• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 15:17
Hoi!

Wij verhuizen volgend jaar naar een nieuwbouwhuis met bodemwarmtepomp, en ik ben me nu aan het orienteren op een vloer. Bij het bedrijf wat de badkamer verkocht en ook pvc vloeren had werd pvc geadviseerd wegens de lage warmteweerstand. Ook in de flyer van de warmtepomp worden tegels of pvc geadviseerd wegens dezelfde reden.

Nu waren we laatst bij een pvc vloerenboer die ook houten (multiplank) vloeren verkocht en die gaf aan dat je beiden prima kon doen. Dat hout de warmte wat trager doorlaat maar ook langer vast hield waardoor je minder warmteschommelingen kreeg icm je thermostaat. Daarnaast gaf hij aan dat iedereen naar PVC pusht door de grote lobby van de PVC vloeren industrie... Hij had zowel een groot PVC, Laminaat als Multiplank assortiment.

We vonden de houten vloer toch wel erg mooi, maar ik twijfel nu heel erg over de (al dan niet gekleurde) adviezen. Je zou zeggen dat inderdaad warmte altijd omhoog moet en omdat de vloerverwarming altijd aan staat, de warmte uiteindelijk wel er door komt. Of kan het zo zijn dat er dan warmte weg lekt naar beneden toe, het beton in?

Kan iemand mij helpen met de zin en onzin van pvc vs multiplank?, eenduidelige info vinden via google lijkt in deze ook niet eenvoudig...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:34

DukeBox

loves wheat smoothies

Hout houd geen warmte vast, het isoleert alleen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit is natuurlijk onzin. Als je hout opwarmt dan wordt het gewoon warm / slaat het de warmte op.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 28-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sethro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:51:
Dit is natuurlijk onzin. Als je hout opwarmt dan wordt het gewoon warm / slaat het de warmte op.
Nee, alles met een cellen structuur houd géén warmte vast, daar heeft het geen massa voor. Dat iets warm wordt wil niet zeggen dat het ook warmte vasthoudt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Droog hout is een prima isolator en om die reden zou ik het zelf nooit gebruiken op een vloerverwarmingssysteem. PVC is qua warmtegeleiding veel beter, maar vind ik zelf minder mooi en duurzaam. Ik heb zelf gekozen voor keramische parkettegels. Dat ziet eruit als hout, maar geleidt de warmte het beste van alle opties en is ook nog eens 100% onderhoudsvrij, waterdicht, slijt- en krasvast. Na 10 jaar ziet zo'n vloer er nog nieuw uit, alsof 'ie net gelegd is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:27
DexterDee schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:07:
Droog hout is een prima isolator en om die reden zou ik het zelf nooit gebruiken op een vloerverwarmingssysteem. PVC is qua warmtegeleiding veel beter, maar vind ik zelf minder mooi en duurzaam. Ik heb zelf gekozen voor keramische parkettegels. Dat ziet eruit als hout, maar geleidt de warmte het beste van alle opties en is ook nog eens 100% onderhoudsvrij, waterdicht, slijt- en krasvast. Na 10 jaar ziet zo'n vloer er nog nieuw uit, alsof 'ie net gelegd is.
+1 voor dit antwoord.

Het ligt in mijn huis sinds 2008 op de vloer en het ziet er nog uit alsof het gisteren gelegd is.

Ook met vloerverwarming, en een bodemwarmtepomp.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Snuurtje schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:46:
Nu waren we laatst bij een pvc vloerenboer die ook houten (multiplank) vloeren verkocht en die gaf aan dat je beiden prima kon doen. Dat hout de warmte wat trager doorlaat maar ook langer vast hield waardoor je minder warmteschommelingen kreeg icm je thermostaat. Daarnaast gaf hij aan dat iedereen naar PVC pusht door de grote lobby van de PVC vloeren industrie... Hij had zowel een groot PVC, Laminaat als Multiplank assortiment.
Complete kul. Hij slaat de plank volledig mis (pun intended)

Doordat hout isoleert moet je op hogere temperatuur stoken. Daardoor verlies je meer energie onder je vloer (nee, warmte stijgt niet op, warme lucht (of warm gas/vloeistof) stijgt op. En je warmtepomp moet harder werken. Hoe lager de stook temperatuur hoe gunstiger.
Hout heeft helemaal geen hoge warmtecapaciteit en juist door het hout krijg je dat je betonnen ondervloer minder mee doet. Staat de zon je kamer in te schijnen zal de kamer sneller oververhitten dan met pvc. Bij een dunne afwerkvloer zal het beton de warmte absorberen en je temperatuur stabiliseren. Daarna geeft het beton de warmte weer af als het nodig is.
Geplakt pvc is daarnaast super dun, dus zelfs al had het materiaal dezelfde eigenschappen, de dikte van de planken 'helpt niet mee'.

Ik had een houten vloer, nu pvc en het verschil in onderhoud is enorm. De pvc vloer een keer dweilen en klaar. De houten vloer stond in de olie, die zag er na 2-3 jaar vaal uit. Schuurplekken onder de stoelen, loopsporen etc.
En dan snap ik ineens heel goed waarom een verkoper hout wil verkopen. Elke paar jaar een vloer mogen oliën of lakken? Dat is een goed verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vertrouw nooit op advies van winkeliers.
Die adviseren dat waar ze het meest aan verdienen.
Hout en ook laminaat is echt funest voor de goede werking van vloerverwarming, het isoleert en houd geen warmte vast.

Het beste is steen of keramiek zoals plavuizen, maar kijk ook eens naar een gietvloer, ook mooi en heel veelzijdig.
Pvc is eigenlijk ook isolerend maar doordat het zo dun is gaat dat best redelijk goed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:39:
Pvc is eigenlijk ook isolerend maar doordat het zo dun is gaat dat best redelijk goed.
Dat verschilt nogal per type en of het verlijmt is. Warmte geleidende epoxy (bijv. met aluminium deeltjes) i.p.v. standaard egaline (houtvezel) maakt ook heel veel uit in warmte overdracht/isolatie maar helaas ook in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
Wow hartelijk dank allemaal voor jullie ervaringen feiten en meningen. Mijn voorgevoel rondom hout wordt wel bevestigd. Ik hoopte alleen dat ik het mis had. Eigenlijk wil ik het grootste deel van mogelijk verlies wel voorkomen. We gaan zeker even langs een keramische tegelzaak om die houtlook tegels eens te bekijken 👌👌👌

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zelf ervaring met houten parket met vloerverwarming (in een nieuwbouwwoning) en dat ging prima. Het enige is dat het minder efficiënt is, je verbruik is dus iets hoger. In jouw geval, een bodem wp in een nieuwbouwwoning kan het wel, maar je zult dus wel iets verlies hebben. Ik schat zo'n 5-10% verlies, dus ca 100-300kwh per jaar. Vergelijk het met een glazen achterpui, dat levert ook veel verlies op maar daar hoor je nooit iemand over ;).

In onze huidige woning gekozen voor tegels (houtlook) , minder mooi dan echt hout maar veel efficiënter en bijkomend voordeel is dat het makkelijker schoon te houden is met kinderen..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2023 17:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Toch nog even de vraag wat jullie van het volgende stuk vinden, onderschrijft toch weer iets het verhaal dat aan ons verteld was door de vloerenboer:

https://www.floorsite.nl/...en-wanneer-is-belangrijk/
Een algemene ideale Rc-waarde bestaat niet. Stel je daarbij het volgende voor:
Je vloerverwarming bestaat uit een buizenstelsel waardoor warm water circuleert. De warmte wordt aan de laag erboven afgegeven. Als dit een laag is met een heel lage warmteweerstand – bijvoorbeeld een dunne coating – zal de warmte snel aan de omgeving worden afgegeven. De kamer warmt dan relatief snel op. Maar hij koelt ook weer snel af als je de watertemperatuur naar beneden bijstelt.
Bij een vloer met een hogere Rc-waarde duurt het langer voor de warmte aan de omgeving wordt afgegeven. Het duurt dus langer voor de kamer warm is. Maar de vloer houdt de warmte langer vast en het duurt daarom langer voor de vloer is afgekoeld.
Voor het energieverbruik maakt het niet uit of je een vloer met een lage of een hogere R-waarde hebt. Bij een relatief hoge Rc-waarde zal het langer duren voor een kamer warm is. Maar omdat het water dat door de leiding stroomt daarom ook minder snel afkoelt, zal het vervolgens minder opgewarmd hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-07 21:44
Snuurtje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:19:
Toch nog even de vraag wat jullie van het volgende stuk vinden, onderschrijft toch weer iets het verhaal dat aan ons verteld was door de vloerenboer:

https://www.floorsite.nl/...en-wanneer-is-belangrijk/

[...]
Onzin verhaal, iets met klok en een klepel.

Als je graag een houten vloer wilt, dan kan je dat prima doen. Je warmtepomp zal het water een graadje warmer moeten maken, dus dat kost wat extra energie, zeker niet het einde van de wereld, maar niet de meest energie efficiente oplossing. Samen met alle andere argumenten (voor ons primaire onderhoudsgemak) hebben wij beneden voor keramisch parket gekozen en ligt boven in de slaapkamers eiken (zonder vvw, maar dat heeft te maken dat verbouwen anders is dan nieuwbouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet gewoon de vloerbedekking gebruiken die je wilt. het kost ook niet "meer" energie maar het word gewoon iets trager, iets wat vloerverwarming al is. en met een warmtepomp stook je zoizo al 24/7 dus de snelheid van de vloer is totaal niet relevant. dat er iets meer warmte de kruipruimte in gaat of zo doet onder de streep helemaal niks. er zijn veel meer plekken in je verwarmingsysteem waar je veel meer winst kan halen dan je daarmee verliest.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:37
Wat ik mis in het verhaal: bodem warmtepomp koelt ook. Met hout gaat dat minder efficiënt dan met andere vloerbedekking, daarmee moet de vloer net wat kouder zijn in de zomer en heb je kans op vocht problemen met hout.

Let er bij hout in ieder geval op dat er garantie blijft bij koeling.

Ps. Zelf vloer verwarming en koeling met PVC, dat werkt prima, koeling is voor mij intussen zo belangrijk dat ik geen huis meer zonder zou willen. Over de PVC vloer krijgen we vaak vragen over welk merk hout het is (zo lang je het niet direct naast elkaar ziet lijkt duur PVC blijkbaar toch echt hout te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:06
Wij hebben vloerverwarming met gelijmd parket, linoleum en tegels.
Hout laat de vloer minder snel warm aanvoelen.
Om dat zelfde warmtegevoel aan de voeten te hebben moet voor hout het water ca 1 graad warmer zijn als voor de andere 2 bedekkingen.
Dit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Simpel360 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:07:
Wij hebben vloerverwarming met gelijmd parket, linoleum en tegels.
Hout laat de vloer minder snel warm aanvoelen.
Om dat zelfde warmtegevoel aan de voeten te hebben moet voor hout het water ca 1 graad warmer zijn als voor de andere 2 bedekkingen.
Dit is mijn ervaring.
Dus 1 a 2% meer stroomverbruik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
flippy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:46:
[...]

Dus 1 a 2% meer stroomverbruik.
Geen idee, Tr is dan ook warmer lijkt mij.
Reactietijd is wel wat langer tov tegels en linoleum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hout isoleert uitstekend.
Dus het systeem wordt nog veel trager dan wat een vloerverwarming van nature al is.
Opwarmen gaat dan vele uren duren.
En het is natuurlijk een onzin verhaal dat het niets uitmaakt en alleen trager wordt, het verbruikt wordt echt aanzienlijk hoger afhankelijk van de constructie van de vloer.

Een vloerverwarming stopt energie in de vorm van warmte in de vloer en die vloer geeft dat af naar zijn omgeving en dat is niet alleen je kamer.
Als je geluk hebt en een niet al te oud huis zal je vloer aan de onderkant extra geïsoleerd zijn om dat te verminderen.
En je raad het al, als jij aan de bovenkant ook extra gaat isoleren met een houten vloer doe je dat weer teniet en gaan de verliezen omhoog.
En heb je geen isolatie in de kruipruimte aan de onderkant van je vloer, dan stop je alle warmte in de stenen vloer (die prima warmte opneemt) en isoleer je de kamer van die warmte met hout (en soms ook nog een onderlaag) en zo stook je de kruipruimte lekker warm.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 31-12-2023 10:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ben(V) schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:07:
Hout isoleert uitstekend.
Dus het systeem wordt nog veel trager dan wat een vloerverwarming van nature al is.
Opwarmen gaat dan vele uren duren.
En het is natuurlijk een onzin verhaal dat het niets uitmaakt en alleen trager wordt, het verbruikt wordt echt aanzienlijk hoger afhankelijk van de constructie van de vloer.

Een vloerverwarming stopt energie in de vorm van warmte in de vloer en die vloer geeft dat af naar zijn omgeving en dat is niet alleen je kamer.
Als je geluk hebt en een niet al te oud huis zal je vloer aan de onderkant extra geïsoleerd zijn om dat te verminderen.
En je raad het al, als jij aan de bovenkant ook extra gaat isoleren met een houten vloer doe je dat weer teniet en gaan de verliezen omhoog.
En heb je geen isolatie in de kruipruimte aan de onderkant van je vloer, dan stop je alle warmte in de stenen vloer (die prima warmte opneemt) en isoleer je de kamer van die warmte met hout (en soms ook nog een onderlaag) en zo stook je de kruipruimte lekker warm.
niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
Goede onderbouwing ook, het verhaal klopt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vassago schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:24:
[...]

Goede onderbouwing ook, het verhaal klopt gewoon.
nee, want volgens die logica zou je met de winterjas aanzitten op de bank omdat je huis niet warm word en de kruipruimte een sauna is omdat er een ikea lamiaantje van 6mm op de vloer ligt.

HDF planken van minder dan 1cm doet niet merkbaar wat op de isolerende werking van je huis.

de hoeveelheid warmte in je woning veranderd niet, op zijn ergst duurt het alleen wat langer wat in normale woningen geen enkel probleem is. de warmtetransmissie is langzamer maar dezelfde warmte gaat er nog steeds doorheen. de temperatuursverschillen zijn te klein om merkbaar verschil te krijgen. zoals hierboven aangegeven moet de stooklijn meschien een graadje hoger wat op deze schaal helemaal nilks is. men praat over iets van 30W per vierkante meter.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 31-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

Ik ben benieuwd wat er nu gekozen is. Ik zit in dezelfde situatie en qua verwarming gaat het allemaal wel uitkomen. Ik vraag mij alleen af wat het met koeling gaat doen.

Ik wil dit gaan kopen voor beneden:
https://cdn.terhuerne.com...HHW0125INT20250415web.pdf

En dit voor de verdiepingen:
https://lifestyle-interio...atasheet-Live-With-Me.pdf

De verkoper zei dat het tegenwoordig allemaal wel kan en het verschil meevalt en idd de te thermische geleidbaarheid is zelfs hoger dan PVC het verschil alleen is dat het 4 a 5x zo dik is.

Hieronder heb ik een berekening gemaakt met een dT van 5 en een A van 70m2.
Type Dikte (mm) Thermische geleding (W/M*K) Doorgelaten vermogen P (W)
Hywood 11 0,15 4.773
PVC 2,5 0,091 12.740
Paris slim egaline 3 1,66 193.667

Der egaline zou een beperkende factor kunnen zijn hoorde ik maar dat is echt je reinste onzin. De Hywood haalt maar de prestatie van 38% van een PVC.

Doe ik iets fout of klopt mijn berekening want ik hoorde ergens anders weer dat de relatieve prestatie 75% zou moeten zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

icecreamfarmer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:46:
Ik ben benieuwd wat er nu gekozen is. Ik zit in dezelfde situatie en qua verwarming gaat het allemaal wel uitkomen. Ik vraag mij alleen af wat het met koeling gaat doen.

De verkoper zei dat het tegenwoordig allemaal wel kan en het verschil meevalt en idd de te thermische geleidbaarheid is zelfs hoger dan PVC het verschil alleen is dat het 4 a 5x zo dik is.

Hywood 11 0,15 4.773
PVC 2,5 0,091 12.740

Der egaline zou een beperkende factor kunnen zijn hoorde ik maar dat is echt je reinste onzin. De Hywood haalt maar de prestatie van 38% van een PVC.

Doe ik iets fout of klopt mijn berekening want ik hoorde ergens anders weer dat de relatieve prestatie 75% zou moeten zijn.
ik heb inmiddels zelf laminaat (met eiken fineer) en een ondervloer van heat foil en ik hou de toko keurig warm met 28 graden water door de vloer. met een kale vloer zat ik op 25 graden dus netto ongeveer 5% meer stroomverbruik ten opzichte van geen vloerbedekking versus een "echte" houten vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

flippy schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:23:
[...]

ik heb inmiddels zelf laminaat (met eiken fineer) en een ondervloer van heat foil en ik hou de toko keurig warm met 28 graden water door de vloer. met een kale vloer zat ik op 25 graden dus netto ongeveer 5% meer stroomverbruik ten opzichte van geen vloerbedekking versus een "echte" houten vloer.
Kun jij zeggen welke vloer je hebt dan zoek ik de specs op.
En heb je ook ervaring met vloerkoeling in combi met die vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

icecreamfarmer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Kun jij zeggen welke vloer je hebt dan zoek ik de specs op.
En heb je ook ervaring met vloerkoeling in combi met die vloer?
de vloer heb ik 3~4 jaar geleden gekocht. die heeft 0,076 m²k/W. de ondervloer is heatfoil, de specs daarvan moet je even opzoeken.
vloerkoeling "werkt" maar je zit met de condensatiegrens dus je koelvermogen is gewoon beperkt. je moet absoluut niet denken dat vloerkoeling een alternatief is voor airco. vloerkoeling voorkomt de "doorslagwarmte" na een paar dagen warm weer en het binnen warmer is dan buiten savonds. op de begange grond doet het zoizo relaftief weinig, je moet het echt hebben van de verdiepingvloer omdat daar veel meer warmte in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

flippy schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:55:
[...]

de vloer heb ik 3~4 jaar geleden gekocht. die heeft 0,076 m²k/W. de ondervloer is heatfoil, de specs daarvan moet je even opzoeken.
vloerkoeling "werkt" maar je zit met de condensatiegrens dus je koelvermogen is gewoon beperkt. je moet absoluut niet denken dat vloerkoeling een alternatief is voor airco. vloerkoeling voorkomt de "doorslagwarmte" na een paar dagen warm weer en het binnen warmer is dan buiten savonds. op de begange grond doet het zoizo relaftief weinig, je moet het echt hebben van de verdiepingvloer omdat daar veel meer warmte in gaat zitten.
Waarom nog die folie? Is hij niet gelijmd?

Ja mijn broertje heeft het met een tegelvloer en dat voelt heerlijk koel aan de voeten.
Airco was ik al van plan om te hangen op de slaapkamer maar misschien ook maar op de BG doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

icecreamfarmer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Waarom nog die folie? Is hij niet gelijmd?

Ja mijn broertje heeft het met een tegelvloer en dat voelt heerlijk koel aan de voeten.
Airco was ik al van plan om te hangen op de slaapkamer maar misschien ook maar op de BG doen dan.
omdat ik loopgeluid zoveel mogelijk wil beperken en de jongens die de vloer hebben gesmeerd dat niet super netjes hebben gedaan dus de folie vangt die oneffenheden op. ik heb ook totaal geen zin om met een gelijmde vloer te zitten als ik die ooit wil vervangen.

en de vloer voelt zeker wel koel aan maar het koelvermogen is minimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
icecreamfarmer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:46:

Hywood 11 0,15 4.773
PVC 2,5 0,091 12.740

We hebben uiteindelijk gekozen voor keramische houtlook tegels. Hout zal teveel warmte te isoleren, we wilden sowieso een houtlook. Dus dan kom je op een product met houtlook. PVC of tegels. Vooral voor de duurzaamheid hebben we dan voor tegels gekozen. Qua Bij kennissen en vrienden toch veel verhalen van beschadigd PVC etc.
Pagina: 1