Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:18

ChillPascal

In the end...

Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:42:
Weet iemand van wie/voor wat deze groene kabels/mantelbuizen zijn? De oranje hebben een opdruk van reggefiber dus dat is duidelijk.

[Afbeelding]
Die groene flappen zijn ter voorkoming van graafschade. Deze zullen ze over de glasvezelkabels leggen voordat ze de sleuf dichtgooien.

[ Voor 7% gewijzigd door ChillPascal op 07-07-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58
Weet iemand van wie/voor wat deze groene kabels/mantelbuizen zijn? De oranje hebben een opdruk van reggefiber dus dat is duidelijk.

[Afbeelding]
Bij mij is groen de Coax-kabel van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:00
Dronium schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Bij mij is groen de Coax-kabel van Ziggo.
Ik dacht dat Ziggo alleen nog maar glasvezel aanlegd in nieuwbouwwijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Ik durf het niet precies te zeggen, bij ons stond 'glasvezel' op de kaart maar volgens mij moet je voor tv nog steeds coax gebruiken, oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPxQCuesQZ2ZsOUsVeLXEhCmWXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXO8N7lLlciyi48YmdsAXwgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26
Draakje5 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Ik durf het niet precies te zeggen, bij ons stond 'glasvezel' op de kaart maar volgens mij moet je voor tv nog steeds coax gebruiken, oid.

[Afbeelding]
Volgens Ziggo zelf:
Glasvezel-kabel van Ziggo is een combinatie van glasvezel en kabel. Dat is glasvezel tot aan de straatkast. En vanaf de straatkast tot in je huis ligt kabel.
https://www.ziggo.nl/inte...zel/glasvezel-vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Het klopt dat Ziggo tegenwoordig ook glasvezel tot aan de woningen aanlegt en dat doen ze alleen bij nieuwbouwwoningen, maar volgens mij doen ze dit niet standaard bij iedere nieuwbouwwoning.

nieuws: Ziggo wil voor eind 2025 25.000 XGS-PON-glasvezelaansluitingen aanleggen

Als ik op de website van Ziggo de postcodecheck doe, staat er het volgende:

“Ja! Ziggo is bijna beschikbaar

Op jouw adres is binnenkort tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst. Plaats nu alvast je bestelling.”

Ik ga er dus vanuit dat wij nog gewoon een coax aansluiting van Ziggo krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-07-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Bij ons duurde het wel veel langer voordat Ziggo beschikbaar was, ivm de wijkkastjes die ze moeten plaatsen. KPN was direct beschikbaar maar Ziggo pas 4-6 maanden na oplevering. In de tussentijd kon men een of andere dongle krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:53

[Afbeelding]
Bedoel je die groene kabels, of die platte dingen?

Die groene kabels kunnen van Ziggo zijn (dat vermoed ik), maar ook stroomkabels voor straatverlichting zijn vaak groen.

De platte dingen zijn gewoon kabelbeschermers. Die worden bovenop de kabels gelegd voordat er zand overheen gaat om te zorgen dat je niet per ongeluk met je schep door die kabels heen gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Blihi op 08-07-2025 08:06 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:59
Draakje5 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:50:
[...]

[Afbeelding]
Dat is gewoon coax/kabel, Ziggo maakt het verwarrend...

Volgens postcodecheck komt er bij ons Ziggo en KPN, had geen Ziggo verwacht... binnenshuis is er geen enkele coax aansluiting en stond ook niet op de optielijst

Gisteren opleverprognose gekregen... Eind Q1 begin Q2... Ik rekende op eind Q2 dus wel fijn nieuws!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:07:
[...]

Dat is gewoon coax/kabel, Ziggo maakt het verwarrend...

Volgens postcodecheck komt er bij ons Ziggo en KPN, had geen Ziggo verwacht... binnenshuis is er geen enkele coax aansluiting en stond ook niet op de optielijst

Gisteren opleverprognose gekregen... Eind Q1 begin Q2... Ik rekende op eind Q2 dus wel fijn nieuws!
Coax binnenshuis is van de oudheid, Ziggo werkt daar niet mee mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:17
Zijn er hier mensen die inmiddels al wat ervaring hebben met dunpleister icm. latex spuitwerk?

Wij zitten mega in dubio over de opties:
- Dunpleister (plafonds wel stucwerk) + latex spuitwerk : 13-14kEUR
- Dunpleister (plafonds wel stucwerk) + traditioneel schilderwerk: +/- 19kEUR.
- Traditioneel stucwerk + spuitwerk: +/- 19kEUR
- Traditioneel stucwerk + schilderwerk:/- 25kEUR.

Voor de dunpleister varianten hebben we 2 offertes (Slegers en Bömers en Leenen). Iemand inmiddels hier al concrete ervaring mee (@Lupadi bijv.)?

Overigens zullen we voor het gros van de muren kiezen voor een kleur (en een aantal muren behang, die hoeven dus niet met dunpleister). Heeft dat nog effect op zichtbaarheid van bijv. bouwblokken?

Ik ben er erg bang voor dat we met dunpleister en latex spuitwerk straks tegen alle onvolkomenheden aankijken.

Kan iemand uit eigen ervaringen hier meer delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Coax binnenshuis is van de oudheid, Ziggo werkt daar niet mee mee.
Er zijn nog steeds volop bouwers die altijd COAX aanleggen binnenshuis. Dan zeggen ze met droge ogen dat het verplicht is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:54
Blihi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Die groene kabels kunnen van Ziggo zijn (dat vermoed ik), maar ook stroomkabels voor straatverlichting zijn vaak groen.
OV-aftakkabels zijn vrijwel altijd grijs. Deze kabels worden doorgaans via een YMVK-as aftakking aangesloten op de hulpaders van de netkabel, vergelijkbaar met een kleinverbruikaansluiting. Dit is de standaard werkwijze bij de ruim 80% van de openbare verlichting in Nederland die onder beheer van de netbeheerders valt.
De overige 20% betreft solo-netten, die door gemeenten zelf worden beheerd. Ik kan mij echter niet voorstellen dat zij zich hierbij niet aan bijvoorbeeld de BEI-voorschriften houden.

Of OV-kabels incidenteel groen zijn, kan ik niet volledig uitsluiten, maar in de praktijk is dat zelden het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ik heb COAX en Cat6a naar iedere kamer laten leggen. Loze leidingen mochten niet en op de vraag of ik dan een dubbele CAT6a mocht zeiden ze "zolang ze coax leveren zijn wij verplicht deze ook te leggen".

Dus ik heb straks in iedere hoek van het huis COAX (jippie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KerstRunner schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:53:
[...]

OV-aftakkabels zijn vrijwel altijd grijs. Deze kabels worden doorgaans via een YMVK-as aftakking aangesloten op de hulpaders van de netkabel, vergelijkbaar met een kleinverbruikaansluiting. Dit is de standaard werkwijze bij de ruim 80% van de openbare verlichting in Nederland die onder beheer van de netbeheerders valt.
De overige 20% betreft solo-netten, die door gemeenten zelf worden beheerd. Ik kan mij echter niet voorstellen dat zij zich hierbij niet aan bijvoorbeeld de BEI-voorschriften houden.

Of OV-kabels incidenteel groen zijn, kan ik niet volledig uitsluiten, maar in de praktijk is dat zelden het geval.
Nou ja, toen de parkeerplaatsen hier voor het huis aangelegd werden, groeven de stratenmakers een opgerolde stroomkabel uit met een groene mantel. Het leek gewoon YMvK-as kabel, maar dan groen. Er stond geen spanning op (EDIT: Zij hebben dit getest door hem aan te raken met de schep (niet ik dus)).

Zij zeiden dat dit voor straatverlichting was. Ze keken op hun plattegrond, zagen geen straatverlichting ingetekend en hebben de rol netjes weer onder het zand gestopt voordat ze hun bestrating er overheen legden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:11:
Zijn er hier mensen die inmiddels al wat ervaring hebben met dunpleister icm. latex spuitwerk?

Voor de dunpleister varianten hebben we 2 offertes (Slegers en Bömers en Leenen). Iemand inmiddels hier al concrete ervaring mee (@Lupadi bijv.)?

Overigens zullen we voor het gros van de muren kiezen voor een kleur (en een aantal muren behang, die hoeven dus niet met dunpleister). Heeft dat nog effect op zichtbaarheid van bijv. bouwblokken?

Ik ben er erg bang voor dat we met dunpleister en latex spuitwerk straks tegen alle onvolkomenheden aankijken.

Om hoeveel m2 gaat dit?

Wij hebben nog geen keuze gemaakt, ook nog geen offertes opgevraagd omdat ik het aantal m2 van de zolder nog moet berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-07-2025 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Om hoeveel m2 gaat dit?

Wij hebben nog geen keuze gemaakt, ook nog geen offertes opgevraagd omdat ik het aantal m2 van de zolder nog moet berekenen.
Traditioneel pleisterwerk plafond glad (m.u.v technische ruimte) (Begane grond, eerste en tweede verdieping)
- Aanbrengen van voorstrijk
- Aanbrengen wapeningsgaas 25cm v-naden
- Aanbrengen pleisterwerk

143.00 m²

Glad afwerken van de behangklare wanden d.m.v machinale dunpleister (m.u.v toilet, badkamer, technische ruimte) (Begane grond, eerste en tweede verdieping)
- Afplakken kozijnen, stroompunten, betimmering, keuken
- Dunpleister aanbrengen behang-klare wanden
- Machinaal opschuren van de dunpleisterlaag
- Handmatig opschuren hoeken, kanten, stopcontacten

336.00 m2

Latexspuiten van de schuine zolderplaten
- Dampdoorlatend schrobklasse 1 verfsysteem
- In dezelfde kleur als de wanden

72.00 m²

Dit zijn de aantallen vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23

aex351

I am the one

[Afbeelding]
ChatGPT:
In Nederland worden groene kabels in de ondergrondse infrastructuur meestal gebruikt voor telecommunicatie zoals glasvezel of coaxkabels. Gezien de context van een nieuwbouwproject en de kleurcodering die in Nederland wordt gehanteerd volgens de KLIC-standaard van het Kadaster, betekent dit:

Groen = Telecommunicatie (bijvoorbeeld: KPN, Ziggo, glasvezelnetwerken)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat groene zeil voor is. Ik lees in een andere reactie dat het wordt gebruikt om de kabels af te dekken. Echter, ChatGPT:
Waarschuwingslinten of detectielinten
Ik was overigens ook wel benieuwd wat al die kleuren betekenen in mijn nieuwbouwproject.
ChatGPT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
🇳🇱 Kleurcodering ondergrondse infrastructuur (Nederland)
Kleur   Betekenis
Rood    Elektriciteit (laag- en hoogspanning)
Geel    Gasleidingen of olieleidingen
Blauw   Waterleidingen (drinkwater)
Groen   Telecommunicatie (bijv. glasvezel, coax, KPN, Ziggo)
Oranje  Openbare verlichting, verkeersregelinstallaties
Paars   Chemische leidingen of industriële toepassingen
Grijs   Onbekend gebruik / reserveringen
Zwart   Afvalwater, persleidingen, riolering
Wit     Tijdelijke markering of toekomstige tracés

Hier is de daadwerkelijke bron (heb flink moeten zoeken -O-) https://docs.geostandaarden.nl/kl/pmkl30rc2/#x2-2-01876841. Jammer dat het zo moeilijk vindbaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door aex351 op 08-07-2025 14:13 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:46

Waarom zit je in een mega dubio over de opties? Optie 1 is verreweg de voordeligste. Met dunpleister + latexspuiten krijg je super strakke wanden. Zowel Slegers als Bomers en Leenen schuren eerst alle wanden helemaal glad. Als je nadat ze klaar zijn nog onvolkomenheden ziet moet je het aangeven zodat ze het herstellen want dat is niet de bedoeling bij dunpleister. Je kan het beste je zorgen uiten bij beide bedrijven zodat zij jou de opties en werkwijze kunnen uitleggen. Zelf met de huidige woning ervaring met Bomers en leenen. Ze hebben de wanden heel mooi strak gemaakt voor de volgende woning kiezen we voor Slegers. Daar dus nog geen ervaring mee buiten het offerte traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:55
Flying35 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Waarom zit je in een mega dubio over de opties? Optie 1 is verreweg de voordeligste. Met dunpleister + latexspuiten krijg je super strakke wanden. Zowel Slegers als Bomers en Leenen schuren eerst alle wanden helemaal glad. Als je nadat ze klaar zijn nog onvolkomenheden ziet moet je het aangeven zodat ze het herstellen want dat is niet de bedoeling bij dunpleister. Je kan het beste je zorgen uiten bij beide bedrijven zodat zij jou de opties en werkwijze kunnen uitleggen. Zelf met de huidige woning ervaring met Bomers en leenen. Ze hebben de wanden heel mooi strak gemaakt voor de volgende woning kiezen we voor Slegers. Daar dus nog geen ervaring mee buiten het offerte traject.
Je klinkt tevreden over Bömers en Leenen, vanwaar de keuze voor Slegers bij de huidige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 13:32

Toevallig zijn ze bij ons net een weekje klaar, ben wel tevreden over het resultaat, hadden nog wat lelijke plekken (met verf spuiten wat zand in gekomen) die hebben ze later nog hersteld.
We hadden achteraf wat meerwerk, zouden eerst een Ytong wand opbouwen maar door het totale gewicht toch voor studs gegaan die net niet lekker vlak waren (eigen schuld), waardoor ze traditioneel moesten stucen. kosten wel wat extra maar hebben ze wel netjes binnen de planning afgemaakt.

Communicatie liep soms wel wat stroef maar niet slechter of beter als de andere bouwlui :X en ze hebben netjes al hun afval voor de deur laten liggen dat was een beetje jammer...

oja.. wij hebben uiteindelijk praktisch alles in kleur laten spuiten probeer daar aan de voorkant wat over te onderhandelen kan je nog wat schelen :+

Edits: het is een lange dag ik kan geen fatsoenlijke zinnen meer maken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Lupadi op 08-07-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@Lupadi vwb. Kleur hebben ze al wat extra geboden, maar bedankt voor de tip.
Heb je misschien wat foto’s van het eindresultaat? Ben vooral heel benieuwd naar de strakheid en of je nog wat van de blokken er door ziet?
Hadden ze ook een vooropname gedaan? En hoe vlak was jullie muur en hoeken (nog profielen laten zetten)?

Sorry voor alle vragen maar het helpt ons gigantisch!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:05
Blihi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Nou ja, toen de parkeerplaatsen hier voor het huis aangelegd werden, groeven de stratenmakers een opgerolde stroomkabel uit met een groene mantel. Het leek gewoon YMvK-as kabel, maar dan groen. Er stond geen spanning op (getest door hem aan te raken met de schep).
Offtopic maar ik voel toch de noodzaak om hierop te reageren: doe dit alsjeblieft nooit weer!

Netspanning zelfs bij laagspanning is al ruim voldoende om dodelijk te zijn. Bij 30 mA of meer kan je hartspier er al mee ophouden. Ik werk voor een netbeheerder en er zijn collega’s van mij ernstig gewond geraakt bij minder onbesuisde acties dan deze. Bel liever de storingsdienst van de netbeheerder als je iets aantreft wat je niet vertrouwd.

Wat betreft de kleuren van de kabels sluit ik me aan bij de reactie van @KerstRunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
OosterF schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Offtopic maar ik voel toch de noodzaak om hierop te reageren: doe dit alsjeblieft nooit weer!
Een kabel selecteren met een schop staat niet zo in de VWI E-11...

Groeten conculega vanuit Alliander.

[ Voor 22% gewijzigd door KerstRunner op 08-07-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 13:32
Sincere1983 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:06:
@Lupadi vwb. Kleur hebben ze al wat extra geboden, maar bedankt voor de tip.
Heb je misschien wat foto’s van het eindresultaat? Ben vooral heel benieuwd naar de strakheid en of je nog wat van de blokken er door ziet?
Hadden ze ook een vooropname gedaan? En hoe vlak was jullie muur en hoeken (nog profielen laten zetten)?

Sorry voor alle vragen maar het helpt ons gigantisch!
Kom er net achter dat ik alleen maar filmpjes gemaakt heb, toevallig 1 foto toen de Ikea meuk geleverd werd :P (dit is wel na het schilderen) niet de beste foto), ben er van het weekend weer als ik er aan denk kan ik nog een foto maken, blokken zijn niet meer zichtbaar in ieder geval.
bij ons zijn in principe geen profielen gebruikt (of we hebben er in ieder geval niet extra voor betaald) omdat het traditionele bouw is, bij prefab schijnt het wel nodig te zijn

Onderhandelen over de kleuren hadden wij ook aan de voorkant moeten doen, elke muur en plafond is een andere kleur :+

Ze zijn bij ons de dag dat ze begonnen binnen geweest om meerwerk op te nemen (daar kwam ook de zolder als meerwerk uit) dat was het. Ze doen overigens wel 20 huizen in onze fase dus ze hadden volgens mij werk genoeg in de regio

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Lupadi op 08-07-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dat ziet er in ieder geval strak uit. Als je meer fotos zou willen delen zou geweldig zijn !
Bij ons zullen er ook maar verrekte weinig witte muren zijn!

Hadden ze nog een vooropname gedaan, om te kijken waar er risico zou zijn op strijklicht? Dat stede ze bij ons voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:46
TNThomas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Je klinkt tevreden over Bömers en Leenen, vanwaar de keuze voor Slegers bij de huidige woning?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45

Hoeveel m2 vloeroppervlakte betreft dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:01
Novari131 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Hoeveel m2 vloeroppervlakte betreft dit?
Op www.wandgrimeurs.nl heb je een tooltje waarmee je heel eenvoudig de m² kan zien in de categorieën: muur, plafond en zolderplaten.

Ohja, mocht er iemand ervaring met dit bedrijf hebben, dan hoor ik het erg graag, want ik wil hier binnenkort een offerte bij opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
OosterF schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Ik vroeg nog aan ze of ze de multimeter wilde lenen, maar dat vonden ze niet nodig. Ze duwden de schep er al tegenaan. Zelf ben ik echt wel voorzichtiger.
Netspanning zelfs bij laagspanning is al ruim voldoende om dodelijk te zijn. Bij 30 mA of meer kan je hartspier er al mee ophouden. Ik werk voor een netbeheerder en er zijn collega’s van mij ernstig gewond geraakt bij minder onbesuisde acties dan deze. Bel liever de storingsdienst van de netbeheerder als je iets aantreft wat je niet vertrouwd.
Jep, weet ik, ben ik helemaal mee eens.
Wat betreft de kleuren van de kabels sluit ik me aan bij de reactie van @KerstRunner.
Enig idee wat die groene stroomkabel dan wel geweest zou kunnen zijn? Hij lag netjes op rol onder de grond, dus je zou denken dat dat bewust gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:05
@Blihi, groene kabels zijn vrijwel altijd voor media (coax, glasvezel). Als je er zeker van bent dat het een YMVK-kabel is dan niet, maar dat is geen kabel van een netbeheerder. Nieuwe kabels van ons zijn altijd rood of grijs. Oudere kabels (zoals de GPLK) kunnen ook zwart zijn. Groen komt bij ons niet voor, dus het blijft gissen wat daar in de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 17:59
kaassouflé schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Op www.wandgrimeurs.nl heb je een tooltje waarmee je heel eenvoudig de m² kan zien in de categorieën: muur, plafond en zolderplaten.

Ohja, mocht er iemand ervaring met dit bedrijf hebben, dan hoor ik het erg graag, want ik wil hier binnenkort een offerte bij opvragen.
Zo te zien zijn ze voor de plafonds relatief goedkoop en voor de muren relatief duur. Overigens zegt de prijs per vierkante meter ook niet alles...Van drie grote bedrijven een offerte liggen maar er zit zo 10 a 20 procent verschil in het aantal vierkante meters waarmee ze rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
OosterF schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:06:
@Blihi, groene kabels zijn vrijwel altijd voor media (coax, glasvezel). Als je er zeker van bent dat het een YMVK-kabel is dan niet, maar dat is geen kabel van een netbeheerder. Nieuwe kabels van ons zijn altijd rood of grijs. Oudere kabels (zoals de GPLK) kunnen ook zwart zijn. Groen komt bij ons niet voor, dus het blijft gissen wat daar in de grond ligt.
Ja, nu ben ik ook wel benieuwd. Ik zag in dit topic ook een groene YMvK kabel voorbij komen, dus wellicht is het een kabel bedoeld voor laadpalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-09 22:19
nooberke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Yup, de standaard "glijstang" laat boorgaten achter die je met de gemiddelde regendouche niet gaat afdekken. Helaas konden we die niet weglaten...Uiteindelijk betalen we nu iets van ~930 voor een Damixa regendouche en krijgen we weer ~230 euro terug voor de standaard Grohe doucheset.

Wastafel en spiegel ga ik hier wel achteraf doen, daar zat een stuk minder risico aan :9
Voor wat betreft die boorgaten: ik heb dat hier 'opgelost' door daar kleine handoekhaakjes in te schroeven. Dot kit voor waterdicht, plug erin en het dopje erop. Ideaal zo achter de stang, ik kan daar bijvoorbeeld even de zwemkleding of hartslagband hangen nadat ik deze heb uitgespoeld en tegenwoording hangt er de douchewisser. En dat is veel mooier dan een dichtgekit gat.

https://www.teakea.nl/reg...2rQ2SJLiztfRoCW4YQAvD_BwE

Al met al bespaarden wij zo 1680 euro door zelf de opbouwset te vervangen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27
kaassouflé schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:08:
[...]

3 jaar geleden de gehele woning door hun laten stucen (muren en alleen plafond beneden) plus latex laten spuiten. Communicatie is helemaal top, afspraken nakomen niet meer dan vanzelf sprekend. Alles netjes weer bezemschoon opgeleverd en pas afrekenen op het einde wanneer je helemaal tevreden bent.

Had zelf nog een sleuf in de muur uitgehakt voor tv kabel, kwam er een medewerker zonder extra kosten einde werkdag even langs om dicht te smeren. Allemaal geen enkel probleem.

Zou ze zo blind weer vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roadman op 09-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:01
Roadman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:50:
[...]

3 jaar geleden de gehele woning door hun laten stucen (muren en alleen plafond beneden) plus latex laten spuiten. Communicatie is helemaal top, afspraken nakomen niet meer dan vanzelf sprekend. Alles netjes weer bezemschoon opgeleverd en pas afrekenen op het einde wanneer je helemaal tevreden bent.

Had zelf nog een sleuf in de muur uitgehakt voor tv kabel, kwam er een medewerker zonder extra kosten einde werkdag even langs om dicht te smeren. Allemaal geen enkel probleem.

Zou ze zo blind weer vragen.
Top, fijn om te horen! Bedankt voor je eerlijke mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
In 2022 dunpleister, stucplafonds en latex spuiten gekozen bij Bömers en Leenen. Gasten werken hard, niet altijd even duidelijke communicatie maar alles prima opgeleverd. Daarnaast hadden we veel pech met aannemer Heijmans en deze partij heeft zich super flexibel opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

BCUS schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:33:
In 2022 dunpleister, stucplafonds en latex spuiten gekozen bij Bömers en Leenen. Gasten werken hard, niet altijd even duidelijke communicatie maar alles prima opgeleverd. Daarnaast hadden we veel pech met aannemer Heijmans en deze partij heeft zich super flexibel opgesteld.
[...]
Bevalt dunpleister op de muur? Volgens onze aannemer zou voor nieuwbouw dunpleister minder snel scheuren en makkelijker te repareren zijn, maar de verhalen gaan nogal uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 21:44
Fox schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Bevalt dunpleister op de muur? Volgens onze aannemer zou voor nieuwbouw dunpleister minder snel scheuren en makkelijker te repareren zijn, maar de verhalen gaan nogal uiteen.
Wij hebben ook dunpleister op de wanden en stucwerk op onze plafonds icm latex spuitwerk. Betreft een prefab nieuwbouw woning uit eind 2022. Tot dusver zijn we erg tevreden! Op de plafonds en muren zijn er geen scheuren te zien. Alleen de hoeken waarop de binnenwanden samenkomen met de buitenmuur zitten wel overal scheuren. Dit ondanks het gebruik van krimpband. Dit heeft schijnbaar te maken met de verschillende materialen (binnenmuur vs buitenmuur). Wij zouden het voor prefab in ieder geval aanbevelen! Met traditionele bouw hebben wij alleen ervaring met renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23

aex351

I am the one

Dunpleister lijkt mij ook de beste keuze. Waarom niet ook het plafond meenemen?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30
[...]

Bij ons is dunpleister toegepast voor onze woning opgeleverd begin 2023. Alleen in de woonkamer een kleine haarscheur die pas opvalt als je er op zoek naar gaat.
Moet wel zeggen dat onze aannemer de muren ook bijzonder strak al had opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Hier geen ervaring met grote stukken stucwerk. Over dunpleister kan ik wel zeggen dat na 2 nieuwbouwwoningen je hier altijd scheurtjes krijgt. Op meerdere plekken (haar)scheurtjes in het stucwerk, die vnl rond dilatatievoegen zichtbaar worden of waar 2 muren bij elkaar komen. En zo'n dilatatievoeg is vaak ook niet meer zichtbaar voor de stucadoor als de aannemer de muren al strak oplevert, dus kan het hem ook niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zie reactie nano2009, bij ons hetzelfde. Alleen als je veel strijklicht op de wanden gaat zetten dan zul je wel afwijkingen zien. Maar dan ga je ook traditioneel stucen en sausklaar laten opleveren. Maar dan weet je ook dat de factuur 2a4 lang wordt.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 18:19
Goededag Tweakers!

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post, maar ondertussen zit de eerste paal erin.

De bouwer vraagt mij nu of ik voor een meerprijs op de begane grond veiligheidsbeglazing wil afnemen en twijfel erg of dit het nou waard is. Meerprijs hiervoor is € 535,- voor de begane grond. Persoonlijk zou ik zonwerende beglazing veel interessanter vinden maar deze optie wordt niet aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMNtZRV3T8swbQf3oQZQjXLFeqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGyIPxIkGM475i9k9NZUnaH4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dit gaat om de doorvalveiligheid van binnen naar buiten. Als je dus van binnenuit naar buiten tegen het glas valt,mdan zorgt de folie ervoor dat de ruit niet in stukken valt en je snijdt.

Zeker met kleine kinderen die wild kunnen doen is dit aan te raden.

Op verdiepingen is het wel al verplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:59:
Dit gaat om de doorvalveiligheid van binnen naar buiten. Als je dus van binnenuit naar buiten tegen het glas valt,mdan zorgt de folie ervoor dat de ruit niet in stukken valt en je snijdt.

Zeker met kleine kinderen die wild kunnen doen is dit aan te raden.

Op verdiepingen is het wel al verplicht.
Kinderen die door dubbel of triple glas vallen met “wild doen”?

Wanneer was de laatste keer dat dat gebeurde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:57
Haha inderdaad! Dit is echt een onzin. Probeer eens zo’n raam stuk te maken. Lijkt me gewoon een poging om extra geld binnen te harken

[ Voor 18% gewijzigd door tjubbie op 12-07-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Kinderen die door dubbel of triple glas vallen met “wild doen”?

Wanneer was de laatste keer dat dat gebeurde?
Dubbel glas met aan de binnenkant 1 paneel, dus niet gelaagd, is helemaal niet sterker dan enkelglas. Als dat tot de vloer loopt, is het niet ondenkbaar dat iemand er met een loopfiets ofzo precies verkeerd tegenaan stoot. Het is niet voor niets verplicht op verdiepingsvloeren.

Edit: ik lees net dat bij zulk glas sowieso lestelveilig glas toegepast moet worden. Doorvalveilig pas vanaf 1 meter hoogteverschil. Dan is het risico al een stuk minder.

Ik heb 1 keer iemand door een glasplaat zien gaan. Zij kon haar opleiding opgeven omdat ze alle zenuwen in de pols afsneed.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 12-07-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Melchuzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:59:
Goededag Tweakers!

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post, maar ondertussen zit de eerste paal erin.

De bouwer vraagt mij nu of ik voor een meerprijs op de begane grond veiligheidsbeglazing wil afnemen en twijfel erg of dit het nou waard is. Meerprijs hiervoor is € 535,- voor de begane grond. Persoonlijk zou ik zonwerende beglazing veel interessanter vinden maar deze optie wordt niet aangeboden.

[Afbeelding]
Hmmzz. dit roept zoveel vragen op.

Veiligheidsglas is een verzamelnaam voor allerlei soorten glas die veiliger zijn dan standaard.
Gehard glas, gelaagd glas, combinatie van die 2, maar ook kogelwereld en explosiewerend (al zullen die laatste 2 niet bedoeld worden.)

Tevens de opmerking; 'daar waar van toepassing' Zal best kloppen, zullen ze best conform de NEN doen, maar dan zou ik willen waar, welke type glas en waarom dat dan vereist/nodig is en op andere plekken niet.

Kortom, ik zou met een lijstje vragen terug naar naar de aannemer.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 21-09 21:03
Members only:

De daadwerkelijke bouwtekening is hoe het zou moeten zijn. De getekende ventilatiegaten zijn waar ze werkelijk zitten.

De aannemer gaat kijken wat ze kunnen doen, maar ik verwacht niet dat ze het op de juiste plaats gaan krijgen. Wat denken jullie?

Wat zouden jullie van de aannemer verwachten? Wat kunnen we 'eisen'? We balen er flink van namelijk.

Zijn er nog alternatieven om het op te lossen? Ik dacht zelf aan misschien een spanplafond te laten plaatsen waarbij de we ventilatie gaten verplaatsen naar boven de keuken. Is dat haalbaar en blijft de ventilatie (ondanks de aanzienlijke verlenging) dan goed werken?

Ander tips/suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:46:
***members only***

De daadwerkelijke bouwtekening is hoe het zou moeten zijn. De getekende ventilatiegaten zijn waar ze werkelijk zitten.

De aannemer gaat kijken wat ze kunnen doen, maar ik verwacht niet dat ze het op de juiste plaats gaan krijgen. Wat denken jullie?

Wat zouden jullie van de aannemer verwachten? Wat kunnen we 'eisen'? We balen er flink van namelijk.

Zijn er nog alternatieven om het op te lossen? Ik dacht zelf aan misschien een spanplafond te laten plaatsen waarbij de we ventilatie gaten verplaatsen naar boven de keuken. Is dat haalbaar en blijft de ventilatie (ondanks de aanzienlijke verlenging) dan goed werken?

Ander tips/suggesties?
Als het een WTW is heb je normaal in de keuken afzuiging en in de woonkamer aanvoer. Dan kun je lijkt mij bij de unit de aansluitingen eenvoudig verwisselen. Maar je hebt het alleen over afzuiging. Weet je zeker dat je een WTW krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
deejeebv schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Als het een WTW is heb je normaal in de keuken afzuiging en in de woonkamer aanvoer. Dan kun je lijkt mij bij de unit de aansluitingen eenvoudig verwisselen. Maar je hebt het alleen over afzuiging. Weet je zeker dat je een WTW krijgt?
Ja, dat is zeker. De 3 ventilatiegaten aan de zijkant (tussen de woonkamer en keuken in) zijn blazers. Normaal zou je inderdaad in de keuken zuigers hebben en in de woonkamer blazers. Nu hebben ze de zuigers aan de verkeerde kant geplaatst: dus boven de woonkamer en niet boven de keuken. De 3 blazers (aan de zijkant) zijn wel op de juiste plek geplaatst.

Is het zo makkelijk dat je de aansluitingen zomaar kan wisselen? Het lijkt mij toch een groot circuit waarbij de zuigers en blazers separaat met elkaar zijn verbonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
***members only***

Ander tips/suggesties?
Dat is wel balen. Normaliter hoort de afzuiging bij de keuken te zitten. Nu krijg je luchtstroom m.n. de andere kant op, in de woonkamer.

Een verlaagd plafond kan natuurlijk altijd, maar of je daar blij van wordt.. laat de aannemer dan in ieder geval een nieuwe berekening maken.

Ik zou hier wat serieuzer advies over inwinnen, bij een bouwkundige/adviseur over de risico's.
Een mv/wtw afzuiging in je keuken is namelijk bouwkundig verplicht. Dus met andere woorden je woning voldoet niet aan de bouwbesluit eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ja, dat is zeker. De 3 ventilatiegaten aan de zijkant (tussen de woonkamer en keuken in) zijn blazers. Normaal zou je inderdaad in de keuken zuigers hebben en in de woonkamer blazers. Nu hebben ze de zuigers aan de verkeerde kant geplaatst: dus boven de woonkamer en niet boven de keuken. De 3 blazers (aan de zijkant) zijn wel op de juiste plek geplaatst.

Is het zo makkelijk dat je de aansluitingen zomaar kan wisselen? Het lijkt mij toch een groot circuit waarbij de zuigers en blazers separaat met elkaar zijn verbonden?
Omwisselen gaat je in deze situatie niet helpen. Misschien kunnen ze iets doen vanuit de hal, vaak zit daar wel een leidingkoker. De rooster zouden dan boven je keukenkasten kunnen komen.
Ik zou in elk geval we als eis stellen dat je in de keuken afzuiging middels mechanische ventilatie krijgt.
De verkeerd geplaatste leidingen zijn wel af te sluiten waarna de openingen weggestuct kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Draakje5 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Dat is wel balen. Normaliter hoort de afzuiging bij de keuken te zitten. Nu krijg je luchtstroom m.n. de andere kant op, in de woonkamer.

Een verlaagd plafond kan natuurlijk altijd, maar of je daar blij van wordt.. laat de aannemer dan in ieder geval een nieuwe berekening maken.

Ik zou hier wat serieuzer advies over inwinnen, bij een bouwkundige/adviseur over de risico's.
Een mv/wtw afzuiging in je keuken is namelijk bouwkundig verplicht. Dus met andere woorden je woning voldoet niet aan de bouwbesluit eisen.
Dank voor jullie adviezen! Wat bedoel je precies met nieuwe berekening maken? Financieel of t.a.v. de hoeveelheid ventilatie o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
Perzikvrucht schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Dank voor jullie adviezen! Wat bedoel je precies met nieuwe berekening maken? Financieel of t.a.v. de hoeveelheid ventilatie o.i.d.?
Zoals @Draakje5 aangeeft moet er vanuit het bouwbesluit afzuiging in de keuken zitten. Als er voor een oplossing met verlaagd plafond gekozen wordt, dan moet aantoonbaar gemaakt worden dat het huis daarmee wel aan het bouwbesluit voldoet wat betreft luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ik begrijp niet goed hoe er 3 blazers in het midden tussen je woonkamer en keuken kunnen zitten, dan heb je toch helemaal geen 'trek' door de hele ruimte :?

En voor wat betreft je probleem, @Farmerwood is de expert in verkeerd aangelegde en berekende WTW installaties :+ Bedenk altijd dat het voornamelijk door de bouwer moet worden opgelost, een spanplafond is ook niet zaligmakend denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Omwisselen gaat je in deze situatie niet helpen. Misschien kunnen ze iets doen vanuit de hal, vaak zit daar wel een leidingkoker. De rooster zouden dan boven je keukenkasten kunnen komen.
Ik zou in elk geval we als eis stellen dat je in de keuken afzuiging middels mechanische ventilatie krijgt.
De verkeerd geplaatste leidingen zijn wel af te sluiten waarna de openingen weggestuct kunnen worden.
Leidingkoker voor inblaas/afzuig gaat slechts tot het plafond van de BG, er is dus geen buis waar je even op inprikt op de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Wolly schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Ik begrijp niet goed hoe er 3 blazers in het midden tussen je woonkamer en keuken kunnen zitten, dan heb je toch helemaal geen 'trek' door de hele ruimte :?

En voor wat betreft je probleem, @Farmerwood is de expert in verkeerd aangelegde en berekende WTW installaties :+ Bedenk altijd dat het voornamelijk door de bouwer moet worden opgelost, een spanplafond is ook niet zaligmakend denk ik.
Dank! Alhoewel de blazers op de tekening vrijwel in het midden van het gebouw staan getekend, zitten ze in werkelijkheid iets meer naar de keuken. Ongeveer op het niveau waar het woord 'Keuken' staat op de bouwtekening.

Ik zie de reactie van @Farmerwood (en anderen) graag tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Perzikvrucht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 06:37:
[...]

Dank! Alhoewel de blazers op de tekening vrijwel in het midden van het gebouw staan getekend, zitten ze in werkelijkheid iets meer naar de keuken. Ongeveer op het niveau waar het woord 'Keuken' staat op de bouwtekening.

Ik zie de reactie van @Farmerwood (en anderen) graag tegemoet!
Dus in de ruimte waar "Woonkamer" staat zit geen enkele ventilatie behalve de verkeerd geplaatste afzuigpunten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Wolly schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:07:
[...]

Dus in de ruimte waar "Woonkamer" staat zit geen enkele ventilatie behalve de verkeerd geplaatste afzuigpunten??
Ja dat klopt. Vandaar dat we flink balen. Ik denk niet dat het op te lossen is in het plafond zelf, vandaar de overweging om een spanplafond te laten plaatsen zodat we de ventilatie punten kunnen wijzigen. Uiteraard met een financiële compensatie. Maar ik sta uiteraard open voor suggesties of tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30
***members only***

Ander tips/suggesties?
Was de keuken oorspronkelijk naast de berging ingetekend en hebben jullie dat gewijzigd? Bij ons in het project had een koper dezelfde situatie, ook locatie van keuken en woonkamer omgeruild, maar daar had de aannemer expliciet aangegeven dat het technisch niet meer mogelijk was om de kanalen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Krijgertje1979 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Was de keuken oorspronkelijk naast de berging ingetekend en hebben jullie dat gewijzigd? Bij ons in het project had een koper dezelfde situatie, ook locatie van keuken en woonkamer omgeruild, maar daar had de aannemer expliciet aangegeven dat het technisch niet meer mogelijk was om de kanalen aan te passen.
Ja dat klopt. We hebben de keuken en woonkamer omgedraaid. Er is ons echter nooit verteld dat de ventilatie dan niet aangepast zou worden. Bovendien hebben we ook betaald voor het omwisselen van de locaties. Op de bouwtekeningen die geaccordeerd zijn door beide partijen staan de ventilatie punten wel op de goede plekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:32:
Ja dat klopt. We hebben de keuken en woonkamer omgedraaid. Er is ons echter nooit verteld dat de ventilatie dan niet aangepast zou worden. Bovendien hebben we ook betaald voor het omwisselen van de locaties. Op de bouwtekeningen die geaccordeerd zijn door beide partijen staan de ventilatie punten wel op de goede plekken.
Volgens de tekeningen is de ventilatie wél aangepast. Iemand bij de aannemer heeft liggen slapen tijdens het bouwen.

Ik zou in elk geval direct melding doen bij de aannemer en de notaris die de laatste 5% van de koopsom in bewaring heeft dat die 5% pas vrij mogen geven als de aannemer deze fout heeft hersteld en heeft aangetoond dat de woning (weer) aan het bouwbesluit voldoet én de WTW goed is afgesteld voor de nieuwe situatie.

Verder zou ik bij de aannemer vragen hoe ze jouw gaan compenseren in de vertraging die dit jouw oplevert bij de afwerking van je woning en eventuele extra kosten die je moet maken voor je huidige huisvesting omdat je nu mogelijk later moet verhuizen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:07
FredvZ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Volgens de tekeningen is de ventilatie wél aangepast. Iemand bij de aannemer heeft liggen slapen tijdens het bouwen.

Ik zou in elk geval direct melding doen bij de aannemer en de notaris die de laatste 5% van de koopsom in bewaring heeft dat die 5% pas vrij mogen geven als de aannemer deze fout heeft hersteld en heeft aangetoond dat de woning (weer) aan het bouwbesluit voldoet én de WTW goed is afgesteld voor de nieuwe situatie.

Verder zou ik bij de aannemer vragen hoe ze jouw gaan compenseren in de vertraging die dit jouw oplevert bij de afwerking van je woning en eventuele extra kosten die je moet maken voor je huidige huisvesting omdat je nu mogelijk later moet verhuizen.
Die compensatie gaat er niet komen als er nog werkbare dagen over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58
Janpietertje89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Die compensatie gaat er niet komen als er nog werkbare dagen over zijn.
Als de fix net zolang gaat duren als bij Farmerwood gaan ze daar héél ruim overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Loft schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Veiligheidsglas is een verzamelnaam voor allerlei soorten glas die veiliger zijn dan standaard.
Gehard glas, gelaagd glas, combinatie van die 2, maar ook kogelwereld en explosiewerend (al zullen die laatste 2 niet bedoeld worden.)

Tevens de opmerking; 'daar waar van toepassing' Zal best kloppen, zullen ze best conform de NEN doen, maar dan zou ik willen waar, welke type glas en waarom dat dan vereist/nodig is en op andere plekken niet.

Bouwbesluit eist al dat glas onder de 85 cm uitgevoerd is als letselveilig glas. Dat betekent dat het gehard moet zijn.
De NEN norm gaat verder en eist "doorvalveilig" glas. Dat betekent dat het gelaagd moet zijn, zodat je er niet doorheen kunt vallen. Het bouwbesluit eist dat pas als het glas lager zit dan 85 cm boven de vloer en er een hoogteverschil is van meer dan 1 meter tussen de ene en de andere kant van het glas, dus op de verdiepingen.

Bij een opleverkeuring zal, als het goed is, de inspecteur vragen naar het bewijs dat het glas op de verdieping inderdaad doorvalveilig is. Bij de oplevering van het appartement van mijn vader kon de aannemer dat bewijs niet ter plaatse leveren en dat heeft hij achteraf alsnog moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
***members only***

Ventilatie hoort af te zuigen in de keuken. Dit is gewoon fout gemaakt en moeten ze herstellen. Dat kun je eisen. Zij moeten een woning opleveren dit aan het bouwbesluit voldoet.
Gaten verslepen (dus verplaatsen met leidingwerk) gaat niet lukken. De leidingen worden dan veel te lang, de weerstand te hoog en het debiet te laag. Hier kan heel weinig gedaan worden.
Ander tips/suggesties?
De aannemer zal in eerste instantie altijd met de allergoedkoopste optie komen. Schakel zelf een expert in en laat je niet afpoeieren. Er zijn meer mensen in deze situatie en het helpt echt als je zelf iemand met verstand van zaken achter de hand hebt die jij betaalt. Ja, dat kost geld en dat zou ik ook proberen te verhalen. Schakel daarom ook direct woningborg/swk in.

De aannemer komt waarschijnlijk met het voorstel om een extra ventilatieunit te plaatsen in de buurt van de keuken. Ga hier niet direct mee akkoord, maar laat eerst goed bekijken of dat inderdaad de juiste manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 18:19
Loft schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Ik heb zojuist antwoord ontvangen:

Veiligheidsbeglazing is sterker waardoor het minder snel breekt. Er zit een folie tussen die er voor zorgt dat wanneer het wél breekt het glas bij elkaar gehouden wordt. Op de verdieping is dit verplicht vanuit het Bouwbesluit vanwege risico op vallen en letsel. Daarom wordt dit standaard toegepast.
Op de begane grond wordt het, na deze keuze, toegepast bij alle ramen lager dan 850 mm.

Denk toch dat ik het niet ga nemen voor € 535,-

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Melchuzz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Ik heb zojuist antwoord ontvangen:

Veiligheidsbeglazing is sterker waardoor het minder snel breekt. Er zit een folie tussen die er voor zorgt dat wanneer het wél breekt het glas bij elkaar gehouden wordt. Op de verdieping is dit verplicht vanuit het Bouwbesluit vanwege risico op vallen en letsel. Daarom wordt dit standaard toegepast.
Op de begane grond wordt het, na deze keuze, toegepast bij alle ramen lager dan 850 mm.

Denk toch dat ik het niet ga nemen voor € 535,-

Bedankt voor de reacties!
Dan plaatsen ze minimaal gelaagd glas. Zoals @Blihi hierboven ook beschreef ;)
Nog steeds niet lekker omschreven door die aannemer. Ze zijn wel sumier met informatie.

Bij ons niet gedaan, maar wij kregen dan een stalen "roede" die we wel/niet konden bevestigen op de het kozijn. Bij ons het 82 cm van de vloer meen ik.
Waar we aan de wet moesten voldoen zit er natuurlijk wel gehad/gelaagd glas in bij ons.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier is al het glas op de benedenverdieping dubbel gelaagd. Vrijwel alle ramen lopen van vloer tot plafond en ze grenzen deels aan de openbare ruimte.

Zowel het binnenblad als het buitenblad is 44 of 33 glas (dus 4 of 3 mm gevolgd door folie en dan weer 4 of 3 mm). Die ruiten wegen honderden kilo's, maar je gaat er echt niet zomaar doorheen, zelfs niet als je daar op uit bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveym
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 15:54
Hallo medetweakers,

Ons nieuwbouw huis is recent opgeleverd en bij de voorschouw gaf ik al aan dat er flinke schimmelvorming in de meterkast zit. Dit is gekomen doordat er een prefab meterkast is geplaatst (waar ons huis later omheen is gebouwd) die niet goed tegen de regen is beschermd gedurende de herfst. Ze hebben in de tussentijd getracht dit schoon te maken, maar tot op heden ziet het er nog steeds niet uit (zie foto's). Er werd mij gisteren verteld dat ze al meerdere keren spul hebben aangebracht om de schimmel te doden, maar de schimmel 'koppen' staan er nog steeds op. De gehele houten kist verwijderen en opnieuw de meterkast inrichten vind de opzichter te duur, maar ik vraag me af of ik hier wel recht op heb. In mijn veronderstelling kan je de schimmel nooit helemaal weg krijgen en ik zit erg met de gezondheid van mijn gezin in mijn achterhoofd. Daarnaast wil ik ook niet dat de meterkast over 10 jaar weggerot is o.i.d.
Weet iemand wat mijn rechten hier zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZriKh1h5Ab9jPOjEYOeAmUKOJ30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfnWRy6vs1mxLcsiyoeNogbh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1pxecjAyRz-SFAMnhW3YhP2sSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6a6jISoQuiJhByG4BOHvM9Sc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw2CyD-6eRPDr2ydW24CkMUGqa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hERC9AbKvX5DIzxz9JTlkFH8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzwvNH8rKFSw5EO_Ts2WIAKKzfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbLz7gTy7EeJyJRMrTT0aUQC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Plw-ftgbFsTb8OGUTvU4lVGaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqeQsmXkS7oxWDG1VlWqR7sN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door daveym op 15-07-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
daveym schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:46:
Hallo medetweakers,

Ons nieuwbouw huis is recent opgeleverd en bij de voorschouw gaf ik al aan dat er flinke schimmelvorming in de meterkast zit. Dit is gekomen doordat er een prefab meterkast is geplaatst (waar ons huis later omheen is gebouwd) die niet goed tegen de regen is beschermd gedurende de herfst. Ze hebben in de tussentijd getracht dit schoon te maken, maar tot op heden ziet het er nog steeds niet uit (zie foto's). Er werd mij gisteren verteld dat ze al meerdere keren spul hebben aangebracht om de schimmel te doden, maar de schimmel 'koppen' staan er nog steeds op. De gehele houten kist verwijderen en opnieuw de meterkast inrichten vind de opzichter te duur, maar ik vraag me af of ik hier wel recht op heb. In mijn veronderstelling kan je de schimmel nooit helemaal weg krijgen en ik zit erg met de gezondheid van mijn gezin in mijn achterhoofd. Daarnaast wil ik ook niet dat de meterkast over 10 jaar weggerot is o.i.d.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Vrij evident dat er geen sprake van schimmel kan zijn. Daar is je aannemer het mee eens, want die is al aan de gang gegaan met bestrijding.

Wat zegt de aannemer nadat de behandelingen niet hebben geholpen? Heb je na deze herstelpoging al een mailtje gestuurd waarin je vraagt om vervanging van het houtwerk? Heb je het opgenomen als opleverpunt en is de 5% al vrijgegeven?

Dat gezegd hebbende: hier was ook schimmelvorming in de berging na oplevering. Maar dat is met goed luchten en na een maand droogtijd gewoon vanzelf verdwenen. Op de foto's zie ik dat je er nog niet woont, ik zie immers geen vloer, dus kun je de meterkast open laten staan en de ruimtes goed ventileren? Het vocht moet er sowieso uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveym
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 15:54
Hi @Mr. Stom, ik heb gisteren iemand gesproken die zei dat ze niet wisten wat ze als vervolgstap konden nemen, behalve opnieuw de schimmelverwijderaar toepassen. Dat hebben ze inmiddels al vier keer gedaan in de afgelopen 1,5 maand.

We laten inderdaad de meterkast al 2-3 weken continue open staan, maar over 2 weken staat op de planning om te verhuizen, de vloeren worden vanaf vandaag gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:46
Iemand hier ervaring met het drogen van een zand-cementdekvloer? Mijn opgeleverde woning heeft inmiddels 2 x lekkage gehad vanwege de warmtepomp.

De eerste lekkage kwamen ze achter op de dag van oplevering (koppeling in de vloer was aan het lekken), daarna 1 maand later opnieuw een lekkage, dit keer doordat een rubber tussen de 270 liter boiler en warmtepomp te strak was aangedraaid. De pvc vloer lag er inmiddels in en is er dus weer deels uitgehaald, we kwamen er heel snel achter dat er lekkage was gelukkig.

Inmiddels zijn we ruim 2,5 maand verder en de vloer geeft rond de plekken waar er lekkage was nog steeds te hoge waardes aan: tussen de 2,6 en 3,2% vocht. Iedere week komt er iemand meten (aannemer / vloerenboer) maar er lijkt niet echt iets te veranderen.

De verdeler van de vloerverwarming/koeling staat inmiddels ook dichtgedraaid in de technische ruimte en er staat een grote vloer ventilator te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
daveym schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:56:
Hi @Mr. Stom, ik heb gisteren iemand gesproken die zei dat ze niet wisten wat ze als vervolgstap konden nemen, behalve opnieuw de schimmelverwijderaar toepassen. Dat hebben ze inmiddels al vier keer gedaan in de afgelopen 1,5 maand.

We laten inderdaad de meterkast al 2-3 weken continue open staan, maar over 2 weken staat op de planning om te verhuizen, de vloeren worden vanaf vandaag gelegd.
Dan zou ik de aannemer een mailtje/briefje sturen en formeel verzoeken de houten panelen te vervangen gezien herstel met schimmelverwijderaar aantoonbaar niet werkt. Ik zou ze er ook op wijzen dat je ze daar nog twee weken de tijd voor geeft omdat je daarna verhuist en dan genoodzaakt bent de panelen zelf te laten vervangen - en via vervangende schadevergoeding de kosten daarvan voor rekening van aannemer laat komen. https://www.amsadvocaten....-van-herstel-hoe-zit-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
daveym schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:56:

Inspuiten met verdund chloor en luchten. Dan is die schimmel zo weg.

EDIT: Inderdaad. de aannemer moet dat doen, niet jij!

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 15-07-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Inspuiten met verdund chloor en luchten. Dan is die schimmel zo weg.
@daveym Niet zelf gaan klooien, dit aan de aannemer overlaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Blihi schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Ventilatie hoort af te zuigen in de keuken. Dit is gewoon fout gemaakt en moeten ze herstellen. Dat kun je eisen. Zij moeten een woning opleveren dit aan het bouwbesluit voldoet.

[...]

Gaten verslepen (dus verplaatsen met leidingwerk) gaat niet lukken. De leidingen worden dan veel te lang, de weerstand te hoog en het debiet te laag. Hier kan heel weinig gedaan worden.

[...]

De aannemer zal in eerste instantie altijd met de allergoedkoopste optie komen. Schakel zelf een expert in en laat je niet afpoeieren. Er zijn meer mensen in deze situatie en het helpt echt als je zelf iemand met verstand van zaken achter de hand hebt die jij betaalt. Ja, dat kost geld en dat zou ik ook proberen te verhalen. Schakel daarom ook direct woningborg/swk in.

De aannemer komt waarschijnlijk met het voorstel om een extra ventilatieunit te plaatsen in de buurt van de keuken. Ga hier niet direct mee akkoord, maar laat eerst goed bekijken of dat inderdaad de juiste manier is.
Dank allen! Zojuist weer contact gehad met het bouwbedrijf en zij weer met de installateur van de mechanische ventilatie. Ze geven aan dat de locaties inderdaad niet conform de tekening zijn (ze zijn niet verwisseld toen we ervoor gekozen hebben om de keuken en woonkamer om te draaien), maar dat de installateur alles heeft doorgemeten en deze constructie nog steeds voldoet aan alle geldende normen en het bouwbesluit. En dus zullen ze waarschijnlijk niets aanpassen. Ze zullen dit toelichten in een brief die ik morgen verwacht te ontvangen.

Hoe zien jullie dit? Ik wilde brief ook best hier delen. Het plan is om de situatie inclusief brief ook voor te leggen aan Vereniging Eigen Huis tijdens een juridische adviesgesprek (30 min) of indien nodig als juridisch bemiddelaar. Nog andere tips?

Overigens heb ik gisteren Woningborg gebeld en die zeiden nog niets te kunnen betekenen als het nog allemaal binnen 3 maanden na oplevering speelt. Toch hebben jullie meermaals aangegeven het ook te nemen bij Woningborg. Moet dit via een andere weg?

Ten slotte, dien ik de notaris hierover al in te lichten, of is dat een beetje te voorbarig? De oplevering was op 9-7, dus nog geen week geleden.

Nogmaals veel dank!

[ Voor 31% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-07-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Perzikvrucht je quote het verkeerde bericht denk ik. al aangepast.

Zonder de brief is het een beetje koffiedik-kijken, maar de afvoer van lucht hoort in de keuken te gebeuren en de aanvoer in het woongedeelte. Niet andersom.

Ik ben benieuwd wat er in de brief gaat staan, maar ik zou er in ieder geval niet op vertrouwen dat die brief inhoudelijk klopt. De aannemer zal er alles aan doen om zich hier uit te lullen.

[ Voor 77% gewijzigd door Blihi op 15-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Perzikvrucht Wacht die brief maar af, ik vermoed dat je er al gauw een contra expertise op zal zetten die het ontwerp en de berekeningen ook kan controleren.

En idd, de aannemer zal je met alle liefde misleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Perzikvrucht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:11:
[...]
Ten slotte, dien ik de notaris hierover al in te lichten, of is dat een beetje te voorbarig? De oplevering was op 9-7, dus nog geen week geleden.

Nogmaals veel dank!
Ik zou de 5% in ieder geval vast laten zetten voordat het uitbetaald wordt. Ongeacht wat er in de brief staat.

Heb je ook (voor aangaan koop nieuwbouw) juridische bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 20:58
ShininNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:26:
Iemand hier ervaring met het drogen van een zand-cementdekvloer? Mijn opgeleverde woning heeft inmiddels 2 x lekkage gehad vanwege de warmtepomp.

De eerste lekkage kwamen ze achter op de dag van oplevering (koppeling in de vloer was aan het lekken), daarna 1 maand later opnieuw een lekkage, dit keer doordat een rubber tussen de 270 liter boiler en warmtepomp te strak was aangedraaid. De pvc vloer lag er inmiddels in en is er dus weer deels uitgehaald, we kwamen er heel snel achter dat er lekkage was gelukkig.

Inmiddels zijn we ruim 2,5 maand verder en de vloer geeft rond de plekken waar er lekkage was nog steeds te hoge waardes aan: tussen de 2,6 en 3,2% vocht. Iedere week komt er iemand meten (aannemer / vloerenboer) maar er lijkt niet echt iets te veranderen.

De verdeler van de vloerverwarming/koeling staat inmiddels ook dichtgedraaid in de technische ruimte en er staat een grote vloer ventilator te draaien...
Zit er raam / ventilatie in de technische ruimte? Al een bouwdroger geprobeerd? Niet normaal hoeveel vocht wij uit de zolder haalde. Ik heb de dekvloer daarmee van 2.8% naar 2% gekregen in twee weken tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Los even van de problemen die we met de mechanische ventilatiepunten hebben:

Naar aanleiding van de topicstart heb ik even de groepenkast gecontroleerd. Volgens mij is de kookgroep foutief aangesloten. Volgens mij zoals de 'foutieve' afbeelding in de TS. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UttWsNcUOKw52WQhxZXJrV4E0uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0t8t9rkS9HOZlyXJsURX3ZGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0zavTHDoCDVo0e0WLCAhpCwLu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOr6l2Nqi2REwmeOivnWaEgi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Klopt, twee groepen van 16A elk, zitten op één fase van 25A.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-07-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Source90 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:46:
Klopt, twee groepen van 16A elk, zitten op één fase van 25A.
Dank voor de snelle reactie. Dat wordt nog een berichtje naar de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:42:
Naar aanleiding van de topicstart heb ik even de groepenkast gecontroleerd. Volgens mij is de kookgroep foutief aangesloten. Volgens mij zoals de 'foutieve' afbeelding in de TS. Klopt dit?
Je hebt twee kookgroepen?

En: is kookplaat geschikt voor het aansluiten op 2 of 3 fasen?

En: laat ze ook gelijk de zonnepanelen op alle fasen aansluiten ipv de ene fase waar ze nu op zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 15-07-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
FredvZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Je hebt twee kookgroepen?

En: is kookplaat geschikt voor het aansluiten op 2 of 3 fasen?

En: laat ze ook gelijk de zonnepanelen op alle fasen aansluiten ipv de ene fase waar ze nu op zitten.
Groep 11 is de warmtepomp.

We krijgen een Bora Puru (met afzuiging). Die kan volgens mij op zowel 2- als 3-fase worden aangesloten.

Wat is het voordeel van de zonnepanelen op alle fasen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Dat is een vreemde keuze van de installateur. Daar lijkt nu hetzelfde probleem te ontstaan als met je kookgroep: 2x16A op een 25A hoofdzekering
Dan wordt je opgewekte stroom over je al je fasen verdeeld. Nu kan je de situatie krijgen dat je zonnepanelen op de ene fase terugleveren en je wasmachine op een andere fase juist stroom verbruikt.

In theorie doet de slimme meter dat intern salderen, maar dat lijkt niet altijd meer het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
FredvZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Dat is een vreemde keuze van de installateur. Daar lijkt nu hetzelfde probleem te ontstaan als met je kookgroep: 2x16A op een 25A hoofdzekering

[...]

Dan wordt je opgewekte stroom over je al je fasen verdeeld. Nu kan je de situatie krijgen dat je zonnepanelen op de ene fase terugleveren en je wasmachine op een andere fase juist stroom verbruikt.

In theorie doet de slimme meter dat intern salderen, maar dat lijkt niet altijd meer het geval te zijn.
Ik leer hier veel! Maar heb je dan ook een 3-fase omvormer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:31:
Ik leer hier veel! Maar heb je dan ook een 3-fase omvormer nodig?
Dat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Dat is toch wel hoe het moet werken, waar haal jij vandaan dat dit niet zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Perzikvrucht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Groep 11 is de warmtepomp.

We krijgen een Bora Puru (met afzuiging). Die kan volgens mij op zowel 2- als 3-fase worden aangesloten.

Weet je ook welke warmtepomp? Zoals hierboven al aangegeven; ben benieuwd of die wel juist is aangesloten. In de winter trekt de warmtepomp hier soms 8-10kW over de aansluiting (legionella-run); lekker over 1 fase als die van jou dat ook kan.

Kan ook zijn dat ze de warmtepomp op 1 fase hebben ingesteld, maar dan wordt hij volgens mij behoorlijk geknepen. Onze Nibe kan ook op 1 fase, opwarm tijden zijn dan echter wel meer dan verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
daveym schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:46:
Hallo medetweakers,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me opvalt is dat de doorvoeren/invoerbuizen in de vloerplaat van de meterkast allemaal open zijn, niet afgepurd zijn.
Hebben buren ook last van schimmel?
Zijn daar die invoeren en gaten afgesloten (pur)?

Edit:
Is dit een oude foto of heb je echt maar 1 fase werkend vanaf de hoofdzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Source90 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Weet je ook welke warmtepomp? Zoals hierboven al aangegeven; ben benieuwd of die wel juist is aangesloten. In de winter trekt de warmtepomp hier soms 8-10kWh over de aansluiting (comfort stand met bijverwarming); lekker over 1 fase als die van jou dat ook kan.

Kan ook zijn dat ze de warmtepomp op 1 fase hebben ingesteld, maar dan wordt hij volgens mij behoorlijk geknepen. Onze Nibe kan ook op 1 fase, opwarm tijden zijn dan echter wel meer dan verdubbeld.
Het gaat om de Panasonic WH-UDZ07KE5 i.c.m. WH-SDC0309K3E5

[ Voor 3% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-07-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Weet je ook welke warmtepomp? Zoals hierboven al aangegeven; ben benieuwd of die wel juist is aangesloten. In de winter trekt de warmtepomp hier soms 8-10kWh over de aansluiting (comfort stand met bijverwarming); lekker over 1 fase als die van jou dat ook kan.

Wat bedoel je met 8-10kWh trekken? Dat is verbruik, bedoel je te zeggen dat je wp zoveel verbruikt op 1 fase?

Geen idee hoe groot je huis is maar met cop 4 klinkt dat weinig efficiënt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Wat bedoel je met 8-10kWh trekken? Dat is verbruik, bedoel je te zeggen dat je wp zoveel verbruikt op 1 fase?

Geen idee hoe groot je huis is maar met cop 4 klinkt dat weinig efficiënt :+
Hier is de WP aangesloten op drie fases..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
[...]

Je hebt het wel over LTV.
8kWh lijkt mij wel fors voor een warmtepomp? Hier niet meer dan 3 kWh in de winter verbruik en zelfs op een erg koude dag (18 jan) tond hij niet een hele dag aan op 21grd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Hier is de WP aangesloten op drie fases..
Dat is prima, maar wat bedoel je nu?
Vermogen of verbruik?
8000W per uur?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-07-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Als ik het dan goed begrijp blijf je dan toch met de warmtepomp onder de 16A, en dus zou er niets mis zijn met hoe de warmte pomp aangesloten is in de groepenkast?
Pagina: 1 ... 353 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.