Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:34
Sharonh schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Oh en een 1e kijkdag! Inclusief inmeetmoment voor leveranciers. Nu weet ik opeens niet wat ik allemaal moet laten inmeten :') Er staat zo specifiek bij dat er niet nog een inmeetmoment volgt dat ik bang ben dat ik wat over het hoofd zie

Wat hebben jullie laten inmeten?
- Keuken bij derden/niet via bouw? -> inmeten
- Badkamer idem.
- direct gordijnen, rolluiken of screens laten plaatsen bij opleveren; kan je laten inmeten

Eventueel:
- Zonnepanelen bij derden en direct plaatsen bij opleveren? -> kan je laten kijken als het dak erop zit
- schilder of vloerenlegger laten kijken, indien daar behoefte voor is.

Allemaal wel afhankelijk van wat er staat. Eerste kijkmoment bij ons stonden geen binnenmuren. Beetje lastig om de keuken en dergelijke in te meten als de ruimte nog niet ingedeeld is.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 25-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Janne84 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:53:
Hoi,

Hier een nieuweling op Tweakers. Ik kwam dit forum tegen via Google.

Wij zijn geïnteresseerd in een 2onder1kap woning in onze woonplaats. Onze huidige woning was ook nieuwbouw, is ruim 12 jaar geleden opgeleverd.

We komen alleen niet uit de mogelijke indeling op de zolder.
Daar moeten 2 slaapkamers en een (kleine) werkkamer komen. Voor de werkkamer is 4 of 5 m2 voldoende. En een raam.

Ik zal wat foto's bijvoegen wat we bedacht hebben, maar misschien hebben jullie nog een ander idee of goede tips.

Bouwtekening:

[Afbeelding]

Idee 1. Maar kamers houden wel veel gekke hoeken en de ene kamer is wellicht wat smal?
Toevoeging: ik zie dat er nog een deur mist op de tekening. De rechthoeken zijn dakramen.

[Afbeelding]

Idee 2. Wellicht een duurdere optie omdat er meer verplaatst moet worden, maar betere slaapkamers denk ik.
De huidige technische ruimte/wasruimte is 150 cm, dat willen we dan aanhouden.
De onderste zou hier de technische ruimte worden, de bovenste de wasruimte.
De rechthoeken zijn dakramen.

[Afbeelding]

We horen graag van jullie!
Denk vooral ook na over: ventilatie (inclusief spuivoorziening, ofwel een raam wat open kan) en verwarming. Beide zijn verplicht om goed te krijgen als je er verblijfsruimtes van maakt.

Als je dit via de aannemer doet moet je goed kijken of alles klopt. Doe je het achteraf zelf kun je er de donder op zeggen dat je het niet kloppend krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
Hier helemaal niks laten inmeten.
Ja de stukadoor was even langs gekomen om te kijken hoe de wanden waren.
Keukenleverancier was via de bouw en had zijn eigen meetmoment.

Raambekleding doet men het liefst pas na dat de wanden gestukt zijn en de vloer er in ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 25-03-2024 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:04
[...]

Oh en een 1e kijkdag! Inclusief inmeetmoment voor leveranciers. Nu weet ik opeens niet wat ik allemaal moet laten inmeten :') Er staat zo specifiek bij dat er niet nog een inmeetmoment volgt dat ik bang ben dat ik wat over het hoofd zie

Hehe helemaal niets, was niet nodig.
Keuken via projectleverancier en badkamer zelf gemaakt na oplevering op t gemak.

Had verder geen haast of druk, dus in de weken erna alles op t gemak.

1e kijkdag vooral gebruikt om eerst adv de bouwtekening de WCDs enzo te checken, daarna lekker in je nieuwe huis gaan rondlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik zou je trap gat opmeten, Als iets naar boven moet dan is het fijn als het daar door naar boven kan.
Hier al meerdere buren gehad die een verhuislift konden huren voor hun bank ofzo omdat de verkoper zei "geen probleem"

Moet je nog badkamer meubels bestellen omdat je die vervangt of niet afgenomen hebt is het fijn als je de aannsluit punten even opmeet.

verder niet veel opgemeten tijdens de kijkdagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zojuist een kijkje genomen in de woning. Nu zien we een gat met een afdekplaatje onder het stroompunt van (toekomstige) spiegel in de badkamer. De kopersbegeleiding geeft aan dat het om een aardepunt gaat dat beschikbaar moet zijn en verplicht is.

Wij hebben dit in ons vorige huis nooit gehad (ook nieuwbouw, maar 7 jaar geleden). Het was niet ingetekend of verteld door de keukenkartelboer. Hebben mensen hier ervaring mee? Het komt een beetje rauw op m'n dak. Als ik het wist had ik het punt elders willen laten zitten (bijv. achter het badkamermeubel). Nu zijn we gebonden aan een grote spiegel (i.p.v. bijv. 2 kleintjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
sheane schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:01:
Zojuist een kijkje genomen in de woning. Nu zien we een gat met een afdekplaatje onder het stroompunt van (toekomstige) spiegel in de badkamer. De kopersbegeleiding geeft aan dat het om een aardepunt gaat dat beschikbaar moet zijn en verplicht is.

Wij hebben dit in ons vorige huis nooit gehad (ook nieuwbouw, maar 7 jaar geleden). Het was niet ingetekend of verteld door de keukenkartelboer. Hebben mensen hier ervaring mee? Het komt een beetje rauw op m'n dak. Als ik het wist had ik het punt elders willen laten zitten (bijv. achter het badkamermeubel). Nu zijn we gebonden aan een grote spiegel (i.p.v. bijv. 2 kleintjes).
Bij ons zat die bij de vorige woning volgens mij onder de wastafel. Nu ook achter de spiegel.

Wat zegt de aannemer als je vraagt om het te verplaatsen omdat het niet ingetekend was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ja dat is verplicht, mag ook achter de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Bij ons zat die bij de vorige woning volgens mij onder de wastafel. Nu ook achter de spiegel.

Wat zegt de aannemer als je vraagt om het te verplaatsen omdat het niet ingetekend was?
Even nu wachten op de reactie vanuit de aannemer. Ook dank @Wolly voor je reactie. We hebben de foto’s van de vorige woning nagezocht, maar kennelijk was dit 7 jaar geleden niet de standaard, want toen zat er geen punt in onze badkamer.

Wordt vervolgd. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sheane schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:30:
[...]

Even nu wachten op de reactie vanuit de aannemer. Ook dank @Wolly voor je reactie. We hebben de foto’s van de vorige woning nagezocht, maar kennelijk was dit 7 jaar geleden niet de standaard, want toen zat er geen punt in onze badkamer.

Wordt vervolgd. :/
7 jaar geleden was dit ook de standaard. Je hebt wel eens tegelaars die eroverheen tegelen maar dat mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
raduf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:09:
Gisteren hebben we onze eerste bezichtiging gehad en er was ook een inspecteur van Vereniging Eigen Huis bij om samen met ons te controleren. Een van zijn bevindingen is "spouwmuurisolatie slecht aangebracht in de gevel. Losse stukken, isolatie tegen het buitenblad aangebracht en open naden." Hierbij een foto ter illustratie:
[Afbeelding]

Vragen: Hoe erg is dit? Ik zal de aannemer hier natuurlijk over informeren en om reparatie verzoeken, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat ze het daadwerkelijk repareren als de volgende bezichtiging pas vlak voor de oplevering is? Als ze alles dichtmaken, zie ik geen mogelijkheid om te controleren of ze de isolatie hebben vervangen. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Passie-m schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Even nog handige info van een isolatie merk over kieren en verlies van isolatiewaardes

https://www.isover.nl/ken...e#invloed_op_de_rc_waarde

Dus je kan wel na gaan dat bij slechte aansluiting ze net zo goed de isolatie achterwege hadden kunnen laten :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi

Ja, dit is verplicht. Dit is een zogenaamde "Aanvullende Potentiaal Vereffening" in de badkamer (uitleg hier: https://www.ew-installati...e-vereffenen-in-badruimte).

Meestal zit dat punt onder de wasbak, althans, in alle huizen die ik tot nu toe gezien heb wel. Waarom het bij jou naast de spiegel zit weet ik niet, maar op zich mag dat ook. Als dit punt er in een huis van 7 jaar oud niet zit, dan was er toen iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 15:04
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Aeonis op 27-03-2024 13:17 . Reden: verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aeonis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:15:
Even benieuwd:

We hebben bij onze nieuwbouwwoning een 2.4m uitbouw aan de achterkant (zuid), woning 6 meter breed en nog 3 meter berging ernaast, dus 9 x 2.4 (inclusief dakranden). Weet iemand of je daar schuin een paar extra zonnepanelen op kunt leggen? Naast elkaar iets gekanteld op een frame.

Op ons dak passen er 10, en we zijn aan het nadenken om er meer te plaatsen. Een overkapping in de tuin en ze daar op leggen zou ook een optie kunnen zijn.
De vraag of er zonnepanelen op kunnen is eenvoudig te beantwoorden: ja.

De vraag hoeveel en in welke richting dan en met welk opstelmateriaal en of er dan nog iets aangepast moet worden in de meterkast is lastiger. Daar zijn overigens andere topics voor.

Vaak kan er veel meer dan je denkt, maar je moet het wel goed voorbereiden met de juiste loze leidingen.

Volgens de bouwer konden er op ons dak maximaal 22. Er liggen er nu 30 en nog 4 op de schuur. Maar ik had voldoende loze leidingen aan laten leggen voor de bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 15:04
Blihi schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:18:
[...]

De vraag of er zonnepanelen op kunnen is eenvoudig te beantwoorden: ja.

De vraag hoeveel en in welke richting dan en met welk opstelmateriaal en of er dan nog iets aangepast moet worden in de meterkast is lastiger. Daar zijn overigens andere topics voor.

Vaak kan er veel meer dan je denkt, maar je moet het wel goed voorbereiden met de juiste loze leidingen.

Volgens de bouwer konden er op ons dak maximaal 22. Er liggen er nu 30 en nog 4 op de schuur. Maar ik had voldoende loze leidingen aan laten leggen voor de bedrading.
Had mijn bericht al gewijzigd, en de vraag verplaatst naar een zonnepanelen topic, maar je was me voor :-) Gaat in dit geval om projectbouw met 0 loze leidingen |:( was niets in mogelijk... Lijkt mij ook dat er zonnepanelen op moeten kunnen (en passen, even afhankelijk van de breedte van de dakranden), maar ik vind maar weinig voorbeelden van mensen die hetzelfde hebben gedaan.

Gaat overigens om een sedumdak, dus hoe dat dan gaat is ook even uitzoeken. We gaan puzzelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb voor een deel van mijn panelen zelf een onderconstructie gemaakt. Die wilde ik niet boven de dakrand uit laten komen (rand zit daar op +/- 70 cm) en dus heb ik zelf van aluminium hoekijzers een frame gemaakt. Het kan dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:46
Eerste volle maand nieuwbouw met stroomverbruikt valt wel tegen in onze A+++ huis.
Nu doet mijn vrouw dit altijd en bemoei ik mij er niet zoveel mee. Maar denk dat dit ook nog komt door bouwvocht etc? Ik heb geen idee eerlijk gezegd.

We hebben trouwens ook niks aangepast om het zuiniger te maken (ventilatie, warmtepomp instellingen etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7BFjcVciiunLgmA9wLFR0BHTVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HNH1E79N7lNUH3weFVXpE53j.jpg?f=user_large

EDIT:
Gaat om de maand februari - maart 2024. en ons huis is ongeveer 133m2 groot.

[ Voor 8% gewijzigd door mentalozzie op 27-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Om welke maand gaat dit en hoeveel van dit verbruik gaat naar de warmtepomp?

In 9 van de 10 nieuwbouwwoningen is de warmtepomp niet goed ingeregeld. Deze staat op de fabrieksinstellingen en dat is leuk voor comfort, maar dramatisch voor het verbruik. Daar valt waarschijnlijk een wereld te winnen.

Grofweg zou je voor een warmtepomp 2 kWh stroom kwijt moeten zijn waar je voorheen 1 m3 gas gebruikte. Maar dat is natuurlijk als je een bestaande woning van het gas af haalt. Bij nieuwbouw is het wat lastig om zo'n vergelijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mentalozzie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:16:
Eerste volle maand nieuwbouw met stroomverbruikt valt wel tegen in onze A+++ huis.
Nu doet mijn vrouw dit altijd en bemoei ik mij er niet zoveel mee. Maar denk dat dit ook nog komt door bouwvocht etc? Ik heb geen idee eerlijk gezegd.

We hebben trouwens ook niks aangepast om het zuiniger te maken (ventilatie, warmtepomp instellingen etc.)
[Afbeelding]

EDIT:
Als dit gemiddeld per maand is over twee maanden in een A+++ huis, dan is dit heel veel.

Ik zat op 731 kWh gemiddeld per maand in februari/maart, maar dat is een woning van bijna 200 m2, vrijstaand en gebouwd in 2020 met normen uit 2018.

Van de 1460 kWh die in twee maanden gebruikt is, was 620 kWh voor de warmtepomp (februari 374, maart 246) en 225 kWh voor de auto. De rest van het huis verbruikte dus 615 kWh.

Van de 1460 kWh heb ik ruim 800 kWh zelf opgewekt, maar dat is hier dus al in verwerkt. Netto heb ik dus zo'n 600 kWh afgenomen van de energieleverancier in deze maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:24

[Afbeelding]

EDIT:
Gaat dit om 1 maand? Of 2 maanden?

Bij een all-electric huis heb je in de wintermaanden veruit het meeste stroomverbruik. Met gas merkte je het verschil tussen winter- en zomermaanden niet heel duidelijk, maar nu moet je warmtepomp flink aan de bak. Tel daarbij op dat de warmtepomp waarschijnlijk belabberd ingeregeld staat (zoals @Blihi ook al zegt), al helemaal als je zone- of master/master-regeling hebt.
Ter vergelijking: wij zijn ongeveer van een dagverbruik van 30-36 kWh bij koud weer naar 20-29 kWh gegaan doordat we praktisch gezien de master/master-regeling omzeilen en de warmtepomp beter aansturen. Ook op minder koude dagen verbruiken we nu (fors) minder.

Daarnaast was februari hier in ieder geval een slechte maand voor zonnepanelen. Hierdoor kan je maandverbruik ook aardig hoger uitvallen (aangenomen dat dit je verbruik is door de leverancier gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:12

[Afbeelding]

EDIT:
Is het nu februari of maart, dat maakt nogal uit.

Hier ook +- 135m2, opgeleverd eind vorig jaar.

Januari verbruik 424 / opwek 66.9
Februari verbuik 315 / opwerk 33.5 (en nog 2 maanden met een niet functionerende omvormer)
Maart tot nu toe: 209 verbruik / 226 opwek / 95 direct verbruik

-> Februari was ook vooral grijs en donker :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Net te krap geknipt van de mail haha, het is van 23-02-2024 t/m 22-03-2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxyTAnxXljkh2atSP4tquQAN1Yo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cp8Vz84FpgqcE9dGN2nhOS6Z.jpg?f=user_large

Ook zijn onze zonnepanelen nog niet 100% bruikbaar bijvoorbeeld de carport is nog niet aangesloten. Wordt morgen pas gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door mentalozzie op 27-03-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zit op 59kwh voor 15 dagen in maart ( sinds registratie). We wonen er nog niet dus douchen etc niet. Wel vaak deuren en ramen open ( stukadoor etc) en verwarm gewoon door en legionella runs etc. Vind dit wel meevallen. Van de getallen hierboven ( 500kwh per maand) schrik ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:12
Wij hebben recent kijkdag bij onze 2-onder-1-kap woning gehad waarbij me het volgende opviel:
We hebben de zolderruimte aan de voorzijde van de woning opgedeeld in een slaapkamer en een berging. In de optielijst stond een 2e badkamer tpv deze berging, maar dat oversteeg op dit moment ons budget. Nou zag ik dat er in deze berging een dakdoorvoer voor het ventilatiesysteem geplaatst is. Deze moet dan worden aangesloten in de technische ruimte, dus zal de verbinding straks langs de muur van de berging (groene pijl) gaan, en vervolgens over het verlaagd plafond op de hal/overloop naar de technische ruimte aan de achterzijde vd woning. We balen daar van want het wordt vast een lelijk ding, met of zonder koof er omheen. En straks, als we deze ruimte als badkamer of verblijfsruimte (na plaatsing van een schuin dakraam) gaan gebruiken, blijft het zichtbaar tenzij we het plafond ook serieus gaan verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIF6u0eIKxlxsm2teooG0qnIFxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzfiN7AbgCfq7rhtqsGFZYAs.jpg?f=fotoalbum_large

Op de geveltekening bij de verkoop-/optietekeningen van onze woning, zijn twee ventilatie doorvoeren aanwezig door de schuine kap, beiden aan de achterzijde van de woning tpv de technische ruimte. En is er dus géén ventilatie doorvoer aan de voorzijde van de woning.

Bij zowel ons als bij de buren met hetzelfde (gespiegelde) woningtype in de tweekapper naast ons, is er maar één dakdoorvoer door de schuine kap geplaatst (de andere doorvoer tbv de ventilatie zit nu op het platte stuk van het dak, waarschijnlijk de afvoer). Bij de buren zit de pijp door de schuine kap, zoals op de tekeningen, aan de achterzijde van de woning tpv de technische ruimte. Zij hebben dus géén buis aan de voorzijde.

Ik zou graag willen dat ze het bij ons op dezelfde wijze zouden uitvoeren als bij de buren, omdat er op de verkoop/optietekeningen absoluut geen sprake was van een ventilatiebuis aan de voorzijde van de woning en we daar nu (straks) dus last van gaan hebben.

Voorzijde. Blauwe pijl is onze woning met de ventilatiepijp zichtbaar, groene pijl de buren met zelfde gespiegelde woningtype.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVMGWjF0oE8T3Bax-Ur19JZ9QKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB9qKiq4KcL8BMSm8r53oQmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde. Blauw zijn wij, groen de buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArBCniUfIQpAPneI0mGxxN7n_no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2no5gD7EpYi7pw6LTSPNRHud.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou de reden van dit verschil kunnen zijn?
en in hoeverre denken jullie dat we in ons recht staan om hier een punt van te maken mocht de aannemer geen duidelijke reden kunnen aanvoeren waarom het anders is uitgevoerd dan op de verkooptekeningen?

Verder: het kan vast geen kwaad, maar lijkt zo onlogisch om de hemelwaterafvoer van het platte stuk dak van de kap recht boven het schuine dakraam te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wat staat er op de tekeningen in de kleine lettertjes?

Bij ons stond daar positie leidingdoorvoeren indicatief aangegeven en kunnen wijzigen oid.

En je afvoer. Tja. Bovenkant dakraam wordt met regen ook wel nat. Maar ik zou er niet blij mee zijn als daar indd je hele platte dak water op geloosd wordt, toch meer kans op lekkage of water waar je het liever niet wilt.

[ Voor 43% gewijzigd door Draakje5 op 27-03-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Draakje5 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:46:
Wat staat er op de tekeningen in de kleine lettertjes?

Bij ons stond daar positie leidingdoorvoeren indicatief aangegeven en kunnen wijzigen oid.

En je afvoer. Tja. Bovenkant dakraam wordt met regen ook wel nat. Maar ik zou er niet blij mee zijn als daar indd je hele platte dak water op geloosd wordt, toch meer kans op lekkage of water waar je het liever niet wilt.
"wijzigingen voorbehouden" ..

En precies die gedachten had ik ook bij die waterafvoer boven het dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
@gdvm ventilatie is middels WTW? Want dan zitten aan en afvoer niet in hetzelfde dakvlak en zal er ergens nog een 2e doorvoer bij je gespiegelde buren komen.

Of snap ik het middelste stuk tekst niet en hebben jullie nu 3 doorvoeren? Voor, achter en plat dak. En de gespiegelde buren alleen achter en plat dak.

Er moet ook ergens nog een rioolontluchtings doorvoer zitten of zo een dakpan model.

[ Voor 43% gewijzigd door Rouske op 27-03-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

[Afbeelding]

EDIT:
Volkomen logisch. Hiervoor had je waarschijnlijk gas of anders stadswarmte en had je dat gebruik. Je verwarmt elektrisch… trek die warmtepomp er vanaf en je zult in de staatjes passen die niet uitgaan van all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Rouske schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:22:
@gdvm ventilatie is middels WTW? Want dan zitten aan en afvoer niet in hetzelfde dakvlak en zal er ergens nog een 2e doorvoer bij je gespiegelde buren komen.

Of snap ik het middelste stuk tekst niet en hebben jullie nu 3 doorvoeren? Voor, achter en plat dak. En de gespiegelde buren alleen achter en plat dak.

Er moet ook ergens nog een rioolontluchtings doorvoer zitten of zo een dakpan model.
Volgens mij zit de afvoer van de WTW ventilatie nu dus op het platte stuk, net als de rioolontluchting. De buis door de schuine kap (die bij ons dus aan de voorzijde zit en bij de buren aan de achterzijde) zou dan de aanvoer van de wtw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
gdvm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:00:
[...]

"wijzigingen voorbehouden" ..

En precies die gedachten had ik ook bij die waterafvoer boven het dakraam.
Een wijziging van dakvlak t.o.v. tekening van de technische omschrijving in het nadeel van jullie is iets wat je prima kan aankaarten. Die tekeningen zijn gewoon contract stukken. Idem voor de dakafvoer, als het op de tekening anders stond mogen ze het best even uitleggen want het is gewoon stupide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
gdvm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:35:
[...]
Volgens mij zit de afvoer van de WTW ventilatie nu dus op het platte stuk, net als de rioolontluchting. De buis door de schuine kap (die bij ons dus aan de voorzijde zit en bij de buren aan de achterzijde) zou dan de aanvoer van de wtw zijn.
Duidelijk, ja daar zou ik dan ook wel een probleem van maken, want nu moet die buis zichtbaar door de zolderruimte, terwijl het ook direct in de technische ruimte kan, zoals blijkt bij de gespiegelde buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wtw buizen hoeven niet persee op een ander dakvlak. Zolang ze maar niet te dicht bij elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 13:08
vuurtjih schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Is het nu februari of maart, dat maakt nogal uit.

Hier ook +- 135m2, opgeleverd eind vorig jaar.

Januari verbruik 424 / opwek 66.9
Februari verbuik 315 / opwerk 33.5 (en nog 2 maanden met een niet functionerende omvormer)
Maart tot nu toe: 209 verbruik / 226 opwek / 95 direct verbruik

-> Februari was ook vooral grijs en donker :+
meerdere berichten over verbruik in wintermaanden. hebben jullie dan allemaal een energieneutraal nieuwbouw met wtw, bodemwarmtepomp en zonnepanelen? ik ben erg benieuwd wat mijn verbruik zal zijn volgend jaar na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:45
Miezie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:26:
[...]

Volkomen logisch. Hiervoor had je waarschijnlijk gas of anders stadswarmte en had je dat gebruik. Je verwarmt elektrisch… trek die warmtepomp er vanaf en je zult in de staatjes passen die niet uitgaan van all electric.
Ik vind dit alsnog veel voor 133m2,

Onze tussenwoning 140m2 in november opgeleverd is was februari bv dit:
247kwh van het net + 60kwh (ongeveer) direct verbruik van zonnepanelen.
116kwh teruglevering

Dat is dus ongeveer de helft

Maart tot nu toe
161kwh verbruik van het net + 110kwh direct verbruik
289kwh teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
gdvm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:37:

Gokje: Schaduwwerking van de schoorsteen op de zonnepanelen. De buren hebben daar geen last van, want de schoorsteen zit aan de "noordkant" van de panelen. Bij jullie zou die schoorsteen aan de zuidkant zitten en dus een schaduw over de zonnepanelen werpen.

Of, en ook dat is niet ondenkbaar, de dakdelen zijn er simpelweg verkeerd op gehesen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SlayaStone schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Ik vind dit alsnog veel voor 133m2,

Onze tussenwoning 140m2 in november opgeleverd is was februari bv dit:
247kwh van het net + 60kwh (ongeveer) direct verbruik van zonnepanelen.
116kwh teruglevering

Dat is dus ongeveer de helft

Maart tot nu toe
161kwh verbruik van het net + 110kwh direct verbruik
289kwh teruglevering
Mag je vinden:
hoe is de inregeling?
waar staat de woning?
wat voor type woning?
stookgedrag?
ingestelde temperatuur?
Hoeveel bouwvocht?
Wat voor apparatuur staat er in huis?

Het is volledig context afhankelijk.

De post ging over het verbruik vergeleken met het staatje in de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Gokje: Schaduwwerking van de schoorsteen op de zonnepanelen. De buren hebben daar geen last van, want de schoorsteen zit aan de "noordkant" van de panelen. Bij jullie zou die schoorsteen aan de zuidkant zitten en dus een schaduw over de zonnepanelen werpen.

Of, en ook dat is niet ondenkbaar, de dakdelen zijn er simpelweg verkeerd op gehesen.
Ik zou het wel briljant vinden als een bouwer die schaduwwerking als reden zou noemen ;). Ben ze nog niet tegen gekomen die daar uberhaupt over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Op dit moment nog iets te druk met andere zaken maar zal eens een keer kijken naar de wp instellingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:12
Yesiladam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
[...]

meerdere berichten over verbruik in wintermaanden. hebben jullie dan allemaal een energieneutraal nieuwbouw met wtw, bodemwarmtepomp en zonnepanelen? ik ben erg benieuwd wat mijn verbruik zal zijn volgend jaar na de oplevering.
Wel WTW maar luchtwater pomp + zonnepanelen. VV begane grond + 1e verdieping, zolder geen verwarming.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11

IkWilbert

Het is mij!

Even ons energieverbruik tot op dit moment. We wonen er sinds 8 december.

Jan 2024: verbruik 451 kWh - opwekking zonnepanelen: 137 kWh (392 kWh afgenomen van stroomnet)
Feb 2024: verbruik 410 kWh - opwekking zonnepanelen: 195 kWh (216 kWh afgenomen van stroomnet)
Mrt 2024 tot nu toe: verbruik 384 kWh - opwekking zonnepanelen: 463 kWh (teruglevering 78 kWh aan stroomnet)

Betreft 2 onder 1 kap, 155 m2 woonoppervlak met bodemwarmtepomp, WTW en 27 panelen (15 oost en 12 west)
Verwarming en koeling op de begane grond en 1e verdieping. Temperatuur staat ingesteld op 20 graden. De inregeling is standaard hoe het opgeleverd is, nog niets ingesteld of aangepast aan de pomp en wtw.

Huis is december 2023 opgeleverd en staat in Twente.

[ Voor 10% gewijzigd door IkWilbert op 28-03-2024 10:36 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Eindelijk weer eens een update; de houtbouwwoningen staan inmiddels en de buitenkanten zijn bijna klaar. Van binnen zijn ze hard bezig geweest met de wanden en badkamer.

Even wat foto's van het gehele process:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar we kregen toen een bericht over de wijzigingen tegenover de verkooptekeningen en eentje daarvan is wat jammerlijk;
Positie WTW-unit (5 module variant)
Door het toepassen van een PVT-installatie voor de warmteopwekking, kan de WTW-box
niet in de techniekzone worden aangebracht. Deze is aan de achtergevel gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2UuvfGO1HpWXaC04ThhbVJfUYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/foJc8vaOVv7GyvoPQMfNDc1F.png?f=user_large
Hierdoor is die ruimte dus een stuk minder bruikbaarder geworden, ik had de insteek om deze als opslagruimte te gebruiken maar dat wordt krapjes nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNZDNR4iL603vJZORAU0FHus7yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nB0uu1nR5HtoGYr2ehos7O79.jpg?f=fotoalbum_large
Sommige van mijn buren zijn er ook niet over te spreken gezien zij het idee hadden om deze ruimte te kunnen gebruiken als een klein kantoortje...

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
MonkeySleeve schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:37:
Eindelijk weer eens een update; de houtbouwwoningen staan inmiddels en de buitenkanten zijn bijna klaar. Van binnen zijn ze hard bezig geweest met de wanden en badkamer.

Even wat foto's van het gehele process:

***members only***
Leuk, fiets hier bijna dagelijks langs (mijn kids zitten aan de andere kant vh kanaal op school. Gaat hard daar, een enorm groot verschil tov 5 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25

[Afbeelding]

EDIT:
Er is al een hoop gezegd, onder andere over het optimaler instellen van de warmtepomp, wat denk ik een heel valide punt is. Wat je verder ook niet moet onderschatten is hoeveel extra energie het in het begin kost om alle muren op warmte te krijgen, de warmte die je warmtepomp genereert gaat in de eerste weken ook in je muren zitten, en ik zou dus niet direct teveel conclusies verbinden aan je huidige verbruik.

Bedenk je verder ook dat je geen gasrekening meer hebt, en dat dit nu dus je volledige energierekening is. De huishoudens waarmee vergeleken wordt is dat niet het geval, die hebben nog een gasrekening op te hoesten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
mentalozzie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:03:
Vandaag lekkage ontdekt bij 1 van de spotjes in de woonkamer 🫣 direct een melding gemaakt maar de nazorg is niet optimaal… hier wordt ik toch wel zenuwachtig van. Zonde van de verf en stucwerk.

Edit: aannemer gesproken. Daar zit geen waterleiding want uitbouw. Spotjes er nog even uitlaten dit is bouwvocht… huis is aan het zweten.

Spotje eruit gehaald en emmer eronder gezet en voorlopig hoofdkraan dichtgedraaid. Maar vrijdag gaan we al verhuizen.
[Afbeelding]
Oorzaak gevonden. Gat in het dak op de aanbouw. Rest van het dak gecontroleerd en gat is dichtgemaakt. Helaas heeft het zo lang geduurd dat ik de schade niet meer kan herstellen en een stukadoor en schilder moet komen. Wel blij dat het waarschijnlijk is opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lGQnRgP4u-yGcMOVgyBQQ037qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4kqVqi9KJSmN2f5H7aZxGXL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Mooie gok maar de situatie is precies omgekeerd. Bij ons zou de buis aan de noordzijde vd panelen moeten zitten. Bij de buren zit hij aan de zuidkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-06 18:51
Theepel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:01:
Hoi allemaal,

Ik zoek wat advies. Ik en mijn vriendin staan ingeschreven bij een nieuwbouw project waarbij er nu nieuwe huizen in de verkoop komen.

Echter hebben deze huizen allemaal een tuin op het oosten (beetje rond 14:00 op de klok), terwijl ik graag zon in mijn tuin wil. De bouwtekeningen zijn nog niet beschikbaar maar het ziet er wel naar uit dat de tuinen redelijk diep zijn.

De woning zelf heeft een 4m diep balkon aan de tuinzijde en is 7 meter hoog. En achter het balkon is de rest van de woning en is ongeveer 9 meter hoog.

Ik heb het een en ander ruw ingevoerd op http://shadowcalculator.eu/ maar dat geeft voorlopig niet superveel duidelijkheid aangezien ik niet precies de diepte van de tuin weet. Ik gok zo'n 15-20m.

De rest van het huis lijkt mij namelijk helemaal perfect, en ik hoop dat door de diepte van de tuin ik gewoon achterin de tuin lekker in het zonnetje kan zitten. Ik borrel graag in de avondzon en ik vrees dat door de ligging van het huis juist te missen.

Dit zorgt ervoor dat ik hier eigenlijk de hele tijd over aan het piekeren ben : /

Zijn er hier mensen met ervaringen rondom het maken van deze keuze?
Zijn er mensen met een tuin op het oosten? hoe valt de zon bij jullie, heb je daar last van? Weinig zon? Wat waren de afwegingen?

alvast bedankt :)
Is wat lastig te zeggen, zijn er naast je tuin (dus zeg maar aan de zuidwest kant) hoge huizen/bomen die de ondergaande zon blokkeren? Met zo'n diepe tuin heb je achterin meestal nog wel een streep zon waar je een zitje kan maken.

We hebben nu een tuin op het westen en afgelopen week getekend voor een woning met tuin op het oosten (wel meer richting zuidoost trouwens). Ik wil echt geen tuin meer op het westen, in de zomer echt bloedheet en je zit altijd te klooien met zonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat hebben wij nu met een tuin op het zuiden. Klonk erg leuk, maar je fikt weg op warme dagen en de zonwering is niet aan te slepen. (Schuifpui van 3.6m op het zuiden)
Dus er stond snel een overkapping in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:10
@Arwen. wij hebben tuin op zuidoost en ook dan heb je zonwering nodig hoor. Denk dat zonwering tegenwoordig op elke gevel behalve pal noord/noordoost onmisbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zou vooral kijken naar de zon op je woning. Als je tuin diep zat is heb je toch wel altijd ergens zon.

In onze vorige woning tuin op het noorden. Nooit scheen de zon naar binnen op de achtergevel waardoor het vaak donker was in huis en je nooit lekker in het voor of najaar de zon in de woning had.

Nu ook bewust gekozen dat onze zijgevel altijd in de zon staat (hebben ramen in de zijgevel) i.p.v. zoals de zijgevel van de buren altijd schaduw heeft, wat ook langer duurt met drogen, mos, algen enz.

[ Voor 25% gewijzigd door Draakje5 op 28-03-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Arwen. schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Is wat lastig te zeggen, zijn er naast je tuin (dus zeg maar aan de zuidwest kant) hoge huizen/bomen die de ondergaande zon blokkeren? Met zo'n diepe tuin heb je achterin meestal nog wel een streep zon waar je een zitje kan maken.

We hebben nu een tuin op het westen en afgelopen week getekend voor een woning met tuin op het oosten (wel meer richting zuidoost trouwens). Ik wil echt geen tuin meer op het westen, in de zomer echt bloedheet en je zit altijd te klooien met zonwering.
Bedankt voor je antwoord :)
Nr 106 is het huis. Het lijkt op deze foto dat achterin er wel prima zon zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOKzZU2QHptJDlLWYrZQqhpU9gQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gjmyqMs4e45ylfUnvNmoZpyB.png?f=fotoalbum_large

Dit is het enige huis wat qua indeling bij ons past (bijkeuken) echter is de tuin dus noord oost. (102, 103 komen nog niet in de verkoop, alleen de 'vage' woningen)

Op de impressie foto zijn er wel ramen op het zuiden, dus qua zonlicht zal dat dan wel okee zijn gok ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OcsX6qXS2St9SL0dmc7lLFysLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uHpj6emsLGOaVUlOO22p7752.png?f=user_large

Hoe erg zit je dan met problemen door schaduw in je tuin? (mos, alg, planten die niet groeien ivm te weinig zon )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 27-05 11:47
Theepel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Bedankt voor je antwoord :)
Nr 106 is het huis. Het lijkt op deze foto dat achterin er wel prima zon zou zijn.

[Afbeelding]

Dit is het enige huis wat qua indeling bij ons past (bijkeuken) echter is de tuin dus noord oost. (102, 103 komen nog niet in de verkoop, alleen de 'vage' woningen)

Op de impressie foto zijn er wel ramen op het zuiden, dus qua zonlicht zal dat dan wel okee zijn gok ik.
[Afbeelding]

Hoe erg zit je dan met problemen door schaduw in je tuin? (mos, alg, planten die niet groeien ivm te weinig zon )
Wij hebben exact dezelfde ligging, en ook een tuin van ca. 16 meter diep. Ondanks dat de zon laag staat is er 's avonds 'linksboven' in de tuin al wel zon. In de zomer al helemaal, achterin. Je zit dan achter het huis prinsheerlijk in de schaduw, ik wil niet meer anders.

Met mos valt het mee, sochtends staat de zon vol op het terras achter het huis, overdag op de rest. Enkel nooit zon in een strook achter de schutting aan de zuidzijde.

Ook geen problemen met te weinig licht in huis (2 onder 1 kap, wij hebben de noordkant, dus geen ramen op het zuiden) door een 5 meter brede pui aan de achterzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-06 10:52
Om het misschien wat visueel te maken, onze tuin is 100% noord, zo ziet er nu uit (11u30), het terras+trappen is 5 meter ofzo en we liggen op een heuvel, maar zelfs dan hebben we nog zon in het meerendeel van de tuin (huis heeft gelijkvloers + verdieping + zolderverdieping). Zeker als er geen huizen langs je tuin staan heb je 's ochtends en 's avonds ook veel zon, er is immers niet echt iets om schaduw te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEyvI2v8NAG78yluBmOXD6fO4DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUlZekXBSzDOIOumPbhobBc0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Onze woning wordt eind dit jaar opgeleverd! Nu een vraag aan jullie over de volgorde van de vloer en de keuken.

We hebben een tegelvloer gekozen voor de keuken. De tegelboer raadde aan eerst de keuken te laten plaatsen en dat zij er dan omheen tegelen, ipv de keuken op de tegels te plaatsen. Reden: dit scheelt in de kosten, omdat er dan minder tegels nodig zijn. Het gaat om ca 500 euro besparing.

We gaan ook nog even met de keukenzaak overleggen, maar ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben, en of jullie misschien nadelen zien in het eerst plaatsen van de keuken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11

IkWilbert

Het is mij!

SL104 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:15:
Onze woning wordt eind dit jaar opgeleverd! Nu een vraag aan jullie over de volgorde van de vloer en de keuken.

We hebben een tegelvloer gekozen voor de keuken. De tegelboer raadde aan eerst de keuken te laten plaatsen en dat zij er dan omheen tegelen, ipv de keuken op de tegels te plaatsen. Reden: dit scheelt in de kosten, omdat er dan minder tegels nodig zijn. Het gaat om ca 500 euro besparing.

We gaan ook nog even met de keukenzaak overleggen, maar ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben, en of jullie misschien nadelen zien in het eerst plaatsen van de keuken?
Hier advies precies andersom, eerst de vloer en daar de keuken op. Zo hebben wij het dan ook gedaan.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
SL104 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:15:

Ik denk dat je tegelvloer langer mee gaat dan de keuken.

Andersom doen.

Verder ff opletten met werkbladhoogte. Als je de keuken plaatst op de dekvloer kan die zomaar 2cm lager staan dan je initieel bedacht had.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 29-03-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 11:57

Crazy D

I think we should take a look.

Maar als je keuken 15 jaar op die tegels heeft gestaan en je gaat dan verbouwen en de keuken anders plaatsen, zal het verschil in tegels er ook niet echt tof uit zien. En in de meeste keukens heb je nou ook niet zoveel opties dat je over 15 jaar het compleet omgooit dat er echt niets op de originele plek over blijft. Voor een eiland zou ik een paar tegels extra bestellen, maar niet leggen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
Ik zou ook eerst de vloer doen. Extra argument: als er een lekkage onder de keuken is, heb je nu een extra badje waar een laagje kan komen te staan in de vorm van een uitsparing van tegels. Als de vloer gewoon doorloopt, zie je de lekkage eerder verschijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gdvm
gdvm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:37:
Wij hebben recent kijkdag bij onze 2-onder-1-kap woning gehad waarbij me het volgende opviel:
We hebben de zolderruimte aan de voorzijde van de woning opgedeeld in een slaapkamer en een berging. In de optielijst stond een 2e badkamer tpv deze berging, maar dat oversteeg op dit moment ons budget. Nou zag ik dat er in deze berging een dakdoorvoer voor het ventilatiesysteem geplaatst is. Deze moet dan worden aangesloten in de technische ruimte, dus zal de verbinding straks langs de muur van de berging (groene pijl) gaan, en vervolgens over het verlaagd plafond op de hal/overloop naar de technische ruimte aan de achterzijde vd woning. We balen daar van want het wordt vast een lelijk ding, met of zonder koof er omheen. En straks, als we deze ruimte als badkamer of verblijfsruimte (na plaatsing van een schuin dakraam) gaan gebruiken, blijft het zichtbaar tenzij we het plafond ook serieus gaan verlagen.

[Afbeelding]

Op de geveltekening bij de verkoop-/optietekeningen van onze woning, zijn twee ventilatie doorvoeren aanwezig door de schuine kap, beiden aan de achterzijde van de woning tpv de technische ruimte. En is er dus géén ventilatie doorvoer aan de voorzijde van de woning.

Bij zowel ons als bij de buren met hetzelfde (gespiegelde) woningtype in de tweekapper naast ons, is er maar één dakdoorvoer door de schuine kap geplaatst (de andere doorvoer tbv de ventilatie zit nu op het platte stuk van het dak, waarschijnlijk de afvoer). Bij de buren zit de pijp door de schuine kap, zoals op de tekeningen, aan de achterzijde van de woning tpv de technische ruimte. Zij hebben dus géén buis aan de voorzijde.

Ik zou graag willen dat ze het bij ons op dezelfde wijze zouden uitvoeren als bij de buren, omdat er op de verkoop/optietekeningen absoluut geen sprake was van een ventilatiebuis aan de voorzijde van de woning en we daar nu (straks) dus last van gaan hebben.

Voorzijde. Blauwe pijl is onze woning met de ventilatiepijp zichtbaar, groene pijl de buren met zelfde gespiegelde woningtype.
[Afbeelding]

Achterzijde. Blauw zijn wij, groen de buren
[Afbeelding]

en in hoeverre denken jullie dat we in ons recht staan om hier een punt van te maken mocht de aannemer geen duidelijke reden kunnen aanvoeren waarom het anders is uitgevoerd dan op de verkooptekeningen?

Verder: het kan vast geen kwaad, maar lijkt zo onlogisch om de hemelwaterafvoer van het platte stuk dak van de kap recht boven het schuine dakraam te plaatsen?
Terugkomend hier op: de koperebegeleiding stuurt me vandaag dat na overleg tussen de aannemer en de installateur, de dakdoorvoer verplaatst zal worden naar de achterzijde, zoals bij de buren :)

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo snel geregeld zou zijn! Top!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05 14:40
Inmiddels wonen we alweer twee weken in ons nieuwe appartement. Nog een paar laatste puntjes op de I en dan 'klaar'. Zo'n beetje alles zelf gedaan. Ben gebroken

Enige restpunt na oplevering is de douchekraan. De muurplaat met daaraan de koud/water leiding + schroefdraad is scheef in de muur gemonteerd en daarna zijn de tegels geplaatst. Vandaag hebben ze dit opgelost zonder te hakken maar is er wel één tegel gebroken. Can happen.
Tegel wordt besteld (2-3 weken) en dan bouwen ze het weer opnieuw op. We kunnen wel gewoon douchen. En als extra service plaatsen ze ook meteen de door mijzelf gekochte Grohe Euphoria 310. Netjes van de installateur. "ik schrijf m'n uurtjes toch wel", Fijne Pasen! Hij voelde zich een beetje lullig dat er een tegel was gesneuveld.

In de komende maanden even aankijken of we horren nodig hebben (denk het wel omdat we aan het water wonen) en we kijken hoe de stand van de zon in de lente/zomer is. Dan zullen we nog wel een luifel op ons balkon nodig hebben. Moet via VVE ivm appartementengebouw. Voor latere 'zorg'. Nu eerst genieten van de komende zonnige dagen. Toch? ;)

Verder zeer tevreden. Ook tijdens de gehele bouwperiode, inclusief kijkdagen, (voor)oplevering, nieuwsbrieven etc. En ook de PV BTW verrekening kwam de aannemer zelf mee.

In de tussentijd is de woning ook getaxeerd. Nodig ivm fors restant bedrag bouwdepot. Schuldmarktwaarde moet wel optimaal blijven. Sterker nog: nu wordt de SMW-verhouding gunstiger voor ons, waardoor het rente percentage zakt en we dus ietsje mindere maandlast hebben. Mooi meegenomen. Calcasa kon niet ivm nieuwbouw. Zie eerdere posts hierover in dit forum.

Zo nu eerst een Bavaria

[ Voor 3% gewijzigd door Brains Bush op 29-03-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:37
Farmerwood schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:34:
Dat hebben wij nu met een tuin op het zuiden. Klonk erg leuk, maar je fikt weg op warme dagen en de zonwering is niet aan te slepen. (Schuifpui van 3.6m op het zuiden)
Dat hebben wij ook. Heerlijk hoor, dat meen ik.
Vandaag overdag de verwarming weer niet nodig gehad.
Voor als het echt warm is hebben we een knik arm scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ElectricAlex schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Dat hebben wij ook. Heerlijk hoor, dat meen ik.
Vandaag overdag de verwarming weer niet nodig gehad.
Voor als het echt warm is hebben we een knik arm scherm.
Ieder zijn ding he. Ik ben van de categorie die je in zwembroek op de Noordpool kan zetten en niet zal klagen dat het koud is. Het zal je niet verbazen dat ik de verwarming ook uit heb staan, maar dat is simpelweg omdat ik het niet koud heb.

Zodra het echter boven de 25 graden komt...
Ik zat de afgelopen weken voor werk in Singapore en dat klimaat trok ik dus echt heel slecht. Nog geen km lopen van de metro naar het kantoor van mijn werk, maar droog shirt in de tas nodig.
Vandaag weer heerlijk in t-shirt buiten in de tuin gewerkt. B-)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 29-03-2024 21:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
Wij zaten ook aan het water maar nooit last van muggen. Zolang het water stroomt niks aan de hand.

Vandaag de bank gebeld, dacht informeer eens of het nodig is het definitieve energielabel door te geven (A++++ ipv wat er tijdens de offerte A+++ was genoteerd). Gaan we zowaar verrast van 1.3 naar 1.2% rente.. dus altijd energielabel doorgeven :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hallo iedereen,

Binnenkort is de oplevering van onze woning en we zijn begonnen met het serieus uitwerken van onze ideeën.

Nu hebben wij vanuit de bouw een verticale koof naast de keuken. We zitten erover na te denken om hier tegen het plafond aan een horizontale koof te plaatsen boven de keuken met spotjes. Heeft iemand enig idee hoeveel dat kost om het te laten doen?

De lengte zou 3,30m zijn
Het zou in principe behangklaar moeten zijn omdat een andere partij de woning komt behangen en verven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxb21Hz4htEqc2lPC3pz3KZgT3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mNZhfaY56Diwd0spKV7A5M0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij (ofja mijn vrouwlief :P ) hebben wat verf op het plafond geknoeid.

Nu heb ik dit vroeger wel eens met den braven stuc o seal gerepareerd. Nu opnieuw. Maar heb toch het idee dat het nog een beetje zichtbaar blijft.

Weet iemand welke verf in de buurt komt ( of exact hetzelfde is) als een standaard wit gespoten plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Wij waren vorige week bij de Beurs Eigen Huis om wat inspiratie op te doen. Ik had tijdens deze dag een gesprek met iemand van JUNG die mij de lichtschakelaars in verschillende kleuren liet zien.

Ze wilde ook een heel technisch verhaal beginnen maar mijn vriendin was brak en wilde dat niet aanhoren. Hierdoor zit ik nu met vragen :')

Moet je bij nieuwbouw kiezen wat voor type / merk contactdozen worden geplaatst?
Maakt dat veel uit?
Is JUNG een goed merk? (ik zie het wel af en toe terugkomen hier)
Kan je alles beter van 1 merk halen of is mix en match ook prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 16:15
Theepel schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:38:
Wij waren vorige week bij de Beurs Eigen Huis om wat inspiratie op te doen. Ik had tijdens deze dag een gesprek met iemand van JUNG die mij de lichtschakelaars in verschillende kleuren liet zien.

Ze wilde ook een heel technisch verhaal beginnen maar mijn vriendin was brak en wilde dat niet aanhoren. Hierdoor zit ik nu met vragen :')

Moet je bij nieuwbouw kiezen wat voor type / merk contactdozen worden geplaatst?
Maakt dat veel uit?
Mix & Match is sowieso prima, of je het mooi vindt is wat anders. (Ik doe bijvoorbeeld graag mat wit op lichte wanden en mat zwart op donkere wanden)

Vaak krijg je bij projectbouw weinig keuze en met wat ze standaard leveren (of voor flinke meerprijs als ze de optie bieden) zou ik snel zelf vervangen. Maar dan gewoon simpel houden: die wcd achter de tv/kast lekker zo laten, schakelmateriaal vol in het zicht vervangen met wat je zelf mooi vind.

Volgens mij zijn JUNG, Busch Jaeger, Gira allemaal zeer prima spul. Er zijn ook andere merken die vast prima zijn, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door ThePsycho op 31-03-2024 10:55 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:39:
Weet iemand welke verf in de buurt komt ( of exact hetzelfde is) als een standaard wit gespoten plafond?
Dit spul:

https://www.brander.nl/st...itbare-pleister-structuur

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:04
Theepel schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:38:

Maakt dat veel uit?
Bij ons kon je niet kiezen uit welk merk er werd geïnstalleerd, dit is JUNG geworden.

Standaard wit en als optie alle afdekramen naar zwart laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Meestal kun je niet kiezen. Het is handig om te weten welk merk het is, dan kun je eventueel de binnenwerken gewoon gebruiken en zelf mooiere raampjes, schakelaars en WCD's halen. Een luxere optie is via de aannemer vaak vrij prijzig. Bovendien moet je vaak die raamwerken er toch afhalen voor de stucadoors/schilders aan de slag gaan. Kun je daarna meteen de nieuwe er op schroeven.

Hier hadden we Nico, maar in een lelijke basislijn. Wel fijn spul om te installeren trouwens. Ook hier alles vervangen door mat wit op witte muren en mat zwart op alle wanden met een kleurtje. Dan valt het het minste op en is het toch vrij uniform door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Hier ook JUNG. Ik vind de manier van montage wat minder. Heb liever Niko terug waarbij je de afdekplaatjes volgens mij klikt ipv zoals bij JUNG vaszet aan de wcd / utp ding enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Thanks.. moet ik wel direct flink aantal liters bestellen. Zou een sigma 1Liter 100%wit ook voldoen? Of is brander 100% wit anders van kleur?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010

tomtom901

Moderator General Chat
millerman_sf schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:38:
Meestal kun je niet kiezen. Het is handig om te weten welk merk het is, dan kun je eventueel de binnenwerken gewoon gebruiken en zelf mooiere raampjes, schakelaars en WCD's halen. Een luxere optie is via de aannemer vaak vrij prijzig. Bovendien moet je vaak die raamwerken er toch afhalen voor de stucadoors/schilders aan de slag gaan. Kun je daarna meteen de nieuwe er op schroeven.

Hier hadden we Nico, maar in een lelijke basislijn. Wel fijn spul om te installeren trouwens. Ook hier alles vervangen door mat wit op witte muren en mat zwart op alle wanden met een kleurtje. Dan valt het het minste op en is het toch vrij uniform door het huis.
Je had de original denk ik? En waar door vervangen? Pure of intense? En misschien een foto’tje? Ik zit met hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Het is al een paar keer ter sprake gekomen dat mensen na oplevering hun cilinders vervangen.

Heb het zelf wel overwogen, maar uiteindelijk niet van gekomen. Inmiddels wonen we er een tijdje en nu wel een noodzaak om van 2 deuren de cilinder te vervangen en daarom besloten meteen alle 6 de cilinders die we hebben te vervangen.

Zit nu te zoeken naar een merk/type om te bestellen en het valt op dat er eigenlijk helemaal geen recente teste zijn van een onafhankelijke partij. Alleen wat (web)shops zelf aanraden.

Mijn eisen/wensen:
- Ik heb nu SKG 2 sterren cilinders en wil naar 3 sterren wat het deurbeslag al wel heeft.
- Kerntrekbeveiliging lijkt standaard bij 3 sterren dus al inclusief
- Bij 2 deuren zie ik voordeel van een paniekfunctie (sleutel kan erin terwijl er al een aan de andere kant zit)
- Een keersleutel biedt extra gebruikersgemak en is bij een kleine meerprijs dus zeker fijn.

Ben benieuwd naar wat men zoal besteld heeft en waarom.

Heb specifiek de Mauer New Wave 5 voorbij zien komen van @Toppe, maar 1200 euro is wel een forse investerig...
Ik denk meer in de categorie max 100 euro per cilinder en dat vind ik al een fors bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:41
Farmerwood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:56:
Het is al een paar keer ter sprake gekomen dat mensen na oplevering hun cilinders vervangen.

Heb het zelf wel overwogen, maar uiteindelijk niet van gekomen. Inmiddels wonen we er een tijdje en nu wel een noodzaak om van 2 deuren de cilinder te vervangen en daarom besloten meteen alle 6 de cilinders die we hebben te vervangen.

Zit nu te zoeken naar een merk/type om te bestellen en het valt op dat er eigenlijk helemaal geen recente teste zijn van een onafhankelijke partij. Alleen wat (web)shops zelf aanraden.

Mijn eisen/wensen:
- Ik heb nu SKG 2 sterren cilinders en wil naar 3 sterren wat het deurbeslag al wel heeft.
- Bij 2 deuren zie ik voordeel van een paniekfunctie (sleutel kan erin terwijl er al een aan de andere kant zit)
- Een keersleutel biedt extra gebruikersgemak en is bij een kleine meerprijs dus zeker fijn.

Heb specifiek de Mauer New Wave 5 voorbij zien komen van @Toppe, maar 1200 euro is wel een forse investerig...
Ik denk meer in de categorie max 100 euro per cilinder en dat vind ik al een fors bedrag.
Ik heb na veel zoeken de Iseo F6 extra S gekozen omdat deze SKG 3 sterren heeft, met een hardstalen brug en voor relatief weinig geld ook van panieksluiting kan worden voorzien. Heb dat bij het merendeel van de cilinders toegepast zodat ik nooit door de kinderen kan worden buitengesloten en je in theorie de sleutel op de deur kan laten staan. Dat laatste is met name handig bij de deur naar de tuin.

Deze cilinders waren goedkoper dan andere merken zoals M&C of Mauer en voor mij is niet vast komen te staan waarom ik nog meer geld zou investeren in duurdere cilinders. Iemand die binnen wil komen doet dat toch wel. Ik heb mijn best gedaan om mijn huis minder aantrekkelijk voor inbraak te maken dan de huizen van de buren, dat moet genoeg zijn. Tip voor iedereen die lichtelijk paranoïde is of gewoon risico’s wil mitigeren: laat die cilinders niet naar je nieuwe huisadres sturen. Dit i.v.m. kwaadwillende verkopers.

Edit: ik heb getwijfeld over een keersleutel maar kreeg niks gevonden in de prijsrange waarnaar ik op zoek was. Moet zeggen dat ik het voordeel zie bij kinderen met een eigen sleutel maar het zelf totaal niet mis.

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 01-04-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Farmerwood Als je beslag al skg3 heeft hoef je niet per se de cylinders ook skg3 te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:33:
@Farmerwood Als je beslag al skg3 heeft hoef je niet per se de cylinders ook skg3 te nemen.
Dat zag ik ook voorbij komen ja, maar gevoelsmatig toch wel fijn om dan net ff een tandje beter te zitten dan de rest van de wijk. :)
Iedereen heeft vanuit de bouw dezelfde kwaliteit cilinders. Staat SKG** op, maar kan er geen merk uit afleiden.

Net na wat zoeken op de M&C Condor cilinder met kerntrekbeveiliging - SKG*** uitgekomen bij o.a www.veiligheids-sloten.nl en https://www.doorax.nl/product/cilinderslot-mc-condor.
Komt alles bij elkaar met 6 cilinders (waarvan 2 met draaiknop) en 10 sleutels ook nog op net geen 800 euro uit.

Edit: Bedenk me net dat het merk gewoon op de sleutel staat… :+ Buva.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 31-03-2024 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
tomtom901 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Je had de original denk ik? En waar door vervangen? Pure of intense? En misschien een foto’tje? Ik zit met hetzelfde
Klopt, de Original en vervangen door Intense in mat wit en antraciet. Ik heb geen foto bij de hand nu, ik probeer er morgen even aan te denken.

@Farmerwood Hier gekozen voor de M&C Move. Ik wilde een keerbare sleutel, binnenzijde een draaiknop en verder zo veilig mogelijk. T.o.v. de Condor heeft deze een beweegbaar deeltje in de sleutel die kopiëren d.m.v. 3D-printen zou moeten tegengaan. Maar wij hebben slechts 3 cilinders, dus qua meerprijs beperkt t.o.v. de Condor. De Condor is een prima keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:56:

Mijn eisen/wensen:

Ik heb 4x New Wave 4 besteld (100/stuk), waarvan merendeel met knop (binnenzijde schuifdeur/garage/berging) en 1x de New Wave 5 voor de voordeur (170€) met paniek functie.

Je kan NW4 en NW5 combineren, hierdoor alle sleutels gelijk/gelijksluitend.

Let er ook op hoeveel sleutels je er bij krijgt. Bij de eerste winkel moest je bijbetalen voor sleutel. Uiteindelijk besteld bij andere winkel met 12 sleutels erbij in de prijs inbegrepen (veiligheids-sloten).

Was wel in 2022 met prijzen van toen.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 01-04-2024 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
millerman_sf schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:56:
[...]

Klopt, de Original en vervangen door Intense in mat wit en antraciet. Ik heb geen foto bij de hand nu, ik probeer er morgen even aan te denken.
Graag, zijn bijna geen echte goede foto's van te vinden. Mat wit is de liquid snow of die andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Farmerwood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Dat zag ik ook voorbij komen ja, maar gevoelsmatig toch wel fijn om dan net ff een tandje beter te zitten dan de rest van de wijk. :)
Iedereen heeft vanuit de bouw dezelfde kwaliteit cilinders. Staat SKG** op, maar kan er geen merk uit afleiden.

Net na wat zoeken op de M&C Condor cilinder met kerntrekbeveiliging - SKG*** uitgekomen bij o.a www.veiligheids-sloten.nl en https://www.doorax.nl/product/cilinderslot-mc-condor.
Komt alles bij elkaar met 6 cilinders (waarvan 2 met draaiknop) en 10 sleutels ook nog op net geen 800 euro uit.

Merk dat wij een ander idee hebben bij niet te duur. Mijn 6 nieuwe cilinders waarvan er 1 een knop heeft en 4 een paniekfunctie kosten bij dezelfde webwinkel €255.
Goed om te lezen overigens dat je een keuze hebt gemaakt. Veel woongenot gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Homer-Simpson schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:37:
[...]

Merk dat wij een ander idee hebben bij niet te duur. Mijn 6 nieuwe cilinders waarvan er 1 een knop heeft en 4 een paniekfunctie kosten bij dezelfde webwinkel €255.
Goed om te lezen overigens dat je een keuze hebt gemaakt. Veel woongenot gewenst.
Waar zit nou het prijsverschil in vergeleken met de sleutels die @Farmerwood
Die van zijn een factor 3 duurder, met nagenoeg dezelfde specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
SquareOne schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:00:
[...]

Goede vraag. Wellicht kan @Farmerwood dat aangeven. De lage prijs en de specs icm geen desastreuze reviews online ware voor mij voldoende motivatie om voor Iseo F6 extra S te gaan. Het gemak van een keersleutel is mij geen €500 extra waard, maar dat is een persoonlijke afweging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:37:
[...]
Ik zie dat mijn berichtje het idee geeft dat het al besteld is, maar dat is nog niet gedaan.
Wilde er nog even een nachtje over slapen. Toch een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:25:
[...]

ik heb ze, fijne grote sleutel ( driepuntsluiting sleutel bediend) ze hebben wel 1 nadeel als je beslag een anti kerntrek gleuf heeft past de sleutel niet door het gleufje, althans bij mij niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:00:
[...]

Zit één en ander aan verschillen in de cilinder, qua gebruikte materialen, echter loont het ook om naar de sleutels kijken.
NW heeft een vrij bijzonder patroon (wave) wat de reden is dat ik daarvoor gekozen heb. Voor de rest betaal je uiteraard ook voor de naam/merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_Mzzg9an6_dAuP4SzUzAR-mtQI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JyqVnhUReQ31XOG7KdHOk0AW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjPfSTEoiFeUihQqUpv3l5T6T8s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hMAjizYd6SzFLrgy8eY7yJUR.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
tomtom901 schreef op maandag 1 april 2024 @ 05:25:
[...]

Graag, zijn bijna geen echte goede foto's van te vinden. Mat wit is de liquid snow of die andere?
Hopelijk heb je hier wat aan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHtRWIvhgFGEUHA131uPaNh5sz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GovGxhUZaM7GagafCKPEaztD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDTMPWe2JQFg3jGDM3r1E4b0xA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDvgAqVz8pnt6O0DM24c5Xuq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkWA5V51MLuz1KLRe3El0xrNWzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRFo7PJeMewAJmnrqCiSRvbB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_o-JwpEHsISte1WQj7rAaUIJN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYu4AycsazY5yRtMEEjrHHqQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Die witte, kan je nog terug vinden welke dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dat is gewoon White. Intense kent alleen White en Lunar White. Polar White is bij de Pure serie.

De kleur op de witte muur is 9016 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Aantal offertes gekregen voor de vloeren en plinten. Nu zie ik vaak dit staan: incl afkitten bovenop de plint bij witte muren !

Maar wat als je muren niet wit zijn? Wij nemen een iets warmere tint. Betekent dit dat je plinten dan niet gekit kunnen worden?

Heb zelf in dit forum het een en ander over gelezen, maar nog niet zo goed de ‘waarom’ of de oplossing gevonden

Mocht iemand dit uit kunnen leggen, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:46:
[...]
ik heb ze, fijne grote sleutel ( driepuntsluiting sleutel bediend) ze hebben wel 1 nadeel als je beslag een anti kerntrek gleuf heeft past de sleutel niet door het gleufje, althans bij mij niet :+
Tnx, voor de waarschuwing want ik heb 3 deuren met anti kerntrekgleuf.
En ik zag dat sommige sleutels tot wel 3-4 mm dik zijn. Moet wel passen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:32:
Aantal offertes gekregen voor de vloeren en plinten. Nu zie ik vaak dit staan: incl afkitten bovenop de plint bij witte muren !

Maar wat als je muren niet wit zijn? Wij nemen een iets warmere tint. Betekent dit dat je plinten dan niet gekit kunnen worden?

Heb zelf in dit forum het een en ander over gelezen, maar nog niet zo goed de ‘waarom’ of de oplossing gevonden

Mocht iemand dit uit kunnen leggen, graag :)
Enkel gissen, maar wellicht proberen ze duidelijk te maken dat je contrast gaat zien.
Hier heb ik de plinten laten plaatsen door de plintenfabriek. Op zich prima service en zit er ook netjes op, maar ze heb gekit met spul dat plakt. Resultaat is dat er inmiddels een stoflaag op zit die je niet goed weg krijgt.

Eigenlijk moet je die kit schilderen, maar de muren waren hier al gesausd en had ook plinten genomen die al afgelakt waren.... Dus wees gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dit inderdaad. Kit wordt altijd smoezelig en verkleurt. Maar bij een witte muur zie je de kier als schaduw en die is vaak niet recht. Bij een donkere muur valt de schaduw niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:38:
[...]

Tnx, voor de waarschuwing want ik heb 3 deuren met anti kerntrekgleuf.
En ik zag dat sommige sleutels tot wel 3-4 mm dik zijn. Moet wel passen ja.
Hij blijft bij mij net hangen op 1 (of eigenlijk 2) van de puntjes van de baard van de sleutel de uitstekels zitten namelijk aan de brede kant. het zou kunnen dat als je een andere verdeling hebt in de sleutel dat het gewoon wel past. Ik hoop het op te lossen met een vijltje en een klein beetje van het beslag af te halen maar heb dat nog niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-04-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Zijn er overigens partijen die jullie aanraden voor renovlies/glasvliesbehang? Omgeving zuid-Holland

Ik vind het lastig om hierin een keuze te maken..

Mag ook in een dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Olivertwist278 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:39:
Zijn er overigens partijen die jullie aanraden voor renovlies/glasvliesbehang? Omgeving zuid-Holland

Mag ook in een dm!
Nee. De enige feedback die ik kan geven is dat wanneer je met
spoiler:
uwnieuwbouwwoning
aan de slag gaat ik wisselende verhalen hoor afhankelijk van welke werklui er langs komen. Dit zou ik dus mijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 13:11

Mag ook in een dm!
Ik las hier eerder in dit topic dat tweakers door JPG-inrichters goed zijn geholpen, ik ga hier ook binnenkort langs om te oriënteren op de gehele afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
MemeMaster schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb de ruimte extra goed benut door een kast in kast te laten plaatsen. De kast biedt veel bergruimte en kun je mooi pinterest proof inrichten met mooie opbergbakjes (toch fijn als je bezoek hebt dat ze niet meteen in je rommelhok kijken als je iets moet pakken) . En als de ingebouwde kast open gaat is alle ruimte binnen de trapkast nog beschikbaar. Daarachter heb ik nog planken in de trapkast. Ik heb nu zelfs heel veel onbenut opbergruimte in de trapkast erg fijn. Op de onderstaande foto's werd het geplaatst binnen 15 minuten waren ze klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wat detailshots van hoe dat frame bevestigd zit aan bestaand kozijn? :)

Verder nog mensen met soortgelijke 'trap in trapkast' oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Laatst online: 03-06 12:07

basdej

OutSystems Consultant

Mag ook in een dm!
DM gestuurd!

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 12:17

Mag ook in een dm!
Ik heb contact opgenomen met Super Stuc op basis van wat ik hier had gelezen. Hebben in ieder geval een super scherpe offerte opgestuurd om bij ons nieuwe huis in Zuid-Holland werk te komen leveren, al komen ze zelf niet uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 16:01
Ik zie geen enkele reactie over onderhandelen over de v.o.n prijs van nieuwbouw.

Geloof het of niet, vroeger kon dat nog gewoon.. het lage/goedkoopste segment woningen is vrijwel altijd snel verkocht maar merk dat de duurdere woningen van 800/900k niet zo snel meer verkopen met de huidige hoge rente.

Heeft iemand recente ervaring met korting op de wonin prijs of bijv gratis meerwerk zoals een uitbouw?
Pagina: 1 ... 285 ... 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.