Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-04 16:28
sammy777 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:52:
Ik zie geen enkele reactie over onderhandelen over de v.o.n prijs van nieuwbouw.

Geloof het of niet, vroeger kon dat nog gewoon.. het lage/goedkoopste segment woningen is vrijwel altijd snel verkocht maar merk dat de duurdere woningen van 800/900k niet zo snel meer verkopen met de huidige hoge rente.

Heeft iemand recente ervaring met korting op de wonin prijs of bijv gratis meerwerk zoals een uitbouw?
Bij ons moeten zelfs de uitbouwpalen (die ze zelf maar vast geslagen hebben) als verplicht meerwerk meegenomen worden bij woningen die ze al minimaal 1 jaar niet verkocht krijgen. Dus.. nee :P 0,0 mogelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:12

Cordon

Lievelings jankert

Ik zie geen enkele reactie over onderhandelen over de v.o.n prijs van nieuwbouw.

Geloof het of niet, vroeger kon dat nog gewoon.. het lage/goedkoopste segment woningen is vrijwel altijd snel verkocht maar merk dat de duurdere woningen van 800/900k niet zo snel meer verkopen met de huidige hoge rente.

Heeft iemand recente ervaring met korting op de wonin prijs of bijv gratis meerwerk zoals een uitbouw?
Wij konden de bouwrente afdingen, dus die werd op 0 gezet. (de bouw was +/- een half jaar bezig). Verder konden wij niks voor elkaar krijgen helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 13:29

Er worden in ons project in een nieuwe fase huizen aangeboden die 2-3 ton duurder zijn dan wat wij er 3 jaar geleden voor kwijt waren. De verkoop gaat overduidelijk wat moeizamer, maar de minimale 70% wordt toch redelijk vlot behaald en de andere huizen zijn uiteindelijk 1-2 maanden later toch verkocht voor de prijzen die gevraagd worden.

Gezien de markt, denk ik niet dat er een omslagpunt in zicht is waarbij aannemers zich geroepen voelen om opties weg te geven om huizen verkocht te krijgen, want dat is in elk geval hier in het Zuid-Oost Nederland geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 16:01
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:24:
[...]

Er worden in ons project in een nieuwe fase huizen aangeboden die 2-3 ton duurder zijn dan wat wij er 3 jaar geleden voor kwijt waren. De verkoop gaat overduidelijk wat moeizamer, maar de minimale 70% wordt toch redelijk vlot behaald en de andere huizen zijn uiteindelijk 1-2 maanden later toch verkocht voor de prijzen die gevraagd worden.

Gezien de markt, denk ik niet dat er een omslagpunt in zicht is waarbij aannemers zich geroepen voelen om opties weg te geven om huizen verkocht te krijgen, want dat is in elk geval hier in het Zuid-Oost Nederland geen sprake van.
Exact dit dus. Ben toch benieuwd of ik iets soortgelijks voor elkaar kan krijgen.

Hier staan nog 12+ te koop in genoemde segment maar de bouw duurt dan nog wel een jaar. Als ik hen was, zou ik het te koop laten voor de vraagprijs tot minimaal te oplevering. Maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:15

Het kon bij ons project 1-2 jaar geleden, toen de verkoop even fors afnam. Het energielabel van de toen nog openstaande kavels werd verhoogd en er was wel wat mogelijk qua uiteindelijke verkoopprijs, opties of keukencheque.

Echter, loopt nu gewoon weer aardig door qua verkoop en verwacht eigenlijk niet dat het nu nog mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
Blik1984 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:35:
[...]

Het kon bij ons project 1-2 jaar geleden, toen de verkoop even fors afnam. Het energielabel van de toen nog openstaande kavels werd verhoogd en er was wel wat mogelijk qua uiteindelijke verkoopprijs, opties of keukencheque.

Echter, loopt nu gewoon weer aardig door qua verkoop en verwacht eigenlijk niet dat het nu nog mogelijk is
Kwam dit toevallig net tegen. Dit project heeft dus wel zijn woningen met zijn 50K naar beneden gebracht https://www.develdenkreekrijk.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier vlakbij in Huissen afgelopen zomer:
Om ‘koste wat kost’ te kunnen bouwen, verlaagt een projectontwikkelaar de woningprijzen van een project in Huissen met wel 100.000 euro. Gevolg van tegenvallende verkoopcijfers en de hoge bouwkosten. De ontwikkelaar neemt het verlies voor lief.
Het hele artikel (achter paywall)

Dus er is zeker e.e.a. mogelijk Zuid-Oost Nederland @Krijgertje1979, maar in b.v Nijmegen zie ik dit ook niet snel gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 02-04-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Bij ons project in Nijmegen zijn de laatste woningen zonder bouwrente verkocht. Maar zo laat heb je ook minder keus. Badkamer bijvoorbeeld casco. Geen idee of ze die dingen eerlijk plussen en minnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-05 20:13

Wij hebben dit dus wel gehad. Begin dit jaar hadden wij een optie genomen op een woning in het oosten van het land.
Dit was de laatste woning van het blok dat nog verkocht moest worden en ze waren al begonnen met de bouw. Hierdoor heeft de aannemer dus zelf de beslissing genomen om een uitbouw te nemen van 2,4 meter om het huis sneller te verkopen.

Aangezien de bouw al was begonnen heb ik geprobeerd om korting te krijgen. De uitbouw van 2,4 meter betaal ik nu voor de helft.
Aannemer wilde dit eerst niet, pas toen ik zei dat ik ging twijfelen of ik het dan wel door wilde laten gaan is hij later toch overstag gegaan. Dit was bijna aan het einde van het optie-tijd (of hoe dat ook heet).

Was wel even spannend en een gok:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09
Wie heeft er hier ook een DUCO WTW box en heeft die weleens op standje max staan ( wanneer die bijv. op auto staat en met een co2 sensor naar max gaat )?

Volgens mij komt dat regelmatig voor (tijdens de nachtelijke uren) en wat ik van alle buren hoor is dat dat ding nogal een lawaai maakt, het is zeg maar nog net geen straaljager op standje max.

Hoe gaan jullie hier mee om? En heb je een afgesloten technische ruimte waardoor het geluid geen belemmering meer is op max?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:41:
Wie heeft er hier ook een DUCO WTW box en heeft die weleens op standje max staan ( wanneer die bijv. op auto staat en met een co2 sensor naar max gaat )?

Volgens mij komt dat regelmatig voor (tijdens de nachtelijke uren) en wat ik van alle buren hoor is dat dat ding nogal een lawaai maakt, het is zeg maar nog net geen straaljager op standje max.

Hoe gaan jullie hier mee om? En heb je een afgesloten technische ruimte waardoor het geluid geen belemmering meer is op max?
In ons huidige huis ook een Duco, hoogste stand hoor je wel en we zijn hier erg blij dat de technische ruimte afgesloten is en aan het einde van een lange gang. Door de ventielen zelf heb ik geen last maar hij zuigt op de hoogste stand ook te weinig af, dus dat zal nog wel 'helpen'.

Anders kan je hem 's nachts ook forceren op stand 1 of 2 als dat genoeg doet?

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
Jasperv90 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:50:
[...]

Wij hebben dit dus wel gehad. Begin dit jaar hadden wij een optie genomen op een woning in het oosten van het land.
Dit was de laatste woning van het blok dat nog verkocht moest worden en ze waren al begonnen met de bouw. Hierdoor heeft de aannemer dus zelf de beslissing genomen om een uitbouw te nemen van 2,4 meter om het huis sneller te verkopen.

Aangezien de bouw al was begonnen heb ik geprobeerd om korting te krijgen. De uitbouw van 2,4 meter betaal ik nu voor de helft.
Aannemer wilde dit eerst niet, pas toen ik zei dat ik ging twijfelen of ik het dan wel door wilde laten gaan is hij later toch overstag gegaan. Dit was bijna aan het einde van het optie-tijd (of hoe dat ook heet).

Was wel even spannend en een gok:).
Hartelijk dank voor het inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 21:30

Heb je hem al gemeten? Er is een tijd je terug het e.e.a. Over geschreven dat het maximale geluid (in een verblijfsruimte) 30dB is. (Op mobiel dus quoten wil even niet maar als je zoekt op 30db kun je het wel vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ff een vraagje. De tegelzetter is bij ons bezig en die geeft aan dat hier nog een stukje tegel tussen komt en dat het afgekit wordt.

We hebben met het bedrijf waar de tegels besteld zijn (en die de tegelzetter ingehuurd hebben) niks afgesproken over afkitten. Alleen een kleur voeg. Naar mijn weten worden tegels ( woonkamer ) ook niet afgekit? En een tegel van 1cm of korter (met voeg blijft er niet meer dan 5mm over denk ik) kan toch voorkomen worden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:48:
Ff een vraagje. De tegelzetter is bij ons bezig en die geeft aan dat hier nog een stukje tegel tussen komt en dat het afgekit wordt.

We hebben met het bedrijf waar de tegels besteld zijn (en die de tegelzetter ingehuurd hebben) niks afgesproken over afkitten. Alleen een kleur voeg. Naar mijn weten worden tegels ( woonkamer ) ook niet afgekit? En een tegel van 1cm of korter kan toch voorkomen worden?

***members only***
Hoe ziet het verband er verder uit?
Als je dit voegt in kleur van de zie je er overigens niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:51:
[...]

Hoe ziet het verband er verder uit?
Als je dit voegt in kleur van de zie je er overigens niks meer van.
De voeg wordt iets lichterbruin als de tegels en iets verdiept.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 03-04-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:52:
[...]

De voeg wordt iets lichterbruin als de tegels en iets verdiept.

***members only***
Gewoon compleet wildverband?
Dan had de tegelzetter met een iets kortere tegel kunnen beginnen in die baan. Komt nu een beetje lullig uit.

Hele rij eruit slopen wordt het wellicht ook niet fraaier van? Denk dat je dit alleen ziet als je er met de neus op staat nadat het gevoegd is.

We hebben hier visgraat en op het einde bij achterpui zijn alle tegels gesneden. Niet allemaal even lang en recht. Toen het er lag zonder voeg dacht ik ook; “ziet er niet uit”. Nu het is gevoegd is het gewoon prima - maar niet perfect. Als het perfect moet, moet de rij er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:48:

We hebben met het bedrijf waar de tegels besteld zijn (en die de tegelzetter ingehuurd hebben) niks afgesproken over afkitten. Alleen een kleur voeg. Naar mijn weten worden tegels ( woonkamer ) ook niet afgekit? En een tegel van 1cm of korter (met voeg blijft er niet meer dan 5mm over denk ik) kan toch voorkomen worden?

***members only***
Tussen kozijn en tegels kitten ze dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:00:
[...]

Gewoon compleet wildverband?
Dan had de tegelzetter met een iets kortere tegel kunnen beginnen in die baan. Komt nu een beetje lullig uit.

Hele rij eruit slopen wordt het wellicht ook niet fraaier van? Denk dat je dit alleen ziet als je er met de neus op staat nadat het gevoegd is.

We hebben hier visgraat en op het einde bij achterpui zijn alle tegels gesneden. Niet allemaal even lang en recht. Toen het er lag zonder voeg dacht ik ook; “ziet er niet uit”. Nu het is gevoegd is het gewoon prima - maar niet perfect. Als het perfect moet, moet de rij er uit.
Maar niet afgekit dus?
Ik heb nog nooit kit gezien bij tegelwerk aan kozijnranden. Maar wellicht beperkte referenties. Kit wordt ook vies..

Dit is inderdaad in wildverband gelegd. En een hele rij eruitslopen weet ik ook niet of dat beter wordt inderdaad. Al is er nog niet gevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:01:
[...]

Tussen kozijn en tegels kitten ze dan af.
Is dat normaal/gangbaar? Want daar is niks over gezegd. Ook geen kleur kit afgesproken,wat we bij voegwerk dus wel hebben gedaan.
En de kleur kitwerk is bij de sanitaire ruimtes wel besproken ( ander bedrijf ). Dus komt mij over als o shit we komen niet lekker uit of het is te moeilijk dus we kitten het maar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:08:
[...]

Is dat normaal/gangbaar? Want daar is niks over gezegd. Ook geen kleur kit afgesproken,wat we bij voegwerk dus wel hebben gedaan.
En de kleur kitwerk is bij de sanitaire ruimtes wel besproken ( ander bedrijf ). Dus komt mij over als o shit we komen niet lekker uit of het is te moeilijk dus we kitten het maar af.
Bij mij is het in ieder geval afgekit. Komt op mij logisch over aangezien het verschillende materialen zijn die op een andere manier bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
[...]

Maar niet afgekit dus?
Ik heb nog nooit kit gezien bij tegelwerk aan kozijnranden. Maar wellicht beperkte referenties. Kit wordt ook vies..

Dit is inderdaad in wildverband gelegd. En een hele rij eruitslopen weet ik ook niet of dat beter wordt inderdaad. Al is er nog niet gevoegd.
Nee niet gekit bij mij. Maar het bericht hierboven snap ik ook wel. Er komen verschillende materialen bij elkaar, dus heb wat scheurtjes in de voegen bij achterpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:15:
[...]

Nee niet gekit bij mij. Maar het bericht hierboven snap ik ook wel. Er komen verschillende materialen bij elkaar, dus heb wat scheurtjes in de voegen bij achterpui.
Dat klinkt logisch inderdaad. In onze tijdelijke woning is het voegwerk bij de dorpels ook gebarsten door zetten.

Ik vind een paar tegels echter wel redelijk wat afwijken van elkaar, wil ook geen kitrand van 1.5cm maargoed, we wachten dan nog even het eindresultaat af. 😀
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:19:
[...]

Dat klinkt logisch inderdaad. In onze tijdelijke woning is het voegwerk bij de dorpels ook gebarsten door zetten.

Ik vind een paar tegels echter wel redelijk wat afwijken van elkaar, wil ook geen kitrand van 1.5cm maargoed, we wachten dan nog even het eindresultaat af. 😀

***members only***
Misschien is het mogelijk klein beetje voegen. En dan stukje tussen die voeg en kozijn te kitten. In lijn met de rest van de kitrand.

Dikke kitrand op bij 1 tegel wordt inderdaad niet heel fraai denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 21:05
@Draakje5 wel apart dat er een potloodstreep op die tegel staat (2e foto), hebben ze die dan te kort gemaakt?
Voordat ze gaan voegen nameten of dat nu een hele tegel is en ze dus wat te kort komen of een te kort gezaagde...
Indien laatste dan die tegel laten vervangen!

edit: is op 2 plekken zie ik nu, dacht eerst dat de 2e een close up was.
De 2e hebben ze gewoon te kort gemaakt.
De eerste foto is dan slecht uitgemeten met het begin stuk.

Hier is het langs de kozijnen en plinten ook afgekit met een lever kleurige kit.

PS: even buiten je onkruid weghalen, het komt onder de deur door :P

[ Voor 40% gewijzigd door Rouske op 03-04-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rouske schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:42:
@Draakje5 wel apart dat er een potloodstreep op die tegel staat (2e foto), hebben ze die dan te kort gemaakt?
Voordat ze gaan voegen nameten of dat nu een hele tegel is en ze dus wat te kort komen of een te kort gezaagde...
Indien laatste dan die tegel laten vervangen!

edit: is op 2 plekken zie ik nu, dacht eerst dat de 2e een close up was.
De 2e hebben ze gewoon te kort gemaakt.
De eerste foto is dan slecht uitgemeten met het begin stuk.

Hier is het langs de kozijnen en plinten ook afgekit met een lever kleurige kit.

PS: even buiten je onkruid weghalen, het komt onder de deur door :P
2 zijn inderdaad te kort afgezaagd. De middelste zou goed een hele tegel kunnen zijn. Maar dan is er niet handig begonnen vanaf de andere kant..

Aan de andere kant van de woning ( ook raamdorpels ) zagen we ook zeker 2 stukken van 3 cm nog vrij van de dorpels..

Members only:

Maargoed als die middelste een hele is en hetafkitten normaal is dan zullen we er weinig meer van zien.
Bij de buurman overigens zelfde bedrijf, andere tegelzetter, niks afgekit. Wel andere vloertegels.

Ben nog wel benieuwd naar een foto van iemand waar het afgekit is bij (zwarte) dorpels en hoe dat er uit ziet?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 04-04-2024 07:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 21:05
Draakje5 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:04:
[...]

2 zijn inderdaad te kort afgezaagd. De middelste zou goed een hele tegel kunnen zijn. Maar dan is er niet handig begonnen vanaf de andere kant..

Aan de andere kant van de woning ( ook raamdorpels ) zagen we ook zeker 2 stukken van 3 cm nog vrij van de dorpels..

***members only***

Maargoed als die middelste een hele is en hetafkitten normaal is dan zullen we er weinig meer van zien.
Bij de buurman overigens zelfde bedrijf, andere tegelzetter, niks afgekit. Wel andere vloertegels.

Ben nog wel benieuwd naar een foto van iemand waar het afgekit is bij (zwarte) dorpels en hoe dat er uit ziet?
Het kitten is bij ons naderhand gedaan door een kitter, via het bedrijf wat ook de plinten aangebracht heeft op de andere verdiepingen samen met het PVC.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0K9wPN5d/20240404-094503.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Whh4rZyq/20240404-094525.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Rouske schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:02:
[...]

Het kitten is bij ons naderhand gedaan door een kitter, via het bedrijf wat ook de plinten aangebracht heeft op de andere verdiepingen samen met het PVC.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit ziet er netjes uit!! Als het bij ons ook zo wordt dan ben ik tevreden :D

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
Oplevering gehad! Een dozijn lichte verfbeschadigingen, maar die worden morgen al verholpen. Andere zaken werden al tijdens de oplevering gefixed door klusmannen die rondliepen. Zo was er een beschadiging aan de vlizotrap en de trap werd ter plekke vervangen. Ook was alle elektra (incl beruchte 3 fase keuken) in orde en was alles ingeregeld inclusief rapportages ervan. Badkamers waren echt super getegeld en gekit. Er vanuitgaande dat er niks geks opduikt, mag ik na sommige verhalen hier, heel tevreden zijn.

Én eindelijk met de kinderen in ons nieuwe huis geweest, wat na de lange zit ook wel erg fijn is. 🙂

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

Het geluid van het apparaat hoef je niet te horen (zijn richtlijnen voor), stroomgeluid van lucht hoor je wel en een goed kanalenstelsel beperkt dat. Bij ons horen we het stroomgeluid wel van de afzuiging en we vinden dit logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Miezie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:32:
[...]

Het geluid van het apparaat hoef je niet te horen (zijn richtlijnen voor), stroomgeluid van lucht hoor je wel en een goed kanalenstelsel beperkt dat. Bij ons horen we het stroomgeluid wel van de afzuiging en we vinden dit logisch.
Gelden die richtlijnen ook niet voor het stroomgeluid dan? Ik zal eens wat meten komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:40:
[...]

Gelden die richtlijnen ook niet voor het stroomgeluid dan? Ik zal eens wat meten komende tijd.
Stroomgeluid heb ik niet echt last van. Wel van de DUCO box die op zolder hangt. We hebben een open trap en geen indeling van ruimtes op zolder. Je hoort die DUCO box best goed op de 1e verdieping (op de slaapkamers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Draakje5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:44:
[...]

Nee. De enige feedback die ik kan geven is dat wanneer je met
spoiler:
uwnieuwbouwwoning
aan de slag gaat ik wisselende verhalen hoor afhankelijk van welke werklui er langs komen. Dit zou ik dus mijden..
Toevallig dat je ze benoemd! Wij wilden ze ook bellen voor een offerte, maar uiteindelijk niet gedaan door wisselende berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
DennisCle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb contact opgenomen met Super Stuc op basis van wat ik hier had gelezen. Hebben in ieder geval een super scherpe offerte opgestuurd om bij ons nieuwe huis in Zuid-Holland werk te komen leveren, al komen ze zelf niet uit de buurt.
Bedankt voor de aanbeveling! Heb ze ook om een offerte gevraagd. Lees idd goede berichten erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
ShininNL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:31:
[...]

Ik las hier eerder in dit topic dat tweakers door JPG-inrichters goed zijn geholpen, ik ga hier ook binnenkort langs om te oriënteren op de gehele afwerking.
Heb het ook voorbij zien komen ja. Op het eerste gezicht lijkt het meer een interieurstyling zaak, maar heb toch maar even een afspraak ingepland voor de wanden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:07:
[...]

Toevallig dat je ze benoemd! Wij wilden ze ook bellen voor een offerte, maar uiteindelijk niet gedaan door wisselende berichten.
De buren zijn er tevree over...
Wij vonden ze echt veels te duur, maar goed het is ook gewoon een doorgeefluik naar andere ZZPers dus daar moet wat extra boven op om dat bedrijf een beetje instant te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
Vandaag gevoegd :-)
Blij met deze keramische tegel.de afwerking moeten we nog goed bekijken...
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18
Draakje5 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:40:
[...]

Ik dacht van wel, maar waar ze staan weet ik niet. Het is in elk geval niet de X db voor systeemgeluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Had het eerder geplaatst in topic Ervaring met Huis Kopen, maar het past volgens mij beter in dit topic:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:29
Fox schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:06:
Had het eerder geplaatst in topic Ervaring met Huis Kopen, maar het past volgens mij beter in dit topic:

***members only***
Zoals ik het lees sta je best sterk, maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Overleg ten eerste met je partner wat je nu wil bereiken, wat eventueel alternatieven zijn en hoeveel compensatie daarbij hoort. (Bijvoorbeeld wel de nieuwe TO tekenen en daarbij een compensatie van € X,- per veranderd raam.)

Ten tweede direct een case aanmaken bij je rechtsbijstands verzekeraar (er vanuit gaande dat je die een hebt).
Die hakken vaker met dit beiltje en weten veel beter hoe je de juiste brief opsteld, zo een waarmee de bouwer(s) zelf ook naar een advocaat moeten voor raad en daad.

Die 5% komt pas aan de orde als je eerder niet uitkomt. En als de bouw al af is, is aanpassen veel duurder en dus minder snel een alternatief mocht het tot een zaak komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dronium op 06-04-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05 22:33
Als u laminaat koopt, is het dan echt de moeite waard om voor een merknaam als QuickStep, Egger, Meister, enz. te gaan of zijn ook minder bekende merken goed genoeg? Ik ben vooral geïnteresseerd in een goede RcWaarde (voor vloerverwarming en -koeling) en Klasse 32 bestendig te zijn. Ervaringen met de merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

***members only***
Geluksvogel. Een raam dat gewoon open gaat lijkt mij een stuk veiliger met kleine kinderen, de meerwaarde van die 'franse balkons' zie ik ook totaal niet in. Dan moet je alleen maar meer ruimte vrij houden om de deuren te kunnen openen en ook meer inkijk van buiten.

Los daarvan ga je hier al snel uitkomen op een juridische procedure, kan je niet ergens anders compensatie krijgen? Bijvoorbeeld ander meerwerk gratis of voor 50% van de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:13
Het is altijd het grote wijzen naar elkaar. Eerst vloer dan wanden of andersom. Een paar spetters kan er op de muur komen en dat mag je zien als het risico wat je loopt als je eerst de muur doet en dan de wanden. Als het goed is heeft de vloerenman dat ook van te voren gezegd (zoals velen dat doen). Een paar spetters kan als het echt teveel is dan melden en kijken wat je kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-05 15:07

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

***members only***
Op de geveltekeningen moeten te zien zijn geweest dat het geen Frans balkon was. Was dat niet opgevallen of zat daar ook verschil?
Aanpassen zullen ze sowieso niet kunnen (lees: mogen), want een Frans balkon geeft totaal ander gevelbeeld en daarop is niet de omgevingsvergunning (en welstand) verleend.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
Draakje5 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:54:
Wij zaten ook aan het water maar nooit last van muggen. Zolang het water stroomt niks aan de hand.

Vandaag de bank gebeld, dacht informeer eens of het nodig is het definitieve energielabel door te geven (A++++ ipv wat er tijdens de offerte A+++ was genoteerd). Gaan we zowaar verrast van 1.3 naar 1.2% rente.. dus altijd energielabel doorgeven :-)
Oeh bedankt voor de tip. :) Heb mijn huidige extra hypotheek op 4.6%(hoofddeel@3.6%, en kleine hypo met 1.25%). Als het huis dan af is, heb super veel extra dingen gedaan zoals:
1. WTW luchtventilatie
2. WTW douche
3. 15000Wp aan zonnepanelen (oost/west)
4. Begin volgend jaar 20kWh thuisbatterij.
5. Isolatie is heel hoog + triple glas.

Zou ik ook denk ik wel op A++++ kunnen komen hoop ik en dan ff vragen of die Rente omlaag kan. :D
Hypotheek gekregen op basis van G label, omdat er een oud huis eerst stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
Smartbikers schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:40:
[...]

Het is altijd het grote wijzen naar elkaar. Eerst vloer dan wanden of andersom. Een paar spetters kan er op de muur komen en dat mag je zien als het risico wat je loopt als je eerst de muur doet en dan de wanden. Als het goed is heeft de vloerenman dat ook van te voren gezegd (zoals velen dat doen). Een paar spetters kan als het echt teveel is dan melden en kijken wat je kan regelen.
Ik kijk naar de zwaartekracht, het is makkelijk om zooi van de muur op de grond te krijgen. Dan zooi van de vloer op de muur. Dus ik ga altijd voor muren eerst dan vloer als het kan. En dan de plinten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:55:
[...]

Ik kijk naar de zwaartekracht, het is makkelijk om zooi van de muur op de grond te krijgen. Dan zooi van de vloer op de muur. Dus ik ga altijd voor muren eerst dan vloer als het kan. En dan de plinten.
Echter is een stuclopertje op de vloer makkelijker te plaatsen/weg te halen, dan een muur afplakken :+ (zeker als ze 1,5 meter hoog spetteren).
Zelfs een beetje stevig zeil van een paar euro zou voor verf op de vloer al voldoende zijn. Stuc is helemaal makkelijk te verwijderen, zeker van tegels.

Desalniettemin hier ook eerst de muren gedaan voor de vloer, omdat dit voor de planning (met beide bedrijven) veel beter uitkwam. Veel muren met behang (ook met relief), echter/gelukkig nergens spetters op de muren gehad (of de tegelzetters hebben ze voor opleveren schoongemaakt).

[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 07-04-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ja en een paar spetters is ook oke. Maar hier zit echt alles onder. Bijv. In een ruimte van 3x3m op alle 4 de muren 1meter hoog... en dat ik dan nog zelf moet gaan krabben en voegen..

Buurman bij ons heeft onderstaande ventielen gehaald. Schijnen geluidsreducerend te zijn en overschilderbaad. Win-win. Hij heeft ze er nog niet op zitten maar wij gaan ze ook wel overwegen. Iemand ervaring mee?

https://www.ventilatiesho...t-toe-en-afvoerventiel-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Geen ervaring met specifiek deze units. Maar hier hebben we ook andere ventielen geplaatst, simpelweg omdat de standaard echt goedkoop en lelijk plastic was.

Let er wel op dat je ze formeel opnieuw moet laten inregelen. De standen komen qua afvoer van m3 lucht niet per se overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:08:
[...]

Elke fatsoenlijke voeg fabrikant heeft een bijpassende kit, verschil is dan minimaal.

Bij ons is zelfs 1 baan volledig over de lengte gekit, zie je helemaal niets van.

Maar zal verschillend zijn qua tegelzetter. Bij ons is hij 2 weken bezig geweest, bij de buren 2 dagen en dat verschil zie je echt wel.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotech86
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:13
tomtom901 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Dat is bijzonder, ik heb al bijna 2 jaar een 1% rente op zowel de huidige als de woning in aanbouw (en een extra leningdeel tegen 3%). Kanttekening is wel dat dat max 36 maanden gedaan wordt, maar dat is in ons geval nog ruim een jaar terwijl we de sleutel deze week krijgen. Wij zitten bij MoneYou.
Bij welke bank was dit ? Ah ik heb niet goed gelezen ik zie dat je bij MoneyYou zit. Ik heb bij ABN Amro een nieuwbouw hypotheek aangevraagd, via de adviseur van ABN Amro.

ABN heeft mij verteld dat ik ook de oude rente/kosten op mijn oude lening blijf behouden dit staat ok zo omschreven in het adviesrapport. Echter als ik de voorwaarde van de ABN Amro budget hypotheek lees staat er:
Maakt u voor 1 of meerdere leningdelen van uw huidige hypotheek gebruik van de verhuisregeling? Dan zetten wij uw oude leningdeel of leningdelen om naar een overgangslening. Dit is een aflossingsvrije lening met variabele rente. Daarnaast passen wij de resterende looptijd van het oude leningdeel (de oude leningdelen) aan naar 24 maanden.
Met de adviseur heb ik dit nog een gecheckt maar die vertelde mij dat dit niet voor mij van toepassing zou zijn. Ik vind het wel enigzins verwarrend.

[ Voor 49% gewijzigd door Gotech86 op 09-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 16:22
Draakje5 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:01:
Ja en een paar spetters is ook oke. Maar hier zit echt alles onder. Bijv. In een ruimte van 3x3m op alle 4 de muren 1meter hoog... en dat ik dan nog zelf moet gaan krabben en voegen..

Buurman bij ons heeft onderstaande ventielen gehaald. Schijnen geluidsreducerend te zijn en overschilderbaad. Win-win. Hij heeft ze er nog niet op zitten maar wij gaan ze ook wel overwegen. Iemand ervaring mee?

https://www.ventilatiesho...t-toe-en-afvoerventiel-3/
Ik heb ze. Vind ze mooi uitzien. Stuk beter als die goedkope seriematige woningbouw rotzooi...
Ik heb ze niet overschilderd. Minimale kleurverschil tussen witte plafond en witte ventiel valt niet op.

Let wel op dat ze goed ingeregeld worden... (en ook op slot worden gezet, zodat als je ze er ooit af haalt, je ze niet per ongeluk versteld). Oh en even aan binnenkant schrijven welke waar zit ;)

Aanvulling: geluidsreducerend weet ik niet. Ik hoor bij mij eigenlijk nooit de ventilatie lopen (behalve op stand 3). Maar stand 3 komt eigenlijk nooit voor, behalve als ik dat handmatig kies. En ook dan is het nog echt zéér minimaal. Dan moet het al muisstil zijn in huis, wil ik die horen. Denk dat de winst in geluid vooral voortkomt uit een goed ontwerp van debieten en kanalenwerk (en ik heb een Duco Energy Premium.. die is wel vrij stilletjes :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Krijnemans op 09-04-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 12:04
Onze projectontwikkelaar doet moeilijk over de BTW teruggave over zonnepanelen. Vanochtend dit bericht ontvangen:

Members only:

Compleet onzin verhaal natuurlijk. Vraag me af of ze het echt niet doorhebben of gewoon geen zin hebben om een creditnota op te stellen. Ben me nog aan het beraden op vervolgstappen. Meer mensen die hier soortgelijke ervaringen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:38
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:02:
Onze projectontwikkelaar doet moeilijk over de BTW teruggave over zonnepanelen. Vanochtend dit bericht ontvangen:

***members only***

Compleet onzin verhaal natuurlijk. Vraag me af of ze het echt niet doorhebben of gewoon geen zin hebben om een creditnota op te stellen. Ben me nog aan het beraden op vervolgstappen. Meer mensen die hier soortgelijke ervaringen hebben?
Wellicht vereniging Eigen Huis of Woningborg eens raadplegen?
Uiteindelijk is het natuurlijk zo simpel als maar zijn kan.
Beste aannemer, ik heb op datum xxx een woning inclusief zonnepanelen bij u gekocht voor yyy euro. Dit was inclusief 21% BTW op het gehele bedrag. De overheid heeft per datum zzz de BTW voor zonnepanelen teruggebracht tot 0%. Dit betekent dat u mij de BTW over de waarde van de zonnepanelen niet langer in rekening mag brengen en derhalve verlang ik van u ofwel een creditnota ofwel een aangepaste laatste nota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:55

tomtom901

Moderator General Chat
Gotech86 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:37:
[...]

Bij welke bank was dit ? Ah ik heb niet goed gelezen ik zie dat je bij MoneyYou zit. Ik heb bij ABN Amro een nieuwbouw hypotheek aangevraagd, via de adviseur van ABN Amro.

ABN heeft mij verteld dat ik ook de oude rente/kosten op mijn oude lening blijf behouden dit staat ok zo omschreven in het adviesrapport. Echter als ik de voorwaarde van de ABN Amro budget hypotheek lees staat er:
Ja, als ik dat zo lees is dat nog niet zo vanzelfsprekend, wij hebben er wel geluk mee gehad, heeft wel gigantisch geld gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:14
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:02:

***members only***

Als ik de info op de site van de Belastingdienst lees dan is het vrij simpel: bij nieuwbouw vallen geïntegreerde zonnepanelen onder de woning als geheel (en dus 21% btw) en niet-geïntegreerde zonnepanelen gaan tegen 0%.

Althans, voor de btw-behandeling aan de uiteindelijke afnemer (jij als koper)

Heb je ze dat laten lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Yorro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:23:
[...]

Als ik de info op de site van de Belastingdienst lees dan is het vrij simpel: bij nieuwbouw vallen geïntegreerde zonnepanelen onder de woning als geheel (en dus 21% btw) en niet-geïntegreerde zonnepanelen gaan tegen 0%.

Althans, voor de btw-behandeling aan de uiteindelijke afnemer (jij als koper)

Heb je ze dat laten lezen?
Zeker! Maar dan is het antwoord "Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent maar zo doen wij het.". :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:18:
[...]

Zeker! Maar dan is het antwoord "Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent maar zo doen wij het.". :|
En dan stuur jij terug dat ze het dan ook even aan je rechtsbijstand mogen uitleggen die binnenkort contact met ze op zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik lees dit woord hier eigenlijk best vaak -> Rechtsbijstand

Is het handig om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten als je een nieuwbouw huis gaat kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:14
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:18:
[...]

Hmm. Was ergens bij de documentatie (bijvoorbeeld in de koop/aannemeingsoverenekomst) een specificatie opgegeven van de totale V.O.N. prijs?

Want die mag natuurlijk niet ineens met 21% x prijs zonnepanelen omhoog. Dus misschien kan je daar nog wat mee. Dat je aangeeft dat je ermee akkoord gaat, zolang die 21% btw dan wel wordt voldaan vanuit de afgesproken prijs en niet leidt tot een verhoging en dus meer kosten voor jou….

Dan zou jij altijd nog kunnen kijken of je de btw alsnog terugvraagt door de route als aanmelding ondernemer (zoals voorheen) want ik meen obv besluit dat dit nog steeds een mogelijkheid is.

Als je die route volgt ben je uiteindelijk zelf goedkoper uit, want dan heb je eigenlijk de btw als korting (omdat zij ‘m al in de VON prijs hadden zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Theepel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:27:

Is het handig om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten als je een nieuwbouw huis gaat kopen?
Absoluut, maar wel voordat je je koopcontract tekent. Ik heb dat namelijk niet gedaan en daardoor valt er een hoop buiten de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wij hebben een datum van oplevering (zonder nuts...). op 23 april mogen we de sleutel in ontvangst nemen.

We hebben gekozen om toch eerder de oplevering te doen zonder nuts aansluiting. Hierop wachten zou voor ons onacceptabel veel vertraging kosten met drukke vloerenleggers en keukeninstallateurs.

Nu dus oplevering zonder nuts (geen elektriciteit en water). Maar wel vanuit de bouwer de beschikking over een tijdelijke elektra aansluiting via de bouwkasten (m.a.w. verlengsnoer naar binnen toe brengen) en water via de bouwketen halen. Het is nogal wat gedoe, maar we hebben er goede hoop op dat we in ieder geval verder kunnen met de muren gereedmaken.

Ook de keuring aangevraagd. Nu maar hopen dat het meevalt. In onze tussentijdse bezoeken 1 significant mankement van dichtbij kunnen vaststellen - schimmel op zolder betimmering doordat ze buiten hebben gelegen. Maar is al aangegeven en volgens mij wel gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Stefmeister8 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:29:
[...]

Absoluut, maar wel voordat je je koopcontract tekent. Ik heb dat namelijk niet gedaan en daardoor valt er een hoop buiten de verzekering.
Ik heb het er wel na gedaan. Dus als er nu iets speelt wat je van te voren mogelijkerwijs niet had kunnen voorspellen wordt t alsnog in behandeling genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Farmerwood schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:23:
[...]

En dan stuur jij terug dat ze het dan ook even aan je rechtsbijstand mogen uitleggen die binnenkort contact met ze op zal nemen.
Ja net even gebeld. Dossier is aangemaakt dus ik wacht even af tot wat zij gaan zeggen voordat ik ga escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Yorro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:28:
[...]

Hmm. Was ergens bij de documentatie (bijvoorbeeld in de koop/aannemeingsoverenekomst) een specificatie opgegeven van de totale V.O.N. prijs?

Want die mag natuurlijk niet ineens met 21% x prijs zonnepanelen omhoog. Dus misschien kan je daar nog wat mee. Dat je aangeeft dat je ermee akkoord gaat, zolang die 21% btw dan wel wordt voldaan vanuit de afgesproken prijs en niet leidt tot een verhoging en dus meer kosten voor jou….

Dan zou jij altijd nog kunnen kijken of je de btw alsnog terugvraagt door de route als aanmelding ondernemer (zoals voorheen) want ik meen obv besluit dat dit nog steeds een mogelijkheid is.

Als je die route volgt ben je uiteindelijk zelf goedkoper uit, want dan heb je eigenlijk de btw als korting (omdat zij ‘m al in de VON prijs hadden zitten)
De V.O.N. prijs gaat sowieso niet omhoog. Daar is al uit gegaan van de 21% btw. Die hoort nu juist omlaag te gaan dmv een creditnota.

Nooit de specificatie opgevraagd trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb het er wel na gedaan. Dus als er nu iets speelt wat je van te voren mogelijkerwijs niet had kunnen voorspellen wordt t alsnog in behandeling genomen.
Bij mij ging het om overschrijding van de werkbare dagen waarvoor de rechtsbijstandverzekering geen dekking had. Omdat dit in het contract staat gaat het vanaf het moment van tekenen (of misschien start bouw?) spelen. Wij hebben de verzekering helaas vrij laat afgesloten, maar het heeft nog wel nut als er iets gaat spelen na oplevering (wij hebben de sleutel sinds half december).

Ik zou er in ieder geval niet zo maar vanuit gaan dat iets gedekt is. Overigens nog steeds het advies om de verzekering wel af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Stefmeister8 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:54:
[...]

Bij mij ging het om overschrijding van de werkbare dagen waarvoor de rechtsbijstandverzekering geen dekking had. Omdat dit in het contract staat gaat het vanaf het moment van tekenen (of misschien start bouw?) spelen. Wij hebben de verzekering helaas vrij laat afgesloten, maar het heeft nog wel nut als er iets gaat spelen na oplevering (wij hebben de sleutel sinds half december).

Ik zou er in ieder geval niet zo maar vanuit gaan dat iets gedekt is. Overigens nog steeds het advies om de verzekering wel af te sluiten.
Wel zuur dat je voor zoiets evidents al een RB nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 22:04
Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:55:
[...]

Wel zuur dat je voor zoiets evidents al een RB nodig hebt.
Heb je contact met kopersbegeleiding of de aannemer zelf? Antwoord van de kopersbegeleiding bij ons was: nee doen we niet. Vervolgens keurig een factuur met verrekening (aftrek) van die BTW van de aannemer ontvangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
gdvm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:
[...]

Heb je contact met kopersbegeleiding of de aannemer zelf? Antwoord van de kopersbegeleiding bij ons was: nee doen we niet. Vervolgens keurig een factuur met verrekening (aftrek) van die BTW van de aannemer ontvangen 8)7
De kopersbegeleider. In ons project hebben we 0 contact met de aannemer. Alle facturen gaan via de kopersbegeleider (in bouwtermijnen).

Maar hoe wordt de verlaging bij jullie verrekend dan? Jullie krijgen de facturen rechtstreeks van de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Ja, we krijgen de facturen direct van de aannemer. Termijnfactuur was verlaagd met die 21%btw van de zonnepanelen, en daarmee dus lager dan in de KAO stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Aubergine om hoeveel panelen gaat het? Stel dat je er 10 vanuit de bouw geleverd krijgt, dan praten we dus feitelijk over iets van 750 euro (75 per paneel) en dus een btw teruggaaf van ruim 150 euro. Zou persoonlijk niet de RB inschakelen of dreigen met juridische stappen voor een dergelijk bedrag. Neem aan dat deze aannemer ook nog het nodige (meer)werk voor je moet uitvoeren, dus de relatie goed houden is ook wat waard. Tuurlijk moet je krijgen waar je recht op hebt, maar zou dat proberen te krijgen door (nogmaals) een goed gesprek aan te gaan ipv juridische stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Pardon, 75 euro per paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat zijn de reguliere prijzen tegenwoordig voor een 420Wp paneel.

Komt uiteraard materiaal bij en arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Oops, had even snel gegoogled, iets te snel. Ben niet echt thuis in de prijs van die dingen. Zie dat het eerder in de buurt van de 250 ligt. Dan praten we dus over een teruggaaf van ruim 500 euro. Meer de moeite waard, maar zou het nog steeds niet al te erg op de spits te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Rene85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:15:
@Aubergine om hoeveel panelen gaat het? Stel dat je er 10 vanuit de bouw geleverd krijgt, dan praten we dus feitelijk over iets van 750 euro (75 per paneel) en dus een btw teruggaaf van ruim 150 euro. Zou persoonlijk niet de RB inschakelen of dreigen met juridische stappen voor een dergelijk bedrag. Neem aan dat deze aannemer ook nog het nodige (meer)werk voor je moet uitvoeren, dus de relatie goed houden is ook wat waard. Tuurlijk moet je krijgen waar je recht op hebt, maar zou dat proberen te krijgen door (nogmaals) een goed gesprek aan te gaan ipv juridische stappen.
Hoewel wij contact hebben met de kopersbegeleider ipv de aannemer zit er nog steeds een kern van waarheid in je bericht.

Overigens geldt de btw-vrijstelling ook op installatie en randapparatuur. En bij ons gaat 't om een fors aantal PV's. Desalniettemin zal het bedrag inderdaad ergens tussen de 500 en 1000 EU zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:26

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Aubergine schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:55:
[...]

Hoewel wij contact hebben met de kopersbegeleider ipv de aannemer zit er nog steeds een kern van waarheid in je bericht.

Overigens geldt de btw-vrijstelling ook op installatie en randapparatuur. En bij ons gaat 't om een fors aantal PV's. Desalniettemin zal het bedrag inderdaad ergens tussen de 500 en 1000 EU zitten.
Bij ons ging het met 13 panelen om zo'n 6000 euro aan PV installatie. Dus die 1260 euro die we minder moesten betalen kan mooi naar het budget voor de waterontharder 8)

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Mr.Viper schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:18:
[...]

Bij ons ging het met 13 panelen om zo'n 6000 euro aan PV installatie. Dus die 1260 euro die we minder moesten betalen kan mooi naar het budget voor de waterontharder 8)
Interessant. Heb je dit als losse credit nota gehad of als verrekening op (een van) de laatste nota('s) van de aannemer? Reden achter de vraag is dat onze bouw binnenkort van start gaat en ik me afvraag wanneer ik dit het beste bij de aannemer neer kan leggen. We hebben pas onlangs gehoord hoeveel en welke panelen we krijgen, dus kan me voorstellen dat het totale kostenplaatje nu nog niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:26

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Rene85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:36:
[...]

Interessant. Heb je dit als losse credit nota gehad of als verrekening op (een van) de laatste nota('s) van de aannemer? Reden achter de vraag is dat onze bouw binnenkort van start gaat en ik me afvraag wanneer ik dit het beste bij de aannemer neer kan leggen. We hebben pas onlangs gehoord hoeveel en welke panelen we krijgen, dus kan me voorstellen dat het totale kostenplaatje nu nog niet helemaal duidelijk is.
Dit werd bij ons verrekend op de laatste nota maar eerder hebben wel deze info gekregen in een 'nieuwsbrief' vanuit de aannemer. Let wel op dat wij in zomer 2022 al hadden getekend voor deze woning en er toen nog niets definitief was over de afschaffing van de BTW op PV-installaties. Ik neem aan dat als je getekend hebt in 2023 dat dan in de berekening van de v.o.n. prijs er al zonder BTW is gerekend omdat het toen al daadwerkelijk zo was.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Mr.Viper schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:58:
[...]

Dit werd bij ons verrekend op de laatste nota maar eerder hebben wel deze info gekregen in een 'nieuwsbrief' vanuit de aannemer. Let wel op dat wij in zomer 2022 al hadden getekend voor deze woning en er toen nog niets definitief was over de afschaffing van de BTW op PV-installaties. Ik neem aan dat als je getekend hebt in 2023 dat dan in de berekening van de v.o.n. prijs er al zonder BTW is gerekend omdat het toen al daadwerkelijk zo was.
Wij hebben inderdaad pas in 2023 getekend, maar bij de v.o.n. prijs staat niets gespecificeerd mbt de zonnepanelen. Er staat over de hele v.o.n. prijs dat 21% btw inbegrepen is. Ook in de technische omschrijving, aannemer- en koopovereenkomst is geen voorbehoud mbt btw op panelen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Volgens mij geldt het alleen als je vóór 2023 je KAO getekend hebt. Want toen was het verplicht om 21% btw te rekenen voor de zonnepanelen en zit dat bedrag dus (verplicht) in je v.o.n. prijs, in de aanneemsom. Vanaf 2023 dus verplicht 0% en heb je dus getekend voor een v.o.n. prijs waarin deze 21% op de panelen niet meer meegerekend mocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Vraag even naar de voorwaarden. Bepaalde verzekeringen sluiten je buiten voor een bepaalde periode. Kan zomaar zijn dat je een half jaar ná het afsluiten niets mag/kan melden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
gdvm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:49:
Volgens mij geldt het alleen als je vóór 2023 je KAO getekend hebt. Want toen was het verplicht om 21% btw te rekenen voor de zonnepanelen en zit dat bedrag dus (verplicht) in je v.o.n. prijs, in de aanneemsom. Vanaf 2023 dus verplicht 0% en heb je dus getekend voor een v.o.n. prijs waarin deze 21% op de panelen niet meer meegerekend mocht worden.
Ah check, makes sense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Wat raden jullie aan als je net voor 2023 hebt getekend? Heb aan de begeleiding gevraagt hoe het zit, een paar maanden terug, naar nog niks gehoord. Eraan herinneren voelt ook een beetje kinderachtig, maar ben bang dat ze het anders 'vergeten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Diablow schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:27:
Wat raden jullie aan als je net voor 2023 hebt getekend? Heb aan de begeleiding gevraagt hoe het zit, een paar maanden terug, naar nog niks gehoord. Eraan herinneren voelt ook een beetje kinderachtig, maar ben bang dat ze het anders 'vergeten'.
Gewoon een reminder sturen ;-) Ik heb ook voor 2023 getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
Ze mochten je in 2022, ook eind 2022, geen zonnepanelen verkopen zonder 21 % BTW te rekenen. Dus zou gewoon reminder sturen. Er stond ooit een heel stuk van PWC op de website van Bouwend Nederland hierover, maar die is helaas van hun site verdwenen. (https://www.bouwendnederl...zonnepanelen-v3-final.pdf)

Als iemand dit pdfje nog heeft, handig om te posten..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
gdvm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:17:

Zeker - https://jmp.sh/s/sWAWl23GB60fiw0JlSME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
gdvm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:17:
Ze mochten je in 2022, ook eind 2022, geen zonnepanelen verkopen zonder 21 % BTW te rekenen. Dus zou gewoon reminder sturen. Er stond ooit een heel stuk van PWC op de website van Bouwend Nederland hierover, maar die is helaas van hun site verdwenen. (https://www.bouwendnederl...zonnepanelen-v3-final.pdf)

Ik heb ook eind 2022 getekend voor de woning. “Betaal” je op dat moment al voor de zonnepanelen? Ik dacht dat de fase waar ze de panelen plaatsen en een factuur sturen, geldt als aanschafdatum. Is overigens nergens op gebaseerd hoor, eigen aanname.

Wel weet ik dat wij bij oplevering apart een factuur voor de panelen zullen meekrijgen. Dus misschien heb ik hier nog iets aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine
Olivertwist278 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb ook eind 2022 getekend voor de woning. “Betaal” je op dat moment al voor de zonnepanelen? Ik dacht dat de fase waar ze de panelen plaatsen en een factuur sturen, geldt als aanschafdatum. Is overigens nergens op gebaseerd hoor, eigen aanname.

Wel weet ik dat wij bij oplevering apart een factuur voor de panelen zullen meekrijgen. Dus misschien heb ik hier nog iets aan
Check voorbeeld A van PWC ;-) Eind 2022 is het juridisch niet toegestaan om panelen zonder 21% btw te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Aubergine schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:26:
[...]

Check voorbeeld A van PWC ;-) Eind 2022 is het juridisch niet toegestaan om panelen zonder 21% btw te verkopen.
Sorry misschien heb ik mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik had het over de datum op de factuur. Stel je voor dat je hebt getekend voor je woning in 2022. Ik kan me voorstellen dat de aannemer pas de zonnepanelen koopt ergens in 2023, wanneer ze erop worden geplaatst. Zal de datum op die factuur dan niet 2023 zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
Olivertwist278 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:45:
[...]

Sorry misschien heb ik mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik had het over de datum op de factuur. Stel je voor dat je hebt getekend voor je woning in 2022. Ik kan me voorstellen dat de aannemer pas de zonnepanelen koopt ergens in 2023, wanneer ze erop worden geplaatst. Zal de datum op die factuur dan niet 2023 zijn?
De datum op die factuur wel ja, maar de prijs is al in 2022 vastgesteld inclusief de btw. Dus op de daadwerkelijke factuur zou er een correctie moeten zijn t.o.v. de oorspronkelijk afgesproken prijs. (of een aparte creditnota)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
ThePsycho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:49:
[...]

De datum op die factuur wel ja, maar de prijs is al in 2022 vastgesteld inclusief de btw. Dus op de daadwerkelijke factuur zou er een correctie moeten zijn t.o.v. de oorspronkelijk afgesproken prijs. (of een aparte creditnota)
Helder, bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 22:02

ja vind ik wel want je sluit heel veel overeenkomsten af met verschillende partijen en daar kan van alles mis in gaan. Voor een paar honderd euro ben je verzekerd van hulp, moet je zelf iemand inschakelen dan lopen de kosten snel op. Wel goed kijken naar de voorwaarden, daar kunnen verschillen in zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Ik ben inmiddels al 3.5 jaar bezig met mijn aannemer om gemaakte fouten tijdens de bouw opgelost te krijgen. De kosten van de advocaat overstijgen de premie van de rechtsbijstandsverzekering inmiddels zeer ruim.

Dezelfde fouten zijn gemaakt bij andere huizen in het project en iedereen zonder rechtsbijstandsverzekering zit nu op onze zaak te wachten omdat ze zelf al die kosten niet willen/kunnen ophoesten.

Op de totaalprijs van je woning is het een zeer kleine investering. Het was voor mij een no-brainer om af te sluiten en ben heel blij dat ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
Farmerwood schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:20:
[...]

Ik ben inmiddels al 3.5 jaar bezig met mijn aannemer om gemaakte fouten tijdens de bouw opgelost te krijgen. De kosten van de advocaat overstijgen de premie van de rechtsbijstandsverzekering inmiddels zeer ruim.

Dezelfde fouten zijn gemaakt bij andere huizen in het project en iedereen zonder rechtsbijstandsverzekering zit nu op onze zaak te wachten omdat ze zelf al die kosten niet willen/kunnen ophoesten.

Op de totaalprijs van je woning is het een zeer kleine investering. Het was voor mij een no-brainer om af te sluiten en ben heel blij dat ik het gedaan heb.
Zou je ook kunnen toelichten wat er fout is gegaan? Nog beter om dit te voorkomen door er bij de inspectie op te letten dan een lang traject in gaan.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
RobbieB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:44:
[...]

Zou je ook kunnen toelichten wat er fout is gegaan? Nog beter om dit te voorkomen door er bij de inspectie op te letten dan een lang traject in gaan.
@Farmerwood ik maai even het gras voor je voeten weg:

Moet je even teruglezen :). Lang verhaal over ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
RobbieB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:44:
[...]

Op zijn naam zoeken in dit topic, kom je meerdere uitgebreide toelichten tegen:
zoals; Farmerwood in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Tnx @tomtom901 en @Source90 :-)

Dat 'even' geldt helaas alleen voor de samenvatting.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:40:
Tnx @tomtom901 en @Source90 :-)

Dat 'even' geldt helaas alleen voor de samenvatting.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draakje5
Deze AP's in-wall van TP-link zijn een aanrader! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0UUEbSfjzishfjekJtN9hziX1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuZWW9gfUrE56x84rPRVIAsI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjoK8m75q0inWMueDOUn2gUIqJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf30IhfeGS9y8VjSCxNHrVOf.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 286 ... 348 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.