Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:42:
Weet iemand van wie/voor wat deze groene kabels/mantelbuizen zijn? De oranje hebben een opdruk van reggefiber dus dat is duidelijk.

[Afbeelding]
Die groene flappen zijn ter voorkoming van graafschade. Deze zullen ze over de glasvezelkabels leggen voordat ze de sleuf dichtgooien.

[ Voor 7% gewijzigd door ChillPascal op 07-07-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Weet iemand van wie/voor wat deze groene kabels/mantelbuizen zijn? De oranje hebben een opdruk van reggefiber dus dat is duidelijk.

[Afbeelding]
Bij mij is groen de Coax-kabel van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:34
Dronium schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Bij mij is groen de Coax-kabel van Ziggo.
Ik dacht dat Ziggo alleen nog maar glasvezel aanlegd in nieuwbouwwijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Ik durf het niet precies te zeggen, bij ons stond 'glasvezel' op de kaart maar volgens mij moet je voor tv nog steeds coax gebruiken, oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPxQCuesQZ2ZsOUsVeLXEhCmWXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXO8N7lLlciyi48YmdsAXwgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:12
Draakje5 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Ik durf het niet precies te zeggen, bij ons stond 'glasvezel' op de kaart maar volgens mij moet je voor tv nog steeds coax gebruiken, oid.

[Afbeelding]
Volgens Ziggo zelf:
Glasvezel-kabel van Ziggo is een combinatie van glasvezel en kabel. Dat is glasvezel tot aan de straatkast. En vanaf de straatkast tot in je huis ligt kabel.
https://www.ziggo.nl/inte...zel/glasvezel-vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Extreme smell schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Het klopt dat Ziggo tegenwoordig ook glasvezel tot aan de woningen aanlegt en dat doen ze alleen bij nieuwbouwwoningen, maar volgens mij doen ze dit niet standaard bij iedere nieuwbouwwoning.

nieuws: Ziggo wil voor eind 2025 25.000 XGS-PON-glasvezelaansluitingen aanleggen

Als ik op de website van Ziggo de postcodecheck doe, staat er het volgende:

“Ja! Ziggo is bijna beschikbaar

Op jouw adres is binnenkort tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst. Plaats nu alvast je bestelling.”

Ik ga er dus vanuit dat wij nog gewoon een coax aansluiting van Ziggo krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-07-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Bij ons duurde het wel veel langer voordat Ziggo beschikbaar was, ivm de wijkkastjes die ze moeten plaatsen. KPN was direct beschikbaar maar Ziggo pas 4-6 maanden na oplevering. In de tussentijd kon men een of andere dongle krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:31

[Afbeelding]
Bedoel je die groene kabels, of die platte dingen?

Die groene kabels kunnen van Ziggo zijn (dat vermoed ik), maar ook stroomkabels voor straatverlichting zijn vaak groen.

De platte dingen zijn gewoon kabelbeschermers. Die worden bovenop de kabels gelegd voordat er zand overheen gaat om te zorgen dat je niet per ongeluk met je schep door die kabels heen gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Blihi op 08-07-2025 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:42
Draakje5 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:50:
[...]

[Afbeelding]
Dat is gewoon coax/kabel, Ziggo maakt het verwarrend...

Volgens postcodecheck komt er bij ons Ziggo en KPN, had geen Ziggo verwacht... binnenshuis is er geen enkele coax aansluiting en stond ook niet op de optielijst

Gisteren opleverprognose gekregen... Eind Q1 begin Q2... Ik rekende op eind Q2 dus wel fijn nieuws!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:07:
[...]

Dat is gewoon coax/kabel, Ziggo maakt het verwarrend...

Volgens postcodecheck komt er bij ons Ziggo en KPN, had geen Ziggo verwacht... binnenshuis is er geen enkele coax aansluiting en stond ook niet op de optielijst

Gisteren opleverprognose gekregen... Eind Q1 begin Q2... Ik rekende op eind Q2 dus wel fijn nieuws!
Coax binnenshuis is van de oudheid, Ziggo werkt daar niet mee mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:18
Zijn er hier mensen die inmiddels al wat ervaring hebben met dunpleister icm. latex spuitwerk?

Wij zitten mega in dubio over de opties:
- Dunpleister (plafonds wel stucwerk) + latex spuitwerk : 13-14kEUR
- Dunpleister (plafonds wel stucwerk) + traditioneel schilderwerk: +/- 19kEUR.
- Traditioneel stucwerk + spuitwerk: +/- 19kEUR
- Traditioneel stucwerk + schilderwerk:/- 25kEUR.

Voor de dunpleister varianten hebben we 2 offertes (Slegers en Bömers en Leenen). Iemand inmiddels hier al concrete ervaring mee (@Lupadi bijv.)?

Overigens zullen we voor het gros van de muren kiezen voor een kleur (en een aantal muren behang, die hoeven dus niet met dunpleister). Heeft dat nog effect op zichtbaarheid van bijv. bouwblokken?

Ik ben er erg bang voor dat we met dunpleister en latex spuitwerk straks tegen alle onvolkomenheden aankijken.

Kan iemand uit eigen ervaringen hier meer delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Coax binnenshuis is van de oudheid, Ziggo werkt daar niet mee mee.
Er zijn nog steeds volop bouwers die altijd COAX aanleggen binnenshuis. Dan zeggen ze met droge ogen dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:36
Blihi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Die groene kabels kunnen van Ziggo zijn (dat vermoed ik), maar ook stroomkabels voor straatverlichting zijn vaak groen.
OV-aftakkabels zijn vrijwel altijd grijs. Deze kabels worden doorgaans via een YMVK-as aftakking aangesloten op de hulpaders van de netkabel, vergelijkbaar met een kleinverbruikaansluiting. Dit is de standaard werkwijze bij de ruim 80% van de openbare verlichting in Nederland die onder beheer van de netbeheerders valt.
De overige 20% betreft solo-netten, die door gemeenten zelf worden beheerd. Ik kan mij echter niet voorstellen dat zij zich hierbij niet aan bijvoorbeeld de BEI-voorschriften houden.

Of OV-kabels incidenteel groen zijn, kan ik niet volledig uitsluiten, maar in de praktijk is dat zelden het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Ik heb COAX en Cat6a naar iedere kamer laten leggen. Loze leidingen mochten niet en op de vraag of ik dan een dubbele CAT6a mocht zeiden ze "zolang ze coax leveren zijn wij verplicht deze ook te leggen".

Dus ik heb straks in iedere hoek van het huis COAX (jippie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KerstRunner schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:53:
[...]

OV-aftakkabels zijn vrijwel altijd grijs. Deze kabels worden doorgaans via een YMVK-as aftakking aangesloten op de hulpaders van de netkabel, vergelijkbaar met een kleinverbruikaansluiting. Dit is de standaard werkwijze bij de ruim 80% van de openbare verlichting in Nederland die onder beheer van de netbeheerders valt.
De overige 20% betreft solo-netten, die door gemeenten zelf worden beheerd. Ik kan mij echter niet voorstellen dat zij zich hierbij niet aan bijvoorbeeld de BEI-voorschriften houden.

Of OV-kabels incidenteel groen zijn, kan ik niet volledig uitsluiten, maar in de praktijk is dat zelden het geval.
Nou ja, toen de parkeerplaatsen hier voor het huis aangelegd werden, groeven de stratenmakers een opgerolde stroomkabel uit met een groene mantel. Het leek gewoon YMvK-as kabel, maar dan groen. Er stond geen spanning op (EDIT: Zij hebben dit getest door hem aan te raken met de schep (niet ik dus)).

Zij zeiden dat dit voor straatverlichting was. Ze keken op hun plattegrond, zagen geen straatverlichting ingetekend en hebben de rol netjes weer onder het zand gestopt voordat ze hun bestrating er overheen legden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sincere1983 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:11:
Zijn er hier mensen die inmiddels al wat ervaring hebben met dunpleister icm. latex spuitwerk?

Voor de dunpleister varianten hebben we 2 offertes (Slegers en Bömers en Leenen). Iemand inmiddels hier al concrete ervaring mee (@Lupadi bijv.)?

Overigens zullen we voor het gros van de muren kiezen voor een kleur (en een aantal muren behang, die hoeven dus niet met dunpleister). Heeft dat nog effect op zichtbaarheid van bijv. bouwblokken?

Ik ben er erg bang voor dat we met dunpleister en latex spuitwerk straks tegen alle onvolkomenheden aankijken.

Om hoeveel m2 gaat dit?

Wij hebben nog geen keuze gemaakt, ook nog geen offertes opgevraagd omdat ik het aantal m2 van de zolder nog moet berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-07-2025 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Om hoeveel m2 gaat dit?

Wij hebben nog geen keuze gemaakt, ook nog geen offertes opgevraagd omdat ik het aantal m2 van de zolder nog moet berekenen.
Traditioneel pleisterwerk plafond glad (m.u.v technische ruimte) (Begane grond, eerste en tweede verdieping)
- Aanbrengen van voorstrijk
- Aanbrengen wapeningsgaas 25cm v-naden
- Aanbrengen pleisterwerk

143.00 m²

Glad afwerken van de behangklare wanden d.m.v machinale dunpleister (m.u.v toilet, badkamer, technische ruimte) (Begane grond, eerste en tweede verdieping)
- Afplakken kozijnen, stroompunten, betimmering, keuken
- Dunpleister aanbrengen behang-klare wanden
- Machinaal opschuren van de dunpleisterlaag
- Handmatig opschuren hoeken, kanten, stopcontacten

336.00 m2

Latexspuiten van de schuine zolderplaten
- Dampdoorlatend schrobklasse 1 verfsysteem
- In dezelfde kleur als de wanden

72.00 m²

Dit zijn de aantallen vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50

aex351

I am the one

[Afbeelding]
ChatGPT:
In Nederland worden groene kabels in de ondergrondse infrastructuur meestal gebruikt voor telecommunicatie zoals glasvezel of coaxkabels. Gezien de context van een nieuwbouwproject en de kleurcodering die in Nederland wordt gehanteerd volgens de KLIC-standaard van het Kadaster, betekent dit:

Groen = Telecommunicatie (bijvoorbeeld: KPN, Ziggo, glasvezelnetwerken)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat groene zeil voor is. Ik lees in een andere reactie dat het wordt gebruikt om de kabels af te dekken. Echter, ChatGPT:
Waarschuwingslinten of detectielinten
Ik was overigens ook wel benieuwd wat al die kleuren betekenen in mijn nieuwbouwproject.
ChatGPT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
🇳🇱 Kleurcodering ondergrondse infrastructuur (Nederland)
Kleur   Betekenis
Rood    Elektriciteit (laag- en hoogspanning)
Geel    Gasleidingen of olieleidingen
Blauw   Waterleidingen (drinkwater)
Groen   Telecommunicatie (bijv. glasvezel, coax, KPN, Ziggo)
Oranje  Openbare verlichting, verkeersregelinstallaties
Paars   Chemische leidingen of industriële toepassingen
Grijs   Onbekend gebruik / reserveringen
Zwart   Afvalwater, persleidingen, riolering
Wit     Tijdelijke markering of toekomstige tracés

Hier is de daadwerkelijke bron (heb flink moeten zoeken -O-) https://docs.geostandaarden.nl/kl/pmkl30rc2/#x2-2-01876841. Jammer dat het zo moeilijk vindbaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door aex351 op 08-07-2025 14:13 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:27

Waarom zit je in een mega dubio over de opties? Optie 1 is verreweg de voordeligste. Met dunpleister + latexspuiten krijg je super strakke wanden. Zowel Slegers als Bomers en Leenen schuren eerst alle wanden helemaal glad. Als je nadat ze klaar zijn nog onvolkomenheden ziet moet je het aangeven zodat ze het herstellen want dat is niet de bedoeling bij dunpleister. Je kan het beste je zorgen uiten bij beide bedrijven zodat zij jou de opties en werkwijze kunnen uitleggen. Zelf met de huidige woning ervaring met Bomers en leenen. Ze hebben de wanden heel mooi strak gemaakt voor de volgende woning kiezen we voor Slegers. Daar dus nog geen ervaring mee buiten het offerte traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:15
Flying35 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Waarom zit je in een mega dubio over de opties? Optie 1 is verreweg de voordeligste. Met dunpleister + latexspuiten krijg je super strakke wanden. Zowel Slegers als Bomers en Leenen schuren eerst alle wanden helemaal glad. Als je nadat ze klaar zijn nog onvolkomenheden ziet moet je het aangeven zodat ze het herstellen want dat is niet de bedoeling bij dunpleister. Je kan het beste je zorgen uiten bij beide bedrijven zodat zij jou de opties en werkwijze kunnen uitleggen. Zelf met de huidige woning ervaring met Bomers en leenen. Ze hebben de wanden heel mooi strak gemaakt voor de volgende woning kiezen we voor Slegers. Daar dus nog geen ervaring mee buiten het offerte traject.
Je klinkt tevreden over Bömers en Leenen, vanwaar de keuze voor Slegers bij de huidige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-07 20:35

Toevallig zijn ze bij ons net een weekje klaar, ben wel tevreden over het resultaat, hadden nog wat lelijke plekken (met verf spuiten wat zand in gekomen) die hebben ze later nog hersteld.
We hadden achteraf wat meerwerk, zouden eerst een Ytong wand opbouwen maar door het totale gewicht toch voor studs gegaan die net niet lekker vlak waren (eigen schuld), waardoor ze traditioneel moesten stucen. kosten wel wat extra maar hebben ze wel netjes binnen de planning afgemaakt.

Communicatie liep soms wel wat stroef maar niet slechter of beter als de andere bouwlui :X en ze hebben netjes al hun afval voor de deur laten liggen dat was een beetje jammer...

oja.. wij hebben uiteindelijk praktisch alles in kleur laten spuiten probeer daar aan de voorkant wat over te onderhandelen kan je nog wat schelen :+

Edits: het is een lange dag ik kan geen fatsoenlijke zinnen meer maken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Lupadi op 08-07-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@Lupadi vwb. Kleur hebben ze al wat extra geboden, maar bedankt voor de tip.
Heb je misschien wat foto’s van het eindresultaat? Ben vooral heel benieuwd naar de strakheid en of je nog wat van de blokken er door ziet?
Hadden ze ook een vooropname gedaan? En hoe vlak was jullie muur en hoeken (nog profielen laten zetten)?

Sorry voor alle vragen maar het helpt ons gigantisch!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Nou ja, toen de parkeerplaatsen hier voor het huis aangelegd werden, groeven de stratenmakers een opgerolde stroomkabel uit met een groene mantel. Het leek gewoon YMvK-as kabel, maar dan groen. Er stond geen spanning op (getest door hem aan te raken met de schep).
Offtopic maar ik voel toch de noodzaak om hierop te reageren: doe dit alsjeblieft nooit weer!

Netspanning zelfs bij laagspanning is al ruim voldoende om dodelijk te zijn. Bij 30 mA of meer kan je hartspier er al mee ophouden. Ik werk voor een netbeheerder en er zijn collega’s van mij ernstig gewond geraakt bij minder onbesuisde acties dan deze. Bel liever de storingsdienst van de netbeheerder als je iets aantreft wat je niet vertrouwd.

Wat betreft de kleuren van de kabels sluit ik me aan bij de reactie van @KerstRunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
OosterF schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Offtopic maar ik voel toch de noodzaak om hierop te reageren: doe dit alsjeblieft nooit weer!
Een kabel selecteren met een schop staat niet zo in de VWI E-11...

Groeten conculega vanuit Alliander.

[ Voor 22% gewijzigd door KerstRunner op 08-07-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-07 20:35
Sincere1983 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:06:
@Lupadi vwb. Kleur hebben ze al wat extra geboden, maar bedankt voor de tip.
Heb je misschien wat foto’s van het eindresultaat? Ben vooral heel benieuwd naar de strakheid en of je nog wat van de blokken er door ziet?
Hadden ze ook een vooropname gedaan? En hoe vlak was jullie muur en hoeken (nog profielen laten zetten)?

Sorry voor alle vragen maar het helpt ons gigantisch!
Kom er net achter dat ik alleen maar filmpjes gemaakt heb, toevallig 1 foto toen de Ikea meuk geleverd werd :P (dit is wel na het schilderen) niet de beste foto), ben er van het weekend weer als ik er aan denk kan ik nog een foto maken, blokken zijn niet meer zichtbaar in ieder geval.
bij ons zijn in principe geen profielen gebruikt (of we hebben er in ieder geval niet extra voor betaald) omdat het traditionele bouw is, bij prefab schijnt het wel nodig te zijn

Onderhandelen over de kleuren hadden wij ook aan de voorkant moeten doen, elke muur en plafond is een andere kleur :+

Ze zijn bij ons de dag dat ze begonnen binnen geweest om meerwerk op te nemen (daar kwam ook de zolder als meerwerk uit) dat was het. Ze doen overigens wel 20 huizen in onze fase dus ze hadden volgens mij werk genoeg in de regio

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Lupadi op 08-07-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dat ziet er in ieder geval strak uit. Als je meer fotos zou willen delen zou geweldig zijn !
Bij ons zullen er ook maar verrekte weinig witte muren zijn!

Hadden ze nog een vooropname gedaan, om te kijken waar er risico zou zijn op strijklicht? Dat stede ze bij ons voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:27
TNThomas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Je klinkt tevreden over Bömers en Leenen, vanwaar de keuze voor Slegers bij de huidige woning?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:38

Hoeveel m2 vloeroppervlakte betreft dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-07 21:58
Novari131 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Hoeveel m2 vloeroppervlakte betreft dit?
Op www.wandgrimeurs.nl heb je een tooltje waarmee je heel eenvoudig de m² kan zien in de categorieën: muur, plafond en zolderplaten.

Ohja, mocht er iemand ervaring met dit bedrijf hebben, dan hoor ik het erg graag, want ik wil hier binnenkort een offerte bij opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
OosterF schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Ik vroeg nog aan ze of ze de multimeter wilde lenen, maar dat vonden ze niet nodig. Ze duwden de schep er al tegenaan. Zelf ben ik echt wel voorzichtiger.
Netspanning zelfs bij laagspanning is al ruim voldoende om dodelijk te zijn. Bij 30 mA of meer kan je hartspier er al mee ophouden. Ik werk voor een netbeheerder en er zijn collega’s van mij ernstig gewond geraakt bij minder onbesuisde acties dan deze. Bel liever de storingsdienst van de netbeheerder als je iets aantreft wat je niet vertrouwd.
Jep, weet ik, ben ik helemaal mee eens.
Wat betreft de kleuren van de kabels sluit ik me aan bij de reactie van @KerstRunner.
Enig idee wat die groene stroomkabel dan wel geweest zou kunnen zijn? Hij lag netjes op rol onder de grond, dus je zou denken dat dat bewust gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@Blihi, groene kabels zijn vrijwel altijd voor media (coax, glasvezel). Als je er zeker van bent dat het een YMVK-kabel is dan niet, maar dat is geen kabel van een netbeheerder. Nieuwe kabels van ons zijn altijd rood of grijs. Oudere kabels (zoals de GPLK) kunnen ook zwart zijn. Groen komt bij ons niet voor, dus het blijft gissen wat daar in de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 14:42
kaassouflé schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Op www.wandgrimeurs.nl heb je een tooltje waarmee je heel eenvoudig de m² kan zien in de categorieën: muur, plafond en zolderplaten.

Ohja, mocht er iemand ervaring met dit bedrijf hebben, dan hoor ik het erg graag, want ik wil hier binnenkort een offerte bij opvragen.
Zo te zien zijn ze voor de plafonds relatief goedkoop en voor de muren relatief duur. Overigens zegt de prijs per vierkante meter ook niet alles...Van drie grote bedrijven een offerte liggen maar er zit zo 10 a 20 procent verschil in het aantal vierkante meters waarmee ze rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
OosterF schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:06:
@Blihi, groene kabels zijn vrijwel altijd voor media (coax, glasvezel). Als je er zeker van bent dat het een YMVK-kabel is dan niet, maar dat is geen kabel van een netbeheerder. Nieuwe kabels van ons zijn altijd rood of grijs. Oudere kabels (zoals de GPLK) kunnen ook zwart zijn. Groen komt bij ons niet voor, dus het blijft gissen wat daar in de grond ligt.
Ja, nu ben ik ook wel benieuwd. Ik zag in dit topic ook een groene YMvK kabel voorbij komen, dus wellicht is het een kabel bedoeld voor laadpalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:34
nooberke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Yup, de standaard "glijstang" laat boorgaten achter die je met de gemiddelde regendouche niet gaat afdekken. Helaas konden we die niet weglaten...Uiteindelijk betalen we nu iets van ~930 voor een Damixa regendouche en krijgen we weer ~230 euro terug voor de standaard Grohe doucheset.

Wastafel en spiegel ga ik hier wel achteraf doen, daar zat een stuk minder risico aan :9
Voor wat betreft die boorgaten: ik heb dat hier 'opgelost' door daar kleine handoekhaakjes in te schroeven. Dot kit voor waterdicht, plug erin en het dopje erop. Ideaal zo achter de stang, ik kan daar bijvoorbeeld even de zwemkleding of hartslagband hangen nadat ik deze heb uitgespoeld en tegenwoording hangt er de douchewisser. En dat is veel mooier dan een dichtgekit gat.

https://www.teakea.nl/reg...2rQ2SJLiztfRoCW4YQAvD_BwE

Al met al bespaarden wij zo 1680 euro door zelf de opbouwset te vervangen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
kaassouflé schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:08:
[...]

3 jaar geleden de gehele woning door hun laten stucen (muren en alleen plafond beneden) plus latex laten spuiten. Communicatie is helemaal top, afspraken nakomen niet meer dan vanzelf sprekend. Alles netjes weer bezemschoon opgeleverd en pas afrekenen op het einde wanneer je helemaal tevreden bent.

Had zelf nog een sleuf in de muur uitgehakt voor tv kabel, kwam er een medewerker zonder extra kosten einde werkdag even langs om dicht te smeren. Allemaal geen enkel probleem.

Zou ze zo blind weer vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roadman op 09-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-07 21:58
Roadman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:50:
[...]

3 jaar geleden de gehele woning door hun laten stucen (muren en alleen plafond beneden) plus latex laten spuiten. Communicatie is helemaal top, afspraken nakomen niet meer dan vanzelf sprekend. Alles netjes weer bezemschoon opgeleverd en pas afrekenen op het einde wanneer je helemaal tevreden bent.

Had zelf nog een sleuf in de muur uitgehakt voor tv kabel, kwam er een medewerker zonder extra kosten einde werkdag even langs om dicht te smeren. Allemaal geen enkel probleem.

Zou ze zo blind weer vragen.
Top, fijn om te horen! Bedankt voor je eerlijke mening!
Pagina: 1 ... 352 353 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.