Ik zal mijn post anders verwoorden;Wolly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:02:
[...]
Dat is prima, maar wat bedoel je nu?
Vermogen of verbruik?
8000W per uur?
In de winter trekt de warmtepomp soms (op comfort, met extra bijverwarming of legionella-run) richting de 30A. Gemeten met een smart 3fase meter. Dat komt neer op circa 8kW. Ook niet voor uren, zijn pieken in de grafiek.
Met mijn bericht "lekker over 1 fase als die van jou dat ook kan.", doel ik op @Perzikvrucht zijn één fase aansluiting, mocht de WP dat ook kunnen. Bovenstaande gepost voordat duidelijk was dat dit een L/W warmtepomp is.
Met "Kan ook zijn dat ze de warmtepomp op 1 fase hebben ingesteld, maar dan wordt hij volgens mij behoorlijk geknepen. Onze Nibe kan ook op 1 fase, opwarm tijden zijn dan echter wel meer dan verdubbeld. , doel ik op een behoorlijk langere opwarmtijd, als ik de sheet van mijn warmtepomp erbij pak.
COP is trouwens gewoon 4,87 (0-35°c) en 6,12 (10-35°c), wat ook wel overeen komt met het energielog:Wolly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:55:
[...]Geen idee hoe groot je huis is maar met cop 4 klinkt dat weinig efficiënt
:strip_exif()/f/image/7TneDQFDqE0WsTiTBwEYTJEn.png?f=user_large)
Dit zou ruim COP 6,8 zijn als je dat zo kan omrekenen. Enkel hoge pieken met bijvoorbeeld de legionella-run. Nu gebruikt hij bijvoorbeeld al enkele dagen rond de 30-100 W/h.
Enfin/
Panasonic noemt hem 1fase: https://www.aircon.panaso...-sdc0309k6e5-wh-udz07ke5/
Met als ASW 16A zekering op 25A fase. Gok dat hij dan iets geknepen wordt i.t.t. aansluiting op 25/30.
Aanbevolen zekering A 25 / 16 - 25 / 30
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 15-07-2025 23:37 ]