WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
Hier hetzelfde, mede obv info uit dit topic na een bericht aan de aannemer de btw terug ontvangen.Breud schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:40:
Wij hebben de BTW netjes terug gekregen van onze aannemer en hiervoor een credit nota ontvangen
[...]
Welke TP link is dit? Wij zoeken voor onze achtertuin ook een oplossing om goede wifi te krijgen, dit zou wellicht de oplossing zijn.Draakje5 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:26:
Deze AP's in-wall van TP-link zijn een aanrader! [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de EAP650 Wall ax300.Quito schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:10:
[...]
Hier hetzelfde, mede obv info uit dit topic na een bericht aan de aannemer de btw terug ontvangen.
[...]
Welke TP link is dit? Wij zoeken voor onze achtertuin ook een oplossing om goede wifi te krijgen, dit zou wellicht de oplossing zijn.
Voor buiten hebben we het AP nog niet besteld. Maar die heb je ook in deze variant.
Boven op de overloop heb ik een EAP653 hangen.
Ism een Omoda controller werkt dit veel beter dan de Ubiquity Unifi's die we hadden. En minder duur..
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 11-04-2024 09:17 ]
Bij ons doen ze moeilijk. Na herinnering heb ik nu wel een antwoord, maar dat is een beetje een flut antwoord. Dat er een regeling was om btw terug te vragen, en dat die er niet meer is. Dat weet ik, maar daar gaat het niet om. Dus nogmaals proberen uit te leggen hoe het volgens mij zit.Breud schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:40:
Wij hebben de BTW netjes terug gekregen van onze aannemer en hiervoor een credit nota ontvangen
Ik vraag me wel af, als je in 2023 of 2024 tekent, staat de aankoop en plaatsing dan los erop, voor 0% btw?
Wij deze week ook. Na 4,5 maand.. maar dat ging meer omdat ze volgens mij niet wisten hoe ze het moesten verwerken in de financiële administratie. De discussie was 2 mailtjes waarvan 1 met het PwC bestand.Breud schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:40:
[...]
Ik zag dat iemand aangaf om het geld terug te krijgen via de "oude" methode, maar dat is volgens mij niet meer mogelijk.
Wij hebben in 2023 getekend, maar nergens wordt met een woord gerept over de prijs en/of btw van/op zonnepanelen. Er is een v.o.n. prijs, die incl 21% btw is en het enige dat er verder over zonnepanelen vermeld wordt is dat je het aantal cq totale wp krijgt die uit de BENG berekening volgt.Diablow schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:52:
[...]
Ik vraag me wel af, als je in 2023 of 2024 tekent, staat de aankoop en plaatsing dan los erop, voor 0% btw?
Ik heb er verder ook niet naar geinformeerd, maar gok dat ik wanneer ik dat zou doen, men zal zeggen dat de v.o.n. prijs rekening houdt met 0% op zonnepanelen ivm tekenen in 2023 en aanschaf van de panelen door de aannemer in 2024 of wellicht zelfs pas in 2025.
@TheepelFarmerwood schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:20:
[...]
Ik ben inmiddels al 3.5 jaar bezig met mijn aannemer om gemaakte fouten tijdens de bouw opgelost te krijgen. De kosten van de advocaat overstijgen de premie van de rechtsbijstandsverzekering inmiddels zeer ruim.
Dezelfde fouten zijn gemaakt bij andere huizen in het project en iedereen zonder rechtsbijstandsverzekering zit nu op onze zaak te wachten omdat ze zelf al die kosten niet willen/kunnen ophoesten.
Op de totaalprijs van je woning is het een zeer kleine investering. Het was voor mij een no-brainer om af te sluiten en ben heel blij dat ik het gedaan heb.
En zelfs als je zelf enige juridische kennis hebt zou ik het nog steeds doen. Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, om de reden dat ik zelf een toga mag dragen, maar ik koop geen volgend huis meer zonder zo'n verzekering.
In de huis-tuin-keuken geschilllen kom ik er zelf wel uit, dat kost niet zo veel tijd en die zaken zijn zo afgedaan. Maar de uren die ik heb moeten steken in het uitzoeken van technische zaken, normen en vage NEN begrippen... Dat heeft de pret van de nieuwbouwwoning behoorlijk gedrukt.
Optisch is dit huis perfect. Alle hoeken haaks, alles strak en onbeschadigd afgewerkt én precies op de maten van de tekening.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 11-04-2024 15:54 ]
Concreet: bij ons gaan ze over een maand met de bouw beginnen en ik krijg nu al de eerste factuur. Volgens de AO zou de eerste factuur zijn: te declareren na aanvang funderingswerkzaamheden. Dus wat te doen?
Je loopt eventueel ook rentecompensatie op je bouwdepot mis. Ik zou even contact zoeken, mogelijk is het een foutje. Als ze dit nu altijd doen word je daar ook niet blij van. In beginsel ben ik nooit zo'n fan van vooruit betalen, geeft altijd gedoe mocht het mis gaan, ookal heb je ergens recht op.Rene85 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:00:
Algemene vraag: zijn er risco's / nadelen aan het te vroeg betalen van factuur termijnen? Enige dat ik me kan bedenken is dat je al betaald hebt voor iets dat de aannemer nog niet volledig geleverd heeft en voordat het onderdeel daadwerkelijk af de aannemer is failliet gegaan is? Op het project zelf zit wel een afbouwgarantie van bouwgarant dus wellicht dat het te vroeg betalen van een termijn eigenlijk helemaal niet uitmaakt?
Concreet: bij ons gaan ze over een maand met de bouw beginnen en ik krijg nu al de eerste factuur. Volgens de AO zou de eerste factuur zijn: te declareren na aanvang funderingswerkzaamheden. Dus wat te doen?
Als de aannemer failiet gaat en je hebt een termijn te vroeg betaald dan ga je voor het deel wat nog niet af is de boot in. Dat valt dan niet meer onder de afbouw-garantie. Met iedere betaling bevestig je impliciet dat de aannemer de bouw tot zover heeft afgerond.Rene85 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:00:
Algemene vraag: zijn er risco's / nadelen aan het te vroeg betalen van factuur termijnen? Enige dat ik me kan bedenken is dat je al betaald hebt voor iets dat de aannemer nog niet volledig geleverd heeft en voordat het onderdeel daadwerkelijk af de aannemer is failliet gegaan is? Op het project zelf zit wel een afbouwgarantie van bouwgarant dus wellicht dat het te vroeg betalen van een termijn eigenlijk helemaal niet uitmaakt?
In principe moet je dus niet betalen zolang je geen bewijs hebt dat de betreffende fase is afgerond.
Thanks. Heb zelfs al antwoord. Grappig hoe dat gaat, vraag je iets over meerwerk duurt het twee weken, vraag je iets over een factuur heb je in 5min antwoord...Fedde schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:13:
[...]
Je loopt eventueel ook rentecompensatie op je bouwdepot mis. Ik zou even contact zoeken, mogelijk is het een foutje. Als ze dit nu altijd doen word je daar ook niet blij van. In beginsel ben ik nooit zo'n fan van vooruit betalen, geeft altijd gedoe mocht het mis gaan, ookal heb je ergens recht op.
Reactie is dat aanvang fundering heel breed gelezen moet worden. Over twee weken (1 a 2 dagen voor de dag dat de factuur betaald dient te worden) begint een graafmachine met wat voorbereidend werk. Dat voorbereidende werk 'hoort' ook bij de fundering dus vandaar dat de factuur al betaald dient te worden en niet wanneer bijv. de eerste paal erin gaat (medio mei).
Van wie komt dat antwoord? Van de bouwer, of van de afbouwverzekeraar. Die laatste moet je die vraag stellen, niet de bouwer.Rene85 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:43:
[...]
Thanks. Heb zelfs al antwoord. Grappig hoe dat gaat, vraag je iets over meerwerk duurt het twee weken, vraag je iets over een factuur heb je in 5min antwoord...
Reactie is dat aanvang fundering heel breed gelezen moet worden. Over twee weken (1 a 2 dagen voor de dag dat de factuur betaald dient te worden) begint een graafmachine met wat voorbereidend werk. Dat voorbereidende werk 'hoort' ook bij de fundering dus vandaar dat de factuur al betaald dient te worden en niet wanneer bijv. de eerste paal erin gaat (medio mei).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Bouwer idd. En hoewel je helemaal gelijk hebt, lijkt het me wat overdreven om op dit moment contact te zoeken met Bouwgarant (waar ik überhaupt geen contact heb). Komt mede doordat factuur 1 gaat over aanvang bouw en niet het gereed zijn van een deel zoals bij de volgende facturen. Mochten ze dan hetzelfde trucje uithalen dan zal ik het harder spelen.Blihi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:07:
[...]
Van wie komt dat antwoord? Van de bouwer, of van de afbouwverzekeraar. Die laatste moet je die vraag stellen, niet de bouwer.
Als je het nu niet meld dan krijg je straks alle andere facturen ook eerder. De enige reden om facturen te vroeg te sturen is als je in de problemen zit..
Waterdicht dak is er nog zo een, en vervolgens de daktrimmen er nog niet op zetten ( bij ons ). Of gereed gekomen stuc/spuitwerk en alleen de muren gedaan hebben want de plafond spuiter komt toch over 2 weken. :-)
Je moet het zelf weten, maar de ervaring bij mij was dat de bouwer tot drie keer toe echt te vroeg gefactureerd heeft. In alle gevallen werd het werk wel binnen de betaaltermijn van de factuur afgemaakt, maar ik heb pas betaald nadat het werk klaar was en daarover ook steeds contact gehad met Woningborg.Rene85 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:19:
[...]
Bouwer idd. En hoewel je helemaal gelijk hebt, lijkt het me wat overdreven om op dit moment contact te zoeken met Bouwgarant (waar ik überhaupt geen contact heb). Komt mede doordat factuur 1 gaat over aanvang bouw en niet het gereed zijn van een deel zoals bij de volgende facturen. Mochten ze dan hetzelfde trucje uithalen dan zal ik het harder spelen.
Je loopt echt risico, zoals hier ook al gezegd is: Een te vroeg betaalde factuur ben je kwijt als het aankomt op faillissement van de aannemer. Dat wens je niemand toe (ook de aannemer niet).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
De drie facturen waren in mijn geval:Draakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:35:
Als de graafmachine over 2 weken begint dan mag over 2 weken de factuur verzonden worden.. als dat tenminste contractueel is vastgelegd als start fundering bij jullie.
Als je het nu niet meld dan krijg je straks alle andere facturen ook eerder. De enige reden om facturen te vroeg te sturen is als je in de problemen zit..
Waterdicht dak is er nog zo een, en vervolgens de daktrimmen er nog niet op zetten ( bij ons ). Of gereed gekomen stuc/spuitwerk en alleen de muren gedaan hebben want de plafond spuiter komt toch over 2 weken. :-)
Gereedkomen ruwe begane grond vloer: De naden waren nog niet afgesmeerd. Dat is een klein dingetje, maar staat wel expliciet vermeld als eis voor deze termijn.
Waterdicht dak: De rollen dakleer lagen klaar, maar de dakdekker had er nog geen zin in gehad, terwijl de uitvoerder dacht dat hij al klaar was.
Dekvloer gestort: Dat was een lastige, want dat betekent dekvloer in het hele huis, inclusief de badkamer. De badkamer kreeg echter een zandcementvloer waar direct in getegeld werd.
Die laatste heb ik uiteindelijk wel betaald, nadat de tegelleverancier bevestigd had dat zij inderdaad liever zelf de zandcementvloer aanbrengen en daar direct in tegelen, dan dat ze dat overlaten een de bouwer om daar dan tegels op te lijmen. Mijn badkamer heeft dus tegels in cement. Als die er ooit uit zouden moeten is dat een hels karwei.
Artikel 4 lid 1 Termijnen en betalingsregeling van de "algemene toelichting aannemingsovereenkomst" van Woningborg zegt hierover:mentalozzie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:21:
Apart dat de aannemer niet verplicht is om bijvoorbeeld bij elke factuur foto(s) te moeten sturen. Soms mag je de bouw niet op en je heb geen foto's. Hoe moet je het dan controleren?
"De Verkrijger wordt geacht na te gaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer de Verkrijger een
factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na
voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen.
Het is echter niet mogelijk om op willekeurige momenten de bouwplaats te betreden. Dit in verband met de
verantwoordelijkheid van de Ondernemer dan wel het uitvoerend bouwbedrijf voor de veiligheid van medewerkers en
bezoekers op de bouwplaats alsmede het verhoogde risico van schade en letsel. In het geval dat een bezoek aan uw
woning niet tot de mogelijkheden behoort, kan door of namens de Ondernemer aangeleverd beeldmateriaal (film of foto)
van uw woning ook tot geldig bewijs strekken."
Wij hebben daarom ook pas de facturen betaald als we er zeker van waren dat de werkzaamheden afgerond waren. Ik denk dat het bij ons 2 of 3 keer is voorgekomen dat de factuur te vroeg gestuurd was.
De aannemer moet jou de gelegenheid geven om te controleren. Dat staat in de meeste contracten van de bouwverzekeraar. Dat willen ze liever niet, maar ze zijn het dus wel verplicht.mentalozzie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:21:
Apart dat de aannemer niet verplicht is om bijvoorbeeld bij elke factuur foto(s) te moeten sturen. Soms mag je de bouw niet op en je heb geen foto's. Hoe moet je het dan controleren?
Dit mag inderdaad ook door middel van foto's, maar het moet wel duidelijk zijn dat dit foto's zijn van jouw woning.
Omdat ik inkijk in mijn achtertuin vervelend vind ben ik aan het kijken of een wilgenmat tegen het gaashekwerk geen oplossing is. Maar ook dat geeft denk ik nog steeds wat inkijk.
Wat zouden jullie doen? Ik mag het hekwerk niet vervangen voor een echte schutting.
BlaBlaBla
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Wij hadden hetzelfde probleem en hebben daarom een groot aantal grotere hedra planten laten bezorgen. Deze hebben we vervolgens in een middag zelf gepland waarna de schutting na één jaar dusdanig dicht is dat de doorkijk al beperkt is. Het ging bij ons om 28m aan hekwerk.Strider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:19:
Wij hebben een gaashekwerk rondom de achtertuin gekregen met klimop planten als dekking. Die planten hebben nog wel een aantal jaar nodig voordat ze echt dekkend zijn.
Omdat ik inkijk in mijn achtertuin vervelend vind ben ik aan het kijken of een wilgenmat tegen het gaashekwerk geen oplossing is. Maar ook dat geeft denk ik nog steeds wat inkijk.
Wat zouden jullie doen? Ik mag het hekwerk niet vervangen voor een echte schutting.
Mag je er geen schutting voorzetten?Strider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:19:
Wij hebben een gaashekwerk rondom de achtertuin gekregen met klimop planten als dekking. Die planten hebben nog wel een aantal jaar nodig voordat ze echt dekkend zijn.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Wij hebben doek opgehangen tegen de inkijk, in de tussentijd kunnen de planten groeien tot de gewenste hoogteStrider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:19:
[ Voor 5% gewijzigd door Brains Bush op 13-04-2024 12:13 ]
Helaas hebben wij raster gaas gekregen. Vond ik idd ook een mooie oplossing.millerman_sf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:21:
Bij onze vorige woning hadden we speciale kunststof stroken die precies tussen de spijlen pasten. Elke keer als de klimop hoger was gegroeid, konden we een strookje weghalen.
Uit de archieven:
[Afbeelding]
BlaBlaBla
Source90 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:02:
[...]
Maar nu eerst bezig met het besmeren van egalisatie op onze vrij dure tegels (met name legkosten van de bouwvak-beunhaas, ander iemand dan hovenier) in de veranda.
Waterpas maken en voegen dicht smeren.
Ligt namelijk totaal niet recht, hier ga ik isolatie met daarop Moduleo Layred leggen (aan de binnenzijde). Nabrandertje van het veranda horror verhaal met schots en scheve tegels.
Over een maand komt onze nieuwe (Dekton) tafel
Inmiddels de tegels van de bouwvak beunhaas egaal gesmeerd, Miofol en ondervloer gelegd en klik-PVC geplaatst.
Enkel nog plintjes plaatsen. Tafelpoot van de hand gedaan en tafelblad verzaagd.
Laatste moet alleen nog door de Vandiktebank en dan maak ik van het eettafelblad de salontafel en nachtkastjes.
Nieuwe tafel is een aluminium poot met Dekton Opera blad.
Ben blij dat dit onderdeel van de tuin eindelijk klaar is
Source90 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:02:
[...]
Uit Excel/grofweg:
***members only***
Ik ben al lang blij dat de passiebloem aanslaat![]()
Staat nog wat op de planning;
- Vervangen kapotte vlonderplank (ligt al een jaar "klaar" op de vlonder![]()
- Kussenbox plaatsen (op "ontwerp" in het zwarte vlak achter berging)
- Verlichting wat aanpassen (plaatsing)
- Tegen boom roepen dat hij moet groeien
- Grind aanvullen i.v.m. wat verzakking
- Wat planten vervangen die niet aanslaan
Maar nu eerst bezig met het besmeren van egalisatie op onze vrij dure tegels (met name legkosten van de bouwvak-beunhaas, ander iemand dan hovenier) in de veranda.
Waterpas maken en voegen dicht smeren.
Ligt namelijk totaal niet recht, hier ga ik isolatie met daarop Moduleo Layred leggen (aan de binnenzijde). Nabrandertje van het veranda horror verhaal met schots en scheve tegels.
Over een maand komt onze nieuwe (Dekton) tafel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Bbu0qo3iySNwDKFs8fon4LH.jpg?f=user_large)
Wat een mooie tuin zeg! De tegels die je voor je pad hebt gebruikt, heb je die in het cement moeten leggen of los op het zand?
BlaBlaBla
Liggen los op het worteldoek. Daaronder enkel door de hovenier opgehoogd en aangetrild.Strider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:03:
[...]
[Afbeelding]
Wat een mooie tuin zeg! De tegels die je voor je pad hebt gebruikt, heb je die in het cement moeten leggen of los op het zand?
Blijft prima liggen door de kiezels eromheen.
Ah oke, is het alleen onder de tegels aangetrild of het hele pad?Source90 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:06:
[...]
Liggen los op het worteldoek. Daaronder enkel door de hovenier opgehoogd en aangetrild.
Blijft prima liggen door de kiezels eromheen.
Welke tegels zijn dit eigenlijk, de Exclution van 50x100? Die kreeg ik trouwens niet teruggevonden
BlaBlaBla
Je kunt ook honingraat matten neerleggen om het grind prettiger loopbaar en beter op zn plaats te houden. Die houden dan ook gelijk de tegels op zn plek.Strider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:12:
[...]
Ah oke, is het alleen onder de tegels aangetrild of het hele pad?
Welke tegels zijn dit eigenlijk, de Exclution van 50x100? Die kreeg ik trouwens niet teruggevonden
Hebben wij aan de voorkant/oprit inderdaad ook. Hovenier raadde het bij ons achter af, omdat er erg veel geknipt zou moeten worden en je mini-strookjes mat tussen de tegels zou krijgen, wat het gehele effect teniet zou doen.Deleon78 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:22:
[...]
Je kunt ook honingraat matten neerleggen om het grind prettiger loopbaar en beter op zn plaats te houden. Die houden dan ook gelijk de tegels op zn plek.
@Strider , voor het pad zijn het de Excluton Kingstone Paduc Oak 40x80x4
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 13-04-2024 16:20 ]
@Draakje5 dank beide voor de inzichten.Blihi schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:17:
[...]
Je moet het zelf weten, maar de ervaring bij mij was dat de bouwer tot drie keer toe echt te vroeg gefactureerd heeft. In alle gevallen werd het werk wel binnen de betaaltermijn van de factuur afgemaakt, maar ik heb pas betaald nadat het werk klaar was en daarover ook steeds contact gehad met Woningborg.
Je loopt echt risico, zoals hier ook al gezegd is: Een te vroeg betaalde factuur ben je kwijt als het aankomt op faillissement van de aannemer. Dat wens je niemand toe (ook de aannemer niet).
Klopt het dit net zo goed geldt voor de kosten van 25% van het meerwerk dat je doorgaans bij start dient over te maken? Bij ons is dit een aardig bedrag, o.a. door vergroting berging en de badkamer die we bij de aannemer afnemen. De aannemer zal voor het merendeel van het meerwerk verlopig geen kosten maken, dus als de aannemer binnenkort failliet gaat, kan je naar de 25% fluiten? Of valt dit op de een of andere manier onder garantie van woningborg / bouwgarant?
Ja, volgens mij is het vrij standaard om 25% te betalen bij aanvang ( gelijk met 1e termijnfactuur oid ) en 75% bij gereedkomen. Niet in detail uitgezocht, maar lijkt me dat bij faillissement je meerwerk gewoon onder de afbouwregeling valt ook al heb je al 25% betaald. Hoe het dan zit als woningborg besluit financieel uit te keren en niet af te bouwen (dat kan ook) weet niet of je dan nog de 100% krijgt.Rene85 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:23:
[...]
@Draakje5 dank beide voor de inzichten.
Klopt het dit net zo goed geldt voor de kosten van 25% van het meerwerk dat je doorgaans bij start dient over te maken? Bij ons is dit een aardig bedrag, o.a. door vergroting berging en de badkamer die we bij de aannemer afnemen. De aannemer zal voor het merendeel van het meerwerk verlopig geen kosten maken, dus als de aannemer binnenkort failliet gaat, kan je naar de 25% fluiten? Of valt dit op de een of andere manier onder garantie van woningborg / bouwgarant?
Wij moesten overigens de 75% pas betalen 1 week voor oplevering. Dus daar zijn we gematst, aangezien ons meerwerk ook meer dan een ton was en veel al eerder gereed was.
Na een paar keer kijken en met de verkopende makelaar in de woning geweest te zijn hebben we besloten het huis te willen kopen.
Na advies gesprekken met de hypotheek adviseur, verkopende makelaars voor onze eigen woning staan alle lichten op groen.
Nu komt de verkopende makelaar dat de aannemer de woning al heeft opgeleverd aan de grondeigenaar en de bouwgarant overeenkomst naar een bestaande bouw overeenkomst wil omzetten.
Dit stond niet in de (nog niet door verkoper getekende ) voorlopige koopovereenkomst en op ons komt dit over dat de spelregels tijdens het spel veranderd worden,
De woning werd VON aangeboden.
Volgens ons komt VON dan te vervallen. Belangrijker nog is dat alle Bouwgaranties komen te vervallen en alleen de wettelijke bepalingen van kracht zullen zijn.
Los van de gemaakte kosten, (opstart verkoop huis, hypotheekadvies)
Wat is jullie idee hierbij?
De normale garantie, zoals de gebreken binnen 3 maanden na oplevering etc blijven toch gewoon? Dat heeft niets met de afbouwgarantie te maken.
Je moet vooral even kijken naar het BTW verhaal.
VON is inclusief 21% BTW.
KK is met overdrachtsbelasting, maar zonder BTW. Je kunt se bouwer even vragen of hij dan ook de BTW uit de prijs haalt?
[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 14-04-2024 13:10 ]
Wel of geen btw is niet een keuze, de woning zal de eerste 2 jaar na ingebruikname (en daar zou nog geen eens sprake van zijn) een btw belaste transactie opleveren.Blihi schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:09:
Als de woning al af is, dan is het toch niet erg dat de afbouwgarantie vervalt?
De normale garantie, zoals de gebreken binnen 3 maanden na oplevering etc blijven toch gewoon? Dat heeft niets met de afbouwgarantie te maken.
Je moet vooral even kijken naar het BTW verhaal.
VON is inclusief 21% BTW.
KK is met overdrachtsbelasting, maar zonder BTW. Je kunt se bouwer even vragen of hij dan ook de BTW uit de prijs haalt?
Zie: https://www.belastingdien...arna%20belast%20met%20btw.
:strip_exif()/f/image/AVEd9WbhlZp0iNaZUldQ7gMZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x3LOj1d3w1nPZjh2mjOyLb5N.jpg?f=fotoalbum_large)
Filters in de WTW-unit kan ik zelf wel vervangen. Verder heb ik geen kennis van (bodem)warmtepompen. Ik lees links en rechts dat warmtepompen feitelijk omgekeerde koelkasten zijn en maar beperkt onderhoud nodig hebben.
Hoe zien jullie dit? Ik neig ernaar het contract niet af te nemen. Maar wie bel ik als er iets aan de hand is met mijn warmtepomp? En moet ik (alsnog) een partij in de hand nemen om de installatie eens per jaar of eens per twee jaar te laten controleren?
Voor binnen hebben wij een lichtplan laten opstellen icm een interieurplan. Wat het voor ons veel makkelijker en beter maakte om te bepalen hoe / wat en waar moest komen.
Dit lijkt ons ook wat voor de tuin, maar daarin hebben wij niet zo veel ervaring met ontwerpers / planners etc..
Heeft iemand hier al ervaring met een partij of iemand die hierin goed is en kan adviseren? Liefste in de regio Oost-NL
- The Neo and Only -
Alle zaken die ze noemen en zogenaamd controleren merk je namelijk zelf ook wel. Een lekkage, geen druk, kapot expansievat, geen verwarming of koeling etc.
Tsja, kun je het zelf, waarschijnlijk wel maar wil je ook zelf die verantwoordelijkheid nemen. Zeker bodemwarmtepompen zijn best prijzig dus je hebt het hier over technische installaties van +- 30k. Dan zou ik voor die paar honderd euro gewoon iemand langs laten komen. Zo iemand kijkt toch ook preventief naar de koppelingen, algehele staat, koelmiddel etc. Er kan ook maar zo iets net niet goed aangedraaid zijn tijdens installatie of net een defect optreden dan is het toch fijn als er tenminste 1x per jaar naar gekeken wordt.Uchiha1911 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:03:
Ik heb een aanbieding ontvangen voor het jaarlijks onderhoud van mijn warmtepomp en WTW-unit. Voor € 385 per jaar komt de partij die het heeft geïnstalleerd onderhoud uitvoeren. Prijs is ex materiaalkosten en arbeid buiten gespecificeerde werkzaamheden. De volgende werkzaamheden worden verricht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Filters in de WTW-unit kan ik zelf wel vervangen. Verder heb ik geen kennis van (bodem)warmtepompen. Ik lees links en rechts dat warmtepompen feitelijk omgekeerde koelkasten zijn en maar beperkt onderhoud nodig hebben.
Hoe zien jullie dit? Ik neig ernaar het contract niet af te nemen. Maar wie bel ik als er iets aan de hand is met mijn warmtepomp? En moet ik (alsnog) een partij in de hand nemen om de installatie eens per jaar of eens per twee jaar te laten controleren?
Ons huis wordt deze week opgeleverd met een MB Ecodan L/L warmtepomp met buffervat. Als ik zo'n zelfde aanbieding krijg dan ga ik daar gewoon wel gebruik van maken. Scheelt ook een hoop gezeur bij garantiekwesties. Kunnen ze nooit de schuld voor geen of niet correct onderhoud bij jouw leggen.
HD4Life @ Full-HD
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
In de dag is natuurlijk wat mooier maar waar hij tegen aan gemonteerd wordt is hout (gebeitst) dus dat is niet maar vast met het risico op een luik wat te strak of te los kan komen te zitten.
Voordeel van op de dag is dat je wat flexibeler bent qua montage en het allemaal niet op de millimeter nauwkeurig hoeft te zijn.
Aansturing wordt met een slimme schakelaar, ik wil/hoef hem niet binnen fysiek te bedienen.
Iemand goeie tips of juist partijen waar je voor moet oppassen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Nee. Of misschien toch ja. De trend is RAL 9016 terwijl dit jaren RAL 9010 is geweest. De perceptie van de 'kleur' wit is sterk afhankelijk van je lichtinval. Ik zou van beiden eerst een staaltje proberen.rubenos schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:52:
Door een wat strakke tijdslijn voordat de gietvloer komt, gaat bij texwerk alles standaard wit worden. We gaan later nog zelf wanden wat leukere kleuren geven. Nou heb ik alle RAL posts hier doorgelezen en concludeer: als je 1 kleur kiest, voor zowel plafonds en muren, lijkt 9016 mij de beste keus? Correct?
Leestip en nog een tip (over lichtinval)
Minder lelijk bedoel jeToppe schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:27:
We zijn in de markt voor een rolluik. We twijfelen alleen voor in de dag of op de dag.
In de dag is natuurlijk wat mooier ....
Frietgebied?
Nee patatBlurk62 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:43:
[...]
Minder lelijk bedoel jeZo'n mooi huis en het dan verpesten met rolluiken, zonde hoor...
Frietgebied?
Ik moet achter in de tuin gaan staan wil ik de ramen aan de achterkant zien en dus kies ik vooral voor de comfort optie in plaats van de esthetiek.
Het worden nog witte luiken ook, houden meer warmte tegen
Heb je een mooier alternatief?Blurk62 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:43:
[...]
Minder lelijk bedoel jeZo'n mooi huis en het dan verpesten met rolluiken, zonde hoor...
Frietgebied?
Ik heb ook een mooi huis, maar het is zo heet (nu al 22 graden) op de 1e verdieping dat ik nu toch screens ga plaatsen.
Mmm, goede. Ik ga morgen inderdaad toch eens beter vergelijken (of proef verven) voor ik mijn hele huis in de verkeerde wittint laat spuitenBlurk62 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:32:
[...]
Nee. Of misschien toch ja. De trend is RAL 9016 terwijl dit jaren RAL 9010 is geweest. De perceptie van de 'kleur' wit is sterk afhankelijk van je lichtinval. Ik zou van beiden eerst een staaltje proberen.
Leestip en nog een tip (over lichtinval)
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Toendertijd boomschors matten opgehangen . kan gewoon blijven hangen de hedera klimt er goed op door . Stuk gezelliger als die rietmatten en omdat het niet 100% dicht is krijgen je plantjes meer licht wat de groei bevorderd.Strider schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:19:
Ik kreeg een aanbieding voor 16eur/m² (excl btw) muren stucco, ik vroeg of dit normaal stucwerk of dunpleister is en tot mijn verbazing is het dunpleister (terwijl ik specifiek om normaal stucwerk vroeg). Het antwoord was dat normaal stucwerk 18eur/m² (excl btw) kost. Zijn dit de reguliere prijzen in Rotterdam regio?
Vind het verschil in prijs tussen de 2 wel erg laag.raduf schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:18:
Momenteel ben ik op zoek naar stukadoor aanbiedingen. Is het gebruikelijk om hen te vragen welk soort gips ze gebruiken, welke materialen, enz.? of is dit standaard op de markt?
Ik kreeg een aanbieding voor 16eur/m² (excl btw) muren stucco, ik vroeg of dit normaal stucwerk of dunpleister is en tot mijn verbazing is het dunpleister (terwijl ik specifiek om normaal stucwerk vroeg). Het antwoord was dat normaal stucwerk 18eur/m² (excl btw) kost. Zijn dit de reguliere prijzen in Rotterdam regio?
90% zal MP75 of soort gelijk gebruiken… in renovatie ben je ongeveer 45 zakken nodig, bij nieuwbouw moet je rekenen op 1/3 tot 2/4raduf schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:18:
Momenteel ben ik op zoek naar stukadoor aanbiedingen. Is het gebruikelijk om hen te vragen welk soort gips ze gebruiken, welke materialen, enz.? of is dit standaard op de markt?
Je zou eens naar zonwerende folies kunnen kijken. Tijd geleden naar gekeken en zouden echt goed moeten werken, nadeel is wel dat het vaak een spiegelende werking heeft.roltor schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:32:
[...]
Heb je een mooier alternatief?
Ik heb ook een mooi huis, maar het is zo heet (nu al 22 graden) op de 1e verdieping dat ik nu toch screens ga plaatsen.
Zie oa 3M folies: https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/window-films-nl/
Gewoon met een natte doek afdoen? Stucwerk heeft onze deuren in ieder geval niet beschadigd.Ferra schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:04:
Iemand een tip hoe ik binnendeuren kan beschermen tegen stucwerk? Of evt. netjes kan vervoeren naar m’n oude huis?
Ik heb ze gewoon uit het kozijn getild, ingepakt met een (grote) rol plastic en weer teruggehangen. Hier en daar moest er af en toe een deur uit. Die zo recht op mogelijk gezet op een plek waar 'ie niet in de weg stond.Ferra schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:04:
Iemand een tip hoe ik binnendeuren kan beschermen tegen stucwerk? Of evt. netjes kan vervoeren naar m’n oude huis?
Ja, maar dat betekent niet dat het ergens over gaat… je mag max zoveel uren per jaar boven X temperatuur zitten.Draakje5 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:46:
Er is toch zoiets als een TO juli eis en voorkomen van overhitting van de woning?
Met screens en rolluiken waren de zonnige dagen hier de afgelopen dagen geen enkel probleem. Zonder was ik gek geworden.
Het is maar waar je behoeften liggen. 👍
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Volgens mij mag de temperatuur 450 uur per jaar overschreven worden? Dat kan best veel zijn ja.Miezie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:57:
[...]
Ja, maar dat betekent niet dat het ergens over gaat… je mag max zoveel uren per jaar boven X temperatuur zitten.
Met screens en rolluiken waren de zonnige dagen hier de afgelopen dagen geen enkel probleem. Zonder was ik gek geworden.
Het is maar waar je behoeften liggen. 👍
Bij ons was het niet warmer dan 22 graden geworden in de woning afgelopen week. En dan hebben we nog geen koelsysteem of de wtw bypass functie aangezet.
We hebben de screens vanuit de bouw verwijderd om rolluiken te plaatsen. Screens helpen maar heel weinig voor isolatie van warmte, ook blokkeerde het niet genoeg licht in de nacht en geen privacy in de avond.roltor schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:32:
[...]
Heb je een mooier alternatief?
Rolluiken helpen heel goed als er directe zon op de ramen staat, je merkt gelijk dat het minder warm wordt als je de rolluiken de stralen laat breken, hoeft niet helemaal dicht op zonnige dagen.
Er bestaan wel speciale doeken voor gordijnen die mogelijk ook voor screens bestaan, de gordijnen waren alleen al duurder dan de Roma Rolluiken die we nu hebben en we waren al veel kwijt voor de elektrische rolluiken over de hele woning (25k).
:fill(white):strip_exif()/f/image/W997i1ifIiZ7WaiZxg0LceKf.png?f=user_large)
Is dit realistisch of zijn er dingen waar ik te weinig geld voor reken of zijn er kosten die ik mis?
Paar tips:WilliamP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:40:
Hoi allemaal, ik en mijn vriendin zijn al een tijdje aan het kijken naar een grotere woning. Nu gaat natuurlijk de keuze voor nieuwbouw of bestaande bouw een lastige keuze zijn. Het is voor mij lastig inschatten welke kosten er bij komen kijken. Nu weet ik dat het per project verschilt wat er inclusief en exclusief is. Voor een project in de buurt heb ik eens een lijstje gemaakt:
[Afbeelding]
Is dit realistisch of zijn er dingen waar ik te weinig geld voor reken of zijn er kosten die ik mis?
- zou even kritisch kijken of je zonnepanelen en met name het dakraam niet beter achteraf kan laten doen. Betaal je vaak de hoofdprijs voor
- Stucwerk voor plafond/muur lijkt aan de lage kant, zou er zelf voor de zekerheid 5k bij plussen
- Vloer daarentegen lijkt me weer aan de hoge kant. Ik was zelf 13k kwijt voor de hele woning (200 m2) aan pvc. Wellicht wil je keramisch parket, dan komt het beter in de buurt maar is alsnog aan de prijs.
- Notariskosten heb je niet, zitten bij de prijs inbegrepen. Hypotheekkosten moet je normaal 2-3k voor rekenen
- Dubbele lasten zitten niet in de begroting
- Tuin is moeilijk in te schatten zonder te weten hoeveel m2 het is, hoeveel betegeling heb je en wat de wensen zijn voor overkapping/gras, etc.
- Je hebt gordijnen eropstaan, maar denk ook aan overige kosten voor inrichting. Wij gingen flink groter wonen en moesten echt veel nieuwe spullen kopen qua inrichting zoals bedden, kastwerk, eettafel/stoelen, etc
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 16-04-2024 13:59 ]
- Zijn de kosten voor extra kamer op zolder inclusief een extra dakraam (indien je een schuin dak hebt?), zo niet die kosten er nog bij als je dat wil.WilliamP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:40:
Hoi allemaal, ik en mijn vriendin zijn al een tijdje aan het kijken naar een grotere woning. Nu gaat natuurlijk de keuze voor nieuwbouw of bestaande bouw een lastige keuze zijn. Het is voor mij lastig inschatten welke kosten er bij komen kijken. Nu weet ik dat het per project verschilt wat er inclusief en exclusief is. Voor een project in de buurt heb ik eens een lijstje gemaakt:
[Afbeelding]
- Badkamer is mogelijk krap als je ook andere tegels wil (wij waren in totaal 12-13k kwijt)
- Ik zou ipv een airco die kosten eerst spenderen aan screens/rolluiken (vanuit de bouw een leiding naar alle kozijnen laten lopen), en daarna kijken of een airco nog nodig is. evt een loze leiding alvast laten leggen als dat kan.
- Vloer voelt als veel geld, wij waren ongeveer 9k kwijt voor het hele huis pvc (140m2)
- Gordijnen, ik weet niet of je een dure smaak hebt, maar bijvoorbeeld bij Veneta moet je echt je best doen wil je zoveel geld eraan uitgeven.
- Tuin, Ik zou kosten voor schutting nog apart zetten
- Evt nog kosten voor verlichting?
Keuken 25k, is dat inc het geld wat je terug krijgt als je niet de standaard keuken neemt?WilliamP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:40:
[Afbeelding]
Het is niet vanzelfsprekend dat je geld terug krijgt.Theepel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:00:
[...]
Keuken 25k, is dat inc het geld wat je terug krijgt als je niet de standaard keuken neemt?
Vaak is het casco opgeleverd en krijg je een "korting-check" (in mijn boekje "sigaar uit eigen doos") als je de keuken bij de aangesloten toko afneemt. Heb niet vaak gehoord dat je daadwerkelijk minderwerk/geld terug krijgt door casco keuken te nemen.
Wel bij de badkamer, daarentegen.
15K voor een vloer beneden, bij een huis van 152M2 vind ik aardig aan de prijs. Tenzij het wellicht een bungalow is en je beneden dus gemiddeld veel M2's hebt.
Wij waren met keramisch parket 74m2, ongeveer de helft kwijt.
Veel hangt natuurlijk af van je wensen. 10K kan prima als meerwerk voor badkamer en toilet. Maar je kan er ook prima 20K van maken.
10K voor gordijnen klinkt mij ook wel aardig aan de prijs.
Je 'overige opties' zou ik was op plussen, een extra WCD, LL etc. tikt al snel aan.
Muren laat je afwerken of doe je zelf? Wij hadden voor 700 euro sigma afwasbare verf voor het hele huis. Behang ongeveer totaal een euro of 800 kwijt voor 7 meter in de woonkamer, 4 meter in de slaapkamer.
wij kregen 7,5K teruggestort op de rekening omdat we de standaard keuken lieten vervallen en de nieuwe keuken niet bij de aangegeven keukenleverancier (Tieleman) hebben gekocht. Die 7,5K zat dus oorspronkelijk in de totale koopprijs v.o.n.Source90 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:13:
[...]
Het is niet vanzelfsprekend dat je geld terug krijgt.
Vaak is het casco opgeleverd en krijg je een "korting-check" (in mijn boekje "sigaar uit eigen doos") als je de keuken bij de aangesloten toko afneemt. Heb niet vaak gehoord dat je daadwerkelijk minderwerk/geld terug krijgt door casco keuken te nemen.
Op de benedenvloer zouden we graag een houten/parket vissengraat vloer willen hebben, dat zouden we dan laten plaatsen, vandaar de hoge kosten. 1e en 2e etage dan een PVC vloer die ik zelf leg, dus vandaar dat ik die kosten een stuk lager inschat. Meeste muurafwerking gaan we ook zelf doen denk ik.
Het extra dakraam is voor op de uitbouw op de begaande grond, de zolder heeft al aan beide kanten een raam dus een extra dakraam zou niet perse nodig zijn (zie plattegronden beneden).
Airco is inderdaad nog iets wat later gedaan zou kunnen worden, in principe zou een nieuwbouw huis wel wat koeler moeten blijven dan ons oude pandje in Amsterdam. Ik zou het liefste dit wel zo netjes mogelijk weg willen gewerkt hebben als we dit zouden willen, ik vind het niet mooi als het hele huis volgehangen zou worden met van die witte kabelgoten.
Dubbele lasten was ik inderdaad van op de hoogte, en we zouden dan ook moeten kijken hoeveel we zelf cash willen neerleggen. Hier moeten we nog eens een inschatting van maken.
Qua zonnepanelen had ik gelezen dat het vrij lastig is om de panelen te laten plaatsen door een andere partij? Ik weet dat nieuwbouw projecten belachelijk veel geld vragen voor wat extra panelen, dus het liefste zou ik dan alles door een zelfgekozen partij laten doen maar geen idee of dit kan.
Qua keuken: deze is exclusief. Wel een voordeel, we kunnen alle keuken apparatuur zeer goedkoop krijgen omdat we aan de bron zitten zal ik maar zeggen. Het zelfde voor verlichting, we kunnen daar voor hele zachte prijs aankomen
Bedankt voor alle feedback! De inschattingen nog eens verder uitwerken.
:strip_exif()/f/image/VOvMOYoEvROtPV5Y0m5dKYg1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zbOwBr4XJvIUxsK5QESW55on.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn ze toch weer lekker origineel
Welke bouwer is dit als ik vragen mag? Benedenverdieping lijkt een kopie (op tekening) van onze woning (enkel plaatsing ramen is anders).
Zelfs de afstand van muur (bij voordeur) tot meterkast is op de mm gelijk.
Tip: Kijk of je de hal beneden kan vergroten. Klein stukje de woonkamer in, zeker als je een uitbouw neemt, kan je een centimeter of 50-75 wel missen.
Die ruimte is o-zo-fijn als extra opties voor kapstok of dergelijke.
BG is van de linker woning en 1VD/2VD is van de rechter woning van de 2kap?
[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 16-04-2024 15:44 ]
Allicht kan je de MK deur iet naar voren halen, je hebt opzich een kleine hal dus allicht dat je daar je schoenen kwijt wou, maar nu kan je er in de toekomst geen water ontharder of een fatsoenlijke switch ophangenWilliamP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
Dank je @Fedde @Blik1984 @SlayaStone @Theepel @Draakje5 voor de snelle reacties. De optie prijzen staan inderdaad vast. De tuin is 90m2 en er is geen oprit, er is een centrale parkeerplaats achter de achtertuin (ik hoop dus dat een oplaadpaal kan). Een grote overkapping is voor nu niet aan de orde, ik zou denk ik ook alleen de bestrating laten doen aangezien ik van klussen en tuinieren hou.
Op de benedenvloer zouden we graag een houten/parket vissengraat vloer willen hebben, dat zouden we dan laten plaatsen, vandaar de hoge kosten. 1e en 2e etage dan een PVC vloer die ik zelf leg, dus vandaar dat ik die kosten een stuk lager inschat. Meeste muurafwerking gaan we ook zelf doen denk ik.
Het extra dakraam is voor op de uitbouw op de begaande grond, de zolder heeft al aan beide kanten een raam dus een extra dakraam zou niet perse nodig zijn (zie plattegronden beneden).
Airco is inderdaad nog iets wat later gedaan zou kunnen worden, in principe zou een nieuwbouw huis wel wat koeler moeten blijven dan ons oude pandje in Amsterdam. Ik zou het liefste dit wel zo netjes mogelijk weg willen gewerkt hebben als we dit zouden willen, ik vind het niet mooi als het hele huis volgehangen zou worden met van die witte kabelgoten.
Dubbele lasten was ik inderdaad van op de hoogte, en we zouden dan ook moeten kijken hoeveel we zelf cash willen neerleggen. Hier moeten we nog eens een inschatting van maken.
Qua zonnepanelen had ik gelezen dat het vrij lastig is om de panelen te laten plaatsen door een andere partij? Ik weet dat nieuwbouw projecten belachelijk veel geld vragen voor wat extra panelen, dus het liefste zou ik dan alles door een zelfgekozen partij laten doen maar geen idee of dit kan.
Qua keuken: deze is exclusief. Wel een voordeel, we kunnen alle keuken apparatuur zeer goedkoop krijgen omdat we aan de bron zitten zal ik maar zeggen. Het zelfde voor verlichting, we kunnen daar voor hele zachte prijs aankomenMaar goed, moeten we alsnog in ons budget meenemen inderdaad.
Bedankt voor alle feedback! De inschattingen nog eens verder uitwerken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je al hoeveel zonnepanelen je krijgt vanuit de bouw? Ik kreeg er 3 en kon er voor 700 per stuk nog 8 bijkopen. Dan had ik 11 inferieure panelengehad van 330 Wp voor 5600 euro. Ik heb de 3 zonnepanelen eraf laten halen en verkocht voor 500 euro. Daarvoor in de plaats heb ik een volledig nieuw systeem laten plaatsen 18 panelen van 405 Wp.WilliamP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
I.p.v. schoenen kan hij daar een waterontharder én serverrack hangen, als hij het naar voren haaltvormulier schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:08:
[...]
Allicht kan je de MK deur iet naar voren halen, je hebt opzich een kleine hal dus allicht dat je daar je schoenen kwijt wou, maar nu kan je er in de toekomst geen water ontharder of een fatsoenlijke switch ophangen
Bij voorkeur wel met het vergroten van de hal, anders mis je echt ruimte voor jassen/schoenen.
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 16-04-2024 16:18 ]
Wij krijgen wel een bedrag aan minderwerk bij een casco keuken. Moesten wel 500 euro extra betalen als we elders de keuken zouden afnemen.Source90 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:13:
[...]
- De vloer lijkt erg te kraken, deze is in visgraat gelegd met heatfoil als ondergrond (we hebben vloerverwarming), is dit normaal? Komt dit door nieuwigheid of gaat dit over?
- Wij laten eerst de vloer leggen en dan de keuken (eiland en kastenmuur), er wordt aangegeven dat dat eigenlijk niet kan op een 'zwevende vloer', hebben we nu een probleem? Of kunnen we het beste nog de plekken waar de poten kunnen laten uitzagen zodat deze direct op de dekvloer staan?
Ik denk dat je toch gaten moet gaan zagen, anders krijg je vrijwel zeker opstaande vloer ergens.frG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
Bij ons zijn ze begonnen met de vloeren (laminaat) te leggen, we lopen hier tegen 2 dingen aan.[Afbeelding]
- De vloer lijkt erg te kraken, deze is in visgraat gelegd met heatfoil als ondergrond (we hebben vloerverwarming), is dit normaal? Komt dit door nieuwigheid of gaat dit over?
- Wij laten eerst de vloer leggen en dan de keuken (eiland en kastenmuur), er wordt aangegeven dat dat eigenlijk niet kan op een 'zwevende vloer', hebben we nu een probleem? Of kunnen we het beste nog de plekken waar de poten kunnen laten uitzagen zodat deze direct op de dekvloer staan?
Kraken is niet normaal. Als je geluk hebt komt het door de vochtigheid en zal het verdwijnen als de hoge luchtvochtigheid verdwijnt. Maar aangezien je het nu al hebt bij het leggen denk ik eerder dat het door de ondergrond komt.frG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
Bij ons zijn ze begonnen met de vloeren (laminaat) te leggen, we lopen hier tegen 2 dingen aan.[Afbeelding]
Sinds de poten toch onder de plint zitten, uiteraard wel een stukje groter uitsnijden (of laten uitsnijden) dan de poot. Als de poot exact de ruimte krijgt als "gat", kan het nog geen kant op..frG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
Ja dat lijkt mij ook niet, kan het zijn omdat de plinten er nog niet op zitten (hoge plinten gekozen geen plakplinten)? Het kraakt letterlijk op alle verdiepingen.Wolly schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:08:
[...]
Kraken is niet normaal. Als je geluk hebt komt het door de vochtigheid en zal het verdwijnen als de hoge luchtvochtigheid verdwijnt. Maar aangezien je het nu al hebt bij het leggen denk ik eerder dat het door de ondergrond komt.
Meest voor de hand liggende lijkt mij vocht (in de dekvloer).frG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:28:
[...]
Ja dat lijkt mij ook niet, kan het zijn omdat de plinten er nog niet op zitten (hoge plinten gekozen geen plakplinten)? Het kraakt letterlijk op alle verdiepingen.
Los daarvan, ik ben geen laminaat-kenner, maar dit lijkt mij toch wel erg weinig ruimte bij de muren. Als het in de zomer wat warmer is, ben ik benieuwd waar de vloer heen kan.. In veel gevallen is dat omhoog.
Heel hartelijk dank voor de tip! Ik ga me hier eens in verdiepen.Yorro schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:26:
[...]
Je zou eens naar zonwerende folies kunnen kijken. Tijd geleden naar gekeken en zouden echt goed moeten werken, nadeel is wel dat het vaak een spiegelende werking heeft.
Zie oa 3M folies: https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/window-films-nl/
Zo op het oog lijkt de warmtewering vergelijkbaar met die van screens.
Er zal inderdaad wel aardig wat vocht nog in de woning zitten, zal morgen eens de luchtvochtigheid meten, het laminaar heeft wel een week kunnen aclamatiseren.Source90 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:38:
[...]
Meest voor de hand liggende lijkt mij vocht (in de dekvloer).
Los daarvan, ik ben geen laminaat-kenner, maar dit lijkt mij toch wel erg weinig ruimte bij de muren. Als het in de zomer wat warmer is, ben ik benieuwd waar de vloer heen kan.. In veel gevallen is dat omhoog.
Op een eerdere foto zie je wel dat de ondervloer (heatfoil) niet echt strak ligt? Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Wij kregen toch zeker 7K minderwerk voor de keukenSource90 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:13:
[...]
De bouwer is Adriaan van Erk Bouw. Volgens mij klopt de website van het project inderdaad niet, platteronden kloppen niet altijd. Je hebt inderdaad wel gelijk over de hal, zelf zou ik met de uitbouw juist de keuken ook wel iets groter willen. Dan zou ik ook gaan voor een kookeiland opstelling.Source90 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:38:
[...]
Wat zijn ze toch weer lekker origineel![]()
Welke bouwer is dit als ik vragen mag? Benedenverdieping lijkt een kopie (op tekening) van onze woning (enkel plaatsing ramen is anders).
Zelfs de afstand van muur (bij voordeur) tot meterkast is op de mm gelijk.
Tip: Kijk of je de hal beneden kan vergroten. Klein stukje de woonkamer in, zeker als je een uitbouw neemt, kan je een centimeter of 50-75 wel missen.
Die ruimte is o-zo-fijn als extra opties voor kapstok of dergelijke.
BG is van de linker woning en 1VD/2VD is van de rechter woning van de 2kap?
Ik weet niet hoeveel het er gaan worden op het moment, nog niet alle documentatie is beschikbaar voor de woningen.Blik1984 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:14:
[...]
Weet je al hoeveel zonnepanelen je krijgt vanuit de bouw? Ik kreeg er 3 en kon er voor 700 per stuk nog 8 bijkopen. Dan had ik 11 inferieure panelengehad van 330 Wp voor 5600 euro. Ik heb de 3 zonnepanelen eraf laten halen en verkocht voor 500 euro. Daarvoor in de plaats heb ik een volledig nieuw systeem laten plaatsen 18 panelen van 405 Wp.
Ja, ga vooral niet in zee met JVS in Ravenstein of een van hun websites (eindigen allemaal op -discount.nl).Toppe schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:27:
We zijn in de markt voor een rolluik. We twijfelen alleen voor in de dag of op de dag.
In de dag is natuurlijk wat mooier maar waar hij tegen aan gemonteerd wordt is hout (gebeitst) dus dat is niet maar vast met het risico op een luik wat te strak of te los kan komen te zitten.
Voordeel van op de dag is dat je wat flexibeler bent qua montage en het allemaal niet op de millimeter nauwkeurig hoeft te zijn.
Aansturing wordt met een slimme schakelaar, ik wil/hoef hem niet binnen fysiek te bedienen.
Iemand goeie tips of juist partijen waar je voor moet oppassen?
[Afbeelding]
Ze lijken de goedkoopste, maar de kleine lettertjes zijn echt walgelijk. Zij maken fouten en jij kunt er voor opdraaien. In mijn geval hebben ze een foute kleur doek geleverd, maar waren ze de door mij getekende offerte "kwijt" en omdat ik in de winkel getekend heb en ze mij een kopie per mail zouden sturen had ik er geen foto van....
Bij mijn buren zijn ze komen inmeten. Hij was gewaarschuwd, dus hij heeft alle metingen gekopieerd, zelf gecontroleerd en bij de bevestiging per mail bleken ramen te ontbreken en metingen van de monteur verkeerd overgetypt te zijn. Je hebt dan 24 uur om te reageren, of het is jouw probleem.
In mijn geval heeft de rechtsbijstand uiteindelijk betaald omdat ze het te duur vonden om achter de zaak aan te gaan.
Hier ook. Weliswaar een plat dak, maar de bouwer legde 10 panelen van 305 Wp volgens offerte en factuur. Extra panelen mogelijk tot maximaal 24 tegen 800 euro per stuk.Blik1984 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:14:
[...]
Weet je al hoeveel zonnepanelen je krijgt vanuit de bouw? Ik kreeg er 3 en kon er voor 700 per stuk nog 8 bijkopen. Dan had ik 11 inferieure panelengehad van 330 Wp voor 5600 euro. Ik heb de 3 zonnepanelen eraf laten halen en verkocht voor 500 euro. Daarvoor in de plaats heb ik een volledig nieuw systeem laten plaatsen 18 panelen van 405 Wp.
Die 10 van 305Wp bleken er 10 van 320 Wp en met een beetje creativiteit heb ik er inmiddels 30 op liggen (geen 24 dus) met totaal 11500 Wp capaciteit (en dan liggen er nog 4 op de schuur) tegen een fractie van de kosten.
Kan je dit in fases of moet je gelijk alles uitschakelen?
Wat bedoelen ze met uitzetten? Dat er geen warmtevraag meer is? Dan kun je gewoon de thermostaat laag zetten en dan zal de vloerverwarming niet aan gaanQuito schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:04:
Onze woning is opgeleverd maar ik moet nu van de tegelzetters (en mogelijk straks de vloerenlegger s) de vloerverwarming uitzetten.
Kan je dit in fases of moet je gelijk alles uitschakelen?
Deze staat in de openingspost. Maar de link gaat naar een niet-bestaande pagina. Moet je lid zijn van de VEH om de inhoud de kunnen zien? Of is er een nieuwe link/url?Een andere optie is bij VEH kijken naar de laatste kosten voor verbouwing: https://www.eigenhuis.nl/...middelde-prijzen-meerwerk
Nou kan ik de OP aanpassen, maar de link lijkt er gewoon uit te liggen. Ik controleer het eind van de week even. Mocht je de lijst willen, PM.Peunage schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:44:
[...]
Deze staat in de openingspost. Maar de link gaat naar een niet-bestaande pagina. Moet je lid zijn van de VEH om de inhoud de kunnen zien? Of is er een nieuwe link/url?
Deze werkt bij mij (ben wel ingelogd op VEH): https://www.eigenhuis.nl/wonen/verbouwen/wat-kost-verbouwenFedde schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:29:
[...]
Nou kan ik de OP aanpassen, maar de link lijkt er gewoon uit te liggen. Ik controleer het eind van de week even. Mocht je de lijst willen, PM.
Edit: ben niet wakker. heel ander onderwerp
[ Voor 9% gewijzigd door Brains Bush op 17-04-2024 17:32 ]
€438 voor een CO2 melderFedde schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:37:
[...]
Gelukkig heeft @Toppe een tijdje terug een screenshot gemaakt:
***members only***
Die krengen kosten rond de €70
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 17-04-2024 19:27 ]
plus 180 euro voorrij kosten en 190 euro montagekosten.Toppe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:26:
[...]
€438 voor een CO2 melder
Die krengen kosten rond de €70
:strip_exif()/f/image/P1QeRj8WC4NpvEIZl2ZnXkkE.jpg?f=fotoalbum_large)
Maandag de officiele aftrap met de lokale wethouder en de aannemer van het project, maar mijn huis is al half af.
Ook kennis gemaakt met de buren (rijtje van vier huizen dit blok) en even beneden binnen kunnen kijken, dat was erg leuk. Er moet binnen natuurlijk nog heel veel gebeuren maar het schiet lekker op sinds dit voorjaar. Vorig najaar is er lang niks gebeurd door de vele regen, ze konden de fundering pas in december leggen.
Was nog eens aan het teruglezen, maar de luiken werken en hebben vergrendeling als je ze dicht doet.mkrmr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Ze werken op zich wel, maar hebben geen vergrendeling, dus je hebt er weinig aan. Wellicht dichtklappen op een hele hete zomerdag om de opwarming binnen te verminderen, zou dan wel een sluiting buiten moeten monteren, want de ramen kunnen bij mij ook niet open aan de voorkant.
Het is een onderdeel van de het ontwerp dus je mag ze ook niet weghalen, maar ik vind ze op zich best leuk als decoratie en wellicht soms nuttig.
Wij wonen in Fase I (bruine 2-1 kap).
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/TexrQVjxQMbdZIEsqDkpB6Vw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FSKiSalw0x4rKBwuoXrhxHOi.jpg?f=fotoalbum_large)