten lopen ondanks dat je kleiner gaat dan een halve. Dit overigens wel oude walen.

Hier het hele project, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

[ Voor 22% gewijzigd door pjot1 op 13-06-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Nvm . :-)

[ Voor 96% gewijzigd door Draakje5 op 13-06-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBouw
Wij zouden graag onze ramen en kozijnen op het zuiden willen voorbereiden voor elektrische zonwering. Is het dan slimmer om een loze leiding vanuit de meterkast naar de buitenhoek van het kozijn te brengen of vanuit de centraal doos naar de buitenhoek van het kozijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDdeV1992
GerardBouw schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:55:
Wij zouden graag onze ramen en kozijnen op het zuiden willen voorbereiden voor elektrische zonwering. Is het dan slimmer om een loze leiding vanuit de meterkast naar de buitenhoek van het kozijn te brengen of vanuit de centraal doos naar de buitenhoek van het kozijn?
Zou je niet liever een solar oplossing overwegen zonder stroompunt in je gevel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:49
Ik heb bewust gekozen voor loze leidingen van de buitenhoek van het kozijn naar een zelf te plaatsen schakelaar, aangesloten op fase en nul vanuit de centraaldoos. Zo kan een eenvoudig elektrisch screen of rolluik makkelijk smart worden gemaakt met bijvoorbeeld een Shelly en gekoppeld aan Home Assistant. Een fysieke schakelaar is bovendien handig.

Solarscreens zijn duurder, en om ze met Home Assistant te verbinden heb je vaak een prijziger Somfy-model nodig. Na prijsvergelijking bleek de aanschaf van de stroompunten én niet-solarscreens alsnog goedkoper dan solarscreens. En wij kunnen nu dus ieder model (goedkoop of duur) smart maken, wat echt één must was.

[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 15-06-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
JDdeV1992 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Zou je niet liever een solar oplossing overwegen zonder stroompunt in je gevel?
Solar is een mooie oplossing als je niet anders meer kunt, maar als je nog keus hebt zou ik altijd loze leiding maken in de hoek van je gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
KerstRunner schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb bewust gekozen voor loze leidingen van de buitenhoek van het kozijn naar een zelf te plaatsen schakelaar, aangesloten op fase en nul vanuit de centraaldoos. Zo kan een eenvoudig elektrisch screen of rolluik makkelijk smart worden gemaakt met bijvoorbeeld een Shelly en gekoppeld aan Home Assistant. Een fysieke schakelaar is bovendien handig.

Solarscreens zijn duurder, en om ze met Home Assistant te verbinden heb je vaak een prijziger Somfy-model nodig. Na prijsvergelijking bleek de aanschaf van de stroompunten én niet-solarscreens alsnog goedkoper dan solarscreens. En wij kunnen nu dus ieder model (goedkoop of duur) smart maken, wat echt één must was.
Ik heb die punten gewoon uit laten komen in een loze doos bij een bestaand stopcontact. Losse fysieke schakelaar op ooghoogte vindt ik zelf niets bij elk raam en ook niet alle motoren werken met een puls/shelly dus houd ook daar rekening mee.
Ik heb uiteindelijk een Tahoma switch (lokaal, geen cloud benodigd) en Somfy IO motoren en dat werkt met zowel HA als Fibaro perfect via een app of de meegeleverde draadloze afstandsbediening.
De IO motoren kunnen naar mijn weten dus niet aan een shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 15:38
Als elektromonteur met name in de woningen is een loze leiding leggen van meterkast naar de zonweringen het laatste wat je wil maken, tegenwoordig wordt er heel veel met vóór- bedrade buis (flex) gewerkt, en dán moet er ineens verscheidende 19mm harde PVC buizen langs alles en overal zónder krappe bochten richting meterkast aangelegd worden.. dan vervloek je de opdrachtgever })

Een buis van hoek kozijn naar stopcontact (wcd) recht eronder, dat kan wel :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:15
Wat is beter als muurisolatie, pir of glaswol? Ik heb begrepen dat glaswol beter akoestisch isoleert. Nadeel van pir is wellicht dat het harde platen zijn dus wellicht minder goed aansluiten tegen een (kalkzandsteen) muur, of is dit te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:34
Weet iemand hoe het precies zit met de aanleg van glasvezel? We hebben een nieuwbouwwoning in hetzelfde dorp gekocht als waar we nu wonen. In onze huidige woning ligt een vezel van ODF, een coax aansluiting van Ziggo en een telefoonlijn van KPN. Als ik op mijnaansluiting.nl kijk zie ik dat op ons nieuwbouwadres deze 3 leveranciers weer ‘aanwezig’ zijn. Kan ik ervanuit gaan dat ze ook alle 3 een vezel aan zullen leggen in de meterkast?

Fun fact, de palen gaan in augustus de grond in, maar als ik bij KPN de glasvezelcheck doe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dUsnqkjEwrp9kOoewOB_HCSsHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yaeHMDPYO9U18nkBu0By9jgC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:07
Extreme smell schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:24:
Weet iemand hoe het precies zit met de aanleg van glasvezel? We hebben een nieuwbouwwoning in hetzelfde dorp gekocht als waar we nu wonen. In onze huidige woning ligt een vezel van ODF, een coax aansluiting van Ziggo en een telefoonlijn van KPN. Als ik op mijnaansluiting.nl kijk zie ik dat op ons nieuwbouwadres deze 3 leveranciers weer ‘aanwezig’ zijn. Kan ik ervanuit gaan dat ze ook alle 3 een vezel aan zullen leggen in de meterkast?

Fun fact, de palen gaan in augustus de grond in, maar als ik bij KPN de glasvezelcheck doe:

[Afbeelding]
Er worden toch geen drie aparte glasvezelkabels aangelegd?

[ Voor 87% gewijzigd door tjubbie op 16-06-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

tjubbie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Er worden toch geen drie aparte glasvezelkabels aangelegd?
jawel hoor dat is goed mogelijk, KPN Netwerk (voorheen Reggefiber) en ODF en Delta, allemaal hebben ze hun eigen vezels. (Ziggo kan ook nog, die beginnen ook met vezels tot in huis, dus dat is dan een 4e)

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-06-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 17:18
Hoi allemaal,

Over 2 weken is onze oplevering, tijdens de kijkersdag hebben we de wanden eens goed kunnen inspecteren. We zouden voor Renovlies gaan in de gehele woning, echter zegt onze partij dat ze er niet zeker van zijn of dit goed gaat hechten op de HDF wanden, ook zijn ze niet zeker of je daar eerst een dunpleister op moet zetten. Ze hebben nog niet eerder gewerkt met een dit soort wand, en zeggen dat de meeste nieuwbouw woningen andere tussenwanden gebruiken, hier zijn we inmiddels ook achter.

We waren zelf als blok ook verrast over het feit dat het HDF toplaag wanden bleken te zijn met een enorme gleuf onderin. Wij zijn er ook nog niet over uit hoe we het kunnen oplossen, om deze wanden ook glad te krijgen, heeft iemand een tip, of heeft ervaring met dezelfde wanden?

Afwerking
scheidingswanden
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDlri489JrSCXVDYdM2gTg4YqoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6oE3ZhwTSYCn7b8iOBcaZESp.png?f=fotoalbum_large

Dan als laatste vraag, gezien de omschrijving, had ik kunnen weten dat het om exact dit soort wanden ging?
Pas na de klachten van het hele blok hebben ze de file van de binnenwanden in de portal gezet, iedereen ging er van uit, dat de wanden in elk geval volledig dicht zouden zijn.

Als in, kunnen we hier iets mee, of dikke pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
Is het zo iets ?
https://www.reddit.com/r/...gr/afwerken_binnenwanden/

Een plaatje verteld vaak meer dan zo'n tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kroonkurk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:04:
Is het zo iets ?

Dat plaatje heeft hij al eens gepost met dezelfde vragen.
Zie _dizzy_ in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Kroonkurk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:04:
Is het zo iets ?

Ja, exact dit, lijkt erop dat deze persoon dezelfde aannemer had.

Aan de onderkant van elke wand zit een zelfde gat als foto 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEgptpvMYqAv5NZ0mgaCsLZZ20U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ii89aopIK32HTYPHPzZFnB3I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpxsDrHZZxJSA5QwVjJtU42gnuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9yFl1grJqnEMF09Yc0zaNyHP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2LEAHiVinaF2vdu5zRtrkrvF7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ls6kFdD1UejGebAX2xT4Nj48.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Klopt, we lopen eigenlijk een beetje tegen een muur aan, de mensen die wij op ogen hadden weten allen niet goed hoe dit strak te krijgen gezien de toplaag. Het zal proberen zijn, ik vind dat erg risicovol, dus hoopte op tips, of andere die zo een zelfde wand met succes strak hebben kunnen krijgen.

We zijn hier enorm onzeker over in elk geval.
Pagina: 1 ... 350 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.