Foutje.
[ Voor 98% gewijzigd door Ferra op 15-03-2024 17:39 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Ferra op 15-03-2024 17:39 ]
Dat is salpeterzuur wat uit bloeit.Ferra schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:36:
Ik heb een huis gekocht met rode tegels. We zitten nu bijna op de oplevering en de stenen hebben witte uitslag. Bouwer geeft geen uitsluitsel of het de stenen zijn waar kalk uitkomt of het voegsel. Ze geven aan dat het productgerelateerd is. Ze willen het ook niet schoonmaken. Ik ga nu niet akkoord met de huidige staat bij oplevering.
De technische omschrijving zegt dit:
[Afbeelding]
Er staat hier alleen wat over de kleur steen en niks over witte aanslag. Dus ze hebben mijn inziens dit nergens nu staan waar ze zich op kunnen beroepen.
Hebben jullie advies hoe hiermee om te gaan? 5% bij notaris parkeren en Rechtsbijstand inschakelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 15-03-2024 19:55 ]
Water met suiker hielp bij mij ook.Source90 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:04:
[...]
Dat is salpeterzuur wat uit bloeit.
“Salpeterzuur herkent u aan witte aanslag op muren. Salpeter ontstaat door een chemische reactie tussen chemicaliën in water zoals ammoniak en nitraat bacteriën, en kaliumcarbonaat in voeg- en metselwerk. Onder invloed van zuurstof ontstaat kaliumnitraat, dat zichtbaar wordt door witte vlekken op uw muur.
Kan je “eisen” om weg te halen, echter heb je dan ook kans op doffe plekken als ze dit niet juist doen.
Sinds het een standaard chemische reactie , heb ik benieuwd of hier überhaupt de bankgarantie voor wordt vastgehouden.
Vrij standaard en makkelijk te verhelpen: neem een standaard emmer (12L) en vul voor driekwart met water, daarbij 2 flessen azijn (1L/s) en de muren ermee inborstelen.
Na 2 uur met water na spoelen.
Volgende keer geen gekarameliseerde suiker gebruiken 😜Draakje5 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:32:
[...]
Water met suiker hielp bij mij ook.
Aannemer heeft bij de vorige woning het behandeld. Het was wel weg maar op sommige momenten zag je dat dat deel van de gevel donkerder was dan de rest.
Dit uitgebreide artikel van de Nederlandse Koninklijke Vereniging Bouwkeramiek (ja, echtFerra schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:36:
Ik heb een huis gekocht met rode tegels. We zitten nu bijna op de oplevering en de stenen hebben witte uitslag. Bouwer geeft geen uitsluitsel of het de stenen zijn waar kalk uitkomt of het voegsel. Ze geven aan dat het productgerelateerd is. Ze willen het ook niet schoonmaken. Ik ga nu niet akkoord met de huidige staat bij oplevering.
[Afbeelding]
Er staat hier alleen wat over de kleur steen en niks over witte aanslag. Dus ze hebben mijn inziens dit nergens nu staan waar ze zich op kunnen beroepen.
Hebben jullie advies hoe hiermee om te gaan? 5% bij notaris parkeren en Rechtsbijstand inschakelen?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Bedankt! Ze zeggen hier met water afspoelen zonder middeltjes.rubenos schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:09:
[...]
Dit uitgebreide artikel van de Nederlandse Koninklijke Vereniging Bouwkeramiek (ja, echt) maakte voor mij een hoop helder over hoe witte uitbloei/ uitslag ontstaat en waar je waarschijnlijk naar kijkt. Vaak zijn het zouten en volgens dat artikel kan het een jaar duren voordat het helemaal weg is.
Hoe je de langere termijn gevolgen kan inschatten is mij ook niet helemaal duidelijk. Zo hebben wij een huis met donkere bakstenen, die op het moment gigantisch veel witte uitslag heeft. Aangezien er wekenlang gemetseld is tijdens de regen zonder af te dekken, ben ik er niet helemaal gerust op.
Rij een Vinex wijk in van 20 jaar oud en je ziet nog steeds overal de witte aanslag op bakstenen.Draakje5 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:50:
Na een jaar is het niet weg hoor. Kijk maar eens rond op huizen die er al 6+ jaar staan.
Het is afhankelijk van wat de uitbloei veroorzaakt wat je er wel en niet aan kan doen. Vroege witte uitslag is zout wat weggespoeld kan worden. Verkalking of vergipsing is een ander verhaal, begrijp ik uit het artikel dat ik deelde:Ferra schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:47:
Maar is het dan laten schoonmaken of juist laten zitten?
Als je woning net gemetseld is zal de kans niet groot zijn dat je naar vergipsing staat te kijken, omdat dit pas na langere tijd ontstaat:BEHANDELING VAN UITSLAG
Vroege witte uitslag
Wanneer er ondanks de genomen preventieve maatregelen toch uitslag optreedt, is het beter om er het eerste jaar even niets aan te doen. In veel gevallen gaat het om wateroplosbare bestanddelen uit het metselwerk die onder invloed van regen en wind ook weer afspoelen. Dit proces kan eventueel versneld worden door de geveloppervlakken te reinigen met water al of niet onder hoge druk. Bij deze vorm van uitbloei wordt het gebruik van heet water of stoom ontraden.
Uitslag door kalk
Bij uitspoeling van kalk zal carbonatatie van de opgeloste kalk- verbindingen plaatsvinden. Dit type uitslag laat zich het best verwijderen door gebruik te maken van water onder een gepaste hoge druk
waarbij een platte plamuurmesstraal ontstaat. Pas hierbij op voor mogelijke beschadiging van steen en/of voeg! Voor reiniging kan ook gebruik worden gemaakt van een reinigingsmiddel op basis van sulfaminezuur. Het gebruik van andere zuren zoals zoutzuur, fosforzuur, azijnzuur of combinaties van zuren wordt sterk ontraden. Bij onoordeelkundig gebruik kan dit tot grote schade en verkleuringen aan het metselwerk leiden. Informeer altijd eerst bij de baksteenfabrikant naar de toepassingsmogelijkheden voordat u reinigingsmiddelen gaat gebruiken.
Cementsluier
Dit is geen witte uitbloei maar is afkomstig van metsel- en/of voegmortel. Het ontstaat tijdens de uitvoering en komt voor op het oppervlak van de baksteen. Cementsluiter kan het beste worden verwijderd door middel van water onder een gepaste hoge druk met een plamuurmesstraal. Bij een hard- nekkige cementsluier moet soms een reinigingsmiddel worden ingezet op basis van sulfaminezuur.
Vergipsing
Gips lost niet op in water of een reinigingsmiddel op basis van zuur en kan alleen door mechanische reiniging worden verwijderd. Hierbij wordt gereinigd met water onder matige tot hoge druk (afhankelijk van type steen en ondergrond) waaraan een fijn straalmiddel van olivinezand of glasparels is toegevoegd. Het aanvullend impregneren van de gevel met een hydrofoberend middel moet het opnieuw uitbloeien van gips voorkomen. Naast preventief hydrofoberen van gevelmetselwerk is er op dit moment te weinig inzicht
in andere preventieve maatregelen om vergipsing met zekerheid te voorkomen.
Bij baksteenmetselwerk treedt soms uitbloei van gips op. De gebruikte term voor dit type uitbloei is ‘vergipsing’. De uitbloei is zichtbaar als een dunne witgrijze waas en treedt pas enige tijd na realisatie van het metselwerk op. Na enkele maanden of pas na enkele jaren.
[ Voor 12% gewijzigd door rubenos op 16-03-2024 08:43 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik ga er vanuit dat het de vroege witte uitslag is. Waarbij ik dus begrijp dat dit komt en gaat.rubenos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:38:
[...]
Het is afhankelijk van wat de uitbloei veroorzaakt wat je er wel en niet aan kan doen. Vroege witte uitslag is zout wat weggespoeld kan worden. Verkalking of vergipsing is een ander verhaal, begrijp ik uit het artikel dat ik deelde:
[...]
Als je woning net gemetseld is zal de kans niet groot zijn dat je naar vergipsing staat te kijken, omdat dit pas na langere tijd ontstaat:
[...]
***members only***
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Bij ons was dat 4 maanden, dus ik denk niet dat je veel conclusies kan trekken uit andere ervaringen. Ook gaat de projectleverancier niet voor elk bouwnummer los langs, terwijl de opleveringen van die bouwnummers wel flink uiteen kunnen lopen. Wel weet je dan wat er al klaar zal zijn op die verdieping: wanden, aansluitingen, dekvloer e.d.Sharonh schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:56:
Kreeg vandaag onverwacht een mail dat de door de projectleverancier aangeraden keukenzaak heeft mogen inmeten. Iemand een idee of dat wat zegt over de opleverprognose?
Geen idee maar onze woning had witte uitslag tijdens bepaalde perioden / dagen en keerde ieder jaar wel weer terug.rubenos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:38:
[...]
Het is afhankelijk van wat de uitbloei veroorzaakt wat je er wel en niet aan kan doen. Vroege witte uitslag is zout wat weggespoeld kan worden. Verkalking of vergipsing is een ander verhaal, begrijp ik uit het artikel dat ik deelde:
[...]
Als je woning net gemetseld is zal de kans niet groot zijn dat je naar vergipsing staat te kijken, omdat dit pas na langere tijd ontstaat:
[...]
***members only***
Bakstenen hebben een hoge esthetische functie. Ervaring heb ik niet, maar het ontstaat door nattigheid bij metselen of dichtzetten van voegen… bijvoorbeeld. Het zal met verloop van tijd wel wegtrekken, maar komt regelmatig terug. Nadeel van voegen dichtzetten waardoor muren niet meer ventilerend zijn… ziet er niet uit.Ferra schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:36:
[Afbeelding]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Miezie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:34:
[...]
Bakstenen hebben een hoge esthetische functie. Ervaring heb ik niet, maar het ontstaat door nattigheid bij metselen of dichtzetten van voegen… bijvoorbeeld. Het zal met verloop van tijd wel wegtrekken, maar komt regelmatig terug. Nadeel van voegen dichtzetten waardoor muren niet meer ventilerend zijn… ziet er niet uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Ferra op 17-03-2024 00:04 ]
Ja, ik heb er overigens ook geen goed gevoel bij. Er is tijdens zware regen doorgemetseld zonder af te dekken. Het probleem is dat die eerste zouten gewoon zijn weg te spuiten, en dat doen ze dan ook voor een 'nette oplevering'. Alleen bij de opgeleverde huizen komt het ook alweer terug. Met de oplevering aanstaande is vooral de vraag hoe ik dit noteer.Draakje5 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:48:
[...]
Geen idee maar onze woning had witte uitslag tijdens bepaalde perioden / dagen en keerde ieder jaar wel weer terug.
Oef. Ja, dat dus.Ferra schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:46:
[...]
***members only***
Het ziet er gewoon niet uit...net of je je woning 10 jaar niet onderhouden hebt.
Je kan ze iets van " tijdens bouw witte uitbloei geconstateerd, mogelijk nog niet behandeld, afwachten " laten plaatsen. Dan kun je er altijd op terug refereren wanneer het later nog zichtbaar wordt en heb je duidelijk vermeld in het opleverdocument dat je het een 'gebrek' vindt.rubenos schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:55:
[...]
Ja, ik heb er overigens ook geen goed gevoel bij. Er is tijdens zware regen doorgemetseld zonder af te dekken. Het probleem is dat die eerste zouten gewoon zijn weg te spuiten, en dat doen ze dan ook voor een 'nette oplevering'. Alleen bij de opgeleverde huizen komt het ook alweer terug. Met de oplevering aanstaande is vooral de vraag hoe ik dit noteer.
Lijkt me gewoon een ankerloze spouwmuur. Dat staat altijd op een gedeelde fundering.utbone schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:49:
Met deze funderingsopzet vraag ik mij af of je de buren goed kan horen / overlast kan geven?
[Afbeelding]
Op het overzicht (voorbeeld) zie ik wel een spouwmuur tussen de woningen, maar lijkt mij hele dunnen wanden?
[Afbeelding]
ontstaat die uitbloeit niet juist doordat er is gemetseld tijdens vorst? Dat is wat ik een keer hoorde in ieder geval. Ook de reden waarom gelijke huizen uit hetzelfde project verschillende laat kunnen hebben van kalkuitbloeiDraakje5 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:19:
[...]
Je kan ze iets van " tijdens bouw witte uitbloei geconstateerd, mogelijk nog niet behandeld, afwachten " laten plaatsen. Dan kun je er altijd op terug refereren wanneer het later nog zichtbaar wordt en heb je duidelijk vermeld in het opleverdocument dat je het een 'gebrek' vindt.
Wat heeft het verschil gemaakt?mentalozzie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:16:
Ik hoor echt helemaal niks van de buren. Zelfs een verhuizing met 30 man hadden we niet door 😂
Wat een verandering voor ons waar we in ons eerdere huis veel overlast hadden.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ik raad het altijd zeer af om met middelen, en zeker zuren aan de slag te gaan bij uitbloedingen.Source90 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:04:
[...]
Dat is salpeterzuur wat uit bloeit.
“Salpeterzuur herkent u aan witte aanslag op muren. Salpeter ontstaat door een chemische reactie tussen chemicaliën in water zoals ammoniak en nitraat bacteriën, en kaliumcarbonaat in voeg- en metselwerk. Onder invloed van zuurstof ontstaat kaliumnitraat, dat zichtbaar wordt door witte vlekken op uw muur.
Kan je “eisen” om weg te halen, echter heb je dan ook kans op doffe plekken als ze dit niet juist doen.
Sinds het een standaard chemische reactie, Ben ik benieuwd of hier überhaupt de bankgarantie voor wordt vastgehouden.
Vrij standaard en makkelijk te verhelpen: neem een standaard emmer (12L) en vul voor driekwart met water, daarbij 2 flessen azijn (1L/s) en de muren ermee inborstelen.
Na 2 uur met water na spoelen.
(Bovenstaande was tip van mijn ingehuurde metselaar)
Volgens mij worden de vloerdelen die daarbovenop komen te liggen niet tegen elkaar aan gelegd, dus je hebt daar bijna geen last van want de spouw loopt helemaal door. Zolang de spouw vrij is van rommel ga je daar niks aan merken.utbone schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:49:
Met deze funderingsopzet vraag ik mij af of je de buren goed kan horen / overlast kan geven?
[Afbeelding]
Op het overzicht (voorbeeld) zie ik wel een spouwmuur tussen de woningen, maar lijkt mij hele dunnen wanden?
[Afbeelding]
En wat is de bron/achtergrond van bovenstaande? Advies zoals ik in italic heb geplaatst, komt rechtstreeks van metselaar die onze garage heeft geplaatst en al 30 jaar meedraait in het vak. Onze woning én muren van de garage (die ook witte uitbloei hadden) zijn al anderhalf jaar "schoon". Muren van de buren zijn bijna wit. Zal na onze vakantie wel een foto van beide muren maken.rutgerdrum123 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:07:
[...]
Ik raad het altijd zeer af om met middelen, en zeker zuren aan de slag te gaan bij uitbloedingen.
Als je met zuren aan de slag gaat, loop je ook het risico met cement/voegzand te beschadigen, want cement kan niet tegen zuur, waardoor je mogelijk verder van huis bent.
Zeker met de (goedkope) projectbouwstenen, waar vaak ook een sluier van cement op zit die de kleur geeft aan de steen en de kleur minder afkomstig is van daadwerkelijk de klei en het bakproces zelf.
Balen, janken, kniezen, de wereld verdommen, psycholoog inschakelen, of gewoon afblijven en accepteren.
Dit is een consequentie van de gekozen mortel, die voortkomt uit onze snelle manier van bouwen. We kunnen heleaas niet meer met de mooie kalkmortel werken, die dat probleem niet heeft, maar dan moet je wat meer geld neerleggen en wat langer wachten tot je in je woning komt
Hier verschijnt de uitbloei bij de buren met name als de zon er een tijd op heeft gestaan. Onze woningen zijn gemetseld tijdens regenval, was geen vorst.El Capitan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:04:
[...]
ontstaat die uitbloeit niet juist doordat er is gemetseld tijdens vorst? Dat is wat ik een keer hoorde in ieder geval. Ook de reden waarom gelijke huizen uit hetzelfde project verschillende laat kunnen hebben van kalkuitbloei
Noteren onder protest en soebatten. Aannemer heeft niks te willen… het hoeft namelijk niet te ontstaan als ze gewoon op de omstandigheden letten ipv de planning. Noem iets als “goed en deugdelijk werk”.Ferra schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:22:
Hoe kan je de witte uitbloei nu aanvliegen. Ik ga het sowieso als gebrek bij oplevering laten noteren. Laatste betaling naar de notaris laten zetten. Stel bouwer "accepteert" dit gebrek niet. Hoe dienen we hiermee om te gaan? Adviesbureau a la Vekemans inschakelen om gelijk aan te tonen?
[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 18-03-2024 23:21 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Bij de buren hier is de schilder gemiddeld 5 keer langs geweest om zijn initieele werk, en daarna 4 keer zijn werk er na steeds weer op te moeten lossen van klodders verf of iets anders.Miezie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:18:
[...]
Heel vermoeiend in de huidige tijd dat er onder tijdsdruk slecht geleverd wordt of de kosten laag worden gehouden door minimalistisch te werk te gaan. Schilderwerk is ook zo’n puntje…
Daarmee laat je dus uiteindelijk aannemers er mee weg komen... terwijl ze ook gewoon met een andere mindset de boel op poten kunnen zetten. Dat laatste gaat het vooral om. Ik hoef echt niet het onderste uit de kan, maar gewoon iets netjes afleveren en doen wat je afspreekt is al een uitdaging tegenwoordig...vormulier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Bij de buren hier is de schilder gemiddeld 5 keer langs geweest om zijn initieele werk, en daarna 4 keer zijn werk er na steeds weer op te moeten lossen van klodders verf of iets anders.
Toen ik dat hoorde heb ik zelf maar een kwast en een pot verf gehaald..
Er is hier ook een schilder geweest die met het schuurpapier krassen gemaakt heeft op het glas, en toen kon het glas ook nog vervangen worden, het is je goedrecht om er een opleverpunt van te maken maar soms is het het even zelf doen toch wel gewoon beter.
Heb je een punt, Maar wat kost het je zelf aan tijd en moeite?Miezie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Daarmee laat je dus uiteindelijk aannemers er mee weg komen... terwijl ze ook gewoon met een andere mindset de boel op poten kunnen zetten. Dat laatste gaat het vooral om. Ik hoef echt niet het onderste uit de kan, maar gewoon iets netjes afleveren en doen wat je afspreekt is al een uitdaging tegenwoordig...
Die balans bij mij is wel dat het het waard is. Tevens is er contractbreuk gepleegd... dus het is allemaal niet al te ingewikkeld.vormulier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Heb je een punt, Maar wat kost het je zelf aan tijd en moeite?
- Gebrek aanmelden
- In conclaaf met de aannemer of het wel een gebrek is
- Je moet thuis zijn voor de vakman om hetgebrek te herstellen (als het mee zit 1 keer, als het tegen zit 5 of meer)
- Vakwerk controleren
- Gebrek aan / afmelden
- Eventueel er verder achter aan omdat ze je negeren voor X maanden
Mijn tijd is ook wat waard, En bij wat schilder werk (zeker als het prutsers zijn) dan is het vaak "goedkoper" om het zelf te doen.
Grote gebreken ? Zeker dat ik ze daar voor flink laat werken hier moeten ze de afvoer nog opnieuw doen, en als het tegen zit 2 keer.
Persoonlijk maak ik dus wel een afweging qua gebreken.
Niets. Het zegt iets over de kosten van de bouw.Lupadi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:28:
In welke maten zegt het percentage dat je betaald hebt ook werkelijk iets over hoe ver ze zijn met de bouw?
Ze hebben al wel een flink deel van de kosten gemaakt. Die termijnen zijn zo gekozen dat de verzekeraar dat risico niet meer loopt als dat stuk van de bouw af is.ze zijn nu bij de eerste huizen het breedplaatvloersysteem (mooi woord vol galgje) aan het leggen en ik vermoed dat ze die vrij snel daarna da gaan storten. het gereedkomen van de ruwe begane grond vloer is echter een flinke (20%) dat zou betekenen dat ze al voor 25% klaar zijn als de beganengrond vloer ligt... maar ergens lijkt me dat toch sterk aangezien de verwachte planning Q2 2025 is.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Misschien kun je het op een akkoordje gooien met de aannemer, je geeft aan dat je het zelf op wilt lossen, maar dat de aannemer voor een pot verf moet zorgen.vormulier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Heb je een punt, Maar wat kost het je zelf aan tijd en moeite?
- Gebrek aanmelden
- In conclaaf met de aannemer of het wel een gebrek is
- Je moet thuis zijn voor de vakman om hetgebrek te herstellen (als het mee zit 1 keer, als het tegen zit 5 of meer)
- Vakwerk controleren
- Gebrek aan / afmelden
- Eventueel er verder achter aan omdat ze je negeren voor X maanden
Mijn tijd is ook wat waard, En bij wat schilder werk (zeker als het prutsers zijn) dan is het vaak "goedkoper" om het zelf te doen.
Grote gebreken ? Zeker dat ik ze daar voor flink laat werken hier moeten ze de afvoer nog opnieuw doen, en als het tegen zit 2 keer.
Persoonlijk maak ik dus wel een afweging qua gebreken.
Hmmm, ik vind ze nogaal hoog maar als je zegt dat ze normaal zijn dan heb ik weinig keuzeGeeMoney schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:14:
@Grooving3139 ik zie geen gekke bedragen hoor. Dit is redelijk “normaal” in de huidige tijd.
Overal alleen maar elektrisch verwarmen is wel iets waar ik goed over na zou denken.
Ik zou een lucht/water warmtepomp verwachten of misschien zelfs een bodemwarmtepomp. Alles puur elektrisch geeft ten eerste een andere soort warmte af en vind ik zelf minder comfortabel plus dat het rendement nu niet denderend hoog is, zeker niet tov een bodemwarmtepomp.Grooving3139 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:20:
[...]
Hmmm, ik vind ze nogaal hoog maar als je zegt dat ze normaal zijn dan heb ik weinig keuze![]()
En wat bedoel je precies met je punt over overal elektrisch verwarmen? Is dat zo slecht? Opzich vind ik elektrisch duurzamer en meer "future proof" dan gas. Hoe zie jij dat dan?
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2024 10:58 ]
Haha, kijk, misschien worden we dan buren.GeeMoney schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:23:
[...]
Ik zou een lucht/water warmtepomp verwachten of misschien zelfs een bodemwarmtepomp. Alles puur elektrisch geeft ten eerste een andere soort warmte af en vind ik zelf minder comfortabel plus dat het rendement nu niet denderend hoog is, zeker niet tov een bodemwarmtepomp.
Ik heb het project niet opgezocht, is wel in de buurt overigens.
Kosten dingetje denk ik, ik zou bij een gesprek vragen of het mogelijk is om de switch naar vvw te maken en te koelen overigens. Dat zou ik ook vragen als je op radiatoren moet blijven. Waanzin dat ze dat niet als optie lijken te bieden standaard. Bijna elke pomp kan dat namelijk.Grooving3139 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Haha, kijk, misschien worden we dan buren.
Misschien sprak ik iets te vroeg. Ik weet niet hoe de verwarming werkt precies, er is heel veel informatie op de website en ik verzuip me een beetje.
Maar radiatoren ipv vloerverwarming vind ik een bijzondere keuze in 2024... Vooral voor een woning van 450K.
[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 20-03-2024 06:23 ]
Dat kan zeker, wij hebben boven -helaas- ook radiatoren.Draakje5 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:22:
Radiatoren en ltv kan dat uberhaupt?
VV lijkt me overigens goedkoper in aanleg dan radiatoren.
775 euro voor 3 loze leidingen. Tja, heel veel goedkoper vind je het niet. Ik denk dat je overal al minstens snel 600 kwijt bent.
Bij ons project is het 175.00 incl. btw per loze leiding.Draakje5 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:22:
775 euro voor 3 loze leidingen. Tja, heel veel goedkoper vind je het niet. Ik denk dat je overal al minstens snel 600 kwijt bent.
Neem die loze leidingen en kijk goed waar je ze misschien in de toekomst ook nog moet hebben. Dit wil je niet achteraf doen. Denk daarbij ook aan je wifi-dekking in huis. Tegenwoordig komen die standaard routers (en duurdere) niet meer zo goed door die dikke muren en vloerplaten heen. Dan komen die loze leidingen goed van pas!Grooving3139 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:09:
Hallo!
We zijn nu op zoek naar een nieuwbouw en we hebben toevallig een project in Heiloo (Parc Westerhoeve) gevonden en onszelf een paar uurtjes voor de deadline ingeschreven...
Ik twijfel heel hard of dit project wat is.
Een paar puntjes:We zijn echt starters wat nieuwbouw betreft en we weten echt niet of dit oplichting is of gewoon "gemiddeld" aangezien de huidige omstandigheden op de woningmarkt.
- Er schijnt geen vloerverwarming te zijn en dat vind ik een beetje stom. Ja, woningen zijn 100% elektrisch maar ervaring leert dat vloerverwarming vele malen beter is qua dekking. Dus naar mijn mening beter en meer eficient.
- De prijzen voor meer werk lijken bizaar hoog te zijn. Bijvoorbeeld, 3 extra loze leidingen = 775 EURO (incl. btw). Wtf?
Zouden jullie misschien naar deze prijslijst kunnen kijken?
https://www.parcwesterhoe...84e388e2a9f6426b3634c.pdf
Volgens de discussies hier lijken deze prijzen schandalig te zijn maar voordat ik de makelaars bel, wil ik een tweede mening van jullie horen!
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dat kan prima. Maar waarschijnlijk heb je een volmacht nodig bij de projectnotaris voor de levering, aangezien beide aktes op dezelfde dag moeten passeren. Bij ons rekende de projectnotaris daar nog een aardig bedrag voor dus goed om te informeren of er uiteindelijk nog voldoende voordeel isicecreamfarmer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:43:
Wat zijn hier de ervaringen met het werken met 2 verschillende notarissen?
Voor het transport heb ik ene projectnotaris maar die vraagt nogal de hoofdprijs voor het inschrijven van een hypotheekakte. Dat laatste zou ik dan ook graag bij een andere en veel goedkopere notaris in de buurt doen.
Welke problemen kan ik verwachten? op internet is het er lastig naar zoeken.
Hadden wij inderdaad ook gedaan. Projectnotaris moest wel 'samenwerken' met de notaris van de hypotheekakte en rekende daar een bepaald bedrag voor. Zelfs dan was het goedkoper om een ander notaris in te schakelen. Afgezien van het schakelen met twee notarissen zag ik geen verdere problemen.icecreamfarmer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:43:
Wat zijn hier de ervaringen met het werken met 2 verschillende notarissen?
Voor het transport heb ik ene projectnotaris maar die vraagt nogal de hoofdprijs voor het inschrijven van een hypotheekakte. Dat laatste zou ik dan ook graag bij een andere en veel goedkopere notaris in de buurt doen.
Welke problemen kan ik verwachten? op internet is het er lastig naar zoeken.
Waarom moet dat op dezelfde dag?MisterX333 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Dat kan prima. Maar waarschijnlijk heb je een volmacht nodig bij de projectnotaris voor de levering, aangezien beide aktes op dezelfde dag moeten passeren. Bij ons rekende de projectnotaris daar nog een aardig bedrag voor dus goed om te informeren of er uiteindelijk nog voldoende voordeel is
Moest dat op dezelfde dag allemaal?twu schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Hadden wij inderdaad ook gedaan. Projectnotaris moest wel 'samenwerken' met de notaris van de hypotheekakte en rekende daar een bepaald bedrag voor. Zelfs dan was het goedkoper om een ander notaris in te schakelen. Afgezien van het schakelen met twee notarissen zag ik geen verdere problemen.
Omdat je eigenaar wordt en er dus betaald moet worden.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ja zover was ik ook al maar de hypotheekadviseur zag echter geen problemen dus ging uit van wat soepelheid in de transacties.Bastien schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:01:
Je huis is het onderpand van de hypotheek. Jij krijgt geen zak geld zonder onderpand en geen huis zonder geld. Dus dat hangt aan elkaar.
Dat wordt dus even navragen maar ik voorzie problemen met de timing.Teken je de leveringsakte en de hypotheekakte niet bij dezelfde notaris?
Dat kan, je hoeft dit niet per se bij dezelfde notaris te tekenen. Bij een bestaande woning is dit wel gebruikelijk, maar bij een nieuwbouwwoning kun je als koper niet kiezen bij welke notaris je de levering gaat tekenen. Voor de hypotheekakte kun je wel kiezen. Je kunt allerlei redenen bedenken om de hypotheekopdracht aan een andere notaris te geven: de prijs, een bekende, of gewoon omdat het dichter bij huis is. Om de verdeling van de werkzaamheden over de beide notarissen goed te laten verlopen, heeft de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) regels opgesteld. Deze regels staan bekend als de Baarns Beslag procedure. Beide notariskantoren volgen die en jij tekent eerst je hypotheekakte bij notaris 1 en vervolgens wordt bij notaris 2 (vaak met een volmacht, maar je mag ook zelf naar de notaris toegaan) de leveringsakte getekend.
[ Voor 56% gewijzigd door icecreamfarmer op 20-03-2024 11:06 ]
Klopt. Alleen is die spreadsheet niets waard qua inhoud want er is zoveel meerwerk dat het niet bij te houden is. Een stopcontact op 30cm of 130 hoog verschilt al qua prijs, dan krijgen we 10000 regels...SquareOne schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:11:
@Grooving3139 volgens mij heeft ook een keer iemand in dit topic een spreadsheet gemaakt met gemiddeld prijzen voor veel voorkomende opties.
@Toppe was jij dat niet?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Uitvoering
Op de tweede verdieping komt een modulerende ventilatielucht-water warmtepomp met een
geïntegreerd boiler van 180 liter, afmeting ca. 600x616x625mm (bxdxh). Dit systeem kan
niet koelen.
De verwarmingsinstallatie wordt op de begane grond en 1e verdieping voorzien van
Henrad/Stelrad Ecoradiatoren als hoofdverwarming. In de badkamer komt een elektrische
handdoekradiator
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Hoogstwaarschijnlijk wordt vloerverwarming uiteindelijk wel tegen een zeer stevige meerprijs aangeboden worden.Grooving3139 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:09:
Hallo!
We zijn nu op zoek naar een nieuwbouw en we hebben toevallig een project in Heiloo (Parc Westerhoeve) gevonden en onszelf een paar uurtjes voor de deadline ingeschreven...
Ik twijfel heel hard of dit project wat is.
Een paar puntjes:We zijn echt starters wat nieuwbouw betreft en we weten echt niet of dit oplichting is of gewoon "gemiddeld" aangezien de huidige omstandigheden op de woningmarkt.
- Er schijnt geen vloerverwarming te zijn en dat vind ik een beetje stom. Ja, woningen zijn 100% elektrisch maar ervaring leert dat vloerverwarming vele malen beter is qua dekking. Dus naar mijn mening beter en meer eficient.
- De prijzen voor meer werk lijken bizaar hoog te zijn. Bijvoorbeeld, 3 extra loze leidingen = 775 EURO (incl. btw). Wtf?
Zouden jullie misschien naar deze prijslijst kunnen kijken?
https://www.parcwesterhoe...84e388e2a9f6426b3634c.pdf
Volgens de discussies hier lijken deze prijzen schandalig te zijn maar voordat ik de makelaars bel, wil ik een tweede mening van jullie horen!
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Verwarmen met alleen elektrische panelen mag volgens bouwbesluit helemaal niet meer. COP1 panelen als hoofdverwarming mag dus niet.Mr.Viper schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:21:
@Grooving3139 in de documentatie staat toch echt een warmtepomp genoemd maar zonder vloerverwarming:
[...]
Dat is toch ook niet het gevalBlihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Verwarmen met alleen elektrische panelen mag volgens bouwbesluit helemaal niet meer. COP1 panelen als hoofdverwarming mag dus niet.
Nee, klopt. Dit werd enige berichten daarvoor wel gesuggereerd, maar inderdaad in dit geval is daar geen sprake van.
Een beetje oppervlakte vraagt honderden meters leiding terwijl een radiator 1 trajectje aflegt met aanvoer en retour van pak hem beet 30meter.Draakje5 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:22:
Maar kan ik nu wel vloerverwarming laten aanleggen in mijn woning?
Je bent vrij om vloerverwarming aan te leggen, maar zoals hier boven is toegelicht is
heeft dit weinig tot geen toegevoegde waarde. De radiatoren dien je te allen tijden te
laten zitten en deze niet verwijderen. De vloerverwarming zal bijna niet warm worden,
omdat de radiatoren al zorgen voor voldoende warmte en daardoor de vloerverwarming
niet aanslaat. Daarnaast is de onderkant van jouw vloer goed geïsoleerd, waardoor een
koude vloer niet aan de orde is.
Best slimme oplossing zo te zien. De argumentatie is natuurlijk helemaal krom, maar het zal vooral goedkoper zijn dan vloerverwarming om aan te leggen. Als er condens afvoer aangelegd wordt zou je hiermee ook beter kunnen koelen dan met vloerverwarming.Ascension schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:
Zie bij dat Parc Westerhoeve dat de verwarming wordt gepresenteerd als een nieuw innovatief systeem, zie https://www.parcwesterhoe...e4596a46e5cd4ca018bdb.pdf
[...]
Tja. Dat een vloer goed geisoleerd is betekent nog niet per definitie dat je tegels net zo warm aanvoelen als bij vloerverwarming.Ascension schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:
Zie bij dat Parc Westerhoeve dat de verwarming wordt gepresenteerd als een nieuw innovatief systeem, zie https://www.parcwesterhoe...e4596a46e5cd4ca018bdb.pdf
[...]
Als de hele woning met dit principe is gebouwd, zou het misschien wel uit kunnen. Als je alleen naar reviews gaat zoeken van de Modul-air ga je heel veel slechte ervaringen vinden over het niet warm kunnen krijgen van de woning...Ascension schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2024 20:44 ]
Wat staan er verschrikkelijk veel spelfouten in die brochureAscension schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 20-03-2024 21:50 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/1lY7RFRYTmuqHxQWmy9wCoo1.png?f=user_large)
Zou vragen om foto’s van de herstelwerkzaamheden met een briefje erbij van jullie bouwnummer. Alternatief is om een gat te maken om het te controleren die dan weer dicht gemaakt moet worden.raduf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:09:
Gisteren hebben we onze eerste bezichtiging gehad en er was ook een inspecteur van Vereniging Eigen Huis bij om samen met ons te controleren. Een van zijn bevindingen is "spouwmuurisolatie slecht aangebracht in de gevel. Losse stukken, isolatie tegen het buitenblad aangebracht en open naden." Hierbij een foto ter illustratie:
[Afbeelding]
Vragen: Hoe erg is dit? Ik zal de aannemer hier natuurlijk over informeren en om reparatie verzoeken, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat ze het daadwerkelijk repareren als de volgende bezichtiging pas vlak voor de oplevering is? Als ze alles dichtmaken, zie ik geen mogelijkheid om te controleren of ze de isolatie hebben vervangen. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Heb je geen duidelijkere foto van het geheel?raduf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:09:
Gisteren hebben we onze eerste bezichtiging gehad en er was ook een inspecteur van Vereniging Eigen Huis bij om samen met ons te controleren. Een van zijn bevindingen is "spouwmuurisolatie slecht aangebracht in de gevel. Losse stukken, isolatie tegen het buitenblad aangebracht en open naden." Hierbij een foto ter illustratie:
[Afbeelding]
Vragen: Hoe erg is dit? Ik zal de aannemer hier natuurlijk over informeren en om reparatie verzoeken, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat ze het daadwerkelijk repareren als de volgende bezichtiging pas vlak voor de oplevering is? Als ze alles dichtmaken, zie ik geen mogelijkheid om te controleren of ze de isolatie hebben vervangen. Hebben jullie hier ervaringen mee?
@Grooving3139 (even een tag voor degene die de oorspronkelijke vraag stelde).Z___Z schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Best slimme oplossing zo te zien. De argumentatie is natuurlijk helemaal krom, maar het zal vooral goedkoper zijn dan vloerverwarming om aan te leggen. Als er condens afvoer aangelegd wordt zou je hiermee ook beter kunnen koelen dan met vloerverwarming.
Is dit wel een WTW systeem? Als ik de folder lees is het Type-C ventilatie (koude lucht van buiten, door de muur heen achter de radiator).Blihi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:23:
[...]
@Grooving3139 (even een tag voor degene die de oorspronkelijke vraag stelde).
Die "innovatieve" oplossing met WTW-ventilatie en elektrische radiatoren is echt niet zo innovatief. Dit is eigenlijk gewoon een vrij dure oplossing, waarbij je je woning het grootste deel van de tijd met COP 1 verwarmd.
Die "eco radiatoren" die toegepast worden zijn gewoon hoge temperatuur radiatoren, met watertemperaturen van 55 graden of hoger volgens hun eigen site. De WTW unit haalt warmte uit de lucht en voegt die terug in het water wat weer naar de radiatoren gaat. Die zuigen verse, koude lucht van buiten aan en warmen die op.
Het vermogen dat je uit de lucht kunt halen is vrij beperkt. Of dat genoeg is voor de woning hangt echt heel erg af van de woning.
[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 21-03-2024 08:52 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ja, het is type C met WTW (bijzonder). De WTW haalt warmte uit de afgevoerde lucht en stopt die in het CV water. Het CV water wordt getransporteerd naar de radiatoren en daar wordt de binnenkomende lucht opgewarmd. Het is een soort gedistribueerd type-D systeem.vliegnerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:51:
[...]
Is dit wel een WTW systeem? Als ik de folder lees is het Type-C ventilatie (koude lucht van buiten, door de muur heen achter de radiator).
Eens met deze analyse. Ik zou hier ook zeker niet voor kiezen. Laat de architect, de aannemer en de installateur eerst maar eens zelf een paar jaar in zo'n woning gaan wonen.Je hebt dus echt alleen maar nadelen! @Grooving3139Enige voordeel lijkt mij dat het voor de bouwer goedkoop is. Hard wegrennen!
- Radiatoren in je woonkamer. Het is 2024!!
- Een nog niet geteste luchtwarmtepomp a la Itho Vincent (die teruggetrokken is want werkt niet)
- Vieze koude lucht van buiten, type C ventilatie. Geen WTW
- Je moet de LTV vloerverwarming, die je echt gewoon wil hebben, nog zelf aanleggen.
- Nieuwbouw huis zonder fatsoenlijke WTW kanalen ingestort. Dus achteraf niet makkelijk aan te leggen.
Je wil in 2024 echt geen huis met radiatoren en type C ventilatie. De marktwaarde bij verkoop lijkt mij echt veeeeeeeel lager dan met vloerverwarming/L/W-warmtepomp en WTW.
Het is een starterswoning, dat betekent goedkope bouw. Daar kan je dus niet alles van verwachten, al zou ik met deze ModulAir oplossing wel 5x achter mijn oren krabben gezien de vele problemen ermeeBlihi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:07:
[...]
Eens met deze analyse. Ik zou hier ook zeker niet voor kiezen. Laat de architect, de aannemer en de installateur eerst maar eens zelf een paar jaar in zo'n woning gaan wonen.
[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 21-03-2024 20:19 ]
Complete leek hier op het gebied van verf, maar is dit heel veel beter dan de standaard Flexa / Histor die je in de bouwmarkt koopt? Zo ja, waar merk ik dat aan?
[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 12-04-2024 14:50 . Reden: Quote aangepast. ]
Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar ik zou niet te vroeg juichen.
Ik ben dan weer benieuwd waardoor SPS beter is dan bijvoorbeeld Sikkens óf Sigma.Rene85 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Complete leek hier op het gebied van verf, maar is dit heel veel beter dan de standaard Flexa / Histor die je in de bouwmarkt koopt? Zo ja, waar merk ik dat aan?
Ja, kan negatieve invloed op de isolatiewaarde hebben. De foto is onduidelijk, wel duidelijk is dat de isolatie niet strak zit. Kijk naar de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant. Bijvoorbeeld deze van isover: https://www.isover.nl/doc...en-verwerkingsblad-a4.pdfhttps://www.isover.nl/doc...en-verwerkingsblad-a4.pdf. Maar dan van de fabrikant van jouw specifieke isolatie (merk en type). De meeste fabrikanten hebben deze informatie op internet geplaatst.raduf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:09:
[Afbeelding]
We gaan niet serieus in op een vandaag voor SEO aangemaakte account toch 🙂Source90 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Ik ben dan weer benieuwd waardoor SPS beter is dan bijvoorbeeld Sikkens óf Sigma.
Je noemt hier 'gefrutsel' 80k, dit + 60k meerwerk. Wat is dat gefrutsel zoal? En is dit bedrag normaal voor nieuwbouw of is dit bovengemiddeld? (Ik ben aan het inventariseren hoeveel spaargeld ik voor mn nieuwbouwhuis moet klaarleggen)sheane schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:15:
Hoewel ons huis ergens volgende maand (hopelijk - nog geen brief) wordt opgeleverd toch even een formele introductie. En een bedankje aan iedereen die ervaringen deelt. Erg waardevol!
***members only***
Hoewel we een uitgebreid lijstje hadden gemaakt met must haves/should haves/could haves hadden we toch een paar zaken vergeten: een loze leiding (dan wel cat 6) naar de garage. Dit mag ik nu achteraf regelen.
Wat hebben we toch weer van ons lijstje gehaald:Wat jammer is:
- * Cat 6 kabel uit het plafond voor acces point (was toch echt beetje teveel van het goede qua prijs).
- * Dakraam (enige plek was vlak bij ander raam.
- * Muur op zolder (gaan we zelf doen - kostte via aannemer 3k).
- * Lichtpunten aan de buitenkant van de garage (boor wel door de garage).
- * Voorbereiding laadpaal (nu geen elektrische auto).
- * Loodslab voor carport (voorlopig geen plannen voor carport - helaas hebben de buren de carport vanuit de aannemer, dus geen mooie brede).
- * Spotjes (vanwege beton kanalen stervensduur).
- * Buitenkraan (hebben een uitstortgootsteen inc warm en koud in de garage).
- * Laten vervallen van spuitwerk op plafond (stuccen in nieuwbouw hebben we de resultaten gezien bij onze vorige buren in het oude nieuwbouwhuis - dat en stuccadoors zijn onbetaalbaar...)
- Er was kennelijk een optie om de garage uit te breiden naar de erfgrens (dus breder maken). Deze optie stond niet in de meerwerk lijst. Wanneer kom je erachter: Bij de 1e bijeenkomst van de aannemer in gesprek met de buren...
- Een omgekeerde situatie in ons voordeel was echter dat eenzelfde optie voor de achterdeur tijdens het gesprek met de aannemer boven water kwam (deze is echter wél proactief met de andere deelnemers aan het project besproken door de aannemer).
- Ik was te laat met het uitbreide van de zonnepanelen. Via een subsidie pot had ik nog wat geld die ik hierin kon steken. Hebben sowieso niet de optimale liggen (grotendeels noord), maar we gaan er sowieso geen dakkapel plaatsen, dus is dit jammer zo'n leeg dak - alle beetjes helpen.
Even een lijstje (wel door elkaar tussen meerwerk en het zelf financieren)Theepel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:58:
[...]
Je noemt hier 'gefrutsel' 80k, dit + 60k meerwerk. Wat is dat gefrutsel zoal? En is dit bedrag normaal voor nieuwbouw of is dit bovengemiddeld? (Ik ben aan het inventariseren hoeveel spaargeld ik voor mn nieuwbouwhuis moet klaarleggen)
Als iemand speciaal een account aanmaakt om uit het niets ongevraagd te roepen hoe geweldig dat SPS is neem ik aan dat het goedkoper is om boter op de muren te smeren én met een beter resultaatSource90 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Ik ben dan weer benieuwd waardoor SPS beter is dan bijvoorbeeld Sikkens óf Sigma.
Los van het account wat reclame aan het maken is, is SPS wel een goed verf merk. Ik heb dan zelf mijn huis geschilderd met SPS multimat en zeker in latex zie ik het verschil niet echt met sikkens of sigma verf. SPS is ook nog voordeliger dus mij hoorde je niet klagen.Blurk62 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:04:
[...]
Als iemand speciaal een account aanmaakt om uit het niets ongevraagd te roepen hoe geweldig dat SPS is neem ik aan dat het goedkoper is om boter op de muren te smeren én met een beter resultaat
Ik kan me vergissen natuurlijk, dan hoor ik het graag..
Geen reclame, gewoon zeer tevreden en wilde dat daarom delen.Aurum schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Los van het account wat reclame aan het maken is, is SPS wel een goed verf merk. Ik heb dan zelf mijn huis geschilderd met SPS multimat en zeker in latex zie ik het verschil niet echt met sikkens of sigma verf. SPS is ook nog voordeliger dus mij hoorde je niet klagen.
Ik heb wel sikkens lak gebruikt voor de kozijnen, daar is voor mij sikkens gewoon de prettigste waterbasis lak die er is.
[ Voor 40% gewijzigd door Sluisjepluis99 op 22-03-2024 13:58 . Reden: Quote vergeten ]
:strip_exif()/f/image/scVsCcwfjfa7pshWwubXisD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2WBNC8Q3yGzmE9XnJXoRn6w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBdeRUti3fCdyAl42wiW8TWm.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of je dat al gedaan hebt, maar ik vermoed stap 1 is vragen aan de aannemer of de opties haalbaar zijn (tenzij je het achteraf doet)Janne84 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:53:
Hoi,
Hier een nieuweling op Tweakers. Ik kwam dit forum tegen via Google.
Wij zijn geïnteresseerd in een 2onder1kap woning in onze woonplaats. Onze huidige woning was ook nieuwbouw, is ruim 12 jaar geleden opgeleverd.
We komen alleen niet uit de mogelijke indeling op de zolder.
Daar moeten 2 slaapkamers en een (kleine) werkkamer komen. Voor de werkkamer is 4 of 5 m2 voldoende. En een raam.
Ik zal wat foto's bijvoegen wat we bedacht hebben, maar misschien hebben jullie nog een ander idee of goede tips.
Bouwtekening:
[Afbeelding]
Idee 1. Maar kamers houden wel veel gekke hoeken en de ene kamer is wellicht wat smal?
Toevoeging: ik zie dat er nog een deur mist op de tekening. De rechthoeken zijn dakramen.
[Afbeelding]
Idee 2. Wellicht een duurdere optie omdat er meer verplaatst moet worden, maar betere slaapkamers denk ik.
De huidige technische ruimte/wasruimte is 150 cm, dat willen we dan aanhouden.
De onderste zou hier de technische ruimte worden, de bovenste de wasruimte.
De rechthoeken zijn dakramen.
[Afbeelding]
We horen graag van jullie!
@Janne84SlayaStone schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:53:
[...]
Weet niet of je dat al gedaan hebt, maar ik vermoed stap 1 is vragen aan de aannemer of de opties haalbaar zijn (tenzij je het achteraf doet)
1. Ik heb zelf zelden gezien dat het mogelijk was 3 dakramen te plaatsen op hetzelfde dakvlak
2. Vergeet niet dat de water aanvoer/afvoer dan ook verplaatst moeten worden, in mijn ervaring staan aannemers daar niet snel om te springen. Ook wil je denk ik iets van wtw afzuiging in dat washok.
Inderdaad wat al gezegd is, eerst even voorleggen aan de aannemer. Wij wilden ook de indeling van de zolder wijzigen, en legden twee schetsen voor aan de aannemer. Die gaf vervolgens aan in hoeverre het mogelijk was, en wat de kosten zouden zijn. Vanuit daar kun je dan weer verder. Bij ons bleek toen maar 1 van onze voorstellen echt te kunnen, en de aannemer heeft dat toen ook nog wat gewijzigd omdat onze schets niet voldeed aan het bouwbesluit.Janne84 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:53:
Zitten er geen opties bij waarbij je een afgebouwde zolderverdieping kunt afnemen? Dit ter inspiratie en om te zien wat er al direct vanaf aannemer mogelijk is.Janne84 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:53:
Hoi,
Hier een nieuweling op Tweakers. Ik kwam dit forum tegen via Google.
Wij zijn geïnteresseerd in een 2onder1kap woning in onze woonplaats. Onze huidige woning was ook nieuwbouw, is ruim 12 jaar geleden opgeleverd.
Daar moeten 2 slaapkamers en een (kleine) werkkamer komen. Voor de werkkamer is 4 of 5 m2 voldoende. En een raam.
Ik zal wat foto's bijvoegen wat we bedacht hebben, maar misschien hebben jullie nog een ander idee of goede tips.
Bouwtekening:
[Afbeelding]
Idee 1. Maar kamers houden wel veel gekke hoeken en de ene kamer is wellicht wat smal?
Toevoeging: ik zie dat er nog een deur mist op de tekening. De rechthoeken zijn dakramen.
[Afbeelding]
Idee 2. Wellicht een duurdere optie omdat er meer verplaatst moet worden, maar betere slaapkamers denk ik.
De huidige technische ruimte/wasruimte is 150 cm, dat willen we dan aanhouden.
De onderste zou hier de technische ruimte worden, de bovenste de wasruimte.
De rechthoeken zijn dakramen.
[Afbeelding]
We horen graag van jullie!
Oh en een 1e kijkdag! Inclusief inmeetmoment voor leveranciers. Nu weet ik opeens niet wat ik allemaal moet laten inmeten
[ Voor 4% gewijzigd door Sharonh op 25-03-2024 15:22 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq