Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
_dizzy_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:27:

Dan als laatste vraag, gezien de omschrijving, had ik kunnen weten dat het om exact dit soort wanden ging?
Pas na de klachten van het hele blok hebben ze de file van de binnenwanden in de portal gezet, iedereen ging er van uit, dat de wanden in elk geval volledig dicht zouden zijn.

Als in, kunnen we hier iets mee, of dikke pech?
Als je lid bent van VEH kan je dit bij hun juridisch team neerleggen. Zeker om de buren aansporen om hetzelfde te doen zodat kenbaar wordt (bij VEH) dat dit om een heel blok gaat.

Evenwel kan je ook je rechtsbijstand aanspreken met de vraag of zij naar de documentatie kunnen kijken die op moment van tekenen voorhanden was.

—-

Kritische kantnoot: je kan een antwoord terugkrijgen dat dit simpelweg voldoet en afwerking voor eigen rekening is. Er is volgens mij vrij weinig tot geen discussie mogelijk wat betreft materialen en keuzes, in projectbouw.

Hoe staat het op je bouwtekening? Ik neem aan dat de binnenmuren met een bepaald lijntje zijn aangegeven en in de legenda terug is te vinden wat voor wand het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
_dizzy_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt, we lopen eigenlijk een beetje tegen een muur aan, de mensen die wij op ogen hadden weten allen niet goed hoe dit strak te krijgen gezien de toplaag. Het zal proberen zijn, ik vind dat erg risicovol, dus hoopte op tips, of andere die zo een zelfde wand met succes strak hebben kunnen krijgen.

We zijn hier enorm onzeker over in elk geval.
Blijkbaar is dit niet veelvoorkomend dus zal je even je handen uit de mouwen moeten steken. Als ik copilot vraag hoe HPL te verven of te behangen komen er best wel bruikbare tips uit. Maar of deze werken daar zal je dus even moeite in moeten steken :)

Lees: ga naar de bouwmarkt en koop hpl en ga knutselen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:58
_dizzy_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt, we lopen eigenlijk een beetje tegen een muur aan, de mensen die wij op ogen hadden weten allen niet goed hoe dit strak te krijgen gezien de toplaag. Het zal proberen zijn, ik vind dat erg risicovol, dus hoopte op tips, of andere die zo een zelfde wand met succes strak hebben kunnen krijgen.

We zijn hier enorm onzeker over in elk geval.
Hardop gedacht; kun je niet de plint eraf halen, gipsplaten tegen de HPL wand schroeven en dat netjes afwerken. Vervolgens de plint (tegen gips) weer terug plaatsen?

Gips kun je alle kanten mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:13
_dizzy_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:27:
Hoi allemaal,

Over 2 weken is onze oplevering, tijdens de kijkersdag hebben we de wanden eens goed kunnen inspecteren. We zouden voor Renovlies gaan in de gehele woning, echter zegt onze partij dat ze er niet zeker van zijn of dit goed gaat hechten op de HDF wanden, ook zijn ze niet zeker of je daar eerst een dunpleister op moet zetten. Ze hebben nog niet eerder gewerkt met een dit soort wand, en zeggen dat de meeste nieuwbouw woningen andere tussenwanden gebruiken, hier zijn we inmiddels ook achter.

We waren zelf als blok ook verrast over het feit dat het HDF toplaag wanden bleken te zijn met een enorme gleuf onderin. Wij zijn er ook nog niet over uit hoe we het kunnen oplossen, om deze wanden ook glad te krijgen, heeft iemand een tip, of heeft ervaring met dezelfde wanden?

Afwerking
scheidingswanden
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen.

[Afbeelding]

Dan als laatste vraag, gezien de omschrijving, had ik kunnen weten dat het om exact dit soort wanden ging?
Pas na de klachten van het hele blok hebben ze de file van de binnenwanden in de portal gezet, iedereen ging er van uit, dat de wanden in elk geval volledig dicht zouden zijn.

Als in, kunnen we hier iets mee, of dikke pech?
Het hangt er vanaf of de technische omschrijving specifiek aangeeft of tussenwanden van een bepaald materiaal gemaakt zijn of het vaaggehouden wordt met termen als lichte scheidingswanden, die van alles kunnen zijn. Lijkt overigens om dit type materiaal te gaan: https://www.faay.nl/prefab-scheidingswand/

Ik kan me de schrik wel voorstellen, maar het lijkt me beter dan gyproc panelen tegen metalstud.
Lijkt in elk geval behoorlijk schoefvast te zijn en door de open onderkant kun je waarschijnlijk ook makkelijker extra elektra toevoegen of verplaatsen.

Ik ben het nog nooit tegengekomen in een woning, maar op mijn vorige werklocatie werden kantoren opgebouwd met zulke panelen en deze werden (voor directiekantoren) ook nog gestuct en geverfd en dat zag er uit als elke willekeurige tussenmuur, dus ik zou niet extreem bezorgd zijn dat je het niet naar eigen smaak kan afwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door Krijgertje1979 op 17-06-2025 10:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maussert schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Hardop gedacht; kun je niet de plint eraf halen, gipsplaten tegen de HPL wand schroeven en dat netjes afwerken. Vervolgens de plint (tegen gips) weer terug plaatsen?

Gips kun je alle kanten mee op.
Dan heb je een probleem dat de kozijnen niet meer “passen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Laatst online: 19-07 15:25
Wolly schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Dan heb je een probleem dat de kozijnen niet meer “passen”.
De wanden waar geen deuren in zitten kan wel, daar leunen we ook naar, maar er zijn delen waar deuren in zitten, volgens mij gaat dat er heel raar uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
_dizzy_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:42:
[...]

De wanden waar geen deuren in zitten kan wel, daar leunen we ook naar, maar er zijn delen waar deuren in zitten, volgens mij gaat dat er heel raar uitzien.
Dat kun je misschien wel oplossen door een dikkere of extra koplat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:16
Krijgertje1979 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Het hangt af of de technische omschrijving specifiek aangeeft of tussenwanden van een bepaald materiaal gemaakt zijn of het vaaggehouden wordt met termen als lichte scheidingswanden, die van alles kunnen zijn. Lijkt overigens om dit type materiaal te gaan: https://www.faay.nl/prefab-scheidingswand/

Ik kan me de schrik wel voorstellen, maar het lijkt me beter dan gyproc panelen tegen metalstud.
Lijkt in elk geval behoorlijk schoefvast te zijn en door de open onderkant kun je waarschijnlijk ook makkelijker extra elektra toevoegen of verplaatsen.

Ik ben het nog nooit tegengekomen in een woning, maar op mijn vorige werklocatie werden kantoren opgebouwd met zulke panelen en deze werden (voor directiekantoren) ook nog gestuct en geverfd en dat zag er uit als elke willekeurige tussenmuur, dus ik zou niet extreem bezorgd zijn dat je het niet naar eigen smaak kan afwerken.
FAAY wanden zijn bekleed met gipskarton, en dat is dit materiaal duidelijk niet.
FAAY wanden kunnen ook gestuct en behangen worden: https://www.faay.nl/wp-co...ngsadvies-faay-wanden.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-07 12:19
Wilde even jullie mening over het volgende:

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en zijn inmiddels bij de keuken- en de badkamerleverancier geweest.

Wij hebben gekozen voor de standaard badkamer maar wel met een badkuip als extra optie. Daarvoor zijn wij één keer in de showroom geweest en hebben wat email communicatie gehad.

De offerte die we hebben ontvangen voor het plaatsen van het bad met ombouw is €2640 plus €1700 montagekosten.

In de montagekosten zit ook €600 aan "coördinatiekosten".

Even navraag gedaan wat dat precies behelst. Het antwoord is:
De coordinatiekosten is een stukje vergoeding voor o.a. het showroomtraject aanpassen van de stukken en begeleiding van het gehele traject.
Het showroomtraject was 1.5 uur. M.i. is dit erg vreemd; als ik een auto koop, rekent de dealer ook geen kosten voor een rondje door de showroom en wat advies aan het bureau waarbij verschillende opties worden aangeklikt.

De keukenleverancier heeft ook geen kosten berekend en daar waren we de gehele middag binnen.

Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door mooiboy op 17-06-2025 17:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:27
Mijn mening is dat je genaaid wordt, maar er weinig aan kunt doen. Niet teveel energie aan verspillen.

Je enige andere optie is casco laten opleveren, maar vaak kan dit niet eens vanwege verplichtingen voor oplevering of garantievoorwaarden. Bovendien is het dan nog maar de vraag of je wel goedkoper uit bent. Los van al het gedoe dat je er van hebt.

Zoals Elsa al zong: "Let it go!" 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
Hoepla33 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:24:
Mijn mening is dat je genaaid wordt, maar er weinig aan kunt doen. Niet teveel energie aan verspillen.

Je enige andere optie is casco laten opleveren, maar vaak kan dit niet eens vanwege verplichtingen voor oplevering of garantievoorwaarden. Bovendien is het dan nog maar de vraag of je wel goedkoper uit bent. Los van al het gedoe dat je er van hebt.

Zoals Elsa al zong: "Let it go!" 😉
Vind je de kosten te hoog of enkel de coordinatiekosten onzin?

Wij kunnen er ook voor kiezen de badkamer geheel standaard te laten opleveren, zonder bad, en dan betalen we dus niets. De "standaard badkamer" zit namelijk al in de koopprijs - enkel de aanpassingen / upgrades kosten geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
mooiboy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:11:

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en zijn inmiddels bij de keuken- en de badkamerleverancier geweest.

Wij hebben gekozen voor de standaard badkamer maar wel met een badkuip als extra optie. Daarvoor zijn wij één keer in de showroom geweest en hebben wat email communicatie gehad.

De offerte die we hebben ontvangen voor het plaatsen van het bad met ombouw is €2640 plus €1700 montagekosten.

[...]

Het showroomtraject was 1.5 uur. M.i. is dit erg vreemd; als ik een auto koop, rekent de dealer ook geen kosten voor een rondje door de showroom en wat advies aan het bureau waarbij verschillende opties worden aangeklikt.

De keukenleverancier heeft ook geen kosten berekend en daar waren we de gehele middag binnen.

Heb je keuze? Waarschijnlijk niet...wat is het bad je waard? Je hebt nou eenmaal weinig alternatief.

Hier het bad juist laten verwijderen...daar kreeg ik 850 euro voor terug...en veel vrije ruimte in de badkamer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooiboy
nooberke schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Heb je keuze? Waarschijnlijk niet...wat is het bad je waard? Je hebt nou eenmaal weinig alternatief.

Hier het bad juist laten verwijderen...daar kreeg ik 850 euro voor terug...en veel vrije ruimte in de badkamer ;)
De keuze is wel of geen bad. Maar als ik het gevoel heb dat ik word bedot, laat ik het bad met alle liefde vallen en ga ik voor de standaard badkamer, zonder bad.

Eventueel kunnen we dan later door een andere firma het bad laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42
mooiboy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:50:
[...]

En wat kost dat inclusief het leidingwerk? Ik denk dat je weinig keuze hebt anders dan dit te accepteren en mogelijk nog om korting vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-07 20:41
[...]

De keuze is wel of geen bad. Maar als ik het gevoel heb dat ik word bedot, laat ik het bad met alle liefde vallen en ga ik voor de standaard badkamer, zonder bad.

Lol, en denk je dat je dan goedkoper uit bent?
Er liggen dan geen leidingen op de plek van het bad, hoe moeten die daar komen? De tegels zitten er al in.
En die aannemer rekent dan ook de hoofdprijs, voor zo'n klein klusje.
Het is m.i. niet de vraag of je genaaid wordt, of dat de coördinatie kosten te hoog zijn, maar vind jij het die prijs waard voor een bad.
De aannemer heeft de aanbesteding gewonnen door de standaard woning goedkoop te prijzen. Dus er moet geld verdiend worden met de opties.
En er is een stukje risico bij maatwerk. Er moet met alle partijen afgestemd worden dat er afgeweken wordt van het standaard ontwerp. Als dit ergens mis gaat, draait de aannemer op voor de herstelkosten.

Ze zullen dat natuurlijk nooit zo vertellen, dus hoge coördinatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
[...]
Dit is lastiger dan je denkt. En waarschijnlijk dus ook duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
Let op dat de technische installaties, de boiler, moet voldoen aan een andere capaciteit wanneer de woning een bad heeft.
Genoeg over te vinden in het topic.

Tenzij je geen boiler hebt natuurlijk...

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 17-06-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:43:
Let op dat de technische installaties, de boiler, moet voldoen aan een andere capaciteit wanneer de woning een bad heeft.

Die verplichting is er voor de bouwer, als jij later besluit een bad te nemen terwijl je een kleine boiler hebt houdt niemand je natuurlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
Wolly schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Die verplichting is er voor de bouwer, als jij later besluit een bad te nemen terwijl je een kleine boiler hebt houdt niemand je natuurlijk tegen.
Ja, maar niet wanneer je dit bad tijdens het bouwproces als meerwerk neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
roltor schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Lol, en denk je dat je dan goedkoper uit bent?
Er liggen dan geen leidingen op de plek van het bad, hoe moeten die daar komen? De tegels zitten er al in.
En die aannemer rekent dan ook de hoofdprijs, voor zo'n klein klusje.
Het is m.i. niet de vraag of je genaaid wordt, of dat de coördinatie kosten te hoog zijn, maar vind jij het die prijs waard voor een bad.
De aannemer heeft de aanbesteding gewonnen door de standaard woning goedkoop te prijzen. Dus er moet geld verdiend worden met de opties.
En er is een stukje risico bij maatwerk. Er moet met alle partijen afgestemd worden dat er afgeweken wordt van het standaard ontwerp. Als dit ergens mis gaat, draait de aannemer op voor de herstelkosten.

Ze zullen dat natuurlijk nooit zo vertellen, dus hoge coördinatie kosten.
Goedkoper vast niet.

Toch vind ik de coördinatiekosten iets vreemds. Is dit niet gewoon iets van 'we proberen het gewoon, de meeste mensen betalen toch wel' ? Ik vind de rationale over risico een beetje onzinnig eerlijk gezegd; bij een keuken kan ook van alles misgaan en daar worden ook geen coördinatiekosten berekend.

Bovendien is het plaatsen van een bad niet bepaald iets waarbij heel veel gecoördineerd moet worden, lijkt mij.
Draakje5 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:43:

Dank voor het opmerken. Ja, ik had hier idd al even naar gekeken en in det technische beschrijving staat:
Het warme tapwater vanuit de bijgeleverde boiler wordt vanuit een boilervat voorzien. Deze boiler heeft een capaciteit van 178 liter (op 55 graden).
In een gemiddeld bad gaat zo'n 150 tot 200 liter. Het merk en type van de boiler is helaas nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-07 20:41
mooiboy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Goedkoper vast niet.

Toch vind ik de coördinatiekosten iets vreemds. Is dit niet gewoon iets van 'we proberen het gewoon, de meeste mensen betalen toch wel' ? Ik vind de rationale over risico een beetje onzinnig eerlijk gezegd; bij een keuken kan ook van alles misgaan en daar worden ook geen coördinatiekosten berekend.

Bovendien is het plaatsen van een bad niet bepaald iets waarbij heel veel gecoördineerd moet worden, lijkt mij.
Mijn punt was dat ze waarschijnlijk andere kosten in de coordinatie kosten hebben gestopt.
Waarvan ik een paar voorbeelden gaf, winst in de opties, risico.
De belangrijkste haal je zelf aan, als ze denken dat mensen het accepteren, waarom niet? Vraag en aanbod.

Hoe weet je dat er bij een keuken geen coordinatie kosten berekend worden?
Bij mij moest ik destijds bijbetalen aan de aannemer als ik de keuken niet via de projectleverancier afnam en leidingen verplaatst wilde hebben.
Ze noemden het geen coordinatie kosten, maar wel hetzelfde idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:22
mooiboy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:11:

[...]

De badkamerleverancier rekent dus € 2640 voor de materialen van het bad met ombouw en € 1100 voor het plaatsen. Die € 600 coördinatiekosten zijn voor de (hoofd)aannemer om er voor te zorgen dat de juiste tekening(en) aangepast word(en), en te regelen dat die badkuip ook in jouw woning ingebouwd word in plaats van bij je overbuurman.

Ja het is duur, maar dit is iets wat achteraf waarschijnlijk nog duurder wordt.
Ter vergelijk, mijn aannemer rekende destijds een opslag van 8% + BTW over alle meerwerk wat via een van zijn onderaannemers kwam. (Dat zou hier dus € 362 zijn geweest.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-07 09:32
Betaal je dan serieus 4340 euro voor het plaatsen van een bad...? Dat bad wat misschien 500 euro inkoop kost..

ik blijf me iedere keer weer verwonderen over dit soort praktijken (ook onze eigen bouw hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
DennusF schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:12:
Betaal je dan serieus 4340 euro voor het plaatsen van een bad...? Dat bad wat misschien 500 euro inkoop kost..

ik blijf me iedere keer weer verwonderen over dit soort praktijken (ook onze eigen bouw hoor).
Ja maar we gaan het waarschijnlijk niet doen. Het is absurd veel geld vinden wij en we voelen ons echt een poot uitgedraaid hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-07 09:32
mooiboy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Ja maar we gaan het niet doen. Het is absurd veel geld vinden wij en we voelen ons echt een poot uitgedraaid hiermee.
Snap ik, wij hebben de hele badkamer voor 6200 euro gekocht.. alleen nog zelf inbouwen.. maar we kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
DennusF schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Snap ik, wij hebben de hele badkamer voor 6200 euro gekocht.. alleen nog zelf inbouwen.. maar we kunnen dat.
Correctie. We betalen €2048 voor de montage. Eerder had ik het over de offerte met een vrijstand bad - dit is een inbouw bad. Daarin wordt de douchevloer ook iets verbreed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maQh91c9cmqmRL4jJ19RtajqIBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwTMBRprrzxbmqTxCwBS3fbF.png?f=fotoalbum_large

En €1310 voor het bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7ASvOL6dc4oC8YIDaO5IeHgS28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8OnediqhItsTt6wNvZVH0SY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mooiboy op 18-06-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
[...]

Ja maar we gaan het waarschijnlijk niet doen. Het is absurd veel geld vinden wij en we voelen ons echt een poot uitgedraaid hiermee.
Wij hebben 8500€ betaald voor het plaatsen van het bad, het plaatsen van een gemetselde douchewand en andere tegels.

Dus dat is bovenop de standaard badkamer. En dan hebben we nogsteeds geen badkamer waar je ú tegen zegt. Het is een pijnlijk proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

backupdevice

Boeh!

[...]

Tja, als je het door de aannemer laat doen pakt hij provisie. Maar hij moet natuurlijjk ook een stukje risico indekken. Als zijn loodgieter een oepsie maakt en bij de eerste keer de stop eruit trekken 180 liter water langs de pas gestucte wand naar beneden loopt, moet hij dat oplossen. Daar betaal je gewoon voor.

Het zelf laten doen geeft je dat risico weer.

Keuzes.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:32
Ik heb mijn afspraak bij Huysinc nog niet gehad maar ben er 10 jaar geleden wel geweest voor mijn eerste woning. Ik ben echt benieuwd hoe anders mijn ervaring gaat zijn ten opzichte van 10 jaar geleden. Destijds voelde het allemaal best redelijk en ging ik met een goed gevoel weg. Heb toen ook wat vergelijkende offerte's aangevraagd bij badkamer/keukenboeren en dat prijsverschil was toen zeer klein (paar honderd euro) waardoor ik koos het allemaal op 1 plek te houden. Andere tijd misschien, we gaan er achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 13:21
Schijnbaar is mijn bouwer verplicht om mijn hele kavel tot grondpeil op te vullen met als gevolg dat ik de dag erna een loonbedrijf alles er weer uit kan laten scheppen voor de bestrating.

Iemand een idee wat dat een beetje kost? Gaat om ca. 200m2 40cm afgraven en dan straatzand en puin aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07 09:26
MagniArtistique schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:48:
Schijnbaar is mijn bouwer verplicht om mijn hele kavel tot grondpeil op te vullen met als gevolg dat ik de dag erna een loonbedrijf alles er weer uit kan laten scheppen voor de bestrating.

Iemand een idee wat dat een beetje kost? Gaat om ca. 200m2 40cm afgraven en dan straatzand en puin aanbrengen.
Bij ons was het gezamenlijk voor de buurt voor 20cm afgraven en zand 15 euro per m2 en 40cm afgraven + repac 27,50 per m2 (ex btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 11:46

Twee mogelijkheden:
- verplicht, vanwege de vergunning oid?
- verplicht, omdat ze anders kosten moeten maken om de grond af te voeren?

In het eerste geval kun je misschien met een doos gebak/worstenbroodjes wat regelen indien je het zelf zsm als nog aan vult. in het tweede geval is het een centenkwestie.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Gesloten grond verklaring is tegenwoordig normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Dat kan aardig in de papieren lopen. Er komt dus ca 80m³ grond vrij. Reken op €20,-/€25,- per ton. Reken op ca 1800 kg per m³ dus, 80x1,8x25= €3600 + Je hebt een schoon grond verklaring nodig dat ook een paar honderd kost. Transport erbij. Afhankelijk van de stort en jouw woonplaats kost dat ook €100,- per uur. Met een trekker kan het nog duurder zijn. Uitgaande van stenen van 8cm dik en 5cm zand. Kom je op ca 27cm korrel. 54m³. Zand 5cm, 10m³ Doek eronder 200m². En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een kraan met machinist, die 2 dagen bezig is. Enzovoorts... Uiteindelijk denk ik dat je rond de 10k moet denken.

Uit welke regio kom je? Mag ook pm.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07 09:26
pjot1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:46:
[...]

Dat kan aardig in de papieren lopen. Er komt dus ca 80m³ grond vrij. Reken op €20,-/€25,- per ton. Reken op ca 1800 kg per m³ dus, 80x1,8x25= €3600 + Je hebt een schoon grond verklaring nodig dat ook een paar honderd kost. Transport erbij. Afhankelijk van de stort en jouw woonplaats kost dat ook €100,- per uur. Met een trekker kan het nog duurder zijn. Uitgaande van stenen van 8cm dik en 5cm zand. Kom je op ca 27cm korrel. 54m³. Zand 5cm, 10m³ Doek eronder 200m². En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een kraan met machinist, die 2 dagen bezig is. Enzovoorts... Uiteindelijk denk ik dat je rond de 30k moet denken.

Uit welke regio kom je? Mag ook pm.
Sorry, maar 30k voor het uitgraven en aanvullen van 200m2 tuin? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:16
Ik zit zelf met hetzelfde vraagstuk, maar als ik een beetje rondvraag bij loonwerkers in de buurt dan kun je echt wel scherpe prijzen krijgen zodra je met de hele buurt aan de slag gaat. Vrienden van mij in de buurt waren voor tussen de 2 en 6k klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MisterX333 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Sorry, maar 30k voor het uitgraven en aanvullen van 200m2 tuin? 8)7
Excuus, typo en rekenfoutje... Beetje dubbel 8)7 €10k

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-07 17:39
Is het normaal dat ik sanitair voor mijn nieuwbouwappartement via een online showroom moet kiezen?
Ik krijg dus geen advies, 3d ontwerp en kan alles niet in het zelf zien...

Alles ging via Pliegler, maar mijn aannemer heeft last minute nu gekozen voor 'Uw huis uw wensen'.
Als ik naar de google reviews kijk wil ik echt gaan huilen. Dus ik krijg geen hulp en betaal voor alles de hoofdprijs? Moet ik dan ook zelf aangeven waar ik de wasbak wil hebben etc? Ik ben daar echt slecht in. Bij het kopen van een keuken kreeg ik face to face advies en een 3d ontwerp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 10:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

UltraInstinct schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:10:
Is het normaal dat ik sanitair voor mijn nieuwbouwappartement via een online showroom moet kiezen?
Ik krijg dus geen advies, 3d ontwerp en kan alles niet in het zelf zien...

Alles ging via Pliegler, maar mijn aannemer heeft last minute nu gekozen voor 'Uw huis uw wensen'.
Als ik naar de google reviews kijk wil ik echt gaan huilen. Dus ik krijg geen hulp en betaal voor alles de hoofdprijs? Moet ik dan ook zelf aangeven waar ik de wasbak wil hebben etc? Ik ben daar echt slecht in. Bij het kopen van een keuken kreeg ik face to face advies en een 3d ontwerp..
Nee dit is niet normaal (vind ik), normaal gesproken heb je gewoon een afspraak in een showroom en daar wordt je aan de hand meegenomen in de keuzes.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Nee dit is niet normaal (vind ik), normaal gesproken heb je gewoon een afspraak in een showroom en daar wordt je aan de hand meegenomen in de keuzes.
Ik ga dan maar een klacht bij de aannemer indienen. Ik denk dat ik geen keuze heb.

Overigens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zygoz6PHPmDR3ZpQuH96CLXltXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c2ys9nOiPxfnBoHCn5PidPEY.png?f=fotoalbum_large

Dus als ik een ander wasbak wil dan moet ik de kosten van de nieuwe wasbak betalen EN opnieuw montage kosten??????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
UltraInstinct schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Ik ga dan maar een klacht bij de aannemer indienen. Ik denk dat ik geen keuze heb.

Overigens:
[Afbeelding]

Dus als ik een ander wasbak wil dan moet ik de kosten van de nieuwe wasbak betalen EN opnieuw montage kosten??????
Dat je alles dubbel betaald voor je opties bij projectmatige nieuwbouw is oud nieuws toch?

Voor badkamer/toilet kregen we een online portal met wat "basis" opties en de mogelijkheid om een afspraak te maken bij de showroom van de leverancier. Bij de afspraak was er uiteindelijk veel meer mogelijk dan in de online portal.

Enkel online is wel een beetje, umm, schraal...Staat er iets in de brochure/papieren over de werkwijze voor de badkamer?

[ Voor 4% gewijzigd door nooberke op 20-06-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
nooberke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Dat je alles dubbel betaald voor je opties bij projectmatige nieuwbouw is oud nieuws toch?

Voor badkamer/toilet kregen we een online portal met wat "basis" opties en de mogelijkheid om een afspraak te maken bij de showroom van de leverancier. Bij de afspraak was er uiteindelijk veel meer mogelijk dan in de online portal.

Enkel online is wel een beetje, umm, schraal...Staat er iets in de brochure/papieren over de werkwijze voor de badkamer?
Ik krijg dinsdag uitleg over alles, maar ik kan dus enkel online kiezen. Als ik sanitair wil zien moet ik maar naar de showrooms van de fabrikanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
[...]

Dit is helaas ook bij catalogusbouwers met in house sanitair zo..

m.i. is om die reden de sanitair meer maffia dan de keukenboeren..

[ Voor 10% gewijzigd door Frantic op 20-06-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:04
nooberke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Dit herken ik niet. Bij mijn nieuwbouw project kreeg ik geld terug voor de vervallen standaard badkamer artikelen. Dat was best een behoorlijk bedrag waardoor ik met alle opties een stuk goedkoper uit was dan bij een andere keukenboer die de boel er nadien uitloopt en opnieuw inzet. Ik ben dus eerder verbaasd als je 2 dubbel moet betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 10:41
Casco op laten leveren en achteraf zelf doen kan soms ook, maar heeft ook nadelen.

De prijzen van dit soort sites zijn bezopen en dat geldt ook voor de andere showrooms. Het verhaal van dure montage is ook flauwekul, want vaak wordt de montage belabberd gedaan.

Bij vrienden is de isolatie rondom de motor van het bubbelbad weggegooid. Maakt nu dus een teringherrie en iedereen haalt zijn schouders op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:25:
Casco op laten leveren en achteraf zelf doen kan soms ook, maar heeft ook nadelen.

De prijzen van dit soort sites zijn bezopen en dat geldt ook voor de andere showrooms. Het verhaal van dure montage is ook flauwekul, want vaak wordt de montage belabberd gedaan.

Bij vrienden is de isolatie rondom de motor van het bubbelbad weggegooid. Maakt nu dus een teringherrie en iedereen haalt zijn schouders op.
Projectontwikkelaar zei casco is mogelijk en nu zegt de aannemer dat het niet mogelijk is.

Ik weet het niet meer, een lelijk badkamer en toilet laten leveren of belazerd worden en abnormaal bedragen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat staat er allemaal in de juridische documenten? Die bepalen wat wel of niet mogelijk is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:07:
Wat staat er allemaal in de juridische documenten? Die bepalen wat wel of niet mogelijk is.
Ik kan nergens lezen dat casco opleveren van de badkamer en toilet niet mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:40
Bij ons in het project mochten we ook niet casco. Er moest een werkende badkamer zijn bij oplevering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Laatst online: 19:45
Arwen. schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:11:
Bij ons in het project mochten we ook niet casco. Er moest een werkende badkamer zijn bij oplevering..
Bij ons ook. Is dit een nieuwe trend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:40
tjubbie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:22:
[...]

Geen idee. Bij ons oude huis van dezelfde aannemer mocht het destijds nog wel, dat was 2016.

Veel mensen in ons project hebben een standaard badkamer afgenomen, wel de leidingen op soort van juiste plek en na oplevering alles er weer uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
UltraInstinct schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ik kan nergens lezen dat casco opleveren van de badkamer en toilet niet mogelijk is..
In een appartement is dat inderdaad meestal niet mogelijk.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Volgens mij staat er juist dat ze de standaard verrekenen met de extra's die je kiest.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 10:57
FredvZ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:30:
[...]

In een appartement is dat inderdaad meestal niet mogelijk.
Zie hier https://www.ad.nl/wonen/n...e-keuken-kiezen~a1f61e0c/

Artikel heeft het ook over keuken, maar die valt er volgens mij buiten. Die hoeft bij oplevering niet aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:49
Dat AD artikel kreeg ik ook doorgestuurd.
Wij doen alleen tegelwerk bij oplevering.
Alleen waterdichte vloer en wandafwerking is verplicht, zie:
https://iplo.nl/regelgevi...5b-405e-9c12-75aa0855de57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 13:21
Lieuwe15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:12:
Dat AD artikel kreeg ik ook doorgestuurd.
Wij doen alleen tegelwerk bij oplevering.
Alleen waterdichte vloer en wandafwerking is verplicht, zie:
https://iplo.nl/regelgevi...5b-405e-9c12-75aa0855de57
Hebben wij ook niet, gewoon volledig casco. Betekent wel dat de garantie van de vloer eraan ging maar ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
tjubbie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:22:
[...]

Nee, dat is geen nieuwe trend, maar gewoon een verdienmodel voor aannemers. Een aannemer die een blok huizen bouwt werkt als volgt:

Hij schrijft in op een project om de woningen te bouwen voor een bepaalde prijs X. Vaak is de eis vanuit de gemeente dat de woningen voor een specifiek bedrag gebouwd worden en instapklaar zijn (dus met badkamer/keuken).

De aannemer gaat dan bevriende bedrijven vragen offertes te maken voor standaard tegelwerk, een standaard keuken en een standaard badkamer, met de afspraak dat (a) de prijs voor die standaard dingen zo laag mogelijk is (= meer winst voor de aannemer) en (b) de aannemer alleen meerwerk bij dat bedrijf accepteert (= kans op veel winst voor bevriend bedrijf).

De aannemer kan dus geen "casco" aanbieden zonder de afspraken met zijn vriendjes te schenden.

Als koper ben je overgeleverd aan de grillen van het bevriende bedrijf en daar zitten helaas boefjes tussen. Vooral in de keuken- en sanitairwereld. Tegels valt vaak nog mee, maar ook daar hoor je belachelijke bedragen.

Het zwartste scenario voor alle leveranciers is dat alle woningen opgeleverd worden met standaard keuken en badkamer. Dan leveren ze er allemaal zwaar op in.

Een voorbeeld: De standaardkeuken in mijn woning stond voor 9k (inclusief leidingwerk) in de prijslijst. Dit was een heel basic Siematic keuken met alle apparatuur er in. De eerste offerte voor een aangepaste keuken was 25k (exclusief leidingwerk). Op mijn vraag waarom een keuken die twee keer zoveel kastjes had en iets luxere apparatuur ineens niet twee keer, maar drie keer zo duur was had de keukenzaak geen antwoord. (wij hadden gelukkig de optie de keuken daar niet af te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Nee, dat is geen nieuwe trend, maar gewoon een verdienmodel voor aannemers. Een aannemer die een blok huizen bouwt werkt als volgt:

Hij schrijft in op een project om de woningen te bouwen voor een bepaalde prijs X. Vaak is de eis vanuit de gemeente dat de woningen voor een specifiek bedrag gebouwd worden en instapklaar zijn (dus met badkamer/keuken).

De aannemer gaat dan bevriende bedrijven vragen offertes te maken voor standaard tegelwerk, een standaard keuken en een standaard badkamer, met de afspraak dat (a) de prijs voor die standaard dingen zo laag mogelijk is (= meer winst voor de aannemer) en (b) de aannemer alleen meerwerk bij dat bedrijf accepteert (= kans op veel winst voor bevriend bedrijf).

De aannemer kan dus geen "casco" aanbieden zonder de afspraken met zijn vriendjes te schenden.

Als koper ben je overgeleverd aan de grillen van het bevriende bedrijf en daar zitten helaas boefjes tussen. Vooral in de keuken- en sanitairwereld. Tegels valt vaak nog mee, maar ook daar hoor je belachelijke bedragen.

Het zwartste scenario voor alle leveranciers is dat alle woningen opgeleverd worden met standaard keuken en badkamer. Dan leveren ze er allemaal zwaar op in.

Een voorbeeld: De standaardkeuken in mijn woning stond voor 9k (inclusief leidingwerk) in de prijslijst. Dit was een heel basic Siematic keuken met alle apparatuur er in. De eerste offerte voor een aangepaste keuken was 25k (exclusief leidingwerk). Op mijn vraag waarom een keuken die twee keer zoveel kastjes had en iets luxere apparatuur ineens niet twee keer, maar drie keer zo duur was had de keukenzaak geen antwoord. (wij hadden gelukkig de optie de keuken daar niet af te nemen).
Badkamer en toilet standaard opleveren en later veranderen is wellicht goedkoper dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 08:38
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Badkamer en toilet standaard opleveren en later veranderen is wellicht goedkoper dus?
Zeker,
soms zie je zelfs op dag 1 na oplevering hele keukens en badkamers er weer uitgesloopt worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
[...]

Als het mogelijk is, zou ik het sanitair (in de basisvariant vanuit de bouw) wel alvast op de juiste plek zetten.

Zeker als je de toiletpot aan de andere kant van de badkamer wilt, wens ik je veel succes om circa ø110cm afvoerbuizen te verplaatsen met vloerverwarming :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dat kan zomaar ja. De vraag is hoeveel je wilt aanpassen. Een wastafel vervangen door een wastafelmeubel is sowieso goedkoper achteraf. Als je ook muren en leidingwerk wilt verplaatsen, moet je ook rekening houden met extra tegelwerk en loodgietwerk.

Een bad of douche verplaatsen is helemaal moeilijk, want dan moet de vloer open voor de afvoeren en dan moet dus ook de verwarming er uit, etc.

De vraag of dat goedkoper is, is niet zomaar te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Als het mogelijk is, zou ik het sanitair (in de basisvariant vanuit de bouw) wel alvast op de juiste plek zetten.

Zeker als je de toiletpot aan de andere kant van de badkamer wilt, wens ik je veel succes om circa ø110cm afvoerbuizen te verplaatsen met vloerverwarming :>
Precies! Dus dat is de grootste uitdaging: Kun je het sanitair vanuit de bouw al op de juiste plek krijgen. Dus het standaardbad, het standaardtoilet en de standaarddouche op de juiste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Source90 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Ik wil niks laten verplaatsen, alleen ander sanitair en tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Ik wil niks laten verplaatsen, alleen ander sanitair en tegels.
Sanitair dan sowieso later doen (voor een hangend toilet wel even opletten dat de bevestigingen op de juiste plek zitten, want ook daar zijn verschillen in).

Tegelwerk is even de vraag: Als je achteraf gaat tegelen, moet je de oude tegels ook verwijderen. Dat levert ook weer een m2 prijs op. Via de bouw andere tegels kan dan soms toch goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Sanitair dan sowieso later doen (voor een hangend toilet wel even opletten dat de bevestigingen op de juiste plek zitten, want ook daar zijn verschillen in).

Tegelwerk is even de vraag: Als je achteraf gaat tegelen, moet je de oude tegels ook verwijderen. Dat levert ook weer een m2 prijs op. Via de bouw andere tegels kan dan soms toch goedkoper zijn.
Ik hou jullie wel op de hoogte als ik in kan loggen en de prijzen etc kan inzien.

Reviews zijn niet echt goed
https://www.google.com/se...=1.75#lkt=LocalPoiReviews

Zal later ook rechtsbijstand aanschaffen voor potentiele conflicten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-07 14:44
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik hou jullie wel op de hoogte als ik in kan loggen en de prijzen etc kan inzien.

Dit bedrijf levert alleen het platform cq. de calculatiesoftware voor het maken van meer- en minderoffertes voor sanitair. Uiteindelijk is het van belang met welke installateur jullie aannemer werkt voor de kwaliteit van het installatiewerk.

Wij hebben ook een offerte uit deze software, maar badkamer is gewoon keurig opgeleverd door een goede loodgieter en tegelzetter ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Davidshadow13 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Dit bedrijf levert alleen het platform cq. de calculatiesoftware voor het maken van meer- en minderoffertes voor sanitair. Uiteindelijk is het van belang met welke installateur jullie aannemer werkt voor de kwaliteit van het installatiewerk.

Wij hebben ook een offerte uit deze software, maar badkamer is gewoon keurig opgeleverd door een goede loodgieter en tegelzetter ;)
Maar dat lees je terug in de reviews. Als je kiest voor "standaard", verdienen ze er geen zak op, dus wordt de boel zo goedkoop mogelijk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:22
[...]

Daar kun je beter niet mee wachten, rechtsbijstand doet meestal niets voor conflicten binnen een overeenkomst die afgesloten is voor het aangaan van de RB verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Dronium schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Daar kun je beter niet mee wachten, rechtsbijstand doet meestal niets voor conflicten binnen een overeenkomst die afgesloten is voor het aangaan van de RB verzekering.
Ik zal dan even contact opzoeken met ze. Ze zijn namelijk niet eens begonnen bij het bouwen van het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Davidshadow13 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Hoe is de software? Krijg je wel een 3D tekening te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Ik zal dan even contact opzoeken met ze. Ze zijn namelijk niet eens begonnen bij het bouwen van het appartement.
Meestal is het bij tekenen van de overeenkomst al te laat voor het afsluiten van een verzekering. Zo te lezen heb je dat al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Het zit niet mee...

We kregen vorige week een mail ( 1 week voor oplevering) dan men betreurt het ons niet eerder te hebben laten weten dat de kruip ruimte volgestort gaat worden met drainagezand. En dat er verder nog drains aangelegd gaan worden.

Wil dus meteen zeggen dat we geen loze leidingen zelf meer kunnen trekken naar buiten ter voorbereiding van de auto, of naar de tuin.

Ook hebben we nu een probleem met de te komen nieuwe keuken ( er waren geen koperskeuzes voor loze leidingen) We zouden via de kruipruimte de extra groepen makkelijk kunnen aanmaken.
Nu is het maar de vraag of we nog meer kabels kunnen trekken door de bestaande leidingen....

Het is wel teleurstelling na teleurstelling zo....

We zijn nu dus ook min of meer verplicht dat erratum te tekenen een week voor oplevering, anders geen sleutel, dus voel me lekker voor het blok gezet, met nog meer extra kosten om de stroom op de juiste plekken te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Wellicht (naar de bouw om te) bespreken dat er eerst loze leidingen of mantelbuizen gelegd worden voordat ze het volstorten?
Mogelijk nog e.e.a. Te regelen met hun eigen elektricien.

Als jij niet tekent kunnen ze niet opleveren, kost hen ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Source90 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:44:
Wellicht (naar de bouw om te) bespreken dat er eerst loze leidingen of mantelbuizen gelegd worden voordat ze het volstorten?
Mogelijk nog e.e.a. Te regelen met hun eigen elektricien.

Als jij niet tekent kunnen ze niet opleveren, kost hen ook geld.
Ze hebben de mail gestuurd nadat het al volgestort is. Dat is blijkbaar weken geleden al gedaan, echter krijgen we nu pas de communicatie en het erratum.

Ik heb wederom contact opgenomen met kopersbegeleiding, nog geen reactie terug gehad, hopelijk morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
Dan maak je er een opleverpunt van?
Laat ze de boel maar weer lekker leeghalen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 23-06-2025 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_dizzy_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:36:
Het zit niet mee...

We kregen vorige week een mail ( 1 week voor oplevering) dan men betreurt het ons niet eerder te hebben laten weten dat de kruip ruimte volgestort gaat worden met drainagezand. En dat er verder nog drains aangelegd gaan worden.

Wil dus meteen zeggen dat we geen loze leidingen zelf meer kunnen trekken naar buiten ter voorbereiding van de auto, of naar de tuin.

Ook hebben we nu een probleem met de te komen nieuwe keuken ( er waren geen koperskeuzes voor loze leidingen) We zouden via de kruipruimte de extra groepen makkelijk kunnen aanmaken.
Nu is het maar de vraag of we nog meer kabels kunnen trekken door de bestaande leidingen....

Het is wel teleurstelling na teleurstelling zo....

We zijn nu dus ook min of meer verplicht dat erratum te tekenen een week voor oplevering, anders geen sleutel, dus voel me lekker voor het blok gezet, met nog meer extra kosten om de stroom op de juiste plekken te krijgen.
Als dat zand niet in je koopovereenkomst staat lekker leeg laten halen, om de werkzaamheden te kunnen doen. Zoals je het nu verteld benadelen ze je namelijk aanzienlijk door hun informatieplicht te verzuimen. Heb je wel een kruipluik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coentjuhh94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07 23:04
Wij hebben gekozen voor een casco badkamer, wij kregen hiervoor dan 3k terug. Daarnaast houden ze een randje langs de vloer vrij waarin je dan nog om de vloerverwarming de leidingen kunt verplaatsen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:04
coentjuhh94 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:02:
Wij hebben gekozen voor een casco badkamer, wij kregen hiervoor dan 3k terug. Daarnaast houden ze een randje langs de vloer vrij waarin je dan nog om de vloerverwarming de leidingen kunt verplaatsen zelf.
Onlangs heb ik ook een nieuwe woning gekocht. In de optielijst stond het volgende bij de optie Casco Oplevering Sanitaire Ruimtes:
Wanneer u voor deze optie kiest dient u er zich er van bewust te zijn dat bij oplevering uw woning niet
voldoet aan de eisen van het bouwbesluit
. De wet kwaliteitsborging (WKB) die van toepassing is stelt dat de woning pas gereed kan worden gemeld wanneer de sanitaire ruimtes zijn afgebouwd.
Dit betekent dat u als koper zelf een kwaliteitsborger dient in de schakelen voor de keuring van de
afbouwwerkzaamheden. Ook dient u na goedkeuring en uitvoering van de afbouwwerkzaamheden de
gereedmelding bij uw gemeente in te dienen vóór bewoning van uw woning.
In de kopershandleiding worden deze onderdelen toegelicht.
Stond er bij jou ook een dergelijke disclaimer bij de optie Casco Oplevering Sanitaire Ruimtes?
Zo ja, dan hoop ik dat je je realiseert wat de kosten zijn om zelf een kwaliteitsborger in te schakelen om te voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging. En ook wat gereedmelding van de woning bij de gemeente inhoudt, nl. dat je niet als bewoner op het betreffende adres wordt ingeschreven zonder zo'n officiële gereedmelding.
M.a.w. bij casco oplevering moet die badkamer gereed zijn, daarna goedgekeurd door een (gecertificeerde) kwaliteitsborger en de gereedmelding ingeleverd bij de gemeente vóórdat je de woning mag bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:51
coentjuhh94 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:02:
Project Dahliapark toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
arpeggio schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Onlangs heb ik ook een nieuwe woning gekocht. In de optielijst stond het volgende bij de optie Casco Oplevering Sanitaire Ruimtes:

[...]

Stond er bij jou ook een dergelijke disclaimer bij de optie Casco Oplevering Sanitaire Ruimtes?
Zo ja, dan hoop ik dat je je realiseert wat de kosten zijn om zelf een kwaliteitsborger in te schakelen om te voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging. En ook wat gereedmelding van de woning bij de gemeente inhoudt, nl. dat je niet als bewoner op het betreffende adres wordt ingeschreven zonder zo'n officiële gereedmelding.
M.a.w. bij casco oplevering moet die badkamer gereed zijn, daarna goedgekeurd door een (gecertificeerde) kwaliteitsborger en de gereedmelding ingeleverd bij de gemeente vóórdat je de woning mag bewonen.
Dat geldt inderdaad voor woningen waarvan de vergunning na 1 januari 2024 afgegeven is. Dat zijn er momenteel niet veel, maar worden er wel steeds meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-07 16:50
[...]

Sterker nog.... 1 van de positieve review is van iemand met dezelfde achternaam als van de bestuursvoorzitter van die club... en wel een zeeer weinig voorkomende achternaam. What are the odds.... 8)7

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Loft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Sterker nog.... 1 van de positieve review is van iemand met dezelfde achternaam als van de bestuursvoorzitter van die club... en wel een zeeer weinig voorkomende achternaam. What are the odds.... 8)7
Ja haar man geeft een 5 sterren review 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
twain4me schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Als dat zand niet in je koopovereenkomst staat lekker leeg laten halen, om de werkzaamheden te kunnen doen. Zoals je het nu verteld benadelen ze je namelijk aanzienlijk door hun informatieplicht te verzuimen. Heb je wel een kruipluik?
Er is inderdaad wel een kruipluik.

De reden was dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj8Fat4GT4jTgLBaqEN_K4B05tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVjrd84lU9j1z29JzKZfeosN.png?f=fotoalbum_large

Dit wisten ze natuurlijk al veel eerder, tijdens de kijkdag lag het al vol zand, en werd ons verteld dat het nog aangepast gaat worden.

We moeten het erratum tekenen voordat we de oplevering hebben, dus een opleverpunt kan dan nog niet?

Op zich natuurlijk goed dat ze er rekening mee houden, maar het maakt het voor ons moeilijker, omdat wij dus al volop plannen hadden de kruipruimte te gebruiken voor leidingwerk, wat nu niet meer mogelijk is.

Als dit vooraf had gekund, dan hadden we kunnen pleiten voor loze leidingen om te gebruiken, nu staan we met ons rug tegen de muur.

[ Voor 14% gewijzigd door _dizzy_ op 23-06-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Ja haar man geeft een 5 sterren review 8)7
Jupz....

Ik vind het wel leuk om de site ff door te spitten en zat naar de badkamer ontwerpen te kijken...
Wat intens slecht ontworpen.

Verkeerd uitgelijnde tegels, zowel vloer als wanden.
Verkeerd geplaatste toilet qua positie in de ruimte en ruimte er omheen.
Radiatoren die naast een wastafel hangen zodat je er altijd tegenaan komt/stoot
Nisjes die je amper/niet kunt schoonmaken
Kleuren combi waarvan je echt afvraagt om men geen smaak heeft of kleurenblind is.

De fotos van de opgeleverde projecten zijn ook niet de beste... Niet qua foto (slechte fotograaf) als dat je soms ook twijfelt over de afwerking die je ziet... ;(
Met name het tegelwerk is erbarmelijk slecht uitgemeten, maar ook positionering van tegels vs meubilair niet gecentreerd e.d. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 23-06-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Loft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Jupz....

Ik vind het wel leuk om de site ff door te spitten en zat naar de badkamer ontwerpen te kijken...

Kleuren combi waarvan je echt afvraagt om men geen smaak heeft of kleurenblind is.

De fotos van de opgeleverde projecten zijn ook niet de beste... Niet qua foto (slechte fotograaf) als dat je soms ook twijfelt over de afwerking die je ziet... ;(
Met name het tegelwerk is erbarmelijk slecht uitgemeten, maar ook positionering van tegels vs meubilair niet gecentreerd e.d. :/
Klopt, aannemer voor de badkamer en toilet is Installatiebedrijf Kruit. Ze hebben wel positieve reviews op google, zal voor de zekerheid toch echt een rechtsbijstandsverzekering nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
Loft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Jupz....

Ik heb geen aandelen :+ Maar overdrijven is ook een vak. Heb ook even naar de opgeleverde badkamers gekeken en het kan prima je smaak niet zijn, maar ik zie geen hele bijzondere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
maussert schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Ik heb geen aandelen :+ Maar overdrijven is ook een vak. Heb ook even naar de opgeleverde badkamers gekeken en het kan prima je smaak niet zijn, maar ik zie geen hele bijzondere dingen.
Ik kon in meer dan de helft van de opgeleverde badkamers zien dat ze ergens begonnen waren met een hele tegel in de hoek en dan met een tegel van de minder dan de helft overbleven, een smalle strook. Dat hoort niet, een goede tegelzetter zorgt dat het altijd eindigt / start met een tegel groter dan de helft.
Als dit al bij de helft van de opgeleverde projecten is, en dat zijn je beste projecten... heb ik mijn twijfels.

Enkele keren niet tegel uitgelijnd met meubilair (terwijl dat wel lijkt te kunnen ;) )

Enkele keren lichte schaduw-voegen. (dat kan duiden op ongelijke tegels)

En ja, ook een enkele keer / keren niet min smaak, maar dat telt niet ;)

Maar kan ook zijn dat ik te streng ben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_dizzy_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:14:
[...]

De reden was dit:

[Afbeelding]

Dit wisten ze natuurlijk al veel eerder, tijdens de kijkdag lag het al vol zand, en werd ons verteld dat het nog aangepast gaat worden.

We moeten het erratum tekenen voordat we de oplevering hebben, dus een opleverpunt kan dan nog niet?

Op zich natuurlijk goed dat ze er rekening mee houden, maar het maakt het voor ons moeilijker, omdat wij dus al volop plannen hadden de kruipruimte te gebruiken voor leidingwerk, wat nu niet meer mogelijk is.

Als dit vooraf had gekund, dan hadden we kunnen pleiten voor loze leidingen om te gebruiken, nu staan we met ons rug tegen de muur.
Waarom moet de kruipruimte droog zijn, tegenwoordig is alles toch luchtdicht afgesloten van de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_dizzy_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:14:
[...]

De reden was dit:

[Afbeelding]

Dat is psies de reden waarom een aannemer informatie plicht heeft, jij kan dan nog schakele, eventueel tijdelijk deels leeg zuigen zodat jij je plannen kan uitvoeren kost de wereld niet dus ik denk dat jouw belangen zwaarder wegen. ik zou het aan een specialist voorleggen. ik weet zo niet wat je wel en niet moet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipeoutTom
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-07 08:57
Ik heb een vraag over vergoeding omtrent te laat opleveren, omdat ik geen duidelijk antwoord kan vinden op internet.

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. Dit betreft een appartement met een parkeerplaats. Het appartement is al opgeleverd en daar waren ze een x aantal dagen te laat mee. Hierover heb ik een vergoeding gekregen op basis van de aanneemsom en dan daar 0,25‰ over. Deze vergoeding is zo beschreven in het koopcontract. Echter gaat het om de parkeerplaats, deze is ~1,5 jaar na oplevering van het appartement pas volledig opgeleverd. Nu heeft de aannemer ons een bericht gestuurd voor een vergoeding. Deze vergoeding is echter op basis van de bouwkosten om het parkeerterrein te realiseren. Denk hierbij aan carports, poort en hekwerk. Nergens in het koopcontract staat beschreven dat de vergoeding op die manier berekend mag worden. Mag een aannemer de bouwkosten van het parkeerterrein gebruiken om daar de vergoeding op te baseren?

De nieuwbouwwoning is onderverdeeld in meerdere onderdelen. Denk aan woning, berging en parkeerplaats. Deze hebben ieder hun eigen splitsingdeel. Ik zou juist verwachten dat van de aanneemsom het splitsingdeel van de parkeerplaats wordt gebruikt om de vergoeding op te baseren. Is dit onrealistisch? Je kunt je voorstellen dat als het splitsingsdeel van de parkeerplaats gebruikt wordt het bedrag van de vergoeding aanzienlijk hoger uitvalt.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dit is een vraag voor een jurist. Hier moet jurisprudentie over bestaan. In de basis geldt dat het een en ander redelijk en billijk moet zijn.

Ik denk, maar ben absoluut geen jurist, dat bouwkosten op zich niet onredelijk zijn, maar tegelijk is 1,5 jaar wel veel.

Wat is de vergoeding voor de VVE? Want het hele project zal ook nog niet opgeleverd zijn aan de VVE, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipeoutTom
Blihi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:27:
Dit is een vraag voor een jurist. Hier moet jurisprudentie over bestaan. In de basis geldt dat het een en ander redelijk en billijk moet zijn.

Ik denk, maar ben absoluut geen jurist, dat bouwkosten op zich niet onredelijk zijn, maar tegelijk is 1,5 jaar wel veel.

Wat is de vergoeding voor de VVE? Want het hele project zal ook nog niet opgeleverd zijn aan de VVE, toch?
De oplevering heeft al in februari plaatsgevonden. Wat betreft een vergoeding voor VVE is naar mijn weten geen sprake. Echter zijn er wel nog andere zaken wat niet kloppen, maar daar zal juridische stappen voor gezet gaan worden, aangezien we geen actie vanuit de aannemer zien.

Ik ben het met je eens dat dit een vraag voor een jurist is. Echter hoop ik iemand te kunnen vinden met ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
wipeoutTom schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
Ik heb een vraag over vergoeding omtrent te laat opleveren, omdat ik geen duidelijk antwoord kan vinden op internet.

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. Dit betreft een appartement met een parkeerplaats. Het appartement is al opgeleverd en daar waren ze een x aantal dagen te laat mee. Hierover heb ik een vergoeding gekregen op basis van de aanneemsom en dan daar 0,25‰ over. Deze vergoeding is zo beschreven in het koopcontract. Echter gaat het om de parkeerplaats, deze is ~1,5 jaar na oplevering van het appartement pas volledig opgeleverd. Nu heeft de aannemer ons een bericht gestuurd voor een vergoeding. Deze vergoeding is echter op basis van de bouwkosten om het parkeerterrein te realiseren. Denk hierbij aan carports, poort en hekwerk. Nergens in het koopcontract staat beschreven dat de vergoeding op die manier berekend mag worden. Mag een aannemer de bouwkosten van het parkeerterrein gebruiken om daar de vergoeding op te baseren?

De nieuwbouwwoning is onderverdeeld in meerdere onderdelen. Denk aan woning, berging en parkeerplaats. Deze hebben ieder hun eigen splitsingdeel. Ik zou juist verwachten dat van de aanneemsom het splitsingdeel van de parkeerplaats wordt gebruikt om de vergoeding op te baseren. Is dit onrealistisch? Je kunt je voorstellen dat als het splitsingsdeel van de parkeerplaats gebruikt wordt het bedrag van de vergoeding aanzienlijk hoger uitvalt.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze situatie.
Als ik mag vragen hoelang duurde het bouwen van je appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipeoutTom
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Als ik mag vragen hoelang duurde het bouwen van je appartement?
Dat mag. 2 jaar. Het complex waar ik in woon telt 36 appartementen. Naast ons complex zijn nog twee complexen gebouwd die simultaan zijn gebouwd. In het koopcontract waren 350 werkdagen opgenomen. Hier zijn ze met ongeveer 70 dagen overheen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
wipeoutTom schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Dat mag. 2 jaar. Het complex waar ik in woon telt 36 appartementen. Naast ons complex zijn nog twee complexen gebouwd die simultaan zijn gebouwd. In het koopcontract waren 350 werkdagen opgenomen. Hier zijn ze met ongeveer 70 dagen overheen gegaan.
Heftig, hier 67 appartementen in een complex en in de aanneemoverkomst staat 340 werkzame dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Wij zijn aan het kijken naar een vloer voor de eerste verdieping en eigenlijk ben ik best wel gecharmeerd geraakt van een houten eiken vloer. Maarja, werkt dat nu wel zo goed met vloerverwarming en evt. vloerkoeling.

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
Strider schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:37:
Wij zijn aan het kijken naar een vloer voor de eerste verdieping en eigenlijk ben ik best wel gecharmeerd geraakt van een houten eiken vloer. Maarja, werkt dat nu wel zo goed met vloerverwarming en evt. vloerkoeling.

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?
Geen ervaring maar heb je al eens gekeken naar een gehard houten vloer? Bovenzijde is echt hout en geschikt voor verwarming en koeling. Nog betrekkelijk nieuw product volgens mij want ik lees er nog niet veel over, bijv https://www.bjelin.com/en/woodura-planks

[ Voor 3% gewijzigd door tjubbie op 24-06-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Helaas is mijn nachtmerrie werkelijk geworden.
Abnormale prijzen bij Uw huis uw wensen.
Goedkoopste instapmodel douche wc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8_3rL24HpLozl4pQ8LibxdMPiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L10QR7s915RWZrem7CbDGHsb.png?f=fotoalbum_large

Wastafel + meubel ook 800-1000 euro goedkoopste model..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_VWHKjJ228S-6-ndqOcL4hTTCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s1SzJBa5tq4mmJsu5WfsyUCt.png?f=fotoalbum_large

Overigens extra schakelgroep voor het installeren van een douche wc? Echt?

[ Voor 28% gewijzigd door UltraInstinct op 24-06-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:45
tjubbie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Geen ervaring maar heb je al eens gekeken naar een gehard houten vloer? Bovenzijde is echt hout en geschikt voor verwarming en koeling. Nog betrekkelijk nieuw product volgens mij want ik lees er nog niet veel over, bijv https://www.bjelin.com/en/woodura-planks
Je hebt ook nog zoiets wat hetzelfde werkt als plak pvc:
https://beugt.nl/echtvloeren/ Dat is een onderlaag van populieren met daarop een toplaag van eiken. De dikte van de eiken zorgt dat het 1 keer geschuurd kan worden nog. Ze zeggen dat het iig goed werkt met vloerverwarming ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:19:
Helaas is mijn nachtmerrie werkelijk geworden.
Abnormale prijzen bij Uw huis uw wensen.
Goedkoopste instapmodel douche wc

[Afbeelding]

Wastafel + meubel ook 800-1000 euro goedkoopste model..

[Afbeelding]

Overigens extra schakelgroep voor het installeren van een douche wc? Echt?
Tja, vind het nog meevallen. Tuurlijk is het een forse meerprijs bovenop retail, maar wat is het retourbedrag? De standaard toiletpot?
Als het retourbedrag enkel de standaard pot is, vind ik het nog meevallen wat je onderaan de streep betaald incl. montage.

Bijna alle toiletten worden tegenwoordig uitgevoerd met een Geberit UP320 reservoir. Dit kan je nog voor de zekerheid navragen.
Je kan er ook voor kiezen om een loze leiding te plaatsen en een toiletdouche achteraf te plaatsen. Je bent niet goedkoper uit dan, echter wel een veel uitgebreider model.
Wij hebben hier de Grohe Sensia Arena en waren toen (2022) ook ongeveer 1500€ kwijt inclusief montage achteraf (inclusief elektrapunt voor 170€ vanuit de bouw).
Pagina: 1 ... 351 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.