@Source90 Sonty: inderdaad overheen gelezen, nooit van gehoord. Wel heel handig om in een wereld waar Somfy een dominante positie inneemt, je bedrijf Sonty te noemen.
Ik werk zelf bij Liander op de afdeling Reconstructie & NettenN1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:50:
Bij ons is de verwachte oplevering voorlopig “ergens rond oktober” — maar er wordt ook rekening gehouden met januari/februari als het niet lukt. De reden: de ontwikkelaar wil liever niet vlak voor de kerst opleveren.
De grootste onzekerheid zit ’m in Stedin (nutsvoorzieningen). De vraag is of zij op tijd alles kunnen aansluiten. Vorige week, vlak voor de bouwvak, is er wel een prefab middenspanningshuisje geplaatst en liggen er wat kabels klaar. Het gaat om een nieuw tracé naast een bestaande aansluiting.
Stedin had aangegeven tijdens de bouwvak door te werken, maar ik zie momenteel niemand op de bouw. In hun BouwApp zie ik dit project ook nergens terugkomen.
Ik vind het allemaal best spannend en zou graag wat meer duidelijkheid krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe betrouwbaar is Stedin qua planning en communicatie in dit soort situaties? Kun je zelf iets doen?
In mijn rol als uitvoerder plaats ik middenspanningsruimtes en kabeltracés, toevallig zelfs op mijn eigen bouwproject, wat wel grappig is. Maar niet bij Stedin, dus ken jouw casus niet.
Maar terug naar jouw vraag: vrijwel alles loopt bij de minste verstoring al snel uit. Het plaatsen van een MSR en kabeltracé gebeurt via aannemers, en de kleinverbruiksaansluitingen voor woningen weer via een andere afdeling en een ander proces. Binnen zo’n grote organisatie is dat helaas de standaard dat dingen uitlopen. Is er iemand ziek? Dan schuift het project zonder pardon twee maanden op. Er ligt zoveel werk op de plank dat we eerder in kwartalen of jaren denken dan in weken.
Kortom: niemand binnen een netbeheerder kan je echt harde garanties geven. Er staan zo veel mensen/bedrijven in de wachtrij dat ook niemand binnen zo'n netbeheerder zich daar verantwoordelijk voor voelt.
Dus al met al, afwachten geblazen.
[ Voor 19% gewijzigd door KerstRunner op 05-08-2025 18:24 ]
Wat natuurlijk weer ten koste gaat van je opbrengst want een koper die niet weet of hij in december of in april erin kan wordt daar ook niet blij van. Maar zo'n strategie zal ik inderdaad ook wel toe moeten gaan passen. 2x verhuizen is geen optie.N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:01:
Ja, dat is exact mijn issue @Janpietertje89. Ik neig nu naar een verkoopstrategie met als opleverdatum "Oplevering nieuwbouw + 8 weken".
[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 05-08-2025 18:12 ]
Bedankt voor je toelichting. Die opmerking "is er iemand ziek dan maar een maand of twee vertraging" vind ik echt bizar. Niet zozeer vanwege mijn eigen situatie nu, maar als je kijkt naar het bredere plaatje, het economische en maatschappelijke belang van netbeheerders... dan is zo’n houding moeilijk te rechtvaardigen (woningbouw is 1 ding, maar bij bedrijven helemaal bizar).KerstRunner schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:52:
[...]
Ik werk zelf bij Liander op de afdeling Reconstructie & Netten
In mijn rol als uitvoerder plaats ik middenspanningsruimtes en kabeltracés, toevallig zelfs op mijn eigen bouwproject, wat wel grappig is. Maar niet bij Stedin, dus ken jouw casus niet.
Maar terug naar jouw vraag: vrijwel alles loopt bij de minste verstoring al snel uit. Het plaatsen van een MSR en kabeltracé gebeurt via aannemers, en de kleinverbruiksaansluitingen voor woningen weer via een andere afdeling en een ander proces. Binnen zo’n grote organisatie is dat helaas de standaard dat dingen uitlopen. Is er iemand ziek? Dan schuift het project zonder pardon twee maanden op. Er ligt zoveel werk op de plank dat we eerder in kwartalen of jaren denken dan in weken.
Kortom: niemand binnen een netbeheerder kan je echt harde garanties geven. Er staan zo veel mensen/bedrijven in de wachtrij dat ook niemand binnen zo'n netbeheerder zich daar verantwoordelijk voor voelt.
Dus al met al, afwachten geblazen.
Wat me in ons eigen project ook opvalt, is hoe star Stedin lijkt te opereren. Er is nauwelijks ruimte voor de aannemer om zelf iets op te pakken, zelfs simpele dingen zoals het aanleggen van een kabel in een greppel lijken al buiten de kaders te vallen. Alles moet via hun eigen proces, ongeacht de impact op tijd (oplevering / zekerheid voor mij; woningen voor de maatschappij) en geld (de projectontwikkelaar, of lees: de ondernemer).
Het voelt soms alsof het systeem belangrijker is geworden dan het resultaat en het doel: we moeten doorrrr.

Je zou eens moeten weten hoe lang aanbestedingstrajecten duren om als aannemer voor een netbeheerder te mogen werken. Wat er aan bevoegdheden, certificeringen en veiligheidsmaatregelen benodigd zijn.N1ckk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
Wat me in ons eigen project ook opvalt, is hoe star Stedin lijkt te opereren. Er is nauwelijks ruimte voor de aannemer om zelf iets op te pakken, zelfs simpele dingen zoals het aanleggen van een kabel in een greppel lijken al buiten de kaders te vallen.
Beetje kort door de bocht om te denken dat het aanleggen van een kabel iets simpels is. Ik sta er volkomen achter dat bouwaannemers hier niks mee te maken hebben.
@KerstRunner Nee, maar sommige werkpakketjes zouden wellicht soepeler kunnen. Misschien kwam ik wat twijfelloos over, dat was niet m'n bedoeling - ik baseer het op wat de aannemer aangeeft hoe de samenwerking met Stedin is. Hij geeft aan dat Stedin bijv. niet eens komt opdagen in Teams meetings, maar ook dat afdelingen langs elkaar heen werken, niet aan hun afspraken houden, etc. - dat zou bij een commercieel bedrijf in een vrije markt meer worden afgestraft.
Doelde op activiteiten zoals het neerleggen van de kabel / het graven van een gat, het neerplempen van zo'n middenspanningshuisje (de schil, niet de inhoud), het aanleggen van een mantelbuis om bepaalde stappen te versoepelen (waar mogelijk), etc. - ik ben het helemaal eens dat netbeheerders een quality gate zijn en dat dit belangrijk is, maar niet alle stappen van het aanleggen zouden zo stringent moeten zijn.
Doelde op activiteiten zoals het neerleggen van de kabel / het graven van een gat, het neerplempen van zo'n middenspanningshuisje (de schil, niet de inhoud), het aanleggen van een mantelbuis om bepaalde stappen te versoepelen (waar mogelijk), etc. - ik ben het helemaal eens dat netbeheerders een quality gate zijn en dat dit belangrijk is, maar niet alle stappen van het aanleggen zouden zo stringent moeten zijn.
Ik ben het weer grotendeels met je eens! Vooral over de houding binnen zo'n organisatie. Dat merk ik ook binnen de netbeheerder waar ik voor werk. We hebben toch een soort luxe positie.N1ckk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:27:
Maar dat betekend helaas niet dat een bouwaannemer hier iets in kan betekenen.
Side note: MSR's zijn tegenwoordig bijna altijd pacto's. Complete ingerichte huisjes van bijv. Alfen.
[ Voor 5% gewijzigd door KerstRunner op 07-08-2025 08:41 ]
Ik zoek advies mbt de zolderplaten afwerken en scheurvorming te voorkomen.
Met name bij de aftimmering van de dakkapel waar zeer veel naden zitten en oneffenheden tussen de overgang van de platen.
:strip_exif()/f/image/hK40qmayJpFRSnGS9kIEDpGX.jpg?f=fotoalbum_large)
Makkelijkste is wellicht houten latjes erop zetten. Maar wat zijn de tips/ervaringen?
Met name bij de aftimmering van de dakkapel waar zeer veel naden zitten en oneffenheden tussen de overgang van de platen.
:strip_exif()/f/image/hK40qmayJpFRSnGS9kIEDpGX.jpg?f=fotoalbum_large)
Makkelijkste is wellicht houten latjes erop zetten. Maar wat zijn de tips/ervaringen?
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 07-08-2025 13:29 ]
Ik zou er denk ik gipsplaten tegenaan schroeven en de naden netjes afsmeren.Draakje5 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:27:
Ik zoek advies mbt de zolderplaten afwerken en scheurvorming te voorkomen.
[Afbeelding]
Ik heb mijn dakkapel ook "afgetimmerd" met gipsplaten en verbazingwekkend geen scheuren (na 4 jaar).
Andere kant van de zolder heb ik ook die hele platen, alle latten eraf getrokken en dichtgekit. Je ziet hier wel scheuren alhoewel ik me er niet heel erg aan stoor.
Andere kant van de zolder heb ik ook die hele platen, alle latten eraf getrokken en dichtgekit. Je ziet hier wel scheuren alhoewel ik me er niet heel erg aan stoor.
Hoi allemaal,
Wij hebben het geluk om met een nieuwbouwproject mee te mogen gaan doen. De binnendeuren zullen van Berkvens zijn, nu ging ik even googlen en schrok ik wel van de reviews.
Wat zijn jullie ervaringen met de deuren van Berkvens en hebben jullie nog tips?
Bedankt alvast!
Wij hebben het geluk om met een nieuwbouwproject mee te mogen gaan doen. De binnendeuren zullen van Berkvens zijn, nu ging ik even googlen en schrok ik wel van de reviews.
Wat zijn jullie ervaringen met de deuren van Berkvens en hebben jullie nog tips?
Bedankt alvast!
Tip voor iedereen die bezig is met nieuwbouw. Neem een rechtsbijstandverzekering indien je die nog niet hebt.
Wij hebben er geen en de kosten voor juridische hulp lopen zeer snel op. Bij nieuwbouw heb je veel te maken met verschillende leveranciers/aannemers. Mocht je geschillen krijgen dan ben je blij dat je gelijk hulp/advies kunt inschakelen zonder duizenden euro's kwijt te zijn.
Als alle werkzaamheden voltooid zijn kan je de verzekering altijd nog opzeggen.
Wij hebben er geen en de kosten voor juridische hulp lopen zeer snel op. Bij nieuwbouw heb je veel te maken met verschillende leveranciers/aannemers. Mocht je geschillen krijgen dan ben je blij dat je gelijk hulp/advies kunt inschakelen zonder duizenden euro's kwijt te zijn.
Wij hebben deuren van Berkvens, zitten er nu circa 3 jaar in. Geen enkel probleem mee.STBA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
Hoi allemaal,
Bedankt alvast!
Je kan jezelf ook afvragen hoe vaak jij een positieve review hebt achtergelaten en hoe vaak een negatieve als het mis gaat. Er is een veel grotere incentive om een negatieve review achter te laten dan positief.
Berkvens verkoopt waarschijnlijk honderden dan wel duizenden deuren per week (gaan er al gauw 9-13 in een nieuwbouwwoning. Als er iets mis gaat zal dat eerder aanleiding zijn om te klagen (per review) dan wanneer je tevreden bent.
Wij hebben ook geen positieve review achtergelaten, terwijl ik dat wel zou dan als de deuren ruk zouden zijn
Let wel op dat bij sommige verzekeringen heb je een wachttijd, en soms mag het ook enkel "voor een nieuwe situatie". Wat zou kunnen betekenen dat als de bouw gestart is, het voor deze bouw niet mag. Let dus goed op de voorwaarden! (dat laatste geldt natuurlijk altijd).jorn188 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:26:
Tip voor iedereen die bezig is met nieuwbouw. Neem een rechtsbijstandverzekering indien je die nog niet hebt.
Exact expert nodig?
Onze ervaringen met Berkvens zijn prima. Hebben een showroom waar de meeste/nagenoeg alle opties te zien zijn. Eventueel zou je via jouw verkoopbegeleider kunnen vragen om daar een afspraak te mogen maken.STBA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
Hoi allemaal,
Bedankt alvast!
Prijzen op die website mijndeur.nl zijn achterlijk hoog, maar dat is denk ik niet enkel iets van Berkvens maar nieuwbouwprojectopties eigen.
Via goede connecties via-via kunnen regelen dat we rechtstreeks bij Berkvens alle deuren/kozijnen konden afnemen tegen scherpe prijzen. Aangezien die om de bouwer heen ging en die niet flexibel was hebben we vrij snel na oplevering de stalen kozijnen en opdekdeuren allemaal uit de woning gehaald en voor een krat bier weggegeven via Marktplaats.
Zijn die prijzen daadwerkelijk zo hoog op mijndeur.nl? In mijn nieuwbouwproject konden wij ook hier de deuren bestellen, en de prijzen die ik zag waren vergelijkbaar met als je deuren los besteld bij bijv Hornbach. Oftewel, voor ongeveer hetzelfde geld zit de deur er bij oplevering in ipv dat je nadien nog je kozijn en scharnieren moet aanpassen en deuren los moet kopen.Homer-Simpson schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:15:
[...]
Onze ervaringen met Berkvens zijn prima. Hebben een showroom waar de meeste/nagenoeg alle opties te zien zijn. Eventueel zou je via jouw verkoopbegeleider kunnen vragen om daar een afspraak te mogen maken.
Prijzen op die website mijndeur.nl zijn achterlijk hoog, maar dat is denk ik niet enkel iets van Berkvens maar nieuwbouwprojectopties eigen.
Via goede connecties via-via kunnen regelen dat we rechtstreeks bij Berkvens alle deuren/kozijnen konden afnemen tegen scherpe prijzen. Aangezien die om de bouwer heen ging en die niet flexibel was hebben we vrij snel na oplevering de stalen kozijnen en opdekdeuren allemaal uit de woning gehaald en voor een krat bier weggegeven via Marktplaats.
Enige nuance die ik kan maken is dat ik geen verrekening kreeg met de “standaard deuren”. Nou had ik die dan nadien moeten verkopen/weggeven waardoor ik me afvraag hoeveel dit zou opleveren.
Maar wellicht heb ik het dus helemaal mis, of heb jij gewoon hele goede connecties
Even checken wat jullie hiervan vinden. We wonen nu 2 jaar in een nieuwbouwwoning. Al die tijd heeft er (veel) water in de kruipruimte gestaan. Dit is vaker gemeld maar helaas lijkt het nu pas iets beter te worden.
Helaas is de riolering ophanging al begonnen met roesten. Ik ben bang dat dit over een paar jaar door roest en de riolering scheef komt te liggen, of zelfs breekt.
Helaas is de riolering ophanging al begonnen met roesten. Ik ben bang dat dit over een paar jaar door roest en de riolering scheef komt te liggen, of zelfs breekt.
:strip_exif()/f/image/ifdI5zReLy66CKWHSmVtRAcr.jpg?f=fotoalbum_large)
In ons project waren die prijzen wel hoog, maar dat kan zomaar aan de bouwer hebben gelegen en niet aan Berkvens.drusloos schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Zijn die prijzen daadwerkelijk zo hoog op mijndeur.nl? In mijn nieuwbouwproject konden wij ook hier de deuren bestellen, en de prijzen die ik zag waren vergelijkbaar met als je deuren los besteld bij bijv Hornbach. Oftewel, voor ongeveer hetzelfde geld zit de deur er bij oplevering in ipv dat je nadien nog je kozijn en scharnieren moet aanpassen en deuren los moet kopen.
Enige nuance die ik kan maken is dat ik geen verrekening kreeg met de “standaard deuren”. Nou had ik die dan nadien moeten verkopen/weggeven waardoor ik me afvraag hoeveel dit zou opleveren.
Maar wellicht heb ik het dus helemaal mis, of heb jij gewoon hele goede connecties
Ik heb sowieso hele goede connecties in die wereld maar het zou niet fair zijn om iedereen in dit topic langs die lat te beoordelen
Ja dat is zeker waar, vandaar dat ik ook eventjes op zoek ben naar positieve reviews.Source90 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
Wij hebben deuren van Berkvens, zitten er nu circa 3 jaar in. Geen enkel probleem mee.
Je kan jezelf ook afvragen hoe vaak jij een positieve review hebt achtergelaten en hoe vaak een negatieve als het mis gaat. Er is een veel grotere incentive om een negatieve review achter te laten dan positief.
Berkvens verkoopt waarschijnlijk honderden dan wel duizenden deuren per week (gaan er al gauw 9-13 in een nieuwbouwwoning. Als er iets mis gaat zal dat eerder aanleiding zijn om te klagen (per review) dan wanneer je tevreden bent.
Wij hebben ook geen positieve review achtergelaten, terwijl ik dat wel zou dan als de deuren ruk zouden zijn
Dankjewel voor je reactie en fijn om te horen dat je tot nu toe nog geen problemen met de deuren hebt.
Daar zitten we ook over na te denken. Is het veel werk om de stalen kozijnen eruit te halen of valt dat wel mee?Homer-Simpson schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:15:
[...]
Onze ervaringen met Berkvens zijn prima. Hebben een showroom waar de meeste/nagenoeg alle opties te zien zijn. Eventueel zou je via jouw verkoopbegeleider kunnen vragen om daar een afspraak te mogen maken.
Hier was het stalen kozijn er in 10 minuten uit. Paar schroeven eruit en het kozijn kan je er zo uittillen.STBA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Daar zitten we ook over na te denken. Is het veel werk om de stalen kozijnen eruit te halen of valt dat wel mee?
Als je een deur wilt vervangen voor een taatsdeur, zou ik zorgen dat je de goedkoopste deur neemt met bovenlicht.
Bovenlicht haal je er ook zo uit, als ze het dichtzetten moet je gaan breken.
Wij hebben alle deuren in de woning (stomp) uitgevoerd in Berkvens naar onze smaak. De haldeur hebben wij uitgevoerd in de goedkoopst mogelijke optie als opdekdeur met bovenlicht. Kregen nog paar tientjes geld toe ook, voor deze optie. Zonder deur wilde ze niet opleveren.
[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 12-08-2025 14:13 ]
Roest maakt het altijd toch juist steviger? Of ik heb niet goed opgelet tijdens school.
Hebben de buren ook zoveel water erin staan?
Hebben de buren ook zoveel water erin staan?
Net als bij @Source90 was het nog geen tien minuten werk per kozijn. Zitten enkel vastgeklemd met wat inbusboutjes. Wel lastig om die te vinden maar daar krijg je handigheid in.STBA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Daar zitten we ook over na te denken. Is het veel werk om de stalen kozijnen eruit te halen of valt dat wel mee?
Begrijp ik goed dat er maar de helft van het oorspronkelijk beloofde PV-vermogen is geplaatst? Waren die panelen in de oorspronkelijke tekening ingetekend op de plek waar nu de dakramen zitten?Lupadi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:48:
Ik zit met een klein dilemma
***members only***
Staat er in de technische omschrijving niet iets over dat koperskeuzes de BENG-berekening – en daarmee het energielabel – kunnen beïnvloeden? Bij ons was het zo dat door de aanbouw de woning alleen nog aan BENG 2 = 0 voldeed als we de standleiding lieten isoleren, voor triple glas kozen én extra PV-panelen toevoegden.
Oke super, dan gaan we eerst onze mogelijkheden even goed bekijken en dan kunnen we nog altijd gaan doen wat jullie hebben gedaan. Thanks voor je reactie.Source90 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:11:
[...]
Hier was het stalen kozijn er in 10 minuten uit. Paar schroeven eruit en het kozijn kan je er zo uittillen.
Als je een deur wilt vervangen voor een taatsdeur, zou ik zorgen dat je de goedkoopste deur neemt met bovenlicht.
Bovenlicht haal je er ook zo uit, als ze het dichtzetten moet je gaan breken.
Wij hebben alle deuren in de woning (stomp) uitgevoerd in Berkvens naar onze smaak. De haldeur hebben wij uitgevoerd in de goedkoopst mogelijke optie als opdekdeur met bovenlicht. Kregen nog paar tientjes geld toe ook, voor deze optie. Zonder deur wilde ze niet opleveren.
In de TO staat niks over aantal zonnenpanelen er wordt alleen verwezen naar de BENG daar staat het wel maar die kan iets veranderen tijdens de bouw, zo is er gekozen voor trippelglas ipv dubbelglas waardoor je minder energie verlies hebt én dus minder pv nodig hebt vind ik nog verklaarbaar. er staat inderdaad bij dat aanbouw/dakramen invloed kunnen hebben. hebben nooit inzichtelijk gehad wat die impact dan is maar het verschil is nu 22kwh/m tussen de BENG en het uiteindelijk energielabel, het is onmogelijk dat dat komt door 4 dakramen en een aanbouw van 10m2 op een huis van ruim 190m2.De zytholoog schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:40:
[...]
Begrijp ik goed dat er maar de helft van het oorspronkelijk beloofde PV-vermogen is geplaatst? Waren die panelen in de oorspronkelijke tekening ingetekend op de plek waar nu de dakramen zitten?
Staat er in de technische omschrijving niet iets over dat koperskeuzes de BENG-berekening – en daarmee het energielabel – kunnen beïnvloeden? Bij ons was het zo dat door de aanbouw de woning alleen nog aan BENG 2 = 0 voldeed als we de standleiding lieten isoleren, voor dubbelglas kozen én extra PV-panelen toevoegden.
Gister had ik een afspraak bij de project keukenadviseur en had een mooie L-keuken laten opstellen met spoelbak aan het raam. Vanochtend vroeg ik me af hoe het raam nu nog open kan als er een kraan voor staat.
Ik heb de adviseur gemaild en hij kwam met twee oplossingen; "ik weet niet welke kant het raam op draait": de spoelbak wisselen met de vaatwasser ernaast, of het werkblad dieper maken. Beide opties zijn volgens mij niet mogelijk. Bij de eerste wordt het raam altijd geblokkeerd ongeacht de draairichting (en raak ik werkruimte naast de spoelbak kwijt). Bij zijn tweede optie wordt het werkblad 110cm (60+50) diep
. Of klopt mijn tekeningtje niet?
Zelf kwam ik 'vensterkranen' tegen die je plat kan draaien of leggen, maar ik weet niet wat ik er van moet vinden om zo'n kraan in een nieuwe keuken te moeten plaatsen. De laatste optie is om alles weer om te bouwen naar een andere opstelling maar ik heb de order al getekend. Wat zouden jullie doen?
Sowieso heb achteraf al niet echt een goed gevoel overgehouden over de prijs en procedure.
Ik heb de adviseur gemaild en hij kwam met twee oplossingen; "ik weet niet welke kant het raam op draait": de spoelbak wisselen met de vaatwasser ernaast, of het werkblad dieper maken. Beide opties zijn volgens mij niet mogelijk. Bij de eerste wordt het raam altijd geblokkeerd ongeacht de draairichting (en raak ik werkruimte naast de spoelbak kwijt). Bij zijn tweede optie wordt het werkblad 110cm (60+50) diep

Zelf kwam ik 'vensterkranen' tegen die je plat kan draaien of leggen, maar ik weet niet wat ik er van moet vinden om zo'n kraan in een nieuwe keuken te moeten plaatsen. De laatste optie is om alles weer om te bouwen naar een andere opstelling maar ik heb de order al getekend. Wat zouden jullie doen?
Sowieso heb achteraf al niet echt een goed gevoel overgehouden over de prijs en procedure.
/f/image/kWBojCZKIAxoEMKbIuEhpies.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt meerdere opties. Als je echt geen goed gevoel hebt bij deze keukenleverancier kan je in gesprek gaan om te bekijken of de opdracht kostteloos geannuleerd kan worden. Maar je hebt al getekend dus het is zeer de vraag of ze daarin mee willen gaan. Betaald annuleren kan altijd. Het is ook nooit verstandig om snel een keukenofferte te tekenen. Het is een grote aankoop en er zijn veel configuraties mogelijk. Je moet gewoon de tijd hebben om een aantal dagen over een ontwerp na te denken. Zoals je zelf ervaren hebt kom je soms pas na enige tijd tot bepaalde inzichten of ideeen.KaleKabel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:57:
Gister had ik een afspraak bij de project keukenadviseur en had een mooie L-keuken laten opstellen met spoelbak aan het raam. Vanochtend vroeg ik me af hoe het raam nu nog open kan als er een kraan voor staat.
Ik heb de adviseur gemaild en hij kwam met twee oplossingen; "ik weet niet welke kant het raam op draait": de spoelbak wisselen met de vaatwasser ernaast, of het werkblad dieper maken. Beide opties zijn volgens mij niet mogelijk. Bij de eerste wordt het raam altijd geblokkeerd ongeacht de draairichting (en raak ik werkruimte naast de spoelbak kwijt). Bij zijn tweede optie wordt het werkblad 110cm (60+50) diep. Of klopt mijn tekeningtje niet?
Sowieso heb achteraf al niet echt een goed gevoel overgehouden over de prijs en procedure.![]()
[Afbeelding]
De makkelijkste optie bij de huidige keukenleverancier is om de kraan aan te passen naar een vensterkraan (of dit later zelf te doen). Een andere maar waarschijnlijk veel duurdere optie is om het raam aan te passen naar een schuif, kiep of vast raam. Ook kan je zoals je zelf aan geeft de keukenindeling aanpassen, maar je hebt al een getekende offerte waardoor de keukenleverancier geen rekening meer hoeft te houden met extra kortingen om je binnen te halen.
Is het btw de keukenleverancier die bij het project aangesloten zit. Die keukenleverancier krijgt als het goed is de tekeningen van de aannemer en dan vind ik het wel een slechte zaak als ze met een ontwerp komen waarbij het raam niet meer open kan. Zoiets moet hun ook opvallen.
Je kunt jezelf ook afvragen of het een raam is dat je regelmatig open wilt gaan doen, en als het open gaat hoe ver moet het dan open. Als het een kiep-kantel raam is dat eigenlijk altijd in de kiep (of kantel, ik weet niet hoe de 'scharnier over de onderkant stand' heetKaleKabel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:57:
Ik heb de adviseur gemaild en hij kwam met twee oplossingen; "ik weet niet welke kant het raam op draait": de spoelbak wisselen met de vaatwasser ernaast, of het werkblad dieper maken. Beide opties zijn volgens mij niet mogelijk. Bij de eerste wordt het raam altijd geblokkeerd ongeacht de draairichting (en raak ik werkruimte naast de spoelbak kwijt). Bij zijn tweede optie wordt het werkblad 110cm (60+50) diep. Of klopt mijn tekeningtje niet?
Sowieso heb achteraf al niet echt een goed gevoel overgehouden over de prijs en procedure.![]()
[Afbeelding]
Pas als je verwacht dat het regelmatig of zo nu en dan helemaal open moet dan heb je met deze opstelling inderdaad een uitdaging.
Volgensmij heet dat een draai-kiep raam. Maar ik snap de verwarringNuEffeNiet schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Als het een kiep-kantel raam is dat eigenlijk altijd in de kiep (of kantel, ik weet niet hoe de 'scharnier over de onderkant stand' heet)
Op de technische tekeningen en omschrijving die bij het bouwproject zijn aangeleverd zal zijn aangegeven wat voor ramen het zijn. Op de tekening die je in je post laat zien is echter aangegeven in groene tekst dat het een draai-kiepraam is. Als dat de tekst is uit de technische tekening zal het raam naar binnen kiepen en evt opendraaien.KaleKabel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:57:
"ik weet niet welke kant het raam op draait"
Wat me ook opvalt is dat in het groen is aangegeven dat de klant de onderzijde van het raam zal dichtzetten. Die tekst zou ik daar alleen verwachten als jullie het daar in het gesprek nadrukkelijk over hebben gehad. Anders is het wel een hele makkelijke aanname van de adviseur en zou je de vraag hier niet stellen.
Wij hebben er bij het keukenontwerp nadrukkelijk rekening mee gehouden dat de kraan niet in de weg zou staan voor het openen van het raam omdat we een quooker kraan wilden en die ken ik niet in een venstervariant. Overigens hebben we het raam in de praktijk helemaal nooit open (ook niet op kiep) omdat we een ventilatiesysteem type D hebben en we geen geurtjes in de keuken ervaren en muggen binnen willen.
Het is altijd wel de moeite waard om even te blijven puzzelen of er een oplossing mogelijk is waar je helemaal tevreden mee bent. Het gaat vaak om veel geld en het lijkt me zonde als je al vanaf de start spijt hebt van een bepaalde keuze.
Het was de (niet verplichte) leverancier van het project. Vanavond werd ik gebeld en woensdag gaan we het ontwerp aanpassen (spoelbak weer terug naar linker muur). Gelukkig.Flying35 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:30:
[...]
Je hebt meerdere opties. Als je echt geen goed gevoel hebt bij deze keukenleverancier kan je in gesprek gaan om te bekijken of de opdracht kostteloos geannuleerd kan worden. Maar je hebt al getekend dus het is zeer de vraag of ze daarin mee willen gaan. Betaald annuleren kan altijd. Het is ook nooit verstandig om snel een keukenofferte te tekenen. Het is een grote aankoop en er zijn veel configuraties mogelijk. Je moet gewoon de tijd hebben om een aantal dagen over een ontwerp na te denken. Zoals je zelf ervaren hebt kom je soms pas na enige tijd tot bepaalde inzichten of ideeen.
De makkelijkste optie bij de huidige keukenleverancier is om de kraan aan te passen naar een vensterkraan (of dit later zelf te doen). Een andere maar waarschijnlijk veel duurdere optie is om het raam aan te passen naar een schuif, kiep of vast raam. Ook kan je zoals je zelf aan geeft de keukenindeling aanpassen, maar je hebt al een getekende offerte waardoor de keukenleverancier geen rekening meer hoeft te houden met extra kortingen om je binnen te halen.
Is het btw de keukenleverancier die bij het project aangesloten zit. Die keukenleverancier krijgt als het goed is de tekeningen van de aannemer en dan vind ik het wel een slechte zaak als ze met een ontwerp komen waarbij het raam niet meer open kan. Zoiets moet hun ook opvallen.
Ik kwam er trouwens achter dat het raam in de weg zat, omdat ik de keuken in de IKEA-planner had nagebouwd en niet verder kwam door een error waar in stond dat het raam niet open kon draaien
Als ik inderdaad wat geduldiger had geweest met tekenen had ik betere spullen voor het geld gevraagd, of het niet gedaan, want eigenlijk gaat mijn keuken cheque gewoon de zakken van de keukenboer in. Meeste spullen zit 200+% 2x boven de gangbare prijs die online zichtbaar is bij andere keukenzaken.
Wat je nog kan proberen, ondanks dat je al getekend hebt, te kijken waar je op uitkomt zonder apparatuur. Helaas zijn keukenboeren bijzonder geheimzinnig over gemiddelde prijsopbouw. Als je toevallig een offerte hebt waar de apparaten wél apart geprijsd zijn, kan je overwegen om de apparatuur uit de offerte te halen. Je neemt dan nog steeds een keuken af. Wel opletten dat je geen boete betaald voor wijzigen.KaleKabel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:01:
[...]
Het was de (niet verplichte) leverancier van het project. Vanavond werd ik gebeld en woensdag gaan we het ontwerp aanpassen (spoelbak weer terug naar linker muur). Gelukkig.
Ik kwam er trouwens achter dat het raam in de weg zat, omdat ik de keuken in de IKEA-planner had nagebouwd en niet verder kwam door een error waar in stond dat het raam niet open kon draaien![]()
Als ik inderdaad wat geduldiger had geweest met tekenen had ik betere spullen voor het geld gevraagd, of het niet gedaan, want eigenlijk gaat mijn keuken cheque gewoon de zakken van de keukenboer in. Meeste spullen zit 200+% 2x boven de gangbare prijs die online zichtbaar is bij andere keukenzaken.
Als je commentaar krijgt, kan je kijken of er nog wat te onderhandelen valt op de prijs van apparatuur.
Hier zou ik zelf ook voor gaan. Hebben de ramen alleen open met dit soort weer om ‘s ochtend of ‘s nachts kort te spuien. Kan prima met een raam minder. Heb liever een goede keukenindeling en een raam (liefst kiep laten maken) dat niet open kan of enkel in de kiepstand dan een suboptimale keukenindeling waar je dagelijks last van hebt.NuEffeNiet schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Je kunt jezelf ook afvragen of het een raam is dat je regelmatig open wilt gaan doen, en als het open gaat hoe ver moet het dan open. Als het een kiep-kantel raam is dat eigenlijk altijd in de kiep (of kantel, ik weet niet hoe de 'scharnier over de onderkant stand' heet) stand staat als het open staat voor wat frisse lucht, dan is het totaal geen probleem.
Pas als je verwacht dat het regelmatig of zo nu en dan helemaal open moet dan heb je met deze opstelling inderdaad een uitdaging.
Wij zijn momenteel in gesprek met enkele partijen die stucwerk en PVC-vloeren leveren, zoals Afbouw Slegers en Bömers & Leenen. Na de gesprekken vraag ik me nog enkele dingen af waar ik graag jullie ervaring/mening over zou willen horen:
- Degenen die voor PVC-trapbekleding hebben gekozen, hebben jullie dit meteen na oplevering laten plaatsen of enkele jaren gewacht? Beide partijen gaven aan dat dit meteen kan, maar hier lees ik soms andere adviezen.
- Bij ons worden de muren en plafonds glad gestuukt. Eén partij geeft aan de rand tussen wand en plafond in te snijden en te kitten, maar de andere partij geeft aan dat dit overbodig is. Wat is jullie mening hierover?
- Is het bij PVC-vloeren normaal dat enkel de bovenkant van de plinten wordt afgekit en de onderkant langs de vloer dus niet?
- Ook gaven ze aan de binnenhoeken van plinten niet in verstek te zagen (buitenhoeken wel). Is dat meestal zo of hoort dit wel in verstek, zoals de buitenhoeken?
Over de trapbekleding kan ik je niet adviseren (geen ervaring mee), maar met de rest wel.TNThomas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:19:
Wij zijn momenteel in gesprek met enkele partijen die stucwerk en PVC-vloeren leveren, zoals Afbouw Slegers en Bömers & Leenen. Na de gesprekken vraag ik me nog enkele dingen af waar ik graag jullie ervaring/mening over zou willen horen:
- Degenen die voor PVC-trapbekleding hebben gekozen, hebben jullie dit meteen na oplevering laten plaatsen of enkele jaren gewacht? Beide partijen gaven aan dat dit meteen kan, maar hier lees ik soms andere adviezen.
- Bij ons worden de muren en plafonds glad gestuukt. Eén partij geeft aan de rand tussen wand en plafond in te snijden en te kitten, maar de andere partij geeft aan dat dit overbodig is. Wat is jullie mening hierover?
- Is het bij PVC-vloeren normaal dat enkel de bovenkant van de plinten wordt afgekit en de onderkant langs de vloer dus niet?
- Ook gaven ze aan de binnenhoeken van plinten niet in verstek te zagen (buitenhoeken wel). Is dat meestal zo of hoort dit wel in verstek, zoals de buitenhoeken?
Rand tussen plafond en muren altijd insnijden en kitten. Wordt zoveel mooier als je het daarna gaat schilderen, en voorkomt grotendeels scheurvorming in de muren. Zorg wel dat je flexibele (anti-crack) kit gebruikt zoals die van Den Braven.
Kitten van plinten is smaak. Het is inderdaad gangbaar dat alleen de bovenkant gekit wordt, maar ook de onderkant kun je laten doen. Ik vind het persoonlijk mooier om de onderkant ook te doen, maar nogmaals: dit is smaak.
Binnenhoeken niet in verstek zagen is gebruikelijk. De buitenhoek uiteraard wel.
Ik vind onderkant mee kitten ook netter en praktischer. Netter omdat je daarmee eventuele kleine hoogteverschillen in de vloer minder zichtbaar maakt (niets is lelijker dan een naad tussen plint en vloer die ongelijk is) en het risico daarop bij plak pvc is groter dan bij bijvoorbeeld een tegelvloer. Overigens om dit te voorkomen zie je ook wel eens dat de vloer tegen de plint aan gelegd wordt ipv plint op de vloer.OosterF schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
Kitten van plinten is smaak. Het is inderdaad gangbaar dat alleen de bovenkant gekit wordt, maar ook de onderkant kun je laten doen. Ik vind het persoonlijk mooier om de onderkant ook te doen, maar nogmaals: dit is smaak.
Daarnaast ook praktischer omdat je voorkomt dat er vocht onder je (meestal van) MDF gemaakte plint krijgt door het dweilen en deze kan gaan opzwellen.
Ik zou onderkant in ieder geval altijd afkitten.
Wij hebben onze trappen meteen laten bekleden met PVC. Door het ‘werken’ van de trap na korte tijd een aantal bollingen in het PVC gekomen. Even bellen met de trappenleggers en ze hebben dit weer wat bijgewerkt met een Föhn en op sommige plekken waar het PVC erg strak lag wat korter afgesneden, zie je nu niks meer van.TNThomas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:19:
Ik ben momenteel bezig met de stopcontacten e.d. voor onze nieuwbouwwoning. Ik zit te denken aan het volgende voor de televisie.
We willen de televisie aan de muur hangen. Eronder plaatsen we wel een wandmeubel waar de Sonos playbase op ligt. Ik vind het lelijk als je kabels tussen beide langs de muur ziet lopen dus daarom zat ik te denken aan onderstaande oplossing. Het digitale tv kastje is klein en kan ik prima achter de tv plakken.
We willen de televisie aan de muur hangen. Eronder plaatsen we wel een wandmeubel waar de Sonos playbase op ligt. Ik vind het lelijk als je kabels tussen beide langs de muur ziet lopen dus daarom zat ik te denken aan onderstaande oplossing. Het digitale tv kastje is klein en kan ik prima achter de tv plakken.
- Dubbel stopcontact + ethernet aansluiting achter de televisie (tv hangend aan de muur).
- Dubbel stopcontact + ethernet aansluiting achter het wandmeubel
- Loze leiding tussen bovenstaand schakelmateriaal waar ik de optische kabel van de Sonos playbase door kan voeren.
Dat is wel netjes en had ik niet verwacht. Hier kreeg ik een negatief advies van de bouwer, vereniging eigen huis en de PVC legger om direct na oplevering de trap te bekleden met PVC (tapijt zou wel kunnen). De PVC leggers wilde pas één jaar later (als de ergste werking was geweest) de trap bekleden met PVC.Delikaap schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
Wij hebben onze trappen meteen laten bekleden met PVC. Door het ‘werken’ van de trap na korte tijd een aantal bollingen in het PVC gekomen. Even bellen met de trappenleggers en ze hebben dit weer wat bijgewerkt met een Föhn en op sommige plekken waar het PVC erg strak lag wat korter afgesneden, zie je nu niks meer van.
Ik zou zelf een 40 of zelfs 50mm pijp (laten) plaatsen zodat je er ook HDMI kabels en/of stekkers doorheen kunt voeren mocht daar in de toekomst behoefte aan zijn. Dit idee:Wollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:53:
Ik ben momenteel bezig met de stopcontacten e.d. voor onze nieuwbouwwoning. Ik zit te denken aan het volgende voor de televisie.
We willen de televisie aan de muur hangen. Eronder plaatsen we wel een wandmeubel waar de Sonos playbase op ligt. Ik vind het lelijk als je kabels tussen beide langs de muur ziet lopen dus daarom zat ik te denken aan onderstaande oplossing. Het digitale tv kastje is klein en kan ik prima achter de tv plakken.Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter idee? Zie ik iets over het hoofd?
- Dubbel stopcontact + ethernet aansluiting achter de televisie (tv hangend aan de muur).
- Loze leiding tussen bovenstaand schakelmateriaal waar ik de optische kabel van de Sonos playbase door kan voeren.
:strip_exif()/f/image/b9XBn6UMdyEZdC59jhugqpLR.jpg?f=fotoalbum_large)
Loze leiding in 25mm uitvoeren indien beschikbaar, anders 19.
[ Voor 13% gewijzigd door Homer-Simpson op 16-08-2025 11:05 ]
Dat kan natuurlijk. Ik zou echter niet weten waarvoor ik bijvoorbeeld een hdmi kabel naar het kastje willen. Er komt echt geen PlayStation o.i.d. te staanHomer-Simpson schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Ik zou zelf een 40 of zelfs 50mm pijp (laten) plaatsen zodat je er ook HDMI kabels en/of stekkers doorheen kunt voeren mocht daar in de toekomst behoefte aan zijn. Dit idee:
[Afbeelding]
Loze leiding in 25mm uitvoeren indien beschikbaar, anders 19.
Stel dat ik de tv naar de andere kant van de woning wil verplaatsen dan zit je met zo'n groot gat.
Bij mij valt het dan onder het afdekraam en kun je er gewoon een nieuw blind plaatje in doen.
Je zit dan sowieso met een hoop gaten (tv-beugel, tv-meubel als dat een zwevend exemplaar is) die je dicht moet maken, dus dan kan een gat voor kabels er ook nog wel bijWollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:04:
Stel dat ik de tv naar de andere kant van de woning wil verplaatsen dan zit je met zo'n groot gat.
Bij mij valt het dan onder het afdekraam en kun je er gewoon een nieuw blind plaatje in doen.
[ Voor 6% gewijzigd door FredvZ op 16-08-2025 13:30 ]
Spel en typfouten voorbehouden
Gaat dat wel passen met de adapter van je digitale TV-ontvanger?Wollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:53:
Dubbel stopcontact + ethernet aansluiting achter de televisie (tv hangend aan de muur).
Tegeiljkertijd moet je dan nu al inschatten hoe hoog je tv komt, hoe de beugel komt te hangen en wat de meest optimale plek is voor je stroompunt.
Geen UTP-kabel voor je tv(-ontvanger)?Loze leiding tussen bovenstaand schakelmateriaal waar ik de optische kabel van de Sonos playbase door kan voeren.
Spel en typfouten voorbehouden
Grotere gat kun je uiteraard ook afdekken met een afdekraam of blindplaat, maar als je zeker weet dat je niks groters gaat gebruiken dan er door je loze leiding gaat dan kun je daarvoor gaan natuurlijk.Wollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Dat kan natuurlijk. Ik zou echter niet weten waarvoor ik bijvoorbeeld een hdmi kabel naar het kastje willen. Er komt echt geen PlayStation o.i.d. te staanIk ben wel met je eens dat je hierdoor meer flexibiliteit hebt.
FredvZ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
Je zit dan sowieso met een hoop gaten (tv-beugel, tv-meubel als dat een zwevend exemplaar is) die je dicht moet maken, dus dan kan een gat voor kabels er ook nog wel bij
Je hebt inderdaad gelijk dat je dan sowieso met gaten achter blijft 😄FredvZ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Gaat dat wel passen met de adapter van je digitale TV-ontvanger?
Tegeiljkertijd moet je dan nu al inschatten hoe hoog je tv komt, hoe de beugel komt te hangen en wat de meest optimale plek is voor je stroompunt.
[...]
Geen UTP-kabel voor je tv(-ontvanger)?
Als je de tv dicht aan de wand wil hebben kunnen die adapters inderdaad wel een probleem worden.
Dan lijkt een grotere buis achteraf zelf in de muur maken inderdaad de betere oplossing. Stopcontacten/ UTP punt achter het kastje + een grotere loze buis. Dan heb ik aan 1 UTP punt ook genoeg want heb wel een goede splitter.
Bedankt voor de tips en het meedenken 👍
Bij mij gaan ze direct vanuit de bouw een 50mm leiding in de muur maken tbv wegwerken kabels. Dit kost uit mijn hoofd €340, voor dit bedrag ga ik niet zelf lopen kloten na oplevering, want tijd is geld.Wollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
[...]
Je hebt inderdaad gelijk dat je dan sowieso met gaten achter blijft 😄
Als je de tv dicht aan de wand wil hebben kunnen die adapters inderdaad wel een probleem worden.
Dan lijkt een grotere buis achteraf zelf in de muur maken inderdaad de betere oplossing. Stopcontacten/ UTP punt achter het kastje + een grotere loze buis. Dan heb ik aan 1 UTP punt ook genoeg want heb wel een goede splitter.
Bedankt voor de tips en het meedenken 👍
Wij hebben ook gekozen voor een 50mm loze leiding in de muur voor het wegwerken van kabels van de TV. Kost bij ons €156.kaassouflé schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Bij mij gaan ze direct vanuit de bouw een 50mm leiding in de muur maken tbv wegwerken kabels. Dit kost uit mijn hoofd €340, voor dit bedrag ga ik niet zelf lopen kloten na oplevering, want tijd is geld.
Als je prefab muren hebt dan zeker.kaassouflé schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Bij mij gaan ze direct vanuit de bouw een 50mm leiding in de muur maken tbv wegwerken kabels. Dit kost uit mijn hoofd €340, voor dit bedrag ga ik niet zelf lopen kloten na oplevering, want tijd is geld.
Anders kun je nog overwegen om voor een paar tientjes een muurfrees te huren bij de Boels. En als de stucadoor toch moet komen dich te laten smeren.
Voor 3 tientjes heb je een dozenboor... bult gaten onder elkaar 50mm buis er in en als je gaat behangen zou het het zelf ook nog wel strak genoeg dicht kunnen smeren. Als je beton wanden hebt dan zou ik het wel gelijk door de aannemer uit laten voeren.Draakje5 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Als je prefab muren hebt dan zeker.
Anders kun je nog overwegen om voor een paar tientjes een muurfrees te huren bij de Boels. En als de stucadoor toch moet komen dich te laten smeren.
[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 16-08-2025 19:43 ]
En als je aannemer het niet aanbied/wil doen én je hebt beton wanden?PotatoChip schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Voor 3 tientjes heb je een dozenboor... bult gaten onder elkaar 50mm buis er in en als je gaat behangen zou het het zelf ook nog wel strak genoeg dicht kunnen smeren. Als je beton wanden hebt dan zou ik het wel gelijk door de aannemer uit laten voeren.
Dan bel je een gespecialiseerd bedrijf in betonboren en kost het je meer dan drie tientjes.KerstRunner schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 01:57:
[...]
En als je aannemer het niet aanbied/wil doen én je hebt beton wanden?
kaassouflé schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Onze aannemer bied dit niet standaard aan helaas. Tijdens het eerste gesprek gaf hij ook aan dat een buis met een grotere diameter dan standaard electra buis niet mogelijk was.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Wij hebben ook gekozen voor een 50mm loze leiding in de muur voor het wegwerken van kabels van de TV. Kost bij ons €156.
Maar ik zal het binnenkort nog eens vragen want in eerste instantie kon ik ook geen schuine muur krijgen en dat is inmiddels wel akkoord.
Boren in beton vergt iets meer moeite dan boren in een ytong wand, maar dit is met het juiste gereedschap toch prima zelf te doen?Nicap schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Dan bel je een gespecialiseerd bedrijf in betonboren en kost het je meer dan drie tientjes.
Ja, dat kan ook. Met het juiste gereedschap kun je heel veel zelf. Maar dan had hij die vraag niet gesteld denk ik.NbV26 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
Boren in beton vergt iets meer moeite dan boren in een ytong wand, maar dit is met het juiste gereedschap toch prima zelf te doen?
Prefab beronmuren kunnen wel aardig tricky zijn met betonijzer.
inschatten TV is niet zo moeilijk, daarnaast heb je aardig wat speling met de formaten TV's van tegenwoordig waardoor het gat bijna altijd achter de TV valt. Ik kan niet anders zeggen dat ik superblij met de kabelgoot ben. Het ziet er super strak uit allemaal.FredvZ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
[...]
Wij hebben een platte LG maar ik krijg hem inderdaad niet helemaal plat tegen de muur, vanwege de stekker(s). Je mag de stekker namelijk ook niet doorknippen en weer vastmaken , ivm garantie.FredvZ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
[...]
Wij hebben ook LG, ik heb hiervoor gewoon een andere platte voeding stekker gekocht.Draakje5 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Wij hebben een platte LG maar ik krijg hem inderdaad niet helemaal plat tegen de muur, vanwege de stekker(s). Je mag de stekker namelijk ook niet doorknippen en weer vastmaken , ivm garantie.
Maar weet niet precies wat zijn opzet is maar er is tegenwoordig veel mogelijk.
Als het niet kan, bel dan gewoon een boorbedrijf op.Wollie91 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:32:
[...]
[...]
Onze aannemer bied dit niet standaard aan helaas. Tijdens het eerste gesprek gaf hij ook aan dat een buis met een grotere diameter dan standaard electra buis niet mogelijk was.
Maar ik zal het binnenkort nog eens vragen want in eerste instantie kon ik ook geen schuine muur krijgen en dat is inmiddels wel akkoord.
Die doen dat graag voor je, waarschijnlijk ook nog eens voor minder geld!
Met jouw informatie in het achterhoofd heb ik contact opgenomen met de stukadoor en vloerenlegger (zelfde partij). Van onderstaande punten weet ik niet goed of dit oké is of niet. Wat is jouw/jullie advies?OosterF schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
Over de trapbekleding kan ik je niet adviseren (geen ervaring mee), maar met de rest wel.
Rand tussen plafond en muren altijd insnijden en kitten. Wordt zoveel mooier als je het daarna gaat schilderen, en voorkomt grotendeels scheurvorming in de muren. Zorg wel dat je flexibele (anti-crack) kit gebruikt zoals die van Den Braven.
Binnenhoeken niet in verstek zagen is gebruikelijk. De buitenhoek uiteraard wel.
- De stukadoor geeft aan dat hij de aanhechtingen tussen wanden en plafonds niet insnijdt, maar wel afkit. Dit zou voldoende moeten zijn, maar is dat ook zo?
- Verder geeft hij aan dat de bovenranden van de plinten worden afgekit (onderkanten niet), ook bij gekleurde wanden. Gaat de witte kitrand op een gekleurde wand niet erg opvallen? Heeft iemand ervaring hiermee?
persoonlijk kit ik liever af na 12 maanden, dan werk je mooi de scheurtjes weg als die ontstaan.TNThomas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Met jouw informatie in het achterhoofd heb ik contact opgenomen met de stukadoor en vloerenlegger (zelfde partij). Van onderstaande punten weet ik niet goed of dit oké is of niet. Wat is jouw/jullie advies?
- De stukadoor geeft aan dat hij de aanhechtingen tussen wanden en plafonds niet insnijdt, maar wel afkit. Dit zou voldoende moeten zijn, maar is dat ook zo?
- Verder geeft hij aan dat de bovenranden van de plinten worden afgekit (onderkanten niet), ook bij gekleurde wanden. Gaat de witte kitrand op een gekleurde wand niet erg opvallen? Heeft iemand ervaring hiermee?
Wij zijn inmiddels druk met de afbouw. Inzake woonruimte uitbreiding willen wij vloerverwarming/koeling laten aansluiten op het huidige systeem. Huidige vv verdeler zit vol, dus dat wordt een grotere. Nu geeft mijn verwarminglegger aan dat hij t spul alleen onder druk zet maar niet aansluit op de warmtepomp. Dat moet een installateur doen. Installateur gebeld, die zegt; ja wij hebben de warmtepomp niet geplaatst dus dat doen we niet. Wat is een passende oplossing? Raar wereldje.
[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 19-08-2025 20:15 ]
Je pomp is wel krachtig genoeg om de extra lussen aan te kunnen? Geen idee hoeveel je gaat toevoegen maar zeker vanuit nieuwbouw plaatsen ze natuurlijk de pomp die net in het plaatje past en geen halve kW zwaarder natuurlijk.MagniArtistique schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:12:
Wij zijn inmiddels druk met de afbouw. Inzake woonruimte uitbreiding willen wij vloerverwarming/koeling laten aansluiten op het huidige systeem. Huidige vv verdeler zit vol, dus dat wordt een grotere. Nu geeft mijn verwarminglegger aan dat hij t spul alleen onder druk zet maar niet aansluit op de warmtepomp. Dat moet een installateur doen. Installateur gebeld, die zegt; ja wij hebben de warmtepomp niet geplaatst dus dat doen we niet. Wat is een passende oplossing? Raar wereldje.
Verder gewoon doorzoeken naar een installateur die het wel wilt doen . Of bellen dat je lekkage lijkt te hebben en of ze kunnen komen om vervolgens zelf de boel leeg te laten lopen en de nieuwe verdeler vast op te hangen
Ja makkie. Is een 6kw. Daar trek je met mijn isolatiewaardes theoretisch 200-300m2 doorheen. (Nu 120 erop). Alleen kom je met de verdeler niet weg.GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:25:
[...]
Je pomp is wel krachtig genoeg om de extra lussen aan te kunnen? Geen idee hoeveel je gaat toevoegen maar zeker vanuit nieuwbouw plaatsen ze natuurlijk de pomp die net in het plaatje past en geen halve kW zwaarder natuurlijk.
Verder gewoon doorzoeken naar een installateur die het wel wilt doen . Of bellen dat je lekkage lijkt te hebben en of ze kunnen komen om vervolgens zelf de boel leeg te laten lopen en de nieuwe verdeler vast op te hangen.
Mijn plintenlegger heeft mij altijd wijsgemaakt dat hij de bovenkant niet kit bij gekleurde muren of behang.
Overigens heb ik het nergens afgekit. Kit wordt alleen maar vies. En ik heb de plinten ook zelf bevestigd, want de plintenlegger(s) weet ik van dat het even snel tegen de muur plakken is, waardoor je ruimtes mogelijk wel sneller bovenaan de plint hebt tov de muur..
Ja, jeziet dat de muur niet overal vlak is. Maar ik stoorde me eerst eerder aan de kitrand dan dit.
:strip_exif()/f/image/4iOzNehdXYvdTYnEHNn7C6FU.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik het nergens afgekit. Kit wordt alleen maar vies. En ik heb de plinten ook zelf bevestigd, want de plintenlegger(s) weet ik van dat het even snel tegen de muur plakken is, waardoor je ruimtes mogelijk wel sneller bovenaan de plint hebt tov de muur..
Ja, jeziet dat de muur niet overal vlak is. Maar ik stoorde me eerst eerder aan de kitrand dan dit.
:strip_exif()/f/image/4iOzNehdXYvdTYnEHNn7C6FU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bt9x3gTLyjWzNEgQ6AaQHhP7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 19-08-2025 20:46 ]
Plafonds wel afkitten is altijd beter dan niet. Alle scheuren die ontstaan onder de flexibele kit zullen dan niet zichtbaar zijn. Het insnijden voorkomt echter doorscheuren onder de kit vandaan. Persoonlijk zou ik daarom ook altijd insnijden. Ik begrijp niet heel goed waarom de stukadoor dit niet wil doen. Zeker bij vers stucwerk dat makkelijk te snijden is, is de extra tijd die dat kost echt verwaarloosbaar. Je zou ook kunnen overwegen het dan maar zelf te doen inclusief het kitten, en daarvoor een kleine korting te bedingen. Zeker omdat je daarna nog gaat schilderen hoef je niet heel ervaren te zijn om het strak te krijgen. Een iets dikkere kitrand valt namelijk toch weg onder het schilderwerk.TNThomas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Met jouw informatie in het achterhoofd heb ik contact opgenomen met de stukadoor en vloerenlegger (zelfde partij). Van onderstaande punten weet ik niet goed of dit oké is of niet. Wat is jouw/jullie advies?
Wat betreft de plinten: als dit door een ervaren kitter gedaan wordt krijg je het juist strakker dan als je het niet afkit. Welke kleur zijn je plinten? Meestal zijn die namelijk wit, en als je het afkit met witte kit staat dat erg strak bij een gekleurde muur.
Zonder afbreuk te willen doen aan jouw werk -want plinten bevestigen is een precieze klus en het lijkt alsof je dat strak gedaan hebt- zou ik niet blij zijn met dit resultaat. Mijns inziens hoor je die kieren gewoon netjes af te kitten. Uiteraard moet er af en toe een zachte stofzuiger of een doekje langs de kitrand, maar dat lijkt naar mijn mening zoveel strakker. De reden dat jouw vloerenlegger dit niet wilde afkitten bij gekleurde muren is hoogstwaarschijnlijk dat hij onvoldoende vertrouwen heeft in zijn kitprestaties. Slecht kitwerk ga je dan namelijk erg goed zien. Een goede kitter heeft hier echt geen problemen mee.Draakje5 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:44:
Mijn plintenlegger heeft mij altijd wijsgemaakt dat hij de bovenkant niet kit bij gekleurde muren of behang.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door OosterF op 19-08-2025 21:12 ]
Bij ons zijn de plinten wel gekit, maar zoals je zegt wordt het alleen maar vies en had ik achteraf liever geen kitrand gehad.Draakje5 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:44:
Same. Blijkbaar moet je die kitrand sauzen om te zorgen dat stof er niet aan blijft plakken.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:58:
[...]
Bij ons zijn de plinten wel gekit, maar zoals je zegt wordt het alleen maar vies en had ik achteraf liever geen kitrand gehad.
Maar ja, ik koop niet voor niets afgelakte plinten en de muren waren ook al gesausd.
Staat op het lijstje "volgende keer anders"
1,5 dag nadat de bouwvak klaar is hebben we onze voorschouwdatum en opleverdatum eindelijk ontvangen. Eind september is het zo ver! Gelijk de opleveringskeuring ingepland bij Vereniging Eigen Huis, daarnaast vast bezig met het stroomcontract, verzekeringen etc. Zijn er nog tips van mensen om op te letten bij de voorschouw en oplevering?
Het garantie-argument klopt volgens mij niet (zie ook het LG oled topic).Draakje5 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Wij hebben een platte LG maar ik krijg hem inderdaad niet helemaal plat tegen de muur, vanwege de stekker(s). Je mag de stekker namelijk ook niet doorknippen en weer vastmaken , ivm garantie.
Voor mijn oplossing heb je wel een specifieke tv nodig, The Frame. Deze heeft een los kastje, met daaraan een relatief dunne glasvezel kabel. De wand waar de tv hangt is behangen, en ik heb netjes een extra stukje behang over het draadje geplaatst. Van een afstandje zie je er bijna niks van en geeft veel flexibiliteit voor later.Wollie91 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:53:
We willen de televisie aan de muur hangen. Eronder plaatsen we wel een wandmeubel waar de Sonos playbase op ligt. Ik vind het lelijk als je kabels tussen beide langs de muur ziet lopen dus daarom zat ik te denken aan onderstaande oplossing. Het digitale tv kastje is klein en kan ik prima achter de tv plakken.Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter idee? Zie ik iets over het hoofd?
Je kan beter gegronde plinten nemen, ze plakken, tapeje er bovenlangs, kitten en vervolgens lakken. Als je het tape weghaalt heb je een superstrak resultaat waar geen stof aan blijft plakken. Acrylaatkit moet je altijd overschilderen anders gaat het ook verkleuren.
Bedankt voor alle reacties! 
- Over het insnijden van de wand/plafond aanhechting zal ik nog eens contact opnemen met de stukadoor en aangeven dat ik dit graag wil laten uitvoeren. Hopelijk is hij bereid dit te doen.
- Over de kitrand op de plinten is jullie mening/ervaring duidelijk: kitten kan, maar dan wel schilderen. Het “probleem” is dat ze eerst de wanden latexspuiten en erna reeds gelakte plinten plaatsen. De kitrand zullen ze dus standaard niet meeverven lijkt me. Is het mogelijk om later zelf deze kitranden te verven in de kleur van de plinten (dun kwastje met RAL 9010)? Wat raden jullie aan?
Zelf schilderen van de kitrand is wel even een klusje bij een huis van enige omvang, maar uiteraard prima mogelijk. Gebruik een paarse schilderstape (zwakke hechting) om je wand mee af te plakken en laat de tape zo kort mogelijk zitten. Zou jammer zijn als je je nieuw gespoten wanden beschadigd. Ik zou gewoon de hele bovenkant van de plint meenemen. Makkelijker, en je ziet geen kleurverschil.TNThomas schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 06:03:
Bedankt voor alle reacties!
- Over het insnijden van de wand/plafond aanhechting zal ik nog eens contact opnemen met de stukadoor en aangeven dat ik dit graag wil laten uitvoeren. Hopelijk is hij bereid dit te doen.
- Over de kitrand op de plinten is jullie mening/ervaring duidelijk: kitten kan, maar dan wel schilderen. Het “probleem” is dat ze eerst de wanden latexspuiten en erna reeds gelakte plinten plaatsen. De kitrand zullen ze dus standaard niet meeverven lijkt me. Is het mogelijk om later zelf deze kitranden te verven in de kleur van de plinten (dun kwastje met RAL 9010)? Wat raden jullie aan?
Exact dit. Bovenkant plint kit je af met acrylaat en die moet je natuurlijk wel meeschilderen met de plint. Dan blijft stof ook niet plakken en wordt het ook niet vies. Je kunt het dan ook gewoon afnemen met een doekje mocht het nodig zijn.Tranze schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 04:42:
Je kan beter gegronde plinten nemen, ze plakken, tapeje er bovenlangs, kitten en vervolgens lakken. Als je het tape weghaalt heb je een superstrak resultaat waar geen stof aan blijft plakken. Acrylaatkit moet je altijd overschilderen anders gaat het ook verkleuren.
Een goede schilder weet je dit ook te vertellen.
Hallo allemaal,
Binnenkort wordt onze eerste paal geslagen van onze nieuwbouw woning in een groter project waarbij er nog 41 woningen worden gebouwd. De deadlines voor de elektra en sanitair komen eraan.
Twee maanden terug heb ik met het installatiebedrijf gezeten voor het elektraplan en alles wat daarbij hoort.
Ik heb gister mijn offerte binnengekregen. Waar ik nu mee zit is dat er op de offerte staat; Aannemerskosten.
Voor deze aannemerskosten worden even 10% over het totale bedrag gerekend.
Ik vind deze kosten dus een beetje krom en niet rijmend.
Want in heb toch de opdracht gegeven aan de aannemer die mijn huis bouwt in principe. Daar betaal ik al voor. Deze aannemer besteed zijn installatie werk uit aan een ander bedrijf. En dan moet ik daar voor gaan betalen??
Ik kan niet eens naar een ander installatiebedrijf want deze heeft een overeenkomst o.i.d met de aannemer (dit is een aanname). Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik dus indirect verplicht wordt om die aannemerskosten maar te betalen. Waar is die 10% überhaupt op gebaseerd? Ze kunnen wat dat betreft elk percentage vragen?
Dit voelt absoluut niet goed of correct. Iemand die hier een mening over heeft of kan vertellen hoe het zit dan wel weet of dit wel mag?
We worden al uitgemolken door die gasten maar het houdt ergens op. Toch?
Binnenkort wordt onze eerste paal geslagen van onze nieuwbouw woning in een groter project waarbij er nog 41 woningen worden gebouwd. De deadlines voor de elektra en sanitair komen eraan.
Twee maanden terug heb ik met het installatiebedrijf gezeten voor het elektraplan en alles wat daarbij hoort.
Ik heb gister mijn offerte binnengekregen. Waar ik nu mee zit is dat er op de offerte staat; Aannemerskosten.
Want in heb toch de opdracht gegeven aan de aannemer die mijn huis bouwt in principe. Daar betaal ik al voor. Deze aannemer besteed zijn installatie werk uit aan een ander bedrijf. En dan moet ik daar voor gaan betalen??
Ik kan niet eens naar een ander installatiebedrijf want deze heeft een overeenkomst o.i.d met de aannemer (dit is een aanname). Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik dus indirect verplicht wordt om die aannemerskosten maar te betalen. Waar is die 10% überhaupt op gebaseerd? Ze kunnen wat dat betreft elk percentage vragen?
Dit voelt absoluut niet goed of correct. Iemand die hier een mening over heeft of kan vertellen hoe het zit dan wel weet of dit wel mag?
Dit is heel gebruikelijk. Uiteindelijk is namelijk de aannemer eindverantwoordelijk en loopt ook een zeker risico. Bij klachten of problemen is de aannemer het aanspreekpunt.bas_vd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:59:
Hallo allemaal,
Wij hadden gewoon een optielijst gekregen: extra dubbel stopcontact kost 262 euro, daar zit die 10% (of meer) in die gerekend wordt door de aannemer, dus dat je het met een installateur kunt bespreken is luxe! normaal moet je het zelf uitzoeken en krijg je de 10% niet te zien maar klaag je alleen over de (bizar hoge) prijsbas_vd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:59:
Hallo allemaal,
Dat zal inderdaad veel werk zijn, maar (vreemd genoeg) vind ik zulke klusjes wel leuk om te doen.OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:02:
[...]
Zelf schilderen van de kitrand is wel even een klusje bij een huis van enige omvang, maar uiteraard prima mogelijk. Gebruik een paarse schilderstape (zwakke hechting) om je wand mee af te plakken en laat de tape zo kort mogelijk zitten. Zou jammer zijn als je je nieuw gespoten wanden beschadigd. Ik zou gewoon de hele bovenkant van de plint meenemen. Makkelijker, en je ziet geen kleurverschil.
De stukadoor/vloerenlegger (één partij) geeft aan dat het ook mogelijk is om gegronde plinten af te nemen. Dan lakken zij deze na het kitten af i.p.v. reeds gelakte plinten te gebruiken en de kitrand niet te verven. Dit kost wel €1.300 meer…
Gegronde plinten kiezen en zelf lakken kan natuurlijk ook, maar ik betwijfel of ik zo een strak resultaat kan realiseren als een professional.
[ Voor 7% gewijzigd door TNThomas op 20-08-2025 10:31 ]
Ik heb beneden voor gegronde plinten gekozen en boven afgelakte. De gegronde plinten en zelf afgelakt ogen mooier en warmer, de beschadigingen zijn makkelijker bij te werken omdat het toch al gelakt is met een roller/kwast en de structuur van het bijwerken meer overeenkomt dan de structuur van plinten die gespoten zijn in de fabriek. Het is wel even een karweitje, leuk om te doen. Al ben je na 60 meter plint ook wel blij als het een keer klaar is.
Dat is de exacte definitie van een aannemer....bas_vd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:59:
Deze aannemer besteed zijn installatie werk uit aan een ander bedrijf. En dan moet ik daar voor gaan betalen??
De aannemer doet alle voorbereiding, coördineert, waarborgt de planning, waarborgt de kwaliteit en is eindverantwoordelijke.
Maar wat een luxe juist dat je direct met de installateur aan tafel mag!
Normaal krijg je de prijzen zonder 'aannemerskosten' helemaal niet te zien. Dan betaal je gewoon €360 voor een wandcontactdoos die de bouwaannemer door een installateur voor €140 laat installeren. Daar betaald de bouwaannemer ook weer de uitvoerders/coördinatoren van die het geheel in goede banen leiden op de bouwplaats en verdienen zij hun geld.
[ Voor 69% gewijzigd door KerstRunner op 20-08-2025 11:58 ]
Dan is het mogelijk toch het overwegen waard om ze volledig zelf te lakken. Ik ga het eens bespreken vanavond. Echter hebben wij straks grofweg 120 meter aan plinten.Draakje5 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:50:
Ik heb beneden voor gegronde plinten gekozen en boven afgelakte. De gegronde plinten en zelf afgelakt ogen mooier en warmer, de beschadigingen zijn makkelijker bij te werken omdat het toch al gelakt is met een roller/kwast en de structuur van het bijwerken meer overeenkomt dan de structuur van plinten die gespoten zijn in de fabriek. Het is wel even een karweitje, leuk om te doen. Al ben je na 60 meter plint ook wel blij als het een keer klaar is.
Heb jij op de begane grond dus de plinten inclusief kitrand in dezelfde kleur geverfd?
Beneden en boven gewoon in 9010. Alleen heb ik beneden zelf afgelakt in 9010 en boven komen ze afgelakt van de plintenfabriek.TNThomas schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Dan is het mogelijk toch het overwegen waard om ze volledig zelf te lakken. Ik ga het eens bespreken vanavond. Echter hebben wij straks grofweg 120 meter aan plinten.
Heb jij op de begane grond dus de plinten inclusief kitrand in dezelfde kleur geverfd?
Ik heb ze overigens afgelakt voordat ze op de muur geplakt werden.
Op de bovenverdieping moet ik nog afgelakte plinten plakken. Er is renovlies op de muren geplakt tot aan de vloer en op zich zit dat muurvast. Wat zouden jullie doen, plinten rechtstreeks op het renovlies of moet ik een reep wegsnijden?
Ook kijkende naar de foto die je eerder deelde van jullie plinten zonder kitrand, overwegen wij nu ook om niet te laten kitten. Geen gedoe met kit die vies wordt en de kieren op jouw foto zouden ons niet storen.Draakje5 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Beneden en boven gewoon in 9010. Alleen heb ik beneden zelf afgelakt in 9010 en boven komen ze afgelakt van de plintenfabriek.
Ik heb ze overigens afgelakt voordat ze op de muur geplakt werden.
M.b.t. het lakken van de plinten hebben we inmiddels besloten dit niet zelf te doen en dus fabrieksmatig gelakte plinten te laten plaatsen. Vooral omdat de plinten bij ons reeds geplaatst zijn als we zelf zouden lakken. Lakken voordat ze worden geplaatst, zoals in jouw geval, is toch anders.
Wederom bedankt voor het delen van je ervaringen, want het geeft ons veel nieuwe inzichten!
Persoonlijk zou ik de plinten kitten op het renovlies, want bij verwijderen moet je alleen even boven de plint het behang insnijden en kun je vervolgens zonder schade aan de muur je plinten verwijderen.Blurk62 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:03:
Op de bovenverdieping moet ik nog afgelakte plinten plakken. Er is renovlies op de muren geplakt tot aan de vloer en op zich zit dat muurvast. Wat zouden jullie doen, plinten rechtstreeks op het renovlies of moet ik een reep wegsnijden?
Dat is idd wel wat een aannemer is, het werk aannemen (en daar het capitaal voor hebben) en onderaannemers, leveranciers en personeel inschakelen. en op alles een beetje winst maken. in ruil moet hij wel coordineren en voor die 10% is de aannemer wel het bokje als er iets mis gaat. jij krijgt voor 1 huis zelf die prijzen trouwens nooit (ervanuitgaande dat de aannemer eerlijk is geweest, al is die kans erg klein.bas_vd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:59:
Hallo allemaal,
Overegens maakt het allemaal niet heel veel uit en is de prijs van je woning niet gebaseerd op de kosten van het bouwen. hij is gebazeerd op wat de woning waard is in een knots gekke markt. Als de aannemer 10% minder zou rekenen wordt de projectontwikkelaar die 10% rijker en niet jij
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 20-08-2025 23:06 ]
Ruim voor de bouwvak zijn ze bij ons begonnen met het leggen van de dakpannen maar toen ze uitkwamen bij de uitbouw stopten ze. Ik zie al meerdere weken 2 rijtjes dakpannen waarvan het eerste rijtje erg ver over hangt. Mogelijk ben ik te vroeg met mijn vraag om er iets over te zeggen omdat er nog maar een paar dakpannen liggen, maar nu het al weken zo is ben ik toch benieuwd naar jullie mening over het volgende.
De dakpannen hangen erg ver over maar als ze verder opgeschoven worden naar links sluiten ze niet meer aan op de dakpannen hoger op het dak. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De dakpannen hangen erg ver over maar als ze verder opgeschoven worden naar links sluiten ze niet meer aan op de dakpannen hoger op het dak. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
:strip_exif()/f/image/CO1guBpnGL3fPw6tzMKG9E2i.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ziet de (technische) tekening er uit?
Als je ze bij de gemeente opvraagt heb je er mogelijk ook tekeningen met details bij en met wat geluk ook dit detail.
Het lijkt er inderdaad op dat ze niet lekker zijn uitgekomen. Zie ook geen bedoeld overstek onder de pannen.
Als je ze bij de gemeente opvraagt heb je er mogelijk ook tekeningen met details bij en met wat geluk ook dit detail.
Het lijkt er inderdaad op dat ze niet lekker zijn uitgekomen. Zie ook geen bedoeld overstek onder de pannen.
[ Voor 29% gewijzigd door Draakje5 op 20-08-2025 21:59 ]
Die details ontbreken in ieder geval op de technische stukken die wij al in bezit hebben. Wat ik wel kan zien zijn andere woningen in het project. Daar waar al pannen liggen sluiten ze goed aan op de muur. Alleen bij ons komt het niet lekker uit, maar daarbij moet ik wel zeggen dat er maar 1 referentie dak is met een uitbouw en 2 zonder uitbouw. Alle andere woningen wachten nog op de pannen.Draakje5 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:58:
Hoe ziet de (technische) tekening er uit?
Wij krijgen in onze woning met standaard 3 slaapkamers, bad en douchepijp WTW een warmtepomp met grondbron en buffervat van 200L. Dit voldoet prima aan de woningborg norm van 2024 (175L). Nu zit ik ook de overweging te maken over een upgrade naar 300L. We zijn met 2 volwassenen en baby dus zou ik het met 200L makkelijk moeten redden. Echter lees ik ook dat een 300L buffervat (mits goed toegepast) juist zuiniger kan zijn dan een 200L vat. Je leest dan over gelaagdheid van zo'n buffervat, correct toepassen van thermosyphons etc. Maar we weten allemaal dat het binnen projectbouw erg lastig is te eisen/controleren hoe de installatie exact wordt uitgevoerd en meer details dan "200 liter" of "300 liter" zal ik voorlopig wel niet krijgen tot veel verder in het traject. Best een lastige mix tussen "meer warmteverlies bij 300 liter vat ten opzichte van een 200 liter vat", "efficiënter verwarmen bij groter vat" en "onbekend of buffervat perfect wordt aangesloten qua gelaagdheid" om een goede keuze te kunnen maken.
Daarbovenop lees ik in dit topic nog de keuze om voor een Qooker met groot reservoir te gaan zodat deze eventueel het warme tapwater in de keuken kan verzorgen en dit niet door meters leidingwerk hoeft te komen vanuit het buffervat op zolder. Maar zo'n Qooker zal nooit zo efficiënt verwarmen als een grondwarmtepomp dus het lijkt me meer een gemaksupgrade dan een efficiëntieupgrade.
Daarbovenop lees ik in dit topic nog de keuze om voor een Qooker met groot reservoir te gaan zodat deze eventueel het warme tapwater in de keuken kan verzorgen en dit niet door meters leidingwerk hoeft te komen vanuit het buffervat op zolder. Maar zo'n Qooker zal nooit zo efficiënt verwarmen als een grondwarmtepomp dus het lijkt me meer een gemaksupgrade dan een efficiëntieupgrade.
Je regenpijp is in ieder geval te kort en de uitstekende pannen lijken al schuin te hangenFlying35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
Ruim voor de bouwvak zijn ze bij ons begonnen met het leggen van de dakpannen maar toen ze uitkwamen bij de uitbouw stopten ze. Ik zie al meerdere weken 2 rijtjes dakpannen waarvan het eerste rijtje erg ver over hangt. Mogelijk ben ik te vroeg met mijn vraag om er iets over te zeggen omdat er nog maar een paar dakpannen liggen, maar nu het al weken zo is ben ik toch benieuwd naar jullie mening over het volgende.
De dakpannen hangen erg ver over maar als ze verder opgeschoven worden naar links sluiten ze niet meer aan op de dakpannen hoger op het dak. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? [Afbeelding]
Vanuit de aannemer laten wij een loze leiding vanuit de meterkast naar de buitengevel leggen ten behoeve van een elektrische auto. In deze specificatie staat dat dit een 1" loze leiding wordt.
Na toch wat lezen op het internet heb ik mijn twijfels of dit voldoende is of goedgekeurd wordt door installateurs.
Aangezien er een dikke stroomkabel doorheen gaat en er ook een internet kabel bij moet.
Wat is jullie ervaring met het leiding werk voor een elektrische auto?
Vermoedelijk komt er een 11kW laadpaal.
Na toch wat lezen op het internet heb ik mijn twijfels of dit voldoende is of goedgekeurd wordt door installateurs.
Aangezien er een dikke stroomkabel doorheen gaat en er ook een internet kabel bij moet.
Ik zou er of 2 loze leidingen van maken zodat je ethernet niet naast je stroom loopt, of 1 mantelbuis. Bij kabellengtes van <20m zou ik je 5x4mm YMVK(-as) adviseren. Dat moet wel door een 1" buis passen mits de hoeken niet te scherp zijn.Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:34:
Vanuit de aannemer laten wij een loze leiding vanuit de meterkast naar de buitengevel leggen ten behoeve van een elektrische auto. In deze specificatie staat dat dit een 1" loze leiding wordt.
Wij hadden in eerste instantie 2 loze leidingen voor een laadpaal, maar omdat wij onze twijfels hadden of dit voor een installateur uiteindelijk werkzaam is en de gevel waar de laadpaal moet komen vlakbij de meterkast is gaan we achteraf een kabel of mantelbuis via de kruipruimte aanleggen.Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:34:
Wij hebben helaas geen kruipruimte en de meterkast grenst niet aan een buitenmuur. Om te voorkomen dat tijdens de oplevering of wanneer wij een laadpaal plaatsen erachter komen dat deze leiding te dun/weinig is de hele vloer er weer uitgehaald moet worden.Dj-sannieboy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Wij hadden in eerste instantie 2 loze leidingen voor een laadpaal, maar omdat wij onze twijfels hadden of dit voor een installateur uiteindelijk werkzaam is en de gevel waar de laadpaal moet komen vlakbij de meterkast is gaan we achteraf een kabel of mantelbuis via de kruipruimte aanleggen.
Hier ook achteraf een mantelbuis onder de fundering door gelegd. Is even graven, maar binnen een halve dag gedaan.Dj-sannieboy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Wij hadden in eerste instantie 2 loze leidingen voor een laadpaal, maar omdat wij onze twijfels hadden of dit voor een installateur uiteindelijk werkzaam is en de gevel waar de laadpaal moet komen vlakbij de meterkast is gaan we achteraf een kabel of mantelbuis via de kruipruimte aanleggen.
Moet in iedergeval 2x UTP en 1x stroom doorheen, als je de laadpaal bedraad wilt aansluiten. De andere UTP is voor CT-klemmen, die veel laadpalen gebruiken voor loadbalancing.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.