• Niel-z
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
mkrmr schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:58:
[Afbeelding]

Maandag de officiele aftrap met de lokale wethouder en de aannemer van het project, maar mijn huis is al half af. :) Van buiten dan, de tweede verdiepingvloer ligt er net op, nu nog het dak en verder de buitenmuren metselen. Toch zegt de bouwer niks over opleveren dit jaar, maar ik hoop natuurlijk van wel...

Ook kennis gemaakt met de buren (rijtje van vier huizen dit blok) en even beneden binnen kunnen kijken, dat was erg leuk. Er moet binnen natuurlijk nog heel veel gebeuren maar het schiet lekker op sinds dit voorjaar. Vorig najaar is er lang niks gebeurd door de vele regen, ze konden de fundering pas in december leggen.
Nice!

Ben benieuwd of jullie dezelfde klachten hebben als wij, zodra jullie erin wonen ;)

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-01 01:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Niel-z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:30:
[...]
Nice!

Ben benieuwd of jullie dezelfde klachten hebben als wij, zodra jullie erin wonen ;)
Klachten? :/

Waar moet ik dan aan denken. vocht, slechte ventilatie, iets anders? :X Stuur je wel een pb...

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Even een check: we hebben in maart getekend voor onze nieuwbouwwoning (kao). Passering is waarschijnlijk pas november. Rabobank loopt nu te drukken dat 2 maanden na tekenen ze de hypotheek in orde moeten maken (ook al gaat deze pas in november in). De rente die dan nu of over 3 maanden geldt (welke van de 2 lager is) wordt dan de lopende rente. Klopt dit of probeert men de verwachte rentedaling voor te zijn?

Ik hoor namelijk van anderen dat ze gewoon per november kijken wat de rentestand is en die hanteren. Kan me voorstellen dat het bij ons anders werkt omdat het nieuwbouw is?

[ Voor 31% gewijzigd door YKla op 18-04-2024 12:55 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
YKla schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:52:
Even een check: we hebben in maart getekend voor onze nieuwbouwwoning (kao). Passering is waarschijnlijk pas november. Rabobank loopt nu te drukken dat 2 maanden na tekenen ze de hypotheek in orde moeten maken (ook al gaat deze pas in november in). De rente die dan nu of over 3 maanden geldt (welke van de 2 lager is) wordt dan de lopende rente. Klopt dit of probeert men de verwachte rentedaling voor te zijn?

Ik hoor namelijk van anderen dat ze gewoon per november kijken wat de rentestand is en die hanteren. Kan me voorstellen dat het bij ons anders werkt omdat het nieuwbouw is?
Volgens mij hangt dat af van het contract en daar zou je financieel adviseur ( kan rabobank zelf zijn, hoeft niet kan ook de hypotheker of hypotheekshop enz zijn? ) je meer over vertellen en zou die m.i. ook moeten doen.

Soms geldt de rente ten tijde van passeren, soms geldt de laagste rente (bij tekenen of passeren) enz..
In geval van een dalende rentemarkt, lijkt me dit belangrijk om mee te nemen in je beslissing voor welke hypotheekverstrekker je kiest.

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-01 12:54
WilliamP schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:21:
[...]
De bouwer is Adriaan van Erk Bouw. Volgens mij klopt de website van het project inderdaad niet, platteronden kloppen niet altijd. Je hebt inderdaad wel gelijk over de hal, zelf zou ik met de uitbouw juist de keuken ook wel iets groter willen. Dan zou ik ook gaan voor een kookeiland opstelling.
[...]
Ik weet niet hoeveel het er gaan worden op het moment, nog niet alle documentatie is beschikbaar voor de woningen.
Zeker optie plattegronden worden vaak gemaakt per woningtype om een idee te geven. Die komt dan niet altijd 100% overeen met de basisplattegrond van de specifieke woning. Moet je soms even doorheen kijken.
Zo te lezen is het nog in voorbereiding en heb je nog geen optie/woning gekocht. Dit soort zaken zijn namelijk ook typisch punten om te bespreken met de makelaar als je een optie hebt.

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:54
Netjes zeg: vanochtend sprak de bouwcoordinator mij aan met de vraag of wij mogelijk lekkage hadden ivm de recente flinke regenbuien. pro-actief.

Was mij nog niet opgevallen, dus zijn we samen gaan kijken en verrek bij twee ramen zagen we iets van druppelvorming aan de binnenkant. Minimaal maar toch gespot. "Ok dat worden dus nieuwe rubbers". "Excuses voor de overlast maar beter nu dan achteraf geen beroep meer kunnen doen op gebreken bij oplevering binnen de eerste drie maanden". Was het volledig met hem eens.

• IAMsterdam
YKla schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:52:

Het hangt van je afspraak met de bank af. Ik neem aan dat je na de koop met de bank een offerte hebt afgesloten voor de financiering. Die offerte heeft vervolgens een looptijd voor x maanden waarbij de rente ook in de offerte staat.

Als je een offerte hebt voor 2 maanden dan zal die inderdaad verlopen en moet je óf de offerte verlengen of als het moment daar is een hypotheek gaan afsluiten. Je neemt op dat moment ergens een risico omdat je natuurlijk niet weet of je het aan het einde van het jaar inderdaad weer kan financieren en hoe de rente dan is.

Als je echt zekerheid wil dan is het aan te raden een offerte af te sluiten die loopt tot na de gunningsdatum zodat je weet waar je aan toe bent.

EDIT: Als ik je post nogmaals lees kan het natuurlijk ook zijn dat je nog geen offerte hebt op dit moment. Dan drukt de Rabobank waarschijnlijk ivm je voorbehoud van financiering die gaat verlopen. Als je voor die tijd geen offerte hebt is de koop ook gelijk definitief. Je kunt niet in november alsnog aanspraak maken op dat voorbehoud. Daarvoor zijn die offertes dus ook bedoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door IAMsterdam op 18-04-2024 13:59 ]

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01 07:35

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Welp gaat ineens hard; de voorschouw is nu voor 1 mei gepland. Precies wanneer ik 6 weken in Georgië zit om mijn vriendin te bezoeken. Slechte timing :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-01 15:13

frG

frG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
Bij ons zijn ze begonnen met de vloeren (laminaat) te leggen, we lopen hier tegen 2 dingen aan.
  • De vloer lijkt erg te kraken, deze is in visgraat gelegd met heatfoil als ondergrond (we hebben vloerverwarming), is dit normaal? Komt dit door nieuwigheid of gaat dit over?
  • Wij laten eerst de vloer leggen en dan de keuken (eiland en kastenmuur), er wordt aangegeven dat dat eigenlijk niet kan op een 'zwevende vloer', hebben we nu een probleem? Of kunnen we het beste nog de plekken waar de poten kunnen laten uitzagen zodat deze direct op de dekvloer staan?
Inmiddels achter de oorzaak, de ondervloer (heatfoil) die er onder ligt, kwam van een specifieke rol die op één of andere manier niet lekker ingepakt zat, kraken is aan het verdwijnen naarmate er meer op de vloer gelopen wordt. Voor de keuken laten we de plekken waar de poten komen uitzagen. Dank voor het meedenken!

• YKla
IAMsterdam schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:52:
[...]

Het hangt van je afspraak met de bank af. Ik neem aan dat je na de koop met de bank een offerte hebt afgesloten voor de financiering. Die offerte heeft vervolgens een looptijd voor x maanden waarbij de rente ook in de offerte staat.

Als je een offerte hebt voor 2 maanden dan zal die inderdaad verlopen en moet je óf de offerte verlengen of als het moment daar is een hypotheek gaan afsluiten. Je neemt op dat moment ergens een risico omdat je natuurlijk niet weet of je het aan het einde van het jaar inderdaad weer kan financieren en hoe de rente dan is.

Als je echt zekerheid wil dan is het aan te raden een offerte af te sluiten die loopt tot na de gunningsdatum zodat je weet waar je aan toe bent.

EDIT: Als ik je post nogmaals lees kan het natuurlijk ook zijn dat je nog geen offerte hebt op dit moment. Dan drukt de Rabobank waarschijnlijk ivm je voorbehoud van financiering die gaat verlopen. Als je voor die tijd geen offerte hebt is de koop ook gelijk definitief. Je kunt niet in november alsnog aanspraak maken op dat voorbehoud. Daarvoor zijn die offertes dus ook bedoeld.
Dat laatste was inderdaad het geval. (We hebben ons voorkeursnummer gekregen trouwens 😉).

Inmiddels begrijp ik dat de 70% reeds behaald is en dat passering mogelijk medio juli/augustus al gaat plaatsvinden. Dus storm in een glas water.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
MonkeySleeve schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:28:
Welp gaat ineens hard; de voorschouw is nu voor 1 mei gepland. Precies wanneer ik 6 weken in Georgië zit om mijn vriendin te bezoeken. Slechte timing :P
Wil wel ruilen?
Hier wordt het spannend, blijft juni/juli oplevering, maar zal eerder juli worden, afgelopen dinsdag mochten we weer even kijken. En eind juli loopt de huur af, dus mogelijk moeten we even improviseren..

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Diablow schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:07:
[...]

Wil wel ruilen?
Hier wordt het spannend, blijft juni/juli oplevering, maar zal eerder juli worden, afgelopen dinsdag mochten we weer even kijken. En eind juli loopt de huur af, dus mogelijk moeten we even improviseren..
Met een tentje op je eigen grond/achtertuin :+

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Wil wel ruilen?
Een paar weken in een vakantie parkje.. Hier ook gedaan best aan te bevelen.
Zeker in de zomer periode kan dat best, Zo dra je vloer / behang klaar is kan je een bed neerzetten en thuis verder bivakeren tot je keuken er is :)

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35
[...]

Wil wel ruilen?
En misschien kan je gewoon de huur nog een paar weekjes verlengen. Dat scheelt het meeste qua gedoe.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
[...]

Wil wel ruilen?
Same for us. De opleveringen en vooropleveringen lijken qua planning nergens op hier. Geen lijn in en 4 opleveringen per week lijken ze nu niet te halen. Ze hebben alweer een week pauze er tussen genomen om problemen op te lossen van voorgaande vooropleveringen.
Naar het schijnt is het merendeel van de warmtepompen nog niet aangesloten en ingeregeld want dat moet een externe doen en die heeft te weinig capaciteit (raar dat je daar niet 2 jaar van te voren op kunt plannen).
Kennelijk ook een enorme leegloop bij het bouwbedrijf. Kopersbegeleider reageert ook niet meer en gaat kennelijk ook weg.

Hebben nu met potlood geschreven week van 10 juni beginnen met alle vakmannen na oplevering maar ik vrees er zo voor. :/

Voor ons gelukkig nog niet de huur opgezegd! Klinkt stressvol!

[ Voor 4% gewijzigd door PrixV op 19-04-2024 10:58 ]

• IAMsterdam
YKla schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:55:
[...]
Dat laatste was inderdaad het geval. (We hebben ons voorkeursnummer gekregen trouwens 😉).
Inmiddels begrijp ik dat de 70% reeds behaald is en dat passering mogelijk medio juli/augustus al gaat plaatsvinden. Dus storm in een glas water.
Nog gefeliciteerd! Altijd leuk om te horen :)

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:46
Onze oplevering was begin dit jaar al van mei naar juli-augustus gegaan, maar door het natte weer inmiddels naar augustus-september... Daar waren we al bang voor, maar we balen er wel van. Had gehoopt op beter nieuws (en weer)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Source90 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:58:
[...]

Hebben wij gedaan (wel maar een weekje), was prima te doen.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
[...]
En eind juli loopt de huur af, dus mogelijk moeten we even improviseren..
Bedankt voor alle reacties, verlengen kan niet, aangezien de eigenaars terug komen. We hebben een douche en wc, dus als we de sleutel hebben, kunnen we er in principe ook gelijk in. Vervelendste is de onzekerheid, mogelijk hebben we de sleutel nog wel op tijd.

• Draakje5
Fedde schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:05:
Onze oplevering was begin dit jaar al van mei naar juli-augustus gegaan, maar door het natte weer inmiddels naar augustus-september... Daar waren we al bang voor, maar we balen er wel van. Had gehoopt op beter nieuws (en weer)
Het is verschrikkelijk. Hier ook de tuin al maanden lang bijna alleen blub. Er is bijna geen fatsoenlijke week met droog weer geweest.

• YKla
Vraagje met betrekking tot de hypotheekofferte. We nemen een oud leningdeel mee tot aan 31-05-2036. De rente hierop is nu 2,7%. Nu staat het volgende in mijn offerte:

U heeft ervoor gekozen de rente van een oud leningdeel mee te nemen naar dit nieuwe leningdeel. Het gaat om leningnummer xxxx.xxx.xxxx De einddatum van uw rentevastperiode is 31 mei 2036. De rente is nu 2,9% per jaar.
U krijgt van ons alleen in deze periode tot aan 31 mei 2036 een korting van 0,35 procentpunt. Dit betekent dat u tot aan 31 mei 2036 2,55% betaalt. In de hierboven genoemde rentekorting zit een betaalpakketkorting van 0,2 procentpunt en een arrangementskorting van 0,15 procentpunt. De betaalpakketkorting krijgt u tijdens de door u gekozen periode zolang de lasten van het leningdeel afgeschreven worden van een betaalrekening bij de Rabobank en u ons daarvoor een volmacht heeft gegeven. Op deze betaalrekening moet uw inkomen binnenkomen.

Ik snap dit niet helemaal? Ik zou 2,7 verwachten. Maakt de bank hier een foutje of een geste?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
Source90 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:58:
[...]

Tegenwoordig zijn bouw keten ook erg gewild… hier in de wijk staan er al een stuk of 3, allemaal zonder vergunning dus als er gehandhaafd wordt: feest!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:55
YKla schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:05:
Vraagje met betrekking tot de hypotheekofferte. We nemen een oud leningdeel mee tot aan 31-05-2036. De rente hierop is nu 2,7%. Nu staat het volgende in mijn offerte:

U heeft ervoor gekozen de rente van een oud leningdeel mee te nemen naar dit nieuwe leningdeel. Het gaat om leningnummer xxxx.xxx.xxxx De einddatum van uw rentevastperiode is 31 mei 2036. De rente is nu 2,9% per jaar.
U krijgt van ons alleen in deze periode tot aan 31 mei 2036 een korting van 0,35 procentpunt. Dit betekent dat u tot aan 31 mei 2036 2,55% betaalt. In de hierboven genoemde rentekorting zit een betaalpakketkorting van 0,2 procentpunt en een arrangementskorting van 0,15 procentpunt. De betaalpakketkorting krijgt u tijdens de door u gekozen periode zolang de lasten van het leningdeel afgeschreven worden van een betaalrekening bij de Rabobank en u ons daarvoor een volmacht heeft gegeven. Op deze betaalrekening moet uw inkomen binnenkomen.

Ik snap dit niet helemaal? Ik zou 2,7 verwachten. Maakt de bank hier een foutje of een geste?
Deze vraag moet je echt aan je hypotheekadviseur stellen. Hier is niets zinnigs over te zeggen via dit topic.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:51

Maakt het uit? In beide gevallen zou ik ‘bedankt’ zeggen. Of eigenlijk: niks zeggen

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 11:08

Vraag het aan je adviseur. Meestal bestaat een hypotheekrente uit meerdere componenten: een basistarief, risico-opslag en korting. Je neemt doorgaans alleen het basistarief mee en soms ook de structuur van de risico-opslagen. Die opslag is afhankelijk van de hoogte van je hypotheek t.o.v. de waarde van je woning. De structuur is hierbij de tabel die zegt bij welk percentage welke opslag geldt. NHG-tarief kent geen risico-opslag. Het kan dus zijn dat dit verandert bij je nieuwe woning en dus een lagere of hogere risico-opslag betekent. Ook voor de korting geldt dat deze doorgaans bij de nieuwe hypotheek opnieuw worden vastgesteld. Misschien bestaat een korting die je had niet meer of krijg je juist een nieuwe korting die er nog niet was toen je de oude hypotheek afsloot.

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik vind het echt eng om de "kleur wit" te kiezen. Ik heb het idee dat je een keuze moet maken tussen warm óf fris. Maar daar wil ik eigenlijk helemaal niet tussen kiezen.

Heeft iemand spijt van RAL 9016 voor z'n nieuwbouwwoning? Is het te saai? En kil?
(Mocht het er toe doen: Inrichting is wat we Scandinavian urban jungle hebben genoemd. Denk aan veel licht kleurgebruik, eikenhout, een paar zwarte elementen/meubels en veel planten. 1 wand wordt olijfkleurig.)

[ Voor 0% gewijzigd door Sharonh op 23-04-2024 19:53 . Reden: typo ]

• Draakje5
Hier gewoon ouderwets bij ral9010 gebleven voor kozijnen en plinten enz.
Muren allemaal een kleurtje ( geen wit ). Erg tevreden mee.

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Oplevering! Yay!

Members only: opleverpunten
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De verfspuit heeft zich al terugbetaald. Hele huis dezelfde dag nog in de voorstrijk 👍. Muren waren kwalitatief heel goed opgeleverd. Behangklaar was een 100% waar.

Enige uitdaging die we hebben is dat we zonder nuts voorlopig zitten. Het was of nu opleveren en via een bouwkraan/elektriciteitspunt alles regelen, of de planning opschuiven naar juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENmI1XtuTipqaco0v4EYdvUbl8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hje8XWRqUbCxn6x0tmPB4XvD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSlZLBuLPPg_EdmosmNyKFdU4SM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBwE7VuSGgqiFh7XQtXCfoSO.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 22:19
Wellicht heeft iemand hier raad:
2 weken geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, nu loopt er een laadpaalkabel van de overburen naar hun eigen parkeerplek door onze grond heen. Door de aannemer aangebracht.

Deze kwam in onze tuin naar boven. 1,5meter verder is de openbare ruimte waar de kabel prima doorheen kan lopen.

Nu wil ik eigenlijk de kabel weg van mijn kavel hebben omdat dit in de toekomst alleen maar voor problemen kan zorgen.

Weet iemand welke rechten ik heb? (Uiteraard ga ik niet direct hier mee zwaaien maar vind het wel prettig om dit achter te hand te hebben)

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-01 12:02
Bamiblik schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:57:
2 weken geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, nu loopt er een laadpaalkabel van de overburen naar hun eigen parkeerplek door onze grond heen. Door de aannemer aangebracht.

Deze kwam in onze tuin naar boven. 1,5meter verder is de openbare ruimte waar de kabel prima doorheen kan lopen.

Nu wil ik eigenlijk de kabel weg van mijn kavel hebben omdat dit in de toekomst alleen maar voor problemen kan zorgen.

Weet iemand welke rechten ik heb? (Uiteraard ga ik niet direct hier mee zwaaien maar vind het wel prettig om dit achter te hand te hebben)
Ik zou om te beginnen kijken in je contract(en) of er iets is opgenomen over erfdienstbaarheid rondom deze kabels. Dat is op dit moment de belangrijkste informatie denk ik.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-01 12:02
sheane schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:10:
Oplevering! Yay!

***members only***

De verfspuit heeft zich al terugbetaald. Hele huis dezelfde dag nog in de voorstrijk 👍. Muren waren kwalitatief heel goed opgeleverd. Behangklaar was een 100% waar.

Enige uitdaging die we hebben is dat we zonder nuts voorlopig zitten. Het was of nu opleveren en via een bouwkraan/elektriciteitspunt alles regelen, of de planning opschuiven naar juni.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat lijstje valt opzich reuze mee, maar ik wist niet dat ze überhaupt mochten opleveren zonder aangesloten nutsvoorzieningen. Scheelt voor jou in ieder geval wel lekker in de planning.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Bamiblik schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:57:

Die kabel moet volgens mij sowieso op een bepaalde diepte worden gelegd. Als hij nu naar boven komt is hij niet juist geplaatst.

Stel je gaat de grond bewerken en zet een schop in de grond, door die kabel heen. Ben je ook niet blij.
Volgens mij moet de kabel minimaal een halve meter diep liggen.

• Draakje5
Kijk even wat er in je notariele leveringsakte staat. Staat daar dat je leidingen enz van je buren op jouw grond moet dulden dan kun je er weinig mee.

Zou wel zorgen dat dit goed geregistreerd wordt / is als je bijv. Een Klikmelding doet.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sharonh schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:52:
Ik vind het echt eng om de "kleur wit" te kiezen. Ik heb het idee dat je een keuze moet maken tussen warm óf fris. Maar daar wil ik eigenlijk helemaal niet tussen kiezen.

Heeft iemand spijt van RAL 9016 voor z'n nieuwbouwwoning? Is het te saai? En kil?
(Mocht het er toe doen: Inrichting is wat we Scandinavian urban jungle hebben genoemd. Denk aan veel licht kleurgebruik, eikenhout, een paar zwarte elementen/meubels en veel planten. 1 wand wordt olijfkleurig.)
Olijf is in mijn optiek mooier met 9010 dan met 9016 het geeft in combinatie met 9010 een rustige iets warme uitstaling. In donkere ruimtes wil de iets wat creme die in 9010 zit en juist de combinatie met olijf mooi maakt wel eens te gelig uitslaan. dus als je eenhuis hebt met kleine ramen/ weinig licht kan je weer wel 9016 overwegen. Met veel licht wordt 9016 naar mijn mening erg wit, maargoed ook dat kan natuurlijk je droom huiskamer zijn.

wellicht gewoon een paar testertjes kopen?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-01 10:39

Wij hebben 9016 op de plafonds en kozijnen, met name omdat we een zandkleur op de muren hebben en 9010 daarbij er niet uit ziet.

9016 past zich imo ook wat meer aan aan de omgeving, dus het reflecteert andere muurkleuren wat meer dan 9010 dat toch wat geliger is.

Daarnaast vonden wij 9010 een beetje een jaren 2000 kleur, 9016 is wat ‘frisser’, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Kijk dus goed naar de combinatie met je andere kleuren en wat je prettig vind kijken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Draakje5
Wat houdt een '2e handtekening' in principe in?

Mogelijk dat meerdere aannemers dit principe hanteren. Is dat een handtekening dat de opleverpunten zijn opgelost, en zegt het nog iets over klachten die na oplevering aan de aannemer zijn gemeld of staat het daar los van en dus ook los van eventueel de 5% regeling bij de notaris die wel van toepassing is op alles wat binnen de eerste 3 maanden als gebrek gemeld wordt?

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 23:49
Ja, ik ervaar ook wat RobbieB zegt. 9016 reflecteert de kleuren in de omgeving beter dan 9010. Ik woon nu in een oude 1920 woning en heb daar door de jaren heen verschillende kleuren wit gebruikt. Ik ervaar dat 9016 de overige kleuren reflecteert, bijvoorbeeld nu in de de lente komt het frisse groen van de bomen naar binnen. Ik vind dat wel fijn. Het geeft een ruimtelijk effect dat ruimte een relatie met buiten heeft. 9010 deed dat veel minder. Ik vind persoonlijk 9016 niet te kil, maar ik zou het wel graag combineren met andere kleuren. Alles 9016 lijkt mij wel erg wit worden. In onze nieuwbouwwoning die volgende maand wordt opgeleverd wordt de basis wit 9016.

Met veel planten, eiken en zwart zou ik voor een ruimtelijk effect met contrast gaan voor 9016. Wil je juist een meer cozy effect zou je 9010 kunnen overwegen. Zolang je het consequent gebruikt en niet combineert met andere kleuren wit (bijvoorbeeld muren 9010 en plafond 9016), kan het naar mijn idee niet fout gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Chedara op 24-04-2024 08:44 ]

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-01 13:46

Wij hebben overal 9016 (wel enkel primer want nieuwbouw) en zijn daar heel tevreden van. Doordat het zo neutraal is kan je heel gemakkelijk zelf kleur toevoegen via je meubels etc. Onze mahonieplankjes in de keuken komen er heel mooi uit bijvoorbeeld.

• Chedara
sheane schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:10:
Oplevering! Yay!

***members only***

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ging er fout bij het trekken van utp kabels dat je er een week over gedaan hebt?
Mijn woning woning wordt volgende maand opgeleverd en zou ook de utp kabels zelf gaan trekken. Misschien kan ik van je ervaring leren.

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07-2025
twain4me schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:50:
[...]

Olijf is in mijn optiek mooier met 9010 dan met 9016 het geeft in combinatie met 9010 een rustige iets warme uitstaling. In donkere ruimtes wil de iets wat creme die in 9010 zit en juist de combinatie met olijf mooi maakt wel eens te gelig uitslaan. dus als je eenhuis hebt met kleine ramen/ weinig licht kan je weer wel 9016 overwegen. Met veel licht wordt 9016 naar mijn mening erg wit, maargoed ook dat kan natuurlijk je droom huiskamer zijn.

wellicht gewoon een paar testertjes kopen?
Dank iedereen voor de tips! Ja ik had al wat testertjes gekocht. Helaas is het verschil zeer minimaal haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/337yuY8RDgGjtD3RRmk4UpS3ztU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khBlPAtryTpUvwXWdpIhVDlu.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Sharonh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:47:
[...]

Dank iedereen voor de tips! Ja ik had al wat testertjes gekocht. Helaas is het verschil zeer minimaal haha
[Afbeelding]
Op papier is wellicht ook wat lastig.
Persoonlijk vond ik het fijn om te testen op een stukje stucplaat.

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:30

twu

Sharonh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]
Je zou ook goedkope canvas doeken kunnen halen bij de action, komt de kleur denk ik wat beter naar voren.

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:59
RobbieB schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:31:
[...]

Wij hebben 9016 op de plafonds en kozijnen, met name omdat we een zandkleur op de muren hebben en 9010 daarbij er niet uit ziet.

9016 past zich imo ook wat meer aan aan de omgeving, dus het reflecteert andere muurkleuren wat meer dan 9010 dat toch wat geliger is.

Daarnaast vonden wij 9010 een beetje een jaren 2000 kleur, 9016 is wat ‘frisser’, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Kijk dus goed naar de combinatie met je andere kleuren en wat je prettig vind kijken.
Ik heb ook zandkleur op de muur en plinten juist geschilderd in RAL9010. Vind het erg mooi bij elkaar passen. Smaken verschillen ;)

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02-2025
Zoals veel mensen gaan wij plinten laten zetten in onze woning. Nu hebben we in het verleden contact gehad met een leverancier die aanbood om de plinten onafgewerkt te plaatsen en een jaar later te komen afwerken. Dit ivm werking van de muren en scheuren die kunnen ontstaan in de plinten.
We gaan niet meer met deze partij in zee, maar dit is me wel bijgebleven.

Klopt het dat bij plinten in nieuwbouwwoningen ook scheuren ontstaan? Ik heb andere partijen er namelijk niet over gehoord

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-01 01:24
Olivertwist278 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:56:
Zoals veel mensen gaan wij plinten laten zetten in onze woning. Nu hebben we in het verleden contact gehad met een leverancier die aanbood om de plinten onafgewerkt te plaatsen en een jaar later te komen afwerken. Dit ivm werking van de muren en scheuren die kunnen ontstaan in de plinten.

Klopt het dat bij plinten in nieuwbouwwoningen ook scheuren ontstaan? Ik heb andere partijen er namelijk niet over gehoord
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Hier ook geen last van scheuren in de plinten gehad...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Ook nog nooit gehoord van scheuren in de plinten

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02-2025
Bram131 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:01:
[...]

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Hier ook geen last van scheuren in de plinten gehad...
Misschien wellicht scheuren in de kitranden tussen plint - muur en plint - vloer?

Ik ben echt een leek op dit gebied

• Draakje5
Olivertwist278 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:15:
[...]

Misschien wellicht scheuren in de kitranden tussen plint - muur en plint - vloer?

Ik ben echt een leek op dit gebied
Dat lijkt me eerder aannemelijk, zoals een kitrand tussen de trap en muur nog kan scheuren. Houten plinten scheuren niet..

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:28
Een enkele plint staat bij ons iets bol, maar dat komt door de vochtigheid.

• Brains Bush
Draakje5 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:14:
Wat houdt een '2e handtekening' in principe in?

Mogelijk dat meerdere aannemers dit principe hanteren. Is dat een handtekening dat de opleverpunten zijn opgelost, en zegt het nog iets over klachten die na oplevering aan de aannemer zijn gemeld of staat het daar los van en dus ook los van eventueel de 5% regeling bij de notaris die wel van toepassing is op alles wat binnen de eerste 3 maanden als gebrek gemeld wordt?
Bij onze oplevering eind feb. Alles opgeleverd behalve de badkamer. Die punten daar belemmerde ons niet van de oplevering omdat wij de eerste weken gewoon met alle andere ruimtes aan de slag konden gaan. Tegelijk hebben ze drie weken later de badkamer fatsoenlijk opgeleverd. Daarvoor kwam de aannemer langs met een formulier waarvoor de 2e handtekening nodig was. Daarmee is ook de badkamer formeel opgeleverd.

Eerlijk gezegd geen idee of die 5% bij de notaris daarmee ook langer is vastgehouden ivm niet opleveren badkamer? Daar nooit communicatie over ontvangen of nagevraagd.

De (kleine) restpunten daarna meld ik aan via het portaal en daar zetten zij dan andere werklui op (die van de nazorg).

• sheane
  • Niet online
Chedara schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:06:
[...]

Wat ging er fout bij het trekken van utp kabels dat je er een week over gedaan hebt?
Mijn woning woning wordt volgende maand opgeleverd en zou ook de utp kabels zelf gaan trekken. Misschien kan ik van je ervaring leren.
2 kabels door een kleine buis is gewoon vervelend. Ook al gaat het goed kom je met minimaal 6 punten(standaard 1 gezinshuis ongv) toch aan een goede tijdsbesteding van een paar uur. Daarna mag je ze gaan afmonteren. Als je dat niet dagelijks doet ben je ook hiermee ff zoet. Het is niet erg moeilijk, maar het kost wel tijd. In een (nieuwbouw) woning heb je simpelweg teveel dingen die ook gedaan moeten worden.

Er zijn volgens mij wel wat topics over kabels trekken en afmonteren. Destijds gekozen voor metalen behuizingen (ff de naam kwijt) die je dan weer in een plaat klikt wat in je hollewanddoos zit. Daaroverheen je afdekraam en het is klaar. Is niet nodig, vond ik wel kwalitatief fijner. Andere tip is een tester. Niets is zo vervelend dat je denkt het goed te hebben afgemonteerd en erachter komen dat het je 1 kleur verkeerd hebt gedaan. Vrienden die helpen is overigens ook een aanrader, of een goede podcast erbij hah. Succes!

• sheane
  • Niet online

Wij hebben een paar verschillende situaties gehad in ons oude nieuwbouw huis: de high tack hechtte niet goed op klein stukje plint (grote stukken geen problemen), de kitranden tussen eventueel muur en plint vertoonde op slechts een enkele plek een scheur (3 verdiepingen plint).

Ik zou ze niet onafgewerkt laten. Ben ook benieuwd of ze hiermee bedoelen alleen een kitrand of de lak. In principe heb je verschillende smaken afwerking: ongeverfde, gegrond (1 of 2x), afgelakt ( 1-n). Na het een keer zelf te hebben gedaan ga ik duidelijk voor afgelakt nu :Y

• praliwi
  • Laatst online: 05-01 18:50

Dat afwerken, daar betaal je dan ook pas voor nadat het gedaan is? En die prijs staat al vast?

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 22:19
Bedankt voor jullie reacties. Aannemer was vandaag al (zonder bericht) de kabel uit mijn tuin aan het graven om deze om te leggen.

• Draakje5
Hier voor boven afgelakte plinten besteld en voor beneden voorgelakte.
Los van dat we bijna geen verschil zagen, vind ik de voorgelakte plinten - die ik zelf afgelakt heb met de roller - net wat sprekender en mooier. Maakt het overigens ook makkelijker ( minder zichtbaar) om ze naderhand bij schade bij te werken.

• vormulier
  • Niet online
Chedara schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:06:
[...]

Hier heeft het geen week geduurd, maar bestel een bus kabel glijmiddel lekker de kabel insmeren voor dat je de kabel er door heen probeert te trekken.

Ook een kabeltrekkous helpt enorm maar niet perse nodig. Daarnaast is een stalen trek veer fijn maar met een kunstof trekveer kom je er ook wel (als de zwarte "test" kabel die in je LL zit niet is vast gesmolten)

En hoewel ik de meeste kabels hier in me uppie gedaan heb, waren er wel een paar die mevrouw's hulp niet konden missen.

Verder is cat6a een kriem...

• Draakje5
Bij de TV hebben we sowieso meer dan 2 UTP aansluitingen nodig, dus daar gebruiken we een switch.
Hier ook alle kabels zelf getrokken. UTP ging vrij eenvoudig. Geen kabelgel nodig gehad. We hebben geprobeerd een kabel door de ribbelbuis te trekken waar al een beldraad in zat, dit lukte ons niet. Nog wel een plastic trekveer aangeschaft maar ook dat hielp niet. (Kabelgel kon ik bij geen enkele bouwmarkt vinden).

Als je AS JUNG schakelmateriaal hebt, moet je goed opletten wat je gaat bestellen om de UTP af te monteren. Ik zou een modulair jack connectie aanbevelen (DIGITUS Keystone), dan heb je ook mooi plaatmateriaal met een schuifklepje en geen schroefjes in het zicht en dus geen universeel inbouw basiselement voor UTP.

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:47:
Bij de TV hebben we sowieso meer dan 2 UTP aansluitingen nodig, dus daar gebruiken we een switch.
Voor dat je bij een TV genoeg UTP kabels hebt liggen zit je muur van links naar rechts vol 8)7 ..
Hier lliggen er 4 bij de tv, en nog een switch :9

( Zou er bijna een glas vezel naar trekken.. )

[ Voor 6% gewijzigd door vormulier op 25-04-2024 09:31 ]

• Chedara
Bedankt voor de tips, ik zit er aan te denken om overal Belden Twin UTP-kabel Cat 6 te trekken, zodat ik in een keer twee utp kabels tegelijk kan trekken. Zal idd even naar een trekkous en glijmiddel kijken. Ik heb zelf nog wel een metalen trekveer liggen.

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-01 15:40
Chedara schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:47:
Bedankt voor de tips, ik zit er aan te denken om overal Belden Twin UTP-kabel Cat 6 te trekken, zodat ik in een keer twee utp kabels tegelijk kan trekken. Zal idd even naar een trekkous en glijmiddel kijken. Ik heb zelf nog wel een metalen trekveer liggen.
Ik heb dit precies het zelfde gedaan met een belden TWIN UTP kabel, ging prima en bij de leidingen waarbij ik moeite had inderdaad kabelglijmiddel gebruikt wat echt top was. Ik zie overigens hierboven iemand CAT6A trekken maar dat is voor een woonhuis toch helemaal niet nodig, alles boven de 50 meter dacht ik :)

• vormulier
  • Niet online
Kneepie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb dit precies het zelfde gedaan met een belden TWIN UTP kabel, ging prima en bij de leidingen waarbij ik moeite had inderdaad kabelglijmiddel gebruikt wat echt top was. Ik zie overigens hierboven iemand CAT6A trekken maar dat is voor een woonhuis toch helemaal niet nodig, alles boven de 50 meter dacht ik :)
Klopt is overkill, maar het was in de aanbieding 8) Achteraf 2 rollen 100 meter cat6 in 2 kleuren had veel beter geweest.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:36
Hier ook 125 meter 6A doorheen getrokken, omdat het kan :+
Waar mogelijk dubbel, alleen naar zolder enkel (teveel bochten e.d.)

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:38
Dag,

Ik ben bezig om de ruwbouwopties voor onze nieuwbouwwoning door te geven. Nu wil ik zelf extra stopcontacten gaan freezen. Kan ik deze het beste vanaf de bestaande wandcontactdozen horizontaal langs de muur af freezen? Of is het verstandiger om ze vanaf de wandcontactdozen omlaag de kruipruimte in te freezen en dan via de kruipruimte naar de nieuwe plek weer omhoog te boren?

Hieronder aangegeven met rood waar ik ze zou willen plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5GMF3Z6/Naamloos.png

[ Voor 32% gewijzigd door hdtracer op 25-04-2024 14:18 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hdtracer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:16:
Dag,

Ik ben bezig om de ruwbouwopties voor onze nieuwbouwwoning door te geven. Nu wil ik zelf extra stopcontacten gaan freezen. Kan ik deze het beste vanaf de bestaande wandcontactdozen horizontaal langs de muur af freezen? Of is het verstandiger om ze vanaf de wandcontactdozen omlaag de kruipruimte in te freezen en dan via de kruipruimte naar de nieuwe plek weer omhoog te boren?

[Afbeelding]
Of het vereist is weet ik niet, maar wel sterk aangeraden om alleen verticaal te freezen in je muren. Zeker in de dragende muren die je anders (flink) kunt verzwakken.
Zo'n muur is vaak maar 10-12 cm dik en als jij er dan minimaal 2 cm uit haalt heeft dat wel impact.

Bij ons lopen alle leidingen via de vloer en gaan dan omhoog naar de wcd. Of ze komen vanuit het plafond.
In de keuken is bij ons wel veel in bogen gefreesd, maar de muur is daar 2cm dikker uitgevoerd dan de rest van de woning.

• hdtracer
Farmerwood schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:25:
[...]

Of het vereist is weet ik niet, maar wel sterk aangeraden om alleen verticaal te freezen in je muren. Zeker in de dragende muren die je anders (flink) kunt verzwakken.
Zo'n muur is vaak maar 10-12 cm dik en als jij er dan minimaal 2 cm uit haalt heeft dat wel impact.

Bij ons lopen alle leidingen via de vloer en gaan dan omhoog naar de wcd. Of ze komen vanuit het plafond.
In de keuken is bij ons wel veel in bogen gefreesd, maar de muur is daar 2cm dikker uitgevoerd dan de rest van de woning.
Ik had dus ook al gelezen dat ze afraden om horizontaal te freezen. Op de begaande grond kan ik dan eventueel vanuit de WCD naar de kruipruimte freezen en dan weer omhoog voor een nieuwe WCD. Maar op de andere verdiepingen heb ik die keuze niet. Dan zal er wel horizontaal gefreesd moeten worden, of er daar nog een andere optie voor?

• vormulier
  • Niet online
hdtracer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:34:
[...]

Ik had dus ook al gelezen dat ze afraden om horizontaal te freezen. Op de begaande grond kan ik dan eventueel vanuit de WCD naar de kruipruimte freezen en dan weer omhoog voor een nieuwe WCD. Maar op de andere verdiepingen heb ik die keuze niet. Dan zal er wel horizontaal gefreesd moeten worden, of er daar nog een andere optie voor?
De buurman hier heeft 5 meter horizontaal een water leiding laten freezen in draagmuur .. het gebouw staat nog..

Aangeraden ? nee, Kan het ? ja

• Draakje5
Door de vloer boren aan de rand lijkt me ook niet praktisch.
In geval van een ribcasettevloer zitten daar waarschijnlijk de steunen die op je fundering liggen en moet je wel heel lang boren. Vaak zijn dat ook zones waar je geen uitsparing in kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NvKXr841RdwXsucDP0JPMSQxWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/IW1mrnE8sHyIyp8jTytlaW7p.gif?f=user_large

Aangezien je nog in ruwbouwfase zit, zou ik toch echt aanraden dit als meerwerk op te nemen met de aannemer.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 25-04-2024 15:08 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:08
Dag,

[Afbeelding]
Zowel bij mijn vorige nieuwbouwwoning als mijn huidige heb ik volop WCD’s horizontaal gefreesd. Ik weet dat het wordt afgeraden maar ik ben blijkbaar toch te gierig om het duurbetaald door de aannemer te laten doen. Mocht je je zorgen maken over de sterkte dan zou je nog kunnen proberen om de berekeningen te achterhalen. Mijn ervaring tot nu toe is prima. Het ene huis staat er na 9 jaar nog en mijn huidige na 2 jaar ook. Geen extra vorming van krimpscheuren waar kunnen nemen dus ik vermoed dat er geen issues zijn.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Geeft jullie bouwer ook maar 1 jaar garantie op sanitair? We hebben een defect aan de douchekraan, en roest op de drain... Nog geen twee jaar oud.

Nevermind, dat is dus blijkbaar zo, staat op de website van woningborg.

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 26-04-2024 09:51 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-01 14:17
Dag,

[Afbeelding]
Hoe wordt het huis gebouwd? met betonblokken of prefab beton. Ons huis is met het laatste gebouwd en heb op zolder zelf alle electra aangelegd. Als ik vooraf geweten had wat voor een enorme klus dat is geweest had ik het lekker door de aannemer laten doen.

• hdtracer
107mb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:00:
[...]

Hoe wordt het huis gebouwd? met betonblokken of prefab beton. Ons huis is met het laatste gebouwd en heb op zolder zelf alle electra aangelegd. Als ik vooraf geweten had wat voor een enorme klus dat is geweest had ik het lekker door de aannemer laten doen.
Bij ons worden de dragende binnenwanden gebouwd van kalkzandsteen en de niet dragende binnenwanden van gibo blokken. Volgens kennissen zou je hier goed in moeten kunnen freezen.

• hdtracer
Homer-Simpson schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:58:
[...]

Zowel bij mijn vorige nieuwbouwwoning als mijn huidige heb ik volop WCD’s horizontaal gefreesd. Ik weet dat het wordt afgeraden maar ik ben blijkbaar toch te gierig om het duurbetaald door de aannemer te laten doen. Mocht je je zorgen maken over de sterkte dan zou je nog kunnen proberen om de berekeningen te achterhalen. Mijn ervaring tot nu toe is prima. Het ene huis staat er na 9 jaar nog en mijn huidige na 2 jaar ook. Geen extra vorming van krimpscheuren waar kunnen nemen dus ik vermoed dat er geen issues zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik zal waarschijnlijk hetzelfde gaan doen..

• hdtracer
Draakje5 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:07:
Door de vloer boren aan de rand lijkt me ook niet praktisch.
In geval van een ribcasettevloer zitten daar waarschijnlijk de steunen die op je fundering liggen en moet je wel heel lang boren. Vaak zijn dat ook zones waar je geen uitsparing in kan maken.
[Afbeelding]

Aangezien je nog in ruwbouwfase zit, zou ik toch echt aanraden dit als meerwerk op te nemen met de aannemer.
Wij hebben inderdaad een ribcasettevloer. Ik heb besloten om de bestaande stopcontacten door te freezen met constante spanning en hue accessoires (of iets dergelijks) als schakelaar te gaan gebruiken. Dan hoef ik niet door de vloer heen.

• Draakje5
SquareOne schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:47:
Geeft jullie bouwer ook maar 1 jaar garantie op sanitair? We hebben een defect aan de douchekraan, en roest op de drain... Nog geen twee jaar oud.

Nevermind, dat is dus blijkbaar zo, staat op de website van woningborg.
Kun je dan niet bij het merk terrecht?
Neem aan dat grohe e.d. zich gewoon aan de wettelijke garantie moeten houden. Dus grohe (of welk merk dan ook) even een mailtje sturen!

Wij hadden 20jr garantie op duco ventilatieroosters. De aannemer gaf indd na een jaar of 1 geen garantie meer.. maar op het product zelf zat nog wel garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 26-04-2024 11:11 ]

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
Draakje5 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:10:
[...]

Kun je dan niet bij het merk terrecht?
Neem aan dat grohe e.d. zich gewoon aan de wettelijke garantie moeten houden. Dus grohe (of welk merk dan ook) even een mailtje sturen!

Wij hadden 20jr garantie op duco ventilatieroosters. De aannemer gaf indd na een jaar of 1 geen garantie meer.. maar op het product zelf zat nog wel garantie.
Precies, onze bouwer heeft Grohe ingeschakeld en zijn kosteloos langs geweest om een probleem te verhelpen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 11:08
En de consumentenwetgeving is duidelijk: de verkoper is verantwoordelijk voor de garantie, niet de fabrikant. Dus je mag de aannemer er gewoon op aanspreken, die mag je niet naar de fabrikant doorverwijzen. De regels van Bouwgarant gaan gelukkig niet boven Europese regelgeving.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:21
In het glas van mijn achterdeur zit een glassplinter, tijdens de oplevering is er opgemerkt dat deze beoordeelt moet worden op richtlijnen.

Weet iemand wie dat zou moeten doen, is dat de leverancier van de achterdeur?
Ik neem aan niet de aannemer :')

BlaBlaBla

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10-2025
Hallo,

Ik heb een offerte van een stukadoor gekregen. Lijkt dit normaal? Voor mij is het erg duur, maar misschien zijn dit wel de normale prijzen. En dan is de schildering nog niet eens inbegrepen. Graag hoor ik jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvEpXTqAVwHBxrpjtfDp_3L9zDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UGCcaaFrxcGLM05Aewj5rg7K.png?f=user_large
(het gaat over een normale rijwoning, bg/1/zolder ongeveer 160m2.
De offerte is: 21 euro/m2 wanden en 26 euro/m2 plafond (exclusief btw).

Misschien zijn andere offertes juist nep, omdat ze de extra kosten niet vermelden, maar alleen de prijs/m2 voor stucwerk en je uiteindelijk toch meer betaalt.

[ Voor 4% gewijzigd door raduf op 26-04-2024 20:32 ]

• Toppe
vormulier schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:31:
[...]

Voor dat je bij een TV genoeg UTP kabels hebt liggen zit je muur van links naar rechts vol 8)7 ..
Hier lliggen er 4 bij de tv, en nog een switch :9

( Zou er bijna een glas vezel naar trekken.. )
4 bij de TV, heb je daar een rack ofzo? Heb hier 1 UTP’tje in gebruik, liggen er wel meerdere

• YKla
Zijn er mensen die ervaring hebben met Berkvens deuren? Hoe verhouden die zich tot bijvoorbeeld svedex? Krijgen we hier standaard met eventueel een meerprijs variërend van 2000 tot 5400 voor de Vendi Line varianten. Via mijndeur worden er een aantal pakketten aangeboden.

Zie dat het allemaal opbouw is met stalen kozijnen (dat hebben we nu ook dus dat is prima). Maar ik ben even online aan het zoeken gegaan en zie dat de genoemde productlijn nummers niet altijd lijken te kloppen met wat ik online kan vinden. Zet ik de online prijzen onder elkaar dan lijkt de meerprijs voor de pakketten wel redelijk te zijn.

Persoonlijk denk ik: een deur gaat een leven mee dus mag ook wat kosten. Maar ik ben geen expert. Dus even benieuwd wat de goegemeente er voor ervaring mee heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door YKla op 26-04-2024 20:45 ]

• Draakje5
raduf schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:31:
Hallo,

Ik heb een offerte van een stukadoor gekregen. Lijkt dit normaal? Voor mij is het erg duur, maar misschien zijn dit wel de normale prijzen. En dan is de schildering nog niet eens inbegrepen. Graag hoor ik jullie mening.

[Afbeelding]

Misschien zijn andere offertes juist nep, omdat ze de extra kosten niet vermelden, maar alleen de prijs/m2 voor stucwerk en je uiteindelijk toch meer betaalt.
183m2, ik was voor 2500 euro klaar. (Moest wel zelf voorstrijken) excl plafonds. Maar incl 2 zelf gezette muren helemaal netjes maken.

• Toppe
YKla schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:44:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Berkvens deuren? Hoe verhouden die zich tot bijvoorbeeld svedex? Krijgen we hier standaard met eventueel een meerprijs variërend van 2000 tot 5400 voor de Vendi Line varianten. Via mijndeur worden er een aantal pakketten aangeboden.

Zie dat het allemaal opbouw is met stalen kozijnen (dat hebben we nu ook dus dat is prima). Maar ik ben even online aan het zoeken gegaan en zie dat de genoemde productlijn nummers niet altijd lijken te kloppen met wat ik online kan vinden. Zet ik de online prijzen onder elkaar dan lijkt de meerprijs voor de pakketten wel redelijk te zijn.

Persoonlijk denk ik: een deur gaat een leven mee dus mag ook wat kosten. Maar ik ben geen expert. Dus even benieuwd wat de goegemeente er voor ervaring mee heeft.
Ze kunnen projectmatig deuren aanbieden, die vindt je dan online niet zo snel terug

• YKla
Hallo,

[Afbeelding]

Wat een geld. 2016 (dat is alweer een tijdje geleden) was ik voor 7,50 de meter klaar.

• YKla
Toppe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:46:
[...]

Ze kunnen projectmatig deuren aanbieden, die vindt je dan online niet zo snel terug
Ik kan de nummers wel terugvinden maar daar lijken andere plaatjes bij te staan.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Hallo,

[Afbeelding]

Ik vind het aan de hoge kant. Hier (Amsterdam) in 2022 voor €25,-/m2 zowel muren als plafond alles incl. laten doen. Wat toen al aan de dure kant was als ik de bedragen mag geloven die ik hier toen voorbij zag komen.
Ik vraag mij ook af waarvoor een stukadoor een stelpost onvoorzien van dat bedrag nodig heeft. Zou dat nog eens navragen wat dat allemaal zou kunnen zijn waar zij aan denken. Desnoods komen ze nog een keer extra kijken.

• Chedara
Hallo,

[Afbeelding]

Ik vind het een hoop geld. Maar weet ook niet wat er allemaal moet gebeuren. Maar 1000 euro onvoorzien? Bij stucen? Wat denken ze dan wat ze onvoorzien gaan aantreffen? En 990 euro voor afdekken? Dekken ze af met bladgoud?

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:39:
[...]

4 bij de TV, heb je daar een rack ofzo? Heb hier 1 UTP’tje in gebruik, liggen er wel meerdere
Hier hangen er wel 2 racks (meterkast 2u, berging 8u).. maar niet bij de TV ik had eigenlijk gehoopt dat met 4 utp kabels het genoeg zou zijn
(tv, apple tv, game console, htpc) en dus geen switchje te hoeven.

Maar helaas zijn wat plannen veranderd :) en heb ik er eigenlijk 6 nodig... ach niks wat een klein switchje niet kan oplossen maar het is wel weer een extra stroom verbruiker die eigenlijk 16 uur niks ligt te doen..
(niet erg verder, maar toch mooi om dat een beetje in de perken te houden :) )

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
vormulier schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:50:
[...]

Hier hangen er wel 2 racks (meterkast 2u, berging 8u).. maar niet bij de TV ik had eigenlijk gehoopt dat met 4 utp kabels het genoeg zou zijn
(tv, apple tv, game console, htpc) en dus geen switchje te hoeven.

Maar helaas zijn wat plannen veranderd :) en heb ik er eigenlijk 6 nodig... ach niks wat een klein switchje niet kan oplossen maar het is wel weer een extra stroom verbruiker die eigenlijk 16 uur niks ligt te doen..
(niet erg verder, maar toch mooi om dat een beetje in de perken te houden :) )
Je kan ook gewoon een knap WiFi aanleggen ;).
Ik heb alleen de gameconsole op UTP bij de tv en verder (ook 4k streaming) gaat alles over WiFi zonder problemen.
Hier een 6U rack in de garage voornamelijk voor PoE spul, NAS, Home Automation met in de meterkast de main PoE switch en Modem.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2024 23:05 ]

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-09-2025
Wij hebben een termijn factuur ontvangen. In de overeenkomst is de volgorde van woningborg aangehouden:
15% te declareren na het volwaardig en permanent waterdicht maken van het dak van de woning
15% te declareren na gereedkomen van het wind- en waterdicht maken van de buitenschil

Nu hebben we de factuur gekregen van wind-waterdicht buitenschil. Die van het waterdicht maken van het dak hebben we nog niet gehad.

Maakt de volgorde in deze uit?

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Philonie op 28-04-2024 18:54 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 19:56
Strider schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:04:
In het glas van mijn achterdeur zit een glassplinter, tijdens de oplevering is er opgemerkt dat deze beoordeelt moet worden op richtlijnen.

Weet iemand wie dat zou moeten doen, is dat de leverancier van de achterdeur?
Ik neem aan niet de aannemer :')
Lekker laten zitten, het kan geen kwaad.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 19:56
YKla schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:44:

Svedex is van Berkvens dus ik vermoed dat er niet veel verschil in kwaliteit zal zijn.

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10-2025
El-Vder schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:15:
[...]

Ik vind het aan de hoge kant. Hier (Amsterdam) in 2022 voor €25,-/m2 zowel muren als plafond alles incl. laten doen. Wat toen al aan de dure kant was als ik de bedragen mag geloven die ik hier toen voorbij zag komen.
Ik vraag mij ook af waarvoor een stukadoor een stelpost onvoorzien van dat bedrag nodig heeft. Zou dat nog eens navragen wat dat allemaal zou kunnen zijn waar zij aan denken. Desnoods komen ze nog een keer extra kijken.
Chedara schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:17:
[...]

Ik vind het een hoop geld. Maar weet ook niet wat er allemaal moet gebeuren. Maar 1000 euro onvoorzien? Bij stucen? Wat denken ze dan wat ze onvoorzien gaan aantreffen? En 990 euro voor afdekken? Dekken ze af met bladgoud?
Bedankt voor het antwoord. Het is gewoon een standaard stucwerk, niks bijzonders. Het gaat om de regio Rotterdam (Capelle). Misschien is hij wel erg goed, het gesprek verliep prettig en zijn manier van antwoorden bevalt me wel. Hij lijkt te weten waar hij over praat. Maar de kosten... pfff. Dat wilde ik juist even checken.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:48
Gewoon nog 2 offertes aanvragen. Kan je vergelijken.

Soms helpt het ook om te zeggen: bij jou had ik het beste gevoel maar je bent wel een stuk duurder. Kan je het ook voor bedrag x doen?

Mij echt wel hoop geld gescheeld met alles… schilderen, stucwerk, tuin etc

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-01 22:03

Enkele weken geleden heb ik hier dezelfde vraag gepost. Qua stijl klinkt het vergelijkbaar. Bij ons komen er ook veel planten, en een volledig eikenhouten keuken. De trap is ook eiken. We gaan zelf nog kleur geven aan enkele wanden.

In mijn vorige woningen (1910/jaren 30 woningen) heb ik altijd RAL9010 op de muren gehad. We hebben 2 goedkope testers gekocht en op meerdere plekken getest. De keuze voor RAL9016 was toen snel gemaakt. Dit leek veel meer op zijn plek. Inmiddels is ons hele huis gespoten en erg tevreden:

Members only:

Oftewel, zeker geen spijt. Een mooie basis en veel minder koud dan ik had verwacht. Alhoewel je nu zonder inrichting nog wel een zonnebril op moet 8)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Hier was alles RAL9016 maar afgelopen januari heb ik beneden alle wanden in Sandy Beach laten verven. Geeft een veel warmere uitstraling en dat misten we wel na 2 woningen vol 9016 gehad te hebben dachten we het hier met accessoires wel te creëren maar dat viel tegen. Achteraf hadden we de wanden gelijk al deze kleur moeten geven.
Disclaimer: smaken verschillen natuurlijk :).

Dit was het:
Members only:

Zo is het nu:
Members only:

[ Voor 68% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2024 09:52 ]

• Brains Bush
Hallo,

[Afbeelding]

Nagevraagd bij mijn zwager(t) uit Rotterdam. Wellicht heb je er iets aan?

Zijn reactie: "Redelijk alleen het afdekken vind ik behoorlijk duur en het voorstrijken ook normaal is 30 euries all-in excl. Btw" en "En btw voor stucwerk is 9 % als woning ouder is dan 2 jaar dus geen nieuwbouw".

• vormulier
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:59:
[...]

Je kan ook gewoon een knap WiFi aanleggen ;).
Ik heb alleen de gameconsole op UTP bij de tv en verder (ook 4k streaming) gaat alles over WiFi zonder problemen.
Hier een 6U rack in de garage voornamelijk voor PoE spul, NAS, Home Automation met in de meterkast de main PoE switch en Modem.
Hangt een mooi omada netwerk hier met wifi6, gescheiden vlans etc... Maar goed ergens is een kabel prikken ook wel fijn (al maakt dat het nu dat wifi weinig gebruik word)

Maar voor dat het een netwerk topic word :)

Vannacht mooi een lekkage gevonden achter de wp, iets waar je ook lekker bij kan.. (afvoer van de inlaatcombinatie was los geschoten).

Hoe loodgieters van nieuwbouw projecten dit verzinnen is me een raadsel. Moest met de ladder over de wp klimmen om het weer vast te maken :P

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:53

tomtom901

Moderator General Chat
Hallo,

[Afbeelding]

Onvoorzien zou ik sowieso niet mee akkoord gaan, dat is niet jouw risico om te dragen. Daarvoor komen ze inmeten en de klus beoordelen.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-01 01:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Philonie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:37:

Nu hebben we de factuur gekregen van wind-waterdicht buitenschil. Die van het waterdicht maken van het dak hebben we nog niet gehad.
Wat is de status van de bouw, ligt het dak er al op?

Bij mijn huis ligt het dak er op, al moeten de dakpannen nog wel gelegd worden. De buitenmuren zijn pas voor de helft gemetseld. Denk dat bij mij de volgorde van de facturen wel eerst dak dan buitenschil zal zijn...

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-09-2025
mkrmr schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:50:
[...]

Wat is de status van de bouw, ligt het dak er al op?

Bij mijn huis ligt het dak er op, al moeten de dakpannen nog wel gelegd worden. De buitenmuren zijn pas voor de helft gemetseld. Denk dat bij mij de volgorde van de facturen wel eerst dak dan buitenschil zal zijn...
Het dak zit er net op, nog geen dakpannen. Er is nog niet begonnen met metselen. Vorige week zaten de zolderramen er nog niet in, maar vermoed dat die nu wel geplaatst zijn.
Pagina: 1 ... 288 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.