Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 10:41
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:19:
Helaas is mijn nachtmerrie werkelijk geworden.
Abnormale prijzen bij Uw huis uw wensen.
Goedkoopste instapmodel douche wc

[Afbeelding]

Wastafel + meubel ook 800-1000 euro goedkoopste model..

[Afbeelding]

Overigens extra schakelgroep voor het installeren van een douche wc? Echt?
Om je laatste vraag te beantwoorden: Ja! In zo'n apparaat komen water en stroom samen. Dat wil je op een eigen groep en liefst zelfs op een eigen aardlek.

Verder vind ik de prijs alles meevallen hoor. Om je een idee te geven hoe dit bij ons ging:

min prijs standaard bad uit serie X van merk Y: -500 euro
prijs iets kleinere maat bad uit serie X van merk Y: +2000 euro

Dat wordt dan 1500 euro meneer..... 8)7 8)7 8)7 Puur voor het vervangen van het bad door een kleiner bad uit dezelfde serie.

Ik heb vriendelijk bedankt, en heb ze uiteindelijk een oor aangenaaid:
min prijs standaard bad uit serie X van merk Y: -500 euro
min prijs vervallen wastafels: -500 euro
adviesprijs kleiner bad uit andere serie van ander merk: 670 euro
Korting adviesprijzen conform afspraak aannemer: -120
Totaalbedrag: -450 euro

Voor dat geld heb ik bij Ikea zelf een wastafelmeubel en kranen gekocht....

Ik heb ook echt hemel en aarde moeten bewegen voordat ik van de badkamerzaak een fatsoenlijke offerte had liggen, dus met productnummers op de offerte. Ze wilden die in eerste instantie gewoon niet maken. Ze bleven volhouden dat een printje met lage kwaliteit plaatjes genoeg was. Ook wilde ze geen korting toepassen op de adviesprijzen omdat de offerte negatief was.

Daar moest de aannemer ingrijpen, want beide waren wel afgesproken. Zowel gespecificeerde offertes als korting op adviesprijzen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Tja, vind het nog meevallen. Tuurlijk is het een forse meerprijs bovenop retail, maar wat is het retourbedrag? De standaard toiletpot?
Als het retourbedrag enkel de standaard pot is, vind ik het nog meevallen wat je onderaan de streep betaald incl. montage.

Bijna alle toiletten worden tegenwoordig uitgevoerd met een Geberit UP320 reservoir. Dit kan je nog voor de zekerheid navragen.
Je kan er ook voor kiezen om een loze leiding te plaatsen en een toiletdouche achteraf te plaatsen. Je bent niet goedkoper uit dan, echter wel een veel uitgebreider model.
Wij hebben hier de Grohe Sensia Arena en waren toen (2022) ook ongeveer 1500€ kwijt inclusief montage achteraf (inclusief elektrapunt voor 170€ vanuit de bouw).
Ja precies. Kun je een loze leiding laten leggen vanuit de meterkast naar het toilet? Vaak wel, maar de vraag is of je dat nu nog kunt laten doen, of dat dat veel eerder had gemoeten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
UltraInstinct schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Ja haar man geeft een 5 sterren review 8)7
Offtopic nepreviews plaatsen is gewoon strafbaar. Kun je melden.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 25-06-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-07 09:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben laatst bij het volgende zaakje geweest https://bidetdouche.nl/ (waar je zelfs de bidets kan testen) . Ik zou vooral de juiste inbouwreservoir kopen en daar alvast een loze leiding laten aanbrengen door de aannemer. De monteurs die de toiletten ophangen kunnen met een kleine ruimte alles monteren. Ik zou die zaak even opbellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:47
Hoe gaan jullie er mee om als ze 'start bouw' precies op verstrijken deadline begonnen zijn (lees: shovels wat zand laten verplaatsen) en 2 weken later is er eigenlijk nog niet veel veranderd (het zand ligt er ongeveer hetzelfde bij).
Je wilt toch ook dat ze vaart maken, maar ze lijken vooral níet voortvarend van start te zijn. Woningborg zegt 'regelmatig voortzetten', maar dat is ook weer interpretabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sincere1983 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:46:
Hoe gaan jullie er mee om als ze 'start bouw' precies op verstrijken deadline begonnen zijn (lees: shovels wat zand laten verplaatsen) en 2 weken later is er eigenlijk nog niet veel veranderd (het zand ligt er ongeveer hetzelfde bij).
Je wilt toch ook dat ze vaart maken, maar ze lijken vooral níet voortvarend van start te zijn. Woningborg zegt 'regelmatig voortzetten', maar dat is ook weer interpretabel.
Frustrerend, maar niets aan te doen. Ze hebben een aantal werkbare dagen en voordat die verstreken zijn is er echt heel weinig wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:39
danieljohannes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Ik ben laatst bij het volgende zaakje geweest https://bidetdouche.nl/ (waar je zelfs de bidets kan testen) . Ik zou vooral de juiste inbouwreservoir kopen en daar alvast een loze leiding laten aanbrengen door de aannemer. De monteurs die de toiletten ophangen kunnen met een kleine ruimte alles monteren. Ik zou die zaak even opbellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Inbouw reservoir : Geberit Duofix (https://catalog.geberit.nl/nl-NL/product/111.308.00.6)

Ik kan nog een loze leiding laten installeren naar de wc, maar als de prijzen voor de wc dus meevallen dan ga ik erover nadenken om het hier te laten doen.
Is het overigens veel gezeik en zal ik niet zo veel besparen als ik het later zelf door iemand anders laat installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:03
Wij hebben de tekening van de W-installaties ontvangen van onze aannemer en dit wekt meerdere vragen op m.b.t. de WTW (type D). Voordat ik (moeizaam/traag) contact opneem met mijn aannemer, zou ik graag jullie kijk willen op een aantal zaken. Hieronder onze 5 vragen. O-)

1. WTW-capaciteit
In de BENG-berekening staat dat onze WTW-unit een capaciteit heeft van 325 m3/h. Als ik echter onderstaande toepas op onze woning, dan kom ik op grofweg 480 m3/h uit. Het is een huis met 160 m2 met een (geventileerde) slaapkamer op zolder.

Verblijfruimtes = 3,24 m3/h per m2
Toiletruimtes = 25,2m3/h
Badruimtes = 50,4m3/h
Verblijfsruimte met kooktoestel = 75,6 m3/h

Bron: https://www.cvtotaal.nl/blog/post/wtw-capaciteit-berekenen

Voor onze woning kom ik dan op het volgende uit:

Berging/bijkeuken = 50,8 m3/h (geventileerd, WTW-ventiel aanwezig)
Toilet = 25,2 m3/h (minimum waarde, zie hierboven)
Woonkamer + keuken = 173,8 m3/h
Badkamer = 50,4 m3/h (minimum waarde, zie hierboven)
Slaapkamers 3x = 108,8 m3/h
Slaapkamer zolder = 70,8 m3/h (met oppervlakte gerekend waar hoogte +1,50 m is)

Totaal = 479,8 m3

Ik vind het verschil tussen de 325 en 480 m3/h erg groot. Is dit normaal of iets om aan te kaarten?

2. Debiet per ruimte
Stel er is een ruimte die 50 m3/h vereist, moet er dan in die ruimte een ventiel (aanvoer of afvoer) zitten dat dit debiet, dus 50 m3/h, minimaal haalt?

3. Debiet van aanvoerventielen
In diezelfde bron staat dat een aanvoerventiel maximaal 50 m3/h mag/kan aanvoeren. Echter zie ik op onze tekening aanvoerventielen met 60 m3/h. Is dit normaal dat ze tot 60 m3/h gaan?

4. Afstand tussen afvoerventielen
Ook lees ik in de bron dat de aftand tussen de afvoer ventielen minimaal 2 meter moet zijn. Dit is bij ons in de keuken slechts 1,3 meter op de tekening. Wat is jullie kijk hierop, is die 2 meter inderdaad een regel of niet?

5. Balans aanvoer en afvoer
Moet het totaal aan afvoer en aanvoer gelijk zijn als ik alle ventielen optel door de hele woning, dus totaal afvoer = totaal aanvoer? Dit is bij ons namelijk niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
TNThomas schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:01:
Wij hebben de tekening van de W-installaties ontvangen van onze aannemer en dit wekt meerdere vragen op m.b.t. de WTW (type D). Voordat ik (moeizaam/traag) contact opneem met mijn aannemer, zou ik graag jullie kijk willen op een aantal zaken. Hieronder onze 5 vragen. O-)

1. WTW-capaciteit
In de BENG-berekening staat dat onze WTW-unit een capaciteit heeft van 325 m3/h. Als ik echter onderstaande toepas op onze woning, dan kom ik op grofweg 480 m3/h uit. Het is een huis met 160 m2 met een (geventileerde) slaapkamer op zolder.

Verblijfruimtes = 3,24 m3/h per m2
Toiletruimtes = 25,2m3/h
Badruimtes = 50,4m3/h
Verblijfsruimte met kooktoestel = 75,6 m3/h

Bron: https://www.cvtotaal.nl/blog/post/wtw-capaciteit-berekenen

Voor onze woning kom ik dan op het volgende uit:

Berging/bijkeuken = 50,8 m3/h (geventileerd, WTW-ventiel aanwezig)
Toilet = 25,2 m3/h (minimum waarde, zie hierboven)
Woonkamer + keuken = 173,8 m3/h
Badkamer = 50,4 m3/h (minimum waarde, zie hierboven)
Slaapkamers 3x = 108,8 m3/h
Slaapkamer zolder = 70,8 m3/h (met oppervlakte gerekend waar hoogte +1,50 m is)

Totaal = 479,8 m3

Ik vind het verschil tussen de 325 en 480 m3/h erg groot. Is dit normaal of iets om aan te kaarten?
Ventilatie is zo complex dat het zelden helemaal goed gaat, maar....

De denkfout die je maakt is dat je alle debieten bij elkaar optelt. Dat moet je niet doen. De instroom is in de schone ruimtes, dus woon- en slaapkamers. De afvoer is in de natte ruimtes, dus toilet, badkamer en keuken.

De lucht die van de ene naar de andere ruimte stroomt zorgt voor ventilatie in beide ruimtes. Als je 100 m3/uur in een woonkamer pompt en die via de keuken weer afzuigt, dan kan dat voldoen, ook al zouden de ruimtes opgeteld een debiet van 150 m3/uur nodig hebben.

Om dit precies uit te rekenen moeten er berekeningen gemaakt worden met verdunningsfactoren. Als het goed is heeft de installateur dat gedaan. Ik schrijf "als het goed is", want bij ons was dat dus niet zo. Daar zijn de berekeningen alleen gedaan voor de modelwoning en niet voor de daadwerkelijk gebouwde woning, die toch ruim 40m2 groter was.
2. Debiet per ruimte
Stel er is een ruimte die 50 m3/h vereist, moet er dan in die ruimte een ventiel (aanvoer of afvoer) zitten dat dit debiet, dus 50 m3/h, minimaal haalt?
Niet per se. Er kan sprake zijn van aanvoer vanuit omliggende ruimtes met een verdunningsfactor, maar vaak is het wel zo ja.
3. Debiet van aanvoerventielen
In diezelfde bron staat dat een aanvoerventiel maximaal 50 m3/h mag/kan aanvoeren. Echter zie ik op onze tekening aanvoerventielen met 60 m3/h. Is dit normaal dat ze tot 60 m3/h gaan?
Nee, dan moeten ze twee ventielen aanbrengen in verband met geluid.
4. Afstand tussen afvoerventielen
Ook lees ik in de bron dat de aftand tussen de afvoer ventielen minimaal 2 meter moet zijn. Dit is bij ons in de keuken slechts 1,3 meter op de tekening. Wat is jullie kijk hierop, is die 2 meter inderdaad een regel of niet?
Ik ken de regels niet, maar ik vermoed dat dit gaat om ventielen in verschillende ruimtes. In een ruimte mogen ventielen best dichter bij elkaar.
5. Balans aanvoer en afvoer
Moet het totaal aan afvoer en aanvoer gelijk zijn als ik alle ventielen optel door de hele woning, dus totaal afvoer = totaal aanvoer? Dit is bij ons namelijk niet het geval.
Ja, dat moet. Anders heb je geen balans. Wel kan het zijn dat op de unit zelf ook nog een afvoerventiel zit. Heb je dat ook meegenomen?

[ Voor 34% gewijzigd door Blihi op 25-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
UltraInstinct schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Inbouw reservoir : Geberit Duofix (https://catalog.geberit.nl/nl-NL/product/111.308.00.6)

Ik kan nog een loze leiding laten installeren naar de wc, maar als de prijzen voor de wc dus meevallen dan ga ik erover nadenken om het hier te laten doen.
Is het overigens veel gezeik en zal ik niet zo veel besparen als ik het later zelf door iemand anders laat installeren?
Zoals hierboven aangegeven; waarschijnlijk ga je niet minder betalen nee. Je kan mogelijk wel een luxer model (met meer opties) krijgen voor hetzelfde geld.
Als dit model douche-wc voor jullie prima is, zou ik het zeker vanuit de bouw laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij hebben (helaas) ook te maken gehad met UHUW. Uiteindelijk heb ik alles zoveel mogelijk standaard gelaten of zelfs goedkopere uitvoeringen gezocht met als resultaat een negatief saldo.
We gaan zelf online sanitair kopen wat ik na oplevering zelf ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
UltraInstinct schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Ik ga het zelf op deze manier aanpakken, al wordt mijn woning waarschijnlijk pas in oktober opgeleverd. Toen ik via UHUW wilde kiezen voor een bidet, viel dat eerlijk gezegd behoorlijk tegen, de opties waren beperkt, duur en lelijk. Toen ben ik verder gaan zoeken naar een bedrijf die de toiletten verkochten en kwam ik bij dit bedrijf uit. Volgens mij heb je ook een bedrijf in amsterdam zitten en die heet frissebips oid.

Mijn tip: bel ze even met je vragen of maak een afspraak in hun showroom. Er zit namelijk echt veel verschil tussen de verschillende soorten bidets. Gebrit is in ieder geval een degelijk merk op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook de bidet bij FrisseBips gekocht (it’s in the name :') ).

In 2021 (keuzemoment sanitair, oplevering 2022) kreeg ik ongegeneerd een offerte voor €3400 voor de Grohe Sensia. Was ook nog niet veel keuze toen. Zelfde pot toen bij FB voor 1300 gehaald, 1500€ met montage volgens mij. €170 erbij voor een loze leiding en ik was klaar voor 1600-ish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
danieljohannes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Ik ga het zelf op deze manier aanpakken, al wordt mijn woning waarschijnlijk pas in oktober opgeleverd. Toen ik via UHUW wilde kiezen voor een bidet, viel dat eerlijk gezegd behoorlijk tegen, de opties waren beperkt, duur en lelijk. Toen ben ik verder gaan zoeken naar een bedrijf die de toiletten verkochten en kwam ik bij dit bedrijf uit. Volgens mij heb je ook een bedrijf in amsterdam zitten en die heet frissebips oid.

Mijn tip: bel ze even met je vragen of maak een afspraak in hun showroom. Er zit namelijk echt veel verschil tussen de verschillende soorten bidets. Gebrit is in ieder geval een degelijk merk op dit gebied.
Wellicht een domme vraag maar ik kan ook alles zelf kopen en een loodgieter inhuren om alles te laten installeren voor goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-07 16:52
Wij hebben ook UHUW onze keuzes moeten maken en schrokken enorm van de prijzen. Voor een badkamer van 3,3 bij 2,0 moesten wij een kleine 11.000€ bijbetalen voor onze gekozen artikelen, bad/badmeubel/regendouche met goot en toilet (dit was inclusief de montage). De standaard sanitair was hier ook al bij verrekend.

Wij hebben toch maar de knoop doorgehakt om het door UHUW en onze aannemer te laten doen. Wij hebben geen zin om na oplevering nog te stoeien met een andere partij. Naast het risico dat als er lekkages o.i.d. zijn er vaak alleen maar met vingers wordt gewezen en je niet geholpen wordt.

Wij zijn dan ook wel voor de degelijke producten gegaan, hard hout i.p.v. MDF/spaanplaat badmeubel, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Playbunny op 25-06-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42
UltraInstinct schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Wellicht een domme vraag maar ik kan ook alles zelf kopen en een loodgieter inhuren om alles te laten installeren voor goedkoper?
Geen domme vraag. Ja dat kan. Maar....
- je moet even nadenken over de locatie van bevestigingspunten in je badkamer zodat je geen gaten/pluggen op ongewenste plekken gaat krijgen;
- je moet checken of leidingen/afvoeren verplaatst dienen te worden en dat goed regelen;
- je kunt geen aanspraak meer maken op woningborg garantie van je sanitair;
- de vraag is of het echt goedkoper gaat zijn via een externe loodgieter. Daarvoor zou ik je adviseren eerst een offerte aan te vragen waar je een goed gevoel bij hebt voordat je de voorgeschreven leverancier gaat overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
Playbunny schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:07:
Wij hebben ook UHUW onze keuzes moeten maken en schrokken enorm van de prijzen. Voor een badkamer van 3,3 bij 2,0 moesten wij een kleine 11.000€ bijbetalen voor onze gekozen artikelen, bad/badmeubel/regendouche met goot en toilet (dit was inclusief de montage). De standaard sanitair was hier ook al bij verrekend.

Wij hebben toch maar de knoop doorgehakt om het door UHUW en onze aannemer te laten doen. Wij hebben geen zin om na oplevering nog te stoeien met een andere partij. Naast het risico dat als er lekkages o.i.d. zijn er vaak alleen maar met vingers wordt gewezen en je niet geholpen wordt.
Bij mij exact dezelfde afwegingen om het ook maar via UHUW en de aannemer te laten doen. Tevens kan het zijn dat, omdat het bij oplevering allemaal al klaar is ik eerder af ben van dubbele woonlasten, wat het verschil in totaalkosten mogelijk kan verminderen (een andere badkamerleverancier mag pas na oplevering aan de slag)

Het is duur, maar ik voel me nu ook niet gegeneerd om bij de oplevering voor de badkamer en het toilet alles extra te controleren en op elke slak zout te leggen. Je mag toch wat verwachten voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
UltraInstinct schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb erover nagedacht om het zelf te doen. Het is namelijk niet bepaald ingewikkeld om een wc op te hangen. Het grootste probleem in mijn geval is dat de badkamer al betegeld is vóór de sleuteloverdracht. Bij een geïntegreerde bidet moet je stroomvoorziening in de buurt van het inbouwreservoir zien te krijgen. De monteurs kunnen dit zonder te slopen aanleggen, maar ik heb daar niet de juiste tools voor. Voor €250 laat ik het dan liever door iemand anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 13:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb alles wel laten doen vanuit UHUW (bouw moet nog starten). Ik heb zelf alles opgezocht van de merken die zij hebben, ook de sanibell showroom bezocht (die prijzen zijn nog wel ok voor ons).

Elders ook een offerte laten maken en de prijzen waren enigszins gelijk. Ik kwam inclusief tegels uit ergens rond de 26K, zonder de goede merken voor het sanitair. Nu, bij UHUW, zonder tegels, met merk sanitair rond de 20K.

Uiteindelijk moet je ook rekenen op zo een 3-4 weken tijd voor de aannemer om alles te verbouwen na de oplevering (was ons verteld door de aannemer waar de de offerte hebben laten maken). Dat betekent dat je dus ook die ene maand je dubbele hypotheek hebt en je overbrugging die je moet betalen.

Geen idee of die 3-4 die UHUW nodig heeft de oplevering zal vertragen, maar ik heb het idee dat alles vanuit de bouw laten doen wel wat tijdwinst oplevert, vs alles na de oplevering doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 23:13
Natuurlijk is Saniweb goedkoper. Maar bij de bouw alles laten doen heeft voordelen. Het scheelt tijd na oplevering, en dus inderdaad minder dubbele kosten. Maar ook hoef je niet zelf de rol van aannemer te vervullen. Na oplevering van je huis moet er echt enorm veel gebeuren om je huis ook woonbaar te maken. Als je alles in eigen beheer laat doen kost het je bijna een voltijd werkweek om alle werkzaamheden te coördineren. Dat moet je m.i. niet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
MarcoC schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:42:
Natuurlijk is Saniweb goedkoper. Maar bij de bouw alles laten doen heeft voordelen. Het scheelt tijd na oplevering, en dus inderdaad minder dubbele kosten. Maar ook hoef je niet zelf de rol van aannemer te vervullen. Na oplevering van je huis moet er echt enorm veel gebeuren om je huis ook woonbaar te maken. Als je alles in eigen beheer laat doen kost het je bijna een voltijd werkweek om alle werkzaamheden te coördineren. Dat moet je m.i. niet onderschatten.
Klopt, maar er moet een hele hoge verschil zijn in kosten voordat ik zelf aannemer wil spelen. Dat ga ik nu onderzoeken. Als het 1000 euro goedkoper is dan laat ik het gewoon doen bij de huidige aannemer, bij duizenden euro's goedkoper dan ga ik toch ergens anders kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-07 16:52
UltraInstinct schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Klopt, maar er moet een hele hoge verschil zijn in kosten voordat ik zelf aannemer wil spelen. Dat ga ik nu onderzoeken. Als het 1000 euro goedkoper is dan laat ik het gewoon doen bij de huidige aannemer, bij duizenden euro's goedkoper dan ga ik toch ergens anders kijken
Het is niet alleen het 'zelf aannemer' spelen waar je rekening mee moet houden, maar ook de garantie.
Bij casco vervalt deze en wanneer je de standaard sanitair verwijdert ook.

Bij onze was dit de beslissende factor i.p.v. het werk zelf in handen nemen na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
TNThomas schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:01:
Kreeg je standaard aangeleverd of heb je er specifiek naar gevraagd?

Ben ook wel nieuwsgierig naar de achterliggende berekeningen...maar ben bang dat de kopersbegeleiding weinig trek heeft om dit soort documenten aan te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
nooberke schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Kreeg je standaard aangeleverd of heb je er specifiek naar gevraagd?

Ben ook wel nieuwsgierig naar de achterliggende berekeningen...maar ben bang dat de kopersbegeleiding weinig trek heeft om dit soort documenten aan te leveren.
Die krijg je achteraf bij oplevering. Dat zijn de revisiegegevens. Dat je ze vooraf te zien krijgt is inderdaad uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Heeft iemand een idee hoe lang er nodig is om warmtepomp bronnen te boren voor 54 woningen? Ik heb een voorzichtige planning ontvangen van de aannemer, maar ik betwijfel de haalbaarheid hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:22
Extreme smell schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:48:
Heeft iemand een idee hoe lang er nodig is om warmtepomp bronnen te boren voor 54 woningen? Ik heb een voorzichtige planning ontvangen van de aannemer, maar ik betwijfel de haalbaarheid hiervan.
44 Huizen duurde bij ons ongeveer 3/4 weken maar hadden aan het einde wel 2 of 3 boor installaties. Hoelang geven ze aan? Voor dit en totale bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
@Blihi, bedankt voor de uitgebreide reactie! Dit helpt al om iets beter te weten wat ik wel/niet moet aankaarten bij de aannemer.

@nooberke, onze aannemer is een klein bedrijf en is heel open over de gang van zaken. Toen ik erom vroeg deze tekening te willen zien werd deze meteen gedeeld. Het is dus een beetje geluk hebben, want gebruikelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:27
Vandaag de tweede kijkmiddag gehad op de bouw. In onze woning bleek de dekvloer al aangebracht.

Wat mij opviel was dat er op diverse plekken knelkoppelingen worden gebruikt om de leidingen vanuit de vloer te koppelen in de muur.

Is op basis van een foto in te schatten dat de diameter van de koppeling klopt? Ofwel dat er niet veel drukverlies ontstaat doordat de overgang te nauw is gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i79C6cAEujvvjguPvatOVOPYNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvAQ8tv0TNkcJB7j2VzmFBRp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE-Mb_rKGlJFvb1wnt4s0Y7MSGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iysGCCbQzwVJT7rjZSFnZn7I.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
suzanhe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:00:
[...]

44 Huizen duurde bij ons ongeveer 3/4 weken maar hadden aan het einde wel 2 of 3 boor installaties. Hoelang geven ze aan? Voor dit en totale bouw?
Ze geven aan voor de bouwvak klaar te zijn met boren, en na de bouwvak te gaan heien. Alleen is er nu nog geen boorinstallatie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:40
Wij moeten morgen onze keuzes doorgeven wat betreft de deuren van onze nieuwbouwwoning (via Berkvens) en heb hier al eerder om advies gevraagd en wil even onze keuzes terugkoppelen. We moeten namelijk kiezen tussen een stompe deur met een metalen kozijn (basis) / houten kozijn (+450) en of we een verdekt scharnier (+750) willen.

Na lang wikken en wegen hebben wij besloten dat de 5 deuren boven sowieso een stompe deur wordt met metalen kozijn. Esthetisch zien wij praktisch geen verschil met het houten kozijn. De scharnieren blijven dus wel zichtbaar.

Voor de 3 deuren beneden (toilet, trapkast, gangkast) twijfelen we nog tussen of ook metaal stomp, of hout met verdekt scharnier. We vinden het verdekte scharnier heel mooi, maar dat kost dus wel een kleine 2300 euro extra voor 3 deuren ten opzichte van metaal stomp met zichtbaar scharnier. Nog wat overwegingen:
- De deuren van Berkvens zijn niet van super kwaliteit, geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een andere vulling te nemen (is stabitec, een soort van honingraat).
- Verdekt scharnier zal lastiger ophangen/stellen zijn als de deur er een keer uit moet, bijvoorbeeld voor schuren/verven van het kozijn. Ook zal een deur vervangen met zo'n verdekt scharnier vast duurder zijn.
- Iedereen zweert bij houten kozijnen :+

Nog iemand met een laatste geniaal inzicht dat ons kan helpen onze keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 13:21
Zoals meerderen hier heb ik 3-4 jaar geleden bij ZonderGas een voordelig 5 jaren abonnement afgesloten. Inmiddels is ZonderGas failliet, gaat door onder Energyzero. Eind juli wordt mijn nieuwe woning opgeleverd. Vanaf opleverdatum moet er dus een energiecontract lopen. Tegelijkertijd heb ik hier nog het huidige contract nodig want we zitten hier nog 3-4 maanden. Ik overweeg het volgende;

Zondergas beëindigen per overgangsdatum
Nieuw energiecontract starten per overdrachtsdatum nieuwbouw.

Lijkt me in de overgang tussen zondergas/energiezero en alles wat er qua communicatie mis kan gaan minder gedoe. Afkoopboete is geen sprake meer van.

iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Wat is slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Tiuri schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:51:
Wij moeten morgen onze keuzes doorgeven wat betreft de deuren van onze nieuwbouwwoning (via Berkvens) en heb hier al eerder om advies gevraagd en wil even onze keuzes terugkoppelen. We moeten namelijk kiezen tussen een stompe deur met een metalen kozijn (basis) / houten kozijn (+450) en of we een verdekt scharnier (+750) willen.

Na lang wikken en wegen hebben wij besloten dat de 5 deuren boven sowieso een stompe deur wordt met metalen kozijn. Esthetisch zien wij praktisch geen verschil met het houten kozijn. De scharnieren blijven dus wel zichtbaar.

Voor de 3 deuren beneden (toilet, trapkast, gangkast) twijfelen we nog tussen of ook metaal stomp, of hout met verdekt scharnier. We vinden het verdekte scharnier heel mooi, maar dat kost dus wel een kleine 2300 euro extra voor 3 deuren ten opzichte van metaal stomp met zichtbaar scharnier. Nog wat overwegingen:
- De deuren van Berkvens zijn niet van super kwaliteit, geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een andere vulling te nemen (is stabitec, een soort van honingraat).
- Verdekt scharnier zal lastiger ophangen/stellen zijn als de deur er een keer uit moet, bijvoorbeeld voor schuren/verven van het kozijn. Ook zal een deur vervangen met zo'n verdekt scharnier vast duurder zijn.
- Iedereen zweert bij houten kozijnen :+

Nog iemand met een laatste geniaal inzicht dat ons kan helpen onze keuze te maken?
WIj konden een pakketje kiezen en hebben alleen beneden stomp gedaan omdat je daar de meeste mensen hebt lopen. Boven is alles opdek, ziet toch niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34
@Tiuri
Ik zou zelf altijd alles hetzelfde houden, dus boven en beneden dezelfde deuren. Verdekte scharnieren vind ik zelf niet zo spannend dus zou dat laten vallen.

Vulling van de deur is qua isolatie van geluid niet zo relevant in een nieuwbouw huis. De tocht kieren onder de deuren zijn aanzienlijk. Tijd terug had iemand volgens mij zelfs iets van een geluid vergelijk of iets dergelijks hierover gepost. Heb zelf ook nieuwbouw met Berkvens (stomp met metalen kozijn) en het voelt niet heel goedkoop aan al zijn er zat mooiere deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Tiuri schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:51:
Wij hadden ook Berkvens als deurenleverancier voor ons project en wij hebben ook lang gepuzzeld wat we wilden.

In ons huis hebben we 9 deuren en we hebben gekozen om 7 ervan stomp staal te laten zijn.
De deur naar het toilet en van de hal naar de woonkamer hebben we met een houten kozijn laten uitvoeren.

De redenen destijds daarvoor waren onder andere:
Mijn verwachting was dat hout minder geluid zou maken bij het openen en sluiten van de deur. Deze twee deuren gaan vaak open en dicht en daarom leek het ons handig ze in hout te hebben.
De deur van de gang naar de woonkamer leek me gevoelig voor kleine beschadigingen (ervaring van ons oude huis) Hout lijkt me makkelijker te repareren.
Ik had de verwachting dat een houten kozijn wat luxer zou ogen. Deze deuren mogen daarom best wat luxer zijn dan de meer functionele deuren van de slaapkamers.

De bovenlichten hebben we weg laten halen. We hebben voldoende licht in huis.

Nu we er wonen ben ik blij met de keuze. De deuren in het houten kozijn maken inderdaad wat minder geluid bij het openen en sluiten al scheelt het niet heel veel. Esthetisch zie ik echter weinig verschil tussen het stalen en houten kozijn, beide zijn hier prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNThomas
@Tiuri, wij hadden standaard ook geen keuze tussen vullingen. Echter bleek dit na overleg toch mogelijk. Wij kunnen nu kiezen tussen honingraat, houtvezel en volspaan. Zie hier alle beschikbare vullingen:

https://berkvens.nl/uploa...ndheid-website-2025-4.pdf

Qua geluidsisolatie doet het allemaal weinig door de grote kier onder de deur, zoals hierboven ook al door iemand wordt gezegd. Wel kan het gewicht wat doen voor het (kwaliteits)gevoel van de deur. Zo is het verschil tussen onze opties best groot:

Honingraat = 18,3 kg
Houtvezel = 34,3 kg
Volspaan = 50,3 kg

Wij denken nu voor houtvezel te gaan, zodat de deur toch massief en zwaarder voelt, maar niet meteen 50 kg. Ook viel me op dat deuren van 56 kg een extra scharnier vereisen. Ik ben dus niet helemaal gerust erop dat 50 kg ideaal is voor de standaard drie scharnieren en ga dan liever voor houtvezel als middenweg.

Kortom, ik zou het gewoon vragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:40
Bedankt voor deze inzichten, heel waardevol.

@TNThomas hele goede tip en was hier al achter aan gegaan maar helaas is dit al afgeschoten :( Berkvens zegt dat het zeker kan maar alleen via de bouwer en mijn bouwer wil er niet aan.. extra zuur omdat ik al een offerte had opgevraagd bij een leverancier van Berkvens deuren (want Berkvens levert niet direct aan particulieren) en de meerprijs viel mij reuze mee, lag tussen de 40-60 euro per deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:22
Extreme smell schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Ze geven aan voor de bouwvak klaar te zijn met boren, en na de bouwvak te gaan heien. Alleen is er nu nog geen boorinstallatie te zien.
Dus nog ruim aan maand; bij ons 20 mei gestart en sinds maandag aan het heien. Wij hebben nog geen planning gehad dus weet niet hoelang er voor staat / stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-07 13:58
Bij ons is de bouw nu ongeveer een maandje officieel begonnen. Ik rij regelmatig langs om te kijken wat gebeurd is. Na het afgraven en egaliseren van de grond zijn ze verder gegaan het de leidingen. Gister ben ik wederom gaan kijken en zag ik tot mijn verbazing EPS (piepschuim) blokken liggen. Op internet zie ik voorbij komen dat dit als soort bekisting zou kunnen dienen. Hebben mensen hier ervaring mee/meer informatie over, zo ja hoe werkt dit? :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k0v61U-C4a7fPOtQkLVuLCVGpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fslvyxdvtRTNSzKTMx8JuFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Playbunny schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Het is niet alleen het 'zelf aannemer' spelen waar je rekening mee moet houden, maar ook de garantie.
Bij casco vervalt deze en wanneer je de standaard sanitair verwijdert ook.

Bij onze was dit de beslissende factor i.p.v. het werk zelf in handen nemen na oplevering.
Snap ik, moet even goed erover nadenken. Als het mij duizenden euro's zal schelen dan is de risico het mij wel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAaQRE71iyG3atz3yyCuKwy9GiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54CyJYsDGro1v9pbTmM3ruJC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRKDjrW7wDsWYRnRFpIvOtqHp4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGN7YWiqEvfEWKXLezTmHRq6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 11:46
Ramno1998 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:09:
Bij ons is de bouw nu ongeveer een maandje officieel begonnen. Ik rij regelmatig langs om te kijken wat gebeurd is. Na het afgraven en egaliseren van de grond zijn ze verder gegaan het de leidingen. Gister ben ik wederom gaan kijken en zag ik tot mijn verbazing EPS (piepschuim) blokken liggen. Op internet zie ik voorbij komen dat dit als soort bekisting zou kunnen dienen. Hebben mensen hier ervaring mee/meer informatie over, zo ja hoe werkt dit? :) [Afbeelding]
Lijkt me een hectar vloer?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ramno1998 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:09:
Bij ons is de bouw nu ongeveer een maandje officieel begonnen. Ik rij regelmatig langs om te kijken wat gebeurd is. Na het afgraven en egaliseren van de grond zijn ze verder gegaan het de leidingen. Gister ben ik wederom gaan kijken en zag ik tot mijn verbazing EPS (piepschuim) blokken liggen. Op internet zie ik voorbij komen dat dit als soort bekisting zou kunnen dienen. Hebben mensen hier ervaring mee/meer informatie over, zo ja hoe werkt dit? :) [Afbeelding]
Bekisting, dat is precies wat het is. Ze storten dit vol met beton en dan is de fundering klaar. Voordeel is dat ze dit niet weg hoeven halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
.NCK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
Vandaag de tweede kijkmiddag gehad op de bouw. In onze woning bleek de dekvloer al aangebracht.

Wat mij opviel was dat er op diverse plekken knelkoppelingen worden gebruikt om de leidingen vanuit de vloer te koppelen in de muur.

Is op basis van een foto in te schatten dat de diameter van de koppeling klopt? Ofwel dat er niet veel drukverlies ontstaat doordat de overgang te nauw is gemaakt?

[Afbeelding][Afbeelding]
Die koppelingen zijn ervoor gemaakt, dus dat zit wel goed. Fijn dat het rechte koppelingen zijn en geen haakse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Snap ik, moet even goed erover nadenken. Als het mij duizenden euro's zal schelen dan is de risico het mij wel waard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een douchekraan vervangen kun je achteraf heel eenvoudig zelf. Dat zou ik zeker niet laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:00

Fanta

FordPerformance™️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als dit al een nachtmerrie is, ga je nog een zwaar leven tegemoet.. Dit zijn echt hele normale prijzen, ik zou ze zelfs keurig willen noemen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Als dit al een nachtmerrie is, ga je nog een zwaar leven tegemoet.. Dit zijn echt hele normale prijzen, ik zou ze zelfs keurig willen noemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn8KhgCbq1LzXQuRoDPFviiH8E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4hvJPoFHH8Gj9q00nIetI6S.png?f=fotoalbum_large

Dit ook?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
Ja, eigenlijk wel. Zo'n ding kost 10 euro. Het ophangen is een kwartiertje werk. Dat werk moet ook betaald worden.

Zelf doen is goedkoper, maar als je het niet zelf kunt, dan moet je het laten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Jeetje, wat een berichten over het verschil in prijs. Dat is toch al duidelijk?
Ja, ook die toiletpapierhouder. Dat zijn allemaal ingecalculeerde kosten.

- Moet iemand komen met een boor voor de gaten > voorrijkosten
- loon voor werkzaamheden
- Na boren breekt er wel eens een tegeltje om de zoveel huizen -> kosten voor kans op tegel vervangen
- Plugjes en schroeven
- Kosten voor tegelboortjes

Allemaal minimale kosten. Werk jij ook voor een tientje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Heb je een idee wat een goeie diamantboor kost?

Ja, deze prijzen zijn echt volkomen normaal (zeker in een nieuwbouwproject).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Boren in tegels gaat ook heel goed met glasboortjes en die zijn veel goedkoper.
Ja, deze prijzen zijn echt volkomen normaal (in een nieuwbouwproject).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Een douchekraan vervangen kun je achteraf heel eenvoudig zelf. Dat zou ik zeker niet laten doen.
Niet helemaal mee eens.

Als er nu gekozen wordt voor de budget optie (ik heb de goedkoopste bij Sanitairwinkel gekozen), krijg je hier gaten (GROHE Precision Start Doucheset):
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/document/product/overig/43b95c59a0cb8329f4683e3a3eadd95a.jpg

Wil je daarna die HansGrohe Vernis ophangen, heb je hier de gaten:
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/document/product/overig/5488ec565a2c8996a20c3fb1b874196e.jpg

Ofwel; bespaart een paar honderd euro op een nieuwe badkamer; maar hebt wel een gat in het midden zitten van de oude douchestang.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 26-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Niet helemaal mee eens.

Als er nu gekozen wordt voor de budget optie (ik heb de goedkoopste bij Sanitairwinkel gekozen), krijg je hier gaten:
[Afbeelding]

Wil je daarna die Pernis ophangen, heb je hier de gaten:
[Afbeelding]

Ofwel; bespaart een paar honderd euro op een nieuwe badkamer; maar hebt wel een gat in het midden zitten van de oude douchestang.
Ja, eens. Maar de kraan zelf vervangen is verder geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Blihi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Boren in tegels gaat ook heel goed met glasboortjes en die zijn veel goedkoper.

[...]
Succes in een vloertegel (die 9 van de 10x ook uitgezocht wordt voor op de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:33
Wij hebben gewoon losse toiletrolhouders... niks geen geboor of gaatjes in de muur...
Want over 5 jaar wil je ineens een andere houder en heb je gaatjes naast je nieuwe houder in de tegels.

Wat betreft de prijs, is redelijke prijs. Alleen omdat het om zo'n klein dingetje gaat vind je het buitensporig. Als het voor het ophangen van een televisie was geweest (wat veel makkelijker boren is) had je het geen probleem gevonden waarschijnlijk.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
Naar mijn mening maak je je enorm druk. Als je je druk maakt over een toiletrolhouder van €55 is een projectbouw woning misschien niet helemaal je ding...

Wij hebben o.a. voor €2765 aan CAT6a door het huis laten leggen (want loze leidingen mochten niet), voor €3240 aan stopcontacten erbij (want betonnen muren en geen kruipruimte) en voor €1475 voorbereiding voor rolluiken getroffen. Dan hebben we het nog nieteens over het sanitair gehad... Als ik me toch eens druk zou moeten maken over of dat goedkoper kon...

[ Voor 8% gewijzigd door KerstRunner op 26-06-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
[...]

Yup, de standaard "glijstang" laat boorgaten achter die je met de gemiddelde regendouche niet gaat afdekken. Helaas konden we die niet weglaten...Uiteindelijk betalen we nu iets van ~930 voor een Damixa regendouche en krijgen we weer ~230 euro terug voor de standaard Grohe doucheset.

Wastafel en spiegel ga ik hier wel achteraf doen, daar zat een stuk minder risico aan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43
nooberke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Yup, de standaard "glijstang" laat boorgaten achter die je met de gemiddelde regendouche niet gaat afdekken. Helaas konden we die niet weglaten...Uiteindelijk betalen we nu iets van ~930 voor een Damixa regendouche en krijgen we weer ~230 euro terug voor de standaard Grohe doucheset.

Wastafel en spiegel ga ik hier wel achteraf doen, daar zat een stuk minder risico aan :9
Hou wel rekening met de montagehoogte van de standaard wasbak en spiegel, die zetten ze meestal op 90cm en afhankelijk van je nieuwe meubels kom je niet lekker uit met de afvoer + kraantjes die dan te hoog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ShininNL schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Hou wel rekening met de montagehoogte van de standaard wasbak en spiegel, die zetten ze meestal op 90cm en afhankelijk van je nieuwe meubels kom je niet lekker uit met de afvoer + kraantjes die dan te hoog zitten.
Het huis zal opgeleverd worden met de standaard wasbak, zonder kon/mocht niet. Zo te zien zitten de kraantjes en afvoer nu op 67 en 74 hoogte. Moet ook zeggen, alles in 1x via de leverancier is wel heel makkelijk, als ik zeker had geweten dat het budget ruim was had ik daar voor gekozen. Op mijn initiële begroting was er slechts een beperkte reservering voor de badkamer. Gekozen voor de zaken die niet gemakkelijk meer netjes achteraf kunnen (regendouche en muurtje weg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz9XVvmK7WPKzarGmzGBTzRqtSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2tFopvwcaYQPac8irg3q61u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Succes in een vloertegel (die 9 van de 10x ook uitgezocht wordt voor op de muur).
Gaat prima hoor. Ook in de vloertegels en ze zijn een factor 5 goedkoper. Ik vind die diamantboren echt klote om mee te werken. Lastig te centreren, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:55
[...]

Wie schroeft dit soort dingen tegenwoordig nog? De iets wat luxere zitten met een plakstrip waar je een dotje hightack op doet zonder helemaal moeilijk te gaan boren en mogelijk wat te slopen.
Na 5 jaar ben je hem zat en tik je hem met een plamuurmes van de tegel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:45
Wimploo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Wie schroeft dit soort dingen tegenwoordig nog? De iets wat luxere zitten met een plakstrip waar je een dotje hightack op doet zonder helemaal moeilijk te gaan boren en mogelijk wat te slopen.
Na 5 jaar ben je hem zat en tik je hem met een plamuurmes van de tegel af.
lifehack!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-07 16:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je het standaard sanitair laat vervallen in de douche en wc krijg je een kleine €11000 terug wat verrekend kan worden met de materialen die je zelf uitkiest.

Met wat voor extra bedrag moeten we rekening houden voor de douche en wc? Ik snap dat het afhankelijk is van bepaalde keuzes maar ik ben wel benieuwd naar wat ervaringen... Ook ben ik benieuwd naar mensen die ervaring hebben met Bouwcenter Nobel

Afmeting: 3330x2800mm

Douche
Half vrijstaand bad
Glazen douchewand + deur
Regendouche
Normaal toilet
Wandmeubel + spiegel
Tegels 60x30 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:04
Wollie91 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:25:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht via Roosdom Tijhuis en dat betekend dus dat je voor de badkamer in principe verplicht bent om deze via Nobel te kopen.

Als je het standaard sanitair laat vervallen in de douche en wc krijg je een kleine €11000 terug wat verrekend kan worden met de materialen die je zelf uitkiest.

Met wat voor extra bedrag moeten we rekening houden voor de douche en wc? Ik snap dat het afhankelijk is van bepaalde keuzes maar ik ben wel benieuwd naar wat ervaringen... Ook ben ik benieuwd naar mensen die ervaring hebben met Bouwcenter Nobel

Douche
Half vrijstaand bad
Glazen douchewand + deur
Regendouche
Normaal toilet
Wandmeubel + spiegel
Tegels 60x30 o.i.d.
Dit is zo verschillend per leverancier en materiaal keuze. Als ik iets zou kunnen zeggen, zelf heb ik een badkamer in ongeveer die maten en een extra los toilet, kwam ik totaal op €24000 met een goed merk tegels en kranen/meubels. Ik heb geen bad. Dus als ik het zo lees zal het denk ik tussen de 22000-33000 liggen ongeveer, en daar dan 11K van af trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07 23:36
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht via Roosdom Tijhuis en dat betekend dus dat je voor de badkamer in principe verplicht bent om deze via Nobel te kopen.

Douche
Half vrijstaand bad
Glazen douchewand + deur
Regendouche
Normaal toilet
Wandmeubel + spiegel
Tegels 60x30 o.i.d.
Ah, interessant. Mag ik vragen welke stad? Ik heb zelf ook via Roosdom Tijhuis met casco oplevering. Bedrag wat ik terugkrijg is €7.500 voor een badkamer van 2,8 x 2,8 m waarin standaard een half vrijstaand bad, toilet, en douche zat inclusief sanitair (wc) begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:29
[...]

Niet helemaal mee eens.

Als er nu gekozen wordt voor de budget optie (ik heb de goedkoopste bij Sanitairwinkel gekozen), krijg je hier gaten (GROHE Precision Start Doucheset):
[Afbeelding]

Wil je daarna die HansGrohe Vernis ophangen, heb je hier de gaten:
[Afbeelding]

De standaard glijstang niet laten monteren, maar los bijleveren... dan heb je ook geen gaatjes in de wand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Nutella schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Ah, interessant. Mag ik vragen welke stad? Ik heb zelf ook via Roosdom Tijhuis met casco oplevering. Bedrag wat ik terugkrijg is €7.500 voor een badkamer van 2,8 x 2,8 m waarin standaard een half vrijstaand bad, toilet, en douche zat inclusief sanitair (wc) begane grond.
Members only:

Casco is bij ons geen optie meer. Dit mag schijnbaar niet meer i.v.m. nieuwe regels. Je hebt voor casco gekozen i.v.m. hoge kosten van Nobel of was dit sowieso de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rouske schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:00:
[...]

De standaard glijstang niet laten monteren, maar los bijleveren... dan heb je ook geen gaatjes in de wand :P
Niet iedere aannemer accepteert dat.
Hier moest er verplicht een spiegel hangen en zo ook een douche.

Het was of casco, of alles ophangen.
Toiletbril weglaten kon ook niet. Kon bij onze vorige aannemer wel allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:32
Wij hebben in 2016/2017 onze badkamer via Nobel en Roosdom Tijhuis gedaan. Zijn we tevreden over.
Zo heel bijzonder is onze badkamer niet, gewoon een leuke tegel gekozen, een regendouche van hun huismerk, een meubel en kranen. Prijzen waren gewoon marktconform. Zou vast wel goedkoper geweest zijn als we het elders gehaald hadden, maar ook niet zo veel dat we het de moeite waard vonden daar tijd en energie in te steken. Er is al zo veel werk bij het bouwen van een nieuwe huis.

In de jaren daarna 2x een beschadiging aan het voegwerk gehad bij de douche. Beide keren Roosdom Tijhuis gemaild, binnen 2 weken stond er een tegelzetter op de stoep om het te herstellen. Gewoon binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:54
Heeft iemand enig idee wat dit is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLv6RLKEx_29FW1skDRs2BaJ3TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4XhAuWx9EXUn8BfuTHV33xp.jpg?f=fotoalbum_large

Die brede buis is WTW.

De staande witte buis lijkt mij de sanitair/riool afvoer van de bovenverdieping maar:
- De buis lijkt mij dun
- boven op zit een rioolventilatie systeem voor binnen gebruik (gok)
- Waarom zit er een waterleiding in (dunne witte).

Overigens zit het toilet aan de andere kant van de trap en heeft een eigen rooilbuis naar beneden.

Dit terwijl de warm en koud van de douche gelijk van zolder komen naar de badkamer.
OF, is dit de aanvoer leiding van de water tank
OF, is het een leiding om de rioolbuis te spoelen (geen idee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Condensafvoer wtw?

Edit oh wacht ik kijk naar een douche water wtw, ik was afgeleid door de grote brede zwarte buis.

Dan is dat je koud water leiding richting je douchekraan en evt boilervat. Die wordt door die wtw voorverwarmd door je afvoerwater.

Onderop zal er nog eeen kleine witte buis aangesloten zitten. Dat is de aanvoer van koud water.

Toilet water en wastafel water mag niet via een douchepijpwtw ivm vervuiling en heveleffect. Vandaar de eigen afvoer.

https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchepijp-wtw/

[ Voor 156% gewijzigd door Frantic op 27-06-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
***members only***

Douche
Half vrijstaand bad
Glazen douchewand + deur
Regendouche
Normaal toilet
Wandmeubel + spiegel
Tegels 60x30 o.i.d.
Wij zijn ca 28k kwijt voor een badkamer en 2 wcs.
Opbouw is 13-14k installatiewerk, 15k materiaal.

Douche:
Maatwerk wandmeubel met kwartsiet blad
Inbouw kranen
Inbouw regendouche met dubbele stop van hotbath
Voorzetwand met nis over 1.90m
100x100 tegels
100x50 tegels
Nismatjes
Instamat jay radiator
Gebronst douchewand plafondhoog

Wcs 2x:
Inbouw kranen
100x100 tegels
Nis achter wc
Inbouw box wc borstel
Inbouw box wc papier
Softclose, rimfree, blabla

Laten we achteraf doen. Scheelde aanzienlijk in de kosten. Ook heb je minder te maken met afwijknormen in kit en voegwerk die projectaannemers ‘normaal’ vinden. Het uiteindelijke werk wordt dus strakker.

[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 27-06-2025 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
[...]

8,82 ;)

https://www.ecotools.nl/d...u5M51RuKtz-8aAgXjEALw_wcB

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
Wollie91 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:57:
[...]

***members only***

Casco is bij ons geen optie meer. Dit mag schijnbaar niet meer i.v.m. nieuwe regels. Je hebt voor casco gekozen i.v.m. hoge kosten van Nobel of was dit sowieso de bedoeling?
Ah oke, in Hardenberg is RT indd volop aan het bouwen. Daar zit ik niet. Ik heb de KOA getekend in mei 2024. Oplevering is juli 2025. Dus nog een maandje.
Dit is mijn tweede woning van RT, eerste woning via Nobel gedaan (vrij standaard want had toen laag budget).
Nu tweede woning, casco opgeleverd omdat Nobel indd flink duurder is en niet alle opties kon bieden die ik wilde (inbouw kranen, douche in andere hoek). Heb nu een groter budget, dus wilde het precies zoals ik het wil zonder concessies te doen. Dus zowel kostenplaatje als technisch gezien niet voor Nobel gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Nutella schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Ah oke, in Hardenberg is RT indd volop aan het bouwen. Daar zit ik niet. Ik heb de KOA getekend in mei 2024. Oplevering is juli 2025. Dus nog een maandje.
Dit is mijn tweede woning van RT, eerste woning via Nobel gedaan (vrij standaard want had toen laag budget).
Nu tweede woning, casco opgeleverd omdat Nobel indd flink duurder is en niet alle opties kon bieden die ik wilde (inbouw kranen, douche in andere hoek). Heb nu een groter budget, dus wilde het precies zoals ik het wil zonder concessies te doen. Dus zowel kostenplaatje als technisch gezien niet voor Nobel gekozen.
Tevreden met de bouwkwaliteit/ afwerking van de eerste woning neem ik aan aangezien je voor de tweede keer een woning bij hun koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
Wollie91 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Tevreden met de bouwkwaliteit/ afwerking van de eerste woning neem ik aan aangezien je voor de tweede keer een woning bij hun koopt?
Ja eigenlijk wel. Ze bouwen wel heel erg standaard (al hun woningen lijken op elkaar en herken je direct). Dus heel flexibel met meerwerk zijn ze niet. Maar ik woonde ook slechts 3 jaar in mijn vorige woning. In 2021 opgeleverd en in 2024 verkocht/overgedragen. Dus hoe de woning kwalitatief gezien is na , zeg pak m beet, 20 jaar is, weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Nutella schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Ja eigenlijk wel. Ze bouwen wel heel erg standaard (al hun woningen lijken op elkaar en herken je direct). Dus heel flexibel met meerwerk zijn ze niet. Maar ik woonde ook slechts 3 jaar in mijn vorige woning. In 2021 opgeleverd en in 2024 verkocht/overgedragen. Dus hoe de woning kwalitatief gezien is na , zeg pak m beet, 20 jaar is, weet ik ook niet.
Ja, dat is wel logisch natuurlijk voor een project bouwer. Van de buitenzijde zie je verschil naar binnenin veelal hetzelfde qua opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:20
Wij twijfelen erg waar we nu goed aan doen in relatie tot zonnepanelen... voorheen was het adagium "gooi maar vol"... hoe zit dat nu en welke keuzes maken jullie hier nu in met de te bouwen woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
Wij twijfelen erg waar we nu goed aan doen in relatie tot zonnepanelen... voorheen was het adagium "gooi maar vol"... hoe zit dat nu en welke keuzes maken jullie hier nu in met de te bouwen woningen?
Ik zou vooral ook even nadenken of je in de nabije toekomst elektrisch gaat rijden bijvoorbeeld en of je nu een all electric woning hebt of niet.
Probeer een sweet spot te zoeken qua opbrengst vs kosten en wat het je dus waard is.
Op een gegeven moment is te veel ook “lastig”. Dan moet je je meterkast bijvoorbeeld mogelijk gaan “verzwaren” of meerdere of dikkere omvormers nodig etc.
Verschillende liggingen loont ook iets. Zolang mogelijk op de dag opbrengst genereren ipv zoals “vroeger” alles op Zuid te knallen.

Ook zonder salderen krijg je in theorie straks nog een 0,4ct ofzo maar het loont nog steeds als je het zelf blijft/gaat verbruiken natuurlijk.
Hoe sneller je die keus maakt hoe korter de tvt.
De gouden tijden in 2-4 jaar alles terug verdiend hebben die zijn helaas (maar deels begrijpelijk) wel voorbij.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
GeeMoney schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Ik zou vooral ook even nadenken of je in de nabije toekomst elektrisch gaat rijden bijvoorbeeld en of je nu een all electric woning hebt of niet.
Probeer een sweet spot te zoeken qua opbrengst vs kosten en wat het je dus waard is.
Op een gegeven moment is te veel ook “lastig”. Dan moet je je meterkast bijvoorbeeld mogelijk gaan “verzwaren” of meerdere of dikkere omvormers nodig etc.
Verschillende liggingen loont ook iets. Zolang mogelijk op de dag opbrengst genereren ipv zoals “vroeger” alles op Zuid te knallen.

Ook zonder salderen krijg je in theorie straks nog een 0,4ct ofzo maar het loont nog steeds als je het zelf blijft/gaat verbruiken natuurlijk.
Hoe sneller je die keus maakt hoe korter de tvt.
De gouden tijden in 2-4 jaar alles terug verdiend hebben die zijn helaas (maar deels begrijpelijk) wel voorbij.
Dat maakt het nu een lastige overweging voor ons inderdaad. We wonen nu nog niet een all electric woning. We kunnen dus sowieso een warmtepomp toevoegen op ons jaarverbruik. Daarnaast rijden we ook nog niet elektrisch maar die wens is er zeker binnen nu en 5 jaar. Bovendien is er in de toekomst voor ons een kinderwens dus dat zal ook iets betekenen voor ons verbruik.

Hoger insteken lijkt dus logisch maar hoe hoog is de vraag. We hebben nu een jaarverbruik van 2300kwh, gemiddeld genomen schijnt een warmtepomp zo'n 2500 kwh per jaar te verbruiken (tevens groot verbruiker in eigen gebruik) en afhankelijk van de km's een auto ongeveer 3000kwh per jaar.

We hebben nu een offerte liggen voor 27 panelen en kunnen deze via de verduurzamingshypotheek er op leggen. De installatie is goed voor zo'n 10.000 kwh per jaar volgens het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Dat maakt het nu een lastige overweging voor ons inderdaad. We wonen nu nog niet een all electric woning. We kunnen dus sowieso een warmtepomp toevoegen op ons jaarverbruik. Daarnaast rijden we ook nog niet elektrisch maar die wens is er zeker binnen nu en 5 jaar. Bovendien is er in de toekomst voor ons een kinderwens dus dat zal ook iets betekenen voor ons verbruik.

Hoger insteken lijkt dus logisch maar hoe hoog is de vraag. We hebben nu een jaarverbruik van 2300kwh, gemiddeld genomen schijnt een warmtepomp zo'n 2500 kwh per jaar te verbruiken (tevens groot verbruiker in eigen gebruik) en afhankelijk van de km's een auto ongeveer 3000kwh per jaar.

We hebben nu een offerte liggen voor 27 panelen en kunnen deze via de verduurzamingshypotheek er op leggen. De installatie is goed voor zo'n 10.000 kwh per jaar volgens het bedrijf.
Kosten? En de ligging?
Het betekend nog tot eind volgend jaar (afhankelijk contract) nog "voordeel"/salderen. Daarna zal je, tenzij je een dynamisch contract gaat nemen, vooral in hoge teruglever schalen ingezet gaan worden en dus nagenoeg niets terugkrijgen voor je stroom die je zelf niet verbruikt. Dat drukt je tvt enorm. Totdat je dan dus elektrisch gaat rijden of meer gaat verbruiken en dat op de momenten gaat pakken dat je opbrengst hebt.
Ter vergelijking, al mijn panelen waren in 3 jaar en 2 maanden terug verdiend. Inmiddels zit ik in mijn 6e jaar en heb ik dus al 3 jaar enorm verdiend. Vrienden van ons met 24 panelen (woning 6 maanden geleden opgeleverd) kijken tegen (met de nu bekende regels) al tegen een tvt van 8,5 jaar aan.

Niemand weet wat er over een aantal jaar gaat gebeuren maar zelf houd ik rekening dat je als niet groot eigen verbruiker maar dus wel exorbitant terug leveren zwaarder gestraft gaat worden dan nu is aangekondigd.
Iedereen op een dynamisch contract lost dan namelijk geen zak op en thuis accu's zijn nog verre van rendabel. Ik verwacht dus dat ze nog meer gaan ontmoedigen tot terug leveren maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik zou ook kijken wat mooi is op je dak vlakken. Gelijke vlakken is netter, of bijvoorbeeld ruim om dakramen/dakkapellen heen ipv maar zoveel mogelijk proppen etc. Als je dan dus op 22 uitkomt maar wel een rustiger en mooier dakvlak oplevert zou ik denk ik zelf daarvoor opteren. 22x410wp bijvoorbeeld is echt al fors.
Laat dus ook goed uitrekenen welke bekabeling je nodig hebt en welke automaten en interne meterkast bekabeling. Als je straks vol oplevert, een auto op 11kW gaat laden, je kookplaat aanzet met en je warmtepomp aanslaat (boiler opwarmen whatever) gaat er zomaar meer dan 25A over je kabels/automaten.

Wellicht is een eigen topic starten hiervoor geen gek idee.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
GeeMoney schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Kosten? En de ligging?
Het betekend nog tot eind volgend jaar (afhankelijk contract) nog "voordeel"/salderen. Daarna zal je, tenzij je een dynamisch contract gaat nemen, vooral in hoge teruglever schalen ingezet gaan worden en dus nagenoeg niets terugkrijgen voor je stroom die je zelf niet verbruikt. Dat drukt je tvt enorm. Totdat je dan dus elektrisch gaat rijden of meer gaat verbruiken en dat op de moment gaat pakken dat je opbrengst hebt.
Ter vergelijking, al mijn panelen waren in 3 jaar en 2 maanden terug verdiend. Inmiddels zit ik in mijn 6e jaar en heb ik dus al 3 jaar enorm verdiend. Vrienden van ons met 24 panelen (woning 6 maanden geleden opgeleverd) kijken tegen (met de nu bekende regels) al tegen een tvt van 8,5 jaar aan.

Niemand weet wat er over een aantal jaar gaat gebeuren maar zelf houd ik rekening dat je als niet groot eigen verbruiker maar dus wel exorbitant terug leveren zwaarder gestraft gaat worden dan nu is aangekondigd.
Iedereen op een dynamisch contract lost dan namelijk geen zak op en thuis accu's zijn nog verre van rendabel. Ik verwacht dus dat ze nog meer gaan ontmoedigen tot terug leveren maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik zou ook kijken wat mooi is op je dak vlakken. Gelijke vlakken is netter, of bijvoorbeeld ruim om dakramen/dakkapellen heen ipv maar zoveel mogelijk proppen etc. Als je dan dus op 22 uitkomt maar wel een rustiger en mooier dakvlak oplevert zou ik denk ik zelf daarvoor opteren. 22x410wp bijvoorbeeld is echt al fors.
Laat dus ook goed uitrekenen welke bekabeling je nodig hebt en welke automaten en interne meterkast bekabeling. Als je straks vol oplevert, een auto op 11kW gaat laden, je kookplaat aanzet met en je warmtepomp aanslaat (boiler opwarmen whatever) gaat er zomaar meer dan 25A over je kabels/automaten.

Wellicht is een eigen topic starten hiervoor geen gek idee.
7.800 euro op het westen. Ik zal inderdaad even een topic starten ter voorkoming van vervuiling hier.

Hoeveel PV-panelen is wijsheid voor wie tips of adviezen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik twijfel bij het aanleggen van het terras tussen 60x60x4 en 90x90x4 tegels. Het worden waarschijnlijk GeoCeramica tegels, dus 4 cm dik. Ik lees wel eens dat het voordeel van GeoCeramica is dat je nog altijd onder je terras kunt zijn, maar die 90x90 tegels zijn zo zwaar dat ik dit in de praktijk niet meer zie voorkomen.

Zijn de looks bij 90x90 echt beter dan bij 60x60? Ik ken zelf niemand met 90x90 en in de showtuinen zie je ook niet meer dan max. 4 tegels liggen. 90x90 is ook nog eens fors duurder.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Strider schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:45:
Ik twijfel bij het aanleggen van het terras tussen 60x60x4 en 90x90x4 tegels. Het worden waarschijnlijk GeoCeramica tegels, dus 4 cm dik. Ik lees wel eens dat het voordeel van GeoCeramica is dat je nog altijd onder je terras kunt zijn, maar die 90x90 tegels zijn zo zwaar dat ik dit in de praktijk niet meer zie voorkomen.

Zijn de looks bij 90x90 echt beter dan bij 60x60? Ik ken zelf niemand met 90x90 en in de showtuinen zie je ook niet meer dan max. 4 tegels liggen. 90x90 is ook nog eens fors duurder.
Ik heb 100x100x50 liggen :) Welliswaar Oudhollandse tegels van Schellevis maar uit mijn hoofd 100kg per stuk. Met die mooie vacuum apparaten "pakken" ze die gewoon op hoor.

Members only:

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 01-07-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
@GeeMoney mooie tegels hoor. Mag ik vragen welke voegen je hier voor hebt gebruikt? Gewoon een harde voeg?

Welke kleur tegels zijn dit? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Strider schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:43:
@GeeMoney mooie tegels hoor. Mag ik vragen welke voegen je hier voor hebt gebruikt? Gewoon een harde voeg?

Welke kleur tegels zijn dit? :)
Dit zijn de oudhollands grijze Schellevis tegels met gewoon brekerzand. Blijven vegen dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:13
JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Besef wel dat het extra verbruik van de warmtepomp hevig geconcentreerd is in de wintermaanden wanneer zonnepanelen meestal het verbruik niet compenseren. Heb zelf 26x435wp panelen in oost-west opstelling en dat weegt niet op tegen het extra verbruik in de wintermaanden. Verbruik per jaar zegt weinig helaas weinig met het afschaffen van de saldeerregeling. zelfs met een thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij compenseren ongeveer 15-20% van het stroomverbruik van de warmtepomp in de winter met de 13 pv panelen z-o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
Als je je het kan veroorloven zeker erop laten leggen.
Met het leveren van energie ga je ze niet terug verdienen, tegenwoordig zijn vooral nuttig voor het opkrikken van je woningwaarde en energielabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turu42
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-07 18:02
Wij twijfelen tussen de keuken en badkamer casco opleveren of de standaard oplevering met eventuele upgrades. De keuken en badkamer gaan in dat geval via homestudios, ik lees veel slechte reviews online over deze zaak.

Heeft iemand tips of ervaringen? De slechte reviews gaan vooral over slechte afwerking en communicatie. Wij zijn niet handig en onervaren dus twijfelen tussen het stukje gemak en prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:58

aex351

I am the one

turu42 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:
Wij twijfelen tussen de keuken en badkamer casco opleveren of de standaard oplevering met eventuele upgrades. De keuken en badkamer gaan in dat geval via homestudios, ik lees veel slechte reviews online over deze zaak.

Heeft iemand tips of ervaringen? De slechte reviews gaan vooral over slechte afwerking en communicatie. Wij zijn niet handig en onervaren dus twijfelen tussen het stukje gemak en prijs/kwaliteit.
Ik laat de badkamer en het toilet casco opleveren. Een pure rekensom: het scheelt echt aanzienlijk. De keuken laat ik via Bruynzeel doen. Zij zijn tevens de aangesloten leverancier vanuit het project. Ik ben afgeweken van de aangeboden menukeuken, maar heb via Bruynzeel een maatwerkkeuken samengesteld. Via deze route zou ook meteen het leidingwerk worden meegenomen tijdens de bouw. Mijn algemene ervaring is echter dat je meerwerkopties het beste zoveel mogelijk zelf kunt uitvoeren, of via een eigen aannemer.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:04
turu42 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:

Zelf zit ik nog midden in het traject met homestudios, de keuken en badkamer zijn reeds afgerond. Zelf ben ik wel te spreken over het concept omdat het veel zorgen uit handen neemt. Ik vind ze duidelijk in de communicatie en denken goed mee. Qua prijs zijn ze zeker niet de goedkoopste, maar in mijn geval is casco opleveren niet mogelijk en daarom was ik een soort van verplicht het via hun te doen. De keuzes zijn soms beperkt, maar ik heb de keuken en badkamer kunnen samenstellen zoals ik het wil.

Qua werk heb ik enkel nog niets gezien, omdat mijn woning pas volgend jaar wordt opgeleverd, dus tot op heden ervaar ik alles prettig, maar ik mort het werk nog zien. Wat wel veel helpt is dingen zelf heel erg uitzoeken (qua keuken zelf gaan kijken al welke apparatuur of kleur), want daardoor kan je daar veel duidelijk zeggen wat je wilt. Ook weet ik van vrienden dat zij de deadlines heel krap vonden tussen komen kijken en beslissen. Hou daar dus ook rekening mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De uitdaging , niet alleen met zulke partijen, maar met alles dat je via een projectbouw aannemer laat lopen is dat je weinig tot geen inspraak hebt op bepaalde zaken. Volgens mij is LIV wonen in Nijmegen een vergelijkbare partij.

Zoals bij tegelwerk bijvoorbeeld het legpatroon. Vaak moet je maar afwachten van wat de tegelzetter zelf mooi vindt of makkelijk / snelst.

Verder bestaat er natuurlijk zoiets als goed en deugdelijk werk.. Er zijn bepaalde marges die je moet accepteren voor zaken en esthetisch kunnen dingen soms wellicht niet mooi zijn, maar geeft het je geen recht om iets te vervangen.

Als je een badkamer casco laat opleveren kun je hier zelf bij aanwezig zijn, afspraken met de tegelzetter maken enz. Last minute eventueel nog de voegkleur wijzigen of de kitkleur enz.

Weeg je voors en tegens af en accepteer dat het mogelijk niet helemaal naar wens is als je het via projectbouw uit handen geeft..

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 04-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Dat zijn niet de ervaringen die wij hebben bij ons huis.
Er is veel te bespreken en te regelen, als je maar bereid bent de portemonnee te trekken....
Wellicht heeft de grootte van het project en prijsklasse ook wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:18
auditor86 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:25:
Dat zijn niet de ervaringen die wij hebben bij ons huis.
Er is veel te bespreken en te regelen, als je maar bereid bent de portemonnee te trekken....
Wellicht heeft de grootte van het project en prijsklasse ook wel invloed.
Prijsklasse in ieder geval niet, durf ik uit eigen ervaring te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:54
Vandaag voor-oplevering gehad. Je zou haast zeggen met zoveel butsen en krassen en kit-afwerking aan ongeveer alle kozijnen dat ze hier wel iets op gevonden zouden hebben anno 2025. Opzich viel het mee, maar aan ieder kozijn was wel iets op te merken. Ook was het huis nog niet klaar en waren er tegels in de douche, bij de inbouwkraan weer weg gehaald. Lek? of verkeerd aangesloten? De elektra was nog niet geheel klaar maar vond in ieder geval wel het aantal groepen zeer weinig. Ik kom zelfs te kort denk ik. Al het kitwerk ontbrak in alle sanitair ruimtes, wasbak ontbrak, en 1 raam met vuil in het triple-glass (knap!). Dit hebben we samen met bouwkeuringzuid gedaan en was erg blij iemand met ervaring er bij te hebben. De helft zou mij niet opgevallen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yVKNacqzPGBE6RfE-H3Md2T4ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/311x97ap00Jlg5HXX6zAbOsu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie hier onderste rij: 3-fasen hoofdschakelaar en een 3 fasen aardlek automaat (warmtepomp)
Dan middelste rij: Nog een 3 fasen aardlek automaat (kookplaat?), 1 aardlek automaat en 3x 16A zekeringen.
En de bovenste rij: 1 aardlek automaat met 3x 16 A zekeringen en dit nogmaals.

Dus 9 zekeringen + kookplaat + WP.
Dan hebben we: wasmachine, wasdroger, Oven, magnetron en vaatwasser als grootverbruikers = 5
Dan 3 verdiepingen, 1 per verdieping = 3
en 1 zekering over (cooker hebben we niet, staat wel op tekening :S)
Misschien valt het wel mee.

Ik wil hier een kast aan toe voegen van hager, ernaast, om diverse extra spul aan toe te voegen, bv 3 Fasen naar buiten. Naar een 2e meterkast waarin de 3Fasen PV, Sauna en voorbereiding Auto komt.
Mis ik iets? mogelijk hebben jullie ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Voor de gewone groepen geldt: 8 stopcontacten per groep. Lichtpunten tellen als een stopcontact.
Dus even stopcontacten en lichtpunten tellen en kijken of het er niet meer dan 24 zijn.

Op sommige plekken lees je trouwens maximaal 10 per groep in plaats van 8....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
auditor86 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:12:
Voor de gewone groepen geldt: 8 stopcontacten per groep. Lichtpunten tellen als een stopcontact.
Dus even stopcontacten en lichtpunten tellen en kijken of het er niet meer dan 24 zijn.

Op sommige plekken lees je trouwens maximaal 10 per groep in plaats van 8....
Dat was vroeger zo, tegenwoordig zijn er geen harde getallen meer.

Zie bijv. https://installo.nl/hoeveel-wandcontactdozen-per-groep/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Wolly schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Dat was vroeger zo, tegenwoordig zijn er geen harde getallen meer.

Zie bijv. https://installo.nl/hoeveel-wandcontactdozen-per-groep/
Goed om te weten, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-07 15:51
Ik ben bezig met de verlichting van de badkamer en kan wel wat hulp gebruiken betreft de plaatsing van spotjes. Ik begrijp dat het niet ideaal is om een spotje boven het bad te doen dus dat laat ik achterwegen. Ik heb een spotje in de inloopdouche op genoeg afstand van de regendouche om vervelende schaduw te voorkomen. De aannemer geef aan liever niet het aantal spotjes (4) te veranderen maar dat zou ik nog wel willen proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAxd3TULLAG1bOC0V_smnKAG_mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egJx4gtahx66U7Id5gvUA21f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Weet iemand van wie/voor wat deze groene kabels/mantelbuizen zijn? De oranje hebben een opdruk van reggefiber dus dat is duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sd-OO8na48qE1UXbPbU0MY4EnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLKZ9dxRm2teuRONmWgiAhBo.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 352 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.