• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Wij hebben helaas geen kruipruimte en de meterkast grenst niet aan een buitenmuur. Om te voorkomen dat tijdens de oplevering of wanneer wij een laadpaal plaatsen erachter komen dat deze leiding te dun/weinig is de hele vloer er weer uitgehaald moet worden.
Ik zou in iedergeval 1x 25mm op papier krijgen plus een 19mm. Door de 19mm kunnen makkelijk 2 UTP kabels.
Idealiter zou ik vragen om een mantelbuis van ø 40-50mm, dat bieden veel bouwers (na wat doordrammen) ook aan.
Wellicht een leugentje voor bestwil dat de installateur van de laadpaal al heeft aangegeven dat er een loze leiding van minimaal 2x 25mm of 1x 40mm moet komen (liefst groter).

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 21-08-2025 15:47 ]

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-09 00:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJT0lw8o54dkbZqp-hKA2jNCjsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0slDF7yPtlsgoMydHFS1L23.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de omschrijving van het meerwerk.
Ik mag er dan wel vanuit gaan dat dit voldoet aan de gehele installatie voor een EV..

Nou weet ik dat de ervaring bij projectbouw aannemers je nergens vanuit moet gaan maar toch..
Sowieso zet ik de vraag wel uit bij installateurs maar ook bij de aannemer voor schriftelijke documentatie.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:20
Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Wij hebben helaas geen kruipruimte en de meterkast grenst niet aan een buitenmuur. Om te voorkomen dat tijdens de oplevering of wanneer wij een laadpaal plaatsen erachter komen dat deze leiding te dun/weinig is de hele vloer er weer uitgehaald moet worden.
Dat is hier ook het geval, vanuit de aannemer kregen we de mogelijkheid voor 75mm mantelbuizen. Standaard opties waren achterzijde en zijgevel bij oprit.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:22:
[Afbeelding]

Dit is de omschrijving van het meerwerk.
Ik mag er dan wel vanuit gaan dat dit voldoet aan de gehele installatie voor een EV..

Nou weet ik dat de ervaring bij projectbouw aannemers je nergens vanuit moet gaan maar toch..
Sowieso zet ik de vraag wel uit bij installateurs maar ook bij de aannemer voor schriftelijke documentatie.
Denk niet dat het handig is om dingen aan te nemen. De ene installateur is de andere niet en aannemers zijn nogal geneigd om het minimale aan te leggen, niet wat handig of vanzelfsprekend lijkt.

• Source90
Krijgertje1979 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Denk niet dat het handig is om dingen aan te nemen. De ene installateur is de andere niet en aannemers zijn nogal geneigd om het minimale aan te leggen, niet wat handig of vanzelfsprekend lijkt.
Aannemer na oplevering van enkele 19mm buis "voor EV", be like;
Ja ik heb thuis de auto op een 1fase plug, dat kan gewoon door een 19mm :Y)

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:44
Krijgertje1979 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

DIt inderdaad. Bij ons waren er twee loze leidingen door de bouwer aangelegd voor de laadpaal, eentje voor stroom en eentje voor UTP.
Bij het maken van de installatie afspraak van de laadpaal, bleek dit echter een issue te zijn. Ze waren zelf niet gewend hieraan en willen graag 1 grote hebben waar alles samen door past.

Voor onze situatie moest dus echt een ervaren installateur komen voor een schouw, aangezien de planner totaal niet hiermee om konden gaan.

Dus mijn advies zou zijn; win ff wat informatie in bij een laadpaal installateur die je op het oog hebt.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:18
En let dan ook op of je laadpaal wel een netwerk aansluiting heeft, de mijne (Fronius Wattpilot) gaat alleen via wifi. Ik had wel een buis naar buiten omdat de gasleiding vanuit de meterkast naar voor naar buiten ging terwijl we geen gas hebben, deze opgegraven en kabel en netwerkkabel erdoor gedaan. Waarbij dus achteraf de netwerkkabel niet nodig was deze ligt nog wel inde grond.

En zorg dat de pijp dik genoeg is voor 5 aders ik heb 5x4mm2 gedaan ipv 5x2,5mm2, die 5x4 gaat niet door een buis van 19mm.

[ Voor 14% gewijzigd door leeri003 op 21-08-2025 17:33 ]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:09
Wij hebben dit. Nu nog geen elektrische auto, maar als dit in de toekomst wel zo is boren we direct naar buiten en dan kan dat kastje aan de buitenmuur van de garage.

Duims is gelijk aan 1" dus zoals ik het lees krijgen we een standaard loze leiding (19mm) en 1 van 25,4mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g98WlsFdrM-VqmfUJpqsOE_6veY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsX5Ix4TsBwib6lY3HliMBSF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hoepla33 op 21-08-2025 18:47 ]

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Een DJI Mini 4 Pro gekocht om foto's te maken van de bouw. Is het nu al waard!

Er zullen nog mantelbuizen volgen. Heb €275 betaald voor een mantelbuis van de meterkast naar de voorgevel en €725 voor twee mantelbuizen van de meterkast naar de achtergevel. Ik wil één van de twee doortrekken naar de berging achter in de tuin.

"De mantelbuis wordt onder de fundering door gelegd en wordt niet omhoog gebracht"

Weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY_0tkGejxeeIM69iYn0dVZnE-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6a7ZRwjbaxVTrVde6040TKk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SI4DTdDCJZuou7MbTe0bQgNhUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu2Gbm7lC1bzSmNACHGzCDor.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door KerstRunner op 22-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:45

Rival24

I'll Be Back

KerstRunner schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:18:
"De mantelbuis wordt onder de fundering door gelegd en wordt niet omhoog gebracht"

Dat betekent dat deze ter hoogte van de onderkant van de fundering opgeleverd wordt op de plek die je hebt aangegeven (meestal op 80cm diepte), en dat er niet een pijp omhoog ligt. Dus als je gebruik wilt maken van de mantelbuis, dan moet je een flink gat graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:21
Na het lezen van de discussie over loze leidingen, haak ik daar graag op in om wat advies te krijgen. Wij krijgen onderstaande diameters en ik vraag me af of dit voldoende is:
  • Loze leiding voor elektra: 19mm, van elektrapunt naar meterkast
  • Loze leiding voor zonwering: 19mm, van kozijn/zijkant raam naar meterkast
  • Loze leiding voor zonnepanelen: 2x 25mm, van technische ruimte op zolder naar meterkast
  • Loze leiding voor laadpaal: 25mm, van oprit naar meterkast
Die enkele buis van 25mm voor de laadpaal lijkt mij dus te klein na het lezen van de berichten hierboven. Zijn de andere loze leidingen wel de juiste maat in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:00
Rival24 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Dat betekent dat deze ter hoogte van de onderkant van de fundering opgeleverd wordt op de plek die je hebt aangegeven (meestal op 80cm diepte), en dat er niet een pijp omhoog ligt. Dus als je gebruik wilt maken van de mantelbuis, dan moet je een flink gat graven.
Op zich niet erg voor als je hem naar achteren gaat leggen, je had sowieso moeten graven om hem helemaal op de gewenste diepte te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:52
TNThomas schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:24:
Na het lezen van de discussie over loze leidingen, haak ik daar graag op in om wat advies te krijgen. Wij krijgen onderstaande diameters en ik vraag me af of dit voldoende is:
  • Loze leiding voor elektra: 19mm, van elektrapunt naar meterkast
  • Loze leiding voor zonwering: 19mm, van kozijn/zijkant raam naar meterkast
  • Loze leiding voor zonnepanelen: 2x 25mm, van technische ruimte op zolder naar meterkast
  • Loze leiding voor laadpaal: 25mm, van oprit naar meterkast
Die enkele buis van 25mm voor de laadpaal lijkt mij dus te klein na het lezen van de berichten hierboven. Zijn de andere loze leidingen wel de juiste maat in jullie ogen?
Ja de andere leidingen hebben de juiste diameter. Zou nog 1x 19mm extra vragen naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Even voorzichtig melden bij de bouwer dat je dit hebt waargenomen (met een telefoto lens ofzo) en laat achter wege dat je dit gespot hebt met een drone.

Ook al mag je daar vliegen, ze zijn er waarschijnlijk totaal niet blij mee. Als het even kan zet een tijd/datum waarop je dit hebt waargenomen op het beeld materuaal en houd een vliegboek bij voor dat ze beweren dat je dit onder werktijd doet en hun werknemers lastig valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Even voorzichtig melden bij de bouwer dat je dit hebt waargenomen (met een telefoto lens ofzo) en laat achter wege dat je dit gespot hebt met een drone.

Ook al mag je daar vliegen, ze zijn er waarschijnlijk totaal niet blij mee. Als het even kan zet een tijd/datum waarop je dit hebt waargenomen op het beeld materuaal en houd een vliegboek bij voor dat ze beweren dat je dit onder werktijd doet en hun werknemers lastig valt.
Wat moet hij melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:10
@KerstRunner Je hebt geen kruipruimte die toegankelijk is ?
Voor 100 euro en 2 uurtjes werk had je zelf ook een mantelbuis van je meterkast naar de achtergevel gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:54:
@KerstRunner Je hebt geen kruipruimte die toegankelijk is ?
Voor 100 euro en 2 uurtjes werk had je zelf ook een mantelbuis van je meterkast naar de achtergevel gelegd.
De ruimte onder de vloer is niet toegankelijk. Er wordt geen luik aangebracht. De ruimte onder de vloer wordt geventileerd middels kunststof ventilatieroosters.
Als voormalig elektricien de grootste domper aan deze woning.

[ Voor 7% gewijzigd door KerstRunner op 22-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Nu waarschijnlijk niks, maar in de toekomst je weet het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:08

Er zullen nog mantelbuizen volgen. Heb €275 betaald voor een mantelbuis van de meterkast naar de voorgevel en €725 voor twee mantelbuizen van de meterkast naar de achtergevel. Ik wil één van de twee doortrekken naar de berging achter in de tuin.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, melden! Nu kunnen ze nog iets. Straks niet en dan krijg je gewoon een paar euro terug. Bij mij was de aannemer het ook vergeten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij onze buren waren ze in 2016 een buitenkraan vergeten en hebben ze gewoon een gat gegraven van buiten naar de kruipruimte om bij de meterkast te komen, het kan wel achteraf. Mits de kruipruimte niet opgevuld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:03
Inhakend op recente posts over loze leidingen / mantelbuizen t.b.v. een later zelf te realiseren laadpaal op de oprit. Ik vroeg mij af hoe dat in zijn werk gaat als je de oprit al hebt laten bestraten? Dat bestraten lijkt me een van de eerste dingen die je laat doen zodat je niet steeds zand naar binnenloopt, terwijl die laadpaal misschien pas een hele poos later wordt gerealiseerd.

Zo waren wij het in ieder geval wel van plan.. we hebben mantelbuissparingen aangevraagd bij de aannemer, dus ben benieuwd naar ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Tiuri schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:40:
Ik vroeg mij af hoe dat in zijn werk gaat als je de oprit al hebt laten bestraten?
Dan zal je die deels weer open moeten breken.
Dat bestraten lijkt me een van de eerste dingen die je laat doen zodat je niet steeds zand naar binnenloopt, terwijl die laadpaal misschien pas een hele poos later wordt gerealiseerd.
Ik heb een tijdelijk pad voor de wandelwagens aangelegd, de rest van de wagens staan inmiddels al zo'n 6 maanden op breekgranulaat. Dat zal ook nog wel even zo blijven, aangezien we nog van alles willen aanleggen vóór de oprit erin gaat.
Zo waren wij het in ieder geval wel van plan.. we hebben mantelbuissparingen aangevraagd bij de aannemer, dus ben benieuwd naar ervaringen!
Alleen de sparingen of ook de buizen? Als je er alleen sparingen worden gemaakt moet je nog wel zelf in de weer met mantelbuizen in de kruipruimte.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt! Wij rijden nu niet elektrisch en verwachten dat ook niet direct op korte termijn wel te gaan doen, dus dan moet ik het theoretisch wel heel lang open laten liggen. Wel zonde als dat na bestraten weer opengebroken moet worden, hadden we niet goed over nagedacht.

Wat betreft de mantelpijp, alleen de sparing, de aannemer bood niet als optie aan om ook direct een pijp te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tiuri schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:54:
Bedankt! Wij rijden nu niet elektrisch en verwachten dat ook niet direct op korte termijn wel te gaan doen, dus dan moet ik het theoretisch wel heel lang open laten liggen. Wel zonde als dat na bestraten weer opengebroken moet worden, hadden we niet goed over nagedacht.

Wat betreft de mantelpijp, alleen de sparing, de aannemer bood niet als optie aan om ook direct een pijp te leggen.
leg gewoon een mantelbuis neer met trekdraad. Dan kun je 5 jaar later altijd nog de stroom kabel er doorheen trekken voor een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Heb hier ook direct een mantelbuis naar de parkeerplaats van de auto gelegd voordat ik bezig ging met de tuin. Ook direct eentje naar de schuur als voorbereiding voor de WiFi buiten.

Nu iets meer dan een jaar later is deze mantelbuis al in gebruik voor de laadpaal, wat ik ook niet had verwacht! Maar ik ben blij dat de hele tuin niet meer overhoop hoefde. En graven moet je toch, kun je het beter vooraf doen :D

Ook heb ik de mantelbuis gebruikt om met de beregening slang onder de bestrating door te gaan... Want ik had de 50m nog niet op ;)

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Draakje5 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

leg gewoon een mantelbuis neer met trekdraad. Dan kun je 5 jaar later altijd nog de stroom kabel er doorheen trekken voor een laadpaal.
Wat bedoel je dan met "leg gewoon een mantelbuis neer", dat ik die ergens uit de grond omhoog laat komen afgedopt en om de buis heen bestraat? Misschien dat dit hele simpele vragen zijn.. maar ik had tot een jaar geleden nog nooit van een mantelbuis gehoord en ben ook nog nooit in de weer geweest met bestrating :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Tiuri schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

Wat bedoel je dan met "leg gewoon een mantelbuis neer", dat ik die ergens uit de grond omhoog laat komen afgedopt en om de buis heen bestraat? Misschien dat dit hele simpele vragen zijn.. maar ik had tot een jaar geleden nog nooit van een mantelbuis gehoord en ben ook nog nooit in de weer geweest met bestrating :+
Exact dat :-)
Of je rolt 50cm op onder je straatwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 22-08-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Draakje5 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:44:
Mijn plintenlegger heeft mij altijd wijsgemaakt dat hij de bovenkant niet kit bij gekleurde muren of behang.

Overigens heb ik het nergens afgekit. Kit wordt alleen maar vies. En ik heb de plinten ook zelf bevestigd, want de plintenlegger(s) weet ik van dat het even snel tegen de muur plakken is, waardoor je ruimtes mogelijk wel sneller bovenaan de plint hebt tov de muur..

Ja, jeziet dat de muur niet overal vlak is. Maar ik stoorde me eerst eerder aan de kitrand dan dit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom niet met transparant licht grijs? je kan een proef dingetje doen, ben je die gleuf kwijt.
Ki rand minimaliseren.

En vies worden is elke2 weken even de stofzuiger erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Blihi schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, melden! Nu kunnen ze nog iets. Straks niet en dan krijg je gewoon een paar euro terug. Bij mij was de aannemer het ook vergeten.
Ze liggen er gelukkig intussen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSFkb0CgRyYy1O9S8wQIrqTDt-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogScMpQPDBZU8MGqQa7W5Wc1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
En zo te zien ook voldoende lengte om ze te verlengen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-09 21:27
Nu het toch over mantelbuizen en meterkasten gaat, en ik het niet goed kan vinden in de 3 topics, kun je nou makkelijk door de lepe hoek van de trap naar de kruipruimte? En door de meterkast naar beneden door die extra gaten? Of wordt beide dichtgestort met beton? Het scheelt mij namelijk ongeveer 2700 euro aan opties als ik zelf de kabels kan trekken naar de kamers die grenzen aan de lepe hoek en zolder, en zelf de mantelbuis en elektra op de achtergevel kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Hier heb ik diverse kabels door de lepe hoek getrokken. Past bij ons zelfs een mantelbuis van 63mm in.
Onder andere 4x UTP, 1x 5x2,5mm, 1x 3x2,5mm en 1x 5x6mm gaan naar boven via de lepe hoek.

De elektricien van de bouw heeft een gat geboord in de lepe hoek. Omdat de loze leiding van de zonnepanelen onbruikbaar was. Mantelbuis en 5x2,5mm komen vanuit de bouw als oplossing voor niet bruikbare loze leiding.

@KaleKabel , heb nog een foto gevonden tijdens oplevering, vanaf zolder gezien. Dacht dat ik ook een foto had gemaakt toen het schot/lepe hoek open ging, echter kan ik die niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrNagUkihnayqJNBDuF_WLA8sNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jZ4EPF5Sh5DR59ENBRehfwL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Source90 op 24-08-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:36:
Hier heb ik diverse kabels door de lepe hoek getrokken. Past bij ons zelfs een mantelbuis van 63mm in.
Onder andere 4x UTP, 1x 5x2,5mm, 1x 3x2,5mm en 1x 5x6mm gaan naar boven via de lepe hoek.

De elektricien van de bouw heeft een gat geboord in de lepe hoek. Omdat de loze leiding van de zonnepanelen onbruikbaar was. Mantelbuis en 5x2,5mm komen vanuit de bouw als oplossing voor niet bruikbare loze leiding.

@KaleKabel , heb nog een foto gevonden tijdens oplevering, vanaf zolder gezien. Dacht dat ik ook een foto had gemaakt toen het schot/lepe hoek open ging, echter kan ik die niet vinden.
[Afbeelding]
Ik denk niet dat er een open verbinding is naar de kruipruimte, helemaal niet als er alleen maar waterleiding en elektra doorheen loopt en dus geen riolering. Dan kom je beneden gewoon op de dekvloer uit.

Als je er gemakkelijk doorheen wilt kunnen naar de kruipruimte, kun je de aannemer het beste vragen een "zacht blok" op die plaats in de vloer te verwerken. Dan wordt er geen beton gestort op dat punt, maar zit daar piepschuim of ytong. Je weet dan ook zeker dat er geen andere leidingen in de vloer zitten, zodat je door de vloer naar de kruipruimte kunt boren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Ik denk niet dat er een open verbinding is naar de kruipruimte, helemaal niet als er alleen maar waterleiding en elektra doorheen loopt en dus geen riolering. Dan kom je beneden gewoon op de dekvloer uit.

Als je er gemakkelijk doorheen wilt kunnen naar de kruipruimte, kun je de aannemer het beste vragen een "zacht blok" op die plaats in de vloer te verwerken. Dan wordt er geen beton gestort op dat punt, maar zit daar piepschuim of ytong. Je weet dan ook zeker dat er geen andere leidingen in de vloer zitten, zodat je door de vloer naar de kruipruimte kunt boren.
Was er ook niet, de elektricien vanuit de bouw heeft een flink gat (+/- 63 mm) geboord voor de mantelbuis en is daarna in zijn zwempakje/overall door de kruipruimte gegaan om de buis naar de meterkast te leggen. Daarna alles dicht gespoten met pur.

Open verbinding met de kruipruimte lijkt mij ook niet wenselijk in de trapkast/lepe hoek van de trap. Bij water in de kruipruimte komen die geuren zo je woonkamer in :\
Vraag mij af of ze vanuit de bouw een schuimblok in de lepe hoek gaan plaatsen, betwijfel het.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 25-08-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:30:
[...]
Was er ook niet, de elektricien vanuit de bouw heeft een flink gat (+/- 63 mm) geboord voor de mantelbuis en is daarna in zijn zwempakje/overall door de kruipruimte gegaan om de buis naar de meterkast te leggen. Daarna alles dicht gespoten met pur.

Open verbinding met de kruipruimte lijkt mij ook niet wenselijk in de trapkast/lepe hoek van de trap. Bij water in de kruipruimte komen die geuren zo je woonkamer in :\
Vraag mij af of ze vanuit de bouw een schuimblok in de lepe hoek gaan plaatsen, betwijfel het.
Bij ons was het plaatsen van zo'n blok geen probleem, maar dat ligt ook aan het type bouw. Met breedplaten is dat gemakkelijker dan met kanaalplaten bijvoorbeeld.

Wat wel een beetje jammer was, was dat de staalvlechter die op zondag bezig was om het betonijzer af te maken voor de betonstort op maandag besloot om dat blok er maar uit te gooien... Gelukkig zagen we het op tijd, konden we maandag om 6:30 bij de uitvoerder staan met de vraag of hij dat zachte blok even terug wilde leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ah, mogelijk had ik het onduidelijk verwoord. :) Bij ons was een blok volgens mij ook mogelijk. Eén van de buren heeft het wel gedaan (zelf nooit aan gedacht toentertijd).

Doelde op de locatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf5_8pgmhCEj4R-dXNv6OoIib0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8G7MP17zownBHeHiWdCEEAg.png?f=user_large

Ik gok niet dat een bouwer staat te springen om op deze locatie (zie geel), achter een houten schot bij de trap waar ook nog eens hun eigen buizen doorheen lopen (volgens mij zowel ø 25 als 40mm meerlagenbuis voor de warmtepomp), een schuimblok te plaatsen.

Daarentegen lag er geen vloerverwarming op dit stukje, waardoor elektricien er vrij makkelijk doorheen kon boren.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 25-08-2025 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar, zo'n blok wordt op de vloer geplaatst voordat er ook maar iets op gebouwd wordt. Dan is dat voor de aannemer echt geen punt hoor. Die blokken plaats je niet achteraf pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ben echt even teleurgesteld (cc @KerstRunner ). Onze woning stond in potlood voor november / december opleveren, maar gaat nu richting januari / februari. Aannemer had tot in de bouwvak doorgewerkt in afspraak met Stedin zodat zij konden beginnen met werkzaamheden - alleen die hebben toch prompt besloten dit niet te willen doen en maar even uitgesteld tot eind oktober om te beginnen.

Ik was er zelf niet bij natuurlijk, maar volgens de aannemer is dit "typisch voor een netbeheerder en maken ze dit beslissingen ook heel gemakkelijk zonder gevoel voor de gevolgen ervan". Je kunt er weinig tot niets tegen doen, want er is natuurlijk geen enkele vorm van vrije markt en ook taken overnemen (zoals kabels trekken door de aannemer) weigeren ze.

Balen! Enige voordeel is dat oplevering met Kerst ook niet top is, denk niet dat mijn vloerenlegger, stucadoor, keukenboer, etc. hier zo open voor stonden.

[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 25-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 19:22
Wij krijgen de optie in de bouw om een mantelbuis naar de voorgevel te laten leggen. Het gaat dan om een buis van 50mm

Woning wordt zonder kruipluik gebouwd dus achteraf is geen optie.

Is een dikte van 50mm voldoende voor elektra tbv een laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:43
assassin85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:31:
Wij krijgen de optie in de bouw om een mantelbuis naar de voorgevel te laten leggen. Het gaat dan om een buis van 50mm

Zat, kan nog wel 2x UTP door ook.
Altijd makkelijk, ik zou het ook afnemen, zeker als je geen kruipruimte hebt.
(En hoe zit dat naar de achtergevel/tuin indien van toepassing?)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
GeeMoney schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Zat, kan nog wel 2x UTP door ook.
Altijd makkelijk, ik zou het ook afnemen, zeker als je geen kruipruimte hebt.
(En hoe zit dat naar de achtergevel/tuin indien van toepassing?)
Voor de achtergevel zijn enkel deze opties aanwezig:

-Het aansluiten van een grondkabel van 10 meter voor buitenverlichting (a 380 euro) op de algemene groep.

-Het aansluiten van een grondkabel van 10 meter voor buitenverlichting (a 598 euro) op een aparte groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
assassin85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Voor de achtergevel zijn enkel deze opties aanwezig:

-Het aansluiten van een grondkabel van 10 meter voor buitenverlichting (a 380 euro) op de algemene groep.

-Het aansluiten van een grondkabel van 10 meter voor buitenverlichting (a 598 euro) op een aparte groep
Probeer de onderaannemer van de elektra anders te pakken te krijgen, wellicht is er onderhands meer mogelijk.
Als je zelf niet te bang bent aangelegd en zin hebt om je daar even kort in te verdiepen dan zou ik de eerste optie kiezen om vervolgens zelf de buitenkabel op een eigen aardlekautomaat te zetten na oplevering. Die zijn een paar tientjes namelijk en doe je het gelijk goed.
Op een aparte groep betekend waarschijnlijk bij andere groepen op dezelfde aardlek namelijk en dat wil je ook niet. Lekker isoleren die buitenzooi :) en dus op een eigen aardlekautomaat.

Als je ook iets met permanent stroom wilt doen buiten en geen mogelijkheid hebt straks voor een onderverdeler (soort 2e meterkastje zeg maar) dan zou ik trouwens 2 van die kabels kiezen.
Dan heb je straks een permanent circuit voor buiten stopcontacten/stroom vragers (maaier of whatever) en een los circuit voor schakelbare verlichting op 230V. (wel werken met hars dozen dan).

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2025 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
GeeMoney schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Probeer de onderaannemer van de elektra anders te pakken te krijgen, wellicht is er onderhands meer mogelijk.
Als je zelf niet te bang bent aangelegd en zin hebt om je daar even kort in te verdiepen dan zou ik de eerste optie kiezen om vervolgens zelf de buitenkabel op een eigen aardlekautomaat te zetten na oplevering. Die zijn een paar tientjes namelijk en doe je het gelijk goed.
Op een aparte groep betekend waarschijnlijk bij andere groepen op dezelfde aardlek namelijk en dat wil je ook niet. Lekker isoleren die buitenzooi :) en dus op een eigen aardlekautomaat.
Op de 'algemene groep' betekend waarschijnlijk ergens op een centraaldoos. Is niet gezegd dat ze de kabel dan ook daadwerkelijk tot aan de meterkast leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03
assassin85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:31:

Ik heb ook de 50mm optie, heb gevraagd om 80mm voor de tuinvoorzieningen want 50 is toch wel erg krap als je ooit water, stroom, internet etc naar je tuinhuis wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
KerstRunner schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Op de 'algemene groep' betekend waarschijnlijk ergens op een centraaldoos. Is niet gezegd dat ze de kabel dan ook daadwerkelijk tot aan de meterkast leggen.
Scherp, dan helaas toch optie 2 maar dan specifiek om een aardlekautomaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Ik heb ook de 50mm optie, heb gevraagd om 80mm voor de tuinvoorzieningen want 50 is toch wel erg krap als je ooit water, stroom, internet etc naar je tuinhuis wil.
Wilde ze daar aan meewerken? Ik heb 2x 50mm moeten afnemen.. Voordeel is wel dat ik ze nu aan weerszijde heb.

Die rechter lijkt zelfs wat dikker dan die linker. Ik hoop dat de 50mm op was en ze mogelijk 80mm hebben gepakt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSFkb0CgRyYy1O9S8wQIrqTDt-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogScMpQPDBZU8MGqQa7W5Wc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door KerstRunner op 25-08-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
KerstRunner schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Zo had ik m niet gelezen maar het zou zomaar kunnen idd dat ze dat ermee bedoelen. Gelijk maar even vragen wat ze bedoelen met de algemene groep. Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Ik vraag me echt af wat die schuine buis is die overal langsloopt. Hij is niet aangesloten op het riool, dat ligt namelijk aan de voorkant. Afvoer en hemelwaterafvoer hebben ieder hun eigen 'circuit'. En dan is er nog deze, die doorloopt naar de achtertuin. Bij iedereen stopt hij onder de achtergevel. Maar bij dit huis kan je het goed zien omdat deze niet voor een aanbouw hebben gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drttyf8zABJ3DcEjdE2fVSx5lTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjSoJPiZISdM9G4FikYpaCN0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K2fU9I2h1PTvIgk2d_j17y5nNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uINDaxx2RJ8stvfv6tuBluHQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor jullie beeld. In het rood de positie van de buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iBUVisdXczfv7fIQT5kWvmIF28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dDMJL91PqDrNDbjNSAoBtx6Q.png?f=user_large

Ik heb geen idee wat hij daar boven gaat doen, is ook niet de positie van de koof die je in de badkamer ziet (dat lijkt me eerder de blauwe buis op de foto), en ik heb ook geen idee wat hij in de achtertuin gaat doen.

[ Voor 29% gewijzigd door KerstRunner op 26-08-2025 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:30
Mantelbuis voor koelmiddelleiding van de lucht/water warmtepomp buitenunit?
De binnenunit/watervat lijkt in dat hoekje te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KerstRunner
Lieuwe15 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:14:
Mantelbuis voor koelleiding van de lucht/water warmtepomp buitenunit?
De binnenunit/watervat lijkt in dat hoekje te zitten.
Wat een held! Daar had ik nooit aan gedacht. Buitenunit komt inderdaad helemaal achter in de tuin. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Echt heel geinig om dit proces stap voor stap te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:55
Wat zijn nuttige en kritische vragen die ik aan de kopersbegeleider kan vragen? Denk aan belangrijke dingen die handig zijn om te weten, maar de informatie niet zullen verstrekken als je er niet om vraagt. Wij zitten nu in de 4e week van de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar wie heeft er tips voor een zo goedkoop mogelijke drone om zo nu en dan wat foto's te kunnen maken van de bouw (specifiek ons kavel)?
Mag zo goedkoop mogelijk aangezien ik er daarna nagenoeg nooit meer iets mee doe (dus een DJI mini ofzo hoeft ook weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:56
Sincere1983 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:00:
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar wie heeft er tips voor een zo goedkoop mogelijke drone om zo nu en dan wat foto's te kunnen maken van de bouw (specifiek ons kavel)?
Mag zo goedkoop mogelijk aangezien ik er daarna nagenoeg nooit meer iets mee doe (dus een DJI mini ofzo hoeft ook weer niet).
Geen idee, maar kan je niet een hobbyist vragen? Geef je diegene een tientje per keer.

Wij hadden met alle kopers een Whatsapp groep opgericht, 1 van de kopers had toevallig een drone en stuurde om de zoveel tijd foto's door.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:30
Deze vraag heb ik mij eerder ook gesteld en na wat zoeken kwam ik toch snel uit op een dji mini. Ik heb een mini 4k gekocht en tot nu toe geen spijt.
Het vergt wel wat oefening om het een beetje netjes te besturen, maar daarom heb ik hem een 3 kwart jaar voor de bouw al gekocht. Er is een specifiek dji mini topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Paar weken geleden een nieuwe DJI Mini 4 Pro gekocht om foto's te maken van de bouw. Specifiek deze drone omdat het met dit model (zonder bijkomstigheid van externe software zoals Litchi) mogelijk is om Waypoints te bewaren. Dus iedere keer als ik foto's ga maken vliegt hij zelf naar de bewaarde GPS locatie, en neemt hij de ingestelde draai-/kantelhoek aan, om naderhand een soort timelapse te kunnen maken van de bouw. Set was 960 euro maar heel blij mee. Let op, de Mini 4 Pro is een ander model dan de Mini 4K.

Moeite waard om te kijken welke drone's die functionaliteit heeft. De Mavic 3 Pro wel, de Mini 3 Pro dan weer niet. Naar mijn idee was de Mini 4 Pro de 'goedkoopste' met die functie.

Als je echt alleen af en toe een kiekje wil maken zonder fancy instellingen zou ik een oude DJI Mavic Pro kopen op marktplaats voor onder de €150.

[ Voor 21% gewijzigd door KerstRunner op 27-08-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 21:33
kaassouflé schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:56:
Wat zijn nuttige en kritische vragen die ik aan de kopersbegeleider kan vragen? Denk aan belangrijke dingen die handig zijn om te weten, maar de informatie niet zullen verstrekken als je er niet om vraagt. Wij zitten nu in de 4e week van de bouw.
Hangt van je project af, maar dingen als binnenmuren en binnendeuren kunnen vaak toch wel iets opschuiven. Bij onze tweekapper heeft dat feit uiteindelijk bepaald dat de deur naar de garage helemaal naar achteren kon en dat had weer positieve gevolgen voor de keuken.

Je kunt het doortrekken naar allerlei details. Doorvoeren door de fundering zijn handig en kosten in principe bijna niets om meteen mee te storten, maar het kost een fortuin (of veel tijd) om ze achteraf nog te maken.

En bijvoorbeeld of de meterkast genoeg ruimte overlaat voor extra aansluitingen. Soms past er net geen extra kast meer naast. Dat soort dingen. Ze zullen het zelf niet willen noemen omdat het voor hen extra (plan)werk is en projectmatige bouw snel-snel moet en gebaat is bij grote standaardisering. En het kost in principe niets om te veranderen als je het zelf zou maken, maar je zult begrijpen dat het algauw een hoop gedoe wordt om dit soort dingen voor 30 woningen verschillend uit te voeren.

De 'verborgen optielijst' hangt wel behoorlijk van je huis af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:17
Hier nu 1,5 week na de oplevering. Het treintje met leveranciers in eigenbeheer is gaan lopen en staat redelijk strak. Plan is in exact 1 maand van oplevering tot bewoning. Deze week de vloeren, volgende week de wanden, weekje niets om zelf wat meubels in elkaar te zetten en zaken op te hangen en dan wordt de keuken geleverd en gezet.

Zoals de wet van Murphy al had voorspeld, gaat dat natuurlijk niet van het gehoopte leien dakje... De tegelvloer op de BG ligt er voor 80% in, maar is niet de vloer die we uitgezocht hadden... Het hoe en wat zal ik jullie besparen, maar met stoom en kokend water is de juiste vloer besteld, deze komt 1 week voor de keuken binnen. Just in time.

Nu is de planning-technisch beste optie om de juiste vloer over de foute getegelde vloer te leggen. In hoeverre doet dit afbreuk aan de vloerverwarming/vloerkoeling hier? Ik kan me voorstellen dat het systeem er (nog) iets trager van wordt, maar anderzijds ook wel weer langer/stabieler zijn temperatuur vast houdt. Vergelijkbaar met wanneer de vloerverwarmingsbuizen iets dieper in gefreesd zijn. Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Fonzert schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:56:
Hier nu 1,5 week na de oplevering. Het treintje met leveranciers in eigenbeheer is gaan lopen en staat redelijk strak. Plan is in exact 1 maand van oplevering tot bewoning. Deze week de vloeren, volgende week de wanden, weekje niets om zelf wat meubels in elkaar te zetten en zaken op te hangen en dan wordt de keuken geleverd en gezet.

Zoals de wet van Murphy al had voorspeld, gaat dat natuurlijk niet van het gehoopte leien dakje... De tegelvloer op de BG ligt er voor 80% in, maar is niet de vloer die we uitgezocht hadden... Het hoe en wat zal ik jullie besparen, maar met stoom en kokend water is de juiste vloer besteld, deze komt 1 week voor de keuken binnen. Just in time.

Nu is de planning-technisch beste optie om de juiste vloer over de foute getegelde vloer te leggen. In hoeverre doet dit afbreuk aan de vloerverwarming/vloerkoeling hier? Ik kan me voorstellen dat het systeem er (nog) iets trager van wordt, maar anderzijds ook wel weer langer/stabieler zijn temperatuur vast houdt. Vergelijkbaar met wanneer de vloerverwarmingsbuizen iets dieper in gefreesd zijn. Of is dat te kort door de bocht?
Heh, dus 80% van de tegels is verlijmd en toen kwamen zij/jij erachter dat het niet de juiste vloer is? :+
Bij ons werden de tegels meerdere dagen van te voren geleverd op pallets, bijna hetzelfde probleem want ook bij ons werd voor de badkamer een verkeerde tegel geleverd. Kon ik toen zo zien vanuit de doos.

Vloer over vloer is de vraag of je überhaupt nog wat merkt van je vloerverwarming én of de deuren ingekort moeten worden. Wordt je keuken op de dekvloer of tegelvloer geplaatst?

Dat wordt dan uitbikken van een paar duizend euro aan tegels/voegsel/tegellijm :o

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 27-08-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:23
Vloer over foute vloer leggen, moeten de deuren dan niet worden ingekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
badjakker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:12:
Vloer over foute vloer leggen, moeten de deuren dan niet worden ingekort?
Ja dat zal, maar ik zou het niet accepteren in een nieuwbouw woning je vloerverwarming krijgt dan echt wel problemen in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

Ik zou geen 2 tegelvloeren op elkaar leggen. Los van het feit dat je dan mogeljik niet voldoet aan de ventilatieeisen ( ruimte onder je deuren bijv. ) doet dit mogelijk ook afbreuk aan de efficientie van je vloerverwarming en kom je mogelijk boven dorpels uit.

Enige juiste oplossing: uitbikken en dan de nieuwe er op. Er is tijd zat, aangezien de nieuwe vloer nog besteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
En als de keuken niet op de vloer komt maar op het cement (regelmatig het geval), lijkt mij dat die te laag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55

zo'n tegelvloer hak je er zo uit. Enige nadeel is het afval. Is altijd veel meer dan gedacht, gebruik een soort schep (breed) jakker. Ik denk dat je zelfs al heel goed weg komt met een Makita combi boor/jekker
Is geen zwaar werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
Zo snel mogelijk die vloer er weer uit, een dag na hij gelegd is is de lijm nog relatief zacht/flexibel. Dit word elke dag een stuk minder makkelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:00
Grotere ramen / schuifpui, stond bij ons niet op de optielijst maar was wel mogelijk.
Daarnaast stond er bij ons op optielijst geen optie om bijvoorbeeld voorbereidingen riolering naar achter het huis te laten leggen. Ik kom er nu achter dat ik dit graag wel had willen vragen aangezien de wens ooit is achter in de tuin een chil plek te maken met eventueel een WC. Daarnaast konden wij best veel spelen met indelingen los van de opties die geboden werden waardoor wij een redelijk unieke keuken hebben gekregen.
Maar zoals hier iemand al beschreven heeft verschilt het per aannemer, bij ons was super veel mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 11:55
Meer algemene tip is via de gemeente de vergunning informatie over het project aan te vragen. Die tip kreeg ik destijds ook hier. Daarmee krijg je alle relevante informatie over ook jouw woning (bodem onderzoeken, constructie berekeningen etc.) die de bouwer niet zo snel zal verschaffen. Ik heb hiermee ongelofelijk veel informatie gekregen over het project.

Uiteindelijk is de kopersbegeleider iemand die puur als communicatie kanaal functioneert. Ik was persoonlijk niet enorm onder de indruk van de informatie die ze bij ons konden delen. Wel erg blij met hun hulp daar niet van. Achteraf van de bouwer ook nog een USB stick gekregen met alle relevante informatie van het huis (specificaties materialen, aannemers die de aanleg heb gedaan etc.), maar ook deze informatie verstrekking zal per bouwer anders zijn.

• TanteUtrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-09 20:12
Gister contact gehad met de bouwer van ons nieuwbouwhuis. De bouwer geeft aan dat ons plafondhoogte een afwijking heeft van 2 cm. Zijn oplossing is om het plafond recht te stukken. Ik heb aangegeven dat wij hier even over na moeten denken. Of hij de foto's van de afwijking en het verhaal op de mail kon zetten. Deze mail heb ik ontvangen.

" Goeiemiddag,
Zoals telefonisch besproken stuur ik hierbij een foto van de situatie.
Op de foto is te zien dat de lat aan het plafond van links naar rechts dikker wordt.
Het plafond loopt op met een hoogteverschil van 0 cm tot circa 2 cm.
Wij zullen het plafond uitvlakken en vervolgens opnieuw spuiten.
Op deze manier zorgen we ervoor dat het plafond vlak is.
Dit heeft als gevolg dat de V-naden in het plafond in de woonkamer en keuken verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soWTlMGKmU4hH1KX0Kkr12HMeb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTHf8o9V3belrd8Of9BmwpI0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnxuLLCjq-6roIxV73CDF15H5oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7g4WBwffMYoWt4PGlWM7u2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f7_ZuhypzesvDQExKRxKNVg1ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kihU9jmBoey8rQBESZ9i1j2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFnRhijjANPoUuMa4hCyQO2EyuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQiaqnOqJoEHLPi7S7yYFzPD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij echter af of dit een constructieprobleem is? Wat de oorzaak is dat het plafond scheef ligt is ook onbekend. Ze vermoeden dat het komt door de toog die ze hebben geplaatst. Dit hebben ze uiteraard niet op de mail gezet. Ook verwacht ik dat het plafond door het uitvlakken niet langer 2,6 meter hoog is. Wat is jullie kijk hierop?

• Draakje5
Vraag aan de aannemer of de plafondhoogte van 2.6m gewaarborgd blijft. Dit is namelijk een eis uit het bouwbesluit. Meestal wordt er wel wat marge genomen en kom je vaak dus uit op 2.63m enz.

Ik moest even zoeken naar de lat, maar nu zie ik hem bij je raamkozijn.

Wellicht ook eens navragen wat het effect op de bovenverdieping is. En lopen er leidingen in deze vloerplaat, zoals een afvoer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-09 00:41
Alles op papier laten zetten wat zij vertellen in dat gesprek wat niet in de technische omschrijving of andere documentatie staat.
Bij ons is het voorgekomen dat tijdens het gesprek andere verhalen zijn verteld dan daadwerkelijk was.
Hierdoor sta je juridisch wat sterker mocht er wat voorkomen in de toekomst.

• Janpietertje89
Ik ben bezig met het intekenen van wat schakelaars/lichtpunten en zou graag wat smarthome voorbereidingen meenemen. Op dit moment hebben we in beperkte mate wat Hue spul in de woonkamer/buitenlampen. Werkt prima maar niet de meest duurzame oplossing volgensmij. Heb goede verhalen gelezen over Shelly dus dat lijkt me wel wat. De vraag voor 50mm dozen heb ik in ieder geval al uitstaan.

Nu twijfel ik om her en der wat extra schakelaars toe te voegen (hotelschakeling) zodat ik bij binnenkomst “achterom” ook gewoon alle verlichting aan kan maken, alleen is de meerwaarde daarvan natuurlijk wat beperkter als alles toch al slim is. Voor ouders etc. is een fysieke schakelaar natuurlijk nog steeds fijn maar die kunnen wel een paar stappen extra zetten. Hoe denken jullie hierover?

Verder heb ik in de woonkamer en keuken meerdere lichtpunten op 1 schakelaar, dat gaat met Shelly natuurlijk ook niet lekker werken, of ik moet hem in de plafond inbouwdoos bouwen maar dan valt het voordeel van de fysieke schakelaar “normaal” kunnen blijven gebruiken weer weg. Ook ga ik een lichtrail plaatsen boven mijn keukeneiland met wat hangende en “gerichte” spots. Hiervan is het natuurlijk fijn dat ik de gerichte spot op de kookplaat apart kan regelen. Voor deze rails zal ik toch vast zitten aan wat slimme spots lijkt me, kan ik niet met Shelly doen. Maar zolang alles met Zigbee praat kan ik dit allemaal prima combineren.

Hebben jullie wat handvaten/best practices hoe dit aan te pakken?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
TanteUtrecht schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:55:
Gister contact gehad met de bouwer van ons nieuwbouwhuis. De bouwer geeft aan dat ons plafondhoogte een afwijking heeft van 2 cm. Zijn oplossing is om het plafond recht te stukken. Ik heb aangegeven dat wij hier even over na moeten denken. Of hij de foto's van de afwijking en het verhaal op de mail kon zetten. Deze mail heb ik ontvangen.

" Goeiemiddag,
Zoals telefonisch besproken stuur ik hierbij een foto van de situatie.
Op de foto is te zien dat de lat aan het plafond van links naar rechts dikker wordt.
Het plafond loopt op met een hoogteverschil van 0 cm tot circa 2 cm.
Wij zullen het plafond uitvlakken en vervolgens opnieuw spuiten.
Op deze manier zorgen we ervoor dat het plafond vlak is.
Dit heeft als gevolg dat de V-naden in het plafond in de woonkamer en keuken verdwijnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vraag mij echter af of dit een constructieprobleem is? Wat de oorzaak is dat het plafond scheef ligt is ook onbekend. Ze vermoeden dat het komt door de toog die ze hebben geplaatst. Dit hebben ze uiteraard niet op de mail gezet. Ook verwacht ik dat het plafond door het uitvlakken niet langer 2,6 meter hoog is. Wat is jullie kijk hierop?
Ik zou me niet zo druk maken over die 2,60 vs. evt. 2,58.. bouwbesluit of niet, dat ga je echt niet merken, tenzij je al een inbouwkast besteld hebt die er precies in moet passen ofzo. En als ze het gratis voor je stuccen is dat een nette oplossing waardoor het plafond mooier is afgewerkt en je ook nog eens niks kost.

Dat gezegd hebbende, zou ik wel willen weten waardoor dit komt en of er geen impact is op de verdieping er boven (loopt die dan ook scheef?). want een structurele ipv cosmetische oplossing hiervoor kan nogal wat impact hebben...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Source90
Wellicht zelf ook even een langere waterpas meenemen en op de vloeren boven leggen. Desalniettemin, zal er ook wel een afwijkingsmarge in de stukken staan, zeker dan is dit een mooie oplossing.

Zou ook vragen wat "vervolgens opnieuw spuiten" inhoudt. Als jullie al van plan waren om de Spachtelputz strak te maken, is dat wellicht nog het overwegen waard om te laten vervallen (als het Spachtelputz betreft).

Bij ons op zolder loopt de dekvloer ook behoorlijk af. Geen compensatie voor gehad omdat het binnen de procentuele marge viel die toegestaan was.

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05:45
Ik heb zelf via Marktplaats een nette DJI Mini 2 Flymore combo gescoord voor €250.

Maakt mooie foto’s en is makkelijk te besturen d:)b

• TNThomas
Onze aannemer geeft aan dat er één plek over zal zijn in de standaard groepenkast. Nou staat er op de optielijst “3 extra groepen excl. leidingen, bedradingen en werkschakelaars” voor €700. Zouden jullie dit aanraden?

Zelf weet ik niks van deze zaken (zoals je mogelijk al merkt) en zou ik hier dus zelf niet aan gaan sleutelen. Mocht ik dit dus niet via de aannemer afnemen, dan zal in de toekomst een elektricien de groepenkast moeten uitbreiden, indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
TNThomas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:11:
Onze aannemer geeft aan dat er één plek over zal zijn in de standaard groepenkast. Nou staat er op de optielijst “3 extra groepen excl. leidingen, bedradingen en werkschakelaars” voor €700. Zouden jullie dit aanraden?

Zelf weet ik niks van deze zaken (zoals je mogelijk al merkt) en zou ik hier dus zelf niet aan gaan sleutelen. Mocht ik dit dus niet via de aannemer afnemen, dan zal in de toekomst een elektricien de groepenkast moeten uitbreiden, indien nodig.
Vind dit aardig aan de prijs voor slechts 3 extra groepen. Ik zou vragen of er niet gewoon een grotere kast geplaatst kan worden zodat eventuele uitbreiding vrij eenvoudig achteraf gerealiseerd kan worden.

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
Een aantal dagen terug plaatste ik al een foto van onze uitbouw. Daar lagen toen al enkele dakpannen op waarmee ze denk ik alles aan het uitmeten waren. Toen zag het er al naar uit dat het niet lekker uit kwam. Nu we een aantal dagen verder zijn heeft de dakdekker alle pannen erop gelegd en is het zo geworden als waar ik al bang voor was.

Naast dat het er niet uit ziet sluiten de pannen niet aan op de goot waardoor het water langs de gevel af zal lopen. Ook lijkt hem mij niet goed geschikt voor windvlagen. Ik heb de bouwer om opheldering gevraagd maar wat zou er eigenlijk aan gedaan kunnen worden om het op te lossen.

Verlengen van de dakgoot lijkt mij geen goede optie. Naast dat het er dan niet fraaier op wordt kan dan de wind nog steeds makkelijk onder de dakpannen slaan. Zouden echt alle dakpannen er weer af moeten om het te herstellen? Lijkt wel of de dakdekker niet goed vooruit heeft gepland en gewoon is begonnen. Bij de andere woning waar al dakpannen op de uitbouw liggen sluiten de dakpannen mooi aan op de gevel.

Zijn er tweakers met advies over hoe dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hMzAEsNFm-FFNsl8jjoavJWPqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKMqnQqwccRP8utv5dNzvR7c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMTqPDoxSIPQwcueETKAmuhD9dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cU2tb7Dtq8Vu8Y9ej5HTSuf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R42ImrEwjN3Piu98Hqp6rPWrD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XGy3b0a3PZfIogQwitPyvxi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Niet echt antwoord op je vraag, behalve dat ik de bouwer zou vragen om het uit te voeren volgens tekening/afspraak. Als de pannen vastgeschroefd zijn, dan vliegen ze er niet zomaar af.

Wel een opmerming: is het de bedoeling dat je uitbouw ander metselwerk heeft? Ziet er bijzonder uit..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09ftJcvTRX4Q4FpZ3V_plA58NTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9wH7E81yIcs4wDTdsK4v5rm.jpg?f=fotoalbum_large

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
Draakje5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:11:
Niet echt antwoord op je vraag, behalve dat ik de bouwer zou vragen om het uit te voeren volgens tekening/afspraak. Als de pannen vastgeschroefd zijn, dan vliegen ze er niet zomaar af.

Wel een opmerming: is het de bedoeling dat je uitbouw ander metselwerk heeft? Ziet er bijzonder uit..
[Afbeelding]
Dat lijkt op de foto zo te zijn maar dat is niet het geval. De uitbouw heeft geen ander metselwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
Extreme smell schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Vind dit aardig aan de prijs voor slechts 3 extra groepen. Ik zou vragen of er niet gewoon een grotere kast geplaatst kan worden zodat eventuele uitbreiding vrij eenvoudig achteraf gerealiseerd kan worden.
Daar had ik nog niet aan gedacht, dus dat zal ik gaan bespreken met de aannemer. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren naar de tegels gaan kijken voor mijn nieuwbouwappartement. De standaard tegels wil ik niet en heb voor een alternatief gekozen. Uiteindelijk moet ik nu 6.000 euro betalen (inclusief teruggave standaard tegels, daar kreeg ik 1.050 euro voor terug). Nu vraag ik me af of dit een markt conform bedrag is? Ik ben er namelijk wel van geschrokken.

Wat meer informatie :
Badkamer Lengte 183 cm, breedte 261 cm en hoogte 264 cm
Toilet lengte 130 cm, breedte 93 cm en hoogte 264 cm

Totaal ≈ 41,21 m²

Offerte :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BpxwWhRwI1B72DGybf8_XY8jr4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1YLLuZy2mA7YLp9Zf1jJz8xb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuWy4582s9t-UY0cfFFxJjbYdr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LAMYPxpKeRBxTLQDmdgyPQzH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HvdsyOE9Lb5kTfTUbPG55_PCZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uK7dEnfNl19QWkcq3x26208K.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWgFjaZYG0uOGorO0icg6ZiFxK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WVIPlUfWqI7K9DYGlL9XZFq4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdKfkafqtKjIri7fMPzIrc0eZC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FeHiT6lCmmH6K9d5vcPsxiVR.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
UltraInstinct schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:09:
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren naar de tegels gaan kijken voor mijn nieuwbouwappartement. De standaard tegels wil ik niet en heb voor een alternatief gekozen. Uiteindelijk moet ik nu 6.000 euro betalen (inclusief teruggave standaard tegels, daar kreeg ik 1.050 euro voor terug). Nu vraag ik me af of dit een markt conform bedrag is? Ik ben er namelijk wel van geschrokken.

Wat meer informatie :
Badkamer Lengte 183 cm, breedte 261 cm en hoogte 264 cm
Toilet lengte 130 cm, breedte 93 cm en hoogte 264 cm

Totaal ≈ 41,21 m²

Offerte :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
6000 euro voor 40m2 andere tegels (incl 1000 teruggaaf) is wat mij betreft inderdaad marktconform a la project nieuwbouw. Hier waren we duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
@UltraInstinct
Ik vind het altijd heel erg lastig om zulke offertes te vergelijken, omdat er heel veel variabelen meespelen.
Mijn situatie: nieuwbouwappartement, offerte van afgelopen week, iets grotere badkamer, iets groter toilet. Wandtegels: standaard (dus op zich geen meerprijs). Vloertegels: 45 * 45 cm, niet gerectificeerd zijn vervangen door 60 * 60 cm, wel gerectificeerd, niet-strokend gelegd. Voor een inloopdouche heb ik twee extra cellenbeton wanden. Deze twee wanden worden betegeld met de standaard wandtegels (dus hiervoor een volledige meerprijs). De cellenbeton wanden op zich worden elders verrekend. Uitwendige hoeken: RVS (Jolly)hoekprofiel. De douchewanden leiden tot (veel) meer hoekprofielen. Mijn meerprijs: circa € 2.250. Van hieruit bekeken vind ik € 6.234 (mijn interpretatie) knap veel. Anderzijds maakte ik een klein vreugdesprongetje toen ik mijn eigen offerte zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:53
Janpietertje89 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:24:
Ik ben bezig met het intekenen van wat schakelaars/lichtpunten en zou graag wat smarthome voorbereidingen meenemen. Op dit moment hebben we in beperkte mate wat Hue spul in de woonkamer/buitenlampen. Werkt prima maar niet de meest duurzame oplossing volgens mij. Heb goede verhalen gelezen over Shelly dus dat lijkt me wel wat. De vraag voor 50mm dozen heb ik in ieder geval al uitstaan.
De 50mm dozen zijn handig. Maar zorg er ook voor dat bij alle schakelaars een nuldraad beschikbaar is.
Maar, alleen maar Shelly´s plaatsen maakt het huis nog niet slim. Doorgaans is er ook nog iets van een soort controller nodig als Home Assistant, Homey o.i.d. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar dit videoreport.
Nu twijfel ik om her en der wat extra schakelaars toe te voegen (hotelschakeling) zodat ik bij binnenkomst “achterom” ook gewoon alle verlichting aan kan maken, alleen is de meerwaarde daarvan natuurlijk wat beperkter als alles toch al slim is. Voor ouders etc. is een fysieke schakelaar natuurlijk nog steeds fijn maar die kunnen wel een paar stappen extra zetten. Hoe denken jullie hierover?
Als de schakelaars inderdaad slim zijn uitgevoerd, hoef je geen extra hotelschakelaars aan te vragen. Je kan het tenslotte ook "slim" aanpakken. Zo heb ik bijvoorbeeld schakelaars meerdere functies gegeven. Gewoon enkele klik is aan of uit, maar een dubbele klik is wat anders. Hierbij kan je bij gebruik van een controller diverse technologieën combineren. Zo gaat bijvoorbeeld mijn trapverlichting op basis van Zigbee aan, op het moment dat ik de halverlichting aan doe. Terwijl er geen verbindding tussenzit, behalve een Homey.
Voor verlichting bij achterom binnenkomen, kan je misschien ook af met een bewegingsmelder.
Verder heb ik in de woonkamer en keuken meerdere lichtpunten op 1 schakelaar, dat gaat met Shelly natuurlijk ook niet lekker werken, of ik moet hem in de plafond inbouwdoos bouwen maar dan valt het voordeel van de fysieke schakelaar “normaal” kunnen blijven gebruiken weer weg. Ook ga ik een lichtrail plaatsen boven mijn keukeneiland met wat hangende en “gerichte” spots. Hiervan is het natuurlijk fijn dat ik de gerichte spot op de kookplaat apart kan regelen. Voor deze rails zal ik toch vast zitten aan wat slimme spots lijkt me, kan ik niet met Shelly doen. Maar zolang alles met Zigbee praat kan ik dit allemaal prima combineren.
Wat jij beschrijft, is geen probleem met slimme spots. Bij mij zijn alle schakelaars als pulsschakelaar uitgevoerd, met daarachter een Shelly. Bij een enkele klik op de keukenschakelaar, schakelt de Homey de afzonderlijke zigbee-spots aan. De rail zelf zit wel achter de Shelly, maar dat is alleen voor het meten van het verbruik. Maar in de Shelly is de rail gemarkeerd als "altijd aan" en "detached" van de schakelaar.
Hebben jullie wat handvaten/best practices hoe dit aan te pakken?
Lees je in en voor Homey, kijk eens in Homey — A Better Smart Home (Deel 3).
Ik ga ervanuit dat er voor Domticz en Home Assistant soortgelijke topics zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 13:32
jvdmeer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

De 50mm dozen zijn handig. Maar zorg er ook voor dat bij alle schakelaars een nuldraad beschikbaar is.
Maar, alleen maar Shelly´s plaatsen maakt het huis nog niet slim. Doorgaans is er ook nog iets van een soort controller nodig als Home Assistant, Homey o.i.d. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar dit videoreport.

[...]

Als de schakelaars inderdaad slim zijn uitgevoerd, hoef je geen extra hotelschakelaars aan te vragen. Je kan het tenslotte ook "slim" aanpakken. Zo heb ik bijvoorbeeld schakelaars meerdere functies gegeven. Gewoon enkele klik is aan of uit, maar een dubbele klik is wat anders. Hierbij kan je bij gebruik van een controller diverse technologieën combineren. Zo gaat bijvoorbeeld mijn trapverlichting op basis van Zigbee aan, op het moment dat ik de halverlichting aan doe. Terwijl er geen verbindding tussenzit, behalve een Homey.
Voor verlichting bij achterom binnenkomen, kan je misschien ook af met een bewegingsmelder.

[...]

Wat jij beschrijft, is geen probleem met slimme spots. Bij mij zijn alle schakelaars als pulsschakelaar uitgevoerd, met daarachter een Shelly. Bij een enkele klik op de keukenschakelaar, schakelt de Homey de afzonderlijke zigbee-spots aan. De rail zelf zit wel achter de Shelly, maar dat is alleen voor het meten van het verbruik. Maar in de Shelly is de rail gemarkeerd als "altijd aan" en "detached" van de schakelaar.

[...]

Lees je in en voor Homey, kijk eens in Homey — A Better Smart Home (Deel 3).
Ik ga ervanuit dat er voor Domticz en Home Assistant soortgelijke topics zijn.
Dit!
Enige aanvulling, als je geen nulldraad hebt kun je ook een dimmer pakken die zonder null werkt (bijv Fibaro Dim 2) of hem aftakken van het stopcontact dat (in bijna alle gevallen) naast de lampknop zit. Of hem in de centraaldoos stoppen

Bij ons was een nulldraad trekken 32 euro per lichtknop, ook als er een stopcontact naast zat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonjorn
  • Laatst online: 11:38
Hallo allemaal, momenteel zijn wij de keuzes voor de binnendeuren aan het maken. Bij mijndeur.nl (Berkvens) hebben we de optie om de deuren/kozijnen in wit 9010 of 9016 te laten leveren. Voor de muren willen we in de basis lichtgrijs/greige aanhouden. Welke keuze hebben jullie hierbij gemaakt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:55
Bonjorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:16:
Hallo allemaal, momenteel zijn wij de keuzes voor de binnendeuren aan het maken. Bij mijndeur.nl (Berkvens) hebben we de optie om de deuren/kozijnen in wit 9010 of 9016 te laten leveren. Voor de muren willen we in de basis lichtgrijs/greige aanhouden. Welke keuze hebben jullie hierbij gemaakt?
Dat is een persoonlijke smaak, maar ik zou kiezen voor Ral 9010, want Ral 9016 is veel te wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Hoe interpreteren jullie onderstaande artikel uit onze AO? Ik heb moeite met de zin "zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes (6) weken na". Houdt dit nu in dat de passage pas "zo spoedig mogelijk" plaats kan vinden nadat A en B vervult zijn, en dan uiterlijk binnen 6 weken plaats moet vinden. Of houdt dit in dat passage zo spoedig mogelijk plaats kan vinden, maar uiterlijk binnen 6 weken na vervullen A en B?

Subtiel verschil maar onze aannemer heeft ons laten weten dat passage plaats gaat vinden binnen 6 weken en ze verwachten dat de bouw binnen 3 maanden gaat starten. Ik dacht meteen "maar passage kan toch nog niet als nog niet met de bouw is begonnen", maar toen ik het artikel nog eens las vond ik het helemaal niet zo duidelijk.
Artikel 2
De levering van het in de overweging van de akte bedoelde perceel grond met de daarop eventueel reeds gebouwde opstal(len), hierna in deze akte te noemen: “de Levering”, zal geschieden bij akte te verlijden ten overstaan van de Notaris, diens plaatsvervanger of opvolger, op een door de Notaris te bepalen tijdstip:
zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes (6) weken na het laatste van de hierna onder a. en b. bedoelde tijdstippen:
a. wanneer vaststaat dat deze overeenkomst niet meer op een van de gronden genoemd in de artikelen 7 en 9 van deze akte kan worden ontbonden; alsmede
b. wanneer is begonnen met de bouw in de zin van artikel 11 lid 2 van de Algemene Voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:55
Ik heb ook een beetje moeite om het verschil te vinden bij wat je zelf schrijft. Dit is toch hetzelfde?

“Houdt dit nu in dat de passage pas "zo spoedig mogelijk" plaats kan vinden nadat A en B vervult zijn, en dan uiterlijk binnen 6 weken plaats moet vinden. Of houdt dit in dat passage zo spoedig mogelijk plaats kan vinden, maar uiterlijk binnen 6 weken na vervullen A en B?”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:46
Het is "zo spoedig mogelijk" nadat A en B vervult zijn en dan uiterlijk binnen 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Kroonkurk schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:30:
Het is "zo spoedig mogelijk" nadat A en B vervult zijn en dan uiterlijk binnen 6 weken.
Exact, zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Dus dan mag passage niet plaatsvinden voordat A en B vervult zijn. Met de in de "hoerabrief" beschreven planning dat de bouw over 3 maanden gaat starten en de passage die al over 6 weken plaats vindt voldoen ze dus niet aan dit artikel in de AO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:46
Ik weet niet wat er bij jou geleverd gaat worden. Overdracht van de grond kan volgens mij wel.
Als het onder Woningborg o.i.d. is, dan daar even navragen.
Je kan het ook rustig aan de aangewezen notaris vragen. Die weet er ook alles van.
Maar de bouw "starten", staat ook beschreven in de KOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 12:46
Janpietertje89 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:33:
[...]

Exact, zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Dus dan mag passage niet plaatsvinden voordat A en B vervult zijn. Met de in de "hoerabrief" beschreven planning dat de bouw over 3 maanden gaat starten en de passage die al over 6 weken plaats vindt voldoen ze dus niet aan dit artikel in de AO?
De hoera-brief bevestigt dat de bouw begonnen is, dus een brief dat er over 3 maanden begonnen gaat worden is geen hoera-brief. De hoera-brief geeft ook specifiek aan dat de ontbindende voorwaarden voldaan zijn en dat dus de 6 weken-termijn ingaat.

Normaal gesproken ontvang je binnen een paar dagen een uitnodiging van de notaris. Die geeft meestal een klein beetje speling om te schuiven als het echt niet uitkomt, maar als je het verschuift na de 6 weken-termijn, dan begint de bouwrente te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Krijgertje1979 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:11:
[...]

De hoera-brief bevestigt dat de bouw begonnen is, dus een brief dat er over 3 maanden begonnen gaat worden is geen hoera-brief. De hoera-brief geeft ook specifiek aan dat de ontbindende voorwaarden voldaan zijn en dat dus de 6 weken-termijn ingaat.

Normaal gesproken ontvang je binnen een paar dagen een uitnodiging van de notaris. Die geeft meestal een klein beetje speling om te schuiven als het echt niet uitkomt, maar als je het verschuift na de 6 weken-termijn, dan begint de bouwrente te tellen.
De brief die ik gekregen heb heeft letterlijk de naam "hoera-brief". Deze brief beschrijft dat geen gebruik meer zal worden gemaakt van de opschortende voorwaarden, dat ze verwachten dat de bouw binnen 3 maanden gaat beginnen en dat de levering bij de notaris 10 oktober plaats gaat vinden en dat ik indien de akte dan niet gepasseerd is bouwrente moet gaan betalen per 11 oktober.

Ik blijf het een verwarrend omschreven vinden in de AO. Maargoed, met de bouwrente die ingaat op 11 oktober is het sowieso onzinnig om er een punt van te maken want dan is passeren goedkoper dan bouwrente betalen (is natuurlijk ook het hele idee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Krijgertje1979 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:11:
[...]

Onze brief, genaamd "Hoera-brief", bevestigde ook niet dat de bouw begon. Hier zijn ook nog 2 maanden overheen gegaan. In onze KAO of op het internet kan ik ook niet vinden dat de hoera-brief dat zou moeten betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.

Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Blik1984 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:51:
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.

Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan?
Ik kan me voorstellen dat de lampen op de 1e verdieping meer gebruikt worden dan op de 2e verdieping. Wellicht dat het daar mee te maken heeft?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:03:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de lampen op de 1e verdieping meer gebruikt worden dan op de 2e verdieping. Wellicht dat het daar mee te maken heeft?
Nope, tweede verdieping is onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell

Meten is weten! Pak een multimeter en kijk of er een verschil in voltage is.
Heb je verder ook andere merk/type lampen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Laatst online: 10:57

Zijn het toevallig allemaal led lampen? En zitten die op de 1e verdieping toevallig allemaal op dezelfde groep en zit er ergens op die groep misschien ook een ouderwetse spaarlamp of TL-lamp? Ik heb ooit begrepen dat deze lampen LED lampen kunnen slopen als ze op dezelfde groep zitten door fluctuaties bij het schakelen van de lamp.
Pagina: 1 ... 357 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.