Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:04
Wij laten een nieuwbouw woning bouwen en overwegen hoeveel zonnepanelen te leggen.

Op dit moment verbruiken we zo een 2300 kwh per jaar en leveren we zo een 800 kwh terug in onze huidige woning. We hebben op dit moment geen warmtepomp of elektrische auto's.

We gaan toe naar een woning inclusief lucht/water warmtepompt. Gemiddeld genomen verbruiken deze zo een 2500kwh per jaar. Daarnaast is de wens om binnen 5 jaar elektrisch te rijden. Dit brengt ook zo een 2500-3000 kwh per jaar mee.

Nu is de vraag waar we slim aan doen... we hebben een offerte liggen voor 27 panelen goed voor zo een 10000kwh voor 7800 euro op het westen.

Een batterij hebben we overwogen maar vinden we echt nog behoorlijk aan de prijs.

Graag jullie adviezen en gedachten.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:44
Onze warmtepomp (nieuwbouwwoning, 135 m2) verbruikt 1000 kWh per jaar. Dat is praktisch gratis verwarmen met stroom van het net. Een enorme investering in zonnepanelen kan daar niet tegenop. Zeker niet omdat je de stroom verbruikt in de winter wanneer de panelen minder opbrengen. Hoe dat zit met een electrische auto kan ik moeilijk inschatten. Als je bijvoorbeeld af en toe thuiswerkt is in de zomer gratis laden natuurlijk goed mogelijk.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:10
zelf zou ik extra veel panelen leggen en dan een iets kleinere omvormer.
Dan wek je in winter meer op - in zomer iets minder, maar die stroom is toch weinig waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:42
* 50% omvormervermogen zie ik steeds meer. Grote kans dat we in de toekomst ook per kiloWatt vermogen op t net gaan betalen dus dan ben je alvast klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Mercarra schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:24:
Onze warmtepomp (nieuwbouwwoning, 135 m2) verbruikt 1000 kWh per jaar. Dat is praktisch gratis verwarmen met stroom van het net. Een enorme investering in zonnepanelen kan daar niet tegenop. Zeker niet omdat je de stroom verbruikt in de winter wanneer de panelen minder opbrengen. Hoe dat zit met een electrische auto kan ik moeilijk inschatten. Als je bijvoorbeeld af en toe thuiswerkt is in de zomer gratis laden natuurlijk goed mogelijk.
Het is wel zo dat je met een warmtepomp een constant verbruik hebt, dus wat je in de wintermaanden opwekt gaat vrijwel direct naar de warmtepomp en een hoog eigen verbruik is gunstig.

Maar zelf zou ik vooral rekening houden met hoe je de panelen (+ hoeveelheid) op een mooie manier kunt leggen, omdat het nieuwbouw is.

En bij greenchoice krijg je nogsteeds onderaan de streep een halve cent per kwh (in 2027) + de hoeveelheid kwh's die je zelf verbruikt en dan levert het nogsteeds geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Dank voor alle snelle reacties, wat levert een kleinere omvormer ons? Ik probeer het e.e.a. even goed te begrijpen.

Voor de duidelijkheid hierbij wat meer info uit de offerte:

27 x Dynamex 440WP glas-glas full black

Huawei sun2000-12k-mb0

Van wat ik begrijp een vrij stevige omvormer dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
@de Peer is hierin thuis.
Ik ben heel benieuwd naar een berekening en de tvt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:30:
* 50% omvormervermogen zie ik steeds meer. Grote kans dat we in de toekomst ook per kiloWatt vermogen op t net gaan betalen dus dan ben je alvast klaar.
Maar dat is nogal speculeren en zou ik nu geen beslissing vanaf laten hangen. Ik zou dus gewoon voor 80-100% omvormer gaan. Zo veel veel extra geld kost dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:10
Kleinere omvormer is vaak iets goedkoper , voor dezelfde prijs koop je dan een paneel extra.
Dat paneel extra wekt in winter op, terwijl een grotere omvormer enkel in zomer nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Maar dat is nogal speculeren en zou ik nu geen beslissing vanaf laten hangen. Ik zou dus gewoon voor 80-100% omvormer gaan. Zo veel veel extra geld kost dat niet.
Is dan de omvormer die nu geoffreerd is passend bij de installatie?

Waar houden we verder rekening mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:42:
@de Peer is hierin thuis.
Ik ben heel benieuwd naar een berekening en de tvt.
hmm ja deze casus is best lastig:
-Die warmtepomp gaat niet heel erg veel stroom verbruiken en natuurlijk vooral in de 'donkere' maanden
-De EV is er misschien pas over een jaar of 5

Deze 27 zonnepanelen gaan dus maar beperkt renderen en zijn niet een hele interessante investering.

Maarja, zou slechts 10 zonnepanelen dan beter zijn? Zolang die EV er niet is misschien wel. Dit zijn vragen waarin de afgelopen 10 jaar het antwoord altijd was: leg je dak in 1 x vol. En dat zou ik hier dan toch ook maar adviseren. Zodat je 1 x de installatiekosten hebt. Wel zorgen dat je een goed aanbod hebt met aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:51:
[...]

hmm ja deze casus is best lastig:
-Die warmtepomp gaat niet heel erg veel stroom verbruiken en natuurlijk vooral in de 'donkere' maanden
-De EV is er misschien pas over een jaar of 5

Deze 27 zonnepanelen gaan dus maar beperkt renderen en zijn niet een hele interessante investering.

Maarja, zou slechts 10 zonnepanelen dan beter zijn? Zolang die EV er niet is misschien wel. Dit zijn vragen waarin de afgelopen 10 jaar het antwoord altijd was: leg je dak in 1 x vol. En dat zou ik hier dan toch ook maar adviseren. Zodat je 1 x de installatiekosten hebt. Wel zorgen dat je een goed aanbod hebt met aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding.
Dank voor de snelle optie. Wij overwegen dan om toch iets minder panelen te leggen (dat betekent een gedeelte niet gebruiken van je verduurzamingshypotheek).

We houden wel een slag om de arm met het oog op de toekomst. 1/2 evs + gezinsuitbreiding = meer eigen verbruik. Dan klinkt nu in een keer leggen als de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Is dan de omvormer die nu geoffreerd is passend bij de installatie?
Ja hoor, die is prima, qua capaciteit.
Waar houden we verder rekening mee?
dat de salderingsregeling per 01-01-2027 wordt afgeschaft en je dan dus niet meer in jaarverbruiken moet rekenen, die zijn dan niet meer relevant.
je moet dan de situatie per minuut bekijken. Heb ik in die minuut tekort, genoeg of overschot PV?

met 27 panelen ga je in de zomer altijd veel te veel opwek hebben, dat gaat je niets opleveren, zeker zolang die EV er niet is.

Daar staat tegenover: hoe meer panelen je hebt, hoe minder vaak je stroom van het net zult moeten inkopen in de herfst, winter en bewolkte dagen.

Maar wat is dan het optimale aantal panelen? Tsja dat is vrijwel niet te zeggen op dit moment. Is een complexe berekening en zeer belangrijk daarin zijn zaken als die EV en of je van plan bent 10+ jaren in het huis te wonen etc..

Ik denk dat het uiteindelijk een beslissing op gevoel gaat worden. Heb je het geld er voor over dan gewoon doen, maar verwacht geen hoog financieel rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:56:
[...]

Dank voor de snelle optie. Wij overwegen dan om toch iets minder panelen te leggen (dat betekent een gedeelte niet gebruiken van je verduurzamingshypotheek).

We houden wel een slag om de arm met het oog op de toekomst. 1/2 evs + gezinsuitbreiding = meer eigen verbruik. Dan klinkt nu in een keer leggen als de betere optie.
Precies, dat is de afweging. vooruit kijken. met 2 EV's zou ik zeker voor de 27 panelen gaan.
Gezinsuitbreiding doet dan weer niet zo veel voor je verbruik, dat effect is maar heel klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:57:
[...]

Ja hoor, die is prima, qua capaciteit.

[...]

dat de salderingsregeling per 01-01-2027 wordt afgeschaft en je dan dus niet meer in jaarverbruiken moet rekenen, die zijn dan niet meer relevant.
je moet dan de situatie per minuut bekijken. Heb ik in die minuut tekort, genoeg of overschot PV?

met 27 panelen ga je in de zomer altijd veel te veel opwek hebben, dat gaat je niets opleveren, zeker zolang die EV er niet is.

Daar staat tegenover: hoe meer panelen je hebt, hoe minder vaak je stroom van het net zult moeten inkopen in de herfst, winter en bewolkte dagen.

Maar wat is dan het optimale aantal panelen? Tsja dat is vrijwel niet te zeggen op dit moment. Is een complexe berekening en zeer belangrijk daarin zijn zaken als die EV en of je van plan bent 10+ jaren in het huis te wonen etc..

Ik denk dat het uiteindelijk een beslissing op gevoel gaat worden. Heb je het geld er voor over dan gewoon doen, maar verwacht geen hoog financieel rendement.
Nogmaals dank voor de snelle reacties :). We kopen het nieuwe huis met het idee om daar te vertoeven tot ons pensioen. Dat klinkt wellicht wat utopisch maar groter hoeft niet meer na deze stap en een andere regio of woning i.v.m. onvoorziene omstandigheden zien we niet snel gebeuren.

Het is dus een investering voor de lange termijn (20 jaar en verder). Dat maakt dat ergens in die tijd die EVs er echt komen en ook zaken als gezinsuitbreiding (mits ons gegund) gaan in dit huis plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Nogmaals dank voor de snelle reacties :). We kopen het nieuwe huis met het idee om daar te vertoeven tot ons pensioen. Dat klinkt wellicht wat utopisch maar groter hoeft niet meer na deze stap en een andere regio of woning i.v.m. onvoorziene omstandigheden zien we niet snel gebeuren.

Het is dus een investering voor de lange termijn (20 jaar en verder). Dat maakt dat ergens in die tijd die EVs er echt komen en ook zaken als gezinsuitbreiding (mits ons gegund) gaan in dit huis plaatsvinden.
Als ik dat zo hoor, zou ik voor de 27 panelen gaan. Maar wacht ook nog even reacties van anderen af. Ik zit namelijk erg in het kamp 'leg je dak vol' maar ook altijd goed om wat tegengeluiden en andere meningen te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

99ruud99 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:51:
Kleinere omvormer is vaak iets goedkoper , voor dezelfde prijs koop je dan een paneel extra.
Dat paneel extra wekt in winter op, terwijl een grotere omvormer enkel in zomer nuttig is.
Puur financieel heb je wel gelijk ja. De terugverdientijd van het systeem gaat (mogelijk, van veel factoren afhankelijk) ietsje omlaag met een iets kleinere omvormer.
Je geeft er wel je maximale capaciteit voor op, iets wat mogelijk over een paar jaar toch wel wenselijk kan zijn, zeker als er 2 EV's zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik zou zelf dus toch ook kijken naar een tweede optie van “slechts” 22 panelen en een iets kleinere omvormer.
Wat vaak vergeten word is dat ook je hele meterkast en afzekering bij vol terug leveren en veel afname voldoende moet zijn. Die kosten lopen ook op.

Met 22 panelen en een 9k omvormer en wellicht nu dus bijvoorbeeld €1800,- in je zak steken plus geen oversized meterkast en bekabeling ook besparen en toch ook al flink boven je verbruik terug leveren met alle onzekerheid de komende jaren is voor mijn gevoel net wat logischer.

Ik verwacht dat veel teveel en niet verbruiken namelijk straks nog veel erger “tegen” je gaat werken dan nu voorspeld. En dan zit je met je joekel van een omvormer en je panelen.

Een installatie die serieus oplevert in de winter heb ik nog niet gezien. Voor een warmtepomp of EV in de winter heb je gewoon >25kWh per dag nodig. Dat doen zelfs 40 of 50 panelen op de meest ideale ligging niet in december/januari.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2025 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:07:
Wat vaak vergeten word is dat ook je hele meterkast en afzekering bij vol terug leveren en veel afname voldoende moet zijn. Die kosten lopen ook op.
Dat snap ik niet, volgens mij gebruik je exact dezelfde draden en aardlekautomaten en is er niet of nauwelijks sprake van een meerprijs in dit geval. 12 kW terugleveren is ook niet extreem veel ofzo.
Met 22 panelen en een 9k omvormer en wellicht nu dus bijvoorbeeld €1800,- in je zak steken plus geen oversized meterkast en bekabeling ook besparen en toch ook al flink boven je verbruik terug leveren met alle onzekerheid de komende jaren is voor mijn gevoel net wat logischer.
Je hebt zeker gelijk dat in de zomer meer dan de helft van de energie niet gebruikt zal worden, en teruggeleverd zal worden tegen 0 of 1 eurocent.
Wat dat betreft moet TS het dus hebben van het minder hoeven inkopen van stroom in de winter, herfst en bewolkte dagen. Waar dat omslagpunt precies ziet moet iemand eens een keer (proberen) uit te rekenen in een mooie excel sheet.
Ik verwacht dat veel teveel en niet verbruiken namelijk straks nog veel erger “tegen” je gaat werken dan nu voorspeld. En dan zit je met je joekel van een omvormer en je panelen.
achja, je kan de omvormer altijd later nog afknijpen. statisch (bijv. op 50% zetten) of dynamisch (de zogenaamde zero-export optie, zodat je altijd precies opwekt van je nodig hebt). Dat laatste is nog wel een beetje in ontwikkeling als je het kant-en-klaar wilt hebben, maar er komen wel steeds meer kastjes voor.
Ben je zelf handig dan is het eenvoudig te regelen via home assistant bijvoorbeeld.
Een installatie die serieus oplevert in de winter heb ik nog niet gezien. Voor een warmtepomp of EV in de winter heb je gewoon 20kWh per dag nodig. Dat doen zelfs 40 panelen op de meest ideale ligging niet in december/januari.
Klopt, je zult altijd te weinig hebben. Daarom bestaat er ook niet meer zoiets als 'te veel' panelen, want je kunt er nooit genoeg hebben.

Het doel is ook niet om 100% van je verbruik af te dekken (Want onmogelijk) maar om zo min mogelijk te hoeven inkopen. Elk extra paneel helpt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
GeeMoney schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:07:
Ik zou zelf dus toch ook kijken naar een tweede optie van “slechts” 22 panelen en een iets kleinere omvormer.

Een installatie die serieus oplevert in de winter heb ik nog niet gezien. Voor een warmtepomp of EV in de winter heb je gewoon >25kWh per dag nodig. Dat doen zelfs 40 of 50 panelen op de meest ideale ligging niet in december/januari.
De grote onzekerheid zit hem inderdaad wat de komende jaren gaat brengen in relatie tot terugleveren. Moeilijk te zeggen of terugleveren echt gaat kosten of dat daar t.z.t. andere manieren voor gevonden zijn dan thuisbatterijen die weer hun eigen risico's met zich mee brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDdeV1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:16:
[...]

De grote onzekerheid zit hem inderdaad wat de komende jaren gaat brengen in relatie tot terugleveren. Moeilijk te zeggen of terugleveren echt gaat kosten of dat daar t.z.t. andere manieren voor gevonden zijn dan thuisbatterijen die weer hun eigen risico's met zich mee brengen.
Je moet terugleveren als verdienmodel vergeten, die (mooie :+ ) tijden zijn geweest. Veel geld mee verdiend.

Het terugleveren gaat je ook geen geld kosten als je maar gewoon het juiste contract afsluit en/of zorgt dat je omvormer niet teruglevert op ongewenste momenten.

Je verdienmodel is voortaan beperkt tot geen stroom hoeven inkopen voor je eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:16:
[...]

Dat snap ik niet, volgens mij gebruik je exact dezelfde draden en aardlekautomaten en is er niet of nauwelijks sprake van een meerprijs in dit geval. 12 kW terugleveren is ook niet extreem veel ofzo.
Wellicht kan @Septillion hierin duidelijkheid geven?
In mijn geval heb ik mijn panelen op mijn overkapping op max 6 gehouden anders moest ik naar zwaardere automaten en bekabeling.
Je hebt zeker gelijk dat in de zomer meer dan de helft van de energie niet gebruikt zal worden, en teruggeleverd zal worden tegen 0 of 1 eurocent.
Wat dat betreft moet TS het dus hebben van het minder hoeven inkopen van stroom in de winter, herfst en bewolkte dagen. Waar dat omslagpunt precies ziet moet iemand eens een keer (proberen) uit te rekenen in een mooie excel sheet.
Eens.
achja, je kan de omvormer altijd later nog afknijpen. statisch (bijv. op 50% zetten) of dynamisch (de zogenaamde zero-export optie, zodat je altijd precies opwekt van je nodig hebt). Dat laatste is nog wel een beetje in ontwikkeling als je het kant-en-klaar wilt hebben, maar er komen wel steeds meer kastjes voor.
Ben je zelf handig dan is het eenvoudig te regelen via home assistant bijvoorbeeld.
Dit kan naar mijn weten niet zomaar bij alle omvormers. Daar zal hij dan dus wel naar moeten kijken.
Klopt, je zult altijd te weinig hebben. Daarom bestaat er ook niet meer zoiets als 'te veel' panelen, want je kunt er nooit genoeg hebben.
Als je ze niet binnen redelijke tijd gaat terug verdienen is het natuurlijk “teveel”.
Het doel is ook niet om 100% van je verbruik af te dekken (Want onmogelijk) maar om zo min mogelijk te hoeven inkopen. Elk extra paneel helpt dan.
Dit is schier onmogelijk en is absoluut niet dekkend.
Mijn installatie wekt in december nog 13kWh per maand op. (24x375Wp op ZZW) dat dekt dus niet eens de kosten van 1 paneel.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Hoe werkt het afknijpen van je omvormer precies en hoe kom ik er achter of dat mogelijk is? Los van de blonde vraag stellen aan de leverancier uiteraard. Ik zou mij daar best in willen verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:48
Je zou daar bijvoorbeeld HomeAssistant of iets dergelijks voor kunnen gebruiken. Je kunt het datasheet van de geoffreerde omvormer hier plaatsen en vragen of die extern te regelen is.
Mijn advies zou zijn om voor 27 panelen te gaan en te zorgen dat je de omvormer kunt terugregelen. Hoe meer eigen verbruik je kunt afdekken hoe beter en als terugleveren geld gaat kosten dan kun je de omvormer terugregelen om je eigen verbruik precies af te dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom alleen op het westen?

Je wilt ook opwek op oost hebben… dan spreid je de piek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:33
Ik zou op dit moment zoveel panelen nemen als financieel comfortabel mogelijk is, panelen waar mogelijk verdeeld over zuid en oost-west. Verder zou ik dat alleen doen wanneer je goed oplet dat je een omvormer(-systeem) kiest waarbij je een goede mogelijkheid hebt te kiezen voor zero-export. (Ivm flexibiliteit eventuele terugleverkosten).

Bijvoorkeur een systeem dat zo algemeen is dat het nu al kan samenwerken met netbeheerders. Dat is iets waar men mee bezig is wat mogelijk in de toekomst wat kosten kan compenseren.

En verder kan een (kleine?) thuisbatterij in de toekomst bijdragen aan verlagen maandkosten (tvt nu met salderen niet aan de orde) en mogelijkheid verschuiven verbruik naar de meest gunstige (prijstechnisch gezien) momenten op de dag. Dat kan extra gunstig zijn wanneer netbeheerkosten in de toekomst variabel gaan worden en wanneer je een dynamisch contract overweegt.

Op die manier heb je een brede combinatie waarmee je volledig flexibel bent in je energieverbruik en je minimaal kwetsbaar bent voor externe zaken en beslissingen vanuit de overheid tbv de energietransitie.

Voor maximale toekomstgerichtheid zou je nu al rekening kunnen houden qua omvormers met een toekomstig batterij systeem dat ook eilandfunctie (los van het grid) kan functioneren (bijvoorbeeld Victron), wat prettig kan zijn wanneer de waarschuwingen van netbeheer werkelijkheid worden en er meer en langere stroomstoringen komen. Dat systeem hoef je uiteraard nog niet aan te leggen nu, maar wanneer je je omvormers goed kiest heb je die keuze later wel zonder grote ingrepen qua omvormers.

Lang verhaal maar wat mij betreft iets om over na te denken voor je beslissingen neemt nu over zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Ik zit in deze situatie ook in kamp 'leg-je-dak-vol' en dan waar mogelijk zo veel mogelijk oost-west gespreid als je financiele situatie dat toelaat. Wat je in de zomer (piek) opwekt is na het afschaffen van de salderingsregelin niet meer zo interessant, je zou zelfs kunnen overwegen om je omvormer softwarematig af te knijpen, of gewoon een kleinere omvormer te nemen zolang je nog geen elektrische auto hebt. Ik heb hier vooral beredeneerd dat ik met veel panelen ook in de winter een groot deel van mijn (sluip) verbruik kan afdekken, energie van het dak die ik dus direct zelf kan gebruiken. daar zit voor mij de winst.

Vooralsnog krijg je voor je overschot nog iets terug (heel weinig, maar in ieder geval niet negatief) dus hier staat de kraan nog vol open, mocht dat anders worden dan schakel ik gewoon uit of terug. Onze auto wordt op de thuiswerkdagen op de panelen geladen en dat is hier by far de grootste verbruiker waardoor de hoge pieken in de zomer voor ons wel nuttig zijn.

De voornaamste reden om alles in 1x te doen is ook het aanzicht, nu heb je de kans om alles in 1x in een mooie layout met dezelfde panelen (maat, kleur) vol te gooien. Wanneer je later uit wil breiden ziet het er toch net iets anders uit en heb je weer opnieuw de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik zou idd overwegen om ook een deel van de panelen op het oosten te leggen.

Daarnaast, eventueel een kleine batterij van 1/2 kwh ... die verdienen zich nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Ook met oog op die EV's: werken jullie ook dagen thuis? Nog beter als het niet dezelfde dagen zijn.
Want dan kan je de EV's als semi-stationaire thuis-accu gebruiken! (lees overschot van de panelen naar de auto)

Maar ook met oog op de toekomst: zorg dat je omvormer in ieder geval met accu's kan praten.
Met een beetje geluk heb je dan gedurende een aardig deel van het jaar 0 stroom van het net nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 01-07-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:30:
Hangt wel af van de prijs die de installateur voor de extra panelen wil hebben. Als je het zelf doet en online een paneel voor iets meer dan 50.- per stuk scoort zou ik volmondig JA zeggen op het hele dak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
Uitgaande van dat je nieuwe huis een 3 x 25A aansluiting heeft zou ik een 6kW 3 fase omvormer nemen, dat is 25A op een fase.
Zoveel mogelijk panelen op oost-zuid-west zodat je in de winter maximale opbrengst hebt
Een omvormer die terug kan regelen voor alleen eigen gebruik en geen teruglevering
Omvormer eventueel geschikt voor het laden en ontladen van accu’s.
Voordeel is dat je dan in de zomer op 1 fase al je zonnestroom in een latere EV kan laden zonder netgebruik (interne Saldering in de meter)
6kW is meer dan voldoende om al je elektrische apparatuur te voeden, zelfs een fornuis.
6kW is meer dan voldoende om een eventuele batterij van 20kWh te laden
Je zult in de zomer behoorlijk wat aftoppen maar dat is dan toch niets waard dus eigenlijk ook geen verlies al voelt dat wel zo.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Elac schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:51:
Uitgaande van dat je nieuwe huis een 3 x 25A aansluiting heeft zou ik een 6kW 3 fase omvormer nemen, dat is 25A op een fase.
Zoveel mogelijk panelen op oost-zuid-west zodat je in de winter maximale opbrengst hebt
Een omvormer die terug kan regelen voor alleen eigen gebruik en geen teruglevering
Omvormer eventueel geschikt voor het laden en ontladen van accu’s.
Voordeel is dat je dan in de zomer op 1 fase al je zonnestroom in een latere EV kan laden zonder netgebruik (interne Saldering in de meter)
6kW is meer dan voldoende om al je elektrische apparatuur te voeden, zelfs een fornuis.
6kW is meer dan voldoende om een eventuele batterij van 20kWh te laden
Je zult in de zomer behoorlijk wat aftoppen maar dat is dan toch niets waard dus eigenlijk ook geen verlies al voelt dat wel zo.
?? Je bedoelt dan 18k 3fase toch? Of wil je een 3fase omvormer die over elke fase 8A doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
Ik bedoel een 3 fase omvormer van 6kW. Als je wilt zou dat dan 2kW per fase zijn.
Je meter saldeert intern dus kun je 6kW op een fase gebruiken als alle 3 de fasen 2kW opwekken en toch 0 op de meter hebben.
25A van je hoofdzekering is 25A x 230V = 5750W.
Meer kun je dus niet gebruiken per fase.

[ Voor 57% gewijzigd door Elac op 01-07-2025 16:35 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Elac schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:32:
Ik bedoel een 3 fase omvormer van 6kW. Als je wilt zou dat dan 2kW per fase zijn.
Je meter saldeert intern dus kun je 6kW op een fase gebruiken als alle 3 de fasen 2kW opwekken en toch 0 op de meter hebben.
25A van je hoofdzekering is 25A x 230V = 5750W.
Meer kun je dus niet gebruiken per fase.
? Met meer ? Je hebt woorden toegevoegd maar het is niet duidelijker geworden. Wat stel je voor en waarom is dat volgens jou dan handig?

Een 6k omvormer over 3 fasen is niet 'als je wilt 2kw per fase' maar gewoon altijd 2 kw per fase dus 8A ongeveer. Je kunt niet kiezen dat ding dan bijv 15A in L1 te laten dumpen en 0A in L2.

Waarom.is je doel 0 op de meter? Waarom maakt het uit hoeveel je per fase kunt gebruiken? Wat boeit het intern salderen van de meter?

In theorie kun je volgens jouw getallen per fase 25A uit t net trekken en ook nog 6A zonnestroom toevoegen en dus 37A afname hebben per fase. Ik zie niet in waar dat goed voor is maar t kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Dank voor de vele reacties. Ik heb ze net allen gelezen en probeer het zoveel als mogelijk te begrijpen.

Helaas zijn panelen op het oosten geen mogelijkheid, eveneens als het zuiden (we hebben enkel dak oppervlak op het westen gesitueerd. Mogelijk in de toekomst op een tuinhuis oosten/zuiden.

Qua omvormer 1 die je kan afknijpen... duidelijk. Volgens mij kan dat met de geoffreerde huawei sun2000-12k-mb0. Althans ik denk dat hier gevonden te hebben: https://support.huawei.co...ort-limitation-parameters

Iemand met meer verstand ervan die dat kan bevestigen?

Edit:

@de Peer @GeeMoney kunnen jullie dit wellicht bevestigen?

[ Voor 5% gewijzigd door JDdeV1992 op 02-07-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDdeV1992 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:23:
Dank voor de vele reacties. Ik heb ze net allen gelezen en probeer het zoveel als mogelijk te begrijpen.

Helaas zijn panelen op het oosten geen mogelijkheid, eveneens als het zuiden (we hebben enkel dak oppervlak op het westen gesitueerd. Mogelijk in de toekomst op een tuinhuis oosten/zuiden.

Qua omvormer 1 die je kan afknijpen... duidelijk. Volgens mij kan dat met de geoffreerde huawei sun2000-12k-mb0. Althans ik denk dat hier gevonden te hebben: https://support.huawei.co...ort-limitation-parameters

Iemand met meer verstand ervan die dat kan bevestigen?

Edit:

@de Peer @GeeMoney kunnen jullie dit wellicht bevestigen?
Ja dat ziet er prima uit. Voldoende mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:58
€0,66 per WP, zelf heb ik panelen in 2021 laten plaatsen voor €0,73 per WP. Volgens mij zijn de panelen fors in prijs verlaagd dus ik denk dat de prijs nog lager kan, oftewel meerdere offertes opvragen + dak helemaal vol laten leggen.

Te zijner tijd gewoon een dynamisch energiecontract afsluiten (geen terugleverkosten) en een accu kopen (nu heb je bijvoorbeeld een Marstek 5,12 kWh voor minder dan €1.500).

De prijzen van batterijen zullen dan nog wel wat gedaald zijn en Tweakers hebben dan ook langere ervaring opgedaan met hun batterij en kunnen ook beter adviseren. Zomer 2027 koop ik zelf ook een batterij en hoeveel kWh (ik vermoed 10 kWh) weet ik nog niet zeker.

10 kWh omdat ik dan 9 a 10 maanden gewoon 0 van het net afneemt (denk ik). Maar dat zien we dan wel weer.

[ Voor 32% gewijzigd door Bravertal op 05-07-2025 10:34 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Pagina: 1