_dizzy_ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:59:
Vraagje... Wellicht dom, maargoed, hier komt ie:
Op de bonnefooi had ik mij ingeschreven voor een nieuwbouw project in Brabant, wonderbaarlijk zijn wij uitgeloot... Had er eigenlijk niets van verwacht gezien het animo.
Maargoed, nu proberen wij in een korte tijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen, om zo tot een conclusie te komen, wel/niet doorgaan.
Het is een hoekwoning, van 4,5 breed en 9 meter lang, 3 slaapkamers en een vaste trap naar zolder.
Komt een WTW in en een lucht warmtepomp met 200L
Ik ben al dagen in dit topic aan het lezen, te googelen en te praten met mijn omgeving.
Ik stuit toch op een aantal algemene vragen, waarvan ik hoop dan mensen in dit topic mij wat wegwijzer zouden willen maken.
- Ik lees vaak in dit topic dat de warmtepomp een enorm verbruik heeft, en dat 30KWH op een dag geen uitzonderingen zijn, echter zitten er in de nieuwbouw woning maar 12 panelen op het dak (ik moet nog horen welke) het zou een energie neutrale woning moeten zijn... Ik heb in mijn huidige woning 16 panelen van 410, en kom nu al niet eens rond die 30KWH, dus hoe zit dit dan precies, is de woning dus helemaal niet neutraal? Is zo een verbruik echt normaal? Wat is een normaal verbruik? Zijn dit dan niet veel te weinig panelen?
Er is geen mogelijkheid om bij te plaatsen, andere kant is noord.
- Er komen geen loze leidingen, is ook geen meerwerk optie, alles is vrij kaal, zijn vrijwel geen opties gezien het prefab beton is. Nu zou ik dus graag bij een aantal ramen rolluiken hebben, hoe kan ik dit netjes voor elkaar krijgen, heeft een van jullie al zo iets ondernomen?
In deze build heeft de badkamer geen raam, ook geen meerwerk mogelijk, de badkamer is erg klein, 1.80 bij 2.00. Ik heb nog nooit zo een kleine badkamer gehad, zonder raam. Heeft iemand iets vergelijk baars in zijn woning? Is de WTW goed genoeg om die ruimte echt netjes droog te houden?
Dan tot slot, heeft iemand ervaring met Aluminium beplating, gecoat wit RAL als platen in de badkamer en de toilet? Ik kan er zo weinig over vinden... Is het wat? Kun je ook bijvoorbeeld hier plankjes aan hangen? Er blijkt een MDF plaat onder te zitten.
Super bedankt allemaal, en excuus voor het bombardement.
Wij hebben een nieuwbouwwoning die in 2021 is opgeleverd met WtW. De Duco WtW heeft een ingebouwde vochtsensor die snel genoeg reageert voor de badkamer en heb extra CO2 sensoren toegevoegd in verschillende kamers, zodat alle ventilatie automatisch geregeld wordt door het Duco systeem. Alle ramen zijn 99% van de tijd gesloten, voor een optimale werking van de WtW en later toegevoegde airco (l/l warmtepomp) voor koelen in de zomer.
Wij zouden een badkamer zonder raam een voordeel vinden, hebben nu wel een raam die altijd dicht is, voorzien is van privacy folie op het glas en achteraf een rolluik buiten geplaatst.
Ook het rolluik houden we altijd dicht van de badkamer, de verlichting gaat afhankelijk van de tijd van de dag vanzelf aan op een specifieke lichtsterkte, wanneer je de deur opent.
Als ik een keer vroeg wakker wordt, wanneer het vroeg licht is, hoef ik niet om 05:00 klaar wakker te zijn op de WC…
Onze badkamer is 2.49x1.88, dus wel iets groter dan wat je nu zou krijgen, het ligt er ook aan wat je er precies in wilt plaatsen of dat groot genoeg is. Door de wand waar het raam zit hier, was je beperkt in hoe je de ruimte in deelt, dus hebben het zo optimaal mogelijk gedaan voor een ruime inloopdouche, toilet en 80cm wastafel, wat voor ons zat is.
Verder, rolluiken kunnen prima op accu. Let alleen op dat afhankelijk van het merk er limieten zijn wat de motor aankan qua oppervlak.
Op de boven verdiepingen hebben we alles met accu/zonnepaneel, inclusief degene op het noorden, ze werken gewoon het hele jaar. Op de begane grond hebben we grote raampartijen en een hoogte van 283cm, dat lukt niet op accu’s tenzij je meerdere rolluiken naast elkaar zou doen bij die ramen.
Screens zijn lichter, maar in mijn ogen nutteloos, vanuit de bouw hadden we screens op alle ramen op het zuiden, het deed voor de warmte niks, voor het licht een beetje en voor privacy in de avond niks. In de avond kan je van buiten naar binnen kijken, overdag van binnen naar buiten.
Bij ons zijn alle screens verwijderd en hebben we overal Roma Rolluiken met Somfy motoren laten plaatsen. Alles behalve de voordeur, zodat we een vluchtroute hebben bij een noodsituatie.
[
Voor 4% gewijzigd door
BiG-GuY op 28-04-2024 09:35
]