Janpietertje89 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:24:
Ik ben bezig met het intekenen van wat schakelaars/lichtpunten en zou graag wat smarthome voorbereidingen meenemen. Op dit moment hebben we in beperkte mate wat Hue spul in de woonkamer/buitenlampen. Werkt prima maar niet de meest duurzame oplossing volgens mij. Heb goede verhalen gelezen over Shelly dus dat lijkt me wel wat. De vraag voor 50mm dozen heb ik in ieder geval al uitstaan.
De 50mm dozen zijn handig. Maar zorg er ook voor dat bij alle schakelaars een nuldraad beschikbaar is.
Maar, alleen maar Shelly´s plaatsen maakt het huis nog niet slim. Doorgaans is er ook nog iets van een soort controller nodig als Home Assistant, Homey o.i.d. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar
dit videoreport.Nu twijfel ik om her en der wat extra schakelaars toe te voegen (hotelschakeling) zodat ik bij binnenkomst “achterom” ook gewoon alle verlichting aan kan maken, alleen is de meerwaarde daarvan natuurlijk wat beperkter als alles toch al slim is. Voor ouders etc. is een fysieke schakelaar natuurlijk nog steeds fijn maar die kunnen wel een paar stappen extra zetten. Hoe denken jullie hierover?
Als de schakelaars inderdaad slim zijn uitgevoerd, hoef je geen extra hotelschakelaars aan te vragen. Je kan het tenslotte ook "slim" aanpakken. Zo heb ik bijvoorbeeld schakelaars meerdere functies gegeven. Gewoon enkele klik is aan of uit, maar een dubbele klik is wat anders. Hierbij kan je bij gebruik van een controller diverse technologieën combineren. Zo gaat bijvoorbeeld mijn trapverlichting op basis van Zigbee aan, op het moment dat ik de halverlichting aan doe. Terwijl er geen verbindding tussenzit, behalve een Homey.
Voor verlichting bij achterom binnenkomen, kan je misschien ook af met een bewegingsmelder.
Verder heb ik in de woonkamer en keuken meerdere lichtpunten op 1 schakelaar, dat gaat met Shelly natuurlijk ook niet lekker werken, of ik moet hem in de plafond inbouwdoos bouwen maar dan valt het voordeel van de fysieke schakelaar “normaal” kunnen blijven gebruiken weer weg. Ook ga ik een lichtrail plaatsen boven mijn keukeneiland met wat hangende en “gerichte” spots. Hiervan is het natuurlijk fijn dat ik de gerichte spot op de kookplaat apart kan regelen. Voor deze rails zal ik toch vast zitten aan wat slimme spots lijkt me, kan ik niet met Shelly doen. Maar zolang alles met Zigbee praat kan ik dit allemaal prima combineren.
Wat jij beschrijft, is geen probleem met slimme spots. Bij mij zijn alle schakelaars als pulsschakelaar uitgevoerd, met daarachter een Shelly. Bij een enkele klik op de keukenschakelaar, schakelt de Homey de afzonderlijke zigbee-spots aan. De rail zelf zit wel achter de Shelly, maar dat is alleen voor het meten van het verbruik. Maar in de Shelly is de rail gemarkeerd als "altijd aan" en "detached" van de schakelaar.
Hebben jullie wat handvaten/best practices hoe dit aan te pakken?
Lees je in en voor Homey, kijk eens in
Homey — A Better Smart Home (Deel 3).
Ik ga ervanuit dat er voor Domticz en Home Assistant soortgelijke topics zijn.