• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:55
rubenos schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:25:
[...]

Enkele weken geleden heb ik hier dezelfde vraag gepost. Qua stijl klinkt het vergelijkbaar. Bij ons komen er ook veel planten, en een volledig eikenhouten keuken. De trap is ook eiken. We gaan zelf nog kleur geven aan enkele wanden.

In mijn vorige woningen (1910/jaren 30 woningen) heb ik altijd RAL9010 op de muren gehad. We hebben 2 goedkope testers gekocht en op meerdere plekken getest. De keuze voor RAL9016 was toen snel gemaakt. Dit leek veel meer op zijn plek. Inmiddels is ons hele huis gespoten en erg tevreden:

***members only***

Oftewel, zeker geen spijt. Een mooie basis en veel minder koud dan ik had verwacht. Alhoewel je nu zonder inrichting nog wel een zonnebril op moet 8)
Let op. Persoonlijke mening, ik kan hier op wat teentjes stappen.

Ik vind al dat wit veel te kil en koud en echt 13-in-1 dozijn. Zie je veel te vaak in nieuwbouwhuizen en is naar mijn mening veel te neutraal en sfeerloos. Juist een kleurtje op de muur (zoals dat Sandy beach hierboven) geeft een nieuwbouwhuis warmte en sfeer. Zeker als je het ook nog combineert met wat meer contrast qua kleur.

Mijn oproep naar iedereen in dit topic zou zijn, durf wat uit te proberen qua (accent)kleuren. En een keuze tussen 9010 en 9016 is dat niet.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:19:
[...]

Mijn oproep naar iedereen in dit topic zou zijn, durf wat uit te proberen qua (accent)kleuren. En een keuze tussen 9010 en 9016 is dat niet.
Dat is zo, maar het is wel makkelijk om snel je huis in te trekken. Er zijn al zo veel keuzes en dingen die je moet aanschaffen dat het best uit kan als basis laag voor je eigen kleur over 6 maanden.

Maar goed niks zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Blik1984
vormulier schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is zo, maar het is wel makkelijk om snel je huis in te trekken. Er zijn al zo veel keuzes en dingen die je moet aanschaffen dat het best uit kan als basis laag voor je eigen kleur over 6 maanden.

Maar goed niks zo permanent als een tijdelijke oplossing.
De meeste mensen hebben ruim 1.5 jaar om na te denken over een kleurtje op de muur, dat lijkt me ruim voldoende.

En als de muur eenmaal gedaan is, plinten zijn gekit, schilderijen hangen en de kasten staan. Dan is het echt wel weer een grens over om alles weer opnieuw te doen. Dus beter om het meteen te doen

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:54
raduf schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:31:
Hallo,

Ik heb een offerte van een stukadoor gekregen. Lijkt dit normaal? Voor mij is het erg duur, maar misschien zijn dit wel de normale prijzen. En dan is de schildering nog niet eens inbegrepen. Graag hoor ik jullie mening.

[Afbeelding]
(het gaat over een normale rijwoning, bg/1/zolder ongeveer 160m2.
De offerte is: 21 euro/m2 wanden en 26 euro/m2 plafond (exclusief btw).

Misschien zijn andere offertes juist nep, omdat ze de extra kosten niet vermelden, maar alleen de prijs/m2 voor stucwerk en je uiteindelijk toch meer betaalt.
raduf schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:31:
Hallo,

Ik heb een offerte van een stukadoor gekregen. Lijkt dit normaal? Voor mij is het erg duur, maar misschien zijn dit wel de normale prijzen. En dan is de schildering nog niet eens inbegrepen. Graag hoor ik jullie mening.

[Afbeelding]
(het gaat over een normale rijwoning, bg/1/zolder ongeveer 160m2.
De offerte is: 21 euro/m2 wanden en 26 euro/m2 plafond (exclusief btw).

Misschien zijn andere offertes juist nep, omdat ze de extra kosten niet vermelden, maar alleen de prijs/m2 voor stucwerk en je uiteindelijk toch meer betaalt.
Sausklaar is geen norm… kan van alles onder verstaan worden. Afwerking volgens TBA oppervlakte beoordelingscriteria laten specificeren. Specificatie groep 1 is voor oppervlakten die mat afgewerkt worden.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
vormulier schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:50:
[...]

Hier hangen er wel 2 racks (meterkast 2u, berging 8u).. maar niet bij de TV ik had eigenlijk gehoopt dat met 4 utp kabels het genoeg zou zijn
(tv, apple tv, game console, htpc) en dus geen switchje te hoeven.

Maar helaas zijn wat plannen veranderd :) en heb ik er eigenlijk 6 nodig... ach niks wat een klein switchje niet kan oplossen maar het is wel weer een extra stroom verbruiker die eigenlijk 16 uur niks ligt te doen..
(niet erg verder, maar toch mooi om dat een beetje in de perken te houden :) )
Heb een 16u rack staan en behoorlijk wat loze kabels naar vrijwel alle ruimtes en op plekken die voor mij logisch zijn zoals boven de koelkast, achter de warmtepomp en bij de WTW, ondanks dat ik ze lang niet allemaal gebruik zou ik het de volgende keer weer zo doen: de vrijheid om beneden op elke wand een internet punt te hebben geeft toch wel een goed gevoel.

WiFi is leuk maar als je met de bouw alles kan doen zoals je wilt scheelt toch een hoop gezeik :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
Blik1984 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:29:
[...]

De meeste mensen hebben ruim 1.5 jaar om na te denken over een kleurtje op de muur, dat lijkt me ruim voldoende.

En als de muur eenmaal gedaan is, plinten zijn gekit, schilderijen hangen en de kasten staan. Dan is het echt wel weer een grens over om alles weer opnieuw te doen. Dus beter om het meteen te doen
Wij hebben van alles kleur stalen gevraagd en ook gekregen, op die manier heb je ook wat ‘tastbaars’ gaande het project maar zorgt er ook voor dat je makkelijker keuzes kan maken.

Lijstje van wat wij hadden:
Trasraam steen
Gevelsteen
Dakpan
Raamdorpel
Keramisch parket
Plinten
Wandtegels
Vloertegels
Keuken blad
Keuken deurtjes
Keuken zijpaneel
Verf stalen/kleur ideeën
Raamdecoratie stalen

Op de tegels na paste alles netjes in een boodschappenkratje en konden we mensen die het leuk vinden ook laten zien wat we nou lieten bouwen.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02
[...]

Ik vind al dat wit veel te kil en koud en echt 13-in-1 dozijn. Zie je veel te vaak in nieuwbouwhuizen en is naar mijn mening veel te neutraal en sfeerloos. Juist een kleurtje op de muur (zoals dat Sandy beach hierboven) geeft een nieuwbouwhuis warmte en sfeer. Zeker als je het ook nog combineert met wat meer contrast qua kleur.

Ik ben het helemaal met je eens. Om diverse redenen konden we dit niet gelijk meenemen (tijdslijn afbouw, drukke thuissituatie), maar ik heb hier een Farrow & Ball kleurenwaaier vol kleuren gekozen, en als we eenmaal verhuisd zijn gelukkig veel tijd om het uit te voeren. Je hebt wel een basis nodig als je nog niet alles uitgedacht hebt, en niet alle plafonds in een afwijkende kleur wil, in dat geval was Ral9016 voor ons een betere keus dan ral9010. Voor nu: blij dat alle wanden afgelopen week getexed zijn voor de gietvloer komt. A.s. maandag.

We gaan bijv komende tijd een nieuwe bank en gordijnen kopen, dan kan ik pas bepalen wat ik aan de muur wil in de woonkamer. Slaapkamers zijn we al verder qua gedachtes. De eerste kamer heb ik dan ook al roze geverfd >:) en er ligt behang klaar. Ik zal het posten als we wat verder zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 27-04-2024 14:29 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 23:49
raduf schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:03:
[...]

[...]

Bedankt voor het antwoord. Het is gewoon een standaard stucwerk, niks bijzonders. Het gaat om de regio Rotterdam (Capelle). Misschien is hij wel erg goed, het gesprek verliep prettig en zijn manier van antwoorden bevalt me wel. Hij lijkt te weten waar hij over praat. Maar de kosten... pfff. Dat wilde ik juist even checken.
Is er een reden dat je het echt laat stucen? Gezien het forum is het een nieuwbouwwoning. Waarschijnlijk wordt die behangklaar opgeleverd en dan volstaat naar mijn idee dunpleister, aangezien de muren toch al recht zouden moeten zijn. Stucen doe je meestal als je oneffenheden wil wegwerken bijvoorbeeld bij bakstenen oid.
Wij waren voor onze nieuwbouwwoning net onder de 10.000 kwijt en dat is incl sauzen (vorig jaar nov). Ik heb de maten er net bij gepakt en die zijn exact hetzelfde. Wij waren voor de wanden 3750 (250m2) en voor het plafond 2625 (105m2) kwijt. Dat was natuurlijk incl voorstrijk en afdekken zonder goud en geen post onvoorzien. Want alles is met stucen van een nieuwbouwwoning prima te voorzien.
Gewoon nog 2 offerertes opvragen. Misschien daarbij ook ff buiten je regio kijken, misschien richting het zuiden of het oosten?

[ Voor 17% gewijzigd door Chedara op 27-04-2024 21:30 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-01 16:44
[...]

Hear hear! Alles wit en hooguit één accentmuurtje is echt heel cliche en ongezellig. Sowieso is wit hard en fel. Als je vervolgens iets op een plank of in een kast voor wit zet steekt dat heel hard af. Als je al iets zandkleurigs en zachts op de muur doet, wordt alles meteen zacht. Zelfs het plafond kan dat echt goed hebben als je wat daglicht hebt en het maakt je woning meteen een stuk unieker.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27
GeeMoney schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:45:
Hier was alles RAL9016 maar afgelopen januari heb ik beneden alle wanden in Sandy Beach laten verven. Geeft een veel warmere uitstraling en dat misten we wel na 2 woningen vol 9016 gehad te hebben dachten we het hier met accessoires wel te creëren maar dat viel tegen. Achteraf hadden we de wanden gelijk al deze kleur moeten geven.
Disclaimer: smaken verschillen natuurlijk :).

Dit was het:

***members only***

Zo is het nu:

***members only***
Is op de foto's mooi zeg, heb je ook echt Flexa gebruikt of een ander merk?

Plafonds nog wel steeds 9016?

BlaBlaBla

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:01
[...]

Eensch! Hier geen enkele volledige muur wit.
De hal is aan een zijde wit (9010) en de overloop is gedeeltelijk wit. Rest is groen (beneden), blauw (boven), Woodupp of behang.
Zelfs op zolder is een lichtgrijs op de aftimmering gegaan ipv wit.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
Strider schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:21:
[...]

Is op de foto's mooi zeg, heb je ook echt Flexa gebruikt of een ander merk?

Plafonds nog wel steeds 9016?
Echt Flexa inderdaad en plafond is nog 9016.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-01 10:04
Kamp plafond meegenomen in een zanderige kleur meld zich :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVoBJ1dGYmVCHRJiBH-TP5hjZ9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMHZQPdpcgQNu2RYD0lf5NYj.jpg?f=fotoalbum_large

Is wel een van mijn weinige foto's met muur en plafond. Hoe het licht valt doet super veel. Een schilder van de bouw die wat herstelwerkzaamheden buiten kwam doen geloofde ook niet dat het allemaal dezelfde kleur is. Wij zijn er in ieder geval erg tevreden mee en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste :)

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Hier ook alle plafonds zelfde kleur als de kamer, sommige zelfs een salie groene kleur. Geeft zoveel meer rust dan een 9010/9016 die afsteekt van de kleur.

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10-2025
Brains Bush schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:16:
[...]

Nagevraagd bij mijn zwager(t) uit Rotterdam. Wellicht heb je er iets aan?

Zijn reactie: "Redelijk alleen het afdekken vind ik behoorlijk duur en het voorstrijken ook normaal is 30 euries all-in excl. Btw" en "En btw voor stucwerk is 9 % als woning ouder is dan 2 jaar dus geen nieuwbouw".
Ik waardeer het om dit te controleren!
Ik heb hem aanvullende vragen gesteld, dus ik wacht op zijn antwoord. Ik vergat te vermelden dat hij zegt dat hij een veel beter gips gebruikt (van Gyproc, volledig natuurlijk, veel harder) dat ook veel beter is dan Knauf MP75 (dat iedereen tegenwoordig gebruikt). Dit zijn zijn beweringen. Misschien is het waar. Ik kan hem daarin niet tegenspreken. Er zijn altijd verschillende producten.
Hebben mensen hier op het forum ervaring met Gyproc/natuurlijk gips versus MP75?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:31
raduf schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:32:
[...]

Ik heb hem aanvullende vragen gesteld, dus ik wacht op zijn antwoord. Ik vergat te vermelden dat hij zegt dat hij een veel beter gips gebruikt (van Gyproc, volledig natuurlijk, veel harder) dat ook veel beter is dan Knauf MP75 (dat iedereen tegenwoordig gebruikt). Dit zijn zijn beweringen. Misschien is het waar. Ik kan hem daarin niet tegenspreken. Er zijn altijd verschillende producten.
Hebben mensen hier op het forum ervaring met Gyproc/natuurlijk gips versus MP75?
Lijkt mij onzin.

• Toppe
raduf schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:32:
[...]

Ongeveer het zelfde als kamp Sikkens of kamp Sigma. Kamp McDonals of kamp Burger King. Kamp luier vakantie of kamp actieve vakantie. Kamp aardappel of kamp pasta.

Gyproc is prima spul maar MP is dat ook. Al is MP ooit als machine pleister in de markt gezet en zou je eerder goudband moeten gebruiken als je het handmatig verwerkt.

Dus: onzin verhaal.

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:18
Blik1984 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:29:
[...]

Wij hebben ook heerlijk alles 9016 gespoten. Waarom? Ik wil weten hoe de zon binnenkomt , wat dat doet met de ruimte en hoe het weerkaatst op de vloer. Ik wil weten wat de lichtinval doet met de meubels die ik heb of wil bestellen. Daarna ga ik pas nadenken keer een kleur op de muur.

Ik was niet bezig met de inrichting : kleuren van de muren bezig maar meer met de keuken, vloeren en afwerking van het geheel.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft 1 van jullie een tip om meerdere houten trappen af te dekken tijdens het verbouwen (stuccen etc.) van een nieuwbouwwoning? Iets wat past in een juiste prijs/kwaliteit verhouding. Ik zie zoveel types van stucloper tot folies, dat ik door de bomen het bos niet meer zie 😉

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-01 15:30
Ferra schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:49:
Heeft 1 van jullie een tip om meerdere houten trappen af te dekken tijdens het verbouwen (stuccen etc.) van een nieuwbouwwoning? Iets wat past in een juiste prijs/kwaliteit verhouding. Ik zie zoveel types van stucloper tot folies, dat ik door de bomen het bos niet meer zie 😉
Primacover. mooi spul, prijzig, maar ook (grotendeels) herbruikbaar.

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Vraagje... Wellicht dom, maargoed, hier komt ie:

Op de bonnefooi had ik mij ingeschreven voor een nieuwbouw project in Brabant, wonderbaarlijk zijn wij uitgeloot... Had er eigenlijk niets van verwacht gezien het animo.

Maargoed, nu proberen wij in een korte tijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen, om zo tot een conclusie te komen, wel/niet doorgaan.
Het is een hoekwoning, van 4,5 breed en 9 meter lang, 3 slaapkamers en een vaste trap naar zolder.
Komt een WTW in en een lucht warmtepomp met 200L

Ik ben al dagen in dit topic aan het lezen, te googelen en te praten met mijn omgeving.

Ik stuit toch op een aantal algemene vragen, waarvan ik hoop dan mensen in dit topic mij wat wegwijzer zouden willen maken.

- Ik lees vaak in dit topic dat de warmtepomp een enorm verbruik heeft, en dat 30KWH op een dag geen uitzonderingen zijn, echter zitten er in de nieuwbouw woning maar 12 panelen op het dak (ik moet nog horen welke) het zou een energie neutrale woning moeten zijn... Ik heb in mijn huidige woning 16 panelen van 410, en kom nu al niet eens rond die 30KWH, dus hoe zit dit dan precies, is de woning dus helemaal niet neutraal? Is zo een verbruik echt normaal? Wat is een normaal verbruik? Zijn dit dan niet veel te weinig panelen?
Er is geen mogelijkheid om bij te plaatsen, andere kant is noord.

- Er komen geen loze leidingen, is ook geen meerwerk optie, alles is vrij kaal, zijn vrijwel geen opties gezien het prefab beton is. Nu zou ik dus graag bij een aantal ramen rolluiken hebben, hoe kan ik dit netjes voor elkaar krijgen, heeft een van jullie al zo iets ondernomen?

In deze build heeft de badkamer geen raam, ook geen meerwerk mogelijk, de badkamer is erg klein, 1.80 bij 2.00. Ik heb nog nooit zo een kleine badkamer gehad, zonder raam. Heeft iemand iets vergelijk baars in zijn woning? Is de WTW goed genoeg om die ruimte echt netjes droog te houden?

Dan tot slot, heeft iemand ervaring met Aluminium beplating, gecoat wit RAL als platen in de badkamer en de toilet? Ik kan er zo weinig over vinden... Is het wat? Kun je ook bijvoorbeeld hier plankjes aan hangen? Er blijkt een MDF plaat onder te zitten.

Super bedankt allemaal, en excuus voor het bombardement.

• Source90
Source90 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:23:
[...]

Eensch! Hier geen enkele volledige muur wit.
De hal is aan een zijde wit (9010) en de overloop is gedeeltelijk wit. Rest is groen (beneden), blauw (boven), Woodupp of behang.
Zelfs op zolder is een lichtgrijs op de aftimmering gegaan ipv wit.
Even nagekeken op de factuur. Wij hebben hier:

- Muren keuken-straatzijde en woonkamer tuinzijde - Sikkens H9.09.69
- Muren keuken-woonkamer U rondom: Eijffinger Skin 300551 behang
- Hal (binnenkant U): Eijffinger Resource 369056

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftJzlQvMxuFRT_-Luaaf1eqnw08=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TWoKkTrO0eLwNcRWd5OWP8N7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNbMmo03GD9wrzOPpIxRBNIB47U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mA72kDt0n9wZeP5XPC39ynPJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3fe8XhV1TsQIinJ0T_GsYG8lyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJEthjC9yS5cCCsJFztmvKAA.jpg?f=fotoalbum_tile

Tweede verdieping:
- Slaapkamer: Lange wanden met Sikkens S2.11.63
- Slaapkamer achter bed: Eijffinger Skin 300535
- Slaapkamer korte wand: Woodupp
- Kantoor lange wand: Sikkens S2.11.63
- Kantoor korte wand: Woodupp
- Slaapkamer 2: D4.04.71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl8M2qlOgDlPk-C1bsPIW19gNEA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pyngtynOmqZjTYWYlMOizJKS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQo9QjCDv2VcWOcFLS-2AK5vSno=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PKWvQT8XYlmU9YcGcBqqfoRG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHlQTUik1N_ei-VhvN002GtGs9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc136HVMon4ppzDSo4KkohcL.jpg?f=fotoalbum_tile

En nog paar (houten) dingen laten over verven, die vanuit de bouw niet onze kleur-voorkeur hadden:

- Schuifpui binnenzijde: RAL 9011 - Grafiet zwart (was RAL9005 vanuit de bouw, vond ik té zwart)
- Deur binnen en buitenzijde: RAL 7030 - Steengrijs (Was rood vanuit de bouw 8)7 )
- Raam binnenzijde: RAL 9010 - Zuiver wit (zelfde als de vaste ramen, architect vond het een leuk idee om de draai/kiepramen grijs te maken tegenover al het andere in het wit)

Afbeeldingslocatie: https://ral-colours.co.uk/img/side-by-side/ral-9011-vs-9005.jpgAfbeeldingslocatie: https://mt-sfeeridee.nl/cdn/shop/products/RAL_7030_05a75431-a9b4-4b34-813c-5a3d0114ca41.png?v=1626540174

Na 2 jaar geen melding van architect dat hij de deur weer rood wilt :+

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 28-04-2024 00:11 ]

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:14
_dizzy_ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:59:

Op de bonnefooi had ik mij ingeschreven voor een nieuwbouw project in Brabant, wonderbaarlijk zijn wij uitgeloot... Had er eigenlijk niets van verwacht gezien het animo.

Maargoed, nu proberen wij in een korte tijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen, om zo tot een conclusie te komen, wel/niet doorgaan.
Het is een hoekwoning, van 4,5 breed en 9 meter lang, 3 slaapkamers en een vaste trap naar zolder.

Ik ben al dagen in dit topic aan het lezen, te googelen en te praten met mijn omgeving.

Ik stuit toch op een aantal algemene vragen, waarvan ik hoop dan mensen in dit topic mij wat wegwijzer zouden willen maken.

- Ik lees vaak in dit topic dat de warmtepomp een enorm verbruik heeft, en dat 30KWH op een dag geen uitzonderingen zijn, echter zitten er in de nieuwbouw woning maar 12 panelen op het dak (ik moet nog horen welke) het zou een energie neutrale woning moeten zijn... Ik heb in mijn huidige woning 16 panelen van 410, en kom nu al niet eens rond die 30KWH, dus hoe zit dit dan precies, is de woning dus helemaal niet neutraal? Is zo een verbruik echt normaal? Wat is een normaal verbruik? Zijn dit dan niet veel te weinig panelen?

- Er komen geen loze leidingen, is ook geen meerwerk optie, alles is vrij kaal, zijn vrijwel geen opties gezien het prefab beton is. Nu zou ik dus graag bij een aantal ramen rolluiken hebben, hoe kan ik dit netjes voor elkaar krijgen, heeft een van jullie al zo iets ondernomen?

In deze build heeft de badkamer geen raam, ook geen meerwerk mogelijk, de badkamer is erg klein, 1.80 bij 2.00. Ik heb nog nooit zo een kleine badkamer gehad, zonder raam. Heeft iemand iets vergelijk baars in zijn woning? Is de WTW goed genoeg om die ruimte echt netjes droog te houden?

Dan tot slot, heeft iemand ervaring met Aluminium beplating, gecoat wit RAL als platen in de badkamer en de toilet? Ik kan er zo weinig over vinden... Is het wat? Kun je ook bijvoorbeeld hier plankjes aan hangen? Er blijkt een MDF plaat onder te zitten.

Ik vermoed dat je bent INgeloot en niet UITgeloot (dan sta je met lege handen, of op reservelijst). Zie: https://www.eigenhuis.nl/...g-nieuwbouw-hoe-werkt-het

Heb niet op al je vragen antwoord; maar ik zou even goed kijken of dit huis wel écht aan je wensen voldoet. Heb je een lijst van ‘need to have’ en ‘nice to have’ wensen?

Het komt op mij namelijk over alsof je eigenlijk per toeval tegen dit project bent aangelopen en dan ook nog eens bent ingeloot. Maar nu eigenlijk niet weet of het huis wel aan je wensen voldoet.

Mbt de badkamer: een badkamer zonder raam is wel echt ruk. Wij hadden dat (huis waar ik ben opgegroeid) ook en daar hebben we uiteindelijk een gat uit de muur laten zagen (buitenmuur idd) om er alsnog een raam in te maken. Niet eens voor daglicht, maar om de vochtigheid er (snel) uit te kunnen krijgen.

Voor mij is dit wel een ‘need to have’

Mbt je vraag naar rolluiken. Hoewel bedraad aansluiten wel fijn is, is er ook een oplossing met solar screens. De ritsscreens versie hebben wij met solar, omdat er geen leiding was en alsnog aanleggen bij ons nogal lastig werd (appartement). Heel tevreden over

Of solar ook met rolluiken bestaat weet ik niet. Mbt de screens, hier het topic: Ervaring met screens aan buitenkant raam

Overigens vind ik het wel een raar verhaal dat er geen meerwerk mogelijk is. Maar dat terzijde. Je zou het gewoon kunnen meenemen in je onderhandeling: dat je een aantal zaken per se wél geregeld wilt hebben (raam badkamer, extra zonnepanelen, leidingen* tbv screens) en anders niet koopt. Want je bent niet zó enorm overtuigd van het huis 😉

*vergeet ook zeker je extra loze leidingen voor speakers of utp kabels niet!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:39

vliegnerd

Nintendo fan.

Een warmtepomp gebruikt gewoon heel weinig energie.

Hoog verbruik van een warmtepomp kan, maar dat is alleen realistisch in grote huizen, waarbij de bewoners de boel flink opstoken. Als je 300 m2 huis op 22 graden gaat verwarmen en je woont vrijstaand op de wind in Drenthe, dan kost dat best wat energie.
De praktijk: Een moderne BENG woning, goed luchtdicht met WTW gebruikt bijna geen energie om te verwarmen. Koelen is een ander verhaal, dus goed dat je nadenkt over zonwering.

Ik gebruik in mijn 170m2 tussenwoning op 20 graden in Zuid-Holland minder dan 300 kWh per jaar om te verwarmen. Dat is met een W/W warmtepomp, maar L/W is niet echt onzuiniger. Luchtdichtheid en WTW en gebruik is wel belangrijk. Maar 30 kWh per dag is echt onzin.
Jammer. Dat is voor de bouwer een manier om kosten te besparen. Maar een paar UTP kabels is wel handig. Helaas.
Screens kun je plaatsen met zonnepaneeltje/accus. Dat werkt hier in de wijk prima. Ik heb zelf "bedraad", maar achteraf was dat niet nodig. Rolluiken weet ik niet, maar in bestaande bouw boren ze gewoon een gat naast kozijn en heb je een stekker uit de muur binnen.

Kun je wel elektra kiezen? Dan stopcontacten naast elk raam. (Sowieso veel stopcontacten kiezen)
Ik heb mijn badkamer raam nooit open. WTW droogt dat prima. (Sowieso nooit ramen open, want ik heb een WTW met CO2 sturing). Als tweaker zet je er dan wel een vochtsensor e.d. in, om de boel in de gaten te houden en te sturen met HA/Homey oid.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-01 21:32

..
..
Wij hebben een groot raam in onze nieuwbouw, badkamer, maar deze na een jaar nog nooit open gehad. Voor het daglicht is het fijn, maar de ventilatie zorgt voor het weghalen van het vocht. Een raam daarbij openzetten zou dat juist tegen werken. En is ook helemaal niet fijn in de winter.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
@raduf ik zou dit niet direct als een onzin verhaal aanhouden. Er zit wel degelijk verschil tussen verschillende soorten stuc. Ik stoor mij eraan dat wij toch mp75 hebben wat echt totaal niet tegen een stootje kan. Minste geringste botsing met de muur geeft een deuk of stuk stuc eruit, terwijl ik projecten ken met bijv roodband welke echt wel meer kan hebben.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:54

5 december heb ik in totaal 29kwh gebruikt inclusief warmtepomp, dat is het hoogste verbruik van winter 2023/2024.

Verbruik warmtepomp in 2023 was in totaal 2.200 kwh (1.000 kWh warm water en 1.200 kWh voor verwarmen vd woning). Gezin met drie kids (waarvan 2 puber meiden). Woning 2 onder 1 kap met 155m2, opgeleverd in februari 2021. Verwarming staat altijd op 20 graden. Ons totale verbruik in 2023 was 4.500 kWh.

Je kan noord ook volgooien, levert mij 55% op t.o.v het totaal aantal WP wat erop ligt. Salderen kan gewoon dus ga na hoeveel kWh jezelf hebt verbruikt in 2023 in je huidige woning. Ik zou na oplevering het noorddak volleggen denk ik. Even volgen hoe de teruglever boetes allemaal gaan lopen, je hebt nog even tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 28-04-2024 09:18 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online

Stufferdt

doet ook maar wat.

Wij hebben een screen en rolluik met solar. Schrieven ze zo tegen de buitenkant en klaar is kees. Enige wat je dan hebt id een afstandsbediening. Werkt prima. Heeft alleen wel een kleine meerprijs tov bedraad. Maar geen gedoe met door je buitenmuur boren en stroom ernaartoe.

Theoretisch is je accu voor 30 dagen open en dicht toereikend (zonder bijladen dus via de zon). Dus gaat eigenlijk nooit voorkomen

Edit: hebben in de badkamer 3 raampjes die niet open kunnen. Afzuiging via een duco silent werkt meer dan prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Stufferdt op 28-04-2024 09:15 ]

😀😀😀

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:26

Hier een vrijstaande zadeldak woning 10.6 x 8.6 meter bj 2021 nabij Drente; hoogste verbruik voor verwarmen per week was 125 KWh (december 2022), bij een binnen temperatuur van tegen de 21° , slaapkamers +/- 18.5 graden.
Jaarverbruik over 2023 voor de warmtepomp plus een 2-de warmtepomp voor Sanitair warm water (een warmtepomp-boiler) was 2009 KWh.. gemiddeld 38,6 KWh per week.

Ik gebruik echter weinig warm water (1 persoon), in jou toekomstige woning kan dat makkelijk 50% van het totale energieverbruik worden (langdurig elke dag douchen, 4 volwassenen...)
Bedenk dat warm water maken door een warmtepomp heel veel stroom kost, en alle water voorraad boven de 55° moet met een elektrisch element verwarmd worden.. ook de wekelijkse Legionella opwarming naar 62°..
Daarom staat bij mij de Sanitair Warm Water temperatuur op slechts 50 graden, zo wordt het element daarvoor nooit gebruikt.
En de legionella opwarming wordt alléén uitgevoerd als de stroom heel goedkoop is óf als de zonnepanelen voldoende stroom opwekken, de warmtepomp-boiler voor SWW heeft over 2023 maar 255KWh stroom verbruikt (Net of zonnepanelen stroom)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:13

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Wij hebben een nieuwbouwwoning die in 2021 is opgeleverd met WtW. De Duco WtW heeft een ingebouwde vochtsensor die snel genoeg reageert voor de badkamer en heb extra CO2 sensoren toegevoegd in verschillende kamers, zodat alle ventilatie automatisch geregeld wordt door het Duco systeem. Alle ramen zijn 99% van de tijd gesloten, voor een optimale werking van de WtW en later toegevoegde airco (l/l warmtepomp) voor koelen in de zomer.

Wij zouden een badkamer zonder raam een voordeel vinden, hebben nu wel een raam die altijd dicht is, voorzien is van privacy folie op het glas en achteraf een rolluik buiten geplaatst.

Ook het rolluik houden we altijd dicht van de badkamer, de verlichting gaat afhankelijk van de tijd van de dag vanzelf aan op een specifieke lichtsterkte, wanneer je de deur opent.

Als ik een keer vroeg wakker wordt, wanneer het vroeg licht is, hoef ik niet om 05:00 klaar wakker te zijn op de WC…

Onze badkamer is 2.49x1.88, dus wel iets groter dan wat je nu zou krijgen, het ligt er ook aan wat je er precies in wilt plaatsen of dat groot genoeg is. Door de wand waar het raam zit hier, was je beperkt in hoe je de ruimte in deelt, dus hebben het zo optimaal mogelijk gedaan voor een ruime inloopdouche, toilet en 80cm wastafel, wat voor ons zat is.

Verder, rolluiken kunnen prima op accu. Let alleen op dat afhankelijk van het merk er limieten zijn wat de motor aankan qua oppervlak.

Op de boven verdiepingen hebben we alles met accu/zonnepaneel, inclusief degene op het noorden, ze werken gewoon het hele jaar. Op de begane grond hebben we grote raampartijen en een hoogte van 283cm, dat lukt niet op accu’s tenzij je meerdere rolluiken naast elkaar zou doen bij die ramen.

Screens zijn lichter, maar in mijn ogen nutteloos, vanuit de bouw hadden we screens op alle ramen op het zuiden, het deed voor de warmte niks, voor het licht een beetje en voor privacy in de avond niks. In de avond kan je van buiten naar binnen kijken, overdag van binnen naar buiten.

Bij ons zijn alle screens verwijderd en hebben we overal Roma Rolluiken met Somfy motoren laten plaatsen. Alles behalve de voordeur, zodat we een vluchtroute hebben bij een noodsituatie.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 28-04-2024 09:35 ]

Gallery V&A

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:14
Ik zie verschillende mensen hierboven die de combo WTW met/zonder raam bespreken.

Nu woon ik in een relatief nieuw appartement (oplevering 2015) met een kleine badkamer (6 m2). Maar als ik een keer wat langer onder de douche sta en/of flink warm water gebruik, dan zijn de muren echt zeiknat van de waterdamp die neerslaat.

De WTW afzuiging heb ik ingesteld op de maximale capaciteit, maar zelfs dan is het niet voldoende. De afzuiging zit zelfs boven de douche…

Dus in dat geval alsnog ff het raam open om snel te ventileren.

Om die reden ben ik dus helemaal niet zo tevreden over het WTW systeem (is van Brink meen ik)

• Blik1984
BiG-GuY schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:31:
[...]

Wij zouden een badkamer zonder raam een voordeel vinden, hebben nu wel een raam die altijd dicht is, voorzien is van privacy folie op het glas en achteraf een rolluik buiten geplaatst.
Deze begrijp ik eigenlijk niet. Ik vind de standaard badkamers in nieuwbouw meestal van die ingebouwde grotten, mede door het ontbreken van natuurlijk licht. Per definitie hebben badkamers met een raam een ruimtelijker gevoel.

Overigens wel met je eens dat je er verder vervolgens niet veel aan hebt. Raam gaat nooit open en grootste deel is via een plissé afgedekt, maar desondanks geeft het wel natuurlijk licht overdag en dat vind ik zelf erg prettig.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik volg deze topic reeks inmiddels bijna 5 jaar en het valt toch wel op hoe de badkamers steeds kleiner worden en opgeofferd lijken te worden voor andere zaken of een lagere verkoopprijs.
2x2 toch je toch geen badkamer meer noemen zeg...

Bij ons was de badkamer standaard 4.56 x 2.12m met een raam, douche, bad en toilet.
Voor een paar duizend euro extra aan meerwerk andere tegels gekozen, de standaard wasbak met spiegel vervangen door een dubbele met meubel en een regendouche (die we nooit gebruiken) laten plaatsen.

Het hangt wellicht ook samen met de afmeting van de badkamer, maar ik vind een raam toch wel heel prettig. De aannemer wilde er helaas geen geribbeld glas in zetten dus, we hebben er folie overheen geplakt voor de privacy. Een rolluik zit er ook voor om overdag de zon buiten te houden en in de avond ook voor privacy te zorgen. Je staat er namelijk voor als je de douche in of uit wilt.

Ook hier is het raam eigenlijk altijd dicht, maar ik heb hem wel aangepast zodat hij van alleen kiepstand ook volledig open kan. Dit omdat het voor ons ook een vluchtroute het huis uit is naar de uitbouw bij bv brand.

En ondanks dat de aannemer er hier een potje van gemaakt heeft met de ventilatie is de badkamer wel altijd vrij vlot droog na douchen. Duco Silent hier ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1Y4z_SsThF0M-utrtlPqbU0JEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Djc1GFJBKqHImD9FGxFbKkNK.jpg?f=fotoalbum_large
Onze badkamer bij oplevering.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 28-04-2024 10:24 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Farmerwood schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:19:
[...]

Ik volg deze topic reeks inmiddels bijna 5 jaar en het valt toch wel op hoe de badkamers steeds kleiner worden en opgeofferd lijken te worden voor andere zaken of een lagere verkoopprijs.
2x2 toch je toch geen badkamer meer noemen zeg...

Bij ons was de badkamer standaard 4.56 x 2.12m met een raam, douche, bad en toilet.
Voor een paar duizend euro extra aan meerwerk andere tegels gekozen, de standaard wasbak met spiegel vervangen door een dubbele met meubel en een regendouche (die we nooit gebruiken) laten plaatsen.

Het hangt wellicht ook samen met de afmeting van de badkamer, maar ik vind een raam toch wel heel prettig. De aannemer wilde er helaas geen geribbeld glas in zetten dus, we hebben er folie overheen geplakt voor de privacy. Een rolluik zit er ook voor om overdag de zon buiten te houden en in de avond ook voor privacy te zorgen. Je staat er namelijk voor als je de douche in of uit wilt.

Ook hier is het raam eigenlijk altijd dicht, maar ik heb hem wel aangepast zodat hij van alleen kiepstand ook volledig open kan. Dit omdat het voor ons ook een vluchtroute het huis uit is naar de uitbouw bij bv brand.

En ondanks dat de aannemer er hier een potje van gemaakt heeft met de ventilatie is de badkamer wel altijd vrij vlot droog na douchen. Duco Silent hier ook.

[Afbeelding]
Onze badkamer bij oplevering.
9m2 is dan ook wel een forse badkamer. 5-6m2 is gebruikelijk voor een rijtjeswoning.

• Farmerwood
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:27:
[...]

9m2 is dan ook wel een forse badkamer. 5-6m2 is gebruikelijk voor een rijtjeswoning.
Ik heb een 2-1 kap, maar ook de rijtjeswoningen hier in de wijk halen minimaal 6 m2.
En dat is toch fors groter dan 3.5-4 m2.

• miezziej
  • Laatst online: 27-01-2025
Onze badkamer in het oude huis (bj 2016) was ongeveer 2,20x1,75 zonder raam. De MV installatie was prima genoeg om het vocht weg te krijgen. Het was geen enorme badkamer maar goed, alles wat je nodig hebt zat erin :+
Onze nieuwe badkamer wordt 3,4x2, ook zonder raam. Denk dat het wel losloopt met de WTW.

Hier zijn we aan het aftellen tot we de opleveringsbrief krijgen. Volgens de laatste nieuwsbrief zou ons blok week 17/18 de brief moeten krijgen. Het vorige blok in week 16, maar die hebben nog niets... Wij zullen het dan ook wel later krijgen. Hopelijk halen ze de laatste prognose oplevering die ze hebben gedeeld (dat zou week 22 betekenen). Ze kunnen pas opleveren als de gemeente klaar is met de straat dus ik hou nog steeds dagelijks buienrader in de gaten :')

• GeeMoney
@BiG-GuY de juiste screens helpen natuurlijk wel degelijk tegen de warmte en het privacy gedeelte is vaak ook een reden waarom mensen ervoor kiezen. Wel warmte wering maar toch nog wat lichtval/zicht.

Van rolluiken krijg ik juist een meh gevoel, die grote bakken zien er persoonlijk niet uit en het lijkt wel een gevangenis met al die dingen dicht. Als je nacht diensten draait is het wellicht ideaal dus zo is er altijd wel wat maar hier zelfs geen screens nog nodig gehad door de verrassend goed werkende vloer koeling.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 21:54
vliegnerd schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:15:
[...]

Een warmtepomp gebruikt gewoon heel weinig energie.
[...]
Maar 30 kWh per dag is echt onzin.
Correctie: een goed ingeregelde warmtepomp gebruikt weinig energie.

Helaas hebben lang niet alle installateurs echt kaas gegeten van het goed inregelen van warmtepompen. Combineer dat met de master-master regeling die veel mensen nog steeds als het comfortabele (maar veel minder efficiëntere) alternatief van een master-slave krijgen aangeraden, en je kan op koudere dagen echt best wel richting die 30 kWh per dag zitten. Afhankelijk van je huis natuurlijk, hoe meer vrije muren je hebt hoe meer je zult moeten verwarmen. Appartementen en tussenwoningen hebben over het algemeen de minste warmtevraag.

• GeeMoney
Sicco92 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:19:
[...]

Helaas hebben lang niet alle installateurs echt kaas gegeten van het goed inregelen van warmtepompen. Combineer dat met de master-master regeling die veel mensen nog steeds als het comfortabele (maar veel minder efficiëntere) alternatief van een master-slave krijgen aangeraden, en je kan op koudere dagen echt best wel richting die 30 kWh per dag zitten. Afhankelijk van je huis natuurlijk, hoe meer vrije muren je hebt hoe meer je zult moeten verwarmen. Appartementen en tussenwoningen hebben over het algemeen de minste warmtevraag.
Een L/L warmtepomp die bij 5 graden en kouder 150m2 moet verwarmen heeft daar anders wel een beste klus aan hoor.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

[...]

Ligt eraan hoe je de rest inricht met kunst/planten. Zelf alles 016 maar met grote oppervlakken gekleurde kunst of jungle wand. Tevens overal hue dus de muur kleurt mooi met het licht mee. Ik weet dat interieurarchitecten het altijd graag anders zien maar vaak komt het op mij erg druk en als een kermis over.

Overigens is hier de hoera brief binnen en mag ik vanaf mei gaan betalen voor de grond en beginnen ze pas in oktober met bouwen. Erg irritant en duur want ik ga dan wel gelijk al het dubbele voor mijn huidige hypotheek betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-04-2024 12:33 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Draakje5 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:10:
[...]

Kun je dan niet bij het merk terrecht?
Neem aan dat grohe e.d. zich gewoon aan de wettelijke garantie moeten houden. Dus grohe (of welk merk dan ook) even een mailtje sturen!

Wij hadden 20jr garantie op duco ventilatieroosters. De aannemer gaf indd na een jaar of 1 geen garantie meer.. maar op het product zelf zat nog wel garantie.
Hier 1 jaar garantie op de W/W warmtepomp maar dat lijkt mij ook niet wettelijk te kloppen.

• Blik1984
icecreamfarmer schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:27:
[...]

Ligt eraan hoe je de rest inricht met kunst/planten. Zelf alles 016 maar met grote oppervlakken gekleurde kunst of jungle wand. Tevens overal hue dus de muur kleurt mooi met het licht mee. Ik weet dat interieurarchitecten het altijd graag anders zien maar vaak komt het op mij erg druk en als een kermis over.
Ligt eraan hoe je het voor rest inricht met kunst/planten ;)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

roltor schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:32:
[...]

Heb je een mooier alternatief?
Ik heb ook een mooi huis, maar het is zo heet (nu al 22 graden) op de 1e verdieping dat ik nu toch screens ga plaatsen.
Ik opteer zelf voor buiten jalouzieen en laat daar ook de voorbereidingen voor treffen.
Waar ik zelf meer mee zit zijn de tuindeuren. Een screen is steviger dan een knikarmscherm maar dan kan de deur niet meer open.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sicco92 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:19:
[...]

Ik lees in de technische omschrijving dat wij een master master inregeling krijgen met temperatuurkeuze per ruimte. Heb hier zelf geen kaas van gegeten, maar is dit op een of andere manier nog om te bouwen naar master slave? Kan ik de aannemer nu al iets meegeven om het efficiënter in te regelen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:13

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
GeeMoney schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:11:
@BiG-GuY de juiste screens helpen natuurlijk wel degelijk tegen de warmte en het privacy gedeelte is vaak ook een reden waarom mensen ervoor kiezen. Wel warmte wering maar toch nog wat lichtval/zicht.

Van rolluiken krijg ik juist een meh gevoel, die grote bakken zien er persoonlijk niet uit en het lijkt wel een gevangenis met al die dingen dicht. Als je nacht diensten draait is het wellicht ideaal dus zo is er altijd wel wat maar hier zelfs geen screens nog nodig gehad door de verrassend goed werkende vloer koeling.
Wij hadden dus vanuit de bouw screens van het zakelijke merk van Luxaflex. Dat waren dus wel hoge kwaliteit screens, wel handmatig met een stok. Maar die hielpen dus maar weinig voor licht en warmte. Het hielp iets, maar als een rolluik 100% helpt zou het met een screen 20-30% zijn.

Ook omdat we het met zonwering aan de buitenkant volledig dicht willen kunnen hebben, was een screen daar sowieso niet geschikt voor. Dus heb ik me niet verdiept in de opties voor screens.

We hebben voor de gordijnen binnen expres geen verduisterende gordijnen gedaan, dus moet het wel donker kunnen maken met wat er aan de buitenkant zit.

Afgelopen zomer met rolluiken en airco was erg prettig, zonder de rolluiken hadden de airco’s veel meer werk moeten verrichten en had je de drukkende warmte bij de ramen op het zuiden sowieso gehad. Met de screens ging die drukkende warmte niet weg.

Gallery V&A

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat geweldig, al jullie reacties! Dank aan iedereen!
We zijn inderdaad ingeloot :D, de woning staat in optie voor ons.

Ik heb nog gevraagd wat voor meerwerk er mogelijk is, en dat is vrij weinig, enkel een uitbouw achter van 2.1 meter, openslaande deuren ipv een raam ( de bestaande achterdeur blijft ook ) Dan verder wat kleur opties in de badkamer en keuken, verder niets.
Op zich wel genoeg stopcontacten denk ik zo, wel jammer dat loze leidingen niet mogelijk zijn, de makelaar zei dat als we meer opties willen we naar de volgende categorie woning zouden moeten gaan (2 onder 1 kap) maargoed, die zijn ruim 1,5 ton duurder, met deze woning a 390k zitten we al wel redelijk aan onze max met uiteraard de afwerking.

Kortom ik vind het echt lastig, qua ruimte in huis gaan we er niet op vooruit en niet op achteruit ( enkel de tuin, we gaan van 44x6 naar 8x11.
Hier kunnen we nu niet parkeren wat een nachtmerrie is, in de nieuwbouw woning hebben we plek voor 2 auto's naast ons huis op eigen terrein.
Huis is nu uit de jaren 50 ( wel opgeknapt naar een A label) de nieuwe woning A+++ en gloedje nieuw.

Ik denk niet dat we nog een keer zo een woning in onze omgeving gaan tegenkomen, met een prijs die wij dan ook kunnen betalen, en dat we die loterij dan nog een keer zouden winnen.

Aks iemand nog iets weet over aluminium wanden in de badkamer, dan hoor ik dat graag! Blijf dat vaag vinden.

Jullie hebben mij meer op weg geholpen dan de makelaar dusver, dus serieus, iedereen heel erg bedankt !

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Rene85 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:56:
[...]

Ik lees in de technische omschrijving dat wij een master master inregeling krijgen met temperatuurkeuze per ruimte. Heb hier zelf geen kaas van gegeten, maar is dit op een of andere manier nog om te bouwen naar master slave? Kan ik de aannemer nu al iets meegeven om het efficiënter in te regelen?
Master/master is sinds een paar jaar volgens bouwbesluit verplicht. Dus daar zul je het mee moeten doen. Maar achteraf kun je natuurlijk gewoon altijd de setpoints van slaapkamers lager zetten (of niet heel hoog zetten) dan heb je er al minder last van. Meest efficiënt is "alle vloerverwarmingsgroepen open" en dat kun je achteraf ook zelf knutselen, maar eerst maar eens zien hoe het werkt. Ik denk dat dit geen prio is voor tijdens de bouw.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01 19:30
icecreamfarmer schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:17:
[...]

Ik opteer zelf voor buiten jalouzieen en laat daar ook de voorbereidingen voor treffen.
Waar ik zelf meer mee zit zijn de tuindeuren. Een screen is steviger dan een knikarmscherm maar dan kan de deur niet meer open.
Ik heb dat nu opgelost met een screendoek met zuignappen op de deur.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

_dizzy_ schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:27:

Op zich wel genoeg stopcontacten denk ik zo,
Dat is eigenlijk nooit waar. Dus als je daar nog iets aan kunt doen: Neem er meer :P

Wat je verder nog wil bespreken met de elektricien/installateur (stel dat het mogelijk is)
Voorbereiding laadpaal mogelijk?
Tuin/schuur op aparte groep met eigen draad vanuit meterkast, ipv afgetapt.
Is er een deurbel met een draad ipv zo'n radiografisch ding. (Die heb ik helaas, nooit aan gedacht). Die kun je niet makkelijk vervangen door een videodeurbel.
Kan de elektricien geen wifi accesspoint/netwerk/UTP monteren in de plafonds in de gang?
O ja, neem nog wat extra stopcontacten!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:56:
[...]

Master/master is sinds een paar jaar volgens bouwbesluit verplicht. Dus daar zul je het mee moeten doen. Maar achteraf kun je natuurlijk gewoon altijd de setpoints van slaapkamers lager zetten (of niet heel hoog zetten) dan heb je er al minder last van. Meest efficiënt is "alle vloerverwarmingsgroepen open" en dat kun je achteraf ook zelf knutselen, maar eerst maar eens zien hoe het werkt. Ik denk dat dit geen prio is voor tijdens de bouw.
Thanks! Bouw is pas net begonnen, dus heb nog een jaartje om me er in te verdiepen

• Toppe
Wat geweldig, al jullie reacties! Dank aan iedereen!
We zijn inderdaad ingeloot :D, de woning staat in optie voor ons.

Ik heb nog gevraagd wat voor meerwerk er mogelijk is, en dat is vrij weinig, enkel een uitbouw achter van 2.1 meter, openslaande deuren ipv een raam ( de bestaande achterdeur blijft ook ) Dan verder wat kleur opties in de badkamer en keuken, verder niets.
Op zich wel genoeg stopcontacten denk ik zo, wel jammer dat loze leidingen niet mogelijk zijn, de makelaar zei dat als we meer opties willen we naar de volgende categorie woning zouden moeten gaan (2 onder 1 kap) maargoed, die zijn ruim 1,5 ton duurder, met deze woning a 390k zitten we al wel redelijk aan onze max met uiteraard de afwerking.

Kortom ik vind het echt lastig, qua ruimte in huis gaan we er niet op vooruit en niet op achteruit ( enkel de tuin, we gaan van 44x6 naar 8x11.
Hier kunnen we nu niet parkeren wat een nachtmerrie is, in de nieuwbouw woning hebben we plek voor 2 auto's naast ons huis op eigen terrein.
Huis is nu uit de jaren 50 ( wel opgeknapt naar een A label) de nieuwe woning A+++ en gloedje nieuw.

Ik denk niet dat we nog een keer zo een woning in onze omgeving gaan tegenkomen, met een prijs die wij dan ook kunnen betalen, en dat we die loterij dan nog een keer zouden winnen.

Aks iemand nog iets weet over aluminium wanden in de badkamer, dan hoor ik dat graag! Blijf dat vaag vinden.

Jullie hebben mij meer op weg geholpen dan de makelaar dusver, dus serieus, iedereen heel erg bedankt !
Die makelaar wil verkopen en elke vraag die je stelt kost hem tijd waar hij niet voor betaald krijgt, allerlei aanpassingen zullen dus niet kunnen maar dikke kans dat je straks bij de aannemer langs moet om je meerwerk te bepalen

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

roltor schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:57:
[...]

Ik heb dat nu opgelost met een screendoek met zuignappen op de deur.
En dat blijft met wind ook goed zitten? Het is niet iets wat je er een uur af haalt en dan weer op zet.
Ik zou mijn zonwering graag automatisch laten regelen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

vliegnerd schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:56:
[...]

Weet je dat zeker? Het moet regelbaar per ruimte zijn maar dat is met master slave ook.
Laatste genoemde krijg ik ook. En wat mij betreft prima door de wtw wordt het toch overal even warm.

• Toppe
icecreamfarmer schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:05:
[...]

Weet je dat zeker? Het moet regelbaar per ruimte zijn maar dat is met master slave ook.
Laatste genoemde krijg ik ook. En wat mij betreft prima door de wtw wordt het toch overal even warm.
Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

;)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:30

Crazy D

I think we should take a look.

Afhankelijk van hoe breed je woning is, maar 2,1 meter uitbouw is een serieuze verruiming van je woonkamer. In m'n vorige huis (was metertje of 8 breed) had ik een uitbouw van zo'n 1,5 meter, en dat maakte de woonkamer in 1 keer tot een balzaal. De buren hadden dat niet, en die kamer voelde echt flink klein aan. Plus, extra voordeeltje, de buren zaten dus in hun zitje in de tuin eigenlijk naast mijn uitbouw waardoor we niet letterlijk naast elkaar op een rijtje zaten.

Exact expert nodig?

• roltor
icecreamfarmer schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:03:
[...]

En dat blijft met wind ook goed zitten? Het is niet iets wat je er een uur af haalt en dan weer op zet.
Ik zou mijn zonwering graag automatisch laten regelen.
Het is nog niet geleverd, maar ik verwacht geen problemen. Het screendoek laat de wind gedeeltelijk door, en zit redelijk strak tegen de deur. Als het toch mis gaat, ligt het doek in de tuin, dat lijkt me ook geen probleem.

Naast mijn deur zitten grote ramen van 3,5 meter breed en verdiepingshoog. Dus ik vind het niet zo erg dat er permanent een screen op de deur zit, er komt genoeg licht binnen.

Dit is voor mij de meest logische oplossing, ik zie het niet zitten om een solar screen oid op de deur te schroeven, of 1 screen voor de ramen en deur, of een uitvalscherm (in beide gevallen kan de deur niet meer open, en met 2 kleine kinderen verwacht ik niet dat dat goed zal gaan).
Daarnaast is er geen schade aan de deur, dus als het toch niet bevalt, kan ik nog een andere oplossing zoeken.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dank je. Ik heb woningborg en master slave staat uitdrukkelijk in het TO en hun voorwaarden.
Naregeling per ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-04-2024 19:42 ]

• Toppe
icecreamfarmer schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:38:
[...]

Dank je. Ik heb woningborg en master slave staat uitdrukkelijk in het TO en hun voorwaarden.
Naregeling per ruimte.
Die discussie kan in dat topic gevoerd worden.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
Mbt kookgroep heeft de aannemer de vraag bij de installateur uitgezet en zelfs via een accountmanager bij ABB voorgelegd. Reactie luidt als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand ervaring gehad met deze reactie?

• Source90
Draakje5 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:40:
Mbt kookgroep heeft de aannemer de vraag bij de installateur uitgezet en zelfs via een accountmanager bij ABB voorgelegd. Reactie luidt als volgt:

***members only***

Iemand ervaring gehad met deze reactie?
En als je simpelweg aangeeft een 11kWh plaat te hebben gekocht? :+
Ligt er trouwens ook aan wat voor aardlekschakelaar je krijgt. Als je een 4pin/3 fase aardlek krijgt, is het sowieso geen issue dat je een kookgroep krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 28-04-2024 20:46 ]

• Draakje5
Source90 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:46:
[...]

Ligt er trouwens ook aan wat voor aardlekschakelaar je krijgt. Als je een 4pin/3 fase aardlek krijgt, is het sowieso geen issue dat je een kookgroep krijgt.
Bora puru. Via projectleverancier gekocht dus aannemer wist (of had kunnen weten) welke kookplaat we hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHLMudUjR0TrSHDpEmf9uWwLtIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOATskcw2mmqq0VNxId1zFVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZatNXud76S10ncJf7YoTKQ05sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsrLqMPNv862KI7n8NMsKHUN.jpg?f=fotoalbum_large

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:51:
[...]

Bora puru. Via projectleverancier gekocht dus aannemer wist (of had kunnen weten) welke kookplaat we hebben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi vol die kast.. Je zal niet alleen de linker uitbreiding moeten vervangen maar dus ook draad en de schakelaar.. best een klusje maar met een paar honderd euro wel geregeld (zelf niet via electricien).

Hier ook veel moeite gehad om de kookgroep te laten veranderen. Ook inderdaad met het "je gebruikt nooit alle zones en afzuiging te gelijk, dus het is voldoende" verhaal gehad.

tis uiteindelijk wel gelukt om ze het te laten ombouwen :)

• roltor
Source90 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:46:
[...]

Je bedoelt zeker een 11 kW kookplaat ;)
vormulier schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:56:
[...]

Mooi vol die kast.. Je zal niet alleen de linker uitbreiding moeten vervangen maar dus ook draad en de schakelaar.. best een klusje maar met een paar honderd euro wel geregeld (zelf niet via electricien).

Hier ook veel moeite gehad om de kookgroep te laten veranderen. Ook inderdaad met het "je gebruikt nooit alle zones en afzuiging te gelijk, dus het is voldoende" verhaal gehad.

tis uiteindelijk wel gelukt om ze het te laten ombouwen :)
Is het dan niet makkelijker om het gewoon zelf aan te passen?
Draakje5 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas, dat zijn eenfase aardlekschakelaars.
Rechts onderin op je 1e foto te herkennen aan de 2 units brede schakelaars. 3 fase exemplaren zijn 4 units breed.

[ Voor 65% gewijzigd door roltor op 28-04-2024 20:59 ]

• Draakje5
roltor schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:57:
[...]

Je bedoelt zeker een 11 kW kookplaat ;)

[...]

Is het dan niet makkelijker om het gewoon zelf aan te passen?

[...]

Helaas, dat zijn eenfase aardlekschakelaars.
Rechts onderin op je 1e foto te herkennen aan de 2 units brede schakelaars. 3 fase exemplaren zijn 4 units breed.
Ja precies. En eenfase aardlekschakelaar met deze kookgroep zou toch niet mogen. Toch gooit ABB het op gelijktijdigheid.

• Source90
Draakje5 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:01:
[...]

Ja precies. En eenfase aardlekschakelaar met deze kookgroep zou toch niet mogen. Toch gooit ABB het op gelijktijdigheid.
Links of rechtsom kan er geen 4PIN ALS meer bij.
De ALS linksboven is voor de zonnepanelen, ik gok linksonder voor de warmtepomp. Waarvoor is de 2pin ALS naast de PV?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-01 19:26
Draakje5 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:01:
[...]
Ligt er ook aan wat er op groep 5 en 6 aangesloten zit.

@Source90 de WP zit rechtsboven, ook 2x16A op 1 fase....

• Draakje5
Rouske schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:15:
[...]

Ligt er ook aan wat er op groep 5 en 6 aangesloten zit.

@Source90 de WP zit rechtsboven, ook 2x16A op 1 fase....
Zo ongeveer het hele huis.
Woonkamer slaapkamer badkamer voorgevel en zelfs Oven!

• kepler
  • Laatst online: 16:19
Crazy D schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:20:
[...]

Afhankelijk van hoe breed je woning is, maar 2,1 meter uitbouw is een serieuze verruiming van je woonkamer. In m'n vorige huis (was metertje of 8 breed) had ik een uitbouw van zo'n 1,5 meter, en dat maakte de woonkamer in 1 keer tot een balzaal. De buren hadden dat niet, en die kamer voelde echt flink klein aan. Plus, extra voordeeltje, de buren zaten dus in hun zitje in de tuin eigenlijk naast mijn uitbouw waardoor we niet letterlijk naast elkaar op een rijtje zaten.
Of een verkleining van je tuin en je budget ;)

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:22

tomtom901

Moderator General Chat
Zoveel valt daar niet (meer) te discussieren :+

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-01 13:23
Weer een nieuwe koude douche voor onze projectontwikkelaar.

Members only:

• Farmerwood
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:53:
Weer een nieuwe koude douche voor onze projectontwikkelaar.

***members only***
Ook een lekkere instelling van die uitvoerder. Maak je meteen vrienden mee. Heb dan op z'n minst het fatsoen om even overal aan te bellen (om 05:30...) en mensen de kans te geven om hun auto te verplaatsen. Als ze overal nog op de oprit staan is toch wel duidelijk dat niet 1 iemand het vergeten is dat de straat open gaat.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-01 13:23
Farmerwood schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:11:
[...]

Ook een lekkere instelling van die uitvoerder. Maak je meteen vrienden mee. Heb dan op z'n minst het fatsoen om even overal aan te bellen (om 05:30...) en mensen de kans te geven om hun auto te verplaatsen. Als ze overal nog op de oprit staan is toch wel duidelijk dat niet 1 iemand het vergeten is dat de straat open gaat.
Haha, ja dat was zijn dilemma ook. Heb zojuist uitvoerder + gemeente gesproken. Vanmiddag komt er een voetpad met rijplaten, de weg wordt afgedekt met rijplaten zodat de auto's weg kunnen en ze stellen de rest van het werk uit tot volgende week maandag zodat iedereen de kans heeft z'n auto weg te halen.

Uitvoerder was flink chagrijnig: het werk is al een paar keer uitgesteld de afgelopen twee jaar en hij krijgt pas betaald als de klus klaar is. Hij zit nu met 3 graafmachines, twee vrachtwagens en 10 man personeel wat een week 'op de bank' zit.

Een omleiding door andere straten is geen oplossing: we zijn omsloten door water en de kortst mogelijke omweg is 2,6 kilometer te voet of 4 kilometer met de auto.

Voordeel van dit contact was wel dat er in het contact met de uitvoerder gesproken kon worden over de definitieve inrichting. Hij verplaatst nu een parkeervak met een meter, zet een lantaarnpaal net ff anders neer en gebruikt een andere stoeprand waardoor de ontsluiting van de achtertuinen een stuk praktischer is _/-\o_ Daar hebben we met de gemeente en projectontwikkelaar oeverloos over gecorrespondeerd, maar tegen de kostprijs van 10 bakken koffie en een glimlach is het zó opgelost.

Het is wel weer duidelijk dat je als bewoner behoorlijk veel voor elkaar kunt krijgen, mits je gewoon informeel met de uitvoerder kunt kletsen. Voor iedereen met een projectwoning kan ik daarom alleen maar aanraden de uitvoerder van het straatwerk (indien mogelijk) aan je zijde te krijgen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:27:
[...]

Het is wel weer duidelijk dat je als bewoner behoorlijk veel voor elkaar kunt krijgen, mits je gewoon informeel met de uitvoerder kunt kletsen. Voor iedereen met een projectwoning kan ik daarom alleen maar aanraden de uitvoerder van het straatwerk (indien mogelijk) aan je zijde te krijgen.
Dat was hier ook zo. Elke dag koffie met iets lekkers en ze verplaatsen bergen voor je.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:58
Nou hebben wij ook gedaan, koekjes etc. Bij ons was de aannemer nog "redelijk" met onze buurvrouw praat die niet eens meer en reageert niet meer op emails en belletjes... en ze komen er gewoon mee weg... iets met mensen te weinig waarschijnlijk. Nu is onze buurvrouw ook wel direct.. (wel aardig ;) maar direct)

• miezziej
miezziej schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:38:

Hier zijn we aan het aftellen tot we de opleveringsbrief krijgen. Volgens de laatste nieuwsbrief zou ons blok week 17/18 de brief moeten krijgen. Het vorige blok in week 16, maar die hebben nog niets... Wij zullen het dan ook wel later krijgen. Hopelijk halen ze de laatste prognose oplevering die ze hebben gedeeld (dat zou week 22 betekenen). Ze kunnen pas opleveren als de gemeente klaar is met de straat dus ik hou nog steeds dagelijks buienrader in de gaten :')
Ik had hier eerder moeten posten :+ Vandaag de brief ontvangen, 28 mei is de oplevering *O*

• sheane
  • Niet online
Vandaag nog een klein puntje gespot. Zo'n rubberen deurstop was net 2cm te kort gemaakt waardoor onze garage deur tegen de muur botst. Aannemer heeft gelijk een nieuwe besteld! En ze kwamen nog wat tips geven om het glasvezelbehang netjes te maken met een potje filler wat we mochten gebruiken. Toch leuk als de mensen die er rondlopen hun werk en resultaten leuk vinden om een kijkje te nemen als je bezig bent!

Nu hopen dat de andere herstelpunten snel geregeld kunnen worden, maar aan deze mannen ligt het in ieder geval niet 😄

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:22

tomtom901

Moderator General Chat
sheane schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:46:
Vandaag nog een klein puntje gespot. Zo'n rubberen deurstop was net 2cm te kort gemaakt waardoor onze garage deur tegen de muur botst. Aannemer heeft gelijk een nieuwe besteld! En ze kwamen nog wat tips geven om het glasvezelbehang netjes te maken met een potje filler wat we mochten gebruiken. Toch leuk als de mensen die er rondlopen hun werk en resultaten leuk vinden om een kijkje te nemen als je bezig bent!

Nu hopen dat de andere herstelpunten snel geregeld kunnen worden, maar aan deze mannen ligt het in ieder geval niet 😄
Zo hoort het (is gelukkig bij ons ook) maar de praktijk wijst helaas anders uit.

• Draakje5
Hier ook gewoon wat voegsel geleend van de aannemer om de deurbel die we er uit hebben getrokken te vullen enz. Voordeel als ze nog 3 maanden aan het bouwen zijn terwijl jouw woning al is opgeleverd.
Maargoed, we hebben ze ook anders meegemaakt :+

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:18
Wij hebben het eerste issue na oplevering te pakken 5 maanden geleden.
Als je op het toilet zit hoor je een druppelend geluid. Komt uit de pot vandaag en onder de pot. Alles is droog dus het lijkt achter het muurtje te zitten.

Ik ben benieuwd hoelang dit gaat duren voor ze er tijd voor vrijmaken.

Iemand ervaring hoe snel men dit oppakt bij de after sales ?

• praliwi
  • Laatst online: 09-01 21:32
Smartbikers schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:14:
Wij hebben het eerste issue na oplevering te pakken 5 maanden geleden.
Als je op het toilet zit hoor je een druppelend geluid. Komt uit de pot vandaag en onder de pot. Alles is droog dus het lijkt achter het muurtje te zitten.

Ik ben benieuwd hoelang dit gaat duren voor ze er tijd voor vrijmaken.

Iemand ervaring hoe snel men dit oppakt bij de after sales ?
Meestal tussen de 1 en 250 dagen dat ze wel langs komen. Nee dit kan niemand voor je beantwoorden natuurlijk, gewoon even navragen.. Problemen qua lekkage worden als het goed is vrij snel opgepakt.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Heeft iemand in dit topic ook te maken met een mandeling terrein?
Wij kregen deze week een uitnodiging voor een vergadering en daarbij zaten diverse stukken om door te lezen. Een ervan was de begroting. Nu schrok ik me kapot van deze bedragen.

Heeft iemand een idee of dit normaal is? En wie gaat over deze kosten? Kunnen we geen eigen bestuur hebben van het mandelig terrein? Ik ben de concept akte erbij gaan pakken over het mandelig terrein maar dit blijft lastig te lezen en dan zegt dat ook nog niks over de bedragen.

Members only:

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:47:
Heeft iemand in dit topic ook te maken met een mandeling terrein?
Wij kregen deze week een uitnodiging voor een vergadering en daarbij zaten diverse stukken om door te lezen. Een ervan was de begroting. Nu schrok ik me kapot van deze bedragen.

Heeft iemand een idee of dit normaal is? En wie gaat over deze kosten? Kunnen we geen eigen bestuur hebben van het mandelig terrein? Ik ben de concept akte erbij gaan pakken over het mandelig terrein maar dit blijft lastig te lezen en dan zegt dat ook nog niks over de bedragen.

***members only***
Hoeveel eigenaren zijn er? Hoe groot is het terrein?

Verzekeringen vind ik laag. Groenonderhoud kost nu eenmaal geld.
Elektra ligt aan het aantal electrische installaties.

Beheer zou je ook zelf moeten kunnen doen met de leden.

• PrixV
Wolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:53:
[...]

Hoeveel eigenaren zijn er? Hoe groot is het terrein?

Verzekeringen vind ik laag. Groenonderhoud kost nu eenmaal geld.
Elektra ligt aan het aantal electrische installaties.

Beheer zou je ook zelf moeten kunnen doen met de leden.
Het aantal eigenaren wordt vertegenwoordigt door een sleutel dus 89 eenheden. Wij hebben er maar 2 dus voor ons is het niet zo spannend. Maar ik vind de bedragen an sich gewoon absurd.

Er staan een paar lantaarnpalen dus 1500 euro aan electra lijkt mij absurd.
Bankkosten voor 300 euro? Dat kan ook vele malen goedkoper denk ik.
Beheer tot vereniging is denk ik wat wij aan VB&T kwijt zijn om de vereniging te leiden? Dit lijkt me ook een bizar hoog bedrag voor het managen van een parkeerterrein. Dit zie ik liever in eigen beheer.

Ik ga in ieder geval dinsdag eens uithoren of dat beheer inderdaad door de leden gedaan kan worden. Dan heb je denk ik zelf ook de mogelijkheid om geen 1600 euro te rekenen voor energie + bankkosten.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-01 16:44
Het is een begroting, geen realisatie. Dat moet achteraf worden gecontroleerd en kan dus ook positief uitvallen. Liever een meevaller, dan een tegenvaller en bij moeten storten. Ik vind het niet gek of schokkend. Onder beheer valt ook de hulplijn en coördinatie als er iets mis gaat, zoals het vervangen van lampen bijvoorbeeld. Allemaal niet groot of lastig, maar de vraag is wie die administratie, afstemming met andere partijen en dat gedoe er bij wil nemen.

In onze vorige straat met mandelig parkeerterrein was de conclusie dat niemand dat wilde doen en dat de kosten hoog waren, maar acceptabel genoeg. We betaalden de eerste jaren zo'n €15 per woning, na een jaar of 3-4 is dat op €6 gezet, omdat we genoeg in de kas hadden om klappen op te vangen. Het is wel zo prettig om initieel wat buffer op te bouwen.

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:57:
[...]

Het aantal eigenaren wordt vertegenwoordigt door een sleutel dus 89 eenheden. Wij hebben er maar 2 dus voor ons is het niet zo spannend. Maar ik vind de bedragen an sich gewoon absurd.

Er staan een paar lantaarnpalen dus 1500 euro aan electra lijkt mij absurd.
Bankkosten voor 300 euro? Dat kan ook vele malen goedkoper denk ik.
Beheer tot vereniging is denk ik wat wij aan VB&T kwijt zijn om de vereniging te leiden? Dit lijkt me ook een bizar hoog bedrag voor het managen van een parkeerterrein. Dit zie ik liever in eigen beheer.

Ik ga in ieder geval dinsdag eens uithoren of dat beheer inderdaad door de leden gedaan kan worden. Dan heb je denk ik zelf ook de mogelijkheid om geen 1600 euro te rekenen voor energie + bankkosten.
1500 euro aan elektra is inderdaad een flink bedrag, maar als daar toegangshekken en bijvoorbeeld liften bij horen kan het realistisch zijn.

300 euro bankkosten per jaar is niet bijzonder hoog voor een zakelijke rekening.

En je kan natuurlijk zelf het beheer oppakken met een paar andere leden, al zullen er ook leden zijn die het voor 30 euro per eenheid wel prima vinden dat een bedrijf het doet.

• PrixV
Hmm thanks voor jullie input. Het is een open parkeerterrein. Geen hekken oid dus elektra lijkt me wat hoog.
Zoals ik al zei is het voor ons niet zo heel boeiend, 20 euro per maand overleven we makkelijk. Maar ik had het gewoon niet verwacht en vind het zelf wel bijzonder hoog.

Voor 2700 euro per jaar kan ik me niet voorstellen dat geen individu het wil oppakken.

Ik ga dinsdag eens even horen wat de rest er over zegt, gezien zij meer moeten betalen dus hier misschien wel meer van vinden.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:59
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:26:
Hmm thanks voor jullie input. Het is een open parkeerterrein. Geen hekken oid dus elektra lijkt me wat hoog.
Zoals ik al zei is het voor ons niet zo heel boeiend, 20 euro per maand overleven we makkelijk. Maar ik had het gewoon niet verwacht en vind het zelf wel bijzonder hoog.

Voor 2700 euro per jaar kan ik me niet voorstellen dat geen individu het wil oppakken.

Ik ga dinsdag eens even horen wat de rest er over zegt, gezien zij meer moeten betalen dus hier misschien wel meer van vinden.
Ik zou lekker uitbesteden. Klinkt als niet heel veel werk, maar er zitten altijd wat zeikerds en zuurpruimen erbij die heel veel tijd kosten om te managen.

• PrixV
SquareOne schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:39:
[...]

Ik zou lekker uitbesteden. Klinkt als niet heel veel werk, maar er zitten altijd wat zeikerds en zuurpruimen erbij die heel veel tijd kosten om te managen.
Is ook weer waar.. je gemoedsrust is 20 euro per maand je wel waard :D

• miezziej
Mijn vorige huis was met mandelig terrein (parkeerplaatsen en een gezamenlijk plein). We hadden eigen beheer (zat nog tijdje in het bestuur) en het maandbedrag was 50 euro per huis (14 huizen). Vooral groenonderhoud was hoog, maar ook reservering voor riool en vervanging bankjes, straatwerk etc.
300 voor bankkosten vind ik ook niet gek voor een zakelijke rekening.

Ik zou het lekker laten uitbesteden, ondanks dat we maar met 14 huizen waren was het af en toe echt hoofdpijn.

• PrixV
miezziej schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:44:
Mijn vorige huis was met mandelig terrein (parkeerplaatsen en een gezamenlijk plein). We hadden eigen beheer (zat nog tijdje in het bestuur) en het maandbedrag was 50 euro per huis (14 huizen). Vooral groenonderhoud was hoog, maar ook reservering voor riool en vervanging bankjes, straatwerk etc.
300 voor bankkosten vind ik ook niet gek voor een zakelijke rekening.

Ik zou het lekker laten uitbesteden, ondanks dat we maar met 14 huizen waren was het af en toe echt hoofdpijn.
Een zakelijke rekening bij de Rabobank kost 10 euro per maand. Die 300 blijf ik hoog vinden :?

• miezziej
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:06:
[...]

Een zakelijke rekening bij de Rabobank kost 10 euro per maand. Die 300 blijf ik hoog vinden :?
Dat zijn vaak de basis kosten, maar zijn er extra kosten voor bijvoorbeeld overboekingen, automatische incasso's, (extra) bankpas etc.

Zou liever iets hoger in het budget zitten en aan het eind van het jaar een meevaller hebben dan andersom :9
Bij ons werd er ook jaarlijks een kascommissie gekozen die door alle transacties heen liepen dus dan wist je wel dat er geen stiekeme prive reisjes met het geld waren geboekt ofzo :D

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:06:
[...]

Even afgezien daarvan, heb je ooit wel eens in een vve gezeten? Alles, letterlijk alles, kost de hoofdprijs.

Voor elk wissewasje wordt iemand ingehuurd, dan ben je sowieso 200 euro kwijt als het een klein klusje was.

Banken zijn net zo, zodra je zakelijk iets doet kost alles geld. Zelfs het digitaal inzien van je rekeningmutaties kost dan per mutatie een bepaald bedrag.

Je vindt elektra duur, maar bedenk wel dat je op een aansluiting waar geen verblijfsruimte bij zit je geen heffingskorting op de energiebelasting krijgt. Dat alleen al is 600 euro.

• PrixV
miezziej schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:19:
[...]

Dat zijn vaak de basis kosten, maar zijn er extra kosten voor bijvoorbeeld overboekingen, automatische incasso's, (extra) bankpas etc.

Zou liever iets hoger in het budget zitten en aan het eind van het jaar een meevaller hebben dan andersom :9
Bij ons werd er ook jaarlijks een kascommissie gekozen die door alle transacties heen liepen dus dan wist je wel dat er geen stiekeme prive reisjes met het geld waren geboekt ofzo :D
Hahah ja ik ben ook niet zo'n fan van VB&T dus vandaar mijn twijfels.
Ik zie het dinsdag wel. Heb voor nu genoeg input om te weten dat dit normaal is. Blij dat het niet de begroting is van mijn huishouden :D

• PrixV
Wolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:20:
[...]

Even afgezien daarvan, heb je ooit wel eens in een vve gezeten? Alles, letterlijk alles, kost de hoofdprijs.

Voor elk wissewasje wordt iemand ingehuurd, dan ben je sowieso 200 euro kwijt als het een klein klusje was.

Banken zijn net zo, zodra je zakelijk iets doet kost alles geld. Zelfs het digitaal inzien van je rekeningmutaties kost dan per mutatie een bepaald bedrag.

Je vindt elektra duur, maar bedenk wel dat je op een aansluiting waar geen verblijfsruimte bij zit je geen heffingskorting op de energiebelasting krijgt. Dat alleen al is 600 euro.
Nee heb ik niet, dit is mijn eerste koophuis, vandaar dat ik hier kwam vragen of dit normaal was en ik er van schrok.
Maar deze argumenten geven wel aan waar dat vandaan komt. Soms helpt inzicht krijgen al.

• miezziej
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:21:
[...]

Hahah ja ik ben ook niet zo'n fan van VB&T dus vandaar mijn twijfels.
Ik zie het dinsdag wel. Heb voor nu genoeg input om te weten dat dit normaal is. Blij dat het niet de begroting is van mijn huishouden :D
Het is ook wel veel geld natuurlijk, helaas.

Hier deden we in het begin bijvoorbeeld het groenonderhoud zelf omdat veel mensen het ook te duur vonden. Maar na een paar keer haken veel mensen af en staat alleen hetzelfde groepje mensen het elke keer te doen. En een hovenier doet het natuurlijk ook een stuk beter dan een willekeurige leek :P

• PrixV
miezziej schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:25:
[...]

Het is ook wel veel geld natuurlijk, helaas.

Hier deden we in het begin bijvoorbeeld het groenonderhoud zelf omdat veel mensen het ook te duur vonden. Maar na een paar keer haken veel mensen af en staat alleen hetzelfde groepje mensen het elke keer te doen. En een hovenier doet het natuurlijk ook een stuk beter dan een willekeurige leek :P
Haha ja ik heb ook niet de ambitie om het terrein zelf te gaan onderhouden. Sowieso mogen wij er maar met 1 auto staan en hebben geen eigen parkeerplaats. Anderen hebben een eigen parkeerplaats daar en hebben een sleutel 7 als aandeel in het geheel.

• Z___Z
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:26:

Ik heb ook in een VVE gezeten voor een parkeerterrein. Bestuur is inderdaad absurd duur als je het uitbesteed, maar als je het zelf gaat doen, zou ik daar wel een vergoeding voor vastleggen. Als je dat niet doet is er in het begin wel iemand die het wil doen, maar in de praktijk wil niemand die persoon opvolgen, Extern bestuur gaat ook niet kosten optimaliseren, maar die optimaliseert op tijd die zij er aan moeten besteden. Dus wat je ook kan doen is eerst een paar jaar zelf doen en optimaliseren en vervolgens uitbesteden.

Ons parkeerterrein lag in betaald parkeren gebied en de VVE bijdrage was lager dan de vergunning bij de gemeente, dus ik vond dat een prima oplossing :)
Ook waren bij ons alleen de parkeerplaatsen van ons en de weg langs de parkeerplaatsen van de gemeente. Dus de verlichting was ook van de gemeente. Scheelde ook weer.
Als het parkeerterrein achter jullie huizen zit zou je ook met z’n allen aan de achtertuin verlichting op je huis aansluiting kunnen maken. Scheelt weer de electra aansluiting van de VVE.

[ Voor 18% gewijzigd door Z___Z op 30-04-2024 21:20 ]

• PrixV
Z___Z schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:17:
[...]

Ik heb ook in een VVE gezeten voor een parkeerterrein. Bestuur is inderdaad absurd duur als je het uitbesteed, maar als je het zelf gaat doen, zou ik daar wel een vergoeding voor vastleggen. Als je dat niet doet is er in het begin wel iemand die het wil doen, maar in de praktijk wil niemand die persoon opvolgen, Extern bestuur gaat ook niet kosten optimaliseren, maar die optimaliseert op tijd die zij er aan moeten besteden. Dus wat je ook kan doen is eerst een paar jaar zelf doen en optimaliseren en vervolgens uitbesteden.

Ons parkeerterrein lag in betaald parkeren gebied en de VVE bijdrage was lager dan de vergunning bij de gemeente, dus ik vond dat een prima oplossing :)
Ook waren bij ons alleen de parkeerplaatsen van ons en de weg langs de parkeerplaatsen van de gemeente. Dus de verlichting was ook van de gemeente. Scheelde ook weer.
Als het parkeerterrein achter jullie huizen zit zou je ook met z’n allen aan de achtertuin verlichting op je huis aansluiting kunnen maken. Scheelt weer de electra aansluiting van de VVE.
Ja het terrein zit achter onze huizen. Ons huis zit echter op een hoek dus onze tuin grenst helemaal niet aan het mamdelige terrein. Tbh zou ik het liefst helemaal geen aandeel er in hebben want wij gaan er toch geen gebruik van maken en is alleen maar iets extra's wat gedoe kan geven. Maar ik denk dat er uit stappen nog minder mogelijk is dus ik vermoed braaf 20 euro betalen iedere maand.

Wacht sowieso dinsdag wel even af. Wellicht wil een van de groot aandeelhouders wel een bestuur vormen.

• vormulier
  • Niet online
PrixV schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:21:
[...]

Ja het terrein zit achter onze huizen. Ons huis zit echter op een hoek dus onze tuin grenst helemaal niet aan het mamdelige terrein. Tbh zou ik het liefst helemaal geen aandeel er in hebben want wij gaan er toch geen gebruik van maken en is alleen maar iets extra's wat gedoe kan geven. Maar ik denk dat er uit stappen nog minder mogelijk is dus ik vermoed braaf 20 euro betalen iedere maand.

Wacht sowieso dinsdag wel even af. Wellicht wil een van de groot aandeelhouders wel een bestuur vormen.
Er is vast iemand met 2 autos die je deel wilt overnemen/huren. Voor het overnemen zul je vast iets met de notaris moeten doen.. Maar er vanaf komen is niet onmogelijk :)
Pagina: 1 ... 289 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.