Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:07
Alicanto schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:45:
Zien jullie nieuwbouw als een goede investering? Ten opzichte van bestaande bouw? I.v.m. werk onzeker of we snel na oplevering al weer willen verkopen of er juist jaren zullen wonen en daarom wel handig om een een inschatting van de waardeontwikkeling te kunnen maken.

Stel, we tekenen 1 aug. voor nieuwbouw en dat wordt 1 aug. 2026 opgeleverd (ja, relatief snel).
Kosten: 550K. Daar komt nog zeker 50K bij voor keuken, tuin, vloer etc. (als we veel zelf doen). Dan is er 600K geïnvesteerd en zou bestaande bouw bij 5% waardestijging inmiddels (aanname) 630K waard zijn.

Wat zou nieuwbouw (projectbouw) direct bij oplevering waard zijn? Natuurlijk is alles helemaal afhankelijk van de situatie, maar misschien zijn er hier mensen met recente (anekdotische) ervaringen of juist gemiddelden. Ik kan hier sowieso niet echt data van vinden. Hoe is de waardeontwikkeling de eerste jaren na oplevering?
50k voor de afbouw lijkt me tegenwoordig niet realistisch. Denk overigens dat de investering in afbouw de slechtste investering is, aangezien dit veelal om smaak gaat. Mijn zusje heeft een huis gekocht van een scheidend stel, maar dat was gewoon een kaal huis waar ze de afbouw zelf mocht regelen. Dat was voor haar in ieder geval een groot pluspunt omdat ze daarmee toch deels de voordelen van "naar eigen smaak inrichten" had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30
Janpietertje89 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:02:
[...]

50k voor de afbouw lijkt me tegenwoordig niet realistisch. Denk overigens dat de investering in afbouw de slechtste investering is, aangezien dit veelal om smaak gaat. Mijn zusje heeft een huis gekocht van een scheidend stel, maar dat was gewoon een kaal huis waar ze de afbouw zelf mocht regelen. Dat was voor haar in ieder geval een groot pluspunt omdat ze daarmee toch deels de voordelen van "naar eigen smaak inrichten" had.
Klopt helemaal, maar tegenwoordig kom je bijna overal de "VT-Wonen" stijl tegen, dus als je dat ook zoekt dan is het makkelijker om het te kopen waarbij iemand anders toch al gedaan heeft wat je zelf wilt.

Als je een hele andere smaak hebt, dan kan casco kopen een betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:17
Ik sprak zojuist 1 van de vloerenleveranciers (zie eerder vraag omtrent houten vloeren).
We krijgen nog een houten vloer aangeboden die heel dicht (resp. 0,083 met een grens garantie van 0,07 van de aannemer) bij de Rc waardes ligt. Vwb. verwarmen en op temperatuur houden maak ik me dus niet zo'n zorgen.

Dat gezegd hebbende, gaf hij aan dat hun vaak zien dat er condensatie melding in de warmtepomp/vloerkoeling zit. Zijn jullie hiermee bekend of hoe werkt dit dan precies?
Als we aan de voorkant (bij de WTW) hier al een beveiliging in hebben zitten dan maak ik me daar ook al minder zorgen om.
Ook gaf hij aan dat het áltijd nodig is om het stookprotocol van de vloerverwarming/koeling eerst te doen alvorens de vloer te plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:04
Janpietertje89 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:02:
[...]

N = 1 hier. Onze 2-onder-1 kap is April 2024 opgeleverd voor €480k casco. Afbouw + meerwerkopties kwam op 205k incl. aanleg van de tuin, oprit etc. Totale investering dus 685k. Is afgelopen maand getaxteerd ivm verhoging hypotheek op 625k. Dus in ons geval negatief rendement.

Houdt er dus rekening mee dat wanneer je positief wilt uitkomen je de afbouw zo generiek en goedkoop maar wel netjes / instap luxe doet.

Dus geen keuken van 40k, maar eentje van 15-20 met wel 2 ovens, vaatwasser en een Qooker. Dus geen echte eiken vloer, maar visgraat PVC van 40 euro m2 op alle verdiepingen dat is echt een pluspunt volgens de makelaar. Geen traprenovatie maar trappen wel laten schilderen. Geen duur behang maar alles stucen + renovlies. Geen dure tegels in de badkamer maar wel minimaal 60x60 op de vloer en wand en bouwkundige inloopregendouche. Apart toilet op 1e verdieping indien mogelijk, geen 25 zonnepanelen maar gewoon 10.

Je moet dan echt keuzes maken die ofwel extra mee te rekenen m2 opleveren (zoals isolatie berging, dakkapellen etc) en zo weinig mogelijk smaak specifieke dingen nemen dan moet je redelijk uit kunnen komen op 0 tot 5% positief rendement verwacht ik.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53
Davidshadow13 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:25:
[...]

N = 1 hier. Onze 2-onder-1 kap is April 2024 opgeleverd voor €480k casco. Afbouw + meerwerkopties kwam op 205k incl. aanleg van de tuin, oprit etc. Totale investering dus 685k. Is afgelopen maand getaxteerd ivm verhoging hypotheek op 625k. Dus in ons geval negatief rendement.

Houdt er dus rekening mee dat wanneer je positief wilt uitkomen je de afbouw zo generiek en goedkoop maar wel netjes / instap luxe doet.
Hier hetzelfde ongeveer; gekocht voor 459k v.o.n. (2020), circa 2 ton aan meerwerk (inclusief tuin/garage/veranda/keuken/badkamer (casco)/vloer/muren). Getaxeerd op 650k in 2023.
Onze WOZ is echter al bijna 7 ton.

Taxatieprijzen =/= verkoopprijzen. Het is behoorlijk speculatief. In ons project is zojuist een rijtjeswoning voor 620k verkocht, die was v.o.n. 375k (en WOZ van 490k). Vorige fase van ons project staat een soortgelijke 2^1 te koop als de onze, die heeft een vraagprijs van ruim 750k (WOZ van 640k).
Koffiedik kijken, denk echter dat in deze markt onze woning ruim boven de 8 ton kan opbrengen als verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:32
Sincere1983 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:10:
Ik sprak zojuist 1 van de vloerenleveranciers (zie eerder vraag omtrent houten vloeren).
We krijgen nog een houten vloer aangeboden die heel dicht (resp. 0,083 met een grens garantie van 0,07 van de aannemer) bij de Rc waardes ligt. Vwb. verwarmen en op temperatuur houden maak ik me dus niet zo'n zorgen.

Dat gezegd hebbende, gaf hij aan dat hun vaak zien dat er condensatie melding in de WTW/vloerkoeling zit. Zijn jullie hiermee bekend of hoe werkt dit dan precies?
Als we aan de voorkant (bij de WTW) hier al een beveiliging in hebben zitten dan maak ik me daar ook al minder zorgen om.
Ook gaf hij aan dat het áltijd nodig is om het stookprotocol van de vloerverwarming/koeling eerst te doen alvorens de vloer te plaatsen.
Zelf niet bekend met een condensatie beveiliging in vloerverwarming. Je kan condensatie wel makkelijk voorkomen, bijvoorbeeld via de instellingen van je warmtepomp. Zo kun je een stooklijn opstellen of een temperatuur instellen waar je vloerkoeling niet onder mag gaan.

Zo heb ik onze watertemperatuur op 18 graden staan als maximale. De warmtepomp houd zelf nog een marge van 2 graden aan, dus hiermee weet ik dat ik geen water kouder dan 16 graden door mijn vloerverwarming krijg. De kans dat dit gaat condenseren is nihil.

Bij een binnen temperatuur van 23 graden met 64% luchtvochtigheid, zit je condensatiepunt op 15.8 graden. Maargoed, houd er rekening mee dat 16 graden water in de vloerverwarming geen 16 graden op je vloer betekent.

Weet overigens niet of je nu zaken door elkaar haalt. Een WTW heeft namelijk totaal niks te maken met vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 00:16
Bedankt voor de reacties. Ik zal in ieder geval even vragen of er een anti-speculatiebeding geldt. De consensus lijkt toch wel dat het een goede investering is, maar of het beter is dan bestaande bouw hangt vooral af van hoeveel je nog besteed aan afbouw en meerwerkopties en waarschijnlijk een portie geluk.

Wat betreft afwerking denk ik dat "netjes / instap luxe" wel goed omschrijft waar wij voor zouden kiezen en bijv. aanleggen tuin doen we zelf wel. Keuken plaatsen mogelijk ook, maar dat hangt van de offertes af. Badkamer casco indien mogelijk. Oké 50K is niet realistisch, maar misschien 75-100K en zeker geen 200K. Ik zou de keuzes maken die @Davidshadow13 ook opsomt.

Qua smaak denk ik dat het wel goed zit, al vind iedereen zijn eigen smaak natuurlijk het beste. Al denk ik dat we wel wat richting het generieke VT-wonen of Japandi met beige, rustige pastelkleuren, notenhout etc. zullen kiezen en ik vermoed dat dat ook wel weer goed verkoopt de komende jaren. Misschien over tien jaar niet meer, wanneer dit gezien wordt als een oude trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 15:33
Draakje5 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Zo heb ik onze watertemperatuur op 18 graden staan als maximale. De warmtepomp houd zelf nog een marge van 2 graden aan, dus hiermee weet ik dat ik geen water kouder dan 16 graden door mijn vloerverwarming krijg. De kans dat dit gaat condenseren is nihil.

Bij een binnen temperatuur van 23 graden met 64% luchtvochtigheid, zit je condensatiepunt op 15.8 graden. Maargoed, houd er rekening mee dat 16 graden water in de vloerverwarming geen 16 graden op je vloer betekent.
Ik bereken sinds begin deze maand ook het dauwpunt van ons binnenklimaat via HomeAssistant en bijv. afgelopen weekend, mede door aankomende regen, ging het dauwpunt van ~16 graden C naar naar zelfs 20,6 graden C ondanks een ontvochtiger aan in de woonkamer 8)7 De reden dat ik het zo controleer is omdat de WP wel vloerkoeling heeft, maar geen rekening houdt met het dauwpunt en ik zo o.a. vocht, corrosie en pendelen (gebeurt rond de 20 graden C koelen al) wil voorkomen.

Nu was dit weekend ook wel een uitschieter, maar warme vochtige lucht is niet ongewoon in Nederland. Zo nihil is die kans niet dat er condens op je installatie neerslaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Draakje5 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Zelf niet bekend met een condensatie beveiliging in vloerverwarming. Je kan condensatie wel makkelijk voorkomen, bijvoorbeeld via de instellingen van je warmtepomp. Zo kun je een stooklijn opstellen of een temperatuur instellen waar je vloerkoeling niet onder mag gaan.

Weet overigens niet of je nu zaken door elkaar haalt. Een WTW heeft namelijk totaal niks te maken met vloerkoeling.
Dank, WTW even verwijdert uit mijn bericht. Was inderdaad verwarring.

Vwb. binnenklimaat zal je luchtvochtigheid toch geregeld worden door je luchtklimaatsysteem ? Die zal in principe altijd tussen 40 - 60% blijven verwacht ik? Of is dat niet vanzelfsprekend bij een nieuwbouwwoning?

Dus jou vloerkoeling gaat in principe dus nooit onder de 18 graden? Maar je ondertemperatuur waarop je je stooklijn wilt zetten voor je vloerkoeling is ook heel erg afhankelijk weer van je luchtvochtigheid.
Of, als ik het dan wellicht goed lees, hou jij daar wat marge en hou je die gewoon op 18 graden omdat je dan vrij 'safe' zit.

(en zo werd een vloer kiezen ineens een soort wetenschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:00
Sincere1983 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Dank, WTW even verwijdert uit mijn bericht. Was inderdaad verwarring.

Vwb. binnenklimaat zal je luchtvochtigheid toch geregeld worden door je luchtklimaatsysteem ? Die zal in principe altijd tussen 40 - 60% blijven verwacht ik? Of is dat niet vanzelfsprekend bij een nieuwbouwwoning?

Dus jou vloerkoeling gaat in principe dus nooit onder de 18 graden? Maar je ondertemperatuur waarop je je stooklijn wilt zetten voor je vloerkoeling is ook heel erg afhankelijk weer van je luchtvochtigheid.
Of, als ik het dan wellicht goed lees, hou jij daar wat marge en hou je die gewoon op 18 graden omdat je dan vrij 'safe' zit.

(en zo werd een vloer kiezen ineens een soort wetenschap).
Ik weet niet wat je met luchtklimaatsysteem bedoeld maar in de meeste nieuwe woningen wordt een WTW systeem geïnstalleerd waarbij enkel hitte/koude wordt uitgewisseld en geen vocht wordt toegevoegd of verwijderd. Luchtvochtigheid kan dus flinke uitschieters maken afhankelijk van de binnen en buiten omstandigheden. Mocht je daar last van hebben kun je 3 dingen doen:
1. Losse ontvochtigers of bevochtigers in de ruimte plaatsen.
2. Aanpassing aan WTW systeem doen zodat er vocht kan worden toegevoegd of verwijderd.
3. Accepteren dat het is zoals het is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:34
Alicanto schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:30:
Bedankt voor de reacties. Ik zal in ieder geval even vragen of er een anti-speculatiebeding geldt. De consensus lijkt toch wel dat het een goede investering is, maar of het beter is dan bestaande bouw hangt vooral af van hoeveel je nog besteed aan afbouw en meerwerkopties en waarschijnlijk een portie geluk.

Wat betreft afwerking denk ik dat "netjes / instap luxe" wel goed omschrijft waar wij voor zouden kiezen en bijv. aanleggen tuin doen we zelf wel. Keuken plaatsen mogelijk ook, maar dat hangt van de offertes af. Badkamer casco indien mogelijk. Oké 50K is niet realistisch, maar misschien 75-100K en zeker geen 200K. Ik zou de keuzes maken die @Davidshadow13 ook opsomt.

Qua smaak denk ik dat het wel goed zit, al vind iedereen zijn eigen smaak natuurlijk het beste. Al denk ik dat we wel wat richting het generieke VT-wonen of Japandi met beige, rustige pastelkleuren, notenhout etc. zullen kiezen en ik vermoed dat dat ook wel weer goed verkoopt de komende jaren. Misschien over tien jaar niet meer, wanneer dit gezien wordt als een oude trend.
Het is wel de eerste keer dat ik lees dat iemand zo'n overwaarde FOMO heeft, nog vóór de koop/bouw.

Je moet er ook weer iets voor terug kopen hé. Mijn eigen woning zie ik niet als belegging. Dat doe ik wel op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:45
Wanneer beginnen jullie allemaal een beetje met het opvragen van offertes/ akkoord geven op:
- Muur afwerking
- Vloeren
- Tuin

We weten niet wat te laat is en wanneer te vroeg haha... Ze zijn nu 2 maanden aan het bouwen maar nog geen prognose planning of iets gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
suzanhe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:07:
Wanneer beginnen jullie allemaal een beetje met het opvragen van offertes/ akkoord geven op:
- Muur afwerking
- Vloeren
- Tuin

We weten niet wat te laat is en wanneer te vroeg haha... Ze zijn nu 2 maanden aan het bouwen maar nog geen prognose planning of iets gehad.
Al mee bezig en voor stuc/latexwerk voornemens opdracht te gaan geven binnen nu en paar weken. Oplevering Q4-2026.
Tuin zal in het najaar in opdracht gaan maar zijn we nu al wel mee bezig met ontwerpen en offertes.
Vloeren idem.

Zeker omdat ik het zo strak mogelijk gepland wil hebben zodra we de sleutel hebben wil ik ook vroegtijdig opdrachten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
- Muur afwerking
- Vloeren
- Tuin

In principe kun je nooit te vroeg zijn, want het hele offerte proces levert ook inzichten op die kunnen helpen fouten te voorkomen of de plannen die je in je hoofd hebt kunnen verbeteren.

Stucadoors geven wanneer je echt vroeg bent het ook wel aan.
Bij mij was het 6 maanden voor oplevering dat stucadoors dan wel offertes wilde opmaken.
Vloeren was geen probleem om al heel vroeg offertes te krijgen.

Tuin is wel iets waar je echt vroeg bij moet zijn, hoveniers zijn echt heel erg vroeg volgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Over afbouw gesproken zit ik ook wel sterk te denken de bovenverdieping gewoon zelf te behangen met glasvliesbehang. Heb ik bij oplevering van mijn huidige woning ook gedaan en zit 10 jaar later nog prima. Kosten: vel schuurpapier, zo'n oranje pakje muurvuller, een plamuurmes, paar emmers lijm, latex, en wat rollen behang en 2-3 dagen werk met mn moeder. Zelfs als ik met mijn eigen uurloon reken is dat echt een schijntje en die 1meter brede banden behang werken best makkelijk eigenlijk. Renovlies+sausen vragen ze gewoon 8000 euro per verdieping voor in mijn optielijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09
[b]Janpietertje89 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"Renovlies+sausen vragen ze gewoon 8000 euro per verdieping voor in mijn optielijst.
Dan moet je misschien even verder kijken...Zit onder dat bedrag voor een VOLLEDIGE tweekapper van ~130 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:28:
Over afbouw gesproken zit ik ook wel sterk te denken de bovenverdieping gewoon zelf te behangen met glasvliesbehang. Heb ik bij oplevering van mijn huidige woning ook gedaan en zit 10 jaar later nog prima. Kosten: vel schuurpapier, zo'n oranje pakje muurvuller, een plamuurmes, paar emmers lijm, latex, en wat rollen behang en 2-3 dagen werk met mn moeder. Zelfs als ik met mijn eigen uurloon reken is dat echt een schijntje en die 1meter brede banden behang werken best makkelijk eigenlijk. Renovlies+sausen vragen ze gewoon 8000 euro per verdieping voor in mijn optielijst.
Wij betalen 7500 euro bij de aannemer voor glasvliesbehang incl. sauzen voor de gehele woning (138m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 00:16
KerstRunner schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Het is wel de eerste keer dat ik lees dat iemand zo'n overwaarde FOMO heeft, nog vóór de koop/bouw.

Je moet er ook weer iets voor terug kopen hé. Mijn eigen woning zie ik niet als belegging. Dat doe ik wel op andere vlakken.
Het is niet zo zeer overwaarde FOMO. Ik heb al een huis, dus mis in dat opzicht niets. Het is gewoon een stukje financiële planning.

En ja, ik wil hier juist vòòr de beslissing (voor de koop) meer inzicht in hebben. Er na kan je er toch niets meer aan veranderen?
Mijn eigen woning is ook niet een belegging, maar wonen is wel onderdeel van het totaalplaatje. Zo zou een andere vraag om van te voren over na te denken zijn: Ga je je maximale leencapaciteit benutten of bijv. een kleinere woning kopen met lagere maandlasten? Daar kan je toch prima over nadenken voordat je gaat kopen? Zo ook: nieuwbouw projectbouw vs. nieuwbouw zelfbouw vs. bestaande bouw en hoe ontwikkelt de woningwaarde daarvan zich.
Ik beleg mijn spaargeld ook wel, maar dit gaat om erg grote bedragen en hier een verkeerde keuze kan soms voor grotere impact zorgen dan een ander indexfonds.

Ander voorbeeld: stel je koopt een klushuis, waar je 3j mee zoet bent, terwijl je ook voor 100 eur. per uur kan zzp'en. Dan maakt die keuze voor dat klushuis een behoorlijk verschil - ook in de hoeveelheid vrije tijd die je overhoudt. Bezint eer ge begint.

Stel dat de consensus was dat je er bij nieuwbouw de eerste jaren zeker flink in het rood staat ten opzichte van bestaande bouw, bijv. -50K de eerste twee jaar, dan zou ik dat er niet voor over hebben. Dan ga ik liever in bestaande bouw wonen en een dag in de week minder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
- Muur afwerking
- Vloeren
- Tuin

Ik heb 1 jaar van te voren de verschillende mogelijkheden in kaart gebracht en gigantisch veel offertes opgevraagd voor traditioneel stucwerk, dunpleister en renovlies. Zowel lokale partijen als landelijke partijen gevraagd.

Uiteindelijk 7 maanden voor de oplevering de opdracht verstrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13
Cheezborger schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Ik heb 1 jaar van te voren de verschillende mogelijkheden in kaart gebracht en gigantisch veel offertes opgevraagd voor traditioneel stucwerk, dunpleister en renovlies. Zowel lokale partijen als landelijke partijen gevraagd.

Uiteindelijk 7 maanden voor de oplevering de opdracht verstrekt.
En wat waren de belangrijkste inzichten die je uit die berg offertes hebt gekregen, zou je dat kunnen delen zodat wij er ook van kunnen leren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
Tiuri schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 02:42:
[...]

En wat waren de belangrijkste inzichten die je uit die berg offertes hebt gekregen, zou je dat kunnen delen zodat wij er ook van kunnen leren?
In ieder geval de conclusie dat de prijzen gigantisch uiteen lopen. En dat wij de beste deals konden krijgen bij partijen die zowel stucwerk als vloeren combineren. Wij zijn uiteindelijk voor Bömers & Leenen gegaan omdat we serieuze korting kregen door onze PVC vloer daar ook af te nemen.

We zijn uiteindelijk voor dunpleister gegaan, mede dankzij de milde en redelijk droge winter van dit jaar. Daarnaast scheelt het ook in droogtijd.

Bij ons betreft het seriematige nieuwbouw, op de eerste bijeenkomst bij de aannemer meteen een WhatsApp groep aangemaakt met andere kopers en daar konden we ook offertes en ervaringen delen. Dat hielp ook wel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Vandaag ook wel een leuk voorbeeld dat communiceren en plannen blijkbaar moeilijk is. Bij de koopbegeleiding tijdens ons eerste gesprek duidelijk kenbaar gemaakt dat we begin september een kleine verwachten, dit was echt geen probleem, zou ze noteren en ervoor zorgen dat wij prio kregen voor de keuken/sanitair afspraak zodat we deze ruim om de bevalling konden plannen. Afgelopen vrijdag (waarschijnlijk niet geheel ontoevallig de laatste werkdag voor de bouwvak) krijgen we bericht dat de sluitingsdatums bekend zijn. Vandaag krijg ik een telefoontje van Huysinc: "ja hallo meneer, we zijn bezig de afspraak in te plannen voor uw keuken/sanitair, de agenda is vrij vanaf 2e week september." Dus ik vraag of ze de memo over ons vanuit koopbegeleiding ontvangen had, nee was niets van bekend. Afspraak eerder was lastig vanwege missende stukken vanuit de ontwikkelaar en bouwvak, later was lastig vanwege sluitingsdatum. Ze ging overleggen met de ontwikkelaar maar die had bouwvak dus ze hoopte volgende week hierop terug te kunnen komen...

Word ik 2 uur later teruggebeld, half augustus kan ook...na overleg is dat de eerste dag dat alle voorbereiding klaar moet zijn, nou prima. Zal een zware dag worden voor mijn vrouw met 38 weken zwanger maar alles beter dan direct na de bevalling haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Janpietertje89 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:49:
Vandaag ook wel een leuk voorbeeld dat communiceren en plannen blijkbaar moeilijk is. Bij de koopbegeleiding tijdens ons eerste gesprek duidelijk kenbaar gemaakt dat we begin september een kleine verwachten, dit was echt geen probleem, zou ze noteren en ervoor zorgen dat wij prio kregen voor de keuken/sanitair afspraak zodat we deze ruim om de bevalling konden plannen. Afgelopen vrijdag (waarschijnlijk niet geheel ontoevallig de laatste werkdag voor de bouwvak) krijgen we bericht dat de sluitingsdatums bekend zijn. Vandaag krijg ik een telefoontje van Huysinc: "ja hallo meneer, we zijn bezig de afspraak in te plannen voor uw keuken/sanitair, de agenda is vrij vanaf 2e week september." Dus ik vraag of ze de memo over ons vanuit koopbegeleiding ontvangen had, nee was niets van bekend. Afspraak eerder was lastig vanwege missende stukken vanuit de ontwikkelaar en bouwvak, later was lastig vanwege sluitingsdatum. Ze ging overleggen met de ontwikkelaar maar die had bouwvak dus ze hoopte volgende week hierop terug te kunnen komen...

Word ik 2 uur later teruggebeld, half augustus kan ook...na overleg is dat de eerste dag dat alle voorbereiding klaar moet zijn, nou prima. Zal een zware dag worden voor mijn vrouw met 38 weken zwanger maar alles beter dan direct na de bevalling haha.
Tip van flip (ervaringsdeskundige zelf) de showroom van Huysinc is vrij toegankelijk. Je vrouw en jij kunnen er dus zelf rustig gaan rondkijken en nagenoeg alles uitzoeken. Dat bespaart je een hoop tijd als je de afspraak hebt en dan heb je mogelijk aan 1 bezoek genoeg. Wij zijn in de COVID tijd gaan kijken voordat er grote lockdowns kwamen. Hebben als enige in ons project de spullen in real life gezien en alles kunnen rondmaken voor de lockdowns daardoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Homer-Simpson op 23-07-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Tip van flip (ervaringsdeskundige zelf) de showroom van Huysinc is vrij toegankelijk. Je vrouw en jij kunnen er dus zelf rustig gaan rondkijken en nagenoeg alles uitzoeken. Dat bespaart je een hoop tijd als je de afspraak hebt en dan heb je mogelijk aan 1 bezoek genoeg. Wij zijn in de COVID tijd gaan kijken voordat er grote lockdowns kwamen. Hebben als enige in ons project de spullen in real life gezien en alles kunnen rondmaken voor de lockdowns daardoor.
Dat lijkt me sowieso een verstandige optie, want wie weet komt de kleine al met 37 weken. Of zijn er andere dingen waardoor ze niet een hele dag op pad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Homer-Simpson schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Ik ben er destijds voor mijn huidige woning al geweest dus ben wel ongeveer bekend met het proces en we zijn er 2 maanden geleden inderdaad ook al eens een middag samen geweest en we waren zeker van plan er nog een keer langs te gaan. Ik vind wel dat je loslopend in de showroom toch veel minder informatie krijgt dan met een verkoper. Wat ik best vervelend vind aan de showroom is dat de prijzen heel onduidelijk zijn. Je hebt de standaard keukens waar voor de gehele keuken een prijs is, maar verder is het allemaal totaal niet zichtbaar zonder input van een verkoper. 10 jaar geleden had ik sowieso geen eisen en geen geld dus was het toch allemaal wat makkelijker. Want uiteindelijk is voor alles dat mooi is een bepaalde prijs die je bereid bent te betalen en ik kan dat nu gewoon heel lastig voorbereiden omdat ik de prijzen van de individuele keuzes niet kan inschatten. Apothekerskasten en veel lades etc. zijn super praktisch bijvoorbeeld, maar ook duurder, maar hoeveel duurder. Toiletdouche is super fijn, maar ook weer duur. En zo kan ik dat voor elk onderdeel van de keuken/sanitair wel opnoemen.

Als ik in een autogarage loop vind ik die dikke SUV ook het mooiste, maar als ik de prijzen zie kan ik die alvast direct voorbij lopen en richting de hybride station lopen. Maar zonder overzichtelijke prijzen en vooral prijsverschillen/meerprijzen kan ik dat in dit geval toch lastig voorbereiden heb ik het idee. Hoe heb jij dit vooraf oriënteren/uitzoeken destijds aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Janpietertje89 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Ik ben er destijds voor mijn huidige woning al geweest dus ben wel ongeveer bekend met het proces en we zijn er 2 maanden geleden inderdaad ook al eens een middag samen geweest en we waren zeker van plan er nog een keer langs te gaan. Ik vind wel dat je loslopend in de showroom toch veel minder informatie krijgt dan met een verkoper. Wat ik best vervelend vind aan de showroom is dat de prijzen heel onduidelijk zijn. Je hebt de standaard keukens waar voor de gehele keuken een prijs is, maar verder is het allemaal totaal niet zichtbaar zonder input van een verkoper. 10 jaar geleden had ik sowieso geen eisen en geen geld dus was het toch allemaal wat makkelijker. Want uiteindelijk is voor alles dat mooi is een bepaalde prijs die je bereid bent te betalen en ik kan dat nu gewoon heel lastig voorbereiden omdat ik de prijzen van de individuele keuzes niet kan inschatten. Apothekerskasten en veel lades etc. zijn super praktisch bijvoorbeeld, maar ook duurder, maar hoeveel duurder. Toiletdouche is super fijn, maar ook weer duur. En zo kan ik dat voor elk onderdeel van de keuken/sanitair wel opnoemen.

Als ik in een autogarage loop vind ik die dikke SUV ook het mooiste, maar als ik de prijzen zie kan ik die alvast direct voorbij lopen en richting de hybride station lopen. Maar zonder overzichtelijke prijzen en vooral prijsverschillen/meerprijzen kan ik dat in dit geval toch lastig voorbereiden heb ik het idee. Hoe heb jij dit vooraf oriënteren/uitzoeken destijds aangepakt?
Mogelijk is dat Tweakers eigen maar ik had al zelf een lijst gemaakt met de exacte inbouwapparatuur en spoelbak die we graag wilden hebben. De catalogi van de merken zijn gewoon te downloaden cq op te vragen bij Huysinc of de betreffende merken. Die spullen kun je op sites als keukenloods opvragen en dan heb je een beeld van de prijzen daarvan. Destijds in 2021 heb ik ook de brochure van de huismerk keukenfabrikant (Pronorm) gedownload en de zin/on-zin van bepaalde opties bepaald. Heb bijvoorbeeld wel voor de upgrade van de scharnieren gekozen mede omdat daarmee de lades ook een hogere zijkant krijgen.

Ook kun je overwegen om bij een zaak als Reddy een prijs op te vragen, maar daar kun je denk ik beter het grote keukentopic voor raadplegen.

Deelprijzen heb ik opgevraagd maar uiteindelijk is de totaalprijs het enige wat telt. De opsplitsing was overigens niet representatief, apparatuur spotgoedkoop en kasten te duur. De sanitairverkoper verwees naar de keukenverkoper en omgekeerd toen we vroegen om korting. Ik heb toen tegen de laatste van de twee gezegd: voor het totaal van sanitair en keuken zit ik aan bedrag X te denken. Doe je best en verzin zelf hoe je dat verdeeld.

Uiteindelijk kwamen ze terug met een bedrag een paar honderd euro onder mijn vraagprijs. Best onhandig van ze maar dan hadden ze maar beter moeten opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
[...]

Dit is ook een grote irritatie van kleinere keukenzaken. De grote (DMG) jongens lappen de regels aan de laars door soms helemaal geen prijzen te laten zien, of alleen prijzen voor "deze keuken in de standaard opstelling". Dat hoort niet. In de showroom hoort elke keuken voorzien te zijn van een prijs die je voor die keuken betaalt zoals hij daar staat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Cheezborger schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:13:
[...]

In ieder geval de conclusie dat de prijzen gigantisch uiteen lopen. En dat wij de beste deals konden krijgen bij partijen die zowel stucwerk als vloeren combineren. Wij zijn uiteindelijk voor Bömers & Leenen gegaan omdat we serieuze korting kregen door onze PVC vloer daar ook af te nemen.

We zijn uiteindelijk voor dunpleister gegaan, mede dankzij de milde en redelijk droge winter van dit jaar. Daarnaast scheelt het ook in droogtijd.

Bij ons betreft het seriematige nieuwbouw, op de eerste bijeenkomst bij de aannemer meteen een WhatsApp groep aangemaakt met andere kopers en daar konden we ook offertes en ervaringen delen. Dat hielp ook wel! :)
Kreeg je veel korting op het totaal icm met vloeren? Want wij hebben nu hier ook een offerte opvraagd maar alleen voor de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Ik vind wel dat je loslopend in de showroom toch veel minder informatie krijgt dan met een verkoper. Wat ik best vervelend vind aan de showroom is dat de prijzen heel onduidelijk zijn. Je hebt de standaard keukens waar voor de gehele keuken een prijs is, maar verder is het allemaal totaal niet zichtbaar zonder input van een verkoper.
[..] Want uiteindelijk is voor alles dat mooi is een bepaalde prijs die je bereid bent te betalen en ik kan dat nu gewoon heel lastig voorbereiden omdat ik de prijzen van de individuele keuzes niet kan inschatten. Apothekerskasten en veel lades etc. zijn super praktisch bijvoorbeeld, maar ook duurder, maar hoeveel duurder. Toiletdouche is super fijn, maar ook weer duur. En zo kan ik dat voor elk onderdeel van de keuken/sanitair wel opnoemen.
Ik denk niet dat het heel veel duidelijker gaat worden als bij alle keukens alle mogelijke opties benoemd worden met een prijs. Een keuken is maatwerk, complexe maatwerk. Je ontkomt dan eigenlijk niet aan een specialist/verkoper die je enigzins wegwijst maakt in de mogelijkheden.

Als je vooraf van alles de prijs wil weten dan moet je naar de Ikea gaan. Maar ook daar zie je dat (ondanks dat alle prijzen van alle onderdelen op voorhand bekend zijn) een groot deel van de kopers niet zonder het advies van de Ikea keuken specialist kan.
Als ik in een autogarage loop vind ik die dikke SUV ook het mooiste, maar als ik de prijzen zie kan ik die alvast direct voorbij lopen en richting de hybride station lopen.
Om de vergelijking correct te houden: je koopt hier niet een standaard auto uit het boekje, maar je laat een auto op maat maken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
N.a.v. eerder vragen hier vwb. houten vloer in nieuwbouwhuis, zijn er mensen die ervaring hebben met Fidbox?
(https://floorprotector.nl/fidbox/)
Dit zou op zich wat geruststelling kunnen geven vwb. vocht onder de vloer namelijk.

Wat betreft vocht onder de vloer;
Is het ook zo eenvoudig dat als de Rc van de vloer lager word het risico op vocht onder de vloer daarmee ook afneemt?
Zo ook voor een volledige kruipruimte onder de houten vloer?

Wij zouden ook bijv. op de 1e en 2e verdieping een houten vloer willen leggen, ik neem aan dat (ivm. opstijgende warmte) het risico daar sowieso al nihil is?

Vanuit 1 van de potentiële partijen krijg ik terug dat de vloerkoeling niet lager dan 18 graden mag worden. Is dat hoog/laag? Wat is een normale temperatuur voor je vloerkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:03:
Wat betreft vocht onder de vloer;
Is het ook zo eenvoudig dat als de Rc van de vloer lager word het risico op vocht onder de vloer daarmee ook afneemt?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees eigenlijk dat de Rc alleen invloed heeft op de efficiëntie van de warmteoverdracht, en niet zozeer op de kans dat een houten vloer krom gaat staan of schade krijgt. Ik denk dat het vooral een kunst blijft om de luchtvochtigheid op peil te houden (tussen de 40-60%), zonder teveel hoge schommelingen. Ik vind de eerdergenoemde Beugt Echt en Bjelin Woodura 3.0 vloeren heel interessant klinken, maar ik vrees dat het voordeel vooral zit in een efficiëntere Rc, en niet zozeer een verlaagde kans op kromme vloeren als de luchtvochtigheid niet op peil wordt gehouden. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Nordlys schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees eigenlijk dat de Rc alleen invloed heeft op de efficiëntie van de warmteoverdracht, en niet zozeer op de kans dat een houten vloer krom gaat staan of schade krijgt. Ik denk dat het vooral een kunst blijft om de luchtvochtigheid op peil te houden (tussen de 40-60%), zonder teveel hoge schommelingen. Ik vind de eerdergenoemde Beugt Echt en Bjelin Woodura 3.0 vloeren heel interessant klinken, maar ik vrees dat het voordeel vooral zit in een efficiëntere Rc, en niet zozeer een verlaagde kans op kromme vloeren als de luchtvochtigheid niet op peil wordt gehouden. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
Dat denk ik ook, aangezien dat ook gewoon houten vloeren zijn met de eigenschappen die daar dus bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Nordlys schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Heb je ook gedacht aan lamelparket? Dan heb je veel van de eigenschappen van volledig parket zonder het risico op kromming en over het algemeen betere vochtbestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Yep, zeker naar gekeken! Maar ik denk eigenlijk dat jij multiplank bedoeld? Als ik dit artikel moet geloven is de multiplank "afhankelijk van de multiplexlaag die niet of nauwelijks werkt. Hoge kwaliteit multiplex vermindert het krimpen en uitzetten met 85%!".

Ik vind het nog steeds moeilijk om een keus er in te maken en wat nou het minste risico op beschadiging brengt. Ik vind de Rc efficiëntie niet het belangrijkste, en als ik het zo moet geloven zou multiplank dan misschien wel een veilige keus zijn. Maar ik lees alsnog verhalen (o.a. hier op Tweakers) van houten vloeren die kromtrekken na teveel schommelingen in de luchtvochtigheid. Alleen lees je dan niet snel welke specifieke vloer er is gebruikt, misschien was dat wel iets anders dan bijv. multiplank.

edit: De luchtvochtigheid op peil houden is wel echt een uitdaging. Hieronder een grafiek van de relatieve luchtvochtigheid in mijn woonkamer van de afgelopen maanden (een nieuwbouw huurappartement). In mei kwam deze door een hele droge buitenlucht af en toe uit op 35%, en de laatste weken is het echt moeilijk om hem onder de 60% te houden. Zonder hulpmiddelen als bevochtigers op de WTW of luchtontvochtigers, kun je deze schommelingen dus makkelijk krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKhGsvz2-ZCbxMAIfTa6sQxB0XM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eMOgdMBvHzZUfWmQ3QFVP4dU.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Nordlys op 24-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ter aanvulling; Wij focussen ons sowieso op een multiplank vloer.
Hebben die het risico van kromming of het effect van vocht op de planken veel minder dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
FredvZ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Ik denk niet dat het heel veel duidelijker gaat worden als bij alle keukens alle mogelijke opties benoemd worden met een prijs. Een keuken is maatwerk, complexe maatwerk. Je ontkomt dan eigenlijk niet aan een specialist/verkoper die je enigzins wegwijst maakt in de mogelijkheden.
Je hoeft ook niet aan de verkoper te ontkomen, maar een fatsoenlijk overzicht van alles wat in de showroom staat is gewoon wettelijk verplicht. Ook van bij alle opties hoort gewoon een prijs gegeven te worden.
Als je vooraf van alles de prijs wil weten dan moet je naar de Ikea gaan. Maar ook daar zie je dat (ondanks dat alle prijzen van alle onderdelen op voorhand bekend zijn) een groot deel van de kopers niet zonder het advies van de Ikea keuken specialist kan.
Dat hoeft ook niet, maar je krijgt wel een duidelijke indicatie als je door de showroom loopt, of hun tool gebruikt.
Om de vergelijking correct te houden: je koopt hier niet een standaard auto uit het boekje, maar je laat een auto op maat maken.
Bij auto's in de showroom staat ook de prijs voor precies die auto in die uitvoering. Ja, je kunt er van alles aan aanpassen, maar die prijs klopt in ieder geval. En je kunt een brochure meekrijgen waar alle meer- en minderprijzen in staan.

Dat je met pakketten vaar goedkoper uit kunt zijn en dat er voorraadmodellen zijn etc. Dat is waar je de verkoper bij nodig hebt. Maar de basisprijs is er gewoon. Het is flauwekul dat dit bij keukens niet zou kunnen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:25:
Hebben die het risico van kromming of het effect van vocht op de planken veel minder dan?
Als ik de onderstaande bronnen moet geloven, is de kans bij een verlijmde multiplank vloer wel het kleinst. Het liefst niet een te brede plank. Ik neig ook naar dit type vloer.Maar het blijft natuurlijk belangrijk om de luchtvochtigheid niet te veel laten schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Nordlys schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Als ik de onderstaande bronnen moet geloven, is de kans bij een verlijmde multiplank vloer wel het kleinst. Het liefst niet een te brede plank. Ik neig ook naar dit type vloer.Maar het blijft natuurlijk belangrijk om de luchtvochtigheid niet te veel laten schommelen.
Dank je. Wij gaan op de begane grond (waar het risico naar mijn inziens het grootst is) toch voor een Hongaarse punt met band rondom, zijn dus sowieso relatief kleine planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Blihi schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:32:
Je hoeft ook niet aan de verkoper te ontkomen, maar een fatsoenlijk overzicht van alles wat in de showroom staat is gewoon wettelijk verplicht. Ook van bij alle opties hoort gewoon een prijs gegeven te worden.
Er zijn zoveel opties mogelijk dat je dan zo'n lange lijst krijgt dat je ook niet meer wijs uit wordt.
De meeste keukenzaken leveren de kasten op maat, moet je dan elke cm meer en minder ook als optie opgeven.
En moet er dan voor alle 200 mogelijke kleuren deurtjes worden aangegeven wat kost, met daarnaast alle 150 soorten werkbladen en dan daaronder alle 1000+ mogelijkheden aan inbouwapparatuur?
Daar ben je als consument echt niet meegeholpen.
Dat hoeft ook niet, maar je krijgt wel een duidelijke indicatie als je door de showroom loopt, of hun tool gebruikt.
De keuze bij Ikea is dan ook vele maken kleiner en beperkter: je moet het doen met de standaard maten, moet een kastje net een paar cm korter: niet mogelijk.
Bij auto's in de showroom staat ook de prijs voor precies die auto in die uitvoering. Ja, je kunt er van alles aan aanpassen, maar die prijs klopt in ieder geval. En je kunt een brochure meekrijgen waar alle meer- en minderprijzen in staan.
Bij Ikea krijg je inderdaad exact dat.
Bij de een reguliere keukenzaak sta je dus niet in de showroom a la de autodealer, je staat bij de fabrikant van de auto. En die gaat voor jou een auto bouwen en je mag zelf de onderdelen van de versnellingsbak uitzoeken, zelf bepalen welke materialen in het motorblok gaan en zelf bepalen met welke schroeven de stoelen aan het chasis worden geschroefd.
Dat je met pakketten vaar goedkoper uit kunt zijn en dat er voorraadmodellen zijn etc. Dat is waar je de verkoper bij nodig hebt. Maar de basisprijs is er gewoon. Het is flauwekul dat dit bij keukens niet zou kunnen.
Keukens zijn veel complexer en ken veel meer (unieke) mogelijkheden en opties.
Hetzelfde geldt voor nieuwbouwhuizen, ook daar kan je geen prijslijst verwachten met alle mogelijke opties, simpelweg omdat de mogelijkheden praktisch eindeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@FredvZ en toch is het gewoon verplicht dat in de showroom prijzen staan voor de keuken in precies die opstelljng, met precies die apparatuur. Het feit dat jij je in bochten wringt om uit te leggen waarom jij vindt dat dat niet hoeft vind ik heel bijzonder.

De keukenboer is geen fabrikant. Hij heeft ook gewoon een boek met prijzen, ook van het maatwerk. Van Systemat had ik ooit dat boek ook. Daar stond per kastje precies in wat het kostte en wat de meerprijs was voor maatwerk. Dat jij daar niet mee geholpen bent, prima, maar ik vind dat zelf bijzonder prettig om te hebben en het bestaat dus gewoon. Het enige wat er niet in staat is de korting die je kunt krijgen als je genoeg afnam.

En dat geldt ook voor badkamers, tegels, etc. Doe niet zo geheimzinnig over de prijzen.

De optielijst van onze woning was enorm. Allemaal met precieze prijzen. Wat er niet op stond kon je vragen en dan kwam het er op te staan (of niet, als het niet kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sincere1983 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:25:
Ja.

Hout werkt maar in 1 richting. Het zet uit of krimpt dus in de lengte, of de breedte, maar niet allebei. Hoeveel en in welke richting ligt aan de houtsoort en de zaagmethode. Kromtrekken is ook werking, waarbij de ene kant anders werkt dan de andere kant. Om dit te vermijden moet je hout goedndrogen voordat je het vlakt. Met name bouwmarkthout is vrijwel nooit gedroogd voor het zagen en dus vrijwel altijd kromgetrokken (bekijk in de Gamma maar eens een paar losse vuren balkjes. Dat zijn haast hoepels).

Een multiplank vloer is een fineerlaag van echt hout op een multiplex plank. Dat multiplek zijn dunne vellen goedkopere houtsoorten die op elkaar verlijmd zijn, steeds in een andere richting. Daardoor werkt multiplex sowieso veel minder en goed multiplex helemaal niet. Welke houtsoort gebruikt is bepaalt de eigenschappen van het hout (hardhout is watervast, mits de juiste lijm gebruikt is, berken is heel flexibel, etc.)

Wel moet je zorgen dat je de planken veel tijd geeft om te acclimatiseren en dat je de luchtvochtigheid en temperatuur in huis zo constant mogelijk houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Blihi schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:13:
Het feit dat jij je in bochten wringt om uit te leggen waarom jij vindt dat dat niet hoeft vind ik heel bijzonder.
Dat is toch een beetje het idee van dit forum, dat we onze mening met elkaar delen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahaan1
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:01
Sincere1983 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:47:
Goedemorgen,

Wij willen voor ons nieuwbouwhuis graag voor parket/multiplank gaan ivm. de uitstraling die écht hout heeft.

Nu stond er vanuit de aannemer het volgende in de nieuwsbrief:

[...]

Is dit iets waar we ons zorgen over moeten maken?
Navigeer op deze site, alles is er. We hebben gekozen voor klassiek tapis parket (we hebben vloerverwarming en -koeling)
https://veentjerparket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
Hoi, de oplevering van onze nieuwbouwwoning is gepland voor eind maart. Nou wil ik alvast verzekeringen gaan vergelijken, maar dit is online lastiger dan gedacht voor paketten.

Onze hypotheekadviseur wilde ons hier natuurlijk graag mee helpen, maar omdat we niet zo tevreden over hem waren hebben we daar niet voor gekozen.

Heeft iemand tips voor het vergelijken van verzekeringspakketten voor nieuwbouw?
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:22
Wat bedoel je precies met verzekeringspakketten? Is gewoon inboedel en opstal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
Hoepla33 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:10:
Wat bedoel je precies met verzekeringspakketten? Is gewoon inboedel en opstal toch?
Ja, maar ik wil er ook nog rechtsbijstand bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
veertje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Ja, maar ik wil er ook nog rechtsbijstand bij.
Ik zou het hele pakket bij een verzekeraar naar keuze beleggen, vaak krijg je parketkorting of korting via een collectief vanuit bijvoorbeeld je werkgever.
Enkel de rechtsbijstand zou ik bij een andere partij doen, als je een onenigheid met de verzekering hebt, is het een andere partij die een zaak kan starten dan je eigen verzekering.

Wij hebben alles bij Centraal Beheer (auto/motor /fietsen /inboedel /opstal /aansprakelijkheid /persoonlijke ongevallen /doorlopende reis), enkel de rechtsbijstand bij Univé. Vergelijkingssites zoals Pricewise kunnen je helpen bij de vergelijking.

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 27-07-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:20
Reisverzekering, persoonlijke aansprakelijkheid, ORV, AOV, kunnen soms ook nog in het pakket er bij.

Wij hebben sinds paar jaar via onze hypotheek adviseur ook onze verzekeringen. Een aantal dingen zitten bij verschillende partijen via hen, maar het telt toch als pakket via hun tussenpartij. Huis en aansprakelijkheid bij NN, rechtsbijstand bij ARAG, reisverzekering bij Avero Achmea.

Opzich ben ik wel tevreden, wellicht dat ik het via zelf shoppen een paar tientjes goedkoper kan krijgen.
Ik heb nu echter een zaak lopen bij de rechtsbijstand (niet gerelateerd aan het huis), en met natuurlijk de risico's bij het bouwen en verkopen van een huis ga ik mijn verzekeringen nu niet aanpassen ivm wachtperiodes etc. Maar over een jaar als we verhuisd zijn en die andere zaak afgelopen is, ga ik wel weer eens een avondje googlen. Alles is inmiddels toch maandelijks opzegbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door auditor86 op 27-07-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wij hadden eerst al onze verzekeringen via de hypotheekadviseur, paar jaar geleden overgestapt naar Deck verzekeringen voor het hele pakket, scheelde enorm veel in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NbV26
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-09 23:44
Goedemorgen allemaal.

Allereerst bedankt voor alle waardevolle informatie en ervaringen die jullie hier delen.
Ik lees al ruim een jaar mee in dit topic maar nu de bouw van ons huis recent is gestart hoop ik te kunnen leren van mede-Tweakers waarvan het huis recent is opgeleverd.

Wij zijn nu bezig met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden die na oplevering dienen te gebeuren en ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen.
  • Hoeveel maanden zat er tussen start bouw (fundering) en oplevering van de woning?
  • Hoeveel maanden hebben jullie na oplevering geklust voordat je kon verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
NbV26 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:20:
Goedemorgen allemaal.

Allereerst bedankt voor alle waardevolle informatie en ervaringen die jullie hier delen.
Ik lees al ruim een jaar mee in dit topic maar nu de bouw van ons huis recent is gestart hoop ik te kunnen leren van mede-Tweakers waarvan het huis recent is opgeleverd.

Wij zijn nu bezig met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden die na oplevering dienen te gebeuren en ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen.
  • Hoeveel maanden zat er tussen start bouw (fundering) en oplevering van de woning?
Hoe lang de bouw duurt is lastig te zeggen, dat hangt heel erg van de manier van bouwen, het type huis, het project en het weer af. Maar vaak tussen de 9 en 12 maanden.

Ons eerste huis in 2018.
September 2017 start bouw, April 2018 oplevering.
Daarna 4 weken geklust voor verhuizen. Badkamer zat er al in.
Bijna full-time mee bezig geweest in die periode.

Nu in 2025
Start bouw december 2024.
Verwachte oplevering oktober 2025.
We moeten 1 december 2025 de sleutel van ons huidige huis inleveren, dus we hebben minimaal 4 weken, maximaal 8 om te klussen, afhankelijk of de oplevering begin of eind oktober valt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
NbV26 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:20:
Bij ons zat er ongeveer 1,5 jaar tussen de eerste paal en de oplevering van de eerste woningen. Ik denk alleen niet dat je heel veel hebt aan de ervaringen van anderen, want elk project is anders. En dan maakt het ook nog uit of je in de fasering voor of achteraan zit. Vrienden van ons kochten op het zelfde moment een woning, de bouwtijd van hun woning was 7 maanden korter dan die van ons. De indicatie van de bouwer zelf geeft meer richting verwacht ik.

Omdat we het leuk vonden veel zelf te doen en we de overbrugging konden dragen hebben wij 4 maanden de tijd genomen om te klussen. Dat deden we dan vooral in de avonden en het weekend. Hoewel nog niet alles af is, zijn we wel in die periode een heel eind gekomen met een zolder die vrijwel af is, overal lampen en plintjes etc. Nu we er wonen merken we dat het klustempo aanmerkelijk lager is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 21-09 21:03
Inmiddels zijn we op zoek naar een schilder die onze trap en wanden van de trapgat kan schuren en in grondverf kan zetten. Lakken en kitten doen we nog niet ivm werking van de trap (dat werd ons geadviseerd).

We komen hebben nu twee offertes, van circa 750 en van 1100 euro per trap excl BTW. Is dit een beetje marktconform? Er zit vrij veel verschil in namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vind het persoonlijk een hoop geld voor wat grondverf. Voor 1165 euro hebben wij de trap laten bekleden en dan ben je grotendeels klaar.

En nauwkeurig hoef je ook niet te werken als het gaat om alleen de grondverf en de muren ook nog niet gedaan zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Draakje5 op 28-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:01
Draakje5 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:24:
Ik vind het persoonlijk een hoop geld voor wat grondverf. Voor 1165 euro hebben wij de trap laten bekleden en dan ben je grotendeels klaar.

En nauwkeurig hoef je ook niet te werken als het gaat om alleen de grondverf en de muren ook nog niet gedaan zijn.
Prijs van bekleding valt me mee. Welke bekleding heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Prijs van bekleding valt me mee. Welke bekleding heb je gekozen?
Desso Parade Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Dronium schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Daar kun je beter niet mee wachten, rechtsbijstand doet meestal niets voor conflicten binnen een overeenkomst die afgesloten is voor het aangaan van de RB verzekering.
Ik las even wat oudere berichten terug en dit viel mij op, soortgelijke berichten zijn ook al eerder gepost in het topic door o.a. @Source90.

Is er een bron voor het statement: "rechtsbijstand doet meestal niets voor conflicten binnen een overeenkomst die afgesloten is voor het aangaan van de RB verzekering"?

Ik heb hier namelijk eerder dit jaar met meerdere verzekeraars (ARAG/Ooms/Unive) over gebeld. Op dat moment had ik al de KAO getekend, maar het moest nog wel passeren bij de notaris. Elke verzekeraar gaf aan dat het geen enkel probleem is als de KAO al getekend is. Wat wel belangrijk was is dat:
1) Het geschil niet al bestaat op het moment van afsluiten van de verzekering.
2) Het niet te voorzien is dat er een geschil gaat ontstaan op het moment van afsluiten van de verzekering.

Er werd ook expliciet aangegeven dat het dus geen probleem is als er een getekende KAO ligt. En ter verduidelijking, bij 2/3 verzekaars heb ik ook echt met een jurist gesproken.

Persoonlijke context: Ik wil graag nog een rechtsbijstandverzekering afsluiten. Huidige situatie is KAO getekend, grond gepasseerd, bouw gestart. Wij wonen in het buitenland en dan een rechtsbijstandverzekering afsluiten in Nederland is niet gemakkelijk.. veel partijen sluiten je per direct uit als je nu niet woont in Nederland. Alleen bij Ooms (gericht op expats) zou het moeten kunnen. Echter als nu blijkt dat de verzekering toch geen conflicten gaat dekken m.b.t. bouw van het huis dan hoef ik er ook niet meer achter aan te gaan.. dat gaat dan wel in tegen wat ik zelf heb uitgezocht met de verzekaars, dus een bron of persoonlijke ervaringen hier zouden heel waardevol zijn. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tiuri schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:11:

Is er een bron voor het statement: "rechtsbijstand doet meestal niets voor conflicten binnen een overeenkomst die afgesloten is voor het aangaan van de RB verzekering"?
Meestal doet men niets voor conflicten die ontstaan zijn voor het afsluiten van de verzekering. Als jij het aannemelijk kan maken dat je op 1-1-2025 een huis gekocht hebt, op 1-2-2025 de verzekering af sloot, op 1-3-2025 ging de eerste paal in de grond en op 1-5-2025 bleek de aannemer niet zo netjes te zijn met betonstorten :+ dan hoeft het geen probleem te zijn om te hulp te zoeken bij de RBV voor het verwijderen van stukken opgedroogd beton uit de tuin.
Voor zekerheid zal je betreffende verzekeraar moeten aanschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
jadjong schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Meestal doet men niets voor conflicten die ontstaan zijn voor het afsluiten van de verzekering. Als jij het aannemelijk kan maken dat je op 1-1-2025 een huis gekocht hebt, op 1-2-2025 de verzekering af sloot, op 1-3-2025 ging de eerste paal in de grond en op 1-5-2025 bleek de aannemer niet zo netjes te zijn met betonstorten :+ dan hoeft het geen probleem te zijn om te hulp te zoeken bij de RBV voor het verwijderen van stukken opgedroogd beton uit de tuin.
Voor zekerheid zal je betreffende verzekeraar moeten aanschrijven.
Ja dat snap ik en dat is ook wat ik zelf in mijn post schrijf. Maar er wordt hier vaker in het topic geclaimd dat een rechtsbijstandverzekering niets meer voor je doet als je de KAO al hebt getekend, en dat betwijfel ik. Wat posts als voorbeeld:

Farmerwood in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
big bang in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Stefmeister8 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Kroonkurk in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Source90 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Stefmeister8 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alleen Stefmeister vindt dat je ruim voor de koopovereenkomst de RBV moet afsluiten. De rest zegt dat je dat enkel moet doen omdat het vrij goedkoop is en je minder moeite hoeft te doen om bij RBV aan te tonen dat je op moment van afsluiten nog geen conflict had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Volgens mij is de teneur meer dat als je kunt het beter is om de rechtsbijstandsverzekering te hebben voor dat je tekent. Kan niet direct uit de reacties opmaken dat er gesteld wordt dat je 100% zeker er dan geen beroep op kunt doen.

In mijn geval had ik al jaren een rechtsbijstandsverzekering lopen voordat ik onze woning kocht, dus er is nooit discussie geweest of ik geholpen moest worden. Maar in de 4 keer dat ik er beroep op deed, werd elke keer gecontroleerd wanneer de verzekering was afgeloten en wanneer er een conflict ontstond.

Misschien ben ik te achterdochtig, maar ik vermoed dat bij twijfel ik niet was geholpen. Mijn ervaringen zijn overigens met Unive en Centraal Beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Meestal kost zo'n verzekering 2 tientjes de maand. Hoe dat voor expats zit qua kosten durf ik niet te zeggen.
Voor dat bedrag neem ik niet het risico dat er een discussie ontstaat over of het wel of niet onder de verzekering valt.

Je tekent immers een koopovereenkomst met die datum. Ik zie verzekeringen er wel voor aan dat ze die datum als leidend nemen voor ontstaan geschil over alles wat met de bouw te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Het lijkt mij duidelijk dat het absoluut de voorkeur geniet de RBV af te sluiten te doen voor tekenen KAO, maar dat kan dus niet altijd meer.

Dit gaat ook niet over tientjes besparen op de grootste uitgave van je leven, maar meer om de situatie dat een koper er niet aan denkt de RBV af te sluiten voor het tekenen van de KAO. Heeft het dan nog zin om een RBV af te sluiten? Ik volg dit topic nu een jaar intensief en volgens mij is deze vraag meer dan eens voorgekomen in die periode.

Ik wil ook niemand woorden in de mond leggen met het lijstje posts wat ik aanhaalde, die lepelde ik op na een snelle search in het topic. Voor mijn gevoel is de tendens in het topic wel dat je een RBV af moet sluiten voor tekenen KAO. Misschien interpreteer ik dat verkeerd, daarom dat ik ook wilde weten of mensen hier zelf negatieve ervaringen mee hebben. Of een duidelijk bron waarin staat dat een RBV je niet gaat helpen met conflicten m.b.t. bouw van je woning als de RBV afsluit nadat de KAO is getekend maar voordat een mogelijk conflict ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12
Is het normaal dat ik meerwerkkosten voor het zetten van de tegels in de badkamer en het toilet moet betalen? Ik ging er vanuit dat dit in de aanneemsom zat, omdat een van de termijnen pas opgeëisd kan worden als het stuc-, spuit- en tegelwerk gereed zijn komen.

Ik ben voor het uitzoeken van de tegels bij het bedrijf geweest dat aangewezen is door de aannemer. Ik heb voor de standaardoptie (gerectificeerde) tegels gekozen en krijg nu een bedrag van €4300 voorgeschoteld voor het zetten van de tegels (51 m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:27
Tegels zetten tot standaard hoogte of tot aan plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Madferit28 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:02:
Is het normaal dat ik meerwerkkosten voor het zetten van de tegels in de badkamer en het toilet moet betalen? Ik ging er vanuit dat dit in de aanneemsom zat, omdat een van de termijnen pas opgeëisd kan worden als het stuc-, spuit- en tegelwerk gereed zijn komen.

Ik ben voor het uitzoeken van de tegels bij het bedrijf geweest dat aangewezen is door de aannemer. Ik heb voor de standaardoptie (gerectificeerde) tegels gekozen en krijg nu een bedrag van €4300 voorgeschoteld voor het zetten van de tegels (51 m2).
En anders krijg je ze op een pallet? Wat bedoel(en) je/ze met het zetten van de tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:01

Het is normaal dat je die kosten gaat maken als je andere tegels kiest ipv het standaard pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
kaassouflé schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:37:
[...]

Het is normaal dat je die kosten gaat maken als je andere tegels kiest ipv het standaard pakket.
Hij schrijft toch vrij duidelijk "heb voor de standaardoptie (gerectificeerde) tegels gekozen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Als jij de standaard tegels neemt (dus niet afwijkt van de geboden optie vanuit je aanneemsom) dan horen daar niet nog eens kosten voor het betegelen bij op te komen. Ook niet als je er voor kiest om je toilet bijv. te verplaatsen.
Wijk je af van de maat tegels, totale oppervlakte of kleur, dan zou dat inderdaad wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89

Zeker niet normaal. In je technische omschrijving zal de procedure rondom tegels/sanitair vast in groter detail beschreven worden, pak die er even bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12
Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Zeker niet normaal. In je technische omschrijving zal de procedure rondom tegels/sanitair vast in groter detail beschreven worden, pak die er even bij.
Bedankt voor jullie reacties, heb het opgelost met de aannemer. Ik heb gelijk gekregen dat het bedrag te hoog was. Het bleek dat ze dat per ongeluk verkeerd hadden overgenomen uit een andere begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NbV26
auditor86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Hoe lang de bouw duurt is lastig te zeggen, dat hangt heel erg van de manier van bouwen, het type huis, het project en het weer af. Maar vaak tussen de 9 en 12 maanden.

Ons eerste huis in 2018.
September 2017 start bouw, April 2018 oplevering.
Daarna 4 weken geklust voor verhuizen. Badkamer zat er al in.
Bijna full-time mee bezig geweest in die periode.

Nu in 2025
Start bouw december 2024.
Verwachte oplevering oktober 2025.
We moeten 1 december 2025 de sleutel van ons huidige huis inleveren, dus we hebben minimaal 4 weken, maximaal 8 om te klussen, afhankelijk of de oplevering begin of eind oktober valt....
Bedankt voor je reactie. Het betreft een prefab (beton) tussenwoning in een project van circa 50 woningen. Wij zitten halverwege de bouwvolgorde. Ik dacht zelf aan 9 maanden bouwtijd maar dat blijft gissen want de aannemer kan nog geen concrete planning afgeven. Na oplevering verwacht ik ongeveer 2 maanden nodig te hebben aan afbouw.

Ik begrijp dat jullie de huidige woning al hebben verkocht. Op welk moment hebben jullie de huidige woning te koop gezet?
wouter3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Bij ons zat er ongeveer 1,5 jaar tussen de eerste paal en de oplevering van de eerste woningen. Ik denk alleen niet dat je heel veel hebt aan de ervaringen van anderen, want elk project is anders. En dan maakt het ook nog uit of je in de fasering voor of achteraan zit. Vrienden van ons kochten op het zelfde moment een woning, de bouwtijd van hun woning was 7 maanden korter dan die van ons. De indicatie van de bouwer zelf geeft meer richting verwacht ik.

Omdat we het leuk vonden veel zelf te doen en we de overbrugging konden dragen hebben wij 4 maanden de tijd genomen om te klussen. Dat deden we dan vooral in de avonden en het weekend. Hoewel nog niet alles af is, zijn we wel in die periode een heel eind gekomen met een zolder die vrijwel af is, overal lampen en plintjes etc. Nu we er wonen merken we dat het klustempo aanmerkelijk lager is geworden.
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat de bouwtijd per woning kan verschillen maar dat er 7 maanden tussen kan zitten had ik niet verwacht. Hoe groot was het project waar jullie en de vrienden zijn gaan wonen? Leuk om te horen dat jullie veel zelf hebben gedaan in de afbouw. Succes met de verdere afwerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
NbV26 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het betreft een prefab (beton) tussenwoning in een project van circa 50 woningen. Wij zitten halverwege de bouwvolgorde. Ik dacht zelf aan 9 maanden bouwtijd maar dat blijft gissen want de aannemer kan nog geen concrete planning afgeven. Na oplevering verwacht ik ongeveer 2 maanden nodig te hebben aan afbouw.

Ik begrijp dat jullie de huidige woning al hebben verkocht. Op welk moment hebben jullie de huidige woning te koop gezet?

[...]

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat de bouwtijd per woning kan verschillen maar dat er 7 maanden tussen kan zitten had ik niet verwacht. Hoe groot was het project waar jullie en de vrienden zijn gaan wonen? Leuk om te horen dat jullie veel zelf hebben gedaan in de afbouw. Succes met de verdere afwerking!
Bij ons zijn ze nu 2 maanden bezig en net eerste planning gehad, project met 44 woningen. In hudige planning wordt in juli 2026 de laatste woning opgeleverd en de eerste in juni. Dus 13 tot 14 maanden in totaal. Ook prefab beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:01
Source90 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:56:
[...]

Hij schrijft toch vrij duidelijk "heb voor de standaardoptie (gerectificeerde) tegels gekozen".
Ik schrijf toch vrij duidelijk dat als je buiten het pakket kiest dat het normaal is! Dan kan je ervan uitgaan dat het niet normaal is als je binnen het pakket kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NbV26
suzanhe schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Bij ons zijn ze nu 2 maanden bezig en net eerste planning gehad, project met 44 woningen. In hudige planning wordt in juli 2026 de laatste woning opgeleverd en de eerste in juni. Dus 13 tot 14 maanden in totaal. Ook prefab beton.
Bedankt voor je reactie, klinkt als een vergelijkbaar project (zowel type bouw als grootte van het project).

Fijn dat je een planning hebt ontvangen. Komt deze bouwtijd overeen met wat er vooraf is afgegeven door de aannemer / projectontwikkelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
NbV26 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor je reactie, klinkt als een vergelijkbaar project (zowel type bouw als grootte van het project).

Fijn dat je een planning hebt ontvangen. Komt deze bouwtijd overeen met wat er vooraf is afgegeven door de aannemer / projectontwikkelaar?
Ja eigenlijk wel, voor de bouwvak 2026 is naar ons gecommuniceerd eerder en dat is nu ook de planning. Hebben ze bij jullie vooraf iets aangegeven? En hoever zijn ze nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
NbV26 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:04:
[...]

We hebben onze huidige woning in Juni in de verkoop gezet.
We dachten toen nog dat onze nieuwe woning in September opgeleverd zou worden en wilde de verkoop van ons huidige huis voor de zomerdip geregeld hebben.

In eerste instantie was ons plan dat we met de kopers zouden afspreken dat de overdracht "6 weken na oplevering nieuwe woning" zou zijn, maar in de onderhandelingen met de kopers zijn we op de datum 1 december uitgekomen.

Afwegingen voor ons voor het timen van de verkoop waren:
-We willen maar 1x verhuizen, hebben geen zin om tijdelijk iets te moeten zoeken. Is met school van de kinderen ook erg lastig.
- We wilde niet te lang in onzekerheid zitten over de verkoop, dus niet te laat verkopen.
- Een koper heeft natuurlijk ook geen zin om een jaar te moeten wachten tot hij in het huis kan, dus ook niet te vroeg in de verkoop zetten. Plus wanneer we te vroeg verkopen dan missen we prijsstijgingen in de rest van het jaar.
- zomerdip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:19
KerstRunner schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Eens, 2019 gekocht voor 550 inclusief afbouw nu verkoopprijs boven de 900.
Doorstromen van 2onder1 kap naar vrijstaand is niet mogelijk aangezien voor nieuwbouw de prijs kaal begint vanaf 1mil. Dan heb ik iets meer perceel en minder woonoppervlakte :D

Wel fijn voor je risicoklasse, online taxatie val je meteen in de laagste klasse.

(dit is wel omdat we in het zelfde dorp willen blijven wonen en met woonopvlakte in ieder geval gelijk willen blijven op er op vooruit willen gaan)

[ Voor 9% gewijzigd door Kneepie op 29-07-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-09 00:41
Wat kan ik verwachten?
Onze aannemer heeft zonder iets te vermelden een nieuwe bouwtekening geplaatst. Hierop is de locatie van de MV-ventiel in de badkamer verplaatst. Deze stond eerst ingetekend bij de deur en nu achter een plafondhoge douchewand.

Het probleem is dat deze tekening is gepost nadat de 2de verdiepingsvloer gereed is gekomen.
Op de tekening staat wel telkens vermeld dat de installatieonderdelen indicatief zijn. Maar met de originele tekening hebben wij dus gekozen voor plafondhoge wanden.

Is dit conform NEN1087?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Playbunny schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:11:
Wat kan ik verwachten?
Onze aannemer heeft zonder iets te vermelden een nieuwe bouwtekening geplaatst. Hierop is de locatie van de MV-ventiel in de badkamer verplaatst. Deze stond eerst ingetekend bij de deur en nu achter een plafondhoge douchewand.

Het probleem is dat deze tekening is gepost nadat de 2de verdiepingsvloer gereed is gekomen.
Op de tekening staat wel telkens vermeld dat de installatieonderdelen indicatief zijn. Maar met de originele tekening hebben wij dus gekozen voor plafondhoge wanden.

Is dit conform NEN1087?

***members only***
Lijkt mij een verbetering, voorheen hing hij naast de deur waar de aangezogen lucht vandaan zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Wat kan ik verwachten?

Is dit conform NEN1087?

***members only***
Aangezien er geen ramen zijn brengt de aangezogen lucht nu iniedergeval een langere afstand af. Dat is positief.

Gek wel dat ze het vrij universele symbool voor een plafondlichtpunt gebruiken voor een ventilatie ventiel. Zo zien ze er bij ons uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXPVqvURBKNLFO4ELxjk1GTvzzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgcOnhMyDQp7loqHgOc3Gp5G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 31-07-2025 17:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:40
Wolly schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Lijkt mij een verbetering, voorheen hing hij naast de deur waar de aangezogen lucht vandaan zou komen.
Je zou de muurtjes niet plafond hoog maar zo’n 2 meter hoog kunnen maken. Dan ga je er denk ik op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:02
badjakker schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Je zou de muurtjes niet plafond hoog maar zo’n 2 meter hoog kunnen maken. Dan ga je er denk ik op vooruit.
Houd je ook nog eens meer licht in je douche en het staat gewoon net wat minder benauwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:35
badjakker schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:22:
[...]

@Playbunny
Het bovenstaande is een hele terechte opmerking!
Met 4 muren plafondhoog creëer je bijna een afgesloten ruimte. Dat betekent een bak stilstaande lucht met slechts één beperkte opening. Dat geeft onvoldoende mogelijkheid voor ventilatie in de douchecabine.
Om een ruimte te ventileren heb je een toevoeropening nodig èn een afvoeropening. Beide luchtstromen tegelijk door één opening geeft problemen door de tegengestelde stromingsrichting.

De verplaatsing van het ventilatieventiel heeft hier in deze opstelling weinig invloed.
En NEN1087 zegt helemaal niets over de plaatsing van ventilatieventielen. Wel over verblijfsruimten en verblijfsgebieden en de bijbehorende vereiste hoeveelheden verse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 11:10
Wat kan ik verwachten?

Is dit conform NEN1087?

***members only***
Ik denk dat die muur niet plafondhoog is. Dat staat niet op de tekening geschreven. Wel wil je die afzuiging zo dicht mogelijk bij je douche en zo ver mogelijk van je aanzuiging (de deur).

Bij mij is hier een foutje mee gemaakt, waardoor de badkamer niet lekker droog wordt. Ik moet de badkamer meerdere keren per week schoonmaken om schimmel tegen te gaan.

Mijn advies; maak dat muurtje niet te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
We willen onze berging direct tegen onze nieuwbouwwoning aan gaan isoleren. De vloer is al geisoleerd. De wanden en dak nog niet. Het gaat om een berging van ca 18m2 (zie hieronder).

Members only:

Nu hebben we een offerte opgevraagd. Er zullen nog twee offertes volgen, maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring met iets dergelijks heeft. Is de prijs marktconform? Zouden jullie het anders doen dan hoe het nu op de offerte staat gemeld?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:34
Perzikvrucht schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:54:
We willen onze berging direct tegen onze nieuwbouwwoning aan gaan isoleren. De vloer is al geisoleerd. De wanden en dak nog niet. Het gaat om een berging van ca 18m2 (zie hieronder).

***members only***

Nu hebben we een offerte opgevraagd. Er zullen nog twee offertes volgen, maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring met iets dergelijks heeft. Is de prijs marktconform? Zouden jullie het anders doen dan hoe het nu op de offerte staat gemeld?

***members only***
Was het vanuit de aannemer veel duurder? Zelf heb ik een vergelijkbare afmeting voor 7100 euro laten isoleren door de aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
tjubbie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Was het vanuit de aannemer veel duurder? Zelf heb ik een vergelijkbare afmeting voor 7100 euro laten isoleren door de aannemer
Ja, via de aannemer was het nog circa 4k duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:02
@Perzikvrucht prijs lijkt mij niet onaardig. Ze isoleren van buitenaf wat ook het mooiste en beste resultaat geeft. Ook de zijwanden worden daarna gedaan inclusief elektra “opnieuw”. Ik denk in doorlooptijd is dit voor 2 man gewoon 2 dagen fulltime werk verwacht ik als het niet meer is. Dat is al 32-48 uur a €65,- is dus al dik 2-2,8k aan manuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Perzikvrucht schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:54:

***members only***

***members only***
Prijs lijkt mij alleszinds redelijk.

Enkele opmerkingen.
- Is de de isolatie genoeg? Welke RC waarde gaat de wand krijgen? En is dat vergelijbaar met je huis.
- Ik zou meteen extra stopcontact laten plaatsen. Dan kan aan de binnenzijde en levert zoveel gemak later op. Nu heb je er 1 linksboven en optioneem 1 dubbele rechtsonder. Ik zou in elke hoek minimaal ee dubbele wsd erbij wensen ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 09:56
Woon nu sinds een half jaar in mijn nieuwbouwwoning en de woning is echt top, wat een woongenot met al die moderne techniek.

Enige wat we nu nog echt moeten regelen is een zonnescherm in de tuin, want hoewel de woning behoorlijk koel blijft is het in de tuin op het zuidwesten op warme dagen lastig vol te houden. We willen zonwering laten plaatsen en graag goede kwaliteit om gewoon aan te sluiten bij de hoogwaardige afwerking van het huis, maar kan door de bomen het bos niet echt zien.

Zijn er mensen met ervaring met Sonty? Reviews zijn goed en de prijs lijkt ook niet gek: circa €2600 voor een knikarmscherm van 4,5m breed en 2,5m uitval. Kan niet echt beoordelen welke merken goed zijn. Lees ook over Verano en Brustor. Je wil dat het lang zorgeloos meegaat dus hoeft niet om €100 te gaan, maar wil wel enige zekerheid dat je voor die prijs ook kwaliteit en niet marketing koopt zeg maar. Tips welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
DennisCle schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:22:
Woon nu sinds een half jaar in mijn nieuwbouwwoning en de woning is echt top, wat een woongenot met al die moderne techniek.

Enige wat we nu nog echt moeten regelen is een zonnescherm in de tuin, want hoewel de woning behoorlijk koel blijft is het in de tuin op het zuidwesten op warme dagen lastig vol te houden. We willen zonwering laten plaatsen en graag goede kwaliteit om gewoon aan te sluiten bij de hoogwaardige afwerking van het huis, maar kan door de bomen het bos niet echt zien.

Zijn er mensen met ervaring met Sonty? Reviews zijn goed en de prijs lijkt ook niet gek: circa €2600 voor een knikarmscherm van 4,5m breed en 2,5m uitval. Kan niet echt beoordelen welke merken goed zijn. Lees ook over Verano en Brustor. Je wil dat het lang zorgeloos meegaat dus hoeft niet om €100 te gaan, maar wil wel enige zekerheid dat je voor die prijs ook kwaliteit en niet marketing koopt zeg maar. Tips welkom.
Kijk met name naar de motor/aansturing. Qua doek zal het verschil in de dikte van het materiaal zitten, maar dat zal online moeilijk te vergelijken zijn en kan je het beste voor naar een showroom.

Wij hebben hier een Stobag (Zwitsers merk) met Somfy motor. Die stuur ik aan met Homey/Tahoma box. Stobag maakt al 60 jaar (enkel) zonneschermen/zonwering. M.i. doe je dan wel wat goed in een markt met zoveel aanbieders.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 04-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Loft schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Prijs lijkt mij alleszinds redelijk.

Enkele opmerkingen.
- Is de de isolatie genoeg? Welke RC waarde gaat de wand krijgen? En is dat vergelijbaar met je huis.
- Ik zou meteen extra stopcontact laten plaatsen. Dan kan aan de binnenzijde en levert zoveel gemak later op. Nu heb je er 1 linksboven en optioneem 1 dubbele rechtsonder. Ik zou in elke hoek minimaal ee dubbele wsd erbij wensen ;)
Dank je!
Als ik dit volg kom ik bij 80mm PIR en Rd van 3,65 op een RC van 4,10. Zouden jullie het anders doen? Hoe dikker de PIR platen des te meer isolatie natuurlijk, maar gaat ook ten kosten van de inhoud van de garage?

https://www.bouwbestel.nl...ebben-welke-r-waarde.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Perzikvrucht schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Dank je!
Als ik dit volg kom ik bij 80mm PIR en Rd van 3,65 op een RC van 4,10. Zouden jullie het anders doen? Hoe dikker de PIR platen des te meer isolatie natuurlijk, maar gaat ook ten kosten van de inhoud van de garage?

https://www.bouwbestel.nl...ebben-welke-r-waarde.html
Ik denk dat het bij de rest van het huis moet passen.

Als jouw huis een dakisolatie waarde heeft van 6,5 en in deze ruimte wil je 4,5. Dan zou ik bespreken of dat ook 6,5 zou kunnen worden.
Idem voor de wanden. Een kleine afwijking kan best, maar een grote wfwijking zou ik niet handig vinden. Als het past natuurlijk ;) Zowel technisch, als financieel.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10
@DennisCle Somfy is geen merk voor zonneschermen, maar een merk voor motoren (en bediening) van zonneschermen. Bij mijn weten is Somfy de absolute marktleider hiervoor. Indien je een zonnescherm met kwaliteit koopt, dan zit daar vrijwel altijd ook een goede motor in (mogelijk van Somfy). Je maakt de keuze primair op basis van prijs, kwaliteit en uitstraling van je zonnescherm(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
@LvanStaalduinen volgens mij doelt hij op Sonty en geen typo van Somfy.
https://www.sonty.nl/diensten/zonwering
Wat, zo lees ik, weer Sunmaster gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 04-08-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 09:56
LvanStaalduinen schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:52:
@DennisCle Somfy is geen merk voor zonneschermen, maar een merk voor motoren (en bediening) van zonneschermen. Bij mijn weten is Somfy de absolute marktleider hiervoor. Indien je een zonnescherm met kwaliteit koopt, dan zit daar vrijwel altijd ook een goede motor in (mogelijk van Somfy). Je maakt de keuze primair op basis van prijs, kwaliteit en uitstraling van je zonnescherm(en).
Source90 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:20:
@LvanStaalduinen volgens mij doelt hij op Sonty en geen typo van Somfy.
https://www.sonty.nl/diensten/zonwering
Wat, zo lees ik, weer Sunmaster gebruikt.
Klopt, is een zaak hier in Den Haag. Ik had niet goed genoeg gekeken dat ze Sunmaster gebruiken. Even daarop zoeken of het kwaliteit is. Dank voor de input, ik ga nog even vergelijkend onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Bij ons is de verwachte oplevering voorlopig “ergens rond oktober” — maar er wordt ook rekening gehouden met januari/februari als het niet lukt. De reden: de ontwikkelaar wil liever niet vlak voor de kerst opleveren.

De grootste onzekerheid zit ’m in Stedin (nutsvoorzieningen). De vraag is of zij op tijd alles kunnen aansluiten. Vorige week, vlak voor de bouwvak, is er wel een prefab middenspanningshuisje geplaatst en liggen er wat kabels klaar. Het gaat om een nieuw tracé naast een bestaande aansluiting.

Stedin had aangegeven tijdens de bouwvak door te werken, maar ik zie momenteel niemand op de bouw. In hun BouwApp zie ik dit project ook nergens terugkomen.

Ik vind het allemaal best spannend en zou graag wat meer duidelijkheid krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe betrouwbaar is Stedin qua planning en communicatie in dit soort situaties? Kun je zelf iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:50:
Bij ons is de verwachte oplevering voorlopig “ergens rond oktober” — maar er wordt ook rekening gehouden met januari/februari als het niet lukt. De reden: de ontwikkelaar wil liever niet vlak voor de kerst opleveren.

De grootste onzekerheid zit ’m in Stedin (nutsvoorzieningen). De vraag is of zij op tijd alles kunnen aansluiten. Vorige week, vlak voor de bouwvak, is er wel een prefab middenspanningshuisje geplaatst en liggen er wat kabels klaar. Het gaat om een nieuw tracé naast een bestaande aansluiting.

Stedin had aangegeven tijdens de bouwvak door te werken, maar ik zie momenteel niemand op de bouw. In hun BouwApp zie ik dit project ook nergens terugkomen.

Ik vind het allemaal best spannend en zou graag wat meer duidelijkheid krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe betrouwbaar is Stedin qua planning en communicatie in dit soort situaties? Kun je zelf iets doen?
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag maar ik blijft toch heel bijzonder vinden hoe lang zo'n opleverdatum compleet onduidelijk en vrijblijvend blijft. Hoe kan je ooit je huidige woning verkopen en de afbouw plannen als je 2 maanden voor je theoretische oplever datum nog niets meer weet dan "we hopen ergens rond oktober, maar het kan ook februari worden". Daar zitten gewoon 5 maanden tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ja, dat is exact mijn issue @Janpietertje89. Ik neig nu naar een verkoopstrategie met als opleverdatum "Oplevering nieuwbouw + 8 weken".
Pagina: 1 ... 355 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.